quote:Wat is ouderschapsverlof?
Ouderschapsverlof is verlof dat u kunt opnemen als u zorgt voor kinderen jonger dan acht jaar.
U heeft per kind één keer recht op ouderschapsverlof.
Wanneer heb ik recht op ouderschapsverlof?
U heeft recht op ouderschapsverlof als u minstens een jaar bij dezelfde werkgever werkt en zorgt
voor een kind jonger dan acht jaar. Beide ouders hebben recht op ouderschapsverlof.
Als u meer kinderen heeft, kunt u voor elk kind apart ouderschapsverlof opnemen.
Hoe lang duurt ouderschapsverlof?
U heeft recht op ouderschapsverlof van dertien maal uw wekelijkse arbeidsduur.
Standaard geldt dat u een half jaar lang voor de helft van uw werkweek gaat werken.
Als u bijvoorbeeld 32 uur per week werkt, gaat u voor een half jaar zestien uur per week
werken en heeft u zestien uur per week ouderschapsverlof.
-U kunt het verlof over een langere periode dan zes maanden uitsmeren.
-U kunt meer uren verlof per week opnemen. U kunt bijvoorbeeld voltijds verlof opnemen.
-U kunt het verlof opsplitsen in twee of drie gedeelten. Elk gedeelte moet minimaal een maand duren.
-Als u eenmaal met uw werkgever heeft afgesproken hoe u het verlof op wilt nemen, ligt dit vast.
-Als u uw verlof afbreekt, kunt u het later niet meer opnemen.
Welke gevolgen heeft ouderschapsverlof voor mijn inkomen?
U krijgt geen salaris voor de uren waarin u ouderschapsverlof heeft opgenomen.
De uren die u eventueel blijft werken, krijgt u uiteraard doorbetaald.
In uw cao of in uw aanvullende arbeidsvoorwaarden kunnen andere afspraken staan.
Er kan bijvoorbeeld zijn geregeld dat u tijdens het ouderschapsverlof (gedeeltelijk) wordt doorbetaald.
Informeer hiernaar bij uw werkgever.
Kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag en huurtoeslag
Het opnemen van ouderschapsverlof kan ook gevolgen hebben voor de hoogte van de eventuele toeslagen
die u van de Belastingdienst ontvangt. Hoeveel kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag en huurtoeslag u krijgt,
is namelijk afhankelijk van de hoogte van uw inkomen.
U geeft de verandering van uw inkomen door aan de Belastingdienst.
Levensloopregeling
In de levensloopregeling spaart u een deel van uw brutosalaris.
U kunt dit spaargeld voor ouderschapsverlof gebruiken. Als u dit doet kunt u ook een korting krijgen
op de inkomstenbelasting die u moet betalen. Bij voltijds verlof is dit ongeveer 650 euro per maand.
U moet meedoen aan de levensloopregeling om in aanmerking te komen voor deze ouderschapsverlofkorting.
Kan mijn werkgever ouderschapsverlof weigeren?
Uw werkgever kan u nooit weigeren het ouderschapsverlof op te nemen volgens de standaardregeling.
In een periode van zes maanden mag u dus altijd maximaal de helft van het aantal uren dat u in een week werkt opnemen.
Als u het ouderschapsverlof op een andere manier wilt opnemen, kan uw werkgever zich hier wel tegen
verzetten. Hij mag u dit alleen weigeren als uw verlof het bedrijf in ernstige problemen zou brengen.
Dus de grootte van je ouderschapsverlof wordt gebaseerd op de uren die je voorafgaand aan je zwangerschap werkte en niet op de uren die je werkt op het moment dat je ouderschapsverlof wilt opnemen?quote:Op donderdag 10 januari 2008 15:28 schreef lily het volgende:
peterfan: je krijgt in jouw geval 13x36 uur voor de duur van een jaar.
Ahh ok... ik heb mijn contract toen aansluitend aan zwangerschapsverlof laten aanpassen. Ouderschapsverlof was bij ons toch onbetaald en zo had ik de mogelijkheid mijn opgespaarde verlofuren wat langer uit te spreidenquote:Op donderdag 10 januari 2008 15:47 schreef PM-girl het volgende:
Klopt Sjeen, je contract wat je hebt, dat is de basis. Veel ouders passen na afloop van het o.schapsverlof hun contract omlaag aan. Althans bij ons. Maar dat komt omdat ze eerst nog de helft van de niet gewerkte uren betaald krijgn
quote:Op donderdag 10 januari 2008 15:43 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dus de grootte van je ouderschapsverlof wordt gebaseerd op de uren die je voorafgaand aan je zwangerschap werkte en niet op de uren die je werkt op het moment dat je ouderschapsverlof wilt opnemen?
Dit topic lijkt me overigens bij uitstek een [WGR] topic, maar dat laat ik even aan de zittende mods hier over
Dan is het antwoord dat klopt Sjeen toch in strijd met je zin, het contract dat je hebt is de basis?quote:Op donderdag 10 januari 2008 15:47 schreef PM-girl het volgende:
Klopt Sjeen, je contract wat je hebt, dat is de basis. Veel ouders passen na afloop van het o.schapsverlof hun contract omlaag aan. Althans bij ons. Maar dat komt omdat ze eerst nog de helft van de niet gewerkte uren betaald krijgn
Och die 4 uur per week, deert me niet zoquote:Op donderdag 10 januari 2008 15:59 schreef PM-girl het volgende:
Dan bedenk je je wel twee keer, alvorens volledig verlof op te nemen lijkt me zo. Terwijl ik nu al twijfel, vanwege het 'maar'' de helft salaris.
Je hebt gelijk!quote:Op donderdag 10 januari 2008 16:03 schreef voorallevragen het volgende:
Aangezien ouderschapsverlof opgenomen mag worden tot dat je kind 8 jaar is, is wel degelijk het aantal uren dat je werkt op het moment van aanvragen van het ouderschapsverlof van toepassing.
Nee... die berekening klopt niet... als je een contract hebt van 24 uur, kun je geen 36 uur vergoed krijgen... Bij een contract van 24 uur heb je recht op 24*13=312/8=39 dagenquote:Op donderdag 10 januari 2008 16:25 schreef peterfan het volgende:
Wat goed die reacties! Het wordt me al iets duidelijker!![]()
Ik denk er nu over om meteen na mijn bevallingsverlof ouderschapsverlof op te nemen. Ik zou dan de constructie willen kiezen:
Ik werk nu 36 uur
Na mijn bevalling wil ik 24 uur (3 dagen) gaan werken, maar door ouderschapsverlof op te nemen eerst 16 uur (2 dagen).
Mijn werkgever vergoedt 50%.
Kan dit bovenstaande? En dan heb ik dus recht op 13*36 uur= 468 uur/8=58.5 dagen? Oftwel; ik zou ruim een jaar lang 2 dagen kunnen werken en er 2,5 betaald krijgen??Of reken ik mezelf nu rijk?
Nou ja ik krijg meteen verlof, alleen wordt het aantal uren dat ik verlof krijg berekend over mijn nieuwe werktijdfactor.quote:Op donderdag 10 januari 2008 19:31 schreef PM-girl het volgende:
Wat raar amaranta, dat je eerst moet minderen en dan pas je verlof krijgt. Hier hoeft dat niet (jeugdzorg).
Dat terugbetalen kan inderdaad kloppen, dat is met meer kosten, zoals studiekosten ed. die je baas betaalt.
Is dat wel 'legaal' op die manier? Stom zeg.quote:Op donderdag 10 januari 2008 19:51 schreef amaranta het volgende:
klopt, maar tis niet anders
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo vreemd hoor... Het is toch een flinke kostenpost voor een werkgever. En eerlijk gezegd zou ik het juist vreemd vinden als je eerst over je oude uren ouderschapsverlof zou krijgen en dan aansluitend aan dat ouderschapsverlof minder zou gaan werken. Maar goed, dat is natuurlijk vanuit werkgeversperspectief bekekenquote:Op donderdag 10 januari 2008 19:51 schreef amaranta het volgende:
klopt, maar tis niet anders
Zeker vanuit de werkgever is het goed te snappen. Ik dacht alleen dat dit soort dingen vastgelegd waren. Maar dat is dus niet zo, begrijp ik.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 09:43 schreef Sjeen het volgende:
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo vreemd hoor... Het is toch een flinke kostenpost voor een werkgever. En eerlijk gezegd zou ik het juist vreemd vinden als je eerst over je oude uren ouderschapsverlof zou krijgen en dan aansluitend aan dat ouderschapsverlof minder zou gaan werken. Maar goed, dat is natuurlijk vanuit werkgeversperspectief bekeken
Zoals ik het hier lees is het toch echt van belang hoe groot je contract is op het moment dat je het ouderschapsverlof hebt, en 12 maanden ervoor. Niet hoe groot je contract is 1 dag na je ouderschapsverlof.quote:Op donderdag 10 januari 2008 21:54 schreef amaranta het volgende:
nee, bij mijn werkgever dus niet
en volgens de aob moet het ook deze manier, aldus mijncollega die daar werkt
vaststelling betrekkingsomvang
De omvang van het verlof wordt berekend op grond van de betrekkingsomvang op de dag voorafgaand aan de ingangsdatum van het verlof. Het verlof kan echter niet meer bedragen dan zou gelden op grond van de betrekkingsomvang 12 maanden voorafgaand aan de ingangsdatum van het verlof. Het bevoegd gezag heeft de mogelijkheid op dit laatste punt anders te beslissen en dus toch rekening te houden met de grotere betrekkingsomvang.
wijziging betrekkingsomvang tijdens verlof
Indien de omvang van de betrekking gedurende ouderschapsverlofperiode wijzigt, wordt de aanspraak op verlof opnieuw vastgesteld, rekening houdend met de mate waarin de omvang van de betrekking is gewijzigd en de tijd die sinds het opnemen van het verlof is verstreken.
Het is ook vastgelegdquote:Op vrijdag 11 januari 2008 10:20 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Zeker vanuit de werkgever is het goed te snappen. Ik dacht alleen dat dit soort dingen vastgelegd waren. Maar dat is dus niet zo, begrijp ik.
uit : Algemeen Rijksambtenarenreglement (geldend op: 11-01-2008) , Artikel 33g lid 10quote:10. De ambtenaar is verplicht tot terugbetaling van de bezoldiging over de genoten verlofuren wanneer hem tijdens de verlofperiode of binnen een jaar na afloop van het verlof ontslag wordt verleend op aanvraag dan wel niet op aanvraag op grond van aan de ambtenaar te wijten feiten of omstandigheden. Ontslag op aanvraag gevolgd door een overgang binnen een maand naar een andere functie binnen de rijksdienst wordt niet als ontslag beschouwd. Het bevoegd gezag kan de ambtenaar ontheffen van de in de eerste volzin bedoelde verplichting indien er bijzondere omstandigheden zijn die dat naar het oordeel van het bevoegd gezag rechtvaardigen
Hm.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 10:28 schreef frederik het volgende:
Wat betreft bezoldiging voor overheidspersoneel (die hebben eigen wetgeving):
[..]
uit : Algemeen Rijksambtenarenreglement (geldend op: 11-01-2008) , Artikel 33g lid 10
Dan moet je het verschil in uren alsnog terugbetalen.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 19:32 schreef PM-girl het volgende:
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, is dat terugbetalen alleen als je echt helemaal ontslag neemt, en niet als je minder uur gaat werken. Al neem je dan feitelijk ook een aantal uren ontslag.
Wennie![]()
Ik begrijp heel goed dat je werkgever dit op tijd wilt weten. Zeker als er vervanging of herverdeling van de werkzaamheden nodig is. Is het echt zo'n ramp om nu die keuze voor of dinsdag of donderdag te maken? Het spontane kan met ouderschapsverlof sowieso niet. Je werkgever zal ook over een maand een vaste dag willen weten. Je kan moeilijk ook je ouderschapsverlofdag maar naar de wens van die week opnemen. Continuïteit binnen een bedrijf wil ook wat.quote:Op donderdag 7 januari 2010 11:58 schreef fietsie het volgende:
Nu wil de werkgever van mijn vrouw volgende week al precies weten hoe ze haar ouderschapsverlof gaat invullen. (Men is daar enorm van de plannerige; sommige mensen plannen er al in augustus hun vakantie van het jaar erop en dat wordt normaal gevonden..)
Wij weten echter nog helemaal niet welke dag dat gaat worden (dinsdag of donderdag kunnen we vrijwel zeker geen kinderopvang krijgen, dus op die 2 dagen zal het wel neerkomen) maar we weten ook nog helemaal niet of het kindje wel gezond geboren wordt, hoe het met mijn vrouw gaat, gaat alles geestelijk ook wel joppes enz enz.
topickickenquote:Op donderdag 7 januari 2010 12:28 schreef fietsie het volgende:
Het rare is dat mijn werkgever (een organisatie die zich richt op mensen, het mag geen verassing zijn dat mijn vrouw in een ambtelijke organisatie werkt) zegt: we zien het wel zodra de kleine er is; geef jij dan maar aan wat je wilt.
Het "vrijheid kwijtraken" is dan ook vooral iets aan de kant van de werkgever van mijn vrouw.
Mijn topic is zeker niet bedoeld om te miepen, de vraag is "Hoe gaat / ging dat bij jullie?".
(En dat al bestaande topic was dood en begraven, laatste replies in 2008...)
niet dat ik weet.... maar dat gaat pas over 2 jaar gebeuren geloof ik. Ik mag het maximale verlof op nemen uitgespreid over 1 dag per week. Normaal gesproken is dat geloof ik een half jaar. Mijn werkgever is niet zo moeilijk gelukkig.quote:Op donderdag 7 januari 2010 12:41 schreef fietsie het volgende:
martine, zit je dan niet met de verplichting eerst weer 3 maanden fulltime te moeten gaan werken VOOR je minder uren contract mag aangaan?
Bij mijn weten heeft recht op die ouderschapsverlofkorting niets te maken met je aantal contracturen. Het is alleen wel zo dat je bij een contract met minder uren ook recht hebt op minder uren ouderschapsverlof en dus ook korting krijgt over minder uren.quote:Op donderdag 7 januari 2010 16:19 schreef octopussy het volgende:
Fietsie, wanneer je een andere werkgever gaat zoeken kan je natuurlijk het 'overhevelen' van het ouderschapsverlof als onderhandelingsonderwerp gebruiken. Het is dan natuurlijk wel vast handig om te bedenken welke vaste dag je je verlof opneemt. Bij mijn man komt het bijvoorbeeld het beste uit dat hij maandags verlof opneemt omdat er dan bijna nooit klantbezoeken worden ingepland. Wanneer een dergelijke regeling niet getroffen kan worden, dan weet je in ieder geval ook weer wat over de flexibiliteit van de werkgever.
Vergeet niet dat je 3,99 euro per verlofuur terugkrijgt van de belastingdienst (ouderschapsverlofkorting) bij ouderschapsverlof. Dit krijg je niet bij een parttime contract.
Bij mijn werkgever is het zo dat je ouderschapsverlof moet nemen over de nieuwe werktijdsfactor. In jouw vriendins geval over 24 uur dus. Anders zou ze teveel uur verlof krijgen en derhalve moeten terugbetalen.quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:27 schreef Lastpost het volgende:
Ik tvp ook maar even.
M'n vriendin wil na de bevalling en bijbehorend verlof ook van 32 naar 24 urige werkweken gaan en ik moet me toch eens even gaan inlezen in het ouderschapsverlof geloof ik.
Zij krijgt trouwens deels uitbetaald door het UWV (Wajong, volledig afgekeurd) en deels door haar werkgever, iemand enig idee of er dan nog haken en/of ogen aanzitten?
Nee, maar als je toch 4 dagen wil gaan werken bij een andere werkgever dan kan je beter een 40 uren-contract tekenen met ouderschapsverlof dan een 32 uren-contract omdat je dan dus die ouderschapsverlofkorting krijgt. Een dag minder op je contract=een dag minder salaris. Een dag ouderschapsverlof=een dag minder salaris, maar wel 3,99 euro per uur krijgen. En dingen als pensioen, mobiliteitsvergoeding, vakantiedagen etc. worden bij parttimers eigenlijk altijd naar rato aangepast. Met een beetje geluk gebeurt dit niet als je een 40 uren contract houdt.quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:14 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
Bij mijn weten heeft recht op die ouderschapsverlofkorting niets te maken met je aantal contracturen. Het is alleen wel zo dat je bij een contract met minder uren ook recht hebt op minder uren ouderschapsverlof en dus ook korting krijgt over minder uren.
Dat is dan een prima oplossing, al zeg ik het zelf.quote:Op donderdag 7 januari 2010 18:07 schreef Jojogirl het volgende:
Ja, klopt Lastpost. Alleen heb je dus niet eindeloos recht op ouderschapsverlof. Maar het eerste jaar kan je het zo prima oplossen en dan kan je vriendin daarna gewoon d'r contract laten aanpassen (of weer een dag meer gaan werken).
Als ik bovenstaand juist interpreteer heeft ze dus zelfs recht op het dubbele aangezien kiddo in kwestie nog work in progress is.quote:Vanaf 1 januari 2009 is het recht op ouderschapsverlof verlengd van 13 naar 26 maal de wekelijkse arbeidsduur. De verlenging geldt alleen als u voor dat kind vóór 1 januari 2009 nog niet eerder ouderschapsverlof hebt opgenomen of gedeeltelijk hebt opgenomen.
Het is tegenwoordig 32 x 26 = 912 uur / 8 = 104quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:43 schreef Lastpost het volgende:
Als ik het dus goed begrijp - vast niet haha - kan m'n vriendin in dit geval beter haar contract houden op die 32 uur en dan gewoon dat ouderschapsverlof aanvragen en uitspreiden?
32 uur x 13 = 416 uur / 8 (urige werkdag) = 52 dagen.
Aangezien een jaar toch ook 52 weken heeft heb je zodoende iedere week toch ook gewoon die dag minder te werken of zie ik nu iets over het hoofd?
Op die manier heb je dan ook nog eens die belastingvoordelen, lijkt me dan prima.
quote:Op donderdag 7 januari 2010 20:42 schreef mikoxx het volgende:
Oh, en over het jaar 2009 is er bij de belastingdienst een regeling, waarbij je van het % dat je inlevert ook nog iets vergoed krijgt. Dat is alleen nog over het jaar 2009, daarna vervalt die korting.
In de brief van mijn man (vorige week gekregen) wordy nog steeds over belastingteruggave gesproken.quote:Op donderdag 7 januari 2010 20:51 schreef Grasjes het volgende:
[..]
ik dacht dat het gewoon doorliep... moet ik dus maar even snel uitzoeken... scheelt echt veel.
Mefke, dat is de ouderschapsverlofkorting (zonder levensloopregeling)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
Van de site van SZW:quote:Op dinsdag 26 januari 2010 22:35 schreef mefke79 het volgende:
Ik hoorde laatst ook een gerucht waar ik even achteraan ga. Iemand vertelde me het volgende: jij spreekt met je baas af dat je een jaar lang verlof opneemt. Halverwege dat jaar ga je bij de werkgever weg en begin je bij een nieuwe. Bij de nieuwe mag je dan geen verlof opnemen. Zij beweerde nou dat je dan toch een jaar verlof kwijt was omdat je dat nou eenmaal afgesproken had. Maar volgens mij is dat helemaal niet zo, lijkt me een beetje raar.
oké, dus als ik jou even goed begrijp, mijn werkgever betaald niks voor ouderschapsverlof, dus dat houdt in dat ik met mijn aantal uren dat ik werk, minder verdien dan voorheen met fulltime en dus gewoon de ouderschapsverlofkorting krijg?quote:Op dinsdag 26 januari 2010 22:35 schreef mefke79 het volgende:
Orea, dat klopt. Je moet een schatting maken van het aantal uren dat je verlof opneemt en je moet zeker weten dat je minder verdient dan in het jaar voorafgaand aan je ouderschapsverlof. Krijg je je ouderschapsverlof dus 100% doorbetaald, dan verdien je niet minder en krijg je de korting niet.
Wil je het vooraf al per maand terugkrijgen dan moet je een voorlopige teruggave indienen. Dat is heel simpel met een programma dat je kan downloaden via de belastingdienst.
Ga je nou je ouderschapsverlof betalen uit je levensloopregeling, dan is het verstandig eerst die korting van de belastingdienst te berekenen en dan precies zoveel aan te vullen als je maximaal krijgt van de belastingdienst. Maar hoe je dat precies uitrekent zou je aan je salarisadministratie moeten vragen.
Ik hoorde laatst ook een gerucht waar ik even achteraan ga. Iemand vertelde me het volgende: jij spreekt met je baas af dat je een jaar lang verlof opneemt. Halverwege dat jaar ga je bij de werkgever weg en begin je bij een nieuwe. Bij de nieuwe mag je dan geen verlof opnemen. Zij beweerde nou dat je dan toch een jaar verlof kwijt was omdat je dat nou eenmaal afgesproken had. Maar volgens mij is dat helemaal niet zo, lijkt me een beetje raar.
En wie kreeg er nou minder uitkering door ouderschapsverlof? Ik heb begrepen dat dat pas gaat tellen naar anderhalf jaar. Dus daarvoor zou je gewoon uitkering moeten krijgen over je gehele contract.
met betalen bedoel ik wat er wordt ingehouden op mijn loon (betalen klinkt wat raar inderdaad)quote:Op woensdag 27 januari 2010 17:58 schreef Orea het volgende:
Dat snap ik ook niet helemaal Lily, dat je ervoor moet betalen?![]()
Ik had dit ook gevonden ja. Dus je moet gewoon per jaar of per paar maanden vastleggen, weer wat geleerd. Maaruh, wie houdt er eigenlijk bij hoeveel verlof je hebt opgenomen en waar je nog recht op hebt? Ligt dat ergens vast ofzo? Vooral als je, zoals ik, toch geen vergoeding krijgt van de werkgever....quote:Op woensdag 27 januari 2010 09:24 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Van de site van SZW:
Verandering van werkgever
Als u het verlof in delen hebt opgenomen maar in de tussentijd een nieuwe baan vindt, dan behoudt u uw verlof. Bij uw nieuwe werkgever kunt u het resterende ouderschapsverlof opnemen.
Als u het verlof in een keer heeft opgenomen, maar in de tussentijd van werkgever verandert, vervalt uw resterende verlof.
Nou via de loonaangifte van je werkgever wordt wel aan de belastingdienst doorgegeven dat jij ouderschapsverlof opneemt. Hoe zij het registreren en of de alarmbellen gaan rinkelen als jij het doodleuk bij je nieuwe werkgever ook weer aanvraagt, geen flauw idee.quote:Op woensdag 27 januari 2010 20:31 schreef mefke79 het volgende:
DML Ik kan me zo voorstellen dat mijn HRM het bijhoudt ja, maar wat als je dus van werkgever wisselt?
Hij weigert het toch ook niet? Punt is dat hij daarna haar contract niet verlengt.quote:Op maandag 21 juni 2010 19:30 schreef Ticootje het volgende:
Tenzij je het gesprek hebt opgenomen geef ik je weinig kans. Hij mag het niet weigeren, maar ja hij hoeft ook geen reden te hebben om je contract niet te verlengen.
das toch precies wat ik zeg??quote:Op maandag 21 juni 2010 19:33 schreef amaranta het volgende:
[..]
Hij weigert het toch ook niet? Punt is dat hij daarna haar contract niet verlengt.
Rarekwast, is het betaald of onbetaald ouderschapsverlof?
1,5jr ongeveerquote:Op maandag 21 juni 2010 21:19 schreef MaLo het volgende:
Rarekwast, hoelang ben je al in dienst bij je werkgever?
Dat is zwaar klote. Mijn werkgever verlengt mijn contract van 38 uur per week niet waarin ik 6 uur ouderschapsverlof heb opgenomen. Ik heb wel aangegeven het in een keer te willen nemen. Dus nu kan ik het niet meenemen naar mijn nieuwe werkgever? Ik heb nog een brief met een verkeerde opgave van verlofuren, toen hebben zij 13 keer gerekend. Als ik die brief voorleg, zou ik dan de rest nog wel bij een nieuwe werkgever mogen nemen?quote:Op woensdag 27 januari 2010 09:24 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Van de site van SZW:
Verandering van werkgever
Als u het verlof in delen hebt opgenomen maar in de tussentijd een nieuwe baan vindt, dan behoudt u uw verlof. Bij uw nieuwe werkgever kunt u het resterende ouderschapsverlof opnemen.
Als u het verlof in een keer heeft opgenomen, maar in de tussentijd van werkgever verandert, vervalt uw resterende verlof.
ik begrijp niet goed wat je hier bedoelt.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 17:03 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Flinke strop? Ik begrijp dat je gerekend had op een leuk zakcentje als teruggave maar wat je terug krijgt weegt toch bij lange na niet op tegen wat je inlevert? Dat is toch gewoon een feit?
Nou dat je praat alsof het om heel veel geld gaat maar de ouderschapsverlofkorting in je IB is toch een leuke teruggave eenmalig maar is toch niks in vergelijking met wat je maandelijks sowieso al inlevert?quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 17:06 schreef simmu het volgende:
[..]
ik begrijp niet goed wat je hier bedoelt.
dat ook. en het kwam gewoon erg nauw qua haalbaarheid. het idee vooraf was dat we er netto niet op achteruit zouden gaan t.o.v. het vorige jaar. dat hebben we met p&o toen nog helemaal samen zitten doorrekenen, gebeld naar de belastingdienst (zij en wij), ook met het oog op de aankoop van een huis komend jaar. dan is het gewoon zuur dat je alles zo voorzichtig hebt na zitten rekenen en gewoon niet de juiste informatie hebt gehad.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 17:34 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Ja oke, het is maar hoe je er in gaat denk ik. Ik heb uitgerekend of ik het inkomstenverlies kan hebben en dat ik dan nog wat terug krijg zie ik als extra.
Maar ik zou ¤3600 inleveren en er maar ¤1500 van terug zien eenmalig. Daarna is die ¤3600,- permanent. Bij jou is het verschil kleiner.
Jullie situatie afgelopen jaar was ook anders.
uwv? Die keren het volgens mij uit. In mijn geval in ieder geval omdat ik een gedeelte betaald heb gekregen.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 21:07 schreef mefke79 het volgende:
simmu, wat balen zeg! Als ik vorig jaar 1 ding geleerd heb, is het wel dat de belastingtelefoon niets van ouderschapsverlof snapt en al helemaaaaal niet als je het gaat combineren met levensloopverlofkorting. Ik hoop dus maar dat het allemaal nog klopt dit jaar.
Iemand enig idee 'wie'of 'wat' bijhoudt hoeveel verlof je opgemaakt hebt? Ik ben van werkgever gewisseld, dus die kan het sowieso niet bijhouden. En ik heb nog een berg verlof over van Driekus omdat ik in delen ging opnemen en dus alleen het lopende deel kwijt was. Maar ja, hoe bewijs ik dat aan mijn huidige werkgever?
Mefke ik zou ook bij je vorige werkgever een verklaring opvragen over het aantal opgenomen en dus ook het aantal resterende uren. Toen ik wist, dat mijn contract niet verlengd werd heb ik dat bij mijn werkgever ook opgevraagd. Ik heb een keurige brief gekregen waar het precieze aantal uur in staat waar ik nog recht op heb. Dus mocht ik dat willen kan ik op termijn (na het eerste jaar) bij een nieuwe baan ouderschapsverlof opgaan nemen van mijn eerste kind.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 21:47 schreef mefke79 het volgende:
Je kan wel van baan wisselen tijdens verlof, alleen het deel van je verlof wat je al gepland had, ben je dan kwijt. Zie ook hier Maar...ik had geluk. Mijn verlof bij mijn oude baas liep tot 1 mei geloof ik (of 1 juni, moet ik nakijken) en ik ben daar 1 april gegaan. Omdat ik maar 4 uur per week opnam terwijl dat er 18 mochten zijn, heb ik dus nog heel veel over.
Amaranta, ik kreeg helemaal niets van het uwv. Ik leverde vier uur in en 'betaalde' die vier uren uit mijn levensloopregelingpotje. (wat ook het probleem was want ik moest mezelf dan precies zoveel betalen dat ik nog wel minder verdiende dan het jaar ervoor en dus wel die korting kreeg waar simmu nu naast grijpt. dat is gewoon hogere wiskunde joh, om daar uit te komen)
Laatste berichten zijn dat er in 2012 nog wel ouderschapsverlofkorting is.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 14:15 schreef klavertje-4 het volgende:
» Er is al 342 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tóch te reageren.
huge topickick, maar ik vind van wel!
ik werk nu 32 uur en wil na mijn verlof terug naar 24 uur en twijfel of ik 'gewoon' mijn contract wil laten aanpassen of 1 dag in de week ouderschapsverlof opnemen en daarna contract laten aanpassen. Of daar bij ons een boeteclausule op zit heb ik in de CAO niet terug kunnen vinden. Ik heb het hele topic doorgelezen maar het duizelt me nogal qua regelingen. Ouderschapsverlof is bij ons onbetaald. Ik lees in het topic over ouderschapsverlofkorting en dat die per maand betaald kan worden. Geldt dat ook als je al parttime werkt? (fulltime is 36 uur bij ons, ik werk dus 88,8%). Op internet lees ik tegenstrijdige verhalen over de ouderschapsverlofkorting: volgens sommigen is er aangekondigd dat de korting wordt afgeschaft in 2012, volgens anderen is dit nog uitgesteld.
Als die verlofkorting wordt afgeschaft lijkt het mij helemaal niet handig meer om ouderschapsverlof op te nemen, of zie ik dat verkeerd?
ik val onder het omroep-CAO, daar kan ik er niet iets van terugvinden maar misschien dat het hier ook wel zo is. Is in ieder geval een van de vragen die ik op papier zet voor P&O!quote:Op donderdag 11 augustus 2011 14:24 schreef mefke79 het volgende:
Pensioen kan hier wel doorgezet worden voor je verlof, daar moet je dan iets voor tekenen, hrm weet dat. Ik weet niet in welke cao je zit? Bij de ziekenhuis cao kan dat iig.
Dit ligt maar net aan je werkgever, in overleg kun je afwijkende afspraken maken en bijvoorbeeld je volledige arbeidsduur vervangen door ouderschapsverlof.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 14:25 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Je mag maximaal de helft van je arbeidsduur per week opnemen. Hoeveel uur je werkt maakt dus niet uit. In jouw geval heb je recht op 36*26=832uur.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |