abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77343362
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 17:58 schreef Orea het volgende:
Dat snap ik ook niet helemaal Lily, dat je ervoor moet betalen?
met betalen bedoel ik wat er wordt ingehouden op mijn loon (betalen klinkt wat raar inderdaad)
pi_77343473
Oh haha! Dan snap ik het

Dat is inderdaad bijzonder, waarom het 2e jaar zoveel is in vergelijking met het eerste jaar... Weten ze dat bij HRM wel?
pi_77343885
Dat hoop ik toch wel.
Ik kreeg de berekeningen over de mail. Ik ga morgen maar bellen. Ik ben nu al twee weken aan het googlen en rekenen en lezen.

Ik ben geneigd om "gewoon" voor die 13 weken te gaan. 1 dag per week een jaar lang. Net zoals de andere twee keer dat ik ouderschapsverlof heb gehad.
En die korting helemaal niet aan te vragen...

ik erger me dat ik het niet begrijp allemaal, is het merkbaar?
pi_77344479
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 09:24 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Van de site van SZW:
Verandering van werkgever
Als u het verlof in delen hebt opgenomen maar in de tussentijd een nieuwe baan vindt, dan behoudt u uw verlof. Bij uw nieuwe werkgever kunt u het resterende ouderschapsverlof opnemen.
Als u het verlof in een keer heeft opgenomen, maar in de tussentijd van werkgever verandert, vervalt uw resterende verlof.

Ik had dit ook gevonden ja. Dus je moet gewoon per jaar of per paar maanden vastleggen, weer wat geleerd. Maaruh, wie houdt er eigenlijk bij hoeveel verlof je hebt opgenomen en waar je nog recht op hebt? Ligt dat ergens vast ofzo? Vooral als je, zoals ik, toch geen vergoeding krijgt van de werkgever....

En Lilly van jouw berekening snap ik ook bijzonder weinig.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_77347953
Mefke, ik neem aan dat P&O dat in ieder geval in de gaten houdt. Verder zet ik zelf het saldo altijd op de salarisstrook en boek daar elke maand de uren af zodat het voor de werknemer duidelijk is.

Lily krijg je in je tweede jaar niet gewoon minder dan 70& vergoed? Anders vind ik het een zeer vaag verhaal van HRM.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_77350378
DML Ik kan me zo voorstellen dat mijn HRM het bijhoudt ja, maar wat als je dus van werkgever wisselt?
pi_77351424
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:31 schreef mefke79 het volgende:
DML Ik kan me zo voorstellen dat mijn HRM het bijhoudt ja, maar wat als je dus van werkgever wisselt?
Nou via de loonaangifte van je werkgever wordt wel aan de belastingdienst doorgegeven dat jij ouderschapsverlof opneemt. Hoe zij het registreren en of de alarmbellen gaan rinkelen als jij het doodleuk bij je nieuwe werkgever ook weer aanvraagt, geen flauw idee.

[ Bericht 1% gewijzigd door Dizzy-Miss-Lizzy op 27-01-2010 20:59:38 ]
The way you rock'n'roll
  maandag 21 juni 2010 @ 17:31:18 #108
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_83107162
» Er is al 144 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk goed of het nuttig is dit topic omhoog te schoppen!

huge kick

why?

Mijn werkgever wilt mij geen ouderschapsverlof toekennen
Het zou om 1 dag in de week gaan, de maandag als er weinig te doen is.

' ja je kan het wel gewoon opnemen hoor' , werd me gezegd...
Daarna zegt ie doodleuk; ' maar dan verleng ik je contract niet komend jaar'

ik wordt gewoon gechanteerd!!!!!!

(1 collega heeft wel ouderschapsverlof maar heeft een 'vast contract')

hier valt niets aan te doen zeker?

[ Bericht 0% gewijzigd door Rarekwast_ op 21-06-2010 21:52:38 ]
  maandag 21 juni 2010 @ 19:30:58 #109
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83112177
Tenzij je het gesprek hebt opgenomen geef ik je weinig kans. Hij mag het niet weigeren, maar ja hij hoeft ook geen reden te hebben om je contract niet te verlengen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 21 juni 2010 @ 19:33:45 #110
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_83112307
quote:
Op maandag 21 juni 2010 19:30 schreef Ticootje het volgende:
Tenzij je het gesprek hebt opgenomen geef ik je weinig kans. Hij mag het niet weigeren, maar ja hij hoeft ook geen reden te hebben om je contract niet te verlengen.
Hij weigert het toch ook niet? Punt is dat hij daarna haar contract niet verlengt.

Rarekwast, is het betaald of onbetaald ouderschapsverlof?
pi_83112308
Wat Tico zegt. Hij mag het niet als reden opgeven, maar hij mag wel je contract niet verlengen.

Wat voor werk doe je?
  maandag 21 juni 2010 @ 19:35:14 #112
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83112390
quote:
Op maandag 21 juni 2010 19:33 schreef amaranta het volgende:

[..]

Hij weigert het toch ook niet? Punt is dat hij daarna haar contract niet verlengt.

Rarekwast, is het betaald of onbetaald ouderschapsverlof?
das toch precies wat ik zeg??
  maandag 21 juni 2010 @ 19:36:06 #113
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83112457
Oh en voor zo'n baas zou ik echt niet willen werken. Ik zou per direct m'n cv weer op monterboard gooien en gaan solliciteren.
  maandag 21 juni 2010 @ 19:40:41 #114
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_83112695
quote:
Op maandag 21 juni 2010 19:35 schreef Ticootje het volgende:

[..]

das toch precies wat ik zeg??
Uh, ja na 13 keer teruglezen wel ja
Ben apegaar zeg, de woorden dringen niet tot me door
  maandag 21 juni 2010 @ 19:41:43 #115
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83112745
Maakt niet uit, zit in de lucht.
  maandag 21 juni 2010 @ 21:17:44 #116
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_83118247
Bedankt voor de reacties allen

Automotive
Zou gaan om onbetaald verlof. Met een contract voor bepaalde tijd.

Zal het maar accepteren denk en nog een dag langer opvang regelen
  maandag 21 juni 2010 @ 21:19:04 #117
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_83118326
Rarekwast, hoelang ben je al in dienst bij je werkgever?
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  maandag 21 juni 2010 @ 21:25:34 #118
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_83118724
quote:
Op maandag 21 juni 2010 21:19 schreef MaLo het volgende:
Rarekwast, hoelang ben je al in dienst bij je werkgever?
1,5jr ongeveer
  maandag 21 juni 2010 @ 21:49:48 #119
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_83120266
Ok, want als je korter dan een jaar in dienst bent mag de werkgever je ouderschapsverlof weigeren.
In jouw geval mag hij niet weigeren tenzij er sprake is van zwaarwegend bedrijfsbelang. Dat lijkt me niet het geval als er op de maandag niets te doen is (en er wel voldoende bezetting overblijft).
Daar heb je echter niks aan omdat je een tijdelijk contract hebt... Wel een naaistreek van je werkgever, ik zou snel op zoek gaan naar wat anders.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  maandag 21 juni 2010 @ 21:53:05 #120
100412 mefke79
komt goed!
pi_83120516
Rarekwast, je doet er weinig aan vrees ik. En het lullige is dat je wel weer kunt gaan solliciteren, maar dan mag je weer geen verlof opnemen. Van de andere kant, je hoeft ouderschapsverlof pas aan te vragen twee maanden voordat je het laat ingaan. Beetje flauw om dat te doen natuurlijk, maar je zou het ook pas kunnen opnemen nadat je een contractverlenging hebt gehad.
En wat de anderen zeggen: bij zo'n baas zou ik niet willen werken. En het kan wel hoor in de automotive, mijn man werkt daar ook in en heeft gewoon ouderschapsverlof.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 08:31:06 #121
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83131619
Ja mefke, zo zou ik het ook doen.. Wachten op verlenging, dan ouderschapsverlof in laten gaan en dan heb je een jaar om wat anders te zoeken.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 17:43:14 #122
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_83153427
Alweer bedankt voor de berichten!
Dat het een naaistreek is, is een ding wat zeker is!
Maar ik ga er verder geen energie meer aan verspillen heb ik besloten. Als ik op contractverlenging moet wachten om verlof op te kunnen nemen, dan kan ik nog lang wachten, april 2011. Dat duurt me te lang dus maandag heb ik al een gesprekje ergens anders, en dan hopelijk dat ik 4x9=36 kan gaan werken. Zou het mooiste zijn maargoed maandag even afwachten
pi_83162534
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 09:24 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Van de site van SZW:
Verandering van werkgever
Als u het verlof in delen hebt opgenomen maar in de tussentijd een nieuwe baan vindt, dan behoudt u uw verlof. Bij uw nieuwe werkgever kunt u het resterende ouderschapsverlof opnemen.
Als u het verlof in een keer heeft opgenomen, maar in de tussentijd van werkgever verandert, vervalt uw resterende verlof.

Dat is zwaar klote. Mijn werkgever verlengt mijn contract van 38 uur per week niet waarin ik 6 uur ouderschapsverlof heb opgenomen. Ik heb wel aangegeven het in een keer te willen nemen. Dus nu kan ik het niet meenemen naar mijn nieuwe werkgever? Ik heb nog een brief met een verkeerde opgave van verlofuren, toen hebben zij 13 keer gerekend. Als ik die brief voorleg, zou ik dan de rest nog wel bij een nieuwe werkgever mogen nemen?

Trouwens een belangrijk iets is nog dat je werkgever alleen verplicht is je de uren in één jaar te laten opnemen. De werkgever hoeft dus niet akkoord te gaan met een beperkt aantal uren per week, die je dan 2 jaar of langer kan opnemen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_85916010
ik doe een topickick wegens het betere *bluh* gevoel. wellicht dat iemand anders er wat aan heeft. wij hebben sinds dit jaar (februari) ouderschapsverlof. P&O had het allemaal netjes voorgerekend. zoveel kost het, zoveel krijg je terug via de belasting, etc...

helaas dus. wij hebben de (blijkbaar eigenaardige) situatie dat manlief vorig jaar (zonder o-s verlof) ongeveer net zoveel verdient als dit jaar (met o-s verlof). en omdat ze de teruggave berekenen op basis van het vorige jaar raden jullie het vast wel...... we krijgen er niks van terug. tis een flinke strop en als we dit vooraf wisten hadden we het gewoon niet gedaan.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 16:57:45 #125
238474 Jeetjejom
Miracles do happen (twice)
pi_85916265
Simmu, hier is dat ook hoor! Manlief heeft in 2009 loonsverhoging gekregen en ouderschapsverlof opgenomen, maar we krijgen dus niets terug omdat hij met ouderschapsverlof nog meer verdiend heeft dan in 2008....
Nu wisten wij dit wel van te voren, dus viel de schade hier enigzins mee.....
Hou me gewoon maar even vast
Jouw warmte is genoeg
pi_85916419
nja, tis iets van 2k wat we nu mislopen, da's voor ons nu een groot bedrag. ik ben best nijdig, want we hadden ons vooraf een bult beinfo'd via p&o *en* de belastingtelefoon. dan heb ik nu dus zoiets van "had dat dan gezegd stelletje etters! we bellen toch zeker niet voor niks met de vraag om uitleg en een voorrekenpartij"
pi_85916439
en volgende maand oid dus direct maar afschaffen, het is niet anders.
pi_85916492
Flinke strop? Ik begrijp dat je gerekend had op een leuk zakcentje als teruggave maar wat je terug krijgt weegt toch bij lange na niet op tegen wat je inlevert? Dat is toch gewoon een feit?
The way you rock'n'roll
pi_85916646
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 17:03 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Flinke strop? Ik begrijp dat je gerekend had op een leuk zakcentje als teruggave maar wat je terug krijgt weegt toch bij lange na niet op tegen wat je inlevert? Dat is toch gewoon een feit?
ik begrijp niet goed wat je hier bedoelt.
pi_85916877
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 17:06 schreef simmu het volgende:

[..]

ik begrijp niet goed wat je hier bedoelt.
Nou dat je praat alsof het om heel veel geld gaat maar de ouderschapsverlofkorting in je IB is toch een leuke teruggave eenmalig maar is toch niks in vergelijking met wat je maandelijks sowieso al inlevert?
Ik vond de bewoording strop gewoon wat overdreven :@ en al helemaal dat je het dan niet gedaan zou hebben. Feit is toch gewoon dat je salaris inlevert om bij je kind te zijn. Dat je er nog wat van terug ziet het jaar daarop is alleen maar mooi meegenomen.
The way you rock'n'roll
pi_85917539
daarom ben ik dus kwaad. er is ons netjes voorgerekend voor p&o en belastingdienst: zoveel kost het je per maand en zoveel krijg je dan terug van de belasting. daar gingen we van uit. en dat blijkt nu gewoon niet het geval.

overigens is het met de andere kosten die we dit jaar gemaakt hebben voor de kinderen idd een zakcentje. en da's nu juist waarom ik zo nijdig ben. die ouderschapsverlof was bittere noodzaak en geen luxe.

en voor ons is 2k inmiddels veel geld ja. reden om de ouderschapsverlof te stoppen. ik hoop alleen maar dat sangdrax het trekt. die zit nu al tegen uitputting aan.

edit. ff rekenen: 2k mislopen (meer dan een netto maandsalaris voor ons) bovenop het inlevberen van 1 dag ouderschapsverlof (2400 op jaarbasis) levert dus dat de ouderschapsverlofdag ipv een maandsalaris op jaarbasis nu 2 maandsalarissen op jaarbasis kost. dat vind ik de term "strop" wel waardig.
pi_85917775
Ja oke, het is maar hoe je er in gaat denk ik. Ik heb uitgerekend of ik het inkomstenverlies kan hebben en dat ik dan nog wat terug krijg zie ik als extra.

Maar ik zou ¤3600 inleveren en er maar ¤1500 van terug zien eenmalig. Daarna is die ¤3600,- permanent. Bij jou is het verschil kleiner.
Jullie situatie afgelopen jaar was ook anders.
The way you rock'n'roll
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 18:10:57 #133
238474 Jeetjejom
pi_85919155
Ik snap wel wat je bedoelt DML, maar ik kan me voor Simmu ook wel voorstellen dat het flink scheelt als je verwacht 2k terug te krijgen en je krijgt het niet...... Je rekent toch ook op je vakantiegeld. (Nu is dit wel wettelijk verplicht, maar even ter vergelijking)
Maar het is wel wat je zegt, je gaat minder werken dus is het logisch dat je ook minder betaalt krijgt uiteindelijk
Jouw warmte is genoeg
pi_85922548
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 17:34 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Ja oke, het is maar hoe je er in gaat denk ik. Ik heb uitgerekend of ik het inkomstenverlies kan hebben en dat ik dan nog wat terug krijg zie ik als extra.

Maar ik zou ¤3600 inleveren en er maar ¤1500 van terug zien eenmalig. Daarna is die ¤3600,- permanent. Bij jou is het verschil kleiner.
Jullie situatie afgelopen jaar was ook anders.
dat ook. en het kwam gewoon erg nauw qua haalbaarheid. het idee vooraf was dat we er netto niet op achteruit zouden gaan t.o.v. het vorige jaar. dat hebben we met p&o toen nog helemaal samen zitten doorrekenen, gebeld naar de belastingdienst (zij en wij), ook met het oog op de aankoop van een huis komend jaar. dan is het gewoon zuur dat je alles zo voorzichtig hebt na zitten rekenen en gewoon niet de juiste informatie hebt gehad.

als ik heel eerlijk moet zijn zouden we het achteraf bezien niet gedaan hebben. dan zou sangdrax 'gewoon' net als de andere papa's die we tegenkwamen in de RmcD huizen al dan niet deels in de ziektewet gegaan zijn (wegens (geestelijke) overbelasting) en desnoods weg baan. maar goed; nu hebben we een vast contract en moeten we nog wat meer doorsparen eer we kunnen kopen.

maar oorspronkelijk postte ik de kick omdat ik schrok en niet wist of dit anderen bekend was :*

edit nog: het zou om te beginnen dus maximaal tot december zijn. je mag 2 jaar per kind. dit is selene's ouderschapsverlof zeg maar.

[ Bericht 4% gewijzigd door simmu op 31-08-2010 20:24:40 ]
pi_85926006
simmu, wat balen zeg! Als ik vorig jaar 1 ding geleerd heb, is het wel dat de belastingtelefoon niets van ouderschapsverlof snapt en al helemaaaaal niet als je het gaat combineren met levensloopverlofkorting. Ik hoop dus maar dat het allemaal nog klopt dit jaar.
Iemand enig idee 'wie'of 'wat' bijhoudt hoeveel verlof je opgemaakt hebt? Ik ben van werkgever gewisseld, dus die kan het sowieso niet bijhouden. En ik heb nog een berg verlof over van Driekus omdat ik in delen ging opnemen en dus alleen het lopende deel kwijt was. Maar ja, hoe bewijs ik dat aan mijn huidige werkgever?
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 21:09:48 #136
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_85926096
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 21:07 schreef mefke79 het volgende:
simmu, wat balen zeg! Als ik vorig jaar 1 ding geleerd heb, is het wel dat de belastingtelefoon niets van ouderschapsverlof snapt en al helemaaaaal niet als je het gaat combineren met levensloopverlofkorting. Ik hoop dus maar dat het allemaal nog klopt dit jaar.
Iemand enig idee 'wie'of 'wat' bijhoudt hoeveel verlof je opgemaakt hebt? Ik ben van werkgever gewisseld, dus die kan het sowieso niet bijhouden. En ik heb nog een berg verlof over van Driekus omdat ik in delen ging opnemen en dus alleen het lopende deel kwijt was. Maar ja, hoe bewijs ik dat aan mijn huidige werkgever?
uwv? Die keren het volgens mij uit. In mijn geval in ieder geval omdat ik een gedeelte betaald heb gekregen.
pi_85926635
er staat me wel bij dat je niet zomaar van baan kan wisselen tijdens ouderschapsverlof, maar ik weet niet hoe dat precies zit. ik heb er dus om te beginnen niet veel verstand van. ik moet zeggen dat ik elke keer denk het te snappen en dan blijkt dat ik er niks van snap :@
pi_85927713
Je kan wel van baan wisselen tijdens verlof, alleen het deel van je verlof wat je al gepland had, ben je dan kwijt. Zie ook hier Maar...ik had geluk. Mijn verlof bij mijn oude baas liep tot 1 mei geloof ik (of 1 juni, moet ik nakijken) en ik ben daar 1 april gegaan. Omdat ik maar 4 uur per week opnam terwijl dat er 18 mochten zijn, heb ik dus nog heel veel over.
Amaranta, ik kreeg helemaal niets van het uwv. Ik leverde vier uur in en 'betaalde' die vier uren uit mijn levensloopregelingpotje. (wat ook het probleem was want ik moest mezelf dan precies zoveel betalen dat ik nog wel minder verdiende dan het jaar ervoor en dus wel die korting kreeg waar simmu nu naast grijpt. dat is gewoon hogere wiskunde joh, om daar uit te komen)
pi_85939222
Mefke, ik denk dat je bij P&O van je vorige werkgever een verklaring op moet vragen waarbij zij aangeven wat je opgenomen hebt en hoeveel je nog tegoed hebt.
The way you rock'n'roll
pi_85945113
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 21:47 schreef mefke79 het volgende:
Je kan wel van baan wisselen tijdens verlof, alleen het deel van je verlof wat je al gepland had, ben je dan kwijt. Zie ook hier Maar...ik had geluk. Mijn verlof bij mijn oude baas liep tot 1 mei geloof ik (of 1 juni, moet ik nakijken) en ik ben daar 1 april gegaan. Omdat ik maar 4 uur per week opnam terwijl dat er 18 mochten zijn, heb ik dus nog heel veel over.
Amaranta, ik kreeg helemaal niets van het uwv. Ik leverde vier uur in en 'betaalde' die vier uren uit mijn levensloopregelingpotje. (wat ook het probleem was want ik moest mezelf dan precies zoveel betalen dat ik nog wel minder verdiende dan het jaar ervoor en dus wel die korting kreeg waar simmu nu naast grijpt. dat is gewoon hogere wiskunde joh, om daar uit te komen)
Mefke ik zou ook bij je vorige werkgever een verklaring opvragen over het aantal opgenomen en dus ook het aantal resterende uren. Toen ik wist, dat mijn contract niet verlengd werd heb ik dat bij mijn werkgever ook opgevraagd. Ik heb een keurige brief gekregen waar het precieze aantal uur in staat waar ik nog recht op heb. Dus mocht ik dat willen kan ik op termijn (na het eerste jaar) bij een nieuwe baan ouderschapsverlof opgaan nemen van mijn eerste kind.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_85951526
Tinuviel, thanks voor de tip. Ik heb meteen mijn oud-werkgever gemaild.
pi_85962135
Hoe gaat het dan als je 1 dag per week ouderschapsverlof hebt en zelf naar een andere baan op zoek gaat? Is het dan per gratie van je nieuwe werkgever of je het resterende verlof (met directe ingang) kan opnemen, of moet je daadwerkelijk een jaar wachten tot je de rest kan opnemen?

Zouden jullie het dan in een eerste sollicitatiegesprek als voorwaarde stellen?
pi_85962271
Ik zou dat inderdaad vragen. Niet eisen.
pi_85997108
Octopussy, je kan het vragen, maar het 'moet' pas bij een jaar in dienst. Eerder niet.
Ik heb inmiddels mijn overzicht al binnen van het aantal uren, dat ging lekker snel.
pi_100599037
» Er is al 342 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tóch te reageren.

huge topickick, maar ik vind van wel!

ik werk nu 32 uur en wil na mijn verlof terug naar 24 uur en twijfel of ik 'gewoon' mijn contract wil laten aanpassen of 1 dag in de week ouderschapsverlof opnemen en daarna contract laten aanpassen. Of daar bij ons een boeteclausule op zit heb ik in de CAO niet terug kunnen vinden. Ik heb het hele topic doorgelezen maar het duizelt me nogal qua regelingen. Ouderschapsverlof is bij ons onbetaald. Ik lees in het topic over ouderschapsverlofkorting en dat die per maand betaald kan worden. Geldt dat ook als je al parttime werkt? (fulltime is 36 uur bij ons, ik werk dus 88,8%). Op internet lees ik tegenstrijdige verhalen over de ouderschapsverlofkorting: volgens sommigen is er aangekondigd dat de korting wordt afgeschaft in 2012, volgens anderen is dit nog uitgesteld.

Als die verlofkorting wordt afgeschaft lijkt het mij helemaal niet handig meer om ouderschapsverlof op te nemen, of zie ik dat verkeerd?
  donderdag 11 augustus 2011 @ 14:18:17 #146
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_100599206
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 14:15 schreef klavertje-4 het volgende:
» Er is al 342 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tóch te reageren.

huge topickick, maar ik vind van wel!

ik werk nu 32 uur en wil na mijn verlof terug naar 24 uur en twijfel of ik 'gewoon' mijn contract wil laten aanpassen of 1 dag in de week ouderschapsverlof opnemen en daarna contract laten aanpassen. Of daar bij ons een boeteclausule op zit heb ik in de CAO niet terug kunnen vinden. Ik heb het hele topic doorgelezen maar het duizelt me nogal qua regelingen. Ouderschapsverlof is bij ons onbetaald. Ik lees in het topic over ouderschapsverlofkorting en dat die per maand betaald kan worden. Geldt dat ook als je al parttime werkt? (fulltime is 36 uur bij ons, ik werk dus 88,8%). Op internet lees ik tegenstrijdige verhalen over de ouderschapsverlofkorting: volgens sommigen is er aangekondigd dat de korting wordt afgeschaft in 2012, volgens anderen is dit nog uitgesteld.

Als die verlofkorting wordt afgeschaft lijkt het mij helemaal niet handig meer om ouderschapsverlof op te nemen, of zie ik dat verkeerd?
Laatste berichten zijn dat er in 2012 nog wel ouderschapsverlofkorting is.
Of je parttime of fulltime werkt maakt volgens mij niet uit.
Ook zonder ouderschapsverlofkorting kán het handig zijn om ouderschapsverlof op te nemen in plaats van je contract aan te passen. In sommige bedrijven wordt er namelijk wel pensioen opgebouwd over de verlofdagen, je zou moeten uitzoeken of dit bij jullie ook van toepassing is.
pi_100599428
oh dank, daar had ik nog helemaal niet over nagedacht over het pensioen! Ik moet ook nog met P&O gaan praten, maar wil me dan het liefst al goed voorbereid hebben.
pi_100599432
het laatste dat ik gehoord heb is inderdaad dat het in 2012 nog wel kan. Hoe het dan zit met 2013 is al helemaal niet duidelijk.

Zie het zo:
verlof opnemen en daarmee het verkleinen van je contract uitstellen heeft als voordeel dat je in de periode dat je verlof opneemt een 'vergoeding' van de overheid krijgt voor dat deel van je salaris dat je minder krijgt. Dit is de ouderschapsverlofkorting. Als je na een x periode (bv een jaar) je contract alsnog laat verkleinen en je moet dan de korting terugbetalen, dan schiet je daar weinig mee op. Maar ik moet zeggen dat ik dat nog weinig gehoord heb. Ook bij ons staat dat niet in de cao.
pi_100599458
Pensioen kan hier wel doorgezet worden voor je verlof, daar moet je dan iets voor tekenen, hrm weet dat. Ik weet niet in welke cao je zit? Bij de ziekenhuis cao kan dat iig.
pi_100599521
Als de regeling bij de overheid wordt afgeschaft heeft het soms best nog zin om ouderschapsverlof op te nemen. In sommige sectoren is het gedeeltelijk betaald. Tevens is het nuttig als je van plan bent om weer meer te gaan werken na een jaar. Bij ouderschapsverlof blijft je contract gelijk en kan je dus zonder problemen nadien weer meer uren gaan werken. Dit is na contractverlaging wellicht niet altijd mogelijk.
Verder wat Malo zegt. Zoek uit hoe het met pensioen geregeld is tijdens ouderschapsverlof bij jouw werkgever.

Je mag maximaal de helft van je arbeidsduur per week opnemen. Hoeveel uur je werkt maakt dus niet uit. In jouw geval heb je recht op 36*26=832uur in totaal.

Terugbetalen is meestal alleen als je het verlof gedeeltelijk vergoed krijgt van je werkgever.
The way you rock'n'roll
pi_100599678
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 14:24 schreef mefke79 het volgende:
Pensioen kan hier wel doorgezet worden voor je verlof, daar moet je dan iets voor tekenen, hrm weet dat. Ik weet niet in welke cao je zit? Bij de ziekenhuis cao kan dat iig.
ik val onder het omroep-CAO, daar kan ik er niet iets van terugvinden maar misschien dat het hier ook wel zo is. Is in ieder geval een van de vragen die ik op papier zet voor P&O!
pi_100599839
Hier is de salarisadministratie weer volop aan het rekenen, want ik neem voor 3 weken 3 vd 4 dagen verlof op en betaal dat vanuit de levensloopregeling. Dat is dus ook nog een mogelijkheid, als je levensloopregeling hebt gespaard kan je daaruit je verlof 'betalen'. Ik ga er nu dus niets op achteruit in salaris.
pi_100601233
Mefke, is dat CAO UMC of een andere? Ik dacht dat ik hier zelf nml werkgevers en werknemers deel van pensioen moet betalen als ik ouderschapsverlof opneem.. dus minder verdienen en dat gedeelte ook per maand nog betalen als je toch pensioen wilt doorsparen.

levensloop kan inderdaad, ik ben daar alleen nog nooit aan begonnen met sparen... :X
pi_100601398
Jipster, nee de gewone ziekenhuiscao. En je kan nu toch nog gaan sparen? Als in: alle kleine beetjes helpen. Je krijgt dan namelijk ook nog levensloopverlofkorting.
pi_100601977
Dank,

Ik heb inderdaad volgende week een afspraak om me te laten voorlichten mbt ouderschapsverlof, levensloop etc. want ik vind het maar ingewikkeld allemaal. Ze maken dan ook berekeningen voor je, dus wel handig.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 16:00:15 #156
238474 Jeetjejom
pi_100604085
Een collega van mij wil ook tijdelijk minder gaan werken en ik heb haar aangeraden dit dmv ouderschapsverlof te doen. Ze wil als haar zoontje naar school gaat nl weer haar oude uren terug en die garantie heeft ze dan iig!
Ik heb zelf ook 4u p/w ouderschapsverlof. Bij jorja op de psz moeten de ouders 1x p/m helpen en dat zou me dan 50 verlofuren per jaar kosten, terwijl ik er maar 120 heb. En nu heb ik vrijdag dus ouderschapsverlof :)
Jouw warmte is genoeg
  donderdag 11 augustus 2011 @ 18:56:21 #157
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_100610869
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 14:25 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

Je mag maximaal de helft van je arbeidsduur per week opnemen. Hoeveel uur je werkt maakt dus niet uit. In jouw geval heb je recht op 36*26=832uur.

Dit ligt maar net aan je werkgever, in overleg kun je afwijkende afspraken maken en bijvoorbeeld je volledige arbeidsduur vervangen door ouderschapsverlof.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_100612780
PM, klopt, maar je totaal aantal uren is en blijft vanuit de overheid je aantal contracturen maal 26. Mijn man neemt per week 4 uur op en doet dit 5 jaar lang. Dat is zo afgesproken en dan mag het, maar officieel zou je het binnen een jaar moeten opmaken.

Maw: het aantal uren dat je krijgt ligt vast, er is een wettelijke regeling over hoe die opgenomen mogen worden (als in: een minimale eis) en het is aan werkgever en werknemer om vast te leggen hoe je het dan opneemt.
En als je van plan was het over meerdere jaren te doen, leg dat dan per jaar vast. Ga je dan weg bij je huidige werkgever, dan ben je alleen het verlof van dat jaar (+ eventueel al opgenomen verlof) kwijt. Doe je het niet, dan ben je gelijk al je verlof kwijt. (al heeft nog niemand me ooit kunnen vertellen hoe ze dat dan bijhouden, maar ja)
  donderdag 11 augustus 2011 @ 19:46:00 #159
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100612868
Ik wil ook 4 uur pw opnemen. Heb een contract voor 36 uur en dat wil ik graag zo houden, ook i.v.m. Pensioenopbouw. Ik hoop dat ik het ook zo lang mag uitsmeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')