abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 februari 2008 @ 12:38:24 #201
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56788708
quote:
Op zondag 17 februari 2008 12:24 schreef RJD het volgende:

[..]

Klopt en bij de berekening voor de heffingsrente voor de aangifte van 2007 wordt gerekend vanaf 1 juli 2007. Dus dat kan best een paar euro's extra opleveren t.o.v. een spaarrekening.

Percentage Datum inwerkingtreding

5,30 1 januari 2008
5,40 1 oktober 2007
5,25 1 juli 2007
5,00 1 april 2007
4,70 1 januari 2007
Dat dacht dus iedereen.
Blijkt nu dat de belastingdienst er een manier op heeft gevonden om geld in eigen zak te houden en pas rente rekent vanaf 1 januari 2008.

Technisch: ze rekenen niet met heffingsrente maar met invorderingsrente.
quote:
Belastingdienst berekent meer heffingsrente dan zij vergoedt
Door na te betalen bedragen vast leggen in nieuwe ‘voorlopige aanslagen’ (met heffingsrente) en terug te betalen bedragen in ‘ambtshalve verminderingen’ (zonder heffingsrente) berekent de Belastingdienst verschuldigde heffingsrente over een langer tijdvak, dan het tijdvak waarover zij rente vergoedt. Of dit fout is of niet, ieder met enig cijfermatig inzicht begrijpt dat de Belastingdienst een rentevoordeel heeft over zes maanden.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_56788797
Ik krijg precies niets terug aangezien de drempel 13,- is (of kan ik iets hebben gemist?).
Ik denk dat ik de deze week maar is naar de winkel ga en daar vertel ik dat ik alles onder de 13,- niet ga betalen.

Heb trouwens eveneens deze week de aangifte terug gehad van 2005. Voorheen vulde de belasting adviseur dit altijd in, maar volgens mij heeft hij de mijne al 2 jaar niet ingevult. Resultaat: ik moet 900 euro dokken over 2005 (=incl boete), over 2006 krijg ik waarschijnlijk ook deze week de brief binnen en nu vul ik het voor het eerst zelf in waardoor ik volgens mij veel over het hoofd zie.
pi_56791690
quote:
Op zondag 17 februari 2008 12:38 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dat dacht dus iedereen.
Blijkt nu dat de belastingdienst er een manier op heeft gevonden om geld in eigen zak te houden en pas rente rekent vanaf 1 januari 2008.
Uit FiscAlert februari 2008 "Aangiftetips nummer 2 van de 64":
* Krijgt u naar verwachting behoorlijk wat geld terug van de fiscus? Als u de aangifte indient vóór 1 april, staat het bedrag meestal vóór 1 juli op uw rekening. Het aardige is dat de Belastingdienst vanaf 1 juli 2007 ook 'heffingsrente' vergoedt. Is het tarief van de heffingsrente hoger dan de rente op uw spaarrekening en heeft u het geld niet direct nodig, maak dan maar wat minder haast met het indienen van uw aangifte. TIP: vraag uitstel aan.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 17 februari 2008 @ 15:18:29 #204
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_56792027
quote:
Op zondag 17 februari 2008 15:05 schreef RJD het volgende:

[..]

* Krijgt u naar verwachting behoorlijk wat geld terug van de fiscus? Als u de aangifte indient vóór 1 april, staat het bedrag meestal vóór 1 juli op uw rekening. Het aardige is dat de Belastingdienst vanaf 1 juli 2007 ook 'heffingsrente' vergoedt. Is het tarief van de heffingsrente hoger dan de rente op uw spaarrekening en heeft u het geld niet direct nodig, maak dan maar wat minder haast met het indienen van uw aangifte. TIP: vraag uitstel aan.
ja die regel had ik ook gezien in het blad... maar ik kan het bedrag best wat eerder gebruiken dus ik vul gewoon voor 1 april in....
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 17 februari 2008 @ 15:25:28 #205
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56792182
quote:
Op zondag 17 februari 2008 15:05 schreef RJD het volgende:

[..]

Als je goed had gelezen had je gezien dat de fiscus dit kan omzeilen door geen heffingsrente in rekening te brengen maar uit te gaan van invorderingsrente. Da's dus het verschil.
En die 'tip' staat ieder jaar in diverse blaadjes.
pi_56792705
mhhh mijn fiscale partner(vrouw) heeft in 2007 voor haar afstuderen een stage plek gehad...
Ik had hiervoor nog geen jaaropgave gehad dus had haar in het programma van de B-dienst eventjes alles op 0,- gelaten, want ik wist dat het niet zo veel was... Op basis daarvan kregen we wat terug (ik werk fultime en zit in de 42% categorie)

Nu heb ik de jaaropgave binnen
Op de jaaropgave staat dat ze 1302 euro aan loon heeft gehad, ingehouden loonheffing staat op 0,- en arbeidskorting op 25,-.

Als ik deze getallen nu invul op mijn aangifte komt er ineens uit dat mijn vrouw 400 euro moet betalen en dat snap ik niet, waarom moet ze die nu betalen? Ik vind het bedrag ook wel fors t.o.v. het lage inkomen?
pi_56792964
quote:
Op zondag 17 februari 2008 15:47 schreef tinny het volgende:
mhhh mijn fiscale partner(vrouw) heeft in 2007 voor haar afstuderen een stage plek gehad...
Ik had hiervoor nog geen jaaropgave gehad dus had haar in het programma van de B-dienst eventjes alles op 0,- gelaten, want ik wist dat het niet zo veel was... Op basis daarvan kregen we wat terug (ik werk fultime en zit in de 42% categorie)

Nu heb ik de jaaropgave binnen
Op de jaaropgave staat dat ze 1302 euro aan loon heeft gehad, ingehouden loonheffing staat op 0,- en arbeidskorting op 25,-.

Als ik deze getallen nu invul op mijn aangifte komt er ineens uit dat mijn vrouw 400 euro moet betalen en dat snap ik niet, waarom moet ze die nu betalen? Ik vind het bedrag ook wel fors t.o.v. het lage inkomen?
Ze zal wel een voorlopige teruggaaf (maandelijkse betaling van de belastingdienst i.v.m. heffingskortingen) hebben gehad. Of haar heffingskortingen zijn al aan jou toegerekend in het programma.
pi_56793006
ja dat klopt... dan zijn het de heffingskortingen ..
wel mooi voorbeeld trouwens... werk niet in NL! Ook al is het maar 1300 euro bruto... je wordt gelijk "gekort"...
pi_56793111
quote:
Op zondag 17 februari 2008 16:01 schreef tinny het volgende:
ja dat klopt... dan zijn het de heffingskortingen ..
wel mooi voorbeeld trouwens... werk niet in NL! Ook al is het maar 1300 euro bruto... je wordt gelijk "gekort"...
In dit geval wordt er dus niemand "gekort". Of jij hebt de heffingskortingen van je vrouw gekregen (en dan gebruik jij ze dus, en logischerwijs je vrouw niet), óf je vrouw heeft ze al uitbetaald gekregen (en dan kan je ze natuurlijk niet nóg een keer gebruiken).
pi_56793750
quote:
Op zondag 17 februari 2008 16:06 schreef DonJames het volgende:

[..]

In dit geval wordt er dus niemand "gekort". Of jij hebt de heffingskortingen van je vrouw gekregen (en dan gebruik jij ze dus, en logischerwijs je vrouw niet), óf je vrouw heeft ze al uitbetaald gekregen (en dan kan je ze natuurlijk niet nóg een keer gebruiken).
die snap ik niet helemaal..
Ja we hebben al de heffingskortingen ontvangen in een VT 2007...
Maar dat staat los van het feit dat als mijn vrouw niet voor 1302 euro had gewerkt (wat natuurlijk een scheintje is) in 2007 we ruim 400 rijker waren/zijn.

Als ik die 1302 euro niet opgeef komt het totalen teruggave bedrag voor ons tweetjes 440 euro hoger uit.
pi_56793949
quote:
Op zondag 17 februari 2008 16:29 schreef tinny het volgende:

[..]

die snap ik niet helemaal..
Ja we hebben al de heffingskortingen ontvangen in een VT 2007...
Maar dat staat los van het feit dat als mijn vrouw niet voor 1302 euro had gewerkt (wat natuurlijk een scheintje is) in 2007 we ruim 400 rijker waren/zijn.

Als ik die 1302 euro niet opgeef komt het totalen teruggave bedrag voor ons tweetjes 440 euro hoger uit.
Daar ben ik het niet mee eens, dan waren jullie nog steeds 1302-400= 902 armer geweest dan nu. Verder begrijp ik je punt wel, je ziet het alleen verkeerd. Jullie hebben door de voorlopige teruggaaf een voordeel gehad, maar omdat je vrouw heeft gewerkt heeft ze nu iets minder recht op dat voordeel. Het blijft echter een voordeel. (reken maar uit: totale voorlopige teruggaaf - aanslag)
Maar troost je: de uitbetaling van deze zgn. "aanrechtsubsidie" wordt afgeschaft en terecht.
  zondag 17 februari 2008 @ 17:22:23 #212
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56794833
quote:
Op zondag 17 februari 2008 16:36 schreef DonJames het volgende:
Maar troost je: de uitbetaling van deze zgn. "aanrechtsubsidie" wordt afgeschaft en terecht.
Even (beetje) off-topic: was je het ook niet eens met het kunnen overheven van de vroegere (voor 2001) belastingvrije voet?
pi_56795479
quote:
Op zondag 17 februari 2008 15:25 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als je goed had gelezen had je gezien dat de fiscus dit kan omzeilen door geen heffingsrente in rekening te brengen maar uit te gaan van invorderingsrente. Da's dus het verschil.
En die 'tip' staat ieder jaar in diverse blaadjes.
Zoals ik het lees op de site van het ministerie van financiën gaat de Belastingdienst toch echt uit van heffingsrente. Heffingsrente krijg je namelijk bij het opleggen van een belastingaanslag en invorderingsrente betaal je pas als je de aanslag niet op tijd betaalt. Dit staat ook altijd zo genoemd op mijn voorlopig teruggave. Daarnaast zijn het percentage voor heffings- en invorderingsrente hetzelfde.

Afkomstig van het ministerie van financiën:
De Belastingdienst hanteert heffings- en invorderingsrente. In een belastingaanslag kan naast de verschuldigde belasting ook een heffingsrente worden berekend. Het betreft of een rentebedrag dat door de belastingplichtige wordt betaald over te weinig betaalde belasting om het geleden rentenadeel van de Belastingdienst te vergoeden. Of het betreft een rentevergoeding van de Belastingdienst aan de belastingplichtige bij te veel betaalde belasting. De heffingsrente wordt berekend over het midden van het betreffende jaar tot aan de dagtekening van de belastingaanslag.

Invorderingsrente is het rentepercentage welke de belastingplichtige aan de Belastingdienst betaalt wanneer een aanslag niet op tijd betaald wordt. De invorderingsrente gaat lopen vanaf het moment dat deze aanslag betaald had moeten worden.
  zondag 17 februari 2008 @ 17:53:58 #214
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56795555
ALS ze een nieuwe aanslag zouden ze opleggen moeten ze rekening houden met de heffingsrente maar omdat ze GEEN nieuwe aanslag opleggen maar een eerder opgelegde voorlopige aanslag ambtshalve verminderen is de invorderingsrente van toepassing.
De truc die ze dus toepassen is: GEEN nieuwe voorlopige aanslag opleggen (en rente vanaf 1 juli 2007 rekenen) maar de eerder opgelegde voorlopige aanslag ambtshalve verminderen (en rente rekenen vanaf 1 januari 2008). En dat scheelt een half jaar rente.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 17 februari 2008 @ 18:14:49 #215
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_56795977
quote:
Op zondag 17 februari 2008 17:53 schreef ManAtWork het volgende:
ALS ze een nieuwe aanslag zouden ze opleggen moeten ze rekening houden met de heffingsrente maar omdat ze GEEN nieuwe aanslag opleggen maar een eerder opgelegde voorlopige aanslag ambtshalve verminderen is de invorderingsrente van toepassing.
De truc die ze dus toepassen is: GEEN nieuwe voorlopige aanslag opleggen (en rente vanaf 1 juli 2007 rekenen) maar de eerder opgelegde voorlopige aanslag ambtshalve verminderen (en rente rekenen vanaf 1 januari 2008). En dat scheelt een half jaar rente.
maar dan moet je toch een eerste voorlopige aanslag hebben waar de heffingsrente wel op wordt toegepast?
ik heb over 2007 nog geen enkele aanslag liggen. Dus ik kan ook geen ambshalve verminder of meerdering krijgen...
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 17 februari 2008 @ 18:19:18 #216
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56796067
Klopt ten dele. Je hoeft geen voorlopige aanslag hebben gehad waar rente op is toegepast. Een voorlopige aanslag is voldoende. Die kunnen ze dan ambtshalve verminderen.
Heb je nog geen aanslag gehad, dan kunnen ze de truc ook niet toepassen. Maar aangezien een grote deel van de NL-ers wel een voorlopige teruggave heeft, werkt het bij hun wel.
De tip voor 2008 kan dan ook zijn: als het je om de rente gaat, vraag geen voorlopige teruggave maar reken af bij het indienen van je aangifte.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 17 februari 2008 @ 18:24:46 #217
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_56796202
ik houd niet van VT... doe mij maar bijna tegelijk met mijn vakantiegeld de belastingcentjes.. kan ik langer op vakantie
pi_56796274
quote:
Op zondag 17 februari 2008 17:53 schreef ManAtWork het volgende:
Sorry, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik heb nog nooit een ambtshalve vermindering gehad. Tot nu toe heb ik altijd eerst een voorlopig teruggaaf gehad. Daarna aan het eind van het jaar aangifte gedaan, gevolgd door een voorlopig aanslag en later nog een definitieve aanslag. Ik snap het probleem dus niet.
pi_56796401
quote:
Op zondag 17 februari 2008 17:22 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Even (beetje) off-topic: was je het ook niet eens met het kunnen overheven van de vroegere (voor 2001) belastingvrije voet?
Die regeling was nog erger.. Echter, die regeling moet je in het tijdsbeeld bekijken waarin hij is ingevoerd. De nieuwe regeling lijkt mij in de moderne tijd niet meer wenselijk.
pi_56796430
quote:
Op zondag 17 februari 2008 18:28 schreef RJD het volgende:

[..]

Sorry, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik heb nog nooit een ambtshalve vermindering gehad. Tot nu toe heb ik altijd eerst een voorlopig teruggaaf gehad. Daarna aan het eind van het jaar aangifte gedaan, gevolgd door een voorlopig aanslag en later nog een definitieve aanslag. Ik snap het probleem dus niet.
Zo ging het voorheen, ja. Nu doen ze dit dus anders.
pi_56796474
quote:
Op zondag 17 februari 2008 18:34 schreef DonJames het volgende:

[..]

Zo ging het voorheen, ja. Nu doen ze dit dus anders.
We zullen zien.... als ze het op "de nieuwe manier" gaan doen, dan dien ik gewoon een bezwaar in...
pi_56796656
quote:
Op zondag 17 februari 2008 18:36 schreef RJD het volgende:

[..]

We zullen zien.... als ze het op "de nieuwe manier" gaan doen, dan dien ik gewoon een bezwaar in...
Hoe ga je dat bezwaar motiveren? Een bezwaarschrift met enkel "nietus", "Da's heul nie waar" of "Ik wil niet betalen" faalt in de regel jammerlijk.
  zondag 17 februari 2008 @ 19:14:50 #223
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56797259
quote:
Op zondag 17 februari 2008 18:33 schreef DonJames het volgende:

[..]

Die regeling was nog erger.. Echter, die regeling moet je in het tijdsbeeld bekijken waarin hij is ingevoerd. De nieuwe regeling lijkt mij in de moderne tijd niet meer wenselijk.
Duidelijk. In ieder geval consequent.
  zondag 17 februari 2008 @ 19:20:42 #224
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56797386
quote:
Op zondag 17 februari 2008 18:36 schreef RJD het volgende:

[..]

Er zijn al kamervragen gesteld omtrent deze 'oneerlijkheid'.
Maar met als DJ ben ik ook nieuwsgierig: welke motivering wil je in je bezwaar vermelden?
pi_56798255
Ik heb in 2007 alleen maar inkomen uit loonverband genoten. Gewoon een bijbaantje bij de AH 16 uur per week. Ik heb verder geen aftrekposten, geen andere inkomsten helemaal niks. Het leek me dus een makkelijke aangifte, maar nu ik de getallen overneem zie ik dat ik 400 euro moet gaan bijbetalen. Hoe is dit mogelijk? De inkomstenbelasting zou toch 0 moeten zijn in mijn geval? Het enige wat ik heb is al reeds ingehouden loonbelasting.
pi_56798362
quote:
Op zondag 17 februari 2008 19:54 schreef KneiterS het volgende:
Ik heb in 2007 alleen maar inkomen uit loonverband genoten. Gewoon een bijbaantje bij de AH 16 uur per week. Ik heb verder geen aftrekposten, geen andere inkomsten helemaal niks. Het leek me dus een makkelijke aangifte, maar nu ik de getallen overneem zie ik dat ik 400 euro moet gaan bijbetalen. Hoe is dit mogelijk? De inkomstenbelasting zou toch 0 moeten zijn in mijn geval? Het enige wat ik heb is al reeds ingehouden loonbelasting.
Het kan goed zijn, het kan fout zijn. Met deze gegevens valt er i.i.g. niks over te zeggen. Hoeveel was je brutosalaris, en hoeveel loonheffing is er ingehouden?
Overigens, de inkomstenbelasting hoeft zeker niet op 0 uit te komen, is juist meestal niet zo.
pi_56808047
Ik heb vorig jaar ook een bril opgegeven bij de belastingdienst en daar is vervolgens niets mee gedaan, omdat de bril niet een dermate sterkte heeft dat het mij in mijn leven beperkt, ofzo...anyway, bummer dat er maar een percentage van die 23 euro huisapotheek afgaat.

En ja, ik heb mijn ziekefondspremie + aanvullende premies ingevuld, maar de drempel ligt voor mij op 3000 euro, en daar kom ik niet eens aan, dus ook dat schiet niet op.

Nja, ik vul die huisapotheek nog maar even in en verder houdt het op Nja, ben allang blij dat ik niet zoals een aantal mensen hier 400 moet betalen
pi_56811942
Ik doe aangifte als Ondernemer, en ik heb vorig jaar een brief gehad dat ik mogelijk aanspraak kan maken op de MKB-winstvrijstelling a 10%. Nu voldoe ik aan de voorwaarden om hier aanspraak op te maken, maar ik weet niet waar ik deze in moet vullen....

De Help van het aangifteprogramma weet het ook niet, want die zegt alleen het volgende
quote:
De mkb-winstvrijstelling is 10% van het gezamenlijke bedrag van de behaalde winst uit 1 of meer ondernemingen. Om de mkb-winstvrijstelling te bepalen, moet u deze winst eerst verminderen met de ondernemersaftrek.
Iemand een idee?
  maandag 18 februari 2008 @ 12:29:50 #229
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56812171
Doet ie automatisch.
pi_56812354
quote:
Op maandag 18 februari 2008 07:41 schreef Colin1985 het volgende:
Ik heb vorig jaar ook een bril opgegeven bij de belastingdienst en daar is vervolgens niets mee gedaan, omdat de bril niet een dermate sterkte heeft dat het mij in mijn leven beperkt, ofzo...
Dan had ik bezwaar ingediend. Er staat namelijk NERGENS dat een bril aan een bepaalde sterkte moet voldoen om als aftrekpost in aanmerking te komen.
  maandag 18 februari 2008 @ 12:42:57 #231
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56812389
Het is geen hulpmiddel (als gevolg van een 'handicap'). Dus als het geen beperking opheft is het terecht niet als aftrekpost geaccepteerd.
pi_56812562
quote:
Op maandag 18 februari 2008 12:29 schreef ManAtWork het volgende:
Doet ie automatisch.
Je hebt gelijk, hij staat in het overzicht gespecificeerd
pi_56812623
quote:
Op maandag 18 februari 2008 12:42 schreef ManAtWork het volgende:
Het is geen hulpmiddel (als gevolg van een 'handicap'). Dus als het geen beperking opheft is het terecht niet als aftrekpost geaccepteerd.
?
quote:
Hulpmiddelen
Uitgaven voor hulpmiddelen kunt u ook meetellen. Hulpmiddelen zijn voorzieningen of apparaten die u in staat stellen de normale lichaamsfuncties uit te oefenen, wat niet mogelijk zou zijn zonder gebruik van het hulpmiddel.

Als uitgaven voor hulpmiddelen kunt u bijvoorbeeld de volgende kosten meetellen:

brillen en lenzen (ook de onderhoudsvloeistoffen);

steunzolen;

gehoorapparaten;

kunstgebit en prothesen;

blindengeleidehond;

rolstoel, krukken, een rollator en een traplift;

onderhoud, reparatie en verzekering van deze hulpmiddelen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 18 februari 2008 @ 13:01:35 #234
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_56812731
quote:
Op maandag 18 februari 2008 12:54 schreef WVL_KsZeN het volgende:

[..]

?
[..]
zoals je zelf quote:
quote:
Hulpmiddelen
Uitgaven voor hulpmiddelen kunt u ook meetellen. Hulpmiddelen zijn voorzieningen of apparaten die u in staat stellen de normale lichaamsfuncties uit te oefenen, wat niet mogelijk zou zijn zonder gebruik van het hulpmiddel.
  maandag 18 februari 2008 @ 13:03:11 #235
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_56812755
quote:
Op zondag 17 februari 2008 16:36 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat is pas terecht zodra mijn vriendin klaar is met haar studie
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_56812796
quote:
Op maandag 18 februari 2008 13:01 schreef Wexy het volgende:

[..]

zoals je zelf quote:
[..]
Ik kan zonder bril écht niet autorijden hoor Dan word ik meteen van de weg gehaald en dat al bij een sterkte van -3..
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 18 februari 2008 @ 13:07:09 #237
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_56812817
quote:
Op maandag 18 februari 2008 13:05 schreef WVL_KsZeN het volgende:

[..]

Ik kan zonder bril écht niet autorijden hoor Dan word ik meteen van de weg gehaald en dat al bij een sterkte van -3..
dus is hij van een dermate sterkte dat jij niet zonder kunt functioneren.
  maandag 18 februari 2008 @ 13:07:58 #238
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56812831
quote:
Op maandag 18 februari 2008 13:07 schreef Wexy het volgende:

[..]

Dat dus.
pi_56812849
quote:
Op maandag 18 februari 2008 13:07 schreef Wexy het volgende:

[..]

Ja, maar dat geld zo'n beetje voor elke bril... Tenzij het echt -0.5 of +0.5 is. Kortom : ik kan me niet voorstellen dat je niet waar kunt maken dat je die bril nodig hebt.
  maandag 18 februari 2008 @ 13:16:56 #240
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_56812997
Ik heb nog nooit gehoord dat de sterkte van de bril er toe doet. Mijn lenzen en brillen zijn -0,75 aan beide kanten. En ik geef ze gewoon op hoor. je draagt überhaupt toch geen bril/lenzen voor de lol.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 18 februari 2008 @ 13:17:01 #241
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_56812998
quote:
Op maandag 18 februari 2008 13:08 schreef WVL_KsZeN het volgende:

[..]

Ja, maar dat geld zo'n beetje voor elke bril... Tenzij het echt -0.5 of +0.5 is. Kortom : ik kan me niet voorstellen dat je niet waar kunt maken dat je die bril nodig hebt.
Mijn moeder heeft een bril die ze af doet bij het auto rijden. Die ze gebruikt om te lezen als ze vermoeid is en dergelijke. Dus geen bril waarbij ze zonder niet zou kunnen functioneren. Lezen kun je ook laten als je vermoeid bent.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 18 februari 2008 @ 13:20:26 #242
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_56813066
quote:
Op maandag 18 februari 2008 13:16 schreef _Flash_ het volgende:
Ik heb nog nooit gehoord dat de sterkte van de bril er toe doet. Mijn lenzen en brillen zijn -0,75 aan beide kanten. En ik geef ze gewoon op hoor. je draagt überhaupt toch geen bril/lenzen voor de lol.
tot ze de aftrekposten weer een jaar gaan controleren en jou de bonnen vragen. Als jij dan niet aannemelijk kunt maken dat die -0.75 voor jou beperkend is in jouw doen en laten........ dan is het zwaai zwaai aftrekpost
  maandag 18 februari 2008 @ 13:26:53 #243
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_56813206
quote:
Op maandag 18 februari 2008 13:20 schreef Wexy het volgende:

[..]

tot ze de aftrekposten weer een jaar gaan controleren en jou de bonnen vragen. Als jij dan niet aannemelijk kunt maken dat die -0.75 voor jou beperkend is in jouw doen en laten........ dan is het zwaai zwaai aftrekpost
Bonnen heb ik natuurlijk wel. Zonder correctie voel ik mij zeker wel beperkt in mijn doen en laten. Maar hoe kan een BD dat nou meten? Ik ga niet autorijden zonder. Ik herken mensen niet op afstand als ik door de stad loop. Verrekte irritant en beperkend.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 18 februari 2008 @ 14:04:16 #244
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_56814110
quote:
Op maandag 18 februari 2008 13:26 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Bonnen heb ik natuurlijk wel. Zonder correctie voel ik mij zeker wel beperkt in mijn doen en laten. Maar hoe kan een BD dat nou meten? Ik ga niet autorijden zonder. Ik herken mensen niet op afstand als ik door de stad loop. Verrekte irritant en beperkend.
Dan is het toch al beperkend in jouw doen en laten als je hem niet hebt?
  maandag 18 februari 2008 @ 14:35:14 #245
80023 Build.1984
Shut the fuck up, Donny.
pi_56814759
Goedemiddag,

Ik heb ook een vraag mbt de aftrekposten.
-Ik heb de ziektekosten bijna ingevuld. Over het jaar 2007 krijg ik mijn noclaim niet terug. Kan ik dit ook invullen onder een aftrekpost?
-Ik ben student. Ontvang een ouderlijke bijdrage, krijg studiefinanciering. Is het dan ook mogelijk om studiekosten terug te vragen? Waar moet ik dan rekening mee houden?

Alvast bedankt.
Let me explain something to you. Um, I am not Mr. Lebowski. You're Mr. Lebowski. I'm the Dude. So that's what you call me. You know, that or uh, His Dudeness, or uh, Duder, or El Duderino if you're not into the whole brevity thing.
  maandag 18 februari 2008 @ 14:57:26 #246
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56815178
quote:
Op maandag 18 februari 2008 14:35 schreef Build.1984 het volgende:
Goedemiddag,

Ik heb ook een vraag mbt de aftrekposten.
-Ik heb de ziektekosten bijna ingevuld. Over het jaar 2007 krijg ik mijn noclaim niet terug. Kan ik dit ook invullen onder een aftrekpost?
-Ik ben student. Ontvang een ouderlijke bijdrage, krijg studiefinanciering. Is het dan ook mogelijk om studiekosten terug te vragen? Waar moet ik dan rekening mee houden?

Alvast bedankt.
- Nee.
- Deze vraag ik al duizend keer gesteld. Zie pag. 3 van dit topic.
pi_56818952
quote:
Op zondag 17 februari 2008 19:59 schreef DonJames het volgende:

[..]

Het kan goed zijn, het kan fout zijn. Met deze gegevens valt er i.i.g. niks over te zeggen. Hoeveel was je brutosalaris, en hoeveel loonheffing is er ingehouden?
Overigens, de inkomstenbelasting hoeft zeker niet op 0 uit te komen, is juist meestal niet zo.
Nou Loon loonbelasting/volksverzekering lag iets boven de 10.000, daar is 585 op ingehouden en ik had 340 arbeidskorting.
Ik dacht dat het in principe alleen verschilde als je aftrekposten invult, tenzij de werkgever niet goed voorheft.
pi_56821569
quote:
Op maandag 18 februari 2008 18:09 schreef KneiterS het volgende:

[..]

Nou Loon loonbelasting/volksverzekering lag iets boven de 10.000, daar is 585 op ingehouden en ik had 340 arbeidskorting.
Ik dacht dat het in principe alleen verschilde als je aftrekposten invult, tenzij de werkgever niet goed voorheft.
Over 10.000 euro ben je (in 2007) verschuligd:
IB/PVV: 3.365
af: algemene heffingskorting: 2.043
af: arbeidskorting: 357
af: loonheffing: 585
te betalen: 380

Er is dus te weinig loonheffing ingehouden, sorry.

Komt helaas wel vaker voor bij bijbaantjes en uitzendwerk als je meer dan een paar uur per week werkt. Overigens verschilt het dus meestal omdat een werkgever niet in de toekomst kan kijken, alleen verschilt het meestal niet zo veel. Maar ik ben dus bang dat het klopt. Troost je met de gedachte dat het per saldo niets uitmaakt, als er wel genoeg loonheffing was ingehouden had je immers minder nettoloon uitbetaald gekregen.
  dinsdag 19 februari 2008 @ 23:09:25 #249
23170 WebForce
Kijk mij nou!
pi_56849572
Ik weet dat er veel vragen over aftrek studiekosten worden gesteld, maar ik kan mijn antwoord niet halen uit de geschreven stukken uit de afgelopen twee topics. Ik hoop dat ik er niet overheen heb gelezen...

Ik studeer aan een HBO, in 2007 het hele jaar. Nu is het schooljaar 2006/2007 betaald door mijn ouders, dus ik kan dat (uiteraard) niet als aftrek gebruiken, maar... het schooljaar 2007/2008 is wel voor mijn rekening (van 1/9 t/m 31/12 in 2007, 4 maanden). Nu heb ik ook studiefinanciering ontvangen (basisbeurs, ¤90,77 per maand), maar die heb ik t/m november gehad, december heb ik deze stopgezet.

Ik heb ik de periode dat mijn ouders mijn studiegeld betaalde natuurlijk wel overige kosten gemaakt, werk ik dan toch het hele jaar met de normbedragen? Ook voor de maand dat ik geen stufi ontving? In mijn ogen zijn die normbedragen van toepassing als je stufi ontvangt, toch?

Tweede vraag:
En daarbij heb ik afgelopen jaar een nieuwe laptop gekocht (had er ééntje aan het begin van mijn studie gekocht, maar die was versleten en op...). Alleen heb ik beide nooit opgegeven als aftrek, dat kan toch nog alsnog (hoop ik!).

Eerste laptop: ¤1776 (tering dat ik toen zoveel heb betaald voor dat ding! ), 10% restwaarde = ¤177,60, ¤532,8 afschrijving per jaar (3 jaar...).
Huidige laptop: ¤870, 10% restwaarde = ¤87,- (schrik!), ¤261 euro afschrijving, alleen is dat eigenlijk 2008 toch?

bedankt voor de vele tips en antwoorden al in dit topic, je denkt al snel als student dat het loon & heffing invullen is en versturen...
pi_56851355
Ik heb ook een vraagje,

1. Als ik alles ingevuld heb in de elektronische aangifite geeft hij bij het overzicht de berekende loonbelasting aan. Het programma geeft echter een veel lager bedrag aan dan ik werkelijk heb betaald, zo'n 600 euro verschil. Kan dit kloppen? (Zou het eraan kunnen liggen dat ik 2 baantjes had toendertijd en dat ik bij de ene geen loonheffingskorting liet toepassen, waardoor er nu zo'n verschil staat? Zo ja, kan ik er dan iets aan doen?)

2. Werkelijke studiekosten zijn lager dan de normbedragen. Mag ik dan alsnog de normbedragen gebruiken als aftrekpost? (In ontvang geen stuffi meer. Alleen lening en ov). Dit word dan: normbedrag x 12 - drempel 500 euro = afstrekpost studiekosten?

Alvast bedank!!

[ Bericht 11% gewijzigd door Dipstaart op 20-02-2008 00:51:26 ]
  woensdag 20 februari 2008 @ 02:42:08 #251
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_56852789
Okay, enkel dat ik me écht niet vergis.

Ik krijg gewoon dat geld, toch?
...en zo ja: wanneer?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_56853334
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 02:42 schreef JAM het volgende:

[ afbeelding ]

je zult dit bedrag wel krijgen... er bestaat alleen de kans dat je het helemaal of een gedeelte moet terug betalen als de cijfers daarboven niet correct zijn natuurlijk...

Meestal beginnen ze met uitbetalen eind mei, begin juni... en uiterlijk volgens mij 1 juli krijg je je geld..
  woensdag 20 februari 2008 @ 08:03:34 #253
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56853419
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 23:09 schreef WebForce het volgende:
Ik weet dat er veel vragen over aftrek studiekosten worden gesteld, maar ik kan mijn antwoord niet halen uit de geschreven stukken uit de afgelopen twee topics. Ik hoop dat ik er niet overheen heb gelezen...

Ik studeer aan een HBO, in 2007 het hele jaar. Nu is het schooljaar 2006/2007 betaald door mijn ouders, dus ik kan dat (uiteraard) niet als aftrek gebruiken, maar... het schooljaar 2007/2008 is wel voor mijn rekening (van 1/9 t/m 31/12 in 2007, 4 maanden). Nu heb ik ook studiefinanciering ontvangen (basisbeurs, ¤90,77 per maand), maar die heb ik t/m november gehad, december heb ik deze stopgezet.

Ik heb ik de periode dat mijn ouders mijn studiegeld betaalde natuurlijk wel overige kosten gemaakt, werk ik dan toch het hele jaar met de normbedragen? Ook voor de maand dat ik geen stufi ontving? In mijn ogen zijn die normbedragen van toepassing als je stufi ontvangt, toch?

Tweede vraag:
En daarbij heb ik afgelopen jaar een nieuwe laptop gekocht (had er ééntje aan het begin van mijn studie gekocht, maar die was versleten en op...). Alleen heb ik beide nooit opgegeven als aftrek, dat kan toch nog alsnog (hoop ik!).

Eerste laptop: ¤1776 (tering dat ik toen zoveel heb betaald voor dat ding! ), 10% restwaarde = ¤177,60, ¤532,8 afschrijving per jaar (3 jaar...).
Huidige laptop: ¤870, 10% restwaarde = ¤87,- (schrik!), ¤261 euro afschrijving, alleen is dat eigenlijk 2008 toch?

bedankt voor de vele tips en antwoorden al in dit topic, je denkt al snel als student dat het loon & heffing invullen is en versturen...
Je had recht op studiefinanciering. Dus moet je gebruik maken van de normbedragen.
(Dat had DJ duidelijk in zijn opstel vermeld. )
Je wilt dus 2 laptops opvoeren als studiekosten? Hmmm,... En je gebruikt ze alleen voor je studie?
Als de eerste versleten is in de loop van 2007 moet je tijdsevenredig gaan rekenen. Bijv. 1/4 van de afschrijving als je op 1 april een nieuwe hebt gekocht. Deze schrijf je dan de resterende 9 maanden af.
(Hoezo de vraag: alleen is dat eigenlijk 2008 toch?)
  woensdag 20 februari 2008 @ 08:07:15 #254
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56853451
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 00:15 schreef Dipstaart het volgende:
Ik heb ook een vraagje,

1. Als ik alles ingevuld heb in de elektronische aangifite geeft hij bij het overzicht de berekende loonbelasting aan. Het programma geeft echter een veel lager bedrag aan dan ik werkelijk heb betaald, zo'n 600 euro verschil. Kan dit kloppen? (Zou het eraan kunnen liggen dat ik 2 baantjes had toendertijd en dat ik bij de ene geen loonheffingskorting liet toepassen, waardoor er nu zo'n verschil staat? Zo ja, kan ik er dan iets aan doen?)
Met twee baantjes zou je normaal gesproken moeten bijbetalen. Of heb je bijv. bij beide de loonheffingskorting niet toe laten passen? Of heb je hoge aftrekposten? Met alleen bovenstaande is er geen duidelijk antwoord te geven.
quote:
2. Werkelijke studiekosten zijn lager dan de normbedragen. Mag ik dan alsnog de normbedragen gebruiken als aftrekpost? (In ontvang geen stuffi meer. Alleen lening en ov). Dit word dan: normbedrag x 12 - drempel 500 euro = afstrekpost studiekosten?
Recht op studiefinanciering -> normbedragen gebruiken.
quote:
Alvast bedank!!
Alvast graag gedaan.
  woensdag 20 februari 2008 @ 08:07:53 #255
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56853455
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 02:42 schreef JAM het volgende:

[ afbeelding ]

Nee, je moet er wel iets voor doen.
pi_56856371
Net even snel topic doorgespit, maar kan het antwoord op mijn vraag niet vinden.

Ik heb net het programma voor 2007 gedownload, maar kan niet aangeven dat ik een fiscale partnet heb. Ik mag alleen kiezen uit: heel 2007 getrouwd, deel van 2007 getrouwd of helemaal niet getrouwd.

Bij de laatste optie krijg ik dan niet de kans om een fiscale partner toe te voegen. Kies ik voor getrouwd, dan kan ik wel gegevens over mijn echtgenoot toevoegen, maar het is officieel niet mijn echtgenoot

Ik zie al dat ik de data van de samenwoonperiode niet goed heb ingevuld, waardoor we te kort samenwoonden voor fiscaal partnerschap. Opgelost!

Erg fijn trouwens ManAtWork dat je alle moeite neemt om iedereen antwoord te geven

[ Bericht 13% gewijzigd door Stiemie op 20-02-2008 11:53:21 ]
  woensdag 20 februari 2008 @ 12:29:54 #257
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56857554
Vergeet DJ niet!
  woensdag 20 februari 2008 @ 12:31:37 #258
37950 JAM
pi_56857587
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 07:48 schreef tinny het volgende:

[..]

je zult dit bedrag wel krijgen... er bestaat alleen de kans dat je het helemaal of een gedeelte moet terug betalen als de cijfers daarboven niet correct zijn natuurlijk...

Meestal beginnen ze met uitbetalen eind mei, begin juni... en uiterlijk volgens mij 1 juli krijg je je geld..
Nu ja, dat zit wel goed. Ik heb niets anders gedaan dan m'n jaaropgaaf gekopieërd (bij mij is het allemaal niet zo heel ingewikkeld). In ieder geval: BETÂÂÂÂÂH!
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 20 februari 2008 @ 12:59:21 #259
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_56858031
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 12:31 schreef JAM het volgende:

[..]

Nu ja, dat zit wel goed. Ik heb niets anders gedaan dan m'n jaaropgaaf gekopieërd (bij mij is het allemaal niet zo heel ingewikkeld). In ieder geval: BETÂÂÂÂÂH!
Dat is netjes als het alleen van je jaaropgaven afkomt.
Verder geen aftrekposten?
  woensdag 20 februari 2008 @ 13:00:40 #260
153540 Fawn
Keep Watching!
pi_56858058
Ik heb een tijdje een ww uitkering ontvangen en wil dat in Box 1 invullen.

Dit is net iets anders dan loon waarbij je je loonheffing, arbeidskorting en loon moet invullen.

Bij WW moet ik loonheffing invullen, maar daarnaast MOET ik iets invullen onder de kolom 'pensioen' e.d. Welk bedrag moet ik daar neerzetten... Ik kan kiezen uit een aantal opties wat betreft getallen die erop mijn jaaropgave van UWV staan namelijk:

- Fiscaal loon
- ZVW loon
- bijdrage zvw

Iemand een idee wat er dus ingevuld moet worden bij pensioen e.d. aangezien dit niet terug te vinden in op mijn jaaropgaaf?
KISSSSSSSSSSS
  woensdag 20 februari 2008 @ 13:02:15 #261
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56858096
Fiscaal loon. (Waarom toch,...?)
  woensdag 20 februari 2008 @ 13:05:33 #262
37950 JAM
pi_56858176
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 12:59 schreef Wexy het volgende:

[..]

Dat is netjes als het alleen van je jaaropgaven afkomt.
Verder geen aftrekposten?
Nee. Niets.
  woensdag 20 februari 2008 @ 13:07:59 #263
153540 Fawn
Keep Watching!
pi_56858218
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 13:02 schreef ManAtWork het volgende:
Fiscaal loon. (Waarom toch,...?)
Je bedoelt dat ik mijn fiscaal loon daar moet invullen op zich wel logisch aangezien dat het 'totale' loon is en je dat bij je met werk verdiende loon ook moet invullen.

Waarom toch..?
KISSSSSSSSSSS
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 20 februari 2008 @ 13:29:36 #264
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_56858725
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 13:05 schreef JAM het volgende:

[..]

Nee. Niets.
probeer eens of je met aftrekposten nog meer terug kan krijgen dan
  woensdag 20 februari 2008 @ 13:36:32 #265
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56858900
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 13:07 schreef Fawn het volgende:

[..]

Je bedoelt dat ik mijn fiscaal loon daar moet invullen op zich wel logisch aangezien dat het 'totale' loon is en je dat bij je met werk verdiende loon ook moet invullen.

Waarom toch..?
Fiscaal loon is het loon dat gebruikt wordt voor de bepaling van het belastbaar loon voor de inkomstenbelasting.
De overige posten zijn grondslagen voor andere premies en voegen (bijna) nooit iets toe voor je aangifte IB.
  woensdag 20 februari 2008 @ 14:04:12 #266
37950 JAM
pi_56859508
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 13:29 schreef Wexy het volgende:

[..]

probeer eens of je met aftrekposten nog meer terug kan krijgen dan
Ik heb er al eens naar gekeken maar ik zou niet weten wat ik (zonder de boel op te lichten dan) af zou kunnen trekken. Mocht ik nog iets tegenkomen waar ik over twijfel dan laat ik het hier wel weten. .
pi_56861798
over de boel oplichten gesproken:

ik zat er over te denken, maar ik zou puur hypothetisch het willen bespreken:

de situatie:

vorig jaar ca 11000 fiscaal loon gehad
ca 1500 loonheffing en premie vv betaald
als ik alles eerlijk invul ontvang ik ca 500 terug (algemene heffingskorting, arbeidskorting, en een klein beetje persoonsgebonden aftrek)

ik zit op het moment een beetje in geldnood en ik zou het volle bedrag van 1500 goed kunnen gebruiken
nu zat ik na te denken wat voor aftrek je op zou kunnen voeren
zelf vond ik bij ziektekosten het voorgeschreven dieet wel een mooie

de hele lijst vind je op de site van de BD
http://www.belastingdienst.nl/download/1499.html

als je bijvoorbeeld een koemelkeiwitvrij met glutenvrij dieet volgde mag je 1514 invullen
zo zou ik een hogere PGA krijgen en meer geld terug ontvangen

ik heb alleen geen doktersvoorschrift van een dieet, omdat ik dat niet volgde (al heb ik wel een klein beetje overgewicht en zou een dieet best op zijn plaats zijn:P)
zou dit bijvoorbeeld een goede manier zijn, of zijn er betere "verzonnen aftrekposten" te bedenken?

ik zou het simpelweg niet durven, omdat je een boete riskeert en 5 jaar lang er op aangesproken kan worden
(5 jaar toch?)

wat kan er gebeuren? en zou de BD hier streng op controleren, ik hoorde bijvoorbeeld van een collega dat hij vorig jaar alles heeft teruggekregen omdat hij fictieve studiekosten als aftrekpost heeft opgevoerd

ben heel benieuwd hoe anderen dit zien
pi_56862129
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 15:42 schreef RobKel het volgende:
over de boel oplichten gesproken:

ik zat er over te denken, maar ik zou puur hypothetisch het willen bespreken:

de situatie:

vorig jaar ca 11000 fiscaal loon gehad
ca 1500 loonheffing en premie vv betaald
als ik alles eerlijk invul ontvang ik ca 500 terug (algemene heffingskorting, arbeidskorting, en een klein beetje persoonsgebonden aftrek)

ik zit op het moment een beetje in geldnood en ik zou het volle bedrag van 1500 goed kunnen gebruiken
nu zat ik na te denken wat voor aftrek je op zou kunnen voeren
zelf vond ik bij ziektekosten het voorgeschreven dieet wel een mooie

de hele lijst vind je op de site van de BD
http://www.belastingdienst.nl/download/1499.html

als je bijvoorbeeld een koemelkeiwitvrij met glutenvrij dieet volgde mag je 1514 invullen
zo zou ik een hogere PGA krijgen en meer geld terug ontvangen

ik heb alleen geen doktersvoorschrift van een dieet, omdat ik dat niet volgde (al heb ik wel een klein beetje overgewicht en zou een dieet best op zijn plaats zijn:P)
zou dit bijvoorbeeld een goede manier zijn, of zijn er betere "verzonnen aftrekposten" te bedenken?

ik zou het simpelweg niet durven, omdat je een boete riskeert en 5 jaar lang er op aangesproken kan worden
(5 jaar toch?)

wat kan er gebeuren? en zou de BD hier streng op controleren, ik hoorde bijvoorbeeld van een collega dat hij vorig jaar alles heeft teruggekregen omdat hij fictieve studiekosten als aftrekpost heeft opgevoerd

ben heel benieuwd hoe anderen dit zien
Je moet overal bewijs voor hebben als je iets als aftrekpost wil aangeven.
  woensdag 20 februari 2008 @ 16:02:48 #269
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_56862307
Ben ik weer

Heb dus nog steeds m'n fiscaal overzicht van m'n Levensloop Pensioen niet gehad.
Maar als ik het me van vorig jaar goed herrinner hoefde ik toen alleen maar in te vullen hoeveel premie ik over het afgelopen jaar heb betaald.
Rekent de BD dan zelf uit of het op basis van jaarruimte of reserveringsruimte aftrekbaar is?
Kan me ook nog herrinneren dat de teruggave ingevuld zonder en met deze premies nog best verschilde.
I'm the patron saint of the denial.
With an angel face and a taste for suicidal.
pi_56862352
maar het wordt toch niet standaard gevraagd, je kan het moeilijk meesturen met je aangifte

het is toch zo dat de BD het van je mag vragen, maar dit vaak niet doet, en dat je alleen de lul bent als de inspecteur jou uit de stapel trekt?
  woensdag 20 februari 2008 @ 16:36:03 #271
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_56863168
Ik zie trouwens in die tabel van bijzondere ziektekosten een diabetesdieet staan.
Nou is mijn partner een Type 1 Diabeet, maar om nou te zeggen dat ie een speciaal dieet volgt.
Kan ik die ¤ 288 dan wel aftrekken?
pi_56863433
hij heeft vast wel ergens een doktersverklaring van zijn diabetes
ik denk dat dat volstaat
en anders: 0800-0543
moet je wel snel zijn, 1700 is het schluss
pi_56863963
[quote]Op woensdag 20 februari 2008 08:07 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Met twee baantjes zou je normaal gesproken moeten bijbetalen. Of heb je bijv. bij beide de loonheffingskorting niet toe laten passen? Of heb je hoge aftrekposten? Met alleen bovenstaande is er geen duidelijk antwoord te geven.
[..]

Tot november had ik 1 baantje. Per 1 november tot 31 december 2 baantjes.
Toen ik mijn tweede baantje kreeg heb ik hier loonheffingskorting laten toepassen en deze bij de ander opgezegd.

Werkelijk heb ik +/- 2000 euro belasting betaald. (Bedragen die op mijn jaaropgave staan).
Het programma van de belastingdienst geeft echter aan dat ik maar +/- 1450 euro belasting betaald heb.
Verschuldige belasting geeft hij aan +/- 1000 euro. Dus ik zou 450 euro terugkrijgen. (bedragen kloppen niet helemaal aangezien ik nu niet bij mijn aangifte kan).

Het enige dat ik als aftrekpost opgegeven heb zijn mijn studiekosten. (normbedragen x 12 - 500 euro) en de aanvullende zorgverzekering (aangezien de drempel die hier opzit is de uiteindelijke aftrekpost hiervan maar 28 euro).
pi_56863981
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 17:10 schreef Dipstaart het volgende:
[quote]Op woensdag 20 februari 2008 08:07 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Tot november had ik 1 baantje. Per 1 november tot 31 december 2 baantjes.
Toen ik mijn tweede baantje kreeg heb ik hier loonheffingskorting laten toepassen en deze bij de ander opgezegd.

Werkelijk heb ik +/- 2000 euro belasting betaald. (Bedragen die op mijn jaaropgave staan).
Het programma van de belastingdienst geeft echter aan dat ik maar +/- 1450 euro belasting betaald heb.
Verschuldige belasting geeft hij aan +/- 1000 euro. Dus ik zou 450 euro terugkrijgen. (bedragen kloppen niet helemaal aangezien ik nu niet bij mijn aangifte kan).

Het enige dat ik als aftrekpost opgegeven heb zijn mijn studiekosten. (normbedragen x 12 - 500 euro) en de aanvullende zorgverzekering (aangezien de drempel die hier opzit is de uiteindelijke aftrekpost hiervan maar 28 euro).
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 20 februari 2008 @ 17:50:42 #275
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_56865039
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 16:45 schreef RobKel het volgende:
hij heeft vast wel ergens een doktersverklaring van zijn diabetes
ik denk dat dat volstaat
en anders: 0800-0543
moet je wel snel zijn, 1700 is het schluss
belastingdienst is van 8 tot 20.00 geopend.
alleen op vrijdag van 8 tot 17.00

En wat betreft loonheffingskorting, ik vind het altijd riskant om bij een tweede baan aan te geven dat ze die korting mogen toepassen. Ik betaal liever in het jaar meer en dat ik aan van de belasting nog terug krijg.
  woensdag 20 februari 2008 @ 21:53:27 #276
23170 WebForce
Kijk mij nou!
pi_56871296
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 08:03 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je had recht op studiefinanciering. Dus moet je gebruik maken van de normbedragen.
(Dat had DJ duidelijk in zijn opstel vermeld. )
Alright, thanks!
quote:
Je wilt dus 2 laptops opvoeren als studiekosten? Hmmm,... En je gebruikt ze alleen voor je studie?
NIet alleen studie, maar dat mag wel, staat ook op de site en in de helpfile van de belastingdienst...
quote:
Als de eerste versleten is in de loop van 2007 moet je tijdsevenredig gaan rekenen. Bijv. 1/4 van de afschrijving als je op 1 april een nieuwe hebt gekocht. Deze schrijf je dan de resterende 9 maanden af.
(Hoezo de vraag: alleen is dat eigenlijk 2008 toch?)
Vandaar de vraag, dat de afschrijving niet een heel jaar is van die tweede laptop, die is namelijk in december aangeschaft daus 1/12 X jaarafschrijiving...
  Moderator woensdag 20 februari 2008 @ 22:34:06 #277
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_56872564
Zo.

Voor maarliefst 120 euro aan teruggave ingevoerd. Ik ben benieuwd ! Dik bedrag wel ! !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_56872652
Even een Noob-Vraagje:

Mijn partner past op (op mijn nichtje). Nu is er zo'n buro dat wel ff alles regelt zodat de oppassen (mijn partner/Oma etc.) subsidie ofzo krijgen. Moet dit ook ergens ingevuld worden bij de aangifte?? Zo ja, waar?
"Ow, en betreffende PP: Iedereen weet toch dat dat een verbitterde piemel is, die alleen maar op anderen kan kankeren? Daarom is hij ook zo leuk. Zonder PP zou het leven maar saai zijn "
  woensdag 20 februari 2008 @ 22:41:06 #279
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56872800
Inkomen uit overige werkzaamheden.
  woensdag 20 februari 2008 @ 23:09:48 #280
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_56873745
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 16:02 schreef Ingetje79 het volgende:
Ben ik weer

Heb dus nog steeds m'n fiscaal overzicht van m'n Levensloop Pensioen niet gehad.
Maar als ik het me van vorig jaar goed herrinner hoefde ik toen alleen maar in te vullen hoeveel premie ik over het afgelopen jaar heb betaald.
Rekent de BD dan zelf uit of het op basis van jaarruimte of reserveringsruimte aftrekbaar is?
Kan me ook nog herrinneren dat de teruggave ingevuld zonder en met deze premies nog best verschilde.
quote:
Ik zie trouwens in die tabel van bijzondere ziektekosten een diabetesdieet staan.
Nou is mijn partner een Type 1 Diabeet, maar om nou te zeggen dat ie een speciaal dieet volgt.
Kan ik die ¤ 288 dan wel aftrekken?
Iemand aanwezig hier die me hierop een antwoord kan geven?
Als ik dus alleen de betaalde premie in hoef te vullen, lukt dat ook wel zonder dat overzicht.
En in dat geval wil ik dit weekend de aangifte graag doen
pi_56873816
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 22:41 schreef ManAtWork het volgende:
Inkomen uit overige werkzaamheden.
Ah OK. Dus dat gaat weer belast worden ofzo? Ik heb er echt geen ruk verstand van hoor, dus sorry voor de evt. noobvragen en overlast.
"Ow, en betreffende PP: Iedereen weet toch dat dat een verbitterde piemel is, die alleen maar op anderen kan kankeren? Daarom is hij ook zo leuk. Zonder PP zou het leven maar saai zijn "
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 21 februari 2008 @ 00:02:55 #282
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_56875014
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 23:12 schreef PrincePolly het volgende:

[..]

Ah OK. Dus dat gaat weer belast worden ofzo? Ik heb er echt geen ruk verstand van hoor, dus sorry voor de evt. noobvragen en overlast.
Yep, een derde van inkomen uit overige werkgeven kun je altijd al meteen reserveren voor de staat.
Dat is ook de humor van de kinderopvangtoeslag die door gastouderbureaus zo goed worden voorgespiegeld als opa en oma toeslag.

Heb echt heel vaak moeten vertellen aan de telefoon aan mensen dat ze niet moeten vergeten dat ze of A via het gastouderbureau moeten laten verlonen met afdracht van premies en dus aan het eind van het jaar een jaaropgave. Of B dat ze zelf alvast de kosten voor de belastingdienst apart kunnen zetten.

PS... overlast is het niet!
uiteraard spreek ik alleen voor mezelf, maar ga er vanuit dat anderen dat ook niet vinden

[ Bericht 7% gewijzigd door Nizno op 21-02-2008 00:08:08 ]
  donderdag 21 februari 2008 @ 00:25:34 #283
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_56875386
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 23:09 schreef Ingetje79 het volgende:

[..]

[..]

Iemand aanwezig hier die me hierop een antwoord kan geven?
Als ik dus alleen de betaalde premie in hoef te vullen, lukt dat ook wel zonder dat overzicht.
En in dat geval wil ik dit weekend de aangifte graag doen
Die vraag over dat dieet weet je zelf ook wel denk ik. Als hij dat dieet niet volgt mag je natuurlijk dat geld niet aftrekken. Kom je uberhaupt wel over die grens heen (11.5% van je inkomen) voordat het uberhaupt zin heeft om ziektekosten af te gaan trekken? Ik kwam er zelfs niet eens na een duur tandartsbezoek + ooglaserbehandeling 2007... Die drempel is absurd hoog.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  donderdag 21 februari 2008 @ 07:27:15 #284
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_56877343
Maar er bestaat geen speciaal dieet voor diabeten
Iig tnx....ik zal het nog es goed doorlezen dit weekend.
pi_56879292
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 00:02 schreef Wexy het volgende:

[..]

Yep, een derde van inkomen uit overige werkgeven kun je altijd al meteen reserveren voor de staat.
Dat is ook de humor van de kinderopvangtoeslag die door gastouderbureaus zo goed worden voorgespiegeld als opa en oma toeslag.

Heb echt heel vaak moeten vertellen aan de telefoon aan mensen dat ze niet moeten vergeten dat ze of A via het gastouderbureau moeten laten verlonen met afdracht van premies en dus aan het eind van het jaar een jaaropgave. Of B dat ze zelf alvast de kosten voor de belastingdienst apart kunnen zetten.

PS... overlast is het niet!
uiteraard spreek ik alleen voor mezelf, maar ga er vanuit dat anderen dat ook niet vinden
Dus als ik het goed begrijp:
A) hun laten regelen en hun dus al eea laten afdragen, zodat er ``minder`` overgemaakt wordt en dan zijn we ervan af.
Krijgen dan wel een jaaropgaaf die we nog moeten invullen bij de belastingaangifte, maar alles is al verrekend.

of

B) alle gelden over laten maken en wij de invullen bij de aangifte, maar dan moeten we (zelf) nog belasting daarover betalen cq. verrekenen met de lopende aangifte.

Dit nog effe: heb de aangifte over 2006 nog niet verstuurd, optie A lijkt me wel het handigst. In 2006 heeft die oppas-shit plaatsgevonden. Moet ik nu vragen aan dat buro voor optie A en ZSM jaaropgaaf eisen?
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 21 februari 2008 @ 12:24:20 #286
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_56881929
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 10:15 schreef PrincePolly het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp:
A) hun laten regelen en hun dus al eea laten afdragen, zodat er ``minder`` overgemaakt wordt en dan zijn we ervan af.
Krijgen dan wel een jaaropgaaf die we nog moeten invullen bij de belastingaangifte, maar alles is al verrekend.

of

B) alle gelden over laten maken en wij de invullen bij de aangifte, maar dan moeten we (zelf) nog belasting daarover betalen cq. verrekenen met de lopende aangifte.

Dit nog effe: heb de aangifte over 2006 nog niet verstuurd, optie A lijkt me wel het handigst. In 2006 heeft die oppas-shit plaatsgevonden. Moet ik nu vragen aan dat buro voor optie A en ZSM jaaropgaaf eisen?
Bij A is het dan wel zo dat het gastouderbureau hiermee akkoord moet gaan.. Veel gastouderbureaus willen dat niet.

En nee je kan geen jaaropgave eisen als er geen loondienst was op dat moment. En dat zal dus nu ook nog steeds niet geweest zijn.
pi_56882105
Beste luitjes,

Ik heb 2 vraagjes.
1. Ik heb geen recht meer op studiefinanciering, ik heb nog wel een nul-lening om mijn ov-kaart te krijgen. In hoeverre moet ik rekening houden met normbedrage etc bij het opvoeren van studiekosten als aftrekpost

2. In hoeverre mag ik nou betaalde ziekenfondspremie aftrekken?
  donderdag 21 februari 2008 @ 12:44:12 #288
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56882312
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 12:32 schreef Milos20 het volgende:
Beste luitjes,

Ik heb 2 vraagjes.
1. Ik heb geen recht meer op studiefinanciering, ik heb nog wel een nul-lening om mijn ov-kaart te krijgen. In hoeverre moet ik rekening houden met normbedrage etc bij het opvoeren van studiekosten als aftrekpost
Nog maar een keer dan.
quote:
2. In hoeverre mag ik nou betaalde ziekenfondspremie aftrekken?
Mag je aftrekken. Gebruik de rekenhulp in het aangifteprogramma en het wijst zich vanzelf.
pi_56882992
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 12:24 schreef Wexy het volgende:

[..]

Bij A is het dan wel zo dat het gastouderbureau hiermee akkoord moet gaan.. Veel gastouderbureaus willen dat niet.

En nee je kan geen jaaropgave eisen als er geen loondienst was op dat moment. En dat zal dus nu ook nog steeds niet geweest zijn.
In mijn post bedoelde ik trouwens 2007 (!!).
Hoezo loondienst. Is mijn partner officieel in loondienst dan van dat gastouderburo (????).
In 2007 is er dus zowat 9 maanden opgepast.
pi_56883221
Ja ik heb die post gelezen, maar ik kom er niet uit.
Opzich heb ik 4 jaar stufi gehad => geen recht meer op stufi?
Maar ik heb dus een nullening => en wordt dat als recht op stufi gezien => recht op ov?
dus moet ik die normbedragen er vanaf halen?
  donderdag 21 februari 2008 @ 14:58:23 #291
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56884834
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 13:31 schreef Milos20 het volgende:
Maar ik heb dus een nullening => en wordt dat als recht op stufi gezien => recht op ov?
Uit welk deel kom je dan niet uit?
quote:
Ik heb geen recht meer op de prestatiebeurs, mag ik nu de werkelijke kosten aftrekken?
Nee, je moet de normbedragen gebruiken als je recht hebt op studiefinanciering volgens de Wet Studiefinanciering 2000. Onder het begrip studiefinanciering vallen ook:
-een aanvullende IBG-lening
-een OV-jaarkaart
Ook als je hiervan wel gebruik kán maken, maar dit vrijwillig niet doet, heb je nog steeds recht op studiefinanciering. Je mag in dat geval dus nog steeds niet de werkelijke kosten aftrekken.
Normbedragen toepassen dus.
  donderdag 21 februari 2008 @ 15:00:16 #292
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56884870
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 13:20 schreef PrincePolly het volgende:

[..]

Hoezo loondienst. Is mijn partner officieel in loondienst dan van dat gastouderburo (????).
Nee, Wexy brengt je in verwarring. Zoals eerder gezegd: je moet de inkomsten opgeven bij inkomen uit overige werkzaamheden omdat je niet in loondienst bent. Anders was het namelijk loon uit dienstbetrekking geweest.
pi_56886412
quote:
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 13:31 schreef Milos20 het volgende:

Uit welk deel kom je dan niet uit?
Wat ik mij afvraag is of ik nou eigenlijik wél of géén recht op studiefinanciering heb, omdat ik al 4 jaar gerkegen heb en nu alleen maar een nullening heb....
Wordt dat gezien als recht op studiefinanciering??
pi_56887026
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 16:09 schreef Milos20 het volgende:

[..]

Wat ik mij afvraag is of ik nou eigenlijik wél of géén recht op studiefinanciering heb, omdat ik al 4 jaar gerkegen heb en nu alleen maar een nullening heb....
Lees de post nou nog eens een keertje rustig door, probeer te begrijpen wat er staat. Want het staat er echt.
  donderdag 21 februari 2008 @ 16:55:45 #295
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56887415
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 16:09 schreef Milos20 het volgende:

[..]

Ik heb in de vorige post zelf vet gedrukt aangegeven waarom je wel de normbedragen moet toepassen.
  donderdag 21 februari 2008 @ 17:46:01 #296
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_56888381
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 07:27 schreef Ingetje79 het volgende:
Maar er bestaat geen speciaal dieet voor diabeten
Iig tnx....ik zal het nog es goed doorlezen dit weekend.
Lees gelijk ook ff wat over je eerste opmerking...
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 21 februari 2008 @ 18:00:20 #297
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_56888655
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 13:20 schreef PrincePolly het volgende:

[..]

Zoals MAW al zegt, ik was iets uitgebreider dan gericht speciaal op jouw situatie. Sorry voor de onduidelijkheid.

Je kan geen jaaropgave krijgen want je partner was niet in loondienst. Je partner moet nu zelf opgeven wat voor inkomen er zijn geweest. De bedragen die er zijn betaalt voor het oppassen zijn loon uit overige werkzaamheden.
pi_56906529
Net mijn aangifte ingevuld, maar krijg volgens mij veel te veel. Bijna 8000 euro... Leuk zul je zeggen, maar niet als ik het later weer terug moet betalen, want dan schiet ik er niks mee op, wil zeker weten dat het van mij is.

Nou weet ik dat een deel bestaat uit alle kinder-/combinatie-/alleenstaandeouder kortingen, maar dat heb ik dus al ontvangen, dus mag toch aannemen dat dat niet nog eens gestort wordt.
De rest zou dan mijn hypotheekrente aftrek moeten zijn, maar dat zou dan dus zo'n 4000 euro bedragen, wat in mijn ogen ook wel erg veel is (volgens de financieel adviseur zou ik zo'n 252 euro per maand moeten terug ontvangen, wat dus nooit op 4000 per jaar zou kunnen uitkomen)
Iemand enig idee hoe dit kan?
  vrijdag 22 februari 2008 @ 16:12:31 #299
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_56908302
Met deze gegevens,...? Moeilijk te zeggen.
Heb je je voorlopige teruggave wel al ingevuld? Je geeft immers aan dat je een aantal kortingen al hebt ontvangen.
pi_56909807
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 16:12 schreef ManAtWork het volgende:
Met deze gegevens,...? Moeilijk te zeggen.
Heb je je voorlopige teruggave wel al ingevuld? Je geeft immers aan dat je een aantal kortingen al hebt ontvangen.
Ja, voorlopige teruggave is ingevuld.
En wat de rest betreft... nou ja, dat moet ik dan maar afwachten.
pi_56909861
Mijn vriend en ik hebben een nieuwbouwwoning gekocht, oplevering oktober 2008. Getekend oktober 2007.
Wat vul ik in bij periode 2007? of ga ik gelijk naar het kopje eigenwoning forfait bijzondere situaties.? Wat doe ik met mijn woz?
Bij betaalde kosten en rente vul ik de hypotheekkosten,, etc in, ieder de helft. . Vul ik daar ook de rente in die de hypotheekverstrekker elke maand uit mijn bouwdepot betaald?
Wat wordt er bedoeld met eigenwoningschuld 2007? hypotheekbedrag min alle kosten die gemaakt zijn?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')