Israel en Egypte hebben er afspraken over.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 01:01 schreef Frances het volgende:
Ik geef Israel groot gelijk.
Stel; jij laat je buurman van jouw gas en watersluiting gebruik maken en betaald ook de rekening daarvan maar..... dizelfde buren gooien ook elke keer je ramen in. Zou jij dan gas en water blijven leveren??
Israel. go on.
Wel geinig dat ze ook in Egypte niet welkom zijn.
Inderdaad, daarbij hebben de Palestijnen geluk dat Israel nog iets van ze heel laat. Gezien de macht van de Israeli's over de buitenwijken zoals Gaza kon het lot van de Palestijnen maar zo 10x erger zijn.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 01:01 schreef Frances het volgende:
Stel; jij laat je buurman van jouw gas en watersluiting gebruik maken en betaald ook de rekening daarvan maar..... dizelfde buren gooien ook elke keer je ramen in. Zou jij dan gas en water blijven leveren??
Israel. go on.
Israel heeft zich in 2005 volledig teruggetrokken uit Gaza. De infracstructuur werd aan de Palestijnen overgedragen, en direct ook door de Palestijnen verwoest omdat ze niks wilden hebben wat door een Jood gemaakt was. Het geweld tegen Israel nam flink toe, omdat de Palestijnen de terugtrekking uit Gaza niet zagen als een kans op vrede en verder overleg, maar als een teken van zwakte, en dus een kans om Israel te verslaan. Israel slaat hard terug, en verhoogt daarmee ook het radicalisme aan Palestijnse kant. Het volledig afsluiten van Gaza is inderdaad buitenproportioneel.quote:Op woensdag 23 januari 2008 11:09 schreef voyeur het volgende:
Maar Northernstar dat getto van Warschau was toch niet te vergelijken? Oke de Joden zaten in een openluchtgevangenis onder belazerde omstandigheden en ja er waren joden die verzet pleegden dus het was heel terecht dat ze daar met zijn allen moesten zitten, maar er werden toch geen rakketen het getto ingeschoten? Dat doet Israel wel zo nu en dan, maar dat kan ik me van Warschau niet herinneren.
De meeste mensen hier die de Gaza gevangenis goedpraten stonden natuurlijk ook vol achter dat getto toen. Eerst hadden de Joden moeten ophouden met zich verzetten en dan pas het getto openen is toch het devies.
Nee hoor, absoluut niet. Ik hoop zelfs dat Egypte zijn grens volledig opent voor Gaza. Maar kennelijk heeft Egypte ook geen behoefte aan hun 'broedervolk'. Alleen Israel wordt veroordeelt, maar de grens tussen Egypte en Gaza is officieel de verantwoordelijkheid van Egypte en de PA. En die zat dus ook dicht.quote:Op woensdag 23 januari 2008 11:11 schreef voyeur het volgende:
Overigens zijn de Palestijnen ontsnapt naar Egypte door de grensmuur op te blazen. Ik neem aan dat men hier voorstander is van een fors bombardement op die stoute burgers die hun honger in Egypte willen stillen?
Ja. Alleen is dus de afspraak dat Israël de grens overlaat aan Egypte, zolang Egypte 'm maar dicht laat. Ik ga hier geen Egypte goedpraten, dat lijkt mij niet nodig, maar het is niet alsof het slechts de keus is aan Egypte: Als Egypte al die jaren die grens wijd open had gelaten, dan stonden er nu Israëlische grenswachten.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 16:08 schreef Viajero het volgende:
[..]
Nee hoor, absoluut niet. Ik hoop zelfs dat Egypte zijn grens volledig opent voor Gaza. Maar kennelijk heeft Egypte ook geen behoefte aan hun 'broedervolk'. Alleen Israel wordt veroordeelt, maar de grens tussen Egypte en Gaza is officieel de verantwoordelijkheid van Egypte en de PA. En die zat dus ook dicht.
Dat hebben ze al een aantal keer geprobeerd, in 1994 door het verwelkomen van de terrorist Arafat in Palestina, in 2000 door het verlaten van Libanon, in 2005 door het verlaten van Gaza. Elke keer is het antwoord geweld geweest.quote:Op woensdag 23 januari 2008 11:21 schreef Dutch_Courage het volgende:
[..]
Als er sprake is van een vicieuze cirkel die al enkele decennia aan de gang is zonder dat er een einde in zicht komt en het een internationaal conflict is wel ja. Bovendien stel je het zo wel héél simpel terwijl het conflict zelf natuurlijk heel complex is.
Dat Israel in staat is om 800.000 mensen gevangen te zetten in hun eigen gebied zonder voorzieningen zegt al genoeg over hoe de krachtverhoudingen liggen lijkt me.
Ik zeg niet dat ik één van beide partijen fouter vind dan de andere, maar Israel mag zich best wel eens de verstandigste tonen.
En dat terwijl Israël nog steeds doorgaat met het bouwen van nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever, hoe durven die rare bevrijde Palestijnen toch...quote:Op zaterdag 26 januari 2008 16:17 schreef Viajero het volgende:
Dat hebben ze al een aantal keer geprobeerd, in 1994 door het verwelkomen van de terrorist Arafat in Palestina, in 2000 door het verlaten van Libanon, in 2005 door het verlaten van Gaza. Elke keer is het antwoord geweld geweest.
Ongetwijfeld, maar zij niet alleen.quote:Ik denk dat de Palestijnen eens verstandig moeten worden.
En Egypte doet er verder niks aan om dat te veranderen. Je hebt een punt, maar die voorwaarden komen Egypte heel goed uit, want die hebben echt geen zin om Palestina te helpen.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 16:15 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja. Alleen is dus de afspraak dat Israël de grens overlaat aan Egypte, zolang Egypte 'm maar dicht laat. Ik ga hier geen Egypte goedpraten, dat lijkt mij niet nodig, maar het is niet alsof het slechts de keus is aan Egypte: Als Egypte al die jaren die grens wijd open had gelaten, dan stonden er nu Israëlische grenswachten.
Daar hebben zij geen zin in, nee. Een miljoen tot de tanden toe bewapende werklozen, daar heb je weinig aan.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 16:20 schreef Viajero het volgende:
[..]
En Egypte doet er verder niks aan om dat te veranderen. Je hebt een punt, maar die voorwaarden komen Egypte heel goed uit, want die hebben echt geen zin om Palestina te helpen.
Daar heb je gelijk in, Israel moet inderdaad ophouden met het bouwen van nederzettingen, en beginnen met ze te ontruimen. Dat vinden de meeste Israelis ook. Helaas wordt de Israelische politiek gecontroleerd door een fanatieke religiueze minderheid. En die kan heel makkelijk de Palestijnen neerzetten als een agressief en racistisch volk dat Israel wil vernietigen. En er zijn meer dan genoeg Palestijnen die graag dat vooroordeel voor ze bevestigen.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 16:20 schreef Monidique het volgende:
[..]
En dat terwijl Israël nog steeds doorgaat met het bouwen van nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever, hoe durven die rare bevrijde Palestijnen toch...
[..]
Ongetwijfeld, maar zij niet alleen.
Prima, dan vind jij het vast ook niet erg dat ik morgen (a la Israel) even een gedeelte van jouw huis in beslag kom nemen. Dan trek ik gewoon een streep op de vloer (of beter nog, ik bouw er een muurtje) en dan is dat gedeelte gewoon mijn gebiedje. Dan zorg ik mooi dat in dat gebiedje de stoppenkast zit, want als je dan vervelend gaat doen trek ik gewoon jouw groepen eruit.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 01:01 schreef Frances het volgende:
Israel. go on.
Een grote reden waarom de grens tussen Gaza en Egypte niet open is, zijn bedreigingen van de staatsterroristen uit Israel aan het adres van de Egyptische leiders.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 16:08 schreef Viajero het volgende:
[..]
Nee hoor, absoluut niet. Ik hoop zelfs dat Egypte zijn grens volledig opent voor Gaza. Maar kennelijk heeft Egypte ook geen behoefte aan hun 'broedervolk'. Alleen Israel wordt veroordeelt, maar de grens tussen Egypte en Gaza is officieel de verantwoordelijkheid van Egypte en de PA. En die zat dus ook dicht.
Wistje trouwens dat Egypte niet de Egyptische nationaliteit verleent aan Palestijnen, ook al wonen ze al 60 jaar in Egypte?
Je voorbeeld klopt niet.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 01:01 schreef Frances het volgende:
Israel. go on.
Slecht gemikt: juist het rottigste stukje langs de Middellandse Zee heb je gemist. Dat zouden de Iraniërs vast een stuk beter doen.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 17:38 schreef DropjesLover het volgende:
de oplossing:
[ afbeelding ]
maar serieus, als de palestijnen nu eens gewoon zouden stoppen met het provocerende raketten afvuren, dan blijft israel nog een maandje alles streng controleren, en zal dat steeds verder afzwakken. het enige nut van de raketbeschietingen is dat er aangetoond wordt dat er nog steeds gestreden wordt tegen israel. helaas is het enige resultaat dat na de bekende raket, euhm, druppel, israel weer eens op visite komt waarbij telkens een aantal palestijnen weer om komen.
beide kanten moeten hun toon matigen, elkaar erkennen en gewoon rustig blijven. maarja, sommigen kunnen dat gewoon niet goed en weigeren het resultaat van hun acties te erkennen....
als ze dat doen wordt het pas echt een slachting.quote:Hamas official: Gazans may try to force their way through Erez crossing (Reuters)
Ik weet genoeg van het getto in Warschau. Ik gebruikte Northenstars argument als een hyperbool. Jammer dat je dat ontging.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 16:04 schreef Viajero het volgende:
[..]
Israel heeft zich in 2005 volledig teruggetrokken uit Gaza. De infracstructuur werd aan de Palestijnen overgedragen, en direct ook door de Palestijnen verwoest omdat ze niks wilden hebben wat door een Jood gemaakt was. Het geweld tegen Israel nam flink toe, omdat de Palestijnen de terugtrekking uit Gaza niet zagen als een kans op vrede en verder overleg, maar als een teken van zwakte, en dus een kans om Israel te verslaan. Israel slaat hard terug, en verhoogt daarmee ook het radicalisme aan Palestijnse kant. Het volledig afsluiten van Gaza is inderdaad buitenproportioneel.
Maar Gaza vergelijken met Warschau is echt zo ongeloofelijk vergezocht.. lees eens iets over de Holocaust voordat je kwetsende dingen zegt.
Belangrijke punten waar je vergelijking echt helemaal scheef gaat:
De Joden in Warschau zijn door de Nazis gedwongen in het Ghetto te wonen, en buiten het Ghetto woonden verder geen Joden. Mensen in Gaza worden niet door Israel gedwongen daar te wonen, daarnaast wonen in Israel een miljoen Arabieren met Israelisch paspoort.
De Joden in het Ghetto werden vrijwel allemaal doelbewust vermoord, het was de politiek van de Nazis alle Joden te vermoorden. Het aantal slachtoffers aan Palestijnse zijde valt in het niet vergeleken bij enkele andere conflicten in de wereld op dit moment, en genocide is het al helemaal niet.
Volgens mij is Arafat allang dood en is Abbas nu de illegale baas over de westbank. De officieel en democratisch gekozen leiders zijn de Hamas en zij zijn de baas in Gaza.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 16:28 schreef Viajero het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, Israel moet inderdaad ophouden met het bouwen van nederzettingen, en beginnen met ze te ontruimen. Dat vinden de meeste Israelis ook. Helaas wordt de Israelische politiek gecontroleerd door een fanatieke religiueze minderheid. En die kan heel makkelijk de Palestijnen neerzetten als een agressief en racistisch volk dat Israel wil vernietigen. En er zijn meer dan genoeg Palestijnen die graag dat vooroordeel voor ze bevestigen.
Maar als je bezet bent, je verzet je, en de bezetter zegt: ok, we geven je eerst dit stuk land terug, we ontruimen alle nederzettingen, en dan gaan we eens kijken hoe dat gaat, zou je dan niet eerst met ze gaan praten ipv ze direct aan te vallen?
Als de Palestijnen een Gandhi hadden gehad ipv een Arafat dan was er al lang een bloeiende Palestijnse staat geweest.
Hey, da´s hetzelfde als zeggen dat Wilders verantwoordelijk is voor de rellen die moslim leiders oproepen na z´n film te hebben uitgebracht!quote:Op maandag 21 januari 2008 14:02 schreef Hathor het volgende:
[..]
dat hebben die mensen toch echt te danken aan die geweldige leiders van ze.
Heb ik dit topic nu om zeep geholpen?quote:Op zondag 27 januari 2008 23:57 schreef Xith het volgende:
[..]
Hey, da´s hetzelfde als zeggen dat Wilders verantwoordelijk is voor de rellen die moslim leiders oproepen na z´n film te hebben uitgebracht!
[A] Provoceert [B], die zich afreageert op [C].
A: Wilders, Hamas;
B: Moslim(leiders), Israel;
C: (onschuldige) Christenen, (onschuldige) Palastijnen.
Met het verschil dat niet een meerderheid van de Nederlanders op Wilders heeft gestemd. Een meerderheid van de Palestijnen stemde wel op Hamas.quote:Op zondag 27 januari 2008 23:57 schreef Xith het volgende:
[..]
Hey, da´s hetzelfde als zeggen dat Wilders verantwoordelijk is voor de rellen die moslim leiders oproepen na z´n film te hebben uitgebracht!
[A] Provoceert [B], die zich afreageert op [C].
A: Wilders, Hamas;
B: Moslim(leiders), Israel;
C: (onschuldige) Christenen, (onschuldige) Palastijnen.
Dank je Xithquote:Op maandag 28 januari 2008 00:01 schreef Xith het volgende:
Wel leuk om te zien trouwens dat er ook 'pro-ISR' geargumenteerd kan worden zonder de gebruikelijke drogredenen, gj Valjero, al ben ik het niet met je eens
+ Wilders gebruikt geen geweld.quote:Op maandag 28 januari 2008 12:06 schreef Viajero het volgende:
[..]
Met het verschil dat niet een meerderheid van de Nederlanders op Wilders heeft gestemd. Een meerderheid van de Palestijnen stemde wel op Hamas.
+Wilders is blond.quote:
quote:Op maandag 28 januari 2008 00:01 schreef Xith het volgende:
Wel leuk om te zien trouwens dat er ook 'pro-ISR' geargumenteerd kan worden zonder de gebruikelijke drogredenen, gj Valjero, al ben ik het niet met je eens
Dit soort drogredeneringen dus.quote:Op maandag 28 januari 2008 13:24 schreef concac het volgende:
de palastijnen moeten niet schijnheilig en zielig doen, als ze de kennis en middelen hadden, hebben ze israel allang weggevaagd,
moeten ze maar israel niet steeds beschieten met raketten,
plus als ze zo graag onafhankelijk willen zijn waarom willen willen ze gebruik maken van stroom en water uit israel?
![]()
Ja, en?quote:Op maandag 28 januari 2008 12:06 schreef Viajero het volgende:
[..]
Met het verschil dat niet een meerderheid van de Nederlanders op Wilders heeft gestemd. Een meerderheid van de Palestijnen stemde wel op Hamas.
http://www.nrc.nl/buitenl(...)voorrading_brandstofquote:Gaza, 27 jan. Israël gaat de Palestijnse bevolking in de Gazastrook weer brandstof leveren, berichtte de BBC zondag
Israël blokkeerde tien dagen geleden de levering van brandstof en voedsel uit wraak voor de voortdurende raketbeschietingen vanuit de Gazastrook op Israël.
De blokkade leidde tot een vlucht naar Egypte door honderdduizenden Palestijnen om er inkopen te doen. Zondag keerden duizenden Palestijnen weer terug van hun korte exodus waarbij ze klaagden dat er niets meer te krijgen is in de winkels in de Egyptische stad Rafah. Even leek Egypte het beloofde land voor de Palestijnen toen de Egyptische autoriteiten zaterdag beloofden dat ze alles konden kopen wat ze maar nodig hadden. Maar in de praktijk lijken de Egyptenaren de schaarste te bevorderen om de stroom Palestijnen in te dammen. Die trokken massaal de grens over nadat Hamasleden met explosieven en bulldozers de grensafscheiding tussen de Gazastrook en Egypte hadden vernield.
De Israëlische premier Ehud Olmert beloofde de Palestijnse president Mahmoud Abbas zondag dat de Gazastrook humanitaire hulp blijft krijgen via de joodse staat. Verder kwam in dit overleg de Palestijnse exodus nauwelijks aan de orde. Dat onderwerp wacht op overleg tussen Abbas en zijn Egyptische ambtgenoot Hosni Mubarak komende woensdag. Abbas en Olmert spraken vooral over het jongste vredesoverleg waarvoor eind afgelopen jaar in het Amerikaanse Annapolis de basis werd gelegd.
Abbas' minister van Buitenlandse Zaken, Riyad al-Malki, zei zondag dat Abbas al een akkoord heeft gesloten met Caïro over de sluiting van de grens en de daarop volgende grenscontroles. Die zouden in handen komen van Abbas' mensen. Maar volgens Hamas heeft de Egyptische president Mubarak daar nog niets over beslist. Waarnemers constateerden zondag dat Egyptische oproerpolitie weer posities innam bij de grens en vrachtwagens met goederen richting Gaza tegenhield.
De Islamitische verzetsbeweging Hamas zei zaterdag overleg te willen over de geopende grens. Hamas bekritiseerde Abbas die de Palestijnse verdeeldheid in stand zou houden door gezamenlijk overleg in Caïro af te wijzen. De Egyptische president Hosni Mubarak heeft Hamas en Abbas uitgenodigd in Caïro over de toestand te komen praten.
Hamas' politieke rivaal, de Fatah-beweging van Abbas, verloor in 2006 de Palestijnse verkiezingen. Hamas, die de verkiezingen won, trok de macht in de Gazastrook in juni vorig jaar naar zich toe. Hamas beschuldigde Abbas er eerder van garen te spinnen bij de isolatie van de Gazastrook die de anderhalf miljoen inwoners tot wanhoop dreef.
Egypte stuurt inmiddels meer veiligheidstroepen naar de grensstreek om te voorkomen dat de Palestijnen dieper het land intrekken. De toestroom van Palestijnen leidde in het Egyptische Rafah tot tal van schermutselingen. De Egyptische minister van Buitenlandse Zaken, Ahmed Abul Gheit, zei dat sommige Palestijnen Egyptische veiligheidsbeambten lijken te provoceren. Bij botsingen tussen Palestijnen en Egyptische agenten zijn zeker veertig gewonden gevallen.
http://www.metrotime.be/nlnewsbelga.html?telexid=22278298quote:Egypte en Hamas sluiten grens Gaza weer af
(Belga) Nadat Palestijnen uit Gaza de voorbije dagen massaal naar Egypte waren gegaan om daar in hun levensbehoeften te voorzien, is Caïro met hulp van de Palestijnse beweging Hamas maandag begonnen de grens weer af te sluiten.
Ooggetuigen berichtten dat Egyptische veiligheidstroepen in de buurt van Rafah met steun van Hamas begonnen zijn de grens met staaldraad weer te versperren. Het waren strijders van Hamas die vorige week bressen in de afscheiding tussen Egypte en Gaza hadden gemaakt, nadat Israël een strikte blokkade van de Gazastrook had ingesteld vanwege Palestijnse raketbeschietingen op het zuiden van Israël. Ook vanwege meer controle op het schiereiland Sinaï vermindert het aantal Palestijnen dat de grens oversteekt. (SER)
Nope. Dan was je Pa een Flikker geweest en was jij nooit geboren.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 21:08 schreef SteveBallmer het volgende:
[..]
Als mijn moeder een lul had gehad was het mijn vader geweest.
Nummering van mij, voor de duidelijkheid.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 16:28 schreef Viajero het volgende:
[..]
1) Daar heb je gelijk in, Israel moet inderdaad ophouden met het bouwen van nederzettingen, en beginnen met ze te ontruimen. Dat vinden de meeste Israelis ook.
2) Helaas wordt de Israelische politiek gecontroleerd door een fanatieke religiueze minderheid. En die kan heel makkelijk de Palestijnen neerzetten als een agressief en racistisch volk dat Israel wil vernietigen.
3) En er zijn meer dan genoeg Palestijnen die graag dat vooroordeel voor ze bevestigen.
Ik neem aan dat je hier Gaza bedoelt, want veel teruggegeven hebben ze anders nog niet.quote:Maar als je bezet bent, je verzet je, en de bezetter zegt: ok, we geven je eerst dit stuk land terug, we ontruimen alle nederzettingen, en dan gaan we eens kijken hoe dat gaat, zou je dan niet eerst met ze gaan praten ipv ze direct aan te vallen?
Erg slap argument om een onderdrukking en oorlog voort te laten duren. "De zwakke partij moet maar het wijste zijn en anders heeft ze pech gehad." Dit is echt hèt voorbeeld van de schuld op een ander schuiven.quote:Als de Palestijnen een Gandhi hadden gehad ipv een Arafat dan was er al lang een bloeiende Palestijnse staat geweest.
Net als in Nederland de CU ook veel meer macht heeft dan stemmen: coalitiepolitiek.quote:Op donderdag 31 januari 2008 23:20 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nummering van mij, voor de duidelijkheid.
1) Akkoord, volmondig. En dan de Muur ofwel afbreken ofwel naar de Groene Lijn verplaatsen.
2) Hoe kan dat nou? Is Israël geen democratie waar de meeste stemmen gelden? En als de meeste Israëliërs geloven dat Palestijnen agressief en racistisch zijn, hoe komt dat dan?
De sterke partij heeft vaak genoeg aangegeven de wijste te zijn (Sinai, Libanon, Gaza). Het is nu tijd voor wijsheid aan de andere kant. De Egyptenaren en de Jordaniers waren wijs genoeg om hun agressie te stoppen. Nu de Palestijnen, Iranezen en Syriers nog en dan wordt het daar al en heel stuk rustiger.quote:3) "meer dan genoeg" is letterlijk wel waar, maar dat is wel een te simpele stelling.
[..]
Ik neem aan dat je hier Gaza bedoelt, want veel teruggegeven hebben ze anders nog niet.
Maar dat direct aanvallen begrijp ik niet. De raketbeschietingen waren er toch al eerder, dus wat is daar nieuw aan? En hebben de vertrekkende kolonisten niet zelf veel vernield? Heeft Israël niet al veel eerder de (door Nederland betaalde) haven zonder enige aanleidng plat gebulldozerd?
In dit soort conflicten schat de eigen partij haar inspanningen altijd heel groot in en verwacht van de andere partij een positieve respons. Men beoordeelt zichzelf als goedwillend en de ander als kwaadwillend. Dat is wederzijds, en dat is natuurlijk ook logisch.
Dat wetende, zou een wijze partij daar rekening mee moeten houden.
[..]
Erg slap argument om een onderdrukking en oorlog voort te laten duren. "De zwakke partij moet maar het wijste zijn en anders heeft ze pech gehad." Dit is echt hèt voorbeeld van de schuld op een ander schuiven.
Dus daar wordt een pact met de duivel gesloten, als dat zo uitkomt? Terwijl iedereen zijn horens en hoeven en staart kan zien?quote:Op vrijdag 1 februari 2008 17:26 schreef Viajero het volgende:
[..]
Net als in Nederland de CU ook veel meer macht heeft dan stemmen: coalitiepolitiek.
Dat zijn dezelfde Israëliërs die zichzelf zo verstandig en gematigd vinden, neem ik aan.quote:En voor zover ik kan zien geloven de meeste Israeliers dat Palestijnen agressief en racistisch zijn omdat de meesten dat ook inderdaad zijn. Een meerderheid van de Palestijnen stemde voor een partij die met geweld de Joden weg wil krijgen, weet je nog?
Vind je niet dat je een beetje erg selectief citeert? En dan nog: wat was er zo wijs aan het ontruimen van eerder bezet gebied? Wat is er zo nobel aan het terugegeven van iets dat je eerst afgepakt hebt??quote:[..]
De sterke partij heeft vaak genoeg aangegeven de wijste te zijn (Sinai, Libanon, Gaza). Het is nu tijd voor wijsheid aan de andere kant. De Egyptenaren en de Jordaniers waren wijs genoeg om hun agressie te stoppen. Nu de Palestijnen, Iranezen en Syriers nog en dan wordt het daar al en heel stuk rustiger.
Ja. Welkom in de wondere wereld van de politiek. En dat is echt niet exclusief in Israel.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 22:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dus daar wordt een pact met de duivel gesloten, als dat zo uitkomt? Terwijl iedereen zijn horens en hoeven en staart kan zien?
[..]
Heb je uberhaupt gelezen wat ik schreef? Als meer dan de helft van volk A voor een partij stemt die jouw land wil vernietigen omdat je volk B bent, dan is er zelfs geen andere conclusie te trekken dan dat volk A agressief en racistisch is.quote:Dat zijn dezelfde Israëliërs die zichzelf zo verstandig en gematigd vinden, neem ik aan.
[..]
Nee, dat vind ik niet. Ik had hier graag een vredesinitiatief van de Palestijnen tegenovergezet, als je eenvoorbeeld weet dan hoor ik het graag.quote:Vind je niet dat je een beetje erg selectief citeert? En dan nog: wat was er zo wijs aan het ontruimen van eerder bezet gebied? Wat is er zo nobel aan het terugegeven van iets dat je eerst afgepakt hebt??
Dat was me al wel bekend hoor! Maar zo extreem zie je het gelukkig toch zelden, dat extremisten de regering van een land feitelijk gijzelen.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 12:48 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ja. Welkom in de wondere wereld van de politiek. En dat is echt niet exclusief in Israel.
Hoe lief! Wat dan wel de vraag oproept, hoe oprecht dat was. Voordeel van Arafat was natuurlijk wel, dat Israël zelf lekker een beetje meer kon pesten dan gebruikelijk en dat Arafat dan weer dwars ging liggen. Of ze deden een onrealisrisch en beledigend vorostel, dat Arafat niet met goed fatsoen kan aannemen. Dan konden ze de Palestijnen weer de schuld geven.quote:Israel kon in 1994 heel goed de horens, hoeven en staart van Arafat zien, maar ze gaven hem toch een kans op vrede.
Nu vergeet je toch wel even een hele voorgeschiedenis. Van onderdrukking en misleiding.quote:[..]
Heb je uberhaupt gelezen wat ik schreef? Als meer dan de helft van volk A voor een partij stemt die jouw land wil vernietigen omdat je volk B bent, dan is er zelfs geen andere conclusie te trekken dan dat volk A agressief en racistisch is.
Oh, dat weet ik inderdaad niet. Maar er is nog een andere selectie die je maakt: je kiest alleen voor de (schijnbare) vredesinitiatieven. Terwijl je de provocaties compleet overslaat.quote:[..]
Nee, dat vind ik niet. Ik had hier graag een vredesinitiatief van de Palestijnen tegenovergezet, als je eenvoorbeeld weet dan hoor ik het graag.
Ach, en dat deden die slechte Arabieren uitsluitend op eigen initiatief, zonder dat ze geprovoceerd werden?quote:De reden dat die gebieden werden bezet was dat Israel vanuit die gebieden werd aangevallen. Het teruggeven voordat er echte vrede is lijkt mij een heel nobel gebaar ja.
Israel heeft het recht van de overwinnaar. Na talloze oorlogen om haar bestaansrecht te verdedigen had Israel recht op compensatie van de omringende landen. Dat deze compensatie toevallig grond van Jordanië(westbank), Egypte(gaza) en Syrië(Golan hoogte) is maakt niks uit. Als de zogenaamde palestijnen iemand de schuld zouden moeten geven voor hun huidige situatie zijn dat wel die landen.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 18:39 schreef Kees22 het volgende:
[b]Wat geeft iemand het recht om zich ergens te vestigen? Wat is een zo algemeen mogelijk erkende basis om een stuk grond of een huis jouw eigendom te noemen of anders om er gebruik van te mogen maken?
Net zoals Nederland het gehele Roergebied claimde na WO2?quote:Op zondag 3 februari 2008 10:18 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Israel heeft het recht van de overwinnaar. Na talloze oorlogen om haar bestaansrecht te verdedigen had Israel recht op compensatie van de omringende landen. Dat deze compensatie toevallig grond van Jordanië(westbank), Egypte(gaza) en Syrië(Golan hoogte) is maakt niks uit. Als de zogenaamde palestijnen iemand de schuld zouden moeten geven voor hun huidige situatie zijn dat wel die landen.
Welk recht is dat precies?quote:Op zondag 3 februari 2008 10:18 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Israel heeft het recht van de overwinnaar. Na talloze oorlogen om haar bestaansrecht te verdedigen had Israel recht op compensatie van de omringende landen. Dat deze compensatie toevallig grond van Jordanië(westbank), Egypte(gaza) en Syrië(Golan hoogte) is maakt niks uit. Als de zogenaamde palestijnen iemand de schuld zouden moeten geven voor hun huidige situatie zijn dat wel die landen.
Zou het kunnen zijn het recht, dat je door de overwinning behaalt, omdat je de macht verovert (zoals Israël overwon over Egypte, Jordanië en Syrië) en daarmee ook het recht en eventueel wetgeving bepaalt?quote:
Het laat veel meer de diepe verdeling van het Palestijnse volk zien.quote:Op zondag 3 februari 2008 14:51 schreef voyeur het volgende:
Grens tussen Gazastrook en Egypte weer dicht
ANP/AFP
gepubliceerd op 03 februari 2008 14:36, bijgewerkt op 14:36
RAFAH - Egyptische veiligheidstroepen en eenheden van de radicale Palestijnse beweging Hamas hebben zondagochtend de laatste gaten in de veiligheidsbarrière op de grens tussen Egypte en de Gazastrook gedicht. Dat meldden ooggetuigen.
<knip>
Leden van Hamas roepen Egyptenaren op om Gaza te verlaten. Veel Egyptenaren staken de grens over om onder meer vrienden en familie in de Gazastrook te bezoeken of om schaarse goederen te verkopen in Gaza.
Een zegsman van Hamas zei dat de grens met Egypte bij Rafah pas weer open gaat als er een nieuw akkoord is met de Egyptische autoriteiten. Onduidelijk is nog wie van Palestijnse kant de grens gaat controleren. Hamas wil hierin een centrale rol spelen, maar de Palestijnse president Mahmoud Abbas zegt dat alleen de Palestijnse Autoriteit over de grens mag gaan. Hamas nam in juni met geweld de macht over van de Palestijnse Autoriteit in de Gazastrook. De Fatah-beweging van Abbas zwaait de scepter over de Westelijke Jordaanoever.
Het lijkt me dat Hamas nu toch wel duidelijk maakt wie de ware machthebbers zijn en dat er prima met ze te praten valt. Abbas is tandeloos en kan geen rol van betekenis spelen zonder Hamas er bij betrekken.
Het recht van de sterkste dus. En dat land claimt een beschaafd land te zijn, en meer bij de westerse wereld te horen dan bij het Midden-Oosten?quote:Op zondag 3 februari 2008 15:00 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Zou het kunnen zijn het recht, dat je door de overwinning behaalt, omdat je de macht verovert (zoals Israël overwon over Egypte, Jordanië en Syrië) en daarmee ook het recht en eventueel wetgeving bepaalt?
Dat is geen recht, dat is het equivalent van eerwraak.quote:Op zondag 3 februari 2008 15:00 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Zou het kunnen zijn het recht, dat je door de overwinning behaalt, omdat je de macht verovert (zoals Israël overwon over Egypte, Jordanië en Syrië) en daarmee ook het recht en eventueel wetgeving bepaalt?
Diepe verdeling? Hamas won de verkiezingen vrij overtuigend hoor. Nu laten ze zien dat ze prima in staat zijn om hun verantwoordelijkheid te nemen, zelf te helpen de grens weer te sluiten en te pogen een zinnige deal met Egypte te maken.quote:Op zondag 3 februari 2008 15:02 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het laat veel meer de diepe verdeling van het Palestijnse volk zien.
Dat vermoedde ik wel. Vind jij dat dan vreemd of zo?quote:Op zaterdag 26 januari 2008 16:08 schreef Viajero het volgende:
Wistje trouwens dat Egypte niet de Egyptische nationaliteit verleent aan Palestijnen, ook al wonen ze al 60 jaar in Egypte?
Het recht om eisen te dicteren aan overwonnen naties. Zoals de Gealieerden deden in beide wereldoorlogen. Israel moest zich verdedigen tegen de agressie van haar Arabische buren die de staat Israel wilden vernietigen. Ze hebben alle aanvallen afgeslagen en hierbij nog gebied veroverd ook. Waarom zouden ze deze gebieden moeten teruggeven?quote:
Het verdrag van Versailles was ook zo'n groot succes ja.quote:Op maandag 4 februari 2008 00:53 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Het recht om eisen te dicteren aan overwonnen naties. Zoals de Gealieerden deden in beide wereldoorlogen.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/7225775.stmquote:Op maandag 4 februari 2008 10:01 schreef milagro het volgende:
Bomaanslag in een shoppingcentre in zuiden van Israel, Demona (of zoiets) , hoor ik nu op CNN
Hier het hele stuk tekst:quote:Op maandag 4 februari 2008 12:43 schreef Viajero het volgende:
[..]
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/7225775.stm
Inderdaad weer een zelfmoordbomaanslag.
Bewijst weer dat Israel gewoon gelijk heeft met het afsluiten van de Palestijnse gebieden, het hek gaat even open en direct heb je weer zelfmoordaanvallen..
Het stukje geeft verschillende invalshoeken van het probleem weer.quote:Rare suicide bombing hits Israel
A suicide bomber has killed a woman in the southern Israeli town of Dimona, the first such attack in over a year.
Israeli investigators were checking whether the attacker came via Egypt after Palestinian militants breached the Gaza-Egypt border last month.
Police said a second suicide attacker was shot dead before he was able to detonate his explosives belt.
A violent offshoot of Palestinian leader Mahmoud Abbas's Fatah party claimed responsibility for the attack.
Hours later Israel's air force attacked the northern Gaza Strip, killing a Palestinian militant commander from the Popular Resistance Committees group.
The Dimona explosion happened in a commercial centre a few kilometres from the base which houses Israel's top-secret nuclear reactor.
"We heard a large explosion and people started to run. I saw pieces of flesh flying in the air," a witness told army radio.
Thousands of Palestinians poured out of the Gaza Strip unchecked when the Egypt-Gaza border was breached by the territory's de facto rulers Hamas on 23 January.
The border was resealed on Sunday by Egyptian forces.
Hamas praise
Analysts said towns in the Negev desert, where Dimona is located, would be the most vulnerable if Palestinian attackers entered Israel from Egypt through the open border across the Sinai desert.
A spokesman of the pro-Fatah Aqsa Martyrs Brigades told AFP news agency that two bombers from Gaza carried out the attack, with two other groups involved in the planning.
However, other news organisations received an email from the Brigades saying the attackers were from the West Bank town of Ramallah.
Palestinian Authority President Mahmoud Abbas condemned the bombing, but also criticised an earlier military raid in the northern West Bank in which Israeli commandos killed two Palestinian gunmen.
A Hamas spokesman, Fawzi Barhoum, said Dimona attack was "a natural reaction to months of killing" of Palestinians by the Israeli army.
Israel was pummelled by series of suicide bombings in the 1990s and 2000s, peaking after the Palestinian intifada or uprising broke out in 2000.
However, there were only two such attacks between April 2006 and now, the last being in January 2007 when a bomber blew himself up in a bakery in Eilat, killing three people.
Monday's blast is also the first since renewed efforts to come to an Israeli-Palestinian peace deal were launched with US support last November.
Israel argues that its blockade of about four million Palestinians in Gaza and large parts of the occupied West Bank is necessary to prevent such attacks.
Deze argumenten staan niet tot elkaar in verband?quote:Op maandag 4 februari 2008 13:07 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Gelukkig hebben ze de tweede terrorist kunnen doodschieten voordat hij zijn bom tot ontploffing kon brengen.
Dit bewijst maar weer dat de maatregelen die afgelopen weken door Israel zijn genomen geheel terecht waren.
quote:Palestinian Authority President Mahmoud Abbas condemned the bombing, but also criticised an earlier military raid in the northern West Bank in which Israeli commandos killed two Palestinian gunmen.
---
A Hamas spokesman, Fawzi Barhoum, said Dimona attack was "a natural reaction to months of killing" of Palestinians by the Israeli army.
---
Israel argues that its blockade of about four million Palestinians in Gaza and large parts of the occupied West Bank is necessary to prevent such attacks.
Het draait zo'n beetje om het recht van de sterksten in het geval van oorlog. Jordanië, Egypte en Syrië hadden de ambitie om Israël te vernietigen.quote:Op zondag 3 februari 2008 20:48 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het recht van de sterkste dus. En dat land claimt een beschaafd land te zijn, en meer bij de westerse wereld te horen dan bij het Midden-Oosten?
Niet dat het me verbaast, gezien de inhoud van hun heilige boek. Maar ik had meer omhaal verwacht, en meer pogingen om het te verdoezelen.
Het bewijst vooral dat de terroristen niet zo snugger waren. Althans, het is erg klungelig om al gewond te raken als je collega zich opblaast.quote:Op maandag 4 februari 2008 13:07 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Gelukkig hebben ze de tweede terrorist kunnen doodschieten voordat hij zijn bom tot ontploffing kon brengen.
Dit bewijst maar weer dat de maatregelen die afgelopen weken door Israel zijn genomen geheel terecht waren.
Stel je voor, dat Israël de oorlog verloren zou hebben en stel je voor, dat Egypte, Jordanië en Syrië alle militaire en politieke doelstellingen zou hebben behaald.quote:Op maandag 4 februari 2008 00:15 schreef voyeur het volgende:
[..]
Dat is geen recht, dat is het equivalent van eerwraak.
Overigens getuigt de zin 'recht en eventueel wetgeving' niet bepaald van kennis of respect voor wat recht inhoudt.
Ja, en het is net zo logisch dat Al Qaida Amerika aanviel na die invasie van Afghanistan door de Amerikanen....quote:Op maandag 4 februari 2008 15:24 schreef reem het volgende:
Goh, je sluit vier miljoen mensen op in mensontwaardige omstandigheden, en vindt het dan vreemd dat er weer iemand zich opblaast...
Je bedoelt de zesdaagse oorlog?quote:Op maandag 4 februari 2008 15:31 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het draait zo'n beetje om het recht van de sterksten in het geval van oorlog. Jordanië, Egypte en Syrië hadden de ambitie om Israël te vernietigen.
Dat zij daarin totaal faalde en in het proces ook nog eigen territorium kwijtraakten laat onverlet, dat wanneer alle doelstellingen wél waren gehaald Israël ophield te bestaan. Het is echt niet zo, dat wanneer alle militaire doelen waren behaald met terugwerkende kracht respect zou zijn getoond voor de soevereiniteit van Israël.
Zij hebben de oorlog geïnitieerd en verloren. Zo simpel is dat.
quote:Hier volgen enkele beschouwingen van prominente Israëliërs met betrekking tot de achtergrond:
"In juni 1967 stonden we opnieuw voor de keuze. Het samentrekken van Egyptische legers in de Sinaï vormt geen bewijs dat Nasser werkelijk van plan was ons aan te vallen. We moeten onszelf niet voor de gek houden. Wij namen het initiatief hen aan te vallen." (Menachem Begin, minister van het Israëlische kabinet in 1967, tegenover de New York Times, 21 augustus 1982)
"Ik denk niet dat Nasser op oorlog uit was. De twee divisies die hij naar de Sinaï stuurde zouden niet genoeg zijn geweest om een offensieve oorlog mee te beginnen. Hij wist het, en wij wisten het. (...) Hij blufte. Hij wilde zich, voor een geringe prijs, voordoen als de grote redder van Syrië en op die manier grote sympathie winnen in de Arabische wereld." (Yitzhak Rabin, Chef-Staf van Israël in 1967, tegenover Le Monde, 28 februari 1968)
Egypte sluit de zeestraat van Tiran, wat op zich al een oorlogsverklaring is. Schopt de VN vredesmacht uit de Sinai en trekt het grootste deel van zijn leger daar samen. De Arabische Liga had het standpunt dat Israel met geweld uit de regio verwijderd moest worden. Egypte en Syrie stonden op het punt Israel aan te vallen, daar doen een paar vervalste verklaringen echt niets aan af.quote:Op maandag 4 februari 2008 16:07 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Je bedoelt de zesdaagse oorlog?
Die oorlog die Israël begonnen is?
[..]
Dat snap ik ook wel, maar zoals je hierboven ook al kunt lezen is er praktisch 1,5 jaar geen zelfmoordaanslag geweest. Maar als je dan de hele boel hermetisch afsluit - omdat een klein gedeelte van de bevolking zich misdraagt - en daar vier miljoen mensen voor straft - dan werk je extremisme wel in de hand.quote:Op maandag 4 februari 2008 15:53 schreef Viajero het volgende:
Check aub even je tijdlijn, die zelfmoordaanslagen waren er voor de muur. De muur is er juist om die zelfmoordaanslagen tegen te gaan.
quote:Op maandag 4 februari 2008 16:23 schreef Viajero het volgende:
[..]
Egypte sluit de zeestraat van Tiran, wat op zich al een oorlogsverklaring is. Schopt de VN vredesmacht uit de Sinai en trekt het grootste deel van zijn leger daar samen. De Arabische Liga had het standpunt dat Israel met geweld uit de regio verwijderd moest worden. Egypte en Syrie stonden op het punt Israel aan te vallen, daar doen een paar vervalste verklaringen echt niets aan af.
Zelfs op die zwaar partijdige bron staat meer context dan in jouw post. Waar jij ophoudt te quoten gaat Begin verder:quote:Op maandag 4 februari 2008 17:41 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
![]()
link
Maar verder ben je goed bezig.
Echt waar.
Nee, het afsluiten van de straat van Tiran werd ook door de VN geaccepteerd als een oorlogsverklaring van Egypte aan Israel. Dat stond in de vredesverklaring na de Suez oorlog.quote:Op maandag 4 februari 2008 17:58 schreef reem het volgende:
Ah, preventieve oorlogsvoering dus..
Ok, misschien had ik beter kunnen zeggen uit hun verband getrokken verklaringen.quote:
Btw, Monidique, (of anderen) kan je me boeken aanraden die meer vanuit het Arabische perspectief geschreven zijn?quote:Op maandag 4 februari 2008 18:34 schreef Monidique het volgende:
Goed, uit hun verband getrokken.
Israël stond indertijd onder zware druk (nog steeds trouwens, best wel knap eigenlijk).quote:Op maandag 4 februari 2008 17:57 schreef Viajero het volgende:
[..]
Zelfs op die zwaar partijdige bron staat meer context dan in jouw post. Waar jij ophoudt te quoten gaat Begin verder:
This was a war of self-defense in the noblest sense of the term.
En ja, Israel loste inderdaad de eerste schoten in die oorlog. Maar niemand die eraan twijfelde dat Egypte en Syrie op het punt stonden aan te vallen. Israel koos inderdaad de aanval, de andere optie was te wachten om zelf aangevallen te worden.
Hierin heb je helemaal gelijk.quote:Op maandag 4 februari 2008 18:27 schreef Viajero het volgende:
Daarnaast gaan beide verklaringen (in de vorm die hier gequote wordt) geheel voorbij aan het afsluiten van de straat van Tiran door Egypte. Wat al een oorlogsverklaring was.
Ik? Nee. Lezen is voor elitisten,quote:Op maandag 4 februari 2008 18:40 schreef Viajero het volgende:
[..]
Btw, Monidique, (of anderen) kan je me boeken aanraden die meer vanuit het Arabische perspectief geschreven zijn?
(over de zesdaagse oorlog maar ook in het algemeen over Israel/Arabieren. )
Ik heb zelf geen boeken over Israël/Palestina, maar onder deze pagina van de wikipedia staat een hele lijst met referenties. Misschien heb je daar wat aan?quote:Op maandag 4 februari 2008 18:40 schreef Viajero het volgende:
[..]
Btw, Monidique, (of anderen) kan je me boeken aanraden die meer vanuit het Arabische perspectief geschreven zijn?
(over de zesdaagse oorlog maar ook in het algemeen over Israel/Arabieren. )
Bij voorbaat dank.
http://www.debka.com/headline.php?hid=5050quote:Palestinians plan mass rush on Gazan-Israeli border Monday
February 24, 2008, 6:46 PM (GMT+02:00)
Palestinians, swarmed across breached border to Sinai Jan. 23, plan to batter Israeli border Feb. 25
Beefed-up Israeli military and security forces prepared to repulse thousands of Palestinians planning to crash the full length of the Gazan-Israeli border and its crossings at 10:00 a.m. IT Monday, Feb. 25.
DEBKAfile’s military sources report Hamas is engineering a “popular” protest to be much more violent than the Jan. 23 Palestinian surge into Egypt through the border wall smashed by its bulldozers.
Behind the human shield of women, children and elderly leading the assault on Monday, Hamas, Jihad Islami and Fatah are expected to shoot, send in suicide bombers and unleash a Qassam barrage. If Israeli forces are goaded into opening fire, civilian casualties may be heavy enough to draw international condemnation. If they hold back, the Palestinian terrorists will capture the border fence and knock it over.
By preventing a full-scale military operation against the Palestinian missile and terror campaign from Gaza and imposing a siege instead, prime minister Ehud Olmert and defense minister Ehud Barak have left the initiative with Hamas which exploits it to the hilt.
DEBKAfile reports “human chain which will “demonstrate” along the border from the Rafah terminal in the south to Erez in the north is organized by the Committee for Breaking the Israeli Siege headed by Hamas, although the terrorist group’s spokesmen claimed it is a “spontaneous” protest against the Israeli blockade.
Israel’s military and security chiefs are conferring urgently Sunday night with chief of staff Lt. Gen. Gaby Ashkenazi.
The Prime Minister’s Office in Jerusalem told reporters that non-lethal measures for dispersing crowds are ready to ward off the massive assault on the border fence in an effort to avoid civilian casualties.
After weeks, Egypt finally cracked down on the Palestinian invasion of Sinai when its foreign minister threatened to “break the arms and legs” of infiltrators. Even then, they were defied by the Palestinian invaders.
It looks now as though the long-delayed big confrontation between the IDF and Hamas will not take place inside the Gaza Strip but on Israeli soil.
[quote]quote:New excuse for Qassams: Prophet cartoons
Six rockets fired at western Negev since Sunday morning. After siege on Gaza and targeted killings, this time Qassams fired 'in response to Muhammad caricatures published in Denmark'
Ali Waked
Published: 02.24.08, 16:33 / Israel News
After the siege imposed on the Gaza Strip and the targeted killings, the Palestinian organizations have found a new reason for firing Qassam rockets on southern Israel: Cartoons published in Denmark denouncing Prophet Muhammad.
Six Qassams were fired from the northern Gaza Strip towards the western Negev since Sunday morning. All the rockets landed in open areas, without causing injuries or damage.
The Salah al-Din Brigades, the Popular Resistance Committees' military wing, claimed responsibility for firing the rockets. The organization's spokesman, Muhammad Abed al-Aal, told Ynet that the firing operation, dubbed "the lines of fire", was a response to the "crimes of the Israeli occupation against the Palestinians," but also "in response to the cartoons published in Denmark degrading the memory of Prophet Muhammad.
"The Palestinian resistance has committed to respond to the cartoons, and this is our initial response," he added.
Asked why the residents of Sderot and the Negev should pay the price for cartoons published in Denmark, Abed al-Aal responded, "The Jews have also hurt Islam and have also hurt the Koran in their prisons, as part of the plot to harm Islam and the memory and status of Prophet Muhammad.
"The Palestinian resistance will not let Israel's crimes and the smearing of Islam's symbols go unanswered," he said.
Addressing Sderot Mayor Eli Moyal's willingness to reach a ceasefire with Hamas, Abed al-Aal said that the only way for the residents of southern Israel to feel safe is to leave their houses and the entire area.
"We won't give them peace and security as long as they fail to stand up against their government and its aggressiveness, as long as one Palestinian child is suffering, and as long as there is one Zionist soldier on the land of Palestine," he said.
Denmark's five major daily newspapers republished on Wednesday one of the 12 drawings of the Prophet Muhammad which angered Muslims around the world, as a protest against a plot to murder one of the cartoonists.
ook in ha'aretz en jerusalem post dus en debka had het bij die bestorming aan de egyptische kant aan zien komen.quote:Op zondag 24 februari 2008 19:06 schreef Monidique het volgende:
Ach ja, Debka....
http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1203605160227&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFullquote:Palestinians intend to protest the ongoing economic sanctions and blockade of the Gaza Strip on Monday morning by forming a human chain which will span from the Rafah Crossing in southern Gaza, to the Erez Crossing in the north, Palestinian officials said on Sunday.
In response, the IDF is weighing potential solutions for a scenario in which the a mass of unarmed civilians will try to break through the crossings and into Israel, Army Radio reported.
The main fear is that residents of the Strip will force their way through the crossings and that IDF attempts to contain the crowd will result in massive casualties.
These fears have been stoked by comments made by Hamas officials which have hinted towards the possibility of a confrontation.
Exact. Daarom. Ze plaatsen zo vaak "nieuws" wat je elders ook kunt lezen en dan doen ze er wat smeuïge informatie bij, van "anonieme bronnen". Whatever...quote:Op zondag 24 februari 2008 20:24 schreef Caesu het volgende:
[..]
ook in ha'aretz en jerusalem post dus
O?quote:en debka had het bij die bestorming aan de egyptische kant aan zien komen.
ik kan het bewuste artikel natuurlijk niet vinden helaas.quote:Op zondag 24 februari 2008 20:26 schreef Monidique het volgende:
[..]
Exact. Daarom. Ze plaatsen zo vaak "nieuws" wat je elders ook kunt lezen en dan doen ze er wat smeuïge informatie bij, van "anonieme bronnen". Whatever...
[..]
O?
ze brengen het inderdaad vaak smeuïg, maar toch lijken ze soms goede contacten te hebben.quote:Hamas carried out its threat, reported by DEBKAfile Sunday, to smash its way through the border
http://www.haaretz.com/hasen/spages/957540.htmlquote:PM: Israel ready for any scenario during Gaza protest
Prime Minister Ehud Olmert, responding Monday to reports of a threat of a mass penetration of Palestinian protesters from the Gaza Strip into Israel, said he was unaware of alerts warning of such a move.
Speaking to reporters on his way to Tokyo, the prime minister nevertheless said Israeli security forces were prepared for all possibilities.
Israel "always takes into account scenarios in order to be ready for them," he said.
Hamas vowed early Monday to use any means to breach the Israeli embargo on the Gaza Strip, hours before a planned mass rally in Gaza to protest economic sanctions against the Hamas-controlled area.
Jij snapt duidelijk niets van de complexe situatie. Ga maar met blokken spelen ofzo.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 13:05 schreef boyv het volgende:
en maar wapens en soldaten sturen die Israeliërs, wat een helden!
beter sturen ze voedsel, medicijnen en humanitaire hulp.
Kleine NB: 64 % van de Israeli's in Qassamgebied wil dat, niet van de totale ISrael bevolking.quote:Op donderdag 28 februari 2008 00:41 schreef Kees22 het volgende:
Ik las vandaag in het NRC, dat 64 % van de Israeli's/Israeliërs wil, dat de regering gaat praten met Hamas.
Edit: die trema op de e van Israel hoeft inderdaad niet!
Wat wil je daar dan mee zeggen?quote:Op donderdag 28 februari 2008 08:53 schreef Elkarden het volgende:
[..]
Kleine NB: 64 % van de Israeli's in Qassamgebied wil dat, niet van de totale ISrael bevolking.
En welk recht hebben Palestijnen om zich te verdedigen tegenover de illegale Israelische nederzettingen die, met goedkeuring van de regering, nog steeds worden gebouwd?quote:Op vrijdag 29 februari 2008 17:04 schreef Elkarden het volgende:
28 Feb. 2008: 149 people killed since the start of the year
B'Tselem expressed its grave concern following the renewed fighting in Gaza. During the first 2 months of 2008, Israeli security forces killed 146 Palestinians in the Occupied Territories. 132 were killed in the Gaza Strip and 14 in the West Bank, according to B'Tselem statistics. Of the total number, at least 42 did not participate in the fighting when killed, and 11 were minors. 87 people were killed during January, and 59 during February (until the 28th).
Palestinians killed 2 Israeli civilians, and one member of the Israeli security forces. A woman was killed in a suicide bombing in Dimona, and another man was killed by a Qassam rocket in the Sapir College, in Sderot.
B'Tselem demands that all sides to the fighting strictly adhere to the rules of International Humanitarian Law, and do all they can to protect civilians from the impact of the hostilities. It is absolutely prohibited to direct attacks at civilians, and B'Tselem reiterates its condemnation of the firing of Qassam rockets at Israeli civilians. Directing attacks at civilians is a war crime, and those responsible must be punished for it. Israel has the right and the obligation to protect its citizens from Qassams, but it may only use legal means to achieve this goal.
Israel levert de laatste dagen goed werk af. Maar ja, het bloed in moslimlanden is dan ook goedkoop.
Heb je ook een vergelijkbare verklaring van een Palestijnse mensenrechtenorganisatie? Zo nee, waarom niet?quote:Op vrijdag 29 februari 2008 17:04 schreef Elkarden het volgende:
28 Feb. 2008: 149 people killed since the start of the year
B'Tselem expressed its grave concern following the renewed fighting in Gaza. During the first 2 months of 2008, Israeli security forces killed 146 Palestinians in the Occupied Territories. 132 were killed in the Gaza Strip and 14 in the West Bank, according to B'Tselem statistics. Of the total number, at least 42 did not participate in the fighting when killed, and 11 were minors. 87 people were killed during January, and 59 during February (until the 28th).
Palestinians killed 2 Israeli civilians, and one member of the Israeli security forces. A woman was killed in a suicide bombing in Dimona, and another man was killed by a Qassam rocket in the Sapir College, in Sderot.
B'Tselem demands that all sides to the fighting strictly adhere to the rules of International Humanitarian Law, and do all they can to protect civilians from the impact of the hostilities. It is absolutely prohibited to direct attacks at civilians, and B'Tselem reiterates its condemnation of the firing of Qassam rockets at Israeli civilians. Directing attacks at civilians is a war crime, and those responsible must be punished for it. Israel has the right and the obligation to protect its citizens from Qassams, but it may only use legal means to achieve this goal.
Israel levert de laatste dagen goed werk af. Maar ja, het bloed in moslimlanden is dan ook goedkoop.
BT Selem is een linkse binationale mensenrechtenorganisatie. Ik had gedacht dat je dat wel zou weten.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 17:42 schreef Viajero het volgende:
[..]
Heb je ook een vergelijkbare verklaring van een Palestijnse mensenrechtenorganisatie? Zo nee, waarom niet?
Er zijn ook al drie schepen van de Amerikaanse marine naar Libanon gestuurd. Eén van de speculaties was dan dat die er als waarschuwing aan Hezbollah liggen, zodat ze geen rare fratsen uithalen wanneer Israël binnenkort Gaza binnenvalt. Voor de rest ook erg veel drukte op het moment in het Midden-Oosten. Er is bovengemiddeld veel activiteit nu daar.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 17:41 schreef Caesu het volgende:
Saudi Foreign Ministry tells its citizens in Lebanon to leave immediately (Israel Radio)
uiterlijk 10 maart moeten de schuilkelders in N-Israël weer gereedgemaakt zijn.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 18:23 schreef Monidique het volgende:
[..]
Er zijn ook al drie schepen van de Amerikaanse marine naar Libanon gestuurd. Eén van de speculaties was dan dat die er als waarschuwing aan Hezbollah liggen, zodat ze geen rare fratsen uithalen wanneer Israël binnenkort Gaza binnenvalt. Voor de rest ook erg veel drukte op het moment in het Midden-Oosten. Er is bovengemiddeld veel activiteit nu daar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |