Dus je stookt CO2 neutraal, het autorijden compenseer je alleen voor dat deel dat je wel hebt laten groeien maar niet hebt verstookt. (Maar van 9 ha moet je volgens mij bijna het hele dorp kunnen verwarmen)quote:Op woensdag 19 december 2007 09:59 schreef DS4 het volgende:
Het waren echt drassige weilanden met bomen er tussen. Het is nu dat er overal bomen staan. En ze groeien nog steeds.
Dat is te makkelijk en geen argument. Van CO2 in de lucht hebben we (naar alle waarschijnlijkheid) last, van vaste vormen niet. Je hoeft dus alleen te kijken hoe je in de cyclus het gehalte in de atmosfeer kunt beperken.quote:Mijn stelling is dat bij het kringloopverhaal er nooit wat te compenseren valt, want alle CO2 is of opgeslagen, of in de lucht. De verhouding daarvan wijzigt, maar het totaal blijft in wezen gelijk.
Over dat laatste kunnen we kort zijn: nee.quote:Op woensdag 19 december 2007 10:23 schreef Monolith het volgende:
De cijfers die ik hanteerde waren inderdaad alweer een paar jaar oud en China heeft de laatste tijd flink meer CO2 uitgestoten. De ontwikkeling in opkomende landen als China en India is ook inderdaad best zorgelijk. Het lijkt nog maar de vraag of je in dergelijke landen ook de ontwikkeling gaat zien die in het Westen waarbij de uitstoot relatief steeds minder ging groeien t.o.v. de welvaart.
Maar voor die extra uitstoot die china en india produceren krijgen hun een welvaartsstijging en wij ook. De grote vraag is alleen wordt er per product meer uitgestoten. Omdat er steeds meer schaalvergroting door de globalisatie plaats vind wordt het produceren ook steeds energie efficienter.quote:Op woensdag 19 december 2007 10:49 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Over dat laatste kunnen we kort zijn: nee.
Een van de belangrijkste redenen waarom wij relatief minder extra zijn gaan gebruiken, is vanwege het verplaatsen van de maakindustrie naar lage lonenlanden. Al die energie stoten China en India nu uit. Dat wij dus minder extra uit lijken te stoten is dus erg vertekenend en zeker niet zomaar door te trekken voor China en India.
Mwoa, je mag best wat minder efficiënt werken om die stoomboot vol te gooien met ranzige stookolie.quote:Op woensdag 19 december 2007 10:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar voor die extra uitstoot die china en india produceren krijgen hun een welvaartsstijging en wij ook. De grote vraag is alleen wordt er per product meer uitgestoten. Omdat er steeds meer schaalvergroting door de globalisatie plaats vind wordt het produceren ook steeds energie efficienter.
En het is ook iets wat tot nog toe nauwelijks in de praktijk is gebracht.........................quote:Op woensdag 19 december 2007 10:02 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet achterlijk. Dat maakt nl. dat de reductie (of vermindering van van de groei, net wat de afspraak is) het goedkoopst te realiseren. Sterker nog: dit is veruit het sterkste punt van Kyoto: verhandelbare emissierechten.
Ik denk sowieso dat het niet realistisch is om ieder land "per inwoner" dezelfde welvaart te laten hebben! Per oppervlak, of desnoods per zonnestraling per oppervlak (een redelijke maat voor plantengroei) is veel realistischer. Bevolkingsexplosies zijn namelijk per definitie niet duurzaam, en dat hoeft van mij niet beloond te worden. Incl. Nederland trouwens.quote:Op woensdag 19 december 2007 10:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat neemt echter niet weg dat het natuurlijk lastig te verkopen is dat dit soort landen hun uitstoot drastisch moeten verminderen terwijl ze nog lang niet op het niveau van de Westerse landen zitten.
Wanneer de stookolie subtiantieel duurder wordt verdwijnt het voordeel van geodkope productie in verweggistan vanzelf.quote:Op woensdag 19 december 2007 11:05 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Mwoa, je mag best wat minder efficiënt werken om die stoomboot vol te gooien met ranzige stookolie.
Dat lijkt me een vrij stompzinnig criterium. Dan zou bijvoorbeeld Canada 130x meer CO2 mogen uitstoten dan Nederland met een bevolking die ongeveer het dubbele van de Nederlandse bevolking is. Ik ben sowieso geen voorstander van dergelijke maatregelen aangezien ze in de praktijk toch nauwelijks gerealiseerd worden, maar deze suggestie getuigt al helemaal niet van enige realiteitszin. Als afspraken tussen landen onderling enige kans van slagen willen hebben, dan moet er niet een gigantische scheefgroei in de uitstoot / inwoner zitten aangezien die gerelateerd is aan de welvaart / inwoner.quote:Op woensdag 19 december 2007 11:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik denk sowieso dat het niet realistisch is om ieder land "per inwoner" dezelfde welvaart te laten hebben! Per oppervlak, of desnoods per zonnestraling per oppervlak (een redelijke maat voor plantengroei) is veel realistischer. Bevolkingsexplosies zijn namelijk per definitie niet duurzaam, en dat hoeft van mij niet beloond te worden. Incl. Nederland trouwens.
Dus we gaan mensenrechten (recht op eigendom) en EU recht (recht op vrij verkeer van personen) schenden?quote:Op woensdag 19 december 2007 10:08 schreef Gijsbrecht2 het volgende:
Rijken gaan dan een forse (nieuwe) emigratiebelasting betalen.
Het ging om het argument dat de rijken veel meer uitstoot zouden hebben, wat ernstig te betwijfelen valt, althans: door degene die de stelling poneerde allerminst werd onderbouwd.quote:Op woensdag 19 december 2007 10:40 schreef en_door_slecht het volgende:
Nog een klein detail: er is in NL ongeveer 0,21 ha grond per inwoner. Als jij dus die volledige 9 ha nodig hebt om neutraal te stoken, dan snap je dat de schoen ergens anders gaat wringen.
Nou, dan mag ik toch die geplante boompjes meetellen? Dan helpt het aanplanten van bos waar het nu nog niet is toch om het CO2 gehalte in de lucht te beperken?quote:Van CO2 in de lucht hebben we (naar alle waarschijnlijkheid) last, van vaste vormen niet. Je hoeft dus alleen te kijken hoe je in de cyclus het gehalte in de atmosfeer kunt beperken.
Dat dan de gemiddelde PC-tractor chauffeur voortaan met de speedboot naar de zaak moet.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:52 schreef Kadesh het volgende:
SCH
[..]
Wat is precies het probleem als de temp. een paar graden stijgt?
Canada heeft duizenden keren meer bossen dan Nederland, wat is er dan zo raar aan?quote:Op woensdag 19 december 2007 11:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat lijkt me een vrij stompzinnig criterium. Dan zou bijvoorbeeld Canada 130x meer CO2 mogen uitstoten dan Nederland met een bevolking die ongeveer het dubbele van de Nederlandse bevolking is. Ik ben sowieso geen voorstander van dergelijke maatregelen aangezien ze in de praktijk toch nauwelijks gerealiseerd worden, maar deze suggestie getuigt al helemaal niet van enige realiteitszin. Als afspraken tussen landen onderling enige kans van slagen willen hebben, dan moet er niet een gigantische scheefgroei in de uitstoot / inwoner zitten aangezien die gerelateerd is aan de welvaart / inwoner.
en wat is DAAR het probleem van?quote:Op woensdag 19 december 2007 17:48 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dat dan de gemiddelde PC-tractor chauffeur voortaan met de speedboot naar de zaak moet.
Daar lijkt het wel op maar ja het zijn rijken dan mag dat hequote:Op woensdag 19 december 2007 12:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dus we gaan mensenrechten (recht op eigendom) en EU recht (recht op vrij verkeer van personen) schenden?
Macroscopisch gezien zijn rijken voor veel meer CO2 uitstoot verantwoordelijk dan armen. Maar op microscopisch niveau zitten er allerlei haken en ogen aan. Je opmerking was in mijn ogen dus ook terecht.quote:Op woensdag 19 december 2007 13:01 schreef DS4 het volgende:
Het ging om het argument dat de rijken veel meer uitstoot zouden hebben, wat ernstig te betwijfelen valt, althans: door degene die de stelling poneerde allerminst werd onderbouwd.
Ja en nee. Als je ze later weer opstookt en er dan geen nieuwe weer neerzet, mag je dat niet meetellen voor je autorijden. En die indruk kreeg ik wel een beetje.quote:Nou, dan mag ik toch die geplante boompjes meetellen? Dan helpt het aanplanten van bos waar het nu nog niet is toch om het CO2 gehalte in de lucht te beperken?
Zoals je weet, is eigendom diefstal.quote:Op woensdag 19 december 2007 12:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dus we gaan mensenrechten (recht op eigendom) en EU recht (recht op vrij verkeer van personen) schenden?
Ik zei niet dat het idee per definitie raar was, maar dat het totaal niet realistisch was. Jou lijkt dit idee praktisch uitvoerbaar?quote:Op woensdag 19 december 2007 18:13 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Canada heeft duizenden keren meer bossen dan Nederland, wat is er dan zo raar aan?
Als er een boom verdwijnt, komt er ook een terug. Volgens mij moet dat zelfs...quote:Op woensdag 19 december 2007 21:24 schreef en_door_slecht het volgende:
Als je ze later weer opstookt en er dan geen nieuwe weer neerzet
Vanuit het perspectief van jaloerse have-nots misschien...quote:Op woensdag 19 december 2007 21:33 schreef Gijsbrecht2 het volgende:
Zoals je weet, is eigendom diefstal.
Welke gare ambtenaar staat dat voor je 9 ha te tellen?quote:Op woensdag 19 december 2007 21:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als er een boom verdwijnt, komt er ook een terug. Volgens mij moet dat zelfs...
Regen is aantoonbaar minder zuur geworden. Leve de roetfilters.quote:Op woensdag 19 december 2007 18:42 schreef more het volgende:
Jaren geleden ging de wereld aan zure regen ten onder, terwijl de regen nog steeds even "zuur" is en nu hebben ze weer een nieuwe rage: CO2.
Fuck het milieu, leve mijn V8 (zie sig)
Juist, die bossen van jou zijn een kringloop. Het ene jaar wordt CO2 opgenomen en het andere jaar weer geëmitteerd. Dat is mooi en draagt niet bij aan het broeikaseffect maar doet er ook niets aan af. Netto over een langere periode is een bos CO2-neutraal (even afgezien van de energiekosten van onderhoud!) en is de kringloop gesloten. Zoals je zegt: het is een kringloop.quote:Op woensdag 19 december 2007 09:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Open haard.
[..]
Dus nu gaan we het kringloopverhaal zo vertalen dat er alleen maar CO2 bij kan komen? Het is een kringloop, dat klopt. Maar laten we wel eerlijk blijven: bezie het dan van twee kanten als een kringloop.
[..]
Dan komen we terug op mijn aloude boodschap: kijk niet naar CO2, want het is misleidend.
Ha, dit is leuk. Drie mensen die wel kunnen rekenen!quote:Op woensdag 19 december 2007 09:42 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Nee, dat is niet waar. Als je wilt weten wat jouw invloed is op de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer, kun je heel goed redeneren zoals Kees22 doet. Een volgroeid bos neemt geen noemenswaardige hoeveelheid CO2 meer op. Als je dat bos nu gaat kappen, het hout gebruiken en vervolgens gaat claimen dat je je CO2 uitsloot van het vliegen of autorijden staat te compenseren door daar nieuw bos te planten, dan is dat onzin. Hij hanteert dus helemaal niet dan weer wel en dan weer niet die kringloop. Hij is daar heel consistent. Mij zelfs iets te consistent. Want zijn feitelijke claim is dat je met nieuw bos waar bos stond tot er mensen kwamen geen fossiel CO2 kan compenseren. Ik stel dat dat met wat boekhouden wel kan. Het eind van het verhaal is nl. dat de houthakker z'n verantwoordelijkheid niet neemt en ook zonder mijn investeringen geen nieuw bos aan zou leggen.
@DS4: Jij gaat uit van de toestand die je aantrof en die je nu verbetert. Zolang de bomen groeien, zou je kunnen zeggen dat ze de CO2 uit je auto opnemen. Maar als je dan consequent bent, moet je je auto (of die van je erfgenamen of kopers) weg doen zodra je die bomen gaat oogsten. Want bij de groei van de nieuwe bomen wordt alleen de emissie van de gekapte bomen gecompenseerd.quote:Op woensdag 19 december 2007 09:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het waren echt drassige weilanden met bomen er tussen. Het is nu dat er overal bomen staan. En ze groeien nog steeds.
[..]
Mijn stelling is dat bij het kringloopverhaal er nooit wat te compenseren valt, want alle CO2 is of opgeslagen, of in de lucht. De verhouding daarvan wijzigt, maar het totaal blijft in wezen gelijk.
RemcoDelft heeft wel degelijk een punt.quote:Op woensdag 19 december 2007 10:02 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet achterlijk. Dat maakt nl. dat de reductie (of vermindering van van de groei, net wat de afspraak is) het goedkoopst te realiseren. Sterker nog: dit is veruit het sterkste punt van Kyoto: verhandelbare emissierechten.
Goed argument! Had ik niet aan gedacht. Zo kun je misschien ook wel Kyoto halen: vuilnis exporteren.quote:Op woensdag 19 december 2007 10:49 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Over dat laatste kunnen we kort zijn: nee.
Een van de belangrijkste redenen waarom wij relatief minder extra zijn gaan gebruiken, is vanwege het verplaatsen van de maakindustrie naar lage lonenlanden. Al die energie stoten China en India nu uit. Dat wij dus minder extra uit lijken te stoten is dus erg vertekenend en zeker niet zomaar door te trekken voor China en India.
Kijk, dit lijkt me een fundamentele vraag: volgens welk criterium verdelen we de ellende?quote:Op woensdag 19 december 2007 11:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik denk sowieso dat het niet realistisch is om ieder land "per inwoner" dezelfde welvaart te laten hebben! Per oppervlak, of desnoods per zonnestraling per oppervlak (een redelijke maat voor plantengroei) is veel realistischer. Bevolkingsexplosies zijn namelijk per definitie niet duurzaam, en dat hoeft van mij niet beloond te worden. Incl. Nederland trouwens.
Geen idee. Maar ik heb er geen probleem mee. Om nu tegen de regels in te gaan alleen omdat het kan...quote:Op woensdag 19 december 2007 21:59 schreef en_door_slecht het volgende:
Welke gare ambtenaar staat dat voor je 9 ha te tellen?
Nee, maar wel met energiegebruik. Er zijn aardig wat open haardjes die gestookt kunnen worden met het hout. Daardoor hoeft er op dat moment minder gas verstookt te worden. Dus die CO2 die de lucht in gaat, gaat idd. wel de lucht in, maar heb jij al gerekend tot het punt 0. Nou, dan is het dus toch compensatie. De som klopt anders gewoon niet.quote:Op donderdag 20 december 2007 00:31 schreef Kees22 het volgende:
Dat heeft niets, maar dan ook niets te maken met je autogebruik.
Dat staat haaks op het feit dat er in NL nog nooit zoveel bossen zijn geweest als thans. Factor 1,5 vanaf 50 jaar terug nota bene. Nederland was moerasland.quote:Op donderdag 20 december 2007 00:51 schreef Kees22 het volgende:
Veel bossen worden, naar ik begrepen heb, geplant op grond die vroeger bebost was, maar kaalgekapt voor landbouw.
Gelet op de tijd dat een boom goed groeit en het overschot aan opslag t.o.v. verbruik (niet in het minst omdat ik ook bewust met energie om ga) heb ik rond de tijd dat ik alleen maar plant wat eerder gekapt is zoveel opgespaard dat ik dat waarschijnlijk niet meer op krijg.quote:@DS4: Jij gaat uit van de toestand die je aantrof en die je nu verbetert. Zolang de bomen groeien, zou je kunnen zeggen dat ze de CO2 uit je auto opnemen. Maar als je dan consequent bent, moet je je auto (of die van je erfgenamen of kopers) weg doen zodra je die bomen gaat oogsten. Want bij de groei van de nieuwe bomen wordt alleen de emissie van de gekapte bomen gecompenseerd.
My name is DrWolffenstein and I approve this message.quote:Op maandag 17 december 2007 16:11 schreef MrX1982 het volgende:
War on Freedom.
Nu staat Duyvendak sowieso niet bekend om enige vorm van realiteitszin maar dit begint toch zeer enge vormen aan te nemen. Maar zelf is hij wel met het vliegtuig naar Bali gegaan? Wat een grenzeloze hypocrisie.
Ik vraag me dan alleen af hoeveel fijnstof door het verstoken van hout de lucht ingeblazen wordt. Als ik soms door wijken fiets stinkt het wel zo erg, dat ik me niet kan voorstellen waarom ze nog steeds open haarden niet verboden hebben. Verder is de verbranding van hout in je open haard heel romantisch maar totaal niet efficient.quote:Op donderdag 20 december 2007 09:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, maar wel met energiegebruik. Er zijn aardig wat open haardjes die gestookt kunnen worden met het hout. Daardoor hoeft er op dat moment minder gas verstookt te worden. Dus die CO2 die de lucht in gaat, gaat idd. wel de lucht in, maar heb jij al gerekend tot het punt 0. Nou, dan is het dus toch compensatie. De som klopt anders gewoon niet.
Dat gebeurt wel, het duurt alleen even voordat alles verbouwd is. Twence is b.v. afval aan het stoken, haalt dat elektriciteit uit en de restwarmte gaat de stadsverwarming in.quote:Op donderdag 20 december 2007 10:33 schreef Basp1 het volgende:
Wat dan eigenlijk nog veel triester is dat we niet meer elektriciteitscentrales aanpassen om de restwarmte voor grootschalig stadsverwarming projecten gebruiken.
Fijnstof... Ook al zo'n mooie hype.quote:Op donderdag 20 december 2007 10:33 schreef Basp1 het volgende:
Ik vraag me dan alleen af hoeveel fijnstof door het verstoken van hout de lucht ingeblazen wordt.
Gevalletje perceptie. Deze klacht heb ik echt nog nooit gehoord.quote:Als ik soms door wijken fiets stinkt het wel zo erg, dat ik me niet kan voorstellen waarom ze nog steeds open haarden niet verboden hebben.
Dat is waar.quote:Verder is de verbranding van hout in je open haard heel romantisch maar totaal niet efficient.
Die voetafdruk. Ik heb mij pas geleden laten voorlichten daarover door iemand met verstand van zaken. Wat blijkt? Er wordt een hele hoop niet meegenomen in de berekening. Ik kan het zo niet herhalen, maar de conclusie was duidelijk: staaltje propaganda.quote:Je zou per hoofd van de bevolking in de hele wereld moeten kijken wat de voetafdruk is die we maken
Sorry, maar mijn stelling is dat itt Duyvendak ik van mening ben dat we niet naar het inkomen van iemand moeten kijken.quote:Of zou het zo moeten zijn in jou optiek dat iedereen die genoeg geld heeft om een flinke lap grond te kopen wel nog iets van fossiel brandstoffen mag gebruiken en de rest niet meer.
Als Duyvendak zich naar nou eens druk over ging maken...quote:Wat dan eigenlijk nog veel triester is dat we niet meer elektriciteitscentrales aanpassen om de restwarmte voor grootschalig stadsverwarming projecten gebruiken.
Hout verbranden geeft niet zo zeer fijn stof, het stof is daar veel te groot voor.quote:Op donderdag 20 december 2007 10:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik vraag me dan alleen af hoeveel fijnstof door het verstoken van hout de lucht ingeblazen wordt. Als ik soms door wijken fiets stinkt het wel zo erg, dat ik me niet kan voorstellen waarom ze nog steeds open haarden niet verboden hebben. Verder is de verbranding van hout in je open haard heel romantisch maar totaal niet efficient.
Vraag je energiebedrijf anders eens waarom ze niet gewoon iedereen groene stroom leveren, als dat toch niet duurder is... Want het slaat nergens op dat je je er voor moet aanmelden!quote:Op donderdag 20 december 2007 01:07 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Een energiebedrijf wilde mij groene stroom leveren (dat willen ze allemaal wel!). Deze stroom werd opgewekt door windmolens te bouwen aan de oostkust van China. De hoeveelheid stroom die daar opgewekt zou worden, mochten ze mij leveren als groene stroom.
volgens mij krijgen ze anders geen subsidie, ik wil me afmelden voor groene stroom want ik ben tegen bijna alle vormen van subsidie en zeker deze.. echter aanmelden is binnen 2 seconden gebeurt en ik moet nog uitzoeken hoe ik er vanaf kom..quote:Op donderdag 20 december 2007 12:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Vraag je energiebedrijf anders eens waarom ze niet gewoon iedereen groene stroom leveren, als dat toch niet duurder is... Want het slaat nergens op dat je je er voor moet aanmelden!
quote:Op donderdag 20 december 2007 12:43 schreef Basp1 het volgende:
Ik meld me alleen aan voor groene stroom als deze ook echt groen is , en dus niet door een verbrandingsproces geproduceerd wordt, liefts moet het duurzaam opgewekt worden, maar zelfs nuclaire stroom vindt ik al groener dan verbranding van grondstoffen. Wat doen we nu halen we schillen van de koffieboeren op en verstoken een gedeelte hiervan tot zogenaamd groene stroom.
Ik zou wel een wat cijfertjes willen zien hoeveel mensen in nederland nu eigenlijk groene stroom afnemen en hoeveel men nu eigenlijk maar kan opwekken. (ow over de cijfers van remco heen gekeken)
Da's ook zo'n mooie grap hè! In de Zembla docu over 'groene stroom' vertelde een Essent medewerker trots dat men houtschilfers vanuit Canada verscheepte, om er in Nederland 'groene stroom' van op te wekken. Alsof het transport van dat spul niet meer energie kost dan dat het ooit bij verbranding oplevert...quote:Op donderdag 20 december 2007 12:43 schreef Basp1 het volgende:
Wat doen we nu halen we schillen van de koffieboeren op en verstoken een gedeelte hiervan tot zogenaamd groene stroom.
Nee, dat kost niet meer energie!quote:Op donderdag 20 december 2007 20:33 schreef Kritski het volgende:
[..]
Da's ook zo'n mooie grap hè! In de Zembla docu over 'groene stroom' vertelde een Essent medewerker trots dat men houtschilfers vanuit Canada verscheepte, om er in Nederland 'groene stroom' van op te wekken. Alsof het transport van dat spul niet meer energie kost dan dat het ooit bij verbranding oplevert...![]()
"neppe" groene stroom hoeft niet perse efficient te zijn.quote:Op donderdag 20 december 2007 20:55 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nee, dat kost niet meer energie!
(hoe denk je dat ze anders ooit olie kunnen transporteren?)
OK, maar als ik me goed herinner relateerde jij je bos aan je auto, en niet aan de cv van jezelf of de buren!quote:Op donderdag 20 december 2007 09:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, maar wel met energiegebruik. Er zijn aardig wat open haardjes die gestookt kunnen worden met het hout. Daardoor hoeft er op dat moment minder gas verstookt te worden. Dus die CO2 die de lucht in gaat, gaat idd. wel de lucht in, maar heb jij al gerekend tot het punt 0. Nou, dan is het dus toch compensatie. De som klopt anders gewoon niet.
Misverstand!quote:Op donderdag 20 december 2007 09:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat staat haaks op het feit dat er in NL nog nooit zoveel bossen zijn geweest als thans. Factor 1,5 vanaf 50 jaar terug nota bene. Nederland was moerasland.
Dat laatste ben ik met je eens. Maar is dat een valide argument?quote:[..]
Gelet op de tijd dat een boom goed groeit en het overschot aan opslag t.o.v. verbruik (niet in het minst omdat ik ook bewust met energie om ga) heb ik rond de tijd dat ik alleen maar plant wat eerder gekapt is zoveel opgespaard dat ik dat waarschijnlijk niet meer op krijg.
Bijplanten helpt weldegelijk. Het is natuurlijk eindig, maar het helpt. En we zijn wereldwijd aan het bijplanten. Immers, de oppervlakte van de aarde die bebost zijn, groeit. Het is dan ook een dempende factor die wellicht meer tijd geeft om alternatieve energiebronnen te ontdekken. Daarnaast is het gewoon een aardig gebied voor dieren, maar ook mens. Want zeg nu zelf: het is een aardige plek om te vertoeven.
Jaja, ik ben ook niet gek! (Tenminste: als ik op tijd mijn pilletjes slik, merk je er niks van!)quote:Op donderdag 20 december 2007 12:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Vraag je energiebedrijf anders eens waarom ze niet gewoon iedereen groene stroom leveren, als dat toch niet duurder is... Want het slaat nergens op dat je je er voor moet aanmelden!
Enige statistieken:
-2 % van de elektriciteit in Nederland wordt "groen" opgewekt (en dan nog voornamelijk door afvalverbranding)
-20% van de huishoudens heeft "groene stroom".
Over atoomstroom zou ik me geen illusies maken!quote:Op donderdag 20 december 2007 12:43 schreef Basp1 het volgende:
Ik meld me alleen aan voor groene stroom als deze ook echt groen is , en dus niet door een verbrandingsproces geproduceerd wordt, liefts moet het duurzaam opgewekt worden, maar zelfs nuclaire stroom vindt ik al groener dan verbranding van grondstoffen. Wat doen we nu halen we schillen van de koffieboeren op en verstoken een gedeelte hiervan tot zogenaamd groene stroom.
Ik zou wel een wat cijfertjes willen zien hoeveel mensen in nederland nu eigenlijk groene stroom afnemen en hoeveel men nu eigenlijk maar kan opwekken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |