abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55598956
Ik kon er nog geen topic over vinden, maar ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met een abbonement op (biologisch geteeld) groente en/of fruit?

Ik heb het voornamelijk besloten te proberen omdat ik biologische groente erg lekker vind, en ook eens wat meer wil variëren met de groente die ik kook. Ook wil ik mijn koken uit pakjes/zakjes/andere zooi gaan afschaffen, het moet toch ook lekker zonder kunnen! Vanaf 8 januari ga ik het voor vier weken op proef proberen, en het abbonement wat ik heb genomen (van Vitatas ) is een combi-abbonnement, dat dus bestaat uit groente en fruit.

Voor de week waarin ik er mee begin zit er bijvoorbeeld het volgende in:
Zoete Bataat, Uien, Broccoli, Spitskool, Sperziebonen, Pastinaken, Rode bieten, Appel Golden Delicious, Bloedsinaasappelen.

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen hiermee!

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2007 13:12:07 ]
pi_55599423
Mijn zus heeft het, het aardige voor haar is dat je groentes uit het seizoen eet en dan ook nogal eens 'bijna vergeten' groentes krijgt. En die blijken vaak helemaal niet verkeerd te zijn, leuke culinaire ontdekkingsreis dus!
Never try to outstubborn a cat.
pi_55599526
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 13:27 schreef grif het volgende:
Mijn zus heeft het, het aardige voor haar is dat je groentes uit het seizoen eet en dan ook nogal eens 'bijna vergeten' groentes krijgt. En die blijken vaak helemaal niet verkeerd te zijn, leuke culinaire ontdekkingsreis dus!
Dat leek mij ook een leuke bijkomstigheid ja! Maar - ik weet van die "vergeten" groentes vaak helemaal niet hoe ik ze klaar moet maken, dus misschien ook wel lastig.
  † In Memoriam † vrijdag 28 december 2007 @ 13:38:28 #4
43556 miss_dynastie
pi_55599738
Ik heb zelf een groente- en fruittas van Odin. Ik ben zeer tevreden. Ze hebben op hun site een mooi 'kookboek' waar ook uitgelegd staat hoe je die vergeten groentes klaarmaakt, kijk even op www.odin.nl als je dus hulp nodig hebt. Wel zit er bij mij veel minder in dan bij jou: over het algemeen drie soorten groente en twee soorten fruit (voor 7,95).
pi_55599862
Dat is ook waarom ik heb op proef ga proberen: ik wil even weten of we genoeg hebben aan zo'n tas of dat er nog veel groente/fruit boodschappen bij moeten per week. Die tas van ons is 12 euro per week, dus wel wat duurder. Ik hoop er mee uit te komen voor de hele week. M'n vriend eet toch niet zoveel fruit, dus het fruit is dan lekker voor mij . Odin heb ik nog overwogen, maar het afhaalpunt van Odin is bijna een half uur fietsen, en de Vitatas is op te halen bij de natuurwinkel hier haast om de hoek.
pi_55603240
Ik was niet zo tevreden over Odin, ik zit nu bij Ekonoom, een bedrijf dat alleen in en om Groningen bezorgt. Je kunt kiezen uit verschillende soorteen en groottes pakketten. Het is super! Alles heel vers en je wordt gedwongen iets te maken van dingen waarvan je altijd hebt geloofd dat je ze niet lekker vindt. Vorige week spitskool, mwa dacht ik, beetje saai. Heb ik roergebakken, smaakte fantastisch, niet te vergelijken met supermarkt spul. Je kunt trouwens wel opgeven wat je echt niet wilt. Ik krijg ook heel veel, in theorie voor 3 a 4 dagen maar ik doe er vaak de hele week mee.
pi_55603873
Heb de site van Ekonoom bekeken, dat ziet er ook goed uit zeg! Jammer ik in Hilversum woon .
Waarom was je niet zo tevreden over Odin?
pi_55605926
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 16:14 schreef LoudGirl het volgende:
Het is super! Alles heel vers en je wordt gedwongen iets te maken van dingen waarvan je altijd hebt geloofd dat je ze niet lekker vindt.
Mijn zus had precies dezelfde ervaring, maar dan met pompoen. Dat bleek ze echt lekker te vinden (zelf heb ik de pompoendrempel nog lang niet genomen...)
pi_55605957
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 13:30 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Dat leek mij ook een leuke bijkomstigheid ja! Maar - ik weet van die "vergeten" groentes vaak helemaal niet hoe ik ze klaar moet maken, dus misschien ook wel lastig.
In Amsterdam is een uitstekende kookboekenwinkel (in de Runstraat, een van de negen straatjes, daar is het makkelijk geld uitgeven ;-))
pi_55606198
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 16:14 schreef LoudGirl het volgende:
Je kunt trouwens wel opgeven wat je echt niet wilt. Ik krijg ook heel veel, in theorie voor 3 a 4 dagen maar ik doe er vaak de hele week mee.
Dat is wel heel goed geregeld in Groningen, dan zit je niet met die smerige bleek- en groenselderij die ze er bij Odin de hele tijd instoppen.
Sympathieke mensen ook, en heel fjin dat ze de pakketten thuis brengen.
Van het proefpakket dat ik had kon je wel anderhalve week eten met z'n tweeen.
Helaas woon ik een uurtje of twee rijden buiten hun route, dus ik zal het met Estafette moeten doen.

Een tip voor als je schorseneren in je pakket krijgt: je moet ze niet eerst koken voordat je ze schilt, dat is verschrikkelijk veel werk. Beter kan je ze eerst goed wassen en dan rauw schillen met een dunschiller.
pi_55607464
Wij hebben vanaf AS woensdag (2 januari) ook een biologisch abbonnement bij vitatas.
Maar dan het gewone 2 persoons groenten pakket.

Een beetje om dezelfde redenen als die TS aangeeft.
Wat gevarieerder koken en min of meer daartoe gedwongen worden.
Aangezien ik vaak maar 5 avonden per week werk. En varieren met fruit geen probleem is hier in huis bewust gekozen om te starten met het gewone groentenpakket. Bevalt het goed dan kunnen we altijd nog uitbreiden naar een groter pakket of een combi pakket met fruit.
pi_55613705
Wat een leuk idee is dit zeg even een stiekume tvp dus
pi_55665186
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 16:42 schreef Razztwizzle het volgende:
Heb de site van Ekonoom bekeken, dat ziet er ook goed uit zeg! Jammer ik in Hilversum woon .
Waarom was je niet zo tevreden over Odin?
Bijna elke week sla en vaak niet zo vers. Sommige dingen waren echt bedorven. Het kleinste pakket was ook teveel voor mij alleen.
  zondag 30 december 2007 @ 23:00:54 #14
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_55666526
ken iemand die het gewonnen heeft en elke week een tas kan ophalen. nadeel van biologische winkels is dat het zo duur is, dat veel groente blijft liggen en daardoor krijg je vaak versufte groente in je wekelijkse mand.

dan nog liever diepvries.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  maandag 31 december 2007 @ 00:11:07 #15
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_55668953
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 13:30 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Koop de Wannee
pi_55673760
quote:
Op zondag 30 december 2007 23:00 schreef zoalshetis het volgende:
nadeel van biologische winkels is dat het zo duur is, dat veel groente blijft liggen en daardoor krijg je vaak versufte groente in je wekelijkse mand.

dan nog liever diepvries.
Wat een onzin. De biologische winkel dient alleen als verkooppunt van die pakketten, deze worden ingepakt en al afgeleverd. Ik woon vlakbij een biologische supermarkt, en Odin levert drie avonden per week nieuwe voorraad.

Maar ontopic, heel positief over m'n combi-abonnement . 't fruit is heerlijk en vooral de vergeten groenten zijn fantastisch. Raapsteeltjes, rabarber en postelein vond ik wel het allerlekkerste denk ik. Heb er zelfs nog wel eens topic over geopend.

Ik ga straks verhuizen en dan zit het dichtsbijzijnde verkooppunt 12 kilometer verderop, maar gelukkig heb ik al www.streekexpresse.nl gevonden Zeg maar de bioloigsche Albert.nl Tof
Eeuwig vijfentwintig
pi_55673800
quote:
Op maandag 31 december 2007 09:27 schreef Reese het volgende:

[..]

Wat een onzin. De biologische winkel dient alleen als verkooppunt van die pakketten, deze worden ingepakt en al afgeleverd. Ik woon vlakbij een biologische supermarkt, en Odin levert drie avonden per week nieuwe voorraad.

Maar ontopic, heel positief over m'n combi-abonnement . 't fruit is heerlijk en vooral de vergeten groenten zijn fantastisch. Raapsteeltjes, rabarber en postelein vond ik wel het allerlekkerste denk ik. Heb er zelfs nog wel eens topic over geopend.

Ik ga straks verhuizen en dan zit het dichtsbijzijnde verkooppunt 12 kilometer verderop, maar gelukkig heb ik al www.streekexpresse.nl gevonden Zeg maar de bioloigsche Albert.nl Tof
Bij ons verkoopt de biologische winkel (natuurwinkel) ook zelf groente en fruit, maar het is daar altijd zo druk dat ik niet denk dat dat heel lang blijft liggen. Ze hebben ook lang niet zoveel voorraad als een normale supermarkt. Wel veel soorten, maar geen enorme stapels, zeg maar. Ik had er deze week zoete aardappelen, winterpeen, pompoen, appels en sinaasappels gehaald, en die waren net zo vers als ik gewend ben van bijvoorbeeld de AH. En lekkerder vooral de appels. En als je zoals nu vooral de seizoensgroenten/fruit er haalt ben je niet eens zoveel duurder uit.

Ik heb echt zin in volgende week, ben erg benieuwd hoe we uitkomen met het eten, en of ik er wat leuks mee weet te koken. Vooral over de pastinaken en spitskool zit ik nog na te denken, maar daar verzin ik ook wel wat mee.
  † In Memoriam † maandag 31 december 2007 @ 10:52:08 #18
43556 miss_dynastie
pi_55675371
Ik heb gelukkig hele andere ervaringen met Odin, geen verlepte sla of eeuwige selderij.
Wel was ik begin dit jaar een poosje minder tevreden, ik schreef toen op een ander forum
quote:
Deze week een spitskool (voldoende voor twee personen), maar dan: twee grapefruits, 1 avocado, 1 aubergine en 1 paprika! Hardstikke leuk hoor, zo'n luxe pakket, maar het is gewoon niet voldoende voor 2 personen, 2 a 3 dagen in de week.
Daar heb ik een klacht over neergelegd, er waren meer klagers, dus dat hebben ze zich wel aangetrokken blijkbaar.
pi_55677254
quote:
Op maandag 31 december 2007 09:30 schreef Razztwizzle het volgende:
Vooral over de pastinaken en ] spitskool zit ik nog na te denken, maar daar verzin ik ook wel wat mee.
3 rauwe eieren
1 ui
2 tenen knoflook
spekblokjes
1 rode peper
spitskool

De ui, de tenen knoflook en de rode peper fijnsnijden. In een hoge pan (ik doe het altijd in de soeppan) een klontje boter laten smelten, en dan de drie eieren erin. Blijven roeren tot alles gestold is. Dan de spekblokjes, de ui, de knoflook en de rode peper erbij doen en goed roerbakken. Dan beetje voor beetje de spitskool erbij doen (dit moet knapperig blijven)
  maandag 31 december 2007 @ 13:21:31 #20
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_55680007
Ik heb een tijdje terug een groente en fruit abo gehad maar weer opgezegd. Alles wat in het begin zo leuk leek (vergeten groentes, eens iets anders in huis, iets anders koken) bleek in combinatie met een kieskeurige eter (vriend) en drukke baan toch niet lekker uit te pakken.
Ik beslis liever op de dag zelf wat ik wil eten en ga dan maar naar de super. 'k Kreeg zo'n schuldgevoel van de ekogroenten die stilletjes in een hoekje aan het verschimmelen waren...
pi_55680099
Ok laten we hier ook maar meteen een "help-mij-met-het-verzinnen-van-recepten-voor-mijn-groenten-topic" van maken:

Komende woensdag kan ik het volgende ophalen:
Paksoi, Kool wit, Koolraap, Waspeen, Zuurkool verpakt naturel 500g, Champignons wit verpakt

Kortom we eten komende week:
- Wraps met Paksoi en champignons
- waspeen met aardappelpuree en vis
Maar verder...
Wat doe ik met witte kool, koolraap en zuurkool??

Ow ja, zuurkool heb ik nooit echt lekker gevonden en al zeker een jaar of 5 niet meer gegeten. Dus als iemand een creatief gerecht heeft houd ik me aanbevolen.
gekookte aardappels, vlees en gekookte groenten zijn hier ook geen favoriet als maaltijd combi. Pasta, rijst, couscous etc en alles behalve gekookte aardappelen valt beter in de smaak.
Dus wie heeft er leuke tips??
pi_55680478
Witte kool kun je goed roerbakken met een pot saus en rijst.
  † In Memoriam † maandag 31 december 2007 @ 13:44:26 #23
43556 miss_dynastie
pi_55680668
Witte kool zou ik ook door de wraps gooien dan, of met kerrie, rijst en gehakt.
Koolraap is lekker met linzen en champignons.
pi_55680980
koolraap met linzen en champignons, klinkt goed.

Hoe?? recept?
  † In Memoriam † maandag 31 december 2007 @ 13:59:58 #25
43556 miss_dynastie
pi_55681192
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:52 schreef p_iglet het volgende:
koolraap met linzen en champignons, klinkt goed.

Hoe?? recept?
Gewoon van odin.nl gehaald hoor, dus geen eigen ideetje...

400 gram koolraap
50 g. rode linzen
1 ui
1 theel. bonenkruid
½ bakje champignons
1 teen knoflook
3 eetl. olijfolie
vers gemalen peper
zeezout

Linzen met het bonenkruid gaar koken zoals op de verpakking beschreven staat. Koolraap schillen, in dobbelsteentjes van circa 1 cm snijden en in weinig water in 10-15 minuten beetgaar koken. Ui en knoflook fijn snijden en fruiten. Champignons met een keukenpapiertje schoon wrijven, in plakjes snijden, aan het ui-knoflookmengsel toevoegen en 5 à 10 minuten mee fruiten. Alles bij elkaar voegen en op smaak brengen met peper en zout.

Ik had geen bonenkruid want dat kon ik niet vinden, maar ik heb het ook niet echt gemist.
pi_55681965
ok klinkt goed.
bonenkruid heb/ken ik ook niet, maar rode linzen heb ik nog wel liggen.
Die gaan we proberen komende week.
Is het genoeg voor 2 personen??
pi_55681996
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:25 schreef p_iglet het volgende:
zuurkool heb ik nooit echt lekker gevonden en al zeker een jaar of 5 niet meer gegeten.
Je kan er rolletjes van maken...door op twee plakjes katenspek wat zuurkool te leggen en deze op te rollen. Olie in de ban en de rolletjes op laag vuur bakken tot ze beginnen te kleuren en de zuurkool warm is...

Maar als je niet zo van de smaak van zuurkool houd moet je het van te voren even wassen, dan word het wat minder zuur. Je kan het ook in een ovenschotel ofzo stoppen met wat zoete dingen erdoor (bijv ananas of appel). Bijvoorbeeld:

1 kg aardappelen
1 kg zuurkool
250 gram gerookte spekreepjes
1 blik ananasschijven
50 gram boter
150 ml melk
zout, peper

Verwarm de oven voor op 150 graden. Schil de aardappelen en kook ze in ruim water met een schep zout gaar en zacht. Bak ondertussen in een droge pan de spekjes uit. Giet de aardappelen af en bestrooi ze met zout en peper, maak ze fijn en voeg de melk toe. Mix tot er een egale massa onstaat. Laat de zuurkool uitlekken, en pluk de klonten los. Vet een grote ovenschaal in en bedek de bodem met een laagje (de helft van de) aardappel puree. Verdeel hierover de helft van de zuurkool. Halveer de ananasschijven en leg ze op de zuurkool; sprenkel er wat sap overheen. Strooi de helft van de spekjes erover en dek af met de andere helft van de zuurkool. Giet de rest van de spekjes en het overige spekvet hieroverheen, en dek af met de aardappel puree. Leg de boter in klontjes erbovenop. 20 minuten in het midden van de oven goudbruim laten worden
pi_55682158
Oh en van de zuurkool kun je heerlijke rolletjes maken in een plakje casselerib. Maar ik weet eigenlijk niet of ze dat wel in Nederland verkopen? Misschien nu wel, met al die feestdagen.

Edit: had het topic al een tijdje open staan. Hierboven worden dus inmiddels ook al zuurkoolrolletjes aangeraden.
Eeuwig vijfentwintig
pi_55682628
Volgens mij word casselerib gewoon als broodbeleg verkocht

Heb ik nog nooit geprobeerd...zal het onthouden
pi_55683623
Ik luste ook nooit zuurkool, maar als je dit recept volgt is het zure eraf en vind ́k het zelfs lekker!

Klont boter in de pan smelten.
Tijm en rozemarijn en een laurierblaadje er eventjes in fruiten
Sjalotje erbij fruiten en een teentje knoflook (in plakjes)
Pakje zuurkool erbij en goed losroeren
Flesje donker bier erbij
20 minuten laten stoven (eerste vijf minuten zonder deksel om de alcohol te laten verdampen, daarna met deksel, en de laatste vijf minuten ook de deksel er weer af).
Uitgebakken spekjes kunnen er eventueel ook door.

Héérlijk
pi_55683797
Ohja, dat recept hierboven is vooral heel erg lekker met zoete-aardappelenpuree (bataten), omdat je dan het zurige van de zuurkool helemaal kwijt bent.
pi_55683987
hey kijk, das ook handig, want die bataat zit in het pakket van de week erna
zo komen we er wel
pi_55774133
En, p_iglet, hoe bevalt het groentepakket? Is 't genoeg?

Ik heb eens zitten puzzelen voor het pakket van komende dinsdag.
Er zit in: Zoete bataten, uien, broccoli, spitskool, sperziebonen, pastinaken, rode bieten, appels, bloedsinaasappels.

Dus we eten (denk ik):

Dinsdag: Wraps met spitskool, tofu, mexicaanse kruiden & salsa.
Woensdag: Batatenpuree, gestoofde zuurkool, rookworst.
Donderdag: Boontjes, rendang, rijst.
Vrijdag: Rode bietensalade met ui, bloedsinaasappel en feta.
Zaterdag: Groentesoep met ovenbroodjes.
Zondag: Pastinakenbeignets (zie Odin),worteltjes, gebakken vis.
Maandag: Pannekoeken met appel.

Moet 't natuurlijk wel even met vriendlief overleggen maar genoeg ideeën dus!

[ Bericht 88% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2008 16:24:36 ]
pi_55774592
irrelevant
pi_55775463
Het groentepakket van deze week beviel erg goed.
Er zat een grote rode kool in ipv een witte.

Ik had dus: rode kool, zuurkool, kastanje champignons, paksoi, koolraab, waspeen
qua kwaliteit ziet het er allemaal prima uit.
waspeentjes leken wat weinig, maar toen ik het op de weegschaal legde was het 6 ons, dus voor 2 personen ruim voldoende. Rode kool was goed voor 5 porties ofzo. Kastanje champignons een doosje van 250gr.
Dus de hoeveelheden vallen tot nu toe niet tegen.

gegeten tot nu toe:
woensdag: rode kool met aardappels en braadworst, (nog portie in de vriezer)
gisteren: wraps met paksoi, tofu, champignons

vandaag: de koolraap met linzen en champignons
ben heel benieuwd, zal vanavond verslag uitbrengen
Ga wel de hoeveelheden wat verhogen want die van hier boven lijken me net te weinig. Heb dus ook 75 gr linzen ipv 50 in de week gezet.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 18:17:53 #36
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_55776773
Waar vind ik er 1 die in Utrecht bezorgd?
Hier is het aanbod namelijk crap; de bio winkel die hier in het centrum stinkt en verkoopt verotte rommel
pi_55777021
Hier in Hilversum kan ik niets laten bezorgen, ik moet het pakket op dinsdsag ophalen bij de natuurwinkel. In Utrecht weet ik niet of ze ook bezorgen, maar ik je kan die Vitatassen in Utrecht ophalen bij:

A.C. van Schaik
Balijelaan 11
3521 GJ
UTRECHT
t: 030-2934939

Daily Made Fresh
Mariaplaats 6
3511 LJ
UTRECHT
t: 030-2328738

Ekodr�me
Twijnstraat 63
3511 ZJ
UTRECHT
t: 030-2334516
f: 030-2369766
e: reacties@ekodrome.nl
i: http://www.ekodrome.nl

Nieuw Engeland
Vleutenseweg 355
3532 HH
UTRECHT
t: 030-2931552

Rio de Bio
Adelaarstraat 48
3514 CE
UTRECHT
t: 030-2723323
f: 030-2761419
e: bdmolen@xs4all.nl
i: http://www.riodebio.nl

Scharrelslager Tonus
Jutfaseweg 93
3522 HH
UTRECHT
t: 030-2882860
f: 030-2882860

Spar Rakhorst
Ina Boudier Ballerln 115
3582 XN
UTRECHT
t: 030-2512571
  vrijdag 4 januari 2008 @ 18:32:44 #38
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_55777120
Die Ekodrome, die dus bij mij om de hoek zit..daar had ik het over in mijn eerdere reply

Wat een vieze tent zeg
Maar ik begrijp dat de geleverde tassen dus elders vandaan komen?
pi_55777212
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 18:32 schreef SHE het volgende:
Die Ekodrome, die dus bij mij om de hoek zit..daar had ik het over in mijn eerdere reply

Wat een vieze tent zeg
Maar ik begrijp dat de geleverde tassen dus elders vandaan komen?
De mevrouw van de natuurwinkel hier vertelde dat zij die tassen kant en klaar aangeleverd krijgen, dus hier is dat wel zo. Het komt dus niet uit hun eigen voorraad. Ik weet eigenlijk niet of dat bij alle winkels gebeurt, misschien even bellen om te informeren?

Ik zou ook niet zo happig zijn op groente van zo'n soort winkel, eigenlijk, 't klinkt echt niet smakelijk!
  vrijdag 4 januari 2008 @ 18:37:30 #40
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_55777242
dat bedoel ik dus. sommige zaken maken er een potje van...

ze kopen namelijk zelf ook duur in en vandaar dat afval zeer kostbaar is.
pi_55778844
De tassen van Vitatas en Odin komen altijd kant en klaar bij de winkels aan.
Daarbij zijn de winkels dus echt alleen afhaalpunten.

Net de koolraap met champignons en linzen gegeten.
Op zich zeer goed te eten, maar de grotere hoeveelheden zijn wel nodig als je alleen dit gerecht eet.
Had nu heel doosje champignons, 1,5 ui, 75 gram linzen en 550 gr koolraab.
En dan was net aan genoeg voor ons met zijn 2en en wij zijn geen grote eters.

volgende keer maak ik een lekkere salade hierbij met iets van feta en tomaatjes ofzo, want het gerecht miste ook wel wat kleur.

Mijn koolraab was schoongemaakt trouwens ruim 800 gram. Dus de hoeveelheden van het groentenpakket zijn tot nu toe zeker goed.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 19:55:27 #42
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_55779068
Ik lees in de OP dat er (bijvoorbeeld) sperziebonen bijzitten, maar dat is toch een zomergroente? Hebben ze ook buitenlandse aanvoer?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 20:17:09 #43
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_55779700
dat wil ik ook weten; ik wil geen import.
het gaat mij namelijk om de controleerbaarheid van de groenten.
pi_55779851
Dan moet je zeker geen Odin nemen, die hebben bijvoorbeeld citrusfruit uit Italie (het groeit ook zo moeilijk in NL he?). Er zit ook info over de teler bij in het pakket.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 20:26:59 #45
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_55780043
Ik waak een beetje voor giffen; klinkt anal..maar dat is dan maar zo.
Toch is uit recent onderzoek gebleken dat zelfs een AH zeer goed scoorde en je in Nederland goed af bent qua biologische groenten en fruit.
Vandaar dat ik kies voor hollandse groenten en fruit.

Ik ken de regelementen niet voor bespuiten in de rest van de wereld, dus hoe biologisch zijn die uitheemse groenten dan precies?
Of moeten ze aan een bepaalde norm voldoen om als bio groenten in NL verkocht te worden?

Ik wil me namelijk niet mee laten slepen door de bio hype; terwijl ik bij mijn Appie om de hoek ook heel verantwoorde groenten en fruit kan krijgen.
pi_55780079
tsja als je geen import wilt dan vallen de grote als vitatas en odin af.
Wat doedezemaar ook al zegt, citrusfruit, mango en sommige andere dingen groeien gewoon niet in Nederland.

Buitenlandse aanvoer hebben beide dus zeker.

Als je echt alleen lokaal/binnenlands wilt dan ben je denk ik aangewezen op lokale initiativen. Of zelf bij een boer halen.
pi_55780141
De normen voor biologisch zijn in ieder geval europees bepaald.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 20:40:17 #48
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_55780399
Ah tof, dat wilde ik weten
Ik ben natuurlijk niet helemaal eng he!
  vrijdag 4 januari 2008 @ 20:47:30 #49
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_55780584
het is idd jammer dat mensen die graag biologisch eten nog geen carpoolconstructie met busjes hebben.

kan je ruim inslaan bij boeren en veehouders voor 20-100 mensen.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 21:17:48 #50
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_55781390
TS, waar heb je het proefpakket besteld. Ben erg beniuewd.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
pi_55781925
Je kunt bij alle leverpunten van vitatas een proefabbonnement nemen.
Of je gewoon aanmelden en na 3 weken zeggen dat het toch niets voor je is.

bij ons kan je ook om de week of wat je maar wilt. Je betaalt voor de volgende, en kan aangeven of je die volgende week wilt of pas die daarna weer.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 22:30:47 #52
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_55783474
en wat kost het dan als je alleen maar nederlands biologisch wil hebben? vers en meteen van het veld. niet van die nauwelijks gecontroleerde biomeuk uit andere landen?
pi_55783779
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 18:17 schreef SHE het volgende:
Waar vind ik er 1 die in Utrecht bezorgd?
Hier is het aanbod namelijk crap; de bio winkel die hier in het centrum stinkt en verkoopt verotte rommel
SHE, je woont toch in Utrecht centrum? De Estafettewinkel in de Biltstraat is wel tof en met een flink assortiment. Ook afhaalpunt van Odin-tassen, zag ik net.
Eeuwig vijfentwintig
  vrijdag 4 januari 2008 @ 22:44:21 #54
117776 OFfSprngr
pi_55783925
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 22:30 schreef zoalshetis het volgende:
en wat kost het dan als je alleen maar nederlands biologisch wil hebben? vers en meteen van het veld. niet van die nauwelijks gecontroleerde biomeuk uit andere landen?
Dat is idd wel een goede vraag, meeste joule voor de productie van eten wordt verkwanseld aan e transport (7 uit 10).
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
.
.
pi_55783959
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 22:30 schreef zoalshetis het volgende:
Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar in Wageningen bijvoorbeeld heb je de 'Nieuwe Ronde'. Dit is een soort grote volkstuin, welke beheerd wordt door een tuinman. Het is een vereniging, meen ik. En alle leden betalen contributie per jaar en mogen daarom 'onbeperkt' zelf hun maaltje komen plukken. Link: www.denieuweronde.nl

In hetzelfde straatje, maar een stukje verder fietsen, is Farmer John. Een boer in de VS die het roer omgooide, biologisch ging verbouwen en een CSA (Community Supported Agriculture) oprichtte. Er is een interessante docu gemaakt: 'The Real Dirt on Farmer John'. Google er eens op of download de film, echt de moeite waard.

Dan zal ik dit topic verder niet meer vervuilen .

[ Bericht 3% gewijzigd door Reese op 04-01-2008 22:52:55 ]
Eeuwig vijfentwintig
pi_55784860
Niks voor mij. Ik wil graag zelf kiezen wat ik koop en er zitten geheid regelmatig dingen bij waar ik helemaal niet van houd / waar ik die week toevallig geen zin in heb / die mijn vriend niet lust etc.
  zaterdag 5 januari 2008 @ 10:41:23 #57
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_55790287
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 22:40 schreef Reese het volgende:

[..]

SHE, je woont toch in Utrecht centrum? De Estafettewinkel in de Biltstraat is wel tof en met een flink assortiment. Ook afhaalpunt van Odin-tassen, zag ik net.
Da's idd maar een paar straten verderop.
Ik ga vandaag meteen kijken !
  † In Memoriam † zaterdag 5 januari 2008 @ 13:33:55 #58
43556 miss_dynastie
pi_55792852
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 23:12 schreef Isegrim het volgende:
Niks voor mij. Ik wil graag zelf kiezen wat ik koop en er zitten geheid regelmatig dingen bij waar ik helemaal niet van houd / waar ik die week toevallig geen zin in heb / die mijn vriend niet lust etc.
Wij hebben geen dingen die we alletwee erg vies vinden of zo, dus da's hier het probleem niet. En als we ergens echt geen zin in hebben kan het altijd nog in de vriezer voor een andere keer. Dat gebeurt hier alleen met de bleekselderij nog weleens, da's ook handig om in de vriezer te hebben liggen omdat je meestal maar een stengel nodig hebt in recepten.
  zaterdag 5 januari 2008 @ 15:00:32 #59
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_55794797
er liep al een topic over hoor, maar dat was uit 2004, dus niet zo gek dat je het niet kon vinden
Groentepakket van de bioboer

maar goed.... het klinkt héél erg leuk een groente- en fruittas, maar ik woon in een gehucht en ik ben maar alleen, dus ik denk niet dat het voor mij veel nut heeft.
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  zaterdag 5 januari 2008 @ 15:58:12 #60
117776 OFfSprngr
pi_55796328
Als ze zo zuinig zijn als ik denk moet je met een 1 persoons pakket net een week redden, maar ja, ik heb het nog niet geprobeerd.
.
.
  zaterdag 5 januari 2008 @ 16:23:47 #61
112545 Muck
pi_55796985
krijg nou niks!
zelfs in Didam is de vitatas verkrijgbaar
pi_55798331
hahhaha nou, alle reden om de 1 persoons tas op zijn minst een keer uit te proberen
  † In Memoriam † zaterdag 5 januari 2008 @ 17:18:13 #63
43556 miss_dynastie
pi_55798544
quote:
Op zaterdag 5 januari 2008 16:23 schreef Muck het volgende:
krijg nou niks!
zelfs in Didam is de vitatas verkrijgbaar
Ja, daar was ik ook al verbaasd over
En hier dus mooi niet he ik was wel nieuwsgierig geworden namelijk
  zaterdag 5 januari 2008 @ 17:32:33 #64
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_55798887
mijn vriendin zit er hard aan te denken vanwege dit topic. lijkt me best lekker en een verrassing elke week is natuurlijk leuk.

ik had ook ooit een kip geadopteerd. kon ik lekker eitjes afhalen. en de drie geitjes smeerkaas is onovertroffen. wat een heerlijk spul zeg!
  zaterdag 5 januari 2008 @ 17:39:23 #65
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_55799050
Wat koel!
Waar had je dat gedaan zoals? Ik wil ook een adoptiekip!
Ik wilde namelijk zelf kippies houden in de tuin voor de eieren en de leuk, maar ik heb nieuwe buren en die gaan dat zeker dwarsbomen
  zaterdag 5 januari 2008 @ 17:43:07 #66
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_55799148
quote:
Op zaterdag 5 januari 2008 17:39 schreef SHE het volgende:
Wat koel!
Waar had je dat gedaan zoals? Ik wil ook een adoptiekip!
Ik wilde namelijk zelf kippies houden in de tuin voor de eieren en de leuk, maar ik heb nieuwe buren en die gaan dat zeker dwarsbomen
volgens mij kan je op www.adopteereenkip.nl terecht. maar anders google.
pi_55867638
Nou, daar is hij dan!

Het valt me niet tegen wat er in zit, alleen het fruit had ik wat rijkelijker ingeschat, en dan met name de appels. Ook komen de sperziebonen uit Egypte, wat ik een beetje raar vind voor een biologischecologischmilieutechnischverantwoordegroentezak..

Maar goed, qua inhoud: ik kan altijd nog wisselen naar een pakket met alleen groente, als dat nodig is. Het is natuurlijk een experiment, dus ik ga eens aankijken hoe ik deze week doorkom met deze tas. Er zit in: zoete bataten, uien, broccoli, spitskool, sperziebonen, pastinaken, rode bieten, appels, bloedsinaasappels.

Ik ben er nog niet uit of we dit gaan aanhouden of niet, dat kan ik denk ik pas zeggen als de proefperiode van vier weken erop zit

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2008 10:39:13 ]
pi_55868490
Wij hebben al lange tijd een abonnement vanuit de Hoeksche Waard (www.groentenabonnement.nl). Het bevalt prima. In vergelijking met de tas van Odin, is dit pakket iets beter. Wij halen onze groenten in een krat. De leverancier zet een krat klaar en wij halen de spullen daaruit. Hierdoor besparen nog wat extra op verpakkingsmaterialen.

In de Hoeksche Waard heb je verder nog een biologische boer (www.natuurfreak.com) waar je een koe kan leasen. Is natuurlijk wel een stuk cooler dan een kip. De bedragen op de website zijn nog in guldens, maar ik denk dat de constructie nog wel bestaat.
pi_55871587
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 10:38 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, daar is hij dan!

Het valt me niet tegen wat er in zit, alleen het fruit had ik wat rijkelijker ingeschat, en dan met name de appels. Ook komen de sperziebonen uit Egypte, wat ik een beetje raar vind voor een biologischecologischmilieutechnischverantwoordegroentezak..

Maar goed, qua inhoud: ik kan altijd nog wisselen naar een pakket met alleen groente, als dat nodig is. Het is natuurlijk een experiment, dus ik ga eens aankijken hoe ik deze week doorkom met deze tas. Er zit in: zoete bataten, uien, broccoli, spitskool, sperziebonen, pastinaken, rode bieten, appels, bloedsinaasappels.

[ afbeelding ]

Ik ben er nog niet uit of we dit gaan aanhouden of niet, dat kan ik denk ik pas zeggen als de proefperiode van vier weken erop zit
Welk pakket is dit?
Trust me, I know what I'm doing.
pi_55871699
Het Vitatas-2 Persoons-Combiabbonement.
pi_55872858
Ik had er nog nooit van gehoord, maar vind het een fantastisch idee.
Geloof alleen niet dat ik zin heb om elke week de hele stad door te fietsen, terwijl ik zo'n 10 a 20 groentewinkels in m'n straat heb...

Edit: Odin trouwens wel! Ik ga het eens in de groep gooien
Zie ook dat ze er biologische kip hebben, daar ga ik sowieso eens een flink pakket van halen!

Ook Landzicht (http://www.groentenabonnement.nl/) blijkt bij ons in de buurt ophaalpunten te hebben.
Zijn er nog meer dergelijke abonnementen?

[ Bericht 18% gewijzigd door Innocence op 08-01-2008 14:34:47 ]
Sweet and innocent...
pi_55873558
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 14:15 schreef Innocence het volgende:
Ook Landzicht (http://www.groentenabonnement.nl/) blijkt bij ons in de buurt ophaalpunten te hebben.
Zijn er nog meer dergelijke abonnementen?
Dan zou ik voor Landzicht gaan. Die hebben wij. Vrienden hebben Odin, en over het algemeen komen wij er beter mee weg.
pi_55874875
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 14:42 schreef deom het volgende:

[..]

Dan zou ik voor Landzicht gaan. Die hebben wij. Vrienden hebben Odin, en over het algemeen komen wij er beter mee weg.
Heb ik zelf ook een lichte voorkeur voor, zeker als de inhoud ziet. Maar hoe zit het ongeveer met de hoeveelheid?

Weet nog niet of het leuk vind om elke week iets te moeten koken met deze groenten, maar dan kunnen we het natuurlijk altijd weer stopzetten.
Sweet and innocent...
pi_55880412
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 14:15 schreef Innocence het volgende:

Zie ook dat ze er biologische kip hebben, daar ga ik sowieso eens een flink pakket van halen!
Dat dacht ik deze week ook. Ik schrok erg van de prijs.
7,75 voor 300 gram. *Slik*. Toch maar meegenomen, maar ik ga wel minder kip eten .

Oh enneh: de appels uit m'n pakketje zijn gruwelijk lekker .

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2008 19:21:41 ]
pi_55883241
@She

Ik ga meestal naar Rio de Bio op de Adelaarstraat. Zei verkopen o.a. groente van de tuin op Maarschalkerweerd. Dan hebben die groente ook niet zoveel onnodige kilometers afgelegd.
Ze doen echt hun best om lekkere biologische producten in het assortiment te krijgen.

O, ja ze hebben brood van de Veldkeuken.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 21:32:47 #76
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_55883821
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 19:20 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

7,75 voor 300 gram. *Slik*. Toch maar meegenomen, maar ik ga wel minder kip eten .

ja het is idd even schrikken als je er achterkomt dat een normale kip wat meer kost. minder vlees is daardoor gewaarborgd. misschien moeten alle mensen maar eens beseffen dat je voor gezond vlees heel veel meer betaald, maar dat je ook pp met 50 gram ziekteloos vlees afkunt.
pi_55892361
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 15:32 schreef Innocence het volgende:

[..]

Heb ik zelf ook een lichte voorkeur voor, zeker als de inhoud ziet. Maar hoe zit het ongeveer met de hoeveelheid?

Weet nog niet of het leuk vind om elke week iets te moeten koken met deze groenten, maar dan kunnen we het natuurlijk altijd weer stopzetten.
De inhoud van Landzicht is ruim voldoende. In de praktijk eten wij er met zijn tweeën de hele week van. Laatst hadden we bijvoorbeeld twee rooie kooltje van 3 ons per stuk. Dat is eigenlijk voor een avond, maar wij hebben per keer een kooltje op. We zijn dus geen hele grote groenteneters, maar zou je dat wel zijn dan heb je gewoon voor 5 avonden voldoende.

Opzeggen is erg makkelijk, want je zit nergens echt aan vast. Ook met de vakanties is een mailtje een week vantevoren voldoende om de bestelling te stoppen.
  woensdag 9 januari 2008 @ 11:43:12 #78
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_55893892
Ik zou dit graag willen proberen maar ik woon alleen en eet de helft van de week op mijn werk, dus heel handig is het helaas niet.

Maar een kip adopteren en een koe leasen
tof.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  woensdag 9 januari 2008 @ 11:53:45 #79
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_55894163
quote:

[..]

Ik heb het andersom: hoe goedkoper het vlees, hoe meer ik schrik.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_55903462
Ik heb net ook mijn groente pakket opgehaald.

erin zitten: uien, broccoli, bataat, chinese kool, spitskool.

flinke spitskool, 2 stronkjes broccoli, 3 bataaten, daarvan dus prima hoeveelheden.
uien zijn er maar 5, en de chinese kool is echt een miniatuurtje.

dus wat matigjes deze week. komt ergens wel goed uit omdat ik jarig ben en we dus flink wat avonden visite hebben, maar hoop dat de hoeveelheden volgende week beter zijn.
pi_55903514
wie heeft er nog een lekker recept voor bataat?

nog nooit gegeten of klaargemaakt.

de optie met de zuurkool lijkt me toch neit zo'n goede voor een 1e kennismaking met bataat.
pi_55905158
quote:

[..]

Haha, prijs valt inderdaad tegen, maar ik eet u al heel lang geek kip, omdat er in de supermarkt gene Eko-kippetje te krijgen is.
Sweet and innocent...
pi_55905310
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 10:38 schreef deom het volgende:

[..]

is eigenlijk voor een avond, maar wij hebben per keer een kooltje op. We zijn dus geen hele grote groenteneters, maar zou je dat wel zijn dan heb je gewoon voor 5 avonden voldoende.

Opzeggen is erg makkelijk, want je zit nergens echt aan vast. Ook met de vakanties is een mailtje een week vantevoren voldoende om de bestelling te stoppen.
Wij zijn ook geen groente-eters, zat daarom te denken dat een 1-persoons pakket ook wel voldoende moet zijn. Maar ja, kan altijd nog later veranderen of stopzetten inderdaad.

Ik laat hier nog wel even weten hoe het bevalt!
Sweet and innocent...
pi_55906625
Zo net de broccoli op. JEEEETJE wat is dat een verschil qua smaak zeg!!!!
Wij aten altijd al behoorlijk vaak broccoli, maar hier zit toch echt veeel meer smaak aan dan de broccoli die ik normaal bij de c1000 of AH koop.
pi_55907915
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 18:39 schreef p_iglet het volgende:

nog nooit gegeten of klaargemaakt.
Het zegt me helemaal niets, maar dat weerhoud me er niet van te reageren. Op de website van Odin zijn meestal wel lekkere recepten te vinden in het digitale receptenboek. Met bataat staat er ook wel wat, maar ook het volgende:

"De zoete aardappel ofwel bataat is een knolgewas uit de tropen. Het is geen familie van de aardappel. De bataat bevat meer calcium, ijzer en vitamine A en C dan de aardappel. De grote knol kan op verschillende manieren worden klaargemaakt. U kunt de bataatknol schillen, in stukken snijden en dan koken of in de schil koken en naderhand de schil er afpellen. Ze is gekookt prachtig oranje van kleur en zoet van smaak. Als crème of frietjes klaargemaakt een ware lekkernij voor kinderen. Veel recepten voor pompoen zijn ook geschikt voor de bataat vanwege de overeenkomst in smaak en structuur."

Dat maakt de keus weer wat makkelijker omdat je voor pompoen ik weet niet hoeveel recepten hebt. Zoals dit heerlijke pompoenstoofpotje
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 20:29 schreef p_iglet het volgende:
Wij aten altijd al behoorlijk vaak broccoli, maar hier zit toch echt veeel meer smaak aan dan de broccoli die ik normaal bij de c1000 of AH koop.
Wacht maar to je een keer komkommer krijgt. Sinds de biologische weet ik dat een komkommer helemaal niet waterig is en laf smaakt.
pi_55908483
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 18:39 schreef p_iglet het volgende:

Zoete aardappelsoep

1 grote ui, gepeld en in stukjes gesneden
2 teentjes knoflook, gepeld en fijngesneden
1 tot 3 Spaanse pepertjes, fijngesneden
olijfolie
1,5 kg zoete aardappelen/bataten, geschild en in schijfjes gesneden
0.6 liter groentebouillon
3 dl room
zout
1 blikje maïs

Fruit de ui met de knoflook en de Spaanse pepertjes in olijfolie. Voeg de zoete aardappelen toe en overgiet met de groentebouillon. Giet de room erbij zodra de aardappelen gaar zijn en mix de soep. Breng op smaak met zout en voeg de maïs er op het laatst aan toe

Arbi Tariwale (Gekruide Zoete Aardappelen)

500 a 600 gram zoete aardappelen, bv yammen/bataten
2 grote uien, gesnipperd
1 theelepel geraspte verse gemberwortel
1 teentje knoflook, uitgeperst
4 grote tomaten, ontveld en in kleine stukken gesneden
1 groene Spaanse peper, gesnipperd
1/2 theelepel koenjit
1/2 theelepel gemalen rode peper
1 eetlepel fijngehakte peterselieblaadjes

Zet de gewassen ongeschilde yammen op met ruim kokend water. Kook ze in 15
tot 20 minuten gaar, afhankelijk van de soort en omvang. Laat ze opdrogen
en afkoelen in een vergiet. Schil ze en snijd ze in dikke plakken.

Verhit olie en fruit hierin de uien totdat ze glazig zien. Voeg dan de
gemberwortel, de knoflook, de tomaat, de spaanse peper, de kurkuma en de
rode peper toe. Schep alles goed om en laat het onder voortdurend omroeren zachtjes
doorbakken totdat de tomaten zijn uiteengevallen.Voeg dan 2 dl. kokend water toe en roer alles goed door. Voeg vervolgens zout naar smaak toe. Warm hierna de plakken yam op in het mengsel. Schep alles in een grote schaal en strooi er de peterselieblaadjes over.
pi_55909482
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 20:29 schreef p_iglet het volgende:
Het verschil in smaak met bietjes is helemaal ongelooflijk!
Die zijn zó verschrikkelijk veel smaakvoller.
Heerlijk om daar een salade of carpaccio van te maken.
pi_55909542
ik ben heel benieuwd naar de komkommer en bietjes dan!
volgende week zitten er bietjes in geloof ik!
Ik kijk nu al uit naar de zomer, koolsoorten zijn niet echt mijn ding dus wat dat betreft kan het alleen maar beter worden.

kijk zo komen we ergens met die bataten

die arbi tariwale klinkt wel erg lekker!

ik vond net nog de onderstaande soep

Red Bell Pepper and Sweet Potato Soup
Serving Size: 2

Ingredients:

* 1 small onion, chopped
* 1 clove garlic, minced
* 1 red bell pepper, cut in bite sized chunks
* 1 sweet potato, pealed and cut in bite sized chunks
* 1 cup tomato juice
* 2 cups vegetable bouillon
* salt and pepper
* lemon juice
* chili powder
* tabasco to taste
* fresh basil

Directions:

* Fry the onion, garlic, pepper and sweet potato over a medium heat for about 10 minutes.
* Add the tomato juice and vegetable bouillon and puree the mixture to a smooth consistency.
* Cook the soup on a low heat.
* Season with salt, pepper chili powder, lemon juice and tabasco.
* Allow the soup to simmer for 15 minutes.
* GArnish the soup for serving with the basil leaves cut in very fine strips

denk dat het zowel die arbi tarawale als de bovenstaande soep word. Heb 3 grote bataten dus dat moet lukken.
pi_56025134
quote:
De inhoud van het groentepakket van week 3, 2008

Spruiten of savooiekool

Rode Bieten

Pastinaken

Knoflook

Winterpostelein

Koolraap

Recepten

Deze opgave is onder voorbehoud omdat er toch weleens op het laatst nog wijzigingen noodzakelijk zijn.
Kan niet wachten!
Zou alleen niet weten wat ik met koolraap aan moet, maar misschien dat er een lekekr recept bij zit.
Sweet and innocent...
  Licht Ontvlambaar maandag 14 januari 2008 @ 15:45:38 #90
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_56025391
quote:
Op maandag 14 januari 2008 15:32 schreef Innocence het volgende:

[..]

Kan niet wachten!
Zou alleen niet weten wat ik met koolraap aan moet, maar misschien dat er een lekekr recept bij zit.
www.koolraap.nl
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_56025585
quote:
Op maandag 14 januari 2008 15:45 schreef Sjeen het volgende:

[..]

www.koolraap.nl
WAT BEN JIJ IRRITANT ZEG!
  Licht Ontvlambaar maandag 14 januari 2008 @ 16:29:23 #92
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_56026470
quote:
Op maandag 14 januari 2008 15:53 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:

[..]

WAT BEN JIJ IRRITANT ZEG!
Ja schat, ik hou ook van jou
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_56026824
.
  maandag 14 januari 2008 @ 16:48:50 #94
112545 Muck
pi_56026960
quote:
Op maandag 14 januari 2008 16:43 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
.
ik ben ook op sjeen, maar nu is het slowchatten weer klaar he?
pi_56077856
De tas deze week voor de 2e keer opgehaald en ik vind er dit keer best wel lastige dingen in zitten.
Raapjes en raapsteeltjes, ken beide niet Moet nog even goed zoeken op internet naar recepten.

Heb vanmiddag al 2 mandarijntjes gegeten uit de tas. Ze zijn erg klein, maar echt heel erg lekker!!
Verder zaten er winterwortelen in, uien (alweer), appels, een heel klein bloemkooltje en een groene kool.

Ik ben er tot nu toe best tevreden over, al vind ik het soms wel wat weinig.
E.
pi_56081864
Voor de raapjes heb ik het volgende recept gevonden wat mij lekker lijkt:

http://www.xs4all.nl/~rjmmilt/index.htm?http://www.xs4all.nl/~rjmmilt/menu/ing99917.htm^submenu.htm
raapjes gevuld met padestoelen en spekjes...
word met de 3 raapjes die erin de tas zaten alleen een voorgerechtje ipv een hoofdgerecht denk ik.

de bloemkool en rode punt paprika worden morgen samen bloemkoolcurry, wat ik met de groene kool ga doen moet ik nog bedenken...

De Red bell peper en sweet patato soup die ik boven poste was in ieder geval erg lekker!!!!

Ook ovenschotel gemaakt met de spitkool en zoete aardappel... gehakt en spitskool met wat knoflook, kerrie en ketjap bakken. onderin overnschaal en puree van zoete aardappel met klein beetje kaas erover.. dan de oven is. Was ook erg geslaagd!
pi_56084744
Raapsteeltjes zou ik gewoon 2min roerbakken.
Lekker met rijst en gemarineerde soja-plakken of pittige gehaktballetjes.
pi_56105221
Ben er eindelijk uit, koolraap gooien we gewoon door de irish stew. Hoort niet, maar smaakt vast best. Colcannon erbji van savooiekool en ik ben helemaal gelukkig.
Sweet and innocent...
pi_58008608
Even een kickje

Ik zat er ook al een tijdje over te denken om zo'n abonnement te nemen maar ik dacht dat ze hier niet bezorgden. Ik heb er nu toch een gevonden dus ik ga dat volgende week maar eens uitproberen.
http://www.groentehandel.nl/delivery/deliveryHome.aspx
There is no love sincerer than the love of food.
  † In Memoriam † zaterdag 12 april 2008 @ 20:08:49 #100
43556 miss_dynastie
pi_58009076
Ik ben inmiddels gestopt met Odin, nadat de inhoud wel heel rap minder werd. Na een bloemkool waar maar 150 gram groente aan zat, heb ik het abonnement maar opgezegd, dat werd me te gek. Vitatas zou ik graag willen hebben, maar het is hier nog allemaal Odin helaas. Mij zien ze niet meer terug
pi_58009320
Wij zijn er ook mee gestopt, ik studeer nog, en op één inkomen was het gewoon te duur. Daarbij komt dat mijn vriend wat minder dingen lust dan ik, dus vaak bleef ik met dingen zitten die ik alleen lustte (of als enige wilde proberen..) dus nu maar weer over op "gewone" groente, met af en toe inkopen bij de natuurwinkel.
pi_58009330
Euh, ja dat was ik dus onder de account van m'n vriend .
pi_58009390
Hier nog steeds een vitatas abonnement. Ik kijk per week welke het beste uitkomt. Meestal combitas van groente en wat fruit.
Bij ons bevalt het prima.
pi_58010882
Als ik die site zie die ik gevonden heb ben ik best tevreden over de hoeveelheden maar het is natuurlijk even afwachten hoe het in de praktijk is. Ik vind hem ook helemaal niet zo duur
Het basispakket kost ¤12,50 en daar zit volgende week in:
- Ui bosui
- Paksoi
- Prei
- Alfalfa
- Appels elstar
- Komkommer
- Raapsteel
- Wortels waspeen
- Peren red barlet
pi_58012480
Ziet er goed uit die site MM.
pi_58012574
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 22:59 schreef p_iglet het volgende:
Ziet er goed uit die site MM.
Vind ik ook. En je kan bijbestellen dus ik kan daar gewoon alles bestellen aan groente en fruit.
pi_58038163
Hier bevalt het pakket ook nog steeds erg goed. Zitten veel verschillende groenten in en moeten met een 1-persoonspakket al echt ons best doen om het op te krijgen. We weten het gelukkig steeds beter te combineren, dus meerdere groenten in 1 gerecht.

Deze week bijvoorbeeld:

• Witlof
  • Tauge
  • Slamix
  • Lenteuitjes
  • Paksoy
  • Savooiekool

Voor 6,25.
  • Sweet and innocent...
    pi_58039131
    quote:
    Op maandag 14 april 2008 10:10 schreef Innocence het volgende:
    Hier bevalt het pakket ook nog steeds erg goed. Zitten veel verschillende groenten in en moeten met een 1-persoonspakket al echt ons best doen om het op te krijgen. We weten het gelukkig steeds beter te combineren, dus meerdere groenten in 1 gerecht.

Deze week bijvoorbeeld:

• Witlof
  • Tauge
  • Slamix
  • Lenteuitjes
  • Paksoy
  • Savooiekool

Voor 6,25.
  • En welk abonnement hebben jullie? Kon er met teruglezen niet helemaal achter komen.
      maandag 14 april 2008 @ 11:05:11 #109
    70514 littledrummergirl
    voor uw vrijmibo
    pi_58039149
    wat een leuk idee! we wonen nu samen dus misschien is dat wel wat
    In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
    Everybody needs a bosom for a pillow!
    pi_58039849
    quote:
    Op maandag 14 april 2008 11:03 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

En welk abonnement hebben jullie? Kon er met teruglezen niet helemaal achter komen.
    De prijs komt me bekend voor. Deze hebben wij ook. Vrienden hebben het pakket van Odin, maar wij komen eer iedere keer beter af.

http://www.groentenabonnement.nl/
    pi_58040021
    Maar met z'n tweeën eten van een eenpersoonspakket van ¤6,25? Misschien is die ik gevonden heb dan toch niet zo heel goed(koop). Aan de andere kant, de keuze is ook nogal beperkt als je in een klein dorp woont.
    Ik zal deze week eens contact met ze opnemen om te horen hoe of wat en een proefpakket te bestellen.
    pi_58040135
    quote:
    Op maandag 14 april 2008 11:46 schreef MinderMutsig het volgende:
    Maar met z'n tweeën eten van een eenpersoonspakket van ¤6,25? Misschien is die ik gevonden heb dan toch niet zo heel goed(koop). Aan de andere kant, de keuze is ook nogal beperkt als je in een klein dorp woont.
    Ik zal deze week eens contact met ze opnemen om te horen hoe of wat en een proefpakket te bestellen.
    Oeps, we hebben natuurlijk het tweepersoons pakket. Toen we begonnen was die meen ik 6,25, of ik heb het onthouden van de website. Met zijn tweetjes eten we er trouwens wel de hele week van want het is altijd meer dan voldoende.

Verder is het leuk dat je ieder jaar een kijkje kan gaan nemen op de boerderij zodat je kan zien hoe alles groeit. Is toch wel leuk om te zien waar het grootste deel van je groenten vandaan komen.
    pi_58041079
    quote:
    Op maandag 14 april 2008 11:03 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

En welk abonnement hebben jullie? Kon er met teruglezen niet helemaal achter komen.
    groentenabonnement.nl inderdaad

Moet wel zeggen dat wij qua groenten niet zulke hele grote eters zijn. Maar het is natuurlijk niet de helft van een tweepersoonspakket, het is meer, omdat je nou eenmaal geen halve krop sla oid kan krijgen.
    Sweet and innocent...
    pi_58458685
    Ik heb nog steeds geen abonnementje maar ik ben vandaag wel even langs de kraam gelopen op de markt om het te checken en het ziet er allemaal wel goed uit en belangrijker nog, het is ook heel erg lekker.
    Ik denk dat ik voor volgende week dus maar eens een proefpakket bestel.
    pi_58459031
    Alle knoflookliefhebbers zouden sowieso verplicht biologisch moeten eten. Mijn god, wat is dat lekker!
    Heb de hele avond met brandend maagzuur gelopen, nadat ik een teentjes zo op had. Zoveel smaak, geweldig.
    Sweet and innocent...
    pi_58461273
    Ik heb n half jaartje Odin ervaren, ik kon de tas altijd ophalen bij het groenteboertje bij mij op de hoek. Vond t altijd wel
    weer 'spannend' wat erin zou zitten, maar soms kon het ook wel weer tegenvallen. Je moet er inventief mee om kunnen gaan, en gezien ik steeds minder thuis was had t weinig nut meer, maar verder is odin wel aan te raden. Ze hebben ook leuke aanbiedingen qua kookspullen, heb m Tajine met flinke korting via odin gekocht!
    pi_59298086
    Ik heb eindelijk een pakket besteld en vandaag binnen gekregen.

De inhoud:
    - 4 bananen
    - 1 galiameloen
    - 1 courgette
    - 1 komkommer
    - 5 flinke wortelen
    - 4 uien
    - 8 tomaten
    - 1 flinke stronk andijvie
    - 1 grote krop sla

Valt me helemaal niet tegen voor ¤12,50! En op de voorgrond zie je een klein doosje bonbons die ik gekregen heb omdat ik de kennismakingsaanbieding van 4 pakketten voor ¤45,- heb genomen.
    pi_59299609
    Heb je nou via Landzicht?

Want ik heb deze week ook worteltjes, andijvie, courgette, komkommer en sla in het pakket
    En paksoi trouwens...

Het gaat echt steeds sneller op, lekkere groenten deze tijd van het seizoen!
    Sweet and innocent...
    pi_59302282
    quote:
    Op woensdag 11 juni 2008 10:52 schreef Innocence het volgende:
    Heb je nou via Landzicht?

Want ik heb deze week ook worteltjes, andijvie, courgette, komkommer en sla in het pakket
    En paksoi trouwens...

Het gaat echt steeds sneller op, lekkere groenten deze tijd van het seizoen!
    Nee, ik heb via www.groentehandel.nl een bedrijf uit Groningen.
    Heeft iemand leuke recepten met andijvie? Gekookt vind ik vies en verder kan ik niks anders bedenken dan stamppot andijvie.
    pi_59303323
    Ik eet vanavond ook stampot rauwe andijvie
    Sweet and innocent...
    pi_59304906
    quote:
    Op woensdag 11 juni 2008 13:16 schreef Innocence het volgende:
    Ik eet vanavond ook stampot rauwe andijvie
    Met gehaktballen?
    pi_59305341
    In Brabant en Limburg heb je Hai Boer Hai, een bezorgdienst waar je op internet kunt bestellen en het bij een afhaalpunt kunt ophalen (ik geloof op woensdag, donderdag of vrijdag, maar dat verschilt ook per punt).

Je kunt niet alleen biologische groenten en fruit bestellen, maar ook zuivelproducten, brood, vleeswaren en ander vlees. Dus dan is het alleen nog maar een kwestie van op internet bestellen en een paar dagen later ophalen.

Ze werken natuurlijk met seizoenen, dus je kunt niet alles krijgen. Nu zijn er bijvoorbeeld asperges.
    Het is dus geen pakket of tas, je kunt zelf kiezen wat je wil hebben! Handig voor de moeilijke eters
    pi_59307603
    quote:
    Op woensdag 11 juni 2008 12:35 schreef MinderMutsig het volgende:

Heeft iemand leuke recepten met andijvie?
    Andijviesalade

400 g andijvie
    1 literblik halve peren (of vers)
    50 g gepelde walnoten
    ½ el citroensap
    2 el witte wijn
    5 el zure room
    3 el mayonaise
    zout, peper
    1 el gehakte bieslook

Andijvie in smalle reepjes snijden, wassen en uit laten lekken. Peren uit laten lekken en in plakjes snijden. Noten grofhakken. In kommetje doen: citroensap, wijn, zure room, mayonaise, zout, peper en bieslook. Tot sausje roeren.
    In slaschaal doen: andijvie, peer en walnoten. Sausje erover schenken.

Andijvie met mandarijntjes

400 g andijvie,
    2 eetl. (sesam) olie,
    1 eetl. verse gemberwortel, geraspt
    2 eetl. mandarijntjes uit blik met 1 eetl. mandarijnsap
    scheutje gembersiroop of sojasaus,
    1 eetl. geroosterde sesamzaadjes

Maak de andijvie schoon en snijdt de groente in smalle repen. Verhit een wok, wadjan of grote hapjespan. Voeg de olie toe en laat deze heet worden. Roerbak de andijvie met de gember tot de groente bijtgaar is. Voeg de mandarijntjes met het sap en een scheutje gembersiroop of sojasaus toe en schep voorzichtig om. Bestrooi voor het serveren met de geroosterde sesamzaadjes.

Andijvierolletjes

1 kg andijvie
    zout
    200 gr ontbijtspek
    boter

Maak de struiken andijvie schoon, was ze goed en kook de struiken in een pan met een klein beetje water en zout 10 minuten. Neem de andijviestruiken uit de pan en laat ze heel goed uit lekken. Verdeel de struiken in acht porties. Sla de bladeren dubbel en wikkel er ontbijtspek omheen. Zet het spek vast met een prikkertje. Verhit wat boten in een pan en bak hierin de andijvierolletjes knapperig bruin. Verwijder voor het opdienen de prikkertjes. Lekker met aardappelpuree
      † In Memoriam † donderdag 21 augustus 2008 @ 22:02:24 #124
    43556 miss_dynastie
    pi_61022053
    Ik heb vanaf volgende week de combitas van Vitatas!
    De voorwaarden zijn een stuk gunstiger dan die van Odin, de tas komt op donderdag en de dinsdag ervoor moet je beslissen of je de tas wil. Da's twee dagen tegenover zes bij Odin. Daarnaast wist je bij Odin nooit wat er in de tas zat op het moment dat je hem bestelde en bij Vitatas wel, dus veel makkelijker nee zeggen. Ben zeer benieuwd!
    pi_61022847
    Wat leuk, dit topic.
    Ik heb ook een groenteabonnement, of eigenlijk een groenteaandeel, van een boerderij bij ons in de buurt. (www.oosterwaarde.nl)
    Het is nog wat 'radicaler' dan Odin en zo, zie ik. Het verbaast me dat daar nog allerlei buitenlandse groente in zit.
    Het systeem van mijn pakket:

Ik heb een aandeel genomen in de oogst van de Oosterwaarde. Er kan gekozen worden voor een 1 persoons, 2-3 persoons of 5 persoonspakket. Je krijgt per week (in de winter per 2 weken) een aandeel in de oogst. Valt de oogst tegen, dan krijg je minder, is het veel, dan krijg je veel. Het garandeert de boeren een inkomen zonder dat ze kunstgrepen uit moeten halen om de oogst op te jagen, en het geeft ons lokaal geteelde groente, zonder gif, met veel variatie. Ze telen biologisch dynamisch, en heel soms doen ze wat anders dan eigen oogst in het pakket, als het bijvoorbeeld heel weinig is, maar dan alleen van boeren in de buurt die ook biol dynamisch telen. Het wordt gebracht naar een aantal adressen in onze stad, en daar kunnen we het dan afhalen (ons afhaaladres is een schuurtje in de buurt). En als je een groente echt niet wilt, is er ook nog een ruilkist met daar een alternatief dat je kunt kiezen.
    Ik vind het een supertof systeem. We krijgen groenten die we nergens anders kunnen krijgen, en héél verantwoord. Oja, ik mag ook nog meedenken als aandeelhouder over het beleid van de boerderij, maar dat vind ik niet zo nodig eigenlijk.
    Ik vind soms wel lastig dat in de zomer veel 'blaadjesgroenten' erbij zitten, die eigenlijk allemaal snel op moeten.
    Dat lukt niet altijd, maar ik moet maar weer eens beter gaan plannen gedurende de week. Ik heb wel aan het begin van het abonnement een kookboekje gekregen met voor alle geteelde groenten 1 of meer recepten.
    Eva en Maria
    pi_61032856
    Hier ook veel 'blaadjesgroente' Moet nu vanavond snel snijbiet eten, terwijl ik daar helemaal geen zin in heb...

Maar ik kan helemaal niet beslissen of ik de tas wil of niet, kan alleen vantevoren vakantie opgeven.
    Sweet and innocent...
      † In Memoriam † vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:45:54 #127
    43556 miss_dynastie
    pi_61033030
    quote:
    Op vrijdag 22 augustus 2008 10:39 schreef Innocence het volgende:
    Hier ook veel 'blaadjesgroente' Moet nu vanavond snel snijbiet eten, terwijl ik daar helemaal geen zin in heb...

Maar ik kan helemaal niet beslissen of ik de tas wil of niet, kan alleen vantevoren vakantie opgeven.
    Jij hebt echt een abonnement als ik die site zo lees. Vitatas is dat niet en Odin eigenlijk ook niet, al doen ze stiekem van wel (maar in de spelregels staat daar ook: 'u bestelt elke week de tas voor de week daarop en betaalt het bedrag daarbij vooruit' , dat is in feite geen abonnement).

Ik vind het helemaal leuk dat ik nu al kan zien wat er over 13 dagen in de tas zit. Kan ik vast een beetje recepten gaan bekijken
    pi_61033423
    Ik zie dat het er nu snel op staat inderdaad. Normaal was dat vaak pas op maandagmiddag, terwijl je op woensdag op kunt halen. Maakt ook niet uit, want ik doe meestal op dinsdag boodschappen.
    Sweet and innocent...
      woensdag 14 april 2010 @ 19:03:14 #129
    112545 Muck
    pi_80314860
    » Er is al 600 dagen niet in dit topic gepost!

Mooi rond getal om dit topic eens een schopje te geven.
    Ik doe mijn best om zo gezond mogelijk te eten, maar heb vaak moeite om elke dag weer te bedenken wat ik nu weer moet maken, dus ik ga binnenkort ook aan de Vitatas!

Mijn vader heeft een grote tuin met veel groente en fruit, maar sinds ik niet meer thuis woon, heb ik daar veel minder aan natuurlijk. Omdat ik schandalig verwend ben met kakelverse groenten die met liefde gekweekt zijn en alle tijd hadden om te groeien, vind ik de groenten uit de supermarkt vaak om te huilen.
    Daarnaast vind ik het ook heel leuk om nieuwe dingen uit te proberen, dus ik ben heel benieuwd wat ik ervan vind!
    pi_80614320
    Heel mooi rond getal Deze is er ook nog:
    Groot 'groentenabonnement-wat-moet-ik-maken'-topic. Deel 2.

Ik heb zelf de Odin-combi, maar ben de laatste weken er niet zo over te spreken. Erg eenzijdig, veel herhaling en weinig gekke dingen waar ik mijn kookkunsten op kan botvieren. Ik kijk het nog even aan, mocht het zo blijven schakel ik over naar de Vitatas.
    pi_80691762
    Ik ben al een tijd op zoek naar een abonnement, maar kom tot nu toe op Odin uit hier. Heb er liever een met streek- of Nederlandse producten... Iemand de gouden tip voor omgeving Utrechtse Heuvelrug?
      zondag 25 april 2010 @ 13:26:35 #132
    263650 douche-eendje
    met pulletjes
    pi_80692662
    Deze 2 staan in het andere topic:
    http://www.groentetas.nl/
    http://www.aardvlo.nl/
    pi_80694331
    Die ken ik, maar hebben geen afhaalpunt in mijn gemeente... Toch bedankt.
    pi_117598156
    quote:
    0s.gif Op zondag 25 april 2010 12:57 schreef prinseszondererwt het volgende:
    Ik ben al een tijd op zoek naar een abonnement, maar kom tot nu toe op Odin uit hier. Heb er liever een met streek- of Nederlandse producten... Iemand de gouden tip voor omgeving Utrechtse Heuvelrug?
    Je hebt landgoed Vollenhove nog, maar dat is waarschijnlijk te ver voor jou. Mijn moeder had vroeger een dealtje met een echtpaar dat een volkstuin had, en chronisch te veel oogst. Af en toe wat schoffelen en wieden voor tassen met groente en fruit. :)
    pi_117601344
    Lekkere schop omhoog! :D
    Maar dat is idd ook te ver. En inmiddels heeft ook Odin geen afhaalpunt meer in mijn woonplaats. Oh, de verloedering!
    (heb zelf wel een moestuin, maar niet genoeg opbrengst het jaar rond.)
    pi_117614594
    Lekkere schop ja :D Ik heb nog altijd een vitatas, heerlijk O+
      vrijdag 5 oktober 2012 @ 22:13:56 #137
    242204 YskaFredriksson
    Vitamientjes zijn je vriendjes
    pi_117644625
    Ik heb hier anderhalf jaar terug ook weleens over nagedacht. Ik zit alleen met het afhalen/bezorgen. Ik werk zelf ook in een winkel dus afhalen wordt al lastig. Maar als ik aan het werk ben is bezorgen ook mooi knudde....

Ik woon in Groningen trouwens.
    Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
    pi_117644941
    Ik laat mijn BioAanHuis-pakketje gewoon op het werk bezorgen. :-)
      † In Memoriam † vrijdag 5 oktober 2012 @ 22:25:29 #139
    34726 Fratz
    Max
    pi_117645087
    quote:
    0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 22:13 schreef YskaFredriksson het volgende:
    Ik heb hier anderhalf jaar terug ook weleens over nagedacht. Ik zit alleen met het afhalen/bezorgen. Ik werk zelf ook in een winkel dus afhalen wordt al lastig. Maar als ik aan het werk ben is bezorgen ook mooi knudde....

Ik woon in Groningen trouwens.
    Yska, de Ekonoom bezorgt dit soort pakketten in Groningen.
    Biologisch en vaak ook zitten er wel 'bijzondere" dingen bij.
    There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
    pi_117645415
    quote:
    0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 22:22 schreef Isegrim het volgende:
    Ik laat mijn BioAanHuis-pakketje gewoon op het werk bezorgen. :-)
    Dat is ook een idee...
      woensdag 5 maart 2014 @ 08:57:21 #141
    4177 Jojogirl
    Curves in all the right places
    pi_137405477
    Schopje!

Heeft iemand hier ervaring met groente/fruitabonnementen van Kievit?
    Ik zit eraan te denken om zo'n abonnement te gaan nemen, maar de info op de site is niet heel volledig. Ik ga ze sowieso nog mailen met de vraag welk abonnement voor 4 personen is, maar ervaringen van anderen zijn ook altijd fijn om te horen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')