abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55766680
Hallo allemaal,

Ik open deze topic vanuit het filosofiche oogpunt. Heb hier al wat over geschreven bij een andere topic maar vond dit op zichzelf al een discusie waard. Het gaat mij niet om het directe antwoord van "ja god bestaat" of "nee god bestaat niet", het gaat mij hierbij om de achterligende gedachten "waarom" bestaat god wel of niet.

Ikzelf ben er algemeen van overtuigd dat god niet bestaat. Denk eerder dat het uit de vroegere tijden bijvoorbeeld die van de holbewoners dat mensen zelf een god in gedachten hebben gecreéérd om ergens de schuld aan te kunnen binden en dit de schuld te geven. Dit komt mede omdat de mensheid toen nog niet zo rijk was aan kennis als nu. Mede hierdoor is er in de loop van een evolutie een overtuiging van bijgeloof onstaan. Een voorbeeld hiervan zet ik dan ook hieronder.

Voorbeeld stelling: Als ik onder niet onder een ladder doorloop heb ik geen ongeluk. Hiermee wil je dus zeggen dat waneer je wel onder een ladder zou doorlopen je ongeluk zou krijgen. Honderden mensen lopen dagelijks onder een ladder door en die hebben geen ongeluk. Deze stelling zou je dus over het geloof kunnen stellen, Hiervan een voorbeeld stelling: De vroege vikingen aanboden altijd de god Neptunis omdat hij over de zee heersde, zei aanbidden deze god voor een goede reis en dat ze niet zouden zinken. Hiermee word dus beweert als je neptunis niet zou aanbidden dat je dan zou zinken. Deze theorie klopt alleen niet omdat er ook schepen zijn vergaan terwijl mensen wel de god aanbidden.

Dit is dus de rede waarom ik er niet in geloof, Wat is jullie rede dat jullie wel of niet in god geloven.
pi_55766813
Ik denk dat de mens God gecreerd heeft, zodat men iets heeft om zich aan vast te houden. Je kan heel veel kracht/moed uit een geloof putten. Mensen zijn van nature bang voor de dood, dat zit in ons instinct, onze overlevingsdrang is te groot. Dus waar hoopt men op? Een leven na dit leven.
Ook denk ik dat de kerk van God een soort strafmaatregel heb gemaakt. Als jij iemand vermoord, kom je niet in de hemel maar in de hel, waar het vreselijk is. Zo ook als je mensen beledigt, mishandelt, jaloers bent, een dief bent, etc.
Door mensen bang te maken denk ik dat je ze in het gareel kan houden.

Dus ik denk dat God iets is wat uit angst geboren is, of uit macht willen hebben (de kerk).

Ik ben overigens niet gelovig. Wel geweest vroeger, ik werd thuis niet christelijk opgevoed maar ik zat wel op een christelijke basisschool, en God en consorten hebben me al vanaf jonge leeftijd gefascineerd. Op mijn achtste ongeveer heb ik besloten dat er toch geen God kon zijn, als wij als mensen zijn kinderen zijn, dan laat hij zijn kinderen wel verrekt vaak in de kou staan met alle oorlogen, natuurrampen, etc.

Daarnaast ben ik ook een aanhanger voor de (in mijn ogen bewezen) revolutietheorie, wat ook lijnrecht tegenover de schepping van God staat.

Ik kan écht niet geloven, me niet eens voorstellen, dat miljoenen, maar dan ook echt miljoenen mensen denken dat Adam en Eva zo *plop* op aarde zijn gedropt, en wij daar allemaal uit voortkomen. Denken die mensen niet verder? Adam en Eva kregen kinderen, en als ze zich dus wilden voortplanten moesten ze incest plegen. Dus wij zijn allemaal het product van een inteelt familie volgens sommige mensen.

Die mensen geloven niet in de homo sapiens dat die ooit bestaan heeft, etc.

Dat kan ik me gewoon niet voorstellen, dat is toch ontzettend naief? Zoiets kán je toch niet geloven?

Ik zeg niet dat er niets wat in de bijbel staat waar gebeurd is, sommige dingen zullen heus op waarheid gebaseerd zijn. Maar sommige dingen zijn denk ik ook beeldend, niet alles moet zo letterlijk worden genomen imho.
Vivre
pi_55766867
Dit is een discussie die eindigd in een welles, nietes, waar beide kampen goede voors en tegens hebben.

Geloof in jezelf, is het sterkste geloof...
Road kill collector would be appropriate
pi_55766914
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 11:22 schreef CrimeSceneCleaner het volgende:
Dit is een discussie die eindigd in een welles, nietes, waar beide kampen goede voors en tegens hebben.

Lichtelijk cliché hè
Vivre
pi_55766916
quote:
De vroege vikingen aanboden
en dat is niet het enige...
pi_55766951
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 11:22 schreef CrimeSceneCleaner het volgende:

Als je de tekst goed hadt gelezen hadt je ook gelezen dat het hier niet om het welles en nietes spelletje ging waar jij het over hadt maar om de rede welke erachter zat. Goed lezen dus!!!
pi_55766957
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 11:23 schreef Strychnine het volgende:

[..]

Lichtelijk cliché hè
Youp van 't Hek citerend he, dus cliche!!
pi_55766969
hadt, met dt???
pi_55766974
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 11:24 schreef zwelgje1985 het volgende:

[..]

Als je de tekst goed hadt gelezen hadt je ook gelezen dat het hier niet om het welles en nietes spelletje ging waar jij het over hadt maar om de rede welke erachter zat. Goed lezen dus!!!
Had is verleden tijd, dus komt er nooit een -t achter.
Tja, ik moest het maar even gezegd hebben.
Vivre
pi_55767005
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 11:24 schreef CrimeSceneCleaner het volgende:

[..]

Youp van 't Hek citerend he, dus cliche!!
Jammer genoeg voor jou is het niet Youp van 't Hek die het verzonnen heeft, ze smijten al wat langer met zinnen als 'geloof in jezelf dat is al moeilijk genoeg' en dergelijke. Dat Youp het in een show gebruikt maakt het niet gelijk zijn uitdrukking
Vivre
pi_55767021
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 11:19 schreef Strychnine het volgende:
heel verhaal
Hier sluit ik mij gedeeltelijk bij aan. Al geloof ik zelf wel dat er meer is na dit leven.

Tevens onverkapte tvp.
pi_55767022
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 11:24 schreef zwelgje1985 het volgende:

[..]

Lees jij dan ook eens goed, ik zeg dat het eindigd in een welles nietes, dat kan dus wel of nietus zo eindigen, we zijn al begonnen vrees ik!

Fok is zo gemakkelijk...
  vrijdag 4 januari 2008 @ 11:27:48 #13
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_55767045
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 11:25 schreef Strychnine het volgende:

[..]

Had is verleden tijd, dus komt er nooit een -t achter.
Tja, ik moest het maar even gezegd hebben.
Wat dus niet helemaal waar is. Aangezien we het toch over God hebben:
quote:
O God! Gij hadt ons verstoten, Gij hadt ons gescheurd, Gij zijt toornig geweest; keer weder tot ons.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 11:28:58 #14
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_55767079
vroeger op school werd er veel verteld uit de bijbel tijdens "goedsdienst"
ik heb best n levende fantasie en kon alles voor me zien, echetr vond ik de meeste verhalen niet logisch.
Uit het niets binnen 76 dagen n volmaakte planeet met alles dr op en aan.
Uit het niets 2 perfect volmaakte mensen,
n pratende slang die n volmaakte vrouw overhaalt om n appel te eten.

Een geboorte van n belangrijk kind zonder geslachtsgemeenschap.
deze wordt in zn vroege volwassenheid vermoord en staat plotseling weer op.
lopen over water.
ik vond t allemaal niet logisch, omdat dit soort dingen in tegenspraak zijn met andere lessen die ik voor of na de "godsdienst" kreeg --> natuurkunde en biologie en wiskunde.

wat ik wel logisch vind is het verhaal van Darwin.. Evolutie en natuurlijke selectie dit is allemaal logisch en gebeurt nogsteeds

in het begin van de film ZeitGeist is te zien waar het verhaal van de geboorte vandaan kan komen komt.
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_55767091
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 11:26 schreef Strychnine het volgende:

[..]

Jammer genoeg voor jou is het niet Youp van 't Hek die het verzonnen heeft, ze smijten al wat langer met zinnen als 'geloof in jezelf dat is al moeilijk genoeg' en dergelijke. Dat Youp het in een show gebruikt maakt het niet gelijk zijn uitdrukking
Dat zeg ik niet ik zeg dat ik Youp citeer, jij maakt ervan dat de uitdrukking van hem komt.
Ik heb die uitdrukking daar voor het eerst gehoord en daarom vermeld ik het even.

Vind het dus helemaal niet jammer, hoor...

Fok is zo gemakkelijk.
pi_55767114
Mensen laten we AUB terugkomen op het onderwerp. Lees het eerste bericht maar eens. Redene erbij waarom hij wel bestaat en waarom niet.
pi_55767131
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 11:27 schreef SharQueDo het volgende:

[..]

Hier sluit ik mij gedeeltelijk bij aan. Al geloof ik zelf wel dat er meer is na dit leven.

Tevens onverkapte tvp.
Ik zeg ook niet dat er wel of niet meer is na dit leven hoor
Ik kan niet verder kijken dan dit leven, dus ik zal ook geen uitspraken doen over wat er wel of niet is, ik kan alleen mijn gedachten delen, maar ik zal het nooit met 100% zekerheid kunnen zeggen (behalve het Adam/Eva verhaal ).
Ik denk wel dat er een hogere macht is, maar ik weet niet waar ik die moet zoeken, of dat nu een God is, of meer iets van de natuur, etc.

Ik vind bijvoorbeeld de geloven van de Maya's en Inca's ontzettend interessant, en ook monniken hebben mijn respect en fascinatie.

Ik las een tijdje terug dat ze een aantal monniken GHB hadden gegeven, voor een experiment. Toen bleek dat de GHB weinig tot geen uitwerking op hun had, dat hun uit zichzelf al in een verhoogde bewustzijnsstaat waren.

Dat is toch ongelofelijk?
Vivre
  vrijdag 4 januari 2008 @ 11:31:16 #18
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_55767158
StrychineZwelgje1985, rede is iets wat word gezegd, reden is een aanleiding of oorzaak of achterliggende gedachte.

Verder voor jou gezocht:
Bestaat God?
Mensen die zeggen: "God bestaat niet"
Is God door mensen bedacht?
Bewijzen voor het bestaan van God
Bewijs voor het niet bestaan van god.

en natuurlijk het grote "God bestaat " toppic

Succes met lezen!

[ Bericht 1% gewijzigd door mspoez op 04-01-2008 11:40:01 ]
Prrrrr
pi_55767165
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 11:27 schreef Iblis het volgende:

[..]

Wat dus niet helemaal waar is. Aangezien we het toch over God hebben:
[..]
Dat is toch oud Nederlands? Of niet? (maar dan gaan we eigenlijk best off topic )
Vivre
pi_55767177
leuk topic....
pi_55767200
Ik geloof wel dat er 'iets' is (in de zin van energie), aangezien ik geloof in leven na de dood en zelf ook bezig ben met spirituele dingen. Alleen een man met een baard in een nachtjapon in de wolken, nee. Ik denk dat zulke buiten ons bewustzijn, onze kennis valt. Gewoon niet te bevatten voor ons mensen.

edit:
quote:
Het gaat mij niet om het directe antwoord van "ja god bestaat" of "nee god bestaat niet", het gaat mij hierbij om de achterligende gedachten "waarom" bestaat god wel of niet.
Misleidende TT, dan.
pi_55767213
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 11:31 schreef mspoez het volgende:
Strychine, rede is iets wat word gezegd, reden is een aanleiding of oorzaak of achterliggende gedachte.

Verder voor jou gezocht:
Bestaat God?
Mensen die zeggen: "God bestaat niet"
Is God door mensen bedacht?
Bewijzen voor het bestaan van God
Bewijs voor het niet bestaan van god.

en natuurlijk het grote "God bestaat " toppic

Succes met lezen!
Ik schrijf toch ook reden, en geen rede? Volgens mij haal je me door de war hier met de TS. Mijn Nederlands is redelijk goed, in ieder geval goed genoeg om het verschil tussen rede en reden te kennen.
Vivre
  vrijdag 4 januari 2008 @ 11:34:11 #23
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_55767267
Een god is een nodeloos gecompliceerd antwoord op de "grote" vragen. Effectief is god geen antwoord maar een nog grotere vraag. Daarom: god bestaat niet.
Siamo Tutti Antifascisti!
  vrijdag 4 januari 2008 @ 11:38:27 #24
151520 1DIOOT
Koekoek 3 uur
pi_55767408
naar mijn mening gaat het er niet om of god nou wel of niet bestaat.
het is een geloof, geen feit. Zolang mensen geloven dat hij wel bestaat, hebben ze iets om vast te klemmen en naar de wetten en regels van dit geloof te leven.

Bestaat god dan wel of niet naar mijn mening?
Naar mijn mening niet nee, ik ben iemand die eerst ziet, redeneerd, en dan overtuigt raakt van een fenoneem.
is met het fenoneem 'god' nog nooit bij mij gebeurt..

maar deze topic doet me wel terug denken aan alle uurtjes die ik met mijn space kop na hardcore feestjes heb doorgebracht in de 'Jezus' bus. heerlijk..
DUCK MY SICK OR SOMETHING LIKE THAT!
WHAT? ARE YOU NUCKING FUTS???!!!
opzoute ! Ik denk niet zoals jij bent :(
IK BEN HOOGBEVAAGD!
  vrijdag 4 januari 2008 @ 11:39:13 #25
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_55767431
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 11:32 schreef Strychnine het volgende:

[..]
Volgens mij haal je me door de war hier met de TS.
[...]
Sorry! Verkeerde naam inderdaad. Succes, met lezen, ik.
Prrrrr
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')