Briancon krijgt genoeg sneeuw vanaf morgenquote:Op donderdag 3 januari 2008 21:29 schreef erkel het volgende:
Dit jaar ga ik voor de 2e keer op wintersport, 10 dagen vanaf 14 februari. Vorig jaar was het Les2Alpes en dit jaar wordt het Brainçon. Condities zijn op dit moment redelijk, tot op 1500 meter 40 cm sneeuw.
Vorig jaar begin februari kwamen we in een zonovergoten Les2Alpes aan en weinig sneeuw tot aan 1600 meter. Tweede helft van de week begon het toen fors te sneeuwen en viel er zelfs in het dal een halve meter.
Dus zon en goede sneeuw gehad, hopelijk dit jaar weer
Mooiquote:Op donderdag 3 januari 2008 21:41 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Briancon krijgt genoeg sneeuw vanaf morgen.
21 Januari ga ik voor een week op wintersport naar Valloire, Franse Alpen.quote:Sneeuw & piste informatie skioord not set
sneeuwhoogte dal 45 cm
sneeuwhoogte berg 130 cm
sneeuwtoestand -
pistetoestand verse sneeuw
open ski liften 25
aantal ski liften 29
afdalingsdal mogelijk
lengte vd piste 150
lengte langlaufpistes 25
hoogte skigebied 1400-2600
Over 2 weken zit ik in Valloire, in een zijdal van de Maurienne Vallei.quote:Deel Franse Alpen zonder stroom
Hevige sneeuwval heeft zondag in delen van het Franse Alpendepartement Savoie tot stroomonderbrekingen geleid.
Naar schatting driezuidend huishoudens moesten het het grootste deel van zondag zonder elektriciteit stellen. De stroom viel onder meer uit in de Maurienne Vallei.
Enkele skigebieden zoals die van Lanslebourg en Bonneval hebben ook te kampen gehad met stroomuitval berichtte de Franse radiozender France
Daarom heb ik dit plaatje in de op geplaatst:quote:Op zaterdag 5 januari 2008 22:27 schreef fate het volgende:
Teeveepee.
Ik ga naar Alpe d'Huez in de week van 2-9 februari. Komen nog een paar mooie sneeuw dumps deze week als ik zo naar de voorspellingen kijk
.
De westcirculatie komt net op gang na de fohn van de voorbije dagen dus dat kan voor heel wat sneeuw zorgen in de ganse alpen...
Leuke link, ook van snow-forecast met overzichtje van de alpen. Je kan wel maar 3 dagen ver kijken als niet-member.
http://www.snow-forecast.com/maps/dynamic/alps
Ja zo was het bij ons ook, maar dan nog erger, heb denk ik nog wel fotos. Zal ze even opzoeken.quote:Op zondag 6 januari 2008 02:30 schreef erkel het volgende:
Wat sneeuwfoto's van vorig jaar uit eigen collectie:
Begin van de week:
[ afbeelding ]
Einde van de week:
[ afbeelding ]
Vanaf Donderdag avond inderdaad weer een actief frontje (zeer veel wind) en sneeuw. Laat de sneeuwgrens naar 900 meter (zuid duitsland / oostenrijk) - 1100 meter (zwitserland) - 1300 meter Frankrijk / Italie. Maar dat is in mijn ogen te ver om te voorspellen.quote:Op zondag 6 januari 2008 21:59 schreef fate het volgende:
En vanaf vrijdag waarschijnlijk weer naar 1100 meter en weer wat sneeuw.
Ik zit 30km onder je.quote:Op maandag 7 januari 2008 12:37 schreef DakDuuf het volgende:
* DakDuuf gaat ook weer skieeen:)
Eind februarie koningsleite:) 1600 m hoogte.
Eind april, Dutch snow week in Val thorens:)
Mja maar er smelt nu veel weg. Maar komt wel goed hoor. Eind volgende week zit een Winterse periode weer op ons te wachten.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 14:30 schreef fate het volgende:
Da's best warm.
Maar je krijgt nieuwe sneeuw:
[ afbeelding ]
Alpe dhuez (waar ik naartoe ga) ligt denk ik nog net in het roos.
Mooi zo!quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:11 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Mja maar er smelt nu veel weg. Maar komt wel goed hoor. Eind volgende week zit een Winterse periode weer op ons te wachten.
wetterzentrale.de hoge druk impulsen bij Noorwegen brengt kouquote:Op dinsdag 8 januari 2008 16:01 schreef fate het volgende:
[..]
Mooi zo!. Hoe weet je dat?
. En hopelijk koud + mooie pak sneeuw
.
quote:(meting: 8/01/2008 9:44:16 )
Berg: 100cm
Dal: 45cm
Pistekwaliteit: goed
Pistes open : 74
Dalafdaling : middelstation
Sneeuwkwaliteit : poedersneeuw
Liften open : 33 v/d 34
Laatste sneeuwval : 06.01.2008
Sneeuwhoogte.nl houdt het iets minder indrukwekkend en voorspelt een 40-tal cm in Oostenrijk en Zwitserland en zo'n 50cm in Frankrijk. In elk geval : sneeuwquote:Een lagedrukgebied ten westen van de Britse Eilanden krijgt een aftakking die het kanaal intrekt en koude lucht richting de alpen stuurt. De zuidenwind zorgt voor drukverschillen tussen de west en de zuidalpen, waardoor er een zogenaamd genua-laag gaat ontstaat. Dit zorgt allereerst van donderdag op vrijdag voor sneeuw in de Franse zuidalpen en later de zuidkant van de alpen. In de nacht van vrijdag op zaterdag bereikt de koude lucht de westalpen, waardoor er echt vuurwerk ontstaat. Het Genualaag wordt door de botsing van koude en warme lucht tot leven gewekt en zorgt voor erg veel sneeuw vanaf zo'n 800-1400 meter. Eerst de westalpen (lees de complete Franse Alpen), maar in de loop van de zaterdag de complete zuidkant van de alpen. Het is wat warmer waardoor gebieden in de hoofdkam ook van de sneeuwval zullen profiteren.
[...]
Vanaf maandag lijkt zich een identiek scenario voor te doen met wederom veel sneeuw in de westalpen en de zuidkant van de Alpen. Mochten de beide fronten in volle hevigheid de zuidkant bereiken, kijk dan niet raar op als er volgende week dinsdag 150-200 cm vers opgetekend wordt. Midden volgende week waarschijnlijk pas na een week van zuidfohn eindelijk de broodnodige afkoeling en sneeuw voor de noordalpen. In het kort; het 7e poederalert is van kracht; het westen en zuiden zijn komend weekend een GO, de noordalpen een NO. Ga je vanaf komend weekend naar de noordalpen dan is het positieve nieuws; er is zon, bij een lekkere temperatuur, maar voor verse sneeuw zit je daar niet goed. Na het weekend lijkt de zuidstau en zuidfohn (nog even) aan te houden.
http://www.versesneeuw.com/
quote:Ga je vanaf komend weekend naar de noordalpen dan is het positieve nieuws; er is zon, bij een lekkere temperatuur, maar voor verse sneeuw zit je daar niet goed. Na het weekend lijkt de zuidstau en zuidfohn (nog even) aan te houden.
Nacht van vrijdag op zaterdag sneeuw en dan maandag-dinsdag ofzo ook nog sneeuwquote:Op donderdag 10 januari 2008 01:08 schreef bietelboer het volgende:
Iemand een idee wat het weer voor volgende week in Val Thorens word?
Ga vrijdag een weekje Boarden
De situatie van Zaterdag is zeer moeilijk te voorspellen (nog altijd), Omdat er een Lage Druk gebied in deze run wat minder ver uitzakt waardoor er minder neerslag is in de alpengebieden maar meer (30 mm) in Zuid Holland / Zeeland.quote:Op donderdag 10 januari 2008 12:54 schreef fate het volgende:
Als ik het zo zie gaat er uiteindelijk altijd minder sneeuw vallen dan ze voorspellen... Snowforecast geeft voor dit weekend bv een 20tal cm voor Frankrijk, oorspronkelijk was gezegd dat er een halve meter ging vallen. Ben benieuwd hoeveel vlokjes er nu echt gaan uitvallen.
![]()
[..]
Nacht van vrijdag op zaterdag sneeuw en dan maandag-dinsdag ofzo ook nog sneeuw.
Shit dat wordt in de sneeuw rijdenquote:Op donderdag 10 januari 2008 12:54 schreef fate het volgende:
Als ik het zo zie gaat er uiteindelijk altijd minder sneeuw vallen dan ze voorspellen... Snowforecast geeft voor dit weekend bv een 20tal cm voor Frankrijk, oorspronkelijk was gezegd dat er een halve meter ging vallen. Ben benieuwd hoeveel vlokjes er nu echt gaan uitvallen.
![]()
[..]
Nacht van vrijdag op zaterdag sneeuw en dan maandag-dinsdag ofzo ook nog sneeuw.
Groot Lawine gevaar, wilt niet zeggen dat er geen sneeuw meer ligt he. Meeste pistes in de alpen zijn gewoon open met nog 20 cm sneeuw, lijkt me niet dat dat is veranderd. Kunnen ook andere redenen zijn maar ik verwacht niet dat het door een sneeuw tekort komt.quote:Op donderdag 10 januari 2008 18:00 schreef Fredo55 het volgende:
Dinsdag waren er nog 74 pistes open, vandaag 64.
Liften open : 33 v/d 34.. vandaag 30 v/d 34.
Kaprun is sowieso sneeuwzeker in die periode. En de Gletscher is ook heel goed te doen daar, toppie gebied daarquote:Op donderdag 10 januari 2008 18:07 schreef Rewimo het volgende:
Ik ga pas in maart omdat zoonlief laat vakantie heeft (DLD). Gelukkig kun je in Kaprun naar de gletscher, dus skieën gaat gewoon lukken. En natuurlijk al lekker veel zon dan, normaal gesproken
Waarom ga ik ook naar Frankrijk skiën volgende maand.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 19:47 schreef Jodelaar het volgende:
Frankrijk; Hier valt de minste sneeuw omdat het neerslaggebied begint met een Regenfront; 10 / 30 cm
Zwitserland; Vooral in de buurt van St Moritz kan veel sneeuw vallen 20 / 70 cm
Italie; Italie verwacht ik de meeste sneeuw, dit omdat het neerslag gebied uitbreid naar het zuiden; 40 / 80 cm
Oostenrijk; Sneeuwgrens ligt de hele dag rond de 800 / 1200 meter. Moeilijk te voorspellen waar de sneeuw gaat vallen. Verwacht is 20 / 60 cm. In Salzburger land waarschijnlijk wat meer.
Duitsland; 10 / 30 cm. Garmisch misschien wat meer met 40 cm.
Hecht maar niet teveel waarde aan die voorspellingen, in Les Menuires was vanochtend al 20 cm gevallen, en het blijft tot nu toe alleen maar doorsneeuwen. Ik denk dat er al wel 40 cm gevallen is. Dus er valt genoeg sneeuwquote:Op zaterdag 12 januari 2008 12:15 schreef fate het volgende:
[..]
Waarom ga ik ook naar Frankrijk skiën volgende maand.![]()
Hopelijk valt er dinsdag wat meer daar maar de voorspelling is niet zoveel cm...
Waar?quote:Op zaterdag 12 januari 2008 16:52 schreef Jodelaar het volgende:
Voorspelling voor Volgende week zijn erg slecht..op 1400 meter al 12 graden met regenbuitjes..
nou voor de gehele alpen rond donderdag prut. En vooral frankrijk, zwitserlandquote:Op zaterdag 12 januari 2008 17:46 schreef Blik het volgende:
[..]
Waar?
De Alpen zijn redelijk groot, en dus de temperatuursverschillen tussen Frankrijk, Zwitserland, Italie en Oostenrijk ook. Misschien een idee om je uitspraken iets te nuanceren naar gebieden toe
Is verboden door Imageshack ofzoquote:Op zaterdag 12 januari 2008 17:52 schreef geepke het volgende:
waarom kan ik geen afbeelding plaatsen via imageshack?
Hehe, ga jij ook al naar Valloire?quote:Op zaterdag 12 januari 2008 17:51 schreef geepke het volgende:
Indd, eerlijk gezegt vind ik die uitspraak nergens op slaaniig niet voor mijn gebied dat op 1430 meter hoogte ligt (valloire)
Wel frappant dat je binnen 4 uur er compleet anders tegenaan kijkt.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 19:38 schreef Jodelaar het volgende:
Tekst
Niets is zo verschillend als het weerquote:Op zaterdag 12 januari 2008 19:58 schreef IedeK. het volgende:
[..]
Wel frappant dat je binnen 4 uur er compleet anders tegenaan kijkt.
Maar ik ben iig voor een bak sneeuw!
Hehe.. Dat is natuurlijk wel een nadeel. Maar zo erg is dat niet, wij gingen vorig jaar op de beruchte zaterdag op vakantie (sommige plaatsen meer dan 70 cm en lange files op de duitse snelwegen).. Viel allemaal wel erg mee en we waren 2 uurtjes later maar daar hadden we al rekening mee gehouden door 3 uur eerder weg te gaan.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 23:37 schreef Blik het volgende:
Hoop niet dat het gaat sneeuwen volgend weekend, want dat wordt dan aardig wat overlast onderweg en dus een stuk later op de plaats van bestemming
Oei, dat word nog een hele klim voor de bus volgend weekend.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 23:56 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Zou wel sneeuwkettingen meenemen en zeker winterbanden
Maar hij had waarschijnlijk wel winterbanden, bussen met sneeuwkettingen heb ik alleen in 2004 (sneeuwstorm meer dan 30 cm op het wegdek) een keer gezien in het dal.. maar voor de rest nooit ookal ligt er 30 cm op de weg.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:00 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Oei, dat word nog een hele klim voor de bus volgend weekend.
Als ik het raam uitkeek, keek ik zo een diepe afgrond in.
Vorig jaar had de bus ook geen sneeuwkettingen, maar toen lag er ook nauwelijks sneeuw.
Het ging echt stapvoets de berg op.
Gaan met de bus, dus dat is niet mijn zorgquote:Op zaterdag 12 januari 2008 23:56 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Zou wel sneeuwkettingen meenemen en zeker winterbanden
Ik geef om 3 dagen een voorspelling en ook in deze run zit de sneeuw er inquote:Op zondag 13 januari 2008 00:44 schreef Blik het volgende:
[..]
Gaan met de bus, dus dat is niet mijn zorg
En misschien is het een idee om niet per GFS-run hier de verwachtingen te posten, vooral sneeuwval is nowcasten en is amper goed te voorspellen. Iedere run is zo verschillend bij GFS. En je kunt nu natuurlijk niet voorspellen of er volgend weekend sneeuw gaat vallen, dat is nog veel te ver weg.
bussen hadden gister dus wel sneeuwkettingen (Frankrijk) tot onderin het dalquote:Op zondag 13 januari 2008 00:08 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Maar hij had waarschijnlijk wel winterbanden, bussen met sneeuwkettingen heb ik alleen in 2004 (sneeuwstorm meer dan 30 cm op het wegdek) een keer gezien in het dal.. maar voor de rest nooit ookal ligt er 30 cm op de weg.
Dat hoor ik graagquote:Op zondag 13 januari 2008 12:21 schreef kepler het volgende:
[..]
bussen hadden gister dus wel sneeuwkettingen (Frankrijk) tot onderin het dalEr was echt heel veel sneeuw gevallen, zelfs dus onderaan (zeeniveau). Hoorde veel verhalen over bussen die in de berm terecht gekomen zijn
Er is in de nacht van vrijdag op zaterdag in Frankrijk namelijk 50 cm sneeuw gevallen(Les Sybelles). Dit alles in 6 uurtjes tijd ongeveer
De hele zaterdag heeft het nog gesneeuwd, dus er is in totaal wel 60 cm gevallen denk ik zo. De pistes waren gewoon off-piste
buschauffeur zei dat het in Frankrijk overal een zooitje was vanwege hevige sneeuwvalquote:Op zondag 13 januari 2008 12:30 schreef fate het volgende:
[..]
Dat hoor ik graag.
Les Sybelles ligt redelijk dichtbij alpe d'huez waar ik heen ga dus dan zal daar ook wel veel gevallen zijn.
En ik hoop dat je voorspelling uitkomt, jodelaar, kunnen we volgende week nog eens een dump verwachten.
toen ik er was klopten die berichten aardigquote:Op maandag 14 januari 2008 11:38 schreef Blik het volgende:
In hoeverre kloppen de weerberichten op www.sneeuwhoogte.nl? Ik zie nu namelijk voor Frankrijk staan dat de sneeuwgrens volgend weekend naar 3400 meter gaat en dat het wel eens +10 graden in het dal kan gaan worden.
Dat zou wel eens mijn wintersport kunnen gaan vergallen
Ook de langere termijn berichten van 5 dagen vooruit?? (alsjeblieft niet, want van temperaturen van 10 graden en meer wordt ik echt niet vrolijk)quote:Op maandag 14 januari 2008 11:42 schreef kepler het volgende:
[..]
toen ik er was klopten die berichten aardig
lange termijn is altijd onzeker natuurlijk, maar het lijkt er toch op dat het warmer gaat worden...quote:Op maandag 14 januari 2008 11:44 schreef Blik het volgende:
[..]
Ook de langere termijn berichten van 5 dagen vooruit?? (alsjeblieft niet, want van temperaturen van 10 graden en meer wordt ik echt niet vrolijk)
De kou lijkt het te gaan verliezen, dus ja het is zeker mogelijk maar het is wel ver.quote:Op maandag 14 januari 2008 11:44 schreef Blik het volgende:
[..]
Ook de langere termijn berichten van 5 dagen vooruit?? (alsjeblieft niet, want van temperaturen van 10 graden en meer wordt ik echt niet vrolijk)
Dat is van deze site.quote:Op maandag 14 januari 2008 19:25 schreef geepke het volgende:
jodelaar, waar haal je die kaart vandaan? Hierop lijkt het allemaal nog reuze mee te vallen ofniet?
Durf het niet te zeggen gezien de reacties hier maar er is nu al een aantal runs die warm water regen onder 2500 meter geven voor Zaterdagquote:Op maandag 14 januari 2008 19:31 schreef fate het volgende:
[..]
Dat is van deze site.
Ziet er toch niet zo goed uit denk ik, vorstgrens 3000 meter oid dus algemene dooi... In de dalen zal er al snel niet veel meer overblijven vrees ik.
Ziet er naar uit dat er wel kou komt maar sneeuw komt dan zeker niet, een Scandihoog zonder sneeuw maar wel -20 op 850 hpaquote:Op maandag 14 januari 2008 20:56 schreef geepke het volgende:
k hoop dan maar dat het de 2 weken na komend weekend nog een paar keer flink gaat sneeuwen want k zit de eerste week van februari in valloire...
Je krijgt nog wel een verslagje van mij, ik ga de laatste week van Januari(volgende week dus)quote:Op maandag 14 januari 2008 20:56 schreef geepke het volgende:
k hoop dan maar dat het de 2 weken na komend weekend nog een paar keer flink gaat sneeuwen want k zit de eerste week van februari in valloire...
Maar dat tekent zich op dit moment niet op de kaarten in.. Genualaag zou mooi zijn maar is op dit moment echt niet te zienquote:Op maandag 14 januari 2008 21:51 schreef geepke het volgende:
scandihoog wil niet zeggen dat er geen sneeuw valt in de alpenregio.. Ken je de idealle wintersituatie niet met een scandihoog en n een laag ter hoogte van noord italie. Er is kans dat dit vnaf de 23-24ste zo gaat vormen.. Dat zou natuurlijk ideaal zijn!
En wat betekent dat voor iemand zoals mij?quote:Op dinsdag 15 januari 2008 11:52 schreef geepke het volgende:
Onee![]()
[ link | afbeelding ]
Dit komt er toch aardig in de buurt ofniet
Dat is niet echt een genualaag en dat is nog veelste verquote:Op dinsdag 15 januari 2008 11:52 schreef geepke het volgende:
Onee![]()
[ link | afbeelding ]
Dit komt er toch aardig in de buurt ofniet
Mja ec is ook niet zo heel erg goed, en het ens wordt ook steeds slechter, maar het zal zeker nog veranderen komende 48 uur. Ja helaas kan ik niet alle ens leden van EC, GFS met de neerslag etc zien dus ik moet het wel met de oper doen.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 18:51 schreef geepke het volgende:
het is inderdaad nog even afwachten. De weergrafieken die je hier laat zien komen van een baggerrung van het gfs af (jodelaar jij weet dit natuurlijk maar andere users wellicht niet) Ik verwacht toch dat de runs nog wel zullen verbeteren de komende dagen, al vrees ik dat er voor dit weekend neit veel meer te redden valt.
wat bedoel je met ec?quote:Op dinsdag 15 januari 2008 18:55 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Mja ec is ook niet zo heel erg goed, en het ens wordt ook steeds slechter, maar het zal zeker nog veranderen komende 48 uur. Ja helaas kan ik niet alle ens leden van EC, GFS met de neerslag etc zien dus ik moet het wel met de oper doen.
Volgens de weerberichten die ik lees is de vorstgrens nog steeds ongeveer 3200 meterquote:Op woensdag 16 januari 2008 00:19 schreef Jodelaar het volgende:2 graadjes kouder dan vorige run nu voor Zaterdag
[ afbeelding ]
Wat jij zegt is inderdaad waar maar ik weet niet naar welke bergen jij kijkt in Vaillore. Ik heb zelf denk ik het idee dat de berg aan de noordkant zit en dat het daarom in de andere gebieden (zuid kant) wel gaat sneeuwen. Ik kan het niet goed uitleggen en heb daardoor een plaatje gevondenquote:Op woensdag 16 januari 2008 16:32 schreef geepke het volgende:
Koudere lucht die vanuit het noorden toe wordt gevoerd![]()
Weet je wat me opvalt.. Dat er in vergelijking met andere gebieden die soms hemelsbreed nog geen 20 km van Valloire afliggen er de laatste echt weinig sneeuw is gevallen in valloire.. hooguit 25-30 cm op de berg en 10-15 cm in het dal. terwijl de gebieden eromheen die ongeveer op de zelfde hoogte liggen 40-100 cm verse sneeuw melden. Ik snap dit niet zo goed, het enige wat ik zou kunnen bedenken is een ongustige liggen van het dal ten opzichte van de wintrichting.. Jodelaar, heb jij mss nog een ander idee?
quote:Op woensdag 16 januari 2008 17:03 schreef geepke het volgende:
Hier even een plaatje van het terrein van valloire (google earth) mischien dat je er iets mee kan
[ link | afbeelding ]
Iig superleuk dat je meedenkt(Y)
Nou sowieso is Noord - Noord Oost - Oost - Noord West de beste wind voor de wintersport gebieden. Zuidelijke wind gaat vaak gepaard met neerslag maar ook met te hoge temps. In een WC (west circulatie) liggen de temperaturen als het meezit net onder nul en is de sneeuwgrens 1000 / 1500 meter. In een Sud-Fohn (wat we nu hebben) is de temp veel hoger en kan de sneeuwgrens veel hoger zijn. Afgelopen dagen zijn er sowieso niet echt neerslag gebieden over de franse alpen getrokken, meer buitjes waardoor het inderdaad kan zijn dat er op sommige plaatsen meer valt dan op de andere, Modane ziet er ook meer openlijker uit (op die kaart) waardoor de neerslag wat langer kan blijven hangen. Verder heb ik niet echt een verklaring maar ik heb het nagevraagd.quote:Op woensdag 16 januari 2008 17:35 schreef geepke het volgende:
je hebt gelijk denk ik... in modane (valfrejus) is de afgelope dagen 50 cm gevallen.. dat is al zowat het dubbele van valloire!
Zie hier:
[ link | afbeelding ]
De rest van de plaatsen die je noemde liggen in het dal dus daar zal het geregend hebben.
Welke windrichting zou nu ideaal zijn voor Valloire denk je? N-NO ofniet?
Dan kunnen we nog niet klagen in de Alpenquote:Op woensdag 16 januari 2008 19:08 schreef Jodelaar het volgende:
En wij hebben het trouwens nog redelijk goed, in de Pyreneeën ligt al weinig sneeuw en dat gaat van het weekend helemaal weg met een sneeuwgrens van 4500 meter en temps rond 2000 meter van 12 graden en in het dal zelfs 20 graden mogelijk, met neerslag.
kansen worden steeds kleinerquote:Op woensdag 16 januari 2008 19:33 schreef fate het volgende:
En wat houdt dat moois in?
Ken er nog niet al teveel van, ben alleen ongeloofelijk befreaked door sneeuw en wil er alles van weten.
Denk je dat -ook al is het nog ver- het dan vanaf volgende week eindelijk koud zou kunnen worden? (en sneeuw?)
Dat lees ik ook voor Oostenrijk idd (op de site van 'ons skigebied' Serfaus/Fiss). Gelukkig lijkt de kans op neerslag tijdens het weekend wat verminderd, kan iemand dat bevestigen? Niet dat 8-10 graden lekker is voor de sneeuw die er ligt, maar 8 graden met regen lijkt mij nog erger.quote:Op donderdag 17 januari 2008 06:54 schreef Blik het volgende:
Als ik de website http://www.meteo-chamonix.org/ moet geloven wordt het zaterdag t/m maandag flink warm met de 0-graden grens rond de 3000 meter, vanaf dinsdag daalt de grens terug naar 1000 meter.
Is inderdaad precies de kaart van gister maar nu met een genualaag (ok moet nog wel iets naar noord west, maar begin is er) en een afzakkend Rusland laag. NOGAPS laat ook wel leuke kaarten zien.quote:Op donderdag 17 januari 2008 15:37 schreef geepke het volgende:
Het UKMO komt ook vandaag weer met kaarten waarin hogedrukopbouw te zien is richting scandinavie en een afzakkend lagedrukgebied met koude lucht vanuit het noorden richting de alpen!
Dat is mooi klote dan, overmorgen vertrek ik naar de franse alpen.quote:Op donderdag 17 januari 2008 15:58 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
GFS laat de tong over spanje voor zaterdag en zondag ook al verzwakken, waardoor de echte warmte niet verder dan frankrijk komt (sorry voor franse wintersporters) maar goed voor mij
sneeuwgrens 2500 meter. Hoe hoog zit je? Zal vanavond nog een voorspelling proberen te geven (nog steeds heel moeilijk wat het maandag wordt)quote:Op donderdag 17 januari 2008 16:05 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Dat is mooi klote dan, overmorgen vertrek ik naar de franse alpen.
ja, idd Om 5 uur 's avonds vertrekt de bus (+ 900 andere studentenquote:Op donderdag 17 januari 2008 17:56 schreef geepke het volgende:
les menuires zeker?
Die maak ik zelfquote:Op donderdag 17 januari 2008 18:13 schreef Blik het volgende:
[..]
ja, idd Om 5 uur 's avonds vertrekt de bus (+ 900 andere studenten)
Jodelaar: waar haal je die uitgebreide info vandaan over het weer in de Alpen?
Geweldig initiatief! Toch heb ik nog wel een tip. Het blijkt maar al te vaak dat voorspellingen over lange periode (die van jou loopt tot 7 dagen vooruit) niet altijd even betrouwbaar zijn. Zo leek het er lang op dat het komend weekend ging regenen, maar uiteindelijk blijft het gelukkig toch droog. Toch is die onzekerheid de ene keer weer groter dan de andere keer. Als weerexpert, wat je neem ik aan toch wel bent als je dit soort info uit je mouw schudt, zou je misschien iets over de onzekerheid kunnen zeggen.quote:
weeramateur maar heurquote:Op donderdag 17 januari 2008 18:31 schreef Cootz het volgende:
[..]
Geweldig initiatief! Toch heb ik nog wel een tip. Het blijkt maar al te vaak dat voorspellingen over lange periode (die van jou loopt tot 7 dagen vooruit) niet altijd even betrouwbaar zijn. Zo leek het er lang op dat het komend weekend ging regenen, maar uiteindelijk blijft het gelukkig toch droog. Toch is die onzekerheid de ene keer weer groter dan de andere keer. Als weerexpert, wat je neem ik aan toch wel bent als je dit soort info uit je mouw schudt, zou je misschien iets over de onzekerheid kunnen zeggen.
Maar verder niets dan hulde!
Indd, dan worde de mooie kaarten die ukmo de afgelopen dagen zeer constant liet zien gewoon weer in een mep van de tafel afgeveegd. Maargoed we wachten af. 22 januari is het vollemaan, regelmatig volgt hier binnen 3 dagen een weersomslag uit.quote:Op donderdag 17 januari 2008 18:59 schreef Jodelaar het volgende:
UKMO is trouwens weer RUKMO
Ik lees overal inderdaad dat er geen (of heel weinig) sneeuw word verwacht voor de franse alpen vannacht maar alsk de radar bekijk: http://www.meteox.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=loop1uur lijkt het toch alsof er tog een redelijk neerslaggebied op de alpen afkoerst...quote:Op donderdag 17 januari 2008 18:04 schreef Jodelaar het volgende:
AlpenWeer 18 Jan - 24 Jan
Vrijdag - 18 Jan
Vanacht komt er een actief neerslag gebied via Duitsland de alpen binnen. In dit gebied ligt de sneeuwgrens rond de 1200 meter en kan er matige sneeuwval ontstaan. Vooral de noordelijke alpen (oostenrijk en zwitserland) kunnen 20 cm sneeuw verwachten. Frankrijk hoeft niet te veel verwachten, er kan een vlokje vallen maar veel zal het niet zijn. 1 a 2 cm. Temps liggen tussen -3 en +4 graden.
[[ afbeelding ]
Ja, sowieso zie ik het alweer beter in omdat eigenlijk geen enkel model voor echt hoge 850 hpa temps gaan voor Oostenrijk (frankrijk dan weer wel), alleen ja het neerslagsignaal verdwijnt wel. We zien welquote:Op donderdag 17 januari 2008 19:13 schreef geepke het volgende:
[..]
Indd, dan worde de mooie kaarten die ukmo de afgelopen dagen zeer constant liet zien gewoon weer in een mep van de tafel afgeveegd. Maargoed we wachten af. 22 januari is het vollemaan, regelmatig volgt hier binnen 3 dagen een weersomslag uit.
Je ziet het heel erg uit elkaar vallen dat neerslag gebied en daarom kan er een klein vlokje vallen. Het trekt ook te ver zuidwaards waardoor het de franse alpen maar moeilijk zal aandoen.quote:Op donderdag 17 januari 2008 19:18 schreef geepke het volgende:
[..]
Ik lees overal inderdaad dat er geen (of heel weinig) sneeuw word verwacht voor de franse alpen vannacht maar alsk de radar bekijk: http://www.meteox.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=loop1uur lijkt het toch alsof er tog een redelijk neerslaggebied op de alpen afkoerst...
is dat voor jou plaats?quote:Op donderdag 17 januari 2008 21:23 schreef Jodelaar het volgende:
http://wxweb.meteostar.com/sample/sample_C.shtml?text=EDDM#
je hebt indd gelijk, een paar uur geleden zag het er allemaal nog redelijk hevig uitquote:Op donderdag 17 januari 2008 20:02 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Je ziet het heel erg uit elkaar vallen dat neerslag gebied en daarom kan er een klein vlokje vallen. Het trekt ook te ver zuidwaards waardoor het de franse alpen maar moeilijk zal aandoen.
Nee is munchen, maar haal daar er 4 / 5 graden vanaf en je heb onze plaats, op die site heb je denk ik ook wel voor franse alpen een plaats (alleen grote plaatsen geven ze weer)quote:
Hoe zoek jij op die site's naar europese plaatsen?quote:Op donderdag 17 januari 2008 21:42 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Nee is munchen, maar haal daar er 4 / 5 graden vanaf en je heb onze plaats, op die site heb je denk ik ook wel voor franse alpen een plaats (alleen grote plaatsen geven ze weer)
Of je kijkt naar die 850 hpa waardes.
Jullie met je appartementen, wij hebben daar een huisquote:Op donderdag 17 januari 2008 21:50 schreef geepke het volgende:
mijn appartementje
[ link | afbeelding ]
Oh.. over een paar jaar heb ik dat ook hoor,quote:Op donderdag 17 januari 2008 21:55 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Jullie met je appartementen, wij hebben daar een huis
Grenoble:quote:Op donderdag 17 januari 2008 21:54 schreef geepke het volgende:
[..]
Hoe zoek jij op die site's naar europese plaatsen?
Zou je anders even chambery,grenoble,albertville of als ie die allemaal neit vind lyon op kunnen zoeken?
Met uitzicht op de berg hoop ik?quote:Op donderdag 17 januari 2008 21:50 schreef geepke het volgende:
mijn appartementje
[ link | afbeelding ]
Hehequote:Op donderdag 17 januari 2008 21:57 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Oh.. over een paar jaar heb ik dat ook hoor,
maak je daar maar geen zorgen over.![]()
Áls er nog sneeuw ligt natuurlijk.
Metric klikken..quote:Op donderdag 17 januari 2008 22:01 schreef geepke het volgende:
ik weet nietwe hebben paar weken terug pas geboekt en veel keus was er toen niet meer
@jodelaar: niet iedereen heeft zoveel geld
maar hoe verander je die temp naar graden celsius?
Precies en ik denk dat dat appartement van jullie duurder is dan ons huis, ziet er ook mooier uit enzo.. Maarja slapen is enige wat we in dat huis doen en mss in de avond pokeren. De rest doen we allemaal op de piste, restaurant of in de apreski barquote:Op donderdag 17 januari 2008 22:07 schreef geepke het volgende:
haha beter bekeken dan! ben jaloersmaargoed k mag ook neit kagen, er zijn zat mensen die zowiezo niet eens de gelegenheid hebben om op wintersport te gaan!
leukquote:Op donderdag 17 januari 2008 22:14 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Precies en ik denk dat dat appartement van jullie duurder is dan ons huis, ziet er ook mooier uit enzo.. Maarja slapen is enige wat we in dat huis doen en mss in de avond pokeren. De rest doen we allemaal op de piste, restaurant of in de apreski barEnige nadeel is dat het huis (niet te zien op de foto) op een bultje ligt en dat we we een weggetje van 160 meter a 28% steiging (leuk in de zomer
) op moeten en dat is soms niet eens te doen met sneeuwkettingen
. En dat de piste 3 km verder is.
Zo ongeveer naast de piste, ook ongeveer 10meter lopen.quote:Op donderdag 17 januari 2008 22:00 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Hehe
Wel mooie appartementen hebben jullieNaast de piste of niet? Wij hadden in Ischgl een appartement naast de piste, 10 meter lopen en je kon de lift in
Wij hebben een Bushalte pal voor het Huis.. Dus dat is wel weer mooi maar die kan soms niet komen als er te veel sneeuw ligt.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 17:37 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Zo ongeveer naast de piste, ook ongeveer 10meter lopen.
Voor het appartement is een bushalte, om het kwartier komt er een bus.
Busverbinding is,kan mijn woonplaats nog een puntje aan zuigen.
Het ens is zeker niet slecht, dit keer is hij ook goed voor Frankrijk. Toen ik deze post maakte was het nog erger dan wat er nu te zien is, toen zag je een +10 hpa gebied pal over zwitserland.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 19:59 schreef geepke het volgende:
Indd jodelaar. Alleen het GFS laat een lichtpuntje zien vanaf eind volgende week. Maargoed, ik laat het gewoon op me afkomen, je kan er toch niks aan veranderen. Alles komt goed!
Ik hoop het ook voor jou, ben benieuwd naar je verhalen als je terugbentquote:Op vrijdag 18 januari 2008 22:39 schreef Fredo55 het volgende:
Vorig jaar lag er ook niets in het dal, alleen maar ijs. (Vastgevroren sneeuw)
Geen een vlokje sneeuw gezien.![]()
Met die februari-storm vorig jaar had ik een sneeuwstorm.![]()
Morgen vertrek ik, moet om 4uur in Goes staan, dan van Goes naar Utrecht (andere school gaat ook mee)
en dan van Utrecht naar Frankrijk.
Dus ik zit 16uur in de bus.![]()
Hopelijk ligt er wel veel sneeuw in het dal.
Wanneer vertrek jij naar Valloire?quote:Op vrijdag 18 januari 2008 23:04 schreef geepke het volgende:
[..]
Ik hoop het ook voor jou, ben benieuwd naar je verhalen als je terugbent
Maak er n superweek van!quote:Op zaterdag 19 januari 2008 15:06 schreef Fredo55 het volgende:
Over een half uur vertrek ik naar Valloire.![]()
![]()
Oberstdorfquote:Op zaterdag 19 januari 2008 14:10 schreef geepke het volgende:
Actuele temp van 13.57
Oberstdorf 9.8 ºC
Fiss 4.3 ºC
Courchevel 10.5 ºC
Val d'Isère: 0.6 ºC
Valloire 0.6ºC
Have fun, niet dat je dit nog leest maarjaquote:Op zaterdag 19 januari 2008 15:06 schreef Fredo55 het volgende:
Over een half uur vertrek ik naar Valloire.![]()
![]()
Thanks voor de update!quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:02 schreef Jodelaar het volgende:
Lap tekst
Zeker, maar das veelste ver, -30 850 hpa boven Oostenrijkquote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:05 schreef geepke het volgende:
Jodelaar, Heb je de nieuwe GFS 12Z run al gezien![]()
1 2 3 4 5 | Mittelstation Fellhornbahn Mittelstation 1780 m heiter -1,00 ° C 130 cm Pulver auf f. Altschnee 5 cm am 18.01. Gipfelstation Fellhornbahn Gipfelstation 1967 m heiter -1,00 ° C 130 cm Pulver auf f. Altschnee 10 cm am 18.01. Talstation Kanzelwandbahn Talstation 1087 m heiter 1,00 ° C 40 cm fester Altschnee Bergstation Kanzelwandbahn Bergstation 1957 m bewölkt -1,00 ° C 130 cm Pulver auf f. Altschnee 10 cm am 18.01. |
-40 zelfsquote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:09 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Zeker, maar das veelste ver, -30 850 hpa boven OostenrijkOh deze run is ook veel beter voor komende week
![]()
Die -40 zie ik niet?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:12 schreef IedeK. het volgende:
[..]
-40 zelfs( of zie ik dat verkeerd?
)
dat is op 500 hpaquote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:19 schreef IedeK. het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Deze toch, of zie ik de verkeerde soort kaarten?
Zo denk ik ook, van mij hoeft het echt niet te sneeuwen in nederland. Als het maar goed is als wij op wintersport gaat, kost redelijk veel geld en als het net als vorig jaar isquote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:22 schreef IedeK. het volgende:
En voor 3 meter sneeuw in Oostenrijk wil ik een Nederlandse flutwinter best door de vingers zien.
Dat hoop ik ookquote:Op zaterdag 19 januari 2008 18:51 schreef geepke het volgende:
ohh.. k hoop egt dat het zo blijft en dat er lekker veel sneeuw bijkomt en dan vooral in de franse alpen![]()
We wachten af!
waar ga je ook alweer heen? en wanneer?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 19:00 schreef fate het volgende:
[..]
Dat hoop ik ook. Alhoewel ik momenteel niet goed weet wat ik nu moet denken van het weer de komende week (en nadien).
Een verse dump op skivakantie is altijd mooi meegenomen!
Naar les menuires alsk t ne goed herrinerquote:Op zaterdag 19 januari 2008 19:04 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
waar ga je ook alweer heen? en wanneer?
In 2004Hadden we elke nacht een sneeuwdump en overdag strak blauwe lucht
Hoe hoog is Valloire dan? max 1.1 graden op de top zeker? in het dal moet het wel warmer zijn geweest. Anders is het daar wel een heel raar Klimaatquote:Op zaterdag 19 januari 2008 19:07 schreef geepke het volgende:
[..]
Naar les menuires alsk t ne goed herrinerEn als de bron van meteoconsult klopt valt valloire kouder uit als de omgeving... vandaag max van 1.1 graden... Ik wacht af, alles komt goed!
Daar moet je sowieso niet kijken, ik geloof dat hun kijken naar een eigen model die wij niet kunnen zien. 7 Graden op woensdag, jajaquote:Op zaterdag 19 januari 2008 19:13 schreef geepke het volgende:
k weet alleen dat de meting voor de plaats zelf gelden,dus voor het dal.
max van 1.1 op grote hoogte was wel mogelijk maar en actuele temp van 1.1 in het dal is ook zeker mogelijk maar max temp van 1.1 in het dal, never nooitquote:Op zaterdag 19 januari 2008 19:28 schreef geepke het volgende:
dus je denkt dat de actuele temps wel kunne kloppe fniet?
Jawel dat klopt gewoon, meestal als het strakke blauwe lucht overdag is geweest volgen er koude avonden / nachten. Dan heb je altijd kristalsneeuw in de ochtend.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 19:50 schreef geepke het volgende:
ja valloire nu -0.2 geeft ie aan maar dat zou dan volgens jou niet kloppe?
De maximale temperatuur over de gehele dag bedoel je he? Lijkt me echt niet dat het klopt maar okquote:Op zaterdag 19 januari 2008 20:02 schreef geepke het volgende:
maar dan zou dus die max van 1.1 ook moeten kloppen... lijkt me danachja we zien t wel
Alpe d'huez was hetquote:Op zaterdag 19 januari 2008 19:04 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
waar ga je ook alweer heen? en wanneer?
In 2004Hadden we elke nacht een sneeuwdump en overdag strak blauwe lucht
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ski, Schnee & Schnaps!
quote:Op zondag 20 januari 2008 16:57 schreef Jodelaar het volgende:
t-min ins tal -6.4
t-max ins tal +9.8
t-act ins tal -0.8
t-min am berg -2
t-max am berg +4
t-act am berg -0.1
Zo erg is het dus nietIn frankrijk lokaal 20cmSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Is van een reclame van Noorwegen maar dit is geen plaatje uit noorwegen, is een plaatje uit Kitzbuhel van Vorig jaarquote:Op maandag 21 januari 2008 12:12 schreef fate het volgende:
[..]
lol, in noorwegen zo weinig sneeuw?.
5 cm hooguit in Frankrijk. Oostenrijk wordt het beste voor de dump, lokaal 50 / 60 cm mogelijk door een front dat activeerd boven Duitsland.quote:Op maandag 21 januari 2008 19:35 schreef fate het volgende:
@Jodelaar: ze voorspelden toch ook een 10-20-tal cm voor frankrijk morgenvroeg?![]()
Geepke: is jouw grafiek voor frankrijk?En ik hoop ook ontzettend hard dat er zondag toch wel een dump volgt in frankrijk...
Ver? Het is morgen al Dinsdag hoorquote:Op maandag 21 januari 2008 20:16 schreef geepke het volgende:
Het is niet slim om zover vantevoren dat te roepen... schuift het front een stukje op richting westen valt frankrijk in de prijzen
Ik dacht dat je het over aankomende zondag hadquote:Op maandag 21 januari 2008 20:23 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Ver? Het is morgen al Dinsdag hoorAlle modellen zien niet meer dan 5 cm bij jullie vallen. En jullie hebben wel even genoeg gehad vind je niet?
Alsof Snow-Forcast hier mee kijkt, inderdaad geeft SF nu ook meer dan 5 cm voor jullie regio en nu ineens minder voor Oostenrijkquote:Op maandag 21 januari 2008 21:09 schreef geepke het volgende:
[..]
Ik dacht dat je het over aankomende zondag haden er zijn wel degelijk zat modellen te vinden die frankrijk meer dan 5cm geven
quote:Op maandag 21 januari 2008 22:08 schreef fate het volgende:
Mmja we hebben wel al een deel gehad maar dat was vooral in de maritieme alpen en niet zo ontzettend veel waar ik (en geepke) ongeveer zitten. Ondertussen is er alweer een stuk gesmolten en is ook in frankrijk de sneeuw hard en vol ijsplekken.
Een echte dump zou ik wel zien zitten, over de hele alpen een meter ofzo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maarrr... het zal wel weer veranderen
Ski, Schnee & Schnaps!
quote:Op dinsdag 22 januari 2008 01:20 schreef Jodelaar het volgende:
Frankrijk gangers, jullie krijgen later wel je portie, open daarom niet deze spoiler
Kaarten zien er mooi uit voor de oostenrijk gangers inderdaad.. maar het is wat ik zei... schuift het front iets richting het westen valt frankrijk net zo goed in de prijzen.. gistere gaven de kaarten nog 0.00 mm aan voor frankrijk komende zondag, vandaag iniedergeval al 5mm dus wie weet. We wachten af!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maarrr... het zal wel weer veranderen
Dat van zondag is een Nordstau en kan dus alleen gebeuren als de hogedruk isobaren heel dichtbij elkaar liggen (met een klein lage druk gebiedje in de buurt), schuift dit naar het westen dan valt er helemaal niets. Nord-stau is eigenlijk alleen voor de noordelijke alpen. Vandaar dat als dit uitkomt het moeilijk wordt dat er sneeuw valt in Frankrijk.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:29 schreef geepke het volgende:
[..]
Kaarten zien er mooi uit voor de oostenrijk gangers inderdaad.. maar het is wat ik zei... schuift het front iets richting het westen valt frankrijk net zo goed in de prijzen.. gistere gaven de kaarten nog 0.00 mm aan voor frankrijk komende zondag, vandaag iniedergeval al 5mm dus wie weet. We wachten af!
850 meter is denk ik dan ook sneeuwvrij, sneeuwgrens ligt de laatste tijd net rond de 1000 meter. Als dat van zondag door gaat krijgen jullie ook genoeg.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 14:35 schreef axz0l het volgende:
@ jodelaar..
hoe zit het met Tirol? Wildschönau... (niederau op ong. 850 meter.. ) forecast voor daar klopt 9 van de 10 x niet
Als het een volbloed noordstau zou zijn heb je indd gelijk. Maar op de kaarten is echter geen complete noordstau te zien... het neerslaggebied komt duidelijk van nnw aan. Dit zou kunnen betekenen dat de Noord-Franse alpen ook nog hun graantje mee zouden kunnen pikken.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:37 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Dat van zondag is een Nordstau en kan dus alleen gebeuren als de hogedruk isobaren heel dichtbij elkaar liggen (met een klein lage druk gebiedje in de buurt), schuift dit naar het westen dan valt er helemaal niets. Nord-stau is eigenlijk alleen voor de noordelijke alpen. Vandaar dat als dit uitkomt het moeilijk wordt dat er sneeuw valt in Frankrijk.![]()
SMS van die skileraar;
"Het is niet normaal hoe hard het nu sneeuwt en waait boven, dit heb ik nog niet meegemaakt, kanzelwand en de fellhorn bahn mogen niet eens meer naar boven. Alle mensen die boven op de piste waren worden nu verzocht onmiddelijk naar het dal te skien of in de adlerhorst te gaan zitten, windstoten van 120 kmpu en zware sneeuwval, er is nu al zoon 15 cm verse sneeuw gevallen en het ziet er niet uit dat het vandaag nog gaat stoppen, keep you sms'd groeten mathias"
Dan mag het dus eigenlijk geen nordstau genoemd worden. Oper is wel 3x achter elkaar al een uitbijter qua neerslag. Even afwachten gewoon.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 15:52 schreef geepke het volgende:
[..]
Als het een volbloed noordstau zou zijn heb je indd gelijk. Maar op de kaarten is echter geen complete noordstau te zien... het neerslaggebied komt duidelijk van nnw aan. Dit zou kunnen betekenen dat de Noord-Franse alpen ook nog hun graantje mee zouden kunnen pikken.
[ link | afbeelding ]
Ik wou je een PM sturen maar er komt te staan " De inbox "geepke" is niet beschikbaar " heb namelijk een vraag..quote:Op dinsdag 22 januari 2008 16:23 schreef geepke het volgende:
even een kleine update voor de franse alpen. De afgelope run was een stukje positiever als de runs van gistere. Lagere temperaturen maar helaas weinig neerslag de komende (1.5) week. Dit kan echter nog veele malen veranderen. We zullen zien.....
[ link | afbeelding ]
Waar zie je op die grafiek eigelijk de neerslag? Ik zie links de temp staan en rechts de regen maar die grafiek is toch de temp of ben ik niet helemaal mee?quote:Op dinsdag 22 januari 2008 16:23 schreef geepke het volgende:
even een kleine update voor de franse alpen. De afgelope run was een stukje positiever als de runs van gistere. Lagere temperaturen maar helaas weinig neerslag de komende (1.5) week. Dit kan echter nog veele malen veranderen. We zullen zien.....
[ link | afbeelding ]
de onderste lijnquote:Op dinsdag 22 januari 2008 19:18 schreef fate het volgende:
[..]
Waar zie je op die grafiek eigelijk de neerslag? Ik zie links de temp staan en rechts de regen maar die grafiek is toch de temp of ben ik niet helemaal mee?
Volgens laatste update van snow-forecast gaat de sneeuwzone van zondag meer oostelijk en nauwelijks oostenrijk aandoen...
Ik weet niet, ik weet niks van deze site... Heb me alleen aangemeld omdat ik dit topic interresant vondtquote:Op dinsdag 22 januari 2008 17:47 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Ik wou je een PM sturen maar er komt te staan " De inbox "geepke" is niet beschikbaar " heb namelijk een vraag..
Hopelijk vanaf volgende week beter hé, we zien wel. Eind volgende week is het eindelijk zover dus zou fantastisch zijn moest het net sneeuwen + kouderquote:Op woensdag 23 januari 2008 17:34 schreef geepke het volgende:
Vooruitzichten Franse alpen t/m zondag 27 januari.
Ja ik hoop het ook! Zelf ga ik ook vanaf 2 feb op vakantiequote:Op woensdag 23 januari 2008 18:53 schreef fate het volgende:
Geepke![]()
[..]
Hopelijk vanaf volgende week beter hé, we zien wel. Eind volgende week is het eindelijk zover dus zou fantastisch zijn moest het net sneeuwen + kouder.
Volgens het gemiddelde van die grafiek is de neerslag wel telkens max 5mm, hoeveel sneeuw is dat dan? Toch niet zoveel lijkt mequote:Op donderdag 24 januari 2008 22:27 schreef Jodelaar het volgende:
Vanaf februari weer gewoon een wc of een via de noord, ziet er wel steeds beter uit ja.
Dat is tog al wel snel 20 cm dan hoor.. Ok, het is niet erg veel maar het is wel weer even voor 5 dagen genoeg sneeuw.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 15:05 schreef fate het volgende:
[..]
Volgens het gemiddelde van die grafiek is de neerslag wel telkens max 5mm, hoeveel sneeuw is dat dan? Toch niet zoveel lijkt me.
Schitterend plaatje!quote:
Was net nog mooierquote:Op vrijdag 25 januari 2008 15:22 schreef Cootz het volgende:
[..]
Schitterend plaatje!
Het is lekker wintersportweer deze week. Droog met 's nachts lichte vorst en overdag regelmatig een lekker zonnetje en aangename temperaturen. Ook voor de sneeuw is dat nog niet eens zo'n probleem. Al is het wel goed dat het na een weekje weer wat kouder wordt, met wat meer kans op nieuwe sneeuw. Ik ga zelf van 16-23 februari naar Oostenrijk (Tirol, Fiss/Serfaus) dus er mag natuurlijk best wat verse sneeuw vallen in de eerste helft van febuari
Wist ik niet dat dat zoveel verschil wasquote:Op vrijdag 25 januari 2008 15:20 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Dat is tog al wel snel 20 cm dan hoor.. Ok, het is niet erg veel maar het is wel weer even voor 5 dagen genoeg sneeuw.
Mwa, die ensebles moet je niet zo heel erg geloven, meestal komt er als er sneeuw valt wel 5 cm bij, die neerslag in de ens zijn voor regen en hebben dus moeite met sneeuw. Als je wil weten hoeveel sneeuw er valt moet je bij wetter3.de zijn.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 15:26 schreef fate het volgende:
[..]
Wist ik niet dat dat zoveel verschil was. Ik dacht dat 5mm regen iets van een 5cm sneeuw ofzo was maar des te beter
.
Overal prachtig weertje inderdaad tofste is natuurlijk snachts sneeuw overdag zon
dat plaatje wat jij poste was voor de bak sneeuw voor vandaag, die dus al niet kwam, vrijdag begint de sneeuw..quote:Op zondag 27 januari 2008 12:31 schreef fate het volgende:
[..]
Blijft al niets meer van over.
Nu wordt het weer minder koud en bijna niets van sneeuw.
Dit jaar valt er inderdaad behoorlijk wat, zeker vergeleken met vorig jaarquote:Op zaterdag 26 januari 2008 12:58 schreef Cootz het volgende:
Weer de volle laag aan de zuidkant, ze hebben in Italië niet te klagen...
Heb je wel gelijk in natuurlijkquote:Op maandag 28 januari 2008 22:14 schreef Jodelaar het volgende:
Geepke is nu even boarden, misschien doen we straks een bericht. Maar ik wil wel goeds te melden hebben, en dat had ik afgelopen dagen niet
Vanaf dit weekend waarschijnlijk al sneeuw!quote:Op maandag 28 januari 2008 23:17 schreef erkel het volgende:
Vandaag was het gewoon 15 graden in Briancon(1330 meter) Maar voor overmorgen staat er al weer 3 graden overdag en lichte vorst 's nachts.
Stabiel winterweer met af en toe wat sneeuw vanaf 14 febr. zou wel prettig zijn.
Waarom niet? Niemand weet wat voor weer het over 2 weken in de Alpen is. En sneeuwkettingen moet je gewoon altijd meenemen als je op wintersport gaat!quote:Op dinsdag 29 januari 2008 12:08 schreef axz0l het volgende:
zeg half Februari zal ik naar alle waarschijnlijkheid geen sneeuwkettingen nodig hebben hé in regio tirol (+/- 800 meter). hmm neem ze toch maar mee voor de zekerheid
Inderdaad... En helemaal als je zomerbanden hebt...quote:Op dinsdag 29 januari 2008 14:26 schreef ReWinD het volgende:
[..]
Waarom niet? Niemand weet wat voor weer het over 2 weken in de Alpen is. En sneeuwkettingen moet je gewoon altijd meenemen als je op wintersport gaat!
Tijdens winterse omstandigheden mag je in Duitsland niet eens meer rijden op zomerbanden. Dus als je op wintersport gaat lijken me winterbanden wel een hele slimme keusquote:Op dinsdag 29 januari 2008 23:07 schreef AlmightyArjen het volgende:
[..]
Inderdaad... En helemaal als je zomerbanden hebt...
Ik ga vanacht vertrekken met de auto naar zwitserland dus het kan best nog wel leuk worden als er echt wat gaat vallenquote:Zon snel terug in Zwitserland
Vrijdagochtend 1 februari sneeuwt het in sommige Zwitserse skidorpen licht boven 500 tot 700m. Later kruipt die grens omhoog naar 1100m. Op 2000m is het dan -1ºC bij een harde tot stormachtige wind uit zuidwest tot west. Vrijdagavond begint het koufront binnen te dringen en begint het ook overal te sneeuwen. Eerst boven 800m, maar al snel ook boven 600m. Op 2000m is het dan al -4ºC. Zaterdag koelt het verder af en houdt de sneeuwval aan. In de nacht op zondag klaart het op. Na een koude nacht wordt zondag dan ook een schitterende skidag. Maandag neemt de bewolking weer toe en sneeuwt het weer licht boven 800m. Dinsdag is in west-Zwitserland en in Graubünden de zon terug, terwijl het in het noorden bewolkt blijft. Woensdag overdag sneeuwt het licht boven 1200 meter. Donderdag en vrijdag is het flink zonnig bij stijgende temperaturen.
ijzig wordt het niet hoor.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 17:16 schreef erkel het volgende:
Ik ga vrijdag, maar ik hoop wel dat er nog wat verse sneeuw gaat vallen. IJzige pistes zijn ook niet alles.
Sneeuwhoogtes Serre-Chevalier volgens de ANWB:
Berg: 200 cm
Dal: 100 cm
Kortom dikke prima
dooisneeuw, maar geen ijsplaten wat hij bedoeld.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 19:05 schreef axz0l het volgende:
hoezo niet?
Geen verse sneeuwval, veel skiérs.. boven 0 overdag, mogelijk mist en strenge vorst in de nacht is toch de ideale combi voor ijzige piste's ? Ik ga a.s. vrijdag
Ow bedoel ik datquote:Op zaterdag 9 februari 2008 19:22 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
dooisneeuw, maar geen ijsplaten wat hij bedoeld.
Als je zegt dat het ijzig wordt dan bedoel je ijsplaten, ijsplaten zijn inderdaad niet echt leuk maar dooisneeuw is goed te doen. Eigenlijk is dit gewoon herstelde poedersneeuwquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |