Andere energie-technologie.quote:[b]Op dinsdag 18 december 2007 13:45
Wat voor opties zien jullie dan nog meer om onze co2 uitstoot te verminderen en toch op dezelfde manier als we nu leven door te kunnen gaan.
Nee, nooit mag het zo zijn dat iemand iets niet mag alleen omdat een probleem niet goed aangepakt kan worden. En in dit geval maakt het ook nog eens geen reet uit, de olieproductie blijft op 100% hangen, waar het alweer enige tijd op ligt. Wijnand zal toch echt met serieuze oplossingen moeten komen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 14:19 schreef Basp1 het volgende:
Ze vervuilen meer tov de armen en aangezien we in onze wereld nog steeds niet in staat zijn de vervuiling als een normale factor in de prijzen te verrekenen zou dit een methode kunnen zijn.
Hoe zou het dan moeten volgens jou, en met een kijk op de weerld waarin we ons nu bevinden?quote:Op dinsdag 18 december 2007 14:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[q]
Daartoe zijn we niet in staat omdat we eigendomsrechten niet respecteren. Dat zou dan ook aangepakt moeten worden in plaats van deze absurde "We kunnen het niet verrekenen dus we storten het maar in de staatskas" redenering.
Ik ken geen enkel bedrijf wat uit eigen intitiatief maatregelen genoemen heeft om milieubewuster bezig te zijn. Verder is het natuurlijk van de ratten besnuffeld dat burgers een factor 2 meer voor hun energie betalen dan bedrijven. Hierdoor verdwijnt ook voor bedrijven een stimulans om zuiniger met energie om te gaan.quote:Ook daarbij maak je weer de fout een land als een op zichzelf staande entiteit te zien dat kan handelen namens haar burgers. Dat is echter de bron van alle ellende. Mensen in arme landen moeten de volledige vrijheid krijgen hun lot te verbeteren, dus om te werken, te handelen en ja om de schoorstenen te laten roken. Dat is het allerbeste voor henzelf en uiteindelijk ook voor het milieu.
Ik loop dagelijks met mijn ogen open maar kan toch niet zeggen dat een vrije makrt in elke facet van onze samenleving werkt. Met als meest recente voorbeeld de subprime crisis die door de FED weer gesteund wordt. De fed die ook tot de vrije makrt behoord.quote:Vrije markten werken, overheden falen, om die feiten te zien hoef je slechts je ogen open te doen.
Dat is leuk en aardig natuurlijk, maar het is natuurlijk lekker scheef om een ontwikkelde economie als die van de VS te vergelijken met opkomende economieën als China en India. Op de meeste landen lijkt een kuznets curve van toepassing als het gaat om de verhouding tussen BNP en CO2 uitstoot d.w.z. dat tot een bepaald niveau stijging van het BNP relatief meer CO2 uitstoot, maar voorbij een zekere hoogte van het BNP de CO2 uitstoot relatief minder snel toeneemt. Daarnaastis de CO2 uitstoot / inwoner in de VS een factor 8 groter dan in China en een factor 20 groter dan in India.quote:Op dinsdag 18 december 2007 14:27 schreef Schepseltje het volgende:
ook leuk.. de landen die Kyoto hebben ondertekend hebben de grootste stijging CO2 uitstoot
De CO2 uitstoot door Kyoto-landen is 21% gegroeid sinds 1997. De uitstoot van de VS groeide 6%. De Nederlandse vervuiling groeide met 12%.
http://www.americanthinker.com/blog/2007/12/kyoto_schmyoto.html
waarom mag je nederland niet met de VS vergelijken?quote:Op dinsdag 18 december 2007 14:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is leuk en aardig natuurlijk, maar het is natuurlijk lekker scheef om een ontwikkelde economie als die van de VS te vergelijken met opkomende economieën als China en India. Op de meeste landen lijkt een kuznets curve van toepassing als het gaat om de verhouding tussen BNP en CO2 uitstoot d.w.z. dat tot een bepaald niveau stijging van het BNP relatief meer CO2 uitstoot, maar voorbij een zekere hoogte van het BNP de CO2 uitstoot relatief minder snel toeneemt. Daarnaastis de CO2 uitstoot / inwoner in de VS een factor 8 groter dan in China en een factor 20 groter dan in India.
Dat mag best. Dan kun je je bijvoorbeeld afvragen waarom in de VS de uitstoot per inwoner twee keer zo hoog ligt. Het ging me er meer om dat het betreffende artikeltje 'landen die het Kyoto protocol ondertekend hebben' afzette tegen de VS. Terwijl zich in de eerste groep ook veel ontwikkelings- en ontwikkelende landen bevinden.quote:Op dinsdag 18 december 2007 15:00 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
waarom mag je nederland niet met de VS vergelijken?
je bedoelt andersom toch.. Nederland stoot 2x meer uit dan de VSquote:Op dinsdag 18 december 2007 15:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat mag best. Dan kun je je bijvoorbeeld afvragen waarom in de VS de uitstoot per inwoner twee keer zo hoog ligt.
Nee.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:30 schreef kawotski het volgende:
[..]
je bedoelt andersom toch.. Nederland stoot 2x meer uit dan de VS
Nee. Als je Amerika gaat vergelijken met, bijvoorbeeld, de Europese Unie, dan stoot de Europese Unie minder uit per persoon per dollar, of weet ik veel hoe dat wilt meten. Dat komt omdat Amerika al geruime tijd een vervuilendere economie had dan de EU (exclusief de nieuwe lidstaten), waardoor Amerika meer kan doen om de vervuiling tegen te gaan. Zie het als een Turkije of een Wit-Rusland met een economische groei van 15%.quote:Op dinsdag 18 december 2007 16:30 schreef kawotski het volgende:
[..]
Vervuiling van eigendom compenseren. Dat zal soms niet altijd meevallen om vast te stellen maar het is de enige heilzame weg.quote:Op dinsdag 18 december 2007 14:37 schreef Basp1 het volgende:
Hoe zou het dan moeten volgens jou, en met een kijk op de weerld waarin we ons nu bevinden?
Omdat ze niet verplicht zijn vervuiling van eigendom te compenseren maar dit kunnen afkopen bij de overheid.quote:Ik ken geen enkel bedrijf wat uit eigen intitiatief maatregelen genoemen heeft om milieubewuster bezig te zijn.
Dat is een grapje zeker?quote:Ik loop dagelijks met mijn ogen open maar kan toch niet zeggen dat een vrije makrt in elke facet van onze samenleving werkt. Met als meest recente voorbeeld de subprime crisis die door de FED weer gesteund wordt. De fed die ook tot de vrije makrt behoord.
Zolang er grof geld voor wordt betaald, vind ik het vrij normaal dat de burger er iets fatsoenlijks voor terug ziet. Jij betaald toch ook niet met een glimlach de nota van je waterbedrijf voor een druppeld pisstraaltje bruin water uit je kraan?quote:du_ke schreef:
Wat hij zegt is namelijk niet heel onlogisch, de overheid kan toch niet alle vormen van mobiliteit tot in de eeuwigheid blijven faciliteren?
De Autobahn 31, in Duitsland...quote:Maar goed kom maar op met voorbeelden waar private marktpartijen de fysieke infrastructuur beter, goedkoper en toegankelijker hebben gerealiseerd. Ben reuze benieuwd
Dat denk ik ook. Het ontbreekt aan daadkracht. Maar dat kan ik investeerders niet kwalijk nemen met die 324325 voorschriften, normen en procedures die in Nederland van toepassing zijn als je een stukje asfalt aan wil leggen. En als je dan eindelijk door de hele rompslomp heen bent torpedeert Milieudefensie je plan bij de rechter omdat je een zin in je rapportage niet met een hoofdletter bent begonnen.quote:De technologie om tol te heffen is er wel. Maar dat maakt tolwegen in een land als Nederland nog niet rendabel
Dus we moeten eerst een hoop regels afschaffen voordat de vrije markt haar werk kan doen. Dan kan je milieu en maatregelen tegen geluidsoverlast wel op je buik schrijven.quote:Op dinsdag 18 december 2007 19:58 schreef Kritski het volgende:
[..]
Zolang er grof geld voor wordt betaald, vind ik het vrij normaal dat de burger er iets fatsoenlijks voor terug ziet. Jij betaald toch ook niet met een glimlach de nota van je waterbedrijf voor een druppeld pisstraaltje bruin water uit je kraan?
[..]
De Autobahn 31, in Duitsland...![]()
[..]
Dat denk ik ook. Het ontbreekt aan daadkracht. Maar dat kan ik investeerders niet kwalijk nemen met die 324325 voorschriften, normen en procedures die in Nederland van toepassing zijn als je een stukje asfalt aan wil leggen. En als je dan eindelijk door de hele rompslomp heen bent torpedeert Milieudefensie je plan bij de rechter omdat je een zin in je rapportage niet met een hoofdletter bent begonnen.
Zolang bedrijven vervuiling bij de overheid af kunnen betalen zal je altijd vervuiling houden, alleen met heel erg veel meer belastingen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 21:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dus we moeten eerst een hoop regels afschaffen voordat de vrije markt haar werk kan doen. Dan kan je milieu en maatregelen tegen geluidsoverlast wel op je buik schrijven.
Twee keer meer dan = drie keer zoveel alsquote:Op dinsdag 18 december 2007 16:30 schreef kawotski het volgende:
[..]
1) En wat ga je met die bomen doen als ze kaprijp zijn? Vroeg of laat komt de vastgelegde CO2 weer vrij. En als je pech hebt, rotten ze weg en wordt veel CH4 gevormd, dat een veel sterker broeikasgas is dan CO2. Goed bosbeheer is heel leuk en nuttig en moet zeker gebeuren, maar vliegen of autorijden compenseren met bomen planten is onzin.quote:Op dinsdag 18 december 2007 13:57 schreef DS4 het volgende:
1) [..]
Nieuw, oud, enz. Relatief veel nieuw.
[..]
3 tot 15 in NL (hangt ook erg van de boomsoorten af), ik reken dus met 9 gemiddeld.
[..]
Het gaat ook om energieverbruik totaal en niet alleen om die auto... Bovendien komt die olie toch ook van (onder meer) hele oude boompjes..
[..]
Hoezo? Het wordt opgenomen. Het gaat toch om de CO2 die in de lucht zit?
[..]
Dat vind ik dan wel weer onzin.
[..]
2) Reken hier niet te hard op. Andere energiebronnen, dat zal het worden. Alleen al omdat welvaart anders inrichten bij mensen die nu nog geen stromend water hebben en/of elektriciteit niet zo heel makkelijk gaat. Sterker nog: die mensen willen meer welvaart en zal het werkelijk jeuken of het een graad warmer wordt. En terecht als je iedere dag maar moet afwachten of je genoeg te eten hebt.
Het is niet alsof CO2 het enige probleem in de wereld is....
[..]
Alternatieven energiebronnen.
Dit gaat niet helemaal op. Dat achtertuin voorbeeld is i.d.d. zeer twijfelachtig, want w.s. stonden er bomen voordat er bomen werden geplant. Dan schiet je er niets mee op. Maar buiten Europa wordt en werd, met name in Azië, Afrika en Zuid-Amerika in heel hoog tempo ontbost. Dat kun je wel compenseren. Omdat het daar niet vanzelf gaat, kan hier iemand die kosten op zich nemen en op die manier -indirect- toch bijdragen aan het terugdringen van de totale CO2 uitstoot. Het is wat creatief boekhouden, maar het mes snijdt hier wel aan twee kanten, want naast extra bomen houden we er minder erosie en wateroverlast aan over.quote:Op dinsdag 18 december 2007 23:08 schreef Kees22 het volgende:
[..]
1) En wat ga je met die bomen doen als ze kaprijp zijn? Vroeg of laat komt de vastgelegde CO2 weer vrij. En als je pech hebt, rotten ze weg en wordt veel CH4 gevormd, dat een veel sterker broeikasgas is dan CO2. Goed bosbeheer is heel leuk en nuttig en moet zeker gebeuren, maar vliegen of autorijden compenseren met bomen planten is onzin.
OK, je kunt het hout vergassen, zoals in de oorlog gebeurde. Dan geef ik je nog een kans.
Nou en of dat dat opgaat!quote:Op woensdag 19 december 2007 00:34 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Dit gaat niet helemaal op. Dat achtertuin voorbeeld is i.d.d. zeer twijfelachtig, want w.s. stonden er bomen voordat er bomen werden geplant. Dan schiet je er niets mee op. Maar buiten Europa wordt en werd, met name in Azië, Afrika en Zuid-Amerika in heel hoog tempo ontbost. Dat kun je wel compenseren. Omdat het daar niet vanzelf gaat, kan hier iemand die kosten op zich nemen en op die manier -indirect- toch bijdragen aan het terugdringen van de totale CO2 uitstoot. Het is wat creatief boekhouden, maar het mes snijdt hier wel aan twee kanten, want naast extra bomen houden we er minder erosie en wateroverlast aan over.
Open haard.quote:Op dinsdag 18 december 2007 23:08 schreef Kees22 het volgende:
1) En wat ga je met die bomen doen als ze kaprijp zijn?
Dus nu gaan we het kringloopverhaal zo vertalen dat er alleen maar CO2 bij kan komen? Het is een kringloop, dat klopt. Maar laten we wel eerlijk blijven: bezie het dan van twee kanten als een kringloop.quote:Vroeg of laat komt de vastgelegde CO2 weer vrij.
Dan komen we terug op mijn aloude boodschap: kijk niet naar CO2, want het is misleidend.quote:Goed bosbeheer is heel leuk en nuttig en moet zeker gebeuren, maar vliegen of autorijden compenseren met bomen planten is onzin.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |