abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55598956
Ik kon er nog geen topic over vinden, maar ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met een abbonement op (biologisch geteeld) groente en/of fruit?

Ik heb het voornamelijk besloten te proberen omdat ik biologische groente erg lekker vind, en ook eens wat meer wil variëren met de groente die ik kook. Ook wil ik mijn koken uit pakjes/zakjes/andere zooi gaan afschaffen, het moet toch ook lekker zonder kunnen! Vanaf 8 januari ga ik het voor vier weken op proef proberen, en het abbonement wat ik heb genomen (van Vitatas ) is een combi-abbonnement, dat dus bestaat uit groente en fruit.

Voor de week waarin ik er mee begin zit er bijvoorbeeld het volgende in:
Zoete Bataat, Uien, Broccoli, Spitskool, Sperziebonen, Pastinaken, Rode bieten, Appel Golden Delicious, Bloedsinaasappelen.

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen hiermee!

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2007 13:12:07 ]
pi_55599423
Mijn zus heeft het, het aardige voor haar is dat je groentes uit het seizoen eet en dan ook nogal eens 'bijna vergeten' groentes krijgt. En die blijken vaak helemaal niet verkeerd te zijn, leuke culinaire ontdekkingsreis dus!
Never try to outstubborn a cat.
pi_55599526
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 13:27 schreef grif het volgende:
Mijn zus heeft het, het aardige voor haar is dat je groentes uit het seizoen eet en dan ook nogal eens 'bijna vergeten' groentes krijgt. En die blijken vaak helemaal niet verkeerd te zijn, leuke culinaire ontdekkingsreis dus!
Dat leek mij ook een leuke bijkomstigheid ja! Maar - ik weet van die "vergeten" groentes vaak helemaal niet hoe ik ze klaar moet maken, dus misschien ook wel lastig.
  † In Memoriam † vrijdag 28 december 2007 @ 13:38:28 #4
43556 miss_dynastie
pi_55599738
Ik heb zelf een groente- en fruittas van Odin. Ik ben zeer tevreden. Ze hebben op hun site een mooi 'kookboek' waar ook uitgelegd staat hoe je die vergeten groentes klaarmaakt, kijk even op www.odin.nl als je dus hulp nodig hebt. Wel zit er bij mij veel minder in dan bij jou: over het algemeen drie soorten groente en twee soorten fruit (voor 7,95).
pi_55599862
Dat is ook waarom ik heb op proef ga proberen: ik wil even weten of we genoeg hebben aan zo'n tas of dat er nog veel groente/fruit boodschappen bij moeten per week. Die tas van ons is 12 euro per week, dus wel wat duurder. Ik hoop er mee uit te komen voor de hele week. M'n vriend eet toch niet zoveel fruit, dus het fruit is dan lekker voor mij . Odin heb ik nog overwogen, maar het afhaalpunt van Odin is bijna een half uur fietsen, en de Vitatas is op te halen bij de natuurwinkel hier haast om de hoek.
pi_55603240
Ik was niet zo tevreden over Odin, ik zit nu bij Ekonoom, een bedrijf dat alleen in en om Groningen bezorgt. Je kunt kiezen uit verschillende soorteen en groottes pakketten. Het is super! Alles heel vers en je wordt gedwongen iets te maken van dingen waarvan je altijd hebt geloofd dat je ze niet lekker vindt. Vorige week spitskool, mwa dacht ik, beetje saai. Heb ik roergebakken, smaakte fantastisch, niet te vergelijken met supermarkt spul. Je kunt trouwens wel opgeven wat je echt niet wilt. Ik krijg ook heel veel, in theorie voor 3 a 4 dagen maar ik doe er vaak de hele week mee.
pi_55603873
Heb de site van Ekonoom bekeken, dat ziet er ook goed uit zeg! Jammer ik in Hilversum woon .
Waarom was je niet zo tevreden over Odin?
pi_55605926
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 16:14 schreef LoudGirl het volgende:
Het is super! Alles heel vers en je wordt gedwongen iets te maken van dingen waarvan je altijd hebt geloofd dat je ze niet lekker vindt.
Mijn zus had precies dezelfde ervaring, maar dan met pompoen. Dat bleek ze echt lekker te vinden (zelf heb ik de pompoendrempel nog lang niet genomen...)
pi_55605957
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 13:30 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Dat leek mij ook een leuke bijkomstigheid ja! Maar - ik weet van die "vergeten" groentes vaak helemaal niet hoe ik ze klaar moet maken, dus misschien ook wel lastig.
In Amsterdam is een uitstekende kookboekenwinkel (in de Runstraat, een van de negen straatjes, daar is het makkelijk geld uitgeven ;-))
pi_55606198
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 16:14 schreef LoudGirl het volgende:
Je kunt trouwens wel opgeven wat je echt niet wilt. Ik krijg ook heel veel, in theorie voor 3 a 4 dagen maar ik doe er vaak de hele week mee.
Dat is wel heel goed geregeld in Groningen, dan zit je niet met die smerige bleek- en groenselderij die ze er bij Odin de hele tijd instoppen.
Sympathieke mensen ook, en heel fjin dat ze de pakketten thuis brengen.
Van het proefpakket dat ik had kon je wel anderhalve week eten met z'n tweeen.
Helaas woon ik een uurtje of twee rijden buiten hun route, dus ik zal het met Estafette moeten doen.

Een tip voor als je schorseneren in je pakket krijgt: je moet ze niet eerst koken voordat je ze schilt, dat is verschrikkelijk veel werk. Beter kan je ze eerst goed wassen en dan rauw schillen met een dunschiller.
pi_55607464
Wij hebben vanaf AS woensdag (2 januari) ook een biologisch abbonnement bij vitatas.
Maar dan het gewone 2 persoons groenten pakket.

Een beetje om dezelfde redenen als die TS aangeeft.
Wat gevarieerder koken en min of meer daartoe gedwongen worden.
Aangezien ik vaak maar 5 avonden per week werk. En varieren met fruit geen probleem is hier in huis bewust gekozen om te starten met het gewone groentenpakket. Bevalt het goed dan kunnen we altijd nog uitbreiden naar een groter pakket of een combi pakket met fruit.
pi_55613705
Wat een leuk idee is dit zeg even een stiekume tvp dus
pi_55665186
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 16:42 schreef Razztwizzle het volgende:
Heb de site van Ekonoom bekeken, dat ziet er ook goed uit zeg! Jammer ik in Hilversum woon .
Waarom was je niet zo tevreden over Odin?
Bijna elke week sla en vaak niet zo vers. Sommige dingen waren echt bedorven. Het kleinste pakket was ook teveel voor mij alleen.
  zondag 30 december 2007 @ 23:00:54 #14
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_55666526
ken iemand die het gewonnen heeft en elke week een tas kan ophalen. nadeel van biologische winkels is dat het zo duur is, dat veel groente blijft liggen en daardoor krijg je vaak versufte groente in je wekelijkse mand.

dan nog liever diepvries.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  maandag 31 december 2007 @ 00:11:07 #15
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_55668953
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 13:30 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Koop de Wannee
pi_55673760
quote:
Op zondag 30 december 2007 23:00 schreef zoalshetis het volgende:
nadeel van biologische winkels is dat het zo duur is, dat veel groente blijft liggen en daardoor krijg je vaak versufte groente in je wekelijkse mand.

dan nog liever diepvries.
Wat een onzin. De biologische winkel dient alleen als verkooppunt van die pakketten, deze worden ingepakt en al afgeleverd. Ik woon vlakbij een biologische supermarkt, en Odin levert drie avonden per week nieuwe voorraad.

Maar ontopic, heel positief over m'n combi-abonnement . 't fruit is heerlijk en vooral de vergeten groenten zijn fantastisch. Raapsteeltjes, rabarber en postelein vond ik wel het allerlekkerste denk ik. Heb er zelfs nog wel eens topic over geopend.

Ik ga straks verhuizen en dan zit het dichtsbijzijnde verkooppunt 12 kilometer verderop, maar gelukkig heb ik al www.streekexpresse.nl gevonden Zeg maar de bioloigsche Albert.nl Tof
Eeuwig vijfentwintig
pi_55673800
quote:
Op maandag 31 december 2007 09:27 schreef Reese het volgende:

[..]

Wat een onzin. De biologische winkel dient alleen als verkooppunt van die pakketten, deze worden ingepakt en al afgeleverd. Ik woon vlakbij een biologische supermarkt, en Odin levert drie avonden per week nieuwe voorraad.

Maar ontopic, heel positief over m'n combi-abonnement . 't fruit is heerlijk en vooral de vergeten groenten zijn fantastisch. Raapsteeltjes, rabarber en postelein vond ik wel het allerlekkerste denk ik. Heb er zelfs nog wel eens topic over geopend.

Ik ga straks verhuizen en dan zit het dichtsbijzijnde verkooppunt 12 kilometer verderop, maar gelukkig heb ik al www.streekexpresse.nl gevonden Zeg maar de bioloigsche Albert.nl Tof
Bij ons verkoopt de biologische winkel (natuurwinkel) ook zelf groente en fruit, maar het is daar altijd zo druk dat ik niet denk dat dat heel lang blijft liggen. Ze hebben ook lang niet zoveel voorraad als een normale supermarkt. Wel veel soorten, maar geen enorme stapels, zeg maar. Ik had er deze week zoete aardappelen, winterpeen, pompoen, appels en sinaasappels gehaald, en die waren net zo vers als ik gewend ben van bijvoorbeeld de AH. En lekkerder vooral de appels. En als je zoals nu vooral de seizoensgroenten/fruit er haalt ben je niet eens zoveel duurder uit.

Ik heb echt zin in volgende week, ben erg benieuwd hoe we uitkomen met het eten, en of ik er wat leuks mee weet te koken. Vooral over de pastinaken en spitskool zit ik nog na te denken, maar daar verzin ik ook wel wat mee.
  † In Memoriam † maandag 31 december 2007 @ 10:52:08 #18
43556 miss_dynastie
pi_55675371
Ik heb gelukkig hele andere ervaringen met Odin, geen verlepte sla of eeuwige selderij.
Wel was ik begin dit jaar een poosje minder tevreden, ik schreef toen op een ander forum
quote:
Deze week een spitskool (voldoende voor twee personen), maar dan: twee grapefruits, 1 avocado, 1 aubergine en 1 paprika! Hardstikke leuk hoor, zo'n luxe pakket, maar het is gewoon niet voldoende voor 2 personen, 2 a 3 dagen in de week.
Daar heb ik een klacht over neergelegd, er waren meer klagers, dus dat hebben ze zich wel aangetrokken blijkbaar.
pi_55677254
quote:
Op maandag 31 december 2007 09:30 schreef Razztwizzle het volgende:
Vooral over de pastinaken en ] spitskool zit ik nog na te denken, maar daar verzin ik ook wel wat mee.
3 rauwe eieren
1 ui
2 tenen knoflook
spekblokjes
1 rode peper
spitskool

De ui, de tenen knoflook en de rode peper fijnsnijden. In een hoge pan (ik doe het altijd in de soeppan) een klontje boter laten smelten, en dan de drie eieren erin. Blijven roeren tot alles gestold is. Dan de spekblokjes, de ui, de knoflook en de rode peper erbij doen en goed roerbakken. Dan beetje voor beetje de spitskool erbij doen (dit moet knapperig blijven)
  maandag 31 december 2007 @ 13:21:31 #20
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_55680007
Ik heb een tijdje terug een groente en fruit abo gehad maar weer opgezegd. Alles wat in het begin zo leuk leek (vergeten groentes, eens iets anders in huis, iets anders koken) bleek in combinatie met een kieskeurige eter (vriend) en drukke baan toch niet lekker uit te pakken.
Ik beslis liever op de dag zelf wat ik wil eten en ga dan maar naar de super. 'k Kreeg zo'n schuldgevoel van de ekogroenten die stilletjes in een hoekje aan het verschimmelen waren...
pi_55680099
Ok laten we hier ook maar meteen een "help-mij-met-het-verzinnen-van-recepten-voor-mijn-groenten-topic" van maken:

Komende woensdag kan ik het volgende ophalen:
Paksoi, Kool wit, Koolraap, Waspeen, Zuurkool verpakt naturel 500g, Champignons wit verpakt

Kortom we eten komende week:
- Wraps met Paksoi en champignons
- waspeen met aardappelpuree en vis
Maar verder...
Wat doe ik met witte kool, koolraap en zuurkool??

Ow ja, zuurkool heb ik nooit echt lekker gevonden en al zeker een jaar of 5 niet meer gegeten. Dus als iemand een creatief gerecht heeft houd ik me aanbevolen.
gekookte aardappels, vlees en gekookte groenten zijn hier ook geen favoriet als maaltijd combi. Pasta, rijst, couscous etc en alles behalve gekookte aardappelen valt beter in de smaak.
Dus wie heeft er leuke tips??
pi_55680478
Witte kool kun je goed roerbakken met een pot saus en rijst.
  † In Memoriam † maandag 31 december 2007 @ 13:44:26 #23
43556 miss_dynastie
pi_55680668
Witte kool zou ik ook door de wraps gooien dan, of met kerrie, rijst en gehakt.
Koolraap is lekker met linzen en champignons.
pi_55680980
koolraap met linzen en champignons, klinkt goed.

Hoe?? recept?
  † In Memoriam † maandag 31 december 2007 @ 13:59:58 #25
43556 miss_dynastie
pi_55681192
quote:
Op maandag 31 december 2007 13:52 schreef p_iglet het volgende:
koolraap met linzen en champignons, klinkt goed.

Hoe?? recept?
Gewoon van odin.nl gehaald hoor, dus geen eigen ideetje...

400 gram koolraap
50 g. rode linzen
1 ui
1 theel. bonenkruid
½ bakje champignons
1 teen knoflook
3 eetl. olijfolie
vers gemalen peper
zeezout

Linzen met het bonenkruid gaar koken zoals op de verpakking beschreven staat. Koolraap schillen, in dobbelsteentjes van circa 1 cm snijden en in weinig water in 10-15 minuten beetgaar koken. Ui en knoflook fijn snijden en fruiten. Champignons met een keukenpapiertje schoon wrijven, in plakjes snijden, aan het ui-knoflookmengsel toevoegen en 5 à 10 minuten mee fruiten. Alles bij elkaar voegen en op smaak brengen met peper en zout.

Ik had geen bonenkruid want dat kon ik niet vinden, maar ik heb het ook niet echt gemist.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')