Briancon krijgt genoeg sneeuw vanaf morgenquote:Op donderdag 3 januari 2008 21:29 schreef erkel het volgende:
Dit jaar ga ik voor de 2e keer op wintersport, 10 dagen vanaf 14 februari. Vorig jaar was het Les2Alpes en dit jaar wordt het Brainçon. Condities zijn op dit moment redelijk, tot op 1500 meter 40 cm sneeuw.
Vorig jaar begin februari kwamen we in een zonovergoten Les2Alpes aan en weinig sneeuw tot aan 1600 meter. Tweede helft van de week begon het toen fors te sneeuwen en viel er zelfs in het dal een halve meter.
Dus zon en goede sneeuw gehad, hopelijk dit jaar weer
Mooiquote:Op donderdag 3 januari 2008 21:41 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Briancon krijgt genoeg sneeuw vanaf morgen.
21 Januari ga ik voor een week op wintersport naar Valloire, Franse Alpen.quote:Sneeuw & piste informatie skioord not set
sneeuwhoogte dal 45 cm
sneeuwhoogte berg 130 cm
sneeuwtoestand -
pistetoestand verse sneeuw
open ski liften 25
aantal ski liften 29
afdalingsdal mogelijk
lengte vd piste 150
lengte langlaufpistes 25
hoogte skigebied 1400-2600
Over 2 weken zit ik in Valloire, in een zijdal van de Maurienne Vallei.quote:Deel Franse Alpen zonder stroom
Hevige sneeuwval heeft zondag in delen van het Franse Alpendepartement Savoie tot stroomonderbrekingen geleid.
Naar schatting driezuidend huishoudens moesten het het grootste deel van zondag zonder elektriciteit stellen. De stroom viel onder meer uit in de Maurienne Vallei.
Enkele skigebieden zoals die van Lanslebourg en Bonneval hebben ook te kampen gehad met stroomuitval berichtte de Franse radiozender France
Daarom heb ik dit plaatje in de op geplaatst:quote:Op zaterdag 5 januari 2008 22:27 schreef fate het volgende:
Teeveepee.
Ik ga naar Alpe d'Huez in de week van 2-9 februari. Komen nog een paar mooie sneeuw dumps deze week als ik zo naar de voorspellingen kijk
.
De westcirculatie komt net op gang na de fohn van de voorbije dagen dus dat kan voor heel wat sneeuw zorgen in de ganse alpen...
Leuke link, ook van snow-forecast met overzichtje van de alpen. Je kan wel maar 3 dagen ver kijken als niet-member.
http://www.snow-forecast.com/maps/dynamic/alps
Ja zo was het bij ons ook, maar dan nog erger, heb denk ik nog wel fotos. Zal ze even opzoeken.quote:Op zondag 6 januari 2008 02:30 schreef erkel het volgende:
Wat sneeuwfoto's van vorig jaar uit eigen collectie:
Begin van de week:
[ afbeelding ]
Einde van de week:
[ afbeelding ]
Vanaf Donderdag avond inderdaad weer een actief frontje (zeer veel wind) en sneeuw. Laat de sneeuwgrens naar 900 meter (zuid duitsland / oostenrijk) - 1100 meter (zwitserland) - 1300 meter Frankrijk / Italie. Maar dat is in mijn ogen te ver om te voorspellen.quote:Op zondag 6 januari 2008 21:59 schreef fate het volgende:
En vanaf vrijdag waarschijnlijk weer naar 1100 meter en weer wat sneeuw.
Ik zit 30km onder je.quote:Op maandag 7 januari 2008 12:37 schreef DakDuuf het volgende:
* DakDuuf gaat ook weer skieeen:)
Eind februarie koningsleite:) 1600 m hoogte.
Eind april, Dutch snow week in Val thorens:)
Mja maar er smelt nu veel weg. Maar komt wel goed hoor. Eind volgende week zit een Winterse periode weer op ons te wachten.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 14:30 schreef fate het volgende:
Da's best warm.
Maar je krijgt nieuwe sneeuw:
[ afbeelding ]
Alpe dhuez (waar ik naartoe ga) ligt denk ik nog net in het roos.
Mooi zo!quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:11 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Mja maar er smelt nu veel weg. Maar komt wel goed hoor. Eind volgende week zit een Winterse periode weer op ons te wachten.
wetterzentrale.de hoge druk impulsen bij Noorwegen brengt kouquote:Op dinsdag 8 januari 2008 16:01 schreef fate het volgende:
[..]
Mooi zo!. Hoe weet je dat?
. En hopelijk koud + mooie pak sneeuw
.
quote:(meting: 8/01/2008 9:44:16 )
Berg: 100cm
Dal: 45cm
Pistekwaliteit: goed
Pistes open : 74
Dalafdaling : middelstation
Sneeuwkwaliteit : poedersneeuw
Liften open : 33 v/d 34
Laatste sneeuwval : 06.01.2008
Sneeuwhoogte.nl houdt het iets minder indrukwekkend en voorspelt een 40-tal cm in Oostenrijk en Zwitserland en zo'n 50cm in Frankrijk. In elk geval : sneeuwquote:Een lagedrukgebied ten westen van de Britse Eilanden krijgt een aftakking die het kanaal intrekt en koude lucht richting de alpen stuurt. De zuidenwind zorgt voor drukverschillen tussen de west en de zuidalpen, waardoor er een zogenaamd genua-laag gaat ontstaat. Dit zorgt allereerst van donderdag op vrijdag voor sneeuw in de Franse zuidalpen en later de zuidkant van de alpen. In de nacht van vrijdag op zaterdag bereikt de koude lucht de westalpen, waardoor er echt vuurwerk ontstaat. Het Genualaag wordt door de botsing van koude en warme lucht tot leven gewekt en zorgt voor erg veel sneeuw vanaf zo'n 800-1400 meter. Eerst de westalpen (lees de complete Franse Alpen), maar in de loop van de zaterdag de complete zuidkant van de alpen. Het is wat warmer waardoor gebieden in de hoofdkam ook van de sneeuwval zullen profiteren.
[...]
Vanaf maandag lijkt zich een identiek scenario voor te doen met wederom veel sneeuw in de westalpen en de zuidkant van de Alpen. Mochten de beide fronten in volle hevigheid de zuidkant bereiken, kijk dan niet raar op als er volgende week dinsdag 150-200 cm vers opgetekend wordt. Midden volgende week waarschijnlijk pas na een week van zuidfohn eindelijk de broodnodige afkoeling en sneeuw voor de noordalpen. In het kort; het 7e poederalert is van kracht; het westen en zuiden zijn komend weekend een GO, de noordalpen een NO. Ga je vanaf komend weekend naar de noordalpen dan is het positieve nieuws; er is zon, bij een lekkere temperatuur, maar voor verse sneeuw zit je daar niet goed. Na het weekend lijkt de zuidstau en zuidfohn (nog even) aan te houden.
http://www.versesneeuw.com/
quote:Ga je vanaf komend weekend naar de noordalpen dan is het positieve nieuws; er is zon, bij een lekkere temperatuur, maar voor verse sneeuw zit je daar niet goed. Na het weekend lijkt de zuidstau en zuidfohn (nog even) aan te houden.
Nacht van vrijdag op zaterdag sneeuw en dan maandag-dinsdag ofzo ook nog sneeuwquote:Op donderdag 10 januari 2008 01:08 schreef bietelboer het volgende:
Iemand een idee wat het weer voor volgende week in Val Thorens word?
Ga vrijdag een weekje Boarden
De situatie van Zaterdag is zeer moeilijk te voorspellen (nog altijd), Omdat er een Lage Druk gebied in deze run wat minder ver uitzakt waardoor er minder neerslag is in de alpengebieden maar meer (30 mm) in Zuid Holland / Zeeland.quote:Op donderdag 10 januari 2008 12:54 schreef fate het volgende:
Als ik het zo zie gaat er uiteindelijk altijd minder sneeuw vallen dan ze voorspellen... Snowforecast geeft voor dit weekend bv een 20tal cm voor Frankrijk, oorspronkelijk was gezegd dat er een halve meter ging vallen. Ben benieuwd hoeveel vlokjes er nu echt gaan uitvallen.
![]()
[..]
Nacht van vrijdag op zaterdag sneeuw en dan maandag-dinsdag ofzo ook nog sneeuw.
Shit dat wordt in de sneeuw rijdenquote:Op donderdag 10 januari 2008 12:54 schreef fate het volgende:
Als ik het zo zie gaat er uiteindelijk altijd minder sneeuw vallen dan ze voorspellen... Snowforecast geeft voor dit weekend bv een 20tal cm voor Frankrijk, oorspronkelijk was gezegd dat er een halve meter ging vallen. Ben benieuwd hoeveel vlokjes er nu echt gaan uitvallen.
![]()
[..]
Nacht van vrijdag op zaterdag sneeuw en dan maandag-dinsdag ofzo ook nog sneeuw.
Groot Lawine gevaar, wilt niet zeggen dat er geen sneeuw meer ligt he. Meeste pistes in de alpen zijn gewoon open met nog 20 cm sneeuw, lijkt me niet dat dat is veranderd. Kunnen ook andere redenen zijn maar ik verwacht niet dat het door een sneeuw tekort komt.quote:Op donderdag 10 januari 2008 18:00 schreef Fredo55 het volgende:
Dinsdag waren er nog 74 pistes open, vandaag 64.
Liften open : 33 v/d 34.. vandaag 30 v/d 34.
Kaprun is sowieso sneeuwzeker in die periode. En de Gletscher is ook heel goed te doen daar, toppie gebied daarquote:Op donderdag 10 januari 2008 18:07 schreef Rewimo het volgende:
Ik ga pas in maart omdat zoonlief laat vakantie heeft (DLD). Gelukkig kun je in Kaprun naar de gletscher, dus skieën gaat gewoon lukken. En natuurlijk al lekker veel zon dan, normaal gesproken
Waarom ga ik ook naar Frankrijk skiën volgende maand.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 19:47 schreef Jodelaar het volgende:
Frankrijk; Hier valt de minste sneeuw omdat het neerslaggebied begint met een Regenfront; 10 / 30 cm
Zwitserland; Vooral in de buurt van St Moritz kan veel sneeuw vallen 20 / 70 cm
Italie; Italie verwacht ik de meeste sneeuw, dit omdat het neerslag gebied uitbreid naar het zuiden; 40 / 80 cm
Oostenrijk; Sneeuwgrens ligt de hele dag rond de 800 / 1200 meter. Moeilijk te voorspellen waar de sneeuw gaat vallen. Verwacht is 20 / 60 cm. In Salzburger land waarschijnlijk wat meer.
Duitsland; 10 / 30 cm. Garmisch misschien wat meer met 40 cm.
Hecht maar niet teveel waarde aan die voorspellingen, in Les Menuires was vanochtend al 20 cm gevallen, en het blijft tot nu toe alleen maar doorsneeuwen. Ik denk dat er al wel 40 cm gevallen is. Dus er valt genoeg sneeuwquote:Op zaterdag 12 januari 2008 12:15 schreef fate het volgende:
[..]
Waarom ga ik ook naar Frankrijk skiën volgende maand.![]()
Hopelijk valt er dinsdag wat meer daar maar de voorspelling is niet zoveel cm...
Waar?quote:Op zaterdag 12 januari 2008 16:52 schreef Jodelaar het volgende:
Voorspelling voor Volgende week zijn erg slecht..op 1400 meter al 12 graden met regenbuitjes..
nou voor de gehele alpen rond donderdag prut. En vooral frankrijk, zwitserlandquote:Op zaterdag 12 januari 2008 17:46 schreef Blik het volgende:
[..]
Waar?
De Alpen zijn redelijk groot, en dus de temperatuursverschillen tussen Frankrijk, Zwitserland, Italie en Oostenrijk ook. Misschien een idee om je uitspraken iets te nuanceren naar gebieden toe
Is verboden door Imageshack ofzoquote:Op zaterdag 12 januari 2008 17:52 schreef geepke het volgende:
waarom kan ik geen afbeelding plaatsen via imageshack?
Hehe, ga jij ook al naar Valloire?quote:Op zaterdag 12 januari 2008 17:51 schreef geepke het volgende:
Indd, eerlijk gezegt vind ik die uitspraak nergens op slaaniig niet voor mijn gebied dat op 1430 meter hoogte ligt (valloire)
Wel frappant dat je binnen 4 uur er compleet anders tegenaan kijkt.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 19:38 schreef Jodelaar het volgende:
Tekst
Niets is zo verschillend als het weerquote:Op zaterdag 12 januari 2008 19:58 schreef IedeK. het volgende:
[..]
Wel frappant dat je binnen 4 uur er compleet anders tegenaan kijkt.
Maar ik ben iig voor een bak sneeuw!
Hehe.. Dat is natuurlijk wel een nadeel. Maar zo erg is dat niet, wij gingen vorig jaar op de beruchte zaterdag op vakantie (sommige plaatsen meer dan 70 cm en lange files op de duitse snelwegen).. Viel allemaal wel erg mee en we waren 2 uurtjes later maar daar hadden we al rekening mee gehouden door 3 uur eerder weg te gaan.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 23:37 schreef Blik het volgende:
Hoop niet dat het gaat sneeuwen volgend weekend, want dat wordt dan aardig wat overlast onderweg en dus een stuk later op de plaats van bestemming
Oei, dat word nog een hele klim voor de bus volgend weekend.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 23:56 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Zou wel sneeuwkettingen meenemen en zeker winterbanden
Maar hij had waarschijnlijk wel winterbanden, bussen met sneeuwkettingen heb ik alleen in 2004 (sneeuwstorm meer dan 30 cm op het wegdek) een keer gezien in het dal.. maar voor de rest nooit ookal ligt er 30 cm op de weg.quote:Op zondag 13 januari 2008 00:00 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Oei, dat word nog een hele klim voor de bus volgend weekend.
Als ik het raam uitkeek, keek ik zo een diepe afgrond in.
Vorig jaar had de bus ook geen sneeuwkettingen, maar toen lag er ook nauwelijks sneeuw.
Het ging echt stapvoets de berg op.
Gaan met de bus, dus dat is niet mijn zorgquote:Op zaterdag 12 januari 2008 23:56 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Zou wel sneeuwkettingen meenemen en zeker winterbanden
Ik geef om 3 dagen een voorspelling en ook in deze run zit de sneeuw er inquote:Op zondag 13 januari 2008 00:44 schreef Blik het volgende:
[..]
Gaan met de bus, dus dat is niet mijn zorg
En misschien is het een idee om niet per GFS-run hier de verwachtingen te posten, vooral sneeuwval is nowcasten en is amper goed te voorspellen. Iedere run is zo verschillend bij GFS. En je kunt nu natuurlijk niet voorspellen of er volgend weekend sneeuw gaat vallen, dat is nog veel te ver weg.
bussen hadden gister dus wel sneeuwkettingen (Frankrijk) tot onderin het dalquote:Op zondag 13 januari 2008 00:08 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Maar hij had waarschijnlijk wel winterbanden, bussen met sneeuwkettingen heb ik alleen in 2004 (sneeuwstorm meer dan 30 cm op het wegdek) een keer gezien in het dal.. maar voor de rest nooit ookal ligt er 30 cm op de weg.
Dat hoor ik graagquote:Op zondag 13 januari 2008 12:21 schreef kepler het volgende:
[..]
bussen hadden gister dus wel sneeuwkettingen (Frankrijk) tot onderin het dalEr was echt heel veel sneeuw gevallen, zelfs dus onderaan (zeeniveau). Hoorde veel verhalen over bussen die in de berm terecht gekomen zijn
Er is in de nacht van vrijdag op zaterdag in Frankrijk namelijk 50 cm sneeuw gevallen(Les Sybelles). Dit alles in 6 uurtjes tijd ongeveer
De hele zaterdag heeft het nog gesneeuwd, dus er is in totaal wel 60 cm gevallen denk ik zo. De pistes waren gewoon off-piste
buschauffeur zei dat het in Frankrijk overal een zooitje was vanwege hevige sneeuwvalquote:Op zondag 13 januari 2008 12:30 schreef fate het volgende:
[..]
Dat hoor ik graag.
Les Sybelles ligt redelijk dichtbij alpe d'huez waar ik heen ga dus dan zal daar ook wel veel gevallen zijn.
En ik hoop dat je voorspelling uitkomt, jodelaar, kunnen we volgende week nog eens een dump verwachten.
toen ik er was klopten die berichten aardigquote:Op maandag 14 januari 2008 11:38 schreef Blik het volgende:
In hoeverre kloppen de weerberichten op www.sneeuwhoogte.nl? Ik zie nu namelijk voor Frankrijk staan dat de sneeuwgrens volgend weekend naar 3400 meter gaat en dat het wel eens +10 graden in het dal kan gaan worden.
Dat zou wel eens mijn wintersport kunnen gaan vergallen
Ook de langere termijn berichten van 5 dagen vooruit?? (alsjeblieft niet, want van temperaturen van 10 graden en meer wordt ik echt niet vrolijk)quote:Op maandag 14 januari 2008 11:42 schreef kepler het volgende:
[..]
toen ik er was klopten die berichten aardig
lange termijn is altijd onzeker natuurlijk, maar het lijkt er toch op dat het warmer gaat worden...quote:Op maandag 14 januari 2008 11:44 schreef Blik het volgende:
[..]
Ook de langere termijn berichten van 5 dagen vooruit?? (alsjeblieft niet, want van temperaturen van 10 graden en meer wordt ik echt niet vrolijk)
De kou lijkt het te gaan verliezen, dus ja het is zeker mogelijk maar het is wel ver.quote:Op maandag 14 januari 2008 11:44 schreef Blik het volgende:
[..]
Ook de langere termijn berichten van 5 dagen vooruit?? (alsjeblieft niet, want van temperaturen van 10 graden en meer wordt ik echt niet vrolijk)
Dat is van deze site.quote:Op maandag 14 januari 2008 19:25 schreef geepke het volgende:
jodelaar, waar haal je die kaart vandaan? Hierop lijkt het allemaal nog reuze mee te vallen ofniet?
Durf het niet te zeggen gezien de reacties hier maar er is nu al een aantal runs die warm water regen onder 2500 meter geven voor Zaterdagquote:Op maandag 14 januari 2008 19:31 schreef fate het volgende:
[..]
Dat is van deze site.
Ziet er toch niet zo goed uit denk ik, vorstgrens 3000 meter oid dus algemene dooi... In de dalen zal er al snel niet veel meer overblijven vrees ik.
Ziet er naar uit dat er wel kou komt maar sneeuw komt dan zeker niet, een Scandihoog zonder sneeuw maar wel -20 op 850 hpaquote:Op maandag 14 januari 2008 20:56 schreef geepke het volgende:
k hoop dan maar dat het de 2 weken na komend weekend nog een paar keer flink gaat sneeuwen want k zit de eerste week van februari in valloire...
Je krijgt nog wel een verslagje van mij, ik ga de laatste week van Januari(volgende week dus)quote:Op maandag 14 januari 2008 20:56 schreef geepke het volgende:
k hoop dan maar dat het de 2 weken na komend weekend nog een paar keer flink gaat sneeuwen want k zit de eerste week van februari in valloire...
Maar dat tekent zich op dit moment niet op de kaarten in.. Genualaag zou mooi zijn maar is op dit moment echt niet te zienquote:Op maandag 14 januari 2008 21:51 schreef geepke het volgende:
scandihoog wil niet zeggen dat er geen sneeuw valt in de alpenregio.. Ken je de idealle wintersituatie niet met een scandihoog en n een laag ter hoogte van noord italie. Er is kans dat dit vnaf de 23-24ste zo gaat vormen.. Dat zou natuurlijk ideaal zijn!
En wat betekent dat voor iemand zoals mij?quote:Op dinsdag 15 januari 2008 11:52 schreef geepke het volgende:
Onee![]()
[ link | afbeelding ]
Dit komt er toch aardig in de buurt ofniet
Dat is niet echt een genualaag en dat is nog veelste verquote:Op dinsdag 15 januari 2008 11:52 schreef geepke het volgende:
Onee![]()
[ link | afbeelding ]
Dit komt er toch aardig in de buurt ofniet
Mja ec is ook niet zo heel erg goed, en het ens wordt ook steeds slechter, maar het zal zeker nog veranderen komende 48 uur. Ja helaas kan ik niet alle ens leden van EC, GFS met de neerslag etc zien dus ik moet het wel met de oper doen.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 18:51 schreef geepke het volgende:
het is inderdaad nog even afwachten. De weergrafieken die je hier laat zien komen van een baggerrung van het gfs af (jodelaar jij weet dit natuurlijk maar andere users wellicht niet) Ik verwacht toch dat de runs nog wel zullen verbeteren de komende dagen, al vrees ik dat er voor dit weekend neit veel meer te redden valt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |