Indien het verbruik weer zakt onder de huidige productielimiet dan kan de prijs per vat weer dalen, dus kleinere motoren, de variabele bijtelling was dus een goede aanzet, nu nog wereldwijd.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 16:38 schreef henkway het volgende:
[..]
Als het verbruik daalt dan zakt de prijs per vat weer, dus bij een recessie of een forse vogelgriepepidemie.
Of een wereldwijd verbod op auto's die meer dan 5 liter per 100 km gebruiken
Ik snap echt niet waar jij het vandaan haalt. Ik woon met gezin in omstreken van Utrecht. we gaan 1x per twee jaar op vakantie en samen hebben wij een modaal inkomen. De tijd dat mensen 3x per jaar op vakantie gaan? Is al een tijdje niet meer voor de gewone man weggelegd hoorquote:Op donderdag 3 januari 2008 13:33 schreef Freak187 het volgende:
De schaarste neemt toe, de kosten worden hoger, maar we blijven benzineslurpers kopen en we vliegen 3x per jaar naar zonnige bestemmingen. Wanneer wordt de mensheid een keer onafhankelijker van olie? Zo kan het toch niet doorgaan?
Je bedoelde toch minder dagen? Dus zeg maar twee dagen thuis en drie dagen werk? Of zoiets? Anders zie ik het namelijk niet echt besparen.quote:Op zondag 6 januari 2008 10:57 schreef SeLang het volgende:
Wat betreft woon-werk verkeer (ja, ik weet dat dat maar een klein % is van het totale olieverbruik) en ook wat betreft het file probleem: De oplossing is gewoon beschikbaar maar daar hoor ik nooit iemand over.
Breedband internet dus. De meeste mensen die bureauwerk doen kunnen dat makkelijk een gedeelte van hun tijd vanuit huis doen. Waarom zou je in godsnaam 100km in een auto rijden om vervolgens vanaf je werk emails te gaan sturen, telefoneren, software ontwikkelen, administratief werk doen, etc etc?
Natuurlijk moet je 'in touch' blijven met collegas e.d. dus het is niet goed om nooit fysiek aanwezig te zijn, maar waarom niet beginnen met 50% van de tijd? Dat scheelt 50% benzineverbruik, 50% files, 50% milieuvervuiling en maakt het ook makkelijker voor mensen om werk en privé te combineren (bijv zorgen voor kinderen e.d.)
uit hetzelfde stukjequote:Op maandag 7 januari 2008 13:06 schreef neok het volgende:
Hier nog een leuke:
Oil $200 Options Rise 10-Fold in Bet on Higher Crude
Volgens mij zijn ze gek...
quote:``I am afraid that we are going to see an economic slowdown that we have not seen the beginning of yet that will take some significant amount of oil demand off the table,'' Stuart said in a Bloomberg television interview Jan. 2.
Dat bedoel ik inderdaad.quote:Op maandag 7 januari 2008 10:36 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik snap echt niet waar jij het vandaan haalt. Ik woon met gezin in omstreken van Utrecht. we gaan 1x per twee jaar op vakantie en samen hebben wij een modaal inkomen. De tijd dat mensen 3x per jaar op vakantie gaan? Is al een tijdje niet meer voor de gewone man weggelegd hoor![]()
[..]
Je bedoelde toch minder dagen? Dus zeg maar twee dagen thuis en drie dagen werk? Of zoiets? Anders zie ik het namelijk niet echt besparen.
Sommigen noemen zoiets een afrondingsfoutquote:Op zaterdag 12 januari 2008 16:34 schreef waht het volgende:
Het EIA van de Amerikaanse regering heeft productie-cijfers van Oktober bekent gemaakt. Deze zien er ietwat positief uit (als we ervan uitgaan dat Peak Oil negatief is).
Bron: http://www.eia.doe.gov/ipm/supply.html
De olieproductie van de wereld lag in Oktober 2007 op:
74,124 miljoen vaten per dag.
De hoogste productie sinds December 2005 en slechts 150.000 vaten onder de huidige piek in Mei 2005.
De totale hoeveelheid vloeibare brandstof lag in Oktober 2007 op:
85,605 miljoen vaten per dag.
En dat is een nieuw record voor de wereld.
We zijn duidelijk nog niet uitgespeeld.
Dat ligt eraan wat ht vorige record was hequote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:43 schreef neok het volgende:
[..]
Sommigen noemen zoiets een afrondingsfout [afbeelding]
quote:THE world's biggest car maker, General Motors, believes global oil supply has peaked and a switch to electric cars is inevitable.
In a stunning announcement at the opening of the Detroit motor show, Rick Wagoner, GM's chairman and chief executive, also said ethanol was an "important interim solution" to the world's demand for oil, until battery technology improved to give electric cars the same driving range as petrol-powered cars.
GM is working on an electric car, called the Volt, which is due in showrooms in 2010, but delays in suitable battery technology have slowed the project.
Is dit een serieuze peak-oil mededeling of alleen maar een reclame praatje?quote:Op dinsdag 15 januari 2008 20:37 schreef Perrin het volgende:
Time's up for petrol cars, says GM chief
[..]
Geen idee, ik ben geen GM-baasquote:Op dinsdag 15 januari 2008 21:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Is dit een serieuze peak-oil mededeling of alleen maar een reclame praatje?
Zou dus weer een nieuw record betekenen.quote:World oil supply averaged 87.0 mb/d in December, up 870 kb/d from November on increases in OPEC-10, North America, the FSU, Brazil and China. Global supply in 4Q was more than 1.0 mb/d higher than a year earlier, having averaged at or below levels of a year ago in the previous three quarters.
En verder is de prijs een beetje ingezakt (321energy.com) naar $90,72.quote:December OPEC crude supply rose by 825 kb/d to 32.0 mb/d, following the inclusion of 500 kb/d from Ecuador and the remaining 325 kb/d coming from restored UAE production and higher Iranian exports. Nigerian supply was stable below 2.2 mb/d, despite threats of further rebel attacks. Effective OPEC spare capacity fell to 2.2 mb/d, of which 80% was held by Saudi Arabia.
Ik ben wel benieuwd naar ook een commentaar op dat onderzoek vanuit een technische kant ipv een finacieele kant, die moeten altijd alles te positef brengen om het sentiment maar goed te houden.quote:Olielevering ook in toekomst stabiel
17 januari 2008, 13:27 uur | FD.nl
Dat blijkt uit een onderzoek van een invloedrijk ondezoeksinsitutuut dat zich bezighoudt met energievraagstukken, het Amerikaanse Cambridge Energy Research Associates (CERA).
Het probleem is ook niet dat ineens alle olie op is maar dat de hoeveelheid olie die dagelijks omhooggepompt wordt minder wordt en de vraag niet meer kan bijbenen.. Het lastige van olie is dat zo ongeveer alles er direct of indirect van afhankelijk is. Dus ook al neemt de prijs steeds meer toe omdat aanbod kleiner wordt, de vraag neemt nauwelijks af, ook bij hogere prijzen.. Bij andere goederen neemt de vraag snel af als de prijs door het dak gaat.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:14 schreef X. het volgende:
Dat de olie ooit opraakt is duidelijk natuurlijk. Maar of het in de nabije toekomst is betwijfel ik.
Het sentiment zorgt er in ieder geval wel voor dat de prijs stijgt.
Ik weet wel zeker dat de olie niet opraakt in de nabije toekomst (komende 100 jaar).quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:14 schreef X. het volgende:
Dat de olie ooit opraakt is duidelijk natuurlijk. Maar of het in de nabije toekomst is betwijfel ik.
Overigens was dat echt alleen tegen NL en de VS of ook andere landenquote:Op zondag 20 januari 2008 01:00 schreef waht het volgende:
[..]
Ik weet wel zeker dat de olie niet opraakt in de nabije toekomst (komende 100 jaar).
Het probleem is dan ook niet hoeveel olie er in de grond zit, maar hoe snel dat gewonnen kan worden en ook enigzins hoeveel energie er nodig is voor dat winnen van die olie.
Zo zit er feitelijk gezien meer energie in de teerzanden van Canada dan in de conventionele olievelden van Saudi Arabië. Probleem is echter dat de olie in Saudi Arabië veel sneller met vrij weinig energie gewonnen kan worden (10miljoen vaten/dag) tegenover een magere 760.000 vaten/dag in uit die teerzanden waar overigens véél meer energie voor nodig is om dat te winnen.
En zoals Perrin al zei is vrijwel alles direct of indirect afhankelijk van olie en zal een kleine dip in de productie tot grote problemen komen. In de 70'er jaren heeft de wereld al aan den lijven ondervonden dat een zeer kleine dip in de productie de prijs de lucht in doet schieten. Zo steeg de prijs in 1973 400% na het olie embargo tegen Nederland en de VS.
Een mooie samenvatting is dat olie onmisbaar is voor transport/mobiliteit en voedsel. De eerste is onmisbaar voor de economie, de tweede is onmisbaar voor de mens. Denk er maar eens over na. Alles wat leven in Nederland zo leuk maakt komt door olie (en in mindere mate kolen en aardgas).
Het embargo was tegen iedereen die Israel gesteund had in de Yom Kippur oorlog. Dat waren dus in ieder geval de VS en Nederland welke beide wapentuig aan Israel hadden geleverd, later kwamen Portugal en Zuid Afrika daar ook bij.quote:Op zondag 20 januari 2008 16:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Overigens was dat echt alleen tegen NL en de VS of ook andere landen![]()
Dat embargo had trouwens weinig zin voor NL omdat heel veel olie in NL voor de rest van europa geraffineerd wordt
Ik verzin het niet dat was laatst op tv in een interview met de toenmalige mpquote:Op zondag 20 januari 2008 17:42 schreef waht het volgende:
[..]
Het embargo was tegen iedereen die Israel gesteund had in de Yom Kippur oorlog. Dat waren dus in ieder geval de VS en Nederland welke beide wapentuig aan Israel hadden geleverd, later kwamen Portugal en Zuid Afrika daar ook bij.
Veel olie die in Rotterdam aan land kwam kwam wel uit het Midden Oosten, maar niet álle olie. Daarnaast had elk land natuurlijk wel wat reserves opgeslagen.
quote:Israel will set out plans on Monday to cut drastically its dependence on oil imports, with a private-sector initiative for a nationwide electric car network.
The privately funded plan to build 500,000 recharging points and battery-swap stations for electric cars in the next 18 months has the backing of the government and president, Shimon Peres. Renault and Nissan will develop an electric car with a range of more than 100 miles to be mass-produced from 2011.
Mr Peres told the Financial Times the plan would cut Israel’s oil imports by half within a few years, and Israel could cut the remainder by building solar energy generating plants. “In one decade, we will not need oil.”
Revolutie!quote:
quote:Op maandag 21 januari 2008 11:01 schreef indahnesia.com het volgende:
En die stroom wordt opgewekt door?
Lezen Indahquote:by building solar energy generating plants
quote:By 2100, the world’s energy system will be radically different from today’s. Renewable energy like solar, wind, hydroelectricity, and biofuels will make up a large share of the energy mix, and nuclear energy, too, will have a place. Humans will have found ways of dealing with air pollution and greenhouse gas emissions. New technologies will have reduced the amount of energy needed to power buildings and vehicles.
Indeed, the distant future looks bright, but much depends on how we get there. There are two possible routes. Let’s call the first scenario Scramble. Like an off-road rally through a mountainous desert, it promises excitement and fierce competition. However, the unintended consequence of “more haste” will often be “less speed,” and many will crash along the way.
The alternative scenario can be called Blueprints, which resembles a cautious ride, with some false starts, on a road that is still under construction. Whether we arrive safely at our destination depends on the discipline of the drivers and the ingenuity of all those involved in the construction effort. Technological innovation provides the excitement.
Regardless of which route we choose, the world’s current predicament limits our room to maneuver. We are experiencing a step-change in the growth rate of energy demand due to rising population and economic development. After 2015, easily accessible supplies of oil and gas probably will no longer keep up with demand.
As a result, we will have no choice but to add other sources of energy – renewables, yes, but also more nuclear power and unconventional fossil fuels such as oil sands. Using more energy inevitably means emitting more CO2 at a time when climate change has become a critical global issue.
Bijna dezelfde inhoud en hiermee geeft hij min-of-meer de peakoilers gelijk en mengt hij zich als olie-CEO definitief in de globale discussie hoe we om zouden moeten gaan met deze historische situatie. Let op dat ie over zowel olie en gas praat als hij 't over 2015 heeft. Als je alleen olie bekijkt, zitten we nu al op of over de top als je 't mij vraagt. Zijn 'Scramble'-scenario is grofweg waar de VS nu mee bezig is, en 'Blueprints' de EU.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 15:12 schreef waht het volgende:
Hey, dat lijkt verdacht veel op een vermeende interne mail aan alle Shell medewerkers:
http://forum.peakoil.nl/viewtopic.php?f=2&t=2008&sid=c3aab0e4093c8a4b7528f1934bd4264b
Ook interessant om te lezen dat hij Peak Oil rond 2015 verwacht.
Kan ik mijn radioactieve afval bij jou in je tuin opslaan?quote:Op zaterdag 26 januari 2008 15:19 schreef henkway het volgende:
ja als ze nou een snappen dat kernenergie schone, CO2 vrije energie is dan kunnen we gaan bouwen
ja dat is goed, ik heb een betonnen bunker daar kan het wel 7000 jaar in.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 15:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Kan ik mijn radioactieve afval bij jou in je tuin opslaan?
quote:So Who says Peak Oil is not about to become a reality? It must be true; Shell's biggest cheese, Jeroen van der Veer, effectively says so.
In an e-letter to staff that must surely be splattered right across the Big Oil community by now, and be doing the rounds of NOCs (national oil corporations), Shell's CEO basically says that conventional oil output will peak in seven years - oh, and gas shortages are on the way, too.
That's not really fresh news. But what is significant is that van der Veer has essentially joined the now growing cadre of upstream bosses who are gradually admitting that the clock is ticking and it's five minutes to midnight.
Aggravating the emerging energy crisis is the incredible pressure being exerted by the fast-growing and increasingly urbanised human population. And van der Veer has finally recognised the cracks that are appearing.
quote:One by one, the world's oil companies are coming out of the closet. For years operating under the assumption and public assertion that world oil supplies were plentiful and would be for years to come, now many of the world's most powerful and well known oil giants are talking about scarcity or, even, the dreaded peak in world oil supplies.
...
Whether or not the peak in world oil production has already happened or will happen sometime in the near future, we are already seeing its effects on a number of levels both in the US and worldwide. Food, raw materials, money, they all become more difficult to access in a time of constricted energy supply. The wealth of energy oil has been providing to us for the last 150 years is now being taken away. We are at the point in history where we must begin to chart a new energy future with new and different kinds of energy. It will be anything but easy. Perhaps, this is the defining moment of the 21rst century, if not that of modern human history. Can we step away from our dependence on fossil fuels without wrecking our civilization, culture, and planet? Or will we, as many have warned, return to a new dark ages?
It's possible, just possible, that oil industry executives are sounding the alarm. They would like to warn us in plain terms what we're facing but are constrained by the interest of their boards of directors and major stockholders. Perhaps we should listen a little more carefully and think about what it all means for us as individuals, families, and as human beings. A chance for each of us to show our quality and, maybe, just maybe, preserve an ounce of prosperity for our children.
quote:According to Shell’s chief, the world faces two scenarios.
Either the world works together, with political cooperation between governments and companies, or the world faces what he calls a “scramble”—a mad dash by nations to secure resources for themselves.
We don’t expect the cooperation scenario to work out.
Global oil production is struggling, and resource nationalism and geopolitical conditions continue to hamper oil production. Meanwhile, oil demand from China has increased a whopping 14.1 percent over last year, and demand in India has risen approximately 11 percent.
Barring a major recession, the perfect storm for oil prices may be brewing. If it is, conditions may be about to change radically in America as costs for everything from transportation to breakfast embark on a long upward price trajectory.
“We are facing an unprecedented problem,” says oil analyst Kenneth Deffeyes. “World oil production has stopped growing; declines in production are about to begin. For the first time since the Industrial Revolution, the geological supply of an essential resource will not meet demand” (Beyond Oil: The View From Hubbert’s Peak).
We might have to start thinking again about that commute by bike.
wanneer er een probleem is zal er een oplossing komenquote:Op woensdag 6 februari 2008 11:33 schreef Perrin het volgende:
Shell's Van Der Veer Gets Refreshingly Honest
[..]
As Oil Majors Chime In, the Reality of Peak Oil Lurches Closer
[..]
Zeker weten. Het ligt er alleen aan welke oplossing:quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
wanneer er een probleem is zal er een oplossing komen
Meerdere wonderelijke energiebronnnen. Een samenleving die energiezuinigere machines/apparaten gaat gebruiken.quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:31 schreef waht het volgende:
[..]
Zeker weten. Het ligt er alleen aan welke oplossing:
-Een wonderlijke energiebron
-5 miljard mensen dood
Beide zullen het energie-probleem oplossen.
Why the price of 'peak oil' is faminequote:Op woensdag 6 februari 2008 12:31 schreef waht het volgende:
[..]
Zeker weten. Het ligt er alleen aan welke oplossing:
-Een wonderlijke energiebron
-5 miljard mensen dood
Beide zullen het energie-probleem oplossen.
quote:Vulnerable regions of the world face the risk of famine over the next three years as rising energy costs spill over into a food crunch, according to US investment bank Goldman Sachs.
"We've never been at a point in commodities where we are today," said Jeff Currie, the bank's commodity chief and closely watched oil guru. Global oil output has been stagnant for four years, failing to keep up with rampant demand from Asia and the Mid-East. China's imports rose 14pc last year. Biofuels from grain, oil seed and sugar are plugging the gap, but drawing away food supplies at a time when the world is adding more than 70m mouths to feed a year.
"Markets are as tight as a drum and now the US has hit the stimulus button," said Mr Currie in his 2008 outlook. "We have never seen this before when commodity prices were already at record highs. Over the next 18 to 36 months we are probably going into crisis mode across the commodity complex.
"The key is going to be agriculture. China is terrified of the current situation. It has real physical shortages," he said, referencing China still having memories of starvation in the 1960s seared in its collective mind.
...
The political environment is extremely hostile. The world is looking like the 17th century under mercantilism when countries saw economics as a zero-sum game. They exported as much as they could to get gold, and erected enormous barriers. China looks like that, so does Russia, the Mid-East and most of Africa and Latin America," he said.
quote:President Hugo Chavez on Sunday threatened to stop sending oil to the United States unless it halted an "economic war" that he said included an Exxon Mobil lawsuit freezing $12 billion in Venezuelan assets.
The anti-American leader of a major crude exporter to the United States also warned that such U.S. aggression could cause world oil prices to spike to $200 a barrel.
Bronquote:Ship kites in to port
As a the SkySails cargo ship finishes its maiden voyage, Nature News looks at the logic behind towing a ship with a kite.
Katharine Sanderson
Smooth kiting: the wind is faster and smoother at height.Smooth kiting: the wind is faster and smoother at height.SKYSAILS
Is it a bird? Is it a plane?
No, it’s a giant kite towing a cargo ship. What's more, it helps to save engine power and fuel. The company behind the kite, SkySails, based in Hamburg, Germany, claims that freight ships, and even cruise liners, could reduce fuel consumption by up to 50% under optimal conditions.
That sounds great – is it new?
Yes, on Tuesday the cargo ship MS Beluga SkySails sailed into the port of Guanta, Venezuela, completing its 2-week long maiden voyage from Germany, and the successful testing of the giant kite system. It is the first commercial vessel to use the SkySails kite system.
The kite looks just like a paraglider's wing. Is it?
Well spotted. Yes, the kite is shaped just like the wing used by extreme sport enthusiasts who 'paraglide' over hills — it is the same shape, and has a double-walled construction that fills with air to help provide lift. But it is much, much bigger: the average paragliding wing is about 30 square metres, and these boat-pulling kites have surface areas of between 150 and 600 square metres.
The maiden voyage of the MS Beluga SkySails used a 160 square metre sail to help pull the 132-metre-long, 10,000 tonne vessel from Bremen, Germany, to Guanta. The development of super light, strong materials for sport kites, surf kites and paragliders has driven the development of these huge ocean-going kites.
What happened on the maiden voyage?
Half way through the trip, as the ship reached the trade winds near the Azores, the computer-controlled kite was unfurled. SkySails hasn’t finished doing all the calculations yet, but estimates fuel savings of 10–15% during the time the kite was flying, as the ship cruised at top speed using less engine power. That is a saving of about US$1,000 to $1,500 in fuel costs per day. The company hasn't yet revealed how many hours the kite stayed aloft during the two-week voyage.
The company claims that savings of up to 50% can be made for short time periods, with an average saving of 10-35%. A kite with an 'effective tractive force' (which depends on the ship, its load and speed, and wind conditions) of 8 tonnes can pull the equivalent of 1,000 kilowatts of engine power, compared to the MS Beluga SkySail's main engine's 3,840 kilowatts of power.
The kite needs winds of at least 3 Beaufort (8–12 miles an hour or 7–10 knots — a gentle breeze) and can be used at up to 8 Beaufort (39-46 miles per hour, or 34–40 knots – a gale).
Does the ship have to be going the same way as the wind is blowing?
No, the kite can work over a range of angles away from the wind to provide power, just like a sail. In theory a ship can take a course up to 50 degrees skewed from the wind. Salty old sea dogs might recognise that this isn’t far off the capabilities of a yacht.
How does the kite compare to sails?
A 3-masted clipper ship might have a sail area of 2,000 square metres, 10 times the size of the kite, and move at top speeds of perhaps 17 knots on wind alone. But for massive cargo ships aiming to cruise at 10 knots or so, adding masts and sails isn't a very practical idea.
A kite is much easier to install and comes with a bonus: the higher the kite, the greater and smoother the wind speed. Closer to the sea’s surface, the friction, or drag, between air and sea slows things down and can cause turbulence, which decreases efficiency.
This kite can fly up to 300 metres above sea level. SkySails says that at 200 metres above sea level, the kite has twice the amount of energy available to it than on a 10-metre line.
Can I have a kite-powered boat for my own, personal use?
Yes. Small kites for yachts already exist, and are even used in races.
Are there any other uses of kites, apart from pulling ships, and loop-the-loops?
Yes, kites are also being developed to produce electricity. A kite attached to a ground-based dynamo and whizzing around overhead can generate electricity. Again, the development of materials for sport kites in recent years has seen this burgeoning technology begin to get commercial interest — Makani Power, a Hawaii-based wind power company, has recently attracted investment interest from Google to develop kites for electricity generation. Of course this is very different, and somewhat safer, than Benjamin Franklin's alleged attempts to use kites to harness electricity directly from lightning.
Comments
Als ze het ook op vliegtuigen auto's treinen en vrachtwagens kunnen plaatsen wel.quote:Op maandag 11 februari 2008 12:35 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Bron
Dit kan veel olie besparing opleveren op termijn.
Een bedrijf wat per jaar bijna 27.6 miljard $ aan winst maakt die vind dat de overheid maar met maatregelen moet komen. Nou ik weet het wel, room die megawinst maar totaal af en besteed al dat geld aan het zoeken naar alternatieven.quote:Shell somber over olietekort
12 februari 2008, 7:45 uur | FD.nl
Door: Jessayan, H.;Schrijver, J.
Het mondiale tekort aan olie loopt nog sterker op dan eerder voorspeld. De wereldwijde behoefte zal in 2050 circa 38 mln vaten olie hoger liggen dan nu, terwijl de productie slechts opgevoerd kan worden met maximaal 25 mln vaten per dag. Een gevecht om energie is alleen te vermijden als politiek en bedrijfsleven binnen vijf jaar gezamenlijk met maatregelen komen
Volgens Shell is een gevecht om energie alleen te vermijden wanneer politiek en bedrijfsleven binnen nu en vijf jaar de handen ineenslaan. Wanneer het 'ieder voor zich' wordt, ontstaat er veel concurrentie op de energiemarkt, wat uiteindelijk tot een zeer volatiele olieprijs zal leiden.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 08:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een bedrijf wat per jaar bijna 27.6 miljard $ aan winst maakt die vind dat de overheid maar met maatregelen moet komen. Nou ik weet het wel, room die megawinst maar totaal af en besteed al dat geld aan het zoeken naar alternatieven.
Als we kijken naar de winst van weer diezelfde shell en dit vergelijken met het GPD van landen blijkt dat shell meer winst maakt dan het gpd vanaf land 105.
Of de energiebedrijven nou private of staatsbedrijven zijn, de olieproductie stijgt niet meer. Dus aan die energiekosten valt niks te doen. De enige taak die de overheid heeft is om ons zo snel mogelijk onafhankelijk te maken van olie. Met 8 miljoen auto's die graag benzine drinken, zal dat een enorme pain in the ass worden (m.a.w.: onmogelijk (zonder schade aan economische groei en welvaart)).quote:Op woensdag 13 februari 2008 19:43 schreef BigMick het volgende:
Dan hadden ze de stroomvoorzieningen niet moeten privatiseren. ('het zou goedkoper worden' me reet)
Nee hoor. Innovatie, nieuwe mogelijkheden. Er word altijd geld verdient met nieuwe producten. We zijn toch ook van de stoommachine afgestapt? Heeft dat geld gekost? Zijn we nu slechter af dan in 1850?quote:Op donderdag 14 februari 2008 10:58 schreef waht het volgende:
[..]
Of de energiebedrijven nou private of staatsbedrijven zijn, de olieproductie stijgt niet meer. Dus aan die energiekosten valt niks te doen. De enige taak die de overheid heeft is om ons zo snel mogelijk onafhankelijk te maken van olie. Met 8 miljoen auto's die graag benzine drinken, zal dat een enorme pain in the ass worden (m.a.w.: onmogelijk (zonder schade aan economische groei en welvaart)).
De overgang van kolen naar olie heeft zeker geld gekost. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld het vervangen van alle stoomlocomotieven. Maar de overstap heeft ook weer heel veel opgeleverd.quote:Op donderdag 14 februari 2008 12:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee hoor. Innovatie, nieuwe mogelijkheden. Er word altijd geld verdient met nieuwe producten. We zijn toch ook van de stoommachine afgestapt? Heeft dat geld gekost? Zijn we nu slechter af dan in 1850?
fietsen en alles waar olie of gas voor nodig is zal erg duur worden.quote:Op donderdag 14 februari 2008 12:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]Het probleem wat what schetst is dat we een ander energiedrager moeten vinden die we als mensheid duurzaam kunnen opwekken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |