abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 januari 2008 @ 17:04:23 #51
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_55749336
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 11:40 schreef Apropos het volgende:

[..]

Over dogmatisch gesproken: alles is volgens jou ''afvlakken''. Bijzonder onzorgvuldige terminologie.
[..]

Want daarin ben jij thuis.
Ik ben daarin op de hoogte, thuis ben ik enkel in mezelf, zoals iedereen dat zou moeten zijn. Dan kun je vragen wat het zelf is zonder alles om je heen, daar heb ik een mooie text over geschreven;

Young one roamed along me.. alive, outlined.. and in- overtime.
I pictured- myself older and elderly, would it- matter- for my eyes-, would it matter if.
Man- was- not- around.
I came- to the conclusion that i would, give my life one that had not have meaning before or without-
Man- was- not- around.

I re-member now why i pre fer the summers soothing sight.
I- see- a childtime tree with sunlight^ shining- slippery on the concrete bath, still hear the crisps of white.
Man- was- not- around.
Friend visits with an ice cream cart, climbing mid tree signing, door beads stroking ever trough my hair.
Man- was- not- around.

Could- it be real,.. or a dream within a dream.
.....a dream of wich i care where i can feel all that is seen and not if.
Man- was- not- around.

Man- was- not- around.

Dus ja simplisme kan ik best mee leven tot op een zekere hoogte, en vanaf die hoogte moet je het reguliere plafond doorbreken naar mijn mening.
quote:
[..]

Wat een psychologie van de koude grond, onvoorstelbaar. Ik weet trouwens niet of het zo bewonderenswaardig is om met een werkelijk op niets stoelend dedain anderen voor de voeten te werpen dat ze zich vastklampen aan ''structuur'', maar zelf voortdurend met nietszeggende mantra's te strooien - ''afvlakken'', ''dogmatische wetenschap'' - en nu en dan met veel aplomb bekend te maken dat de courante wetenschap over bijv. de ouderdom van de mens niet geldig is zonder ook maar enig bewijs aan te voeren. -knip-
[..]
Ik heb het niet over mensen hier in het algemeen, dat stukje is gericht aan A-tuinhek en waar mensen als hij aan werken.
quote:
Echt waar, BaajGuardian, je hele oeuvre is een Nietzscheaanse brij van algemene ontmaskeringen.
Ik ben meer iemand van goethe
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  donderdag 3 januari 2008 @ 17:35:46 #52
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_55749990
En ik vraag me nog steeds af waar mensen zoals ik aan werken
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  donderdag 3 januari 2008 @ 17:43:04 #53
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_55750165
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 17:35 schreef ATuin-hek het volgende:
En ik vraag me nog steeds af waar mensen zoals ik aan werken
Ik vraag me enkel af waarom.
  donderdag 3 januari 2008 @ 17:48:15 #54
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_55750304
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 17:43 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Ik vraag me enkel af waarom.
Wellicht dat dat te verhelderen is als je verteld wat het is.
Onikaan ni ov dovah
pi_55750718
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 16:29 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Ik heb het nieteens over de posters op fok
maar als jij je zo aangesproken voelt zul je ook wel in het zelfde schuitje zitten.
Jij zegt toch duidelijk 'jullie', dat klinkt alsof je mensen in deze discussie bedoelt...
  donderdag 3 januari 2008 @ 19:19:28 #56
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_55752443
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 18:08 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Jij zegt toch duidelijk 'jullie', dat klinkt alsof je mensen in deze discussie bedoelt...
Meneer weet zelf wat hij en zijn collegas doen, en wat voor effect dat heeft op onze vrijheid.
pi_55752718
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 19:19 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Meneer weet zelf wat hij en zijn collegas doen, en wat voor effect dat heeft op onze vrijheid.
Iets minder snuiven, daar word de geest weer helder van.
Zelfs zo helder dat je weer in staat bent om te antwoorden op vragen.
  donderdag 3 januari 2008 @ 19:32:38 #58
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_55752801
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 19:19 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Ik ben nog steeds benieuwd wat dat dan is.
Onikaan ni ov dovah
  donderdag 3 januari 2008 @ 19:48:37 #59
201741 Meeer
consumptietechnieken
pi_55753144
hoi, ik ben nieuw, en ik zou graag willen reageren op de vraag waar het eigenlijk mee begon:
of onderwijs een vorm van indoctrinatie kan zijn: ik doe pabo, laatste jaar, en uiteraard kàn het onderwijs indoctrineren.
ben ondertussen ook het journaal aan het kijken, en tadaaah: Obama laat de kindjes veel over hem goede dingen over hem leren waarmee zij extra studiepunten verdienen
  donderdag 3 januari 2008 @ 21:50:36 #60
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_55756168
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 19:48 schreef Meeer het volgende:
hoi, ik ben nieuw, en ik zou graag willen reageren op de vraag waar het eigenlijk mee begon:
of onderwijs een vorm van indoctrinatie kan zijn: ik doe pabo, laatste jaar, en uiteraard kàn het onderwijs indoctrineren.
ben ondertussen ook het journaal aan het kijken, en tadaaah: Obama laat de kindjes veel over hem goede dingen over hem leren waarmee zij extra studiepunten verdienen
Welkom en een gelukkig nieuwjaar ...

Eigenlijk was het hier mee begonnen ...

ik had twee artikelen gevonden die aangeven dat het onderwijs in Nederland dalende is...
Kennis leerling neemt af / Onderwijs en overheid.
quote:
De overheid wil het beeld schetsen dat 'iedereen gelijk moet zijn, en dat dit ook voor de papieren moet gelden'. De overheid geeft openlijk toe dat het streven is om in 2020 50% van het land hoger opgeleid te hebben.
Dat KAN niet goed zijn ... 50% hoogopgeleid. Gros kan nog niet eens de veters strikken of hun naam goed articuleren bewijze van. Hoe wil je de mavo-leerling naar een vwo-leerling krijgen ... dat wordt dus collectief dommer maken.
Voor een echt vwo'r is dat toch niet fair of wel...

Vervolgens kwam er een reactie van Resonancer erop dat er een boek is "The underground History of American Education" .. compleet te lezen op die website. Met een chapter "The New dumbness"

[ Bericht 1% gewijzigd door Lambiekje op 03-01-2008 21:56:11 ]
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  donderdag 3 januari 2008 @ 22:02:31 #61
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_55756557
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 21:50 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Welkom en een gelukkig nieuwjaar ...

Eigenlijk was het hier mee begonnen ...

ik had twee artikelen gevonden die aangeven dat het onderwijs in Nederland dalende is...
Kennis leerling neemt af / Onderwijs en overheid.
[..]

Dat KAN niet goed zijn ... 50% hoogopgeleid. Gros kan nog niet eens de veters strikken of hun naam goed articuleren bewijze van. Hoe wil je de mavo-leerling naar een vwo-leerling krijgen ... dat wordt dus collectief dommer maken.
Voor een echt vwo'r is dat toch niet fair of wel...

Vervolgens kwam er een reactie van Resonancer erop dat er een boek is "The underground History of American Education" .. compleet te lezen op die website. Met een chapter "The New dumbness"
Ochja dat topic Daar heb ik nog een quote uit.
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 11:30 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Waar en hoe werd je nou dom gehouden? En wat zeg je van de verhalen van personen die juist het omgekeerde ervaren?
Weet je daar al een antwoord op?
Onikaan ni ov dovah
  donderdag 3 januari 2008 @ 22:07:30 #62
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_55756715
Kennis is relatief, vooral onder het reguliere plafond.
  donderdag 3 januari 2008 @ 22:18:07 #63
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_55757003
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 22:07 schreef BaajGuardian het volgende:
Kennis is relatief, vooral onder het reguliere plafond.
Je bedoeld: Als je iets niet snapt is het niet waar?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 3 januari 2008 @ 22:26:20 #64
52357 Lambiekje
pi_55757230
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 22:02 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Ochja dat topic Daar heb ik nog een quote uit.
[..]

Weet je daar al een antwoord op?
Als je het ondergaat heb je geen idee dat het speelt. Ook ik dacht dat het je verrijkt. Maar nu ik dus internet heb en zaken in betere en eerlijke context zie ... besef ik dat er nog al een sprookje wordt verteld op school.

Waarom moeten we van onze kinderjaren vanaf 4 jaar tot 18 jaar dag in dag uit in de school banken zitten. En zaken leren wat nog verkeerd is ook. Waarom wordt er zo extreem sneu gereageerd op spijbelaars. Of er buiten in de natuur niets valt te leren. Het is gewoon bespottelijk dat in je meest energieke jaren doodstil op een bank moet zitten. En als je eenmaal weer naar buiten mag dan heb je stapels en stapels huiswerk. En doe je het is een keer niet .. meteen strafwerk.

En dan kom je nu 15 jaar later achter dat ze je nog geindroctineerd hebben ook.

edit :

En dan nog wat als volwassen heb je nu tegenwoordig het recht via de levensloop om een sabatical te nemen. Maar inweze werkt dat niet want welke baas laat je zolang gaan. Echt weer ene briljant idee van de overheid! NOT.
Maar als je dat als 14 jarige dat wil is dat zowaar een onmogelijkheid. Dat moet je zeker in 3voud indienen bij de koningin?!

En wat ik ook ronduit bespottelijk vind. Het is dus niet mogelijk om vrij te krijgen als je achterneef of oom trouwt. Of als je overbuurman is overleden. Je krijgt in eerste instantie GEEN vrij. Je moet bewijze van met een jachtgeweer als ouder naar de directeur om een vrijbriefje tekrijgen en de inspectie dient ook ingelicht te worden. Het is toch te gek voor woorden. Je krijgt niet zomaar een dagje vrij. Waar is de normen en waarden en respect. Nee school gaat boven alles.
En als je ouders hebt die rare tijden werken en buiten school vakanties mag je en kind niet meenemen.
Het lijkt wel of je geen recht hebt op je kind en dat je het verplicht moet afgeven aan het systeem.

Nee school is gewoonweg inhumaan en eigenlijk een soort van verplichte "gevangenis" dat is mijn mening.

Denk daar maar is over na. Waarom moet we 80% van onze jeugd in de schoolboeken zitten.?!
Hopelijk begrijpt iemand mijn gedachte waarom school evil is...

[ Bericht 13% gewijzigd door Lambiekje op 03-01-2008 22:46:18 ]
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  donderdag 3 januari 2008 @ 22:49:31 #65
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_55757800
Blijkbaar niet dus...
Denk er dan nog maar eens over na en probeer het nog een keer.
Onikaan ni ov dovah
  donderdag 3 januari 2008 @ 22:59:01 #66
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_55758113
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 22:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je bedoeld: Als je iets niet snapt is het niet waar?
Nee ik bedoel dat mensen kunnen denken dat ze veel weten maar dat die kennis maar op een bepaald spectrum is en dat niet betekend dat ze slimmer worden maar eerder gedoctrineerd raken.
Om echt slimmer te worden zul je alle denkvormen moeten afwerpen en in stilte dingen doorgronden.
  donderdag 3 januari 2008 @ 23:13:37 #67
52357 Lambiekje
pi_55758526
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 22:59 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Nee ik bedoel dat mensen kunnen denken dat ze veel weten maar dat die kennis maar op een bepaald spectrum is en dat niet betekend dat ze slimmer worden maar eerder gedoctrineerd raken.
Om echt slimmer te worden zul je alle denkvormen moeten afwerpen en in stilte dingen doorgronden.
Een aids-wetenschapper is daar een zeer goed voorbeeld van.. doctrinatie.
  donderdag 3 januari 2008 @ 23:16:30 #68
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_55758618
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 23:13 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Een aids-wetenschapper is daar een zeer goed voorbeeld van.. doctrinatie.
Je zou toch denken dat die onzin na tig topics wel afgelopen moet zijn... Lambiekje, je bent geindoctrineerd
Onikaan ni ov dovah
  donderdag 3 januari 2008 @ 23:21:41 #69
pi_55758773
Alles is waar of alles is niet waar zijn hardstikke mooie filosofische stellingen maar qua kennis schiet je er niets mee op. Ja kan wel zeggen dat vallen niet erg is maar als je neerkomt van 50 meter hoogt gaat het toch echt pijn doen, ook als je van mening ben t dat dat niet persé zo hoeft te zijn.

Ik laat gerust een paar 100 zweverige types het goede voorbeeld geven voordat ik met de mogelijkheid rekening gaat houden dat ik er niet dood aan ga.

Ik geef je alle kans om het te bewijzen.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_55758922
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 11:57 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Nee kennis die we verkeerd moeten leren en alles in hokjes plaatsen. En school is er om de zaken die er toe doen compleet vermeden wordt.

Ik heb nooit begrepen waarom er geen "les" is geweest in etiketten. Zeker nu we zo interrasiaal zijn hier in Nederland.
Onze maatschappij is een weerspiegeling van het collectieve bewustzijn op dit moment, school ook. Er is geen sprake van indoctrinatie op organisatorisch niveau zoals school/regering, maar op spiritueel (innerlijk) niveau. 90 procent van deze samenleving is ontstaan vanuit een beperkt egocentrisch verstand, die constant gevoed wilt worden met materialisme, hebzucht en status, want dat geeft (tijdelijke) voldoening. Het ironische is ook nog dat de meeste mensen werken van 9/5 om hun huidig materialistisch bestaan niet op te geven, en zo blijft de hele tering zooi door draaien.
En dan heel soms worden we opeens spiritueel, als we even een burn-out hebben gehad gaan we opeens massaal op yoga om vervolgens weer van voor af aan opnieuw te beginnen. Uiteindelijk vallen we weer op ons gezicht en gaan we opeens met de vinger wijzen, complottheorieën verzinnen en de schuld afschuiven op instanties die een weerspiegeling zijn van onze eigen zieke geest.

De samenleving verandert als we ons eigen manier van leven gaan herinterpreteren en een andere dimensie geven.
  donderdag 3 januari 2008 @ 23:29:16 #71
52357 Lambiekje
pi_55759010
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 23:26 schreef Nee het volgende:

[..]

Onze maatschappij is een weerspiegeling van het collectieve bewustzijn op dit moment, school ook. Er is geen sprake van indoctrinatie op organisatorisch niveau zoals school/regering, maar op spiritueel (innerlijk) niveau. 90 procent van deze samenleving is ontstaan vanuit een beperkt egocentrisch verstand, die constant gevoed wilt worden met materialisme, hebzucht en status, want dat geeft (tijdelijke) voldoening. Het ironische is ook nog dat de meeste mensen werken van 9/5 om hun huidig materialistisch bestaan niet op te geven, en zo blijft de hele tering zooi door draaien.
En dan heel soms worden we opeens spiritueel, als we even een burn-out hebben gehad gaan we opeens massaal op yoga om vervolgens weer van voor af aan opnieuw te beginnen. Uiteindelijk vallen we weer op ons gezicht en gaan we opeens met de vinger wijzen, complottheorieën verzinnen en de schuld afschuiven op instanties die een weerspiegeling zijn van onze eigen zieke geest.

De samenleving verandert als we ons eigen manier van leven gaan herinterpreteren en een andere dimensie geven.
En dat wordt dus precies geblokt door school om die andere dimensie te kunnen werken en denken.
  donderdag 3 januari 2008 @ 23:30:47 #72
52357 Lambiekje
pi_55759061
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 23:16 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Je zou toch denken dat die onzin na tig topics wel afgelopen moet zijn... Lambiekje, je bent geindoctrineerd
nog steeds niet verdiept begrijp ik.

Een antwoord op HIV-AIDS gaat er NOOIT komen. En als het wel komt dan is het een duurbetaalde placebo. En dat is meteen ook hun enige redding om geen gezichtsverlies te hebben.
  donderdag 3 januari 2008 @ 23:33:19 #73
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_55759131
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 23:30 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

nog steeds niet verdiept begrijp ik.

Een antwoord op HIV-AIDS gaat er NOOIT komen. En als het wel komt dan is het een duurbetaalde placebo. En dat is meteen ook hun enige redding om geen gezichtsverlies te hebben.
Oh ik heb me er zeker wel in verdiept. Dat jij de wil, kennis en/of intelligentie mist om dat hele gebeuren te begrijpen is wel gebleken uit de reeks over dat onderwerp.
Maarja, terug naar onderwijs dan maar?
Onikaan ni ov dovah
pi_55759146
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 23:29 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

En dat wordt dus precies geblokt door school om die andere dimensie te kunnen werken en denken.
Nee, niet moedwillig. Ze bieden geen alternatief aan omdat er geen behoefte aan is, simpel.
  donderdag 3 januari 2008 @ 23:46:20 #75
52357 Lambiekje
pi_55759526
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 23:33 schreef Nee het volgende:

[..]

Nee, niet moedwillig. Ze bieden geen alternatief aan omdat er geen behoefte aan is, simpel.
Daar twijfel ik ten zeerste aan. Leraren niet nee. Maar de overheid toch echt wel.
pi_55759712
Ik heb meerdere stages als docent gelopen trouwens, toen kreeg ik van die gesloten enveloppen elke maandag-ochtend met geheime instructies van de Illuminatie over wat ik er die week in moest stampen... En we moesten ook dagelijks zo'n flesje met iets via de ventilatie verspreiden. Maffe shit....

donderdag 3 januari 2008 @ 23:53:51 #77
pi_55759744
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 23:46 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Daar twijfel ik ten zeerste aan. Leraren niet nee. Maar de overheid toch echt wel.
Het hele land zit stampensvol "leraren" die je van alles en nog wat willen leren. Maar daar mag je zelf voor zorgen, je word niet door de overheid gedwongen die lessen te volgen. Dat is heel wat anders dan dat de overheid het tegenhoudt.
pi_55760342
Ik heb smakelijk moeten lachen om de posts van sommige wereldvreemde mensen als Baajguardian en Lambiekje. Keep 'em coming. Dit is vermakelijk. Even popcorn pakken.

Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 02:19:07 #79
52357 Lambiekje
pi_55762592
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 00:17 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ik heb smakelijk moeten lachen om de posts van sommige wereldvreemde mensen als Baajguardian en Lambiekje. Keep 'em coming. Dit is vermakelijk. Even popcorn pakken.

[ afbeelding ]
Je weet alleen zelf nog niet dat wie dat zegt het zelf is.

UIt het oogpunt van de geaccepteerde waarheid wat gedicteerd wordt door overheid en (propaganda)kranten/media dan zijn wij waarschijnlijk wereldvreemd ja.

Maar leef gerust verder in de glazenkooi.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 02:38:36 #80
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_55762758
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 02:19 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Je weet alleen zelf nog niet dat wie dat zegt het zelf is.

UIt het oogpunt van de geaccepteerde waarheid wat gedicteerd wordt door overheid en (propaganda)kranten/media dan zijn wij waarschijnlijk wereldvreemd ja.

Maar leef gerust verder in de glazenkooi.
Daar is echt geen media of overheid voor nodig hoor
Onikaan ni ov dovah
pi_55763980
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 23:52 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik heb meerdere stages als docent gelopen trouwens, toen kreeg ik van die gesloten enveloppen elke maandag-ochtend met geheime instructies van de Illuminatie over wat ik er die week in moest stampen... En we moesten ook dagelijks zo'n flesje met iets via de ventilatie verspreiden. Maffe shit....

In controverses spreken tegenstanders van de 'gevestigde orde' soms van indoctrinatie, omdat de overtuigingen en opvattingen van de gevestigde orde (per definitie) in het reguliere onderwijs worden onderwezen. Er moet echter onderscheid worden gemaakt tussen enerzijds een verantwoorde didactische benadering die de ontvanger kennis bijbrengt en zelfstandig en kritisch leert denken en anderzijds indoctrinerende leermethoden die gericht zijn op kritiekloze acceptatie van een bepaalde denkwijze. Dit is een subtiel onderscheid, dat zowel betrekking heeft op de didactische methode als op de intenties van de onderwijsgevende. De belangrijkste toets is: staat de onderwijzer open en is het onderwezene vatbaar voor kritiek?

Mijn eigen ervaring is dat kritiek niet altijd geaccepteerd word zeker niet tijdens geschiedenis lessen etc.
Persoonlijk is dat ook een van de weinige vakken waarbij je kan indoctrineren in mijn ogen.
There is no satisfying lusts, even by a shower of gold pieces; he who knows that lusts have a short taste and cause pain, he is wise
pi_55764246
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 08:32 schreef Sp00k13 het volgende:

[..]

In controverses spreken tegenstanders van de 'gevestigde orde' soms van indoctrinatie, omdat de overtuigingen en opvattingen van de gevestigde orde (per definitie) in het reguliere onderwijs worden onderwezen. Er moet echter onderscheid worden gemaakt tussen enerzijds een verantwoorde didactische benadering die de ontvanger kennis bijbrengt en zelfstandig en kritisch leert denken en anderzijds indoctrinerende leermethoden die gericht zijn op kritiekloze acceptatie van een bepaalde denkwijze. Dit is een subtiel onderscheid, dat zowel betrekking heeft op de didactische methode als op de intenties van de onderwijsgevende. De belangrijkste toets is: staat de onderwijzer open en is het onderwezene vatbaar voor kritiek?
Dat ligt aan het vak, het niveau, de docent, de onderwijsinstelling, de leerlingen zelf. Als het goed is hebben allen een redelijk aandeel in het onderwijsproces.

Kritiekloze acceptatie is echter in mijn ervaring iets dat steeds minder gewaardeerd wordt op middelbare scholen. Het is natuurlijk geen universiteit dus de vraag is in hoeverre de leerlingen de kennis en vaardigheden hebben om volledig zelfstandig en kritisch te denken, echter moet het wel gestimuleerd worden.
quote:
Mijn eigen ervaring is dat kritiek niet altijd geaccepteerd word zeker niet tijdens geschiedenis lessen etc.
Persoonlijk is dat ook een van de weinige vakken waarbij je kan indoctrineren in mijn ogen.
Dat ligt wederom aan een hoop factoren. En zelfs als kritiek niet of nauwelijks geaccepteerd wordt, is dat dan vanuit een verlangen van de docent om te indoctrineren? Gemakzucht of tijdsgebrek lijken mij een stuk waarschijnlijkere redenen.

Het idee dat er achter onderwijs een of ander geheim complot ter kwade indoctrinatie schuilt, is wat mij betreft belachelijk. In zoverre er sprake is van indoctrinatie in het onderwijs, is dat door veel onschuldigere en aanwijsbare redenen te verklaren.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 09:48:31 #83
52357 Lambiekje
pi_55764995
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 02:38 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Daar is echt geen media of overheid voor nodig hoor
misschien voor jouw niet ... maar gros vindt/denkt van wel.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 10:03:17 #84
52357 Lambiekje
pi_55765236
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 08:32 schreef Sp00k13 het volgende:

[..]

Precies daar gaat wel een beetje over er wordt dus naast mijn betoog over "gevangenis" geen of nauwelijks kritiek getollereerd.

Geschiedenis, Biologie, Maatschappijleer, Aardrijkskunde en Economie dat zijn indroctinatie vakken.

En in zeer kleine mate Natuurkunde. Geregeld kreeg ik op mijn kop dat het buiten de scoop valt. Pff ... heb ik wat gelezen gezien over quantum mechanica .. is de docent te beroerd om uitleg te geven. Maar nu besef ik eigenlijk dat ook z'n man het helemaal niet weet en eigenlijk ook niets meer weet dan het door systeem opgelegde schoolboekjes.

Maar ik heb vaak zat heb ik meegemaakt dat er een eigen manier naar een antwoord toe werken met wiskunde niet gepikt werd ondanks dat eindresultaat hetzelfde is. Nu zag ik laatst dat tegenwoordig de startdeling aangespast is (Dat werd getoond bij de Nat. Rekentoets). Eentje waarbij er minder kans op fouten onstaat. Maar als je zo iets dus 15jaar geleden deed kon dat niet.

Waarom wordt er eingelijk helemaal niets aan filosofie en retoriek gedaan op de middelbare school. Met redenatie technieken kan je iemand heel wat sterker de maatschappij inzetten?

Want ik vind het zo van kinderachtigheid getuigen als er ook iets van een drogrede onstaat dat meteen geheel je gedachtenflow of stelling onderuit wordt gehaald op een strawman manier. Het lijkt er op dat sommige debunkers hier, of het nu gaat over indroctinatie op school, med.wetenschap of oorlog/911, ze willen stelsel matig niet mee gaan in de gedachtenflow/stelling. Men denkt dat alles wat geplaatst wordt dat je daar 100% achterstaat en zo niet dan wordt je in een hoekgedreven. Zo ook deze topic. Niet mee willen gaan in het idee dat school ook wel een je denkpatronen kan beinvloeden zodat je slaafs wordt gemaakt voor het systeem.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lambiekje op 04-01-2008 12:02:26 ]
pi_55768179
Ik moet zo lachen om die Lambiekje. Z'n Nederlands is te beroerd voor woorden maar ondertussen heeft hij wel kritiek op de docenten. Lachen man!

Serieus Lambiekje, je probeert achter de onbenulligste dingen wat te zoeken. Onderwijs is gewoon heel simpel; men probeert je gewoon een behoorlijke basiskennis aan te leren. Ze hebben daarvoor maar beperkt de tijd, dus wordt er volgens een standaardmethode gewerkt. Als jij, in plaats van de hele tijd zitten zeiken om quantum mechanica en andere methoden, gewoon je best had gedaan op de bestaande methode, had je nu waarschijnlijk in ieder geval foutloos Nederlands kunnen schrijven. Je komt op mij echt over als zo'n nerd die door iedereen gehaat wordt, omdat hij tijdens de les gaat zeiken over de stof of zelfs extra vragen gaat stellen. Doe eens gewoon normaal man! De wereld draait niet alleen om jou!

Wat mij ook opvalt is dat je het constant over vakken op de middelbare school hebt. Heb je überhaupt nog een opleiding gedaan na het voortgezet onderwijs? Daar ben je vrij om zelf dingen te doen en kun je je geweldige interesse in quantum mechanica verder ontwikkelen. Ik heb alleen gewoon het idee, dat je daar veel te dom voor bent. "Parels voor de zwijnen."

Volgens mij Lambiekje, besef jij gewoon dat je maar een matig persoon op deze wereld bent. Je zult het verschil niet maken en je beseft dat nu ook, vandaar dat je nu op krampachtige wijze anderen de schuld probeert te geven van je eigen falen.

Nou, laat het gehuil maar komen.

"Don't stop 'til you get enough!"
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 12:41:14 #86
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_55769038
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 09:48 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

misschien voor jouw niet ... maar gros vindt/denkt van wel.
En wie zouden dat dan moeten zijn?
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 4 januari 2008 @ 14:47:42 #87
52357 Lambiekje
pi_55772146
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 12:41 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

En wie zouden dat dan moeten zijn?
wat is dat nu voor vraag. Henk uit leerdam. Liesbeth uit Gouda en Jan uit Epe.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 15:10:10 #88
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_55772615
School is niets meer dan napraten, hoe beter je iets kunt napraten hoe hoger het cijfer dat je verdient.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 15:23:13 #89
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_55772936
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 14:47 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

wat is dat nu voor vraag. Henk uit leerdam. Liesbeth uit Gouda en Jan uit Epe.
Ik vraag me vooral af hoe je dat kan weten... Een aantal personen hier op het forum is het er iig al niet mee eens.
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 4 januari 2008 @ 15:24:44 #90
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_55772961
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 15:10 schreef BaajGuardian het volgende:
School is niets meer dan napraten, hoe beter je iets kunt napraten hoe hoger het cijfer dat je verdient.
Gelukkig niet zeg Je mag en moet zelf ook flink nadenken. En daarnaast heb je altijd de controleerbare dingen nog
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 4 januari 2008 @ 17:35:42 #91
52357 Lambiekje
pi_55775802
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 15:24 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Gelukkig niet zeg Je mag en moet zelf ook flink nadenken. En daarnaast heb je altijd de controleerbare dingen nog
nee maar daar komt school wel op neer .. napraten, na-apen

We hebben wel over basis en middelbaar he. Als je vervolg studie gaat doen is anders. En bovendien heet het dan geen school meer.

Scholen waar wel eigen inzicht of creativiteit gestimuleerd wordt, de vrije scholen, dat wil de overheid sluiten.
Enkel en alleen omdat er een school was die het wel erg letterlijk nam en dat gros niet eens normaal kon lezen en schrijven. Dus moet alles wat met vrijschool te maken heeft dicht ipv vingerstikken.
pi_55775889
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 15:10 schreef BaajGuardian het volgende:
Voor (V)MBO en lager misschien, die leerlingen hebben vaak ook niet de capaciteiten om op een constructieve manier zelfstandig bij te dragen...
  vrijdag 4 januari 2008 @ 17:57:50 #93
52357 Lambiekje
pi_55776314
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 17:39 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Voor (V)MBO en lager misschien, die leerlingen hebben vaak ook niet de capaciteiten om op een constructieve manier zelfstandig bij te dragen...
En dat wil dus het kabinet ook voor hoogopgeleid laten doorstromen.
pi_55776362
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 17:57 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

En dat wil dus het kabinet ook voor hoogopgeleid laten doorstromen.
Voor zover ze dat willen gaat ze dat natuurlijk nooit lukken. Studenten zijn wel zo ongeveer de laatste groep die met zich laten sollen door de overheid.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 18:13:21 #95
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_55776675
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 15:24 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Je haalt je diploma niet door kritisch te zijn, maar de reguliere antwoorden na te schrijven.
IQ is dan ook niet meer dan geheugen.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 18:14:17 #96
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_55776698
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 17:35 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

nee maar daar komt school wel op neer .. napraten, na-apen

We hebben wel over basis en middelbaar he. Als je vervolg studie gaat doen is anders. En bovendien heet het dan geen school meer.

Scholen waar wel eigen inzicht of creativiteit gestimuleerd wordt, de vrije scholen, dat wil de overheid sluiten.
Enkel en alleen omdat er een school was die het wel erg letterlijk nam en dat gros niet eens normaal kon lezen en schrijven. Dus moet alles wat met vrijschool te maken heeft dicht ipv vingerstikken.
Dat is alleen zo als je zo stom bent om niet zelf na te denken Dat moet je dan meer bij jezelf zoeken dan anderen de schuld geven.
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 4 januari 2008 @ 18:16:22 #97
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_55776736
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 18:13 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Je haalt je diploma niet door kritisch te zijn, maar de reguliere antwoorden na te schrijven.
IQ is dan ook niet meer dan geheugen.
onzin
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 4 januari 2008 @ 18:28:32 #98
52357 Lambiekje
pi_55777022
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 18:16 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

onzin
als je elke dag een IQ test doet op internet. En je gaat vervolgens een officiele doen. Reken maar dat je een 150/160 hebt. Ben je dan op eens slim of intellectueel. Dacht het niet. Het is gewoon een trucje wat je leert. En een hoog iq zegt nog niets. Kijk maar naar Beauty en de nerd.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 18:31:44 #99
52357 Lambiekje
pi_55777094
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 18:14 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat is alleen zo als je zo stom bent om niet zelf na te denken Dat moet je dan meer bij jezelf zoeken dan anderen de schuld geven.
Volgens mij ben ik diegene die hier nadenkt overzaken .. of in ieder geval niet luister naar de gevestigde orde met hun gezwam . Oke soms komt het wat beroerd in de topics. Maar nadenken doe ik zeker.

Ik heb jouw nog niet betrapt op het afwijken van eeen algemeen geaccepteerde waarheid. Op wat voor gebied dan ook.
Het lijkt juist eerder dat jy een naprater bent dan ik.

[ Bericht 6% gewijzigd door Lambiekje op 04-01-2008 18:39:03 ]
  vrijdag 4 januari 2008 @ 18:34:05 #100
201741 Meeer
consumptietechnieken
pi_55777161
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 23:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het hele land zit stampensvol "leraren" die je van alles en nog wat willen leren. Maar daar mag je zelf voor zorgen, je word niet door de overheid gedwongen die lessen te volgen. Dat is heel wat anders dan dat de overheid het tegenhoudt.
eens

en ik heb toch het idee dat jullie niet veel idee hebben wat er op dit moment binnen het onderwijsland speelt: een groter wordende stroom van (traditionele) vernieuwings-scholen waarbij de invulling en uitwerking van kennis meer en meer aan de kinderen/studenten zélf wordt over gelaten. (wat betreft middelbare scholen is mijn mening wel weer dat het daar niet altijd even goed werkt, wellicht eerder op havo of vwo niveau. Aangezien vele pubers meer structuur en regels nodig hebben, en in vrijheid écht alleen maar buiten lol trappen.)

Maar vooral basis- en middelbarescholen die het Jenaplan, Reggio Emilia en Freinet ideologie volgen, en Daltononderwijs ook in mindere mate, richten zich op waar de kinderen zelf voor staan en gaan. Ze besteden veel tijd aan 'wereldoriëntatie' (en dan op de manier zoals het KIND het wilt zien) en filosofie. Kortom: de kinderen zélf laten nadenken...
En verder zijn er idd nog wel dingen die moeten gebeuren omdat de inspectie dat van hen verwacht.

Wie weet is het tijd voor een omslag in denken. En als het onderwijs inderdaad inspeelt op wat er in de maatschappij wordt verwacht, maar ook hoe de mensen (en in dit geval ook ouders) daar mee omgaan en wat zij daarvan vinden: die stroom van onderwijsvernieuwers groeit nogsteeds langzaam uit. Er wordt dus steeds meer voor 'vrijer' onderwijs gekozen...
Laatst hadden we Iederwijs, en google ook eens op Witte Ring
Wellicht iets voor jullie kids?!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')