abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55437466
Het schijnt aftellen te zijn, begrijp ik uit de tamtam. Hij is gewoon op en dat is niet zo gek als je bijna 90 jaar bent. Zijn overlijden zal heel wat losmaken denk ik, hij is toch de man van de vorige eeuw en algemeen beschouwd als een groot voorbeeld.

quote:
Nelson (Rolihlahla) Mandela (Mvezo, 18 juli 1918) is advocaat en was president van Zuid-Afrika van 1994 tot 1999. Hij ontving in 1993, samen met Frederik Willem de Klerk, de Nobelprijs voor de Vrede. Mandela wordt alom gerespecteerd om zijn volhardende strijd tegen de apartheid, en was de eerste zwarte president van Zuid-Afrika. Mandela was van 1991 tot 1997 voorzitter van het Afrikaans Nationaal Congres (ANC).

Mandela werd geboren bij Umtata (in het vroegere Transkei), als zoon van een plaatselijk stamhoofd. In 1961 werd hij als één van de ANC-leiders beschuldigd van verraad, maar vrijgesproken. In 1964 is hij veroordeeld wegens z'n betrokkenheid in de Rivonia-bende, die moordaanslagen plande en ook uitvoerde tegen blanken in Zuid-Afrika. Hij kreeg levenslange gevangenisstraf opgelegd, welke hij voornamelijk heeft uitgezeten op Robbeneiland, waar hij een symbool werd voor de wereldwijde anti-apartheidsbeweging. Zijn gevangenisnummer 46664 is nu het symbool voor zijn aidsproject. In 1969 kwam zijn oudste zoon Madiba Thembekile om het leven bij een auto-ongeluk. Mandela kreeg geen toestemming de begrafenis bij te wonen.

Zijn vrijlating na ruim 27 jaar gevangenschap in februari 1990, op aanvraag van de toenmalige, pasgekozen president De Klerk, zorgde wereldwijd voor een golf van blijdschap. Hij werd vrijgelaten uit de Victor Verster-gevangenis in de buurt van Paarl en reed vandaar uit meteen door naar het ANC-hoofdkwartier in Kaapstad. De ban op het ANC werd opgeheven en Nelson werd in juli 1991 unaniem gekozen tot voorzitter. Met de toenmalige regering voerde hij onderhandelingen over een zwart/blanke toekomst voor Zuid-Afrika. In september 1992 resulteerde dat in de haastige samenstelling van een tijdelijke regering die als taak had hervormingen door te voeren.

In februari 1993 werd besloten tot het houden van vrije, niet-raciale verkiezingen in de daaropvolgende winter, om te komen tot een nationale eenheidsregering. Daarvan werd Mandela president (hij was toen 75 jaar), als opvolger van De Klerk, die reeds een aarzelend begin had gemaakt met afschaffing van apartheidsregels. Mandela groeide snel in de rol van oudere staatsman en wist, met hulp van onder meer bisschop Desmond Tutu, een sfeer van nationale verzoening te bewerkstelligen.

In december 1999 trad hij af als president van het ANC ten gunste van zijn opvolger, Thabo Mbeki. Sindsdien is zijn rol voornamelijk ceremonieel.
  vrijdag 21 december 2007 @ 11:17:16 #2
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_55437527
Zelfs grootheden zijn helaas niet onsterfelijk.
Maar welke tamtam vertelde je dat Nelson Mandela op sterven ligt.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_55437584
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 11:17 schreef Copycat het volgende:
Zelfs grootheden zijn helaas niet onsterfelijk.
Maar welke tamtam vertelde je dat Nelson Mandela op sterven ligt.
De correspondenten in Zuid-Afrika.
pi_55437622
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 11:15 schreef SCH het volgende:
Het schijnt aftellen te zijn, begrijp ik uit de tamtam. Hij is gewoon op en dat is niet zo gek als je bijna 90 jaar bent. Zijn overlijden zal heel wat losmaken denk ik, hij is toch de man van de vorige eeuw en algemeen beschouwd als een groot voorbeeld.

[ afbeelding ]
[..]
Pfff...zal de hele programmering op TV wel weer worden omgegooid.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_55437671
is die al 90
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_55437677
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 11:20 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

mensen die tv kijken
  vrijdag 21 december 2007 @ 11:22:36 #7
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_55437681
Tja...de dood wacht op niemand he....ook niet voor Mandela.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  vrijdag 21 december 2007 @ 11:23:08 #8
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55437699
TVP.
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 21 december 2007 @ 11:23:30 #9
59009 paullo
vini vidi vici
pi_55437718
quote:

[..]

Voor zo'n man terecht toch!
It's not the question how to make your first million, but how many times over.
pi_55437746
quote:

[..]

Ja, vervelend dat je de reality soap over Nick en Simon moet missen.
pi_55437751
Ai. Op een of andere manier heeft ie altijd heel veel indruk op mij gemaakt. Zelfs toen ik klein was.
Erg imposante man. Erg spijtig dit, al is het wel te verwachten op zo'n leeftijd.
-
pi_55437786
tvp.
pi_55437793
Die man heeft veel betekend voor zuid-afrika... alleen jammer dat het verschil tussen rijk en arm ( lees: blank en zwart ) nog zo enorm groot is :S

en terecht als ze voor hem alle kanalen voor 1 dag omzetten naar Mandela tv ofzoiets.
pi_55437841
tvp
  vrijdag 21 december 2007 @ 11:30:11 #15
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_55437885
Slaap alvast zacht, held. Helaas dat je opvolger in 't ANC niet eens in je schaduw kan staan.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_55437892
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 11:25 schreef Ludacriss het volgende:
Die man heeft veel betekend voor zuid-afrika... alleen jammer dat het verschil tussen rijk en arm ( lees: blank en zwart ) nog zo enorm groot is :S

en terecht als ze voor hem alle kanalen voor 1 dag omzetten naar Mandela tv ofzoiets.
Hoe groot dat verschil ook is, de apartheid is iig weg.
-
  Boks-Chick vrijdag 21 december 2007 @ 11:31:57 #17
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55437929
Een van de belangrijkste en invloedrijkste mannen van de vorige eeuw. Respect.
lolwut
pi_55437987
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 11:30 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Hoe groot dat verschil ook is, de apartheid is iig weg.
Officieel wel.
Yeasayer - Wait for the Summer
pi_55438030
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 11:33 schreef Burghardt het volgende:

[..]

Officieel wel.
Ja, ik wilde er iei ook nog "op papier" achter zetten, maar er is wel degelijk een hoop veranderd.
-
  vrijdag 21 december 2007 @ 11:36:07 #20
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_55438056
Ow my,

Dan gaat't binnenkort nog harder achteruit met dat land, zeker met die corrupte verkrachter die straks op het schild wordt gehesen.

Man heeft zeker een immense prestatie geleverd. Jammer dat'ie z'n ethos niet over heeft kunnen brengen naar de rest van z'n kornuiten.
pi_55438096
Mijn God Nu komen al die hippies weer op TV die hem de grootste man op aarde vinden. Om maar niets te zeggen van al die idioten die zichzelf de grote verstandige blanke anti-racist vinden
pi_55438116
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 11:24 schreef Dr.Daggla het volgende:
Ai. Op een of andere manier heeft ie altijd heel veel indruk op mij gemaakt. Zelfs toen ik klein was.
Erg imposante man. Erg spijtig dit, al is het wel te verwachten op zo'n leeftijd.
Dat dus.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
pi_55438121
Respect voor deze grote man.
  vrijdag 21 december 2007 @ 11:38:48 #24
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_55438124
Mijn God, nu komen al die dwarse kindjes weer uit hun holen gekropen om stoer te doen.
pi_55438128
voordat ik straks die hele shit weer over me heen krijg, het kan nog duren maar het kan ook zo voorbij zijn, het is in ieder geval dat er serieus rekening mee wordt gehouden en dat alle necro's e.d. uit de kast zijn gehaald. Maar ja, Sharon leeft ook nog steeds
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 21 december 2007 @ 11:38:57 #26
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_55438130
wel een mooie leeftijd
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_55438151
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 11:37 schreef DrWolffenstein het volgende:
Mijn God Nu komen al die hippies weer op TV die hem de grootste man op aarde vinden.
Bush en Balkenende bedoel je?
pi_55438233
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 11:35 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Ja, ik wilde er iei ook nog "op papier" achter zetten, maar er is wel degelijk een hoop veranderd.
Zeker, maar je hebt nog steeds blanke/zwarte buurten, blanke/zwarte supermarkten. Heeft ook veel te maken met zoals eerder vermeld het verschil tussen rijk/arm, maar misschien nog meer met de 'mentaliteit'.
Yeasayer - Wait for the Summer
pi_55438269
quote:
Mijn God Nu komen al die hippies weer op TV die hem de grootste man op aarde vinden. Om maar niets te zeggen van al die idioten die zichzelf de grote verstandige blanke anti-racist vinden
Ja, de apartheid was immers prima voor Zuid Afrika, toch?
-edit-

[ Bericht 9% gewijzigd door paddy op 22-12-2007 20:52:21 ]
-
pi_55438290
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 11:38 schreef SCH het volgende:
Maar ja, Sharon leeft ook nog steeds
Ja, daar mogen ze de stroom inmiddels ook wel van af halen.
Die zorg kan prima naar een ander, .
-
pi_55438356
quote:
In 1964 is hij veroordeeld wegens z'n betrokkenheid in de Rivonia-bende, die moordaanslagen plande en ook uitvoerde tegen blanken in Zuid-Afrika. Hij kreeg levenslange gevangenisstraf opgelegd
Ik weet verder niet of later zijn onschuld bewezen is, maar ik vind het nogal frappant dat iemand die samen met een clubje gelijkgezinden moordaanslagen plant en uitvoert op blanken mensen, later een icoon voor de anti-apartheid wordt.

Dat zou een beetje hetzelfde zijn als dat Rita en Geert ineens alle allochtonen persoonlijk van harte welkom gaan staan te heten aan de grens?!
pi_55438452
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 11:48 schreef NED het volgende:

[..]

Ik weet verder niet of later zijn onschuld bewezen is, maar ik vind het nogal frappant dat iemand die samen met een clubje gelijkgezinden moordaanslagen plant en uitvoert op blanken mensen, later een icoon voor de anti-apartheid wordt.

Dat zou een beetje hetzelfde zijn als dat Rita en Geert ineens alle allochtonen persoonlijk van harte welkom gaan staan te heten aan de grens?!
Ja, de rechtsgang in 1964 voor negers was erg goed en betrouwbaar.
-
pi_55438633
quote:

[..]

Hoe denk je zelf dat dat proces is verlopen?
  vrijdag 21 december 2007 @ 11:59:18 #34
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_55438669
quote:
hij is toch de man van de vorige eeuw en algemeen beschouwd als een groot voorbeeld.
Ik begrijp werkelijk niet waarom een vuige communist, waarvan bekend is dat hij mensen heeft laten executeren en die een groot land bijna aan de grond heeft geholpen, tot voorbeeld voor miljoenen kan zijn geworden.
Okè, de apartheid was fout, maar er waren legio betere oplossingen dan een pseudo-communistische partij met een doodseskader, of niet dan?
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_55438674
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 11:58 schreef SCH het volgende:

[..]

Had hij wel enige link met die organisatie en wat voor persoon was hij toen? (als in politicus etc.)
  vrijdag 21 december 2007 @ 11:59:42 #36
82036 AstroStart
http://www.mushroomkingdom.nl
pi_55438678
Laten we nog niet op de zaken vooruit lopen. Deze 'bronnen' moeten eerst maar eens bevestigd worden.
De grootste Super Mario fansite van Nederland: Mushroom Kingdom.
  vrijdag 21 december 2007 @ 12:00:55 #37
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_55438711
Oh God...wéér een SCH topic zonder brondvermelding

"correspondenten uit Zuid-Afrika" != bronvermelding
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_55438738
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 12:00 schreef Nembrionic het volgende:
Oh God...wéér een SCH topic zonder brondvermelding

"correspondenten uit Zuid-Afrika" != bronvermelding
Daar zat ik op te wachten. Het mag van mij best dicht hoor. Ik meld hier gewoon wat er speelt en als jullie dat niet interessant vinden, vind ik het ook best. Als je niet gelooft dat die corresponden uit ZA het gemeld hebben dat bij de NOS alles in werking is gezet, dan vind ik dat prima. Ik dacht dat het wel interessant was om te weten.
pi_55438750
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 11:51 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Ja, de rechtsgang in 1964 voor negers was erg goed en betrouwbaar.
Absoluut niet, alhoewel hij geweld nooit afgezworen heeft. Was in eerste instantie een eis van de regering voor vervroegde vrijlating.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  vrijdag 21 december 2007 @ 12:03:00 #40
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_55438751
"I am Prepared to Die"
Nelson Mandela's statement from the dock at the opening of the defence case in the Rivonia Trial Pretoria Supreme Court, 20 April 1964 :

http://www.anc.org.za/ancdocs/history/rivonia.html
pi_55438797
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 11:58 schreef SCH het volgende:

[..]

Nouja, dat zal vast niet helemaal jofel verlopen zijn, dat geloof ik best.
Maar waar rook is, is vuur denk ik dan maar altijd.

In hoeverre is bewezen dat hij daar aan meedeed? Ik weet het niet, maar áls ie daar daadwerkelijk aan meedeed dan vind ik die nobelprijs voor de vrede een beetje raar om die aan zo iemand te geven
pi_55438843
quote:
DrWolffenstein: Mooi zo, weer een terrorist minder!
  vrijdag 21 december 2007 @ 12:15:01 #43
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_55438861
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 12:02 schreef SCH het volgende:

[..]

Daar zat ik op te wachten. Het mag van mij best dicht hoor. Ik meld hier gewoon wat er speelt en als jullie dat niet interessant vinden, vind ik het ook best. Als je niet gelooft dat die corresponden uit ZA het gemeld hebben dat bij de NOS alles in werking is gezet, dan vind ik dat prima. Ik dacht dat het wel interessant was om te weten.
Is het ook.

Topic blijft open, klaar.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 21 december 2007 @ 12:17:37 #44
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_55438936
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 12:02 schreef SCH het volgende:

[..]

Het is wel interessant, maar doe dan [NWS][GERUCHT] of [SHO][GERUCHT] ofzo ipv een "volwaardig" nieuwsartikeltopic met "een vage kennis heeft van horen zeggen dat...."
  vrijdag 21 december 2007 @ 12:20:54 #45
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_55439021
quote:

[..]

Dat krediet heeft'ie natuurlijk verdient, door na zijn aantreden die waarheidscommissie op te zetten, waarmee hij eigenlijk thee ging drinken met z'n voormalig vijanden.

Hij had zich ook instant kunnen laten gelden, zoals mugabe dat doet.

De mensen die zich laten verleiden tot: "Ja, maar Mandela heeft dat helemaal niet gedaan, want het was het apartheidsregime dat em veroordeelde " worden bij deze uitgenodigd om eens na te denken.

Het leven is niet zwart-wit, en in ZA was de verdeling dus ook niet "goodguys vs. badguys", waarin Mandela 100% in het vakje 'goodguy' viel. Hij zal ongetwijfeld e.e.a op z'n geweten hebben.

Het laat iig onverlet dat z'n ontmanteling van de apartheidsmaatschappij heel erg netjes gegaan is. Zo 'netjes' als dat dat kan, iig. En daarvoor zal de geschiedenis positief op em terugkijken.
  vrijdag 21 december 2007 @ 12:21:57 #46
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_55439047
No disrespect, maar wat heeft hij eigenlijk betekend?

Volgens mij is het nog steeds een choas en corrupte bende in Z-A, en bestaat apartheid toch zeker wel? Zelfs in omgekeerde vorm nu dacht ik.

Het is wel een van de weinige 'wereldleiders' die altijd oprecht en zeer integer overkwam.
pi_55439066
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 12:13 schreef Monidique het volgende:

[..]

DrWolffenstein: Mooi zo, weer een terrorist minder!
Het zijn jouw woorden.
pi_55439259
Zonder bron geen nieuws...
… pardon me 4 livin', but this is MY world 2!
pi_55439278
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 12:17 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Het is wel interessant, maar doe dan [NWS][GERUCHT] of [SHO][GERUCHT] ofzo ipv een "volwaardig" nieuwsartikeltopic met "een vage kennis heeft van horen zeggen dat...."
Het is niet zo vaag hoor. Hij ligt gewoon op sterven, dat is een feit.
pi_55439309
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 12:30 schreef SCH het volgende:

[..]

Het is niet zo vaag hoor. Hij ligt gewoon op sterven, dat is een feit.
Nee, dat is een gerucht, vooralsnog. Jij hoort het via-via, dat maakt het dus geen feit. Het kan zo zijn, hoor, en ik neem het wel aan, maar jij zou als journalist toch wel moeten weten wat een feit is en wat een gerucht.
pi_55439374
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 12:31 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nee, dat is een gerucht, vooralsnog. Jij hoort het via-via, dat maakt het dus geen feit. Het kan zo zijn, hoor, en ik neem het wel aan, maar jij zou als journalist toch wel moeten weten wat een feit is en wat een gerucht.
Ja, daarom zeg ik ook dat het een feit is. Misschien is het voor jou een gerucht omdat jij het van mij hoort maar ik hoor het van de journalisten in Zuid-Afrika die ons melden dat we er serieus rekening mee houden etc. Dus het is een feit dat hij op sterven ligt.
  vrijdag 21 december 2007 @ 12:35:23 #52
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_55439406
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 12:31 schreef Monidique het volgende:

[..]

Wat is het verschil in deze?
Als de NOS correspondenten in Zuid-Afrika naar de redactie opbellen met de mededeling dat Mandela op sterven ligt en die mededeling bereikt SCH, dan is het een gerucht?
Maar zodra ze diezelfde mededeling in exact dezelfde bewoordingen online gooien, is het een feit?
And now for something completely different, I'm on a horse.
pi_55439419
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 11:59 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

Ik begrijp werkelijk niet waarom een vuige communist, waarvan bekend is dat hij mensen heeft laten executeren en die een groot land bijna aan de grond heeft geholpen, tot voorbeeld voor miljoenen kan zijn geworden.
Okè, de apartheid was fout, maar er waren legio betere oplossingen dan een pseudo-communistische partij met een doodseskader, of niet dan?
We gaan weer voor de bingo in dit topic
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_55439471
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 12:35 schreef NJ het volgende:

[..]

Wat is het verschil in deze?
Als de NOS correspondenten in Zuid-Afrika naar de redactie opbellen met de mededeling dat Mandela op sterven ligt en die mededeling bereikt SCH, dan is het een gerucht?
Maar zodra ze diezelfde mededeling in exact dezelfde bewoordingen online gooien, is het een feit?
Daar kun je inderdaad duizenden topics aan wijten, dus wat feit en gerucht is, goed. SCH zegt gehoord te hebben van zus en zo. Nergens wat te vinden. Niet op televisie, niet op internet. Slechts Fok!forums journalist SCH hoort het via-via. En ik geloof 'm wel, hoor. Maar dat maakt het geen feit en zeker een gerucht. Nu kun je zeggen dat het nog steeds geen feit is als alle persbureau's het melden, dat zal filosofisch allemaal wel kloppen, maar ik wil het dan wel boven de status van 'gerucht' verheffen.
  vrijdag 21 december 2007 @ 12:39:10 #55
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_55439504
Altijd als ik iets lees of hoor over Mandela moet ik altijd aan dit geweldige nummer denken.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 21 december 2007 @ 12:39:35 #56
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_55439514
Zullen we die discussie overhevelen naar het FB topic of een apart topic? Lijkt mij constructiever.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_55439517
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 12:37 schreef Monidique het volgende:
Slechts Fok!forums journalist SCH hoort het via-via
Nou, niet zo via via hoor. Ik kan hier geen interne memo's plaatsen maar het is gewoon een serieus bericht, daarom plaats ik het hier ook nu.
pi_55439530
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 12:39 schreef Dagonet het volgende:
Zullen we die discussie overhevelen naar het FB topic of een apart topic? Lijkt mij constructiever.
pi_55439533
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 12:39 schreef SCH het volgende:

[..]

Nou, niet zo via via hoor. Ik kan hier geen interne memo's plaatsen maar het is gewoon een serieus bericht, daarom plaats ik het hier ook nu.
En dat waardeer ik.
  vrijdag 21 december 2007 @ 12:41:38 #60
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_55439569
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 12:39 schreef popolon het volgende:
Altijd als ik iets lees of hoor over Mandela moet ik altijd aan dit geweldige nummer denken.
Ik aan deze Simple Minds - Mandela Day
http://youtube.com/watch?v=FFnJmz5pWc4
And now for something completely different, I'm on a horse.
pi_55439634
quote:

[..]

Gaat het dan om een gerucht of is hij opgenomen, zijn er dokters langs hoe zit het! Vertel het!
  vrijdag 21 december 2007 @ 13:37:23 #62
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_55440947
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 11:38 schreef SCH het volgende:
voordat ik straks die hele shit weer over me heen krijg, het kan nog duren maar het kan ook zo voorbij zijn, het is in ieder geval dat er serieus rekening mee wordt gehouden en dat alle necro's e.d. uit de kast zijn gehaald. Maar ja, Sharon leeft ook nog steeds
Van mij mag hij nog heel lang blijven leven maar als het op is is het op, hopelijk heeft hij geen pijn en zijn de dierbaren erbij als het afloopt.

(Eigenlijk gewoon een tvp)
be nice or go away
pi_55441292
quote:
Nou, ondanks alle kritiek die je op het moderne ZA kan hebben, heeft Mandela toch een grootse prestatie geleverd door geweldloos de apartheid weten af te schaffen (en de Mugabefout niet te maken) en overigens ook zelf een toonbeeld van waardigheid&vergevingsgezindheid te zijn - en dat na 27 jaar gevangenisstraf.
  vrijdag 21 december 2007 @ 13:51:58 #64
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_55441340
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 13:50 schreef Diederik_Duck het volgende:

Nou, ondanks alle kritiek die je op het moderne ZA kan hebben, heeft Mandela toch een grootse prestatie geleverd door geweldloos de apartheid weten af te schaffen (en de Mugabefout niet te maken) en overigens ook zelf een toonbeeld van waardigheid&vergevingsgezindheid te zijn - en dat na 27 jaar gevangenisstraf.
Mooi gesproken, D_D!
pi_55441827
Dubieus bericht. Als je gaat browsen op Google News (ook internationaal) vind je er niks over. Wel lees je ergens dat Mandela 'zwak' schijnt te zijn en daarom ook niet naar het ANC-partijcongres kon komen.
pi_55442169
-edit-

[ Bericht 98% gewijzigd door paddy op 22-12-2007 20:55:34 ]
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_55442395
Wel vaag dat er nog niks is op CNN en dergelijke dan.
pi_55443321
quote:

[..]

SCH kan het alleen plaatsen als alle leugendetectors uit staan....
  vrijdag 21 december 2007 @ 16:02:54 #70
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_55443495
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 12:39 schreef popolon het volgende:
Idd maar Nelson Mandela is echt een icoon uit de jaren 80 /90
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_55445290
Groots symbool voor de strijd tegen de apartheid. Wel weer tekenend veel reacties voor het type sneu volk hier op fok rondhuppelt
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_55445610
Voor wie geinteresseerd is in Mandela en Zuid Afrika is het een idee om met extra belangstelling naar deze aflevering van Wintergasten te kijken. Tutu is net zo'n icoon in de strijd tegen apartheid
quote:
Aartsbisschop Desmond Tutu
vrijdag 4 januari 2008 20:25 Ned 2
zaterdag 12 januari 2008 13:40 Ned 2 (Herhaling)
Desmond Mpilo Tutu (1931) is de eerste zwarte Anglicaanse Aartsbisschop van Kaapstad (Zuid-Afrika) die in de jaren tachtig wereldberoemd werd vanwege zijn strijd tegen apartheid. In 1984 ontving hij de Nobelprijs voor de Vrede.

Aanvankelijk wilde Tutu arts worden, maar zijn ouders konden die studie niet betalen. Hij ging naar Pretoria Bantu Normal College, een pedagogische academie, en werd leraar. In 1962 vertrok hij naar Londen voor zijn bachelor en Master of Divinity aan King's College. In Engeland werd Tutu voor het eerst serieus geconfronteerd met politieke kwesties, en ervoer hij hoe hij als zwarte man als gelijkwaardig werd behandeld.

In 1986, werd Tutu benoemd tot Aartsbisschop van Kaapstad. In de periode tussen de vrijlating van Nelson Mandela in 1990 en de eerste democratische verkiezingen in 1994, speelde Tutu een prominente rol in de strijd tegen apartheid. Hij riep op tot economische sancties en liep vooraan in protestmarsen tegen het apartheidsregime.

In 1995 werd de Waarheidscommissie aangesteld met Desmond Tutu als voorzitter. De commissie presenteerde in oktober 1998 haar rapport. Na zijn pensioen in 1996 en het voltooien van het rapport was Tutu 2 jaar gastdocent in de Verenigde Staten. In 2000 keerde hij terug naar Zuid-Afrika en sindsdien is hij op allerlei gebieden actief. Vorig jaar ontving hij de Light of Truth Award van de Dalai Lama voor zijn inzet voor Tibet; een prijs die hij moest delen met Hergé, maker de Belgische strip Kuifje in Tibet.

Samen met onder anderen Nelson Mandela en Jimmy Carter vormt Tutu "The Elders"; een groep prominenten die bemiddelt in conflicten en oplossingen aandraagt.

Tutu laat onder meer fragmenten zien uit de musical Stormy Weather, een van de eerste speelfilms die hij tijdens zijn middelbare schooltijd zag, waarin zwarten een hoofdrol spelen. Daarnaast komt zijn favoriete sport rugby aan bod.
pi_55445615
Hoe zou het trouwens met Winnie zijn?
  vrijdag 21 december 2007 @ 17:40:37 #74
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_55445718
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 17:36 schreef SCH het volgende:
Hoe zou het trouwens met Winnie zijn?
Ze is van het zomer vrijgekomen als het goed is, nooit meer iets van gehoord.
quote:
Nomzamo Winifred Zanyiwe Madikizela (26 september 1934 of 1936) beter bekend als Winnie Mandela is een omstreden Zuid-Afrikaans activiste en ex-vrouw van de voormalige president/dissident Nelson Mandela.

Nelson en Winnie trouwden in 1958. Toen Nelson in 1962 werd opgepakt, zette Winnie de strijd tegen de apartheid buiten de gevangenismuren voort, waardoor ze bij de zwarte bevolking van Zuid-Afrika al gauw de bijnaam 'moeder des vaderlands' kreeg.

Haar imago liep in 1991 een behoorlijke deuk op toen ze door de rechtbank schuldig werd bevonden voor haar aandeel in de ontvoering van de 14-jarige Stompie Seipei, een zwarte Zuid-Afrikaan die wegens vermeend verraad was vermoord. Mede hierdoor gingen Nelson en Winnie in april 1992 uit elkaar. In maart 1996 werd de echtscheiding aangevraagd.

In april 2003 werd Winnie veroordeeld tot vijf jaar celstraf, waarvan een jaar voorwaardelijk wegens fraude en diefstal.

Voor deze zaken speelden werd zij in vele landen, waaronder Nederland, op handen gedragen vanwege haar verzet tegen de apartheid. De Nederlandse cabaretier Herman van Veen gaf haar bijvoorbeeld een rol in de door hem geschreven tekenfilmserie over Alfred Jodocus Kwak, waar enige afleveringen een bruin eendje met de naam Winnie in voorkomt. Van Veen wist toen nog niets van de minder aardige kant van Winnie Mandela.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Winnie_Mandela
be nice or go away
pi_55446318
quote:
Geweldig fragment dat zich inderdaad perfect leent om uit zijn context geciteerd te worden. Dat hadden de speechschrijvers van George W. Bush zich toch ook moeten kunnen bedenken.

OT: Na 90 jaren is het ook gewoon een keer op, en hoewel je eindeloos kan discussiëren over de man zelf is de positieve inspiratie die veel mensen uit zijn persoonlijkheid putten reden genoeg om er even bij stil te staan mocht hij binnenkort komen te overlijden.
  vrijdag 21 december 2007 @ 19:47:25 #76
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_55448259
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 17:40 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Ze is van het zomer vrijgekomen als het goed is, nooit meer iets van gehoord.
Mwach
Ze is vandaag juist overal in het wereldnieuws omdat ze de meeste stemmen heeft gekregen in de verkiezing voor de ANC National Executive Committee.
pi_55448531
tvp want er is nog nergens iets over te vinden
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  vrijdag 21 december 2007 @ 21:29:32 #78
11102 knep
Mountainfreak
pi_55450236
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 11:24 schreef Dr.Daggla het volgende:
Sluit ik me bij aan!
pi_55451419
Het is jammer dat mensen als Mandela en Tutu overlijden dit meteen wereldnieuws is. Niet alleen omdat je je dan weer realiseert dat vrijheid niet iets zelfsprekend is en dat er slechts zo weinig mensen zijn die (succesvol) strijden voor die vrijheid. Apartheidsregime pas tien jaar geleden afgeschaft, 'equal but seperate' doctrine pas 50 jaar geleden afgeschaft. En wij allemaal achter onze computers ons respect voor Mandela tonen terwijl we zelf niet in staat zijn om een zelfde offer voor de vrijheid te brengen.
Je echt opwinden moet je nooit doen, want dan word je post heel slecht
Stroompost, wat een uitvinding!
pi_55451511
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 22:19 schreef Age_Bijkaart het volgende: En wij allemaal achter onze computers ons respect voor Mandela tonen terwijl we zelf niet in staat zijn om een zelfde offer voor de vrijheid te brengen.
Wij moeten massaal richting bv. China trekken om daar te gaan protesteren?
pi_55451891
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 13:50 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

inderdaad - je ziet geen spoortje haat of wrok; er zijn maar heel weinig mensen die zo in het leven kunnen staan na zo'n verleden.
pi_55451930
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 22:22 schreef VoreG het volgende:

[..]

Wij moeten massaal richting bv. China trekken om daar te gaan protesteren?
Dat is inderdaad ook niet voor te stellen en we weten ook allebei dat het niet gaat gebeuren. En dat maakt het tragisch. Want over een jaar of 50 wordt hier niet een topic geopend over Mandela maar over Zi Lu Yang en toont iedereen zijn respect voor de man of vrouw die de mensenrechtenn in China aan de kaak heeft gesteld.
pi_55452000
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 22:41 schreef Age_Bijkaart het volgende:

[..]

Dat is inderdaad ook niet voor te stellen en we weten ook allebei dat het niet gaat gebeuren. En dat maakt het tragisch. Want over een jaar of 50 wordt hier niet een topic geopend over Mandela maar over Zi Lu Yang en toont iedereen zijn respect voor de man of vrouw die de mensenrechtenn in China aan de kaak heeft gesteld.
Maar dat is toch logisch dat zoiets door iemand in het eigen land gebeurt?
Het is in Nederland en de meeste Westerse landen niet nodig.
pi_55452671
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 22:44 schreef VoreG het volgende:

[..]

Maar dat is toch logisch dat zoiets door iemand in het eigen land gebeurt?
Het is in Nederland en de meeste Westerse landen niet nodig.
Vergeet niet dat de apartheid in een westers land als de VS ook pas in de jaren zestig verdween. Dat hoewel de meerderheid van de blanken anti-apartheid was ze toch niet samen met de zwarten de straat op gingen. Zo lang geleden is dat niet. Daarnaast waarom is het logisch dat het moet gebeuren door iemand in het land zelf? Omdat onze positie niet in het geding is hoeven wij geen vuist te maken? Dat is de realiteit, het egoistische van de mens en daarom misschien ook logisch. Maar dat is in iedergeval niet een logica om trots op te zijn.
  zaterdag 22 december 2007 @ 12:16:57 #85
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_55460641
-edit-

[ Bericht 94% gewijzigd door paddy op 22-12-2007 20:58:11 ]
pi_55460919
Wat in Zuid-Afrika natuurlijk echt heel bijzonder is geweest, is die waarheidscommissie. Natuurlijk duurt het nog decennia voor het land er weer bovenop is maar dat heeft zoveel goed gedaan.

Verder moet Mandela natuurlijk niet heilig verklaard worden. Hij is ook maar een mens met zijn feilen en falen. Maar zijn levensverhaal kan wel een inspiratiebron zijn. Bovendien is mijn relatie van start gegaan in de week dat hij werd vrijgelaten dus dat heeft ook altijd nog iets bijzonders.
  zaterdag 22 december 2007 @ 13:57:41 #87
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_55462544
tvp
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_55462673
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 14:00 schreef Kadesh het volgende:

[..]
-edit-
Ontopic.

[ Bericht 13% gewijzigd door paddy op 22-12-2007 21:05:30 ]
pi_55462693
ik dacht dat ie allang eh...
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  zaterdag 22 december 2007 @ 14:09:11 #90
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_55462785
Jeutje...
Ook voor mij is dit iemand die altijd heel vele indruk op me gemaakt heeft.

* Brighteyes heeft ook nog steeds spijt als haren op d'r hoofd dat ze niet op tijd was om een trip naar Robben Island te boeken afgelopen zomer...
pi_55462855
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 23:12 schreef Age_Bijkaart het volgende:

[..]

Vergeet niet dat de apartheid in een westers land als de VS ook pas in de jaren zestig verdween. Dat hoewel de meerderheid van de blanken anti-apartheid was ze toch niet samen met de zwarten de straat op gingen. Zo lang geleden is dat niet. Daarnaast waarom is het logisch dat het moet gebeuren door iemand in het land zelf? Omdat onze positie niet in het geding is hoeven wij geen vuist te maken? Dat is de realiteit, het egoistische van de mens en daarom misschien ook logisch. Maar dat is in iedergeval niet een logica om trots op te zijn.
Ja klopt en daar stond toch een inwoner uit dat land zelf voor op?
Het zijn altijd mensen uit het eigen land die voor verandering moeten zorgen en het liefst nog uit de onderdrukte groepering, omdat juist die tot de onderdrukten aanspreekt, dat kan je niet van buiten af.
pi_55462982
quote:
komt weer een malloot met een Amerikaanse/Israelische vlag voorbij,waarom zijn bijna al die gasten met een Amerika vlag idioten ?
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
  Moderator zaterdag 22 december 2007 @ 14:29:35 #93
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_55463192
Ik vond wel dit: http://www.news24.com/New(...)1442_2242520,00.html

Ik hoop dat het gewoon nog goed met hem gaat.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  zaterdag 22 december 2007 @ 14:56:43 #94
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_55463687
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 12:41 schreef NJ het volgende:

[..]

Ik aan deze Simple Minds - Mandela Day
http://youtube.com/watch?v=FFnJmz5pWc4
Die's ook mooi.

Mandela's ill health runours dismissed

Hmm.

Verder niet veel te vinden via de newssearch: http://newsnow.co.uk/newsfeed/?search=mandela&x=0&y=0
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_55464038
-edit- laat maar hangen
Love is a difficult thing, but you can not without it!
pi_55465264
quote:

[..]

Net zo serieus als jou Idols geneuzel?
pi_55468001
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 16:27 schreef AchJa het volgende:

[..]

Net zo serieus als jou Idols geneuzel?
Nee, dat was een project, dit is de waarheid.
Maar, we gaan het nu weer over Mandela hebben.
  zaterdag 22 december 2007 @ 19:21:44 #98
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_55469307
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 18:26 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee, dat was een project, dit is de waarheid.
Maar, we gaan het nu weer over Mandela hebben.
Waarheid?

Nelson Mandela ligt op sterven

Rumours that former president Nelson Mandela's health has taken a turn for the worse are completely unfounded, according to his spokesperson.
  zaterdag 22 december 2007 @ 19:45:55 #99
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_55469970
Het was neem ik aan de waarheid dat de correspondenten in Z-A dit bericht door hebben gegeven.
Die waarheid.

Of dat bericht dan wel of niet klopt is weer een andere waarheid.
  zaterdag 22 december 2007 @ 19:48:46 #100
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_55470048
-edit- Een PM met uitleg gestuurd

[ Bericht 44% gewijzigd door paddy op 22-12-2007 21:21:03 ]
  zaterdag 22 december 2007 @ 19:50:32 #101
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_55470096
Ja maar goed BE, bij Prins Bernard was 'ie ook bijna een maand te vroeg.

Toen zijn SCH en ik nog op 't SBS6 nieuws geweest.
  zaterdag 22 december 2007 @ 19:51:12 #102
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_55470111
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 19:50 schreef popolon het volgende:
Ja maar goed, bij Prins Bernard was 'ie ook bijna een maand te vroeg.
En?
  zaterdag 22 december 2007 @ 19:52:35 #103
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_55470145
-edit-

[ Bericht 87% gewijzigd door paddy op 22-12-2007 21:22:10 ]
  zaterdag 22 december 2007 @ 19:55:16 #104
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_55470221
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 19:52 schreef popolon het volgende:

[..]

Dan moet je bij de NWS mods zijn, ik haal niks weg hier.
Gastslotje dan? Omdat het bijna kerst is?
  zaterdag 22 december 2007 @ 19:56:07 #105
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_55470237
quote:

I know, maar het feit dat er nu dus op andere sites bevestigd wordt dat er rumours zijn zegt toch dat SCH dit niet uit zijn duim zuigt.

Oh, en Nembrionic... wat Popolon zegt, ik kom zo zelden in NWS dat ik daar echt niet edit.
pi_55470250
quote:

Maar wat is het probleem?
  zaterdag 22 december 2007 @ 20:00:30 #107
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_55470346
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 19:56 schreef SCH het volgende:

[..]

Maar wat is het probleem?
Wat waren we goed toen he?

Maar het wordt dus ontkent door z'n waarnemer.
pi_55470494
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:00 schreef popolon het volgende:

[..]

Wat waren we goed toen he?

Maar het wordt dus ontkent door z'n waarnemer.
Ik heb een hekel aan zaakwaarnemers die geloof ik nooit zo.
  zaterdag 22 december 2007 @ 20:06:39 #109
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_55470527
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:05 schreef VoreG het volgende:

[..]

Ik heb een hekel aan zaakwaarnemers die geloof ik nooit zo.
Ik ben het Nederlandse woord voor 'spokesperson' kwijt.
  zaterdag 22 december 2007 @ 20:09:56 #110
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_55470631
woordvoerder.
pi_55470649
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:06 schreef popolon het volgende:

[..]

Ik ben het Nederlandse woord voor 'spokesperson' kwijt.
Leugenaar
  zaterdag 22 december 2007 @ 20:13:39 #112
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_55470764
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:09 schreef Nembrionic het volgende:
woordvoerder.

Maar dit is dus al het nieuws over Mandela de laatste dagen.
pi_55470963
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:13 schreef popolon het volgende:

[..]

Maar dit is dus al het nieuws over Mandela de laatste dagen.
Weet ik popo. Het is ook nog niet zo in het nieuws. Het kan ook nog wel een tijdje duren wellicht. We kunnen dit topic ook sluiten totdat er meer nieuws is als sommigen er jeuk van krijgen. Wat ik zeg klopt, er is melding gemaakt van zijn kritieke situatie en bij ons is de organisatie in werk gesteld voor op het moment dat het gaat gebeuren. Maar ik heb geen idee hoe kritiek het is en hoe lang het eventueel nog gaat duren: hij schijnt niet echt een ziekte te hebben maar gewoon op te zijn, zal wel moeilijk in te schatten zijn dan.

[ Bericht 5% gewijzigd door paddy op 22-12-2007 21:23:16 ]
pi_55471014
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:19 schreef SCH het volgende:

[..]

Weet ik popo. Het is ook nog niet zo in het nieuws. Het kan ook nog wel een tijdje duren wellicht. We kunnen dit topic ook sluiten totdat er meer nieuws is als sommigen er jeuk van krijgen. Wat ik zeg klopt, er is melding gemaakt van zijn kritieke situatie en bij ons is de organisatie in werk gesteld voor op het moment dat het gaat gebeuren. Maar ik heb geen idee hoe kritiek het is en hoe lang het eventueel nog gaat duren: hij schijnt niet echt een ziekte te hebben maar gewoon op te zijn, zal wel moeilijk in te schatten zijn dan.
Waarom is hier dan niks over terug te vinden?

[ Bericht 6% gewijzigd door paddy op 22-12-2007 21:23:35 ]
  zaterdag 22 december 2007 @ 20:22:11 #115
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_55471043
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:19 schreef SCH het volgende:

[..]

p.s. heb je die jurk nog?
Ja ok, die beste man is gewoon oud natuurlijk. Maar met de term 'op sterven liggen' denk ik aan iets wat vrij snel over kan zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door paddy op 22-12-2007 21:24:09 ]
pi_55471104
Gezien zijn hoge leeftijd is de kans groot dat hij spoedig komt te overlijden. Als hij komt te overlijden zal er ontzettend veel aandacht voor bestaan en alle (wereld)leiders zullen van zich laten horen en waarschijnlijk zijn begrafenis bezoeken.
pi_55471250
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:21 schreef VoreG het volgende:

[..]

Waarom is hier dan niks over terug te vinden?
omdat hij niet op sterven ligt.

de man is oud, zijn gezondheid laat te wensen over, zoals wel vaker voorkomt bij 90+ ers, en ja, dan zit je al snel raak, hè, als je een slag om de arm houdt zoals "het kan nog even duren, het kan ook nu zijn, of morgen, of volgende week, of volgende maand "
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_55471603
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:28 schreef milagro het volgende:

[..]

omdat hij niet op sterven ligt.
Hoe weet je dat?

Wat duurde het lang voor je hier was. Daar doe ik het niet voor hoor

Maar je gelooft niet dat er een memo is met als titel 'Mandela ligt op sterven'? Want dat lieg ik echt niet.
pi_55471640
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:22 schreef popolon het volgende:

[..]

Ja ok, die beste man is gewoon oud natuurlijk. Maar met de term 'op sterven liggen' denk ik aan iets wat vrij snel over kan zijn.
Ja, die indruk kreeg ik ook, vandaar dit topic.
pi_55471669
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 19:21 schreef popolon het volgende:

[..]

Waarheid?

Nelson Mandela ligt op sterven

Rumours that former president Nelson Mandela's health has taken a turn for the worse are completely unfounded, according to his spokesperson.
Maar goed SCh had dus gewoon gelijk met de mededeling dat er geruchten gaan over het op sterven liggen van Mandela.
pi_55471686
Om hem nou direct de man van de eeuw te noemen gaat wel erg ver.
pi_55471730
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:41 schreef Dementor het volgende:
Om hem nou direct de man van de eeuw te noemen gaat wel erg ver.
Dat gaat erg ver inderdaad. Maar voor Zuid Afrika en misschien wel heel Afrika komt hij flink in de buurt denk ik.
  zaterdag 22 december 2007 @ 20:43:39 #123
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_55471764
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:40 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maar goed SCh had dus gewoon gelijk met de mededeling dat er geruchten gaan over het op sterven liggen van Mandela.
Da's wel erg scherp duke, daar kan ik niet tegen op.
pi_55471769
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:38 schreef SCH het volgende:

[..]

Hoe weet je dat?

Wat duurde het lang voor je hier was. Daar doe ik het niet voor hoor

Maar je gelooft niet dat er een memo is met als titel 'Mandela ligt op sterven'? Want dat lieg ik echt niet.
je wil te graag de fokscoop hebben, SCH, en dat is weinig professioneel, ook al is het maar op Fok...

die man ligt pas op sterven zodra het BEVESTIGD is, niet omdat je zegt een memo te hebben waarop staat dat het gerucht gaat dat Mandela op sterven zou liggen, onbevestigd dus.

en om dan later terug te krabbelen door met slagen om de arm te komen, is weer zo typisch SCH...
gaat hij over 2 weken dood met of zonder ziekbed, kan jij altijd zeggen "ik zei het toch???"
pi_55471817
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:43 schreef milagro het volgende:

[..]

je wil te graag de fokscoop hebben, SCH, en dat is weinig professioneel, ook al is het maar op Fok...
Juist niet, ik twijfel er juist erg over omdat ik weet dat ik dit soort geleuter over me heen krijg. Heb er ook alweer spijt van.
quote:
die man ligt pas op sterven zodra het BEVESTIGD is, niet omdat je zegt een memo te hebben waarop staat dat het gerucht gaat dat Mandela op sterven zou liggen, ombevestigd.
Het is bevestigd.
quote:
en om dan later terug te krabbelen door met slagen om de arm te komen, is weer zo typisch SCH...
gaat hij over 2 weken dood, kan jij altijd zeggen "ik zei het toch???"
Alsof het mij verder wat boeit om daar eer mee in te leggen.

Het leek mij gewoon aardig om het te melden maar als jij er verder zo'n punt van wil maken dan doen we het toch lekker niet.
pi_55471911
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:45 schreef SCH het volgende:

[..]

Juist niet, ik twijfel er juist erg over omdat ik weet dat ik dit soort geleuter over me heen krijg. Heb er ook alweer spijt van.
[..]

Het is bevestigd.
[..]

Alsof het mij verder wat boeit om daar eer mee in te leggen.

Het leek mij gewoon aardig om het te melden maar als jij er verder zo'n punt van wil maken dan doen we het toch lekker niet.
ik er een punt van maken

het hele topic staat er vol mee, mafkeesje, met gemaakte punten

je komt er gewoon te vroeg mee, en ms wel onterecht... het zijn hele hele vage geruchten, via een memo dat jij toevallig niet mag laten zien hier, nou, zeg dan gewoon niets, simpel

oh en sterkte Nelson, hou vol, hè, al was het maar om SCH te pesten
(oe, schande!)
pi_55471971
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:48 schreef milagro het volgende:

[..]

ik er een punt van maken

het hele topic staat er vol mee, mafkeesje, met gemaakte punten

je komt er gewoon te vroeg mee, en ms wel onterecht... het zijn hele hele vage geruchten, via een memo dat jij toevallig niet mag laten zien hier, nou, zeg dan gewoon niets, simpel

oh en sterkte Nelson, hou vol, hè, al was het maar om SCH te pesten
(oe, schande!)
Je wilt het dus liever niet weten? Mij best hoor.
Dagonet en NJ vonden het wel boeiend. Jammer dat je altijd weer op deze toer gaat
  zaterdag 22 december 2007 @ 20:59:10 #128
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_55472282
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:50 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik wil het weten als het officieel bekend is. Niet van SCH die niets aan te voeren heeft en terwijl het complete internet stil is rondom dit verhaal.
pi_55472321
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:59 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Ik wil het weten als het officieel bekend is.
Prima, dan wacht je daar toch op en volg je dit topic niet
pi_55472416
weg off topic

[ Bericht 96% gewijzigd door rutger05 op 22-12-2007 21:25:39 ]
pi_55472524
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:50 schreef SCH het volgende:

[..]

Dagonet en NJ vonden het wel boeiend. Jammer dat je altijd weer op deze toer gaat
ach jee, de bekende "teleurstelling"... nu nog de gespeelde verontwaardiging, de gefakete gekwetstheid en we zijn er weer

succes, SCH , moge hij maar gauw sterven dan, dan kun je je gelijk halen
pi_55472545
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:08 schreef milagro het volgende:

[..]

ach jee, de bekende "teleurstelling"... nu nog de gespeelde verontwaardiging, de gefakete gekwetstheid en we zijn er weer

succes, SCH , moge hij maar gauw sterven dan, dan kun je je gelijk halen
Ga koken mensch
maar over welk gelijk heb je in het godsnaam?
  zaterdag 22 december 2007 @ 21:12:51 #133
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_55472660
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:00 schreef SCH het volgende:

[..]

Prima, dan wacht je daar toch op en volg je dit topic niet
Ik volgde dit topic in eerste instantie omdat jij, kneus van het jaar, het wederom presteerde om het als officieel te brengen. Heb je het nou al door of niet?
pi_55472752
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:12 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Ik volgde dit topic in eerste instantie omdat jij, kneus van het jaar, het wederom presteerde om het als officieel te brengen. Heb je het nou al door of niet?
Oh, we gaan schelden
Ik heb het niet anders gemeld dan het is!
pi_55472802
mandela is een nobody.
  zaterdag 22 december 2007 @ 21:17:41 #136
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_55472834
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:15 schreef SCH het volgende:

[..]

Oh, we gaan schelden
Voorspelbaar +5
quote:
Ik heb het niet anders gemeld dan het is!
Jawel. Dat heb je wel.

Je bracht: [NWS] Nelson Mandela ligt op sterven.
Je TT had moeten vermelden dat het een GERUCHT was.
  zaterdag 22 december 2007 @ 21:18:12 #137
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_55472847
Ik ga naar de kroeg. Lekker eindeloos ouwehoeren op precies dezelfde manier. Maar dan wel onder het genot van een Belgisch bier.
pi_55472876
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:17 schreef Nembrionic het volgende:
Je bracht: [NWS] Nelson Mandela ligt op sterven.
Je TT had moeten vermelden dat het een GERUCHT was.
Het is geen gerucht en ik mag niet liegen.
pi_55472912
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:59 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Ik wil het weten als het officieel bekend is.
Wat doe je dan op een internetforum om aan nieuws te komen? Niet echt een plek waar enkel officieel bevestigd nieuws te vinden is.
pi_55472974
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:18 schreef SCH het volgende:

[..]

Post dan gewoon een (paar) bron(nen). Dergelijk nieuws zou al snel de aandacht krijgen wereldwijd. Misschien is het interessanter om een topic te openen over wat er gaat gebeuren na Mandela's overlijden. Gaat het ANC uiteenvallen, komt er misschien zelfs een burgeroorlog.
pi_55473018
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:21 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Post dan gewoon een (paar) bron(nen). Dergelijk nieuws zou al snel de aandacht krijgen wereldwijd.
Niet zolang er geen communique is uitgegaan.
quote:
Misschien is het interessanter om een topic te openen over wat er gaat gebeuren na Mandela's overlijden. Gaat het ANC uiteenvallen, komt er misschien zelfs een burgeroorlog.
Dat kan hier toch ook?
pi_55473032
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:21 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Post dan gewoon een (paar) bron(nen).
Hij zegt het toch al in z'n eerste zin dat het van de tamtam afkomt. Dat het dus geen officieel nieuws is.
  zaterdag 22 december 2007 @ 21:25:39 #143
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_55473110
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

Wat doe je dan op een internetforum om aan nieuws te komen? Niet echt een plek waar enkel officieel bevestigd nieuws te vinden is.
Ik kom niet speciaal op Fok om aan nieuws te komen.
Maar de truuk van een NWS artikel is dat je er een BRON bij leverd.
SCH heeft een geschiedenis van het openen van topics met daarin een bewering zonder BRON.

De bronvermelding kun je als bevestiging zien.

Nu bracht SCH het als nieuws, zonder bron en met een TT die misleidend is.
Daarmee alleen maar het gerucht verder verpreidend. Dat is niet de bedoeling.
  zaterdag 22 december 2007 @ 21:26:13 #144
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_55473130
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:23 schreef du_ke het volgende:

[..]

Hij zegt het toch al in z'n eerste zin dat het van de tamtam afkomt. Dat het dus geen officieel nieuws is.
Dan moet je het niet als nieuws brengen en in SHO gaan zitten.
  zaterdag 22 december 2007 @ 21:26:53 #145
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_55473158
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:18 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat je niet MAG liegen betekent nog niet dat je het niet doet.
Het is wel een gerucht. Er is geen officiele bevestiging.
pi_55473216
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:25 schreef Nembrionic het volgende:

SCH heeft een geschiedenis van het openen van topics met daarin een bewering zonder BRON.
Wat een bullshit. Als er iemand trouw en zorgvuldig met bronnen is in de OP ben ik het wel. En als ik geen officiele bron heb, meld ik dat ook netjes, zoals hier. En de crew besloot al op page 1 dat het relevant was maar jij blijft maar mekkeren waardoor het een gemier van jewelste wordt.
pi_55473241
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:26 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Dat je niet MAG liegen betekent nog niet dat je het niet doet.
Het is wel een gerucht. Er is geen officiele bevestiging.
Nee, inderdaad. Die correspondenten zullen dat melden omdat ze om aandacht verlegen zitten ofzo?
pi_55473255
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:25 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Ik kom niet speciaal op Fok om aan nieuws te komen.
Maar de truuk van een NWS artikel is dat je er een BRON bij leverd.
Tja nogmaals als je enkel bevestigd nieuws zoekt zit je op het fokforum verkeerd
quote:
De bronvermelding kun je als bevestiging zien.

Nu bracht SCH het als nieuws, zonder bron en met een TT die misleidend is.
Daarmee alleen maar het gerucht verder verpreidend. Dat is niet de bedoeling.
Heb je z'n eerste zin gelezen?
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:26 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Dan moet je het niet als nieuws brengen en in SHO gaan zitten.
Wat heeft Mandela met SHO te maken
pi_55473266
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:23 schreef du_ke het volgende:

[..]

Serieus nieuws is altijd nieuws en nieuws wordt zo snel als mogelijk is gebracht.
  Donald Duck held zaterdag 22 december 2007 @ 21:35:22 #150
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_55473465
Ik vond hem goed in Se7en
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_55474146
quote:
Zelda la Grange said her office had been flooded with inquiries.

"Rumours have again surfaced about Mr Mandela's well-being. Mr Mandela is in the former Transkei (his hometown in the Eastern Cape Province) where he is enjoying the festive season with his family," SAPA quoted her as saying.

"He is due back in Johannesburg only towards the end of January."

http://africa.reuters.com/top/news/usnBAN239787.html

Deze gaat dus dicht. Het is geen NWS meer.

-edit- en weer open dus.
En wat een persoonlijk gebagger tegen een medeuser, trouwens

[ Bericht 5% gewijzigd door paddy op 22-12-2007 22:48:48 ]
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_55475183
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:56 schreef paddy het volgende:

[..]

http://africa.reuters.com/top/news/usnBAN239787.html

Deze gaat dus dicht. Het is geen NWS meer.
En wat een persoonlijk gebagger tegen een medeuser, trouwens
En weer open dus.

Bericht spreekt OP tegen.
pi_55476091
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 22:29 schreef rutger05 het volgende:

Bericht spreekt OP tegen.
Mja, ik weet het...en er is dus besloten hem toch open te houden.
En ja, het is niet meer dan een gerucht op dit moment. we zien wel. Ik neem best wel aan dat Reuters behoorlijk betrouwbaar is, dus twijfel niet aan mijn link.

We zien wel.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_55479115
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 22:55 schreef paddy het volgende:

[..]

Mja, ik weet het...en er is dus besloten hem toch open te houden.
En ja, het is niet meer dan een gerucht op dit moment. we zien wel. Ik neem best wel aan dat Reuters behoorlijk betrouwbaar is, dus twijfel niet aan mijn link.

We zien wel.
Tuurlijk is Reuters betrouwbaar, de vraag is in hoeverre die woordvoerder van Mandela de waarheid spreekt of dat die ergens in het midden ligt en hij ziek of zwak is of misschien weer wat is opgekrabbeld. In ieder geval waren die geruchten er dus, dat zal dus ook op die manier Nederland hebben bereikt.
pi_55486501
quote:
Op zondag 23 december 2007 00:21 schreef SCH het volgende:

[..]

Tuurlijk is Reuters betrouwbaar, de vraag is in hoeverre die woordvoerder van Mandela de waarheid spreekt of dat die ergens in het midden ligt en hij ziek of zwak is of misschien weer wat is opgekrabbeld. In ieder geval waren die geruchten er dus, dat zal dus ook op die manier Nederland hebben bereikt.
Het is niet iets dat men daar gelijk openlijk zou zeggen omdat dan de shit best weleens gelijk los kan barsten.
En dat het einde nabij is voor hem... redelijk logisch op die leeftijd dat daar om de haverklap geruchten over zullen zijn.

Wat iemand anders al zei: het is jammer dat zijn opvolgers niet eens in zijn schaduw kunnen staan.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_55486712
quote:
Op zondag 23 december 2007 12:27 schreef nokwanda het volgende:

Wat iemand anders al zei: het is jammer dat zijn opvolgers niet eens in zijn schaduw kunnen staan.
Nee, dat zou je hem dan wel kunnen verwijten, dat hij niet echt goed voor zijn opvolging heeft gezorgd. Al is dat lastig als je zo lang in het gevang zit.
pi_55486782
quote:
Op zondag 23 december 2007 12:36 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee, dat zou je hem dan wel kunnen verwijten, dat hij niet echt goed voor zijn opvolging heeft gezorgd. Al is dat lastig als je zo lang in het gevang zit.
Dat is niet iets dat ik hem zou verwijten
Hij heeft een aanzet gedaan en de ANC leden kiezen zelf. (hoewel je je kunt afvragen op basis van wat, maar da's weer een andere discussie)
Hij heeft ook gezegd het daarna los te zullen laten en heeft regelmatig een tegengestelde mening getoond in de afgelopen jaren Mbeki.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_55486900
over een uurtje of twee kan ik bellen met wat mensen in ZA. Vraag me af welke geruchten daar zelf de ronde doen
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_55488044
Ik hoop dat het bij geruchten blijft.
pi_55490245
Onder de gewone bevolking is er niets bekend. Wat Paddy zegt dus.
Er is uberhaupt niets over naar buiten gebracht.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  zondag 23 december 2007 @ 14:50:03 #161
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_55490610
Topic Sluiten dus!
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_55490799
quote:
Op zondag 23 december 2007 14:36 schreef nokwanda het volgende:
Onder de gewone bevolking is er niets bekend. Wat Paddy zegt dus.
Er is uberhaupt niets over naar buiten gebracht.
Wel opvallend. Waarom komt een woordvoerder dan uiteindelijk met die boodschap. Misschien dat er toch beleid op zit om niet teveel onrust te veroorzaken, zeker in deze tijd met die wisselingen in de macht.
pi_55492904
ow well, als ik Mandela was en moest toezien dat Zzzzzuma aan de macht kwam, zou ik ook sterven van pure ellende
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  maandag 24 december 2007 @ 14:28:59 #164
124676 RobertoCarlos
  maandag 24 december 2007 @ 14:36:19 #165
124676 RobertoCarlos
pi_55514343
De bronnen van TS:
quote:
Weekblad Elsevier, 10 maart 2007 (met als omslag de titel 'Je eerste huis')

Pagina 44

Mandela leeft nog

Extremistische Afrikaners speculeren over onheil na de 'dood' van oud-president Nelson Mandela

De afgelopen weken werd Zuid-Afrika opgeschrikt door via sms en e-mail verspreide verhalen dat oud-president Nelson Mandela aan een hartaanval zou zijn overleden. De regering zou dit nieuws krampachtig geheim proberen te houden; het leger zou in staat van opperste paraatheid verkeren en het verlof voor alle officieren zou zijn ingetrokken.

Dood Mandela, hier met zijn vrouw, zou wraak op blanken ontketenen

De verspreiders van deze berichten adviseerden alle blanken om eten en benzine te hamsteren, en om de steden te verlaten zodra het nieuws van Mandela's overlijden officieel bekend was gemaakt. Op het platteland zouden boerderijen beschikbaar zijn om de gevluchten op te vangen.

De reden voor de voorgestelde volksverhuizing was dat de zwarte bevolking op de dag van de begrafenis van de Grote Verzoener massaal wraak zou nemen voor de eeuwen van kolonialisme en apartheid, te beginnen in Johannesburg. De wraakactie had verschillende codenamen: Uhuru, Nacht van de Lange Messen, Rode Oktober, Operatie Blanke Schoonmaak en IJzeren Adelaar. Er zouden in Pretoria al 38.000 kapmessen zijn verkocht en ladingen machinegeweren en bommen afgeleverd bij het plaatsje Mosselbaai.
http://www.stormfront.org(...)ll-alive-371130.html
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_55514448
quote:
Op maandag 24 december 2007 14:36 schreef RobertoCarlos het volgende:
De bronnen van TS:
[..]

Nee hoor. Maar misschien speelt dit best mee in de geruchtenstroom, maar dit is van maart man.
pi_55514764
quote:
Op maandag 24 december 2007 14:36 schreef RobertoCarlos het volgende:
De bronnen van TS:
[..]

Met die houding roepen ze het haast over zichzelf af
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  maandag 24 december 2007 @ 15:10:50 #168
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_55515155
quote:
Op maandag 24 december 2007 14:41 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee hoor. Maar misschien speelt dit best mee in de geruchtenstroom, maar dit is van maart man.
Als ze dat gerucht lang genoeg volhouden kunnen ze vanzelf een keer zeggen: zie je wel!
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  maandag 24 december 2007 @ 15:20:39 #170
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_55515252
quote:
Op maandag 24 december 2007 15:16 schreef nokwanda het volgende:
Als ze dat gerucht lang genoeg volhouden kunnen ze vanzelf een keer zeggen: zie je wel!
SCH heet in het echte leven volgens mij Piers Corbijn.
pi_55515318
quote:
Op maandag 24 december 2007 15:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

aahhh, doe niet zo gemeen. Zo ene is ie der niet. SCH is okay
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_55515321
Mandela dood, Mbeki eruit, Zuma erin. Joepie...
pi_55515338
quote:
Op maandag 24 december 2007 15:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Piersch is het dan
pi_55515444
quote:
Op maandag 24 december 2007 15:23 schreef vanRillandBath het volgende:
Mandela dood, Mbeki eruit, Zuma erin. Joepie...
Noh, met een beetje mazzel wordt Zuma alsnog veroordeeld en dan staat de schone en meer gepruimde Khgalema Mothlanthe, Secretary General, te wachten om de taak over te nemen.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  maandag 24 december 2007 @ 15:30:54 #175
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_55515468
quote:
Op maandag 24 december 2007 15:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

Plagiaat! De nacht van de lange messen is al eens gebruikt!
Misschien moet je het trivia-gedeelte op de pagina eens lezen.
pi_55515570
quote:
The renewal of the non-proliferation treaty was described as important "for the welfare of the whole world and the new world order."
Aldus onze wereldverbeteraar Nelson (in The Philadelphia Inquirer (October 1994)).
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')