Undercover nieuwsposter meldt zichquote:Op maandag 31 december 2007 13:43 schreef Xilantof het volgende:
Absoluut een goed idee.
Ik ga even wat lijntjes "uitgooien" naar de FP.
Mocht hier echt vlot actuele dingen gepost worden hebben die wellicht interesse voor bij een nieuwsbericht bijv.
Zit wat in, gelijk maar even doen.quote:Op maandag 31 december 2007 13:48 schreef Netsplitter het volgende:
Lijkt me dan ook wel handig om er bij te zetten wat er te zien valt op de betreffende foto('s)...
Ieder z'n smaak denk ik, ik wou wel van het donkere en contrastvolle.quote:Op maandag 31 december 2007 13:54 schreef veldmuis het volgende:
@TS: Beetje donkere foto.
Waar was dit?quote:Op dinsdag 1 januari 2008 13:56 schreef Roi het volgende:
[ afbeelding ]
"Ambulance moet er langs op oudejaarsavond"
Dit is geen website show-off. Daar is een appart topic voor!quote:Op donderdag 3 januari 2008 11:47 schreef psy_icon het volgende:
Klik op mijn homepage voor mijn journalistieke plaatjes. Ga ze niet hier posten dus kijk maar als je zin hebt
Hoofdzakelijk voor een lokale website waar ik ook persberichten voor schrijf. Af en toe schnabbel ik bij voor andere lokale kranten en/of websites. Het is niet mijn hoofdberoep hoor, maar wel leuk om te doen en het levert toch een extra zakcentje opquote:
Ah, je hebt je bullshit laten wijsmaken omdat er een slachtoffer bij was. Dat doen agenten wel vakerquote:Op maandag 14 januari 2008 18:12 schreef Daantke het volgende:
mocht geeneens foto's maken zonder perskaart![]()
Oke, goed dat ik het weet.quote:Op maandag 14 januari 2008 22:04 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ah, je hebt je bullshit laten wijsmaken omdat er een slachtoffer bij was. Dat doen agenten wel vakerZolang jij keurig achter het lint staat en op openbaar terrein bevindt dan kun jij naar hartelust fotograferen. En voel je vrij om de legitimatie te vragen van oom agent en hem er eventueel op te wijzen dat hij strafbaar bezig is. Preventieve censuur is namelijk verboden.
Jep, het was rond vijf uur dus het werd net donker.quote:Op maandag 14 januari 2008 22:47 schreef Monotomo het volgende:
Nette plaatjes Daantke! Met statief genomen?
quote:Op donderdag 7 februari 2008 11:42 schreef Mascleta het volgende:
Nog een persfotograaf die zich meld aan het front
Veel regionale krant en af en toe uitschieter naar landelijke media ( Scholierenstaking middelburg, familiedrama middelburg, 4 meisjes omgekomen bij brand kerstnacht in Arnemuiden )
Zal binnenkort ook wat fototjes hier plaatsen.
en over die foto's die je niet mocht schieten, dat gebeurd echt te vaak, maar je moet maar eens Googlen naar voorbeelden,
- Iedereen heeft het recht foto's te maken vanaf openbaar weg, behalve als je je natuurlijk binnen afzetting bevind.
- Kans dat agenten gaan zeuren over portretrecht. ook mag jij gewoon een foto maken waar één agent bijv. op staat. Portretrecht gaat pas op als je de foto publiceert.
- en het wordt helemaal leuk als ze je foto's laten wissen of camera in beslag nemen en joun foto's wissen, kan je nog leuke zaak van maken
Leuke weetjes.quote:En voel je vrij om de legitimatie te vragen van oom agent en hem er eventueel op te wijzen dat hij strafbaar bezig is. Preventieve censuur is namelijk verboden.
Oh noes! Stop teh presses!quote:Op woensdag 27 februari 2008 20:53 schreef psy_icon het volgende:
[ afbeelding ]
Boten worden de kant op getakeld om naar de HISWA in de RAI getransporteert te worden.
Als losse foto vind ik het geen sterke foto. Een boot die aan riemen in de lucht hangt, meer is er niet aan te zien.quote:Op woensdag 27 februari 2008 20:53 schreef psy_icon het volgende:
[ afbeelding ]
Boten worden de kant op getakeld om naar de HISWA in de RAI getransporteert te worden.
Zulke foto's worden snel indrukwekkendquote:Op maandag 21 april 2008 13:47 schreef Monotomo het volgende:
Frontale aanrijding met beknelling, Boskoop.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
*Blij is met perskaart*
Misschien, als je toch de mogelijkheid hebt, ietwat spannendere posities/composities opzoeken? Of laten ze dat ook niet toe?quote:
Maak je enkel foto's of schrijf je ook? En ga je bij zo'n incident ook informatie verzamelen bij omstanders en/of OvD?quote:Op maandag 21 april 2008 13:47 schreef Monotomo het volgende:
*Blij is met perskaart*
Een Nikon D50 met kitlens en 55-200mm/4-5.6 + BG en een Metz Mecablitz 54-AF. Niet zulk bijzonder spul, maar dat maakt het des te leuker!quote:Op maandag 21 april 2008 18:37 schreef veldmuis het volgende:
Wat voor apparatuur heb je btw, en wat voor perskaart?
Yes, heb Remon ook zondagavond nog gesproken daar, goede kennis van me. Ben ook veel actief op het HV-forum indd..quote:Op dinsdag 22 april 2008 01:32 schreef Mascleta het volgende:
MediaTV ken ik wel, ik heb wel eens contact gehad met Remon Duivestein dacht ik.
toevallig ook lid van Hulpverleningsforum?
Ja ik misschien even aan de bevelvoerder kunnen vragen of ze 'm even aan mijn kant konden zetten indd..quote:Op dinsdag 22 april 2008 10:03 schreef veldmuis het volgende:
Jammer dat je precies in de lamp fotografeerde
Het idee is natuurlijk dat je daar als fotograaf zelf een creatieve oplossing voor moet zien te vinden.quote:Op dinsdag 22 april 2008 22:32 schreef Monotomo het volgende:
[..]
Ja ik misschien even aan de bevelvoerder kunnen vragen of ze 'm even aan mijn kant konden zetten indd..
Waar haal jij je meldingen vandaan?quote:Op maandag 13 oktober 2008 19:13 schreef Monotomo het volgende:
16:36:20 13-10-08 Prio 2 OMLEIDINGSWEG - N209 BHN lekkende gastank na aanrijding
1503540 BRW Rijnwoude (Benthuizen) (Postcoördinator)
1503543 BRW Rijnwoude (Benthuizen) (Korpsalarm)
16:34:31 13-10-08 Prio 2 HOGEVEENSEWEG - N455 BHN 66837 lekkende gastank na aanrijding
1503535 BRW Rijnwoude (Hazerswoude) (Korpsalarm)
1503540 BRW Rijnwoude (Benthuizen) (Postcoördinator)
16:30:49 13-10-08 A1 OMLEIDINGSWEG - N209 BHN
1523117 Ambu 16-117 (Gouda en Omstreken)
via p2000 ff op googlenquote:Op dinsdag 14 oktober 2008 10:24 schreef Flepke het volgende:
[..]
Waar haal jij je meldingen vandaan?
Ik snap het, maar ik doelde een beetje op de kwaliteit. Het zijn een beetje snapshotjes, er zit verder niets in.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 22:05 schreef x-tremed het volgende:
het waren idd 112 foto'sik fotografeer de brandweer- en ambulance inzetten hier voor de lokale kranten namelijk.
Bij persfotografie draait het er niet om dat je kunstzinnige foto's maakt, maar dat een plaatje een verhaal visualiseert.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 22:11 schreef veldmuis het volgende:
Ik ben ook niet helder geloof ik. Snapshotjes is het belangrijkste woord uit m'n post.
Vooral dat ja. Bij persfotografie moet je razendsnel zijn om je nieuwsmoment te pakken te krijgen. Het is eens en het komt nooit weer. Je mag al blij wezen als niemand in beeld loopt, laat staan dat ik uitgebreid de tijd kan nemen om een mooie foto te maken of zelfs vragen om te poseren. Alles wat een beetje mooi is, is meestal een lucky shot. Vooruit, een persfoto wat niet 112-gerelateerd is, maar wel veel vuurquote:Op woensdag 15 oktober 2008 23:50 schreef x-tremed het volgende:
En daarnaast heb je de ruimte niet om composities te zoeken etc, ik mag binnen de linten werken maar wil daar zo snel mogelijk mijn plaatjes hebben om de hulpverlening op geen enkele manier in de weg te kunnen lopen. In plaats van sommige fotografen van 112 sites die vanaf het begin tot het einde van een ongeval er zijn schiet ik mijn plaatjes en ga ik weer.
Ik ben het heel erg oneens met jequote:Op woensdag 15 oktober 2008 22:59 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Bij persfotografie draait het er niet om dat je kunstzinnige foto's maakt, maar dat een plaatje een verhaal visualiseert.
Als ik de reacties van jou in dit topic doorlees dan merk ik dat inderdaad, de spreekwoordelijke stuurlui aan wal komen weer naar voren?quote:Op donderdag 16 oktober 2008 18:50 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Ik ben het heel erg oneens met je.
Mooiquote:Op donderdag 16 oktober 2008 18:50 schreef veldmuis het volgende:
Ik ben het heel erg oneens met je.
Hoe heet die wet ook weer?quote:Op donderdag 7 februari 2008 11:42 schreef Mascleta het volgende:
en over die foto's die je niet mocht schieten, dat gebeurd echt te vaak, maar je moet maar eens Googlen naar voorbeelden,
- Iedereen heeft het recht foto's te maken vanaf openbaar weg, behalve als je je natuurlijk binnen afzetting bevind.
- Kans dat agenten gaan zeuren over portretrecht. ook mag jij gewoon een foto maken waar één agent bijv. op staat. Portretrecht gaat pas op als je de foto publiceert.
- en het wordt helemaal leuk als ze je foto's laten wissen of camera in beslag nemen en joun foto's wissen, kan je nog leuke zaak van maken
vrijheid van nieuwsvergaringquote:
De eerste 2 vind ik niet zo bijzonder, maar de laatste is tof. Demonstratie van de brandweer ofzo? Hij kijkt zo bevredigd op die foto.quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:42 schreef ChatChewbacca het volgende:
De foto's zijn gemaakt van de post lochem. Ik loop een tijdje mee als fotograaf en werk aan een documentaire over de post. Waardoor ik lekker close op de groep kan komen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ] (met deze foto begon 't eigenlijk).
Ik moet nu nog wat portretten maken. Er is opzich meer journalistiek actie beeld, maar dat leent zich minder voor de documentaire die ik maak.
De beelden zijn gemaakt met een EOS 5D en een 35 f/1.4. Voertuig type weet ik even niet. Dit is iig vrijwillig team.
Tuurlijk, denk je dat ze voor die paar Arubaanse vuurvechters speciale pakken maken?quote:Op zaterdag 28 maart 2009 16:12 schreef Mascleta het volgende:
gebruiken ze in Oranjestad gewoon Nederlandse brandweerpakken
quote:Op woensdag 24 juni 2009 23:10 schreef ACT-F het volgende:
Vooruit, een primeurtje op Fok
[ afbeelding ]
Die 3de foto heb ik eerst een tijdje naar zitten staren voordat ik zag wat er aan de hand was.quote:Op dinsdag 8 september 2009 18:58 schreef Timmos het volgende:
» Er is al 75 dagen niet in dit topic gepost!
Zelf maar weer even kicken![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:42 schreef ChatChewbacca het volgende:
De foto's zijn gemaakt van de post lochem. Ik loop een tijdje mee als fotograaf en werk aan een documentaire over de post. Waardoor ik lekker close op de groep kan komen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ] (met deze foto begon 't eigenlijk).
Ik moet nu nog wat portretten maken. Er is opzich meer journalistiek actie beeld, maar dat leent zich minder voor de documentaire die ik maak.
De beelden zijn gemaakt met een EOS 5D en een 35 f/1.4. Voertuig type weet ik even niet. Dit is iig vrijwillig team.
Wait, whut's met foto 3quote:Op dinsdag 8 september 2009 18:58 schreef Timmos het volgende:
» Er is al 75 dagen niet in dit topic gepost!
Zelf maar weer even kicken![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik neem aan dat je de uitwerking van alcohol bedoelquote:Op zaterdag 12 september 2009 02:48 schreef Isdatzo het volgende:
Dacht ik eerst ook, maar toen zag 't er onnatuurlijk uit en was ik like:. * Isdatzo schuld aan nabewerking geeft
.
Thanksquote:Op zaterdag 12 september 2009 02:48 schreef Isdatzo het volgende:
Overigens wel toffe foto's, vooral 1 en 2.
Mijn zegen heb jequote:Op zaterdag 12 september 2009 03:11 schreef Timmos het volgende:
[..]
maar anders wordt het zo show/testcase en denk niet dat de mensen van FOT heel erg geinteresseerd zijn in dit soort foto's.
Dan kan ik ze beter hier posten, foto's van inzetten, topics lijkt me niet zo'n succesquote:Op zaterdag 12 september 2009 03:18 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Mijn zegen heb je.
Overigens doet je "meer" naar 't zelfde linken als je "doorgelinkte".
Brr krijg er echt een naar gevoel bij!quote:Op woensdag 16 september 2009 16:21 schreef telavivnick het volgende:
het schoon maken van eigedommen van mensen (kinderen )omgekomen bij een auto ongeluk.
[ afbeelding ]
oke zal er aan denken .quote:Op woensdag 23 september 2009 15:10 schreef H-blast het volgende:
Telavivnick,
merendeel sterkte foto's, en je merkt dat je dicht bij de actie zit!
Wel heb ik even een mierenneuk puntje; probeer je foto's op een acceptabele resolutie te houden. Dit forum kan foto's hebben van max 610pixels breed.
quote:Op maandag 26 oktober 2009 08:18 schreef Skull-splitter het volgende:
Die hebben vaak altijd mooie platen idd
nee we kunnen niet naar de strook zelf maar wel op een 500 meter van de grens.en soms over de grens met leger eenheden ..in de westbank zijn we vrij om te gaan en te staan.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:31 schreef RonaldV het volgende:
Telavivnick, het lijkt er op dat jij min of meer vrijelijk kunt reizen tussen Israelische en Arabische gebieden, klopt dat? En hoe komt het toch dat jij zo veel lanceringen van Kassams kunt fotograferen, terwijl we in Europa alleen maar de tegenaanvallen van de IDF te zien krijgen? Zit de pers gewoon te pitten, of is het bevooroordeelde berichtgeving ('zielige Arabieren tegen foute Israelis')?
Vraag me alleen of ze van hemzelf zijn? Op zijn photobucket staan foto's met verschillende benamingen, dan weer DSC of van reuters of weetikveelwat..quote:Op woensdag 28 oktober 2009 13:40 schreef Skull-splitter het volgende:
Die eerste foto
Goed te zien dat je oog voor het menselijk verhaal hebt naast de grote gebeurtenissen zoals je ze zelf al benoemd
Dan vraag ik me nog af:quote:Op woensdag 28 oktober 2009 16:44 schreef telavivnick het volgende:
veel fotos zijn terug gestuurd die op mijn foto bucket staan .zijn ze dat niet dan staan ze niet op mijn photo-bucket .
de codes staan daar niet meer op maar de afzender van waar de foto is geweest .
Ben jij beide fotografen, zijn die 2 foto's niet van jou, of gebruikt o.a een Reuters fotograaf jou foto's?quote:De foto van de hond komt bijv van GIL COHEN MAGEN/Reuters en de 2e foto van de laatste post komt van AP Photo / Tsafrir Abayov..
Hier kom je ook een aantal van de foto's tegen... >> Linkjequote:Op woensdag 28 oktober 2009 18:54 schreef Timmos het volgende:
[..]
Dan vraag ik me nog af:
[..]
Ben jij beide fotografen, zijn die 2 foto's niet van jou, of gebruikt o.a een Reuters fotograaf jou foto's?
Wat een drukte bij zo'n brandjequote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:06 schreef ebeaydojraes het volgende:
[ afbeelding ]
-
[ afbeelding ]
-
[ afbeelding ]
-
[ afbeelding ]
-
[ afbeelding ]
Gewoon op pad en zoiets tegen komen.. Had ik maar zoveel gelukquote:Op vrijdag 29 januari 2010 16:58 schreef Iwanius het volgende:
Even een vraag tussen al dit beeldmateriaal? Werken jullie voor een overheidsdienst dat jullie er zo vaak bij zijn of is het gewoon op pad zijn en dit toevallig tegenkomen en schieten? Of iets anders?
Berichten voor brandweer en traumahelicopters kun je ontvangen met een pager. Je kunt het ook op websites lezen (zoek maar eens op P2000)quote:Op vrijdag 29 januari 2010 16:58 schreef Iwanius het volgende:
Even een vraag tussen al dit beeldmateriaal? Werken jullie voor een overheidsdienst dat jullie er zo vaak bij zijn of is het gewoon op pad zijn en dit toevallig tegenkomen en schieten? Of iets anders?
Als je het wil volgen en foto's maken koop dan een pager.. Tussen het ontvangen op de pager en de pieper zit soms meer dan een minuut.. En die minuut kan net het verschil zijn tussen bijvoorbeeld vlammen of rookquote:Op donderdag 4 maart 2010 11:33 schreef whaley het volgende:
[..]
Berichten voor brandweer en traumahelicopters kun je ontvangen met een pager. Je kunt het ook op websites lezen (zoek maar eens op P2000)
Gevalletje auto/containerbrand.quote:Op donderdag 4 maart 2010 15:59 schreef Timmos het volgende:
[..]
verschil zijn tussen bijvoorbeeld vlammen of rook
Exactquote:Op donderdag 4 maart 2010 23:43 schreef Mascleta het volgende:
[..]
Gevalletje auto/containerbrand.
Binnenkort zal ik weer eens wat persfoto's posten, en dan niet alleen de brandweer/ambulance fotos.
Zeg zijn ze nou eindelijk eens klaar met die straat achter het station?quote:Op zondag 14 november 2010 23:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat zijn ze allemaal![]()
[ afbeelding ]
Nee, ik vergis me iedere keer weer dat die weg afgesloten is. Vandaag weerquote:Op zondag 14 november 2010 23:38 schreef Erasmo het volgende:
Zeg zijn ze nou eindelijk eens klaar met die straat achter het station?
was dat in Harderwijk oid waar hij aan kwam dit jaar? Zeker met een telelens genomen vanaf de kade?quote:Op zondag 14 november 2010 21:59 schreef RonaldV het volgende:
neem dan de echte:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als hij zichzelf niet gecorrigeerd had was het een berm geworden met misschien een paaltje, maar goed, dan sla je misschien weer over de kop.. Verwondingen vielen mee..quote:Op dinsdag 16 november 2010 00:13 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ik had toch een ander voertuig uitgekozen om frontaal tegenaan te botsen.
Wat is voor jou een kiekje en wat nietquote:Op dinsdag 16 november 2010 00:16 schreef henkde_j het volgende:
Vind het eigenlijk allemaal maar kiekjes op deze pagina..
eens, maar bij zulke fotoos gaat het natuurlijk veel meer om de inhoud dan om het technische aspect van de foto zelf (hoewel een technisch goede foto een journalistieke foto wel naar een hoger niveau kan tillen uiteraard).quote:Op dinsdag 16 november 2010 00:16 schreef henkde_j het volgende:
Vind het eigenlijk allemaal maar kiekjes op deze pagina..
Wat vind jij technische fouten bij foto's op deze pagina?quote:Op dinsdag 16 november 2010 09:16 schreef Uncle het volgende:
[..]
eens, maar bij zulke fotoos gaat het natuurlijk veel meer om de inhoud dan om het technische aspect van de foto zelf (hoewel een technisch goede foto een journalistieke foto wel naar een hoger niveau kan tillen uiteraard).
quote:Op dinsdag 16 november 2010 12:29 schreef Timmos het volgende:
[..]
Wat vind jij technische fouten bij foto's op deze pagina?
Lager standpunt ben ik met je eens als ik dat nu voor me zie.. Andere hoek was toen helaas niet mogelijk ivm sporenonderzoek, en om alles er op te krijgen, moest na deze foto ook weer weg vanwege luchtfoto's.. Heb nog geprobeerd om een berm in te klimmen om vanaf een hoger standpunt een foto te maken maar die was mij te modderigquote:Op dinsdag 16 november 2010 12:32 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hier is het standpunt niet heel interessant bijvoorbeeld, je staat erbij en kijkt ernaar, zonder dat het beeld een verhaal vertelt. Door anders te kaderen of een andere hoek te nemen (ik zou hier eens door de knieen gaan bijvoorbeeld) krijg je al een ander verhaal te zien.
Verder zou ik wat meer contrast zoeken.
Ik heb het woord fout niet gebruikt. Ik doelde meer op technisch minder doordachte fotoos. Als je een concreet voorbeeld wilt hebben dan vind ik vrijwel alle fotoos in dit topic wel erg centraal genomen. Zou je een andere foto zo nemen dan is dat het eerste waar men over zou zeuren...quote:Op dinsdag 16 november 2010 12:29 schreef Timmos het volgende:
[..]
Wat vind jij technische fouten bij foto's op deze pagina?
Alles staat erop wat je erop wilt zetten. Maar ze zijn fotografisch gezien eigelijk niet interessant. Een auto op zijn kant tussen twee bomen en ingeflitst zal weinig fotograaf warm van worden. Een overzichtsfoto van 10man die om een wrak staat te werken, indrukwekkend, fotografisch geen hoogstandje.quote:2 weken geleden, verkeersongeval, 2 doden en 1 zwaargewond
Ja, maar ook binnen de journalistieke fotografie heb je weer verschillende takken natuurlijk. Het materiaal wat je doorgaans op TBP ziet is van een totaal andere orde dan wat Tim fotografeert.quote:Op dinsdag 16 november 2010 12:55 schreef Skull-splitter het volgende:
hey, tis IMO de meest lastige tak van fotografie om te doen, maar veel naar The Big Picture kijken op Boston.com doet wonderen met de inspiratie.
Zou graag een plaatje hebben staan op TBP maar dat zal niet gebeuren met wat hier te fotograferen is.. Misschien later als ik buiten Zeeland gaquote:Op dinsdag 16 november 2010 14:15 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ja, maar ook binnen de journalistieke fotografie heb je weer verschillende takken natuurlijk. Het materiaal wat je doorgaans op TBP ziet is van een totaal andere orde dan wat Tim fotografeert.
Dit soort fotografie is geen natuur of portretfotografie.. Ik wil vastleggen wat er is gebeurd, maar ook probeer ik om de foto's interessant genoeg te maken.. Wat me bij andere fotografen niet lijkt te lukken helaas?quote:Op dinsdag 16 november 2010 13:15 schreef Uncle het volgende:
[..]
Ik heb het woord fout niet gebruikt. Ik doelde meer op technisch minder doordachte fotoos. Als je een concreet voorbeeld wilt hebben dan vind ik vrijwel alle fotoos in dit topic wel erg centraal genomen. Zou je een andere foto zo nemen dan is dat het eerste waar men over zou zeuren...
Enig idee hoe ze fotografisch interessanter hadden kunnen zijn? Misschien is het omdat je gewoon een foto ziet en niet echt weet wat er gebeurd? De auto tussen de bomen is ook geen meesterwerk, al het aanwezige licht was weg en heb een agent zijn zaklamp gebruikt om een focuspunt te vinden, gaat ook meer om de ravage aan te geven zoals je hieronder zegt..quote:concreet bij jouw fotoos van
[..]
Alles staat erop wat je erop wilt zetten. Maar ze zijn fotografisch gezien eigelijk niet interessant. Een auto op zijn kant tussen twee bomen en ingeflitst zal weinig fotograaf warm van worden. Een overzichtsfoto van 10man die om een wrak staat te werken, indrukwekkend, fotografisch geen hoogstandje.
Er zijn inderdaad genoeg regels die je beperkingen geven waardoor je maar moet hopen dat je het moment kan vangen.. Het moment is vaak ook nog eens maar enkele seconden..quote:Maar nogmaals, ik begrijp ook dat het en sepcifieke tak van fotografie is, waar andere wetten en regels gelden, of beter, waar het moment vaak het belangrijkste is. De auto bijvoorbeeld maakt wel indruk vanwege de ravage, niet vanwege het fotografische meesterwerk.
Ik doe elke keer mijn best om de foto's zo interessant mogelijk te maken en zal dit ook blijven doen.. Vrijheid is er niet altijd, maar als die er is maak ik er gebruik van.. Zelfde als bij standpunten.. ''Ja, maar doe dan is 2 stappen opzij'' Sorry maar dan sta ik in een sloot, en dat soort dingenquote:(en de vraag is uiteraard ook of je bij dergelijke fotoos de vrijheid en mogelijkheden hebt om andere, meer interessante standpunten te nemen)
Tele geeft bijvoorbeeld soms weer een ander en beter effect, klopt.. Maar je moet ook keuzes maken, in eerste instantie sta ik er om een beeldverslag te maken.. Is het nou een langdurig incident dan zou ik me best een aantal meters naar achter willen verplaatsen om te kijken wat er met tele mogelijk is, is het een 'gewoon' incident ben ik bang dat ik het moment mis..quote:Op dinsdag 16 november 2010 17:33 schreef Skull-splitter het volgende:
Maar uiteindelijk bedoelde ik meer dat je daar aardig kan kijken wat voor een lens welk effect oplevert, welke standpunten goed werken in wat voor soort situaties en dergelijke
We dwalen misschien wat af van de oorspronkelijke bedoeling van dit topic maar ik vind het wel een interessante discussie... Ik ben het namelijk heel erg niet eens met jouw opmerking. Om het simpele feit dat je dan vrijwel elke vorm van fotografie behalve voorbedachte/geensceneerde opnames als simpel betitelt...quote:Op dinsdag 16 november 2010 18:19 schreef ACT-F het volgende:
Bij persfotografie draait het om de inhoud, niet om het 'wauw' gehalte. Lezers moeten zich een beeld kunnen vormen bij het verhaal wat geschreven is. Het beeld moet zo compleet mogelijk zijn, zodat er geen suggestieve beeldvorming ontstaat omdat cruciale elementen weggelaten zijn vanwege kunstzinnige redenen. Persfotografie gaat razendsnel en er is meestal geen tijd voor kunstzinnige uitspattingen om het net iets mooier te maken. Je hebt geen grip op je onderwerpen, het gaat zoals het gaat en dat ene moment is zo weer voorbij om nooit meer terug te komen. Bij persfotografie moet je zeer alert zijn op de dingen die gebeuren, want als je even niet oplet omdat je op de grond ligt om iets vanuit een 'spannend' standpunt te fotograferen heb je kans dat je iets nieuwswaardigs niet op de kiek weet te zetten.
Persfotografie is een compleet andere tak van sport dan de foto's die de meeste hobbyisten hier maken. Je kunt absoluut niet spreken van goed of fout op basis van (ongeschreven) regels die voor hobbyfotografie gelden.
Dat is toch wat ik zei? (even er vanuitgaande dat je hier op mij reageert, aangezien ik met deze argumenten kwam)quote:Op dinsdag 16 november 2010 19:04 schreef Uncle het volgende:
Maar argumenten als, die ramp is groter, nederland is niet fotogeniek etc gaan er bij mij niet in. Wellicht is dat dan ook wat jij bedoelt met persfotografie terwijl het topic specifiek journalistiek genoemd is. Dat lijkt op elkaar maar is toch heel anders.
Ik snap eerlijk gezegd niet wat je bedoelt, maar je gaat in je reactie wel voorbij over mijn betoog dat er sprake is van tijdsdruk, mede omdat het nieuwsmoment kort is en niet meer terugkomt. Er zit hier natuurlijk ook een commerciële kant aan, tijd is geld, dus schieten en weer verder. Een ander aspect is dat het nieuws snel gebracht moet worden. Bij persfotografie is de snelheid waarmee het materiaal gebracht wordt belangrijker dan de kwaliteit. Je kunt natuurlijk alle tijd nemen om prachtige foto's te schieten, maar terwijl jij nog fotografeert heeft je collega zijn foto's inmiddels verkocht waardoor de jouwe niets meer waard is, ook al zijn ze mooier.quote:Op dinsdag 16 november 2010 19:04 schreef Uncle het volgende:
Ik ben het namelijk heel erg niet eens met jouw opmerking. Om het simpele feit dat je dan vrijwel elke vorm van fotografie behalve voorbedachte/geensceneerde opnames als simpel betitelt...
In principe kan dat ja.. Moet je voor de grap eens kijken hoeveel lezersfoto's de media wel niet gebruiken..quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:15 schreef Uncle het volgende:
Volgens jou kan elke pannekoek met een camera en een automatische stand dus persfotoos maken. Als ie maar op tijd drukt. Kwaliteit is niet belangrijk. Ik vind het persoonlijk een te gemakkelijke gedachte, maar daarin kunnen we het uiteraard oneens zijn
Welkom in de digitale wereld waar de camera's in een mobieltje zitten en een afdruk niets meer kostquote:Op dinsdag 16 november 2010 21:15 schreef Uncle het volgende:
Volgens jou kan elke pannekoek met een camera en een automatische stand dus persfotoos maken. Als ie maar op tijd drukt. Kwaliteit is niet belangrijk. Ik vind het persoonlijk een te gemakkelijke gedachte, maar daarin kunnen we het uiteraard oneens zijn
Eens.quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:40 schreef Uncle het volgende:
Iedereen kan ook typen dat maakt niet iedereen een schrijver...
Als hier geen sprake is van fotografie, wat is het dan wel?quote:Ik wil niet zeggen dat amateurs die nadenken over fotoos en er iets moois van proberen te maken ineens geen amateurs meer zijn, maar zoals jij het nu zegt hoort een topic als dit dus helemaal niet op FOT...
Quequote:Het zijn wel fotoos, maar ik denk niet dat op een schrijversforum er een rechterkrantkolom topic is...
Welk argument bedoel je nu precies?quote:Jouw argument is JUIST een reden om je te onderscheiden van de massa... zou ik denken...
Jij zegt 1) er is een verzadigde markt iedereen maakt nieuwsfotoos en 2) mensen die er serieus mee bezig zijn hoeven niet op kwaliteit te letten, het gaat om snelheid. Ik vind dat tegenstrijdig. Op een verzadigde markt onderscheid je je JUIST door kwaliteit, of in elk geval door je te onderscheiden van de massa met een eigen stijl (maar ik begrijp dat dat met nieuwsfotoos lastiger dan met andere soorten fotografie).quote:
Ho ho, ik zeg nergens dat kwaliteit niet belangrijk is, maar het is van ondergeschikt belang aan snelheid. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je met foto's moet komen aanzetten waar niets aan te herkennen is. Ik heb niet voor niets een dure camera + lenzen, zodat ik ook met weinig licht toch nog goede foto's kan maken. En dat onderscheidt mij van de andere pannekoeken. Maar ik ga echt geen tijd en energie steken in het mooier proberen te maken van foto's, want je krijgt er echt geen stuiver extra voor.quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:56 schreef Uncle het volgende:
Jij zegt 1) er is een verzadigde markt iedereen maakt nieuwsfotoos en 2) mensen die er serieus mee bezig zijn hoeven niet op kwaliteit te letten, het gaat om snelheid. Ik vind dat tegenstrijdig. Op een verzadigde markt onderscheid je je JUIST door kwaliteit, of in elk geval door je te onderscheiden van de massa met een eigen stijl (maar ik begrijp dat dat met nieuwsfotoos lastiger dan met andere soorten fotografie).
Kom, het is een discussieforumquote:Maar goed, laat ook maar... wij hebben blijkbaar een ander idee hieroverdus mocht je verder willen praten dan maar via PM
Doe jij jezelf hiermee dan niet tekort? Is het niet de doel van een fotograaf om een zo perfect mogelijke foto te maken en dat je altijd streeft om betere foto's te maken? Het streven naar perfectie? Ik begrijp het best dat tijd belangrijk is, maar de foto's die hier voornamelijk gepost zijn interesseren mij eigenlijk weinig. Weinig diepgang/vlakke emotie, normale kiekjes. Dat kwaliteit ondergeschikt is aan snelheid zou ik eerder zien als een uitdaging dan een beperking. Natuurlijk verwacht de opdrachtgever foto's die straight-to-the-point zijn, maar ik als forumlid kan dan net zo goed nu.nl openen of naar het nieuwssubforum gaan. Bedenk eens wat het doelgroep is aan wie je de foto's hier wilt laten zien?quote:Op dinsdag 16 november 2010 22:12 schreef ACT-F het volgende:
[...]Maar ik ga echt geen tijd en energie steken in het mooier proberen te maken van foto's, want je krijgt er echt geen stuiver extra voor.
Als het niet al te veel moeite is dan wil ik best mooiere plaatjes schieten, maar vaak is daar geen tijd voor. En dit topic is voor wie het interesseert.quote:Op woensdag 17 november 2010 01:22 schreef hydraulix het volgende:
Doe jij jezelf hiermee dan niet tekort? Is het niet de doel van een fotograaf om een zo perfect mogelijke foto te maken en dat je altijd streeft om betere foto's te maken? Het streven naar perfectie? Ik begrijp het best dat tijd belangrijk is, maar de foto's die hier voornamelijk gepost zijn interesseren mij eigenlijk weinig. Weinig diepgang/vlakke emotie, normale kiekjes. Dat kwaliteit ondergeschikt is aan snelheid zou ik eerder zien als een uitdaging dan een beperking. Natuurlijk verwacht de opdrachtgever foto's die straight-to-the-point zijn, maar ik als forumlid kan dan net zo goed nu.nl openen of naar het nieuwssubforum gaan. Bedenk eens wat het doelgroep is aan wie je de foto's hier wilt laten zien?
Links is de foto te krap.quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:23 schreef ACT-F het volgende:
Even een nieuw leven inblazen
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |