Het hele land zit stampensvol "leraren" die je van alles en nog wat willen leren. Maar daar mag je zelf voor zorgen, je word niet door de overheid gedwongen die lessen te volgen. Dat is heel wat anders dan dat de overheid het tegenhoudt.quote:Op donderdag 3 januari 2008 23:46 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Daar twijfel ik ten zeerste aan. Leraren niet nee. Maar de overheid toch echt wel.
Je weet alleen zelf nog niet dat wie dat zegt het zelf is.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 00:17 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ik heb smakelijk moeten lachen om de posts van sommige wereldvreemde mensen als Baajguardian en Lambiekje. Keep 'em coming. Dit is vermakelijk. Even popcorn pakken.
[ afbeelding ]
Daar is echt geen media of overheid voor nodig hoorquote:Op vrijdag 4 januari 2008 02:19 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Je weet alleen zelf nog niet dat wie dat zegt het zelf is.
UIt het oogpunt van de geaccepteerde waarheid wat gedicteerd wordt door overheid en (propaganda)kranten/media dan zijn wij waarschijnlijk wereldvreemd ja.
Maar leef gerust verder in de glazenkooi.
In controverses spreken tegenstanders van de 'gevestigde orde' soms van indoctrinatie, omdat de overtuigingen en opvattingen van de gevestigde orde (per definitie) in het reguliere onderwijs worden onderwezen. Er moet echter onderscheid worden gemaakt tussen enerzijds een verantwoorde didactische benadering die de ontvanger kennis bijbrengt en zelfstandig en kritisch leert denken en anderzijds indoctrinerende leermethoden die gericht zijn op kritiekloze acceptatie van een bepaalde denkwijze. Dit is een subtiel onderscheid, dat zowel betrekking heeft op de didactische methode als op de intenties van de onderwijsgevende. De belangrijkste toets is: staat de onderwijzer open en is het onderwezene vatbaar voor kritiek?quote:Op donderdag 3 januari 2008 23:52 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik heb meerdere stages als docent gelopen trouwens, toen kreeg ik van die gesloten enveloppen elke maandag-ochtend met geheime instructies van de Illuminatie over wat ik er die week in moest stampen... En we moesten ook dagelijks zo'n flesje met iets via de ventilatie verspreiden. Maffe shit....
Dat ligt aan het vak, het niveau, de docent, de onderwijsinstelling, de leerlingen zelf. Als het goed is hebben allen een redelijk aandeel in het onderwijsproces.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 08:32 schreef Sp00k13 het volgende:
[..]
In controverses spreken tegenstanders van de 'gevestigde orde' soms van indoctrinatie, omdat de overtuigingen en opvattingen van de gevestigde orde (per definitie) in het reguliere onderwijs worden onderwezen. Er moet echter onderscheid worden gemaakt tussen enerzijds een verantwoorde didactische benadering die de ontvanger kennis bijbrengt en zelfstandig en kritisch leert denken en anderzijds indoctrinerende leermethoden die gericht zijn op kritiekloze acceptatie van een bepaalde denkwijze. Dit is een subtiel onderscheid, dat zowel betrekking heeft op de didactische methode als op de intenties van de onderwijsgevende. De belangrijkste toets is: staat de onderwijzer open en is het onderwezene vatbaar voor kritiek?
Dat ligt wederom aan een hoop factoren. En zelfs als kritiek niet of nauwelijks geaccepteerd wordt, is dat dan vanuit een verlangen van de docent om te indoctrineren? Gemakzucht of tijdsgebrek lijken mij een stuk waarschijnlijkere redenen.quote:Mijn eigen ervaring is dat kritiek niet altijd geaccepteerd word zeker niet tijdens geschiedenis lessen etc.
Persoonlijk is dat ook een van de weinige vakken waarbij je kan indoctrineren in mijn ogen.
misschien voor jouw niet ... maar gros vindt/denkt van wel.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 02:38 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Daar is echt geen media of overheid voor nodig hoor
Precies daar gaat wel een beetje over er wordt dus naast mijn betoog over "gevangenis" geen of nauwelijks kritiek getollereerd.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 08:32 schreef Sp00k13 het volgende:
[..]
In controverses spreken tegenstanders van de 'gevestigde orde' soms van indoctrinatie, omdat de overtuigingen en opvattingen van de gevestigde orde (per definitie) in het reguliere onderwijs worden onderwezen. Er moet echter onderscheid worden gemaakt tussen enerzijds een verantwoorde didactische benadering die de ontvanger kennis bijbrengt en zelfstandig en kritisch leert denken en anderzijds indoctrinerende leermethoden die gericht zijn op kritiekloze acceptatie van een bepaalde denkwijze. Dit is een subtiel onderscheid, dat zowel betrekking heeft op de didactische methode als op de intenties van de onderwijsgevende. De belangrijkste toets is: staat de onderwijzer open en is het onderwezene vatbaar voor kritiek?
Mijn eigen ervaring is dat kritiek niet altijd geaccepteerd word zeker niet tijdens geschiedenis lessen etc.
Persoonlijk is dat ook een van de weinige vakken waarbij je kan indoctrineren in mijn ogen.
En wie zouden dat dan moeten zijn?quote:Op vrijdag 4 januari 2008 09:48 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
misschien voor jouw niet ... maar gros vindt/denkt van wel.
wat is dat nu voor vraag. Henk uit leerdam. Liesbeth uit Gouda en Jan uit Epe.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 12:41 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
En wie zouden dat dan moeten zijn?
Ik vraag me vooral af hoe je dat kan weten... Een aantal personen hier op het forum is het er iig al niet mee eens.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 14:47 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
wat is dat nu voor vraag. Henk uit leerdam. Liesbeth uit Gouda en Jan uit Epe.
Gelukkig niet zegquote:Op vrijdag 4 januari 2008 15:10 schreef BaajGuardian het volgende:
School is niets meer dan napraten, hoe beter je iets kunt napraten hoe hoger het cijfer dat je verdient.
nee maar daar komt school wel op neer .. napraten, na-apenquote:Op vrijdag 4 januari 2008 15:24 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Gelukkig niet zegJe mag en moet zelf ook flink nadenken. En daarnaast heb je altijd de controleerbare dingen nog
Voor (V)MBO en lager misschien, die leerlingen hebben vaak ook niet de capaciteiten om op een constructieve manier zelfstandig bij te dragen...quote:Op vrijdag 4 januari 2008 15:10 schreef BaajGuardian het volgende:
School is niets meer dan napraten, hoe beter je iets kunt napraten hoe hoger het cijfer dat je verdient.
En dat wil dus het kabinet ook voor hoogopgeleid laten doorstromen.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:39 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Voor (V)MBO en lager misschien, die leerlingen hebben vaak ook niet de capaciteiten om op een constructieve manier zelfstandig bij te dragen...
Voor zover ze dat willen gaat ze dat natuurlijk nooit lukken. Studenten zijn wel zo ongeveer de laatste groep die met zich laten sollen door de overheid.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:57 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
En dat wil dus het kabinet ook voor hoogopgeleid laten doorstromen.
Je haalt je diploma niet door kritisch te zijn, maar de reguliere antwoorden na te schrijven.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 15:24 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Gelukkig niet zegJe mag en moet zelf ook flink nadenken. En daarnaast heb je altijd de controleerbare dingen nog
Dat is alleen zo als je zo stom bent om niet zelf na te denkenquote:Op vrijdag 4 januari 2008 17:35 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
nee maar daar komt school wel op neer .. napraten, na-apen
We hebben wel over basis en middelbaar he. Als je vervolg studie gaat doen is anders. En bovendien heet het dan geen school meer.
Scholen waar wel eigen inzicht of creativiteit gestimuleerd wordt, de vrije scholen, dat wil de overheid sluiten.
Enkel en alleen omdat er een school was die het wel erg letterlijk nam en dat gros niet eens normaal kon lezen en schrijven. Dus moet alles wat met vrijschool te maken heeft dicht ipv vingerstikken.
onzinquote:Op vrijdag 4 januari 2008 18:13 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Je haalt je diploma niet door kritisch te zijn, maar de reguliere antwoorden na te schrijven.
IQ is dan ook niet meer dan geheugen.
als je elke dag een IQ test doet op internet. En je gaat vervolgens een officiele doen. Reken maar dat je een 150/160 hebt. Ben je dan op eens slim of intellectueel. Dacht het niet. Het is gewoon een trucje wat je leert. En een hoog iq zegt nog niets. Kijk maar naar Beauty en de nerd.quote:
Volgens mij ben ik diegene die hier nadenkt overzaken .. of in ieder geval niet luister naar de gevestigde orde met hun gezwam . Oke soms komt het wat beroerd in de topics. Maar nadenken doe ik zeker.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 18:14 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat is alleen zo als je zo stom bent om niet zelf na te denkenDat moet je dan meer bij jezelf zoeken dan anderen de schuld geven.
eensquote:Op donderdag 3 januari 2008 23:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het hele land zit stampensvol "leraren" die je van alles en nog wat willen leren. Maar daar mag je zelf voor zorgen, je word niet door de overheid gedwongen die lessen te volgen. Dat is heel wat anders dan dat de overheid het tegenhoudt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |