quote:Nelson (Rolihlahla) Mandela (Mvezo, 18 juli 1918) is advocaat en was president van Zuid-Afrika van 1994 tot 1999. Hij ontving in 1993, samen met Frederik Willem de Klerk, de Nobelprijs voor de Vrede. Mandela wordt alom gerespecteerd om zijn volhardende strijd tegen de apartheid, en was de eerste zwarte president van Zuid-Afrika. Mandela was van 1991 tot 1997 voorzitter van het Afrikaans Nationaal Congres (ANC).
Mandela werd geboren bij Umtata (in het vroegere Transkei), als zoon van een plaatselijk stamhoofd. In 1961 werd hij als één van de ANC-leiders beschuldigd van verraad, maar vrijgesproken. In 1964 is hij veroordeeld wegens z'n betrokkenheid in de Rivonia-bende, die moordaanslagen plande en ook uitvoerde tegen blanken in Zuid-Afrika. Hij kreeg levenslange gevangenisstraf opgelegd, welke hij voornamelijk heeft uitgezeten op Robbeneiland, waar hij een symbool werd voor de wereldwijde anti-apartheidsbeweging. Zijn gevangenisnummer 46664 is nu het symbool voor zijn aidsproject. In 1969 kwam zijn oudste zoon Madiba Thembekile om het leven bij een auto-ongeluk. Mandela kreeg geen toestemming de begrafenis bij te wonen.
Zijn vrijlating na ruim 27 jaar gevangenschap in februari 1990, op aanvraag van de toenmalige, pasgekozen president De Klerk, zorgde wereldwijd voor een golf van blijdschap. Hij werd vrijgelaten uit de Victor Verster-gevangenis in de buurt van Paarl en reed vandaar uit meteen door naar het ANC-hoofdkwartier in Kaapstad. De ban op het ANC werd opgeheven en Nelson werd in juli 1991 unaniem gekozen tot voorzitter. Met de toenmalige regering voerde hij onderhandelingen over een zwart/blanke toekomst voor Zuid-Afrika. In september 1992 resulteerde dat in de haastige samenstelling van een tijdelijke regering die als taak had hervormingen door te voeren.
In februari 1993 werd besloten tot het houden van vrije, niet-raciale verkiezingen in de daaropvolgende winter, om te komen tot een nationale eenheidsregering. Daarvan werd Mandela president (hij was toen 75 jaar), als opvolger van De Klerk, die reeds een aarzelend begin had gemaakt met afschaffing van apartheidsregels. Mandela groeide snel in de rol van oudere staatsman en wist, met hulp van onder meer bisschop Desmond Tutu, een sfeer van nationale verzoening te bewerkstelligen.
In december 1999 trad hij af als president van het ANC ten gunste van zijn opvolger, Thabo Mbeki. Sindsdien is zijn rol voornamelijk ceremonieel.
De correspondenten in Zuid-Afrika.quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:17 schreef Copycat het volgende:
Zelfs grootheden zijn helaas niet onsterfelijk.
Maar welke tamtam vertelde je dat Nelson Mandela op sterven ligt.
Pfff...zal de hele programmering op TV wel weer worden omgegooid.quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:15 schreef SCH het volgende:
Het schijnt aftellen te zijn, begrijp ik uit de tamtam. Hij is gewoon op en dat is niet zo gek als je bijna 90 jaar bent. Zijn overlijden zal heel wat losmaken denk ik, hij is toch de man van de vorige eeuw en algemeen beschouwd als een groot voorbeeld.
[ afbeelding ]
[..]
mensen die tv kijkenquote:Op vrijdag 21 december 2007 11:20 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
Pfff...zal de hele programmering op TV wel weer worden omgegooid.
Voor zo'n man terecht toch!quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:20 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
Ja, vervelend dat je de reality soap over Nick en Simon moet missen.quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:20 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
Hoe groot dat verschil ook is, de apartheid is iig weg.quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:25 schreef Ludacriss het volgende:
Die man heeft veel betekend voor zuid-afrika... alleen jammer dat het verschil tussen rijk en arm ( lees: blank en zwart ) nog zo enorm groot is :S
en terecht als ze voor hem alle kanalen voor 1 dag omzetten naar Mandela tv ofzoiets.
Officieel wel.quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:30 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Hoe groot dat verschil ook is, de apartheid is iig weg.
Ja, ik wilde er iei ook nog "op papier" achter zetten, maar er is wel degelijk een hoop veranderd.quote:
Dat dus.quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:24 schreef Dr.Daggla het volgende:
Ai. Op een of andere manier heeft ie altijd heel veel indruk op mij gemaakt. Zelfs toen ik klein was.
Erg imposante man. Erg spijtig dit, al is het wel te verwachten op zo'n leeftijd.
Bush en Balkenende bedoel je?quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:37 schreef DrWolffenstein het volgende:
Mijn GodNu komen al die hippies weer op TV die hem de grootste man op aarde vinden.
Zeker, maar je hebt nog steeds blanke/zwarte buurten, blanke/zwarte supermarkten. Heeft ook veel te maken met zoals eerder vermeld het verschil tussen rijk/arm, maar misschien nog meer met de 'mentaliteit'.quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:35 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ja, ik wilde er iei ook nog "op papier" achter zetten, maar er is wel degelijk een hoop veranderd.
Ja, de apartheid was immers prima voor Zuid Afrika, toch?quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:37 schreef DrWolffenstein het volgende:
Mijn GodNu komen al die hippies weer op TV die hem de grootste man op aarde vinden. Om maar niets te zeggen van al die idioten die zichzelf de grote verstandige blanke anti-racist vinden
Ja, daar mogen ze de stroom inmiddels ook wel van af halen.quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:38 schreef SCH het volgende:
Maar ja, Sharon leeft ook nog steeds
Ik weet verder niet of later zijn onschuld bewezen is, maar ik vind het nogal frappant dat iemand die samen met een clubje gelijkgezinden moordaanslagen plant en uitvoert op blanken mensen, later een icoon voor de anti-apartheid wordt.quote:In 1964 is hij veroordeeld wegens z'n betrokkenheid in de Rivonia-bende, die moordaanslagen plande en ook uitvoerde tegen blanken in Zuid-Afrika. Hij kreeg levenslange gevangenisstraf opgelegd
Ja, de rechtsgang in 1964 voor negers was erg goed en betrouwbaar.quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:48 schreef NED het volgende:
[..]
Ik weet verder niet of later zijn onschuld bewezen is, maar ik vind het nogal frappant dat iemand die samen met een clubje gelijkgezinden moordaanslagen plant en uitvoert op blanken mensen, later een icoon voor de anti-apartheid wordt.
Dat zou een beetje hetzelfde zijn als dat Rita en Geert ineens alle allochtonen persoonlijk van harte welkom gaan staan te heten aan de grens?!
quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:48 schreef NED het volgende:
[..]
Ik weet verder niet of later zijn onschuld bewezen is, maar ik vind het nogal frappant dat iemand die samen met een clubje gelijkgezinden moordaanslagen plant en uitvoert op blanken mensen, later een icoon voor de anti-apartheid wordt.
Ik begrijp werkelijk niet waarom een vuige communist, waarvan bekend is dat hij mensen heeft laten executeren en die een groot land bijna aan de grond heeft geholpen, tot voorbeeld voor miljoenen kan zijn geworden.quote:hij is toch de man van de vorige eeuw en algemeen beschouwd als een groot voorbeeld.
Had hij wel enige link met die organisatie en wat voor persoon was hij toen? (als in politicus etc.)quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:58 schreef SCH het volgende:
[..]
Hoe denk je zelf dat dat proces is verlopen?
Daar zat ik op te wachten. Het mag van mij best dicht hoor. Ik meld hier gewoon wat er speelt en als jullie dat niet interessant vinden, vind ik het ook best. Als je niet gelooft dat die corresponden uit ZA het gemeld hebben dat bij de NOS alles in werking is gezet, dan vind ik dat prima. Ik dacht dat het wel interessant was om te weten.quote:Op vrijdag 21 december 2007 12:00 schreef Nembrionic het volgende:
Oh God...wéér een SCH topic zonder brondvermelding
"correspondenten uit Zuid-Afrika" != bronvermelding
Absoluut niet, alhoewel hij geweld nooit afgezworen heeft. Was in eerste instantie een eis van de regering voor vervroegde vrijlating.quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:51 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ja, de rechtsgang in 1964 voor negers was erg goed en betrouwbaar.
Nouja, dat zal vast niet helemaal jofel verlopen zijn, dat geloof ik best.quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:58 schreef SCH het volgende:
[..]
Hoe denk je zelf dat dat proces is verlopen?
DrWolffenstein: Mooi zo, weer een terrorist minder!quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:37 schreef DrWolffenstein het volgende:
Mijn GodNu komen al die hippies weer op TV die hem de grootste man op aarde vinden. Om maar niets te zeggen van al die idioten die zichzelf de grote verstandige blanke anti-racist vinden
Is het ook.quote:Op vrijdag 21 december 2007 12:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Daar zat ik op te wachten. Het mag van mij best dicht hoor. Ik meld hier gewoon wat er speelt en als jullie dat niet interessant vinden, vind ik het ook best. Als je niet gelooft dat die corresponden uit ZA het gemeld hebben dat bij de NOS alles in werking is gezet, dan vind ik dat prima. Ik dacht dat het wel interessant was om te weten.
Het is wel interessant, maar doe dan [NWS][GERUCHT] of [SHO][GERUCHT] ofzo ipv een "volwaardig" nieuwsartikeltopic met "een vage kennis heeft van horen zeggen dat...."quote:Op vrijdag 21 december 2007 12:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Daar zat ik op te wachten. Het mag van mij best dicht hoor. Ik meld hier gewoon wat er speelt en als jullie dat niet interessant vinden, vind ik het ook best. Als je niet gelooft dat die corresponden uit ZA het gemeld hebben dat bij de NOS alles in werking is gezet, dan vind ik dat prima. Ik dacht dat het wel interessant was om te weten.
Dat krediet heeft'ie natuurlijk verdient, door na zijn aantreden die waarheidscommissie op te zetten, waarmee hij eigenlijk thee ging drinken met z'n voormalig vijanden.quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:48 schreef NED het volgende:
[..]
Het zijn jouw woorden.quote:Op vrijdag 21 december 2007 12:13 schreef Monidique het volgende:
[..]
DrWolffenstein: Mooi zo, weer een terrorist minder!
Het is niet zo vaag hoor. Hij ligt gewoon op sterven, dat is een feit.quote:Op vrijdag 21 december 2007 12:17 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Het is wel interessant, maar doe dan [NWS][GERUCHT] of [SHO][GERUCHT] ofzo ipv een "volwaardig" nieuwsartikeltopic met "een vage kennis heeft van horen zeggen dat...."
Nee, dat is een gerucht, vooralsnog. Jij hoort het via-via, dat maakt het dus geen feit. Het kan zo zijn, hoor, en ik neem het wel aan, maar jij zou als journalist toch wel moeten weten wat een feit is en wat een gerucht.quote:Op vrijdag 21 december 2007 12:30 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is niet zo vaag hoor. Hij ligt gewoon op sterven, dat is een feit.
Ja, daarom zeg ik ook dat het een feit is. Misschien is het voor jou een gerucht omdat jij het van mij hoort maar ik hoor het van de journalisten in Zuid-Afrika die ons melden dat we er serieus rekening mee houden etc. Dus het is een feit dat hij op sterven ligt.quote:Op vrijdag 21 december 2007 12:31 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee, dat is een gerucht, vooralsnog. Jij hoort het via-via, dat maakt het dus geen feit. Het kan zo zijn, hoor, en ik neem het wel aan, maar jij zou als journalist toch wel moeten weten wat een feit is en wat een gerucht.
Wat is het verschil in deze?quote:Op vrijdag 21 december 2007 12:31 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee, dat is een gerucht, vooralsnog. Jij hoort het via-via, dat maakt het dus geen feit. Het kan zo zijn, hoor, en ik neem het wel aan, maar jij zou als journalist toch wel moeten weten wat een feit is en wat een gerucht.
We gaan weer voor de bingo in dit topicquote:Op vrijdag 21 december 2007 11:59 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Ik begrijp werkelijk niet waarom een vuige communist, waarvan bekend is dat hij mensen heeft laten executeren en die een groot land bijna aan de grond heeft geholpen, tot voorbeeld voor miljoenen kan zijn geworden.
Okè, de apartheid was fout, maar er waren legio betere oplossingen dan een pseudo-communistische partij met een doodseskader, of niet dan?
Daar kun je inderdaad duizenden topics aan wijten, dus wat feit en gerucht is, goed. SCH zegt gehoord te hebben van zus en zo. Nergens wat te vinden. Niet op televisie, niet op internet. Slechts Fok!forums journalist SCH hoort het via-via. En ik geloof 'm wel, hoor. Maar dat maakt het geen feit en zeker een gerucht. Nu kun je zeggen dat het nog steeds geen feit is als alle persbureau's het melden, dat zal filosofisch allemaal wel kloppen, maar ik wil het dan wel boven de status van 'gerucht' verheffen.quote:Op vrijdag 21 december 2007 12:35 schreef NJ het volgende:
[..]
Wat is het verschil in deze?
Als de NOS correspondenten in Zuid-Afrika naar de redactie opbellen met de mededeling dat Mandela op sterven ligt en die mededeling bereikt SCH, dan is het een gerucht?
Maar zodra ze diezelfde mededeling in exact dezelfde bewoordingen online gooien, is het een feit?
Nou, niet zo via via hoor. Ik kan hier geen interne memo's plaatsen maar het is gewoon een serieus bericht, daarom plaats ik het hier ook nu.quote:Op vrijdag 21 december 2007 12:37 schreef Monidique het volgende:
Slechts Fok!forums journalist SCH hoort het via-via
quote:Op vrijdag 21 december 2007 12:39 schreef Dagonet het volgende:
Zullen we die discussie overhevelen naar het FB topic of een apart topic? Lijkt mij constructiever.
En dat waardeer ik.quote:Op vrijdag 21 december 2007 12:39 schreef SCH het volgende:
[..]
Nou, niet zo via via hoor. Ik kan hier geen interne memo's plaatsen maar het is gewoon een serieus bericht, daarom plaats ik het hier ook nu.
Ik aan deze Simple Minds - Mandela Dayquote:Op vrijdag 21 december 2007 12:39 schreef popolon het volgende:
Altijd als ik iets lees of hoor over Mandela moet ik altijd aan dit geweldige nummer denken.
Gaat het dan om een gerucht of is hij opgenomen, zijn er dokters langs hoe zit het! Vertel het!quote:Op vrijdag 21 december 2007 12:39 schreef SCH het volgende:
[..]
Nou, niet zo via via hoor. Ik kan hier geen interne memo's plaatsen maar het is gewoon een serieus bericht, daarom plaats ik het hier ook nu.
Van mij mag hij nog heel lang blijven leven maar als het op is is het op, hopelijk heeft hij geen pijn en zijn de dierbaren erbij als het afloopt.quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:38 schreef SCH het volgende:
voordat ik straks die hele shit weer over me heen krijg, het kan nog duren maar het kan ook zo voorbij zijn, het is in ieder geval dat er serieus rekening mee wordt gehouden en dat alle necro's e.d. uit de kast zijn gehaald. Maar ja, Sharon leeft ook nog steeds
Nou, ondanks alle kritiek die je op het moderne ZA kan hebben, heeft Mandela toch een grootse prestatie geleverd door geweldloos de apartheid weten af te schaffen (en de Mugabefout niet te maken) en overigens ook zelf een toonbeeld van waardigheid&vergevingsgezindheid te zijn - en dat na 27 jaar gevangenisstraf.quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:37 schreef DrWolffenstein het volgende:
Mooi gesproken, D_D!quote:Op vrijdag 21 december 2007 13:50 schreef Diederik_Duck het volgende:
Nou, ondanks alle kritiek die je op het moderne ZA kan hebben, heeft Mandela toch een grootse prestatie geleverd door geweldloos de apartheid weten af te schaffen (en de Mugabefout niet te maken) en overigens ook zelf een toonbeeld van waardigheid&vergevingsgezindheid te zijn - en dat na 27 jaar gevangenisstraf.
SCH kan het alleen plaatsen als alle leugendetectors uit staan....quote:Op vrijdag 21 december 2007 12:39 schreef SCH het volgende:
[..]
Idd maar Nelson Mandela is echt een icoon uit de jaren 80 /90quote:Op vrijdag 21 december 2007 12:39 schreef popolon het volgende:
Altijd als ik iets lees of hoor over Mandela moet ik altijd aan dit geweldige nummer denken.
quote:Aartsbisschop Desmond Tutu
vrijdag 4 januari 2008 20:25 Ned 2
zaterdag 12 januari 2008 13:40 Ned 2 (Herhaling)
Desmond Mpilo Tutu (1931) is de eerste zwarte Anglicaanse Aartsbisschop van Kaapstad (Zuid-Afrika) die in de jaren tachtig wereldberoemd werd vanwege zijn strijd tegen apartheid. In 1984 ontving hij de Nobelprijs voor de Vrede.
Aanvankelijk wilde Tutu arts worden, maar zijn ouders konden die studie niet betalen. Hij ging naar Pretoria Bantu Normal College, een pedagogische academie, en werd leraar. In 1962 vertrok hij naar Londen voor zijn bachelor en Master of Divinity aan King's College. In Engeland werd Tutu voor het eerst serieus geconfronteerd met politieke kwesties, en ervoer hij hoe hij als zwarte man als gelijkwaardig werd behandeld.
In 1986, werd Tutu benoemd tot Aartsbisschop van Kaapstad. In de periode tussen de vrijlating van Nelson Mandela in 1990 en de eerste democratische verkiezingen in 1994, speelde Tutu een prominente rol in de strijd tegen apartheid. Hij riep op tot economische sancties en liep vooraan in protestmarsen tegen het apartheidsregime.
In 1995 werd de Waarheidscommissie aangesteld met Desmond Tutu als voorzitter. De commissie presenteerde in oktober 1998 haar rapport. Na zijn pensioen in 1996 en het voltooien van het rapport was Tutu 2 jaar gastdocent in de Verenigde Staten. In 2000 keerde hij terug naar Zuid-Afrika en sindsdien is hij op allerlei gebieden actief. Vorig jaar ontving hij de Light of Truth Award van de Dalai Lama voor zijn inzet voor Tibet; een prijs die hij moest delen met Hergé, maker de Belgische strip Kuifje in Tibet.
Samen met onder anderen Nelson Mandela en Jimmy Carter vormt Tutu "The Elders"; een groep prominenten die bemiddelt in conflicten en oplossingen aandraagt.
Tutu laat onder meer fragmenten zien uit de musical Stormy Weather, een van de eerste speelfilms die hij tijdens zijn middelbare schooltijd zag, waarin zwarten een hoofdrol spelen. Daarnaast komt zijn favoriete sport rugby aan bod.
Ze is van het zomer vrijgekomen als het goed is, nooit meer iets van gehoord.quote:Op vrijdag 21 december 2007 17:36 schreef SCH het volgende:
Hoe zou het trouwens met Winnie zijn?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Winnie_Mandelaquote:Nomzamo Winifred Zanyiwe Madikizela (26 september 1934 of 1936) beter bekend als Winnie Mandela is een omstreden Zuid-Afrikaans activiste en ex-vrouw van de voormalige president/dissident Nelson Mandela.
Nelson en Winnie trouwden in 1958. Toen Nelson in 1962 werd opgepakt, zette Winnie de strijd tegen de apartheid buiten de gevangenismuren voort, waardoor ze bij de zwarte bevolking van Zuid-Afrika al gauw de bijnaam 'moeder des vaderlands' kreeg.
Haar imago liep in 1991 een behoorlijke deuk op toen ze door de rechtbank schuldig werd bevonden voor haar aandeel in de ontvoering van de 14-jarige Stompie Seipei, een zwarte Zuid-Afrikaan die wegens vermeend verraad was vermoord. Mede hierdoor gingen Nelson en Winnie in april 1992 uit elkaar. In maart 1996 werd de echtscheiding aangevraagd.
In april 2003 werd Winnie veroordeeld tot vijf jaar celstraf, waarvan een jaar voorwaardelijk wegens fraude en diefstal.
Voor deze zaken speelden werd zij in vele landen, waaronder Nederland, op handen gedragen vanwege haar verzet tegen de apartheid. De Nederlandse cabaretier Herman van Veen gaf haar bijvoorbeeld een rol in de door hem geschreven tekenfilmserie over Alfred Jodocus Kwak, waar enige afleveringen een bruin eendje met de naam Winnie in voorkomt. Van Veen wist toen nog niets van de minder aardige kant van Winnie Mandela.
Geweldig fragment dat zich inderdaad perfect leent om uit zijn context geciteerd te worden. Dat hadden de speechschrijvers van George W. Bush zich toch ook moeten kunnen bedenken.quote:
Mwachquote:Op vrijdag 21 december 2007 17:40 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Ze is van het zomer vrijgekomen als het goed is, nooit meer iets van gehoord.
Sluit ik me bij aan!quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:24 schreef Dr.Daggla het volgende:
Ai. Op een of andere manier heeft ie altijd heel veel indruk op mij gemaakt. Zelfs toen ik klein was.
Erg imposante man. Erg spijtig dit, al is het wel te verwachten op zo'n leeftijd.
Wij moeten massaal richting bv. China trekken om daar te gaan protesteren?quote:Op vrijdag 21 december 2007 22:19 schreef Age_Bijkaart het volgende: En wij allemaal achter onze computers ons respect voor Mandela tonen terwijl we zelf niet in staat zijn om een zelfde offer voor de vrijheid te brengen.
inderdaad - je ziet geen spoortje haat of wrok; er zijn maar heel weinig mensen die zo in het leven kunnen staan na zo'n verleden.quote:Op vrijdag 21 december 2007 13:50 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Nou, ondanks alle kritiek die je op het moderne ZA kan hebben, heeft Mandela toch een grootse prestatie geleverd door geweldloos de apartheid weten af te schaffen (en de Mugabefout niet te maken) en overigens ook zelf een toonbeeld van waardigheid&vergevingsgezindheid te zijn - en dat na 27 jaar gevangenisstraf.
Dat is inderdaad ook niet voor te stellen en we weten ook allebei dat het niet gaat gebeuren. En dat maakt het tragisch. Want over een jaar of 50 wordt hier niet een topic geopend over Mandela maar over Zi Lu Yang en toont iedereen zijn respect voor de man of vrouw die de mensenrechtenn in China aan de kaak heeft gesteld.quote:Op vrijdag 21 december 2007 22:22 schreef VoreG het volgende:
[..]
Wij moeten massaal richting bv. China trekken om daar te gaan protesteren?
Maar dat is toch logisch dat zoiets door iemand in het eigen land gebeurt?quote:Op vrijdag 21 december 2007 22:41 schreef Age_Bijkaart het volgende:
[..]
Dat is inderdaad ook niet voor te stellen en we weten ook allebei dat het niet gaat gebeuren. En dat maakt het tragisch. Want over een jaar of 50 wordt hier niet een topic geopend over Mandela maar over Zi Lu Yang en toont iedereen zijn respect voor de man of vrouw die de mensenrechtenn in China aan de kaak heeft gesteld.
Vergeet niet dat de apartheid in een westers land als de VS ook pas in de jaren zestig verdween. Dat hoewel de meerderheid van de blanken anti-apartheid was ze toch niet samen met de zwarten de straat op gingen. Zo lang geleden is dat niet. Daarnaast waarom is het logisch dat het moet gebeuren door iemand in het land zelf? Omdat onze positie niet in het geding is hoeven wij geen vuist te maken? Dat is de realiteit, het egoistische van de mens en daarom misschien ook logisch. Maar dat is in iedergeval niet een logica om trots op te zijn.quote:Op vrijdag 21 december 2007 22:44 schreef VoreG het volgende:
[..]
Maar dat is toch logisch dat zoiets door iemand in het eigen land gebeurt?
Het is in Nederland en de meeste Westerse landen niet nodig.
Ja klopt en daar stond toch een inwoner uit dat land zelf voor op?quote:Op vrijdag 21 december 2007 23:12 schreef Age_Bijkaart het volgende:
[..]
Vergeet niet dat de apartheid in een westers land als de VS ook pas in de jaren zestig verdween. Dat hoewel de meerderheid van de blanken anti-apartheid was ze toch niet samen met de zwarten de straat op gingen. Zo lang geleden is dat niet. Daarnaast waarom is het logisch dat het moet gebeuren door iemand in het land zelf? Omdat onze positie niet in het geding is hoeven wij geen vuist te maken? Dat is de realiteit, het egoistische van de mens en daarom misschien ook logisch. Maar dat is in iedergeval niet een logica om trots op te zijn.
komt weer een malloot met een Amerikaanse/Israelische vlag voorbij,waarom zijn bijna al die gasten met een Amerika vlag idiotenquote:Op vrijdag 21 december 2007 11:37 schreef DrWolffenstein het volgende:
Die's ook mooi.quote:Op vrijdag 21 december 2007 12:41 schreef NJ het volgende:
[..]
Ik aan deze Simple Minds - Mandela Day
http://youtube.com/watch?v=FFnJmz5pWc4
Net zo serieus als jou Idols geneuzel?quote:Op vrijdag 21 december 2007 12:39 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, dat was een project, dit is de waarheid.quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Net zo serieus als jou Idols geneuzel?
Waarheid?quote:Op zaterdag 22 december 2007 18:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, dat was een project, dit is de waarheid.![]()
Maar, we gaan het nu weer over Mandela hebben.
En?quote:Op zaterdag 22 december 2007 19:50 schreef popolon het volgende:
Ja maar goed, bij Prins Bernard was 'ie ook bijna een maand te vroeg.
Gastslotje dan? Omdat het bijna kerst is?quote:Op zaterdag 22 december 2007 19:52 schreef popolon het volgende:
[..]
Dan moet je bij de NWS mods zijn, ik haal niks weg hier.
I know, maar het feit dat er nu dus op andere sites bevestigd wordt dat er rumours zijn zegt toch dat SCH dit niet uit zijn duim zuigt.quote:Op zaterdag 22 december 2007 19:50 schreef popolon het volgende:
Ja maar goed BE, bij Prins Bernard was 'ie ook bijna een maand te vroeg.
Toen zijn SCH en ik nog op 't SBS6 nieuws geweest.
quote:Op zaterdag 22 december 2007 19:50 schreef popolon het volgende:
Ja maar goed BE, bij Prins Bernard was 'ie ook bijna een maand te vroeg.
Toen zijn SCH en ik nog op 't SBS6 nieuws geweest.
Wat waren we goed toen he?quote:
Ik heb een hekel aan zaakwaarnemers die geloof ik nooit zo.quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:00 schreef popolon het volgende:
[..]
Wat waren we goed toen he?
Maar het wordt dus ontkent door z'n waarnemer.
Ik ben het Nederlandse woord voor 'spokesperson' kwijt.quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:05 schreef VoreG het volgende:
[..]
Ik heb een hekel aan zaakwaarnemers die geloof ik nooit zo.
Leugenaarquote:Op zaterdag 22 december 2007 20:06 schreef popolon het volgende:
[..]
Ik ben het Nederlandse woord voor 'spokesperson' kwijt.
quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:09 schreef Nembrionic het volgende:
woordvoerder.
Weet ik popo. Het is ook nog niet zo in het nieuws. Het kan ook nog wel een tijdje duren wellicht. We kunnen dit topic ook sluiten totdat er meer nieuws is als sommigen er jeuk van krijgen. Wat ik zeg klopt, er is melding gemaakt van zijn kritieke situatie en bij ons is de organisatie in werk gesteld voor op het moment dat het gaat gebeuren. Maar ik heb geen idee hoe kritiek het is en hoe lang het eventueel nog gaat duren: hij schijnt niet echt een ziekte te hebben maar gewoon op te zijn, zal wel moeilijk in te schatten zijn dan.quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:13 schreef popolon het volgende:
[..]
Maar dit is dus al het nieuws over Mandela de laatste dagen.
Waarom is hier dan niks over terug te vinden?quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:19 schreef SCH het volgende:
[..]
Weet ik popo. Het is ook nog niet zo in het nieuws. Het kan ook nog wel een tijdje duren wellicht. We kunnen dit topic ook sluiten totdat er meer nieuws is als sommigen er jeuk van krijgen. Wat ik zeg klopt, er is melding gemaakt van zijn kritieke situatie en bij ons is de organisatie in werk gesteld voor op het moment dat het gaat gebeuren. Maar ik heb geen idee hoe kritiek het is en hoe lang het eventueel nog gaat duren: hij schijnt niet echt een ziekte te hebben maar gewoon op te zijn, zal wel moeilijk in te schatten zijn dan.
Ja ok, die beste man is gewoon oud natuurlijk. Maar met de term 'op sterven liggen' denk ik aan iets wat vrij snel over kan zijn.quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:19 schreef SCH het volgende:
[..]
Weet ik popo. Het is ook nog niet zo in het nieuws. Het kan ook nog wel een tijdje duren wellicht. We kunnen dit topic ook sluiten totdat er meer nieuws is als sommigen er jeuk van krijgen. Wat ik zeg klopt, er is melding gemaakt van zijn kritieke situatie en bij ons is de organisatie in werk gesteld voor op het moment dat het gaat gebeuren. Maar ik heb geen idee hoe kritiek het is en hoe lang het eventueel nog gaat duren: hij schijnt niet echt een ziekte te hebben maar gewoon op te zijn, zal wel moeilijk in te schatten zijn dan.
p.s. heb je die jurk nog?
omdat hij niet op sterven ligt.quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:21 schreef VoreG het volgende:
[..]
Waarom is hier dan niks over terug te vinden?
Hoe weet je dat?quote:
Ja, die indruk kreeg ik ook, vandaar dit topic.quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:22 schreef popolon het volgende:
[..]
Ja ok, die beste man is gewoon oud natuurlijk. Maar met de term 'op sterven liggen' denk ik aan iets wat vrij snel over kan zijn.
Maar goed SCh had dus gewoon gelijk met de mededeling dat er geruchten gaan over het op sterven liggen van Mandela.quote:Op zaterdag 22 december 2007 19:21 schreef popolon het volgende:
[..]
Waarheid?
Nelson Mandela ligt op sterven
Rumours that former president Nelson Mandela's health has taken a turn for the worse are completely unfounded, according to his spokesperson.
Dat gaat erg ver inderdaad. Maar voor Zuid Afrika en misschien wel heel Afrika komt hij flink in de buurt denk ik.quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:41 schreef Dementor het volgende:
Om hem nou direct de man van de eeuw te noemen gaat wel erg ver.
Da's wel erg scherp duke, daar kan ik niet tegen op.quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maar goed SCh had dus gewoon gelijk met de mededeling dat er geruchten gaan over het op sterven liggen van Mandela.
je wil te graag de fokscoop hebben, SCH, en dat is weinig professioneel, ook al is het maar op Fok...quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:38 schreef SCH het volgende:
[..]
Hoe weet je dat?
Wat duurde het lang voor je hier was. Daar doe ik het niet voor hoor![]()
Maar je gelooft niet dat er een memo is met als titel 'Mandela ligt op sterven'? Want dat lieg ik echt niet.
Juist niet, ik twijfel er juist erg over omdat ik weet dat ik dit soort geleuter over me heen krijg. Heb er ook alweer spijt van.quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:43 schreef milagro het volgende:
[..]
je wil te graag de fokscoop hebben, SCH, en dat is weinig professioneel, ook al is het maar op Fok...
Het is bevestigd.quote:die man ligt pas op sterven zodra het BEVESTIGD is, niet omdat je zegt een memo te hebben waarop staat dat het gerucht gaat dat Mandela op sterven zou liggen, ombevestigd.
Alsof het mij verder wat boeit om daar eer mee in te leggen.quote:en om dan later terug te krabbelen door met slagen om de arm te komen, is weer zo typisch SCH...
gaat hij over 2 weken dood, kan jij altijd zeggen "ik zei het toch???"
ik er een punt van makenquote:Op zaterdag 22 december 2007 20:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Juist niet, ik twijfel er juist erg over omdat ik weet dat ik dit soort geleuter over me heen krijg. Heb er ook alweer spijt van.
[..]
Het is bevestigd.
[..]
Alsof het mij verder wat boeit om daar eer mee in te leggen.
Het leek mij gewoon aardig om het te melden maar als jij er verder zo'n punt van wil maken dan doen we het toch lekker niet.
Je wilt het dus liever niet weten? Mij best hoor.quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:48 schreef milagro het volgende:
[..]
ik er een punt van maken
het hele topic staat er vol mee, mafkeesje, met gemaakte punten![]()
je komt er gewoon te vroeg mee, en ms wel onterecht... het zijn hele hele vage geruchten, via een memo dat jij toevallig niet mag laten zien hier, nou, zeg dan gewoon niets, simpel
oh en sterkte Nelson, hou vol, hè, al was het maar om SCH te pesten![]()
(oe, schande!)
Ik wil het weten als het officieel bekend is. Niet van SCH die niets aan te voeren heeft en terwijl het complete internet stil is rondom dit verhaal.quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:50 schreef SCH het volgende:
[..]
Je wilt het dus liever niet weten? Mij best hoor.
Prima, dan wacht je daar toch op en volg je dit topic nietquote:Op zaterdag 22 december 2007 20:59 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ik wil het weten als het officieel bekend is.
ach jee, de bekende "teleurstelling"... nu nog de gespeelde verontwaardiging, de gefakete gekwetstheid en we zijn er weerquote:Op zaterdag 22 december 2007 20:50 schreef SCH het volgende:
[..]
Je wilt het dus liever niet weten? Mij best hoor.
Dagonet en NJ vonden het wel boeiend. Jammer dat je altijd weer op deze toer gaat
Ga koken menschquote:Op zaterdag 22 december 2007 21:08 schreef milagro het volgende:
[..]
ach jee, de bekende "teleurstelling"... nu nog de gespeelde verontwaardiging, de gefakete gekwetstheid en we zijn er weer![]()
succes, SCH , moge hij maar gauw sterven dan, dan kun je je gelijk halen
Ik volgde dit topic in eerste instantie omdat jij, kneus van het jaar, het wederom presteerde om het als officieel te brengen. Heb je het nou al door of niet?quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:00 schreef SCH het volgende:
[..]
Prima, dan wacht je daar toch op en volg je dit topic niet![]()
Oh, we gaan scheldenquote:Op zaterdag 22 december 2007 21:12 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ik volgde dit topic in eerste instantie omdat jij, kneus van het jaar, het wederom presteerde om het als officieel te brengen. Heb je het nou al door of niet?
Voorspelbaar +5quote:
Jawel. Dat heb je wel.quote:Ik heb het niet anders gemeld dan het is!
Het is geen gerucht en ik mag niet liegen.quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:17 schreef Nembrionic het volgende:
Je bracht: [NWS] Nelson Mandela ligt op sterven.
Je TT had moeten vermelden dat het een GERUCHT was.
Wat doe je dan op een internetforum om aan nieuws te komen? Niet echt een plek waar enkel officieel bevestigd nieuws te vinden is.quote:Op zaterdag 22 december 2007 20:59 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ik wil het weten als het officieel bekend is.
Post dan gewoon een (paar) bron(nen). Dergelijk nieuws zou al snel de aandacht krijgen wereldwijd. Misschien is het interessanter om een topic te openen over wat er gaat gebeuren na Mandela's overlijden. Gaat het ANC uiteenvallen, komt er misschien zelfs een burgeroorlog.quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:18 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is geen gerucht en ik mag niet liegen.
Niet zolang er geen communique is uitgegaan.quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:21 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Post dan gewoon een (paar) bron(nen). Dergelijk nieuws zou al snel de aandacht krijgen wereldwijd.
Dat kan hier toch ook?quote:Misschien is het interessanter om een topic te openen over wat er gaat gebeuren na Mandela's overlijden. Gaat het ANC uiteenvallen, komt er misschien zelfs een burgeroorlog.
Hij zegt het toch al in z'n eerste zin dat het van de tamtam afkomt. Dat het dus geen officieel nieuws is.quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:21 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Post dan gewoon een (paar) bron(nen).
Ik kom niet speciaal op Fok om aan nieuws te komen.quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:19 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wat doe je dan op een internetforum om aan nieuws te komen? Niet echt een plek waar enkel officieel bevestigd nieuws te vinden is.
Dan moet je het niet als nieuws brengen en in SHO gaan zitten.quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:23 schreef du_ke het volgende:
[..]
Hij zegt het toch al in z'n eerste zin dat het van de tamtam afkomt. Dat het dus geen officieel nieuws is.
Dat je niet MAG liegen betekent nog niet dat je het niet doet.quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:18 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is geen gerucht en ik mag niet liegen.
quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:25 schreef Nembrionic het volgende:
SCH heeft een geschiedenis van het openen van topics met daarin een bewering zonder BRON.
Nee, inderdaad. Die correspondenten zullen dat melden omdat ze om aandacht verlegen zitten ofzo?quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:26 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Dat je niet MAG liegen betekent nog niet dat je het niet doet.
Het is wel een gerucht. Er is geen officiele bevestiging.
Tja nogmaals als je enkel bevestigd nieuws zoekt zit je op het fokforum verkeerdquote:Op zaterdag 22 december 2007 21:25 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ik kom niet speciaal op Fok om aan nieuws te komen.
Maar de truuk van een NWS artikel is dat je er een BRON bij leverd.
SCH heeft een geschiedenis van het openen van topics met daarin een bewering zonder BRON.
Heb je z'n eerste zin gelezen?quote:De bronvermelding kun je als bevestiging zien.
Nu bracht SCH het als nieuws, zonder bron en met een TT die misleidend is.
Daarmee alleen maar het gerucht verder verpreidend. Dat is niet de bedoeling.
Wat heeft Mandela met SHO te makenquote:Op zaterdag 22 december 2007 21:26 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Dan moet je het niet als nieuws brengen en in SHO gaan zitten.
Serieus nieuws is altijd nieuws en nieuws wordt zo snel als mogelijk is gebracht.quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:23 schreef du_ke het volgende:
[..]
Hij zegt het toch al in z'n eerste zin dat het van de tamtam afkomt. Dat het dus geen officieel nieuws is.
quote:Zelda la Grange said her office had been flooded with inquiries.
"Rumours have again surfaced about Mr Mandela's well-being. Mr Mandela is in the former Transkei (his hometown in the Eastern Cape Province) where he is enjoying the festive season with his family," SAPA quoted her as saying.
"He is due back in Johannesburg only towards the end of January."
En weer open dus.quote:Op zaterdag 22 december 2007 21:56 schreef paddy het volgende:
[..]
http://africa.reuters.com/top/news/usnBAN239787.html
Deze gaat dus dicht. Het is geen NWS meer.
En wat een persoonlijk gebagger tegen een medeuser, trouwens
Mja, ik weet het...en er is dus besloten hem toch open te houden.quote:
Tuurlijk is Reuters betrouwbaar, de vraag is in hoeverre die woordvoerder van Mandela de waarheid spreekt of dat die ergens in het midden ligt en hij ziek of zwak is of misschien weer wat is opgekrabbeld. In ieder geval waren die geruchten er dus, dat zal dus ook op die manier Nederland hebben bereikt.quote:Op zaterdag 22 december 2007 22:55 schreef paddy het volgende:
[..]
Mja, ik weet het...en er is dus besloten hem toch open te houden.
En ja, het is niet meer dan een gerucht op dit moment. we zien wel. Ik neem best wel aan dat Reuters behoorlijk betrouwbaar is, dus twijfel niet aan mijn link.
We zien wel.
Het is niet iets dat men daar gelijk openlijk zou zeggen omdat dan de shit best weleens gelijk los kan barsten.quote:Op zondag 23 december 2007 00:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Tuurlijk is Reuters betrouwbaar, de vraag is in hoeverre die woordvoerder van Mandela de waarheid spreekt of dat die ergens in het midden ligt en hij ziek of zwak is of misschien weer wat is opgekrabbeld. In ieder geval waren die geruchten er dus, dat zal dus ook op die manier Nederland hebben bereikt.
Nee, dat zou je hem dan wel kunnen verwijten, dat hij niet echt goed voor zijn opvolging heeft gezorgd. Al is dat lastig als je zo lang in het gevang zit.quote:Op zondag 23 december 2007 12:27 schreef nokwanda het volgende:
Wat iemand anders al zei: het is jammer dat zijn opvolgers niet eens in zijn schaduw kunnen staan.
Dat is niet iets dat ik hem zou verwijtenquote:Op zondag 23 december 2007 12:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, dat zou je hem dan wel kunnen verwijten, dat hij niet echt goed voor zijn opvolging heeft gezorgd. Al is dat lastig als je zo lang in het gevang zit.
Wel opvallend. Waarom komt een woordvoerder dan uiteindelijk met die boodschap. Misschien dat er toch beleid op zit om niet teveel onrust te veroorzaken, zeker in deze tijd met die wisselingen in de macht.quote:Op zondag 23 december 2007 14:36 schreef nokwanda het volgende:
Onder de gewone bevolking is er niets bekend. Wat Paddy zegt dus.
Er is uberhaupt niets over naar buiten gebracht.
http://www.stormfront.org(...)ll-alive-371130.htmlquote:Weekblad Elsevier, 10 maart 2007 (met als omslag de titel 'Je eerste huis')
Pagina 44
Mandela leeft nog
Extremistische Afrikaners speculeren over onheil na de 'dood' van oud-president Nelson Mandela
De afgelopen weken werd Zuid-Afrika opgeschrikt door via sms en e-mail verspreide verhalen dat oud-president Nelson Mandela aan een hartaanval zou zijn overleden. De regering zou dit nieuws krampachtig geheim proberen te houden; het leger zou in staat van opperste paraatheid verkeren en het verlof voor alle officieren zou zijn ingetrokken.
Dood Mandela, hier met zijn vrouw, zou wraak op blanken ontketenen
De verspreiders van deze berichten adviseerden alle blanken om eten en benzine te hamsteren, en om de steden te verlaten zodra het nieuws van Mandela's overlijden officieel bekend was gemaakt. Op het platteland zouden boerderijen beschikbaar zijn om de gevluchten op te vangen.
De reden voor de voorgestelde volksverhuizing was dat de zwarte bevolking op de dag van de begrafenis van de Grote Verzoener massaal wraak zou nemen voor de eeuwen van kolonialisme en apartheid, te beginnen in Johannesburg. De wraakactie had verschillende codenamen: Uhuru, Nacht van de Lange Messen, Rode Oktober, Operatie Blanke Schoonmaak en IJzeren Adelaar. Er zouden in Pretoria al 38.000 kapmessen zijn verkocht en ladingen machinegeweren en bommen afgeleverd bij het plaatsje Mosselbaai.
quote:Op maandag 24 december 2007 14:36 schreef RobertoCarlos het volgende:
De bronnen van TS:
[..]
http://www.stormfront.org(...)ll-alive-371130.html
quote:Op maandag 24 december 2007 14:36 schreef RobertoCarlos het volgende:
De bronnen van TS:
[..]
Plagiaat! De nacht van de lange messen is al eens gebruikt!quote:Op maandag 24 december 2007 14:36 schreef RobertoCarlos het volgende:
De bronnen van TS:
[..]
quote:Op maandag 24 december 2007 14:41 schreef SCH het volgende:
[..]Nee hoor. Maar misschien speelt dit best mee in de geruchtenstroom, maar dit is van maart man.
SCH heet in het echte leven volgens mij Piers Corbijn.quote:Op maandag 24 december 2007 15:16 schreef nokwanda het volgende:Als ze dat gerucht lang genoeg volhouden kunnen ze vanzelf een keer zeggen: zie je wel!
aahhh, doe niet zo gemeen. Zo ene is ie der niet. SCH is okayquote:Op maandag 24 december 2007 15:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
SCH heet in het echte leven volgens mij Piers Corbijn.
Piersch is het danquote:Op maandag 24 december 2007 15:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
SCH heet in het echte leven volgens mij Piers Corbijn.
Noh, met een beetje mazzel wordt Zuma alsnog veroordeeld en dan staat de schone en meer gepruimde Khgalema Mothlanthe, Secretary General, te wachten om de taak over te nemen.quote:Op maandag 24 december 2007 15:23 schreef vanRillandBath het volgende:
Mandela dood, Mbeki eruit, Zuma erin. Joepie...
Misschien moet je het trivia-gedeelte op de pagina eens lezen.quote:Op maandag 24 december 2007 15:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Plagiaat! De nacht van de lange messen is al eens gebruikt!
Aldus onze wereldverbeteraar Nelson (in The Philadelphia Inquirer (October 1994)).quote:The renewal of the non-proliferation treaty was described as important "for the welfare of the whole world and the new world order."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |