Israel en Egypte hebben er afspraken over.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 01:01 schreef Frances het volgende:
Ik geef Israel groot gelijk.
Stel; jij laat je buurman van jouw gas en watersluiting gebruik maken en betaald ook de rekening daarvan maar..... dizelfde buren gooien ook elke keer je ramen in. Zou jij dan gas en water blijven leveren??
Israel. go on.
Wel geinig dat ze ook in Egypte niet welkom zijn.
Inderdaad, daarbij hebben de Palestijnen geluk dat Israel nog iets van ze heel laat. Gezien de macht van de Israeli's over de buitenwijken zoals Gaza kon het lot van de Palestijnen maar zo 10x erger zijn.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 01:01 schreef Frances het volgende:
Stel; jij laat je buurman van jouw gas en watersluiting gebruik maken en betaald ook de rekening daarvan maar..... dizelfde buren gooien ook elke keer je ramen in. Zou jij dan gas en water blijven leveren??
Israel. go on.
Israel heeft zich in 2005 volledig teruggetrokken uit Gaza. De infracstructuur werd aan de Palestijnen overgedragen, en direct ook door de Palestijnen verwoest omdat ze niks wilden hebben wat door een Jood gemaakt was. Het geweld tegen Israel nam flink toe, omdat de Palestijnen de terugtrekking uit Gaza niet zagen als een kans op vrede en verder overleg, maar als een teken van zwakte, en dus een kans om Israel te verslaan. Israel slaat hard terug, en verhoogt daarmee ook het radicalisme aan Palestijnse kant. Het volledig afsluiten van Gaza is inderdaad buitenproportioneel.quote:Op woensdag 23 januari 2008 11:09 schreef voyeur het volgende:
Maar Northernstar dat getto van Warschau was toch niet te vergelijken? Oke de Joden zaten in een openluchtgevangenis onder belazerde omstandigheden en ja er waren joden die verzet pleegden dus het was heel terecht dat ze daar met zijn allen moesten zitten, maar er werden toch geen rakketen het getto ingeschoten? Dat doet Israel wel zo nu en dan, maar dat kan ik me van Warschau niet herinneren.
De meeste mensen hier die de Gaza gevangenis goedpraten stonden natuurlijk ook vol achter dat getto toen. Eerst hadden de Joden moeten ophouden met zich verzetten en dan pas het getto openen is toch het devies.
Nee hoor, absoluut niet. Ik hoop zelfs dat Egypte zijn grens volledig opent voor Gaza. Maar kennelijk heeft Egypte ook geen behoefte aan hun 'broedervolk'. Alleen Israel wordt veroordeelt, maar de grens tussen Egypte en Gaza is officieel de verantwoordelijkheid van Egypte en de PA. En die zat dus ook dicht.quote:Op woensdag 23 januari 2008 11:11 schreef voyeur het volgende:
Overigens zijn de Palestijnen ontsnapt naar Egypte door de grensmuur op te blazen. Ik neem aan dat men hier voorstander is van een fors bombardement op die stoute burgers die hun honger in Egypte willen stillen?
Ja. Alleen is dus de afspraak dat Israël de grens overlaat aan Egypte, zolang Egypte 'm maar dicht laat. Ik ga hier geen Egypte goedpraten, dat lijkt mij niet nodig, maar het is niet alsof het slechts de keus is aan Egypte: Als Egypte al die jaren die grens wijd open had gelaten, dan stonden er nu Israëlische grenswachten.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 16:08 schreef Viajero het volgende:
[..]
Nee hoor, absoluut niet. Ik hoop zelfs dat Egypte zijn grens volledig opent voor Gaza. Maar kennelijk heeft Egypte ook geen behoefte aan hun 'broedervolk'. Alleen Israel wordt veroordeelt, maar de grens tussen Egypte en Gaza is officieel de verantwoordelijkheid van Egypte en de PA. En die zat dus ook dicht.
Dat hebben ze al een aantal keer geprobeerd, in 1994 door het verwelkomen van de terrorist Arafat in Palestina, in 2000 door het verlaten van Libanon, in 2005 door het verlaten van Gaza. Elke keer is het antwoord geweld geweest.quote:Op woensdag 23 januari 2008 11:21 schreef Dutch_Courage het volgende:
[..]
Als er sprake is van een vicieuze cirkel die al enkele decennia aan de gang is zonder dat er een einde in zicht komt en het een internationaal conflict is wel ja. Bovendien stel je het zo wel héél simpel terwijl het conflict zelf natuurlijk heel complex is.
Dat Israel in staat is om 800.000 mensen gevangen te zetten in hun eigen gebied zonder voorzieningen zegt al genoeg over hoe de krachtverhoudingen liggen lijkt me.
Ik zeg niet dat ik één van beide partijen fouter vind dan de andere, maar Israel mag zich best wel eens de verstandigste tonen.
En dat terwijl Israël nog steeds doorgaat met het bouwen van nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever, hoe durven die rare bevrijde Palestijnen toch...quote:Op zaterdag 26 januari 2008 16:17 schreef Viajero het volgende:
Dat hebben ze al een aantal keer geprobeerd, in 1994 door het verwelkomen van de terrorist Arafat in Palestina, in 2000 door het verlaten van Libanon, in 2005 door het verlaten van Gaza. Elke keer is het antwoord geweld geweest.
Ongetwijfeld, maar zij niet alleen.quote:Ik denk dat de Palestijnen eens verstandig moeten worden.
En Egypte doet er verder niks aan om dat te veranderen. Je hebt een punt, maar die voorwaarden komen Egypte heel goed uit, want die hebben echt geen zin om Palestina te helpen.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 16:15 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja. Alleen is dus de afspraak dat Israël de grens overlaat aan Egypte, zolang Egypte 'm maar dicht laat. Ik ga hier geen Egypte goedpraten, dat lijkt mij niet nodig, maar het is niet alsof het slechts de keus is aan Egypte: Als Egypte al die jaren die grens wijd open had gelaten, dan stonden er nu Israëlische grenswachten.
Daar hebben zij geen zin in, nee. Een miljoen tot de tanden toe bewapende werklozen, daar heb je weinig aan.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 16:20 schreef Viajero het volgende:
[..]
En Egypte doet er verder niks aan om dat te veranderen. Je hebt een punt, maar die voorwaarden komen Egypte heel goed uit, want die hebben echt geen zin om Palestina te helpen.
Daar heb je gelijk in, Israel moet inderdaad ophouden met het bouwen van nederzettingen, en beginnen met ze te ontruimen. Dat vinden de meeste Israelis ook. Helaas wordt de Israelische politiek gecontroleerd door een fanatieke religiueze minderheid. En die kan heel makkelijk de Palestijnen neerzetten als een agressief en racistisch volk dat Israel wil vernietigen. En er zijn meer dan genoeg Palestijnen die graag dat vooroordeel voor ze bevestigen.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 16:20 schreef Monidique het volgende:
[..]
En dat terwijl Israël nog steeds doorgaat met het bouwen van nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever, hoe durven die rare bevrijde Palestijnen toch...
[..]
Ongetwijfeld, maar zij niet alleen.
Prima, dan vind jij het vast ook niet erg dat ik morgen (a la Israel) even een gedeelte van jouw huis in beslag kom nemen. Dan trek ik gewoon een streep op de vloer (of beter nog, ik bouw er een muurtje) en dan is dat gedeelte gewoon mijn gebiedje. Dan zorg ik mooi dat in dat gebiedje de stoppenkast zit, want als je dan vervelend gaat doen trek ik gewoon jouw groepen eruit.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 01:01 schreef Frances het volgende:
Israel. go on.
Een grote reden waarom de grens tussen Gaza en Egypte niet open is, zijn bedreigingen van de staatsterroristen uit Israel aan het adres van de Egyptische leiders.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 16:08 schreef Viajero het volgende:
[..]
Nee hoor, absoluut niet. Ik hoop zelfs dat Egypte zijn grens volledig opent voor Gaza. Maar kennelijk heeft Egypte ook geen behoefte aan hun 'broedervolk'. Alleen Israel wordt veroordeelt, maar de grens tussen Egypte en Gaza is officieel de verantwoordelijkheid van Egypte en de PA. En die zat dus ook dicht.
Wistje trouwens dat Egypte niet de Egyptische nationaliteit verleent aan Palestijnen, ook al wonen ze al 60 jaar in Egypte?
Je voorbeeld klopt niet.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 01:01 schreef Frances het volgende:
Israel. go on.
Slecht gemikt: juist het rottigste stukje langs de Middellandse Zee heb je gemist. Dat zouden de Iraniërs vast een stuk beter doen.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 17:38 schreef DropjesLover het volgende:
de oplossing:
[ afbeelding ]
maar serieus, als de palestijnen nu eens gewoon zouden stoppen met het provocerende raketten afvuren, dan blijft israel nog een maandje alles streng controleren, en zal dat steeds verder afzwakken. het enige nut van de raketbeschietingen is dat er aangetoond wordt dat er nog steeds gestreden wordt tegen israel. helaas is het enige resultaat dat na de bekende raket, euhm, druppel, israel weer eens op visite komt waarbij telkens een aantal palestijnen weer om komen.
beide kanten moeten hun toon matigen, elkaar erkennen en gewoon rustig blijven. maarja, sommigen kunnen dat gewoon niet goed en weigeren het resultaat van hun acties te erkennen....
als ze dat doen wordt het pas echt een slachting.quote:Hamas official: Gazans may try to force their way through Erez crossing (Reuters)
Ik weet genoeg van het getto in Warschau. Ik gebruikte Northenstars argument als een hyperbool. Jammer dat je dat ontging.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 16:04 schreef Viajero het volgende:
[..]
Israel heeft zich in 2005 volledig teruggetrokken uit Gaza. De infracstructuur werd aan de Palestijnen overgedragen, en direct ook door de Palestijnen verwoest omdat ze niks wilden hebben wat door een Jood gemaakt was. Het geweld tegen Israel nam flink toe, omdat de Palestijnen de terugtrekking uit Gaza niet zagen als een kans op vrede en verder overleg, maar als een teken van zwakte, en dus een kans om Israel te verslaan. Israel slaat hard terug, en verhoogt daarmee ook het radicalisme aan Palestijnse kant. Het volledig afsluiten van Gaza is inderdaad buitenproportioneel.
Maar Gaza vergelijken met Warschau is echt zo ongeloofelijk vergezocht.. lees eens iets over de Holocaust voordat je kwetsende dingen zegt.
Belangrijke punten waar je vergelijking echt helemaal scheef gaat:
De Joden in Warschau zijn door de Nazis gedwongen in het Ghetto te wonen, en buiten het Ghetto woonden verder geen Joden. Mensen in Gaza worden niet door Israel gedwongen daar te wonen, daarnaast wonen in Israel een miljoen Arabieren met Israelisch paspoort.
De Joden in het Ghetto werden vrijwel allemaal doelbewust vermoord, het was de politiek van de Nazis alle Joden te vermoorden. Het aantal slachtoffers aan Palestijnse zijde valt in het niet vergeleken bij enkele andere conflicten in de wereld op dit moment, en genocide is het al helemaal niet.
Volgens mij is Arafat allang dood en is Abbas nu de illegale baas over de westbank. De officieel en democratisch gekozen leiders zijn de Hamas en zij zijn de baas in Gaza.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 16:28 schreef Viajero het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, Israel moet inderdaad ophouden met het bouwen van nederzettingen, en beginnen met ze te ontruimen. Dat vinden de meeste Israelis ook. Helaas wordt de Israelische politiek gecontroleerd door een fanatieke religiueze minderheid. En die kan heel makkelijk de Palestijnen neerzetten als een agressief en racistisch volk dat Israel wil vernietigen. En er zijn meer dan genoeg Palestijnen die graag dat vooroordeel voor ze bevestigen.
Maar als je bezet bent, je verzet je, en de bezetter zegt: ok, we geven je eerst dit stuk land terug, we ontruimen alle nederzettingen, en dan gaan we eens kijken hoe dat gaat, zou je dan niet eerst met ze gaan praten ipv ze direct aan te vallen?
Als de Palestijnen een Gandhi hadden gehad ipv een Arafat dan was er al lang een bloeiende Palestijnse staat geweest.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |