n de petrochemische industrie wordt platina gebruikt bij o.a. de raffinage van ruwe oliequote:Op woensdag 2 januari 2008 20:52 schreef borbit het volgende:
boeiend hoevaak kooop je nou iets van platinum
Bijna elke dag wel. Een auto, een ring, een stukje elektronica, een horloge...quote:Op woensdag 2 januari 2008 20:52 schreef borbit het volgende:
boeiend hoevaak kooop je nou iets van platinum
Nigeria produceert erg veel olie. Als daar de pleuris uitbreekt heb je gewoon een belangrijke leverancier die weg valt.quote:Op woensdag 2 januari 2008 21:02 schreef YuckFou het volgende:
Ik zag het op een van de journaals...$100 per vat....
Als reden werd dit keer gegeven dat de USA hun vooraden aan het opbouwen zijn met het oog op een eventuele strenge winter en dat de situatie in een of ander Afrikaans land instabiel was en daardoor de olie aanvoer wel eens wat minder kon worden, kan iemand me uitleggen, ik heb er even geen zicht op, waarom Afrikaanse olieproducerende landen kennelijk zo belangrijk zijn dat instabilliteit, wat daar schering en inslag is, zo'n weerslag heeft op de wereldolieprijs?
Ik heb het ff gezocht en gevonden ik wist niet dat ze zoveel olie daar produceerden (trouwens ook niet dat wij zoveel importeren...), je zou toch zeggen dat enige buitenlandse inmenging om de zaak stabiel te krijgen niet echt bevreemdend is, kijkend naar Irak etc.quote:Op woensdag 2 januari 2008 21:55 schreef Againzender het volgende:
[..]
Nigeria produceert erg veel olie. Als daar de pleuris uitbreekt heb je gewoon een belangrijke leverancier die weg valt.
Onthoudt dat laatste even. Hoewel het vaag is wat ze zeggen, ze bedoelen dat er geen olietekorten komen in de komende 'decades'. Ze liegen.quote:
Oil Touches $100 a Barrel on Supply Concern, Increased Demand
Crude oil rose to $100 a barrel for the first time in New York as record global fuel consumption threatens to outpace production
[...]
While Saudi Arabian Oil Minister Ali al-Naimi and Exxon Mobil Corp. President Rex Tillerson have said oil supplies will last for decades, energy traders are increasingly debating the amount of available crude.
Slimme man.quote:Oil passes $100 milestone for first time
The White House on Wednesday said it would not release oil from the nation’s strategic reserves to drive prices lower.
“This president would not use the (Strategic Petroleum Reserve) to manipulate (prices) unless there was a true emergency,” said White House press secretary Dana Perino.
Nee hoor het ligt er maar aan hoe je het benaderd. De prijs zal flink omhoog gaan en daardoor de vraag afnemen zodoende hoef er theoretisch geen grote tekorten te zijn.quote:Op donderdag 3 januari 2008 08:32 schreef waht het volgende:
Onthoudt dat laatste even. Hoewel het vaag is wat ze zeggen, ze bedoelen dat er geen olietekorten komen in de komende 'decades'. Ze liegen.
Nee dus. Hier wordt gerekend met de dollarwaarde in januari 2007, en we weten allemaal dat de dollar sinds 01-07 nog weer fors gedaald is.quote:Op donderdag 3 januari 2008 08:32 schreef waht het volgende:
Prijs is dus even hoog als in de oliecrisis van 1979. Zou er dan toch wat aan de hand zijn? (En dan bedoel ik uiteraard niet het gezeik over speculatie, spanningen, blablabla)
quote:De Amerikaanse regering heeft woensdag definitief groen licht gegeven voor het boren naar gas en olie in de zeebodem ten noordwesten van Alaska. Begin februari worden de rechten voor de ontginning van bijna 120.000 vierkante kilometer van de bodem van de Tsjoektsjenzee geveild.
Het is alleen de vraag wanneer de olieconsumptie gaat dalen door hogere benzineprijzen, ervaring leert dat de benzineverslaving hardnekkig is en er pas iets lagere consumptie optreedt als de bus of fiets extreem goedkoper is.quote:Op donderdag 3 januari 2008 08:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee hoor het ligt er maar aan hoe je het benaderd. De prijs zal flink omhoog gaan en daardoor de vraag afnemen zodoende hoef er theoretisch geen grote tekorten te zijn.
Met je suggesetieve grafiek over dat de olieprijs in minder dan een 1 jaar 100% gestegen is kunnen we jou er ook van betichten te liegen, of in ieder geval de data te presenteren zoals jou dat het beste uitkomt.
Dat er niets mis is met de oliemarkt zal ik niet zeggen. Maar dat doemdenken daar geloof ik toch niet in. Een gedeelte van de snelle groei van china en india zal wel terug gaan zakken, ook de globaal geproducerde producten waarbij de vervoerskosten een groter deel van de kosten gaan worden zal wel weer wat verminderen.
Ik heb het idee dat het voornamelijk de westerse olieverslaving is die hardnekkig is, de opkomende economieen zoals china en india hebben dit nog niet zo erg. Voornamelijk omdat daar nog lang niet zoveel autos zijn.quote:Op donderdag 3 januari 2008 09:40 schreef henkway het volgende:
[..]
Het is alleen de vraag wanneer de olieconsumptie gaat dalen door hogere benzineprijzen, ervaring leert dat de benzineverslaving hardnekkig is en er pas iets lagere consumptie optreedt als de bus of fiets extreem goedkoper is.
Het commercieel verbruik berekend de extra kosten gewoon door.
quote:Ook de organisatie van olie-exporterende landen OPEC zei niets te kunnen doen om de olieprijs te drukken omdat haar leden al op volle capaciteit olie oppompen.
Bron Nu.n
Misschien moet je je beeld van de opkomende economieen een beetje bijstellen.. daar gaat erg veel transport per vrachtauto:quote:Op donderdag 3 januari 2008 09:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het voornamelijk de westerse olieverslaving is die hardnekkig is, de opkomende economieen zoals china en india hebben dit nog niet zo erg. Voornamelijk omdat daar nog lang niet zoveel autos zijn.
En de bus en fiets zijn al extreem goedkoper, vooral als je de vaste kosten van een auto meeneemt in je berekening. Ik heb al jaren geen auto meer en lach hard om mensen die zichzelf in de schulden storten om hun droomauto te financieren. Waarvan het gebruik over een paar jaar nog stukken duurder zal worden.Het voordeel gaat wel worden dat het fileprobleem zichzelf ook zo gaat oplossen.
quote:Op donderdag 3 januari 2008 09:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het voornamelijk de westerse olieverslaving is die hardnekkig is, de opkomende economieen zoals china en india hebben dit nog niet zo erg. Voornamelijk omdat daar nog lang niet zoveel autos zijn.
En de bus en fiets zijn al extreem goedkoper, vooral als je de vaste kosten van een auto meeneemt in je berekening. Ik heb al jaren geen auto meer en lach hard om mensen die zichzelf in de schulden storten om hun droomauto te financieren. Waarvan het gebruik over een paar jaar nog stukken duurder zal worden.Het voordeel gaat wel worden dat het fileprobleem zichzelf ook zo gaat oplossen.
Wie is er nu naief, de sukkels die maar steeds zo ver weg blijven werken en denken dat ze dan maar moeten gaan bezuinigen op andere dingen. Of de mensen die dichter bij huis werk accepteren, met iets minder loon maar netto houdt men meer over omdat die mobiliteitskosten zo hoog zijn geworden.quote:Op donderdag 3 januari 2008 10:05 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Als je denkt dat het file probleem hiermee opgelost wordt dan ben je echt ongelovelijk naive.
Bij stijgende mobiliteits kosten gaan mensen eerst op andere dingen bezuinigen.
Mensen moeten toch naar hun werk.
Ik ben in deze dure tijden iig erg blij dat ik een tankpas heb en dat ik kan gaan en staan waar ik wil zonder na te denken over kosten
quote:Op donderdag 3 januari 2008 10:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wie is er nu naief, de sukkels die maar steeds zo ver weg blijven werken en denken dat ze dan maar moeten gaan bezuinigen op andere dingen. Of de mensen die dichter bij huis werk accepteren, met iets minder loon maar netto houdt men meer over omdat die mobiliteitskosten zo hoog zijn geworden.
Economische wetten zijn vrij zinloos omtrent Peak Oil. De olieprijs staat al astronomisch hoog en tot zover blijft de vraag alleen maar toenemen. Olie is onvervangbaar. Als er iets zou zijn dat olie kon vervangen had dat al lang moeten worden geïmplementeerd. Maar 'deskundigen' blijven steeds zeggen dat de olieprijs 'nog niet hoog genoeg is', dat 'de marktwerking het wel zal oplossen'.quote:Op donderdag 3 januari 2008 08:46 schreef Basp1 het volgende:
Nee hoor het ligt er maar aan hoe je het benaderd. De prijs zal flink omhoog gaan en daardoor de vraag afnemen zodoende hoef er theoretisch geen grote tekorten te zijn.
Ik lieg niet. Eind Januari/begin Februari stond de prijs van een vat olie op 50 dollar, gister (eventjes) op 100 dollar. Dat de prijs op 1 Januari 2007 op 60 (ofzo) stond en 31 December 2007 op 95 stond doet er geen reet toe. Wat er toe doet is dat er een stijgende trend is. En het einde is NIET in zicht.quote:Met je suggesetieve grafiek over dat de olieprijs in minder dan een 1 jaar 100% gestegen is kunnen we jou er ook van betichten te liegen, of in ieder geval de data te presenteren zoals jou dat het beste uitkomt.
Hogere prijzen zouden inderdaad de vraag moeten verlagen, maar de ervaring is anders. De prijs is nu al astronomisch hoog en tot zover blijft de vraag alleen maar stijgen. De wereld heeft geen keus, het enige wat ze kunnen gebruiken is olie. Daar betaal je graag meer voor.quote:Dat er niets mis is met de oliemarkt zal ik niet zeggen. Maar dat doemdenken daar geloof ik toch niet in. Een gedeelte van de snelle groei van china en india zal wel terug gaan zakken, ook de globaal geproducerde producten waarbij de vervoerskosten een groter deel van de kosten gaan worden zal wel weer wat verminderen.
Ja zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Bij elk nieuw record is er wel iemand die gaat lopen schreeuwen over hoe het toch eigenlijk niet een record is. Uiteraard totaal geen aandacht aan het eigenlijke probleem bestedend: de prijs is vreselijk hoog (vergeleken met de afgelopen 10 jaar).quote:Op donderdag 3 januari 2008 09:27 schreef Jalu het volgende:
[..]
Nee dus. Hier wordt gerekend met de dollarwaarde in januari 2007, en we weten allemaal dat de dollar sinds 01-07 nog weer fors gedaald is.
Waarom zijn economische wetten vrij zinloos omtrent een olie piek. De olieprijs is nog steeds veel te goedkoop. Als we naar het verleden kijken 1973 (35 jaar terug) dan zien we ook dat de oliecrisis toendertijd een effect heeft gehad op het verbruik, en dus ook op de effcientie van apparaten. Waarom zou dit deze keer niet het geval gaan zijn.quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:23 schreef waht het volgende:
Economische wetten zijn vrij zinloos omtrent Peak Oil. De olieprijs staat al astronomisch hoog en tot zover blijft de vraag alleen maar toenemen. Olie is onvervangbaar. Als er iets zou zijn dat olie kon vervangen had dat al lang moeten worden geïmplementeerd. Maar 'deskundigen' blijven steeds zeggen dat de olieprijs 'nog niet hoog genoeg is', dat 'de marktwerking het wel zal oplossen'.
Er zijn al voldoende alternatieven voorhanden voor veel producten. Als we weten dat we de meeste olie gebruiken om ons te verplaatsen dan zal voornamelijk het makkelijk verplaatsen een heel stuk gaan verminderen. Ja dan kan jan onder modaal helaas niet meer 3 * per jaar op vakantie naar spanje met een goedkope luchvaartmaatschappij. Lang leven de luchtvaartlobby dat men nog steeds geen accijnsen op kerosine heeft ingevoerd.quote:Wanneer is olie dan wél duur genoeg? 200$, 500$, 1000$?? Olie is nóóit duur genoeg omdat het onvervangbaar is. Als er een alternatief zou zijn, zou dat al lang wijdverbreid geïmplementeerd zijn. Dan kan je wel roepen dat het allemaal één groot complot is van de oliemaatschappijen, maar stiekem weet je zelf ook wel dat je jezelf voor de gek houdt.
In de 2e WO is het duitsland wel gelukt om redelijk wat kolen om te zetten met het fischer tropsch proces, waarom zou dat nu niet meer geen lukken? In china is men al Coal To Liquid plants aan het bouwen.quote:Er is genoeg energie, dat weet ik. We hebben de zon, ladingen aardkolen en uranium. Maar daar gaat het niet om. Peak Oil is geen energiecrisis, het is een vloeibare energiecrisis. We hebben makkelijk opslaanbare/vervoerbare en energiedichte bronnen nodig. Waterstof is een lachertje, biobrandstof is er te weinig en als we aardkool kan je niet snel genoeg in olie omzetten.
In de jaren 70 had de club van rome al het boekje limits to growth gepubliceerd en werd men voor gek verklaard.quote:Het gaat om de snelheid van productie, de energie die er nodig is om te produceren (EROEI), en de energiedichtheid en vervoerbaarheid van de energie bron. Uit oliezanden wordt ellendig langzaam olie gewonnen tegen een lage EROEI (energy returned on energy invested), waterstof is wellicht snel te produceren maar slecht op te slaan en de EROEI is om te huilen. En zo kan je alle zogenaamde alternatieven langs die allemaal een bepaalde tekortkoming hebben. (olie heeft ook tekortkomingen zoals uitstoot van gassen bij gebruik, beperkte hoeveelheid aanwezig < dat laatste was vroegâh nog niet zo)
Ja die burgers zullen wel even moeten wennen dat ze weer in het OV moeten gaan stappen. Kunnen we oude spoorlijnen weer in ere herstellen.quote:Een combinatie zou kunnen ja, maar dat vergt te veel inspanning, toewijding en opoffering van de gewone burger, die daar totaal geen zin in heeft. 'Autorijden is ons goed recht', komt bij me op.
Nee ik zeg ook nergen dat je liegt, maar dat je wel een arbitrair punt in de grafiek pakt om te zeggen dat de olieprijs 100% gestegen is. Mischien dat de olieprijs eind januari ook nog een keer de 80 dollar haalt, dan gaan we toch ook niet zeggen dat de olieprijs 20% gezakt is.quote:Ik lieg niet. Eind Januari/begin Februari stond de prijs van een vat olie op 50 dollar, gister (eventjes) op 100 dollar. Dat de prijs op 1 Januari 2007 op 60 (ofzo) stond en 31 December 2007 op 95 stond doet er geen reet toe. Wat er toe doet is dat er een stijgende trend is. En het einde is NIET in zicht.
zie mijn betoogje hierboven over 1973. Verder is alles in de economie een E functie en zal men er ooit mischien wel achter gaan komen dat het niet door kan blijven groeien. Maar dat is weer een andere discussie.quote:Hogere prijzen zouden inderdaad de vraag moeten verlagen, maar de ervaring is anders. De prijs is nu al astronomisch hoog en tot zover blijft de vraag alleen maar stijgen. De wereld heeft geen keus, het enige wat ze kunnen gebruiken is olie. Daar betaal je graag meer voor.
Ik zie dit toch als een positief punt dan komt er tenminste weer schot in de alternatieven. Als we pech hebben worden de alternatieven alleen net zo vervuilend als de huidige bronnne.quote:Over 2 jaar is de vraag naar olie 91 miljoen vaten/dag. Op dit moment hangen we (sinds midden 2004) rond de 85 miljoen. Ik zie dingen niet graag negatief, maar hier optimistisch blijven is naïef en onrealistisch.
Nog steeds veel te goedkoop.quote:Ja zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Bij elk nieuw record is er wel iemand die gaat lopen schreeuwen over hoe het toch eigenlijk niet een record is. Uiteraard totaal geen aandacht aan het eigenlijke probleem bestedend: de prijs is vreselijk hoog (vergeleken met de afgelopen 10 jaar).
Jij bent gek.quote:Op donderdag 3 januari 2008 10:19 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik ga in 2008 ook weer 50km verder bij mijn werker vandaan wonen.
Waarom?? Omdat ik fatsoenlijke betaalbare woonruimte wil en deze in de omgeving Utrecht niet te krijgen is.
Dat ik daarbij in de file moet staan zal mij een zorg zijn.
Ik woon zometeen in één 2 onder één kap met garage dan ipv een kut 2/3 kamer appartement in een prachtwijk
Die paar uur extra reistijd neem ik dan graag voor lief.
Van extra mobiliteitskosten heb ik geen last gezien de baas die voor 100% voor zijn rekening neemt
Jawel, het moet juist wel zo doorgaan, zo lang dat de klap valt en men wakker wordt.quote:Op donderdag 3 januari 2008 13:33 schreef Freak187 het volgende:
De schaarste neemt toe, de kosten worden hoger, maar we blijven benzineslurpers kopen en we vliegen 3x per jaar naar zonnige bestemmingen. Wanneer wordt de mensheid een keer onafhankelijker van olie? Zo kan het toch niet doorgaan?
idd. Mis je 's ochtends en 's avonds elke dag weer 1 uur van je leven. Liever een minder huis en 5 uur per dag om dingen te doen die ik leuk vindt dan 3 uur per dag in een mooi huis. Vrije tijd is zooo kostbaar.quote:Op donderdag 3 januari 2008 13:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jij bent gek.Heb je een mooi huis, ben je er nooit omdat je continu in de file staat.
Die wetten doen er niet toe omdat gebleken is dat ze niet kloppen. De vraag naar olie is niet afgenomen nu de prijs zo hoog is. Iedereen wil nog steeds evenveel. In 1973 (en 1979) was het telkens een echte 'schok' in de olieprijzen, nu verloopt het allemaal veel geleidelijker. Daarom slaapwandelen we in de val, om het maar zo te zeggen. Zou de olie nu (net als in de 70'er jaren) in één klap 400% stijgen, zouden we misschien wel wat meer investeren in zuiniger en efficiënter leven. Maar zeker niet in dit tempo, waar alles geleidelijk gaat. 'Zuiniger leven? Alleen als ik daar geen luxe voor in hoef te leveren', hoor ik de gemiddelde burger al zeggen.quote:Op donderdag 3 januari 2008 13:15 schreef Basp1 het volgende:
Waarom zijn economische wetten vrij zinloos omtrent een olie piek. De olieprijs is nog steeds veel te goedkoop. Als we naar het verleden kijken 1973 (35 jaar terug) dan zien we ook dat de oliecrisis toendertijd een effect heeft gehad op het verbruik, en dus ook op de effcientie van apparaten. Waarom zou dit deze keer niet het geval gaan zijn.
Olie is de basis-grondstof voor economische groei. Alleen als we in een (zware) recessie terecht komen zal de vraag noemenswaardig afnemen, maar zeker nóóit tijdens deze jaren van economische groei.quote:One of the biggest problems facing the IEA, the EIA and a host of analysts and "experts" who claim that "high prices cut demand" either directly or by dampening economic growth is that this does not happen in the real world. Since early 1999, oil prices have risen about 350%. Oil demand growth in 2004 at nearly 4% was the highest in 25 years. These are simple facts that clearly conflict with received notions about "price elasticity". World oil demand, for a host of easily-described reasons, tends to be bolstered by "high" oil and gas prices until and unless "extreme" prices are attained. This is the real fundamental, on the demand side.
Maar dat zal pas gebeuren bij extreem hoge prijzen. Tegen die tijd is elke inspanning om van de olie-afhankelijkheid af te komen zinloos aangezien je energie (olie) nodig hebt om enige verandering aan te brengen. Men zal pas de motivatie hebben om iets te gaan doen als het écht niet meer anders kan en het dus al te laat is.quote:Er zijn al voldoende alternatieven voorhanden voor veel producten. Als we weten dat we de meeste olie gebruiken om ons te verplaatsen dan zal voornamelijk het makkelijk verplaatsen een heel stuk gaan verminderen.
Het kán wel, natuurlijk kunnen we olie uit aardkolen en aardgas halen. Alleen kan dat niet snel genoeg en niet op grote schaal. Je kan geen 10 miljoen vaten olie per dag uit aardgas en aardkool halen, wat wel nodig zou zijn over een aantal jaar, om nog maar te zwijgen over alle energie die het kost om die omzetting te realiseren en de daarbij komende uitstoot van gassen.quote:In de 2e WO is het duitsland wel gelukt om redelijk wat kolen om te zetten met het fischer tropsch proces, waarom zou dat nu niet meer geen lukken? In china is men al Coal To Liquid plants aan het bouwen.
M. King Hubbert werd ook voor gek verklaard toen hij voorspelde dat de olieproductie van de (lower 48) VS in 1970 zou pieken. Maar dat gebeurde, en die productie daalt nog elk jaar.quote:In de jaren 70 had de club van rome al het boekje limits to growth gepubliceerd en werd men voor gek verklaard.
Eens. Het is belachelijk als je erover nadenkt, maar zoveel makkelijker om er niet over na te denken.quote:Ja die burgers zullen wel even moeten wennen dat ze weer in het OV moeten gaan stappen. Kunnen we oude spoorlijnen weer in ere herstellen.
De gewone burger kan op den duur niets anders meer dan naar alternatieve reismethodes op zoek gaan.
Door de effcientie verbeteringen die we de afgelope jaren op alle gebeiden behaald hebben halen we meer producten uit 1 vat olie. Hierdoor is de prijs die we er vandaag de dag voor betalen nog steeds stukken lager als jaren geleden. Dan gaan we gewoon op den duur terug naar ene andere situatie.
Het meest ineffcient blijft toch wel dat mensen dagelijk met 1 persoon in een auto van 1500 kilo stappen om in een stad verderop te gaan werken, terwijl uit de stad verderop hetzelfde andersom gebeurd.
Iedereen probeert de presentatie van feiten een klein beetje naar zijn/haar hand te zetten, ik ook dus.quote:Nee ik zeg ook nergen dat je liegt, maar dat je wel een arbitrair punt in de grafiek pakt om te zeggen dat de olieprijs 100% gestegen is. Mischien dat de olieprijs eind januari ook nog een keer de 80 dollar haalt, dan gaan we toch ook niet zeggen dat de olieprijs 20% gezakt is.
Hmm... ik vind die discussie anders wel bij Peak Oil passen. Een economisch stelsel gebaseerd op oneindige groei in een eindige wereld. Een economisch stelsel dat op fossiele brandstof draait. Aan alles komt een einde.quote:zie mijn betoogje hierboven over 1973. Verder is alles in de economie een E functie en zal men er ooit mischien wel achter gaan komen dat het niet door kan blijven groeien. Maar dat is weer een andere discussie.
Volgens mij wil niet iedereen nog steeds evenveel, maar iedereen wil meer meer meer.quote:Op donderdag 3 januari 2008 17:11 schreef waht het volgende:
Die wetten doen er niet toe omdat gebleken is dat ze niet kloppen. De vraag naar olie is niet afgenomen nu de prijs zo hoog is. Iedereen wil nog steeds evenveel. In 1973 (en 1979) was het telkens een echte 'schok' in de olieprijzen, nu verloopt het allemaal veel geleidelijker. Daarom slaapwandelen we in de val, om het maar zo te zeggen. Zou de olie nu (net als in de 70'er jaren) in één klap 400% stijgen, zouden we misschien wel wat meer investeren in zuiniger en efficiënter leven. Maar zeker niet in dit tempo, waar alles geleidelijk gaat. 'Zuiniger leven? Alleen als ik daar geen luxe voor in hoef te leveren', hoor ik de gemiddelde burger al zeggen.
We gaan het vanzelf zien als het olieaanbod echt gaat zakken ipv op zijn top blijven. Dan kan het geod zijn dat het ene met het andere samenhangt en we vanzelf in een depressie terecht komen en hierdoor ook de vraag naar olie zakt. (En misschien om het doemdenken even voor te zetten een subtiantieel gedeelte van de wereld populatie afsterft, dan zou malthus toch gelijk hebben)quote:Olie is de basis-grondstof voor economische groei. Alleen als we in een (zware) recessie terecht komen zal de vraag noemenswaardig afnemen, maar zeker nóóit tijdens deze jaren van economische groei.
Men is in mijn optiek met genoeg dingen bezig om het wel te proberen. Of het snel genoeg gaat is wel de vraag. Bijvoorbeeld kyoto zie ik als een maatregel om energie efficienter te gaan leven dat het milieu er ook nog bij gebaat is, is een bijkomend voordeelquote:Maar dat zal pas gebeuren bij extreem hoge prijzen. Tegen die tijd is elke inspanning om van de olie-afhankelijkheid af te komen zinloos aangezien je energie (olie) nodig hebt om enige verandering aan te brengen. Men zal pas de motivatie hebben om iets te gaan doen als het écht niet meer anders kan en het dus al te laat is/
Flink wat plants bouwen en het is mogelijk. We krijgen het nu ook voor elkaar om dagelijks die 85 miljoen vaten te vervoeren en te raffineren. Dat zou in ieder geval niet mijn gewenste oplossing zijn.quote:Het kán wel, natuurlijk kunnen we olie uit aardkolen en aardgas halen. Alleen kan dat niet snel genoeg en niet op grote schaal. Je kan geen 10 miljoen vaten olie per dag uit aardgas en aardkool halen, wat wel nodig zou zijn over een aantal jaar, om nog maar te zwijgen over alle energie die het kost om die omzetting te realiseren en de daarbij komende uitstoot van gassen.
Ik verwacht eigenlijk dat er voldoende alternatieven gaan komen die de CTL en GTL niet meer noodzakelijk maken. Waterstof als opslag van energie zie ik niet zitten vanwege de lage energiedichtheid die dat heeft. We zullen waterstof toch weer aan C atomen moeten gaan binden om een vloeistof te maken die net zoveel energie-inhoud heeft als benzine.quote:Maar het zal inderdaad wel veel meer gaan gebeuren, net als Hitler 65 jaar geleden zoekt de wereld wanhopig naar olie, wetende dat dat de enige keus is.
Maar om een beetje genuanceerd beeld te schetsen doet dit mijns inziens weing goeds voor de peakoil discussie. Net zoals velen op dit moment Al gore afrekenen vanwege een paar kleine foutjes in zijn film. Zoals we hierboven ook kunnen zien dat iemand oprecht denkt dat dadelijk de olie op zal zijn. terwijl we pas halverwege zijn.quote:Iedereen probeert de presentatie van feiten een klein beetje naar zijn/haar hand te zetten, ik ook dus.Wees blij dat ik niet aan de grafiek heb 'gesleuteld'.
Volgens mij is voornamelijk onze extreme groei te danken geweest aan goedkope olie. Nu wordt het een kwestie van de boel consolideren en stabiliseren.quote:Hmm... ik vind die discussie anders wel bij Peak Oil passen. Een economisch stelsel gebaseerd op oneindige groei in een eindige wereld. Een economisch stelsel dat op fossiele brandstof draait. Aan alles komt een einde.
Ik denk echt dat je wat te pessimistisch bent. Maar we gaan het zien wat er gebeurd na 2012 als volgens sommigen de prodcutie gaat verminderen. We leven in ieder geval in spannende tijden.quote:Begrijp me niet verkeerd. Ik wíl helemaal niet dat mijn voorspellingen waarheid worden, maar ik vrees er wel voor. Daarnaast vrees ik ook voor de onwetende burger die voor problemen gaat zorgen als het dan ook echt gebeurd.
Zou best kunnen hoor, na een tijdje op peakoil.com/forums rond hangen wordt iedereen pessimistisch. Maar idd, we zullen moeten afwachten en kijken wat de OPEC en andere olie-producerende landen klaar weten te spelen.quote:Op donderdag 3 januari 2008 18:14 schreef Basp1 het volgende:
Ik denk echt dat je wat te pessimistisch bent. Maar we gaan het zien wat er gebeurd na 2012 als volgens sommigen de prodcutie gaat verminderen. We leven in ieder geval in spannende tijden.
Is de VS geen (grote) handelspartner van ons? Of valt dat wel mee. Als zij in een recessie komen kunnen ze ons ook meetrekken.quote:Op donderdag 3 januari 2008 18:17 schreef henkway het volgende:
Als de US in een flinke recessie raakt heben we voor de eerste tien jaar de problemen afgewend
Ja ik denk dat die onzinnige legers overal, enorme olieslurpers zijn.quote:Op donderdag 3 januari 2008 23:07 schreef waht het volgende:
[..]
Zou best kunnen hoor, na een tijdje op peakoil.com/forums rond hangen wordt iedereen pessimistisch. Maar idd, we zullen moeten afwachten en kijken wat de OPEC en andere olie-producerende landen klaar weten te spelen.
[..]
Is de VS geen (grote) handelspartner van ons? Of valt dat wel mee. Als zij in een recessie komen kunnen ze ons ook meetrekken.
Het is in mijn ogen weer tijd voor de OPEC om te laten zien wie er de macht heeft zodat de normale burger eens inziet hoe waardevol olie nou echt is. Maar met al die Amerikaanse soldaten in die regionen zal dat vast niet gebeuren. Misschien dus als de nieuwe president van de VS de troepen terugtrekt. Wie weet wordt George Bush dan wel geprezen voor zijn adequate optreden tegen tegenwerkende OPEC-leden.
Klopt, de VS importeert dagelijks 12 miljoen vaten olie, Japan moet haar gehele consumptie importeren aangezien ze zelf niks produceren.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 08:31 schreef Freak187 het volgende:
Zag een statistiek in de Volkskrant staan met de grootste olie-afnemers in de wereld. Aan kop gaat de VS met iets van 20.000 vaten per dag, op de tweede plaats staat Japan met 5000 vaten per dag. De VS staat dus op eenzame hoogte en als je hun comsumptiegedrag bekijkt lijkt er geen verandering in te komen. De auto's rijden allemaal nog 1 op 5 en ze betalen voor een gallon benzine geen ruk.
Bush heeft gewoon gelijk. In het vorige topic heb ik ook een quote van hem gepost waarin hij zei dat de olie zo duur was omdat de wereld te veel gebruikt en de productie niet stijgt.quote:Bush heeft wel eens in een rede gezegd dat de VS van z'n olie addiction af moest komen, maar hoe gaan ze dat realiseren?
Op the oil drum schetst men vaak in mjin optiek een wat realistischer beeld.quote:Op donderdag 3 januari 2008 23:07 schreef waht het volgende:
Zou best kunnen hoor, na een tijdje op peakoil.com/forums rond hangen wordt iedereen pessimistisch.
Denk dat de Nederlandse regering alleen maar blijft graaienquote:Brussel - België gaat de accijns op benzine verlagen als de prijs boven de 1,50 per liter komt.
De lagere accijns moet de prijsstijging voor automobilisten enigszins dempen. De accijns op diesel was in België al eerder iets verlaagd, na aandringen van belangenorganisaties.
In Nederland zijn geen compensatiemaatregelen in het vooruitzicht gesteld voor de stijgende prijs van benzine, die ruim 10 cent per liter hoger is dan in België.
Ik koop niet elke dag een auto of een horloge neequote:Op woensdag 2 januari 2008 20:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Bijna elke dag wel. Een auto, een ring, een stukje elektronica, een horloge...
Jij niet?
Als het verbruik daalt dan zakt de prijs per vat weer, dus bij een recessie of een forse vogelgriepepidemie.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 16:30 schreef rutger05 het volgende:
Ach, het zakt ook wel weer. Leuk voor de producenten en speculanten deze hoge olieprijzen.
quote:The effects of peak oil won't necessarily plunge the world into depression, but higher and higher energy prices will change the way we do business. Rubin suggests there will be a reversal of globalization trends, such as a return to regional economics.
"Distance is going to start costing on a scale never seen before, at least not in the context of post-war economies," Rubin says.
Indien het verbruik weer zakt onder de huidige productielimiet dan kan de prijs per vat weer dalen, dus kleinere motoren, de variabele bijtelling was dus een goede aanzet, nu nog wereldwijd.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 16:38 schreef henkway het volgende:
[..]
Als het verbruik daalt dan zakt de prijs per vat weer, dus bij een recessie of een forse vogelgriepepidemie.
Of een wereldwijd verbod op auto's die meer dan 5 liter per 100 km gebruiken
Ik snap echt niet waar jij het vandaan haalt. Ik woon met gezin in omstreken van Utrecht. we gaan 1x per twee jaar op vakantie en samen hebben wij een modaal inkomen. De tijd dat mensen 3x per jaar op vakantie gaan? Is al een tijdje niet meer voor de gewone man weggelegd hoorquote:Op donderdag 3 januari 2008 13:33 schreef Freak187 het volgende:
De schaarste neemt toe, de kosten worden hoger, maar we blijven benzineslurpers kopen en we vliegen 3x per jaar naar zonnige bestemmingen. Wanneer wordt de mensheid een keer onafhankelijker van olie? Zo kan het toch niet doorgaan?
Je bedoelde toch minder dagen? Dus zeg maar twee dagen thuis en drie dagen werk? Of zoiets? Anders zie ik het namelijk niet echt besparen.quote:Op zondag 6 januari 2008 10:57 schreef SeLang het volgende:
Wat betreft woon-werk verkeer (ja, ik weet dat dat maar een klein % is van het totale olieverbruik) en ook wat betreft het file probleem: De oplossing is gewoon beschikbaar maar daar hoor ik nooit iemand over.
Breedband internet dus. De meeste mensen die bureauwerk doen kunnen dat makkelijk een gedeelte van hun tijd vanuit huis doen. Waarom zou je in godsnaam 100km in een auto rijden om vervolgens vanaf je werk emails te gaan sturen, telefoneren, software ontwikkelen, administratief werk doen, etc etc?
Natuurlijk moet je 'in touch' blijven met collegas e.d. dus het is niet goed om nooit fysiek aanwezig te zijn, maar waarom niet beginnen met 50% van de tijd? Dat scheelt 50% benzineverbruik, 50% files, 50% milieuvervuiling en maakt het ook makkelijker voor mensen om werk en privé te combineren (bijv zorgen voor kinderen e.d.)
uit hetzelfde stukjequote:Op maandag 7 januari 2008 13:06 schreef neok het volgende:
Hier nog een leuke:
Oil $200 Options Rise 10-Fold in Bet on Higher Crude
Volgens mij zijn ze gek...
quote:``I am afraid that we are going to see an economic slowdown that we have not seen the beginning of yet that will take some significant amount of oil demand off the table,'' Stuart said in a Bloomberg television interview Jan. 2.
Dat bedoel ik inderdaad.quote:Op maandag 7 januari 2008 10:36 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik snap echt niet waar jij het vandaan haalt. Ik woon met gezin in omstreken van Utrecht. we gaan 1x per twee jaar op vakantie en samen hebben wij een modaal inkomen. De tijd dat mensen 3x per jaar op vakantie gaan? Is al een tijdje niet meer voor de gewone man weggelegd hoor![]()
[..]
Je bedoelde toch minder dagen? Dus zeg maar twee dagen thuis en drie dagen werk? Of zoiets? Anders zie ik het namelijk niet echt besparen.
Sommigen noemen zoiets een afrondingsfoutquote:Op zaterdag 12 januari 2008 16:34 schreef waht het volgende:
Het EIA van de Amerikaanse regering heeft productie-cijfers van Oktober bekent gemaakt. Deze zien er ietwat positief uit (als we ervan uitgaan dat Peak Oil negatief is).
Bron: http://www.eia.doe.gov/ipm/supply.html
De olieproductie van de wereld lag in Oktober 2007 op:
74,124 miljoen vaten per dag.
De hoogste productie sinds December 2005 en slechts 150.000 vaten onder de huidige piek in Mei 2005.
De totale hoeveelheid vloeibare brandstof lag in Oktober 2007 op:
85,605 miljoen vaten per dag.
En dat is een nieuw record voor de wereld.
We zijn duidelijk nog niet uitgespeeld.
Dat ligt eraan wat ht vorige record was hequote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:43 schreef neok het volgende:
[..]
Sommigen noemen zoiets een afrondingsfout [afbeelding]
quote:THE world's biggest car maker, General Motors, believes global oil supply has peaked and a switch to electric cars is inevitable.
In a stunning announcement at the opening of the Detroit motor show, Rick Wagoner, GM's chairman and chief executive, also said ethanol was an "important interim solution" to the world's demand for oil, until battery technology improved to give electric cars the same driving range as petrol-powered cars.
GM is working on an electric car, called the Volt, which is due in showrooms in 2010, but delays in suitable battery technology have slowed the project.
Is dit een serieuze peak-oil mededeling of alleen maar een reclame praatje?quote:Op dinsdag 15 januari 2008 20:37 schreef Perrin het volgende:
Time's up for petrol cars, says GM chief
[..]
Geen idee, ik ben geen GM-baasquote:Op dinsdag 15 januari 2008 21:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Is dit een serieuze peak-oil mededeling of alleen maar een reclame praatje?
Zou dus weer een nieuw record betekenen.quote:World oil supply averaged 87.0 mb/d in December, up 870 kb/d from November on increases in OPEC-10, North America, the FSU, Brazil and China. Global supply in 4Q was more than 1.0 mb/d higher than a year earlier, having averaged at or below levels of a year ago in the previous three quarters.
En verder is de prijs een beetje ingezakt (321energy.com) naar $90,72.quote:December OPEC crude supply rose by 825 kb/d to 32.0 mb/d, following the inclusion of 500 kb/d from Ecuador and the remaining 325 kb/d coming from restored UAE production and higher Iranian exports. Nigerian supply was stable below 2.2 mb/d, despite threats of further rebel attacks. Effective OPEC spare capacity fell to 2.2 mb/d, of which 80% was held by Saudi Arabia.
Ik ben wel benieuwd naar ook een commentaar op dat onderzoek vanuit een technische kant ipv een finacieele kant, die moeten altijd alles te positef brengen om het sentiment maar goed te houden.quote:Olielevering ook in toekomst stabiel
17 januari 2008, 13:27 uur | FD.nl
Dat blijkt uit een onderzoek van een invloedrijk ondezoeksinsitutuut dat zich bezighoudt met energievraagstukken, het Amerikaanse Cambridge Energy Research Associates (CERA).
Het probleem is ook niet dat ineens alle olie op is maar dat de hoeveelheid olie die dagelijks omhooggepompt wordt minder wordt en de vraag niet meer kan bijbenen.. Het lastige van olie is dat zo ongeveer alles er direct of indirect van afhankelijk is. Dus ook al neemt de prijs steeds meer toe omdat aanbod kleiner wordt, de vraag neemt nauwelijks af, ook bij hogere prijzen.. Bij andere goederen neemt de vraag snel af als de prijs door het dak gaat.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:14 schreef X. het volgende:
Dat de olie ooit opraakt is duidelijk natuurlijk. Maar of het in de nabije toekomst is betwijfel ik.
Het sentiment zorgt er in ieder geval wel voor dat de prijs stijgt.
Ik weet wel zeker dat de olie niet opraakt in de nabije toekomst (komende 100 jaar).quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:14 schreef X. het volgende:
Dat de olie ooit opraakt is duidelijk natuurlijk. Maar of het in de nabije toekomst is betwijfel ik.
Overigens was dat echt alleen tegen NL en de VS of ook andere landenquote:Op zondag 20 januari 2008 01:00 schreef waht het volgende:
[..]
Ik weet wel zeker dat de olie niet opraakt in de nabije toekomst (komende 100 jaar).
Het probleem is dan ook niet hoeveel olie er in de grond zit, maar hoe snel dat gewonnen kan worden en ook enigzins hoeveel energie er nodig is voor dat winnen van die olie.
Zo zit er feitelijk gezien meer energie in de teerzanden van Canada dan in de conventionele olievelden van Saudi Arabië. Probleem is echter dat de olie in Saudi Arabië veel sneller met vrij weinig energie gewonnen kan worden (10miljoen vaten/dag) tegenover een magere 760.000 vaten/dag in uit die teerzanden waar overigens véél meer energie voor nodig is om dat te winnen.
En zoals Perrin al zei is vrijwel alles direct of indirect afhankelijk van olie en zal een kleine dip in de productie tot grote problemen komen. In de 70'er jaren heeft de wereld al aan den lijven ondervonden dat een zeer kleine dip in de productie de prijs de lucht in doet schieten. Zo steeg de prijs in 1973 400% na het olie embargo tegen Nederland en de VS.
Een mooie samenvatting is dat olie onmisbaar is voor transport/mobiliteit en voedsel. De eerste is onmisbaar voor de economie, de tweede is onmisbaar voor de mens. Denk er maar eens over na. Alles wat leven in Nederland zo leuk maakt komt door olie (en in mindere mate kolen en aardgas).
Het embargo was tegen iedereen die Israel gesteund had in de Yom Kippur oorlog. Dat waren dus in ieder geval de VS en Nederland welke beide wapentuig aan Israel hadden geleverd, later kwamen Portugal en Zuid Afrika daar ook bij.quote:Op zondag 20 januari 2008 16:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Overigens was dat echt alleen tegen NL en de VS of ook andere landen![]()
Dat embargo had trouwens weinig zin voor NL omdat heel veel olie in NL voor de rest van europa geraffineerd wordt
Ik verzin het niet dat was laatst op tv in een interview met de toenmalige mpquote:Op zondag 20 januari 2008 17:42 schreef waht het volgende:
[..]
Het embargo was tegen iedereen die Israel gesteund had in de Yom Kippur oorlog. Dat waren dus in ieder geval de VS en Nederland welke beide wapentuig aan Israel hadden geleverd, later kwamen Portugal en Zuid Afrika daar ook bij.
Veel olie die in Rotterdam aan land kwam kwam wel uit het Midden Oosten, maar niet álle olie. Daarnaast had elk land natuurlijk wel wat reserves opgeslagen.
quote:Israel will set out plans on Monday to cut drastically its dependence on oil imports, with a private-sector initiative for a nationwide electric car network.
The privately funded plan to build 500,000 recharging points and battery-swap stations for electric cars in the next 18 months has the backing of the government and president, Shimon Peres. Renault and Nissan will develop an electric car with a range of more than 100 miles to be mass-produced from 2011.
Mr Peres told the Financial Times the plan would cut Israel’s oil imports by half within a few years, and Israel could cut the remainder by building solar energy generating plants. “In one decade, we will not need oil.”
Revolutie!quote:
quote:Op maandag 21 januari 2008 11:01 schreef indahnesia.com het volgende:
En die stroom wordt opgewekt door?
Lezen Indahquote:by building solar energy generating plants
quote:By 2100, the world’s energy system will be radically different from today’s. Renewable energy like solar, wind, hydroelectricity, and biofuels will make up a large share of the energy mix, and nuclear energy, too, will have a place. Humans will have found ways of dealing with air pollution and greenhouse gas emissions. New technologies will have reduced the amount of energy needed to power buildings and vehicles.
Indeed, the distant future looks bright, but much depends on how we get there. There are two possible routes. Let’s call the first scenario Scramble. Like an off-road rally through a mountainous desert, it promises excitement and fierce competition. However, the unintended consequence of “more haste” will often be “less speed,” and many will crash along the way.
The alternative scenario can be called Blueprints, which resembles a cautious ride, with some false starts, on a road that is still under construction. Whether we arrive safely at our destination depends on the discipline of the drivers and the ingenuity of all those involved in the construction effort. Technological innovation provides the excitement.
Regardless of which route we choose, the world’s current predicament limits our room to maneuver. We are experiencing a step-change in the growth rate of energy demand due to rising population and economic development. After 2015, easily accessible supplies of oil and gas probably will no longer keep up with demand.
As a result, we will have no choice but to add other sources of energy – renewables, yes, but also more nuclear power and unconventional fossil fuels such as oil sands. Using more energy inevitably means emitting more CO2 at a time when climate change has become a critical global issue.
Bijna dezelfde inhoud en hiermee geeft hij min-of-meer de peakoilers gelijk en mengt hij zich als olie-CEO definitief in de globale discussie hoe we om zouden moeten gaan met deze historische situatie. Let op dat ie over zowel olie en gas praat als hij 't over 2015 heeft. Als je alleen olie bekijkt, zitten we nu al op of over de top als je 't mij vraagt. Zijn 'Scramble'-scenario is grofweg waar de VS nu mee bezig is, en 'Blueprints' de EU.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 15:12 schreef waht het volgende:
Hey, dat lijkt verdacht veel op een vermeende interne mail aan alle Shell medewerkers:
http://forum.peakoil.nl/viewtopic.php?f=2&t=2008&sid=c3aab0e4093c8a4b7528f1934bd4264b
Ook interessant om te lezen dat hij Peak Oil rond 2015 verwacht.
Kan ik mijn radioactieve afval bij jou in je tuin opslaan?quote:Op zaterdag 26 januari 2008 15:19 schreef henkway het volgende:
ja als ze nou een snappen dat kernenergie schone, CO2 vrije energie is dan kunnen we gaan bouwen
ja dat is goed, ik heb een betonnen bunker daar kan het wel 7000 jaar in.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 15:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Kan ik mijn radioactieve afval bij jou in je tuin opslaan?
quote:So Who says Peak Oil is not about to become a reality? It must be true; Shell's biggest cheese, Jeroen van der Veer, effectively says so.
In an e-letter to staff that must surely be splattered right across the Big Oil community by now, and be doing the rounds of NOCs (national oil corporations), Shell's CEO basically says that conventional oil output will peak in seven years - oh, and gas shortages are on the way, too.
That's not really fresh news. But what is significant is that van der Veer has essentially joined the now growing cadre of upstream bosses who are gradually admitting that the clock is ticking and it's five minutes to midnight.
Aggravating the emerging energy crisis is the incredible pressure being exerted by the fast-growing and increasingly urbanised human population. And van der Veer has finally recognised the cracks that are appearing.
quote:One by one, the world's oil companies are coming out of the closet. For years operating under the assumption and public assertion that world oil supplies were plentiful and would be for years to come, now many of the world's most powerful and well known oil giants are talking about scarcity or, even, the dreaded peak in world oil supplies.
...
Whether or not the peak in world oil production has already happened or will happen sometime in the near future, we are already seeing its effects on a number of levels both in the US and worldwide. Food, raw materials, money, they all become more difficult to access in a time of constricted energy supply. The wealth of energy oil has been providing to us for the last 150 years is now being taken away. We are at the point in history where we must begin to chart a new energy future with new and different kinds of energy. It will be anything but easy. Perhaps, this is the defining moment of the 21rst century, if not that of modern human history. Can we step away from our dependence on fossil fuels without wrecking our civilization, culture, and planet? Or will we, as many have warned, return to a new dark ages?
It's possible, just possible, that oil industry executives are sounding the alarm. They would like to warn us in plain terms what we're facing but are constrained by the interest of their boards of directors and major stockholders. Perhaps we should listen a little more carefully and think about what it all means for us as individuals, families, and as human beings. A chance for each of us to show our quality and, maybe, just maybe, preserve an ounce of prosperity for our children.
quote:According to Shell’s chief, the world faces two scenarios.
Either the world works together, with political cooperation between governments and companies, or the world faces what he calls a “scramble”—a mad dash by nations to secure resources for themselves.
We don’t expect the cooperation scenario to work out.
Global oil production is struggling, and resource nationalism and geopolitical conditions continue to hamper oil production. Meanwhile, oil demand from China has increased a whopping 14.1 percent over last year, and demand in India has risen approximately 11 percent.
Barring a major recession, the perfect storm for oil prices may be brewing. If it is, conditions may be about to change radically in America as costs for everything from transportation to breakfast embark on a long upward price trajectory.
“We are facing an unprecedented problem,” says oil analyst Kenneth Deffeyes. “World oil production has stopped growing; declines in production are about to begin. For the first time since the Industrial Revolution, the geological supply of an essential resource will not meet demand” (Beyond Oil: The View From Hubbert’s Peak).
We might have to start thinking again about that commute by bike.
wanneer er een probleem is zal er een oplossing komenquote:Op woensdag 6 februari 2008 11:33 schreef Perrin het volgende:
Shell's Van Der Veer Gets Refreshingly Honest
[..]
As Oil Majors Chime In, the Reality of Peak Oil Lurches Closer
[..]
Zeker weten. Het ligt er alleen aan welke oplossing:quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
wanneer er een probleem is zal er een oplossing komen
Meerdere wonderelijke energiebronnnen. Een samenleving die energiezuinigere machines/apparaten gaat gebruiken.quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:31 schreef waht het volgende:
[..]
Zeker weten. Het ligt er alleen aan welke oplossing:
-Een wonderlijke energiebron
-5 miljard mensen dood
Beide zullen het energie-probleem oplossen.
Why the price of 'peak oil' is faminequote:Op woensdag 6 februari 2008 12:31 schreef waht het volgende:
[..]
Zeker weten. Het ligt er alleen aan welke oplossing:
-Een wonderlijke energiebron
-5 miljard mensen dood
Beide zullen het energie-probleem oplossen.
quote:Vulnerable regions of the world face the risk of famine over the next three years as rising energy costs spill over into a food crunch, according to US investment bank Goldman Sachs.
"We've never been at a point in commodities where we are today," said Jeff Currie, the bank's commodity chief and closely watched oil guru. Global oil output has been stagnant for four years, failing to keep up with rampant demand from Asia and the Mid-East. China's imports rose 14pc last year. Biofuels from grain, oil seed and sugar are plugging the gap, but drawing away food supplies at a time when the world is adding more than 70m mouths to feed a year.
"Markets are as tight as a drum and now the US has hit the stimulus button," said Mr Currie in his 2008 outlook. "We have never seen this before when commodity prices were already at record highs. Over the next 18 to 36 months we are probably going into crisis mode across the commodity complex.
"The key is going to be agriculture. China is terrified of the current situation. It has real physical shortages," he said, referencing China still having memories of starvation in the 1960s seared in its collective mind.
...
The political environment is extremely hostile. The world is looking like the 17th century under mercantilism when countries saw economics as a zero-sum game. They exported as much as they could to get gold, and erected enormous barriers. China looks like that, so does Russia, the Mid-East and most of Africa and Latin America," he said.
quote:President Hugo Chavez on Sunday threatened to stop sending oil to the United States unless it halted an "economic war" that he said included an Exxon Mobil lawsuit freezing $12 billion in Venezuelan assets.
The anti-American leader of a major crude exporter to the United States also warned that such U.S. aggression could cause world oil prices to spike to $200 a barrel.
Bronquote:Ship kites in to port
As a the SkySails cargo ship finishes its maiden voyage, Nature News looks at the logic behind towing a ship with a kite.
Katharine Sanderson
Smooth kiting: the wind is faster and smoother at height.Smooth kiting: the wind is faster and smoother at height.SKYSAILS
Is it a bird? Is it a plane?
No, it’s a giant kite towing a cargo ship. What's more, it helps to save engine power and fuel. The company behind the kite, SkySails, based in Hamburg, Germany, claims that freight ships, and even cruise liners, could reduce fuel consumption by up to 50% under optimal conditions.
That sounds great – is it new?
Yes, on Tuesday the cargo ship MS Beluga SkySails sailed into the port of Guanta, Venezuela, completing its 2-week long maiden voyage from Germany, and the successful testing of the giant kite system. It is the first commercial vessel to use the SkySails kite system.
The kite looks just like a paraglider's wing. Is it?
Well spotted. Yes, the kite is shaped just like the wing used by extreme sport enthusiasts who 'paraglide' over hills — it is the same shape, and has a double-walled construction that fills with air to help provide lift. But it is much, much bigger: the average paragliding wing is about 30 square metres, and these boat-pulling kites have surface areas of between 150 and 600 square metres.
The maiden voyage of the MS Beluga SkySails used a 160 square metre sail to help pull the 132-metre-long, 10,000 tonne vessel from Bremen, Germany, to Guanta. The development of super light, strong materials for sport kites, surf kites and paragliders has driven the development of these huge ocean-going kites.
What happened on the maiden voyage?
Half way through the trip, as the ship reached the trade winds near the Azores, the computer-controlled kite was unfurled. SkySails hasn’t finished doing all the calculations yet, but estimates fuel savings of 10–15% during the time the kite was flying, as the ship cruised at top speed using less engine power. That is a saving of about US$1,000 to $1,500 in fuel costs per day. The company hasn't yet revealed how many hours the kite stayed aloft during the two-week voyage.
The company claims that savings of up to 50% can be made for short time periods, with an average saving of 10-35%. A kite with an 'effective tractive force' (which depends on the ship, its load and speed, and wind conditions) of 8 tonnes can pull the equivalent of 1,000 kilowatts of engine power, compared to the MS Beluga SkySail's main engine's 3,840 kilowatts of power.
The kite needs winds of at least 3 Beaufort (8–12 miles an hour or 7–10 knots — a gentle breeze) and can be used at up to 8 Beaufort (39-46 miles per hour, or 34–40 knots – a gale).
Does the ship have to be going the same way as the wind is blowing?
No, the kite can work over a range of angles away from the wind to provide power, just like a sail. In theory a ship can take a course up to 50 degrees skewed from the wind. Salty old sea dogs might recognise that this isn’t far off the capabilities of a yacht.
How does the kite compare to sails?
A 3-masted clipper ship might have a sail area of 2,000 square metres, 10 times the size of the kite, and move at top speeds of perhaps 17 knots on wind alone. But for massive cargo ships aiming to cruise at 10 knots or so, adding masts and sails isn't a very practical idea.
A kite is much easier to install and comes with a bonus: the higher the kite, the greater and smoother the wind speed. Closer to the sea’s surface, the friction, or drag, between air and sea slows things down and can cause turbulence, which decreases efficiency.
This kite can fly up to 300 metres above sea level. SkySails says that at 200 metres above sea level, the kite has twice the amount of energy available to it than on a 10-metre line.
Can I have a kite-powered boat for my own, personal use?
Yes. Small kites for yachts already exist, and are even used in races.
Are there any other uses of kites, apart from pulling ships, and loop-the-loops?
Yes, kites are also being developed to produce electricity. A kite attached to a ground-based dynamo and whizzing around overhead can generate electricity. Again, the development of materials for sport kites in recent years has seen this burgeoning technology begin to get commercial interest — Makani Power, a Hawaii-based wind power company, has recently attracted investment interest from Google to develop kites for electricity generation. Of course this is very different, and somewhat safer, than Benjamin Franklin's alleged attempts to use kites to harness electricity directly from lightning.
Comments
Als ze het ook op vliegtuigen auto's treinen en vrachtwagens kunnen plaatsen wel.quote:Op maandag 11 februari 2008 12:35 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Bron
Dit kan veel olie besparing opleveren op termijn.
Een bedrijf wat per jaar bijna 27.6 miljard $ aan winst maakt die vind dat de overheid maar met maatregelen moet komen. Nou ik weet het wel, room die megawinst maar totaal af en besteed al dat geld aan het zoeken naar alternatieven.quote:Shell somber over olietekort
12 februari 2008, 7:45 uur | FD.nl
Door: Jessayan, H.;Schrijver, J.
Het mondiale tekort aan olie loopt nog sterker op dan eerder voorspeld. De wereldwijde behoefte zal in 2050 circa 38 mln vaten olie hoger liggen dan nu, terwijl de productie slechts opgevoerd kan worden met maximaal 25 mln vaten per dag. Een gevecht om energie is alleen te vermijden als politiek en bedrijfsleven binnen vijf jaar gezamenlijk met maatregelen komen
Volgens Shell is een gevecht om energie alleen te vermijden wanneer politiek en bedrijfsleven binnen nu en vijf jaar de handen ineenslaan. Wanneer het 'ieder voor zich' wordt, ontstaat er veel concurrentie op de energiemarkt, wat uiteindelijk tot een zeer volatiele olieprijs zal leiden.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 08:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een bedrijf wat per jaar bijna 27.6 miljard $ aan winst maakt die vind dat de overheid maar met maatregelen moet komen. Nou ik weet het wel, room die megawinst maar totaal af en besteed al dat geld aan het zoeken naar alternatieven.
Als we kijken naar de winst van weer diezelfde shell en dit vergelijken met het GPD van landen blijkt dat shell meer winst maakt dan het gpd vanaf land 105.
Of de energiebedrijven nou private of staatsbedrijven zijn, de olieproductie stijgt niet meer. Dus aan die energiekosten valt niks te doen. De enige taak die de overheid heeft is om ons zo snel mogelijk onafhankelijk te maken van olie. Met 8 miljoen auto's die graag benzine drinken, zal dat een enorme pain in the ass worden (m.a.w.: onmogelijk (zonder schade aan economische groei en welvaart)).quote:Op woensdag 13 februari 2008 19:43 schreef BigMick het volgende:
Dan hadden ze de stroomvoorzieningen niet moeten privatiseren. ('het zou goedkoper worden' me reet)
Nee hoor. Innovatie, nieuwe mogelijkheden. Er word altijd geld verdient met nieuwe producten. We zijn toch ook van de stoommachine afgestapt? Heeft dat geld gekost? Zijn we nu slechter af dan in 1850?quote:Op donderdag 14 februari 2008 10:58 schreef waht het volgende:
[..]
Of de energiebedrijven nou private of staatsbedrijven zijn, de olieproductie stijgt niet meer. Dus aan die energiekosten valt niks te doen. De enige taak die de overheid heeft is om ons zo snel mogelijk onafhankelijk te maken van olie. Met 8 miljoen auto's die graag benzine drinken, zal dat een enorme pain in the ass worden (m.a.w.: onmogelijk (zonder schade aan economische groei en welvaart)).
De overgang van kolen naar olie heeft zeker geld gekost. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld het vervangen van alle stoomlocomotieven. Maar de overstap heeft ook weer heel veel opgeleverd.quote:Op donderdag 14 februari 2008 12:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee hoor. Innovatie, nieuwe mogelijkheden. Er word altijd geld verdient met nieuwe producten. We zijn toch ook van de stoommachine afgestapt? Heeft dat geld gekost? Zijn we nu slechter af dan in 1850?
fietsen en alles waar olie of gas voor nodig is zal erg duur worden.quote:Op donderdag 14 februari 2008 12:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]Het probleem wat what schetst is dat we een ander energiedrager moeten vinden die we als mensheid duurzaam kunnen opwekken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |