abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55924702
Aangezien ik zelf overweeg 3 maanden aaneengesloten ouderschapsverlof op te nemen na mijn zwangerschapsverlof en wel benieuwd ben naar ervaringen van anderen heb ik toch maar even zelf een topic geopend

Wie van jullie heeft er ouderschapsverlof opgenomen?, hoelang?, ging het om fulltime verlof of een aantal uren per weer?, deed je werkgever moeilijk,? kreeg je een bepaald percentage doorbetaald?, moest je je leaseauto inleveren?
quote:
Wat is ouderschapsverlof?
Ouderschapsverlof is verlof dat u kunt opnemen als u zorgt voor kinderen jonger dan acht jaar.
U heeft per kind één keer recht op ouderschapsverlof.

Wanneer heb ik recht op ouderschapsverlof?
U heeft recht op ouderschapsverlof als u minstens een jaar bij dezelfde werkgever werkt en zorgt
voor een kind jonger dan acht jaar. Beide ouders hebben recht op ouderschapsverlof.
Als u meer kinderen heeft, kunt u voor elk kind apart ouderschapsverlof opnemen.

Hoe lang duurt ouderschapsverlof?
U heeft recht op ouderschapsverlof van dertien maal uw wekelijkse arbeidsduur.
Standaard geldt dat u een half jaar lang voor de helft van uw werkweek gaat werken.
Als u bijvoorbeeld 32 uur per week werkt, gaat u voor een half jaar zestien uur per week
werken en heeft u zestien uur per week ouderschapsverlof.
-U kunt het verlof over een langere periode dan zes maanden uitsmeren.
-U kunt meer uren verlof per week opnemen. U kunt bijvoorbeeld voltijds verlof opnemen.
-U kunt het verlof opsplitsen in twee of drie gedeelten. Elk gedeelte moet minimaal een maand duren.
-Als u eenmaal met uw werkgever heeft afgesproken hoe u het verlof op wilt nemen, ligt dit vast.
-Als u uw verlof afbreekt, kunt u het later niet meer opnemen.

Welke gevolgen heeft ouderschapsverlof voor mijn inkomen?
U krijgt geen salaris voor de uren waarin u ouderschapsverlof heeft opgenomen.
De uren die u eventueel blijft werken, krijgt u uiteraard doorbetaald.
In uw cao of in uw aanvullende arbeidsvoorwaarden kunnen andere afspraken staan.
Er kan bijvoorbeeld zijn geregeld dat u tijdens het ouderschapsverlof (gedeeltelijk) wordt doorbetaald.
Informeer hiernaar bij uw werkgever.

Kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag en huurtoeslag
Het opnemen van ouderschapsverlof kan ook gevolgen hebben voor de hoogte van de eventuele toeslagen
die u van de Belastingdienst ontvangt. Hoeveel kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag en huurtoeslag u krijgt,
is namelijk afhankelijk van de hoogte van uw inkomen.
U geeft de verandering van uw inkomen door aan de Belastingdienst.

Levensloopregeling
In de levensloopregeling spaart u een deel van uw brutosalaris.
U kunt dit spaargeld voor ouderschapsverlof gebruiken. Als u dit doet kunt u ook een korting krijgen
op de inkomstenbelasting die u moet betalen. Bij voltijds verlof is dit ongeveer 650 euro per maand.
U moet meedoen aan de levensloopregeling om in aanmerking te komen voor deze ouderschapsverlofkorting.

Kan mijn werkgever ouderschapsverlof weigeren?
Uw werkgever kan u nooit weigeren het ouderschapsverlof op te nemen volgens de standaardregeling.
In een periode van zes maanden mag u dus altijd maximaal de helft van het aantal uren dat u in een week werkt opnemen.
Als u het ouderschapsverlof op een andere manier wilt opnemen, kan uw werkgever zich hier wel tegen
verzetten. Hij mag u dit alleen weigeren als uw verlof het bedrijf in ernstige problemen zou brengen.
pi_55925082
Hee Bla_Bla_Bla, wat goed! Ik had hier gister naar gevraagd maar daarna geen tijd meer gehad, dus ik ben blij met je initiatief!

Ik heb een beetje dezelfde vragen. Heb mijn CAO er al op nageslagen, maar ik word er niet veel wijzer van!
Alleen deze zin al:
"U heeft recht op ouderschapsverlof van dertien maal uw wekelijkse arbeidsduur.
Standaard geldt dat u een half jaar lang voor de helft van uw werkweek gaat werken.
Als u bijvoorbeeld 32 uur per week werkt, gaat u voor een half jaar zestien uur per week werken".

Die snap ik dus niet! Want, ik werk nu fulltime (36 uur). Na mijn zwangerschapsverlof wil ik 3 dagen gaan werken. Maar heb ik dan recht op 13 keer 36 uur, of 13 x 24 uur??

Dus ik ben ook heel benieuwd naar ervaringen, uitleg en tips!
pi_55925141
peterfan: je krijgt in jouw geval 13x36 uur voor de duur van een jaar.
pi_55925157
13*36 uur heb je recht op
  donderdag 10 januari 2008 @ 15:30:17 #5
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_55925183
Ik heb zelf nog geen ouderschapsverlof opgenomen, maar weet er wel wat van.

Het ligt aan je cao wat je betaald krijgt. De meeste cao's zijn niet zo geweldig, dan is het onbetaald. Anderen, zoals de mijne, betalen de helft door. En bijvoorbeeld het onderwijs is erg goed, die betalen volledig dacht ik.

Je hebt een contract van een aantal uren, dat maal 13 (want 1 kwartaal) heb je recht op, als uren ouderschapsverlof.

Ik weet niet of het vastgelegd kan worden hoe je het opneem. Wil je volledig thuis zijn, dan kan dat dus 13 weken, al dan niet betaald, afhankelijk van je cao. Wil je de helft werken, dan smeer je het dus eens zo lang uit, over 26 weken en krijg je natuurlijk je echt gewerkte uren sowieso betaald.

Let op, als je verlof opneemt, bouw je over die uren meestal GEEN vakantie op!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  Licht Ontvlambaar donderdag 10 januari 2008 @ 15:43:50 #6
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_55925520
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 15:28 schreef lily het volgende:
peterfan: je krijgt in jouw geval 13x36 uur voor de duur van een jaar.
Dus de grootte van je ouderschapsverlof wordt gebaseerd op de uren die je voorafgaand aan je zwangerschap werkte en niet op de uren die je werkt op het moment dat je ouderschapsverlof wilt opnemen?

Dit topic lijkt me overigens bij uitstek een [WGR] topic, maar dat laat ik even aan de zittende mods hier over
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 10 januari 2008 @ 15:47:03 #7
94046 PM-girl
pi_55925590
Klopt Sjeen, je contract wat je hebt, dat is de basis. Veel ouders passen na afloop van het o.schapsverlof hun contract omlaag aan. Althans bij ons. Maar dat komt omdat ze eerst nog de helft van de niet gewerkte uren betaald krijgn
*
  donderdag 10 januari 2008 @ 15:48:38 #8
94046 PM-girl
pi_55925631
Ik ben overigens wel benieuwd hoe die verdeling in de praktijk ligt, tot nu toe lijkt het bijzonder luxe te zijn dat mijn werkgever de helft betaalt. *onderwijs buiten beschouwing gelaten
*
  Licht Ontvlambaar donderdag 10 januari 2008 @ 15:50:50 #9
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_55925693
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 15:47 schreef PM-girl het volgende:
Klopt Sjeen, je contract wat je hebt, dat is de basis. Veel ouders passen na afloop van het o.schapsverlof hun contract omlaag aan. Althans bij ons. Maar dat komt omdat ze eerst nog de helft van de niet gewerkte uren betaald krijgn
Ahh ok... ik heb mijn contract toen aansluitend aan zwangerschapsverlof laten aanpassen. Ouderschapsverlof was bij ons toch onbetaald en zo had ik de mogelijkheid mijn opgespaarde verlofuren wat langer uit te spreiden
  donderdag 10 januari 2008 @ 15:53:39 #10
94046 PM-girl
pi_55925776
Dan is het inderdaad anders.

Overigens is het ook goed te letten op je pensioen! Als je uren opneemt voor je ouderschapsverlof, betaalt je werkgever het werkgeversdeel niet over die uren. Op zich niet direct een probleem, tenzij jou iets overkomt in die tijd. Je nabestaanden krijgen dan minder of niets uitgekeerd. Ik weet ook niet of dit bij alle pensieonfondsen zo is, maar bij PGGM wel.
*
pi_55925837
Mij kost het gewoon de uren die ik opneem
  donderdag 10 januari 2008 @ 15:59:57 #12
94046 PM-girl
pi_55925968
Dan bedenk je je wel twee keer, alvorens volledig verlof op te nemen lijkt me zo. Terwijl ik nu al twijfel, vanwege het 'maar'' de helft salaris.
*
pi_55926054
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 15:43 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dus de grootte van je ouderschapsverlof wordt gebaseerd op de uren die je voorafgaand aan je zwangerschap werkte en niet op de uren die je werkt op het moment dat je ouderschapsverlof wilt opnemen?

Dit topic lijkt me overigens bij uitstek een [WGR] topic, maar dat laat ik even aan de zittende mods hier over
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 15:47 schreef PM-girl het volgende:
Dan is het antwoord dat klopt Sjeen toch in strijd met je zin, het contract dat je hebt is de basis?

Aangezien ouderschapsverlof opgenomen mag worden tot dat je kind 8 jaar is, is wel degelijk het aantal uren dat je werkt op het moment van aanvragen van het ouderschapsverlof van toepassing.
Anders kan je gaan roepen, ja maar toen ik zwanger was werkte ik 40uur. Nu 6 jaar later werk ik nog maar 24uur maar ik heb wel recht op die 13 keer 36 uur hoor.

Mijn inziens is het bij Peterfan dan ook van belang of ze ouderschapsverlof aan het zwangerschapsverlof wil plakken. Zo ja heeft ze recht op 13 keer 36 uur. Gaat ze weer werken en wil dan de helft van de tijd ouderschapsverlof opnemen, dan gaat het wel over 13 keer 24 uur.

Correct me if I'm wrong uiteraard.
pi_55926072
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 15:59 schreef PM-girl het volgende:
Dan bedenk je je wel twee keer, alvorens volledig verlof op te nemen lijkt me zo. Terwijl ik nu al twijfel, vanwege het 'maar'' de helft salaris.
Och die 4 uur per week, deert me niet zo
  donderdag 10 januari 2008 @ 16:11:14 #15
94046 PM-girl
pi_55926256
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:03 schreef voorallevragen het volgende:
Aangezien ouderschapsverlof opgenomen mag worden tot dat je kind 8 jaar is, is wel degelijk het aantal uren dat je werkt op het moment van aanvragen van het ouderschapsverlof van toepassing.
Je hebt gelijk!

Ik ging er even gemakshalve vanuit dat het hier verlof betreft dat je direct aan je zwangerschapsverlof plakt. Dan zullen de uren meestal ongewijzigd zijn.
*
pi_55926680
Wat goed die reacties! Het wordt me al iets duidelijker!
Ik denk er nu over om meteen na mijn bevallingsverlof ouderschapsverlof op te nemen. Ik zou dan de constructie willen kiezen:
Ik werk nu 36 uur
Na mijn bevalling wil ik 24 uur (3 dagen) gaan werken, maar door ouderschapsverlof op te nemen eerst 16 uur (2 dagen).
Mijn werkgever vergoedt 50%.

Kan dit bovenstaande? En dan heb ik dus recht op 13*36 uur= 468 uur/8=58.5 dagen? Oftwel; ik zou ruim een jaar lang 2 dagen kunnen werken en er 2,5 betaald krijgen?? Of reken ik mezelf nu rijk?
  Licht Ontvlambaar donderdag 10 januari 2008 @ 16:29:28 #17
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_55926798
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 16:25 schreef peterfan het volgende:
Wat goed die reacties! Het wordt me al iets duidelijker!
Ik denk er nu over om meteen na mijn bevallingsverlof ouderschapsverlof op te nemen. Ik zou dan de constructie willen kiezen:
Ik werk nu 36 uur
Na mijn bevalling wil ik 24 uur (3 dagen) gaan werken, maar door ouderschapsverlof op te nemen eerst 16 uur (2 dagen).
Mijn werkgever vergoedt 50%.

Kan dit bovenstaande? En dan heb ik dus recht op 13*36 uur= 468 uur/8=58.5 dagen? Oftwel; ik zou ruim een jaar lang 2 dagen kunnen werken en er 2,5 betaald krijgen?? Of reken ik mezelf nu rijk?
Nee... die berekening klopt niet... als je een contract hebt van 24 uur, kun je geen 36 uur vergoed krijgen... Bij een contract van 24 uur heb je recht op 24*13=312/8=39 dagen
pi_55926888
Nee volgens mij kan dat niet.

Als je volledig ouderschapsverlof opneemt na je zwangerschapsverlof heb je recht op 13*36 uur. Dan pas je daarna je contract aan naar 24uur per week.
Jij past nu eerst je contract aan dus heb je ook maar recht op 13*24uur aan verlof.
  donderdag 10 januari 2008 @ 16:34:14 #19
94046 PM-girl
pi_55926944
Ik zou op je huidige contract verlof opnemen. Eerst neem je 20 uur per week op, waarvan 10 uitbetaald. (naast je 16 uur salaris die je wel werkt)
Als je verlof afloopt, kun je contractverlaging aanvragen.
*
pi_55927092
ah wat een reacties ineens
Ik ga dus direct na mijn zwangerschaps verlof die 3 maanden aaneengesloten ouderschapsverlof opnemen. Onbetaald, maar als ik zorg dat ik voor die tijd een extra potje heb met ongeveer 3 maanden loon moet dit geen probleem zijn aangezien mijn vriend wel fulltime blijft werken.

Het enige wat ik me afvraag is hoe het zit met mijn leaseauto (ik heb de vraag al op mijn werk gesteld maar mijn manager moest het zelf nog even uitzoeken omdat hij het ook niet zeker wist, hoef hem waarschijnlijk niet in te leveren...maar mischien wel een verhoogde eigen bijdrage ofzo?)
pi_55927152
Ik werkte voor mijn zwangerschap 24 uur.
Daarna terug gegaan naar een contract van 16 uur per week, waarvan ik er 12 werk en 4 uur ouderschapsverlof opneem. Ouderschapsverlof wordt bij ons (CAO gehandicaptenzorg) voor 25% vergoed.

Voor mij schept dit de mogelijkheid nu tijdelijk erg weinig te kunnen werken, maar straks wanneer alles ook met studie wat rustiger is weer 16 uur per week te kunnen werken.

Bij ons is zo bepaald dat wanneer je na je ouderschapsverlof je contract verkleind je de vergoeding terug moet betalen. Let hier dus op!!! voordat je voor verrassingen komt te staan.
pi_55927494
Volgens mij moet je bij ons dus ook terugbetalen, dus is het volgens mij niet handig om je contract van 36 uur aan te houden.

Ik ga nu eens rekenen met de getallen van Sjeen!

Hartstikke bedankt in ieder geval, ik ga nu een stuk voorbereider het gesprek met P&O in!
pi_55927552
wel netjes dat t bij jou voor 50% word vergoed zeg
pi_55929546
Goed he! En ik heb eigenlijk nog pech, voor de fusie van onze organisatie met 2 andere kregen we 75%!

Maar ik ben ook benieuwd hoe die 50% berekend wordt, en hoe dat dan bruto/netto zit zeg maar...
Vragen vragen vragen
Maar daar kan P&O me denk ik wel meer over vertellen. Ik ben zo benieuwd wat je er uiteindelijk financieel van gaat merken, maar het lijkt me wel heerlijk om wat rustiger te beginnen na mijn verlof.

Op jouw vraag over de leaseauto kan ik helaas niets zinnigs zeggen, sorry!
pi_55930475
Ik ging er ook vanuit dat peterfan minder ging werken na het ouderschapsverlof maar dat had ik niet helemaal goed gelezen, blijkbaar.

Ik kreeg trouwens 70% vergoed en heb na mijn 2de kind 2 jaar lang een dag per week verlof gehad (het ouderschapsverlof van de oudste had ik nog niet gebruikt en er meteen achteraan geplakt).
Viel wel ff tegen na die 2 jaar ineens weer een dag extra te moeten werken.
pi_55931043
Ow breekme de bek niet open. Ben het vandaag aan het regelen geweest. Ik wil ook betaald oud.verlof opnemen maar van diverse instanties krijg ik verschillende data door....
Zoals het er nu uitziet moet ik 14 mei weer gaan werken, maar eerst zien dan geloven.

IN het onderwijs krijg je 55% doorbetaald
pi_55931063
Ik ga na mijn verlof parttime werken. Maar ik moet eerst ontslag nemen voor de uren dat ik minder ga werken. En over mijn neiuwe uren wordt dan berekend op hoeveel uren verlof ik recht heb. Dat neem ik dan in 1 keer op.
pi_55931096
En wat piglet zegt. Als ik niet van te voren ontslag neem , moet ik daarna 'boete' betalen en dus teveelbetaald salaris terugbetalen.
  donderdag 10 januari 2008 @ 19:18:16 #29
82727 klein_spookje
Mama van het liefste meisje
pi_55931311
hoi,
Ik heb een contract van 20 uur en moet eigelijk 2 om 3 werken maar neem om de week de derde dag ouderschapsverlof op en dat word dan uitgespreid over 2 jaar.Dus werk 2 jaar lang 2 dagen
  donderdag 10 januari 2008 @ 19:31:08 #30
94046 PM-girl
pi_55931666
Wat raar amaranta, dat je eerst moet minderen en dan pas je verlof krijgt. Hier hoeft dat niet (jeugdzorg).

Dat terugbetalen kan inderdaad kloppen, dat is met meer kosten, zoals studiekosten ed. die je baas betaalt.
*
pi_55931779
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:31 schreef PM-girl het volgende:
Wat raar amaranta, dat je eerst moet minderen en dan pas je verlof krijgt. Hier hoeft dat niet (jeugdzorg).

Dat terugbetalen kan inderdaad kloppen, dat is met meer kosten, zoals studiekosten ed. die je baas betaalt.
Nou ja ik krijg meteen verlof, alleen wordt het aantal uren dat ik verlof krijg berekend over mijn nieuwe werktijdfactor.
  donderdag 10 januari 2008 @ 19:38:48 #32
94046 PM-girl
pi_55931888
Dan heb je toch recht op minder verlof dan wanneer het over je oude uren gebaseerd zou zijn?
*
pi_55932247
klopt, maar tis niet anders
pi_55935356
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:51 schreef amaranta het volgende:
Is dat wel 'legaal' op die manier? Stom zeg.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_55935405
Huh?! Realiseer me net dat jij ook in het onderwijs zit Amaranta (ik ook dus).
Wat raar! Ik neem ook ouderschapsverlof op, maar dat is gewoon over mijn oude aantal uren. Daarna kijk ik wel of ik evt wat minder wil gaan werken. Mijn directeur weet dat ook.
pi_55935680
nee, bij mijn werkgever dus niet
en volgens de aob moet het ook deze manier, aldus mijncollega die daar werkt

vaststelling betrekkingsomvang
De omvang van het verlof wordt berekend op grond van de betrekkingsomvang op de dag voorafgaand aan de ingangsdatum van het verlof. Het verlof kan echter niet meer bedragen dan zou gelden op grond van de betrekkingsomvang 12 maanden voorafgaand aan de ingangsdatum van het verlof. Het bevoegd gezag heeft de mogelijkheid op dit laatste punt anders te beslissen en dus toch rekening te houden met de grotere betrekkingsomvang.

wijziging betrekkingsomvang tijdens verlof
Indien de omvang van de betrekking gedurende ouderschapsverlofperiode wijzigt, wordt de aanspraak op verlof opnieuw vastgesteld, rekening houdend met de mate waarin de omvang van de betrekking is gewijzigd en de tijd die sinds het opnemen van het verlof is verstreken.
pi_55936183
Ik werk in de gezondheidszorg en krijg niets doorbetaald van ouderschapsverlof.
Ik neem op dit moment wel 2 uur per week ouderschapsverlof op. Omdat ik 2 dagen per week wil werken en het minimale contract 18 uur is bij ons heb ik mijn contract om laten zetten naar 18 uur en dan 2 uur ouderschapsverlof per week. Ik neem het meteen van 2 kinderen (voordat de jongste kwam werkte ik 3 dagen en hoefde ik dus geen ouderschapsverlof te nemen) en heb recht op 4 jaar en 3 maanden ouderschapsverlof. Komt heel mooi uit, als de jongste een beetje gewend is op school ga ik weer meer uren werken.
pi_55936553
goed geregeld karin
pi_55943600
Dat klinkt zeker ideaal Karin!

Vraag voor de dames die dus al ervaring hebben, ik ben een beetje grof aan het schatten wat het financieel zou betekenen. In mijn situatie ga ik er van uit dat ik van 36 uur naar 24 uur ga, maar dat ik eerst in plaats van 24 uur 16 uur ga werken en dus 1 dag ouderschapsverlof opneem. Die ene dag krijg ik 50% betaald. Kan ik er dan zo'n beetje van uit gaan dat ik netto ongeveer voor 20 uur uitbetaald krijg (dus 2 dagen van 8 uur en een halve dag van 4 uur is 20 uur)?
pi_55943800
Bij ons is het niet toegestaan minder dan 32 uur te gaan werken.
Ik werk er nu 40 en mijn idee was in eerste instantie om na de geboorte nog maar 24 uur te gaan werken (al dan niet door opname van ouderschapsverlof )maar dat feest gaat helaas niet door.

Dus nu neem ik dan eerst ouderschapsverlof op over de 40 uur en daarna laat ik mijn contract verlagen naar 32 uur.

En peterfan, heb dan geen ervaring maar denk dat je berekening goed zit..
  Licht Ontvlambaar vrijdag 11 januari 2008 @ 09:43:16 #41
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_55944004
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 19:51 schreef amaranta het volgende:
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo vreemd hoor... Het is toch een flinke kostenpost voor een werkgever. En eerlijk gezegd zou ik het juist vreemd vinden als je eerst over je oude uren ouderschapsverlof zou krijgen en dan aansluitend aan dat ouderschapsverlof minder zou gaan werken. Maar goed, dat is natuurlijk vanuit werkgeversperspectief bekeken

Daarbij... je hebt het geluk dat je iets betaald krijgt, hele volksstammen hebben alleen maar recht op onbetaald ouderschapsverlof
  vrijdag 11 januari 2008 @ 10:06:50 #42
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_55944382
ben ook erg blij sjeen, zeker dat ik betaaold krijg! maar ik lang genieten van eva
  vrijdag 11 januari 2008 @ 10:20:43 #43
94046 PM-girl
pi_55944631
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 09:43 schreef Sjeen het volgende:
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo vreemd hoor... Het is toch een flinke kostenpost voor een werkgever. En eerlijk gezegd zou ik het juist vreemd vinden als je eerst over je oude uren ouderschapsverlof zou krijgen en dan aansluitend aan dat ouderschapsverlof minder zou gaan werken. Maar goed, dat is natuurlijk vanuit werkgeversperspectief bekeken
Zeker vanuit de werkgever is het goed te snappen. Ik dacht alleen dat dit soort dingen vastgelegd waren. Maar dat is dus niet zo, begrijp ik.
*
pi_55944636
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 21:54 schreef amaranta het volgende:
nee, bij mijn werkgever dus niet
en volgens de aob moet het ook deze manier, aldus mijncollega die daar werkt

vaststelling betrekkingsomvang
De omvang van het verlof wordt berekend op grond van de betrekkingsomvang op de dag voorafgaand aan de ingangsdatum van het verlof. Het verlof kan echter niet meer bedragen dan zou gelden op grond van de betrekkingsomvang 12 maanden voorafgaand aan de ingangsdatum van het verlof. Het bevoegd gezag heeft de mogelijkheid op dit laatste punt anders te beslissen en dus toch rekening te houden met de grotere betrekkingsomvang.

wijziging betrekkingsomvang tijdens verlof
Indien de omvang van de betrekking gedurende ouderschapsverlofperiode wijzigt, wordt de aanspraak op verlof opnieuw vastgesteld, rekening houdend met de mate waarin de omvang van de betrekking is gewijzigd en de tijd die sinds het opnemen van het verlof is verstreken.
Zoals ik het hier lees is het toch echt van belang hoe groot je contract is op het moment dat je het ouderschapsverlof hebt, en 12 maanden ervoor. Niet hoe groot je contract is 1 dag na je ouderschapsverlof.
Er wordt in je quote namelijk alleen gekeken naar voor ingang, en tijdens van het ouderschapsverlof.
Dus waar halen ze de mogelijkheid vandaan om je achteraf nog te "beboeten" (zou best kunnen hoor, het is toch een afspraak die meer biedt dan het wettelijke minimum van 0 euro, dus beperking in percentage of aantal wel betaalde uren staat los van het aantal uren vrij waar je wettelijk recht op hebt)?
  vrijdag 11 januari 2008 @ 10:25:27 #45
94046 PM-girl
pi_55944738
Wat ik me bedacht, kun je niet even de bond bellen, ter info.
Ik heb dat ook wel eens gedaan, gewoon om te horen of het 'mocht' wat de werkgever wilde doen.

(kan een topic niet en in OUD en in WGR staan?)
*
  Licht Ontvlambaar vrijdag 11 januari 2008 @ 10:26:23 #46
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_55944759
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 10:20 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Zeker vanuit de werkgever is het goed te snappen. Ik dacht alleen dat dit soort dingen vastgelegd waren. Maar dat is dus niet zo, begrijp ik.
Het is ook vastgelegd Bij wet en CAO, dus het kan voor iedereen hier anders zijn... Ik viel toen Isa geboren werd onder de CAO voor Vaste Medewerkers Uitzend, daar had ik recht op het wettelijk onbetaald ouderschapsverlof. Nu val ik niet meer onder een CAO, maar omdat er dus een wettelijk recht bestaat, zou ik nog steeds onbetaald ouderschapsverlof mogen opnemen sinds ik een jaar in dienst ben bij deze werkgever. Maar goed, onbetaald... Nehhh, doe we maar niet he
  vrijdag 11 januari 2008 @ 10:27:17 #47
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_55944772
Ik wil komend voorjaar 1 dag in de week ouderschapsverlof opnemen. Ik werk nu 24 uur en ik wil 3 maanden 16 uur gaan werken.
Vanaf mei gaat F naar school en ze hebben het op school zo snugger geregeld, dat ze iedere maandag vrij is tot de zomervakantie, en de rest van de dagen alleen de ochtenden gaat .
Ik kan dat met opvang niet regelen. Ik neem de maandag dan ouderschapsverlof op. En dan ook maar meteen door in de zomervakantie .

Wel moet ik het nog regelen op mijn werk, maar als ik het op tijd aangeef mogen ze het toch niet weigeren.

Ik krijg van mijn werkgever niks van het ouderschapsverlof vergoed, maar ik spaar wel in de levensloopregeling hiervoor.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_55944797
Wat betreft bezoldiging voor overheidspersoneel (die hebben eigen wetgeving):
quote:
10. De ambtenaar is verplicht tot terugbetaling van de bezoldiging over de genoten verlofuren wanneer hem tijdens de verlofperiode of binnen een jaar na afloop van het verlof ontslag wordt verleend op aanvraag dan wel niet op aanvraag op grond van aan de ambtenaar te wijten feiten of omstandigheden. Ontslag op aanvraag gevolgd door een overgang binnen een maand naar een andere functie binnen de rijksdienst wordt niet als ontslag beschouwd. Het bevoegd gezag kan de ambtenaar ontheffen van de in de eerste volzin bedoelde verplichting indien er bijzondere omstandigheden zijn die dat naar het oordeel van het bevoegd gezag rechtvaardigen
uit : Algemeen Rijksambtenarenreglement (geldend op: 11-01-2008) , Artikel 33g lid 10
  vrijdag 11 januari 2008 @ 10:43:41 #49
94046 PM-girl
pi_55945127
Dan vind ik het wel vreemd dat voor 2 mensen uit het onderwijs verschillende regels gelden. Zelfde cao, maar waarschijnlijk verschillende interpretaties en manieren van omgang van de leidinggevende.
*
  vrijdag 11 januari 2008 @ 12:29:54 #50
96539 Wennie
Mama van Robin & Martijn
pi_55947786
Amaranta, ik lees het net zo als frederik hoor

Ik val onder de CAO Universiteiten. Ik ben in februari 2006 begonnen met ouderschapsverlof, 4 van de 28 uur die ik werkte tot eind oktober 2007 (13 x 28 uur). Ik kreeg nog 75% doorbetaald, maar inderdaad ook met de regel dat als ik binnen een jaar ontslag neem, ik het terug moet betalen. Vanaf eind oktober is mijn contract omgezet naar 24 uur. Per 1 januari 2007 is de doorbetaling trouwens 62,5% geworden, maar omdat ik al in 2006 was gestart, had ik daar geen last van

En om op Bla's vragen terug te komen: mijn werkgever deed niet moeilijk en ik had al geen lease-auto.

Overig is het bij ons (P&O-er hier ) wel eens voorgekomen dat ouderschapsverlof niet zoals de werknemer voorstelde, is goedgekeurd, omdat het bedrijfsbelang zwaarder woog. Maar daar is goed overleg over geweest en op een andere manier opgelost.
Verliefd, verloofd.. een prachtige knul, getrouwd en nog een mooi ventje erbij! *O*
Mijn afvalstrijd!
  vrijdag 11 januari 2008 @ 13:32:19 #51
11682 Moonah
Jolie femme
pi_55949511
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 10:28 schreef frederik het volgende:
Wat betreft bezoldiging voor overheidspersoneel (die hebben eigen wetgeving):
[..]

uit : Algemeen Rijksambtenarenreglement (geldend op: 11-01-2008) , Artikel 33g lid 10
Hm.
Dan ziet het er dus naar uit dat, mocht ik na mijn verlof minder willen gaan werken, ik een boete zou moeten betalen. Mooi is dat!
Ik denk dat mijn directeur niet van deze regeling op de hoogte is, ze is nog maar pas in functie. Ik zal eens even gaan bellen.
Dankjewel frederik!
  vrijdag 11 januari 2008 @ 16:38:57 #52
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_55954340
dat stukje wat ik quotte is wellicht oud.. weet niet, stond geen datum bij.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 19:32:13 #53
94046 PM-girl
pi_55957880
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, is dat terugbetalen alleen als je echt helemaal ontslag neemt, en niet als je minder uur gaat werken. Al neem je dan feitelijk ook een aantal uren ontslag.

Wennie
*
  zaterdag 12 januari 2008 @ 14:31:44 #54
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_55973097
Ik heb ruim een jaar geleden een paar maanden lang een dag in de week ouderschapsverlof opgenomen omdat de creche toen nog niet voldoende plek had. Mijn werkgever deed daar niet gemakkelijk over en ik moest echt op mijn recht gaan staan om uiteindelijk mijn zin te krijgen. Ik kreeg niet betaald gedurende die periode maar de werkgever moest toch schuiven met mensen om op de locatie genoeg mankracht te houden. Dit is mede een reden geweest om mijn contract niet te verlengen afgelopen jaar, althans, dat is mijn eigen gevoel er over. Dat ze gedurende dit verlof niet hadden betaald had ook een slechte invloed op de hoogte van mijn (tijdelijke) uitkering toen.
Maar goed, ik had dan ook een klotewerkgever en ben nu beter af.
Life is what you make it.
  zaterdag 12 januari 2008 @ 14:46:11 #55
94046 PM-girl
pi_55973397
Wat rot Schanulleke! Het is natuurlijk een verlof waar je recht op hebt, maar het aanvragen hoort erbij, een werkgever kan het moment waarop je het wenst op te nemen afkeuren.
Nu een betere werkgever voor dit soort zaken?
*
pi_56093935
Nou ik heb vanmorgen te horen gekregen dat ik gedurende maximaal 3 maanden ouderschapsverlof mijn lease auto gewoon mag blijven gebruiken , dus ik ben helemaal blij en ga zometeen officieel mijn verlof aanvragen.

Dat wil dus zeggen dat ik straks vanaf eind mei tot eind december thuis kan blijven
Daarna ga ik dan 4 dagen per week werken.
pi_56094083
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 19:32 schreef PM-girl het volgende:
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, is dat terugbetalen alleen als je echt helemaal ontslag neemt, en niet als je minder uur gaat werken. Al neem je dan feitelijk ook een aantal uren ontslag.

Wennie
Dan moet je het verschil in uren alsnog terugbetalen.
Overiegns, als je binnen een (kleine) periode overstapt naar een andere overheidsdienst, dan hoef je niks terug te betalen.
Dus bijv. van school A naar school B binnen een maand is geen probleem.
  donderdag 17 januari 2008 @ 10:51:03 #58
96539 Wennie
Mama van Robin & Martijn
pi_56096818
Bright, bij ons werkt het zo als PM-girl zegt: als je na je ouderschapsverlof minder uren gaat werken (zoals ik ook heb gedaan), hoef je niks terug te betalen. Alleen bij volledig ontslag.

Moonah, een inmiddels bijna ex-collega van mij heeft binnen zes maanden na ouderschapsverlof ontslag genomen en heeft zo'n stampij gemaakt dat ze niet goed was ingelicht door de vorige P&O-adviseur (zelf had ze de regeling "natuurlijk" niet gelezen ) dat ze zonder een cent terug te betalen gewoon weg mag.

Bla, wat fijn zeg! Kan je lekker overal naartoe tuffen met je kleintje
Verliefd, verloofd.. een prachtige knul, getrouwd en nog een mooi ventje erbij! *O*
Mijn afvalstrijd!
pi_56097206
Ja ik ben echt helemaal blij
  donderdag 7 januari 2010 @ 11:58:46 #60
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_76517276
Hoi,

Zoals de topic titel ("Ouderschapsverlof, hoe doen jullie dat?") misschien al verraad hebben wij een beetje moeite met het gebeuren rond ouderschapsverlof.

Mijn lief is nu ruim 33 weken zwanger, volgende week heeft ze haar laatste werkweek (stopt op aangeven van de bedrijfsarts 6 weken voor uitgerekende datum). Ze werkt 32 uur (ma-do).
Ik heb nu een vaste betrekking maar overweeg heel sterk om naar een nieuwe werkgever over te stappen.
Ik werk nu 40 uur.

Mijn vrouw wil, na haar bevallingsverlof, 1 week vakantie nemen en daarna 1 dag per week ouderschapsverlof.
Ik zou ook graag 1 dag in de week ouderschapsverlof willen nemen of bij de nieuwe werkgever voor 32 uur in dienst willen gaan (is bespreekbaar).

Beide leven wij niet graag volgens planning; we plannen geen bezoek/visite in, we voeren geen huis-agenda, we boeken nooit vakanties vantevoren, kijken naar de langetermijn weersverwachting als het gaat om het nemen van vakantie bij de baas en willen dit in ieder geval nog even volhouden tot de kleine naar school moet. Dan worden we wel gedwongen om bij de meute aan te sluiten.... Spontaan dingen doen is nu eenmaal veel bevredigender.

Nu wil de werkgever van mijn vrouw volgende week al precies weten hoe ze haar ouderschapsverlof gaat invullen. (Men is daar enorm van de plannerige; sommige mensen plannen er al in augustus hun vakantie van het jaar erop en dat wordt normaal gevonden..)
Wij weten echter nog helemaal niet welke dag dat gaat worden (dinsdag of donderdag kunnen we vrijwel zeker geen kinderopvang krijgen, dus op die 2 dagen zal het wel neerkomen) maar we weten ook nog helemaal niet of het kindje wel gezond geboren wordt, hoe het met mijn vrouw gaat, gaat alles geestelijk ook wel joppes enz enz.
Alleen als ze nu op d'r strepen gaat staan en exact 3 maanden en 1 dag voor de ingang van haar ouderschapsverlof de aanvraag indient dan kan de werkgever natuurlijk ook zijn ruimte tot dwars doen gaan gebruiken; niet de gewenste situatie.

In mijn geval is het natuurlijk anders; als ik bij mijn huidige baas blijf kan ik ouderschapsverlof aanvragen; stap ik over dan moet ik wel 32 uur gaan werken want het 1e jaar heb ik nog geen recht op ouderschapsverlof.

Al met al voelt het als of je wel recht op de regeling hebt, maar dat het allemaal maar rond moet zijn nog voor het kind er is, en dat voelt heel onwerkelijk.

Daarom mijn vraag: hoe ging / gaat dat bij jullie ?
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_76517875
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 11:58 schreef fietsie het volgende:

Nu wil de werkgever van mijn vrouw volgende week al precies weten hoe ze haar ouderschapsverlof gaat invullen. (Men is daar enorm van de plannerige; sommige mensen plannen er al in augustus hun vakantie van het jaar erop en dat wordt normaal gevonden..)
Wij weten echter nog helemaal niet welke dag dat gaat worden (dinsdag of donderdag kunnen we vrijwel zeker geen kinderopvang krijgen, dus op die 2 dagen zal het wel neerkomen) maar we weten ook nog helemaal niet of het kindje wel gezond geboren wordt, hoe het met mijn vrouw gaat, gaat alles geestelijk ook wel joppes enz enz.
Ik begrijp heel goed dat je werkgever dit op tijd wilt weten. Zeker als er vervanging of herverdeling van de werkzaamheden nodig is. Is het echt zo'n ramp om nu die keuze voor of dinsdag of donderdag te maken? Het spontane kan met ouderschapsverlof sowieso niet. Je werkgever zal ook over een maand een vaste dag willen weten. Je kan moeilijk ook je ouderschapsverlofdag maar naar de wens van die week opnemen. Continuïteit binnen een bedrijf wil ook wat.

Ik heb een stukje even dik gedrukt om dat dit deel helemaal niks te maken heeft met ouderschapsverlof. Als één van die dingen speelt gaat je vrouw gewoon de ziektewet in en doet de dag van het ouderschapsverlof er dus niet toe want die zal ze dan nog niet opnemen.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_76518143
Ik zou gewoon een keuze maken, nu op dit moment.
Mocht het later allemaal anders uitpakken, dan is daar vast wel over te praten met de werkgever.
pi_76518194
Eerst een kind maken en dan pas beseffen dat je je vrijheid kwijt gaat raken, en daar nog over gaan miepen ook.
Ja, die met de ballen in de bek.
  donderdag 7 januari 2010 @ 12:28:19 #64
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_76518357
Het rare is dat mijn werkgever (een organisatie die zich richt op mensen, het mag geen verassing zijn dat mijn vrouw in een ambtelijke organisatie werkt) zegt: we zien het wel zodra de kleine er is; geef jij dan maar aan wat je wilt.

Het "vrijheid kwijtraken" is dan ook vooral iets aan de kant van de werkgever van mijn vrouw.

Mijn topic is zeker niet bedoeld om te miepen, de vraag is "Hoe gaat / ging dat bij jullie?".

(En dat al bestaande topic was dood en begraven, laatste replies in 2008...)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_76518416
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 12:28 schreef fietsie het volgende:
Het rare is dat mijn werkgever (een organisatie die zich richt op mensen, het mag geen verassing zijn dat mijn vrouw in een ambtelijke organisatie werkt) zegt: we zien het wel zodra de kleine er is; geef jij dan maar aan wat je wilt.

Het "vrijheid kwijtraken" is dan ook vooral iets aan de kant van de werkgever van mijn vrouw.

Mijn topic is zeker niet bedoeld om te miepen, de vraag is "Hoe gaat / ging dat bij jullie?".

(En dat al bestaande topic was dood en begraven, laatste replies in 2008...)
topickicken
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_76518722
Ik begrijp heel goed dat het lastig is om een keuze te maken, maar ja het moet gebeuren. De baas wil weten waar hij aan toe is. Ouderschapsverlof kan niet op flexibele basis.

Hier neem ik ook 1 dag in de week op zodat er nog wel inkomen blijft en als het op is dan krijg ik een 4 dagen contract.
  donderdag 7 januari 2010 @ 12:41:32 #67
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_76518815
martine, zit je dan niet met de verplichting eerst weer 3 maanden fulltime te moeten gaan werken VOOR je minder uren contract mag aangaan?
pi_76519051
Wij nemen beiden geen ouderschapsverlof op, maar werken 32-uur (volgens contract). Wij moesten ook voor mijn verlof allebei een vrije dag kiezen en dat hebben we dus ook gedaan. Als je nu al weet dat je op di en do geen kinderopvang kan krijgen, leg die dagen dan gewoon vast.

Als er iets tussen komt, valt daar echt wel over te praten met een werkgever. Hij heeft er namelijk niets aan als een werknemer in de problemen komt met werk en privé, want dat gaat alleen maar ten koste van de productiviteit.

Zoals al werd genoemd, is de vraag om nu al zekerheid van haar werkgever echt niet onredelijk en ik zou ook zeker niet gaan dwarsliggen. Ga ervan uit dat een werkgever je niet wil pesten, maar overleg.
  donderdag 7 januari 2010 @ 12:49:39 #69
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_76519135
Bij mijn werkgever kan dat wat martine doet ook gewoon fietsie (zonder tussendoor dus weer fulltime te gaan werken), dus dat zal wel per werkgever verschillen.

Bij mij ging het zo dat ik voor m'n verlof met mijn leidinggevens heb overlegd over wat mijn plan was (na verlof nog 2 weken vakantie, daarna met ouderschapsverlof een jaar lang 1 dag minder werken per week). Tijdens mijn verlof, als de baby er al zou zijn, een maand voor ik terug zou komen, zouden we dan het formulier ondertekenen en invullen.
Uiteindelijk is m'n dochtertje met veel ellende geboren en heeft ze 5 weken in het ziekenhuis gelegen. Hierdoor kwam ik in de ziektewet na mijn verlof en heb ik zodra de datum dat ik weer zou gaan werken vaststond het formulier samen met m'n baas ingevuld en getekend. Dit was trouwens ook ongeveer een maand voor ik uiteindelijk weer begon.
pi_76519473
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 12:41 schreef fietsie het volgende:
martine, zit je dan niet met de verplichting eerst weer 3 maanden fulltime te moeten gaan werken VOOR je minder uren contract mag aangaan?
niet dat ik weet.... maar dat gaat pas over 2 jaar gebeuren geloof ik. Ik mag het maximale verlof op nemen uitgespreid over 1 dag per week. Normaal gesproken is dat geloof ik een half jaar. Mijn werkgever is niet zo moeilijk gelukkig.
pi_76526815
Fietsie, wanneer je een andere werkgever gaat zoeken kan je natuurlijk het 'overhevelen' van het ouderschapsverlof als onderhandelingsonderwerp gebruiken. Het is dan natuurlijk wel vast handig om te bedenken welke vaste dag je je verlof opneemt. Bij mijn man komt het bijvoorbeeld het beste uit dat hij maandags verlof opneemt omdat er dan bijna nooit klantbezoeken worden ingepland. Wanneer een dergelijke regeling niet getroffen kan worden, dan weet je in ieder geval ook weer wat over de flexibiliteit van de werkgever.

Vergeet niet dat je 3,99 euro per verlofuur terugkrijgt van de belastingdienst (ouderschapsverlofkorting) bij ouderschapsverlof. Dit krijg je niet bij een parttime contract.
  donderdag 7 januari 2010 @ 17:14:30 #72
4177 Jojogirl
pi_76528890
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 16:19 schreef octopussy het volgende:
Fietsie, wanneer je een andere werkgever gaat zoeken kan je natuurlijk het 'overhevelen' van het ouderschapsverlof als onderhandelingsonderwerp gebruiken. Het is dan natuurlijk wel vast handig om te bedenken welke vaste dag je je verlof opneemt. Bij mijn man komt het bijvoorbeeld het beste uit dat hij maandags verlof opneemt omdat er dan bijna nooit klantbezoeken worden ingepland. Wanneer een dergelijke regeling niet getroffen kan worden, dan weet je in ieder geval ook weer wat over de flexibiliteit van de werkgever.

Vergeet niet dat je 3,99 euro per verlofuur terugkrijgt van de belastingdienst (ouderschapsverlofkorting) bij ouderschapsverlof. Dit krijg je niet bij een parttime contract.
Bij mijn weten heeft recht op die ouderschapsverlofkorting niets te maken met je aantal contracturen. Het is alleen wel zo dat je bij een contract met minder uren ook recht hebt op minder uren ouderschapsverlof en dus ook korting krijgt over minder uren.
  donderdag 7 januari 2010 @ 17:27:49 #73
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_76529300
Ik tvp ook maar even.
M'n vriendin wil na de bevalling en bijbehorend verlof ook van 32 naar 24 urige werkweken gaan en ik moet me toch eens even gaan inlezen in het ouderschapsverlof geloof ik.
Zij krijgt trouwens deels uitbetaald door het UWV (Wajong, volledig afgekeurd) en deels door haar werkgever, iemand enig idee of er dan nog haken en/of ogen aanzitten?
pi_76529574
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 17:27 schreef Lastpost het volgende:
Ik tvp ook maar even.
M'n vriendin wil na de bevalling en bijbehorend verlof ook van 32 naar 24 urige werkweken gaan en ik moet me toch eens even gaan inlezen in het ouderschapsverlof geloof ik.
Zij krijgt trouwens deels uitbetaald door het UWV (Wajong, volledig afgekeurd) en deels door haar werkgever, iemand enig idee of er dan nog haken en/of ogen aanzitten?
Bij mijn werkgever is het zo dat je ouderschapsverlof moet nemen over de nieuwe werktijdsfactor. In jouw vriendins geval over 24 uur dus. Anders zou ze teveel uur verlof krijgen en derhalve moeten terugbetalen.
maar zo is het dus bij mijn werkgever
pi_76529625
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 17:14 schreef Jojogirl het volgende:

[..]

Bij mijn weten heeft recht op die ouderschapsverlofkorting niets te maken met je aantal contracturen. Het is alleen wel zo dat je bij een contract met minder uren ook recht hebt op minder uren ouderschapsverlof en dus ook korting krijgt over minder uren.
Nee, maar als je toch 4 dagen wil gaan werken bij een andere werkgever dan kan je beter een 40 uren-contract tekenen met ouderschapsverlof dan een 32 uren-contract omdat je dan dus die ouderschapsverlofkorting krijgt. Een dag minder op je contract=een dag minder salaris. Een dag ouderschapsverlof=een dag minder salaris, maar wel 3,99 euro per uur krijgen. En dingen als pensioen, mobiliteitsvergoeding, vakantiedagen etc. worden bij parttimers eigenlijk altijd naar rato aangepast. Met een beetje geluk gebeurt dit niet als je een 40 uren contract houdt.
pi_76529629
Het aantal uren dat je recht hebt op betaald ouderschapsverlof wordt berekend aan de hand van het aantal uren dat je werkt.
  donderdag 7 januari 2010 @ 17:43:55 #77
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_76529845
Als ik het dus goed begrijp - vast niet haha - kan m'n vriendin in dit geval beter haar contract houden op die 32 uur en dan gewoon dat ouderschapsverlof aanvragen en uitspreiden?

32 uur x 13 = 416 uur / 8 (urige werkdag) = 52 dagen.
Aangezien een jaar toch ook 52 weken heeft heb je zodoende iedere week toch ook gewoon die dag minder te werken of zie ik nu iets over het hoofd?
Op die manier heb je dan ook nog eens die belastingvoordelen, lijkt me dan prima.
  donderdag 7 januari 2010 @ 18:07:52 #78
4177 Jojogirl
pi_76530658
Ja, klopt Lastpost. Alleen heb je dus niet eindeloos recht op ouderschapsverlof. Maar het eerste jaar kan je het zo prima oplossen en dan kan je vriendin daarna gewoon d'r contract laten aanpassen (of weer een dag meer gaan werken).
  donderdag 7 januari 2010 @ 18:14:54 #79
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_76530935
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 18:07 schreef Jojogirl het volgende:
Ja, klopt Lastpost. Alleen heb je dus niet eindeloos recht op ouderschapsverlof. Maar het eerste jaar kan je het zo prima oplossen en dan kan je vriendin daarna gewoon d'r contract laten aanpassen (of weer een dag meer gaan werken).
Dat is dan een prima oplossing, al zeg ik het zelf.
quote:
Vanaf 1 januari 2009 is het recht op ouderschapsverlof verlengd van 13 naar 26 maal de wekelijkse arbeidsduur. De verlenging geldt alleen als u voor dat kind vóór 1 januari 2009 nog niet eerder ouderschapsverlof hebt opgenomen of gedeeltelijk hebt opgenomen.
Als ik bovenstaand juist interpreteer heeft ze dus zelfs recht op het dubbele aangezien kiddo in kwestie nog work in progress is.
Dat zou nog idealer zijn natuurlijk, we zijn gelukkig niet afhankelijk van haar inkomsten en een deel van haar inkomsten staat sowieso al vast (Wajong) ongeacht het aantal gewerkte uren.
Als ik haar was zou ik lekker 2 dagen werken dat eerste jaar, maar ja dat moet ze zelf maar beslissen.

Bedankt voor de info.
pi_76535817
Inderdaad, wat hier in de op staat klopt niet helemaal meer, de termijn is verlengd van 13 naar 26 maal de wekelijkse werkduur. En ook wij hebben van te voren moeten zeggen welke dag, maar dat hing ook samen met de plaats op het kdv, dus dat was makkelijk zat. Wij nemen allebei maar 4 uur per week op en als je dan een beetje schappelijke baas hebt, kan je heeeeel lang ouderschapsverlof opnemen. En aangezien wij het inkomen aanvullen vanuit de levensloopregeling kunnen we het ook financieel goed volhouden.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_76536736
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 17:43 schreef Lastpost het volgende:
Als ik het dus goed begrijp - vast niet haha - kan m'n vriendin in dit geval beter haar contract houden op die 32 uur en dan gewoon dat ouderschapsverlof aanvragen en uitspreiden?

32 uur x 13 = 416 uur / 8 (urige werkdag) = 52 dagen.
Aangezien een jaar toch ook 52 weken heeft heb je zodoende iedere week toch ook gewoon die dag minder te werken of zie ik nu iets over het hoofd?
Op die manier heb je dan ook nog eens die belastingvoordelen, lijkt me dan prima.
Het is tegenwoordig 32 x 26 = 912 uur / 8 = 104

(Bij voltijd dus 40 x 26 = 1040 uur)

[ Bericht 2% gewijzigd door Rekkie op 07-01-2010 20:44:24 ]
  donderdag 7 januari 2010 @ 20:42:13 #82
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_76537143
Of je doorbetaald krijgt en hoeveel is afhankelijk van je cao. Het verschilt van 0% doorbetaald tot 80% doorbetaald, dacht ik. Wel is het zo dat je baangarantie hebt, dus na je ouderschapsverlof mag je terugkomen voor je oude uren. Dat is niet alleen een garantie, maar ook een verplichting. Dus je moet heel goed nadenken hoeveel ouderschapsverlof je neemt. In mijn geval werk ik 2 dagen en neem ik daarbij 1 dag ouderschapsverlof op. Ik lever dan 50% salaris in van die ene dag. Na mijn verlof ga ik drie dagen werken.

Oh, en over het jaar 2009 is er bij de belastingdienst een regeling, waarbij je van het % dat je inlevert ook nog iets vergoed krijgt. Dat is alleen nog over het jaar 2009, daarna vervalt die korting.klopt dus niet, het is WEL verlengd! Fijn!

[ Bericht 9% gewijzigd door mikoxx op 07-01-2010 21:38:10 ]
pi_76537235
Mijn man heeft ouderschapsverlof opgenomen. Krijgt 75% doorbetaald en krijgt als het goed is rond de ¤ 155,00 terug van de belastingdienst.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_76537519
en als je het dus niet doorbetaald krijgt of maar gedeeltelijk dan kan je dat aanvullen vanuit de levensloopregeling, mits je er voor gespaard hebt. En dan krijg je dus ook nog levensloopverlofkorting boven op je ouderschapsverlofkorting (lang leve alle kortingen, want tis bijna niet te berekenen vooraf).
Mikkox, welke regeling bedoel jij?
  donderdag 7 januari 2010 @ 20:51:06 #85
257049 Grasjes
met bloemetje
pi_76537524
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 20:42 schreef mikoxx het volgende:

Oh, en over het jaar 2009 is er bij de belastingdienst een regeling, waarbij je van het % dat je inlevert ook nog iets vergoed krijgt. Dat is alleen nog over het jaar 2009, daarna vervalt die korting.
ik dacht dat het gewoon doorliep... moet ik dus maar even snel uitzoeken... scheelt echt veel.

Mefke, dat is de ouderschapsverlofkorting (zonder levensloopregeling)

En nog een linkje waarin wordt uitgelegd dat de hoogte van de korting voor 2010 nog niet bekend is.
pi_76537663
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 20:51 schreef Grasjes het volgende:

[..]

ik dacht dat het gewoon doorliep... moet ik dus maar even snel uitzoeken... scheelt echt veel.

Mefke, dat is de ouderschapsverlofkorting (zonder levensloopregeling)
In de brief van mijn man (vorige week gekregen) wordy nog steeds over belastingteruggave gesproken.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  donderdag 7 januari 2010 @ 20:57:29 #87
257049 Grasjes
met bloemetje
pi_76537824
Ik heb net een verlenging aangevraagd voor de resterende uren die ik nog op zou kunnen nemen ivm de belastingkorting. Nog niets gehoord van de belastingdienst dat dit zou stoppen.
pi_76538027
Maar die ouderschapsverlofkorting geldt ook gewoon voor 2010 hoor, hij kwam bij mij terug als vraag bij de voorlopige aanslag voor 2010 (want ja, die korting kan je vast terugvragen maandelijks, is helemaal fijn) en het bedrag gaat juist omhoog. Uit het aangifteprogramma:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 7 januari 2010 @ 21:06:53 #89
257049 Grasjes
met bloemetje
pi_76538298
Gelukkig!

Wij krijgen het ook maandelijks terug. Zo valt de terugval in salaris (iig voor een jaar) wat mee.
  donderdag 7 januari 2010 @ 21:35:38 #90
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_76539781
oooohh!! Dan heb ik t dus helemaal verkeerd! Fijn!! En de ouderschapsverlofkorting over 2009, die kan je toch gewoon tegelijk met de aangifte over 2009 terugvragen?
pi_76541229
Mikkox, ja dat kan! Ik heb in december ook verlof opgenomen, maar dat verreken ik dus wel met de aangifte in maart. (tis zo'n gereken al die regeltjes, zeker als je er ook nog eens levensloopverlofkorting bij krijgt. Achteraf is het vast goed te doen, maar als je vantevoren iets wil berekenen om te weten hoeveel geld je moet opnemen van je levensloop daar deed onze salarisadministratie echt even over)
  vrijdag 8 januari 2010 @ 08:44:42 #92
286501 TipsWerkendeOuders
www.TipsWerkendeOuders.nl
pi_76551920
In principe is het zo dat als je na je ouderschapsverlof minder gaat werken, je inderdaad eventuele (deels) doorbetaling door je werkgever terug zou moeten betalen. De regeling is immers bedoeld om tijdelijk minder te werken en niet als voorloper op minder contracturen (maar dan financieel gunstiger). Werkgevers kunnen dus naar eigen inzicht flexibeler zijn, maar dat hoeft niet.
Informatie en tips voor (aanstaande) ouders over kinderopvang, belastingtips, zwangerschap, etc.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 19:37:53 #93
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_76575423
Even een vraagje: is het dan ook zo dat als je vakantie neemt tijdens je ouderschapsperiode (stel je hebt 1 dag pw ouderschapsverlof en werkt normaal gewoon 5 dagen) dan dus 4 dagen vakantie opneemt als je een week vrij neemt: oftewel, heb hoeft minder vakantiedagen opnemen? Of neem je 5 dagen op en neem je die week geen ouderschapsverlof op?

Zit er hier iemand in de WenB CAO en weet of de nieuwste CAO ook de doorbetaling van 70% heeft verlengd naar 26 weken? Het voorstel kan ik wel vinden op i-net maar de definitieve CAO niet dus weet niet of dat door is gegaan bij het afsluiten van de nieuwe CAO vorig jaar.
pi_77298339
Weet iemand hoe het zit met ouderschapsverlofkorting?

Ik heb in het verleden ook ouderschapsverlof gehad maar toen bestond die korting nog niet.
Ik krijg wekelijks 7,2 uur, een jaar lang (ik werk 4 x 7,2).
Tegenwoordig zou ik twee jaar lang iedere week een dag (7,2 uur) verlof kunnen krijgen maar voor het eerste jaar lever ik 196 euro per maand in en voor het tweede jaar 420 per maand.
Dat tweede jaar is dus een stuk duurder.

Maar misschien kan ik dat met die ouderschapsverlofkorting compenseren? En hoe werkt dat dan?
Via je belastingaangifte? En als ik er al recht op heb, krijg ik het dan meteen per maand of pas een jaar later bij de volgende aangifte?
pi_77299270
Het schijnt dat je het los kunt indienen bij de belastingdienst, dus los van je jaarlijkse belasting. Dus ook per maand, echter is het dan een schatting en zou het kunnen dat je aan het einde van het jaar nog iets terug zou moeten betalen.

Ik tvp even, want ik ben me er nog in aan het verdiepen.. Ik wil graag 2 dagen ouderschapsverlof gaan opnemen het eerste jaar... Het blijkt dat je dit jaar ongeveer ¤ 4,06 per uur terug kunt krijgen, ik weet alleen niet of dat bruto of netto is.

Als ik meer info heb kom ik erop terug, maar wellicht zijn er andere mama's die het makkelijker kunnen uitleggen
pi_77313484
Orea, dat klopt. Je moet een schatting maken van het aantal uren dat je verlof opneemt en je moet zeker weten dat je minder verdient dan in het jaar voorafgaand aan je ouderschapsverlof. Krijg je je ouderschapsverlof dus 100% doorbetaald, dan verdien je niet minder en krijg je de korting niet.
Wil je het vooraf al per maand terugkrijgen dan moet je een voorlopige teruggave indienen. Dat is heel simpel met een programma dat je kan downloaden via de belastingdienst.
Ga je nou je ouderschapsverlof betalen uit je levensloopregeling, dan is het verstandig eerst die korting van de belastingdienst te berekenen en dan precies zoveel aan te vullen als je maximaal krijgt van de belastingdienst. Maar hoe je dat precies uitrekent zou je aan je salarisadministratie moeten vragen.

Ik hoorde laatst ook een gerucht waar ik even achteraan ga. Iemand vertelde me het volgende: jij spreekt met je baas af dat je een jaar lang verlof opneemt. Halverwege dat jaar ga je bij de werkgever weg en begin je bij een nieuwe. Bij de nieuwe mag je dan geen verlof opnemen. Zij beweerde nou dat je dan toch een jaar verlof kwijt was omdat je dat nou eenmaal afgesproken had. Maar volgens mij is dat helemaal niet zo, lijkt me een beetje raar.

En wie kreeg er nou minder uitkering door ouderschapsverlof? Ik heb begrepen dat dat pas gaat tellen naar anderhalf jaar. Dus daarvoor zou je gewoon uitkering moeten krijgen over je gehele contract.
pi_77323164
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 22:35 schreef mefke79 het volgende:
Ik hoorde laatst ook een gerucht waar ik even achteraan ga. Iemand vertelde me het volgende: jij spreekt met je baas af dat je een jaar lang verlof opneemt. Halverwege dat jaar ga je bij de werkgever weg en begin je bij een nieuwe. Bij de nieuwe mag je dan geen verlof opnemen. Zij beweerde nou dat je dan toch een jaar verlof kwijt was omdat je dat nou eenmaal afgesproken had. Maar volgens mij is dat helemaal niet zo, lijkt me een beetje raar.
Van de site van SZW:
Verandering van werkgever
Als u het verlof in delen hebt opgenomen maar in de tussentijd een nieuwe baan vindt, dan behoudt u uw verlof. Bij uw nieuwe werkgever kunt u het resterende ouderschapsverlof opnemen.
Als u het verlof in een keer heeft opgenomen, maar in de tussentijd van werkgever verandert, vervalt uw resterende verlof.
The way you rock'n'roll
pi_77340787
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 22:35 schreef mefke79 het volgende:
Orea, dat klopt. Je moet een schatting maken van het aantal uren dat je verlof opneemt en je moet zeker weten dat je minder verdient dan in het jaar voorafgaand aan je ouderschapsverlof. Krijg je je ouderschapsverlof dus 100% doorbetaald, dan verdien je niet minder en krijg je de korting niet.
Wil je het vooraf al per maand terugkrijgen dan moet je een voorlopige teruggave indienen. Dat is heel simpel met een programma dat je kan downloaden via de belastingdienst.
Ga je nou je ouderschapsverlof betalen uit je levensloopregeling, dan is het verstandig eerst die korting van de belastingdienst te berekenen en dan precies zoveel aan te vullen als je maximaal krijgt van de belastingdienst. Maar hoe je dat precies uitrekent zou je aan je salarisadministratie moeten vragen.

En wie kreeg er nou minder uitkering door ouderschapsverlof? Ik heb begrepen dat dat pas gaat tellen naar anderhalf jaar. Dus daarvoor zou je gewoon uitkering moeten krijgen over je gehele contract.
oké, dus als ik jou even goed begrijp, mijn werkgever betaald niks voor ouderschapsverlof, dus dat houdt in dat ik met mijn aantal uren dat ik werk, minder verdien dan voorheen met fulltime en dus gewoon de ouderschapsverlofkorting krijg?

Ik dacht al namelijk, ieder jaar krijg ik een loonsverhoging, dus uiteraard verdien ik per jaar meer dan het jaar ervoor maar het gaat dus om de effectief gewerkte uren dat is mooi!

Ik ga weer even verder neuzen!!!
pi_77343115
Nou, ik snap er nog niet veel van, eerlijk gezegd.

Ook niet dat ik voor het eerste jaar ouderschapsverlof volgens de berekening van HRM 196 euro per maand moet betalen (ik krijg dus 70% wel betaald van de werkgever) en voor het tweede jaar 420.

Ik kom er niet uit hoeveel ik nu echt kwijt zal zijn als ik de volle 26 weken neem (verdeeld over twee jaar) of de oude 13 weken (1 dag een jaar lang).

Of en hoeveel korting ik dan zal krijgen is me ook niet duidelijk..

Ik ga mijn belastingadviseur mailen (maar die weet natuurlijk niet hoe het zit met het verlof en HRM weet weer niet hoe het zit met de korting).

pff
pi_77343267
Dat snap ik ook niet helemaal Lily, dat je ervoor moet betalen?
Als je 70% doorbetaald krijgt, zit je alsnog onder het bedrag wat je het jaar ervoor hebt verdiend en heb je (als ik het goed heb, zo niet hoop ik door iemand gecorrigeerd te worden!) recht op in elk geval nog een percentage ouderschapsverlofkorting via de belasting...

Maar betalen.....?

Kun je niet eventueel contact opnemen met de belastingtelefoon (werkt dat zo?) om het helemaal te laten uitleggen?
pi_77343362
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 17:58 schreef Orea het volgende:
Dat snap ik ook niet helemaal Lily, dat je ervoor moet betalen?
met betalen bedoel ik wat er wordt ingehouden op mijn loon (betalen klinkt wat raar inderdaad)
pi_77343473
Oh haha! Dan snap ik het

Dat is inderdaad bijzonder, waarom het 2e jaar zoveel is in vergelijking met het eerste jaar... Weten ze dat bij HRM wel?
pi_77343885
Dat hoop ik toch wel.
Ik kreeg de berekeningen over de mail. Ik ga morgen maar bellen. Ik ben nu al twee weken aan het googlen en rekenen en lezen.

Ik ben geneigd om "gewoon" voor die 13 weken te gaan. 1 dag per week een jaar lang. Net zoals de andere twee keer dat ik ouderschapsverlof heb gehad.
En die korting helemaal niet aan te vragen...

ik erger me dat ik het niet begrijp allemaal, is het merkbaar?
pi_77344479
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 09:24 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Van de site van SZW:
Als u het verlof in delen hebt opgenomen maar in de tussentijd een nieuwe baan vindt, dan behoudt u uw verlof. Bij uw nieuwe werkgever kunt u het resterende ouderschapsverlof opnemen.
Als u het verlof in een keer heeft opgenomen, maar in de tussentijd van werkgever verandert, vervalt uw resterende verlof.

Ik had dit ook gevonden ja. Dus je moet gewoon per jaar of per paar maanden vastleggen, weer wat geleerd. Maaruh, wie houdt er eigenlijk bij hoeveel verlof je hebt opgenomen en waar je nog recht op hebt? Ligt dat ergens vast ofzo? Vooral als je, zoals ik, toch geen vergoeding krijgt van de werkgever....

En Lilly van jouw berekening snap ik ook bijzonder weinig.
pi_77347953
Mefke, ik neem aan dat P&O dat in ieder geval in de gaten houdt. Verder zet ik zelf het saldo altijd op de salarisstrook en boek daar elke maand de uren af zodat het voor de werknemer duidelijk is.

Lily krijg je in je tweede jaar niet gewoon minder dan 70& vergoed? Anders vind ik het een zeer vaag verhaal van HRM.
The way you rock'n'roll
pi_77350378
DML Ik kan me zo voorstellen dat mijn HRM het bijhoudt ja, maar wat als je dus van werkgever wisselt?
pi_77351424
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:31 schreef mefke79 het volgende:
DML Ik kan me zo voorstellen dat mijn HRM het bijhoudt ja, maar wat als je dus van werkgever wisselt?
Nou via de loonaangifte van je werkgever wordt wel aan de belastingdienst doorgegeven dat jij ouderschapsverlof opneemt. Hoe zij het registreren en of de alarmbellen gaan rinkelen als jij het doodleuk bij je nieuwe werkgever ook weer aanvraagt, geen flauw idee.

[ Bericht 1% gewijzigd door Dizzy-Miss-Lizzy op 27-01-2010 20:59:38 ]
The way you rock'n'roll
  maandag 21 juni 2010 @ 17:31:18 #108
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_83107162
» Er is al 144 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk goed of het nuttig is dit topic omhoog te schoppen!

huge kick

why?

Mijn werkgever wilt mij geen ouderschapsverlof toekennen
Het zou om 1 dag in de week gaan, de maandag als er weinig te doen is.

' ja je kan het wel gewoon opnemen hoor' , werd me gezegd...
Daarna zegt ie doodleuk; ' maar dan verleng ik je contract niet komend jaar'

ik wordt gewoon gechanteerd!!!!!!

(1 collega heeft wel ouderschapsverlof maar heeft een 'vast contract')

hier valt niets aan te doen zeker?

[ Bericht 0% gewijzigd door Rarekwast_ op 21-06-2010 21:52:38 ]
  maandag 21 juni 2010 @ 19:30:58 #109
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83112177
Tenzij je het gesprek hebt opgenomen geef ik je weinig kans. Hij mag het niet weigeren, maar ja hij hoeft ook geen reden te hebben om je contract niet te verlengen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 21 juni 2010 @ 19:33:45 #110
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_83112307
quote:
Op maandag 21 juni 2010 19:30 schreef Ticootje het volgende:
Tenzij je het gesprek hebt opgenomen geef ik je weinig kans. Hij mag het niet weigeren, maar ja hij hoeft ook geen reden te hebben om je contract niet te verlengen.
Hij weigert het toch ook niet? Punt is dat hij daarna haar contract niet verlengt.

Rarekwast, is het betaald of onbetaald ouderschapsverlof?
pi_83112308
Wat Tico zegt. Hij mag het niet als reden opgeven, maar hij mag wel je contract niet verlengen.

Wat voor werk doe je?
  maandag 21 juni 2010 @ 19:35:14 #112
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83112390
quote:
Op maandag 21 juni 2010 19:33 schreef amaranta het volgende:

[..]

Hij weigert het toch ook niet? Punt is dat hij daarna haar contract niet verlengt.

Rarekwast, is het betaald of onbetaald ouderschapsverlof?
das toch precies wat ik zeg??
  maandag 21 juni 2010 @ 19:36:06 #113
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83112457
Oh en voor zo'n baas zou ik echt niet willen werken. Ik zou per direct m'n cv weer op monterboard gooien en gaan solliciteren.
  maandag 21 juni 2010 @ 19:40:41 #114
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_83112695
quote:
Op maandag 21 juni 2010 19:35 schreef Ticootje het volgende:

[..]

das toch precies wat ik zeg??
Uh, ja na 13 keer teruglezen wel ja
Ben apegaar zeg, de woorden dringen niet tot me door
  maandag 21 juni 2010 @ 19:41:43 #115
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83112745
Maakt niet uit, zit in de lucht.
  maandag 21 juni 2010 @ 21:17:44 #116
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_83118247
Bedankt voor de reacties allen

Automotive
Zou gaan om onbetaald verlof. Met een contract voor bepaalde tijd.

Zal het maar accepteren denk en nog een dag langer opvang regelen
  maandag 21 juni 2010 @ 21:19:04 #117
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_83118326
Rarekwast, hoelang ben je al in dienst bij je werkgever?
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  maandag 21 juni 2010 @ 21:25:34 #118
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_83118724
quote:
Op maandag 21 juni 2010 21:19 schreef MaLo het volgende:
Rarekwast, hoelang ben je al in dienst bij je werkgever?
1,5jr ongeveer
  maandag 21 juni 2010 @ 21:49:48 #119
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_83120266
Ok, want als je korter dan een jaar in dienst bent mag de werkgever je ouderschapsverlof weigeren.
In jouw geval mag hij niet weigeren tenzij er sprake is van zwaarwegend bedrijfsbelang. Dat lijkt me niet het geval als er op de maandag niets te doen is (en er wel voldoende bezetting overblijft).
Daar heb je echter niks aan omdat je een tijdelijk contract hebt... Wel een naaistreek van je werkgever, ik zou snel op zoek gaan naar wat anders.
  maandag 21 juni 2010 @ 21:53:05 #120
100412 mefke79
komt goed!
pi_83120516
Rarekwast, je doet er weinig aan vrees ik. En het lullige is dat je wel weer kunt gaan solliciteren, maar dan mag je weer geen verlof opnemen. Van de andere kant, je hoeft ouderschapsverlof pas aan te vragen twee maanden voordat je het laat ingaan. Beetje flauw om dat te doen natuurlijk, maar je zou het ook pas kunnen opnemen nadat je een contractverlenging hebt gehad.
En wat de anderen zeggen: bij zo'n baas zou ik niet willen werken. En het kan wel hoor in de automotive, mijn man werkt daar ook in en heeft gewoon ouderschapsverlof.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 08:31:06 #121
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83131619
Ja mefke, zo zou ik het ook doen.. Wachten op verlenging, dan ouderschapsverlof in laten gaan en dan heb je een jaar om wat anders te zoeken.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 17:43:14 #122
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_83153427
Alweer bedankt voor de berichten!
Dat het een naaistreek is, is een ding wat zeker is!
Maar ik ga er verder geen energie meer aan verspillen heb ik besloten. Als ik op contractverlenging moet wachten om verlof op te kunnen nemen, dan kan ik nog lang wachten, april 2011. Dat duurt me te lang dus maandag heb ik al een gesprekje ergens anders, en dan hopelijk dat ik 4x9=36 kan gaan werken. Zou het mooiste zijn maargoed maandag even afwachten
pi_83162534
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 09:24 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Van de site van SZW:

Dat is zwaar klote. Mijn werkgever verlengt mijn contract van 38 uur per week niet waarin ik 6 uur ouderschapsverlof heb opgenomen. Ik heb wel aangegeven het in een keer te willen nemen. Dus nu kan ik het niet meenemen naar mijn nieuwe werkgever? Ik heb nog een brief met een verkeerde opgave van verlofuren, toen hebben zij 13 keer gerekend. Als ik die brief voorleg, zou ik dan de rest nog wel bij een nieuwe werkgever mogen nemen?

Trouwens een belangrijk iets is nog dat je werkgever alleen verplicht is je de uren in één jaar te laten opnemen. De werkgever hoeft dus niet akkoord te gaan met een beperkt aantal uren per week, die je dan 2 jaar of langer kan opnemen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_85916010
ik doe een topickick wegens het betere *bluh* gevoel. wellicht dat iemand anders er wat aan heeft. wij hebben sinds dit jaar (februari) ouderschapsverlof. P&O had het allemaal netjes voorgerekend. zoveel kost het, zoveel krijg je terug via de belasting, etc...

helaas dus. wij hebben de (blijkbaar eigenaardige) situatie dat manlief vorig jaar (zonder o-s verlof) ongeveer net zoveel verdient als dit jaar (met o-s verlof). en omdat ze de teruggave berekenen op basis van het vorige jaar raden jullie het vast wel...... we krijgen er niks van terug. tis een flinke strop en als we dit vooraf wisten hadden we het gewoon niet gedaan.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 16:57:45 #125
238474 Jeetjejom
Miracles do happen (twice)
pi_85916265
Simmu, hier is dat ook hoor! Manlief heeft in 2009 loonsverhoging gekregen en ouderschapsverlof opgenomen, maar we krijgen dus niets terug omdat hij met ouderschapsverlof nog meer verdiend heeft dan in 2008....
Nu wisten wij dit wel van te voren, dus viel de schade hier enigzins mee.....
Hou me gewoon maar even vast
Jouw warmte is genoeg
pi_85916419
nja, tis iets van 2k wat we nu mislopen, da's voor ons nu een groot bedrag. ik ben best nijdig, want we hadden ons vooraf een bult beinfo'd via p&o *en* de belastingtelefoon. dan heb ik nu dus zoiets van "had dat dan gezegd stelletje etters! we bellen toch zeker niet voor niks met de vraag om uitleg en een voorrekenpartij"
pi_85916439
en volgende maand oid dus direct maar afschaffen, het is niet anders.
pi_85916492
Flinke strop? Ik begrijp dat je gerekend had op een leuk zakcentje als teruggave maar wat je terug krijgt weegt toch bij lange na niet op tegen wat je inlevert? Dat is toch gewoon een feit?
The way you rock'n'roll
pi_85916646
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 17:03 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Flinke strop? Ik begrijp dat je gerekend had op een leuk zakcentje als teruggave maar wat je terug krijgt weegt toch bij lange na niet op tegen wat je inlevert? Dat is toch gewoon een feit?
ik begrijp niet goed wat je hier bedoelt.
pi_85916877
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 17:06 schreef simmu het volgende:

[..]

ik begrijp niet goed wat je hier bedoelt.
Nou dat je praat alsof het om heel veel geld gaat maar de ouderschapsverlofkorting in je IB is toch een leuke teruggave eenmalig maar is toch niks in vergelijking met wat je maandelijks sowieso al inlevert?
Ik vond de bewoording strop gewoon wat overdreven :@ en al helemaal dat je het dan niet gedaan zou hebben. Feit is toch gewoon dat je salaris inlevert om bij je kind te zijn. Dat je er nog wat van terug ziet het jaar daarop is alleen maar mooi meegenomen.
The way you rock'n'roll
pi_85917539
daarom ben ik dus kwaad. er is ons netjes voorgerekend voor p&o en belastingdienst: zoveel kost het je per maand en zoveel krijg je dan terug van de belasting. daar gingen we van uit. en dat blijkt nu gewoon niet het geval.

overigens is het met de andere kosten die we dit jaar gemaakt hebben voor de kinderen idd een zakcentje. en da's nu juist waarom ik zo nijdig ben. die ouderschapsverlof was bittere noodzaak en geen luxe.

en voor ons is 2k inmiddels veel geld ja. reden om de ouderschapsverlof te stoppen. ik hoop alleen maar dat sangdrax het trekt. die zit nu al tegen uitputting aan.

edit. ff rekenen: 2k mislopen (meer dan een netto maandsalaris voor ons) bovenop het inlevberen van 1 dag ouderschapsverlof (2400 op jaarbasis) levert dus dat de ouderschapsverlofdag ipv een maandsalaris op jaarbasis nu 2 maandsalarissen op jaarbasis kost. dat vind ik de term "strop" wel waardig.
pi_85917775
Ja oke, het is maar hoe je er in gaat denk ik. Ik heb uitgerekend of ik het inkomstenverlies kan hebben en dat ik dan nog wat terug krijg zie ik als extra.

Maar ik zou ¤3600 inleveren en er maar ¤1500 van terug zien eenmalig. Daarna is die ¤3600,- permanent. Bij jou is het verschil kleiner.
Jullie situatie afgelopen jaar was ook anders.
The way you rock'n'roll
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 18:10:57 #133
238474 Jeetjejom
pi_85919155
Ik snap wel wat je bedoelt DML, maar ik kan me voor Simmu ook wel voorstellen dat het flink scheelt als je verwacht 2k terug te krijgen en je krijgt het niet...... Je rekent toch ook op je vakantiegeld. (Nu is dit wel wettelijk verplicht, maar even ter vergelijking)
Maar het is wel wat je zegt, je gaat minder werken dus is het logisch dat je ook minder betaalt krijgt uiteindelijk
Jouw warmte is genoeg
pi_85922548
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 17:34 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Ja oke, het is maar hoe je er in gaat denk ik. Ik heb uitgerekend of ik het inkomstenverlies kan hebben en dat ik dan nog wat terug krijg zie ik als extra.

Maar ik zou ¤3600 inleveren en er maar ¤1500 van terug zien eenmalig. Daarna is die ¤3600,- permanent. Bij jou is het verschil kleiner.
Jullie situatie afgelopen jaar was ook anders.
dat ook. en het kwam gewoon erg nauw qua haalbaarheid. het idee vooraf was dat we er netto niet op achteruit zouden gaan t.o.v. het vorige jaar. dat hebben we met p&o toen nog helemaal samen zitten doorrekenen, gebeld naar de belastingdienst (zij en wij), ook met het oog op de aankoop van een huis komend jaar. dan is het gewoon zuur dat je alles zo voorzichtig hebt na zitten rekenen en gewoon niet de juiste informatie hebt gehad.

als ik heel eerlijk moet zijn zouden we het achteraf bezien niet gedaan hebben. dan zou sangdrax 'gewoon' net als de andere papa's die we tegenkwamen in de RmcD huizen al dan niet deels in de ziektewet gegaan zijn (wegens (geestelijke) overbelasting) en desnoods weg baan. maar goed; nu hebben we een vast contract en moeten we nog wat meer doorsparen eer we kunnen kopen.

maar oorspronkelijk postte ik de kick omdat ik schrok en niet wist of dit anderen bekend was :*

edit nog: het zou om te beginnen dus maximaal tot december zijn. je mag 2 jaar per kind. dit is selene's ouderschapsverlof zeg maar.

[ Bericht 4% gewijzigd door simmu op 31-08-2010 20:24:40 ]
pi_85926006
simmu, wat balen zeg! Als ik vorig jaar 1 ding geleerd heb, is het wel dat de belastingtelefoon niets van ouderschapsverlof snapt en al helemaaaaal niet als je het gaat combineren met levensloopverlofkorting. Ik hoop dus maar dat het allemaal nog klopt dit jaar.
Iemand enig idee 'wie'of 'wat' bijhoudt hoeveel verlof je opgemaakt hebt? Ik ben van werkgever gewisseld, dus die kan het sowieso niet bijhouden. En ik heb nog een berg verlof over van Driekus omdat ik in delen ging opnemen en dus alleen het lopende deel kwijt was. Maar ja, hoe bewijs ik dat aan mijn huidige werkgever?
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 21:09:48 #136
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_85926096
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 21:07 schreef mefke79 het volgende:
simmu, wat balen zeg! Als ik vorig jaar 1 ding geleerd heb, is het wel dat de belastingtelefoon niets van ouderschapsverlof snapt en al helemaaaaal niet als je het gaat combineren met levensloopverlofkorting. Ik hoop dus maar dat het allemaal nog klopt dit jaar.
Iemand enig idee 'wie'of 'wat' bijhoudt hoeveel verlof je opgemaakt hebt? Ik ben van werkgever gewisseld, dus die kan het sowieso niet bijhouden. En ik heb nog een berg verlof over van Driekus omdat ik in delen ging opnemen en dus alleen het lopende deel kwijt was. Maar ja, hoe bewijs ik dat aan mijn huidige werkgever?
uwv? Die keren het volgens mij uit. In mijn geval in ieder geval omdat ik een gedeelte betaald heb gekregen.
pi_85926635
er staat me wel bij dat je niet zomaar van baan kan wisselen tijdens ouderschapsverlof, maar ik weet niet hoe dat precies zit. ik heb er dus om te beginnen niet veel verstand van. ik moet zeggen dat ik elke keer denk het te snappen en dan blijkt dat ik er niks van snap :@
pi_85927713
Je kan wel van baan wisselen tijdens verlof, alleen het deel van je verlof wat je al gepland had, ben je dan kwijt. Zie ook hier Maar...ik had geluk. Mijn verlof bij mijn oude baas liep tot 1 mei geloof ik (of 1 juni, moet ik nakijken) en ik ben daar 1 april gegaan. Omdat ik maar 4 uur per week opnam terwijl dat er 18 mochten zijn, heb ik dus nog heel veel over.
Amaranta, ik kreeg helemaal niets van het uwv. Ik leverde vier uur in en 'betaalde' die vier uren uit mijn levensloopregelingpotje. (wat ook het probleem was want ik moest mezelf dan precies zoveel betalen dat ik nog wel minder verdiende dan het jaar ervoor en dus wel die korting kreeg waar simmu nu naast grijpt. dat is gewoon hogere wiskunde joh, om daar uit te komen)
pi_85939222
Mefke, ik denk dat je bij P&O van je vorige werkgever een verklaring op moet vragen waarbij zij aangeven wat je opgenomen hebt en hoeveel je nog tegoed hebt.
The way you rock'n'roll
pi_85945113
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 21:47 schreef mefke79 het volgende:
Je kan wel van baan wisselen tijdens verlof, alleen het deel van je verlof wat je al gepland had, ben je dan kwijt. Zie ook hier Maar...ik had geluk. Mijn verlof bij mijn oude baas liep tot 1 mei geloof ik (of 1 juni, moet ik nakijken) en ik ben daar 1 april gegaan. Omdat ik maar 4 uur per week opnam terwijl dat er 18 mochten zijn, heb ik dus nog heel veel over.
Amaranta, ik kreeg helemaal niets van het uwv. Ik leverde vier uur in en 'betaalde' die vier uren uit mijn levensloopregelingpotje. (wat ook het probleem was want ik moest mezelf dan precies zoveel betalen dat ik nog wel minder verdiende dan het jaar ervoor en dus wel die korting kreeg waar simmu nu naast grijpt. dat is gewoon hogere wiskunde joh, om daar uit te komen)
Mefke ik zou ook bij je vorige werkgever een verklaring opvragen over het aantal opgenomen en dus ook het aantal resterende uren. Toen ik wist, dat mijn contract niet verlengd werd heb ik dat bij mijn werkgever ook opgevraagd. Ik heb een keurige brief gekregen waar het precieze aantal uur in staat waar ik nog recht op heb. Dus mocht ik dat willen kan ik op termijn (na het eerste jaar) bij een nieuwe baan ouderschapsverlof opgaan nemen van mijn eerste kind.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_85951526
Tinuviel, thanks voor de tip. Ik heb meteen mijn oud-werkgever gemaild.
pi_85962135
Hoe gaat het dan als je 1 dag per week ouderschapsverlof hebt en zelf naar een andere baan op zoek gaat? Is het dan per gratie van je nieuwe werkgever of je het resterende verlof (met directe ingang) kan opnemen, of moet je daadwerkelijk een jaar wachten tot je de rest kan opnemen?

Zouden jullie het dan in een eerste sollicitatiegesprek als voorwaarde stellen?
pi_85962271
Ik zou dat inderdaad vragen. Niet eisen.
pi_85997108
Octopussy, je kan het vragen, maar het 'moet' pas bij een jaar in dienst. Eerder niet.
Ik heb inmiddels mijn overzicht al binnen van het aantal uren, dat ging lekker snel.
pi_100599037
» Er is al 342 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tóch te reageren.

huge topickick, maar ik vind van wel!

ik werk nu 32 uur en wil na mijn verlof terug naar 24 uur en twijfel of ik 'gewoon' mijn contract wil laten aanpassen of 1 dag in de week ouderschapsverlof opnemen en daarna contract laten aanpassen. Of daar bij ons een boeteclausule op zit heb ik in de CAO niet terug kunnen vinden. Ik heb het hele topic doorgelezen maar het duizelt me nogal qua regelingen. Ouderschapsverlof is bij ons onbetaald. Ik lees in het topic over ouderschapsverlofkorting en dat die per maand betaald kan worden. Geldt dat ook als je al parttime werkt? (fulltime is 36 uur bij ons, ik werk dus 88,8%). Op internet lees ik tegenstrijdige verhalen over de ouderschapsverlofkorting: volgens sommigen is er aangekondigd dat de korting wordt afgeschaft in 2012, volgens anderen is dit nog uitgesteld.

Als die verlofkorting wordt afgeschaft lijkt het mij helemaal niet handig meer om ouderschapsverlof op te nemen, of zie ik dat verkeerd?
  donderdag 11 augustus 2011 @ 14:18:17 #146
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_100599206
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 14:15 schreef klavertje-4 het volgende:
» Er is al 342 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tóch te reageren.

huge topickick, maar ik vind van wel!

ik werk nu 32 uur en wil na mijn verlof terug naar 24 uur en twijfel of ik 'gewoon' mijn contract wil laten aanpassen of 1 dag in de week ouderschapsverlof opnemen en daarna contract laten aanpassen. Of daar bij ons een boeteclausule op zit heb ik in de CAO niet terug kunnen vinden. Ik heb het hele topic doorgelezen maar het duizelt me nogal qua regelingen. Ouderschapsverlof is bij ons onbetaald. Ik lees in het topic over ouderschapsverlofkorting en dat die per maand betaald kan worden. Geldt dat ook als je al parttime werkt? (fulltime is 36 uur bij ons, ik werk dus 88,8%). Op internet lees ik tegenstrijdige verhalen over de ouderschapsverlofkorting: volgens sommigen is er aangekondigd dat de korting wordt afgeschaft in 2012, volgens anderen is dit nog uitgesteld.

Als die verlofkorting wordt afgeschaft lijkt het mij helemaal niet handig meer om ouderschapsverlof op te nemen, of zie ik dat verkeerd?
Laatste berichten zijn dat er in 2012 nog wel ouderschapsverlofkorting is.
Of je parttime of fulltime werkt maakt volgens mij niet uit.
Ook zonder ouderschapsverlofkorting kán het handig zijn om ouderschapsverlof op te nemen in plaats van je contract aan te passen. In sommige bedrijven wordt er namelijk wel pensioen opgebouwd over de verlofdagen, je zou moeten uitzoeken of dit bij jullie ook van toepassing is.
pi_100599428
oh dank, daar had ik nog helemaal niet over nagedacht over het pensioen! Ik moet ook nog met P&O gaan praten, maar wil me dan het liefst al goed voorbereid hebben.
pi_100599432
het laatste dat ik gehoord heb is inderdaad dat het in 2012 nog wel kan. Hoe het dan zit met 2013 is al helemaal niet duidelijk.

Zie het zo:
verlof opnemen en daarmee het verkleinen van je contract uitstellen heeft als voordeel dat je in de periode dat je verlof opneemt een 'vergoeding' van de overheid krijgt voor dat deel van je salaris dat je minder krijgt. Dit is de ouderschapsverlofkorting. Als je na een x periode (bv een jaar) je contract alsnog laat verkleinen en je moet dan de korting terugbetalen, dan schiet je daar weinig mee op. Maar ik moet zeggen dat ik dat nog weinig gehoord heb. Ook bij ons staat dat niet in de cao.
pi_100599458
Pensioen kan hier wel doorgezet worden voor je verlof, daar moet je dan iets voor tekenen, hrm weet dat. Ik weet niet in welke cao je zit? Bij de ziekenhuis cao kan dat iig.
pi_100599521
Als de regeling bij de overheid wordt afgeschaft heeft het soms best nog zin om ouderschapsverlof op te nemen. In sommige sectoren is het gedeeltelijk betaald. Tevens is het nuttig als je van plan bent om weer meer te gaan werken na een jaar. Bij ouderschapsverlof blijft je contract gelijk en kan je dus zonder problemen nadien weer meer uren gaan werken. Dit is na contractverlaging wellicht niet altijd mogelijk.
Verder wat Malo zegt. Zoek uit hoe het met pensioen geregeld is tijdens ouderschapsverlof bij jouw werkgever.

Je mag maximaal de helft van je arbeidsduur per week opnemen. Hoeveel uur je werkt maakt dus niet uit. In jouw geval heb je recht op 36*26=832uur in totaal.

Terugbetalen is meestal alleen als je het verlof gedeeltelijk vergoed krijgt van je werkgever.
The way you rock'n'roll
pi_100599678
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 14:24 schreef mefke79 het volgende:
Pensioen kan hier wel doorgezet worden voor je verlof, daar moet je dan iets voor tekenen, hrm weet dat. Ik weet niet in welke cao je zit? Bij de ziekenhuis cao kan dat iig.
ik val onder het omroep-CAO, daar kan ik er niet iets van terugvinden maar misschien dat het hier ook wel zo is. Is in ieder geval een van de vragen die ik op papier zet voor P&O!
pi_100599839
Hier is de salarisadministratie weer volop aan het rekenen, want ik neem voor 3 weken 3 vd 4 dagen verlof op en betaal dat vanuit de levensloopregeling. Dat is dus ook nog een mogelijkheid, als je levensloopregeling hebt gespaard kan je daaruit je verlof 'betalen'. Ik ga er nu dus niets op achteruit in salaris.
pi_100601233
Mefke, is dat CAO UMC of een andere? Ik dacht dat ik hier zelf nml werkgevers en werknemers deel van pensioen moet betalen als ik ouderschapsverlof opneem.. dus minder verdienen en dat gedeelte ook per maand nog betalen als je toch pensioen wilt doorsparen.

levensloop kan inderdaad, ik ben daar alleen nog nooit aan begonnen met sparen... :X
pi_100601398
Jipster, nee de gewone ziekenhuiscao. En je kan nu toch nog gaan sparen? Als in: alle kleine beetjes helpen. Je krijgt dan namelijk ook nog levensloopverlofkorting.
pi_100601977
Dank,

Ik heb inderdaad volgende week een afspraak om me te laten voorlichten mbt ouderschapsverlof, levensloop etc. want ik vind het maar ingewikkeld allemaal. Ze maken dan ook berekeningen voor je, dus wel handig.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 16:00:15 #156
238474 Jeetjejom
pi_100604085
Een collega van mij wil ook tijdelijk minder gaan werken en ik heb haar aangeraden dit dmv ouderschapsverlof te doen. Ze wil als haar zoontje naar school gaat nl weer haar oude uren terug en die garantie heeft ze dan iig!
Ik heb zelf ook 4u p/w ouderschapsverlof. Bij jorja op de psz moeten de ouders 1x p/m helpen en dat zou me dan 50 verlofuren per jaar kosten, terwijl ik er maar 120 heb. En nu heb ik vrijdag dus ouderschapsverlof :)
Jouw warmte is genoeg
  donderdag 11 augustus 2011 @ 18:56:21 #157
94046 PM-girl
pi_100610869
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 14:25 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

Je mag maximaal de helft van je arbeidsduur per week opnemen. Hoeveel uur je werkt maakt dus niet uit. In jouw geval heb je recht op 36*26=832uur.

Dit ligt maar net aan je werkgever, in overleg kun je afwijkende afspraken maken en bijvoorbeeld je volledige arbeidsduur vervangen door ouderschapsverlof.
*
pi_100612780
PM, klopt, maar je totaal aantal uren is en blijft vanuit de overheid je aantal contracturen maal 26. Mijn man neemt per week 4 uur op en doet dit 5 jaar lang. Dat is zo afgesproken en dan mag het, maar officieel zou je het binnen een jaar moeten opmaken.

Maw: het aantal uren dat je krijgt ligt vast, er is een wettelijke regeling over hoe die opgenomen mogen worden (als in: een minimale eis) en het is aan werkgever en werknemer om vast te leggen hoe je het dan opneemt.
En als je van plan was het over meerdere jaren te doen, leg dat dan per jaar vast. Ga je dan weg bij je huidige werkgever, dan ben je alleen het verlof van dat jaar (+ eventueel al opgenomen verlof) kwijt. Doe je het niet, dan ben je gelijk al je verlof kwijt. (al heeft nog niemand me ooit kunnen vertellen hoe ze dat dan bijhouden, maar ja)
  donderdag 11 augustus 2011 @ 19:46:00 #159
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100612868
Ik wil ook 4 uur pw opnemen. Heb een contract voor 36 uur en dat wil ik graag zo houden, ook i.v.m. Pensioenopbouw. Ik hoop dat ik het ook zo lang mag uitsmeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')