Ik ben bekend met de omreken factor bij D-SLR camera's.quote:Op donderdag 13 maart 2008 09:15 schreef Elefes het volgende:
Let wel dat je dan bijv. binnen niet gemakkelijk kunt fotograferen (te weinig groothoek) als je een 50 mm (omgerekend) op je camera hebt. Of je moet heel veel ruimte hebben om ver van je onderwerp af te gaan staan.
quote:Op donderdag 13 maart 2008 11:21 schreef jehoeroen het volgende:
[..]
Ik ben bekend met de omreken factor bij D-SLR camera's.
Momenteel heb ik een Canon 10D met een 50mm f1.8. (omgerekend 80mm) en een 28-200 welke ik altijd op 28 gebruik (omgerekend 45) En die gebruik ik ook veel binnen.
Daarvoor had ik een OM2 met een 50mm. Jarenlang plezier van gehad
Dus denk de 25mm precies goed is voor mij.
(ondanks dat ik dus meerdere Canon lensen heb ben ik niet gebonden aan Canon. Kan de lensen makkelijk kwijt binnen de familie)
Er zijn niet veel mensen met een Sony 'Aplha' hier op FOK! De meeste mensen kiezen toch voor Nikon of Canon. Althans dat is de mainstream trend.quote:Op maandag 17 maart 2008 20:30 schreef Mariekamr het volgende:
hmmm heb net een review van de alpha 200 gezien op youtube.com (van camaralabs.com) en ik geloof dat die verbeteringen me wel erg aanstaan, dus waarschijnlijk wordt het nu de sony alpha 200. Maar ben nog steeds wel benieuwd naar de mening van de mensen met meer ervaring!
Ik heb nu een maand of 3 de a100 en ik ben erg tevreden. Dit is mijn eerste dslr en de voornaamste reden voor mij om de Sony te nemen was dat ik vanaf het eerste moment fatsoenlijke foto's moest kunnen maken zonder 2 maanden te studeren en te proberen. Dit was een manco wat ik vaker bij oa canon en pentax had gehoord. Ik moet zeggen dat ik aardig tevreden ben over de gemaakte foto's en de auto stand is voor snel wat foto's maken goed.quote:Op zondag 16 maart 2008 21:42 schreef Mariekamr het volgende:
Hoi allemaal!
Ik ben momenteel eigenaar van een Minolta dynax 4. Daar heb ik alleen de standaard lens bij (28-70mm uit mijn hoofd?), maar Ik wil al een tijd een sterkere lens. Echter, mijn dilemma is; ga ik geld investeren in een nieuwe lens of zal ik, door het bijleggen van een paar honderd euro, een dSLR kopen?
Ondertussen heb ik wel min of meer besloten dat het dit laatste gaat worden en ik begreep van de plaatselijke foto-handelaar dat mijn minolta lens zonder probleem op de camera's van sony gaan. Echter, ik probeer nog wat informatie en reviews van gebruikers te zoeken, maar kan op dit forum erg weinig vinden over de dSLR's van Sony... Heeft iemand er ervaringen mee?
Ik zit te denken aan een Sony a100 met een 70-300 mm lens van Tamron (deze heeft een iets groter bereik qua diafragma dan de lens van Sony). Is dit verstandig?
Mijn budget is 600-700 euro, ik ben amateur en vind het voornamelijk leuk om natuur en mensen te fotograferen.
gr, Marieke
Als je goeie maatjes bent met die Dynax4 wordt je ook goeie maatjes met een Alfa.quote:Op zondag 16 maart 2008 21:42 schreef Mariekamr het volgende:
Hoi allemaal!
Ik ben momenteel eigenaar van een Minolta dynax 4. Daar heb ik alleen de standaard lens bij (28-70mm uit mijn hoofd?), maar Ik wil al een tijd een sterkere lens. Echter, mijn dilemma is; ga ik geld investeren in een nieuwe lens of zal ik, door het bijleggen van een paar honderd euro, een dSLR kopen?
Ondertussen heb ik wel min of meer besloten dat het dit laatste gaat worden en ik begreep van de plaatselijke foto-handelaar dat mijn minolta lens zonder probleem op de camera's van sony gaan. Echter, ik probeer nog wat informatie en reviews van gebruikers te zoeken, maar kan op dit forum erg weinig vinden over de dSLR's van Sony... Heeft iemand er ervaringen mee?
Ik zit te denken aan een Sony a100 met een 70-300 mm lens van Tamron (deze heeft een iets groter bereik qua diafragma dan de lens van Sony). Is dit verstandig?
Mijn budget is 600-700 euro, ik ben amateur en vind het voornamelijk leuk om natuur en mensen te fotograferen.
gr, Marieke
Veel plezier d'rmeequote:Op dinsdag 18 maart 2008 21:24 schreef Mariekamr het volgende:
thx voor de feedback! Ik ben ondertussen trotse eigenaar van de sony alpha 200!![]()
De 'beercan' is niet meer nieuw te koop. Het is een lens die in de jaren 90 bijzonder populair was en er zijn er massa's van verkocht waardoor je ze nu nog vrij algemeen in het meerdehandscircuit vindt.quote:Helaas las ik dat van de lens iets te laat, dus heb nu 'gewoon' de 18-70 en 75-300. Ik heb nog wel even gezocht naar de lens die jullie bedoelen, maar ik kan m niet vinden??![]()
Het probleem met de D40 is dat de body geen focus-motor heeft, waardoor je alleen AF-lenzen met een ingebouwde focus-motor kunt gebruiken; anders moet je handmatig scherpstellen.quote:Op woensdag 19 maart 2008 10:30 schreef DJ_WB het volgende:
handig topic
ik ben ook opzoek naar iets nieuws:
Budget: 800 & 1200
Formaat: D-SLR
Doel: foto's festivals / feesjes & steden trips
Fotograaf: ben redelijk handig op digitaal gebied, leer snel en schrik ook niet van een dikke handleiding. ik lees in eerste instantie de basis dingen door en als ik ergens niet uit kom pak ik vaak de handleiding.
Huidige camera: samsung NV7, zoemt goed, is stevig, maar met bijzondere verichtingen slecht
Welke camera’s twijfel je over:
D80 (komt er binnen kort een opvolger hiervan ??) met 18-200 VR Kit a 1150
d80 body met Sigma 18-200 OS lens a 970
D60 Kit VR 18-55 & 55-200 a 833
D60 met Sigma 18-200 OS a 862
of toch een eos 450D met de sigma lens ???
Bijzonderheden:
ik wil niet over een jaar de drang hebben om te upgraden naar een net iets beter model omdat ik tekort kom, ik lees namelijk vaak in de recensies bij de oude d40x (d60 is de opvolger) dat je beter af bent de d80 meteen te kopen
en ik wil een lens met image stabilization
alvast bedankt
Ga je voor Pentax of Sony dan heb je op iedere lens een stabilisatie. De stabilistatie zit bij die 2 merken in de camera ingebouwd.quote:Op woensdag 19 maart 2008 10:30 schreef DJ_WB het volgende:
en ik wil een lens met image stabilization
Die lens die je noemt gaat tot 55mm. De G5 die je moeder nu heeft, gaat tot 140mm. Dat is bijna 3x zo veel als de lens die je noemt.quote:Op donderdag 20 maart 2008 12:52 schreef WooZ het volgende:
En er zal ook nog wel een zoomlens bijmoeten, bv zo'n EF S18-55mm, hoever kun je daarmee inzoomen
Volgende week ga ik naar Miami, maar ik kan de Pentax heel moeilijk vinden bij winkels, en tevens valt de prijs toch wel een beetje tegen. Ondertussen heb ik ook een andere camera op het oog. Namelijk de Sony Alpha A200. Hij komt qua specs en functionaliteit erg dicht in de buurt van de Pentax. En hij is een stuk aantrekkelijker qua prijs.quote:Op woensdag 13 februari 2008 14:37 schreef Castor het volgende:
Budget: Tussen de $600 en $800. Ik ga binnenkort naar Miami, dus vandaar het budget in USD.
Formaat: D-SLR
Doel: Allround. Van alles, maar met name landschappen, portretten, macros, nacht/avond fotografie. Wil ook een beetje gaan experimenteren met panning.
De fotograaf: Ik ga altijd eerst aan de slag zonder de gebruiksaanwijzing te lezen, en vervolgens om echt alle features te leren kennen lees ik de gebruiksaanwijzing volledig door. Op mijn hudige camera heb ik ondertussen ruim 5000 plaatjes geschoten. Van macro en low-light tot landschappen en party pics. Ook heb ik wel wat ervaring in nabewerking (photoshop). Vorige camera (Olympus 4MP) had ook aardig wat plaatjes op de teller.
Huidige camera: Sony Cybershot DSC-P200, 7.2 MP, leuke camera maar ik wil nu een stapje verder gaan. Ik ben vooral tevreden over de manual instellingen (o.a. sluitertijd in te stellen tussen 30 sec en 1/1000) en de kleur echtheid. Minpuntje is het gebrek aan snelheid als je even vlug een foto wil nemen.
Welke camera's twijfel je over:
Ik zat eerst te denken aan de Canon EOS Digital Rebel XT 8MP of de Nikon D40 6.1MP. Maar na een groot aantal reviews te hebben gelezen zit ik nu sterk te denken aan de Pentax K10D.
Iemand ervaring met deze Pentax?
Misschien deze user vragen voor gebruikerservaringen???quote:Op donderdag 20 maart 2008 15:28 schreef Castor het volgende:
Ruim een maand geleden heb ik het volgende gepost:
[..]
Volgende week ga ik naar Miami, maar ik kan de Pentax heel moeilijk vinden bij winkels, en tevens valt de prijs toch wel een beetje tegen. Ondertussen heb ik ook een andere camera op het oog. Namelijk de Sony Alpha A200. Hij komt qua specs en functionaliteit erg dicht in de buurt van de Pentax. En hij is een stuk aantrekkelijker qua prijs.
Iemand ervaring met deze DSLR?
quote:Op dinsdag 18 maart 2008 21:24 schreef Mariekamr het volgende:
thx voor de feedback! Ik ben ondertussen trotse eigenaar van de sony alpha 200!![]()
Helaas las ik dat van de lens iets te laat, dus heb nu 'gewoon' de 18-70 en 75-300. Ik heb nog wel even gezocht naar de lens die jullie bedoelen, maar ik kan m niet vinden??![]()
Heel goed nadenken voordat je meteen de camera met een aantal lenzen koopt. Eerst een standaardzoom geeft je de tijd om daar eens aan te wennen, en dan te kijken wat je echt er bij wilt hebben, zonder dat je impulsaankopen doet die je misschien wel niet (genoeg) gebruikt.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 00:33 schreef MaartenGrendel het volgende:
Goed, na lang vergelijken, lezen en uitproberen ben ik er eindelijk uit wat ik wil kopen, het wordt -dus toch- de Canon Eos 40D, met gelijk een aantal mooie lenzen (o.a. Sigma 10-20, Canon 70-200 f2.8L IS).
Naja, maar (weer) ff een nachtje over slapen - iemand hier nog tips?
Bedankt voor je reactie.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 00:48 schreef Elefes het volgende:
[..]
Heel goed nadenken voordat je meteen de camera met een aantal lenzen koopt. Eerst een standaardzoom geeft je de tijd om daar eens aan te wennen, en dan te kijken wat je echt er bij wilt hebben, zonder dat je impulsaankopen doet die je misschien wel niet (genoeg) gebruikt.
Wat voor camera heb je nu?
Verder ben ik eens bij Kamera Express in de winkel geweest, en dat beviel goed. Ik denk dat het, als je daar in de buurt woont, een mooi compromis is tussen de ouderwetse, dure winkels en internetwinkels.
Zeer fijne lens! Groot bereik, best prijzig, maar als je niet veel van lenzen wil hoeven te verwisselen is dit een mooie optie (je hebt het waarschijnlijk over dit objectief). Ik heb deze bij mijn Nikon D80 gekocht omdat ik over krap 1,5 week naar Indonesie ga. Waarschijnlijk gaan we naar Bali toe en als we een jungletocht gaan maken wil ik de groothoek voor de landschappen gebruiken en de tele voor de beestjes in de bomen. En veel glas meenemen op zo'n tocht is wsch niet handig.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 10:13 schreef hds2002 het volgende:
thnx,
die opinie deel ik zeker. Voor dat geld is het zeker geen meerwaarde. Zeker dat de 400D nu weer goedkoper zal worden. 499,- bij Mediamarkt (op internet natuurlijk hier en daar nog goedkoper)
Welke lens raad je me aan? Ik was zelf aan het denken aan een 18-200 lens (Tamron)
De 18-200 heb je eigenlijk al in die andere lenzen zitten. Misschien een groothoek objectief als deze (17-35mm; misschien maken ze 'm ook voor Canon) om het aan te vullen. Dus even afwegen of je het weinig wisselen belangrijk genoeg vindt.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 10:58 schreef hds2002 het volgende:
Meer een allround lens. Als ik op vakantie ga, hoef ik niet met meerdere lenzen rond te lopen. Ik ben ook voornl een all-round fotograaf. Ik heb ook nog enkele oudere canon-lenzen liggen 35-105 en 70-300 die ik zeker in de toekomst wil gaan gebruiken.
mijn budget voor een lens ligt rond de 500 euro. Ik heb toevallig 2 jr geleden een 350D met 18-200 (tamron) geleend voor mijn vakantie (Maleisie) Dit was echt een super lens. Maar misschien is voor dit budget een betere optie mogelijk?
Ik wil uiteraard zo weinig mogelijk met lenzen wisselen...
Sigma heeft deze (18-200mm) met Optical Stabilizer. Voor minder dan 400,- heb je m al.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 11:14 schreef hds2002 het volgende:
zoals je zelf al aangaf is het makkelijker om maar een lens mee te nemen op vakantie...
Maar zijn er nog meerdere opties dan Tamron, want Tamron is niet met stabilisatie? M.a.w. zijn er nog meerdere/betere opties voor een budget van +- 500 euro voor een all-round oplossing.
ik blijf dit niet begrijpen, als je dan toch niet wil wisselen waarom dan persee voor een slr gaan"?quote:Op vrijdag 21 maart 2008 10:58 schreef hds2002 het volgende:
Meer een allround lens. Als ik op vakantie ga, hoef ik niet met meerdere lenzen rond te lopen. Ik ben ook voornl een all-round fotograaf. Ik heb ook nog enkele oudere canon-lenzen liggen 35-105 en 70-300 die ik zeker in de toekomst wil gaan gebruiken.
mijn budget voor een lens ligt rond de 500 euro. Ik heb toevallig 2 jr geleden een 350D met 18-200 (tamron) geleend voor mijn vakantie (Maleisie) Dit was echt een super lens. Maar misschien is voor dit budget een betere optie mogelijk?
Ik wil uiteraard zo weinig mogelijk met lenzen wisselen...
Ik wil natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om te kunnen wisselen, maar ik zoek een mooie all-round lens voor evt vakantie/wandeling.quote:ik blijf dit niet begrijpen, als je dan toch niet wil wisselen waarom dan persee voor een slr gaan"?
thanks!!!quote:Sigma heeft deze (18-200mm) met Optical Stabilizer. Voor minder dan 400,- heb je m al.
Succes met je zoektocht
Er is een verschil tussen wisselen thuis en wisselen in een stoffige omgeving buiten. Als ik foto's ga maken op concerten zet ik er weer een 50mm 1.4 op. Dit zou ik met mijn compactcamera niet trekken.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 11:38 schreef Ynske het volgende:
[..]
ik blijf dit niet begrijpen, als je dan toch niet wil wisselen waarom dan persee voor een slr gaan"?
Canon 28-135mm met IS, is volgens mij ook een goede. Ik heb een Sigma 18-125mm die je volgens mij voor 240 euro wel kunt vinden. Zeker geen L-lens, maar een superideaal bereik (o.a. op vakantie gaat deze mee en een 50mm 1.8 met mij).quote:Op vrijdag 21 maart 2008 11:14 schreef hds2002 het volgende:
zoals je zelf al aangaf is het makkelijker om maar een lens mee te nemen op vakantie...
Maar zijn er nog meerdere opties dan Tamron, want Tamron is niet met stabilisatie? M.a.w. zijn er nog meerdere/betere opties voor een budget van +- 500 euro voor een all-round oplossing.
Oke, dan weet je idd wel wat je wiltquote:Op vrijdag 21 maart 2008 01:58 schreef MaartenGrendel het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie.Heel goed nadenken heb ik zeker gedaan. Ik heb jaren met een analoge SLR geschoten, en heb de laatste tijd veel kunnen fotograferen met digitale SLR's van anderen (oa van een fotografievereniging waar ik in het bestuur zit) waardoor ik nu een goed beeld heb van wat ik wil. De laatste tijd heb ik veel foto's gemaakt met een Nikon D50 en een Canon EOS 30D en ondertussen gespaard om een eigen digitale setup aan te kunnen schaffen. De Nikon met standaard kitlensje en de Canon met o.a. een 24-105mm IS en een Tamron 200-500mm. Ik weet nu dat zo'n niet al te lichtsterke standaardzoom precies is wat ik niet wil. Ik heb behoefte aan veel groothoek en medium tele, en weet dat ik vrijwel niet in het 'standaard' gebied fotografeer. Ook begin ik me steeds meer te ergeren aan het gebrek aan kwaliteit en lichtsterkte bij eerder genoemde lenzen. Toen ik nog analoog schoot met eigen spullen had ik al een en ander aan lichtsterk glas (Sigma en Minolta op een Minolta body), maar dat heb ik inmiddels verkocht. Ik wil er overigens wel een Canon 50mm prime bij, die kost toch niet zoveel en komt vast wel van pas.
Wellicht kun je dan beter echt kijken naar een écht SLR ipv een "SLR-like". Dit omdat bij je voorbeeld foto's een aantal dingen gefotografeerd zijn waarbij snelheid van de camera best handig zijn. En dan heb je een voordeel met een echte digitale spiegelreflex-camera.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 11:49 schreef kookie_monster het volgende:
Budget: ¤500 [2ehands incl. 1 lens voor landschappen/gebouwen etc 18-55??]
Formaat: SLR-like
Doel: Foto's als deze kunnen maken
Fotograaf: Beginner
Huidige camera: Niets noemenswaardigs
Welke camera’s twijfel je over: Canon/Nikon, andere imput is altijd welkom
Bijzonderheden: niet echt
Nee, ik had zelf een analoge Minolta SLR, en heb gefotografeerd met de Nikon D50 en Canon EOS 30D van anderen. Nu wil ik zelf een digitale setup aanschaffen van Canon.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 03:32 schreef dvr het volgende:
Begrijp ik goed dat je twee bodies van twee verschillende merken wilt kopen? Je zult er dan ongetwijfeld redenen voor hebben, maar wegen die op tegen de nadelen (niet uitwisselbare lenzen, accu's e.d. - en als je ooit toch voor één systeem kiest, is de investering in de ander min of meer voor niets geweest) ?
Let daarbij op de garantie. Veel bedrijven werken wel "internationaal" qua garantie, maar soms gaat het niet van harte. En 9 van de 10 keer gaat het dan rechtstreeks via het merk, en niet via de winkel.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 12:08 schreef MaartenGrendel het volgende:
[..]
Nee, ik had zelf een analoge Minolta SLR, en heb gefotografeerd met de Nikon D50 en Canon EOS 30D van anderen. Nu wil ik zelf een digitale setup aanschaffen van Canon.
Maar niemand heeft nog gereageerd op de vraag wat voor voor/nadelen er aan import spul zitten, anders dan dat het vaak goedkoper is.
Ik ga vanmiddag kijken bij Kamera-Express overigens.
Die nadelen aan importspullen kunnen zijn:quote:Op zaterdag 22 maart 2008 12:08 schreef MaartenGrendel het volgende:
[..]
Nee, ik had zelf een analoge Minolta SLR, en heb gefotografeerd met de Nikon D50 en Canon EOS 30D van anderen. Nu wil ik zelf een digitale setup aanschaffen van Canon.
Maar niemand heeft nog gereageerd op de vraag wat voor voor/nadelen er aan import spul zitten, anders dan dat het vaak goedkoper is.
Ik wens je veel zelfbeheersingquote:Ik ga vanmiddag kijken bij Kamera-Express overigens.
klein dingetje: CashBack actie geldt niet voor alle landen.quote:[..]
Da's zeker ook een goeie...de Canon 70-200mm f2.8L IS heb ik ergens bij een vage importwinkel gezien voor 75,- onder de Kamera-Express prijs...je krijgt er alleen wel 100 euro voor terug via de cashback-actie!quote:Op zaterdag 22 maart 2008 13:15 schreef hds2002 het volgende:
[..]
klein dingetje: CashBack actie geldt niet voor alle landen.
Zou je wat voorbeelden geven van betaalbare echte SLR's? [en zijn dat soort foto's echt niet te maken met SLR-likes zoals de E400 en D60?]quote:Op zaterdag 22 maart 2008 12:00 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Wellicht kun je dan beter echt kijken naar een écht SLR ipv een "SLR-like". Dit omdat bij je voorbeeld foto's een aantal dingen gefotografeerd zijn waarbij snelheid van de camera best handig zijn. En dan heb je een voordeel met een echte digitale spiegelreflex-camera.
En met dat budget kun je (bijna) een nieuwe set kopen.
Zoals: klik of klik
(ik zeg bijna omdat je voor dat geld nog geen geheugenkaartjes en andere accessoires hebt die handig zijn)
De E400 en de D60 zíjn echte digitale spiegelreflexen...quote:Op zaterdag 22 maart 2008 13:52 schreef kookie_monster het volgende:
[..]
Zou je wat voorbeelden geven van betaalbare echte SLR's? [en zijn dat soort foto's echt niet te maken met SLR-likes zoals de E400 en D60?]
Ik weet niet wat je verwacht van een camera, maar zelfs met een profi dSLR camera is het nog moeilijk om mooie concertfoto's te maken.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 16:53 schreef vejay het volgende:
Ik ben op zoek naar een compacte (dunne) fotocamera die geschikt is voor concerten (beperkt licht, tegenlicht). Zo rond de 200 euro. Ik had deze op het oog: hier. Iemand enig idee of die er een beetje mee doorkan? Hij moet van een redelijke afstand 5-15 meter scherpe (gezichten herkenbaar enzo) foto's kunnen maken.
Ik moet hem zo in mijn broekzak kunnen steken, zonder me zorgen te hoeven maken of ie het overleeft, dus het liefstgeen uitstekende lenzen o.i.d.
Een camera van rond de 200 euro zal allicht beter zijn dan een telefooncamera, jaquote:Op zaterdag 22 maart 2008 17:21 schreef vejay het volgende:
Ja, ik heb weinig verstand van camera's vandaar dat ik hier ben.
Maareh, ik ben ook niet op zoek naar perfectie hoor. Ik zie dat mensen met telefoons al redelijk goede foto's maken van artiesten on stage, dus waarom niet met een digitale camera dacht ik... Een camera van 200 euro moet dan toch wel minstens zo'n goede foto's maken lijkt me? Ik ben niet op zoek naar perfectie zoals ik net al zei, maar gewoon herkenbare gezichten, geen wazige vagen als er een beetje beweging is, etc. De camera uit mijn telefoon zorgde er namelijk voor dat gezichten niet eens herkenbaar waren en dat wil je natuurlijk niet hebben.
Nee, ik vind een DSLR te groot. Het moet voor mij wel enigszins handzaam zijn. Daarom vond ik een tussenvorm (een SLR-like) een mooie optiequote:Op zondag 23 maart 2008 13:52 schreef Skinkie het volgende:
Is een tweede hands DSLR niets voor je? Valt vast binnen het budget... is lekker veel aan in te stellen. En daarbij is het een aanzet om je er echt in te verdiepen.
Let op dat aantal keer zoom niets zegt over hoe dichtbij je je onderwerp kunt halen. Je moet kijken naar het aantal millimeters, hoe meer mm, hoe dichterbij je je onderwerp haalt. Een bereik van 200 of 300 mm is een aardig telebereik, "normaal" voor een dSLR (en betaalbaarquote:Op zondag 23 maart 2008 12:22 schreef Xith het volgende:
Dames en heren,
Ook ik ben op zoek naar een nieuwe dSLR camera. De reden hiervoor is dat mijn 4jaar oude Minolta Z1 toch wel erg out-dated begint te worden. Ik geloof ook dat ik in deze vier jaar genoeg heb geleerd van het foto maken dat ik een dSLR aan zou kunnen.
Het type foto's die ik maak (zie fobo): vooral dieren, landschappen en ander soorts natuur. Hierdoor is is het ver kunnen inzomen heel belangrijk voor mij (de reden dat ik een van de eerste non-dSLR camera's had met een 300mm equivalent zoom).
Ik had zelf al de Olympus E-500 met double lens kit op het oog omdat hij het goed doet in de reviews en ook nog redelijk goedkoop is (en de lenzen omdat ik echt niet zonder minstens 10x zoom kan). Mijn pa heeft een non-digital Olympus SLR inclus een aantal lenzen, zouden deze op de dSLR passen?
Maar na het praten met een professioneel fotograaf (stief-broer) ben wat onzekerder, hij raadde mij de nikon D** lijn aan, of zijn eigen merk; Fujifilm. Wat ik zoiezo wil is een sterke camera, geen plastic gezeik maar gewoon -net als de non-digital spiegelreflex camera's- sterk materiaal die het zo 60 jaar volhoud, die van mijn pa komt uit '94 en maakt foto's als een gek![]()
DUs misschien hebben jullie ook advies?
Welke camera wil je gaan kopen? Als je een Canon wilt aanschaffen zou ik rekening houden met de Cashback actie, die is nl niet geldig in bepaalde landen, zoals bv Singapore.quote:Op zondag 23 maart 2008 22:54 schreef kookie_monster het volgende:
Weet iemand of Van Dutch Import-Export betrouwbaar is of niet? Vanuit Singapore, dus shabby, maar wel ¤200 goedkoper..
Met dat budget moet 't toch wel lukken.quote:Op maandag 24 maart 2008 14:23 schreef Afwezig het volgende:
Budget: 500 euro
Eisen; Zeer goede kwaliteit CCD, klein beetje optische zoom, SD geheugen kaarten, goede ingebouwde flitser, zeer snel opstarten.
De Fuji en de Sony zijn zonder meer goede camera's in het segment dat je zoekt, hoewel de H3 al wat ouder is. Overigens is ie net zo goed als zn opvolgers, dus dat is meer een kwestie van verkrijgbaarheid en prijs.quote:Op maandag 24 maart 2008 14:35 schreef sunmoonstar het volgende:
Welke camera’s twijfel je over:
- Fujifilm S5700
- Sony DSC H3
- Canon Powershot A720 IS
waarom steek je je energie in zo'n post in plaats van in het geven van een fatsoenlijk antwoord?quote:Op maandag 24 maart 2008 18:55 schreef BlaatQ het volgende:
Sunmoonstar.. waarom stel je je vraag 3 keer?
1x in een apart topic en 2x hier?
Ik zit heel erg te twijfelen tussen de Sony A200 en de Sony A350. Eigenlijk zou ik de A300 willen, maar die is nog niet uit en ik kan/wil niet langer wachten.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 14:04 schreef locutus51 het volgende:
Iemand al wat gehoord/gezien van de Sony A350 ?? De specificaties lijken mij erg de moeite waard.
Omdat ik in het andere, op zichzelf staande topic, behulpzaam ben geweest?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:19 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
waarom steek je je energie in zo'n post in plaats van in het geven van een fatsoenlijk antwoord?
Hey!quote:Op zaterdag 22 maart 2008 16:53 schreef vejay het volgende:
Ik ben op zoek naar een compacte (dunne) fotocamera die geschikt is voor concerten (beperkt licht, tegenlicht). Zo rond de 200 euro. Ik had deze op het oog: hier. Iemand enig idee of die er een beetje mee doorkan? Hij moet van een redelijke afstand 5-15 meter scherpe (gezichten herkenbaar enzo) foto's kunnen maken.
Ik moet hem zo in mijn broekzak kunnen steken, zonder me zorgen te hoeven maken of ie het overleeft, dus het liefstgeen uitstekende lenzen o.i.d.
Goed van jequote:Op dinsdag 25 maart 2008 18:26 schreef BlaatQ het volgende:
[..]
Omdat ik in het andere, op zichzelf staande topic, behulpzaam ben geweest?
Mijn broer heeft de A100, de opvolger daarvan is de A200, op zich al goed, maar als ik naar de specs van de A350 kijk... pff... het verschil tussen de A300 en A350 is hoofdzakelijk het aantal Megapixels....quote:Op dinsdag 25 maart 2008 18:16 schreef Castor het volgende:
[..]
Ik zit heel erg te twijfelen tussen de Sony A200 en de Sony A350. Eigenlijk zou ik de A300 willen, maar die is nog niet uit en ik kan/wil niet langer wachten.
Ten eerste de marketing, zeker die van Canon (Let's play) is erg geslaagd en zort er voor dat heel veel mensen "even" een dSLR kopen.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 21:30 schreef NiGeLaToR het volgende:
Vraagje aan de (dSLR)kenners...![]()
Waarom is iedereen Canon of Nikon gek en kun je volgens de reviews net zo goed een veel goedkopere Olympus kopen?!
Wellicht krijg ik nu de 50 voudige 'doh' op m'n dak, maar toch
Zo heel veel scheelt het ook weer niet met andere instapmodellen. Had mijn Nikon D40 voor 400 euro. De vergelijkbare modellen van verschillende fabrikanten doen niet veel voor elkaar onder. Zullen vooral de dingen als hoe ie in de hand ligt en of er al (oudere) lenzen in het bezit zijn die moeten passen op het volgende model. Of de beschikbare lenzen en hoe deze verkrijgbaar zijn. En het meeste nog wel het 'gevoel' denk ik.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 21:30 schreef NiGeLaToR het volgende:
Waarom is iedereen Canon of Nikon gek en kun je volgens de reviews net zo goed een veel goedkopere Olympus kopen?!
Ik zou gewoon eens gaan doen wat al vaker aangegeven is, in de winkel de camera's vast gaan houden. Want dat is het enige wat eigenlijk nog belangrijk is, alle camera's zijn wel goed die je noemt.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 21:35 schreef sunmoonstar het volgende:
Ik twijfelde al tussen:
- Fujifilm S5700
- Sony DSC H3
- Canon Powershot A720 IS
Maar daar is nu ook nog deze bij gekomen
De Canon Powershot SX100 IS
Wat is jullie mening over, of ervaring met deze camera?
Na wat gegraai in de mediamarkt vind ik de Nikon het fijnste vasthouden, maar ben wel 'getriggerd' door de prijs van de Olympus. Ook hun kit-lenzen zijn beter dan die van veel andere fabrikanten lees ik steeds. Dus zo'n dual-lens-kit voor 400 euro is dan wel aantrekkelijk.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 21:33 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ten eerste de marketing, zeker die van Canon (Let's play) is erg geslaagd en zort er voor dat heel veel mensen "even" een dSLR kopen.
Verder is het aanbod van lenzen voor Canon en Nikon het grootste, wat soms wel makkelijk kan zijn.
Ook het vasthouden is een punt, een dSLR moet vooral lekker in de hand liggen. Voor mij paste de Canon gewoon het beste in mijn handen, vandaar dat ik die gekozen heb. Maar dat kan natuurlijk net zo goed een Sony of een Olympus of een Pentax zijn.
Ik ga deze week inderdaad maar eens naar de winkel om de camera's eens goed te bekijken en eens vast te houden. Info van 'Vliegvrager' was idd ook handig. Thanksquote:Op dinsdag 25 maart 2008 21:41 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik zou gewoon eens gaan doen wat al vaker aangegeven is, in de winkel de camera's vast gaan houden. Want dat is het enige wat eigenlijk nog belangrijk is, alle camera's zijn wel goed die je noemt.
Oh enne, ook Vliegvrager zijn post doorlezen, en de Canon Powershot A720 IS vervangen door de Canon Powershot S5 IS.
^^quote:Op dinsdag 25 maart 2008 21:59 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik heb heel nadrukkelijk voor de filosofie van Pentax gekozen. Daarnaast viel voor mij vooral Nikon vanwege zijn gebrekkige compatibiliteit af.
Sony werkt met beeldstabilisatie in de body waardoor het werkt op alle lenzen die je op die body gebruikt, Canon bouwt beeldstabilisatie in in sommige van z'n lenzen (dan heet het IS; Image Stabilization).quote:Op dinsdag 25 maart 2008 22:16 schreef kookie_monster het volgende:
Canon EOS 400D + 18-55mm VS. Sony DSLR-A200 + 18-70mm --> beginnende fotograaf, 1e SLR
Welke van deze kitlenzen is beter? en welke body? prijs is min of meer hetzelfde dus daar zit weinig verschil in. Supersteady shot van de sony lijkt me wel handig (heeft de canon niet ook zoiets?), maar canon is toch meer een gevestigde naam op fotogebied. Iemand info? ik wil deze week gaan kopen
Canon is naar mijn mening erg leuk voor een zeer breed publiek doordat ze heel veel producten hebben die gretig aftrek vinden in verschillende marktsegmenten; 350D camera's gaan bijna voor weggeef prijzen weg, maar je kan ook echt topwerk body's van duizenden euro's kopen. Naast de verschillende body's is er ook een enorm aanbod aan verschillende lenzen, van Canon, maar ook van andere merken. Dat is een voorname reden waarom ik voor Canon zou kiezen; ik weet echter niet hoe Olympus hier in staat.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 21:30 schreef NiGeLaToR het volgende:
Keus is gevallen op de Ixus 960quote:Op maandag 24 maart 2008 14:28 schreef hds2002 het volgende:
[..]
Met dat budget moet 't toch wel lukken.
ik zou gaan voor een Canon Ixus (bv Ixus 75 - vanaf 175 euro) of Nikon Coolpix. Deze toestellen zijn lekker klein en maken goede foto's in automatische functie.
Was de firmware niet gewoon gehacked?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 22:35 schreef Skinkie het volgende:
Open Source mount leg uitIk dacht dat de enige open source camera een Canon was... of iig dat je er eigen code op kon draaien.
Pentax gebruikt de K-bajonet.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 22:35 schreef Skinkie het volgende:
Open Source mount leg uitIk dacht dat de enige open source camera een Canon was... of iig dat je er eigen code op kon draaien.
Neequote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |