Bron: Wikipediaquote:Historische achtergrond
Er bestaan twee heiligen met de naam Sint-Valentijn. De een was priester in Rome, de ander was bisschop van Terni. Beiden werden in de 3e eeuw op 14 februari gedood. Mogelijk gaat het hier zelfs om één persoon.
In die tijd was keizer Claudius II aan de macht. Om zijn rijk in stand te houden had hij veel soldaten nodig, aan wie hij veel eisen stelde. Zo mochten soldaten niet trouwen omdat aan het front niets hen mocht afleiden, dus ook geen gedachten aan thuis.
Volgens de legende kwam een jong paar bij bisschop Valentijn met het verzoek hen te trouwen. De man was een heidense soldaat, de vrouw een Christen. Valentijn vond de liefde zwaarder wegen dan de wetten van de keizer en huwde het stel. Al gauw kwamen meerdere paren met hetzelfde verzoek. Hij werd aangegeven en gearresteerd. Toen hij voor de keizer moest verschijnen probeerde hij die te bekeren. Claudius voelde zich beledigd en liet Valentijn martelen en onthoofden. Dat gebeurde op 14 februari, maar het jaar is onduidelijk. Voor het vonnis werd uitgevoerd, zag hij nog kans het dochtertje van de gevangenisbewaarder een briefje toe te stoppen. Van je Valentijn, stond erop.
Volgens een ander verhaal kwam een cipier (of de stadhouder van Rome) bij de toen al in de gevangenis zittende Valentijn met het verzoek zijn blinde dochter te genezen. Valentijn zorgde voor een geneesmiddel, maar dat werkte niet. Op de dag van zijn onthoofding probeerde de vader van het meisje nog wanhopig het vonnis tegen te gaan, maar tevergeefs. Na Valentijns terechtstelling ontving het meisje een klein briefje van Valentijn, waaruit een gele bloem viel (als mensen hem om raad vroegen gaf hij hen een bloem, vandaar de bloemengroet op Valentijnsdag). Op het briefje stond 'Van Valentinus' en direct kon ze weer zien. Volgens de legende werd de vader daarna bekeerd tot het christendom.
Ik heb geen partner, zit niet bij de politie.quote:Op donderdag 31 januari 2008 18:27 schreef Miss_S het volgende:
Dus al jullie partners krijgen niets?
nee, ik ben liever regelmatig attent dan "gemaakt" attent...quote:Op donderdag 31 januari 2008 18:27 schreef Miss_S het volgende:
Dus al jullie partners krijgen niets?
En als je valentijnsdag viert kan je niet regelmatig attent zijn?quote:Op donderdag 31 januari 2008 18:37 schreef juon_jacket1 het volgende:
[..]
nee, ik ben liever regelmatig attent dan "gemaakt" attent...
quote:Op donderdag 31 januari 2008 18:37 schreef juon_jacket1 het volgende:
[..]
nee, ik ben liever regelmatig attent dan "gemaakt" attent...
Te moe om te batsen? Geen idee hoe moe je dan moet zijn eigenlijk, loop jij door de weeks elke dag een marathon of zo?quote:Op donderdag 31 januari 2008 23:12 schreef ijsmeis het volgende:
Tuurlijk is het dikke onzin. Het is ook altijd op een kuttige doordeweekse dag, waardoor ik in de avond geen trek meer heb om te batsen, aangezien het dan vaak alweer 20:00 uur is en ik ontiegelijk moe ben en de volgende ochtend weer om 6 uur op moet staan.
Hoewel al deze dagen grotendeels door de commercie beheerst worden, vind ik dat er toch nog wel een verschil is. Pasen en Kerst zijn christelijke feestdagen, en kennen dus een lange maatschappelijke historie. Voor sinterklaas en oud & nieuw geldt in zekere zin hetzelfde. Later heeft de commercie zich hier pas op gestort.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 15:37 schreef Halinalle het volgende:
Het merendeel van de argumenten dat aangevoerd wordt tegen Valentijnsdag kun je ook gebruiken bij de andere feestdagen.
Dus dan maar geen pasen, sinterklaas, kerst en oud-en-nieuw meer vieren?
Als mensen in zo'n dag een aanleiding zien om iets bijzonders te doen, moeten ze dat vooral doen en betekent het natuurlijk niet dat ze de rest van het jaar niets doen.
*eens is*quote:Op vrijdag 1 februari 2008 15:43 schreef DaMart het volgende:
[..]
Hoewel al deze dagen grotendeels door de commercie beheersd worden, vind ik dat er toch nog wel een verschil is. Pasen en Kerst zijn christelijke feestdagen, en kennen dus een lange maatschappelijke historie. Voor sinterklaas en oud & nieuw geldt in zekere zin hetzelfde. Later heeft de commercie zich hier pas op gestort.
Valentijnsdag daarentegen is, net als moeder- en vaderdag, grotendeels door de commercie bedacht en heeft eigenlijk geen historie die instandhouding rechtvaardigt. Als de commercie zich er niet zo mee bemoeide, zou waarschijnlijk vrijwel niemand iets aan Valentijnsdag doen. Terwijl de andere genoemde feestdagen wel bestaansrecht en draagvlak hebben zonder inmenging van de commercie.
Vorig jaar had ik het pas 's avonds rond 20u door dat het 14feb en dus valentijn was.quote:Op donderdag 31 januari 2008 18:35 schreef nozem het volgende:
De doorsnee vrouw (De TS incluis uiteraard..): "Valentijn is grote onzin, geldklopperij, niks voor mij, daar doe ik niet aan hoor!"Maar stiekem ben ik hoogst ontdaan ende teleurgesteld als ik niks krijg.. c.q. hij houdt niet meer van mij.. boehoehoe..
neen, ik heb liever mijn vriend die gewoon openlijk tegen me zegt dat hij van me houdtquote:Op zondag 3 februari 2008 17:26 schreef tijnbrein het volgende:
Ach Motorbloempje jij wil ook vast wel iets krijgen van een stiekume aanbidder.
ik hou elke dag van mijn schatje en dat laat ik ook elke dag merken wrom dan op zo''n dag extra?quote:Op maandag 4 februari 2008 17:51 schreef katerwater het volgende:
Voor veel fokkers is het net alsof 14 februari het moment is om je liefde niet te uiten![]()
- schat, ik hou van je. Hier heb je een kaartje![]()
- niet vandaagHet is de 14e! We mogen niet toegeven aan die commerciele bullshit
quote:Op maandag 4 februari 2008 19:06 schreef PeZu het volgende:
[..]
ik hou elke dag van mijn schatje en dat laat ik ook elke dag merken wrom dan op zo''n dag extra?
of werk je voor hallmark
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |