abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 januari 2008 @ 13:47:30 #101
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_55744678
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 11:38 schreef thabit het volgende:

[..]

Waarom denken beta's zo? Simpelweg omdat ze gelijk hebben. Alfa's die menen dat hun gezwam wetenschap is zijn enorm schadelijk voor de maatschappij. Het zijn vakidioten van de ergste soort, iets waar ze de beta's vaak ten onrechte van beschuldigen: ik durf er een jaarsalaris om te verwedden dat beta's over het algemeen meer van alfawetenschappen weten dan alfa's van betawetenschappen.
Echt de allergrootste onzin. Laten we eerst eens starten bij het doel en het nut. Dan blijkt dat er net zo zeer behoefte is aan economische voorspellingen, een rechtvaardige/rechtszekere/efficiënte rechtsstaat, kennis van hoe mensen zich in een groep gedragen, kennis van hoe mensen beslissingen nemen en kennis over culturele uitingen als dat er behoefte is aan weten hoe we een robot Mars kunnen laten verkennen.

Kortom, al deze studies zijn nodig.

Vervolgens heb je het methodenverhaal. Dan blijkt dat natuurkundige krachten en deeltjes makkelijker te voorspellen en in wiskundige formules te vatten zijn, dan het gedrag van mensen. Daarom kunnen betas ook zo eenvoudig gebruik maken van keiharde demarcatiecriteria. Dat lukt bij sociale studies helaas niet, dus moet je daarbij werken met softere methoden, met vagere uitkomsten en meer voorbehouden. Maar ook daarbij valt wel degelijk kennis te vergaren waar we in de maatschappij iets mee kunnen.

Een beta kan wel leuk een uitvindinding doen, maar hij is maar wát blij dat er iemand heeft nagedacht over hoe die uitvinding tot innovatie kan leiden. En daarvoor zijn wetenschappers nodig die hebben ontdekt hoe je mensen lokt met een bepaald design en een bepaalde verpakking en op welk moment je dat product tegen welke prijs op de markt moet zetten voor een optimale winst.

Maar jouw probleem is dat waar zoveel beta's last van hebben. Niet nadenken over nut of maatschappelijke relevantie, want jullie geven meer om sommetjes en stofjes dan om andere mensen. Terwijl het doel van wetenschap uiteindelijk wel de maatschappelijke relevantie moet zijn.
  donderdag 3 januari 2008 @ 14:05:42 #102
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_55745036
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 13:47 schreef Pool het volgende:
Maar jouw probleem is dat waar zoveel beta's last van hebben. Niet nadenken over nut of maatschappelijke relevantie, want jullie geven meer om sommetjes en stofjes dan om andere mensen. Terwijl het doel van wetenschap uiteindelijk wel de maatschappelijke relevantie moet zijn.
Precies. Waar het de betawetenschappen zijn die het fundament van de wereld bouwen waar we op leven, daar zijn het de alfa- en gammawetenschappen die de muren en het dak bouwen waarin we leven. Allebei zijn nodig om een volwaardig huis te hebben, en dat betageroep dat alfa- en gamma wegmoeten van de universiteiten zal leiden tot een verschrikkelijke verarming van de wetenschap en het hele menselijke leven.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  donderdag 3 januari 2008 @ 17:48:37 #103
3542 Gia
User under construction
pi_55750317
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 11:23 schreef thabit het volgende:

[..]

Een schoolsysteem waarin iemand volledig zelf z'n vakkenpakket kiest lijkt me beter dan het huidige,
In mijn tijd was dat nog zo. Snap ook niet waarom dat veranderd is. Bij ons was toen de enige verplichting Nederlands en één vreemde taal, voor de rest was de keuze helemaal vrij.
Waarom moet iemand, die moeite heeft met wiskunde, per se wiskunde doen?
pi_55750344
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 17:48 schreef Gia het volgende:

[..]

In mijn tijd was dat nog zo. Snap ook niet waarom dat veranderd is. Bij ons was toen de enige verplichting Nederlands en één vreemde taal, voor de rest was de keuze helemaal vrij.
Waarom moet iemand, die moeite heeft met wiskunde, per se wiskunde doen?
Omdat zo iemand vaak toch graag psychologie wil studeren, waar toch wat statistiek voor nodig is...
Het mooi kotsende meisje.
pi_55750517
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 17:49 schreef veiligheidsspeldje het volgende:

[..]

Omdat zo iemand vaak toch graag psychologie wil studeren, waar toch wat statistiek voor nodig is...
Een prima oplossing hiervoor is universiteiten eisen laten stellen aan wat een aankomend student moet kunnen, niet middelbare scholen laten bepalen wat leerlingen moeten doen alvorens ze naar een universiteit gaan.
pi_55750763
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 17:58 schreef thabit het volgende:

[..]

Een prima oplossing hiervoor is universiteiten eisen laten stellen aan wat een aankomend student moet kunnen, niet middelbare scholen laten bepalen wat leerlingen moeten doen alvorens ze naar een universiteit gaan.
Dat is een prima oplossing hoor. Ik voorzie echter wel een hoop gejank als dit:
'Wheeeeh ik heb geen wiskunde gekozen, nu zijn de enige studies die ik nog wel zou kunnen doen van het soort waar je wel een creatief talent voor moet zijn'.
Groot gelijk dat de middelbare scholen dat tegen willen gaan
  donderdag 3 januari 2008 @ 18:12:28 #107
3542 Gia
User under construction
pi_55750822
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 17:58 schreef thabit het volgende:

[..]

Precies, als duidelijk is wat de eisen zijn voor de studie die je wilt gaan volgen, dan kun je je pakket daarop baseren. Het blijft dan een keuze. Gelukkig is wiskunde niet meer langer verplicht op de havo. Da's al een begin.
Als je niet weet wat je worden wilt, tja, dan heb je een probleem. Dan moet je een zo breed mogelijke basis nemen.
pi_55750903
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 18:10 schreef veiligheidsspeldje het volgende:

[..]

'Wheeeeh ik heb geen wiskunde gekozen, nu zijn de enige studies die ik nog wel zou kunnen doen van het soort waar je wel een creatief talent voor moet zijn'.
In de tuinbouw is er een grote vraag naar aspergestekers en tomatenplukkers. Dat lijkt me een zeer geschikte plek in de maatschappij voor deze mensen.
  donderdag 3 januari 2008 @ 18:44:46 #109
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_55751587
meneer de fractievoorzitter wil gewoon iets invoeren wat in verreweg het grootste deel van de wereld als heel normaal gezien wordt
zonnig Brasil
pi_55752984
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 18:12 schreef Gia het volgende:

[..]

Precies, als duidelijk is wat de eisen zijn voor de studie die je wilt gaan volgen, dan kun je je pakket daarop baseren. Het blijft dan een keuze. Gelukkig is wiskunde niet meer langer verplicht op de havo. Da's al een begin.
Als je niet weet wat je worden wilt, tja, dan heb je een probleem. Dan moet je een zo breed mogelijke basis nemen.
dit is een grap
als je wiskunde A1 al niet kunt dan hoor je niet op de HAVO, respectievelijk VWO thuis.

Het hele punt dat het profielensysteem is ingevoerd is juist gedaan omdat 90% van de 14 jarigen niet weet wat het wil gaan doen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_55753002
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 18:44 schreef qwerty_x het volgende:
meneer de fractievoorzitter wil gewoon iets invoeren wat in verreweg het grootste deel van de wereld als heel normaal gezien wordt
echter gebruikt meneer belachelijke bedragen en argumenten
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_55753742
-edit- Houden we het even ontopic?

[ Bericht 86% gewijzigd door paddy op 03-01-2008 21:08:34 ]
pi_55754492
quote:
Echt de allergrootste onzin. Laten we eerst eens starten bij het doel en het nut. Dan blijkt dat er net zo zeer behoefte is aan economische voorspellingen [..] kennis van hoe mensen beslissingen nemen
Economie is de wetenschap van hoe men het meest efficient een keuze kan maken. Als men het nut vervolgens in getallen (bijvoorbeeld in de waarde van geld) uitdrukt is juist economie een wetenschap waarin een wiskundige aanpak zeer succesvol blijkt. Het vak economie op de middelbare school is een volstrekt verkeerde weergave van de werkelijke inhoud van het economisch vakgebied. Het is namelijk een vakgebied dat zwaar op wiskunde leunt. Zeker in het geval van macro-economie, beleggingstheorie en besliskunde is economie meer een beta-studie dan een alfa-studie.
quote:
Een beta kan wel leuk een uitvindinding doen, maar hij is maar wát blij dat er iemand heeft nagedacht over hoe die uitvinding tot innovatie kan leiden. En daarvoor zijn wetenschappers nodig die hebben ontdekt hoe je mensen lokt met een bepaald design en een bepaalde verpakking en op welk moment je dat product tegen welke prijs op de markt moet zetten voor een optimale winst.
Je hebt werkelijk een totaal verkeerd beeld over de inhoud van het technische vakgebied. In het technische vakgebied komt de volledige route van innovatie, ontwerp en het in de markt zetten van dat ontwerp aan bod. De commerciele aspecten van een product staan zelfs vaak aan de basis van het ontwerp, een ontwerp moet immers zoveel mogelijk voldoen aan de wensen van de klant.

Al mijn boeken over dat soort onderwerpen zijn door ingenieurs en economen geschreven, er is werkelijk niks 'alfa' aan wat daarbij komt kijken. Sterker nog ik weet zeker dat men juist in het technische vakgebied erkent dat naast het ontwerp nog veel meer zaken belangrijk zijn, veel meer dan in het alfa vakgebied. Daarom zijn ingenieurs, welke zich bekwaamd hebben in het technische vakgebied, ook van die gewilde arbeidskrachten.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bolkesteijn op 04-01-2008 01:05:07 ]
pi_55754812
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 11:23 schreef thabit het volgende:
Een schoolsysteem waarin iemand volledig zelf z'n vakkenpakket kiest lijkt me beter dan het huidige, waarin je eindexamen voor het grootste deel uit opgelegde nutteloze snobhobby's bestaat en een klein deel nog zelf gekozen kan worden, hoofdzakelijk uit vakken waarvan de inhoud behoorlijk geminimaliseerd is.
Volledig mee eens. Vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde en de natuur-vakken heb ik altijd erg leuk gevonden. Maar helaas werd je ook weer iedere dag lastig gevallen met de talen-onzin, vakken die ook steeds meer een hobby worden van talensectie omdat je wordt gepest met rommel als literatuur, gedichten en toneelstukken. Dat men geen tijd meer aan spelling en grammatica besteed komt doordat de meeste docenten dit saai vinden, het resultaat is taalverloedering maar ach dat boeit niet zo want de docent kan leuk zijn hobby uitoefenen over de ruggen van de leerling. Leerlingen moeten de keus hebben niet meer onderdeel te zijn van deze hobby en dus moet er een volledige vrije keus worden geboden in de vakken die men wil volgen.
pi_55754940
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 18:44 schreef qwerty_x het volgende:
Alleen heeft men in die landen een veel lagere lastendruk. De huizen zijn een factor 10 goedkoper, de belastingen zijn over het algemeen lager, olie en gas zijn goedkoper, auto's zijn goedkoper etc etc. Kijk dan kun je die studie van 40 k per jaar wel betalen. Maar goed daar wil meneer Tichelaar weer niet aan beginnen. Bovendien is een prijs van 65 k voor een studie van het niveau zoals dat op nederlandse universiteiten wordt gegeven te laag om dat bedrag te rechtvaardigen.
pi_55755120
quote:

[..]

Wiskunde is een zeer creatief vak.
  donderdag 3 januari 2008 @ 22:06:46 #117
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_55756692
Het probleem: ouderen kosten meer en meer, gezien de kids er niet voor willen zorgen. Het heeft vast ook wel iets met immigratie of moslims te maken, niet?
Een kostenpost, zoals in elk ander land: onderwijs (Nederland geeft in de EU ongeveer het minste)

Dé populistische oplossing: korten op onderwijs, want ouderen kunnen niet voor zichzelf zorgen.
De rest van de wereld: de familie heeft voor de ouderen te zorgen.

Toppie hoor. .
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_55756881
quote:

Oh, klinkt als mijn opleiding. Jawel, da's een ingenieursopleiding.
pi_55761323
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 22:13 schreef Koewam het volgende:
Oh, klinkt als mijn opleiding. Jawel, da's een ingenieursopleiding.
Inderdaad, je vindt het in iedere ingenieursopleiding terug. Ik moet nog zien dat die onderwerpen ooit bij een alfa-studie aan bod komen, volgens mij nooit.
pi_55761756
quote:
'Wheeeeh ik heb geen wiskunde gekozen,
Dat is dan het probleem van de leerling. De ironie wil dat dit vaak de leerlingen zijn die in de 3e klas heel stoer voor een pretpakket kozen en het maar raar vond dat anderen zich in die moeilijke wiskunde of natuurkunde gingen verdiepen.
quote:
nu zijn de enige studies die ik nog wel zou kunnen doen van het soort waar je wel een creatief talent voor moet zijn'.
Gebrek aan wiskundig inzicht van jouw zijde betekent nog niet dat wiskunde geen creatief vak is. Bekijk maar eens een aantal wiskundige bewijzen (het irrationeel zijn van wortel 2 is een hele mooie vind ik), dan zul je zien dat je daar heel erg creatief moet zijn om tot een oplossing te komen.
pi_55762085
Ja hoor, gewoon vrijgeven die vakkenkeuze. Je kunt mensen niet behoeden voor verkeerde keuzes: er zijn nu ook massa's leerlingen die N&G kiezen en te laat ontdekken dat je daarmee geen geneeskunde kunt gaan doen, want je blijkt er ook natuurkunde voor nodig te hebben en dat zit niet standaard in een N&G-profiel. Mijn zusje had geen idee dat ze biologie wilde gaan studeren, maar wilde dat later toch, en heeft wiskunde B en scheikunde moeten inhalen met een zomercursus.

Je vangt dat echt niet af met die idiote pakketten van nu, en je dwingt er wel massa's leerlingen mee tot dingen die ze niet willen, en maakt dingen onmogelijk die ze wel willen. Het heeft veel meer nadelen dan voordelen.

En dat je dan idioten krijgt zoals ondergetekende, die een pakket kiezen met zes talen, geschiedenis en wiskunde-a, soit
pi_55762123
Haha, is dat echt waar van N&G? Volgens mij zat bij ons nog gewoon natuurkunde 1 in het N&G profiel. Zonder natuurkunde blijft er al helemaal niks over van dat profiel.

edit:
quote:
(1840 SLU's) Deze vakken zijn verplicht voor alle havo- en vwo-bovenbouwleerlingen die het profiel N&G hebben gekozen.

* Wiskunde B of Wiskunde A
* Biologie
* Scheikunde
* Keuze uit: Natuurkunde, Aardrijkskunde of Wiskunde D* (alleen in combinatie met Wiskunde B)
Oh mijn god. Dit is echt heel erg. Als het deze kant op gaat met het onderwijs zie ik het heel somber in voor Nederland. En nu snap ik ook waar die toename in beta-scholieren vandaan komt die men laatst meldde. Dit is gewoon E&M met scheikunde en biologie.

En 1840 SLU? Toen ik op school zat was een N&G profiel (bestaande uit Natuurkunde 1, Scheikunde 1, Wiskunde B 1 en Biologie 1,2) nog 1600 SLU. Het aantal SLU is dus ook nog een opgeschroefd voor een inhoudelijk minder pakket.

[ Bericht 14% gewijzigd door Bolkesteijn op 04-01-2008 01:40:35 ]
pi_55762190
Het is vooral droevig omdat mensen natuurlijk automatisch denken: "als ik geneeskunde wil gaan doen dan moet ik N&G kiezen". Maar daar ben je er dus niet mee.
pi_55762223
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 01:40 schreef thaleia het volgende:
Het is vooral droevig omdat mensen natuurlijk automatisch denken: "als ik geneeskunde wil gaan doen dan moet ik N&G kiezen". Maar daar ben je er dus niet mee.
Ja, dat is inderdaad erg raar. Aan de naam van het profiel te zien is het natuurlijk geen gekke gedachte als je denkt dat je daarmee geneeskunde kunt doen. Deze situatie is werkelijk absurd.

Iemand met:
-Wiskunde A
-Biologie
-Scheikunde
-Aardrijkskunde
kan dus al N&G gedaan hebben.

Den Haag, jullie maken een lachertje van het onderwijs hier in Nederland.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 01:45:08 #125
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_55762247
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 01:32 schreef thaleia het volgende:
Ja hoor, gewoon vrijgeven die vakkenkeuze. Je kunt mensen niet behoeden voor verkeerde keuzes: er zijn nu ook massa's leerlingen die N&G kiezen en te laat ontdekken dat je daarmee geen geneeskunde kunt gaan doen, want je blijkt er ook natuurkunde voor nodig te hebben en dat zit niet standaard in een N&G-profiel. Mijn zusje had geen idee dat ze biologie wilde gaan studeren, maar wilde dat later toch, en heeft wiskunde B en scheikunde moeten inhalen met een zomercursus.

Je vangt dat echt niet af met die idiote pakketten van nu, en je dwingt er wel massa's leerlingen mee tot dingen die ze niet willen, en maakt dingen onmogelijk die ze wel willen. Het heeft veel meer nadelen dan voordelen.

En dat je dan idioten krijgt zoals ondergetekende, die een pakket kiezen met zes talen, geschiedenis en wiskunde-a, soit
Dat gebeurt helaas al te vaak. En het ergste is dat middelbare scholen ook zo min mogelijk informatie geven over wat je met welke profiel kunt studeren.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 01:47:57 #126
111382 Ofyles2
pi_55762284
Een vrije vakkenkeuze vind ik echter wel te ver gaan. Ik voorzie dat mensen, die een absolute nul zijn in wiskunde, dan proberen wiskunde zo snel mogelijk te laten vallen.

Zoiets getuigt van onprofessionaliteit.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 01:51:07 #127
111382 Ofyles2
pi_55762332
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 01:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dat is dan het probleem van de leerling. De ironie wil dat dit vaak de leerlingen zijn die in de 3e klas heel stoer voor een pretpakket kozen en het maar raar vond dat anderen zich in die moeilijke wiskunde of natuurkunde gingen verdiepen.
En juist die branieschoppers zitten dan muurvast als ze tot de ontdekking komen dat ze helemaal geen geschiedenis of taal wilden studeren.

De alfa-afgestudeerden zullen het evenmin makkelijk krijgen, omdat ze zeer moeilijk aan de bak komen. Net zoals de 'slimmeriken' die E&M ook het geschikte profiel vinden om snel een job te vinden.
pi_55762336
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 01:47 schreef Ofyles2 het volgende:
Een vrije vakkenkeuze vind ik echter wel te ver gaan. Ik voorzie dat mensen, die een absolute nul zijn in wiskunde, dan proberen wiskunde zo snel mogelijk te laten vallen.

Eigenlijk zie ik dan het liefst dat gewoon iedere VWO'er wiskunde B doet. Wiskunde A blijft toch rommelen in de kantlijn. Bovendien hebben veel scholieren met E&M ook baat bij wiskunde B, zij kunnen dan veel meekomen met statistiek en vervolg wiskunde op de universiteit.
pi_55762497
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 01:51 schreef Ofyles2 het volgende:
De alfa-afgestudeerden zullen het evenmin makkelijk krijgen, omdat ze zeer moeilijk aan de bak komen. Net zoals de 'slimmeriken' die E&M ook het geschikte profiel vinden om snel een job te vinden.
Mja, als je voorkeuren zo duidelijk zijn als ze bij mij waren, laat je je niet door enkel het beroepsperspectief verleiden om toch maar tandheelkunde te gaan doen. Altijd gaan voor wat je het interessantst vindt, rondkomen kan ook zonder 3x modaal. Ik was diehard-alfa en het leven leek mij alleen maar zinvol als ik me zoveel mogelijk zou verdiepen in zo dood mogelijke talen Ik sta er nog steeds achter dat ik zo overduidelijk eenzijdig m'n pakket koos: ik wist gewoon wat ik wilde.

Als je niet zo goed weet wat je wilt, dan is het wat anders. Dan raad ik leerlingen die slim genoeg zijn altijd wel N&T aan, met biologie als het kan, want dan heb je twee profielen. En natuurljk de beide klassieke talen
Want zo'n halfslachtig pakketje met economie en een paar moderne talen waar je niets leert, "omdat je niet weet wat je wilt en die vakken in elk geval nuttig zijn voor je toekomst, als je later in een bedrijf werkt dat zaken doet met Frankrijk of Duitsland", daar schiet je niks mee op. Hou dan maar gewoon liefst alle mogelijkheden open en doe N&T.
pi_55762664
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 02:05 schreef thaleia het volgende:
Hou dan maar gewoon liefst alle mogelijkheden open en doe N&T.
N&T is dus eigenlijk hét pakket voor mensen die niet weten wat ze willen.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 02:38:48 #131
111382 Ofyles2
pi_55762759
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 01:51 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Eigenlijk zie ik dan het liefst dat gewoon iedere VWO'er wiskunde B doet. Wiskunde A blijft toch rommelen in de kantlijn. Bovendien hebben veel scholieren met E&M ook baat bij wiskunde B, zij kunnen dan veel meekomen met statistiek en vervolg wiskunde op de universiteit.
Op mijn vorige school had je dan ook echt van die luilakken die niet voor N&G gingen.

Wiskunde A vind ik inderdaad vaag, precies zoals jij het vertelde. En als je dan kijkt naar degenen die Wiskunde A1 hebben gekozen, dan is het puur een afbouwvak. Om niets meer met cijfers te hoeven doen.
pi_55768612
quote:

wat gek bij ons op school was het verschil tussen N&G en N&T dat N&G wel alle vakken had van N&T maar dan de 1 varianten + bio1,2.

Ik heb dan ook een dubbelprofiel N&T + bio + informatica
pi_55768661
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 01:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
Haha, is dat echt waar van N&G? Volgens mij zat bij ons nog gewoon natuurkunde 1 in het N&G profiel. Zonder natuurkunde blijft er al helemaal niks over van dat profiel.

edit:
[..]

Oh mijn god. Dit is echt heel erg. Als het deze kant op gaat met het onderwijs zie ik het heel somber in voor Nederland. En nu snap ik ook waar die toename in beta-scholieren vandaan komt die men laatst meldde. Dit is gewoon E&M met scheikunde en biologie.

En 1840 SLU? Toen ik op school zat was een N&G profiel (bestaande uit Natuurkunde 1, Scheikunde 1, Wiskunde B 1 en Biologie 1,2) nog 1600 SLU. Het aantal SLU is dus ook nog een opgeschroefd voor een inhoudelijk minder pakket.
dat is idd iets nieuws dan
pi_55769955
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 01:14 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

[..]

Gebrek aan wiskundig inzicht van jouw zijde betekent nog niet dat wiskunde geen creatief vak is. Bekijk maar eens een aantal wiskundige bewijzen (het irrationeel zijn van wortel 2 is een hele mooie vind ik), dan zul je zien dat je daar heel erg creatief moet zijn om tot een oplossing te komen.
Wat raar dat je het op mij betrekt? Aangezien je nog niet erg rationeel aankijkt tegen je keuzepakket op de leeftijd dat je daarvoor kiest, vind ik dat daar best enige bescherming in mag zitten. Plus nog niet iedereen weet wat ie wil dan of heeft het juiste gekozen. Daarom is een brede basis goed.
pi_55770214
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 13:18 schreef veiligheidsspeldje het volgende:

[..]

Wat raar dat je het op mij betrekt? Aangezien je nog niet erg rationeel aankijkt tegen je keuzepakket op de leeftijd dat je daarvoor kiest, vind ik dat daar best enige bescherming in mag zitten. Plus nog niet iedereen weet wat ie wil dan of heeft het juiste gekozen. Daarom is een brede basis goed.
"Bescherming", wat een woordkeuze. Ik zie niet wat er beschermend is aan het opleggen van snobby's. "Belemmering" was een betere woordkeuze geweest. Bovendien, wat leer je vandaag de dag nog op de middelbare school? Als je iets niet hebt gekozen maar later wel nodig blijkt te hebben dan kun je die kennis alsnog binnen no-time binnenhalen.
pi_55770367
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 13:29 schreef thabit het volgende:

[..]

"Bescherming", wat een woordkeuze. Ik zie niet wat er beschermend is aan het opleggen van snobby's. "Belemmering" was een betere woordkeuze geweest. Bovendien, wat leer je vandaag de dag nog op de middelbare school? Als je iets niet hebt gekozen maar later wel nodig blijkt te hebben dan kun je die kennis alsnog binnen no-time binnenhalen.
Het zit wel dwars, he, die opgelegde 'snob-hobby's. Ik moest een keer verplicht op golfles in HAVO vier.
pi_55770488
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 01:47 schreef Ofyles2 het volgende:

En dan later weer gaan huilen 'ik wil zooooo graag die studie doen, maar ik heb geen wiskunde' (ben er zelf een voorbeeld van )

En een absolute wiskundenul zijn? Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt ernaast.

Ik zei ook altijd van mijzelf dat 'ik geen wiskunde kon'. Wiskunde cursus gedaan en ik haal gemiddelde tot goede cijfers op statistiek.
pi_55770906
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 13:36 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Het zit wel dwars, he, die opgelegde 'snob-hobby's. Ik moest een keer verplicht op golfles in HAVO vier.
Natuurlijk zit het dwars, het is treiterij van de ergste soort. Je verwacht als naieve twaalfjarige, zoals de afkorting "VWO" suggereert, een wetenschappelijke ingestelde vooropleiding te gaan volgen maar in werkelijkheid word je gewoon zes jaar lang gedwarsboomd met allemaal flauwekul.
pi_55771152
quote:

[..]

Echt de allergrootste onzin. Laten we eerst eens starten bij het doel en het nut. Dan blijkt dat er net zo zeer behoefte is aan economische voorspellingen, een rechtvaardige/rechtszekere/efficiënte rechtsstaat, kennis van hoe mensen zich in een groep gedragen, kennis van hoe mensen beslissingen nemen en kennis over culturele uitingen als dat er behoefte is aan weten hoe we een robot Mars kunnen laten verkennen.

Kortom, al deze studies zijn nodig.

Vervolgens heb je het methodenverhaal. Dan blijkt dat natuurkundige krachten en deeltjes makkelijker te voorspellen en in wiskundige formules te vatten zijn, dan het gedrag van mensen. Daarom kunnen betas ook zo eenvoudig gebruik maken van keiharde demarcatiecriteria. Dat lukt bij sociale studies helaas niet, dus moet je daarbij werken met softere methoden, met vagere uitkomsten en meer voorbehouden. Maar ook daarbij valt wel degelijk kennis te vergaren waar we in de maatschappij iets mee kunnen.

Maar Pool, dat iets nuttig is wil nog niet zeggen dat het wetenschappelijk is. De kappersopleiding lijkt mij bv ook erg nuttig, maar weinig wetenschappelijk.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 14:11:13 #140
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_55771250
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 16:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dit is dus de samenvatting van mijn mening

Het mooiste blijft idd de hypocrietheid van bv een rutte die zelf 12 jaar over een studie geschiedenis heeft gedaan en daarna ons er van gaat beschuldigen dat we het niet snel genoeg doen
dus omdat hij destijds 12 jaar over een studie heeft gedaan moet hij nu gaan doen alsof dat iets normaals is?

[ Bericht 7% gewijzigd door ArendBarend op 04-01-2008 14:45:39 ]
Ouderdom is ook slecht voor de gezondheid!
pi_55771705
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 14:11 schreef ArendBarend het volgende:

[..]

dus omdat hij destijds 12 jaar over een studie heeft gedaan moet hij nu gaan doen alsof dat iets normaals is?
12 jaar normaal vinden en studenten compleet in het nauw drijven met buitenproportionele schulden met vergaande gevolgen als je op je 17e niet al exact weet wat je wilt gaan doen zijn wel 2 uiterste, denk je niet? In een land als dit zouden studenten mogelijkheden moeten krijgen, geen moeilijkheden.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 14:35:32 #142
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_55771793
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 18:15 schreef thabit het volgende:

[..]

In de tuinbouw is er een grote vraag naar aspergestekers en tomatenplukkers. Dat lijkt me een zeer geschikte plek in de maatschappij voor deze mensen.
Het feit dat jij op je 8e al wist dat je alles wat met mensen en sociale interactie te maken had niet interessant of belangrijk vond betekent niet dat iedereen op zo'n jeugdige leeftijd in staat is een goede keuze te maken. Het is belachelijk om van 14/15 jarigen te verwachten dat ze een defeinitieve keuze kunnen maken welke kant ze op willen en wat ze voor de rest van hun leven willen gaan doen. Laat staan bepalen welke vakken je daarvoor hoe goed moet beheersen. Enige sturing in wat er geleerd wordt is wel gewenst, al is het maar om niet al definitief de deur in het slot te gooien.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 14:38:11 #143
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_55771865
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 14:32 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

12 jaar normaal vinden en studenten compleet in het nauw drijven met buitenproportionele schulden met vergaande gevolgen als je op je 17e niet al exact weet wat je wilt gaan doen zijn wel 2 uiterste, denk je niet? In een land als dit zouden studenten mogelijkheden moeten krijgen, geen moeilijkheden.
Het gaat mij er niet om het standpunt van Rutte te verdedigen, maar om het feit dat men altijd maar vind dat je niet van gedachte mag veranderen. "Ja, jij deed 10 jaar over je studie, dus nu mag je niet vinden dat dat eigenlijk te veel is"
Van je fouten moet je leren, en je moet dus ook op dingen terug mogen komen, of zelfs anderen hoeden voor fouten die je zelf wel hebt gemaakt.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 14:43:43 #144
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_55772041
quote:
Nofi, maar in 'mijn tijd' (eindexamen in 2006) was Natuurkunde 1 en Scheikunde 1 nog gewoon standaard in N&G pakket

edit: volgende keer eerste verder lezen dus
pi_55772460
Ik heb in het Jaar dat Wiskunde A/B gekozen moest worden ingestroomt, Wiskunde A is er destijds bijgekomen omdat veel mensen de tradiotionele wiskunde te lastig vonden, maar omdat Wiskunde bijna overal verplicht was, heeft men een soort van Wiskunde Light gemaakt in de vorm van Wiskunde A.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_55772969
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 15:01 schreef raptorix het volgende:
Ik heb in het Jaar dat Wiskunde A/B gekozen moest worden ingestroomt, Wiskunde A is er destijds bijgekomen omdat veel mensen de tradiotionele wiskunde te lastig vonden, maar omdat Wiskunde bijna overal verplicht was, heeft men een soort van Wiskunde Light gemaakt in de vorm van Wiskunde A.
Jij bent 34 hoe heb je ooit de 2de fase mee kunnen maken
pi_55773015
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 15:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Jij bent 34 hoe heb je ooit de 2de fase mee kunnen maken
2e fase heb ik niet meegemaakt, maar ik ben vrij zeker dat in het jaar dat ik de 4e (voor de 2e keer) deed, dat we dat jaar een keuze moesten maken voor A of B, weet dat vrij zeker omdat ik het jaar ervoor nog algemene wiskunde hadden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_55773022
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 14:38 schreef ArendBarend het volgende:

[..]

Het gaat mij er niet om het standpunt van Rutte te verdedigen, maar om het feit dat men altijd maar vind dat je niet van gedachte mag veranderen. "Ja, jij deed 10 jaar over je studie, dus nu mag je niet vinden dat dat eigenlijk te veel is"
Van je fouten moet je leren, en je moet dus ook op dingen terug mogen komen, of zelfs anderen hoeden voor fouten die je zelf wel hebt gemaakt.
oh tuurlijk maar het is ook de toon met waarmee het zij: door iedere student voor luilak te bestempelen
pi_55774795
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 15:02 schreef Pool het volgende:
Nou wordt 'ie mooi. Nu moeten de studenten hun eigen studie gaan betalen om de vergrijzing te financieren van babyboomers die gratis hebben gestudeerd, ons land in een enorme staatsschuld hebben gestort en in kasten van huizen wonen.
Deze samenvatting zal het Journaal wel niet halen. Ze moeten het toch even proberen, proefballonnetje, dat is moderne politiek.
pi_55774809
Wat een kutidee.
- MBO is niet belangrijker dan HBO/WO
- Straks een overschot aan MBO-ers en mensen met MS als hoogste opleiding op de arbeidsmarkt, doordat studeren hier dan veel te duur wordt vergeleken met de kwaliteit die je ervoor krijgt.
- Hoger onderwijs is niet meer voor iedereen toegankelijk maar wordt niet alleen 'kennis-elitair' maar ook 'inkomens-elitair'.

En wat wil hij er precies mee bereiken? Dat er geld vrijkomt voor het upgraden van het basisonderwijs en middelbare scholen? Haal dat geld maar van defensie!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')