Sinds wanneer zijn macht en geld fictiefquote:Op woensdag 13 februari 2008 12:21 schreef Sm0keZ het volgende:
Ik ben niet boos op God, maar ik krijg er wel een enorme afkeer tegen. Bedenk eens hoe je zelf zou reageren, wanneer iets (in jouw ogen) fictiefs ervoor zorgt dat de halve wereld met elkaar in oorlog is.
Macht en geld zijn niet fictief, maar ik denk zomaar dat je dat zelf ook wel wist.quote:Op woensdag 13 februari 2008 12:23 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Sinds wanneer zijn macht en geld fictief
Waarom zet je dan neer dat het in jouw ogen fictief is?quote:Op woensdag 13 februari 2008 12:26 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
Macht en geld zijn niet fictief, maar ik denk zomaar dat je dat zelf ook wel wist.
Wie was ook alweer in oorlog vanwege God?quote:Op woensdag 13 februari 2008 12:21 schreef Sm0keZ het volgende:
Ik ben niet boos op God, maar ik krijg er wel een enorme afkeer tegen. Bedenk eens hoe je zelf zou reageren, wanneer iets (in jouw ogen) fictiefs ervoor zorgt dat de halve wereld met elkaar in oorlog is.
En nee, dit topic is echt niet de eerste over dit onderwerp
quote:Op woensdag 13 februari 2008 12:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is geen haat. Er is alleen grote ergernis vanwege gelovigen die hun onbewijsbare waarheid aan anderen willen opdringen. Religieuze politiek, Amerikaanse christenfundamentalisten, religieuze terroristen, abortus en euthanasie discussie, creationisten die de wetenschap proberen te verkrachten om hun wereldbeeld in stand te houden.
Gelovigen lopen te piepen dat ze hun mening moeten kunnen verkondigen en eisen respect, maar zijn als eerste beledigt als een niet/anders gelovige zijn mening geeft of om respect vraagt (ja, ook moslims). Die hypocriete houding is zeer storend.
Als je mensen van je mening wilt overtuigen moet je met valide argumenten komen. Als gelovige begint alles met het wel of niet bestaan van God. Dat bewijs is blijkbaar niet te leveren. Gelovigen moeten accepteren dat ze daarom zwak staan in dit soort discussie en niet via respect- of beledigings kaarten proberen discussies te gijzelen.
In feite doe jij nu weer zoiets. Ipv in te gaan op argumenten gooi je het woord "haat" ertussen om mij als discussie partner te diskwalificeren.
Lekker smaakje hè, zo met dat generaliserende sausje overal overheen?quote:Op woensdag 13 februari 2008 12:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het is de schuld van de gelovigen zelf. Om mijzelf in het andere topic te citeren:
[..]
Ik denk, en nu ben ik serieus, dat religie vaak als excuus wordt gebruikt om de onderliggende strijd te vergemakkelijken. De strijd van Bin Laden en z'n makkers is denk ik vooral te verklaren uit onvrede over internationale verhoudingen, constante onderdrukking door dictators, en de steun van het Westen aan die dictators. Natuurlijk speelt de Islam daar ook een rol in maar minder groot dan wel wordt voorgesteld.quote:Op woensdag 13 februari 2008 12:31 schreef Sm0keZ het volgende:
Excuses, ik heb enkel God genoemd in m'n post, ik bedoel hiermee dus het grote almachtige wezen waar de gelovigen achter staan. Verder heb ik niks over geld/macht gezegd in m'n eerste post, en kun je mij niet wijsmaken dat je denkt dat er geen oorlog op religie is gebaseerd.
Lijkt mij dat gelovigen hun religie dus zeer kritisch dienen te bekijken, net zoals veel verstandige mensen grote vraagtekens hebben bij het democratisch gehalte van de "vrije" westerse samenlevingen.quote:Op woensdag 13 februari 2008 12:37 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik denk, en nu ben ik serieus, dat religie vaak als excuus wordt gebruikt om de onderliggende strijd te vergemakkelijken. De strijd van Bin Laden en z'n makkers is denk ik vooral te verklaren uit onvrede over internationale verhoudingen, constante onderdrukking door dictators, en de steun van het Westen aan die dictators. Natuurlijk speelt de Islam daar ook een rol in maar minder groot dan wel wordt voorgesteld.
Op diezelfde manier denk ik ook dat de Amerikaanse strijd om wereldwijde democratie een dekmantel is voor de onderliggende motieven. Dan kan je wel zeggen: kijk eens wat die vervloekte democratische idealen doen in het Midden Oosten, hoeveel doden het wel niet op z'n geweten heeft. Maar ergens wringt dat enorm en iedereen zal dat meteen inzien. Maar zodra het over religie gaat wordt er heel snel niet meer door die oppervlakte heen gekeken en wordt alle oorlogsellende op dat ene bordje gelegd.
Okee, daar heb je inderdaad een punt. Amerika voelt zich oppermachtig en gedraagd zich daar ook naar. Bijkomend nadeel is dat ze zich met de hele wereld gaan bemoeien, wat dus vaak niet in dank wordt afgenomen. Laat elkaar met rust, dan is er niks aan de hand.quote:Op woensdag 13 februari 2008 12:37 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik denk, en nu ben ik serieus, dat religie vaak als excuus wordt gebruikt om de onderliggende strijd te vergemakkelijken. De strijd van Bin Laden en z'n makkers is denk ik vooral te verklaren uit onvrede over internationale verhoudingen, constante onderdrukking door dictators, en de steun van het Westen aan die dictators. Natuurlijk speelt de Islam daar ook een rol in maar minder groot dan wel wordt voorgesteld.
Op diezelfde manier denk ik ook dat de Amerikaanse strijd om wereldwijde democratie een dekmantel is voor de onderliggende motieven. Dan kan je wel zeggen: kijk eens wat die vervloekte democratische idealen doen in het Midden Oosten, hoeveel doden het wel niet op z'n geweten heeft. Maar ergens wringt dat enorm en iedereen zal dat meteen inzien. Maar zodra het over religie gaat wordt er heel snel niet meer door die oppervlakte heen gekeken en wordt alle oorlogsellende op dat ene bordje gelegd.
Maar wie dringt er iets op dan. Ik dacht altijd dat de terroristen het doen vanwege onvrede over de gang van zaken (niet te rechtvaardigen natuurlijk!), dus niet om hun geloof op te dringen.quote:Op woensdag 13 februari 2008 12:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het is de schuld van de gelovigen zelf. Om mijzelf in het andere topic te citeren:
[..]
Er is geen haat. Er is alleen grote ergernis vanwege gelovigen die hun onbewijsbare waarheid aan anderen willen opdringen. Religieuze politiek, Amerikaanse christenfundamentalisten, religieuze terroristen, abortus en euthanasie discussie, creationisten die de wetenschap proberen te verkrachten om hun wereldbeeld in stand te houden.
Gelovigen lopen te piepen dat ze hun mening moeten kunnen verkondigen en eisen respect, maar zijn als eerste beledigt als een niet/anders gelovige zijn mening geeft of om respect vraagt (ja, ook moslims). Die hypocriete houding is zeer storend.
Als je mensen van je mening wilt overtuigen moet je met valide argumenten komen. Als gelovige begint alles met het wel of niet bestaan van God. Dat bewijs is blijkbaar niet te leveren. Gelovigen moeten accepteren dat ze daarom zwak staan in dit soort discussie en niet via respect- of beledigings kaarten proberen discussies te gijzelen.
In feite doe jij nu weer zoiets. Ipv in te gaan op argumenten gooi je het woord "haat" ertussen om mij als discussie partner te diskwalificeren.
Waarom moeten alle gelovigen dat dan doen, als niet alle niet-gelovige, democratie-aanhangende mensen de oorlogen die worden gevoerd niet ook superkritisch beschouwen.quote:Op woensdag 13 februari 2008 12:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Lijkt mij dat gelovigen hun religie dus zeer kritisch dienen te bekijken, net zoals veel verstandige mensen grote vraagtekens hebben bij het democratisch gehalte van de "vrije" westerse samenlevingen.
Misschien is het geen toeval dat veel gelovigen (CDA, Balkenende) als blinde gelovigen mee willen doen met Bush's War on Terror.
Als ongelovige word het niet gewaardeerd als ik kritiek heb op religie. Religieuze mensen zullen dus zelf de rotte plekken moeten wegsnijden. Doen ze dat niet, dan zijn ze ongewild medeverantwoordelijk voor de negatieve beeldvorming van hun religie.quote:Op woensdag 13 februari 2008 12:53 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Waarom moeten alle gelovigen dat dan doen, als niet alle niet-gelovige, democratie-aanhangende mensen de oorlogen die worden gevoerd niet ook superkritisch beschouwen.
Amerika affecieerd zich als een christelijk land. "May God continue to bless this coounty." Terroristen zijn allemaal moslim, en schietende Joden verdedigen hun land. Vrijheidsstrijders zijn vast allemaal christelijk. Als je kritisch kijkt zit er toch een duidelijk religieus element en die "oorlog"quote:Ik ben het met je eens dat mensen kritisch in de wereld dienen te staan, maar ik schrik keer op keer weer van je stuitende drang om álle gelovigen in een hokje te drukken. Nu weer omdat een deel van hen oorlogen steunt, of beter gezegd, niet expliciet afkeurt. De War on Terror wordt (officieel) niet gevoerd vanuit een Christelijk dadendrang, maar om de "vrije" westerse wereld te beschermen tegen terrorisme. Waarom moet elke gelovige dan daar tegen protesteren? Ik snap dat niet zo goed.
Sinds de verlichting is de situatie enigszins verbeterd, maar we blijven waakzaam. Ze konden Madonna en Deep troat niet verbieden, maar ze wilden het wel, geef maar toe. Ik ga dus niet rustig slapen.quote:Verder geef je steeds aan dat je in je mogelijkheden beperkt wordt door gelovigen, maar dat valt volgens mij best wel mee. Je kunt nu natuurlijk weer komen met het argument dat je op zondag niet kunt winkelen maar dat is een argument wat deels stamt uit de Christelijke traditie, maar ook deels door een niet-gelovige deel van de bevolking wordt gesteund vanuit de optiek dat iedereen "recht" heeft op een vrije dag. Ik roep je op om met daadwerkelijke dingen te komen waarin jij in je vrijheid wordt belemmerd door het Christendom / religies.
quote:Op woensdag 13 februari 2008 13:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Amerika affecieerd zich als een christelijk land. "May God continue to bless this coounty." Terroristen zijn allemaal moslim, en schietende Joden verdedigen hun land. Vrijheidsstrijders zijn vast allemaal christelijk. Als je kritisch kijkt zit er toch een duidelijk religieus element en die "oorlog"
[..]
Sinds de verlichting is de situatie enigszins verbeterd, maar we blijven waakzaam. Ze konden Madonna en Deep troat niet verbieden, maar ze wilden het wel, geef maar toe. Ik ga dus niet rustig slapen.
Die willen we natuurlijk niet terug.quote:Op woensdag 13 februari 2008 13:12 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ja ja, al die verschrikkingen die je voor de Verlichting hebt meegemaakt he, Papier!
Gelovigen. Door respect te eisen dwingen ze anderen om zich aan hun religie aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan de cartoonrellen.quote:
Beide. Ontevreden mensen zijn makkelijker te mobiliseren. Vaak worden religieuze ideeën gebruikt om mensen te motiveren en om een vijandbeeld te creëren. Als de tegenstander een waardeloze ongelovige hond is kan je hem een stuk makkelijker opblazen dan als je hem ziet als mens.quote:Ik dacht altijd dat de terroristen het doen vanwege onvrede over de gang van zaken (niet te rechtvaardigen natuurlijk!), dus niet om hun geloof op te dringen.
Het kan ook dmv wetgeving of door te roepen dat je niet beledigt wilt worden.quote:En ik dacht altijd ook dat oprdringen ging met geweld. Zoals democratie brengen in irak dmv 1.000.000 mensen te vermoorden![]()
Ik ben ook tegen het opdringen van andere zaken, maar dat pleit religie niet vrij. [quote]quote:Heb de helft van je ergernis tegen God of tegen gelovigen wel een gereflecteerd op dit soorgen opdringen?
Antwoord is al gegeven. Deze topic kan dicht.quote:Op woensdag 13 februari 2008 12:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Door een klein groepje ga je alle gelovigen in een hokje stoppen?quote:Op woensdag 13 februari 2008 13:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gelovigen. Door respect te eisen dwingen ze anderen om zich aan hun religie aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan de cartoonrellen.
[..]
Moeiijk te beargumenteren als dit niet door die religie zelf word gemotiveerd. Dan heb je dus te maken met 'ignorance' en onwetendheid. Dan zou je dus boos moeten worden op 'ignorance'.quote:Beide. Ontevreden mensen zijn makkelijker te mobiliseren. Vaak worden religieuze ideeën gebruikt om mensen te motiveren en om een vijandbeeld te creëren. Als de tegenstander een waardeloze ongelovige hond is kan je hem een stuk makkelijker opblazen dan als je hem ziet als mens.
Kijk je zegt het zelf.quote:Maar dat geld niet alleen voor religie. iedere ideologie (fascisme, communisme) word misbruikt om mensen te manipuleren.
[..]
Hier kan je over discussieren. Je kan niet vechten tegen de basis emotie van de mens (in dit geval beledigd voelen). Iedereens vrijheid eindigt op de plek waar een anders vrijheid begint. Wat heeft het nut van iets belachelijk maken, schelden e.d. Bediscussieeer dan punten waar je hiet niet mee eens bent. Of maak ze belachelijk (als je daar behoefte aan hebt) via een medium waar je die mensen niet bereikt.quote:Het kan ook dmv wetgeving of door te roepen dat je niet beledigt wilt worden.
[..]
Maar je vind het alleen erg als het ook enigzins te maken hebt met religie.quote:Ik ben ook tegen het opdringen van andere zaken, maar dat pleit religie niet vrij. [quote]
Ik denk dat ik dat prima zelf kan bepalen, dank je wel.quote:Op woensdag 13 februari 2008 13:57 schreef OhZoGoed het volgende:
[..]
Antwoord is al gegeven. Deze topic kan dicht.
Haten is inderdaad een groot woord, dan moet je wel erg mee betrokken zijn - en waarschijnlijk iets mee gemaakt -quote:Op woensdag 13 februari 2008 13:27 schreef speknek het volgende:
Ken maar weinig ongelovigen die gelovigen haten, maar goed. De frustratie kan grotendeels verklaard worden middels de breed gedragen notie dat religiositeit ketenen vormt die progressie vertraagt of zelfs omkeert. Als religie ergens goed in is gebleken de afgelopen paar duizend jaar is het de intellectuele vermogens van mensen de grond in te duwen.
De rellende gelovigen zullen niet naar een ongelovige luisteren. De mede-gelovigen zullen dat dus moeten oplossen.quote:Op woensdag 13 februari 2008 14:05 schreef kazakx het volgende:
[..]
Door een klein groepje ga je alle gelovigen in een hokje stoppen?
Ignorance doet niets. Het zijn mensen die dingen doen.quote:[..]
Moeiijk te beargumenteren als dit niet door die religie zelf word gemotiveerd. Dan heb je dus te maken met 'ignorance' en onwetendheid. Dan zou je dus boos moeten worden op 'ignorance'.
Ik ben ook kritisch op andere zaken, religieuze mensen die hun geloof willen opdringen behoren daar ook bij.quote:Kijk je zegt het zelf.
Ok. God bestaat niet, bewijs maar van wel. Je hele religie is dus in 1 klap waardeloos. Ben je nu beledigt? Wat ga je daar aan doen? Waarom moet ik respect hebben voor een religie zonder basis?quote:[..]
Hier kan je over discussieren. Je kan niet vechten tegen de basis emotie van de mens (in dit geval beledigd voelen). Iedereens vrijheid eindigt op de plek waar een anders vrijheid begint. Wat heeft het nut van iets belachelijk maken, schelden e.d. Bediscussieeer dan punten waar je hiet niet mee eens bent. Of maak ze belachelijk (als je daar behoefte aan hebt) via een medium waar je die mensen niet bereikt.
Nee, ik ben ook anti-rookverbod, anti uber-kapitalisme, anti-communisme, anti-oorlog. Maar in dat soort topics kom je zeker niet?quote:Maar je vind het alleen erg als het ook enigzins te maken hebt met religie.
Uitzonderingen op de regel die altijd gebeuren in periodes van religieuze vrijzinnigheid.quote:Op woensdag 13 februari 2008 14:14 schreef Triggershot het volgende:
Wat intellectualiteit betreft zijn tijdperken geweest die getuige zijn geweest van vooruitgang en religie wat weer tegenstrijdig is met jouw laatste zin.
Ik zie uitvoering, practiseren, begrijpen en beleven van de Islam in de vroege eeuwen 700 - 1100 meer zuiver en puur dan voorbeelden van toestanden in Arabische - Islamitische landen nu.quote:Op woensdag 13 februari 2008 14:35 schreef speknek het volgende:
[..]
Uitzonderingen op de regel die altijd gebeuren in periodes van religieuze vrijzinnigheid.
Oneliners.quote:Op woensdag 13 februari 2008 14:42 schreef Dagonet het volgende:
Monotheïsten zijn per definitie intolerant.
Tuurlijk zijn er problemen. Ik heb die problemen wel eens aangegeven in mijn posts. Maar door die problemen die tot de individu zijn te herleiden schuif ik niet af op een hele groep.quote:Op woensdag 13 februari 2008 14:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De rellende gelovigen zullen niet naar een ongelovige luisteren. De mede-gelovigen zullen dat dus moeten oplossen.
Maar je geeft dus toe dat die problemen er zijn?
[..]
Ignorante mensen inderdaad. Niet een hele gemeenschap vanwege marginale gevallen.quote:
Ignorance doet niets. Het zijn mensen die dingen doen.
[..]
Dit is geen belediging. Een belediging is iets waar je veel waarde aan hecht (zoals je kinderen, je vrouw, je vader een idee waar je voor leeft of religie) en dat daarmee kleinerende dingen mee gedaan word. Zoals de spotprents of schelden of waardeoordelen roepen over mensen en groepen. In een disco durf je toch ook niemand uit te schelden omdat je dan in elkaar getrapt word.quote:Ok. God bestaat niet, bewijs maar van wel. Je hele religie is dus in 1 klap waardeloos. Ben je nu beledigt? Wat ga je daar aan doen? Waarom moet ik respect hebben voor een religie zonder basis?
[..]
shappooo dan!quote:Nee, ik ben ook anti-rookverbod, anti uber-kapitalisme, anti-communisme, anti-oorlog. Maar in dat soort topics kom je zeker niet?
Dat mag je vinden, maar feit was dat de Islamitische wereld in die tijd toleranter was. En laten we het ook niet overdrijven, er is veel gebeurd tijdens de Abassid Kalifaat, maar het was geen Oude Grieken of Verlichting, qua intellectuele revolutie.quote:Op woensdag 13 februari 2008 14:40 schreef Triggershot het volgende:
Ik zie uitvoering, practiseren, begrijpen en beleven van de Islam in de vroege eeuwen 700 - 1100 meer zuiver en puur dan voorbeelden van toestanden in Arabische - Islamitische landen nu.
Ik zou eerder wat nu gebeurt een uitzondering van de regel noemen.
Jup,quote:Op woensdag 13 februari 2008 15:03 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat mag je vinden, maar feit was dat de Islamitische wereld in die tijd toleranter was.
Bekijk het even in context van de pre-Islamitische Arabieren naar de Arabische moslims een anderhalf eeuwn na de dood van Mohammed, dat was zeker wel een intellectuele revolutie te noemen, maar zelfs buiten dat was het geen vergelijking te noemen met de Grieken, ik richtte me meer op verwerping van:quote:En laten we het ook niet overdrijven, er is veel gebeurd tijdens de Abassid Kalifaat, maar het was geen Oude Grieken of Verlichting, qua intellectuele revolutie.
quote:Als religie ergens goed in is gebleken de afgelopen paar duizend jaar is het de intellectuele vermogens van mensen de grond in te duwen.
Maar die individuen wijzen naar hun religie om hun gedrag te vergoelijken en reageren vervolgens beledigt als er kritiek op is. De boodschap is dat religie niet beledigt mag worden blablabla. Mijn stelling is juist dat religie geen excuus is om je achter te verschuilen. Zie vorige topic.quote:Op woensdag 13 februari 2008 15:00 schreef kazakx het volgende:
[..]
Tuurlijk zijn er problemen. Ik heb die problemen wel eens aangegeven in mijn posts. Maar door die problemen die tot de individu zijn te herleiden schuif ik niet af op een hele groep.
Welke gemeenschap? We hadden het over haat tegen God(sdienst) Ik probeer voor je te verklaren waar de kritiek vandaan komt. Dat los je niet op door het probleem te ontkennen of verantwoordelijkheid af te schuiven. De weerstand tegen religie bestaat en is reëel.quote:Ignorante mensen inderdaad. Niet een hele gemeenschap vanwege marginale gevallen.
Schelden is geen reden om iemand in elkaar te trappen. Je hebt geen excuus om geweld te gebruiken tenzij zelfverdediging.quote:Dit is geen belediging. Een belediging is iets waar je veel waarde aan hecht (zoals je kinderen, je vrouw, je vader een idee waar je voor leeft of religie) en dat daarmee kleinerende dingen mee gedaan word. Zoals de spotprents of schelden of waardeoordelen roepen over mensen en groepen. In een disco durf je toch ook niemand uit te schelden omdat je dan in elkaar getrapt word.
quote:shappooo dan!
Maar dat is waar ongelovigen vaak tegenaan lopen in mijn optiek: gelovigen (bij monotheïsmen dan in ieder geval) zijn heel intolerant omdat datgeen waar zij in geloven per hun definitie de enige waarheid is. Zij claimen de waarheid aan te hangen en al het andere is niet waar. Tegelijkertijd eisen ze wel respect en willen ze dat hun intolerante denkbeelden mee worden genomen in wet- en regelgeving. Is het niet actief door hun denkbeeld op te leggen dan is het wel passief door uitzonderingen of afzwakkingen.quote:Op woensdag 13 februari 2008 14:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Oneliners.![]()
Maar ja, bij ideologische termen waar men spreekt van 'mono' kan ik je weinig tot geen ongelijk geven.
Ik heb helemaal geen afkeer van God of Allah,Steve Jobs,Martin van Geel of wie dan ook.quote:Op woensdag 13 februari 2008 12:20 schreef kazakx het volgende:
Ok jongens. Ik weet niet of dit topic al eerder aan de orde is gekomen. Maar ik waag een gok hierbij.
Ik zie bij heel veel mensen die ongelovig (of atheist) zijn een enorme wrokgevoel tegen God of een verlengde hiervan tegen gelovigen. En ik vraag me echt oprecht af waar dit vandaan komt.
En hoe kun je boos zijn op iets (God) waar je niet in gelooft? Ik heb wel eens borrel gesprekken gehad waar iemand helemaal rood werd van ergernis als hij al uberhaupt over God begon.
Ben benieuwd wat jullie mening hierover is.
Ik zelf heb er geen mening over maar misschien vormt hij wel na de reacties
"It is not God I dislike, it is his fanclub that I cannot stand."quote:Op woensdag 13 februari 2008 12:20 schreef kazakx het volgende:
Ik zie bij heel veel mensen die ongelovig (of atheist) zijn een enorme wrokgevoel tegen God
Mja, blijkbaar voelen sommigen zich onzeker en door middel van externe dingen/maatregelen te treffen bij andersdenkenden krijgen ze weer een 'bevestiging' dat hun overtuiging superieur is aan de rest.quote:Op woensdag 13 februari 2008 15:24 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar dat is waar ongelovigen vaak tegenaan lopen in mijn optiek: gelovigen (bij monotheïsmen dan in ieder geval) zijn heel intolerant omdat datgeen waar zij in geloven per hun definitie de enige waarheid is. Zij claimen de waarheid aan te hangen en al het andere is niet waar. Tegelijkertijd eisen ze wel respect en willen ze dat hun intolerante denkbeelden mee worden genomen in wet- en regelgeving. Is het niet actief door hun denkbeeld op te leggen dan is het wel passief door uitzonderingen of afzwakkingen.
Klopt, het is geen excuus om erachter te schuilen. Maar door die paar voorvallen generaliseer je naar alle gelovigen.quote:Op woensdag 13 februari 2008 15:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Maar die individuen wijzen naar hun religie om hun gedrag te vergoelijken en reageren vervolgens beledigt als er kritiek op is. De boodschap is dat religie niet beledigt mag worden blablabla. Mijn stelling is juist dat religie geen excuus is om je achter te verschuilen. Zie vorige topic.
Dat probeer ik duidelijk te maken. Je pakt een paar voorvallen (zoals bij die spotprents of bij die dansende marokkanen tijdens 11 sep) Ga je een hele groep gelovigen onder een kam scheren.quote:Welke gemeenschap? We hadden het over haat tegen God(sdienst) Ik probeer voor je te verklaren waar de kritiek vandaan komt. Dat los je niet op door het probleem te ontkennen of verantwoordelijkheid af te schuiven. De weerstand tegen religie bestaat en is reëel.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat je dat normaal ook niet zou doen als je onder de mensen zit. Het is laf om iets via de media te roepen (iets beledigends waar de tegenpatij niet antwoord op kan geven) wat je niet anders in een groep zou (durven) zeggen vanwege de consequenties.quote:Schelden is geen reden om iemand in elkaar te trappen. Je hebt geen excuus om geweld te gebruiken tenzij zelfverdediging.
Dit is de reinste bullshit. De tegenpartij die hier boos om is zal echt niet veranderen. En voor mensen met onderbuikgevoels zorg je er juist voor dat ze meer in hokjes denken.quote:Daarnaast zijn spotprenten een manier om zaken aan de orde te stellen.
Je mag best je mening verkondigen. Maar als het iemand leed aanricht omdat hij daar geen antwoord op kan geven vanwege geen toegang tot media of dezelfde middelen als waarme het verkondigt word dan gaan mensen op andere manieren hetzelfde leed bij jou proberen aan te richten. Hier kan je niet omheen, zo zijn mensen. Hier kan je niet tegen strijden het zit in de mens. Als je iemand uitscheld op straat krijg je waarschijnlijk klappen. Of je word zelf ook uitgescholden maar dan harder. Wat los je hiermee op? Maar als het argumenten zijn dan kan je op die argumenten anwoord geven met tegen argumenten. Zo bouw je iets op en niet andersom.quote:Dat jij je daar beledigt door voelt is alleen maar jou mening. Je mag daar niet op reageren met geweld want dan ben je een terrorist en een bedreiging voor democratie en vrijheid van meningsuiting. Jouw religie geeft je niet het recht om geweld te gebruiken of censuur toe te passen.
En daarom is dat niet terecht.quote:Onder andere hierdoor komen mijn problemen tegen religie vandaan.
Dat de seculieren intoleranter worden jegens gelovigen is natuurlijk een reactie. In Nederland hebben we een behoorlijke ontzuiling doorgemaakt in het midden van de vorige eeuw om vlak daarna geconfronteerd te worden met een nieuwe verzuiling tussen moslims en niet-moslims. Daar wordt hard tegen geageerd omdat we niet terugwillen naar het restrictieve. Tel daarbij op de huidige tendens van de regeringspartijen om bepaalde denkbeelden door te drukken en je hebt een exponentiële groei van afkeer van elk geloof.quote:Op woensdag 13 februari 2008 15:36 schreef Triggershot het volgende:
Mja, blijkbaar voelen sommigen zich onzeker en door middel van externe dingen/maatregelen te treffen bij andersdenkenden krijgen ze weer een 'bevestiging' dat hun overtuiging superieur is aan de rest.
Zo een standpunt innemen houdt geen stand zeker niet als het gedwongen gebeurt, maar tegenwoordig zie ik de intolerante vaker en meer ook terugkomen bij seculiere overtuigingen, niet van oorsprong maar wel hoe mensen het belijden.
Wat versta jij eigenlijk onder secularisering? Een revolutie zoals in Turkije en Frankrijk in overheidssferen of thuis en in je omgeving? Ik had het namelijk met seculiere ideologies wat communisme, facisme en nationalisme aan intolerantie met zich heeft mee gebracht.quote:Op woensdag 13 februari 2008 15:43 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat de seculieren intoleranter worden jegens gelovigen is natuurlijk een reactie. In Nederland hebben we een behoorlijke ontzuiling doorgemaakt in het midden van de vorige eeuw om vlak daarna geconfronteerd te worden met een nieuwe verzuiling tussen moslims en niet-moslims. Daar wordt hard tegen geageerd omdat we niet terugwillen naar het restrictieve. Tel daarbij op de huidige tendens van de regeringspartijen om bepaalde denkbeelden door te drukken en je hebt een exponentiële groei van afkeer van elk geloof.
Er zijn maar weinig seculieren die een geloof compleet willen verbieden omdat ze vinden dat geloven niet mag en verkeerd is, de meeste seculieren zullen zeggen dat dat ieders eigen keuze is en zolang ze er geen last van hebben gaan ze hun goddelijke gang maar met kerken en moskeeën. Het hele democratische principe is tenslotte geënt op het creeëren van zoveel mogelijk mogelijkheden en persoonlijke ruimte voor iedereen, daar hoort geen monotheïstische wetgeving bij, daarmee leg je iemand jouw geloof op en dat is nou juist net niet de bedoeling.
Hoe meer die denkbeelden gepusht worden, hoe heftiger de reactie.
Als ik kritiek heb op mensen die hun mening proberen op te dringen kan jij er voor kiezen om je niet aangesproken te voelen. Je zet je zelf in een positie en geeft mij de schuldquote:Op woensdag 13 februari 2008 15:37 schreef kazakx het volgende:
[..]
Klopt, het is geen excuus om erachter te schuilen. Maar door die paar voorvallen generaliseer je naar alle gelovigen.
Iedere gelovige kan voor zich zlef uitmaken bij welke groep hij wilt horen. Wil hij zich om ieder woord beledigt voelen en geweld toepassen of begrijpt hij dat er mensen bestaan met een andere mening en heeft hij daar respect voor.quote:Dat probeer ik duidelijk te maken. Je pakt een paar voorvallen (zoals bij die spotprents of bij die dansende marokkanen tijdens 11 sep) Ga je een hele groep gelovigen onder een kam scheren.
Waarom moeten er consequenties zijn als ik mijn mening geef? Waarom voel je je verplicht om te reageren (met geweld misschien?) als iemand jouw religie of mening niet deelt? Daar kies je zelf voor. Waarom is Wilders zo bekend? Vanwege zijn mening of vanwege de manier waarop mensen daarop reageren?quote:Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat je dat normaal ook niet zou doen als je onder de mensen zit. Het is laf om iets via de media te roepen (iets beledigends waar de tegenpatij niet antwoord op kan geven) wat je niet anders in een groep zou (durven) zeggen vanwege de consequenties.
Dat is alleen maar jouw mening. In de westerse maatschappij zijn spotprenten al heel oud. Die cultuur kan je niet afschaffen door te roepen dat je je beledigt voelt en geweld wil gebruiken. In een vrije maatschappij (die zo vrij is dat er ook plaats is voor moslims) communiceren we open. Daar moet je mee om leren gaan. Er is geen andere keuze.quote:Dit is de reinste bullshit. De tegenpartij die hier boos om is zal echt niet veranderen. En voor mensen met onderbuikgevoels zorg je er juist voor dat ze meer in hokjes denken.
Dat is een domme redenatie. Iedereen heeft democratische middelen om hun mening kenbaar te maken. Het punt hier is dat die mensen die lopen te klagen geen tegengeluiden dulden. Ze raken gefrustreerd als ze geen gelijk krijgen.quote:Je mag best je mening verkondigen. Maar als het iemand leed aanricht omdat hij daar geen antwoord op kan geven vanwege geen toegang tot media of dezelfde middelen als waarme het verkondigt word dan gaan mensen op andere manieren hetzelfde leed bij jou proberen aan te richten. Hier kan je niet omheen, zo zijn mensen.
Dan moet je daar overheen. Je kan je zonder geweld uitstekend handhaven in deze maatschappij, maar niet als je alleen ruimte ziet voor je eigen mening.quote:Hier kan je niet tegen strijden het zit in de mens.
Dat is strafbaar. Dat het gebeurd is geen excuusquote:Als je iemand uitscheld op straat krijg je waarschijnlijk klappen.
Spotprenten zijn ook argumenten. Daar kan je argumenten tegenover stellen, maar geen geweld.quote:Of je word zelf ook uitgescholden maar dan harder. Wat los je hiermee op? Maar als het argumenten zijn dan kan je op die argumenten anwoord geven met tegen argumenten. Zo bouw je iets op en niet andersom.
Dat vind ik dus wel. O.a. omdat jij in deze post veel rechtvaardiging ziet om geweld d toe te passen. En vanwege wat? Een religie waar geen basis voor is?quote:[..]
En daarom is dat niet terecht.
Zoals Dragonet is die huidige tendens van religieuze intollerantie terug te brengen naar de huidige ontwikkelingen in de maatschappij. Een vrij conservatieve regering, die steeds maar weer probeert hun religieuze denkbeelden in wetten door te voeren.quote:Op woensdag 13 februari 2008 15:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mja, blijkbaar voelen sommigen zich onzeker en door middel van externe dingen/maatregelen te treffen bij andersdenkenden krijgen ze weer een 'bevestiging' dat hun overtuiging superieur is aan de rest.
Zo een standpunt innemen houdt geen stand zeker niet als het gedwongen gebeurt, maar tegenwoordig zie ik de intolerante vaker en meer ook terugkomen bij seculiere overtuigingen, niet van oorsprong maar wel hoe mensen het belijden.
Dat is toch logisch als je ergens in gelooft? Als je atheïst bent, beschouw je toch ook het niet-bestaan van God als 'enige waarheid'?quote:Op woensdag 13 februari 2008 15:24 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar dat is waar ongelovigen vaak tegenaan lopen in mijn optiek: gelovigen (bij monotheïsmen dan in ieder geval) zijn heel intolerant omdat datgeen waar zij in geloven per hun definitie de enige waarheid is. Zij claimen de waarheid aan te hangen en al het andere is niet waar.
Maar als gelovige kies je er zelf voor om heftig te reageren op kritiek. Zoals ik in het beledigings-topic al stelde, ik ben moeilijk te beledigen. Het beledigt voelen komt eigenlijk voort uit onzekerheid. Degene die zich beledigt voelt moet maar eens diep nadenken waarom hij zich beledigt voelt en zijn onzekerheid niet afreageren op de ongelovige. Dat heeft geen zin.quote:Op woensdag 13 februari 2008 15:57 schreef Triggershot het volgende:
Maar iets wat met afkeer wordt behandeld door een groep wordt ook meer tot zich getrokken door een ander groep, is niet aan te ontkomen.
Een groep is natuurlijk een groep, maar niet intern, de moslims zijn 1 groep als je ze classificeert met andere geloven, joden, christenen, hindoes etc, maar onder de moslims heb je weer ook de conservatieven, gematigden, liberalen etc. Wat de onzekerheid betreft heb ik me hierboven al over uitgelaten.quote:Op woensdag 13 februari 2008 16:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar als gelovige kies je er zelf voor om heftig te reageren op kritiek. Zoals ik in het beledigings-topic al stelde, ik ben moeilijk te beledigen. Het beledigt voelen komt eigenlijk voort uit onzekerheid. Degene die zich beledigt voelt moet maar eens diep nadenken waarom hij zich beledigt voelt en zijn onzekerheid niet afreageren op de ongelovige. Dat heeft geen zin.
Agnosten en polytheïsten zijn dan ook zo ongeveer de enigen die tolerant in het leven staat waar het geloof betreft.quote:Op woensdag 13 februari 2008 16:02 schreef koningdavid het volgende:
Dat is toch logisch als je ergens in gelooft? Als je atheïst bent, beschouw je toch ook het niet-bestaan van God als 'enige waarheid'?
Ik denk dat de meeste gelovigen en atheïsten geloven dat wat zij geloven de waarheid is. Waarom geloof je het anders?
Yup. Vraag is, dring je je denkbeelden ook aan anderen op?quote:Ik ben ook overtuigd dat mijn geloof de waarheid is.
Zoals christelijke rapper Propaganda zegt: "I believe in one God and a lot of y'all are wrong"
Oeps? Ben ik nu intolerant?
Alleen als je vanuit het geloof redeneert. Ik ben zonder God opgegroeid, ik ben hem verder nergens tegengekomen, dus ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat er een God is. Ik neem dus niets aan. Ik geloof dus niet dat God niet bestaat. Ik hoef toch ook niet te geloven dat frumsels en kabouters niet bestaan? Mijn Atheïsme is geen geloof.quote:Op woensdag 13 februari 2008 16:02 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat is toch logisch als je ergens in gelooft? Als je atheïst bent, beschouw je toch ook het niet-bestaan van God als 'enige waarheid'?
Ik geloof niet. Dat hoeft helemaal niet.quote:Ik denk dat de meeste gelovigen en atheïsten geloven dat wat zij geloven de waarheid is. Waarom geloof je het anders?
Nee, alleen maar kortzichtig.quote:Ik ben ook overtuigd dat mijn geloof de waarheid is.
Zoals christelijke rapper Propaganda zegt: "I believe in one God and a lot of y'all are wrong"
Oeps? Ben ik nu intolerant?
Wat beschouw jij als opdringen?quote:Op woensdag 13 februari 2008 16:12 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Agnosten en polytheïsten zijn dan ook zo ongeveer de enigen die tolerant in het leven staat waar het geloof betreft.
[..]
Yup. Vraag is, dring je je denkbeelden ook aan anderen op?
Hoezo?quote:Op woensdag 13 februari 2008 16:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Nee, alleen maar kortzichtig.
Ik kan niet spreken voor 'de atheist', maar als je een wat 'wetenschappelijke' kijk op het leven hebt, kun je meestal wel wat relativeren en spreek je als atheist zijnde niet van 'de enige waarheid'.quote:Op woensdag 13 februari 2008 16:02 schreef koningdavid het volgende:
Ik denk dat de meeste gelovigen en atheïsten geloven dat wat zij geloven de waarheid is. Waarom geloof je het anders?
Omdat je andere meningen meteen diskwalificeert. Omdat je niet eens naar "andere werkelijkheden" wilt kijken. Stel je voor dat je er achter komt dat een ander geloof misschien ook waar kan zijn. Of misschien is ongeloof toch beter.quote:
Ik heb gekeken, en ik kijk nog steeds naar andere "werkelijkheden". Ik ben er alleen van overtuigd dat ik het juiste geloof aanhang. Dat God echt bestaat en Jezus Christus God op aarde was.quote:Op woensdag 13 februari 2008 16:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat je andere meningen meteen diskwalificeert. Omdat je niet eens naar "andere werkelijkheden" wilt kijken. Stel je voor dat je er achter komt dat een ander geloof misschien ook waar kan zijn. Of misschien is ongeloof toch beter.
Maar je komt wel hier meequote:Op woensdag 13 februari 2008 16:29 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik heb gekeken, en ik kijk nog steeds naar andere "werkelijkheden". Ik ben er alleen van overtuigd dat ik het juiste geloof aanhang. Dat God echt bestaat en Jezus Christus God op aarde was.
Ik zou kortzichtig zijn als ik met oogkleppen op mij alleen in mijn eigen veilige christelijke wereldje zou begeven. Maar dat doe ik niet...
quote:I believe in one God and a lot of y'all are wrong"
Ja, dat is toch logisch?quote:Op woensdag 13 februari 2008 16:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar je komt wel hier mee
[..]
Probeer je me te bekeren? Probeer je de regelgeving van dit land zo in te richten dat mensen naar jouw maatstaven moeten leven? Zo ja, dan ben je aan het opdringen, zo nee, prima en veel plezier.quote:Op woensdag 13 februari 2008 16:17 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat beschouw jij als opdringen?
Nee, was het maar wiskunde.quote:Op woensdag 13 februari 2008 16:43 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ja, dat is toch logisch?
Ik geloof dat God bestaat en Jezus zijn "Zoon" is.
Ik geloof dus dat iedereen die dat niet gelooft, verkeerd zit.
Niet bepaald hogere wiskunde lijkt mij.
maar ja, het probleem alleen is in casus god/goden, iedereen gelijke kansen heeft op de waarheid. Immers, je zult het tegendeel van de andere nooit kunnen bewijzen. Jij gelooft niet in de 999 andere goden naast jouw god, maar een ander gelooft niet in jouw god, en de 998 andere goden, etc. WIe heeft er nu gelijk? Misschien wel helemaal niemand, dat is ook een optie.quote:Op woensdag 13 februari 2008 16:43 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ja, dat is toch logisch?
Ik geloof dat God bestaat en Jezus zijn "Zoon" is.
Ik geloof dus dat iedereen die dat niet gelooft, verkeerd zit.
Niet bepaald hogere wiskunde lijkt mij.
Hoe zouden wetenschappers een positief bewijs kunnen vinden voor God? (Papierversnipperaar kon hier geen antwoord op geven, vandaar dat ik het hier nog maar een keer vraag. )quote:Op vrijdag 15 februari 2008 13:16 schreef Bensel het volgende:
[..]
Komt hij een God tegen, dan is er sprake van voortschrijdend inzicht, en accepteert hij het bestaan ervan (om vervolgens verder te gaan met het verklaren van god, etc)
De gelovige is ook niet alwetend. Hij moet net zo goed onderzoek doen in de natuurwetenschappen. De atheist accepteert niet de denkbeelden van de gelovigen. Dat is hem goed recht, maar om er nou trots op te zijn om in het grote 'kweetniet',wat betreft de zin van het zijn, te verkeren, gaat me weer wat ver.quote:Het is geen haat, maar een verschil in dogma's waarbij ik persoonlijk vind dat de atheistische dogma beter is, aangezien er geen voorverpakt antwoord is op alle vragen, maar het moet worden ontdekt door onderzoek.
Dat is nu toch niet te zeggen en de poster zegt ook niet dat de wetenschap god zal tegenkomen, maar als de wetenschap dat doet, zal deze hem accepteren en verder gaan.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 14:16 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Hoe zouden wetenschappers een positief bewijs kunnen vinden voor God? (Papierversnipperaar kon hier geen antwoord op geven, vandaar dat ik het hier nog maar een keer vraag. )
Wat heeft trots daar nou weer mee te maken? Ik kan me niet voorstellen dat er een atheist of wetenschapper is die trots is om in een staat van "kweetniet" te verkeren, als dat het geval zou zijn, dan zouden ze toch helemaal niet zoeken naar antwoorden op hun (al dan niet) wetenschappelijke vragen?quote:De gelovige is ook niet alwetend. Hij moet net zo goed onderzoek doen in de natuurwetenschappen. De atheist accepteert niet de denkbeelden van de gelovigen. Dat is hem goed recht, maar om er nou trots op te zijn om in het grote 'kweetniet',wat betreft de zin van het zijn, te verkeren, gaat me weer wat ver.
positief bewijs voor God. Dat is eigenlijk heel simpel: als Hij persoonlijk welwillend laat testen door wetenschappers, en zijn wonderen keer op keer kan verrichten, zonder dat er een wetenschappelijke verklaring voor te vinden valt (bijvoorbeeld het veranderen van natuurwetten in een gelocaliseerde ruimte, op wil), dan zal de wetenschap in elk geval voor the time being Hem moeten accepteren.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 14:16 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Hoe zouden wetenschappers een positief bewijs kunnen vinden voor God? (Papierversnipperaar kon hier geen antwoord op geven, vandaar dat ik het hier nog maar een keer vraag. )
[..]
De gelovige is ook niet alwetend. Hij moet net zo goed onderzoek doen in de natuurwetenschappen. De atheist accepteert niet de denkbeelden van de gelovigen. Dat is hem goed recht, maar om er nou trots op te zijn om in het grote 'kweetniet',wat betreft de zin van het zijn, te verkeren, gaat me weer wat ver.
Heb je al een definitie van God?quote:Op vrijdag 15 februari 2008 14:16 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Bewijs eerst maar eens dat er een zin zou moeten zijn. wat is er mis met een zinloos bestaan?quote:[..]
De gelovige is ook niet alwetend. Hij moet net zo goed onderzoek doen in de natuurwetenschappen. De atheist accepteert niet de denkbeelden van de gelovigen. Dat is hem goed recht, maar om er nou trots op te zijn om in het grote 'kweetniet',wat betreft de zin van het zijn, te verkeren, gaat me weer wat ver.
Als in een experiment keerk op keer hetzelfde gebeurt, te weten dat natuurwetten worden doorbroken, dan zullen wetenschappers toch netjes moeten constateren dat de natuurwetten niet waren zoals we dachten dat ze waren? Waarom zou je daar dan een God voor tevoorschijn halen?quote:Op vrijdag 15 februari 2008 14:28 schreef Bensel het volgende:
[..]
positief bewijs voor God. Dat is eigenlijk heel simpel: als Hij persoonlijk welwillend laat testen door wetenschappers, en zijn wonderen keer op keer kan verrichten, zonder dat er een wetenschappelijke verklaring voor te vinden valt (bijvoorbeeld het veranderen van antuurwetten in een gelocaliseerde ruimte, op wil), dan zal de wetenschap in elk geval voor the time being Hem moeten accepteren.
Je kunt ook rustig achter dingen proberen te komen en dan toch concluderen dat er iets goddelijks achter het zijn zit. In eerste instantie moet je maar aannemen dat het zin heeft om dingen te gaan ontdekken. Dat doen de meeste mensen echter wel, dus dat is een soort common-sense, blijkbaar.quote:Overigens een vraag die ik gelovigen zichzelf nooit zie stellen: wie zegt dat er uberhaupt een zin des levens is? (of dat die overeenkomt met wat je als gelovige gelooft?) Kun je niet gewoon beter uitgaan wat je hebt en kunt, en gewoon de rest zelf achter proberen te komen? Misschien kom je er nooit achter, maar het is beter dan al van te voren van iets 'goddelijks' uit te gaan. Daarmee doe je jezelf misschien wel tekort.
- Schepper en onderhouder van het heelal, bijvoorbeeld?quote:Op vrijdag 15 februari 2008 14:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Heb je al een definitie van God?
Face it, allerlei dingen zijn onbewijsbaar. Wat dacht je van jouw uitspraak in een ander topic:quote:Bewijs eerst maar eens dat er een zin zou moeten zijn. wat is er mis met een zinloos bestaan?
Bewijs eens...quote:Op dinsdag 12 februari 2008 16:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Sommige dingen zijn belangrijker dan fatsoen. Eerlijkheid bijvoorbeeld.
Dat kan niet. Of je wilt een natuurwetenschappelijk concept van God maken.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 14:16 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Dat is makkelijk. Dan is God een verzameling natuurwetten. Nou, daar ga ik echt niet naar bidden, maar in die vorm bestaat hij wel. Slotje?quote:Op vrijdag 15 februari 2008 15:14 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
- Schepper en onderhouder van het heelal, bijvoorbeeld?
Ik kan jou op een fatsoenlijke manier beledigen of bedriegen. Kies zelf maar.quote:Face it, allerlei dingen zijn onbewijsbaar. Wat dacht je van jouw uitspraak in een ander topic:
[..]
Bewijs eens...
aan de ene kant heb je groot gelijk. aan de andere kant denk ik ook dat juist een grote groep gelovigen naar het conservatieve trekt in een samenleving die nog steeds meer los komt van het gelovige. Een soort reactie op alles wat in de wereld en de omgeving gebeurt wat niet binnen het godsdienstige valt. een soort "stand my ground", omdat de confrontatie met die eigenschappen steeds vaker voorkomt. Natuurlijk steekt niet iedere gelovige een kliniek in de fik etc, maar ik denk wel dat juist door die ontzuiling van de afgelopen tientallen jaren en het aantal mensen dat zich niet meer op het geloof beroept, het terugtrekken binnen het geloof van de gelovigen een stuk meer gebeurt en daarin misschien ook conservatiever wordt.quote:Op woensdag 13 februari 2008 12:44 schreef Hephaistos. het volgende:
En ook nog even over de quote van Papierversnipperaar. Daar zie je dus inderdaad een groot probleem voor religie tegenwoordig. Vroeger was het wat meer wijdversprijd in de samenleving, waardoor mensen de excessen gemakkelijk konden relativeren door die te vergelijken met de mensen om zich heen.
Na de ontkerkelijking wordt dat moeilijker, waardoor die excessen het beeld van de ganse godsdienst gaan bepalen. Christenen zijn fundi's die abortusklinieken in de fik steken en creationisme proberen op te dringen. Moslims zijn terroristen die de Sharia met geweld komen verspreiden. Compleet vervormd beeld natuurlijk, maar blijkbaar heeft Papierversnipperaar niet genoeg 'normale' religie in zijn omgeving om dat te relativeren.
Als God het heelal schept, dan IS hij toch niet de natuurwetten? Ik zeg net dat hij daar de schepper van is.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 15:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is makkelijk. Dan is God een verzameling natuurwetten. Nou, daar ga ik echt niet naar bidden, maar in die vorm bestaat hij wel. Slotje?
Als dat nodig is voor het bewijs, dan moet het maar even. Doe ze allebei maar.quote:Ik kan jou op een fatsoenlijke manier beledigen of bedriegen. Kies zelf maar.
Als het heelal geschapen is door natuurwetten, en God is de schepper van het heelal, dan is God een verzameling natuurwetten. logisch toch?quote:Op vrijdag 15 februari 2008 15:55 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als God het heelal schept, dan IS hij toch niet de natuurwetten? Ik zeg net dat hij daar de schepper van is.
Het is misschien onfatsoenlijk om iemand de waarheid te zeggen (je bent een lelijke domme arrogante kwal) maar die waarheid kan iemand uiteindelijk wel verder helpen. Zachte heelmeesters?quote:Als dat nodig is voor het bewijs, dan moet het maar even. Doe ze allebei maar.
De natuurwetten beschouw ik als onderdeel van dat universum, en zijn dus ook door God geschapen. HOe kunnen we dit nou wetenschappelijk gaan bewijzen?quote:Op vrijdag 15 februari 2008 16:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als het heelal geschapen is door natuurwetten, en God is de schepper van het heelal, dan is God een verzameling natuurwetten. logisch toch?
quote:Het is misschien onfatsoenlijk om iemand de waarheid te zeggen (je bent een lelijke domme arrogante kwal) maar die waarheid kan iemand uiteindelijk wel verder helpen. Zachte heelmeesters?
Ik ben zelf niet gelovig, maar als je voor "sake of argument" even aanneemt wat sommige gelovigen geloven, danquote:Op woensdag 13 februari 2008 12:20 schreef kazakx het volgende:
Ik zie bij heel veel mensen die ongelovig (of atheist) zijn een enorme wrokgevoel tegen God of een verlengde hiervan tegen gelovigen. En ik vraag me echt oprecht af waar dit vandaan komt.
En hoe kun je boos zijn op iets (God) waar je niet in gelooft? Ik heb wel eens borrel gesprekken gehad waar iemand helemaal rood werd van ergernis als hij al uberhaupt over God begon.
Ik vond het een aardig bewijs voor mijn stelling. Maar daarbuiten:quote:Op vrijdag 15 februari 2008 16:28 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
De natuurwetten beschouw ik als onderdeel van dat universum, en zijn dus ook door God geschapen. HOe kunnen we dit nou wetenschappelijk gaan bewijzen?
[..]
Is dit je manier om duidelijk te maken dat je het met me eens bent dat niet alles bewijsbaar is? Als dat niet is wat je bedoeld, dan heb ik werkelijk geen idee wat je duidelijk probeert te maken.
Omdat degene die voor je staat God claimt te zijn. Zolang er geen tegenbewijs is (zolang het niet gefalsificeerd is) zal de wetenschap niet anders kunnen dan concluderen dat het echt God is. Mocht echter later blijken dat er gebruik is gemaakt van 1 of ander op zichzelf staand fenomeen, dan is de oorzaak niet meer God, en zal het een charlatan blijken te zijnquote:Op vrijdag 15 februari 2008 15:06 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als in een experiment keerk op keer hetzelfde gebeurt, te weten dat natuurwetten worden doorbroken, dan zullen wetenschappers toch netjes moeten constateren dat de natuurwetten niet waren zoals we dachten dat ze waren? Waarom zou je daar dan een God voor tevoorschijn halen?
[..]
Je kunt ook rustig achter dingen proberen te komen en dan toch concluderen dat er iets goddelijks achter het zijn zit. In eerste instantie moet je maar aannemen dat het zin heeft om dingen te gaan ontdekken. Dat doen de meeste mensen echter wel, dus dat is een soort common-sense, blijkbaar.
quote:"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
[Stephen Roberts]
Dat is in mijn ogen het gehele punt.quote:Op woensdag 13 februari 2008 13:16 schreef skyrebel het volgende:
Denk dat het probleem is dat er toch wel veel (niet alle) gelovigen zijn, die constant bezig zijn met je te overtuigen dat hun geloof de manier van leven is. Sorry hoor, maar ik respecteer jouw keuze om te geloven, respecteer de mijne dan om het niet te doen. Niet zozeer dat ik daardoor een hekel/wrokgevoelens tov hun heb, maar het is wel allejezus irritant.
Dit is de grootste contradictio in terminis ooit.quote:Op woensdag 13 februari 2008 12:20 schreef kazakx het volgende:
Ik zie bij heel veel mensen die ongelovig (of atheist) zijn een enorme wrokgevoel tegen God
Dat probeerde ik 2 regels daaronder duidelijk te maken:quote:Op zaterdag 16 februari 2008 07:51 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dit is de grootste contradictio in terminis ooit.
quote:En hoe kun je boos zijn op iets (God) waar je niet in gelooft?
Toch zijn er wel atheïsten die boos lijken te zijn op God.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 09:52 schreef kazakx het volgende:
[..]
Dat probeerde ik 2 regels daaronder duidelijk te maken:
[..]
Beetje zoals veel Joden die de holocaust hebben meegemaakt bedoel je? Ik geloof niet in God, maar als ie toch bestaat wil ik er niks mee te maken hebbenquote:Op zaterdag 16 februari 2008 10:22 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Toch zijn er wel atheïsten die boos lijken te zijn op God.
Het is m.i. niet meer dan ons gebruikelijke denken projecteren op in 'doelen' op het menselijk bestaan. Er spreekt ook een zekere arrogantie uit als zou de menselijke diersoort op de een of andere manier geweldig belangrijk zijn in het universum.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 15:06 schreef Dwerfion het volgende:
Je kunt ook rustig achter dingen proberen te komen en dan toch concluderen dat er iets goddelijks achter het zijn zit. In eerste instantie moet je maar aannemen dat het zin heeft om dingen te gaan ontdekken. Dat doen de meeste mensen echter wel, dus dat is een soort common-sense, blijkbaar.
Als in een experiment keer op keer hetzelfde gebeurt, wordt toch een natuurwet ontdekt? Als dan de tot dan toe geaccepteerde natuurwetten gebroken worden, worden nieuwe natuurwetten opgesteld. God gaat over wonderen, lijkt me.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 15:06 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als in een experiment keerk op keer hetzelfde gebeurt, te weten dat natuurwetten worden doorbroken, dan zullen wetenschappers toch netjes moeten constateren dat de natuurwetten niet waren zoals we dachten dat ze waren? Waarom zou je daar dan een God voor tevoorschijn halen?
Het heeft zin om dingen te ontdekken, maar dat betekent niet dat de dingen zin hebben. Zin in de betekenis van doel of betekenis.quote:[..]
Ik hoop niet dat je dit letterlijk bedoelt, want dat zou niet van veel kennis van Godsbeelden vertonen.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 20:41 schreef Bensel het volgende:
[..]
Omdat degene die voor je staat God claimt te zijn.
Op zichzelf staande fenomenen? Wat bedoel je daar mee? Ik denk helemaal niet dat de wetenschap moet concluderen dat God iets doet, zolang er geen tegenbewijs is. Dat is ook helemaal niet wat je ziet. Er zijn allerlei claims van zaken die God in onze wereld veroorzaakt, maar die noemen we niet wetenschappelijk. Dat zou je natuurlijk af kunnen schuiven op het incidentele karakter van die fenomenen. Maar als je gaat zoeken naar zaken die telkens herhaald kunnen worden, dan zeggen we juist dat het natuurwetten zijn, die juist onafhankelijk van God zouden bestaan.quote:Zolang er geen tegenbewijs is (zolang het niet gefalsificeerd is) zal de wetenschap niet anders kunnen dan concluderen dat het echt God is. Mocht echter later blijken dat er gebruik is gemaakt van 1 of ander op zichzelf staand fenomeen, dan is de oorzaak niet meer God, en zal het een charlatan blijken te zijn
Ja, lijkt mij ook. Maar dat is dan weer niet wetenschappelijk. Als je dat als Godsbewijs poneert, dan is het weer een gaten-argument.quote:Op zondag 17 februari 2008 00:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Als in een experiment keer op keer hetzelfde gebeurt, wordt toch een natuurwet ontdekt? Als dan de tot dan toe geaccepteerde natuurwetten gebroken worden, worden nieuwe natuurwetten opgesteld. God gaat over wonderen, lijkt me.
Ik heb gezegd dat je God zou kunnen zien als de schepper van het universum met zijn natuurwetten. Jij wilt daar graag bewijs voor zien, maar ik denk dat dat niet kan. Mijn vraag is dus hoe je deze God zou willen bewijzen?quote:Op zondag 17 februari 2008 13:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik heb nog steeds geen definitie gehoord van God. Zonder definitie blijft het een gaten-discussie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |