Briancon krijgt genoeg sneeuw vanaf morgenquote:Op donderdag 3 januari 2008 21:29 schreef erkel het volgende:
Dit jaar ga ik voor de 2e keer op wintersport, 10 dagen vanaf 14 februari. Vorig jaar was het Les2Alpes en dit jaar wordt het Brainçon. Condities zijn op dit moment redelijk, tot op 1500 meter 40 cm sneeuw.
Vorig jaar begin februari kwamen we in een zonovergoten Les2Alpes aan en weinig sneeuw tot aan 1600 meter. Tweede helft van de week begon het toen fors te sneeuwen en viel er zelfs in het dal een halve meter.
Dus zon en goede sneeuw gehad, hopelijk dit jaar weer
Mooiquote:Op donderdag 3 januari 2008 21:41 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Briancon krijgt genoeg sneeuw vanaf morgen.
21 Januari ga ik voor een week op wintersport naar Valloire, Franse Alpen.quote:Sneeuw & piste informatie skioord not set
sneeuwhoogte dal 45 cm
sneeuwhoogte berg 130 cm
sneeuwtoestand -
pistetoestand verse sneeuw
open ski liften 25
aantal ski liften 29
afdalingsdal mogelijk
lengte vd piste 150
lengte langlaufpistes 25
hoogte skigebied 1400-2600
Over 2 weken zit ik in Valloire, in een zijdal van de Maurienne Vallei.quote:Deel Franse Alpen zonder stroom
Hevige sneeuwval heeft zondag in delen van het Franse Alpendepartement Savoie tot stroomonderbrekingen geleid.
Naar schatting driezuidend huishoudens moesten het het grootste deel van zondag zonder elektriciteit stellen. De stroom viel onder meer uit in de Maurienne Vallei.
Enkele skigebieden zoals die van Lanslebourg en Bonneval hebben ook te kampen gehad met stroomuitval berichtte de Franse radiozender France
Daarom heb ik dit plaatje in de op geplaatst:quote:Op zaterdag 5 januari 2008 22:27 schreef fate het volgende:
Teeveepee.
Ik ga naar Alpe d'Huez in de week van 2-9 februari. Komen nog een paar mooie sneeuw dumps deze week als ik zo naar de voorspellingen kijk
.
De westcirculatie komt net op gang na de fohn van de voorbije dagen dus dat kan voor heel wat sneeuw zorgen in de ganse alpen...
Leuke link, ook van snow-forecast met overzichtje van de alpen. Je kan wel maar 3 dagen ver kijken als niet-member.
http://www.snow-forecast.com/maps/dynamic/alps
Ja zo was het bij ons ook, maar dan nog erger, heb denk ik nog wel fotos. Zal ze even opzoeken.quote:Op zondag 6 januari 2008 02:30 schreef erkel het volgende:
Wat sneeuwfoto's van vorig jaar uit eigen collectie:
Begin van de week:
[ afbeelding ]
Einde van de week:
[ afbeelding ]
Vanaf Donderdag avond inderdaad weer een actief frontje (zeer veel wind) en sneeuw. Laat de sneeuwgrens naar 900 meter (zuid duitsland / oostenrijk) - 1100 meter (zwitserland) - 1300 meter Frankrijk / Italie. Maar dat is in mijn ogen te ver om te voorspellen.quote:Op zondag 6 januari 2008 21:59 schreef fate het volgende:
En vanaf vrijdag waarschijnlijk weer naar 1100 meter en weer wat sneeuw.
Ik zit 30km onder je.quote:Op maandag 7 januari 2008 12:37 schreef DakDuuf het volgende:
* DakDuuf gaat ook weer skieeen:)
Eind februarie koningsleite:) 1600 m hoogte.
Eind april, Dutch snow week in Val thorens:)
Mja maar er smelt nu veel weg. Maar komt wel goed hoor. Eind volgende week zit een Winterse periode weer op ons te wachten.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 14:30 schreef fate het volgende:
Da's best warm.
Maar je krijgt nieuwe sneeuw:
[ afbeelding ]
Alpe dhuez (waar ik naartoe ga) ligt denk ik nog net in het roos.
Mooi zo!quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:11 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Mja maar er smelt nu veel weg. Maar komt wel goed hoor. Eind volgende week zit een Winterse periode weer op ons te wachten.
wetterzentrale.de hoge druk impulsen bij Noorwegen brengt kouquote:Op dinsdag 8 januari 2008 16:01 schreef fate het volgende:
[..]
Mooi zo!. Hoe weet je dat?
. En hopelijk koud + mooie pak sneeuw
.
quote:(meting: 8/01/2008 9:44:16 )
Berg: 100cm
Dal: 45cm
Pistekwaliteit: goed
Pistes open : 74
Dalafdaling : middelstation
Sneeuwkwaliteit : poedersneeuw
Liften open : 33 v/d 34
Laatste sneeuwval : 06.01.2008
Sneeuwhoogte.nl houdt het iets minder indrukwekkend en voorspelt een 40-tal cm in Oostenrijk en Zwitserland en zo'n 50cm in Frankrijk. In elk geval : sneeuwquote:Een lagedrukgebied ten westen van de Britse Eilanden krijgt een aftakking die het kanaal intrekt en koude lucht richting de alpen stuurt. De zuidenwind zorgt voor drukverschillen tussen de west en de zuidalpen, waardoor er een zogenaamd genua-laag gaat ontstaat. Dit zorgt allereerst van donderdag op vrijdag voor sneeuw in de Franse zuidalpen en later de zuidkant van de alpen. In de nacht van vrijdag op zaterdag bereikt de koude lucht de westalpen, waardoor er echt vuurwerk ontstaat. Het Genualaag wordt door de botsing van koude en warme lucht tot leven gewekt en zorgt voor erg veel sneeuw vanaf zo'n 800-1400 meter. Eerst de westalpen (lees de complete Franse Alpen), maar in de loop van de zaterdag de complete zuidkant van de alpen. Het is wat warmer waardoor gebieden in de hoofdkam ook van de sneeuwval zullen profiteren.
[...]
Vanaf maandag lijkt zich een identiek scenario voor te doen met wederom veel sneeuw in de westalpen en de zuidkant van de Alpen. Mochten de beide fronten in volle hevigheid de zuidkant bereiken, kijk dan niet raar op als er volgende week dinsdag 150-200 cm vers opgetekend wordt. Midden volgende week waarschijnlijk pas na een week van zuidfohn eindelijk de broodnodige afkoeling en sneeuw voor de noordalpen. In het kort; het 7e poederalert is van kracht; het westen en zuiden zijn komend weekend een GO, de noordalpen een NO. Ga je vanaf komend weekend naar de noordalpen dan is het positieve nieuws; er is zon, bij een lekkere temperatuur, maar voor verse sneeuw zit je daar niet goed. Na het weekend lijkt de zuidstau en zuidfohn (nog even) aan te houden.
http://www.versesneeuw.com/
quote:Ga je vanaf komend weekend naar de noordalpen dan is het positieve nieuws; er is zon, bij een lekkere temperatuur, maar voor verse sneeuw zit je daar niet goed. Na het weekend lijkt de zuidstau en zuidfohn (nog even) aan te houden.
Nacht van vrijdag op zaterdag sneeuw en dan maandag-dinsdag ofzo ook nog sneeuwquote:Op donderdag 10 januari 2008 01:08 schreef bietelboer het volgende:
Iemand een idee wat het weer voor volgende week in Val Thorens word?
Ga vrijdag een weekje Boarden
De situatie van Zaterdag is zeer moeilijk te voorspellen (nog altijd), Omdat er een Lage Druk gebied in deze run wat minder ver uitzakt waardoor er minder neerslag is in de alpengebieden maar meer (30 mm) in Zuid Holland / Zeeland.quote:Op donderdag 10 januari 2008 12:54 schreef fate het volgende:
Als ik het zo zie gaat er uiteindelijk altijd minder sneeuw vallen dan ze voorspellen... Snowforecast geeft voor dit weekend bv een 20tal cm voor Frankrijk, oorspronkelijk was gezegd dat er een halve meter ging vallen. Ben benieuwd hoeveel vlokjes er nu echt gaan uitvallen.
![]()
[..]
Nacht van vrijdag op zaterdag sneeuw en dan maandag-dinsdag ofzo ook nog sneeuw.
Shit dat wordt in de sneeuw rijdenquote:Op donderdag 10 januari 2008 12:54 schreef fate het volgende:
Als ik het zo zie gaat er uiteindelijk altijd minder sneeuw vallen dan ze voorspellen... Snowforecast geeft voor dit weekend bv een 20tal cm voor Frankrijk, oorspronkelijk was gezegd dat er een halve meter ging vallen. Ben benieuwd hoeveel vlokjes er nu echt gaan uitvallen.
![]()
[..]
Nacht van vrijdag op zaterdag sneeuw en dan maandag-dinsdag ofzo ook nog sneeuw.
Groot Lawine gevaar, wilt niet zeggen dat er geen sneeuw meer ligt he. Meeste pistes in de alpen zijn gewoon open met nog 20 cm sneeuw, lijkt me niet dat dat is veranderd. Kunnen ook andere redenen zijn maar ik verwacht niet dat het door een sneeuw tekort komt.quote:Op donderdag 10 januari 2008 18:00 schreef Fredo55 het volgende:
Dinsdag waren er nog 74 pistes open, vandaag 64.
Liften open : 33 v/d 34.. vandaag 30 v/d 34.
Kaprun is sowieso sneeuwzeker in die periode. En de Gletscher is ook heel goed te doen daar, toppie gebied daarquote:Op donderdag 10 januari 2008 18:07 schreef Rewimo het volgende:
Ik ga pas in maart omdat zoonlief laat vakantie heeft (DLD). Gelukkig kun je in Kaprun naar de gletscher, dus skieën gaat gewoon lukken. En natuurlijk al lekker veel zon dan, normaal gesproken
Waarom ga ik ook naar Frankrijk skiën volgende maand.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 19:47 schreef Jodelaar het volgende:
Frankrijk; Hier valt de minste sneeuw omdat het neerslaggebied begint met een Regenfront; 10 / 30 cm
Zwitserland; Vooral in de buurt van St Moritz kan veel sneeuw vallen 20 / 70 cm
Italie; Italie verwacht ik de meeste sneeuw, dit omdat het neerslag gebied uitbreid naar het zuiden; 40 / 80 cm
Oostenrijk; Sneeuwgrens ligt de hele dag rond de 800 / 1200 meter. Moeilijk te voorspellen waar de sneeuw gaat vallen. Verwacht is 20 / 60 cm. In Salzburger land waarschijnlijk wat meer.
Duitsland; 10 / 30 cm. Garmisch misschien wat meer met 40 cm.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |