abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 februari 2008 @ 13:08:25 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_56701970
Borstvoeding deel 40

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

[ Bericht 2% gewijzigd door BE op 25-02-2008 22:44:58 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 13 februari 2008 @ 13:09:53 #2
35189 Troel
scherp en bot
pi_56701992
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 12:07 schreef _lotje_ het volgende:
gister voor t eerst geprobeerd of meneer de fles wil, n halfje om te testen, en dat ging er heeel makkelijk in !
hij dronk het in 1 ruk leeg zonder mokken, en toen t op was wassie niet blij .
toen heb ik m weer zelf aangelegd en toen issie gewoon lekker verder gegaan aan de borst.

maar t kolven tussendoor... ik word nog steeds lichtelijk gefrustreerd, want op zn meest krijg ik er 50cc uit in totaal, zo ben k dus de hele dag aan t pompen om straks n dagvoorraad te krijgen. en als ze vol zijn, als k weer werk ofzo, krijg ik er dus ook niet meer uit dan dat.
blijven proberen enzo, maar k kan hier heel slecht tegen...
hoe slecht is het om flesvoeding te geven op de dagen dat ikzelf er niet ben?
ik zal sowieso blijven pompen om de boel ook opgang te houden natuurlijk, maar ik krijg nooit genoeg bij elkaar tenzij ik niks anders meer doe dan dat.
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 12:45 schreef Randa_v het volgende:
Niet te negatief zien Lotje, de opbrengst vind ik best netjes als je bedenkt dat je kindje natuurlijk ook nog drinkt. Als je eenmaal weer aan het werk gaat zal de opbrengst als het goed wel is wel wat hoger zijn omdat je kolft ipv een voeding, dat is toch anders dan tussendoor.

Mijn opbrengst was op het werk ook nooit erg hoog, (120 ml per keer net 1 voeding). Merlijn heb ik voor de 6 maanden toen wel de hele tijd BV kunnen geven uit de fles en na de 6 maanden kreeg hij soms ook kv op het KDV. Voor die tijd wilde ik het zelf niet. Na 9 maanden ben ik ook weer gestopt met de kv en kreeg hij eigenlijk ook geen bv meer mee en mocht hij gewone (aangelengde) melk drinken en water/diksap met de andere kindjes. Toen ben ik ook gestopt met kolven. Als ik voor de voedingen deed kolven, kolfde ik 's ochtends voor ik Merlijn deed voeden 1 borst af. Merlijn kreeg dan de andere en een toetje uit de borst die was afgekolft. 's Ochtends zitten je borst het volst na de nacht, de beste tijd om te kolven. Verder kolfde ik ook regelmatig als ik thuiskwam omdat mijn borsten dan op knappen stonden en Merlijn het op dat moment niet bliefde, geen honger had of genoeg aan één borst. De andere leverde dan meestal toch nog wel iets op. Verder deed ik 's avonds ook nog weleens proberen, maar de opbrengst was dan altijd laag omdat je 's avonds toch al vaak minder aanmaakt dan de rest van de dag.
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 13:04 schreef Troel het volgende:
lotje, een ding heb ik inmiddels geleerd: hoe meer zorgen je maakt dat het niet voldoende is, hoe minder het gaat worden. Als je het gekolfde nu nog niet nodig hebt, geen zorgen over maken, dat komt echt wel goed
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56702833
k heb idd wel gemerkt dat t in de ochtend meer opleverd ja.
maar wat ik zo frapant vind is dus dat als hij 1 kant heeft gehad, en de andere niet wil, dat ik dan uit die andere net niks gekolft krijg. hoe vol die dan ook zit schijnt niet uit te maken.
ik blijf t gewoon proberen, moet ook mn eigen ongeduld maar eens de kop indrukken . maar als ik er straks echt gefrustreerd door raak schieten we ook n beetje t doel voorbij natuurljk.
naja.. k ga me maar even richten op andere zaken, anders voel ik me ook zo'n melkfabriek en das idd al helemaal niet bevorderlijk!

als iemand me nog kan uitleggen hoezo t na de voeding (bij die ene volle borst) niet wil lukken, ben ik weer gelukkig!
  woensdag 13 februari 2008 @ 13:57:34 #4
82727 klein_spookje
Mama van het liefste meisje
pi_56703194
_lotje_ komt dat niet omdat hij dan al gedronken heeft dus je toeschietreflex is dan al geweest en dan kolf je denk ik wwat minder makkelijk. Ik in iedergeval wel.
Als ik kolf vlak na het toeschietreflex (mooier nog tegelijk) dan gaat het een stuk beter.

Ik heb met Mara heel veel moeite gehad met kolven, ik kolfde op werkdag zonder neusspray hooguit 20 a 40 cc per voeding.
Ben toen de neusspray gaan gebruiken en kolfde toen 80 tot 120 cc. De rest wat ik te kort kwam kolfde ik s nacht bij. dan lukte het het beste.

Succes.

Hier is de bv wat ingekakt denk ik. Ik ben hondsberoerd en doodziek geweest. Zaterdag al niet zo lekker zondag nog rotter. Maandag half dood en dinsdag voelde het als of ik dood ging hihi ja ben ook een drama queen (heeft Mara van mij) Zoë dronk de laaste paar dagen keurig om de 3 a 4 uur en dat is nu terug naar om de 2 uur en dan komt er wel melk maar is ze al snel ongeduldig aan het duwen/stampen met haar knuistjes in de borst om meer.
Kan dat dat het minder is nu ik ziek ben?
pi_56704350
je lijf heeft meer energie nodig om zelf op krachten te komen lijkt me, dan zal dat best even invloed hebben?

dat schoppen en ongeduldige heeft mijn mannetje dus ook (nogsteeds). de ene keer wat meer dan de andere keer, en tussen t voeden door als ie wakker is lacht hij nog steeds vollop en doet ie het goed. maar ook dat maakt me nog steeds wat onzeker. al heb k ook zelf mn dag niet volgens mij. begon gister al toen ik dat flesje aan t voorbereiden was. man, wat was ik emo zeg . het eerste stukje loslaten zeg maar, dat idee.

zonet nog even gekolft, met toeschieter trouwens... t ging ineens heel makkelijk... en uiteindelijk kom ik op totaal... 20cc
naja.. t is al geen ochtend meer immers, toen had k die 50cc.
  woensdag 13 februari 2008 @ 14:57:13 #6
35189 Troel
scherp en bot
pi_56704390
Lotje, ga nou niet naar de hoeveelheden kijken! Echt niet doen hoor!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56705969
waar ik nu vooral naar kijk is of meneer genoeg binnenkrijgt hoor ja.. t is wat jammer als k niet zoveel eruit krijg, maar dat is niet t ergste idd.
voel me wel weer n zeur zeg, net de kolf neergelegd (die van net voor de vorige post) en meneer begint weer te jammeren! die wilde weer drinken wat 'normaal' zo'n 2 uur later pas zou zijn... hij moet me wel hebben vandaag...
maar, ik zit ook aan de peniciline, tegen n kaakholteontsteking. misschien doet dat t zelfde als bij kleinspookje, dat t n uitwerking heeft op de voeding...
  woensdag 13 februari 2008 @ 16:21:33 #8
82727 klein_spookje
pi_56706129
Wat kan je je dan opeens onzeker gaan voelen he lotje, ik baal daar wel van ik heb verdorie de eerst ruim 2 jaar de borst gegeven en nog kan ik me nu zorgen maken of het wel goed loopt. Terwijl als ik gewoon kijk naar mijn gevoel dan weet ik dat het goed zit ze plast goed, drinkt (vaker nu) slaapt goed, lacht en speelt sinds kort echt.

Alleen hier poept ze wat moeizaam iemand een idee wat ik daar aan kan doen. Tot een kleine week geleden poepte ze tig keer op een dag nu is dat om de dag maar perst zich het ongans de hele tijd. Terwijl er niets komt soms gepaard met krampen en anders alleen een rood hoofd van het kracht zetten. Ik weet dat het normaal is dat ze niet iedere dag poepen maar toch maak ik me dan wat zorgen.

oja lotje ik weet niet hoe je productie verder is maar hier is Mara toen ze 6 maanden was heel ziek geweest en toen had ik helemaal nou ja bijna geen melk meer zelfs kv geprobeerd op advies van de arts. Maar door de tip hier en het bvforum van aanleggen aanleggen en nog eens aanleggen is mijn productie zo goed opgang gekomen zo goed was het daarvoor zelfs niet. Dus misschien als dat het probleem is heel veel aanleggen. Misschien zeg ik wel wat stoms heb namelijk niet alles terug gelezen sorry dan.
pi_56706424
je zegt niks stoms hoor
maar t is nu vooral t idee dat ik intusse met niks anders meer bezig lijk te zijn dan met de voeding, en maar hopen dat ik genoeg heb. dat ik genoeg heb is me eigenlijk nu wel duidelijk, want hij doet het echt super goed. heel even had ik idd wat minder (dankzij t CB) en dat heb ikzelf weer terug beter gekregen.

verder ben ikzelf gewoon veel te ongeduldig denk ik. net als met dat kolven.. t kan me niet snel genoeg gaan.. en dan gaat t (uiteraard) steeds minder snel, lijkt wel.
dat kolven zou de productie toch ook moeten vermeerderen trouwens?
pi_56707173
Je maakt je veel te druk lotje . Je probeert alles te analyseren en te beredeneren.

Tis al ergens gezegd in het vorige topic, maar ik zeg het nog een keer (goed lezen! ): kolven moet je leren.
Als je begint dan zijn een paar milliliters al heel wat. Mensen denken vaak dat ze meteen hele hoeveelheden gaan kolven (en sommigen kunnen dat), maar dat is over het algemeen helemaal gewoon niet zo. Jij moet leren kolven, je zoon gaat leren uit een flesje te drinken. Om uit een flesje te leren drinken, heb je geen grote hoeveelheden nodig.

Maak je niet druk over de dag van morgen. Als je, als je eenmaal werkt, nog niet goed kan kolven, zijn er ook nog dingen die je kunt doen. Het beste is om het nu bij oefenen te houden (en je dus niet druk te maken, want het is immers oefenen). Hoe gestresster je raakt, hoe moeilijker het wordt.

Sorry, hele speech, maar het gaat zó goed over het algemeen, maak het jezelf niet zo moeilijk. Nergens voor nodig
Variety is the spice of life
pi_56714587
Och Lotje, ik heb met je te doen.
Die onzekerheid.... jammer. Eigenlijk doe je daar jezelf echt te kort mee. Maar ik weet dat het ook lastig is om zo maar ineens de knop om te zetten.
Succes hoor! En probeer vooral te genieten van de BV.

Overigens hielp het mij om naar filmpjes van mijn zoon te kijken. Het stroomde eruit!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_56720485
Nog niet hier geplaatst toch? Stamcellen ontdekt in moedermelk (engels).
pi_56720523
Dat is goed nieuws.

Vertrouw op jezelf Lotje, al is dat moeilijk. Misschien kun je een vrijwilliger bellen voor een irl opsteker?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_56721341
Hoi allemaal!

Joehoe! Volgende week alweer een jaar borstvoeding voor Ryan

Alleen ben ik nu behoorlijk ziek (wie niet...) Heb een antibiotica kuur gekregen Amoxicilline. Mijn ha zei dat het wel in de melk terecht komt en dat Ryan hierdoor Diarree en/of spruw kan krijgen. Ik durf er nu niet aan te beginnen eigenlijk. Ik heb gister veel erover gelezen en kom uit dat het volgens Thomas Hale een L1 medicijn is dus veilig met BV maar is het het waard om spruw te kunnen krijgen vraag ik mij af.. Ja, zoals ik mij nu voel kan ook niet maar ik ben toch bang dat het misschien kwaad kan.

Iemand ervaring hiermee?

Dankjullie!!
Trotse mama van Alyssa (10-08-2003) en Ryan (23-02-2007)
pi_56723506
wat zijn jullie lief allemaal
heerlijk

dat uit n flesje drinken hoeft meneer volgens mij niet eens te leren trouwens, dat ging zo heerlijk soepel! morgen doen we het nog eens, dan is papa de hele dag op kantoor geweest, dus is n beetje extra papa tijd op t eind van de dag wel fijn denk ik.
gister had ik idd een flinke dip dat trouwens hoor. vandaag is een stuk beter begonnen al heb ik de kolf na 10cc weer weggelegd, zo nog eens oefenen
pi_56729803
Gwen vandaag gewogen, ze doet het goed op de borstvoeding 510 gram aangekomen in twee weken. Ze is nu 50,5 cm en haar hoofdje is 35 cm.
pi_56729848
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 08:41 schreef poemojn het volgende:
Ok, das zeker goed nieuws!
Mochten m'n darmen dus weer ziek worden dan moet ik dus moedermelk drinken? (Mijn oma is ooit eens suksesvol behandelt met stamcellen voor die ziekte).
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_56735742
lekker gevoel he Randa als je ook in cijfers het bewijs ziet
  vrijdag 15 februari 2008 @ 11:50:53 #19
35189 Troel
scherp en bot
pi_56745941
Ik heb net een met moeite gekolfde 60 cc om laten vallen Ik kan wel janken, ik vind het zo zonde!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56746027
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 09:41 schreef Bibikuif22 het volgende:
Hoi allemaal!

Joehoe! Volgende week alweer een jaar borstvoeding voor Ryan

Alleen ben ik nu behoorlijk ziek (wie niet...) Heb een antibiotica kuur gekregen Amoxicilline. Mijn ha zei dat het wel in de melk terecht komt en dat Ryan hierdoor Diarree en/of spruw kan krijgen. Ik durf er nu niet aan te beginnen eigenlijk. Ik heb gister veel erover gelezen en kom uit dat het volgens Thomas Hale een L1 medicijn is dus veilig met BV maar is het het waard om spruw te kunnen krijgen vraag ik mij af.. Ja, zoals ik mij nu voel kan ook niet maar ik ben toch bang dat het misschien kwaad kan.

Iemand ervaring hiermee?

Dankjullie!!
Ik heb er geen ervaring mee. Wle heeft Emma al twee (of drie?) keer een kuurtje gehad. En daarna geen spruw gekregen. Wat ik wil zeggen is dat de kans op spruw bestaat, het is niet gezegd dat als jij die kuur neemt dat jullie dan ook perse spruw krijgen.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_56761758
Troel oh da's heel erg balen ja. daar zou ik ook om hebben kunnen janken hoor! bah!

bibikuif lastige afweging, succes. en beterschap natuurlijk!
  zaterdag 16 februari 2008 @ 09:16:19 #22
35189 Troel
scherp en bot
pi_56766071
Vanochtend ging het wel goed gelukkig en mijn borsten maakten het ook een beetje goed, want uit rechts kwam al 60 cc Meneer ligt dus nu lekker op een borstvoeding in de box te pruttelen en dat voelt toch echt beter dan op een flesvoeding (erg, ik weet het).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56766243
Gisteren naar de huishoudbeurs/negenmaandenbeurs geweest. Was wel een succes maar mijn borsten deden gewoon pijn van het vol zitten en mevrouw kreeg ik maar niet aan de borst eerder dan om de drie uur . Ze heeft een ritme te pakken van de ene dag een jengeldag en veel aan de borst, dat was donderdag. Vrijdag had ze haar slaapdagje en slapend aanleggen vertikt ze en ondertussen heb ik au op mijn borsten. Het is nog niet helemaal weg, maar ze drinkt nu weer goed dus het valt wel mee voelde haar de pijn ook wel wat weg drinken en ze zijn ook niet meer vol harde schijven. Geen makkelijk vrouwtje met zo een ritme .Volgende keer gaat er een kolf mee als we een hele dag weggaan .
  zaterdag 16 februari 2008 @ 20:50:00 #24
82727 klein_spookje
pi_56777844
pfff wat een dagen. Donderdag heeft Zoë alleen maar gehuild, gehuild en gehuild. Pfjoe ik ging meteen wat twijfelen maar toch maar iedere keer aangelegt.
Met als gevolg vrijdag mega volle borsten en een ziek kind(daarom dus zo jengelig) zieke kinderen drinken minder en slapen veel. Dus pfjoe mijn borsten stonden op springen. s nachts dronk ze ook minder heel vaak maar kleine beetjes met als gevolge even kolven om 4 uur binnen een paar minuten had ik 120cc en kon ik weer gaan tukken.

Vandaag doet ze het keurig en is weer helemaal gezellig en mijn borsten lopen ook weer gelijk met haar dat is wel weer erg fijn.

troel vreselijk he als jede bv omgooit of weg moet gooien. Ik heb van Mara een paar liter weg moeten gooien omdat ze allelei allergieen had. en nu bij Zoë eigelijk ook (minder) maar kan het niet ligt nog in de vriezer waardevolle melk van de eerste dagen.
pi_56782924
Troel, ik heb eens een flesje met 220 cc afgekolfde melk op het aanrecht laten staan i.p.v. het in de koelkast te doen. Hoe dom kan je zijn!

Ik heb vanmiddag op de 9 maanden beurs een heel aardige lactatiekundige gesproken over Devin's onrustige drinkgedrag. Hij is zo enorm snel afgeleid, drinkt 2 slokjes, laat los, gaat overal aan friemelen, naar kijken, aan trekken (pijnlijke tepels ): echt alles is interessanter dan mama! En niet alleen buitenshuis, hij drinkt eigenlijk overal zo onrustig de laatste tijd. Ze heeft me wat tips gegeven, we hebben best lang zitten kletsen en ze heeft uitvoerig met Devin lopen knuffelen. Ik heb d'r kaartje, mag d'r altijd mailen als er nog wat is.. Echt te gek!
Ze heeft me trouwens geadviseerd voorlopig niet te stoppen met bv (was ik ook niet van plan) omdat Devin helaas eczeem blijkt te hebben. Voorlopig ga ik dus gewoon door met "aan de tieten trekken" zoals mijn collega's het kolven zo oneerbiedig noemen
.... met gevoel voor drama....
pi_56783600
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 08:41 schreef poemojn het volgende:
Wie zei er ook alweer dat poedermelk net zo goed is als moedermelk?
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_56806659
en weer een vraag van lotje k heb al gezocht op borstvoeding.com enzo, (k kan niet vooruit met die site, vind m onduidelijk)
eerst maar beginnen te zeggen dat het super goed gaat met t mannetje! en t kolven doe ik minder geforceerd, t werkt goed als ik in mezelf zeg 't is voor de kleine' en me zo extra concentreer en ontspan
sofar so good...
nu valt t me de laatste tijd wel op dat meneer bij de laatste voeding eigenlijk net zo lief zou doorslapen. ik maak hem altijd weer netjes wakker want we hebben ook niet zoveel zin dat hij midden in de nacht ineens gaat komen. nu slaapt hij echt heel goed door.
toch heeft hij het eerder al eens, en vandaag voor de 2de keer voor elkaar gekregen om over de hele dag maar 4 keer te komen voor voeding! en dat met pas 8 weken.
doe ik er goed aan om t meer van hem te laten afhangen, of is 4 keer toch wel wat weinig?
wat denken jullie?
pi_56808255
Je doet het prima! Ik vind 4 keer ook wel wat weinig al heb ik geen idee meer wat de 'norm' is. Ik heb Emma ook een tijdje wakker gemaakt voor de late avondvoeding. Ook omdat ze anders gewoon door zou slapen en dan wakker zou worden als ik net sliep. Ook dat is voeden op verzoek

edit: ook

[ Bericht 11% gewijzigd door Jelief op 18-02-2008 08:49:20 ]
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_56808304
Lotje, ik zou het niet alleen van hem af laten hangen. Voeden op verzoek is goed maar als ze niet komen moet je er bijvoorbeeld maar een max van 3 of 4 uur tussen laten. En dan voeden op jouw verzoek dat is namelijk ook voeden op verzoek. Hier maak ik mevrouw standaard ongeveer na 2,5 a 3 uur wakker als ze nog niet wakker is voor een volgende voeding. Ze krijgt dan eerst een schone luier is ze namelijk wat meer wakker als het goed is en dan leg ik haar aan. Komt er op neer dat ze om de drie uur een voeding krijgt als ze niet zelf komt overdag. Bij de voeding voor de nacht doen wij nu ook nog een schone luier, want anders houdt de luier het niet vol tot de volgende ochtend en krijgt ze de laatste voeding voor we de nacht in gaan.

Het boekje babyvoeding 0-12 maanden van het CB zegt een minimum van 5 voedingen van 1 tot 5 maanden en pas na 5 maanden minimaal 4.

[ Bericht 8% gewijzigd door Randa_v op 18-02-2008 08:39:58 ]
pi_56812494
gister avond heb ik m idd sowieso nog wakker gemaakt voor zn laatste voeding, maar dat was toen pas zn 4de... ik ga er idd maar op letten dat ie iig 5 keer drinkt, want 4 is voor mijn gevoel ook wat weinig.
hij krijgt trouwens ook altijd n schone luier voor t voeden, en tot nu toe voor zn laatste voeding de wasbeurt (bad of washandje), nu zit ik nog even te denken of ik dat eerder zal doen omdat hij idd juist zo heel diep slaapt al, of dat het juist goed is om m even helemaal te wassen zodat ie helemaal wakker wordt ook.

leuk zeg dat opvoeden allemaal beslissingen moeten maken enzo
voorlopig ga ik t schema maar even aanhouden zoals t gaat (en dan dus 5 voedingen idd)
pi_56830475
pfff..... Moest gisteravond met dochterlief naar de open avond van twee scholen voor het voortgezet onderwijs... Was een beetje vergeten dat er in die tijd ook nog een meneertje zou willen "eten" .... Net rond de voedingstijd voordat we weg moesten gauw gekeken of het zou lukken met kolven.....

Er kwam 120 cc uit 1 borst!!

En die heeft ie heerlijk uit een flesje opgelurkt!!
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_56834074
Vamp, heeft hij echt die 120 cc opgedronken? Da's best veel! Netjes ook dat je zo'n hoeveelheid er met de eerste kolfbeurt uit hebt gekregen.
pi_56834284
Vamp wat goed
pi_56835186
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 12:15 schreef Kersjes het volgende:
Vamp, heeft hij echt die 120 cc opgedronken? Da's best veel! Netjes ook dat je zo'n hoeveelheid er met de eerste kolfbeurt uit hebt gekregen.
Hij heeft een bodempje laten staan...
We zijn van 18.30 tot 22.00 weggeweest...Hij had rond 18.00 bij mij nog gedronken en wilde toen ik thuis kwam eigenlijk meteen wel weer!

T is een enorme vreetzak!!

Maar ben enorm blij dat het zo makkelijk gaat! Durfde het eerder nog niet te proberen omdat ik enorm op zag tegen het behoorlijk vaak voeden en tussendoor kolven..... Vanmorgen weer geprobeerd en nu kreeg ik uit (de andere borst, waarvan ik sowieso al het gevoel had dat meneer er zelf ook minder uit kreeg) net geen 100 cc.
Dus met max 2 x per dag kolven kan ik best wat "extra" flesjes opbouwen voor als het "gelurk" me 's avonds teveel wordt!
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_56840042
Lotje, ik zou ook 5 voedingen aanhouden (beetje spuit 11 reactie), hij is tenslotte nog best klein. Ik geloof ook dat weinig voedingen in de eerste 5-6 (tot 8?) weken later een invloed op de productie kunnen hebben. (dip rond 3-4 maanden, de beruchte ‘de melk was op’)

Randa, mooi dat Gwen zo goed is aangekomen!

Kersjes, herkenbaar. Ik heb hier ook zo’n madammeke dat graag alles ziet, ook als ze honger heeft. Wel naar van z’n exceem.

Vamperotica, wat goed dat de eerste keer kolven (en eerste keer flesje voor hem?) zo goed zijn gegaan! Ik hoop met je mee dat het “gelurk” ’s avonds gauw afneemt, want dat is best vermoeiend lijkt me, zeker als je andere kinderen hebt.

En ja, hier komt Iksje ook weer binnenvallen met een probleem. Zucht…
Ik weet niet meer wat ik ervan moet denken. Vandaag naar het cb, Liande weegt nu 7.5 kg bij 66cm. Haar lengtecurve is twee lijnen gezakt (van p 90 naar p 50), haar gewichtscurve maar een beetje (hangt tussen p50 en p75). De dokter zei dat ze gewoon minder energie gestopt had in groeien maar dat haar gewichtstoename wel goed zat (800g op 2 maanden tijd)
Maar omdat Liande steeds vaker huilt overdag, en ’s nachts plots om de 2-3u wakker wordt, kan het zijn dat ze toch voedsel te kort komt. Dat ze huilt van honger.
Advies: starten met vaste voeding en proberen tussen 23u en 7u geen borstvoeding meer te geven. Ik kan er nog inkomen dat vaste voeding langer op de maag ligt en de honger dus langer stilt (ondanks minder aantal calorieën), maar haar zo lang zonder voeding laten? Dat wordt slopend voor beide partijen.
Ze is natuurlijk wel al bijna 6 maand…
Pfff ik weet het even niet meer. Soms denk ik dat het aan mijn productie ligt. Ik kolf nog steeds dezelfde hoeveelheid, alhoewel ik alleen met stuwing kan kolven. Dat is dus als ik op verplaatsing ben en er een of meerdere voedingen worden overgeslagen, ofwel ’s morgens vroeg. Heeft Liande die dag al aan beide kanten gedronken, al is het maar een beetje, dan lukt kolven niet meer.
Ze is ook meer gewend aan uit een flesje te drinken, misschien drinkt ze minder efficiënt?
  dinsdag 19 februari 2008 @ 21:05:02 #36
35189 Troel
scherp en bot
pi_56845351
Hier is de borstvoeding op. Ondanks meermalen daags kolven komt er nog maar een kleine 20 cc bij het kolven en dat is echt gewoon te weinig. Bij zulke hoeveelheden duurt opsparen tot een volledige voeding wel erg lang.

Aan de ene kant vind ik het jammer, zeker nu vanwege de wellicht eczeemplek die Ruben heeft, maar aan de andere kant weet ik ook dat ik echt gewoon mijn best gedaan heb. De afgelopen dagen heb ik nog een aantal keer geprobeerd Ruben aan te leggen, maar wederom lukte het niet. Tijd om dit hoofdstuk af te sluiten, voor zijn rust, maar ook voor mijn rust. Ik heb nog een aantal voedingen in de diepvriezer liggen, ik vraag me alleen af wanneer ik die het beste kan geven. Moet ik ze ontdooien en gewoon achter elkaar op een dag geven, of moet ik de komende dagen elke dag een portie geven of moet ik dat een keer in de week doen? Wat is het handigst en vooral voordeligst voor Ruben wat betreft de antistoffen?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56845484
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 17:12 schreef Iksje het volgende:

Advies: starten met vaste voeding en proberen tussen 23u en 7u geen borstvoeding meer te geven.
Wat een raaaaaaaaaaaaar advies ook weer.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_56845611
Iksje, ik heb geen tijd voor een uitgebreid antwoord maar borstvoeding geeft in principe veeeeel meer calorieën dan de hoeveelheden vast voedsel die een baby van (nog geen) zes maanden kan eten. Het advies om dus borstvoeding te vervangen door vast voedsel is op zijn minst opmerkelijk
Ik denk dat je het vaste voedsel even los moet zien van de moedermelk. Vast voedsel is in het begin (en helemaal als je voor de zes maanden start) nog geen hongerstilling maar meer oefenen.
Wil je dat ze meer calorieën binnen krijgt dan zal je dus meer moeten aanleggen.
Maar volgens mij doen jullie het gewoon heel goed!
Ik denk dat heel veel moeders hier zullen beamen dat hun kinderen rond deze leeftijd zo'n gekke fase krijgen van veel wakker worden, slecht drinken, etc.
Ze worden zich weer een beetje bewuster van de wereld en ze leren nieuwe dingen. Dat heeft soms zijn weerslag maar gelukkig gaat dat weer over.
Geen zorgen maken dus en als je toch een beetje bezorgd bent over je productie dan kan je altijd wat vaker op een dag aanleggen.
Misschien vindt Liande het nu ook prettig om even wat vaker kleine beetjes te drinken.

Troel, ik zou het een beetje spreiden. Elke dag wat, of om de dag. Maar daar heb ik geen bewijs van hoor. Da's gewoon gevoel
  dinsdag 19 februari 2008 @ 21:42:16 #39
108648 cattie
lieve moeder
pi_56846630
Iksje, wat een vreemd advies. Heel veel kindjes doen er best een tijdje over voordat ze echt vast voedsel eten. Volgens mij was Ive ruim 9 maanden voordat hij zoveel at dat er een (moeder)melkvoeding vanaf ging. En nachtvoedingen heeft hij ook nog lang gekregen. Als jullie je daar goed bij voelen, gewoon 's nachts voeden! Als je voedt en ze daarna weer doorslaapt kost dat voor iedereen veel minder energie dan als ze wil eten en ze dat niet krijgt.
pi_56852548
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 17:12 schreef Iksje het volgende:
Lotje, ik zou ook 5 voedingen aanhouden (beetje spuit 11 reactie), hij is tenslotte nog best klein. Ik geloof ook dat weinig voedingen in de eerste 5-6 (tot 8?) weken later een invloed op de productie kunnen hebben. (dip rond 3-4 maanden, de beruchte ‘de melk was op’)
ik heb t vandaag gemerkt meneer kwam 6 keer drinken, en ik merkte aan m dat hij eigenlijk niet helemaal tevreden was met hoeveel ie kreeg. nu na de 6de voeding ligt ie toch heerlijk te slapen in zn nestje, dus ik maak me daarover geen zorgen meer

over t advies van je CB, volg vooral je eigen gevoel kan ik inmiddels uit ervaring zeggen! wel zou ik proberen een ritme te krijgen/aan te houden, maar t lijkt me heel lastig als de kleine zovaak in de nacht wakker wordt. zelf zou ik denk ik ook gaan voor extra aanleggen. misschien daarbij n keer wat vaste voeding (om te proberen).

en dan heb k zelf ook weer n vraag, k blijf n beetje hangen in mn kaakholte ontsteking vrees ik (kijk t eerst nog even aan...) als ik hier wat aan ga laten doen, moet ik naar de tandarts die dan n kies grondig onderhanden gaat nemen. en dat gaat uiteraard met verdoving.
hij zelf zegt, 1 dag geen bv. CB-miep zegt t kan geen... niet zo heel veel kwaad, maar n heel duidelijk antwoord kreeg ik niet van dr...
(die ontsteking komt door een vorige tandarts die me een niet nodige wortelkanaal behandeling heeft laten ondergaan. ergens in t puntje van de wortel zit nog iets... en dat zo zag ik nu op de foto, geeft een mooie sliert ontsteking )
iig... n dag niet voeden, denk ik dus nu. wat denken jullie?...
als ik dat ga doen, moet ik of snel even doorsparen... of een alternatieve voeding vinden, want zo snel gaat t kolven hier idd nou ook weer niet.

[ Bericht 27% gewijzigd door _lotje_ op 20-02-2008 02:03:09 ]
pi_56853358
lotje, wat zou de reden zijn dat je niet mag voeden?
De verdoving??

Zelfs na volledige narcose mag je meteen weer voeden.
Eventueel zou je voor de zekerheid vlak voor je behandeling kunnen voeden, dan een uur of 3 erna afkolven dit weggooien en een flesje uit je voorraadje geven, en vanaf dan weer gewoon voeden.
Dan is echt zo goed als al het verdovingsspul wel weg, jij bent ook geen hele dag verdoofd daarna.
pi_56853496
Als het alleen om de verdoving draait (en niet om eventuele ontstekingremmende medicatie) dan heb ik hetzelfde gehoord als P_iglet: gewoon voeden kan. Of anders voor je gemoedsrust inderdaad 1-2 voedingen overslaan.

Ik vond het advies ook gek trouwens, want als reden voor het 's nachts meer spoken gaf ze aan dat kindjes die met vaste voeding starten dat ook vaak gaan doen.
Maar ik dacht, moedermelk is licht verteerbaar, misschien blijft vaste voeding wat langer op de maag liggen? 't gaat hem namelijk niet zozeer om de gewichtstoename, die zit goed. Eerder om het gegeven dat we niet goed weten waarom ze huilt en dat het misschien honger is.
Ik weet jammer genoeg niet hoe ze het bij mijn vader doet, ze zal daar ook wel huilen, alleen zegt hij daarover niet veel tegen mij. Het beperkt zich tot een 'ze heeft goed gedronken (+- om de 3u daar) en ze vecht tegen de slaap als je ze in bed legt. Als ik doorvraag dan ben ik volgens hem 'veel te bezorgd'.
Ik weet dus alleen dat ze op mijn vrije dagen vaker huilt en als dat van honger is, kan ik haar inderdaad vaker gaan aanleggen.
Als ze op werkdagen bij mijn vader van honger zou huilen, weet ik dat niet. En meer afkolven lukt me vast niet, dus zou ik op KV moeten overstappen en dat voelt zo naar...
pi_56853540
Lotje, ik heb toen Ronja tien weken oud was de eerste van een serie van drie wortelkanaalbehandelingen gehad, daarna zijn in twee sessies mijn verstandskiezen getrokken en ben ik nog een keer verdoofd voor een gaatje.
Ik heb daarvoor advies gevraagd bij een lactatiekundige, ik zal eens kijken of ik haar antwoord nog kan vinden... Zij gaf in ieder geval aan dat je je gewoon kan laten verdoven.

Hm, dit wat niet wat ik bedoelde, ze heeft nog meer gezegd. Maar goed, ik vond wel nog een antwoord voor wat betreft de pijnstilling na een behandeling. Toch misschien wel interessant om dat hier nog eens te posten want voor mij was het een verademing toen bleek dat ibuprofen wél mocht.
quote:
Tandarts verdoving is zeer plaatselijk en er hoort niets van in je melk te komen. Een enkele keer hoor je wel dat een kindje wat meer slaapt na een voeding met verdoving, maar dat is niet echt een probleem ( kan geen kwaad) en duurt nooit echt lang.
quote:
Ibuprofen is echt veilig voor je kind wanneer je binnen de maximale dosering blijft per dag. Je kunt dat zonder zorgen om je kind gebruiken, ze zal daar niets aan overhouden. Wat zij via de melk binnenkrijgt komt in de verste verte niet in de buurt van de hoeveelheden die kinderen zelf via kinderdosering binnen zouden krijgen (aanbevolen dosering bij kinderen is elke 6 uur 5-10mg/kilo; dus voor een kind van 5 kilo zou dit elke 6 uur uur 25-50mg zijn.). In moedermelk zit na inname van 400mg 2/24 uur minder dan 0,5mg per liter moedermelk. In een ander onderzoek kregen moeders 400mg elke 6 uur, 5 keer achtereen 9dus in de loop van anderhalve dag) en in hun melk vond men minder dan 1mg per liter.
Eigenlijk is Ibuprofen de ideale pijnstiller voor voedende moeders.
pi_56854339
ok dan! dank jullie wel
dat is dus iig al geen rede meer tot uitstel
  woensdag 20 februari 2008 @ 09:51:25 #45
35189 Troel
scherp en bot
pi_56854642
quote:
Eigenlijk is Ibuprofen de ideale pijnstiller voor voedende moeders.
Behalve dan dat ibuprufen funest is voor je maag
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56854672
Ik ben maandag toevallig bij de tandarts geweest en die moest mij ook verdoven. En die zei ook dat het helemaal geen kwaad kon voor de voeding omdat het plaatselijk is.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 11:48:09 #47
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_56922964
Nebelung, hoe is het bij jullie? Heb je al een beslissing genomen?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_56969507
Gisteren 6 maanden BV
Mijn kleine meid heeft sinds drie dagen wel een puntje van een tandje dat is doorgebroken en dat levert helaas veel gehuil op en een baby die niet zo goed drinkt (vaak en kort, ook 's nachts)
Maar ach: faaaaaase zeker?
pi_56970391
Wat lang al Iksje.

Het is een fase, alles is een fase.

Wij zitten nu over de 1,5 jaar heen. Had ik echt nooit verwacht van tevoren.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_56971332
Iksje, wat goed!

Yppy, van jou ook!

Nu we hebben besloten dat we graag een tweede kind willen ben ik blij dat Ronja en ik gestopt zijn met de borstvoeding. Het voelt wel fijn om even die paar maanden "los" te zijn geweest.
pi_56971345
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 11:48 schreef PM-girl het volgende:
Nebelung, hoe is het bij jullie? Heb je al een beslissing genomen?
Och nee, althans niet als in 'nu gaan we afbouwen'.
Ze dronk altijd 's ochtends voor het opstaan in het grote bed bij me. Tegenwoordig sta ik wel bewust gelijk op en dan taalt ze er niet naar. Dus die is er écht af. 's Nachts slaapt ze tegenwoordig door (op een enkele keer bij ziekte) dus die zijn er ook al af. Dan hou je die van het middagslaapje en voor de nacht over en daar kan ik nog wel mee leven. Ik bied niks aan verder en zij vraagt niet. Straks zit ze op de psz 3 dagdelen per week en dan zal ze het wel nog meer 'vergeten'. Zo is 't wel goed.
pi_56971478
Klinkt goed, Nebelung
pi_56972408
quote:
Op maandag 25 februari 2008 20:11 schreef owlet het volgende:

Nu we hebben besloten dat we graag een tweede kind willen ben ik blij dat Ronja en ik gestopt zijn met de borstvoeding. Het voelt wel fijn om even die paar maanden "los" te zijn geweest.
Soms zit ik daar ook een beetje mee. Stel dat ik weer zo misselijk ga worden als de vorige keer, hoe moet dat dan met die medicatie? Ik had me toen voorgenomen dat ik de volgende keer meteen die pilletjes ging gaan halen als het weer zo erg was. Maar ja, Fons drinkt nog steeds erg veel.
pi_56972551
Owlet, wat leuk dat jullie voor een 2e kindje gaan!
Klinkt logisch, over dat even "los" willen zijn. Moet je natuurlijk wel flink benutten voordat je straks weer zwanger bent
Mis je het voeden niet?

Even een vraagje:
Devin drinkt zijn flesjes de laatste tijd niet zo goed meer, hij laat best veel over. Aan de borst drinkt hij nog wel, maar volgens mij ook minder dan voorheen. Is dit het moment om hem ander drinken (erbij) te geven? Hij krijgt nu nl. niks extra's te drinken nog. Hij is nu 8 1/2 maand oud en krijgt steeds meer nieuwe smaken binnen doordat we volop experimenteren met eten waar hij zichtbaar van geniet. Kan het zijn dat hij mijn melk "te saai" is gaan vinden en liever iets zou drinken dat zijn smaakpapillen doet tintelen?
  maandag 25 februari 2008 @ 21:13:35 #55
94046 PM-girl
pi_56972714
Inderdaad, zo is het toch mooi Nebelung? Fijn!

Owlet, wat lees ik nu Wat ontzettend leuk!!

Iksje, super, 6 maanden al! De meningen zijn erover verdeeld, het zou geen of absoluut geen prestatie zijn, maar ik vind het hoe dan ook geweldig, zeker met de commentaren die je af en toe te verduren krijgt (al krijg je die overal voor, lijkt het soms).

En YP, gek he zomaar ineens beseffen dat je al zolang voedt! Mooi hoor!
*
pi_56973998
BM, er is best een kans dat je die medicijnen gerust kan gebruiken tijdens het geven van borstvoeding.
*Hier* kan je een lijst vinden met veel gebruikte medicijnen en hun status voor wat betreft borstvoeding.

Kersjes, ik denk niet hij jouw melk saai gaat vinden hoor! Maar het wordt wel steeds minder belangrijk voor hem. Niet dat het het onbelangrijk gaat worden natuurlijk, maar ik weet nog wel dat het in die periode voor Ronja steeds meer verschoof van voedingsmiddel naar sociaal drinken.
Het is nog steeds een heel belangrijk deel van zijn dieet maar het is heel natuurlijk dat hij ook de behoefte krijgt aan andere dingen in zijn mondje.
Wat water, verdund sap of slappe kruidenthee zou je best bij kunnen geven. Het hóeft echter niet. Hij kan al zijn vocht prima uit jouw melk halen.
Ik zou zelf een beetje in de gaten houden dat hij niet te veel naast de borst drinkt i.v.m. jouw productie en het feit dat hij die melk natuurlijk wel nog nodig heeft.
  maandag 25 februari 2008 @ 22:27:18 #57
35189 Troel
scherp en bot
pi_56974618
Inmiddels zijn we zo ongeveer volledig over op flesvoeding. Toch heb ik nog een aantal keer geprobeerd Ruben aan te leggen en soms pakt ie gewoon. Nu krijgt hij dus, als hij goed zijn best doet 's ochtends een verse voeding. Dat gaat lang niet altijd goed, maar ik vind het wel erg fijn dat het vaak goed gaat. Misschien dan wel geen volledige borstvoeding, maar dus wel een beetje.
Mijn voorraadje bewaar ik voor na de eerste prikjes
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56974660
Troel, fijn dat het naar je zin gaat
En wat leuk dat Ruben nog zo af en toe aan de borst drinkt. Niet alleen voor zijn voeding is het goed maar ook omdat het zo lekker knus voor hem is
  maandag 25 februari 2008 @ 22:35:24 #59
35189 Troel
scherp en bot
pi_56974820
quote:
Op maandag 25 februari 2008 22:29 schreef owlet het volgende:
Troel, fijn dat het naar je zin gaat
En wat leuk dat Ruben nog zo af en toe aan de borst drinkt. Niet alleen voor zijn voeding is het goed maar ook omdat het zo lekker knus voor hem is
Wat ik nog het meest grappig vind is het geluid wat hij produceert als hij aan de borst ligt en het trappen van zijn beentjes. Dat doet hij tijdens een flesvoeding helaas niet. Uiteraard komt dat omdat borstvoeding gewoon veel lekkerder is

(En dat trappelen scheelt dus echt in de krampjes! De eczeem die ik dacht gezien te hebben, was volgens mij moeder een geirriteerd plekje door het liggen in wat opgeefsel, gelukkig is het nu ook weg!)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 25 februari 2008 @ 22:40:31 #60
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56974962
Ik had net mijn stiefmoeder aan de telefoon.. Die had het erover dat er vanavond op tv een item was geweest dat bij erg lang borstvoeding zonder bijvoeding (1,5 jaar zonder bijvoeding) er rond de peuterleeftijd een verhoogde kans op allergieen zou zijn

Ze had ook weer niet alles gezien, en ze is nogal van klok-klepel enzo en niet kunnen vinden Maar mijn nieuwsgierigheid was wel gewekt... alleen kan ik niks vinden op het net over zoiets (ze heeft Ned.1 en RTL4 gekeken, maar ook op de site van TrosRadar en RTL-nieuws zie ik niets).

Iemand hier die iets weet? (niet dat het mijn keuze voor nr.3 zou beinvloeden, maar ben gewoon nieuwsgierig)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_56975278
quote:
Op maandag 25 februari 2008 22:04 schreef owlet het volgende:
BM, er is best een kans dat je die medicijnen gerust kan gebruiken tijdens het geven van borstvoeding.
*Hier* kan je een lijst vinden met veel gebruikte medicijnen en hun status voor wat betreft borstvoeding.
Ja, daar keek ik reeds, maar voor zover ik kan vinden staan de werkzame bestanddelen in de blauwe lijst, en dat vind ik niet zo een prettig idee.
  maandag 25 februari 2008 @ 22:50:19 #62
35189 Troel
scherp en bot
pi_56975281
Ja, maar in hoeverre is het reeel om anderhalf jaar borstvoeding te geven zonder verder bij te voeden? Meestal geef je na een half jaar toch ook andere dingen?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 25 februari 2008 @ 22:52:28 #63
3011 E.T.
pi_56975334
quote:
Op maandag 25 februari 2008 22:50 schreef Troel het volgende:
Ja, maar in hoeverre is het reeel om anderhalf jaar borstvoeding te geven zonder verder bij te voeden? Meestal geef je na een half jaar toch ook andere dingen?
Een van de redenen waarom ik nieuwsgierig ben naar het originele bericht

Ze zal vast wel iets opgevangen hebben en de helft onthouden hebben ofzo.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_56980099
Wat een raar bericht
Op de BV-fora staat ook nog niets.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 09:05:02 #65
3011 E.T.
pi_56980167
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 08:57 schreef owlet het volgende:
Wat een raar bericht
Op de BV-fora staat ook nog niets.
ik snap er ook al niks van.
Ze zal wel hebben liggen slapen en gedroomd hebben dat 't over bv ging ofzo (wellicht tijdens het bericht over ruggenprikken bij de bevalling).
  dinsdag 26 februari 2008 @ 09:17:23 #66
108648 cattie
lieve moeder
pi_56980388
ah!
Als ik het goed begrijp gaat het er om dat (lang) BV beschermt tegen allergieën maar dat heel lang wachten met bijvoeding die kans weer iets groter maakt?
Op zich niet heel onlogisch denk ik, je bouwt ook weer weerstand op door dingen tegen te komen.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 09:52:08 #68
35189 Troel
scherp en bot
pi_56980808
Borstvoeding beschermt tegen luchtweginfecties
25-02-2008 16:51
MAASTRICHT (ANP) – Baby’s die borstvoeding krijgen, hebben een kleinere kans op luchtweginfecties dan baby’s die vanaf de geboorte met de fles worden gevoed. Dat blijkt uit een onderzoek waarop Bianca Snijders is gepromoveerd aan de Universiteit Maastricht.

Naarmate er na het tweede jaar langer wordt gewacht met overstappen op koemelkproducten of andere voedingsmiddelen neemt de kans op eczeem toe, stelt Snijders verder.

Het onderzoek maakt deel uit van de omvangrijke KOALA–studie naar de mogelijke oorzaken voor het toenemend aantal allergieën onder de westerse bevolking.

Ik plak hem even gewoon hier, dan kunnen we het ook op zondagen lezen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 26 februari 2008 @ 09:53:01 #69
108648 cattie
lieve moeder
pi_56980828
Volgens mij wel ja Owlet.
Het is ook wel redelijk extreem volgens mij om tot na het 2e jaar te wachten met het introduceren van koemelk enz.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 10:14:06 #70
3011 E.T.
pi_56981169
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 09:53 schreef cattie het volgende:
Volgens mij wel ja Owlet.
Het is ook wel redelijk extreem volgens mij om tot na het 2e jaar te wachten met het introduceren van koemelk enz.
Volgens mij is er in NL niemand die zo lang wacht met bijvoeding
pi_56981271
Inderdaad. Op misschien de mensen na waarbij er bijna zeker sprake is van vreselijke allergieën.
Maar dan maakt het verhoogde risico op allergieën door laat starten ook weer niet uit
  dinsdag 26 februari 2008 @ 10:26:03 #72
3011 E.T.
pi_56981362
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 10:20 schreef owlet het volgende:
Inderdaad. Op misschien de mensen na waarbij er bijna zeker sprake is van vreselijke allergieën.
Maar dan maakt het verhoogde risico op allergieën door laat starten ook weer niet uit
Psies.. jammer dus, dat zo'n non-issue behandeld wordt in een nieuwsachtig programma. En zoals je ziet.. het blijft hangen (ook al is mijn stiefmoeder pro-bv.. )
Vraag me ook af hoe ze het heeft kunnen onderzoeken.. moet je toch iemand vinden die geen bijvoeding geeft na de tweede verjaardag Zal niet makkelijk geweest zijn om twee groepen samen te kunnen stellen die representatief zijn
pi_56987150
Volgens mij hebben we hier een (omgekeerde) regeldag ofzo?
Vanochtend om 7 uur heeft Devin voor het laatst goed bij me gedronken...
Rond half 9 ging ik ontbijten en Devin deed gezelig mee, heeft toen voor het eerst 's ochtends brood gegeten, ongeveer een halve boterham.
Rond 11 uur zoals gebruikelijk fruit gegeten en om half 2 weer een halve boterham. Tussendoor heb ik hem een paar keer zonder succes geprobeerd aan te leggen, net voor het laatst. Of hij draait zijn hoofd weg of hij zuigt 2 keer en laat nog voor ik een tsr heb gekregen weer los. Ik heb zelfs een half uur met ontblote borsten met hem zitten spelen in de hoop dat hij uit zichzelf zou aanhappen, maar hij had meer interesse in mijn kettinkje en walste letterlijk over me heen
En nu? Hij is huilerig geworden, misschien van de dorst, maar hij krijgt genoeg kans om te drinken. Ik heb liggend geprobeerd, zittend in vele houdingen en zelfs staand, maar niks werkt. Ik probeer me niet druk te maken maar ben ineens zo bang dat hij de interesse voorgoed kwijt is
pi_56987285
Pff kersjes klinkt heel bekend..
Is de leeftijd denk ik...

Hier de laatste tijd af en toe ook zo'n dag, dat het de hele dag drama is.
ALLES is interessanter, en dan idd na 2x zuigen wegdraaien naar iets wat leuker is.
Vandaag ook om half5 vanacht goed gedronken, en uiteindelijk om 13.00 pas weer. En aan de bijvoeding kan het niet gelegen hebben want het brood was hier op dus meneer heeft alleen maar een klein appeltje op vannochtend.

Pepijn krijgt trouwens wel af en toe slokjes ander drinken. Water bij brood en af en toe verdunt diksap uit mijn glas. Vind hij geweldig.
Productie zat, dus niet echt bang dat die te ver terug loopt door wat slokjes water.
pi_56987625
Ah, Pepijn heeft het dus ook.
Helaas is mijn productie niet zo denderend meer, ik hoop dan ook echt dat we deze dip te boven gaan komen.

Hij heeft net trouwens keihard zijn hoofd gestoten dus dat was brullen en toen ik hem vasthad hapte hij door mijn shirt heen. Maar tegen de tijd dat ik mijn bh open had (2 seconden) was het moment voorbij en was hij de interesse alweer verloren
pi_56997014
Update:
Rond half 7 een paar slokken en om half 8 ook weer. De laatste 2 luiers zat (haast) geen plas in, dus dat hij weer wat gedronken heeft deed me goed
pi_56997276
Kersjes, het is wel vervelend. Ik herinner me dit nog wel van mijn dochter.

Maar op deze leeftijd raken ze niet zomaar de interesse kwijt doorgaans . Dit is net, zoals duizend andere dingen, een fase. Iets wat morgen anders kan zijn. Misschien komt er een tandje (pijn in de mond), misschien zit hij even niet lekker in zijn vel (zitten wij ook wel eens niet), misschien wordt hij ziek, misschien is hij bezig met een bepaalde ontwikkeling (en dat kost een hoop energie) enz.

PS: het hoort érg bij de leeftijd ook!. Veel meer belangstelling voor de omgeving.
pi_56997377
kersjes neit gewoon een sprongetje?

dat idee heb ik hier namelijk.
Pepijn kan BIJNA zelf gaan zitten
BIJNA zichzelf optrekken tot staan
BIJNA echt kruipen
allemaal nog net, net, net niet...
dus dat proberen en de rest van de wereld ontdekken is gewoon VEEEEL intersanter als drinken.
pi_57027825
Was vanmorgen weer bezig me te herinneren of Gwen nu vannacht rond 4.00 als ze dan komt voor eten wel gevoedt is, want als ze hem niet kan vinden slaapt ze gewoon weer verder. Maar ik weet het dus echt niet meer. Wordt wel wat wakker biedt het aan maar verder is het zwart. Ach nu maak ik me om die nachtvoeding ook niet erg druk meer. Ze krijgt om 0.30 de laatste voeding en 's ochtend rond 6 uur heeft ze niet genoeg aan twee borsten en haalt ze het even in. Als ze komt, gaat ze grommen en uhuh roepen naast me. Zo lief, maar ik weet nu wel wanneer ze wil, doet ze overdag trouwens niet.

Gisteren gewogen en ze komt gemiddeld meer dan 200 gram per week aan. Ze was nu in twee weken 430 gram gegroeid en gemeten waren er toch ook alweer een paar centimeter bij. Ben blij dat het zo goed gaat.
pi_57073365
*auw* Help!
Ik heb een borstvoedingsprobleem..heb enorm pijnlijke tepels en bij een tepel was er blijkbaar een ingedroogd bloedblaartje afgegaan waardoor net het gezicht van mijn Saartje helemaal onder het bloed zat. Ze hoefde er meteen geen slok meer van uiteraard.
Nu klap ik bijna van de stuwing en wil ik ff weten wat wijsheid is..de zere tepel ontlasten door met de hand de ergste druk weg te kolven en tot de tepel genezen is maar 1 kant te geven? Of morgenochtend direct een simpele kolf te laten kopen en het daarmee te doen? Of moet ik haar toch gewoon aanleggen?
Ik heb geen kloven verder..dus waar die pijn vandaan komt is mij ook een raadsel. Vervelend is het wel, ik zit bij elke voeding met kromme tenen:{
Saartje
pi_57073825
sorry maneki, ik weet niet of er nog veel mensen wakker zijn maar ik heb weinig tips voor je. bij stuwing lijkt me zo handmatig kolven eigenlijk niet zo'n pretje. ik zou toch maar voor veel aanleggen kiezen denk ik. en enorm opletten of dat goed gebeurt dus. sterkte ermee! misschien morgen een lactatiekundige raadplegen?
  zaterdag 1 maart 2008 @ 07:28:32 #82
1762 YPPY
Yppiaans
pi_57076006
Hoe is het gegaan Maneki? Het klinkt verre van leuk. Handmatig kolven bij stuwing vond ik niet makkelijk, maar wel een ontzettende opluchting. Als eenmaal de ergste druk eraf is, gaat het juist heel makkelijk. jammer dat ik toen in het crematorium stond en alles door de wc kon spoelen
*OUD heilige*
pi_57076244
Ik heb vannacht de goede kant steeds gegeven en manlief nu naar de drogist gestuurd voor de Aventkolf. Dan kolf ik wel tot m`n tepel weer geheeld is want zo durf ik ook niet.
Met de hand kreeg ik er idd niks uit, dus het was lastig slapen vannacht
Saartje
  zaterdag 1 maart 2008 @ 08:48:47 #84
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_57076257
Oehh Maneki, ik kan me voorstellen dat je lastig geslapen hebt
Je zal wel kromlopen nou!
pi_57076373
Pfff Maneki Suc6!! Hopelijk helpt het kolven!
pi_57077284
Zo, wederhelft heeft een Aventkolf gehaald, heb mezelf net van 125ml melk bevrijdt *opgelucht*
Vanavond nog een keertje kolven en dan kijk ik daarna wel weer of m`n tepel voldoende hersteld is. Ik zou eigenlijk niet weten wat ik met al die melk moet..weggooien is zonde en als ze straks haar regeldagen heeft gehad, heb ik er niet veel meer aan toch?
Saartje
pi_57077409
jewel hoor, die kun je prima bewaren. Zeker niet weggooien das hardstikke zonde. In die melk van de eerste dagen zitten super veel antistoffen.
pi_57077592
Dan gaat het mooi de vriezer in
Saartje
  zaterdag 1 maart 2008 @ 11:58:59 #89
94046 PM-girl
pi_57078430
Maneki, fijn dat het kolven geholpen heeft!
*
pi_57078644
heel eng, hier lijkt het zowaar alsof we na 8 maanden iets van een schema beginnen te krijgen...
Absoluut geen standaard schema, maar wel Pepijn zijn schema

Meneer drinkt een keertje of 5 per dag nu... om de 6 uur, en 's avonds keertje extra
's morgens heeeeeeel vroeg (half 6 ofzo), dan nog ff verder slapen, ontbijten met cracker, of brood of fruit.. 's morgens ergens een keer kort slaapje.. Rond de lunch nog een keer drinken...
lunchen met brood/soep of iets
Dan rond 5/6 uur nog een keer mamamelk. Rond uurtje of 7 meeeten, soms goed, soms mond stijf dicht...
Dan rond uur of 8 en 11 nog een keer borstvoeding...

Echt zo schattig, net had hij honger, maar zag ook mijn bord met makreel en glas diksap staan. Je zag hem gewoon twijfelen en heen en weer kijken tussen mijn shirt en bord met vis...
Hihi eerst meegegeten van de vis en diksap, daarna nog lekker alle gaatjes opgevuld aan de borst
  zaterdag 1 maart 2008 @ 12:15:34 #91
1762 YPPY
Yppiaans
pi_57078733
Wat een slimmerik, die Pepijn!
Vanochtend ben ik om kwart over 6 maar opgestaan. Anna was klaar met drinken en als ik dan blijf liggen, gaat ze niet meer slapen en wil ze steeds een slokje. Samen met J. heeft ze anderhalf uur liggen slapen. Wel grappig, toen ze klein was sliepen Anna en ik juist heel goed samen, lag ze de halve nacht aan de borst, nu kan ze dat niet meer.
*OUD heilige*
  zaterdag 1 maart 2008 @ 12:17:37 #92
94046 PM-girl
pi_57078775
Simon ook niet nee, die maakt er een ware speeltuin van in bed! Met papa overigens ook, dus dat maakt niet uit. Soms leggen we hem in zijn eigen bedje terug en slaapt hij uit, maar vanmorgen niet.

P_iglet, maar geen nachtvoedingen meer? Fijn! ik vind het toch maar super hoe jij alles doet, studeren, werken, practica, kolven. Petje af!
*
pi_57078813
Hier ook eentje die kan blijven 'drinken', 'smorgens en 'savonds. Terwijl hij eigenlijk wel moe is, want zodra wij dan opstaan moeten we hem na een uurtje meestal weer in bed leggen en slaapt hij nog een paar uur...
pi_57080917
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 12:17 schreef PM-girl het volgende:
Simon ook niet nee, die maakt er een ware speeltuin van in bed! Met papa overigens ook, dus dat maakt niet uit. Soms leggen we hem in zijn eigen bedje terug en slaapt hij uit, maar vanmorgen niet.

P_iglet, maar geen nachtvoedingen meer? Fijn! ik vind het toch maar super hoe jij alles doet, studeren, werken, practica, kolven. Petje af!
Hihi die speeltuin in bed hebben we hier ook al... klimmen en klauteren over papa en mama heen.

Uhm... geen nachtvoedingen? Mijn gevoel vind half 6 's morgens eigenlijk best nog behoorlijk nacht
En soms als hij flink wat avondeten op heeft dan verschuift het van 11/12uur naar 1/2 's nachts...
Maar goed het is nooit ieder uur of iedere 2 uur. En heb me er bij neergelegd dat het gewoon geen kind is die 10/12 uur slaapt 's nachts zonder voeding. 8 uur is hier echt het maximum. En binnen de 4/5 uur word er 's nachts gewoon niet gegeten. Dan krijgt hij schone luier en aai over zijn bol ofzo, of valt hij zelf na 2 minuten mopperen weer in slaap.
Bedankt voor je complimentje
pi_57089729
Zo, net weer 125 ml in de vriezer gemikt. Straks voor het slapengaan nog een keertje kolven dan kan ik misschien morgenochtend voorzichtzig die borst weer gaan proberen Toch best een lekker idee zo`n voorraadje in de vriezer
Saartje
pi_57148611
Vanaf gisteren begonnen met kolven. Gister alleen even druk eraf gekolft 50 cc en vandaag maar wat leeg gekolft nadat Gwen een uur ervoor nog gedronken had, 90 cc. Leuk beginnetje van de voorraad. De diepvries is opgeruimd en de via-bekers uitgekookt en ook de flesjes staan klaar. Mijn kolftas staat al ingericht, ben er helemaal klaar voor.

Vandaag krijgt ze ook een flesje BV en vanaf dan elke dag, met een beetje bv erin. Die 50 cc laat ik mijn man vandaag geven, hopen dat ze zo went aan de fles en ze niet gaat weigeren als ik weg ben. Volgende week is namelijk de eerste avond dat ik weer weg ben en dan moet Magneet zich ook kunnen redden. Bij Merlijn gaf het nogal problemen en moest ik gedurende de avond vroeg naar huis om hem te voeden, want meneer wilde alleen borst en niets anders . Hopen dat dat bij Gwen toch anders gaat.
  dinsdag 4 maart 2008 @ 14:25:58 #97
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_57149561
Ik kolf al vanaf het begin af en toe, en Floortje krijgt al vanaf dat ze een week of 6 was af en toe een flesje BV om te wennen. Ze drinkt er heel goed uit gelukkig.

Nu gaat ze vanaf morgen 2 middagen per week naar het kdv, en vanaf nu moet ik dus écht gaan kolven, niet meer voor zo af en toe...

Ik ben vorige week begonnen om een voorraadje op te bouwen, met steeds s'ochtends afkolven wat Floortje 'over laat'.
Ik merkte dat als Floortje drinkt, ik aan de andere borst zoveel melk lek, dus had er eens een bakje onder gehouden. Er komt zo 40cc uit!
Ik heb nu dus van die opvangdingen van Avent gekocht, heel handig! (alleen is 40cc een beetje veel en zitten ze vaak helemaal vol ).

Zou ik ook tijdens élke voeding dat ding kunnen gebruiken en die melk steeds opsparen? Of is dat dan teveel voor-melk bij elkaar en zitten daar dan te weinig voedingsstoffen in?
  dinsdag 4 maart 2008 @ 14:31:14 #98
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_57149678
En oh ja, ik heb nog een probleem met mn kolf (handkolf van Avent). Als ik echt een goede tsr heb, dan komt er zoveel melk uit, dat het ventiel niet genoeg door kan laten stromen naar de opvangbeker, en soms knalt het ventiel er dan uit... Gevolg is dan dat het vacuüm vebroken wordt, en dat ik dus niet verder kan kolven...

Voor ik die kolf uit elkaar heb gedraaid, ventiel weer erin en alles weer in elkaar gezet heb, is mijn tsr over natuurlijk, en komt er nog maar weinig melk uit...

Hebben meer mensen die kolf, en dat probleem?

dinsdag 4 maart 2008 @ 14:35:21 #99
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_57149760
Wat ik dan doe is vooraan dat rubbertje die om je borst valt, ff naar voren halen zodat hij kan 'luchten' Dan verbreek je het vacuum niet en kun je meteen verder met kolven
Saartje
  dinsdag 4 maart 2008 @ 14:42:06 #100
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_57149918
En dan stroomt alle melk wat zich verzameld daar in het midden naar beneden?

Goeie tip! Bedankt
  dinsdag 4 maart 2008 @ 14:52:27 #101
35189 Troel
scherp en bot
pi_57150129
Het tuutje van de elektrische kolf kan dat beter opvangen, wellicht zijn die tuutjes ook los te koop?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')