abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55730064
Ok dan hier weer verder, vorige topic
Olie doorbreekt $70 per vat
Olie doorbreekt $80 per vat
Olie doorbreekt $90 per vat
2008 Het jaar waarin de groei van de wereldeconomie afketst op de beperkte grondstofvoorraden.
Platina, Zilver en OLIE








[ Bericht 41% gewijzigd door henkway op 03-01-2008 21:28:53 ]
  woensdag 2 januari 2008 @ 20:46:21 #2
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_55730392
Jeuj!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 2 januari 2008 @ 20:48:38 #3
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_55730458
Die andere is nog helemaal niet dicht man!
  woensdag 2 januari 2008 @ 20:52:59 #4
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_55730575
boeiend hoevaak kooop je nou iets van platinum
pi_55730681
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 20:52 schreef borbit het volgende:
boeiend hoevaak kooop je nou iets van platinum
n de petrochemische industrie wordt platina gebruikt bij o.a. de raffinage van ruwe olie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Platina#Toepassingen
  woensdag 2 januari 2008 @ 20:58:11 #6
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_55730702
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 20:52 schreef borbit het volgende:
boeiend hoevaak kooop je nou iets van platinum
Bijna elke dag wel. Een auto, een ring, een stukje elektronica, een horloge...
Jij niet?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 2 januari 2008 @ 21:02:50 #7
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_55730809
Ik zag het op een van de journaals...$100 per vat....
Als reden werd dit keer gegeven dat de USA hun vooraden aan het opbouwen zijn met het oog op een eventuele strenge winter en dat de situatie in een of ander Afrikaans land instabiel was en daardoor de olie aanvoer wel eens wat minder kon worden, kan iemand me uitleggen, ik heb er even geen zicht op, waarom Afrikaanse olieproducerende landen kennelijk zo belangrijk zijn dat instabilliteit, wat daar schering en inslag is, zo'n weerslag heeft op de wereldolieprijs?
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_55731942
tvp
............................
  woensdag 2 januari 2008 @ 21:55:43 #9
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_55732105
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 21:02 schreef YuckFou het volgende:
Ik zag het op een van de journaals...$100 per vat....
Als reden werd dit keer gegeven dat de USA hun vooraden aan het opbouwen zijn met het oog op een eventuele strenge winter en dat de situatie in een of ander Afrikaans land instabiel was en daardoor de olie aanvoer wel eens wat minder kon worden, kan iemand me uitleggen, ik heb er even geen zicht op, waarom Afrikaanse olieproducerende landen kennelijk zo belangrijk zijn dat instabilliteit, wat daar schering en inslag is, zo'n weerslag heeft op de wereldolieprijs?
Nigeria produceert erg veel olie. Als daar de pleuris uitbreekt heb je gewoon een belangrijke leverancier die weg valt.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  woensdag 2 januari 2008 @ 22:09:06 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_55732457
En dan staat de dollar nog zeer gunstig tov de euro. Stel je voor dat wel euro-dollar pariteit hadden, of erger!
The End Times are wild
pi_55732651
O wat haat ik het om gelijk te hebben.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 2 januari 2008 @ 22:18:14 #12
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_55732717
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 21:55 schreef Againzender het volgende:

[..]

Nigeria produceert erg veel olie. Als daar de pleuris uitbreekt heb je gewoon een belangrijke leverancier die weg valt.
Ik heb het ff gezocht en gevonden ik wist niet dat ze zoveel olie daar produceerden (trouwens ook niet dat wij zoveel importeren...), je zou toch zeggen dat enige buitenlandse inmenging om de zaak stabiel te krijgen niet echt bevreemdend is, kijkend naar Irak etc.
Maar goed voor Afrika zullen wel weer andere regels gelden
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_55739252
Tijd voor wat grafiekjes & cijfers.


100% prijs stijging (50 >> 100) in iets minder dan een jaar.
quote:

Oil Touches $100 a Barrel on Supply Concern, Increased Demand

Crude oil rose to $100 a barrel for the first time in New York as record global fuel consumption threatens to outpace production
[...]
While Saudi Arabian Oil Minister Ali al-Naimi and Exxon Mobil Corp. President Rex Tillerson have said oil supplies will last for decades, energy traders are increasingly debating the amount of available crude.
Onthoudt dat laatste even. Hoewel het vaag is wat ze zeggen, ze bedoelen dat er geen olietekorten komen in de komende 'decades'. Ze liegen.


Amerika loopt een beetje leeg.
quote:
Oil passes $100 milestone for first time
The White House on Wednesday said it would not release oil from the nation’s strategic reserves to drive prices lower.

“This president would not use the (Strategic Petroleum Reserve) to manipulate (prices) unless there was a true emergency,” said White House press secretary Dana Perino.
Slimme man.


Prijs is dus even hoog als in de oliecrisis van 1979. Zou er dan toch wat aan de hand zijn? (En dan bedoel ik uiteraard niet het gezeik over speculatie, spanningen, blablabla)

En als laatste even een berekening van het geld dat er naar bepaalde landen dagelijks vloeit:
Saudi Arabië: 8,651,000x100=865 miljoen dollar
Rusland: 6,565,000x100=656 miljoen dollar
Iran: 2,519,000x100=251 miljoen dollar
PER DAG dus.

Nederland moet dagelijks 936,000x100= 93,6 miljoen dollar betalen om onze ruwe olie te komen.

En nu maar wachten tot het wordt doorberekend tot aan de pompen. ( http://www.nu.nl/rubriek.jsp?n=937979&c=1001 1 liter euro95 is nu 1,538e)
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 3 januari 2008 @ 08:44:10 #14
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_55739317
Het is een beetje een wereldwijde stoelendans, waarbij er steeds meer stoelen worden weggenomen. Als de muziek straks stopt met spelen, vallen er een heleboel op hun gat.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_55739336
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 08:32 schreef waht het volgende:

Onthoudt dat laatste even. Hoewel het vaag is wat ze zeggen, ze bedoelen dat er geen olietekorten komen in de komende 'decades'. Ze liegen.
Nee hoor het ligt er maar aan hoe je het benaderd. De prijs zal flink omhoog gaan en daardoor de vraag afnemen zodoende hoef er theoretisch geen grote tekorten te zijn.

Met je suggesetieve grafiek over dat de olieprijs in minder dan een 1 jaar 100% gestegen is kunnen we jou er ook van betichten te liegen, of in ieder geval de data te presenteren zoals jou dat het beste uitkomt.

Dat er niets mis is met de oliemarkt zal ik niet zeggen. Maar dat doemdenken daar geloof ik toch niet in. Een gedeelte van de snelle groei van china en india zal wel terug gaan zakken, ook de globaal geproducerde producten waarbij de vervoerskosten een groter deel van de kosten gaan worden zal wel weer wat verminderen.
pi_55739728
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 08:32 schreef waht het volgende:

Prijs is dus even hoog als in de oliecrisis van 1979. Zou er dan toch wat aan de hand zijn? (En dan bedoel ik uiteraard niet het gezeik over speculatie, spanningen, blablabla)
Nee dus. Hier wordt gerekend met de dollarwaarde in januari 2007, en we weten allemaal dat de dollar sinds 01-07 nog weer fors gedaald is.
  donderdag 3 januari 2008 @ 09:34:16 #17
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_55739812
VS gaat naar gas en olieboren in IJszee bij Alaska
quote:
De Amerikaanse regering heeft woensdag definitief groen licht gegeven voor het boren naar gas en olie in de zeebodem ten noordwesten van Alaska. Begin februari worden de rechten voor de ontginning van bijna 120.000 vierkante kilometer van de bodem van de Tsjoektsjenzee geveild.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_55739893
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 08:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nee hoor het ligt er maar aan hoe je het benaderd. De prijs zal flink omhoog gaan en daardoor de vraag afnemen zodoende hoef er theoretisch geen grote tekorten te zijn.

Met je suggesetieve grafiek over dat de olieprijs in minder dan een 1 jaar 100% gestegen is kunnen we jou er ook van betichten te liegen, of in ieder geval de data te presenteren zoals jou dat het beste uitkomt.

Dat er niets mis is met de oliemarkt zal ik niet zeggen. Maar dat doemdenken daar geloof ik toch niet in. Een gedeelte van de snelle groei van china en india zal wel terug gaan zakken, ook de globaal geproducerde producten waarbij de vervoerskosten een groter deel van de kosten gaan worden zal wel weer wat verminderen.
Het is alleen de vraag wanneer de olieconsumptie gaat dalen door hogere benzineprijzen, ervaring leert dat de benzineverslaving hardnekkig is en er pas iets lagere consumptie optreedt als de bus of fiets extreem goedkoper is.
Het commercieel verbruik berekend de extra kosten gewoon door.
pi_55740051
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 09:40 schreef henkway het volgende:

[..]

Het is alleen de vraag wanneer de olieconsumptie gaat dalen door hogere benzineprijzen, ervaring leert dat de benzineverslaving hardnekkig is en er pas iets lagere consumptie optreedt als de bus of fiets extreem goedkoper is.
Het commercieel verbruik berekend de extra kosten gewoon door.
Ik heb het idee dat het voornamelijk de westerse olieverslaving is die hardnekkig is, de opkomende economieen zoals china en india hebben dit nog niet zo erg. Voornamelijk omdat daar nog lang niet zoveel autos zijn.

En de bus en fiets zijn al extreem goedkoper, vooral als je de vaste kosten van een auto meeneemt in je berekening. Ik heb al jaren geen auto meer en lach hard om mensen die zichzelf in de schulden storten om hun droomauto te financieren. Waarvan het gebruik over een paar jaar nog stukken duurder zal worden. Het voordeel gaat wel worden dat het fileprobleem zichzelf ook zo gaat oplossen.
pi_55740208
quote:
Ook de organisatie van olie-exporterende landen OPEC zei niets te kunnen doen om de olieprijs te drukken omdat haar leden al op volle capaciteit olie oppompen.

Bron Nu.n


Peak Oil komt naar je toe in 2008
  donderdag 3 januari 2008 @ 10:03:17 #21
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_55740213
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 09:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat het voornamelijk de westerse olieverslaving is die hardnekkig is, de opkomende economieen zoals china en india hebben dit nog niet zo erg. Voornamelijk omdat daar nog lang niet zoveel autos zijn.

En de bus en fiets zijn al extreem goedkoper, vooral als je de vaste kosten van een auto meeneemt in je berekening. Ik heb al jaren geen auto meer en lach hard om mensen die zichzelf in de schulden storten om hun droomauto te financieren. Waarvan het gebruik over een paar jaar nog stukken duurder zal worden. Het voordeel gaat wel worden dat het fileprobleem zichzelf ook zo gaat oplossen.
Misschien moet je je beeld van de opkomende economieen een beetje bijstellen.. daar gaat erg veel transport per vrachtauto:
http://www.hln.be/hln/nl/(...)den-ter-wereld.dhtml

En ik vermoed dat onze overheid inderdaad ook wel doorheeft dat investeren in meer snelwegen op dit punt in de geschiedenis niet de beste besteding van geld is..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_55740245
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 09:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat het voornamelijk de westerse olieverslaving is die hardnekkig is, de opkomende economieen zoals china en india hebben dit nog niet zo erg. Voornamelijk omdat daar nog lang niet zoveel autos zijn.

En de bus en fiets zijn al extreem goedkoper, vooral als je de vaste kosten van een auto meeneemt in je berekening. Ik heb al jaren geen auto meer en lach hard om mensen die zichzelf in de schulden storten om hun droomauto te financieren. Waarvan het gebruik over een paar jaar nog stukken duurder zal worden. Het voordeel gaat wel worden dat het fileprobleem zichzelf ook zo gaat oplossen.

Als je denkt dat het file probleem hiermee opgelost wordt dan ben je echt ongelovelijk naive.
Bij stijgende mobiliteits kosten gaan mensen eerst op andere dingen bezuinigen.

Mensen moeten toch naar hun werk.


Ik ben in deze dure tijden iig erg blij dat ik een tankpas heb en dat ik kan gaan en staan waar ik wil zonder na te denken over kosten
pi_55740319
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 10:05 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Als je denkt dat het file probleem hiermee opgelost wordt dan ben je echt ongelovelijk naive.
Bij stijgende mobiliteits kosten gaan mensen eerst op andere dingen bezuinigen.

Mensen moeten toch naar hun werk.


Ik ben in deze dure tijden iig erg blij dat ik een tankpas heb en dat ik kan gaan en staan waar ik wil zonder na te denken over kosten
Wie is er nu naief, de sukkels die maar steeds zo ver weg blijven werken en denken dat ze dan maar moeten gaan bezuinigen op andere dingen. Of de mensen die dichter bij huis werk accepteren, met iets minder loon maar netto houdt men meer over omdat die mobiliteitskosten zo hoog zijn geworden.
pi_55740476
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 10:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wie is er nu naief, de sukkels die maar steeds zo ver weg blijven werken en denken dat ze dan maar moeten gaan bezuinigen op andere dingen. Of de mensen die dichter bij huis werk accepteren, met iets minder loon maar netto houdt men meer over omdat die mobiliteitskosten zo hoog zijn geworden.

Ik ga in 2008 ook weer 50km verder bij mijn werker vandaan wonen.
Waarom?? Omdat ik fatsoenlijke betaalbare woonruimte wil en deze in de omgeving Utrecht niet te krijgen is.

Dat ik daarbij in de file moet staan zal mij een zorg zijn.
Ik woon zometeen in één 2 onder één kap met garage dan ipv een kut 2/3 kamer appartement in een prachtwijk

Die paar uur extra reistijd neem ik dan graag voor lief.
Van extra mobiliteitskosten heb ik geen last gezien de baas die voor 100% voor zijn rekening neemt
pi_55742827
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 08:46 schreef Basp1 het volgende:
Nee hoor het ligt er maar aan hoe je het benaderd. De prijs zal flink omhoog gaan en daardoor de vraag afnemen zodoende hoef er theoretisch geen grote tekorten te zijn.
Economische wetten zijn vrij zinloos omtrent Peak Oil. De olieprijs staat al astronomisch hoog en tot zover blijft de vraag alleen maar toenemen. Olie is onvervangbaar. Als er iets zou zijn dat olie kon vervangen had dat al lang moeten worden geïmplementeerd. Maar 'deskundigen' blijven steeds zeggen dat de olieprijs 'nog niet hoog genoeg is', dat 'de marktwerking het wel zal oplossen'.

Wanneer is olie dan wél duur genoeg? 200$, 500$, 1000$?? Olie is nóóit duur genoeg omdat het onvervangbaar is. Als er een alternatief zou zijn, zou dat al lang wijdverbreid geïmplementeerd zijn. Dan kan je wel roepen dat het allemaal één groot complot is van de oliemaatschappijen, maar stiekem weet je zelf ook wel dat je jezelf voor de gek houdt.

Er is genoeg energie, dat weet ik. We hebben de zon, ladingen aardkolen en uranium. Maar daar gaat het niet om. Peak Oil is geen energiecrisis, het is een vloeibare energiecrisis. We hebben makkelijk opslaanbare/vervoerbare en energiedichte bronnen nodig. Waterstof is een lachertje, biobrandstof is er te weinig en als we aardkool kan je niet snel genoeg in olie omzetten.

Het gaat om de snelheid van productie, de energie die er nodig is om te produceren (EROEI), en de energiedichtheid en vervoerbaarheid van de energie bron. Uit oliezanden wordt ellendig langzaam olie gewonnen tegen een lage EROEI (energy returned on energy invested), waterstof is wellicht snel te produceren maar slecht op te slaan en de EROEI is om te huilen. En zo kan je alle zogenaamde alternatieven langs die allemaal een bepaalde tekortkoming hebben. (olie heeft ook tekortkomingen zoals uitstoot van gassen bij gebruik, beperkte hoeveelheid aanwezig < dat laatste was vroegâh nog niet zo)

Een combinatie zou kunnen ja, maar dat vergt te veel inspanning, toewijding en opoffering van de gewone burger, die daar totaal geen zin in heeft. 'Autorijden is ons goed recht', komt bij me op.
quote:
Met je suggesetieve grafiek over dat de olieprijs in minder dan een 1 jaar 100% gestegen is kunnen we jou er ook van betichten te liegen, of in ieder geval de data te presenteren zoals jou dat het beste uitkomt.
Ik lieg niet. Eind Januari/begin Februari stond de prijs van een vat olie op 50 dollar, gister (eventjes) op 100 dollar. Dat de prijs op 1 Januari 2007 op 60 (ofzo) stond en 31 December 2007 op 95 stond doet er geen reet toe. Wat er toe doet is dat er een stijgende trend is. En het einde is NIET in zicht.
quote:
Dat er niets mis is met de oliemarkt zal ik niet zeggen. Maar dat doemdenken daar geloof ik toch niet in. Een gedeelte van de snelle groei van china en india zal wel terug gaan zakken, ook de globaal geproducerde producten waarbij de vervoerskosten een groter deel van de kosten gaan worden zal wel weer wat verminderen.
Hogere prijzen zouden inderdaad de vraag moeten verlagen, maar de ervaring is anders. De prijs is nu al astronomisch hoog en tot zover blijft de vraag alleen maar stijgen. De wereld heeft geen keus, het enige wat ze kunnen gebruiken is olie. Daar betaal je graag meer voor.

http://www.eia.doe.gov/oiaf/ieo/pdf/ieoreftab_4.pdf

Over 2 jaar is de vraag naar olie 91 miljoen vaten/dag. Op dit moment hangen we (sinds midden 2004) rond de 85 miljoen. Ik zie dingen niet graag negatief, maar hier optimistisch blijven is naïef en onrealistisch.
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 09:27 schreef Jalu het volgende:

[..]

Nee dus. Hier wordt gerekend met de dollarwaarde in januari 2007, en we weten allemaal dat de dollar sinds 01-07 nog weer fors gedaald is.
Ja zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Bij elk nieuw record is er wel iemand die gaat lopen schreeuwen over hoe het toch eigenlijk niet een record is. Uiteraard totaal geen aandacht aan het eigenlijke probleem bestedend: de prijs is vreselijk hoog (vergeleken met de afgelopen 10 jaar).
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 3 januari 2008 @ 12:59:00 #26
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_55743625
..en dan kunnen we als samenleving 2 dingen doen:

de kop in 't zand steken of de samenleving inrichten zodat we ook met (veel) minder olie nog kunnen blijven functioneren. De klok tikt ondertussen verder, de vraag naar olie blijft onverminderd groot en het aanbod neemt de komende jaren alleen maar af.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_55744007
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 12:23 schreef waht het volgende:

Economische wetten zijn vrij zinloos omtrent Peak Oil. De olieprijs staat al astronomisch hoog en tot zover blijft de vraag alleen maar toenemen. Olie is onvervangbaar. Als er iets zou zijn dat olie kon vervangen had dat al lang moeten worden geïmplementeerd. Maar 'deskundigen' blijven steeds zeggen dat de olieprijs 'nog niet hoog genoeg is', dat 'de marktwerking het wel zal oplossen'.
Waarom zijn economische wetten vrij zinloos omtrent een olie piek. De olieprijs is nog steeds veel te goedkoop. Als we naar het verleden kijken 1973 (35 jaar terug) dan zien we ook dat de oliecrisis toendertijd een effect heeft gehad op het verbruik, en dus ook op de effcientie van apparaten. Waarom zou dit deze keer niet het geval gaan zijn.
quote:
Wanneer is olie dan wél duur genoeg? 200$, 500$, 1000$?? Olie is nóóit duur genoeg omdat het onvervangbaar is. Als er een alternatief zou zijn, zou dat al lang wijdverbreid geïmplementeerd zijn. Dan kan je wel roepen dat het allemaal één groot complot is van de oliemaatschappijen, maar stiekem weet je zelf ook wel dat je jezelf voor de gek houdt.
Er zijn al voldoende alternatieven voorhanden voor veel producten. Als we weten dat we de meeste olie gebruiken om ons te verplaatsen dan zal voornamelijk het makkelijk verplaatsen een heel stuk gaan verminderen. Ja dan kan jan onder modaal helaas niet meer 3 * per jaar op vakantie naar spanje met een goedkope luchvaartmaatschappij. Lang leven de luchtvaartlobby dat men nog steeds geen accijnsen op kerosine heeft ingevoerd.
quote:
Er is genoeg energie, dat weet ik. We hebben de zon, ladingen aardkolen en uranium. Maar daar gaat het niet om. Peak Oil is geen energiecrisis, het is een vloeibare energiecrisis. We hebben makkelijk opslaanbare/vervoerbare en energiedichte bronnen nodig. Waterstof is een lachertje, biobrandstof is er te weinig en als we aardkool kan je niet snel genoeg in olie omzetten.
In de 2e WO is het duitsland wel gelukt om redelijk wat kolen om te zetten met het fischer tropsch proces, waarom zou dat nu niet meer geen lukken? In china is men al Coal To Liquid plants aan het bouwen.
quote:
Het gaat om de snelheid van productie, de energie die er nodig is om te produceren (EROEI), en de energiedichtheid en vervoerbaarheid van de energie bron. Uit oliezanden wordt ellendig langzaam olie gewonnen tegen een lage EROEI (energy returned on energy invested), waterstof is wellicht snel te produceren maar slecht op te slaan en de EROEI is om te huilen. En zo kan je alle zogenaamde alternatieven langs die allemaal een bepaalde tekortkoming hebben. (olie heeft ook tekortkomingen zoals uitstoot van gassen bij gebruik, beperkte hoeveelheid aanwezig < dat laatste was vroegâh nog niet zo)
In de jaren 70 had de club van rome al het boekje limits to growth gepubliceerd en werd men voor gek verklaard.
quote:
Een combinatie zou kunnen ja, maar dat vergt te veel inspanning, toewijding en opoffering van de gewone burger, die daar totaal geen zin in heeft. 'Autorijden is ons goed recht', komt bij me op.
Ja die burgers zullen wel even moeten wennen dat ze weer in het OV moeten gaan stappen. Kunnen we oude spoorlijnen weer in ere herstellen.

De gewone burger kan op den duur niets anders meer dan naar alternatieve reismethodes op zoek gaan.

Door de effcientie verbeteringen die we de afgelope jaren op alle gebeiden behaald hebben halen we meer producten uit 1 vat olie. Hierdoor is de prijs die we er vandaag de dag voor betalen nog steeds stukken lager als jaren geleden. Dan gaan we gewoon op den duur terug naar ene andere situatie.

Het meest ineffcient blijft toch wel dat mensen dagelijk met 1 persoon in een auto van 1500 kilo stappen om in een stad verderop te gaan werken, terwijl uit de stad verderop hetzelfde andersom gebeurd.
quote:
Ik lieg niet. Eind Januari/begin Februari stond de prijs van een vat olie op 50 dollar, gister (eventjes) op 100 dollar. Dat de prijs op 1 Januari 2007 op 60 (ofzo) stond en 31 December 2007 op 95 stond doet er geen reet toe. Wat er toe doet is dat er een stijgende trend is. En het einde is NIET in zicht.
Nee ik zeg ook nergen dat je liegt, maar dat je wel een arbitrair punt in de grafiek pakt om te zeggen dat de olieprijs 100% gestegen is. Mischien dat de olieprijs eind januari ook nog een keer de 80 dollar haalt, dan gaan we toch ook niet zeggen dat de olieprijs 20% gezakt is.
quote:
Hogere prijzen zouden inderdaad de vraag moeten verlagen, maar de ervaring is anders. De prijs is nu al astronomisch hoog en tot zover blijft de vraag alleen maar stijgen. De wereld heeft geen keus, het enige wat ze kunnen gebruiken is olie. Daar betaal je graag meer voor.
zie mijn betoogje hierboven over 1973. Verder is alles in de economie een E functie en zal men er ooit mischien wel achter gaan komen dat het niet door kan blijven groeien. Maar dat is weer een andere discussie.
quote:
Over 2 jaar is de vraag naar olie 91 miljoen vaten/dag. Op dit moment hangen we (sinds midden 2004) rond de 85 miljoen. Ik zie dingen niet graag negatief, maar hier optimistisch blijven is naïef en onrealistisch.
Ik zie dit toch als een positief punt dan komt er tenminste weer schot in de alternatieven. Als we pech hebben worden de alternatieven alleen net zo vervuilend als de huidige bronnne.
quote:
Ja zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Bij elk nieuw record is er wel iemand die gaat lopen schreeuwen over hoe het toch eigenlijk niet een record is. Uiteraard totaal geen aandacht aan het eigenlijke probleem bestedend: de prijs is vreselijk hoog (vergeleken met de afgelopen 10 jaar).
Nog steeds veel te goedkoop.

De mentaliteit zal om moeten als de olieprijs zo hoog blijft . Daar zullen veel verstokte automobilisten een heel groot probleem mee hebben.
  donderdag 3 januari 2008 @ 13:24:49 #28
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_55744156
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 10:19 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ik ga in 2008 ook weer 50km verder bij mijn werker vandaan wonen.
Waarom?? Omdat ik fatsoenlijke betaalbare woonruimte wil en deze in de omgeving Utrecht niet te krijgen is.

Dat ik daarbij in de file moet staan zal mij een zorg zijn.
Ik woon zometeen in één 2 onder één kap met garage dan ipv een kut 2/3 kamer appartement in een prachtwijk

Die paar uur extra reistijd neem ik dan graag voor lief.
Van extra mobiliteitskosten heb ik geen last gezien de baas die voor 100% voor zijn rekening neemt
Jij bent gek. Heb je een mooi huis, ben je er nooit omdat je continu in de file staat.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_55744335
De schaarste neemt toe, de kosten worden hoger, maar we blijven benzineslurpers kopen en we vliegen 3x per jaar naar zonnige bestemmingen. Wanneer wordt de mensheid een keer onafhankelijker van olie? Zo kan het toch niet doorgaan?
pi_55744450
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 13:33 schreef Freak187 het volgende:
De schaarste neemt toe, de kosten worden hoger, maar we blijven benzineslurpers kopen en we vliegen 3x per jaar naar zonnige bestemmingen. Wanneer wordt de mensheid een keer onafhankelijker van olie? Zo kan het toch niet doorgaan?
Jawel, het moet juist wel zo doorgaan, zo lang dat de klap valt en men wakker wordt.
pi_55744818
't Is toch zonde, dat mensen met al hun (vermeende!) verstand tóch keihard op een blinde muur af blijven stormen, tot we er keihard tegenaan klappen (en dat gaat snel gebeuren). Terwijl we allemaal, dus niet alleen de burger maar vooral bedrijven, vervoerders, de mensen met de macht om echt iets te veranderen, alles op alles zouden moeten zetten om een ladder over die muur heen te bouwen.

DAARBIJ staren nogal wat mensen zich blind op hun auto, het vervoer van A naar B, dure kilometertjes, beseft men niet dat echt voor álles olie wordt gebruikt en dat, als het echt op is, álles anders wordt?!
some things you lose, and some things you just give away
pi_55747690
tvp
pi_55749118
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 13:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Jij bent gek. Heb je een mooi huis, ben je er nooit omdat je continu in de file staat.
idd. Mis je 's ochtends en 's avonds elke dag weer 1 uur van je leven. Liever een minder huis en 5 uur per dag om dingen te doen die ik leuk vindt dan 3 uur per dag in een mooi huis. Vrije tijd is zooo kostbaar.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_55749353
tvp
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_55749474
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 13:15 schreef Basp1 het volgende:
Waarom zijn economische wetten vrij zinloos omtrent een olie piek. De olieprijs is nog steeds veel te goedkoop. Als we naar het verleden kijken 1973 (35 jaar terug) dan zien we ook dat de oliecrisis toendertijd een effect heeft gehad op het verbruik, en dus ook op de effcientie van apparaten. Waarom zou dit deze keer niet het geval gaan zijn.
Die wetten doen er niet toe omdat gebleken is dat ze niet kloppen. De vraag naar olie is niet afgenomen nu de prijs zo hoog is. Iedereen wil nog steeds evenveel. In 1973 (en 1979) was het telkens een echte 'schok' in de olieprijzen, nu verloopt het allemaal veel geleidelijker. Daarom slaapwandelen we in de val, om het maar zo te zeggen. Zou de olie nu (net als in de 70'er jaren) in één klap 400% stijgen, zouden we misschien wel wat meer investeren in zuiniger en efficiënter leven. Maar zeker niet in dit tempo, waar alles geleidelijk gaat. 'Zuiniger leven? Alleen als ik daar geen luxe voor in hoef te leveren', hoor ik de gemiddelde burger al zeggen.

http://www.atimes.com//atimes/Global_Economy/GB16Dj02.html
Artikel uit 2005.
quote:
One of the biggest problems facing the IEA, the EIA and a host of analysts and "experts" who claim that "high prices cut demand" either directly or by dampening economic growth is that this does not happen in the real world. Since early 1999, oil prices have risen about 350%. Oil demand growth in 2004 at nearly 4% was the highest in 25 years. These are simple facts that clearly conflict with received notions about "price elasticity". World oil demand, for a host of easily-described reasons, tends to be bolstered by "high" oil and gas prices until and unless "extreme" prices are attained. This is the real fundamental, on the demand side.
Olie is de basis-grondstof voor economische groei. Alleen als we in een (zware) recessie terecht komen zal de vraag noemenswaardig afnemen, maar zeker nóóit tijdens deze jaren van economische groei.
quote:
Er zijn al voldoende alternatieven voorhanden voor veel producten. Als we weten dat we de meeste olie gebruiken om ons te verplaatsen dan zal voornamelijk het makkelijk verplaatsen een heel stuk gaan verminderen.
Maar dat zal pas gebeuren bij extreem hoge prijzen. Tegen die tijd is elke inspanning om van de olie-afhankelijkheid af te komen zinloos aangezien je energie (olie) nodig hebt om enige verandering aan te brengen. Men zal pas de motivatie hebben om iets te gaan doen als het écht niet meer anders kan en het dus al te laat is.
quote:
In de 2e WO is het duitsland wel gelukt om redelijk wat kolen om te zetten met het fischer tropsch proces, waarom zou dat nu niet meer geen lukken? In china is men al Coal To Liquid plants aan het bouwen.
Het kán wel, natuurlijk kunnen we olie uit aardkolen en aardgas halen. Alleen kan dat niet snel genoeg en niet op grote schaal. Je kan geen 10 miljoen vaten olie per dag uit aardgas en aardkool halen, wat wel nodig zou zijn over een aantal jaar, om nog maar te zwijgen over alle energie die het kost om die omzetting te realiseren en de daarbij komende uitstoot van gassen.

Maar het zal inderdaad wel veel meer gaan gebeuren, net als Hitler 65 jaar geleden zoekt de wereld wanhopig naar olie, wetende dat dat de enige keus is.
quote:
In de jaren 70 had de club van rome al het boekje limits to growth gepubliceerd en werd men voor gek verklaard.
M. King Hubbert werd ook voor gek verklaard toen hij voorspelde dat de olieproductie van de (lower 48) VS in 1970 zou pieken. Maar dat gebeurde, en die productie daalt nog elk jaar.
quote:
Ja die burgers zullen wel even moeten wennen dat ze weer in het OV moeten gaan stappen. Kunnen we oude spoorlijnen weer in ere herstellen.

De gewone burger kan op den duur niets anders meer dan naar alternatieve reismethodes op zoek gaan.

Door de effcientie verbeteringen die we de afgelope jaren op alle gebeiden behaald hebben halen we meer producten uit 1 vat olie. Hierdoor is de prijs die we er vandaag de dag voor betalen nog steeds stukken lager als jaren geleden. Dan gaan we gewoon op den duur terug naar ene andere situatie.

Het meest ineffcient blijft toch wel dat mensen dagelijk met 1 persoon in een auto van 1500 kilo stappen om in een stad verderop te gaan werken, terwijl uit de stad verderop hetzelfde andersom gebeurd.
Eens. Het is belachelijk als je erover nadenkt, maar zoveel makkelijker om er niet over na te denken.
quote:
Nee ik zeg ook nergen dat je liegt, maar dat je wel een arbitrair punt in de grafiek pakt om te zeggen dat de olieprijs 100% gestegen is. Mischien dat de olieprijs eind januari ook nog een keer de 80 dollar haalt, dan gaan we toch ook niet zeggen dat de olieprijs 20% gezakt is.
Iedereen probeert de presentatie van feiten een klein beetje naar zijn/haar hand te zetten, ik ook dus. Wees blij dat ik niet aan de grafiek heb 'gesleuteld'.
quote:
zie mijn betoogje hierboven over 1973. Verder is alles in de economie een E functie en zal men er ooit mischien wel achter gaan komen dat het niet door kan blijven groeien. Maar dat is weer een andere discussie.
Hmm... ik vind die discussie anders wel bij Peak Oil passen. Een economisch stelsel gebaseerd op oneindige groei in een eindige wereld. Een economisch stelsel dat op fossiele brandstof draait. Aan alles komt een einde.

Begrijp me niet verkeerd. Ik wíl helemaal niet dat mijn voorspellingen waarheid worden, maar ik vrees er wel voor. Daarnaast vrees ik ook voor de onwetende burger die voor problemen gaat zorgen als het dan ook echt gebeurd.

Aan de andere kant, als men zou denken dat het 'einde der tijden' (:P) nabij is, zouden die wel dingen kunnen gaan doen als massaal consumeren oftewel ervan genieten zo lang het duurt.

Maar ik hoop nog altijd dat het uiteindelijk wel los zal lopen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_55750883
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 17:11 schreef waht het volgende:

Die wetten doen er niet toe omdat gebleken is dat ze niet kloppen. De vraag naar olie is niet afgenomen nu de prijs zo hoog is. Iedereen wil nog steeds evenveel. In 1973 (en 1979) was het telkens een echte 'schok' in de olieprijzen, nu verloopt het allemaal veel geleidelijker. Daarom slaapwandelen we in de val, om het maar zo te zeggen. Zou de olie nu (net als in de 70'er jaren) in één klap 400% stijgen, zouden we misschien wel wat meer investeren in zuiniger en efficiënter leven. Maar zeker niet in dit tempo, waar alles geleidelijk gaat. 'Zuiniger leven? Alleen als ik daar geen luxe voor in hoef te leveren', hoor ik de gemiddelde burger al zeggen.
Volgens mij wil niet iedereen nog steeds evenveel, maar iedereen wil meer meer meer.
Marketing werkt wel zo goed.

Maar we moeten natuurlijk ook in ons achterhoofd houden dat de de wereldbevolking ook ongeveer verdubbeld is in de afgelopen 35 jaar. Hierdoor is een ook een gedeelte van de toename in de olievraag te verklaren.
quote:
Olie is de basis-grondstof voor economische groei. Alleen als we in een (zware) recessie terecht komen zal de vraag noemenswaardig afnemen, maar zeker nóóit tijdens deze jaren van economische groei.
We gaan het vanzelf zien als het olieaanbod echt gaat zakken ipv op zijn top blijven. Dan kan het geod zijn dat het ene met het andere samenhangt en we vanzelf in een depressie terecht komen en hierdoor ook de vraag naar olie zakt. (En misschien om het doemdenken even voor te zetten een subtiantieel gedeelte van de wereld populatie afsterft, dan zou malthus toch gelijk hebben)

Ik denk dat ondanks dat ik economie een van de minder concrete wetenschappen vind, ze toch wel een beetje gelijk hebben. Volgens mij zien we al de verschijnselen op dit moment zich aftekenen in de VS. Dat land gebruik per hoofd van de bevolking 2* zoveel olie als een andere westerling. We zien dat het daar nu echt niet goed gaat. We krijgen wel steeds positieve plaatjes voorgehouden omdat positivisme een onderdeel is van economie. Terwijl we ook constateren dat de wisselkoers van de dollar verder door zakt.
quote:
Maar dat zal pas gebeuren bij extreem hoge prijzen. Tegen die tijd is elke inspanning om van de olie-afhankelijkheid af te komen zinloos aangezien je energie (olie) nodig hebt om enige verandering aan te brengen. Men zal pas de motivatie hebben om iets te gaan doen als het écht niet meer anders kan en het dus al te laat is/
Men is in mijn optiek met genoeg dingen bezig om het wel te proberen. Of het snel genoeg gaat is wel de vraag. Bijvoorbeeld kyoto zie ik als een maatregel om energie efficienter te gaan leven dat het milieu er ook nog bij gebaat is, is een bijkomend voordeel
quote:
Het kán wel, natuurlijk kunnen we olie uit aardkolen en aardgas halen. Alleen kan dat niet snel genoeg en niet op grote schaal. Je kan geen 10 miljoen vaten olie per dag uit aardgas en aardkool halen, wat wel nodig zou zijn over een aantal jaar, om nog maar te zwijgen over alle energie die het kost om die omzetting te realiseren en de daarbij komende uitstoot van gassen.
Flink wat plants bouwen en het is mogelijk. We krijgen het nu ook voor elkaar om dagelijks die 85 miljoen vaten te vervoeren en te raffineren. Dat zou in ieder geval niet mijn gewenste oplossing zijn.
quote:
Maar het zal inderdaad wel veel meer gaan gebeuren, net als Hitler 65 jaar geleden zoekt de wereld wanhopig naar olie, wetende dat dat de enige keus is.
Ik verwacht eigenlijk dat er voldoende alternatieven gaan komen die de CTL en GTL niet meer noodzakelijk maken. Waterstof als opslag van energie zie ik niet zitten vanwege de lage energiedichtheid die dat heeft. We zullen waterstof toch weer aan C atomen moeten gaan binden om een vloeistof te maken die net zoveel energie-inhoud heeft als benzine.

Ik zie wel veel potentieel in biofuel uit algen. Ons landbouw areaal gaan gebruiken om maar biobrandstoffen te produceren is net zo nutteloos als co2 opslag. Als we landbouwgronde gebruiken voor biodiesel dan moet het wel zijn voor brandstoffen met een hoge EROEI. Dus geen mais en koolzaad op dit moment nog.

Men is ook druk bezig om goede enzymen te ontwikkelen om celluloses om te gaan zetten, dan zouden veel andere planten opeens ook grote brandstof potentie bezitten.
quote:
Iedereen probeert de presentatie van feiten een klein beetje naar zijn/haar hand te zetten, ik ook dus. Wees blij dat ik niet aan de grafiek heb 'gesleuteld'.
Maar om een beetje genuanceerd beeld te schetsen doet dit mijns inziens weing goeds voor de peakoil discussie. Net zoals velen op dit moment Al gore afrekenen vanwege een paar kleine foutjes in zijn film. Zoals we hierboven ook kunnen zien dat iemand oprecht denkt dat dadelijk de olie op zal zijn. terwijl we pas halverwege zijn.
quote:
Hmm... ik vind die discussie anders wel bij Peak Oil passen. Een economisch stelsel gebaseerd op oneindige groei in een eindige wereld. Een economisch stelsel dat op fossiele brandstof draait. Aan alles komt een einde.
Volgens mij is voornamelijk onze extreme groei te danken geweest aan goedkope olie. Nu wordt het een kwestie van de boel consolideren en stabiliseren.
quote:
Begrijp me niet verkeerd. Ik wíl helemaal niet dat mijn voorspellingen waarheid worden, maar ik vrees er wel voor. Daarnaast vrees ik ook voor de onwetende burger die voor problemen gaat zorgen als het dan ook echt gebeurd.
Ik denk echt dat je wat te pessimistisch bent. Maar we gaan het zien wat er gebeurd na 2012 als volgens sommigen de prodcutie gaat verminderen. We leven in ieder geval in spannende tijden.
pi_55750952
Als de US in een flinke recessie raakt heben we voor de eerste tien jaar de problemen afgewend
pi_55758347
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 18:14 schreef Basp1 het volgende:
Ik denk echt dat je wat te pessimistisch bent. Maar we gaan het zien wat er gebeurd na 2012 als volgens sommigen de prodcutie gaat verminderen. We leven in ieder geval in spannende tijden.
Zou best kunnen hoor, na een tijdje op peakoil.com/forums rond hangen wordt iedereen pessimistisch. Maar idd, we zullen moeten afwachten en kijken wat de OPEC en andere olie-producerende landen klaar weten te spelen.
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 18:17 schreef henkway het volgende:
Als de US in een flinke recessie raakt heben we voor de eerste tien jaar de problemen afgewend
Is de VS geen (grote) handelspartner van ons? Of valt dat wel mee. Als zij in een recessie komen kunnen ze ons ook meetrekken.

Het is in mijn ogen weer tijd voor de OPEC om te laten zien wie er de macht heeft zodat de normale burger eens inziet hoe waardevol olie nou echt is. Maar met al die Amerikaanse soldaten in die regionen zal dat vast niet gebeuren. Misschien dus als de nieuwe president van de VS de troepen terugtrekt. Wie weet wordt George Bush dan wel geprezen voor zijn adequate optreden tegen tegenwerkende OPEC-leden.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_55763946
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 23:07 schreef waht het volgende:

[..]

Zou best kunnen hoor, na een tijdje op peakoil.com/forums rond hangen wordt iedereen pessimistisch. Maar idd, we zullen moeten afwachten en kijken wat de OPEC en andere olie-producerende landen klaar weten te spelen.
[..]

Is de VS geen (grote) handelspartner van ons? Of valt dat wel mee. Als zij in een recessie komen kunnen ze ons ook meetrekken.

Het is in mijn ogen weer tijd voor de OPEC om te laten zien wie er de macht heeft zodat de normale burger eens inziet hoe waardevol olie nou echt is. Maar met al die Amerikaanse soldaten in die regionen zal dat vast niet gebeuren. Misschien dus als de nieuwe president van de VS de troepen terugtrekt. Wie weet wordt George Bush dan wel geprezen voor zijn adequate optreden tegen tegenwerkende OPEC-leden.
Ja ik denk dat die onzinnige legers overal, enorme olieslurpers zijn.
Zeker die tanks die 4 op een lopen en die 8 cilinder humvees
pi_55763977
Zag een statistiek in de Volkskrant staan met de grootste olie-afnemers in de wereld. Aan kop gaat de VS met iets van 20.000 vaten per dag, op de tweede plaats staat Japan met 5000 vaten per dag. De VS staat dus op eenzame hoogte en als je hun comsumptiegedrag bekijkt lijkt er geen verandering in te komen. De auto's rijden allemaal nog 1 op 5 en ze betalen voor een gallon benzine geen ruk.

Bush heeft wel eens in een rede gezegd dat de VS van z'n olie addiction af moest komen, maar hoe gaan ze dat realiseren?
pi_55768550
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 08:31 schreef Freak187 het volgende:
Zag een statistiek in de Volkskrant staan met de grootste olie-afnemers in de wereld. Aan kop gaat de VS met iets van 20.000 vaten per dag, op de tweede plaats staat Japan met 5000 vaten per dag. De VS staat dus op eenzame hoogte en als je hun comsumptiegedrag bekijkt lijkt er geen verandering in te komen. De auto's rijden allemaal nog 1 op 5 en ze betalen voor een gallon benzine geen ruk.
Klopt, de VS importeert dagelijks 12 miljoen vaten olie, Japan moet haar gehele consumptie importeren aangezien ze zelf niks produceren.
quote:
Bush heeft wel eens in een rede gezegd dat de VS van z'n olie addiction af moest komen, maar hoe gaan ze dat realiseren?
Bush heeft gewoon gelijk. In het vorige topic heb ik ook een quote van hem gepost waarin hij zei dat de olie zo duur was omdat de wereld te veel gebruikt en de productie niet stijgt.

En de enige manier om van die oil-addiction af te komen is om te gaan sleutelen aan de American Dream/American Way of Life. En dat gaat op weerstand stuiten, heel veel weerstand.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_55791388
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 23:07 schreef waht het volgende:

Zou best kunnen hoor, na een tijdje op peakoil.com/forums rond hangen wordt iedereen pessimistisch.
Op the oil drum schetst men vaak in mjin optiek een wat realistischer beeld.
http://www.theoildrum.com
pi_55791706
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_55791893
quote:
Brussel - België gaat de accijns op benzine verlagen als de prijs boven de € 1,50 per liter komt.
De lagere accijns moet de prijsstijging voor automobilisten enigszins dempen. De accijns op diesel was in België al eerder iets verlaagd, na aandringen van belangenorganisaties.
In Nederland zijn geen compensatiemaatregelen in het vooruitzicht gesteld voor de stijgende prijs van benzine, die ruim 10 cent per liter hoger is dan in België.
Denk dat de Nederlandse regering alleen maar blijft graaien
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  zaterdag 5 januari 2008 @ 16:24:54 #46
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_55797023
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 20:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Bijna elke dag wel. Een auto, een ring, een stukje elektronica, een horloge...
Jij niet?
Ik koop niet elke dag een auto of een horloge nee
pi_55797183
Ach, het zakt ook wel weer. Leuk voor de producenten en speculanten deze hoge olieprijzen.
pi_55797488
quote:
Op zaterdag 5 januari 2008 16:30 schreef rutger05 het volgende:
Ach, het zakt ook wel weer. Leuk voor de producenten en speculanten deze hoge olieprijzen.
Als het verbruik daalt dan zakt de prijs per vat weer, dus bij een recessie of een forse vogelgriepepidemie.

Of een wereldwijd verbod op auto's die meer dan 5 liter per 100 km gebruiken
  zondag 6 januari 2008 @ 10:34:08 #49
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_55818265
Peak oil is ook steeds vaker te vinden in de oude media.. grootste krant in Canada:

Is oil supply at its peak?
quote:
The effects of peak oil won't necessarily plunge the world into depression, but higher and higher energy prices will change the way we do business. Rubin suggests there will be a reversal of globalization trends, such as a return to regional economics.

"Distance is going to start costing on a scale never seen before, at least not in the context of post-war economies," Rubin says.


[ Bericht 0% gewijzigd door Perrin op 06-01-2008 11:00:09 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 6 januari 2008 @ 10:57:22 #50
78918 SeLang
Black swans matter
pi_55818525
Wat betreft woon-werk verkeer (ja, ik weet dat dat maar een klein % is van het totale olieverbruik) en ook wat betreft het file probleem: De oplossing is gewoon beschikbaar maar daar hoor ik nooit iemand over.

Breedband internet dus. De meeste mensen die bureauwerk doen kunnen dat makkelijk een gedeelte van hun tijd vanuit huis doen. Waarom zou je in godsnaam 100km in een auto rijden om vervolgens vanaf je werk emails te gaan sturen, telefoneren, software ontwikkelen, administratief werk doen, etc etc?

Natuurlijk moet je 'in touch' blijven met collegas e.d. dus het is niet goed om nooit fysiek aanwezig te zijn, maar waarom niet beginnen met 50% van de tijd? Dat scheelt 50% benzineverbruik, 50% files, 50% milieuvervuiling en maakt het ook makkelijker voor mensen om werk en privé te combineren (bijv zorgen voor kinderen e.d.)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')