abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 februari 2008 @ 13:08:25 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_56701970
Borstvoeding deel 40

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

[ Bericht 2% gewijzigd door BE op 25-02-2008 22:44:58 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 13 februari 2008 @ 13:09:53 #2
35189 Troel
scherp en bot
pi_56701992
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 12:07 schreef _lotje_ het volgende:
gister voor t eerst geprobeerd of meneer de fles wil, n halfje om te testen, en dat ging er heeel makkelijk in !
hij dronk het in 1 ruk leeg zonder mokken, en toen t op was wassie niet blij .
toen heb ik m weer zelf aangelegd en toen issie gewoon lekker verder gegaan aan de borst.

maar t kolven tussendoor... ik word nog steeds lichtelijk gefrustreerd, want op zn meest krijg ik er 50cc uit in totaal, zo ben k dus de hele dag aan t pompen om straks n dagvoorraad te krijgen. en als ze vol zijn, als k weer werk ofzo, krijg ik er dus ook niet meer uit dan dat.
blijven proberen enzo, maar k kan hier heel slecht tegen...
hoe slecht is het om flesvoeding te geven op de dagen dat ikzelf er niet ben?
ik zal sowieso blijven pompen om de boel ook opgang te houden natuurlijk, maar ik krijg nooit genoeg bij elkaar tenzij ik niks anders meer doe dan dat.
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 12:45 schreef Randa_v het volgende:
Niet te negatief zien Lotje, de opbrengst vind ik best netjes als je bedenkt dat je kindje natuurlijk ook nog drinkt. Als je eenmaal weer aan het werk gaat zal de opbrengst als het goed wel is wel wat hoger zijn omdat je kolft ipv een voeding, dat is toch anders dan tussendoor.

Mijn opbrengst was op het werk ook nooit erg hoog, (120 ml per keer net 1 voeding). Merlijn heb ik voor de 6 maanden toen wel de hele tijd BV kunnen geven uit de fles en na de 6 maanden kreeg hij soms ook kv op het KDV. Voor die tijd wilde ik het zelf niet. Na 9 maanden ben ik ook weer gestopt met de kv en kreeg hij eigenlijk ook geen bv meer mee en mocht hij gewone (aangelengde) melk drinken en water/diksap met de andere kindjes. Toen ben ik ook gestopt met kolven. Als ik voor de voedingen deed kolven, kolfde ik 's ochtends voor ik Merlijn deed voeden 1 borst af. Merlijn kreeg dan de andere en een toetje uit de borst die was afgekolft. 's Ochtends zitten je borst het volst na de nacht, de beste tijd om te kolven. Verder kolfde ik ook regelmatig als ik thuiskwam omdat mijn borsten dan op knappen stonden en Merlijn het op dat moment niet bliefde, geen honger had of genoeg aan één borst. De andere leverde dan meestal toch nog wel iets op. Verder deed ik 's avonds ook nog weleens proberen, maar de opbrengst was dan altijd laag omdat je 's avonds toch al vaak minder aanmaakt dan de rest van de dag.
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 13:04 schreef Troel het volgende:
lotje, een ding heb ik inmiddels geleerd: hoe meer zorgen je maakt dat het niet voldoende is, hoe minder het gaat worden. Als je het gekolfde nu nog niet nodig hebt, geen zorgen over maken, dat komt echt wel goed
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56702833
k heb idd wel gemerkt dat t in de ochtend meer opleverd ja.
maar wat ik zo frapant vind is dus dat als hij 1 kant heeft gehad, en de andere niet wil, dat ik dan uit die andere net niks gekolft krijg. hoe vol die dan ook zit schijnt niet uit te maken.
ik blijf t gewoon proberen, moet ook mn eigen ongeduld maar eens de kop indrukken . maar als ik er straks echt gefrustreerd door raak schieten we ook n beetje t doel voorbij natuurljk.
naja.. k ga me maar even richten op andere zaken, anders voel ik me ook zo'n melkfabriek en das idd al helemaal niet bevorderlijk!

als iemand me nog kan uitleggen hoezo t na de voeding (bij die ene volle borst) niet wil lukken, ben ik weer gelukkig!
  woensdag 13 februari 2008 @ 13:57:34 #4
82727 klein_spookje
Mama van het liefste meisje
pi_56703194
_lotje_ komt dat niet omdat hij dan al gedronken heeft dus je toeschietreflex is dan al geweest en dan kolf je denk ik wwat minder makkelijk. Ik in iedergeval wel.
Als ik kolf vlak na het toeschietreflex (mooier nog tegelijk) dan gaat het een stuk beter.

Ik heb met Mara heel veel moeite gehad met kolven, ik kolfde op werkdag zonder neusspray hooguit 20 a 40 cc per voeding.
Ben toen de neusspray gaan gebruiken en kolfde toen 80 tot 120 cc. De rest wat ik te kort kwam kolfde ik s nacht bij. dan lukte het het beste.

Succes.

Hier is de bv wat ingekakt denk ik. Ik ben hondsberoerd en doodziek geweest. Zaterdag al niet zo lekker zondag nog rotter. Maandag half dood en dinsdag voelde het als of ik dood ging hihi ja ben ook een drama queen (heeft Mara van mij) Zoë dronk de laaste paar dagen keurig om de 3 a 4 uur en dat is nu terug naar om de 2 uur en dan komt er wel melk maar is ze al snel ongeduldig aan het duwen/stampen met haar knuistjes in de borst om meer.
Kan dat dat het minder is nu ik ziek ben?
pi_56704350
je lijf heeft meer energie nodig om zelf op krachten te komen lijkt me, dan zal dat best even invloed hebben?

dat schoppen en ongeduldige heeft mijn mannetje dus ook (nogsteeds). de ene keer wat meer dan de andere keer, en tussen t voeden door als ie wakker is lacht hij nog steeds vollop en doet ie het goed. maar ook dat maakt me nog steeds wat onzeker. al heb k ook zelf mn dag niet volgens mij. begon gister al toen ik dat flesje aan t voorbereiden was. man, wat was ik emo zeg . het eerste stukje loslaten zeg maar, dat idee.

zonet nog even gekolft, met toeschieter trouwens... t ging ineens heel makkelijk... en uiteindelijk kom ik op totaal... 20cc
naja.. t is al geen ochtend meer immers, toen had k die 50cc.
  woensdag 13 februari 2008 @ 14:57:13 #6
35189 Troel
scherp en bot
pi_56704390
Lotje, ga nou niet naar de hoeveelheden kijken! Echt niet doen hoor!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56705969
waar ik nu vooral naar kijk is of meneer genoeg binnenkrijgt hoor ja.. t is wat jammer als k niet zoveel eruit krijg, maar dat is niet t ergste idd.
voel me wel weer n zeur zeg, net de kolf neergelegd (die van net voor de vorige post) en meneer begint weer te jammeren! die wilde weer drinken wat 'normaal' zo'n 2 uur later pas zou zijn... hij moet me wel hebben vandaag...
maar, ik zit ook aan de peniciline, tegen n kaakholteontsteking. misschien doet dat t zelfde als bij kleinspookje, dat t n uitwerking heeft op de voeding...
  woensdag 13 februari 2008 @ 16:21:33 #8
82727 klein_spookje
pi_56706129
Wat kan je je dan opeens onzeker gaan voelen he lotje, ik baal daar wel van ik heb verdorie de eerst ruim 2 jaar de borst gegeven en nog kan ik me nu zorgen maken of het wel goed loopt. Terwijl als ik gewoon kijk naar mijn gevoel dan weet ik dat het goed zit ze plast goed, drinkt (vaker nu) slaapt goed, lacht en speelt sinds kort echt.

Alleen hier poept ze wat moeizaam iemand een idee wat ik daar aan kan doen. Tot een kleine week geleden poepte ze tig keer op een dag nu is dat om de dag maar perst zich het ongans de hele tijd. Terwijl er niets komt soms gepaard met krampen en anders alleen een rood hoofd van het kracht zetten. Ik weet dat het normaal is dat ze niet iedere dag poepen maar toch maak ik me dan wat zorgen.

oja lotje ik weet niet hoe je productie verder is maar hier is Mara toen ze 6 maanden was heel ziek geweest en toen had ik helemaal nou ja bijna geen melk meer zelfs kv geprobeerd op advies van de arts. Maar door de tip hier en het bvforum van aanleggen aanleggen en nog eens aanleggen is mijn productie zo goed opgang gekomen zo goed was het daarvoor zelfs niet. Dus misschien als dat het probleem is heel veel aanleggen. Misschien zeg ik wel wat stoms heb namelijk niet alles terug gelezen sorry dan.
pi_56706424
je zegt niks stoms hoor
maar t is nu vooral t idee dat ik intusse met niks anders meer bezig lijk te zijn dan met de voeding, en maar hopen dat ik genoeg heb. dat ik genoeg heb is me eigenlijk nu wel duidelijk, want hij doet het echt super goed. heel even had ik idd wat minder (dankzij t CB) en dat heb ikzelf weer terug beter gekregen.

verder ben ikzelf gewoon veel te ongeduldig denk ik. net als met dat kolven.. t kan me niet snel genoeg gaan.. en dan gaat t (uiteraard) steeds minder snel, lijkt wel.
dat kolven zou de productie toch ook moeten vermeerderen trouwens?
pi_56707173
Je maakt je veel te druk lotje . Je probeert alles te analyseren en te beredeneren.

Tis al ergens gezegd in het vorige topic, maar ik zeg het nog een keer (goed lezen! ): kolven moet je leren.
Als je begint dan zijn een paar milliliters al heel wat. Mensen denken vaak dat ze meteen hele hoeveelheden gaan kolven (en sommigen kunnen dat), maar dat is over het algemeen helemaal gewoon niet zo. Jij moet leren kolven, je zoon gaat leren uit een flesje te drinken. Om uit een flesje te leren drinken, heb je geen grote hoeveelheden nodig.

Maak je niet druk over de dag van morgen. Als je, als je eenmaal werkt, nog niet goed kan kolven, zijn er ook nog dingen die je kunt doen. Het beste is om het nu bij oefenen te houden (en je dus niet druk te maken, want het is immers oefenen). Hoe gestresster je raakt, hoe moeilijker het wordt.

Sorry, hele speech, maar het gaat zó goed over het algemeen, maak het jezelf niet zo moeilijk. Nergens voor nodig
Variety is the spice of life
pi_56714587
Och Lotje, ik heb met je te doen.
Die onzekerheid.... jammer. Eigenlijk doe je daar jezelf echt te kort mee. Maar ik weet dat het ook lastig is om zo maar ineens de knop om te zetten.
Succes hoor! En probeer vooral te genieten van de BV.

Overigens hielp het mij om naar filmpjes van mijn zoon te kijken. Het stroomde eruit!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_56720485
Nog niet hier geplaatst toch? Stamcellen ontdekt in moedermelk (engels).
pi_56720523
Dat is goed nieuws.

Vertrouw op jezelf Lotje, al is dat moeilijk. Misschien kun je een vrijwilliger bellen voor een irl opsteker?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_56721341
Hoi allemaal!

Joehoe! Volgende week alweer een jaar borstvoeding voor Ryan

Alleen ben ik nu behoorlijk ziek (wie niet...) Heb een antibiotica kuur gekregen Amoxicilline. Mijn ha zei dat het wel in de melk terecht komt en dat Ryan hierdoor Diarree en/of spruw kan krijgen. Ik durf er nu niet aan te beginnen eigenlijk. Ik heb gister veel erover gelezen en kom uit dat het volgens Thomas Hale een L1 medicijn is dus veilig met BV maar is het het waard om spruw te kunnen krijgen vraag ik mij af.. Ja, zoals ik mij nu voel kan ook niet maar ik ben toch bang dat het misschien kwaad kan.

Iemand ervaring hiermee?

Dankjullie!!
Trotse mama van Alyssa (10-08-2003) en Ryan (23-02-2007)
pi_56723506
wat zijn jullie lief allemaal
heerlijk

dat uit n flesje drinken hoeft meneer volgens mij niet eens te leren trouwens, dat ging zo heerlijk soepel! morgen doen we het nog eens, dan is papa de hele dag op kantoor geweest, dus is n beetje extra papa tijd op t eind van de dag wel fijn denk ik.
gister had ik idd een flinke dip dat trouwens hoor. vandaag is een stuk beter begonnen al heb ik de kolf na 10cc weer weggelegd, zo nog eens oefenen
pi_56729803
Gwen vandaag gewogen, ze doet het goed op de borstvoeding 510 gram aangekomen in twee weken. Ze is nu 50,5 cm en haar hoofdje is 35 cm.
pi_56729848
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 08:41 schreef poemojn het volgende:
Ok, das zeker goed nieuws!
Mochten m'n darmen dus weer ziek worden dan moet ik dus moedermelk drinken? (Mijn oma is ooit eens suksesvol behandelt met stamcellen voor die ziekte).
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_56735742
lekker gevoel he Randa als je ook in cijfers het bewijs ziet
  vrijdag 15 februari 2008 @ 11:50:53 #19
35189 Troel
scherp en bot
pi_56745941
Ik heb net een met moeite gekolfde 60 cc om laten vallen Ik kan wel janken, ik vind het zo zonde!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56746027
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 09:41 schreef Bibikuif22 het volgende:
Hoi allemaal!

Joehoe! Volgende week alweer een jaar borstvoeding voor Ryan

Alleen ben ik nu behoorlijk ziek (wie niet...) Heb een antibiotica kuur gekregen Amoxicilline. Mijn ha zei dat het wel in de melk terecht komt en dat Ryan hierdoor Diarree en/of spruw kan krijgen. Ik durf er nu niet aan te beginnen eigenlijk. Ik heb gister veel erover gelezen en kom uit dat het volgens Thomas Hale een L1 medicijn is dus veilig met BV maar is het het waard om spruw te kunnen krijgen vraag ik mij af.. Ja, zoals ik mij nu voel kan ook niet maar ik ben toch bang dat het misschien kwaad kan.

Iemand ervaring hiermee?

Dankjullie!!
Ik heb er geen ervaring mee. Wle heeft Emma al twee (of drie?) keer een kuurtje gehad. En daarna geen spruw gekregen. Wat ik wil zeggen is dat de kans op spruw bestaat, het is niet gezegd dat als jij die kuur neemt dat jullie dan ook perse spruw krijgen.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_56761758
Troel oh da's heel erg balen ja. daar zou ik ook om hebben kunnen janken hoor! bah!

bibikuif lastige afweging, succes. en beterschap natuurlijk!
  zaterdag 16 februari 2008 @ 09:16:19 #22
35189 Troel
scherp en bot
pi_56766071
Vanochtend ging het wel goed gelukkig en mijn borsten maakten het ook een beetje goed, want uit rechts kwam al 60 cc Meneer ligt dus nu lekker op een borstvoeding in de box te pruttelen en dat voelt toch echt beter dan op een flesvoeding (erg, ik weet het).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56766243
Gisteren naar de huishoudbeurs/negenmaandenbeurs geweest. Was wel een succes maar mijn borsten deden gewoon pijn van het vol zitten en mevrouw kreeg ik maar niet aan de borst eerder dan om de drie uur . Ze heeft een ritme te pakken van de ene dag een jengeldag en veel aan de borst, dat was donderdag. Vrijdag had ze haar slaapdagje en slapend aanleggen vertikt ze en ondertussen heb ik au op mijn borsten. Het is nog niet helemaal weg, maar ze drinkt nu weer goed dus het valt wel mee voelde haar de pijn ook wel wat weg drinken en ze zijn ook niet meer vol harde schijven. Geen makkelijk vrouwtje met zo een ritme .Volgende keer gaat er een kolf mee als we een hele dag weggaan .
  zaterdag 16 februari 2008 @ 20:50:00 #24
82727 klein_spookje
pi_56777844
pfff wat een dagen. Donderdag heeft Zoë alleen maar gehuild, gehuild en gehuild. Pfjoe ik ging meteen wat twijfelen maar toch maar iedere keer aangelegt.
Met als gevolg vrijdag mega volle borsten en een ziek kind(daarom dus zo jengelig) zieke kinderen drinken minder en slapen veel. Dus pfjoe mijn borsten stonden op springen. s nachts dronk ze ook minder heel vaak maar kleine beetjes met als gevolge even kolven om 4 uur binnen een paar minuten had ik 120cc en kon ik weer gaan tukken.

Vandaag doet ze het keurig en is weer helemaal gezellig en mijn borsten lopen ook weer gelijk met haar dat is wel weer erg fijn.

troel vreselijk he als jede bv omgooit of weg moet gooien. Ik heb van Mara een paar liter weg moeten gooien omdat ze allelei allergieen had. en nu bij Zoë eigelijk ook (minder) maar kan het niet ligt nog in de vriezer waardevolle melk van de eerste dagen.
pi_56782924
Troel, ik heb eens een flesje met 220 cc afgekolfde melk op het aanrecht laten staan i.p.v. het in de koelkast te doen. Hoe dom kan je zijn!

Ik heb vanmiddag op de 9 maanden beurs een heel aardige lactatiekundige gesproken over Devin's onrustige drinkgedrag. Hij is zo enorm snel afgeleid, drinkt 2 slokjes, laat los, gaat overal aan friemelen, naar kijken, aan trekken (pijnlijke tepels ): echt alles is interessanter dan mama! En niet alleen buitenshuis, hij drinkt eigenlijk overal zo onrustig de laatste tijd. Ze heeft me wat tips gegeven, we hebben best lang zitten kletsen en ze heeft uitvoerig met Devin lopen knuffelen. Ik heb d'r kaartje, mag d'r altijd mailen als er nog wat is.. Echt te gek!
Ze heeft me trouwens geadviseerd voorlopig niet te stoppen met bv (was ik ook niet van plan) omdat Devin helaas eczeem blijkt te hebben. Voorlopig ga ik dus gewoon door met "aan de tieten trekken" zoals mijn collega's het kolven zo oneerbiedig noemen
.... met gevoel voor drama....
pi_56783600
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 08:41 schreef poemojn het volgende:
Wie zei er ook alweer dat poedermelk net zo goed is als moedermelk?
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_56806659
en weer een vraag van lotje k heb al gezocht op borstvoeding.com enzo, (k kan niet vooruit met die site, vind m onduidelijk)
eerst maar beginnen te zeggen dat het super goed gaat met t mannetje! en t kolven doe ik minder geforceerd, t werkt goed als ik in mezelf zeg 't is voor de kleine' en me zo extra concentreer en ontspan
sofar so good...
nu valt t me de laatste tijd wel op dat meneer bij de laatste voeding eigenlijk net zo lief zou doorslapen. ik maak hem altijd weer netjes wakker want we hebben ook niet zoveel zin dat hij midden in de nacht ineens gaat komen. nu slaapt hij echt heel goed door.
toch heeft hij het eerder al eens, en vandaag voor de 2de keer voor elkaar gekregen om over de hele dag maar 4 keer te komen voor voeding! en dat met pas 8 weken.
doe ik er goed aan om t meer van hem te laten afhangen, of is 4 keer toch wel wat weinig?
wat denken jullie?
pi_56808255
Je doet het prima! Ik vind 4 keer ook wel wat weinig al heb ik geen idee meer wat de 'norm' is. Ik heb Emma ook een tijdje wakker gemaakt voor de late avondvoeding. Ook omdat ze anders gewoon door zou slapen en dan wakker zou worden als ik net sliep. Ook dat is voeden op verzoek

edit: ook

[ Bericht 11% gewijzigd door Jelief op 18-02-2008 08:49:20 ]
pi_56808304
Lotje, ik zou het niet alleen van hem af laten hangen. Voeden op verzoek is goed maar als ze niet komen moet je er bijvoorbeeld maar een max van 3 of 4 uur tussen laten. En dan voeden op jouw verzoek dat is namelijk ook voeden op verzoek. Hier maak ik mevrouw standaard ongeveer na 2,5 a 3 uur wakker als ze nog niet wakker is voor een volgende voeding. Ze krijgt dan eerst een schone luier is ze namelijk wat meer wakker als het goed is en dan leg ik haar aan. Komt er op neer dat ze om de drie uur een voeding krijgt als ze niet zelf komt overdag. Bij de voeding voor de nacht doen wij nu ook nog een schone luier, want anders houdt de luier het niet vol tot de volgende ochtend en krijgt ze de laatste voeding voor we de nacht in gaan.

Het boekje babyvoeding 0-12 maanden van het CB zegt een minimum van 5 voedingen van 1 tot 5 maanden en pas na 5 maanden minimaal 4.

[ Bericht 8% gewijzigd door Randa_v op 18-02-2008 08:39:58 ]
pi_56812494
gister avond heb ik m idd sowieso nog wakker gemaakt voor zn laatste voeding, maar dat was toen pas zn 4de... ik ga er idd maar op letten dat ie iig 5 keer drinkt, want 4 is voor mijn gevoel ook wat weinig.
hij krijgt trouwens ook altijd n schone luier voor t voeden, en tot nu toe voor zn laatste voeding de wasbeurt (bad of washandje), nu zit ik nog even te denken of ik dat eerder zal doen omdat hij idd juist zo heel diep slaapt al, of dat het juist goed is om m even helemaal te wassen zodat ie helemaal wakker wordt ook.

leuk zeg dat opvoeden allemaal beslissingen moeten maken enzo
voorlopig ga ik t schema maar even aanhouden zoals t gaat (en dan dus 5 voedingen idd)
pi_56830475
pfff..... Moest gisteravond met dochterlief naar de open avond van twee scholen voor het voortgezet onderwijs... Was een beetje vergeten dat er in die tijd ook nog een meneertje zou willen "eten" .... Net rond de voedingstijd voordat we weg moesten gauw gekeken of het zou lukken met kolven.....

Er kwam 120 cc uit 1 borst!!

En die heeft ie heerlijk uit een flesje opgelurkt!!
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_56834074
Vamp, heeft hij echt die 120 cc opgedronken? Da's best veel! Netjes ook dat je zo'n hoeveelheid er met de eerste kolfbeurt uit hebt gekregen.
pi_56834284
Vamp wat goed
pi_56835186
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 12:15 schreef Kersjes het volgende:
Vamp, heeft hij echt die 120 cc opgedronken? Da's best veel! Netjes ook dat je zo'n hoeveelheid er met de eerste kolfbeurt uit hebt gekregen.
Hij heeft een bodempje laten staan...
We zijn van 18.30 tot 22.00 weggeweest...Hij had rond 18.00 bij mij nog gedronken en wilde toen ik thuis kwam eigenlijk meteen wel weer!

T is een enorme vreetzak!!

Maar ben enorm blij dat het zo makkelijk gaat! Durfde het eerder nog niet te proberen omdat ik enorm op zag tegen het behoorlijk vaak voeden en tussendoor kolven..... Vanmorgen weer geprobeerd en nu kreeg ik uit (de andere borst, waarvan ik sowieso al het gevoel had dat meneer er zelf ook minder uit kreeg) net geen 100 cc.
Dus met max 2 x per dag kolven kan ik best wat "extra" flesjes opbouwen voor als het "gelurk" me 's avonds teveel wordt!
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_56840042
Lotje, ik zou ook 5 voedingen aanhouden (beetje spuit 11 reactie), hij is tenslotte nog best klein. Ik geloof ook dat weinig voedingen in de eerste 5-6 (tot 8?) weken later een invloed op de productie kunnen hebben. (dip rond 3-4 maanden, de beruchte ‘de melk was op’)

Randa, mooi dat Gwen zo goed is aangekomen!

Kersjes, herkenbaar. Ik heb hier ook zo’n madammeke dat graag alles ziet, ook als ze honger heeft. Wel naar van z’n exceem.

Vamperotica, wat goed dat de eerste keer kolven (en eerste keer flesje voor hem?) zo goed zijn gegaan! Ik hoop met je mee dat het “gelurk” ’s avonds gauw afneemt, want dat is best vermoeiend lijkt me, zeker als je andere kinderen hebt.

En ja, hier komt Iksje ook weer binnenvallen met een probleem. Zucht…
Ik weet niet meer wat ik ervan moet denken. Vandaag naar het cb, Liande weegt nu 7.5 kg bij 66cm. Haar lengtecurve is twee lijnen gezakt (van p 90 naar p 50), haar gewichtscurve maar een beetje (hangt tussen p50 en p75). De dokter zei dat ze gewoon minder energie gestopt had in groeien maar dat haar gewichtstoename wel goed zat (800g op 2 maanden tijd)
Maar omdat Liande steeds vaker huilt overdag, en ’s nachts plots om de 2-3u wakker wordt, kan het zijn dat ze toch voedsel te kort komt. Dat ze huilt van honger.
Advies: starten met vaste voeding en proberen tussen 23u en 7u geen borstvoeding meer te geven. Ik kan er nog inkomen dat vaste voeding langer op de maag ligt en de honger dus langer stilt (ondanks minder aantal calorieën), maar haar zo lang zonder voeding laten? Dat wordt slopend voor beide partijen.
Ze is natuurlijk wel al bijna 6 maand…
Pfff ik weet het even niet meer. Soms denk ik dat het aan mijn productie ligt. Ik kolf nog steeds dezelfde hoeveelheid, alhoewel ik alleen met stuwing kan kolven. Dat is dus als ik op verplaatsing ben en er een of meerdere voedingen worden overgeslagen, ofwel ’s morgens vroeg. Heeft Liande die dag al aan beide kanten gedronken, al is het maar een beetje, dan lukt kolven niet meer.
Ze is ook meer gewend aan uit een flesje te drinken, misschien drinkt ze minder efficiënt?
  dinsdag 19 februari 2008 @ 21:05:02 #36
35189 Troel
scherp en bot
pi_56845351
Hier is de borstvoeding op. Ondanks meermalen daags kolven komt er nog maar een kleine 20 cc bij het kolven en dat is echt gewoon te weinig. Bij zulke hoeveelheden duurt opsparen tot een volledige voeding wel erg lang.

Aan de ene kant vind ik het jammer, zeker nu vanwege de wellicht eczeemplek die Ruben heeft, maar aan de andere kant weet ik ook dat ik echt gewoon mijn best gedaan heb. De afgelopen dagen heb ik nog een aantal keer geprobeerd Ruben aan te leggen, maar wederom lukte het niet. Tijd om dit hoofdstuk af te sluiten, voor zijn rust, maar ook voor mijn rust. Ik heb nog een aantal voedingen in de diepvriezer liggen, ik vraag me alleen af wanneer ik die het beste kan geven. Moet ik ze ontdooien en gewoon achter elkaar op een dag geven, of moet ik de komende dagen elke dag een portie geven of moet ik dat een keer in de week doen? Wat is het handigst en vooral voordeligst voor Ruben wat betreft de antistoffen?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56845484
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 17:12 schreef Iksje het volgende:

Advies: starten met vaste voeding en proberen tussen 23u en 7u geen borstvoeding meer te geven.
Wat een raaaaaaaaaaaaar advies ook weer.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_56845611
Iksje, ik heb geen tijd voor een uitgebreid antwoord maar borstvoeding geeft in principe veeeeel meer calorieën dan de hoeveelheden vast voedsel die een baby van (nog geen) zes maanden kan eten. Het advies om dus borstvoeding te vervangen door vast voedsel is op zijn minst opmerkelijk
Ik denk dat je het vaste voedsel even los moet zien van de moedermelk. Vast voedsel is in het begin (en helemaal als je voor de zes maanden start) nog geen hongerstilling maar meer oefenen.
Wil je dat ze meer calorieën binnen krijgt dan zal je dus meer moeten aanleggen.
Maar volgens mij doen jullie het gewoon heel goed!
Ik denk dat heel veel moeders hier zullen beamen dat hun kinderen rond deze leeftijd zo'n gekke fase krijgen van veel wakker worden, slecht drinken, etc.
Ze worden zich weer een beetje bewuster van de wereld en ze leren nieuwe dingen. Dat heeft soms zijn weerslag maar gelukkig gaat dat weer over.
Geen zorgen maken dus en als je toch een beetje bezorgd bent over je productie dan kan je altijd wat vaker op een dag aanleggen.
Misschien vindt Liande het nu ook prettig om even wat vaker kleine beetjes te drinken.

Troel, ik zou het een beetje spreiden. Elke dag wat, of om de dag. Maar daar heb ik geen bewijs van hoor. Da's gewoon gevoel
  dinsdag 19 februari 2008 @ 21:42:16 #39
108648 cattie
lieve moeder
pi_56846630
Iksje, wat een vreemd advies. Heel veel kindjes doen er best een tijdje over voordat ze echt vast voedsel eten. Volgens mij was Ive ruim 9 maanden voordat hij zoveel at dat er een (moeder)melkvoeding vanaf ging. En nachtvoedingen heeft hij ook nog lang gekregen. Als jullie je daar goed bij voelen, gewoon 's nachts voeden! Als je voedt en ze daarna weer doorslaapt kost dat voor iedereen veel minder energie dan als ze wil eten en ze dat niet krijgt.
pi_56852548
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 17:12 schreef Iksje het volgende:
Lotje, ik zou ook 5 voedingen aanhouden (beetje spuit 11 reactie), hij is tenslotte nog best klein. Ik geloof ook dat weinig voedingen in de eerste 5-6 (tot 8?) weken later een invloed op de productie kunnen hebben. (dip rond 3-4 maanden, de beruchte ‘de melk was op’)
ik heb t vandaag gemerkt meneer kwam 6 keer drinken, en ik merkte aan m dat hij eigenlijk niet helemaal tevreden was met hoeveel ie kreeg. nu na de 6de voeding ligt ie toch heerlijk te slapen in zn nestje, dus ik maak me daarover geen zorgen meer

over t advies van je CB, volg vooral je eigen gevoel kan ik inmiddels uit ervaring zeggen! wel zou ik proberen een ritme te krijgen/aan te houden, maar t lijkt me heel lastig als de kleine zovaak in de nacht wakker wordt. zelf zou ik denk ik ook gaan voor extra aanleggen. misschien daarbij n keer wat vaste voeding (om te proberen).

en dan heb k zelf ook weer n vraag, k blijf n beetje hangen in mn kaakholte ontsteking vrees ik (kijk t eerst nog even aan...) als ik hier wat aan ga laten doen, moet ik naar de tandarts die dan n kies grondig onderhanden gaat nemen. en dat gaat uiteraard met verdoving.
hij zelf zegt, 1 dag geen bv. CB-miep zegt t kan geen... niet zo heel veel kwaad, maar n heel duidelijk antwoord kreeg ik niet van dr...
(die ontsteking komt door een vorige tandarts die me een niet nodige wortelkanaal behandeling heeft laten ondergaan. ergens in t puntje van de wortel zit nog iets... en dat zo zag ik nu op de foto, geeft een mooie sliert ontsteking )
iig... n dag niet voeden, denk ik dus nu. wat denken jullie?...
als ik dat ga doen, moet ik of snel even doorsparen... of een alternatieve voeding vinden, want zo snel gaat t kolven hier idd nou ook weer niet.

[ Bericht 27% gewijzigd door _lotje_ op 20-02-2008 02:03:09 ]
pi_56853358
lotje, wat zou de reden zijn dat je niet mag voeden?
De verdoving??

Zelfs na volledige narcose mag je meteen weer voeden.
Eventueel zou je voor de zekerheid vlak voor je behandeling kunnen voeden, dan een uur of 3 erna afkolven dit weggooien en een flesje uit je voorraadje geven, en vanaf dan weer gewoon voeden.
Dan is echt zo goed als al het verdovingsspul wel weg, jij bent ook geen hele dag verdoofd daarna.
pi_56853496
Als het alleen om de verdoving draait (en niet om eventuele ontstekingremmende medicatie) dan heb ik hetzelfde gehoord als P_iglet: gewoon voeden kan. Of anders voor je gemoedsrust inderdaad 1-2 voedingen overslaan.

Ik vond het advies ook gek trouwens, want als reden voor het 's nachts meer spoken gaf ze aan dat kindjes die met vaste voeding starten dat ook vaak gaan doen.
Maar ik dacht, moedermelk is licht verteerbaar, misschien blijft vaste voeding wat langer op de maag liggen? 't gaat hem namelijk niet zozeer om de gewichtstoename, die zit goed. Eerder om het gegeven dat we niet goed weten waarom ze huilt en dat het misschien honger is.
Ik weet jammer genoeg niet hoe ze het bij mijn vader doet, ze zal daar ook wel huilen, alleen zegt hij daarover niet veel tegen mij. Het beperkt zich tot een 'ze heeft goed gedronken (+- om de 3u daar) en ze vecht tegen de slaap als je ze in bed legt. Als ik doorvraag dan ben ik volgens hem 'veel te bezorgd'.
Ik weet dus alleen dat ze op mijn vrije dagen vaker huilt en als dat van honger is, kan ik haar inderdaad vaker gaan aanleggen.
Als ze op werkdagen bij mijn vader van honger zou huilen, weet ik dat niet. En meer afkolven lukt me vast niet, dus zou ik op KV moeten overstappen en dat voelt zo naar...
pi_56853540
Lotje, ik heb toen Ronja tien weken oud was de eerste van een serie van drie wortelkanaalbehandelingen gehad, daarna zijn in twee sessies mijn verstandskiezen getrokken en ben ik nog een keer verdoofd voor een gaatje.
Ik heb daarvoor advies gevraagd bij een lactatiekundige, ik zal eens kijken of ik haar antwoord nog kan vinden... Zij gaf in ieder geval aan dat je je gewoon kan laten verdoven.

Hm, dit wat niet wat ik bedoelde, ze heeft nog meer gezegd. Maar goed, ik vond wel nog een antwoord voor wat betreft de pijnstilling na een behandeling. Toch misschien wel interessant om dat hier nog eens te posten want voor mij was het een verademing toen bleek dat ibuprofen wél mocht.
quote:
Tandarts verdoving is zeer plaatselijk en er hoort niets van in je melk te komen. Een enkele keer hoor je wel dat een kindje wat meer slaapt na een voeding met verdoving, maar dat is niet echt een probleem ( kan geen kwaad) en duurt nooit echt lang.
quote:
Ibuprofen is echt veilig voor je kind wanneer je binnen de maximale dosering blijft per dag. Je kunt dat zonder zorgen om je kind gebruiken, ze zal daar niets aan overhouden. Wat zij via de melk binnenkrijgt komt in de verste verte niet in de buurt van de hoeveelheden die kinderen zelf via kinderdosering binnen zouden krijgen (aanbevolen dosering bij kinderen is elke 6 uur 5-10mg/kilo; dus voor een kind van 5 kilo zou dit elke 6 uur uur 25-50mg zijn.). In moedermelk zit na inname van 400mg 2/24 uur minder dan 0,5mg per liter moedermelk. In een ander onderzoek kregen moeders 400mg elke 6 uur, 5 keer achtereen 9dus in de loop van anderhalve dag) en in hun melk vond men minder dan 1mg per liter.
Eigenlijk is Ibuprofen de ideale pijnstiller voor voedende moeders.
pi_56854339
ok dan! dank jullie wel
dat is dus iig al geen rede meer tot uitstel
  woensdag 20 februari 2008 @ 09:51:25 #45
35189 Troel
scherp en bot
pi_56854642
quote:
Eigenlijk is Ibuprofen de ideale pijnstiller voor voedende moeders.
Behalve dan dat ibuprufen funest is voor je maag
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56854672
Ik ben maandag toevallig bij de tandarts geweest en die moest mij ook verdoven. En die zei ook dat het helemaal geen kwaad kon voor de voeding omdat het plaatselijk is.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 11:48:09 #47
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_56922964
Nebelung, hoe is het bij jullie? Heb je al een beslissing genomen?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_56969507
Gisteren 6 maanden BV
Mijn kleine meid heeft sinds drie dagen wel een puntje van een tandje dat is doorgebroken en dat levert helaas veel gehuil op en een baby die niet zo goed drinkt (vaak en kort, ook 's nachts)
Maar ach: faaaaaase zeker?
pi_56970391
Wat lang al Iksje.

Het is een fase, alles is een fase.

Wij zitten nu over de 1,5 jaar heen. Had ik echt nooit verwacht van tevoren.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_56971332
Iksje, wat goed!

Yppy, van jou ook!

Nu we hebben besloten dat we graag een tweede kind willen ben ik blij dat Ronja en ik gestopt zijn met de borstvoeding. Het voelt wel fijn om even die paar maanden "los" te zijn geweest.
pi_56971345
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 11:48 schreef PM-girl het volgende:
Nebelung, hoe is het bij jullie? Heb je al een beslissing genomen?
Och nee, althans niet als in 'nu gaan we afbouwen'.
Ze dronk altijd 's ochtends voor het opstaan in het grote bed bij me. Tegenwoordig sta ik wel bewust gelijk op en dan taalt ze er niet naar. Dus die is er écht af. 's Nachts slaapt ze tegenwoordig door (op een enkele keer bij ziekte) dus die zijn er ook al af. Dan hou je die van het middagslaapje en voor de nacht over en daar kan ik nog wel mee leven. Ik bied niks aan verder en zij vraagt niet. Straks zit ze op de psz 3 dagdelen per week en dan zal ze het wel nog meer 'vergeten'. Zo is 't wel goed.
pi_56971478
Klinkt goed, Nebelung
pi_56972408
quote:
Op maandag 25 februari 2008 20:11 schreef owlet het volgende:

Nu we hebben besloten dat we graag een tweede kind willen ben ik blij dat Ronja en ik gestopt zijn met de borstvoeding. Het voelt wel fijn om even die paar maanden "los" te zijn geweest.
Soms zit ik daar ook een beetje mee. Stel dat ik weer zo misselijk ga worden als de vorige keer, hoe moet dat dan met die medicatie? Ik had me toen voorgenomen dat ik de volgende keer meteen die pilletjes ging gaan halen als het weer zo erg was. Maar ja, Fons drinkt nog steeds erg veel.
pi_56972551
Owlet, wat leuk dat jullie voor een 2e kindje gaan!
Klinkt logisch, over dat even "los" willen zijn. Moet je natuurlijk wel flink benutten voordat je straks weer zwanger bent
Mis je het voeden niet?

Even een vraagje:
Devin drinkt zijn flesjes de laatste tijd niet zo goed meer, hij laat best veel over. Aan de borst drinkt hij nog wel, maar volgens mij ook minder dan voorheen. Is dit het moment om hem ander drinken (erbij) te geven? Hij krijgt nu nl. niks extra's te drinken nog. Hij is nu 8 1/2 maand oud en krijgt steeds meer nieuwe smaken binnen doordat we volop experimenteren met eten waar hij zichtbaar van geniet. Kan het zijn dat hij mijn melk "te saai" is gaan vinden en liever iets zou drinken dat zijn smaakpapillen doet tintelen?
  maandag 25 februari 2008 @ 21:13:35 #55
94046 PM-girl
pi_56972714
Inderdaad, zo is het toch mooi Nebelung? Fijn!

Owlet, wat lees ik nu Wat ontzettend leuk!!

Iksje, super, 6 maanden al! De meningen zijn erover verdeeld, het zou geen of absoluut geen prestatie zijn, maar ik vind het hoe dan ook geweldig, zeker met de commentaren die je af en toe te verduren krijgt (al krijg je die overal voor, lijkt het soms).

En YP, gek he zomaar ineens beseffen dat je al zolang voedt! Mooi hoor!
*
pi_56973998
BM, er is best een kans dat je die medicijnen gerust kan gebruiken tijdens het geven van borstvoeding.
*Hier* kan je een lijst vinden met veel gebruikte medicijnen en hun status voor wat betreft borstvoeding.

Kersjes, ik denk niet hij jouw melk saai gaat vinden hoor! Maar het wordt wel steeds minder belangrijk voor hem. Niet dat het het onbelangrijk gaat worden natuurlijk, maar ik weet nog wel dat het in die periode voor Ronja steeds meer verschoof van voedingsmiddel naar sociaal drinken.
Het is nog steeds een heel belangrijk deel van zijn dieet maar het is heel natuurlijk dat hij ook de behoefte krijgt aan andere dingen in zijn mondje.
Wat water, verdund sap of slappe kruidenthee zou je best bij kunnen geven. Het hóeft echter niet. Hij kan al zijn vocht prima uit jouw melk halen.
Ik zou zelf een beetje in de gaten houden dat hij niet te veel naast de borst drinkt i.v.m. jouw productie en het feit dat hij die melk natuurlijk wel nog nodig heeft.
  maandag 25 februari 2008 @ 22:27:18 #57
35189 Troel
scherp en bot
pi_56974618
Inmiddels zijn we zo ongeveer volledig over op flesvoeding. Toch heb ik nog een aantal keer geprobeerd Ruben aan te leggen en soms pakt ie gewoon. Nu krijgt hij dus, als hij goed zijn best doet 's ochtends een verse voeding. Dat gaat lang niet altijd goed, maar ik vind het wel erg fijn dat het vaak goed gaat. Misschien dan wel geen volledige borstvoeding, maar dus wel een beetje.
Mijn voorraadje bewaar ik voor na de eerste prikjes
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56974660
Troel, fijn dat het naar je zin gaat
En wat leuk dat Ruben nog zo af en toe aan de borst drinkt. Niet alleen voor zijn voeding is het goed maar ook omdat het zo lekker knus voor hem is
  maandag 25 februari 2008 @ 22:35:24 #59
35189 Troel
scherp en bot
pi_56974820
quote:
Op maandag 25 februari 2008 22:29 schreef owlet het volgende:
Troel, fijn dat het naar je zin gaat
En wat leuk dat Ruben nog zo af en toe aan de borst drinkt. Niet alleen voor zijn voeding is het goed maar ook omdat het zo lekker knus voor hem is
Wat ik nog het meest grappig vind is het geluid wat hij produceert als hij aan de borst ligt en het trappen van zijn beentjes. Dat doet hij tijdens een flesvoeding helaas niet. Uiteraard komt dat omdat borstvoeding gewoon veel lekkerder is

(En dat trappelen scheelt dus echt in de krampjes! De eczeem die ik dacht gezien te hebben, was volgens mij moeder een geirriteerd plekje door het liggen in wat opgeefsel, gelukkig is het nu ook weg!)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 25 februari 2008 @ 22:40:31 #60
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56974962
Ik had net mijn stiefmoeder aan de telefoon.. Die had het erover dat er vanavond op tv een item was geweest dat bij erg lang borstvoeding zonder bijvoeding (1,5 jaar zonder bijvoeding) er rond de peuterleeftijd een verhoogde kans op allergieen zou zijn

Ze had ook weer niet alles gezien, en ze is nogal van klok-klepel enzo en niet kunnen vinden Maar mijn nieuwsgierigheid was wel gewekt... alleen kan ik niks vinden op het net over zoiets (ze heeft Ned.1 en RTL4 gekeken, maar ook op de site van TrosRadar en RTL-nieuws zie ik niets).

Iemand hier die iets weet? (niet dat het mijn keuze voor nr.3 zou beinvloeden, maar ben gewoon nieuwsgierig)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_56975278
quote:
Op maandag 25 februari 2008 22:04 schreef owlet het volgende:
BM, er is best een kans dat je die medicijnen gerust kan gebruiken tijdens het geven van borstvoeding.
*Hier* kan je een lijst vinden met veel gebruikte medicijnen en hun status voor wat betreft borstvoeding.
Ja, daar keek ik reeds, maar voor zover ik kan vinden staan de werkzame bestanddelen in de blauwe lijst, en dat vind ik niet zo een prettig idee.
  maandag 25 februari 2008 @ 22:50:19 #62
35189 Troel
scherp en bot
pi_56975281
Ja, maar in hoeverre is het reeel om anderhalf jaar borstvoeding te geven zonder verder bij te voeden? Meestal geef je na een half jaar toch ook andere dingen?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 25 februari 2008 @ 22:52:28 #63
3011 E.T.
pi_56975334
quote:
Op maandag 25 februari 2008 22:50 schreef Troel het volgende:
Ja, maar in hoeverre is het reeel om anderhalf jaar borstvoeding te geven zonder verder bij te voeden? Meestal geef je na een half jaar toch ook andere dingen?
Een van de redenen waarom ik nieuwsgierig ben naar het originele bericht

Ze zal vast wel iets opgevangen hebben en de helft onthouden hebben ofzo.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_56980099
Wat een raar bericht
Op de BV-fora staat ook nog niets.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 09:05:02 #65
3011 E.T.
pi_56980167
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 08:57 schreef owlet het volgende:
Wat een raar bericht
Op de BV-fora staat ook nog niets.
ik snap er ook al niks van.
Ze zal wel hebben liggen slapen en gedroomd hebben dat 't over bv ging ofzo (wellicht tijdens het bericht over ruggenprikken bij de bevalling).
  dinsdag 26 februari 2008 @ 09:17:23 #66
108648 cattie
lieve moeder
pi_56980388
ah!
Als ik het goed begrijp gaat het er om dat (lang) BV beschermt tegen allergieën maar dat heel lang wachten met bijvoeding die kans weer iets groter maakt?
Op zich niet heel onlogisch denk ik, je bouwt ook weer weerstand op door dingen tegen te komen.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 09:52:08 #68
35189 Troel
scherp en bot
pi_56980808
Borstvoeding beschermt tegen luchtweginfecties
25-02-2008 16:51
MAASTRICHT (ANP) – Baby’s die borstvoeding krijgen, hebben een kleinere kans op luchtweginfecties dan baby’s die vanaf de geboorte met de fles worden gevoed. Dat blijkt uit een onderzoek waarop Bianca Snijders is gepromoveerd aan de Universiteit Maastricht.

Naarmate er na het tweede jaar langer wordt gewacht met overstappen op koemelkproducten of andere voedingsmiddelen neemt de kans op eczeem toe, stelt Snijders verder.

Het onderzoek maakt deel uit van de omvangrijke KOALA–studie naar de mogelijke oorzaken voor het toenemend aantal allergieën onder de westerse bevolking.

Ik plak hem even gewoon hier, dan kunnen we het ook op zondagen lezen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 26 februari 2008 @ 09:53:01 #69
108648 cattie
lieve moeder
pi_56980828
Volgens mij wel ja Owlet.
Het is ook wel redelijk extreem volgens mij om tot na het 2e jaar te wachten met het introduceren van koemelk enz.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 10:14:06 #70
3011 E.T.
pi_56981169
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 09:53 schreef cattie het volgende:
Volgens mij wel ja Owlet.
Het is ook wel redelijk extreem volgens mij om tot na het 2e jaar te wachten met het introduceren van koemelk enz.
Volgens mij is er in NL niemand die zo lang wacht met bijvoeding
pi_56981271
Inderdaad. Op misschien de mensen na waarbij er bijna zeker sprake is van vreselijke allergieën.
Maar dan maakt het verhoogde risico op allergieën door laat starten ook weer niet uit
  dinsdag 26 februari 2008 @ 10:26:03 #72
3011 E.T.
pi_56981362
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 10:20 schreef owlet het volgende:
Inderdaad. Op misschien de mensen na waarbij er bijna zeker sprake is van vreselijke allergieën.
Maar dan maakt het verhoogde risico op allergieën door laat starten ook weer niet uit
Psies.. jammer dus, dat zo'n non-issue behandeld wordt in een nieuwsachtig programma. En zoals je ziet.. het blijft hangen (ook al is mijn stiefmoeder pro-bv.. )
Vraag me ook af hoe ze het heeft kunnen onderzoeken.. moet je toch iemand vinden die geen bijvoeding geeft na de tweede verjaardag Zal niet makkelijk geweest zijn om twee groepen samen te kunnen stellen die representatief zijn
pi_56987150
Volgens mij hebben we hier een (omgekeerde) regeldag ofzo?
Vanochtend om 7 uur heeft Devin voor het laatst goed bij me gedronken...
Rond half 9 ging ik ontbijten en Devin deed gezelig mee, heeft toen voor het eerst 's ochtends brood gegeten, ongeveer een halve boterham.
Rond 11 uur zoals gebruikelijk fruit gegeten en om half 2 weer een halve boterham. Tussendoor heb ik hem een paar keer zonder succes geprobeerd aan te leggen, net voor het laatst. Of hij draait zijn hoofd weg of hij zuigt 2 keer en laat nog voor ik een tsr heb gekregen weer los. Ik heb zelfs een half uur met ontblote borsten met hem zitten spelen in de hoop dat hij uit zichzelf zou aanhappen, maar hij had meer interesse in mijn kettinkje en walste letterlijk over me heen
En nu? Hij is huilerig geworden, misschien van de dorst, maar hij krijgt genoeg kans om te drinken. Ik heb liggend geprobeerd, zittend in vele houdingen en zelfs staand, maar niks werkt. Ik probeer me niet druk te maken maar ben ineens zo bang dat hij de interesse voorgoed kwijt is
pi_56987285
Pff kersjes klinkt heel bekend..
Is de leeftijd denk ik...

Hier de laatste tijd af en toe ook zo'n dag, dat het de hele dag drama is.
ALLES is interessanter, en dan idd na 2x zuigen wegdraaien naar iets wat leuker is.
Vandaag ook om half5 vanacht goed gedronken, en uiteindelijk om 13.00 pas weer. En aan de bijvoeding kan het niet gelegen hebben want het brood was hier op dus meneer heeft alleen maar een klein appeltje op vannochtend.

Pepijn krijgt trouwens wel af en toe slokjes ander drinken. Water bij brood en af en toe verdunt diksap uit mijn glas. Vind hij geweldig.
Productie zat, dus niet echt bang dat die te ver terug loopt door wat slokjes water.
pi_56987625
Ah, Pepijn heeft het dus ook.
Helaas is mijn productie niet zo denderend meer, ik hoop dan ook echt dat we deze dip te boven gaan komen.

Hij heeft net trouwens keihard zijn hoofd gestoten dus dat was brullen en toen ik hem vasthad hapte hij door mijn shirt heen. Maar tegen de tijd dat ik mijn bh open had (2 seconden) was het moment voorbij en was hij de interesse alweer verloren
pi_56997014
Update:
Rond half 7 een paar slokken en om half 8 ook weer. De laatste 2 luiers zat (haast) geen plas in, dus dat hij weer wat gedronken heeft deed me goed
pi_56997276
Kersjes, het is wel vervelend. Ik herinner me dit nog wel van mijn dochter.

Maar op deze leeftijd raken ze niet zomaar de interesse kwijt doorgaans . Dit is net, zoals duizend andere dingen, een fase. Iets wat morgen anders kan zijn. Misschien komt er een tandje (pijn in de mond), misschien zit hij even niet lekker in zijn vel (zitten wij ook wel eens niet), misschien wordt hij ziek, misschien is hij bezig met een bepaalde ontwikkeling (en dat kost een hoop energie) enz.

PS: het hoort érg bij de leeftijd ook!. Veel meer belangstelling voor de omgeving.
pi_56997377
kersjes neit gewoon een sprongetje?

dat idee heb ik hier namelijk.
Pepijn kan BIJNA zelf gaan zitten
BIJNA zichzelf optrekken tot staan
BIJNA echt kruipen
allemaal nog net, net, net niet...
dus dat proberen en de rest van de wereld ontdekken is gewoon VEEEEL intersanter als drinken.
pi_57027825
Was vanmorgen weer bezig me te herinneren of Gwen nu vannacht rond 4.00 als ze dan komt voor eten wel gevoedt is, want als ze hem niet kan vinden slaapt ze gewoon weer verder. Maar ik weet het dus echt niet meer. Wordt wel wat wakker biedt het aan maar verder is het zwart. Ach nu maak ik me om die nachtvoeding ook niet erg druk meer. Ze krijgt om 0.30 de laatste voeding en 's ochtend rond 6 uur heeft ze niet genoeg aan twee borsten en haalt ze het even in. Als ze komt, gaat ze grommen en uhuh roepen naast me. Zo lief, maar ik weet nu wel wanneer ze wil, doet ze overdag trouwens niet.

Gisteren gewogen en ze komt gemiddeld meer dan 200 gram per week aan. Ze was nu in twee weken 430 gram gegroeid en gemeten waren er toch ook alweer een paar centimeter bij. Ben blij dat het zo goed gaat.
pi_57073365
*auw* Help!
Ik heb een borstvoedingsprobleem..heb enorm pijnlijke tepels en bij een tepel was er blijkbaar een ingedroogd bloedblaartje afgegaan waardoor net het gezicht van mijn Saartje helemaal onder het bloed zat. Ze hoefde er meteen geen slok meer van uiteraard.
Nu klap ik bijna van de stuwing en wil ik ff weten wat wijsheid is..de zere tepel ontlasten door met de hand de ergste druk weg te kolven en tot de tepel genezen is maar 1 kant te geven? Of morgenochtend direct een simpele kolf te laten kopen en het daarmee te doen? Of moet ik haar toch gewoon aanleggen?
Ik heb geen kloven verder..dus waar die pijn vandaan komt is mij ook een raadsel. Vervelend is het wel, ik zit bij elke voeding met kromme tenen:{
Saartje
pi_57073825
sorry maneki, ik weet niet of er nog veel mensen wakker zijn maar ik heb weinig tips voor je. bij stuwing lijkt me zo handmatig kolven eigenlijk niet zo'n pretje. ik zou toch maar voor veel aanleggen kiezen denk ik. en enorm opletten of dat goed gebeurt dus. sterkte ermee! misschien morgen een lactatiekundige raadplegen?
  zaterdag 1 maart 2008 @ 07:28:32 #82
1762 YPPY
Yppiaans
pi_57076006
Hoe is het gegaan Maneki? Het klinkt verre van leuk. Handmatig kolven bij stuwing vond ik niet makkelijk, maar wel een ontzettende opluchting. Als eenmaal de ergste druk eraf is, gaat het juist heel makkelijk. jammer dat ik toen in het crematorium stond en alles door de wc kon spoelen
*OUD heilige*
pi_57076244
Ik heb vannacht de goede kant steeds gegeven en manlief nu naar de drogist gestuurd voor de Aventkolf. Dan kolf ik wel tot m`n tepel weer geheeld is want zo durf ik ook niet.
Met de hand kreeg ik er idd niks uit, dus het was lastig slapen vannacht
Saartje
  zaterdag 1 maart 2008 @ 08:48:47 #84
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57076257
Oehh Maneki, ik kan me voorstellen dat je lastig geslapen hebt
Je zal wel kromlopen nou!
pi_57076373
Pfff Maneki Suc6!! Hopelijk helpt het kolven!
pi_57077284
Zo, wederhelft heeft een Aventkolf gehaald, heb mezelf net van 125ml melk bevrijdt *opgelucht*
Vanavond nog een keertje kolven en dan kijk ik daarna wel weer of m`n tepel voldoende hersteld is. Ik zou eigenlijk niet weten wat ik met al die melk moet..weggooien is zonde en als ze straks haar regeldagen heeft gehad, heb ik er niet veel meer aan toch?
Saartje
pi_57077409
jewel hoor, die kun je prima bewaren. Zeker niet weggooien das hardstikke zonde. In die melk van de eerste dagen zitten super veel antistoffen.
pi_57077592
Dan gaat het mooi de vriezer in
Saartje
  zaterdag 1 maart 2008 @ 11:58:59 #89
94046 PM-girl
pi_57078430
Maneki, fijn dat het kolven geholpen heeft!
*
pi_57078644
heel eng, hier lijkt het zowaar alsof we na 8 maanden iets van een schema beginnen te krijgen...
Absoluut geen standaard schema, maar wel Pepijn zijn schema

Meneer drinkt een keertje of 5 per dag nu... om de 6 uur, en 's avonds keertje extra
's morgens heeeeeeel vroeg (half 6 ofzo), dan nog ff verder slapen, ontbijten met cracker, of brood of fruit.. 's morgens ergens een keer kort slaapje.. Rond de lunch nog een keer drinken...
lunchen met brood/soep of iets
Dan rond 5/6 uur nog een keer mamamelk. Rond uurtje of 7 meeeten, soms goed, soms mond stijf dicht...
Dan rond uur of 8 en 11 nog een keer borstvoeding...

Echt zo schattig, net had hij honger, maar zag ook mijn bord met makreel en glas diksap staan. Je zag hem gewoon twijfelen en heen en weer kijken tussen mijn shirt en bord met vis...
Hihi eerst meegegeten van de vis en diksap, daarna nog lekker alle gaatjes opgevuld aan de borst
  zaterdag 1 maart 2008 @ 12:15:34 #91
1762 YPPY
Yppiaans
pi_57078733
Wat een slimmerik, die Pepijn!
Vanochtend ben ik om kwart over 6 maar opgestaan. Anna was klaar met drinken en als ik dan blijf liggen, gaat ze niet meer slapen en wil ze steeds een slokje. Samen met J. heeft ze anderhalf uur liggen slapen. Wel grappig, toen ze klein was sliepen Anna en ik juist heel goed samen, lag ze de halve nacht aan de borst, nu kan ze dat niet meer.
*OUD heilige*
  zaterdag 1 maart 2008 @ 12:17:37 #92
94046 PM-girl
pi_57078775
Simon ook niet nee, die maakt er een ware speeltuin van in bed! Met papa overigens ook, dus dat maakt niet uit. Soms leggen we hem in zijn eigen bedje terug en slaapt hij uit, maar vanmorgen niet.

P_iglet, maar geen nachtvoedingen meer? Fijn! ik vind het toch maar super hoe jij alles doet, studeren, werken, practica, kolven. Petje af!
*
pi_57078813
Hier ook eentje die kan blijven 'drinken', 'smorgens en 'savonds. Terwijl hij eigenlijk wel moe is, want zodra wij dan opstaan moeten we hem na een uurtje meestal weer in bed leggen en slaapt hij nog een paar uur...
pi_57080917
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 12:17 schreef PM-girl het volgende:
Simon ook niet nee, die maakt er een ware speeltuin van in bed! Met papa overigens ook, dus dat maakt niet uit. Soms leggen we hem in zijn eigen bedje terug en slaapt hij uit, maar vanmorgen niet.

P_iglet, maar geen nachtvoedingen meer? Fijn! ik vind het toch maar super hoe jij alles doet, studeren, werken, practica, kolven. Petje af!
Hihi die speeltuin in bed hebben we hier ook al... klimmen en klauteren over papa en mama heen.

Uhm... geen nachtvoedingen? Mijn gevoel vind half 6 's morgens eigenlijk best nog behoorlijk nacht
En soms als hij flink wat avondeten op heeft dan verschuift het van 11/12uur naar 1/2 's nachts...
Maar goed het is nooit ieder uur of iedere 2 uur. En heb me er bij neergelegd dat het gewoon geen kind is die 10/12 uur slaapt 's nachts zonder voeding. 8 uur is hier echt het maximum. En binnen de 4/5 uur word er 's nachts gewoon niet gegeten. Dan krijgt hij schone luier en aai over zijn bol ofzo, of valt hij zelf na 2 minuten mopperen weer in slaap.
Bedankt voor je complimentje
pi_57089729
Zo, net weer 125 ml in de vriezer gemikt. Straks voor het slapengaan nog een keertje kolven dan kan ik misschien morgenochtend voorzichtzig die borst weer gaan proberen Toch best een lekker idee zo`n voorraadje in de vriezer
Saartje
pi_57148611
Vanaf gisteren begonnen met kolven. Gister alleen even druk eraf gekolft 50 cc en vandaag maar wat leeg gekolft nadat Gwen een uur ervoor nog gedronken had, 90 cc. Leuk beginnetje van de voorraad. De diepvries is opgeruimd en de via-bekers uitgekookt en ook de flesjes staan klaar. Mijn kolftas staat al ingericht, ben er helemaal klaar voor.

Vandaag krijgt ze ook een flesje BV en vanaf dan elke dag, met een beetje bv erin. Die 50 cc laat ik mijn man vandaag geven, hopen dat ze zo went aan de fles en ze niet gaat weigeren als ik weg ben. Volgende week is namelijk de eerste avond dat ik weer weg ben en dan moet Magneet zich ook kunnen redden. Bij Merlijn gaf het nogal problemen en moest ik gedurende de avond vroeg naar huis om hem te voeden, want meneer wilde alleen borst en niets anders . Hopen dat dat bij Gwen toch anders gaat.
  dinsdag 4 maart 2008 @ 14:25:58 #97
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_57149561
Ik kolf al vanaf het begin af en toe, en Floortje krijgt al vanaf dat ze een week of 6 was af en toe een flesje BV om te wennen. Ze drinkt er heel goed uit gelukkig.

Nu gaat ze vanaf morgen 2 middagen per week naar het kdv, en vanaf nu moet ik dus écht gaan kolven, niet meer voor zo af en toe...

Ik ben vorige week begonnen om een voorraadje op te bouwen, met steeds s'ochtends afkolven wat Floortje 'over laat'.
Ik merkte dat als Floortje drinkt, ik aan de andere borst zoveel melk lek, dus had er eens een bakje onder gehouden. Er komt zo 40cc uit!
Ik heb nu dus van die opvangdingen van Avent gekocht, heel handig! (alleen is 40cc een beetje veel en zitten ze vaak helemaal vol ).

Zou ik ook tijdens élke voeding dat ding kunnen gebruiken en die melk steeds opsparen? Of is dat dan teveel voor-melk bij elkaar en zitten daar dan te weinig voedingsstoffen in?
  dinsdag 4 maart 2008 @ 14:31:14 #98
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_57149678
En oh ja, ik heb nog een probleem met mn kolf (handkolf van Avent). Als ik echt een goede tsr heb, dan komt er zoveel melk uit, dat het ventiel niet genoeg door kan laten stromen naar de opvangbeker, en soms knalt het ventiel er dan uit... Gevolg is dan dat het vacuüm vebroken wordt, en dat ik dus niet verder kan kolven...

Voor ik die kolf uit elkaar heb gedraaid, ventiel weer erin en alles weer in elkaar gezet heb, is mijn tsr over natuurlijk, en komt er nog maar weinig melk uit...

Hebben meer mensen die kolf, en dat probleem?

dinsdag 4 maart 2008 @ 14:35:21 #99
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_57149760
Wat ik dan doe is vooraan dat rubbertje die om je borst valt, ff naar voren halen zodat hij kan 'luchten' Dan verbreek je het vacuum niet en kun je meteen verder met kolven
Saartje
  dinsdag 4 maart 2008 @ 14:42:06 #100
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_57149918
En dan stroomt alle melk wat zich verzameld daar in het midden naar beneden?

Goeie tip! Bedankt
  dinsdag 4 maart 2008 @ 14:52:27 #101
35189 Troel
scherp en bot
pi_57150129
Het tuutje van de elektrische kolf kan dat beter opvangen, wellicht zijn die tuutjes ook los te koop?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 4 maart 2008 @ 17:39:59 #102
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_57153411
Bedankt voor de tip Troel, ik zal eens informeren of dat kan...

Floortje spugt trouwens ineens zoveel...
Ze blijft spugen tussen voedingen door, meteen na de voeding komt er een flinke slok terug, en daarna is het dan een waterig soort speeksel met vlokjes melk erdoor (maar wel veel). eN het komt er echt met kracht uit zeg maar, in een boogje ...

Wat kan dat zijn?
  dinsdag 4 maart 2008 @ 17:59:04 #103
3011 E.T.
pi_57153726
DeLiedje, heb je zo'n sterretje als ventieltje?

Als je Avent belt (tel.nr. staat in de OP) kun je een nieuw soort ventieltje toegestuurd krijgen; dit zijn een soort 'trechtertjes' die dit probleem minder hebben en er iig niet uit knallen (zodat je met druipende handen je kolf uit- en in elkaar moet zetten). Hij trekt wel iets minder hard aan het vacuum, dat is wel even wennen
  dinsdag 4 maart 2008 @ 19:24:35 #104
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_57155641
Hee bedankt ET, het is dus een vaker voorkomend probleem begrijp ik?

Morgen meteen even bellen!
  dinsdag 4 maart 2008 @ 19:37:48 #105
3011 E.T.
pi_57156007
yep, die sterretjes knalden er om de haverklap uit. Bij heel veel mensen. Op een gegeven moment werden de randjes dan ook minder strak en dan was het elke kolfbeurt wel raak Een telefoontje was wel genoeg voor een stuk of wat nieuwe sterretjes.. maar het was wel gezeik.
Sinds de nieuwe tuutjes is het probleem opgelost Ik had er twee gekregen, eentje heb ik er zelf gesloopt met de flessenborstel (de binnenkant kun je dus niet met de borstel schoonmaken ) en de ander heb ik al een paar maanden in gebruik gehad
pi_57166371
Wat maneki.neko zegt Even het vacuum doorbreken. Of het sterretje vervangen hielp hier ook wel...

Maar lees net de post van ET, dat er nieuwe ventieltjes zouden zijn...misschien moet ik daar ook eens voor bellen. Heb ook de AVENT-handkolf en die wordt toch bijna dagelijks gebruikt, dus ik ken het probleem van de inploppende ventieltjes...
  woensdag 5 maart 2008 @ 09:56:31 #107
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_57167841
Ik heb net even gebeld, het is inderdaad een bekend probleem en ik krijg dus 2 andere ventieltjes opgestuurd. Dus dames met een Avent handkolf, even bellen !

Bedankt ET! (Wat is fok toch handig!)
  woensdag 5 maart 2008 @ 10:10:05 #108
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_57168056
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 17:39 schreef DeLiedje het volgende:
Bedankt voor de tip Troel, ik zal eens informeren of dat kan...

Floortje spugt trouwens ineens zoveel...
Ze blijft spugen tussen voedingen door, meteen na de voeding komt er een flinke slok terug, en daarna is het dan een waterig soort speeksel met vlokjes melk erdoor (maar wel veel). eN het komt er echt met kracht uit zeg maar, in een boogje ...

Wat kan dat zijn?
Misschien kan je johannesbroompitmeel proberen. Das een oranje pak, heet Nutriton (van Nutrilon). Met bv is het bedoeling dat je dan een soort papje maakt, wat je voor en na een voeding geeft. Dat verzwaart de voeding in de maag, waardoor het beter blijft zitten.
Bij Eli hielp (helpt) het enorm!
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  woensdag 5 maart 2008 @ 10:23:12 #109
35189 Troel
scherp en bot
pi_57168280
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 08:05 schreef Iksje het volgende:
Wat maneki.neko zegt Even het vacuum doorbreken. Of het sterretje vervangen hielp hier ook wel...

Maar lees net de post van ET, dat er nieuwe ventieltjes zouden zijn...misschien moet ik daar ook eens voor bellen. Heb ook de AVENT-handkolf en die wordt toch bijna dagelijks gebruikt, dus ik ken het probleem van de inploppende ventieltjes...
Dat is dus het ventieltje van de elektrische pomp
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 5 maart 2008 @ 11:33:54 #110
3011 E.T.
pi_57169883
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 10:23 schreef Troel het volgende:

[..]

Dat is dus het ventieltje van de elektrische pomp
Nee hoor, het is gewoon het nieuwe ventieltje die op beide kolven zit.
Alleen kun je dus de 'pech' hebben een handkolf uit de oude voorraad te kopen en dat zit er nog een sterretje bij ipv een tuutje. De 'oude' ventieltjes worden niet meer gemaakt.
pi_57171959
quote:
Op maandag 25 februari 2008 20:58 schreef Bass-Miss het volgende:
Soms zit ik daar ook een beetje mee. Stel dat ik weer zo misselijk ga worden als de vorige keer, hoe moet dat dan met die medicatie? Ik had me toen voorgenomen dat ik de volgende keer meteen die pilletjes ging gaan halen als het weer zo erg was. Maar ja, Fons drinkt nog steeds erg veel.
Bij mij kelderde de produktie compleet toen ik zwanger werd van nummer 2, tot frustratie van nummer 1 (bors, ben je? bors, op?). Dus ik weet niet of Fons nog zo veel zou drinken als Fons versie 2 in aanbouw is
(hij heeft wel nog tot een maand of 7 zwangerschap 's ochtends en 's avonds een halve slok gehad, toen even niet omdat mijn tepels te pijnlijk werden, en daarna was het Groot Feest toen broertje er eindelijk was want hij mocht zich uitleven op de stuwing als broertje genoeg had )
  woensdag 5 maart 2008 @ 15:42:51 #112
35189 Troel
scherp en bot
pi_57175637
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 11:33 schreef E.T. het volgende:

[..]

Nee hoor, het is gewoon het nieuwe ventieltje die op beide kolven zit.
Alleen kun je dus de 'pech' hebben een handkolf uit de oude voorraad te kopen en dat zit er nog een sterretje bij ipv een tuutje. De 'oude' ventieltjes worden niet meer gemaakt.
Ik heb toch echt zo'n tuutje op mijn elektrische zitten hoor
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 5 maart 2008 @ 16:28:19 #113
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_57176521
Bij mij lopen mijn borsten nog steeds erg snel vol. Zeker als de kleine meid na 5 uur pas weer komt, dan heeft ze echt moeite met aanhappen. De borst is dan mega vol en de melk spuit er ook echt uit.
Als ik 's morgens de gelegenheid heb om te douchen dan doe ik 's morgens onder de douche echt de borsten goed masseren en alle bobbels weer weg kolven.

Het begin met bostvoeding vond ik werkelijk een ramp. Ik heb gewoon heel veel melk, tijdens de stuwingsdagen moest ik de borsten echt leegkolven (250cc!!) want ik had bijna een borstontsteking. (grote rode plekken) Nu is het nog steeds niet helemaal geregeld, ik heb nog steeds heel veel. Jennifer kan echt niet meer na 1 borst.

Vanaf wanneer worden je borsten een beetje "zindelijk"? Ik lek dus nog steeds. Als ik de ene borst geef dan begint de andere ook te stromen.

(Hoeveel moedermelk ik wel niet heb weggegooid... zo zonde)

Ik heb de handkolf trouwens altijd bij me, voor het geval dat. Als ik flink begin te lekken en de kleine wil niet wakker worden of het is teveel, dan kan ik de rest een stukje afkolven.
Voor straks op mn werk heb ik een dubbele elektische kolf...(melkkoe)
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  woensdag 5 maart 2008 @ 20:05:22 #114
1762 YPPY
Yppiaans
pi_57180944
Kun je de melk niet invriezen Ticootje? Kan altijd handig zijn. Met de zes weken krijg je regeldagen, daarna regelt het zichzelf vast weer beter. Jennifer is nog zo klein.
*OUD heilige*
pi_57181210
Thomas begrijpt het allemaal nog niet zo, dat aan de borst drinken. Het slaapt lekker met een tepel in je mond en er af en toe een keer of drie aan sabbelen of zuigen is ook wel leuk, maar drinken..?
De eerste week heb ik gekolfd en ge-fingerfeed, maar nu hij al op 100cc zit kost dat zoveel tijd en energie dat hij de gekolfde melk met een fles krijgt.

Ik probeer wel voor elke voeding aan te leggen in de hoop dat vroeg of laat het kwartje valt.
Vanmorgen was de lactatiekundige hier. "Leg jij hem even aan, dan kijk ik even," vroeg ze me. En Lief moest ondertussen een tepelhoedje uitkoken, omdat ze het vermoeden had dat hij gewoon niet voldoende geprikkeld wordt. Afijn, tepelhoedje in de sterilisator in de magnetron, Thomas aan de borst en hap! Ineens beging hij te drinken alsof hij een week met open mond in de woestijn gelopen heeft! En helemaal perfect! Gewoon een laat kwartje.
De lactatiekundige vond het zo super dat ze besloot geen consult te schrijven.

Maar. De 1300 en de 1600 voeding gingen weer ruk en tegen zessen werd Thomas helemaal hysterisch, dus heb ik hem toch gewoon een fles gegeven en nog even gebeld. "Probeer maar steeds tien minuten aan de borst," zei ze, " en als het niet als een goede voeding voelt mag hij een fles toe."

Pffff. Hij heeft nog de hele middag gehuild. Ook toen ik dus alsnog moest kolven wegens Erg Au. En ook toen ik zelf ook wel even iets wilde eten.

Ik hoop dat die borstvoeding in vredesnaam snel goed gaat lopen, want ik vind dit erg erg erg erg moeilijk zo...
Hardloper.
IG @webkim
  woensdag 5 maart 2008 @ 20:24:39 #116
1762 YPPY
Yppiaans
pi_57181430
En als je het probeert na de fles? Dan is Thomas misschien wat rustiger. Een fles drinkt makkelijker dan aan de borst, dus het kan ook een beetje gemakzucht zijn. Als hij overstuur is, en jij ook in paniek (omdat het niet lukt) dan versterkt dat we elkaar steeds. Anna heeft maanden geslapen met een tepel in d'r mond, ben blij dat ze nu kan duimen. Is hij wel goed wakker eigenlijk, als hij aan de borst in slaap valt?

Succes.
*OUD heilige*
  woensdag 5 maart 2008 @ 22:28:57 #117
94046 PM-girl
pi_57185288
O Webkim, wat een herkenning dat eerste stukje! Een openbaring met de lactatiekundige erbij, met het tepelhoedje. Daarna inderdaad een domper omdat het niet direct ging (maar dat kwam bij mij door andere redenen).
Blijven proberen, op rustige momenten zoals Yppy zegt.
Een tepelhoedje is niet hoe het hoort, maar kan dingen zoveel makkelijker maken. Het cb, huisarts en verloskundigen wilden me er zo snel mogelijk af hebben maar de lk had aangegeven dat het lang/altijd nodig zou zijn.
Uiteindelijk bleken het 13 weken, toen landde het kwartje hier! (en was het tongetje sterk genoeg denk ik)

Succes!
*
  woensdag 5 maart 2008 @ 23:50:12 #118
35189 Troel
scherp en bot
pi_57187692
Webkim, mocht hij nou helemaal niet pakken, ga dan asjeblieft met een dubbele kolf kolven als je fulltime gaat kolven
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_57188205
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 23:50 schreef Troel het volgende:
Webkim, mocht hij nou helemaal niet pakken, ga dan asjeblieft met een dubbele kolf kolven als je fulltime gaat kolven
Doe ik al: we hebben een Medela Symphony gehuurd bij de thuiszorgwinkel.
Maar het is alsnog een hele beproeving voor een ongeduldig type als ik.

Iemand trouwens ervaring met die Lily Padz? Ik lek als een gek.
Hardloper.
IG @webkim
  donderdag 6 maart 2008 @ 08:13:57 #120
1762 YPPY
Yppiaans
pi_57190286
Ontzettend fijne dingen, maar ik weet niet of ze werken als je heel erg lekt. Bij mij hield het geen grote tsr tegen zeg maar. Ik was pas vrij laat met gebruiken, omdat het toen zomer werd en die pads echt geen gezicht waren onder een shirtje.
*OUD heilige*
pi_57202132
Webkim, ik heb de lilypads, alleen moet ik wel in de gaten houden of ze de boel nog tegenhouden. Na 3 uur zit er een melkbubbel en moet ik snel zijn, anders ben ik nat.
Hier heb ik het begin gevoed met tepelhoed, alleen het nadeel van zo'n hoed is dat het voor een baby heel hard werken is. De eerste tijd ging het dus goed, tot ze meer eten nodig had, daar had ze de puf dan niet voor en had ik een kind dat elk uur voor voeding kwam. Dankzij de laktatiekundige zit Jennifer nu gewoon aan de tiet.

De borsvoeding op de rit krijgen ben ik zeker 2 weken mee bezig geweest. Tot ze goed hapte en dat bij mij mijn tepels niet meer pijn deden. 2 zware weken, maar ik vond het wel de moeite waard, wnt nu doet ze het gewoon heel goed.

Oh, en hier de melk invriezen had nog geen zin. Ingevroren melk is 2 weken houdbaar, pas bij 7 weken gaan we hier met een flesje oefenen. In de eerste week had ik al zo veel melk. Dus ik heb heel veel weg moeten gooien. Zonde...
  Jubileum moderator donderdag 6 maart 2008 @ 18:58:47 #122
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_57202852
2 weken houdbaar? Het kan wel 3 maanden bewaard worden in de vriezer hoor.
Zie ook http://www.borstvoeding.com/beeld/bv-bewaarschema.pdf
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 6 maart 2008 @ 18:59:26 #123
108648 cattie
lieve moeder
pi_57202869
Ticootje, ingevroren melk is 3 tot 6 maanden houdbaar!! Nu invriezen heeft dus zeker wel zin.
edit: wat Lois dus ook zegt.

Succes iedereen!
  donderdag 6 maart 2008 @ 19:00:22 #124
35189 Troel
scherp en bot
pi_57202894
Ja, of heeft Ticootje alleen zo'n vriesvakje, die zijn nauurlijk minder koud en drie maanden is bij -18 toch?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 6 maart 2008 @ 20:20:43 #125
94046 PM-girl
pi_57205103
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 18:26 schreef Ticootje het volgende:
Hier heb ik het begin gevoed met tepelhoed, alleen het nadeel van zo'n hoed is dat het voor een baby heel hard werken is. De eerste tijd ging het dus goed, tot ze meer eten nodig had, daar had ze de puf dan niet voor en had ik een kind dat elk uur voor voeding kwam. Dankzij de laktatiekundige zit Jennifer nu gewoon aan de tiet.
Ik denk dat het erg scheelt waarom je een tepelhoedje gaat/moet gebruiken. In ons geval kostte het menneke het zoveel moeite om aan te happen en aangelegd te blijven, dat een tepelhoedje dat vergemakkelijkte, immers de moeite om 'vast te zetten' hoefte hij niet langer te doen.
Had ik natuurlijk wel de mazzel ook superveel melk te hebben, die zo in het tuutje stond!

Webkim, hoe ging het vandaag?
*
pi_57205926
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 19:00 schreef Troel het volgende:
Ja, of heeft Ticootje alleen zo'n vriesvakje, die zijn nauurlijk minder koud en drie maanden is bij -18 toch?
2 weken op -5..
pi_57206887
dan zou ik acuut een betere vriezer gaan kopen... Dit is zo zonde!!!... en ook voor in de toekomst is een voorraadje erg makkelijk..
Zo duur hoeft een klein vrieskastje niet te zijn, en voor babyhapjes straks ook makkelijk..
  donderdag 6 maart 2008 @ 22:21:27 #128
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57208556
Inderdaad, wat P_iglet zegt: een vriezer is als je een kind hebt haast onmisbaar.
Voor de bv - voorraad en er liggen bij ons ook meerdere bakjes in met verschillende zelfbereide maaltijden voor meneer.

Webkim, ik hoop met je mee dat het snel beter zal gaan met de bv en je eindelijk kan gaan genieten van het live voeden van je zoontje.

DeLiedje, wat fijn dat je precies mijn probleem met de Avent-kolf benoemd hebt! Het stomme is dat ik elke keer als het gebeurt, en dat is heel vaak, loop te schelden op mezelf dat ik het weer allemaal zo gehaast en verkeerd heb gedaan, maar nu blijkt het dus een bekend probleem te zijn. Het ligt niet aan mij
E.T. dank voor de tip, ik ga morgen gelijk bellen!

Tjee, wat een tegenvaller...
Devin heeft sinds gistermiddag, nadat hij met een hersenschudding in het ziekenhuis is opgenomen, heel veel en heel vaak bij me gedronken. Er heeft, ook vannacht, nooit langer dan 2,5 uur tussen de voedingen gezeten. Net wat mijn verminderde productie nodig had, hoewel ik natuurlijk duizendmaal liever had dat Devin gezond was
Nou ging ik net met veel vetrouwen kolven, kreeg ik er maar 120 cc uit en geen drupje meer.
Zelfs de neusspray heeft niet geholpen...
Zal wel komen doordat ik zo moe ben denk ik, maar ik ben best teleurgesteld.
  vrijdag 7 maart 2008 @ 08:23:51 #129
1762 YPPY
Yppiaans
pi_57214860
Dat komt vast door de vermoeidheid en alle spanning Kersjes, dat zet alles op zo'n kop natuurlijk. Zolang Devin zo vaak drinkt, gaat je productie echt wel omhoog.
*OUD heilige*
pi_57217009
Ik denk dat het "gevaar" van tepelhoedjes ook vooral schuilt in de gevallen waarbij het door de kraamhulp of verloskundige meteen wordt aangeraden als er wat opstartprobleempjes zijn.
Als hulpmiddel, voorgeschreven door een lactatiekundige kan een hoedje heel goed werken. Maar dan moet je wel op de hoogte zijn van de werking, maat en vooral de aandachtspunten.
  vrijdag 7 maart 2008 @ 11:04:26 #131
11682 Moonah
Jolie femme
pi_57217396
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 22:21 schreef Kersjes het volgende:
Devin heeft sinds gistermiddag, nadat hij met een hersenschudding in het ziekenhuis is opgenomen,
Jeutje,wat lees ik nu.
Veel sterkte en beterschap voor je lieve mannetje Kersjes!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  vrijdag 7 maart 2008 @ 12:31:42 #132
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_57219261
Webkim, die lillypads werkten bij mij in het begin echt niet fijn!
Ze kunnen het vele lekken niet aan, en barsten dan na een tijdje los, gevolg is dat je dan alsnog een zwembad in je shirt hebt zitten .

Ik had er gewoon washandjes of hydrofieldoeken in, charmant hè maar dat was t enige wat de boel op kon vangen, ik zat om de haverklap met een shirt wat tot op t onderste randje nat was .

En als je gewone zoogcompressen gaat kopen, let dan niet op de prijs, maar koop gewoon die van Natusan ofzo! Daar kan echt 5x zoveel melk in opgevangen worden als in de goedkope van ah of kruidvat ofzo... Tenminste, dat is mijn ervaring!
(Ik ben geen aandeelhouder ofzo , als ik tijdens het voeden een opvang-bakje onder de andere borst houd, komt er zo 40 cc uitgelekt, en dat kan allemaal in één Natusan pad... )

Nu de productie goed geregeld is, werken die lillypads wel beter... Maar niet tijdens het voeden dus!
pi_57219942
Nou, een conclusie van woensdag, gister en vandaag:
Thomas wil alleen zijn 10:00 uur voeding uit de borst drinken en dan ook nog eens alleen maar uit de rechtse.
Maar we doen stug door... Hij zal het vast wel leren voor -ie 18 is.

Gister (op aanraden van de lactatiekundige) Ria Blom binnengekregen via Bol. Tijdens even bladeren al veel zinnigs tegengekomen. Boekje waar ik me in kan vinden denk ik.
Hardloper.
IG @webkim
  vrijdag 7 maart 2008 @ 13:16:20 #134
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_57220102
Webkim, het is goed dat hij het in ieder geval aan 1 tiet doorheeft! Bij mij wilde Jennifer in het begin alleen maar op links. Rechts was de tepel iets ingetrokken en die kon ze niet goed pakken. Dan moest ik een stukje kolven om de tepel naar buiten te trekken en goed aanhapbaar te maken. Na stug volhouden had ze opeens door dat er uit rechts ook wat kan komen. Nu is het zelfs zo dat ze liever aan rechts ligt dan aan links. Opeens viel het kwartje..
Zoals ik al zei, wij zijn ook lang bezig geweest met de borstvoeding. Ik heb zelfs overwogen om er gewoon maar mee te kappen. Ik ben in huilen uitgebarst waarom het niet lukte...
  vrijdag 7 maart 2008 @ 14:27:36 #135
94046 PM-girl
pi_57221489
Hihi Webkim, dit Thomas weet gewoon precies wat hij wil! Misschien is hij om tien uur in de ochtend inderdaad zo fit dat hij de energie erin steekt dan?

Hoop dat hij binnenkort zijn tijden wat ruimer gaan nemen, succes!

Ticootje, het kan zo lastig zijn inderdaad! 1x in huilen uitbarsten is nog heel beschaafd hoor!
*
pi_57229537
Kersjes, nog veel beterschap gewenst met Devin!
Hoe voelt je kleine mannetje zich nu? Wil hij nog steeds zo vaak bij mama drinken?
pi_57230283
Ik heb er ook al om zitten janken hoor. Binnen tien dagen dus al.
Maar! Hij kan het ook om half drie! En om kwart voor zes! En op links!

Ons door het kraambureau opgedragen schema is ver te zoeken nu en minimaal om de vier uur voeden lukt ook niet, omdat hij langer aaneen slaapt en niet op commando wil drinken als ik hem wek, maar hee: hij drinkt nu verser dan vers en ik ben heul trots op hem.
Ik hoop wel dat -ie vanavond en vannacht ook wil, want mijn gekolfde voorraadje in de koelkast is op.
Hardloper.
IG @webkim
  vrijdag 7 maart 2008 @ 21:59:04 #138
94046 PM-girl
pi_57231507
Super Webkim! Klinkt goed hoor!
*
  vrijdag 7 maart 2008 @ 23:42:25 #139
35189 Troel
scherp en bot
pi_57234095
Webkim, als je voedt op verzoek kan je dat schema rustig laten liggen en enkel als leidraad gebruiken
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_57234211
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 23:42 schreef Troel het volgende:
Webkim, als je voedt op verzoek kan je dat schema rustig laten liggen en enkel als leidraad gebruiken
Dat lees ik inderdaad overal. Maar als ik m'n puk niet wek kan -ie volgens mij rustig zes uur aaneen slapen en dat is overdag toch niet goed? Qua op gang blijven van zijn spijsverteringsstelsel enzo?

Ugh... Onzekere nieuwbakken moeder heeft gesproken.
Hardloper.
IG @webkim
  vrijdag 7 maart 2008 @ 23:52:02 #141
35189 Troel
scherp en bot
pi_57234346
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 23:46 schreef Webkim het volgende:

[..]

Dat lees ik inderdaad overal. Maar als ik m'n puk niet wek kan -ie volgens mij rustig zes uur aaneen slapen en dat is overdag toch niet goed? Qua op gang blijven van zijn spijsverteringsstelsel enzo?

Ugh... Onzekere nieuwbakken moeder heeft gesproken.
Geen idee hoe dat met zijn stelsel zit. Wij mochten Ruben toch al niet lang laten slapen omdat hij echt gewoon eten nodig had omdat hij zo klein was (en meer dan 4.5 uur slapen deed hij de eerste tijd toch niet).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_57234718
6 uur is inderdaad veel te lang. Vier uur is eigenlijk al te lang voor zo'n klein ventje. Heeft met spijsverteringsstelsel niet eens veel te maken. Je moet je je voorstellen dat het maagje van een ventje van zijn leeftijd zo groot is als een walnoot. Een walnoot past ín een cupje (zo'n cupje waar je mee kan voeden als borst nog niet goed gaat). In zo'n cupje kan 5 milliliter. Kun je nagaan hoe snel zo'n maagje vol is dus.

Nu is moedermelk erg licht verteerbaar, dus zo'n beebje heeft echt al snel wel weer honger hoor
Ook voor het op gang houden van de productie is het het beste om er niet te lang tussen te laten.

(ik heb nog niet alles gelezen verder nog hoor, ik zie net de laatste reacties even)
pi_57234753
Kersjes, jeetje toch! Sterkte!
  zaterdag 8 maart 2008 @ 09:13:56 #144
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57238401
Webkim, hoe is vannacht gegaan? Heeft íe bij je gedronken?
En die onzekerheid bij nieuwbakken (voedende) moeders is inderdaad om te janken vaak
Maar hou vol, het wordt echt waar makkelijker op een gegeven moment! Niet alleen de bv, maar eigenlijk alles omdat je zelf natuurlijk ook steeds meer groeit in de verzorgende moederrol, evaring opdoet, leert van je eigen fouten en dan is er natuurlijk nog altijd Fok
En als het eindelijk goed gaat en iedereen is blij, dan krijgen ze weer een sprongetje, of worden ze ziek en zo zullen de komende jaren nog voor veel ellende, maar gelukkig ook voor heel veel mooie momenten zorgen

Met Devin gaat het nog niet zo goed. Hij eet maar weinig fruit, brood en warm eten en heeft gister ook zijn flesjes niet leeggedronken. Maar vanaf gisteren 18:30 uur tot nu wel al 6 keer bij me gedronken. Niet meer zo extreem veel dus als in het ziekenhuis, maar wel meer dan normaal.

Even iets anders: ik slaap dus nog steeds met een (voedings)bh aan met zoogcompressen erin, nu al bijna 9 maanden lang. Er zijn momenten geweest dat ik een paar dagen lang niet lekte en dacht wel zonder te kunnen slapen, maar kreeg toen toch natte plekken in bed.
Daarbij vind ik het toch een beetje raar om, zoals voorheen, met blote borsten te slapen. Kan niet precies omschrijven waarom, maar ook als ik dan tegen mijn man aan zou kruipen en mijn .borsten zouden hem aanraken...Het klopt niet helemaal denk ik, lijkt me zo bizar. En Devin drinkt natuurlijk ook nog ´s nachts, dus nu klik ik mijn bh weer dicht na het drinken en is alles `opgeruimd` zeg maar.
Hoe doen jullie dat eigenlijk?
Lilypadz werken bij mij niet trouwens.
  zaterdag 8 maart 2008 @ 10:36:24 #145
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_57239069
Ik voedde Jennifer ook op verzoek. Nu probeer ik er toch 3 uur tussen te laten zitten. Ik kijk dan niet op een kwartiertje of een half uurtje, maar ik ga niet elk uur aanleggen. (tenzij regeldagen) Nu kan ze best wel langer slapen dan 3 uur, wekken heeft helemaal geen zin. Soms zit er 3,5 uur tussen de voedingen. Ik hou gewoon wel aan dat ze tussen de 6 en 8 voedingen per dag zit. Vannacht zat er zelfs 6 uur tussen (en ik met ploftieten).

Een echt schema heb ik dus niet, maar helemaal op verzoek doe ik ook niet.

De lilypads werken hier opzich wel, alleen als je lekt moet je ze echt even schoonmaken tussendoor. Anders worden ze een soort vettig van binnen, zo had ik vanmorgen aan beide kanten een zwembad...
pi_57239124
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 09:13 schreef Kersjes het volgende:
Webkim, hoe is vannacht gegaan? Heeft íe bij je gedronken?
Ja! Hij kwam om half elf, kwart voor twee, (toen bijna 50 minuten in zijn bedje liggen huilen wegens ik vrees nog honger ), om haf drie heb ik hem nog eens aangelegd en vervolgens heeft hij zich om half zes en kwart voor negen weer gemeld.
Nu slaapt hij en houd ik huis. Met stokjes tussen mijn ogen.
Hardloper.
IG @webkim
  zaterdag 8 maart 2008 @ 10:47:14 #147
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_57239216
Webkim, je kan ook als ze zo huilen even op je pink laten sabbelen. Dat werkt hier heel goed, is echt troost.
pff wat een nacht heb je gehad... Vanmiddag nog even lekker je bedje in??
  zaterdag 8 maart 2008 @ 10:52:46 #148
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57239287
Goed zo Thomas, hij heeft in ieder geval al de regelmaat te pakken!
Huishouden, dat mag toch pas vanaf 6 maanden na de bevalling?
Wel rustig aan doen hoor.
pi_57239684
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 10:52 schreef Kersjes het volgende:
Goed zo Thomas, hij heeft in ieder geval al de regelmaat te pakken!
Huishouden, dat mag toch pas vanaf 6 maanden na de bevalling?
Wel rustig aan doen hoor.
Ik hou niet van rustig aan doen.
Van de kraamhulp en de consultatiebureaumevrouw moest ik bijvoorbeeld traplopen nog maar even zoveel mogelijk vermijden na de keizersnee. Maar euh: ja dahag! Het huis moet ook aan kant (douchecabines ontkalken zichzelf niet en we hebben hier heus niet zo'n robotstofzuiger om maar eens iets te noemen) en wandelen met Thomas in de Bugaboo is veel te leuk om mee te wachten.

Qua voedingen inderdaad een trubbelige nacht, maar ik heb de luxe dat ik voorlopig nog niet hoef te werken dus als ik overdag instort kan ik gewoon even
Hardloper.
IG @webkim
pi_57240050
De pink pikt mevrouw niet hier . Ik leg haar gewoon aan wanneer het mij uitkomt, of ik probeer het even als ze wakker is of als ze zelf vraagt, wil volgens mij ook niet weten hoe vaak ze hangt (vaak dus) maar ik vind het prima zo. Wel vind ik het rond de middag altijd eng om op de bank te voeden, laatst ben ik in slaap gevallen en viel Gwen uit mijn armen op de bank . Dat is niet echt de bedoeling. Gelukkig was ik meteen wakker.
pi_57240931
Webkim, kijk je uit? Je kan jezelf zo nog even heel hard tegen gaan komen!
pi_57250416
ik geloof dat het drinken als ik niet in de buurt ben hier toch heel snel af gaat nemen...
Pepijn heeft vandaag NIET gedronken terwijl ik van 7.00-16.00 de deur uit was om te werken...
Om 6.30 gedronken en om 16.30 weer... tussendoor 1,5 boterham, mega appel, soepstengel, water, diksap etc, maar melk drinken uit een flesje echt niet...
En net avondeten op en slokjes van ons fruitsap toe... nu ligt meneer te slapen, ben benieuwd wanneer hij weer wakker word voor een voeding en of hij het nog in gaat halen...
  zaterdag 8 maart 2008 @ 21:47:02 #153
108648 cattie
lieve moeder
pi_57251556
dubbel
  zaterdag 8 maart 2008 @ 21:47:25 #154
108648 cattie
lieve moeder
pi_57251563
P_iglet, ongeveer op dezelfde leeftijd begon Ive ook heel moeilijk te doen over moedermelk die ingevroren/gekoeld was geweest. Alleen vers wilde hij nog. Ive ontdekte toen meer smaken en vond ontdooide melk niet lekker meer. Als Pepijn verder alles goed binnen krijgt (en als ik zo lees is dat wel het geval) zou ik me er niet te druk om maken. En als het nodig is dan haalt hij het later wel weer in bij jou. 's nachts bijvoorbeeld.
pi_57252540
Ow over voldoende binnen krijgen maak ik me niet druk hoor...Hij eet iig voldoend gevarieerd... en zolang hij minimaal 3x per dag bij mij drinkt (ok ik wacht nog steeds op keer 3... maak hem uiterlijk 12 uur wel wakker) vind ik het prima...

Het doel is hier zo lang borstvoeding geven totdat hij vanzelf over kan op alleen normale voeding. En niet koste wat kost zo lang mogelijk borstvoeding... Dus ik vind het prima als hij dat zo regelt

Maar fijn om te horen dat het bekend is, dat ineens niet meer uit een flesje willen drinken. Kan me ook wel voorstellen dat al die andere dingen veeel lekkerder zijn als "oude" borstvoeding.
  zaterdag 8 maart 2008 @ 22:49:34 #156
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_57252847
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 11:18 schreef Webkim het volgende:

[..]

Ik hou niet van rustig aan doen.
Van de kraamhulp en de consultatiebureaumevrouw moest ik bijvoorbeeld traplopen nog maar even zoveel mogelijk vermijden na de keizersnee. Maar euh: ja dahag! Het huis moet ook aan kant (douchecabines ontkalken zichzelf niet en we hebben hier heus niet zo'n robotstofzuiger om maar eens iets te noemen) en wandelen met Thomas in de Bugaboo is veel te leuk om mee te wachten.

Qua voedingen inderdaad een trubbelige nacht, maar ik heb de luxe dat ik voorlopig nog niet hoef te werken dus als ik overdag instort kan ik gewoon even
Ik sluit me even bij Owlet aan. Doe je het alsjeblieft een beetje rustig aan? Ik ben ook erg van het "doorhobbelen, niet zeuren", maar ik ben daar tot twee keer toe na een KS toch echt erg met mijn neus op de feiten gedrukt.
Na een ks is het risico op een verzakking bovendien ook best groot, en geloof me, dan kan je nog veel langer niets wat je zou willen.
Rustig aan joh! Ik hou mezelf altijd maar voor dat mijn kinderen zich later heus niet herinneren hoe schoon het thuis was, maar wèl of het leuk was, met Mama.
Bovendien, de eerste tijd met je eerste kind komt nooit meer terug, geef je daar een beetje aan over, het duurt maar zo kort...
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_57253249
Leah zegt het veel liever dan ik dat kan, maar het gevoel van maar door gaan is zó herkenbaar... En dan had ik nog niet eens een keizersnede.
Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik niet die heel korte tijd de rust heb genomen om te wennen aan de situatie en aan mijn kindje. Lichamelijk en geestelijk was ik na een aantal weken helemaal op maar toen was er niemand meer om te helpen.

En om on-topic te blijven: borstvoeding gaat het beste bij rust. We lijken het soms wel eens te vergeten dat een kraamtijd van zes weken rust heel natuurlijk en normaal en vooral goed is. Je moet echt wel zeker zo'n periode rekenen waarin je op je kind ingesteld raakt en waarin je zo veel mogelijk met je kind bezig bent. Om de twee, drie uur voeden bijvoorbeeld. Nachtvoedingen. Al die dingen die je in de eerste weken kunnen nekken.
Maar door zo veel mogelijk (bed)rust te houden en echt alle energie daar in te steken rol je er het makkelijkst door heen
  zaterdag 8 maart 2008 @ 23:41:29 #158
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_57253857
En daar ging mijn "schema" van elke 3 uur. Vandaag werd ze om 3 uur wakker omdat we boodschappen hadden gedaan. Een uur te vroeg, maar ze gaf echt aan honger te hebben. Ik heb haar toch maar aangelegd, maar eigenlijk was ze ook te moe om goed te drinken. Dus om 3 uur, om half 6 en om 8 uur kwam ze. Iedere keer een beetje en ook niet willen slapen, dus erg moe. Na veel moeite kreeg ik haar eindelijk in slaap, en nu moet ze eten en slaapt ze....
pi_57254527
Ik sluit me aan bij owlet en Leah (ik wilde vanmiddag al hetzelfde typen, maar ik wist niet goed het te verwoorden ). De kans op verzakkingen is inderdaad groot, en nu ben je nog jong en sterk, maar verzakkingen hebben vooral de neiging om op latere leeftijd op te duiken. Borstvoeding is ook vooral gebaat bij rust. En vergeet niet dat een ks 'gewoon' een zware buikoperatie is.
pi_57287056
Op verzoek, pffff
Meneer blieft nogal vaak te drinken. Vandaag 05:30 - 08:40 - 11:30 - 12:12 - 15:50 - 17:00

Zie dan nog maar eens aan wat anders toe te komen. En hij drinkt alleen rechts, dus mijn tepel
Hardloper.
IG @webkim
  maandag 10 maart 2008 @ 17:23:10 #161
3011 E.T.
pi_57287134
Best netjes hoor voor zo'n kleintje! En verder ben je nog gewoon kraamvrouw dus je hoeft nergens anders aan toe te komen

Als je nu de indruk hebt dat rechts goed gaat, maar je tepel protesteert... kijk dan of ie wel goed aangehapt ligt. Probeer secuur aan te leggen, de frequentie van voeden zou niet uit mogen maken of je wel of geen pijn hebt (voeden hoort helemaal geen pijn te doen, hooguit het eerste aanzuigen in het begin).
  maandag 10 maart 2008 @ 17:30:07 #162
35189 Troel
scherp en bot
pi_57287244
Op verzoek is ook op jouw verzoek toch!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_57288038
Nou ja, da's toch eerder als de kleine er een beetje te veel tijd tussen laat lijkt mij... je laat 'em toch niet huilen omdat het nog geen tijd is om 'op jouw verzoek' te voeden, toch?

Webkim, ik vind het ook best netjes voor zo'n kleintje, en ik hoop voor je dat de pijn snel bijtrekt.
Zelf heb ik, ondanks redelijk goed aanhappen van bij de start, toch nog tot 6-8 weken met pijn gezeten, die ook tijdens en na het voeden wat bleef zeuren. Vanaf toen ging het plots zonder...
pi_57290511
Kan het geen zuigbehoefte zijn ipv honger? Hij komt nu ieder uur en drinkt dan ook echt een goed half uur. Waarna ik hem dan zelf weer losmaak wegens Vreselijk Au. Hij is dan helemaal soezelig en tevreden, maar zodra ik hem in zijn bedje leg gaan de decibellen weer los.
Mag hij al een speentje? Of is dat slecht bij kleine babietjes?
Hardloper.
IG @webkim
  maandag 10 maart 2008 @ 22:20:07 #165
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_57293676
Ik geef Saartje vanaf dag 3 wel een speentje, maar toen het drinken even niet zo lekker liep heb ik dat niet gedaan. Nu ze weer goed hapt krijgt ze een speentje bij enorme zuigbehoefte. Hoewel ze drinkt op eigen verzoek en ze regelmatig 3 kwartier aan de borst hangt wil ze vaak toch nog meer zuigen en ik heb liever dat ze dat op een speentje doet
Saartje
pi_57300416
Ondertussen ben ik me wat aan het voorbereiden om straks borstvoeding te gaan geven.
Nu kwam ik dit startersset tegen voor borstvoeding, maar ik vroeg me af in hoeverre je dat echt nodig hebt
quote:
Inhoud: 1x Express II magnetron stoomsterilisator, 1x ISIS borstkolf, 2x 260ml zuigflessen (met langzame spenen), 2x 125ml bewaarflessen voor moedermelk (incl. afsluitplaatjes), 2x steriele reisverpakkingen met spenen voor pasgeborenen, 40x borstkompressen voor éénmalig gebruik.
De sterilisator wil ik sowieso nog kopen en de kolf lijkt me wel handig om eventueel gelijk in huis te hebben, maar ervaringsdeskundige ben ik natuurlijk nog niet!
Hoe denken jullie hierover?
  dinsdag 11 maart 2008 @ 09:24:32 #167
3011 E.T.
pi_57300487
Persoonlijk zou ik een magnetron-sterilisator bij de Hema kopen en de zoogcompressen van een ander merk..Werkt hetzelfde maar dat scheelt een boel geld volgens mij. Dan de kolf en de flessen-startset los kopen
pi_57300696
allemaal handig hoor, mrien, ik heb ze althans allemaal gebruikt.
pi_57300710
en als je 't wat goedkoper wil, is marktplaats ook een optie. nou ja, behalve voor de zoogcompressen misschien. maar de rest is goed schoon te maken.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 09:38:50 #170
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57300721
Mrien, ik heb bovenstaand pakket destijds ook aangeschaft en het is in mijn ogen echt onmisbaar. Ik had er ook nog wat extra, grotere flessen bij gekocht later (Avent en Bfree)
Bij mij kwam de bv gelijk heel goed op gang en na de 6e dag begon ik af en toe al wat af te kolven en een voorraadje aan te leggen in de vriezer. Handig, zo kon mijn man ook af en toe een flesje geven en konden we Devin's anti-krampjes-medicijnen en probiotica in de melk oplossen.Zoogcompressen zul je straks heel hard nodig hebben, misschien dat je tegen het eind van de zwangerscghap zelfs al wat melk zal gaan verliezen. Zoogcompressen in de bh en dat scheelt weer een verkleedbeurt
Eigenlijk gebruik ik alles van hierboven staat nog steeds dagelijks, nu al 9 maanden lang.
Goede kwaliteit ook, nog steeds geen slijtageplekken te zien

Ik heb dus weer een borstontsteking en ben sinds gisterochtend aan de antibiotica
Had ik de vorige keer vrij weinig last, nu ben ik al sinds zondag hondsberoerd met koorts en veel pijn.
Het probleem is nu ook dat Devin ziek is (oorontsteking) en erg wisselvallig drinkt en eet. Mijn borst leegdrinken doet hij dus niet, maar met kolven krijg ik er bijna niks uit. De borst zit bomvol, is erg pijnlijk en dan krijg ik er met veel pijn en moeite maar 30 cc ofzo uit, wat natuurlijk totaal niet opschiet.
Iemand nog tips?
pi_57300987
Ik heb alles van AVENT, maar da's meer omdat het toch op m'n geboortelijst werd gezet. (en dus door familie en vrienden werd cadeau gedaan)
De sterilisator kostte 29.99 euro en er zaten 2 of 3 flessen bij. Weet niet hoeveel die van hema kost en wat je erin kwijt kan?
Voor de Aventkolf betaalde ik 56,99 euro (vond ik beetje raar om door iemand cadeau gedaan te krijgen ).
Achteraf gezien zou ik voor de elektrische kolf van avent gegaan zijn. Via mijn mutualiteit heb ik nu een ameda gehuurd maar ik vind het drie keer niks. Het zuigt nauwelijks vacuum, het tempo kan niet goed aangegeven worden, het duurt eeuwen eer de tsr komt… maar goed, wie weet is dat ook zo met een elektrische avent? Ik geloof dat je bij de elektrische kolf van avent eerst met de hand het tempo kan aangeven en dan neemt de kolf over. Dat lijkt me handiger.

Een magnetronsterilisator is sowieso een handig ding, het neemt geen ruimte in op je aanrecht en het is ook nog supersnel.
Zoogcompressen kan je inderdaad beter van een ander merk nemen, veel goedkoper en net zo goed. Ik heb er geprobeerd van Kruidvat, Hema en het huismerk van mijn supermarkt, maar Hema vond ik de beste.

Webkim, wij zijn rond week 2-3 begonnen met een fopspeentje, een van difrax met twee bolle zijdes. Een speentje met een afgeplatte zijde heeft ze heel kort gehad, maar daarbij merkte ik het verschil bij het aanzuigen. Met de kersvormige speen had ze die verwarring niet.
Ondertussen heeft ze haar speentje bijna niet meer nodig, vooral voor het slapen.

Kersjes Beterschap!
pi_57301158
Hier hetzelfde set met sterilisator, flesjes en kolf. Gekocht omdat het set echt enorm in de aanbieding was.
Kolf is 1x gebruikt in de kraamweek... Voor dagelijks gebruik heb ik een dubbelzijdig electrische.
Flesjes worden hooguit voor opslag gebruikt, want onder mijn medela kolf passen ze niet.
De avent zoogcompressen vond ik ondingen... Die van de Hema waren stuk prettiger. En nog prettiger de stikdure van de prenatal a 5 euro per pak.
Hier was achteraf een sterilisator van de hema voordeliger geweest.

mrien, misschien kun je bedenken of je die handkolf ook veel gaat gebruiken, als je veel en vaak gaat kolven is tijdens je verlof een electrische kopen waarschijnlijk een veel handiger idee.
Heb je de eerste tijd al een kolf nodig dan kun je via de thuiszorg een hele goede huren.

Kersjes, beterschap.
Misschien kun je onder de douche proberen je borsten te masseren en dan evt onder de douche zelfs kolven. Zodat het goed warm is en je er misschien meer uit krijgt.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 10:03:29 #173
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57301190
Mrien, wat DeLiedje eerder ook al zei, de zoogcompressen van Natusan zijn het prettigst, absorberen het meest. En om de zoveel tijd "2 Natusan - producten voor de prijs van 1" bij het Kruidvat betekent voor mij inslaan

Ik heb me suf gegoogled, maar kun je nou ook misselijk worden van een bo?
Dus niet van de ab, echt van de ontsteking zelf bedoel ik.
pi_57301231
Kersjes dat kan, je wordt dan misselijk omdat je ziek bent, en je lijf een ontsteking aan het bevechten is.
Wel zorgen dat je regelmatig en fatsoenlijk blijft eten en genoeg drinkt.
pi_57301512
Bedankt voor jullie adviezen
Ik wil inderdaad wel gaan kolven straks als ik weer aan het werk ga (3 dagen), maar ik wil ook eerst kijken in hoeverre de borstvoeding uberhaupt gaat lukken en hoe het kolven gaat
Daarom leek me zo'n handkolf wel handig om eerst mee te proberen
  dinsdag 11 maart 2008 @ 11:52:36 #176
1762 YPPY
Yppiaans
pi_57303297
Een handkolf is sowieso praktisch om makkelijk mee te kunnen nemen als je een keertje weg gaat. Die stop je makkelijk in je tas.
*OUD heilige*
pi_57303341
Of je stopt de rest van je spullen in je kolfrugzak
Ik lijk af en toe wel een week te kunnen kamperen met dat ding, zoveel spul prop ik erbij
  dinsdag 11 maart 2008 @ 11:57:50 #178
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_57303401
Jennifer heeft nu wel een speentje. En dat blijft goed gaan met de borstvoeding.
Ik had Jennifer al een speentje gegeven in het ziekenhuis... en ze had al een flesje bij dag 1. En dat ging dus niet goed met de borstvoeding. Maar ze is nu goed getraint.
Mijn tepels deden ook flink zeer in het begin... Het was meer een kwestie van doorbijten. Het waren geen kloven, maar gewoon gevoelig, want ze lag wel goed. Mn tepels moesten denk ik wennen aan dat eraan gezogen word.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 11:58:31 #179
1762 YPPY
Yppiaans
pi_57303419
Dat kan ook. Of je kolft met de hand, weer een andere optie.

Vanochtend deed ik m'n shirt omhoog en Anna: "Aaaaaah"
*OUD heilige*
pi_57304409
awww.... Anna
  dinsdag 11 maart 2008 @ 14:02:02 #182
94046 PM-girl
pi_57305665
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 10:03 schreef Kersjes het volgende:
Ik heb me suf gegoogled, maar kun je nou ook misselijk worden van een bo?
Dus niet van de ab, echt van de ontsteking zelf bedoel ik.
Absouluut, ik heb er van boven de emmer gehangen zelfs, zo beroerd was ik. Ik heb net weer een buikgriepje bevochten, maar ik vind dat je van een bo vele malen zieker bent dan van een buikgriep. (die ik overigens nu voor de derde keer heb in 6 maanden, vraag me dan wel soms af of mijn weerstand minder is door de bv. Maar wrs komt dat eerder door Simons aanwezigheid op een kdv).

Beterschap in elk geval Kersjes!

Hihi die Anna! Simon stoot meer oergeluiden uit als hij mijn shirt niet ineens goed omhoog krijgt. "MMGMMRHHH" klinkt het dan

O en wat ik me eigenlijk afvroeg - puur hypothetisch overigens - over het tandemvoeden. Ik lees namelijk nu over die pijn aan het begin van de bv. Maar als je je oudste nog steeds zou voeden, ook tijdens de zwangerschap en dan de tweede erbij, zou je die pijn dan ook hebben?
*
  dinsdag 11 maart 2008 @ 21:41:06 #183
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_57315355
Jennifer valt mijn borsten echt aan. Maakt hele rare gromgeluidjes... Ik moet er altijd om lachen. Soms probeert ze zelf te happen of wil ze te snel dan wordt ze boos en gaat ze op mn tiet slaan.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 21:46:27 #184
35189 Troel
scherp en bot
pi_57315511
Hier nog steeds ongeveer twee keer per dag een Ruben aan de borst. De ene keer gaat dat prima, de andere keer werkt het totaal niet. Maar ik vind het een fijn gevoel dat hij in ieder geval wat goede stoffen binnenkrijgt, ook al wordt de rest aangevuld met Nutrilon
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 11 maart 2008 @ 21:53:19 #185
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57315711
PM-girl, ben best opgelucht nu.
Ik ben al sinds zondag zo walgelijk misselijk...zat er al aan te denken om een zwangerschapstest te halen morgen
pi_57316380
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 14:02 schreef PM-girl het volgende:
O en wat ik me eigenlijk afvroeg - puur hypothetisch overigens - over het tandemvoeden. Ik lees namelijk nu over die pijn aan het begin van de bv. Maar als je je oudste nog steeds zou voeden, ook tijdens de zwangerschap en dan de tweede erbij, zou je die pijn dan ook hebben?
Los van het feit dat ik niet zo heel erg geloof in "zo maar" pijn bij het begin van de borstvoeding (het zal vast wel kunnen maar negen van de tien keer zit er toch iets miniems niet helemaal lekker bij het aanleggen, denk ik) heb ik wel vaker gehoord dat vrouwen die nog borstvoeding geven tijdens de zwangerschap een periode erg last krijgen van hun ineens gevoelig geworden tepels. Soms zo erg dat ze moeten stoppen
Maar dat heeft dan een duidelijke hormonale aanleiding en dat gaat ook weer over, meestal ver voordat de nieuwe baby moet drinken.
  dinsdag 11 maart 2008 @ 22:26:56 #187
3011 E.T.
pi_57316749
Bij mij liep door de zwangerschap de productie zo vreselijk terug, en idd werden mijn tepels gevoeliger..
Daar ging mijn idee om te gaan tandemvoeden Had me heel erg leuk geleken, maar zat er dus helaas niet in

Het gebeurde ook precies op een rot-moment trouwens.. Tijn was net aan het klooien met z'n schema en of hoeveel hij naast de bv ging eten toen ik begon te klooien door de zwangerschap.
Maar ja.. nog max. 5 weken en dan ga ik weer

(reminds me... laat ik m'n kolf eens opzoeken )
  dinsdag 11 maart 2008 @ 22:36:05 #188
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_57317041
Ik ben zo blij dat Saartje het nu zo goed doet! Ze is een echt hongerwolfje en niet snel voldaan, laat haar dan ook meestal maar begaan. Vaak komt ze een half uur tot een uur na de voeding voor een toegift. Vanavond lag ze op mijn borst te slapen na een voeding toen ze wakker werd en zelf op zoek ging naar de tepel en die ook vond. Heerlijk om dat allemaal zo eens te bekijken
Mijn tepels zijn, na heel goed opletten op goed aanleggen, niet pijnlijk meer en ik hoef gelukkig ook niet meer te kolven nu.
Als het zo blijft gaan hou ik het wel een jaartje vol, dat is mijn streven voor dit keer
Saartje
  woensdag 12 maart 2008 @ 21:08:52 #189
94046 PM-girl
pi_57335679
Maneki, super!

Owlet, wat je zegt over die pijn klopt wel. Het lijkt me bij een tweede (ooit!) zo fijn dat je de basis wat meer kent dan bij de eerste, toen was ik zo overgeleverd aan anderen.

Kersjes, voel je je opgelucht door mijn post, of door het overgeven? Hoop dat je vlug beter bent!
*
pi_57336405
Tot hoe oud is iedereen van plan om te bv te geven? Wat is normaal?
Hoe voer je de bv-productie weer op? Ik merk dat de productie nu echt is afgestemd op de behoefte van Jennifer. Maar ik wil ook wel graag een voorraadje gaan opbouwen. Hoe pak ik dat aan?
  woensdag 12 maart 2008 @ 21:40:48 #191
1762 YPPY
Yppiaans
pi_57336543
Geen idee tot hoe lang we doorgaan. Anna is nu ruim anderhalf en het kost nu haast geen moeite meer.

Ik heb de productie verschillende keren opgevoerd door Anna vaak aan te leggen en tussendoor te kolven. Soms een dag lang om het uur kolven. Ook 's nachts kolven werkte goed. De voorraad werd toen rap groter.
*OUD heilige*
pi_57336796
Als ik tussendoor kolf, heeft ze dan wel genoeg als ze moet eten?? Ik ben bang dat ze straks honger heeft. 'S nachts is wel een goed idee, mn borsten zitten 's nachts goed vol.
  woensdag 12 maart 2008 @ 21:50:17 #193
94046 PM-girl
pi_57336823
Ik heb maaaaanden gekolfd na de ochtendvoeding. Eigenlijk vanaf het moment dat ik zelf voedde denk ik, na 2 weken van vingervoeden en bv uit de fles.
De nacht kostte mij nooit zoveel bv (vaak gaf papa dan gekolfde bv) dus had ik 's morgen veel melk over.
Het heeft me echter wel veel moeite gekost dit af te bouwen, maar dat is een ander verhaal
*
pi_57337456
Jee PM en YPPY, wat een gedoe hebben jullie eigenlijk gehad he
Raar en heel leuk dat we dat allemaal een beetje virtueel hebben meegemaakt

Nou Ticootje, ik voed nog steeds, 2 jaar en 3 maanden inmiddels. Je moet geen termijn vaststellen, het gaat zoals het gaat (sprak zij filosofisch). Zes maanden volledig wordt aangeraden door de WHO.
pi_57343424
Ticootje: wat Nebelung zegt, ik heb ook geen termijn. Zie wel hoe het gaat..zo lang mogelijk iig. Tomas heeft 21 maanden BV gekregen. Dat is eigenlijk heel natuurlijk steeds minder geworden omdat hij er steeds minder behoefte aan had. We zijn nooit bewust aan het afbouwen geweest en als hij nog langer had willen drinken was dat ook prima geweest. En nu met Yara zie ik het vanzelf wel hoe het gaat lopen...
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
  donderdag 13 maart 2008 @ 08:02:16 #196
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_57344723
Iris heeft 15,5 maand bv gehad, ook dat was heel natuurlijk minder geworden, ze wilde minder drinken en mij kwam het af en toe ook eens niet uit (als ik moest werken bijvoorbeeld en Iris lag nog te slapen). Ging vanzelf allemaal, ik zou er idd geen termijn aan vast hangen, ik had nl. nooit gedacht dat ik het zo lang uit zou houden
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_57344928
O ja, mijn termijn was 6 weken. Daarna werd het steeds iets meer.

Grappig he nebelung, als je dan terugdenkt wat voor toestanden dat waren. Ik kan het me bijna niet meer voorstellen dat ik een hele tijd de wekker zette om te kunnen kolven. En daarna de wekker om Anna om de 3 uur wakker te maken. Het gaat nu zo makkelijk.
*OUD heilige*
pi_57344983
Ik wilde even een 'Warme Douche' uitdelen aan Avent

Eergisteren wilde ik het teveel aan ochtendvoeding kolven om een voorraadje te gaan aanleggen. De nieuwe kolf werkte echter voor geen meter, had het idee dat het niet vacuüm zoog. Ik twijfelde of het aan mij lag.. totdat ik mijn (hele) oude Avent kolf pakte. Die deed het perfect! (maar is veel lastiger schoon te maken doordat het uit meer onderdelen bestaat, vandaar de nieuwe).
Ik het nummer gebeld wat op de doos stond.. Kreeg meteen een nieuw ventieltje + borstschild opgestuurd wat gisteren al in de bus lag! Echt super service! Terwijl ik niet eens een bonnetje of iets dergelijks had.
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
  donderdag 13 maart 2008 @ 09:20:19 #199
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_57345456
Die warme douche mogen ze van mij idd ook hebben! Ik heb toendertijd ook een keer gebeld, dat de mijn kolf niet vacuum leek te zuigen. ik kreeg ook een nieuw schild, zonder problemen! (achteraf bleek dat ik de schildjes van de borstschelpen erop deed )
pi_57345810
Uit hoeveel onderdelen bestaat een nieuwe dan? Mijn kolf is nu: schild + kolf + sterretje + handvat + ding waar je het handvat inklikt.
Dacht wel om zo'n ander ventieltje te bellen, aangezien het sterretje vaak naar binnen schiet.

Ik had tevoren het voornemen fulltime tot 6 maand te geven, en af te bouwen tegen de tijd dat ik weer voltijds zou gaan werken. (over 1,5 m) Ondertussen lukt het goed, en ik heb geen idee wanneer ik ga stoppen.

Wel heb ik ondertussen een gigantische afkeer gekregen van kolven, maar het moet, want op de dagen dat ik werk heeft ze 3 à 4 flesjes van 125 ml minimum nodig. Geen idee hoe ik dat voor mekaar moet krijgen over een dikke maand, als ik fulltime werk. Hoe deden jullie dat?

En verder breken de nachten steeds meer op. Ze slaapt wel vroeger in, maar wordt veel en veel vaker wakker dan vroeger. Soms al om de 2u. Meestal om de 3u. We zijn ondertussen bijna 3w met vaste voeding bezig, kan het daar nog steeds door komen?
  donderdag 13 maart 2008 @ 09:59:55 #201
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_57346053
Mara heeft ruim 2 jaar de borst gehad en ik hoop dat bij Zoë ook te kunnen doen. Een vreselijk dip toen Mara 6 maanden was omdat ze heel erg ziek was incl ziekenhuis enz. Maar daarna ging het weer super.

Zoë is een hele andere drinker dan Mara was, drinkt wat langer, is ongeduldiger en drinkt wanneer het haar uitkomt meestal ongeveer om de 3 a 4 uur.

Beide kinderen hebben allerlei allergieen. En nu merk ik bij Zoë weer dat ze helemaal onder de jeuk plekken zit. Ik vind dit heel moeilijk om te zien en te behappen. Ik doe zo mijn best vanaf dat ze drie wk is laat ik alles staan ook verborgen zooi.
Dus geen ei, koemelk, soja, noten, zaden, pitten en vis (zalm reageert ze op) en nu ben ik een paar weekjes boter met soja aan het eten en een boterham hagelslag (puur met alleen soja er in) en toch gaat er ergens iets fout opeens. Al 2 dagen is ze vreselijk aan het schurken en doen en hele droge huid op haar bol met schilfers en rode plekjes.
Wat doe ik nu toch fout wat glipt er door waarvan ik geen idee heb.

Iemand ervaring met allergieen en bv want ondanks dat Mara het ook had voel ik me dit keer met vlagen toch weer onzeker.
pi_57348284
Ik heb zelf wel een gevoelige huid. Ik reageer ook op bepaalde dingen. Het is inderdaad goed nadenken wat je anders hebt gegeten dan anders, heb je andere zeep gebruikt, ander waspoeder. Nieuwe kleertjes aan gedaan zonder te wassen. Verder heb je wel van vaseline een creme voor de droge huid, die helpt bij mij heel goed. Bij Jennifer gebruik ik crme van zwitsal voor een droog huidje of bepanten voor de plekjes.
pi_57348442
SAINT, wat moeilijk lijkt me dat!
Soya is wel een bekende allergeen, overigens. Kan het zijn dat ze daar op reageert?

[ Bericht 1% gewijzigd door owlet op 13-03-2008 13:37:02 (typo) ]
  donderdag 13 maart 2008 @ 12:24:34 #204
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57349041
Iksje, ik snap wat je bedoelt, maar dat kolven is helaas toch nodig wil je als werkende moeder bv blijven geven.
Ik kolf al heel lang niet genoeg (keer) op het werk en moet dus thuis inhalen. Gelukkig werk ik maar 3 dagen in de week, maar het gebeurt nog regelmatig dat ik er 's nachts uitga om de bomvolle borsten leeg te kolven. Dan is het me eerder niet gelukt om voldoende bij elkaar te krijgen en maak ik gebruik van de "nachtproductie".
Ga jij echt 5 dagen werken straks? Optimaal gebruik maken van de mogelijkheden te kolven zou ik zeggen dan.
Soms fantaseer ik over een ideale bv-wereld. Een waarin ik mijn kind altijd om me heen zou kunnen hebben wanneer ik of hij maar wil, met altijd de mogelijkheid aanwezig op verzoek te blijven voeden. Zucht.... En met zichzelf steriliserende kolven

PM, ik bedoelde je opmerking dat het normaal is misselijk te zijn tijdens een bo. Gelukkig voel ik me vandaag al een stuk beter. Pijn is ook zo goed als weg en de dikke plekken ook

Saint, wat naar voor Zoe dat ze last heeft. Jeuk hebben is echt vreselijk, zeker als je zelf niet kan krabben.
Ben je al naar de dokter geweest? Misschien is de oplossing wel heel simpel en zo voor de hand liggend dat je eroverheen hebt gekeken.
pi_57349261
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 09:44 schreef Iksje het volgende:
Uit hoeveel onderdelen bestaat een nieuwe dan? Mijn kolf is nu: schild + kolf + sterretje + handvat + ding waar je het handvat inklikt.
Dacht wel om zo'n ander ventieltje te bellen, aangezien het sterretje vaak naar binnen schiet.
Dat zijn inderdaad de onderdelen van de 'nieuwe' kolf Mijn oude had er nog 1 of 2 extra, aan de 'hals' van het ding zeg maar. Die moest je met een gewoon schroefdopje van een flesje bevestigen. Nu is dat 1 geheel. Die oude van mijn is zo'n 10 jaar oud denk ik. Doordat er zoveel onderdelen zijn lekte hij ook eerder.

En gewoon bellen voor dat ventieltje! Ik denk dat dat bij mij het probleem was, nu werkt hij veel beter.
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
pi_57350378
Saint, ook op soja kan allergisch gereageerd worden. Bij een kma kan het zijn dat soja ook niet goed verdragen wordt. Je zou eens kunnen lezen/vragen op het allergie-gedeelte van het borstvoedingsforum, ik weet zeker dat daar vrouwen zijn met ervaring. Ook Stefan Kleintjes leest en reageert daar mee.
  donderdag 13 maart 2008 @ 14:15:31 #207
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_57351398
Bedankt voor de reacties.

Ik heb soja laten staan de eerste weken en daarna geprobeerd maar toen reageerde ze helemaal niet. Heb daarna geprobeerd om bv een koekje met ei er in verwerkt te eten en daar reageerde ze vermoed ik wel op alleen blijft ze nu dus hangen in de plekken.
Ben weer helemaal terug gegaan naar alleen de basis dus alles weren behalve de soja in boter en hagelslag verder eet en drink ik alles vrij van allergenen.

De was enz kan het niet zijn omdat het alleen op haar bolletje zit verder niet op haar lijfje wat je dan wel zou verwachten.

Nebelung ik ga daar zeker weer eens mee schrijven bedankt die was ik ff vergeten.
Weet jij misschien of kinderen de borst kunnen weigeren als ik iets gegeten heb waar ze niet tegen kunnen? Want daar lijkt het bij Zoë heel erg op dat als ik iets verkeerds gegeten heb laatst met de zalm dan drinkt ze onrustiger en minimaal. En hoelang blijft zoeiets in je bv zitten?
pi_57351609
Weet je, dat zou zomaar kunnen, het zal me in elk geval niet verbazen. Net zoals kindjes ook wel eens vast voedsel weigeren waarvan ze weten dat het niet goed zal vallen.

Hoelang ze erin blijven weet ik niet, wat ik wel weet is dat allergenen binnen 4 tot 24 uur (na het eten ervan door de moeder) in de moedermelk terecht komen. En een allergie is 'opbouwend' natuurlijk. Dan kan het zijn natuurlijk dat de klachten steeds erger worden. Heb je contact met een (kinder)diëtist? Misschien is dat wel zinvol? Heb je bij Mara contact gehad met zo iemand?
pi_57352132
SAINT, Even een heel andere insteek... kan ze niet ook gewoon atopisch eczeem hebben naast voedselallergieen??
Pepijn heeft net als ik eczeem, wat wisselend meer of minder is.
Bij mij word het bij koemelk (veel) erger. Maar ook van het weer, stress, slecht humeur weet ik veel wat nog meer kan het al erger worden.. Als ze zoiets naast de allergieen heeft kan je je natuurlijk rot zoeken naar een oorzaak, maar is het "gewoon" eczeem.

Iksje, ook al is Liande al bijna 6 maanden. Als je door wilt gaan met kolven als je voltijds gaat werken. Is een electrische kolf dan geen optie? Scheelt veel tijd en ergernis. En je kan nog wat doen tijdens het kolven ook, behalve RSI oplopen. Ik lees studieliteratuur of lunch tijdens het kolven. Dat maakt de tijd wat nuttiger.

Grappig om die termijnen weer eens te lezen. Blijkbaar ben ik een van de weinige met wel een duidelijk eind/afbouw doel.
Begin mei, ga ik 2 weken op rij van dinsdagochtend tot vrijdagmiddag weg. Die dagen kan/wil ik maximaal 2x per dag kolven. Dus ik probeer te sturen dat Pepijn dan op maximaal 3 voedingen per dag zit... Hij is dan 10 maanden oud. (nu 8,5 maand en gemiddeld 4 voedingen)
Eind augustus, als Pepijn 13,5 maand is ga ik een keer 5 dagen (lowlands) en een keer 8 dagen weg. Dan is maximaal 1x per dag kolven het meest haalbare. De trip van 8 dagen is een doodvermoeiende week als wielewaal reisleiding van een grote groep meervoudig gehandicapten en vrijwilligers. Als ik daarna nog enige productie over heb en hij daarna weer 1 of 2x per dag aan de borst wil dan vind ik dat prima, maar zo niet dan vind ik 13,5 maand ook wel een mooie tijd.

1 ding wil ik pertinent niet en dat is kunstmatige zuigelingen voeding. Hier wordt dus gewoon eten wel degelijk gestimuleerd, en krijgt Pepijn ook ander drinken. Vooral als ik er niet ben. Maar hier is bv zeker niet als speen en ook niet voor slokjes bij het eten enzo. Daar hebben we een bekertje water voor.
  donderdag 13 maart 2008 @ 16:20:23 #210
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_57353790
Nebelung
Bedankt voor je antwoord. Ik denk idd dat ze het proeft/voelt. Mara heeft bv heel lang ei geweigert omdat ze dat niet kon verdragen. Maar soms twijfel ik zo omdat ik zoveel negatief commentaar krijg om me heen over de bv en het dieet en op het moment sta ik even niet zo sterk in mijn schoenen geloof ik.
Ik ben met Mara bij een dieetiste geweest en nu weer. Maar men ik moest de dame van alles uitleggen en vertellen door de ervaring met Mara zij wist er zelf weinig vanaf helaas.

P_iglet
ook jij bedant voor je antwoord.
Heb ook gedacht aan atopisch eczeem maar het is duidelijk dat het komt door iets wat ze binnen krijgt. Het trekt daarvoor te snel weg vind ik. Gister zat haar hele toet onder en de plekken op haar hoofd hadden zelfs gelige korsten. En nu in is haar huidje helemaal schoon nog wat schilfers maar verder geen eczeem of korsten dus er zit iets in wat ik gegeten heb healas.

Wij hadden hier ook een duidelijk ritme met de bv. Gewoon om te eten was dat en niet de hele dag door slokjes. En dat ging bij Mara heel goed. Die dronk gewoon en al snel ging ze over op water, thee of diksap en soms roosvicee. Ik ben heel benieuwd hoe Zoë dat gaat doen. OOk hier geen kv in huis bij Mara geprobeerd op aanrade van de arts omdat ze heel ziek was met 6 maanden en ik totaal geen idee had wat ik nu moest doen. Dat vertikte ze na speuren op internet kwam ik hier en bij het borstvoedingsforum daar werd me aangerade om iedere 2 uur minimaal aan te leggen en echt mij bv ging met sprongen vooruit en Mara ook. Heerlijk wat was ik blij en heb met liefde dat vreselijke dure pak kv in de prullebak gedonderd.
  donderdag 13 maart 2008 @ 16:49:14 #211
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_57354489
ticootje,
ik gebruik alleen neutrale dingen omdat zwitsal vol zit met parfum en ze daar ook op reageerd minder dan Mara deed die zat al helemaal onder als iemand haar knuffelde en diegene had parfum op. Vandaar alleen neutrale olie. Mara reageerde heel goed op jafra baby lijn maar die verkocht niet goed genoeg en is er uit gegaan helaas.

owlet,
soja zou kunnen maar vermoed dat de mate die ik nu binnen krijg zo minimaal is dat ze er geen last van heeft. Doordat het alleen in de boter om te bakken zit en hagelslag. Boter gister gegeten en gister en vandaag hagelslag en nuis haar huidje vandaag heel rustig.

Kersjes, het is idd heel sneu voor haar hoe klein ze ook is ze is een meesters in schuren met haar bolletje langs je kleding in haar bedje of met iest in haar handen een speeltjes of haar popje wat tot gevolg heeft dat het knalrood en geirriteerd is ik heb nu cardiflor emulsie wat ook bij waterpokken kan en dat helpt goed tegen de jeuk.

groetjes
pi_57359345
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 14:56 schreef p_iglet het volgende:

Hier wordt dus gewoon eten wel degelijk gestimuleerd, en krijgt Pepijn ook ander drinken. Vooral als ik er niet ben. Maar hier is bv zeker niet als speen en ook niet voor slokjes bij het eten enzo. Daar hebben we een bekertje water voor.
Hihi, wat zeg je dat streng . Ga je er vanuit dat mensen die langvoeden (zoals ik dus) dat niet doen/gedaan hebben? Eten heb ik altijd gestimuleerd en dat heeft ze ook altijd gedaan als een bootwerkertje. Ook kreeg ze vanaf een maand of 8 water te drinken. Mischien bedoel je dat niet, maar het klinkt wel zo.
pi_57359890
hihi is niet streng bedoelt... zeg ook niet dat iedereen die langvoed dat niet zou doen.
maar lees ook op het bijvoedingsforum en borstvoedinsforum mee af en toe...
waar je regelmatig mensen leest die heel strikt het eerste jaar de bijvoeding meteen na een borstvoeding geven. En tot de 1e verjaardag echt geen ander drinken behalve borstvoeding enz...
Of met een jaar of 2, nog een voeding of 8-12 per dag..

Tsja das ook een prima keuze, maar niet mijn keuze, niet mijn manier van borstvoeding geven
  donderdag 13 maart 2008 @ 21:20:45 #214
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57360720
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 20:45 schreef p_iglet het volgende:
hihi is niet streng bedoelt... zeg ook niet dat iedereen die langvoed dat niet zou doen.
maar lees ook op het bijvoedingsforum en borstvoedinsforum mee af en toe...
waar je regelmatig mensen leest die heel strikt het eerste jaar de bijvoeding meteen na een borstvoeding geven. En tot de 1e verjaardag echt geen ander drinken behalve borstvoeding enz...
Of met een jaar of 2, nog een voeding of 8-12 per dag..
Tsja das ook een prima keuze, maar niet mijn keuze, niet mijn manier van borstvoeding geven
Maar jeetje, dat moeten dan toch werkeloze vrouwen zijn met maar 1 kind, een inwonende huishoudster, een man die nooit thuis is en met nul komma niks aan sociaal leven en verdere interesses dan hun baby?
pi_57360988
Stel je van 'zoveel' 'voedingen' niet zoveel voor. Op die leeftijd 'voeden' is totaal niet vergelijkbaar met een voeding van een baby. Een 'voeding' neemt nog geen minuut in beslag op die leeftijd.

Mijn dochter dronk tot zeker 1,5 jaar ook nog wel een keer of 8, maar dat is zo onvergelijkbaar met een keer of 8 toen ze een baby was. Maar goed, ik ga hier verder niet op in. Geen zin in gezeik en eeuwig vooroordeel.
pi_57361234
nebelung, niet op ingaan als je niet wilt, maar wil wel even zeggen dat ik het zeker niet veroordeel ofzo.
Wat ik als laatste zin al zei, beide prima bv keuzes, maar die van mij zijn gewoon vanwege de situatie hier thuis totaal anders.
  donderdag 13 maart 2008 @ 21:39:39 #217
94046 PM-girl
pi_57361243
Kersjes, fijn hoor!

En ja Nebelung, i've come from a long way. Daarom geniet soms extra van het gemak van nu.
Al is de dimensie die we nu ingaan ook weer heel bijzonder! Liggend voeden gaat nu echt niet meer.
*
  donderdag 13 maart 2008 @ 22:27:13 #218
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57362714
Nebelung, ik bedoelde het echt niet lullig!
Sorry als het wel zo overgekomen is, was zeer zeker niet mijn bedoeling om wie dan ook te veroordelen of te kwetsen.
Ik was gewoon verbaasd dat er op die leeftijd nog steeds zoveel keer op een dag gevoed kan worden. Ik nam altijd aan dat het voeden dan toch wel op maximaal 2 of 3 keer per dag zou zitten omdat het kind dan al echt alles goed eet enzo (de meesten dan) en zelf (dus) ook minder behoefte zou hebben aan de borst(voeding). Dat er na zoveel tijd nog zo'n goede productie aanwezig is en dat zowel mama als kind de tijd kunnen en willen nemen om te voeden vind ik juist hartstikke mooi en bewonderenswaardig

Natuurlijk is elke situatie anders, maar ik ben veel tijd kwijt aan het kolven zelf wat vaak veel tijd kost/kolf afwassen/steriliseren/voeden.... En ik ben de enige die die dingen kan, is niet uit handen te geven en als ik zou stoppen zou ik bijvoorbeeld 's avonds meer tijd voor mezelf hebben. kan ik bijv. ook eens mee wat gaan drinken na het werk i.p.v. snel-snel naar huis met knallende borsten, Want na 1 dag flesjes vind ik dat Devin "recht" heeft op de borst.
Mijn probleem is dus duidelijk niet het drinken, zeker niet als het op die leeftijd maar zo kort duurt, maar vooral het kolven om het live drinken in stand te kunnen houden.

Vandaag werden we rondgeleid op het kdv waar Devin straks heen zal gaan en toevallig vertelde de leidster dat zij 2 jaar lang bv gegeven heeft en het zelf maar moeilijk vond om te stoppen toen. Daarna hadden mijn man en ik het er nog over, zaten we te fantaseren dat Devin ook zolang nog bv zou krijgen. Als het zo zal gaan is dat mooi, we genieten er allebei nog heel erg van. Maar soms.....heb ik zo'n zin om de kolf en zoogcompressen weg te doen. Om eindelijk weer zonder bh te kunnen slapen, om weer lekker aan de wijn te kunnen, te kunnen "knuffelen" met manlief zonder hem onder te lekken, er niet meer 's nachts uite te hoeven om te voeden, mijn medicijnen weer te kunnen gebruiken waardoor ik overdag minder vermoeid zal zijn en 's nachts beter zal slapen.... Vaak duren deze mijmermomenten maar kort, en als Devin dan weer bij me drinkt vind ik het zo speciaal en kan ik me niet voorstellen dat ik wilde stoppen.
pi_57367801
Merlijn heeft ook altijd erg veel gedronken, maar dat was maar even voeden en het was weer klaar. Ik heb dus iets meer dan 19 maanden gevoed. Nu wil ik weer zo lang ongeveer, misschien wel langer

Gwen groeit er goed op in iedergeval. Ben gisteren met Gwen naar het CB geweest. 4340 gram weegt ze nu, 860 gram aangekomen in 4 weken. Ze is nu 54,5 cm en 4 cm gegroeid in 4 weken.
pi_57368346
Saint, moeilijke situatie met die reacties die je kleine meid op je voedsel heeft. Sterkte!

Piglet (en Kersjes), straks werk ik inderdaad weer 5 dagen per week. Ik heb nu een handkolf van AVENT en een gehuurde elektrische van Ameda (enkelzijdig). Mijn ervaring met die elektrische is dat het zo veel langer duurt eer er een toeschietreflex is en dat die ook minder 'onderhouden' wordt (de melkstroom stopt sneller)
Momenteel kolf ik 's middags op werkdagen, en dat is nu al zo'n gedoe: elke keer bellen om te kijken of er een zaaltje vrij is, dan nog ergens de sleutel van dat zaaltje oppikken... pffff. Het zou al schelen als ik gewoon 's middags naar een vaste locatie kon gaan en die zelf kon sluiten. België is echt achterlijk op borstvoedingsgebied...

Piglet, mag ik vragen waarom je zo tegen kunstvoeding bent? Je zei laatst toch dat pepijn koemelkallergievrij was en later gewoon melk kon drinken? Ik zie het verschil met kv niet echt, behalve dat kv natuurlijk door heel wat meer bewerkingsprocessen gaat.
Zelf ben ik ook niet zo voor kv, waarom weet ik niet, mijn grootste argument tegen kv is dat ze zo'n gigantische hoeveelheiden binnengepropt krijgen, en op zo weinig momenten. (sommige moeders zijn er zelfs fier op dat hun baby-in volle groei- minder voedingsmomenten kent dan een volwassene. 4 voedingen ipv 5 dus)

Tot 2 jaar voeden zal hier ook niet het geval zijn, maar 1 jaar haal ik wel denk ik... maar toch, inderdaad, terug mooie bh's (met beugels!) kunnen dragen, je borsten terug (meer) als sexueel ervaren ipv angst om te lekken, dat gekolf, knalborsten (zelfs als je al een tijd - >6 m -voedt)... gelukkig staat er ook veel tegenover

Randa, wat is gwen mooi gegroeid! (in lengte en breedte )
pi_57375496
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 09:17 schreef Iksje het volgende:

Piglet, mag ik vragen waarom je zo tegen kunstvoeding bent? Je zei laatst toch dat pepijn koemelkallergievrij was en later gewoon melk kon drinken? Ik zie het verschil met kv niet echt, behalve dat kv natuurlijk door heel wat meer bewerkingsprocessen gaat.
Zelf ben ik ook niet zo voor kv, waarom weet ik niet, mijn grootste argument tegen kv is dat ze zo'n gigantische hoeveelheiden binnengepropt krijgen, en op zo weinig momenten. (sommige moeders zijn er zelfs fier op dat hun baby-in volle groei- minder voedingsmomenten kent dan een volwassene. 4 voedingen ipv 5 dus)
Dat magj je vragen
Ik ben niet tegen kunstvoeding op zich, maar vind het in ons geval onzin omdat er borstvoeding genoeg is. En ik kunstvoeding echt zie als een vervanging indien borstvoeding niet niet kan of niet goed gaat.
pi_57383030
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 14:44 schreef p_iglet het volgende:
En ik kunstvoeding echt zie als een vervanging indien borstvoeding niet niet kan of niet goed gaat.
Ik heb net hetzelfde idee erover. Dus had ik eerst in mijn hoofd om een jaar te geven en daarna koemelk.
Maar uiteindelijk heeft Fons nooit uit een fles leren drinken, en is het nog steeds geen grote eter verder, dus voorlopig blijf ik nog borstvoeding geven en drinkt en eet hij verder gewoon met ons mee.
  vrijdag 14 maart 2008 @ 20:43:09 #223
62233 Jelief
ikke lief!
pi_57383305
in navolging op deze 'discussie' , Emma kan nu 9 van de 10 keer zelf in slaap komen 's avonds en ook 'smiddags drinkt ze nog maar zelden. Blijft dus over de ochtend en zo af en toe een nachtvoeding. Ik vind het helemaal prima zo. Gezellig wakker worden met zijn twee, geen afhankelijkheid en madam krijgt nog een stoot afweerstoffen én mamamelk. naar haar eigen zeggen lekkerder dan sap of chocolade
pi_57385148
Wat fijn om te lezen, Jelief!

Heel soms heb ik een beetje spijt dat we gestopt zijn. Als ik zo jullie knusse verhalen lees. Maar het positieve gevoel overheerst toch wel, helemaal nu ik merk dat ik mijn oude borsten al weer kwijt ben door de nieuwe zwangerschap. Ik ben blij nog even een korte tijd zwangerschap/borstvoedings-loos geweest te zijn.

Met de tweede heb ik ook geen vastomlijnd plan. Wel weet ik dat ik nu zal gaat moeten gaan kolven voor drie dagen, ben benieuwd hoe dat gaat zijn!
  vrijdag 14 maart 2008 @ 23:02:52 #225
62233 Jelief
ikke lief!
pi_57386689
oh ik loop echt zo achter hier. Gefeliciteerd meis! Gezonde zwangerschapgewenst en straks weer zo'n ukkie aan de borst
pi_57391157
  zaterdag 15 maart 2008 @ 19:38:39 #227
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57399894
Owlet, gefeliciteerd met je zwangerschap! Hoe ver ben je?
En in welk opzicht zijn je borsten veranderd, bv-loos en zwanger?
Het enige verschil dat ik bij mezelf zie is het formaat, ook die van de tepels, maar verder zijn ze volgens mij hetzelfde als voor de zwangerschap. Maar ja, dat is ook alweer zo lang geleden, misschien dat ik het gewoon niet meer kan herinneren
pi_57402193
Ik ben drie cupmaten gegroeid in de eerste zwangerschap/borstvoedingsperiode. Toen ik stopte ging er vrij snel anderhalve cupmaat af en ze waren nog steeds aan het slinken maar nog voor de positieve test van de tweede zat er al weer een cupmaat aan en ze zijn nog steeds aan het groeien.
Ik had al een haat-liefdeverhouding met mijn borsten omdat ik ze echt té groot vind en er ook last van mijn rug, nek en hoofd door krijg. Dat werd niet beter toen ze ineens maar bleven groeien
Maar het geven van borstvoeding is dermate belangrijk voor me dat ik pas over een borstverkleining na wil denken als ik zeker weet dat ik geen kinderen meer aan de borst zal hebben.

Oh en bedankt Ik ben een week of vier nu. Erg pril dus nog!
  zaterdag 15 maart 2008 @ 22:34:54 #229
62233 Jelief
ikke lief!
pi_57403620
dat van die verkleining herken ik zo. en ook het niet doen vanwege de bv.
  zondag 16 maart 2008 @ 09:12:58 #230
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_57408857
Maandag ga ik toch de huisarts even bellen voor Zoë haar eczeem. Helaas heb ik niet zo een goede band met mijn huisarts. Ze vind me vaak overbezorgd terwijl ik tot nu toe alleen maar ben geweest met dingen die nodig waren.

De reflux bv waar ik voor moest vechten om serieus genomen te worden en om daar medicijnen voor te krijgen, de koemelkallergie en andere allergieen want volgens haar is dat een fabel en word dat te snel op een kind geplakt de allergie en missen ze daardoor belangrijke voedingstoffen. (meteen de mond gesnoerd want mijn kind heeft het beste gekregen ruim 2 jaar lang die heeft niets van die koemelk gemist want ze kreeg bv wat wil ze nog meer?

En nu dus voor de eczeem waarvan ik weet dat het door de allergie komt en ook al heb belast toen ze eczeem vrij was.
Dus ik maak me borst nat. De dag er na is mijn eerste werk dag dus ben een beetje labiel hihi dat word gezellig dus bij de dokter.

Wel leuk nieuws ik heb hier 2 leuke voedings bh's besteld. Overal worden me witte anita's aangesmeerd is het enige in grote maten mevrouw. En die dan nee die schattige is er alleen maar in kleine maatjes dusss.
Maar nu heb ik hier in de buurt een winkeltje en die heeft ze wel in kleur kant, motief enz en net zo duur als de saaie en zelfs nog een extra bandje (die deze saaie niet heeft) zodat niet meteen je borst op je knieen hangt als je je flapje los maakt of je kind onverwacht de tepel loslaat.

Zo groetjes joyce klein_spookje
pi_57409050
joyce, zou je niet eens rondkijken naar een andere huisarts, als deze je zo weinig serieus neemt? lijkt me erg vervelend! succes daar.

webkim hoe gaat 't daar?
  zondag 16 maart 2008 @ 14:56:09 #232
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_57412839
Hoeveel moet een kindje eigenlijk drinken. Als je bv geeft heb je niet echt kijk op hoeveel cc ze drinken, ze houden vanzelf op met drinken. Maar bij de gekolfde melk kan je wel goed zien hoeveel ze drinken.
Vandaag had ik een flesje meegenomen van 90 cc en die dronk mevrouw helemaal leeg. Ik vond dat nogal veel. Klopt dat?
  zondag 16 maart 2008 @ 15:01:05 #233
3011 E.T.
pi_57412953
Je kunt hetvolgende rekensommetje aanhouden:

gewicht van je kind in kilo's x 150ml = totale daghoeveelheid. Dit delen door het aantal voedingen per dat is wat ze per flesje zouden kunnen drinken.

Er wordt ook gerekend met 115 ml ipv 150 trouwens. En het is nog steeds maar een richtlijn.. Veel bv-babies trekken zich er niets van aan
  zondag 16 maart 2008 @ 15:15:56 #234
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_57413213
Als ze iedere keer 90 zal drinken dan is ze wel flink gegroeit zeg!!

Aankomende donderdag naar het CB, we zullen wel zien.

Ik heb vannacht de nachtvoeding met de fles gedaan. Eigenlijk vind ik dat veel relaxter. Maar mijn borsten staan dan voor de volgende voeding echt op klappen, en Jen kan de hoeveelheid natuurlijk niet op. Met als gevolg dat ze te weinig achtermelk krijgt en dus groene poep produceert. Als ik in de nacht een fles geef, is het dan beter om bij de volgende voeding eerst de druk af te kolven voordat ik de kleine laat drinken?
  zondag 16 maart 2008 @ 15:46:58 #235
3011 E.T.
pi_57413840
nachtvoeding 'live' vond ik altijd veel relaxter
Kind uit bed, eten geven, kind terug in bed, snel inslapen door de vrijgekomen hormonen.
Met de fles is het: kind huilt, bed uit, fles uit koelkast.. fles warm maken (lijkt wel 3x zo lang te duren 's nachts, dus klaarwakker), kind fles geven, kind terug in bed... wakker liggen omdat je klaar wakker bent.

Ook krijgt je productie steeds een positieve boost door nachtvoedingen omdat 's nachts je hormonen beter werken.

En voor een voeding de druk eraf kolven, dan 'leren' je borsten niet om zichzelf te reguleren. Beter kun je dan een borst geven en de andere borst helemaal kolven, dan heb je iig een volwaardige voeding die je kunt bewaren ipv alleen een beetje voormelk die je wegggooit.
pi_57414633
Update:
Thomas was 60 gram aangekomen van dinsdag t/m vrijdag. We hebben vrijdag de lactatiekundige thuis gehad en ze heeft meegekeken met een voeding. Natuurlijk dwingen vreemde ogen en dronk Thomas voorbeeldig aan de linkerborst, zonder te miemelen en te mopperen. Ze vond het heel goed gaan, maar had nog wel wat handige tips, zoals het toepassen van compressie.

Verder heb ik oxytocinespray gekregen voor het kolven, zodat ik de navoedingen (die we moeten blijven geven tot hij echt lekker aankomt) hopelijk met kolfmelk kan blijven doen.

Het cb had aangeraden daar Nutrilon voor te nemen, zodat zowel Thomas als ik wat meer lucht zouden krijgen, maar de lactatiekundige was het er niet mee eens (duh...!) en ik voel me er ook veel prettiger bij als ons menneke dat spul niet krijgt. Gister moest ik wel 1 keer, omdat ik door m'n voorraad heen was en hij had 's avonds meteen krampjes. Kan toeval zijn, maar toch...

Mijn productie blijft overigens nog steeds niet om over naar huis te schrijven en ook met kolven krijg ik het nog niet noemenswaardig opgekrikt. Iemand van jullie ervaring met domperidon?
En waar kan je online mooie voedingsbh's bestellen?
En hoe lang duurt het in vredesnaam voor je als bv-mama niet meer lekt? Grrr..!
Hardloper.
IG @webkim
  zondag 16 maart 2008 @ 17:54:16 #237
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_57416530
Webkim, op de laatste vraag heb ik wel een antwoord, maar ik weet niet of je die wil weten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_57416742
quote:
Op zondag 16 maart 2008 17:54 schreef LadyS het volgende:
Webkim, op de laatste vraag heb ik wel een antwoord, maar ik weet niet of je die wil weten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hardloper.
IG @webkim
pi_57416937
Webkim, als tegengewicht... ik heb die dingen nooit gedragen en was na een week overdag drupvrij en na een week of drie ook 'snachts.
pi_57417164
Webkim, wat kan het moeilijk zijn hè, die eerste periode
Die krampjes zullen echt geen toeval zijn. Kunstvoeding is misschien geen vergif maar het is wel een vreemde stof in een een kwetsbaar buikje. Daar kunnen ze wel een beetje kramp van krijgen.
Verder heb ik geen tips voor je, het klinkt alsof je goede hulp krijgt van de lactatiekundige. Ik heb het misschien gemist maar wat is de reden dat je zo veel kolft en dat Thomas niet life drinkt? Life drinken (vooral 'snachts) is de allerbeste boost voor je productie.
Verder kan je beter tien keer twee minuten aanleggen dan één keer twintig, productietechnisch gezien.

Ticootje, ik ga mee met ET.
Druk er af kolven voor je de kleine laat drinken is sowieso niet nodig, tenzij ze heel veel moeite heeft met het pakken van een volle borst.

Hoe meer je gaat ingrijpen door middel van kolven/flesjes geven hoe meer je verstoort in het natuurlijke vraag-aanbod principe.
Soms kan je niet anders en later ben je op een punt dat het niet zo heel veel meer uit maakt. Maar tot je kind heel wat maanden ouder is dan Jennifer (en Thomas) is het eigenlijk gewoon niet slim om veel te knutselen aan het vraag-aanbodprincipe
  zondag 16 maart 2008 @ 19:06:03 #241
1762 YPPY
Yppiaans
pi_57417841
Zoogcompressen heb ik zeker een jaar nodig gehad. Sorry. En dan had ik helemaal geen gigantisch goede productie.

Anna had zelfs na 8 maanden krampjes toen ze voor het eerst kunstvoeding kreeg. Voor de zekerheid nog eens getest, en weer mis. Dus ze heeft twee keer kunstvoeding op en daarna nooit meer.
*OUD heilige*
  zondag 16 maart 2008 @ 19:34:15 #242
108648 cattie
lieve moeder
pi_57418319
Ik heb na de eerste maand geen zoogkompressen meer gebruikt. Tijdens een voeding had ik dan wel een spuugdoekje tegen mijn andere tepel aangedrukt.

Verder sluit ik me aan bij Owlet en E.T., indien niet strikt noodzakelijk, niet kolven en/of flesjes geven de eerste tijd. Daar zijn je borsten niet op gebouwd.
  maandag 17 maart 2008 @ 11:34:16 #243
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57428776
Ik gebruik ook nog steeds zoogcompressen, nu al 9 maanden. Soms lek ik een paar dagen niet, besluit die dingen niet meer te dragen en dan lek ik op de meest onhandige momenten ineens toch weer door

Devin geeft nu heel duidelijk zelf aan wanneer hij wil drinken: hij grijpt met 2 handen mijn borsten vast, begraaft zijn hoofd erin en gromt erbij als een holbewoner Hij drinkt de laatste tijd heel veel bij me, ook doordat hij diarree heeft. Gister wel 'n keer of 10 aan de borst gehangen...
  maandag 17 maart 2008 @ 17:10:52 #244
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_57434973
Hallo, daar ben ik weer eens... voor een adviesje weer

Floortje had vanmiddag een vreselijk hysterische huilbui, ik dacht ze heeft honger (want dan kan ze ook inééns zo heel hard huilen ) dus leg haar aan de borst.. Hysterie werd alleen maar erger, ze wilde echt niet...

Dus ik rondlopen, troosten, zingen je kent het wel... Ze werd er dit keer echt niet rustig van...
Het was ondertussen 16.00h en ze had vandaag pas 2 keer gedronken dus ik dacht, die moet echt honger hebben. Nog maar eens proberen aan te leggen, maar daar werd ze dus weer helemaal overstuur van...
Toen ze weer rustig en getroost was een half uur later weer geprobeerd, weer hysterisch...

Arm ding... (en arme mama, ik vertel er natuurlijk even niet bij dat ik ondertussen met tranen in mn ogen echt niet meer wist wat ik moest doen...)

Aangezien ik dit helemaal niet van haar ken, dacht ik na een tijdje, ik probeer dan maar een flesje (had gelukkig gisteren gekolfd en dat stond nog in de koelkast).
Flesje erin, en mevrouw dringt doodmoe maar heel tevreden zo 140cc weg!!
(en sindsdien slaapt ze... wel nadat ze met flink veel kracht nog in een keurig boogje het teveel aan melk naar buiten heeft gelanceerd... )

Kunnen ze soms ineens (hopelijk tijdelijk) de borst gaan weigeren?
En kan het ermee te maken hebben dat ik sinds vrijdag flinke buikgriep heb, echt flink diarree enzo en me algeheel nogal slap voel? Lijkt me eigenlijk wel logisch dat dat invloed heeft, maar het ging toen ik ziek was van t weekend wel goed, en nu ik aan het opknappen ben, dit ineens... ??
pi_57435283
Ja, dat kan. Op deze leeftijd is dat vrijwel altijd tijdelijk.
Kan het zijn dat je ongesteld moet worden? Ben je de pil weer gaan slikken?

(Stel dat je tegen een menstruatie aanzit, dan kan de melk tijdelijk wat anders smaken. Zodra je ongesteld bent, is dat weer over.)
  maandag 17 maart 2008 @ 22:48:08 #246
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_57442155
Das toevallig, ik dacht vandaag nog... hmmm.... zou ik misschien ongesteld moeten worden...?

Eens in de gaten houden... Floortje heeft de voeding daarna trouwens weer keurig uit de borst gehad, en hopelijk zodadelijk de laatste ook!

dinsdag 18 maart 2008 @ 09:04:40 #247
3011 E.T.
pi_57447035
Bij mij was het trouwens altijd twee weken voor m'n menstruatie (eisprong)
Maar dan ook altijd 'gezeur' en gedoe
  dinsdag 18 maart 2008 @ 09:21:07 #248
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57447281
Over menstruatie gesproken: wanneer begon het bij jullie weer?
Devin is nu 9 maanden oud en ik heb al een paar keer het idee gehad ongesteld te moeten worden, maar tot op heden gelukkig nog niks aan de hand. Maar.... ik kan me nu al druk maken over een plotselinge stortvloed, natuurlijk net als ik een lichte broek aan heb
  dinsdag 18 maart 2008 @ 09:24:00 #249
1762 YPPY
Yppiaans
pi_57447332
Het duurde bij mij 9 maanden en meteen vrij regelmatig. Echt fijn was dat, zo lang niet ongesteld.
*OUD heilige*
pi_57447490
Hier vrijwel meteen.
pi_57448542
Hier was het 4 weken na de bevalling ook weer raak. Had ik bij Merlijn ook al toen maar ik gaf toen geen volledige borstvoeding en deed een deel van de voedingen kolven. Nu geef ik wel volledig en dan al zo vroeg ongesteld, alle klachten wezen erop iig, het leek niet meer op vloeien het voelde toch echt anders. Ben er met de minipil wel meteen weer vanaf maar toch.

Wat ik steeds lastiger ga vinden is dat mevrouw hier niet goed in één keer vacuum zuigt. Vooral 's nachts vind ik het klote. Ze pakt hem wel maar laat weer los omdat ze niet goed vacuum zuigt. Als ze eenmaal wel goed ligt hoor je het ook meteen, een mooie plop dat ze vastligt. Hopen dat ze het met een paar weken wat beter kan, want ik vind de nachten zo vermoeiend als ik haar zo moet helpen met aanleggen. Zie er wel een beetje tegenop als ik straks weer moet gaan werken. Heb vorige week ook een vreselijke dip gehad omdat ik zo moe was. Gelukkig gaat het verder perfect!!

Zoogcompressen eigelijk nooit nodig gehad. Oké weleens natte vlekken in het begin, een nat bed omdat ik vekreerd op mijn borst lag of na een dag werken ontplofte tieten had omdat ik het vertikt had om te kolven . de eerste maanden doe ik ze alleen in als ik wat langer van huis weg ga en niet weet of mijn borsten het vol houden.
pi_57451636
Nou, hier weer een BV & werk probleempje. Ik begin over niet al te lange tijd weer met werken en heb aangegeven dat ik BV geef en wil gaan kolven. Verder heb ik na de bevalling niets van mijn werkgever gehoord dus ik dacht even te bellen om te vragen voor wanneer ik weer op het werkrooster sta, en om te vragen hoe we het met het kolven moeten oplossen. En nou is er dus geen oplossing. Probleem is dat ik 1 van de 2 dagen dat ik werk alleen in een winkel sta, en dat ik dus geen collega heb die het werk even over kan nemen als ik moet kolven. En de winkel even 20 minuten dichtgooien om te kolven is ook geen optie volgens m'n werkgever. En dus willen ze niet dat ik onder werktijd kolf.
Nou is het een werkdag van 5 uur, maar goed...na 3 uur begint de boel hier toch behoorlijk strak te staan en gespannen aan te voelen dus dan werk je ook niet echt lekker meer. Ik had zelf bedacht dat ik eerder naar m'n werk kon gaan om vlak voor werktijd nog te kolven (rond half 1) en dat er dan rond half 4 nog een kolfmogelijkheid moest komen. Nou ja...niet dus. Enige optie volgens hun is dat ik mijn maandagmiddag opgeef en dat zij iemand anders zoeken voor die middag. En dan verwachten ze nog wel dat ik de maandagen werk *zonder* te kolven tot ze iemand anders hebben gevonden.

En ja, ik weet dat ik in m'n recht sta, dat zij mij de mogelijkheid moeten geven...maar goed, wat doe je als ze glashard zeggen dat ik het zelf maar moet oplossen? Eerlijk gezegd ben ik het nu meer dan zat. Toen ik nog zwanger was en had aangegeven dat ik op een drukke zaterdag niet meer alleen in de winkel kon staan (7 uur lang klanten helpen en een winkel bijvullen, zonder pauzes, zonder ook maar naar de wc te kunnen) heb ik uiteindelijk de ARBO moeten inschakelen om m'n zin te krijgen en dan alsnog was ik een 'zeur' en maar lastig.

Bah wat baal ik hiervan. Ik ken m'n werkgever inmiddels en had niet de illusie dat ze dit soort dingen goed zouden regelen, maar ze kunnen tenminste meedenken ipv. alles afschuiven op 'dat is jouw probleem, niet ons probleem.
It's all up to you
pi_57451776
pfff lastig Tearsong, vakbond, overkoepelende organisatie van de winkel benaderen?

Maar misschein lukt als je straks weer moet werken 5 uur zonder kolven wel... En dan vlak voor en meteen na je werk kolven.

Noodoplossing is je ziekmelden en dan de arbodienst bellen en zeggen dat je pas kan werken als je werk zich aan de borstvoedingsregels houd omdat je zonder kolfmogelijkheid lichamelijk niet in staat bent om te werken.
pi_57451895
Ja misschien dat het straks wel gaat lukken maar dat weet ik dus nog niet zeker

En ziekmelden is idd. als noodoplossing wel wat...maar het is zo vervelend om steeds op zo'm manier dingen te moeten regelen. Als ik het vraag kan het niet, en als de ARBO komt met een lijstje regels dan kan het ineens wel
It's all up to you
  dinsdag 18 maart 2008 @ 13:27:07 #255
94046 PM-girl
pi_57452046
Tearsong, bah wat vervelend van je werkgever. En ja, ziekmelden om iets te regelen is vervelend, maar vooral voor je baas, toch? Ik zou ook eens gaan informeren bij de vakbond ofzo.

Succes!
*
  dinsdag 18 maart 2008 @ 13:47:43 #256
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_57452479
Ik ben heel benieuwd of mn menstrautie echt gaat doorzetten... Floortje drinkt wel weer goed nu , borst is toch niet zo vies blijkbaar .

Ze is nu weer naar het KDV, en ik moet straks dus weer kolven...
Dat gaat alleen echt niet meer goed de laatste tijd... Ik krijg er maar heel weinig uit, kom lang niet in de buurt van de 120cc die ze toch minstens moet hebben per voeding...

Zou zo'n neusspray helpen? Heeft iemand daar ervaring mee?
  dinsdag 18 maart 2008 @ 13:48:52 #257
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_57452499
Wat een rot-situatie tear-song, kan me nog herinneren ja dat je toen ook al die problemen had in je zwangerschap...

Succes ermee!
  dinsdag 18 maart 2008 @ 13:58:23 #258
3011 E.T.
pi_57452672
Gezien je geschiedenis, zou ik echt 'gewoon' ziekmelden, Tearsong

Bij de vakbond informeren is idd een goede, je staat wettelijk sowieso in je recht. (linkje naar ministerie van SZW). Als je bij een Arbo-arts geroepen wordt, dan gewoon zeggen dat je zonder kolven je uren niet kunt volmaken en dat de werkgever zich niet aan wettelijke richtlijnen houdt.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 14:31:02 #259
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57453264
Tearsong, wat een ellendige toestand zeg. Ik weet helaas uit ervaring hoe verrot het is als de werkgever weigert je als zwangere en/of voedende vrouw tegemoet te komen. Succes ermee!

Deliedje, die neusspray werkt bij mij heel goed, is echt onmisbaar als ik moet kolven. Maar het is geen wondermiddel, als ik heel moe ben en te gestressed dan krijg ik zelfs met neusspray bij lange na geen volledige voeding bij elkaar. Het moet dus wel van 2 kanten komen.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 14:32:11 #260
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_57453283
DeLiedje, je kan de productie wat opvoeren door gewoon vaker aan te leggen of vaker te kolven. Ik had met 2 of 3 dagen vaker aanleggen en afkolven de productie al flink opgevoerd. Als ik mijn borsten leegkolf zit ik op ongeveer 190cc (die verdeel ik dan over 2 bewaarbakjes en die gaan de vriezer in) De kleine drinkt uit de fles ongeveer 80 tot 100cc.

Mijn borsten lekken niet meer, in het begin wel. Ik had van die wasbare pads (waar ik gewoon doorheen lekte) en daarna die plakdingen. Maar het is niet meer nodig. Soms 's morgens een plek omdat ik dan op mn ploftiet heb gelegen maar overdag blijf ik wel droog.

Ik laat nu 's nachts Jennifer 1 borst helemaal leeg drinken. Dan doe ik de andere borst masseren tot hij niet meer strak staat, bij de volgende voeding krijgt ze dan de andere tiet. Overdag krijgt ze wel 2 borsten aangeboden, maar de productie is nu wel teveel voor haar. 1 voeding per dag doen we met de fles en dan kolf ik de borsten leeg. Zo hou ik een mooie voorraad en zo went de kleine aan de fles. En nu kan M ook een voeding geven.

Volgende week ga ik even langs mn werk, lekker lunchen met mn collega's. Dan moet ik even met mn baas overleggen hoe we het gaan regelen met kolven. Ik wil graag in de lunch pauze even heen en weer om live de voeding te geven en dan 2x kolven op mn werk. Ik denk niet dat dat een probleem wordt.
pi_57454002
Deliedje, de neuspray is (synthetische) oxytocine. Het hormoon dat zorgt voor de toeschietreflex (waardoor de melk gaat stromen). Het zorgt er dus voor dat je makkelijker een toeschietreflex krjjgt. Daarnaast is rust en warmte (je borsten voor je gaat kolven en jezelf comfortabel) belangrijk bij kolven.

Hier nog wat kolftips: http://www.borstvoeding.c(...)_ik_genoeg_melk.html
(scheelt zelf typen )

en deze gaat over de neusspray: http://www.borstvoeding.c(...)ocine_neusspray.html
pi_57454038
Ticootje, gaat goed allemaal he?
pi_57454435
Moet net lachen, ik betrap mezelf erop hoe makkelijk ik Gwen op pak als ze wakker is en gewoon aanleg. Hoe zo voedingstijd, ik hou niets in de gaten. Gewoon proberen als ze dorst heeft drinkt ze, zo niet dan niet. Daarom als ik lees dat men er een "speen" in stopt, ik stop er een "tepel" in. Met de krampjes van de laatste tijd probeer ik het niet te doen, die tepel erin want dat werkt niet. Dan geef ik haar toch liever aan mijn man zodat ze rondgedragen wordt. Uren achterelkaar aan de tepel is ook niet alles, wil mijn tepels toch wel heel laten.
  donderdag 20 maart 2008 @ 09:01:07 #264
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57493891
Hmm, dacht ik gewoon even het te komen melden, zit ik hier nu al een beetje te huilen....
Het is begonnen, geheel tegen mijn zin in. Devin heeft gisteren voor het eerst kunstvoeding gehad
Met veel pijn en moeite heb ik 1 voeding bij elkaar kunnen kolven, en voor de 2e ben ik dinsdagmiddag, avond, nacht en zelfs ´s ochtends vroeg bezig geweest, maar een miezerige 40 cc was en bleef de score.
Ik had gelukkig nog een pakje kv staan en die dus maar meegegeven.
En hij vond het niet zo lekker, had van de 180 cc maar 100 gedronken met een vies smoeltje, maar toen ik hem ´s avonds kwam halen had hij geen interesse in de borst. Later op de avond nog wel bij me gedronken gelukkig en vannacht en vanochtend ook.
Volgens mij is dit het begin van het einde
Wat kan ik nu het beste doen om te zorgen dat Devin nog zolang mogelijk bv kan krijgen? Vanmiddag moet ik werken to vanavond laat en morgen ook de hele dag. dan kolf ik ook niet (genoeg).
Kv als ik werk en bv als ik bij hem ben, Is dat genoeg om de productie in leven te houden?
  donderdag 20 maart 2008 @ 09:51:50 #265
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_57494637
ook ik kom me weer melden dit keer met alleen maar goed nieuws. Zoë is sinds maandag geheel eczeem vrij. O wat voelt dat fijn en wat ziet dat er goed uit. Als ze niet zo jeukt en niet zo onrustig is door de jeuk. Ik verwonder mezelf er echt over dat ze al die tijd wel gewoon vrolijk blijft. Soms was haar hoofdje tot bloedens toe gewreveven.
Nu heeft ze nog wat gele korstjes op haar achter bolletje en een vreselijke droge huid maar het smeersteltje dat ik nuh eb werkt zo vreselijk goed echt super.

Dan is ze dinsdag voor het eerst naar de gastouder geweest van 8.00 tot 17.00 en ze heeft 3x 60 a 70 cc gedronken uit haar flesje. s Avonds voor het naar bed gaan 19.00 de borst gedronken zoals normaal (niet meer of extra) en naar bed de nacht ook gewoon als anders en s ochtends een goede natte luier dus ze zal wel genoeg hebben aan dat mini beetje de tut.

En ja ik moest natuurlijk kolven op mijn werk. Bij Mara ging dat zo moeizaam en slecht zonder neusspray had ik uit 2 borsten 80cc of ik nu lang in 1x deed kolven of kortere keren en dan vaker niets hielp met neuspray 2 borsten 120cc en dan kolfde ik iedere nacht of vroeg in de ochtend het extra wat ik nodig had bij.
Dus nu was ik wel wat gespannen maar ik kolfde links 120cc rechts 110cc en de tweede keer 120cc en de andere borst 100 cc omdat ik in een slaapkamertje kolfde waar een baby heel erg aan het huilen was en niemand kwam om haar te troosten en daar werd ik wat nerveus van.

DeLiedje
ik zou zeker eens kijken voor de neusspray mijn vorige huisarts wilde het niet uitschrijven maar deed het uiteindelijk om van het gezeur af te zijn volgens hem werkte het niet maar voor mij was het dan net de moeite waard om te kolven.
En over ongesteld worden Mara dronk een week lang heel slecht aan de borst een paar dagen voordat ik ongesteld werd en een paar dagen dat ik ongesteld was. Ze was dan ook heel onrustig omdat er minder melk was (is dat misschien de rede dat je nu minder kolft)?

Randa_v bij Mara moest ik op de klok voeden en dat was om de drie uur omdat ze uit zich zelf niet kwam en niet goed aankwam. Nu bij Zoë voed ik op verzoek en laatst vroeg iemand hoevaak ze nog dronk. En mijn antwoord was ik heb werkelijk geen idee als ze honger heeft krijgt en de voedingen tel ik niet in de nacht zou ik het ook eerlijk gezegt niet weten ze komt zeker 1x maar of het vaker is geen idee. En het bevalt me prima.

Lieve kersjes
wat vervelend meid. Je kan heel goed combineren met kv en bv echt als jij hem live blijft voeden op verzoek en hem kv geeft als je er niet bent moet je productie prima blijven als je maar blijft aanleggen.
Heb je de neusspray al geprobeerd. Want ik koflde ook zo heel erg slecht en met spray net iets beter.
En heb je al verschillende kolven geprobeerd ik had bij Mara de mini electric nu de swing en ik merk er zo veel verschil in.
Meid heel veel succes
pi_57494801
Kersjes toch. Als je je zo'n zorgen maakt, gaat het kolven ook niet makkelijker. Devin is natuurlijk al niet meer zo klein, dus ik denk dat je het inmiddels wel kunt gaan combineren. Toen Anna 9 maanden was, hebben we kv geprobeerd op het kdv, maar ze kreeg erg veel krampjes. Water dronk ze wel goed en een tijdje later ging diksap ook. Productietechnisch gezien ging het goed zo.

Wat goed van Zoe! (met puntjes)
*OUD heilige*
  donderdag 20 maart 2008 @ 11:07:04 #267
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57496138
Maar YPPY, hoe kan ik dat combineren dan het best aanpakken?
En is het verstandig (en mogelijk) om dat beetje dat ik nog kan kolven te mengen met kv?
Ik weet hier zo weinig van af merk ik, heb me eigenlijk nooit verdiept in kv, hoopte vaag het eigenlijk nooit nodig te hebben

Saint, wat heerlijk voor je meisje! En voor jou ook, als je kleintje niet lekker in d´r (jeukerige) vel zit dan lijdt mama natuurlijk mee.
Neusspray werkte bij mij erg goed, maar is gewoon een duwtje in de rug en geen magisch middel helaas.
  donderdag 20 maart 2008 @ 12:05:01 #268
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_57497365
Kersjes je kan het volgens mij wel mengen. Maar wat wij doen op het kdv waar ik werk is eerst de bv geven en dan aanvullen met kv dat gaat in overleg met de ouders de een wil in de ochtend en middag eerst een beetje bv en dan kv er meteen na de ander wil liever in de ochtend of middag een hele fles bv en dan daarna een fles kv.

Maar je mannetje is al wat ouder ben ja al bezig met bv yoghurt, diksap een rijstewafel of iets anders hoe gaat het vastevoedsel eten?
Want dan kan je schipperen met de bv dus misschien 1 fles bv en dan de rest aanvullen met yoghurt en diksap? en natuurlijk het vaste voedsel?

De neusspray is idd geen wondermiddel was dat het maar. Gaat het kolven altijd al moeizaam? of alleen op je werk. En wat voor een kolf heb je?

groetjes
pi_57499269
Merlijn heeft alleen tot hij negen maanden af en toe kv ernaast gehad, alleen op het KDV. Met negen maanden ben ik gestopt met kolven en toen hij ook gewone melk kreeg hij dat gewoon op het KDV net als de andere kindjes, eerst aangelengd. Vond KV ernaast geven gewoon te duur en niet nodig. bij mij kreeg hij volop BV als ik thuis kwam/ben.
pi_57499723
Ik heb wel gemerkt dat als je net woorden hebt gehad met je man dat kolven dan niet erg goed gaat.... Raar wel wat stress doet.

Ik kolf maar 1x per dag, voor het slapen gaan, dan staan mn borsten niet op klappen na 5 uur. De laatste voeding is voor Jennifer met de fles, zij drinkt ongeveer 100cc, ik kolf ongeveer 200cc dus de voorraad blijft aardig op peil. Wel handig als je ergens heen moet en je wil niet met de tiet bloot.

Borstvoeding gaat echt super! Ik vind het ook leuk dat ze probeerd zelf de tepel te vinden (als we liggen). Wat kan ze pissig worden als het niet lukt!!! (Ze lijkt een beetje op haar moeder qua karakter)
pi_57499869
Ik ben te makkelijk met voeden buiten de deur, lopend voeden is geen probleem voor mij. Afgelopen zaterdag met Gwen aan de borst boodschappen gedaan had gewoon geen zin om naar de auto terug te moeten. Zelfs mijn man had niet in de gaten dat ik aan het voeden was. Het enige wat ik hoopte was dat mensen niet teveel naar Gwen gingen kijken of Gwen opeens zou loslaten. Het ging echt perfect, met de laagjes kleding die ik draag is er dan ook niets te zien. Jas en vestje opzij, truitje omhoog, topje omlaag gewoon kijkend in de schappen en niemand die iets zag/ziet klaar.
pi_57499912
Randa!!! Echt?? Mij lukt dat echt niet hoor. Ik ben nog niet zo heel handig! Ik moet echt zitten, het liefst leg ik Jennifer op een kussen.

edit: Gister had Jennifer een hele erge snotneus, heel zielig ze had echt moeite met ademen door haar neusje. Vannacht met het voeden spoot de tiet wat hard, dus heb ik maar meteen wat in haar neus gemikt. Wat denk je, vanmorgen snotvrij! (Laktatiekundige had aangeraden moedermelk in de neus te druppen bij neusverkoudheid, ik heb haar toen nog uitgelachen!!!)
pi_57499985
Kersjes, waarom kunstvoeding en geen ander drinken??

Devin is 9 maanden, dan hebben ze nog zo'n 300-500ml melkvoeding per dag nodig... Als hij minimaal 2-3x per dag bij jou drinkt haal je dat makkelijk. Dan heb je dus geen dure kunstvoeding nodig, maar kan water, diksap, en zelfs (verdunde) koemelk ook al prima.

En als Devin na een borstvoeding wel gewoon tevreden is, dan haalt hij er iig genoeg uit. Wat ik overal gelezen heb moet dat voor je productie ook wel lukken dat hij thuis wel bij je blijft drinken. Misschien kun je wel 1x per dag op je werk blijven kolven, niet zozeer voor de hoeveelheid, maar om het wel een beetje te blijven stimuleren als Devin niet kan drinken.

pi_57500281
Ticootje, Gwen is natuurlijk mijn tweede en met Merlijn voeden ben niet eens zo heel lang geleden gestopt. De kraamhulp stond ook gek te kjken toen ik liggend aan het voeden was en gewoon doordraaide om de bovenste borst te geven. Ik heb een kleine cup en veel ervaring denk ik en er gewoon veel te makkelijk in, zit ook gewoon midden in het dorp te voeden hoor. Geen mens die het in de gaten heeft. Met Merlijn kreeg ik gewoon de opmerking, slaapt hij? Uh, nee
pi_57503225
Ik moet mijn borst ondersteunen, anders hangt dat ding op mn enkels...
Ik ga denk ik binnenkort opzoek naar een andere bh... misschien dat dat helpt.
pi_57503817
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 14:18 schreef Randa_v het volgende:
Ticootje, Gwen is natuurlijk mijn tweede en met Merlijn voeden ben niet eens zo heel lang geleden gestopt. De kraamhulp stond ook gek te kjken toen ik liggend aan het voeden was en gewoon doordraaide om de bovenste borst te geven. Ik heb een kleine cup en veel ervaring denk ik en er gewoon veel te makkelijk in, zit ook gewoon midden in het dorp te voeden hoor. Geen mens die het in de gaten heeft. Met Merlijn kreeg ik gewoon de opmerking, slaapt hij? Uh, nee
Dat herken ik ook wel, het is me ook 100% meegevallen hoe makkelijk je weer 'went' aan dat soort dingen bij een 2e. Je krijgt er inderdaad heel snel weer een bepaalde handigheid in, alsof het nooit anders is geweest.

Oh enne, m'n BV-werk probleem is opgelost. Heb ontslag genomen Ik had er gewoon geen zin meer in, dat eeuwige gezeur om wat gedaan te krijgen, ARBO inschakelen...ze zoeken het maar lekker uit daarzo.
It's all up to you
  donderdag 20 maart 2008 @ 17:33:08 #277
35189 Troel
scherp en bot
pi_57504057
Goede BH's zijn een must hoor!

(En ik ben zo blij dat ik mijn G-cup BH weer in de kast kan donderen )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 20 maart 2008 @ 20:35:30 #278
94046 PM-girl
pi_57507789
Kersjes jeetje, sterkte ermee! simon dronk met 9 maanden geen bv uit een flesje meer, dus ben ik toen ook over gegaan op water en diksap en soms thee.
*
pi_57507906
PM, Simon was ook zo eigenwijs??

Hier kunnen alle flesjes de deur uit, want meneer moet ze echt niet meer! Niet thuis en niet op de opvang.
Dus behalve bij mij drinkend krijgt hij alleen in zijn broodpap op de opvang nog bv
Als ik niet thuis ben doet hij gerust 12-16 uur zonder.. (uit een beker gaat bv ook met lange tanden terwijl diksap/water thee wel prima gaat)
  donderdag 20 maart 2008 @ 20:45:41 #280
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_57508009
Tipje: In de nieuwste Linda staan een aantal leuke interviews met moeders die lang doorgaan met borstvoeding.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_57508249
Anna drinkt 's avonds juist nog uit een flesje, voordat ze gaat slapen.

Goede tip m@x, ga kijken of ik die kan vinden. Krijg steeds meer reacties dat het al wel lang is. Ga zelfs al excuses geven, dat ze alleen maar 's nachts en 's ochtends drinkt.
*OUD heilige*
  donderdag 20 maart 2008 @ 20:59:25 #282
94046 PM-girl
pi_57508339
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:40 schreef p_iglet het volgende:
PM, Simon was ook zo eigenwijs??
Het was vooral een onhandige combinatie van factoren. Simon dronk tot die tijd prima bij opa, papa, etc. Rond de leeftijd van 9 maanden ging hij voor het eerst naar het kdv, midden in zijn eenkennigheid.
Daar was alles nieuw, druk, anders. De melk ging thuis al niet meer zo soepel uit het flesje, maar het ging.
Op het kdv echter weigerde hij compleet. Te veel van slag geweest denk ik.
*
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:00:21 #283
94046 PM-girl
pi_57508360
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:55 schreef YPPY het volgende:
Anna drinkt 's avonds juist nog uit een flesje, voordat ze gaat slapen.

Goede tip m@x, ga kijken of ik die kan vinden. Krijg steeds meer reacties dat het al wel lang is. Ga zelfs al excuses geven, dat ze alleen maar 's nachts en 's ochtends drinkt.
Ik krijg de laatste weken weer wat meer positieve reacties! (maarja, ik was dan ook met Moonah op bezoek bij Icicle, dat scheelt )
*
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:02:47 #284
3142 m@x
pi_57508423
Ik wil de interviews ook wel voor je kopieren hoor YPPY. Om nou alleen daarvoor een tijdschrift aan te schaffen
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:09:41 #285
3011 E.T.
pi_57508559
Is dat het sexloze nummer, m@x? Die heb ik nl. in mijn bevallingstas zitten
pi_57508570
Ik ken een aantal moeders daarvan. De verhalen en foto's zijn mooi, maar de introductie een beetje lullig/vervelend (was niet de afspraak).
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:11:17 #287
3142 m@x
pi_57508591
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 21:09 schreef E.T. het volgende:
Is dat het sexloze nummer, m@x? Die heb ik nl. in mijn bevallingstas zitten
Nee, het tietennummer
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:12:17 #288
3011 E.T.
pi_57508614
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 21:11 schreef m@x het volgende:

[..]

Nee, het tietennummer
Hoe kan het ook anders
pi_57508643
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 21:10 schreef nebelung het volgende:
Ik ken een aantal moeders daarvan. De verhalen en foto's zijn mooi, maar de introductie een beetje lullig/vervelend (was niet de afspraak).
Hoezo?
Ben wel benieuwd.
pi_57508876
ET, waarom heb jij het sexloze nummer in je bevallingstas zitten hahahaha

Tearsong

Bass-Miss:

Kleuter aan de borst

Borstvoeding geven oké, maar je kunt ook overdrijven. Dit zijn vrouwen die door- en doorgaan. Tot het kind al lang en breed op school zit en zelf vraagt: "Tietje mama, tietje."

Dat is het intro. De dames hebben meegewerkt aan dit artikel om meer bekendheid te geven aan langer voeden.Zo is het duidelijk van te voren gesteld door de journaliste, op deze voorwaarde is meegewerkt. Het is/je voelt je al kwetsbaar genoeg. Er wordt zo vaak de spot mee gedreven. En dan dit intro en sommige hoofdtitels (ja, het moet natuurlijk prikkelend zijn, snap ik).
De verhalen zelf zijn goed hoor, daar niet van
pi_57508938
Hm, ja, dat is idd weer een stemmingsmakend begin...
pi_57509125
Maar het is verder een super artikel hoor!
pi_57509416
stijlloos inderdaad nebelung!

en tearsong, weljaaa! wat een actie! hoe reageerde je werkgever?
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:46:08 #295
3011 E.T.
pi_57509433
Tja, ik was op zoek naar een tijdschrift voor in mijn bevallingstas. De Linda is lekker dik, dus genoeg te lezen tussen de weeen door. En tja, toen ik 'm kocht was er het sexloze nummer.
Al heb ik bij de vorige bevallingen helemaal geen tijd gehad voor tijdschriften enzo
  donderdag 20 maart 2008 @ 22:11:50 #296
94046 PM-girl
pi_57509979
Tearsong, helemaal over jouw bericht heengelezen. Ik denk dat je er slim aan gedaan hebt, al betwijfel ik of je ex-werkgever iets geleerd heeft.
Lekker genieten nu toch!
*
  donderdag 20 maart 2008 @ 22:50:42 #297
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57511004
Dank voor de tips, lijkt erop dat ik me te druk heb lopen maken...
Vanmiddag heeft Devin voor het eerst een behoorlijke hoeveelheid niet-bv gedronken (diksap).
125 cc en hij heeft er 3 uur over gedaan om het op te krijgen, maar het begin is er
Toen ik net thuiskwam lag hij al te slapen en heb ik er zonder al te veel moeite 220 cc uitgekregen
Echt al weken, zoniet maanden geleden dat ik zo'n goeie opbrengst gehad heb.
Van nu af aan zal Devin dus live bij me drinken als ik er ben. Als ik werk gekolfde bv, en indien niet voorradig dan diksap (of tzt iets anders). Geen schuldgevoelens, geen kv, en als hij tekort heeft dan kan hij 's avonds weer bij me inhalen.

M@x, ben wel benieuwd naar het artikel. Zou je het naar me kunnen mailen alsjeblieft?

Randa, wat een actie: voeden en boodschappen doen tegelijk
Maar met zo'n kleintje gaat het ook wat makkelijker, ze raakt nog niet zo snel afgeleid natuurlijk en weegt niet zoveel.
Och, soms kan ik dat toch zo missen, die volledige overgave van zo'n klein pasgeboren frummeltje dat lekker aan het drinken is
  donderdag 20 maart 2008 @ 22:53:23 #298
3142 m@x
pi_57511068
Ik heb het artikel niet digitaal, maar als je je adres pm-t wil ik je best wat kopietjes opsturen hoor Kersjes
pi_57511102
Volgens mij gaat dat prima lukken hoor, kersjes!
Op deze leeftijd stoppen veel meer moeders met kolven op het werk. Rond de 9 maanden kunnen je borsten dat meestal goed hebben.
  woensdag 26 maart 2008 @ 13:14:07 #300
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_57620824
* schop *

Floortjes borst-weigeren was gelukkig maar van korte duur... Die middag protesteerde ze nog wat, maar daarna dronk ze weer goed (en ik ben inderdaad wel een beetje ongesteld geweest toen...).

Nu mijn buikgriep weer helemaal over is, is Floortje ook weer een heel vrolijk tevreden meisje!

De BV blijft zo goed gegaan gelukkig... De huisarts was helemaal verbaasd dat ik daar zat te vertellen dat ik al een week lang echt waterdunne ontlasting had, maar dat de BV eigenlijk nog heel goed ging .

Ik heb die neusspray gekregen, en nu gaat het kolven een stuk beter.
Ik kolf nog steeds net geen hele voeding (nu drinkt ze ongeveer 140cc per keer) maar met een keertje een opvangbakje onder de andere borst terwijl zij drinkt s'morgens, vul ik het mooi aan!
  woensdag 26 maart 2008 @ 13:18:33 #301
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57620898
Goed om te horen DeLiedje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')