wat bedoel je met ec?quote:Op dinsdag 15 januari 2008 18:55 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Mja ec is ook niet zo heel erg goed, en het ens wordt ook steeds slechter, maar het zal zeker nog veranderen komende 48 uur. Ja helaas kan ik niet alle ens leden van EC, GFS met de neerslag etc zien dus ik moet het wel met de oper doen.
Volgens de weerberichten die ik lees is de vorstgrens nog steeds ongeveer 3200 meterquote:Op woensdag 16 januari 2008 00:19 schreef Jodelaar het volgende:2 graadjes kouder dan vorige run nu voor Zaterdag
[ afbeelding ]
Wat jij zegt is inderdaad waar maar ik weet niet naar welke bergen jij kijkt in Vaillore. Ik heb zelf denk ik het idee dat de berg aan de noordkant zit en dat het daarom in de andere gebieden (zuid kant) wel gaat sneeuwen. Ik kan het niet goed uitleggen en heb daardoor een plaatje gevondenquote:Op woensdag 16 januari 2008 16:32 schreef geepke het volgende:
Koudere lucht die vanuit het noorden toe wordt gevoerd![]()
Weet je wat me opvalt.. Dat er in vergelijking met andere gebieden die soms hemelsbreed nog geen 20 km van Valloire afliggen er de laatste echt weinig sneeuw is gevallen in valloire.. hooguit 25-30 cm op de berg en 10-15 cm in het dal. terwijl de gebieden eromheen die ongeveer op de zelfde hoogte liggen 40-100 cm verse sneeuw melden. Ik snap dit niet zo goed, het enige wat ik zou kunnen bedenken is een ongustige liggen van het dal ten opzichte van de wintrichting.. Jodelaar, heb jij mss nog een ander idee?
quote:Op woensdag 16 januari 2008 17:03 schreef geepke het volgende:
Hier even een plaatje van het terrein van valloire (google earth) mischien dat je er iets mee kan
[ link | afbeelding ]
Iig superleuk dat je meedenkt(Y)
Nou sowieso is Noord - Noord Oost - Oost - Noord West de beste wind voor de wintersport gebieden. Zuidelijke wind gaat vaak gepaard met neerslag maar ook met te hoge temps. In een WC (west circulatie) liggen de temperaturen als het meezit net onder nul en is de sneeuwgrens 1000 / 1500 meter. In een Sud-Fohn (wat we nu hebben) is de temp veel hoger en kan de sneeuwgrens veel hoger zijn. Afgelopen dagen zijn er sowieso niet echt neerslag gebieden over de franse alpen getrokken, meer buitjes waardoor het inderdaad kan zijn dat er op sommige plaatsen meer valt dan op de andere, Modane ziet er ook meer openlijker uit (op die kaart) waardoor de neerslag wat langer kan blijven hangen. Verder heb ik niet echt een verklaring maar ik heb het nagevraagd.quote:Op woensdag 16 januari 2008 17:35 schreef geepke het volgende:
je hebt gelijk denk ik... in modane (valfrejus) is de afgelope dagen 50 cm gevallen.. dat is al zowat het dubbele van valloire!
Zie hier:
[ link | afbeelding ]
De rest van de plaatsen die je noemde liggen in het dal dus daar zal het geregend hebben.
Welke windrichting zou nu ideaal zijn voor Valloire denk je? N-NO ofniet?
Dan kunnen we nog niet klagen in de Alpenquote:Op woensdag 16 januari 2008 19:08 schreef Jodelaar het volgende:
En wij hebben het trouwens nog redelijk goed, in de Pyreneeën ligt al weinig sneeuw en dat gaat van het weekend helemaal weg met een sneeuwgrens van 4500 meter en temps rond 2000 meter van 12 graden en in het dal zelfs 20 graden mogelijk, met neerslag.
kansen worden steeds kleinerquote:Op woensdag 16 januari 2008 19:33 schreef fate het volgende:
En wat houdt dat moois in?
Ken er nog niet al teveel van, ben alleen ongeloofelijk befreaked door sneeuw en wil er alles van weten.
Denk je dat -ook al is het nog ver- het dan vanaf volgende week eindelijk koud zou kunnen worden? (en sneeuw?)
Dat lees ik ook voor Oostenrijk idd (op de site van 'ons skigebied' Serfaus/Fiss). Gelukkig lijkt de kans op neerslag tijdens het weekend wat verminderd, kan iemand dat bevestigen? Niet dat 8-10 graden lekker is voor de sneeuw die er ligt, maar 8 graden met regen lijkt mij nog erger.quote:Op donderdag 17 januari 2008 06:54 schreef Blik het volgende:
Als ik de website http://www.meteo-chamonix.org/ moet geloven wordt het zaterdag t/m maandag flink warm met de 0-graden grens rond de 3000 meter, vanaf dinsdag daalt de grens terug naar 1000 meter.
Is inderdaad precies de kaart van gister maar nu met een genualaag (ok moet nog wel iets naar noord west, maar begin is er) en een afzakkend Rusland laag. NOGAPS laat ook wel leuke kaarten zien.quote:Op donderdag 17 januari 2008 15:37 schreef geepke het volgende:
Het UKMO komt ook vandaag weer met kaarten waarin hogedrukopbouw te zien is richting scandinavie en een afzakkend lagedrukgebied met koude lucht vanuit het noorden richting de alpen!
Dat is mooi klote dan, overmorgen vertrek ik naar de franse alpen.quote:Op donderdag 17 januari 2008 15:58 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
GFS laat de tong over spanje voor zaterdag en zondag ook al verzwakken, waardoor de echte warmte niet verder dan frankrijk komt (sorry voor franse wintersporters) maar goed voor mij
sneeuwgrens 2500 meter. Hoe hoog zit je? Zal vanavond nog een voorspelling proberen te geven (nog steeds heel moeilijk wat het maandag wordt)quote:Op donderdag 17 januari 2008 16:05 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Dat is mooi klote dan, overmorgen vertrek ik naar de franse alpen.
ja, idd Om 5 uur 's avonds vertrekt de bus (+ 900 andere studentenquote:Op donderdag 17 januari 2008 17:56 schreef geepke het volgende:
les menuires zeker?
Die maak ik zelfquote:Op donderdag 17 januari 2008 18:13 schreef Blik het volgende:
[..]
ja, idd Om 5 uur 's avonds vertrekt de bus (+ 900 andere studenten)
Jodelaar: waar haal je die uitgebreide info vandaan over het weer in de Alpen?
Geweldig initiatief! Toch heb ik nog wel een tip. Het blijkt maar al te vaak dat voorspellingen over lange periode (die van jou loopt tot 7 dagen vooruit) niet altijd even betrouwbaar zijn. Zo leek het er lang op dat het komend weekend ging regenen, maar uiteindelijk blijft het gelukkig toch droog. Toch is die onzekerheid de ene keer weer groter dan de andere keer. Als weerexpert, wat je neem ik aan toch wel bent als je dit soort info uit je mouw schudt, zou je misschien iets over de onzekerheid kunnen zeggen.quote:
weeramateur maar heurquote:Op donderdag 17 januari 2008 18:31 schreef Cootz het volgende:
[..]
Geweldig initiatief! Toch heb ik nog wel een tip. Het blijkt maar al te vaak dat voorspellingen over lange periode (die van jou loopt tot 7 dagen vooruit) niet altijd even betrouwbaar zijn. Zo leek het er lang op dat het komend weekend ging regenen, maar uiteindelijk blijft het gelukkig toch droog. Toch is die onzekerheid de ene keer weer groter dan de andere keer. Als weerexpert, wat je neem ik aan toch wel bent als je dit soort info uit je mouw schudt, zou je misschien iets over de onzekerheid kunnen zeggen.
Maar verder niets dan hulde!
Indd, dan worde de mooie kaarten die ukmo de afgelopen dagen zeer constant liet zien gewoon weer in een mep van de tafel afgeveegd. Maargoed we wachten af. 22 januari is het vollemaan, regelmatig volgt hier binnen 3 dagen een weersomslag uit.quote:Op donderdag 17 januari 2008 18:59 schreef Jodelaar het volgende:
UKMO is trouwens weer RUKMO
Ik lees overal inderdaad dat er geen (of heel weinig) sneeuw word verwacht voor de franse alpen vannacht maar alsk de radar bekijk: http://www.meteox.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=loop1uur lijkt het toch alsof er tog een redelijk neerslaggebied op de alpen afkoerst...quote:Op donderdag 17 januari 2008 18:04 schreef Jodelaar het volgende:
AlpenWeer 18 Jan - 24 Jan
Vrijdag - 18 Jan
Vanacht komt er een actief neerslag gebied via Duitsland de alpen binnen. In dit gebied ligt de sneeuwgrens rond de 1200 meter en kan er matige sneeuwval ontstaan. Vooral de noordelijke alpen (oostenrijk en zwitserland) kunnen 20 cm sneeuw verwachten. Frankrijk hoeft niet te veel verwachten, er kan een vlokje vallen maar veel zal het niet zijn. 1 a 2 cm. Temps liggen tussen -3 en +4 graden.
[[ afbeelding ]
Ja, sowieso zie ik het alweer beter in omdat eigenlijk geen enkel model voor echt hoge 850 hpa temps gaan voor Oostenrijk (frankrijk dan weer wel), alleen ja het neerslagsignaal verdwijnt wel. We zien welquote:Op donderdag 17 januari 2008 19:13 schreef geepke het volgende:
[..]
Indd, dan worde de mooie kaarten die ukmo de afgelopen dagen zeer constant liet zien gewoon weer in een mep van de tafel afgeveegd. Maargoed we wachten af. 22 januari is het vollemaan, regelmatig volgt hier binnen 3 dagen een weersomslag uit.
Je ziet het heel erg uit elkaar vallen dat neerslag gebied en daarom kan er een klein vlokje vallen. Het trekt ook te ver zuidwaards waardoor het de franse alpen maar moeilijk zal aandoen.quote:Op donderdag 17 januari 2008 19:18 schreef geepke het volgende:
[..]
Ik lees overal inderdaad dat er geen (of heel weinig) sneeuw word verwacht voor de franse alpen vannacht maar alsk de radar bekijk: http://www.meteox.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=loop1uur lijkt het toch alsof er tog een redelijk neerslaggebied op de alpen afkoerst...
is dat voor jou plaats?quote:Op donderdag 17 januari 2008 21:23 schreef Jodelaar het volgende:
http://wxweb.meteostar.com/sample/sample_C.shtml?text=EDDM#
je hebt indd gelijk, een paar uur geleden zag het er allemaal nog redelijk hevig uitquote:Op donderdag 17 januari 2008 20:02 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Je ziet het heel erg uit elkaar vallen dat neerslag gebied en daarom kan er een klein vlokje vallen. Het trekt ook te ver zuidwaards waardoor het de franse alpen maar moeilijk zal aandoen.
Nee is munchen, maar haal daar er 4 / 5 graden vanaf en je heb onze plaats, op die site heb je denk ik ook wel voor franse alpen een plaats (alleen grote plaatsen geven ze weer)quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |