abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57391157
  zaterdag 15 maart 2008 @ 19:38:39 #227
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57399894
Owlet, gefeliciteerd met je zwangerschap! Hoe ver ben je?
En in welk opzicht zijn je borsten veranderd, bv-loos en zwanger?
Het enige verschil dat ik bij mezelf zie is het formaat, ook die van de tepels, maar verder zijn ze volgens mij hetzelfde als voor de zwangerschap. Maar ja, dat is ook alweer zo lang geleden, misschien dat ik het gewoon niet meer kan herinneren
.... met gevoel voor drama....
pi_57402193
Ik ben drie cupmaten gegroeid in de eerste zwangerschap/borstvoedingsperiode. Toen ik stopte ging er vrij snel anderhalve cupmaat af en ze waren nog steeds aan het slinken maar nog voor de positieve test van de tweede zat er al weer een cupmaat aan en ze zijn nog steeds aan het groeien.
Ik had al een haat-liefdeverhouding met mijn borsten omdat ik ze echt té groot vind en er ook last van mijn rug, nek en hoofd door krijg. Dat werd niet beter toen ze ineens maar bleven groeien
Maar het geven van borstvoeding is dermate belangrijk voor me dat ik pas over een borstverkleining na wil denken als ik zeker weet dat ik geen kinderen meer aan de borst zal hebben.

Oh en bedankt Ik ben een week of vier nu. Erg pril dus nog!
  zaterdag 15 maart 2008 @ 22:34:54 #229
62233 Jelief
ikke lief!
pi_57403620
dat van die verkleining herken ik zo. en ook het niet doen vanwege de bv.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  zondag 16 maart 2008 @ 09:12:58 #230
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_57408857
Maandag ga ik toch de huisarts even bellen voor Zoë haar eczeem. Helaas heb ik niet zo een goede band met mijn huisarts. Ze vind me vaak overbezorgd terwijl ik tot nu toe alleen maar ben geweest met dingen die nodig waren.

De reflux bv waar ik voor moest vechten om serieus genomen te worden en om daar medicijnen voor te krijgen, de koemelkallergie en andere allergieen want volgens haar is dat een fabel en word dat te snel op een kind geplakt de allergie en missen ze daardoor belangrijke voedingstoffen. (meteen de mond gesnoerd want mijn kind heeft het beste gekregen ruim 2 jaar lang die heeft niets van die koemelk gemist want ze kreeg bv wat wil ze nog meer?

En nu dus voor de eczeem waarvan ik weet dat het door de allergie komt en ook al heb belast toen ze eczeem vrij was.
Dus ik maak me borst nat. De dag er na is mijn eerste werk dag dus ben een beetje labiel hihi dat word gezellig dus bij de dokter.

Wel leuk nieuws ik heb hier 2 leuke voedings bh's besteld. Overal worden me witte anita's aangesmeerd is het enige in grote maten mevrouw. En die dan nee die schattige is er alleen maar in kleine maatjes dusss.
Maar nu heb ik hier in de buurt een winkeltje en die heeft ze wel in kleur kant, motief enz en net zo duur als de saaie en zelfs nog een extra bandje (die deze saaie niet heeft) zodat niet meteen je borst op je knieen hangt als je je flapje los maakt of je kind onverwacht de tepel loslaat.

Zo groetjes joyce klein_spookje
pi_57409050
joyce, zou je niet eens rondkijken naar een andere huisarts, als deze je zo weinig serieus neemt? lijkt me erg vervelend! succes daar.

webkim hoe gaat 't daar?
  zondag 16 maart 2008 @ 14:56:09 #232
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_57412839
Hoeveel moet een kindje eigenlijk drinken. Als je bv geeft heb je niet echt kijk op hoeveel cc ze drinken, ze houden vanzelf op met drinken. Maar bij de gekolfde melk kan je wel goed zien hoeveel ze drinken.
Vandaag had ik een flesje meegenomen van 90 cc en die dronk mevrouw helemaal leeg. Ik vond dat nogal veel. Klopt dat?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  zondag 16 maart 2008 @ 15:01:05 #233
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_57412953
Je kunt hetvolgende rekensommetje aanhouden:

gewicht van je kind in kilo's x 150ml = totale daghoeveelheid. Dit delen door het aantal voedingen per dat is wat ze per flesje zouden kunnen drinken.

Er wordt ook gerekend met 115 ml ipv 150 trouwens. En het is nog steeds maar een richtlijn.. Veel bv-babies trekken zich er niets van aan
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zondag 16 maart 2008 @ 15:15:56 #234
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_57413213
Als ze iedere keer 90 zal drinken dan is ze wel flink gegroeit zeg!!

Aankomende donderdag naar het CB, we zullen wel zien.

Ik heb vannacht de nachtvoeding met de fles gedaan. Eigenlijk vind ik dat veel relaxter. Maar mijn borsten staan dan voor de volgende voeding echt op klappen, en Jen kan de hoeveelheid natuurlijk niet op. Met als gevolg dat ze te weinig achtermelk krijgt en dus groene poep produceert. Als ik in de nacht een fles geef, is het dan beter om bij de volgende voeding eerst de druk af te kolven voordat ik de kleine laat drinken?
  zondag 16 maart 2008 @ 15:46:58 #235
3011 E.T.
pi_57413840
nachtvoeding 'live' vond ik altijd veel relaxter
Kind uit bed, eten geven, kind terug in bed, snel inslapen door de vrijgekomen hormonen.
Met de fles is het: kind huilt, bed uit, fles uit koelkast.. fles warm maken (lijkt wel 3x zo lang te duren 's nachts, dus klaarwakker), kind fles geven, kind terug in bed... wakker liggen omdat je klaar wakker bent.

Ook krijgt je productie steeds een positieve boost door nachtvoedingen omdat 's nachts je hormonen beter werken.

En voor een voeding de druk eraf kolven, dan 'leren' je borsten niet om zichzelf te reguleren. Beter kun je dan een borst geven en de andere borst helemaal kolven, dan heb je iig een volwaardige voeding die je kunt bewaren ipv alleen een beetje voormelk die je wegggooit.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_57414633
Update:
Thomas was 60 gram aangekomen van dinsdag t/m vrijdag. We hebben vrijdag de lactatiekundige thuis gehad en ze heeft meegekeken met een voeding. Natuurlijk dwingen vreemde ogen en dronk Thomas voorbeeldig aan de linkerborst, zonder te miemelen en te mopperen. Ze vond het heel goed gaan, maar had nog wel wat handige tips, zoals het toepassen van compressie.

Verder heb ik oxytocinespray gekregen voor het kolven, zodat ik de navoedingen (die we moeten blijven geven tot hij echt lekker aankomt) hopelijk met kolfmelk kan blijven doen.

Het cb had aangeraden daar Nutrilon voor te nemen, zodat zowel Thomas als ik wat meer lucht zouden krijgen, maar de lactatiekundige was het er niet mee eens (duh...!) en ik voel me er ook veel prettiger bij als ons menneke dat spul niet krijgt. Gister moest ik wel 1 keer, omdat ik door m'n voorraad heen was en hij had 's avonds meteen krampjes. Kan toeval zijn, maar toch...

Mijn productie blijft overigens nog steeds niet om over naar huis te schrijven en ook met kolven krijg ik het nog niet noemenswaardig opgekrikt. Iemand van jullie ervaring met domperidon?
En waar kan je online mooie voedingsbh's bestellen?
En hoe lang duurt het in vredesnaam voor je als bv-mama niet meer lekt? Grrr..!
Hardloper.
IG @webkim
pi_57416530
Webkim, op de laatste vraag heb ik wel een antwoord, maar ik weet niet of je die wil weten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_57416742
quote:
Op zondag 16 maart 2008 17:54 schreef LadyS het volgende:
Webkim, op de laatste vraag heb ik wel een antwoord, maar ik weet niet of je die wil weten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hardloper.
IG @webkim
pi_57416937
Webkim, als tegengewicht... ik heb die dingen nooit gedragen en was na een week overdag drupvrij en na een week of drie ook 'snachts.
pi_57417164
Webkim, wat kan het moeilijk zijn hè, die eerste periode
Die krampjes zullen echt geen toeval zijn. Kunstvoeding is misschien geen vergif maar het is wel een vreemde stof in een een kwetsbaar buikje. Daar kunnen ze wel een beetje kramp van krijgen.
Verder heb ik geen tips voor je, het klinkt alsof je goede hulp krijgt van de lactatiekundige. Ik heb het misschien gemist maar wat is de reden dat je zo veel kolft en dat Thomas niet life drinkt? Life drinken (vooral 'snachts) is de allerbeste boost voor je productie.
Verder kan je beter tien keer twee minuten aanleggen dan één keer twintig, productietechnisch gezien.

Ticootje, ik ga mee met ET.
Druk er af kolven voor je de kleine laat drinken is sowieso niet nodig, tenzij ze heel veel moeite heeft met het pakken van een volle borst.

Hoe meer je gaat ingrijpen door middel van kolven/flesjes geven hoe meer je verstoort in het natuurlijke vraag-aanbod principe.
Soms kan je niet anders en later ben je op een punt dat het niet zo heel veel meer uit maakt. Maar tot je kind heel wat maanden ouder is dan Jennifer (en Thomas) is het eigenlijk gewoon niet slim om veel te knutselen aan het vraag-aanbodprincipe
  zondag 16 maart 2008 @ 19:06:03 #241
1762 YPPY
Yppiaans
pi_57417841
Zoogcompressen heb ik zeker een jaar nodig gehad. Sorry. En dan had ik helemaal geen gigantisch goede productie.

Anna had zelfs na 8 maanden krampjes toen ze voor het eerst kunstvoeding kreeg. Voor de zekerheid nog eens getest, en weer mis. Dus ze heeft twee keer kunstvoeding op en daarna nooit meer.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zondag 16 maart 2008 @ 19:34:15 #242
108648 cattie
lieve moeder
pi_57418319
Ik heb na de eerste maand geen zoogkompressen meer gebruikt. Tijdens een voeding had ik dan wel een spuugdoekje tegen mijn andere tepel aangedrukt.

Verder sluit ik me aan bij Owlet en E.T., indien niet strikt noodzakelijk, niet kolven en/of flesjes geven de eerste tijd. Daar zijn je borsten niet op gebouwd.
  maandag 17 maart 2008 @ 11:34:16 #243
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57428776
Ik gebruik ook nog steeds zoogcompressen, nu al 9 maanden. Soms lek ik een paar dagen niet, besluit die dingen niet meer te dragen en dan lek ik op de meest onhandige momenten ineens toch weer door

Devin geeft nu heel duidelijk zelf aan wanneer hij wil drinken: hij grijpt met 2 handen mijn borsten vast, begraaft zijn hoofd erin en gromt erbij als een holbewoner Hij drinkt de laatste tijd heel veel bij me, ook doordat hij diarree heeft. Gister wel 'n keer of 10 aan de borst gehangen...
  maandag 17 maart 2008 @ 17:10:52 #244
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_57434973
Hallo, daar ben ik weer eens... voor een adviesje weer

Floortje had vanmiddag een vreselijk hysterische huilbui, ik dacht ze heeft honger (want dan kan ze ook inééns zo heel hard huilen ) dus leg haar aan de borst.. Hysterie werd alleen maar erger, ze wilde echt niet...

Dus ik rondlopen, troosten, zingen je kent het wel... Ze werd er dit keer echt niet rustig van...
Het was ondertussen 16.00h en ze had vandaag pas 2 keer gedronken dus ik dacht, die moet echt honger hebben. Nog maar eens proberen aan te leggen, maar daar werd ze dus weer helemaal overstuur van...
Toen ze weer rustig en getroost was een half uur later weer geprobeerd, weer hysterisch...

Arm ding... (en arme mama, ik vertel er natuurlijk even niet bij dat ik ondertussen met tranen in mn ogen echt niet meer wist wat ik moest doen...)

Aangezien ik dit helemaal niet van haar ken, dacht ik na een tijdje, ik probeer dan maar een flesje (had gelukkig gisteren gekolfd en dat stond nog in de koelkast).
Flesje erin, en mevrouw dringt doodmoe maar heel tevreden zo 140cc weg!!
(en sindsdien slaapt ze... wel nadat ze met flink veel kracht nog in een keurig boogje het teveel aan melk naar buiten heeft gelanceerd... )

Kunnen ze soms ineens (hopelijk tijdelijk) de borst gaan weigeren?
En kan het ermee te maken hebben dat ik sinds vrijdag flinke buikgriep heb, echt flink diarree enzo en me algeheel nogal slap voel? Lijkt me eigenlijk wel logisch dat dat invloed heeft, maar het ging toen ik ziek was van t weekend wel goed, en nu ik aan het opknappen ben, dit ineens... ??
pi_57435283
Ja, dat kan. Op deze leeftijd is dat vrijwel altijd tijdelijk.
Kan het zijn dat je ongesteld moet worden? Ben je de pil weer gaan slikken?

(Stel dat je tegen een menstruatie aanzit, dan kan de melk tijdelijk wat anders smaken. Zodra je ongesteld bent, is dat weer over.)
Variety is the spice of life
  maandag 17 maart 2008 @ 22:48:08 #246
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_57442155
Das toevallig, ik dacht vandaag nog... hmmm.... zou ik misschien ongesteld moeten worden...?

Eens in de gaten houden... Floortje heeft de voeding daarna trouwens weer keurig uit de borst gehad, en hopelijk zodadelijk de laatste ook!

dinsdag 18 maart 2008 @ 09:04:40 #247
3011 E.T.
pi_57447035
Bij mij was het trouwens altijd twee weken voor m'n menstruatie (eisprong)
Maar dan ook altijd 'gezeur' en gedoe
  dinsdag 18 maart 2008 @ 09:21:07 #248
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57447281
Over menstruatie gesproken: wanneer begon het bij jullie weer?
Devin is nu 9 maanden oud en ik heb al een paar keer het idee gehad ongesteld te moeten worden, maar tot op heden gelukkig nog niks aan de hand. Maar.... ik kan me nu al druk maken over een plotselinge stortvloed, natuurlijk net als ik een lichte broek aan heb
  dinsdag 18 maart 2008 @ 09:24:00 #249
1762 YPPY
Yppiaans
pi_57447332
Het duurde bij mij 9 maanden en meteen vrij regelmatig. Echt fijn was dat, zo lang niet ongesteld.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_57447490
Hier vrijwel meteen.
pi_57448542
Hier was het 4 weken na de bevalling ook weer raak. Had ik bij Merlijn ook al toen maar ik gaf toen geen volledige borstvoeding en deed een deel van de voedingen kolven. Nu geef ik wel volledig en dan al zo vroeg ongesteld, alle klachten wezen erop iig, het leek niet meer op vloeien het voelde toch echt anders. Ben er met de minipil wel meteen weer vanaf maar toch.

Wat ik steeds lastiger ga vinden is dat mevrouw hier niet goed in één keer vacuum zuigt. Vooral 's nachts vind ik het klote. Ze pakt hem wel maar laat weer los omdat ze niet goed vacuum zuigt. Als ze eenmaal wel goed ligt hoor je het ook meteen, een mooie plop dat ze vastligt. Hopen dat ze het met een paar weken wat beter kan, want ik vind de nachten zo vermoeiend als ik haar zo moet helpen met aanleggen. Zie er wel een beetje tegenop als ik straks weer moet gaan werken. Heb vorige week ook een vreselijke dip gehad omdat ik zo moe was. Gelukkig gaat het verder perfect!!

Zoogcompressen eigelijk nooit nodig gehad. Oké weleens natte vlekken in het begin, een nat bed omdat ik vekreerd op mijn borst lag of na een dag werken ontplofte tieten had omdat ik het vertikt had om te kolven . de eerste maanden doe ik ze alleen in als ik wat langer van huis weg ga en niet weet of mijn borsten het vol houden.
pi_57451636
Nou, hier weer een BV & werk probleempje. Ik begin over niet al te lange tijd weer met werken en heb aangegeven dat ik BV geef en wil gaan kolven. Verder heb ik na de bevalling niets van mijn werkgever gehoord dus ik dacht even te bellen om te vragen voor wanneer ik weer op het werkrooster sta, en om te vragen hoe we het met het kolven moeten oplossen. En nou is er dus geen oplossing. Probleem is dat ik 1 van de 2 dagen dat ik werk alleen in een winkel sta, en dat ik dus geen collega heb die het werk even over kan nemen als ik moet kolven. En de winkel even 20 minuten dichtgooien om te kolven is ook geen optie volgens m'n werkgever. En dus willen ze niet dat ik onder werktijd kolf.
Nou is het een werkdag van 5 uur, maar goed...na 3 uur begint de boel hier toch behoorlijk strak te staan en gespannen aan te voelen dus dan werk je ook niet echt lekker meer. Ik had zelf bedacht dat ik eerder naar m'n werk kon gaan om vlak voor werktijd nog te kolven (rond half 1) en dat er dan rond half 4 nog een kolfmogelijkheid moest komen. Nou ja...niet dus. Enige optie volgens hun is dat ik mijn maandagmiddag opgeef en dat zij iemand anders zoeken voor die middag. En dan verwachten ze nog wel dat ik de maandagen werk *zonder* te kolven tot ze iemand anders hebben gevonden.

En ja, ik weet dat ik in m'n recht sta, dat zij mij de mogelijkheid moeten geven...maar goed, wat doe je als ze glashard zeggen dat ik het zelf maar moet oplossen? Eerlijk gezegd ben ik het nu meer dan zat. Toen ik nog zwanger was en had aangegeven dat ik op een drukke zaterdag niet meer alleen in de winkel kon staan (7 uur lang klanten helpen en een winkel bijvullen, zonder pauzes, zonder ook maar naar de wc te kunnen) heb ik uiteindelijk de ARBO moeten inschakelen om m'n zin te krijgen en dan alsnog was ik een 'zeur' en maar lastig.

Bah wat baal ik hiervan. Ik ken m'n werkgever inmiddels en had niet de illusie dat ze dit soort dingen goed zouden regelen, maar ze kunnen tenminste meedenken ipv. alles afschuiven op 'dat is jouw probleem, niet ons probleem.
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_57451776
pfff lastig Tearsong, vakbond, overkoepelende organisatie van de winkel benaderen?

Maar misschein lukt als je straks weer moet werken 5 uur zonder kolven wel... En dan vlak voor en meteen na je werk kolven.

Noodoplossing is je ziekmelden en dan de arbodienst bellen en zeggen dat je pas kan werken als je werk zich aan de borstvoedingsregels houd omdat je zonder kolfmogelijkheid lichamelijk niet in staat bent om te werken.
pi_57451895
Ja misschien dat het straks wel gaat lukken maar dat weet ik dus nog niet zeker

En ziekmelden is idd. als noodoplossing wel wat...maar het is zo vervelend om steeds op zo'm manier dingen te moeten regelen. Als ik het vraag kan het niet, en als de ARBO komt met een lijstje regels dan kan het ineens wel
It's all up to you
  dinsdag 18 maart 2008 @ 13:27:07 #255
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_57452046
Tearsong, bah wat vervelend van je werkgever. En ja, ziekmelden om iets te regelen is vervelend, maar vooral voor je baas, toch? Ik zou ook eens gaan informeren bij de vakbond ofzo.

Succes!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  dinsdag 18 maart 2008 @ 13:47:43 #256
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_57452479
Ik ben heel benieuwd of mn menstrautie echt gaat doorzetten... Floortje drinkt wel weer goed nu , borst is toch niet zo vies blijkbaar .

Ze is nu weer naar het KDV, en ik moet straks dus weer kolven...
Dat gaat alleen echt niet meer goed de laatste tijd... Ik krijg er maar heel weinig uit, kom lang niet in de buurt van de 120cc die ze toch minstens moet hebben per voeding...

Zou zo'n neusspray helpen? Heeft iemand daar ervaring mee?
  dinsdag 18 maart 2008 @ 13:48:52 #257
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_57452499
Wat een rot-situatie tear-song, kan me nog herinneren ja dat je toen ook al die problemen had in je zwangerschap...

Succes ermee!
  dinsdag 18 maart 2008 @ 13:58:23 #258
3011 E.T.
pi_57452672
Gezien je geschiedenis, zou ik echt 'gewoon' ziekmelden, Tearsong

Bij de vakbond informeren is idd een goede, je staat wettelijk sowieso in je recht. (linkje naar ministerie van SZW). Als je bij een Arbo-arts geroepen wordt, dan gewoon zeggen dat je zonder kolven je uren niet kunt volmaken en dat de werkgever zich niet aan wettelijke richtlijnen houdt.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 14:31:02 #259
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57453264
Tearsong, wat een ellendige toestand zeg. Ik weet helaas uit ervaring hoe verrot het is als de werkgever weigert je als zwangere en/of voedende vrouw tegemoet te komen. Succes ermee!

Deliedje, die neusspray werkt bij mij heel goed, is echt onmisbaar als ik moet kolven. Maar het is geen wondermiddel, als ik heel moe ben en te gestressed dan krijg ik zelfs met neusspray bij lange na geen volledige voeding bij elkaar. Het moet dus wel van 2 kanten komen.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 14:32:11 #260
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_57453283
DeLiedje, je kan de productie wat opvoeren door gewoon vaker aan te leggen of vaker te kolven. Ik had met 2 of 3 dagen vaker aanleggen en afkolven de productie al flink opgevoerd. Als ik mijn borsten leegkolf zit ik op ongeveer 190cc (die verdeel ik dan over 2 bewaarbakjes en die gaan de vriezer in) De kleine drinkt uit de fles ongeveer 80 tot 100cc.

Mijn borsten lekken niet meer, in het begin wel. Ik had van die wasbare pads (waar ik gewoon doorheen lekte) en daarna die plakdingen. Maar het is niet meer nodig. Soms 's morgens een plek omdat ik dan op mn ploftiet heb gelegen maar overdag blijf ik wel droog.

Ik laat nu 's nachts Jennifer 1 borst helemaal leeg drinken. Dan doe ik de andere borst masseren tot hij niet meer strak staat, bij de volgende voeding krijgt ze dan de andere tiet. Overdag krijgt ze wel 2 borsten aangeboden, maar de productie is nu wel teveel voor haar. 1 voeding per dag doen we met de fles en dan kolf ik de borsten leeg. Zo hou ik een mooie voorraad en zo went de kleine aan de fles. En nu kan M ook een voeding geven.

Volgende week ga ik even langs mn werk, lekker lunchen met mn collega's. Dan moet ik even met mn baas overleggen hoe we het gaan regelen met kolven. Ik wil graag in de lunch pauze even heen en weer om live de voeding te geven en dan 2x kolven op mn werk. Ik denk niet dat dat een probleem wordt.
pi_57454002
Deliedje, de neuspray is (synthetische) oxytocine. Het hormoon dat zorgt voor de toeschietreflex (waardoor de melk gaat stromen). Het zorgt er dus voor dat je makkelijker een toeschietreflex krjjgt. Daarnaast is rust en warmte (je borsten voor je gaat kolven en jezelf comfortabel) belangrijk bij kolven.

Hier nog wat kolftips: http://www.borstvoeding.c(...)_ik_genoeg_melk.html
(scheelt zelf typen )

en deze gaat over de neusspray: http://www.borstvoeding.c(...)ocine_neusspray.html
pi_57454038
Ticootje, gaat goed allemaal he?
pi_57454435
Moet net lachen, ik betrap mezelf erop hoe makkelijk ik Gwen op pak als ze wakker is en gewoon aanleg. Hoe zo voedingstijd, ik hou niets in de gaten. Gewoon proberen als ze dorst heeft drinkt ze, zo niet dan niet. Daarom als ik lees dat men er een "speen" in stopt, ik stop er een "tepel" in. Met de krampjes van de laatste tijd probeer ik het niet te doen, die tepel erin want dat werkt niet. Dan geef ik haar toch liever aan mijn man zodat ze rondgedragen wordt. Uren achterelkaar aan de tepel is ook niet alles, wil mijn tepels toch wel heel laten.
  donderdag 20 maart 2008 @ 09:01:07 #264
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57493891
Hmm, dacht ik gewoon even het te komen melden, zit ik hier nu al een beetje te huilen....
Het is begonnen, geheel tegen mijn zin in. Devin heeft gisteren voor het eerst kunstvoeding gehad
Met veel pijn en moeite heb ik 1 voeding bij elkaar kunnen kolven, en voor de 2e ben ik dinsdagmiddag, avond, nacht en zelfs ´s ochtends vroeg bezig geweest, maar een miezerige 40 cc was en bleef de score.
Ik had gelukkig nog een pakje kv staan en die dus maar meegegeven.
En hij vond het niet zo lekker, had van de 180 cc maar 100 gedronken met een vies smoeltje, maar toen ik hem ´s avonds kwam halen had hij geen interesse in de borst. Later op de avond nog wel bij me gedronken gelukkig en vannacht en vanochtend ook.
Volgens mij is dit het begin van het einde
Wat kan ik nu het beste doen om te zorgen dat Devin nog zolang mogelijk bv kan krijgen? Vanmiddag moet ik werken to vanavond laat en morgen ook de hele dag. dan kolf ik ook niet (genoeg).
Kv als ik werk en bv als ik bij hem ben, Is dat genoeg om de productie in leven te houden?
  donderdag 20 maart 2008 @ 09:51:50 #265
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_57494637
ook ik kom me weer melden dit keer met alleen maar goed nieuws. Zoë is sinds maandag geheel eczeem vrij. O wat voelt dat fijn en wat ziet dat er goed uit. Als ze niet zo jeukt en niet zo onrustig is door de jeuk. Ik verwonder mezelf er echt over dat ze al die tijd wel gewoon vrolijk blijft. Soms was haar hoofdje tot bloedens toe gewreveven.
Nu heeft ze nog wat gele korstjes op haar achter bolletje en een vreselijke droge huid maar het smeersteltje dat ik nuh eb werkt zo vreselijk goed echt super.

Dan is ze dinsdag voor het eerst naar de gastouder geweest van 8.00 tot 17.00 en ze heeft 3x 60 a 70 cc gedronken uit haar flesje. s Avonds voor het naar bed gaan 19.00 de borst gedronken zoals normaal (niet meer of extra) en naar bed de nacht ook gewoon als anders en s ochtends een goede natte luier dus ze zal wel genoeg hebben aan dat mini beetje de tut.

En ja ik moest natuurlijk kolven op mijn werk. Bij Mara ging dat zo moeizaam en slecht zonder neusspray had ik uit 2 borsten 80cc of ik nu lang in 1x deed kolven of kortere keren en dan vaker niets hielp met neuspray 2 borsten 120cc en dan kolfde ik iedere nacht of vroeg in de ochtend het extra wat ik nodig had bij.
Dus nu was ik wel wat gespannen maar ik kolfde links 120cc rechts 110cc en de tweede keer 120cc en de andere borst 100 cc omdat ik in een slaapkamertje kolfde waar een baby heel erg aan het huilen was en niemand kwam om haar te troosten en daar werd ik wat nerveus van.

DeLiedje
ik zou zeker eens kijken voor de neusspray mijn vorige huisarts wilde het niet uitschrijven maar deed het uiteindelijk om van het gezeur af te zijn volgens hem werkte het niet maar voor mij was het dan net de moeite waard om te kolven.
En over ongesteld worden Mara dronk een week lang heel slecht aan de borst een paar dagen voordat ik ongesteld werd en een paar dagen dat ik ongesteld was. Ze was dan ook heel onrustig omdat er minder melk was (is dat misschien de rede dat je nu minder kolft)?

Randa_v bij Mara moest ik op de klok voeden en dat was om de drie uur omdat ze uit zich zelf niet kwam en niet goed aankwam. Nu bij Zoë voed ik op verzoek en laatst vroeg iemand hoevaak ze nog dronk. En mijn antwoord was ik heb werkelijk geen idee als ze honger heeft krijgt en de voedingen tel ik niet in de nacht zou ik het ook eerlijk gezegt niet weten ze komt zeker 1x maar of het vaker is geen idee. En het bevalt me prima.

Lieve kersjes
wat vervelend meid. Je kan heel goed combineren met kv en bv echt als jij hem live blijft voeden op verzoek en hem kv geeft als je er niet bent moet je productie prima blijven als je maar blijft aanleggen.
Heb je de neusspray al geprobeerd. Want ik koflde ook zo heel erg slecht en met spray net iets beter.
En heb je al verschillende kolven geprobeerd ik had bij Mara de mini electric nu de swing en ik merk er zo veel verschil in.
Meid heel veel succes
pi_57494801
Kersjes toch. Als je je zo'n zorgen maakt, gaat het kolven ook niet makkelijker. Devin is natuurlijk al niet meer zo klein, dus ik denk dat je het inmiddels wel kunt gaan combineren. Toen Anna 9 maanden was, hebben we kv geprobeerd op het kdv, maar ze kreeg erg veel krampjes. Water dronk ze wel goed en een tijdje later ging diksap ook. Productietechnisch gezien ging het goed zo.

Wat goed van Zoe! (met puntjes)
*OUD heilige*
  donderdag 20 maart 2008 @ 11:07:04 #267
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57496138
Maar YPPY, hoe kan ik dat combineren dan het best aanpakken?
En is het verstandig (en mogelijk) om dat beetje dat ik nog kan kolven te mengen met kv?
Ik weet hier zo weinig van af merk ik, heb me eigenlijk nooit verdiept in kv, hoopte vaag het eigenlijk nooit nodig te hebben

Saint, wat heerlijk voor je meisje! En voor jou ook, als je kleintje niet lekker in d´r (jeukerige) vel zit dan lijdt mama natuurlijk mee.
Neusspray werkte bij mij erg goed, maar is gewoon een duwtje in de rug en geen magisch middel helaas.
  donderdag 20 maart 2008 @ 12:05:01 #268
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_57497365
Kersjes je kan het volgens mij wel mengen. Maar wat wij doen op het kdv waar ik werk is eerst de bv geven en dan aanvullen met kv dat gaat in overleg met de ouders de een wil in de ochtend en middag eerst een beetje bv en dan kv er meteen na de ander wil liever in de ochtend of middag een hele fles bv en dan daarna een fles kv.

Maar je mannetje is al wat ouder ben ja al bezig met bv yoghurt, diksap een rijstewafel of iets anders hoe gaat het vastevoedsel eten?
Want dan kan je schipperen met de bv dus misschien 1 fles bv en dan de rest aanvullen met yoghurt en diksap? en natuurlijk het vaste voedsel?

De neusspray is idd geen wondermiddel was dat het maar. Gaat het kolven altijd al moeizaam? of alleen op je werk. En wat voor een kolf heb je?

groetjes
pi_57499269
Merlijn heeft alleen tot hij negen maanden af en toe kv ernaast gehad, alleen op het KDV. Met negen maanden ben ik gestopt met kolven en toen hij ook gewone melk kreeg hij dat gewoon op het KDV net als de andere kindjes, eerst aangelengd. Vond KV ernaast geven gewoon te duur en niet nodig. bij mij kreeg hij volop BV als ik thuis kwam/ben.
pi_57499723
Ik heb wel gemerkt dat als je net woorden hebt gehad met je man dat kolven dan niet erg goed gaat.... Raar wel wat stress doet.

Ik kolf maar 1x per dag, voor het slapen gaan, dan staan mn borsten niet op klappen na 5 uur. De laatste voeding is voor Jennifer met de fles, zij drinkt ongeveer 100cc, ik kolf ongeveer 200cc dus de voorraad blijft aardig op peil. Wel handig als je ergens heen moet en je wil niet met de tiet bloot.

Borstvoeding gaat echt super! Ik vind het ook leuk dat ze probeerd zelf de tepel te vinden (als we liggen). Wat kan ze pissig worden als het niet lukt!!! (Ze lijkt een beetje op haar moeder qua karakter)
pi_57499869
Ik ben te makkelijk met voeden buiten de deur, lopend voeden is geen probleem voor mij. Afgelopen zaterdag met Gwen aan de borst boodschappen gedaan had gewoon geen zin om naar de auto terug te moeten. Zelfs mijn man had niet in de gaten dat ik aan het voeden was. Het enige wat ik hoopte was dat mensen niet teveel naar Gwen gingen kijken of Gwen opeens zou loslaten. Het ging echt perfect, met de laagjes kleding die ik draag is er dan ook niets te zien. Jas en vestje opzij, truitje omhoog, topje omlaag gewoon kijkend in de schappen en niemand die iets zag/ziet klaar.
pi_57499912
Randa!!! Echt?? Mij lukt dat echt niet hoor. Ik ben nog niet zo heel handig! Ik moet echt zitten, het liefst leg ik Jennifer op een kussen.

edit: Gister had Jennifer een hele erge snotneus, heel zielig ze had echt moeite met ademen door haar neusje. Vannacht met het voeden spoot de tiet wat hard, dus heb ik maar meteen wat in haar neus gemikt. Wat denk je, vanmorgen snotvrij! (Laktatiekundige had aangeraden moedermelk in de neus te druppen bij neusverkoudheid, ik heb haar toen nog uitgelachen!!!)
pi_57499985
Kersjes, waarom kunstvoeding en geen ander drinken??

Devin is 9 maanden, dan hebben ze nog zo'n 300-500ml melkvoeding per dag nodig... Als hij minimaal 2-3x per dag bij jou drinkt haal je dat makkelijk. Dan heb je dus geen dure kunstvoeding nodig, maar kan water, diksap, en zelfs (verdunde) koemelk ook al prima.

En als Devin na een borstvoeding wel gewoon tevreden is, dan haalt hij er iig genoeg uit. Wat ik overal gelezen heb moet dat voor je productie ook wel lukken dat hij thuis wel bij je blijft drinken. Misschien kun je wel 1x per dag op je werk blijven kolven, niet zozeer voor de hoeveelheid, maar om het wel een beetje te blijven stimuleren als Devin niet kan drinken.

pi_57500281
Ticootje, Gwen is natuurlijk mijn tweede en met Merlijn voeden ben niet eens zo heel lang geleden gestopt. De kraamhulp stond ook gek te kjken toen ik liggend aan het voeden was en gewoon doordraaide om de bovenste borst te geven. Ik heb een kleine cup en veel ervaring denk ik en er gewoon veel te makkelijk in, zit ook gewoon midden in het dorp te voeden hoor. Geen mens die het in de gaten heeft. Met Merlijn kreeg ik gewoon de opmerking, slaapt hij? Uh, nee
pi_57503225
Ik moet mijn borst ondersteunen, anders hangt dat ding op mn enkels...
Ik ga denk ik binnenkort opzoek naar een andere bh... misschien dat dat helpt.
pi_57503817
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 14:18 schreef Randa_v het volgende:
Ticootje, Gwen is natuurlijk mijn tweede en met Merlijn voeden ben niet eens zo heel lang geleden gestopt. De kraamhulp stond ook gek te kjken toen ik liggend aan het voeden was en gewoon doordraaide om de bovenste borst te geven. Ik heb een kleine cup en veel ervaring denk ik en er gewoon veel te makkelijk in, zit ook gewoon midden in het dorp te voeden hoor. Geen mens die het in de gaten heeft. Met Merlijn kreeg ik gewoon de opmerking, slaapt hij? Uh, nee
Dat herken ik ook wel, het is me ook 100% meegevallen hoe makkelijk je weer 'went' aan dat soort dingen bij een 2e. Je krijgt er inderdaad heel snel weer een bepaalde handigheid in, alsof het nooit anders is geweest.

Oh enne, m'n BV-werk probleem is opgelost. Heb ontslag genomen Ik had er gewoon geen zin meer in, dat eeuwige gezeur om wat gedaan te krijgen, ARBO inschakelen...ze zoeken het maar lekker uit daarzo.
It's all up to you
  donderdag 20 maart 2008 @ 17:33:08 #277
35189 Troel
scherp en bot
pi_57504057
Goede BH's zijn een must hoor!

(En ik ben zo blij dat ik mijn G-cup BH weer in de kast kan donderen )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 20 maart 2008 @ 20:35:30 #278
94046 PM-girl
pi_57507789
Kersjes jeetje, sterkte ermee! simon dronk met 9 maanden geen bv uit een flesje meer, dus ben ik toen ook over gegaan op water en diksap en soms thee.
*
pi_57507906
PM, Simon was ook zo eigenwijs??

Hier kunnen alle flesjes de deur uit, want meneer moet ze echt niet meer! Niet thuis en niet op de opvang.
Dus behalve bij mij drinkend krijgt hij alleen in zijn broodpap op de opvang nog bv
Als ik niet thuis ben doet hij gerust 12-16 uur zonder.. (uit een beker gaat bv ook met lange tanden terwijl diksap/water thee wel prima gaat)
  donderdag 20 maart 2008 @ 20:45:41 #280
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_57508009
Tipje: In de nieuwste Linda staan een aantal leuke interviews met moeders die lang doorgaan met borstvoeding.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_57508249
Anna drinkt 's avonds juist nog uit een flesje, voordat ze gaat slapen.

Goede tip m@x, ga kijken of ik die kan vinden. Krijg steeds meer reacties dat het al wel lang is. Ga zelfs al excuses geven, dat ze alleen maar 's nachts en 's ochtends drinkt.
*OUD heilige*
  donderdag 20 maart 2008 @ 20:59:25 #282
94046 PM-girl
pi_57508339
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:40 schreef p_iglet het volgende:
PM, Simon was ook zo eigenwijs??
Het was vooral een onhandige combinatie van factoren. Simon dronk tot die tijd prima bij opa, papa, etc. Rond de leeftijd van 9 maanden ging hij voor het eerst naar het kdv, midden in zijn eenkennigheid.
Daar was alles nieuw, druk, anders. De melk ging thuis al niet meer zo soepel uit het flesje, maar het ging.
Op het kdv echter weigerde hij compleet. Te veel van slag geweest denk ik.
*
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:00:21 #283
94046 PM-girl
pi_57508360
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:55 schreef YPPY het volgende:
Anna drinkt 's avonds juist nog uit een flesje, voordat ze gaat slapen.

Goede tip m@x, ga kijken of ik die kan vinden. Krijg steeds meer reacties dat het al wel lang is. Ga zelfs al excuses geven, dat ze alleen maar 's nachts en 's ochtends drinkt.
Ik krijg de laatste weken weer wat meer positieve reacties! (maarja, ik was dan ook met Moonah op bezoek bij Icicle, dat scheelt )
*
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:02:47 #284
3142 m@x
pi_57508423
Ik wil de interviews ook wel voor je kopieren hoor YPPY. Om nou alleen daarvoor een tijdschrift aan te schaffen
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:09:41 #285
3011 E.T.
pi_57508559
Is dat het sexloze nummer, m@x? Die heb ik nl. in mijn bevallingstas zitten
pi_57508570
Ik ken een aantal moeders daarvan. De verhalen en foto's zijn mooi, maar de introductie een beetje lullig/vervelend (was niet de afspraak).
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:11:17 #287
3142 m@x
pi_57508591
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 21:09 schreef E.T. het volgende:
Is dat het sexloze nummer, m@x? Die heb ik nl. in mijn bevallingstas zitten
Nee, het tietennummer
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:12:17 #288
3011 E.T.
pi_57508614
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 21:11 schreef m@x het volgende:

[..]

Nee, het tietennummer
Hoe kan het ook anders
pi_57508643
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 21:10 schreef nebelung het volgende:
Ik ken een aantal moeders daarvan. De verhalen en foto's zijn mooi, maar de introductie een beetje lullig/vervelend (was niet de afspraak).
Hoezo?
Ben wel benieuwd.
pi_57508876
ET, waarom heb jij het sexloze nummer in je bevallingstas zitten hahahaha

Tearsong

Bass-Miss:

Kleuter aan de borst

Borstvoeding geven oké, maar je kunt ook overdrijven. Dit zijn vrouwen die door- en doorgaan. Tot het kind al lang en breed op school zit en zelf vraagt: "Tietje mama, tietje."

Dat is het intro. De dames hebben meegewerkt aan dit artikel om meer bekendheid te geven aan langer voeden.Zo is het duidelijk van te voren gesteld door de journaliste, op deze voorwaarde is meegewerkt. Het is/je voelt je al kwetsbaar genoeg. Er wordt zo vaak de spot mee gedreven. En dan dit intro en sommige hoofdtitels (ja, het moet natuurlijk prikkelend zijn, snap ik).
De verhalen zelf zijn goed hoor, daar niet van
pi_57508938
Hm, ja, dat is idd weer een stemmingsmakend begin...
pi_57509125
Maar het is verder een super artikel hoor!
pi_57509416
stijlloos inderdaad nebelung!

en tearsong, weljaaa! wat een actie! hoe reageerde je werkgever?
  donderdag 20 maart 2008 @ 21:46:08 #295
3011 E.T.
pi_57509433
Tja, ik was op zoek naar een tijdschrift voor in mijn bevallingstas. De Linda is lekker dik, dus genoeg te lezen tussen de weeen door. En tja, toen ik 'm kocht was er het sexloze nummer.
Al heb ik bij de vorige bevallingen helemaal geen tijd gehad voor tijdschriften enzo
  donderdag 20 maart 2008 @ 22:11:50 #296
94046 PM-girl
pi_57509979
Tearsong, helemaal over jouw bericht heengelezen. Ik denk dat je er slim aan gedaan hebt, al betwijfel ik of je ex-werkgever iets geleerd heeft.
Lekker genieten nu toch!
*
  donderdag 20 maart 2008 @ 22:50:42 #297
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57511004
Dank voor de tips, lijkt erop dat ik me te druk heb lopen maken...
Vanmiddag heeft Devin voor het eerst een behoorlijke hoeveelheid niet-bv gedronken (diksap).
125 cc en hij heeft er 3 uur over gedaan om het op te krijgen, maar het begin is er
Toen ik net thuiskwam lag hij al te slapen en heb ik er zonder al te veel moeite 220 cc uitgekregen
Echt al weken, zoniet maanden geleden dat ik zo'n goeie opbrengst gehad heb.
Van nu af aan zal Devin dus live bij me drinken als ik er ben. Als ik werk gekolfde bv, en indien niet voorradig dan diksap (of tzt iets anders). Geen schuldgevoelens, geen kv, en als hij tekort heeft dan kan hij 's avonds weer bij me inhalen.

M@x, ben wel benieuwd naar het artikel. Zou je het naar me kunnen mailen alsjeblieft?

Randa, wat een actie: voeden en boodschappen doen tegelijk
Maar met zo'n kleintje gaat het ook wat makkelijker, ze raakt nog niet zo snel afgeleid natuurlijk en weegt niet zoveel.
Och, soms kan ik dat toch zo missen, die volledige overgave van zo'n klein pasgeboren frummeltje dat lekker aan het drinken is
  donderdag 20 maart 2008 @ 22:53:23 #298
3142 m@x
pi_57511068
Ik heb het artikel niet digitaal, maar als je je adres pm-t wil ik je best wat kopietjes opsturen hoor Kersjes
pi_57511102
Volgens mij gaat dat prima lukken hoor, kersjes!
Op deze leeftijd stoppen veel meer moeders met kolven op het werk. Rond de 9 maanden kunnen je borsten dat meestal goed hebben.
  woensdag 26 maart 2008 @ 13:14:07 #300
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_57620824
* schop *

Floortjes borst-weigeren was gelukkig maar van korte duur... Die middag protesteerde ze nog wat, maar daarna dronk ze weer goed (en ik ben inderdaad wel een beetje ongesteld geweest toen...).

Nu mijn buikgriep weer helemaal over is, is Floortje ook weer een heel vrolijk tevreden meisje!

De BV blijft zo goed gegaan gelukkig... De huisarts was helemaal verbaasd dat ik daar zat te vertellen dat ik al een week lang echt waterdunne ontlasting had, maar dat de BV eigenlijk nog heel goed ging .

Ik heb die neusspray gekregen, en nu gaat het kolven een stuk beter.
Ik kolf nog steeds net geen hele voeding (nu drinkt ze ongeveer 140cc per keer) maar met een keertje een opvangbakje onder de andere borst terwijl zij drinkt s'morgens, vul ik het mooi aan!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')