Bronquote:GroenLinks wil mobiliteitsverbod voor rijken
(Novum) - Mensen met hoge inkomens mogen in de toekomst minder autorijden, reizen en recreëren. Dat idee opperde GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duijvendak maandag tijdens een debat in de Tweede Kamer over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). "Het recht op mobiliteit is een recht waar een einde op zit."
Duijvendak, net terug van de klimaattop op Bali, hekelde het gebrek aan urgentie bij zijn collega's voor wat betreft het klimaatprobleem. "Hoeveel kilometer asfalt is er zojuist voorgesteld door de verschillende fracties, hoeveel ton extra CO2?" Duijvendak zei het gevoel te hebben omringd te zijn door struisvogels.
Volgens hem is het onvermijdelijk dat er op termijn een einde komt aan het recht van Nederlanders op mobiliteit. "We kunnen niet eindeloos wegen en vliegvelden blijven aanleggen." Omdat mensen met een hoog inkomen doorgaans meer reizen, recreëren en doorgaans verder van hun werk wonen, moeten zij als eerste worden beperkt in hun mobiliteit, meent Duyvendak. Concrete voorstellen had hij nog niet.
Zijn voorstel kwam hem op forse kritiek te staan van regeringspartij CDA. "U bent net ingevlogen vanuit Bali en gebruikt grote woorden. Wijs dan een groep aan die niet meer mobiel mag zijn.", zei Ger Koopmans (CDA).
Politici kunnen het goede voorbeeld geven door plezier reisjes af te schaffen (en die auto met chauffeur) en het video-conferencing te beoefenen.quote:Op maandag 17 december 2007 16:11 schreef MrX1982 het volgende:
War on Freedom.
Nu staat Duyvendak sowieso niet bekend om enige vorm van realiteitszin maar dit begint toch zeer enge vormen aan te nemen. Maar zelf is hij wel met het vliegtuig naar Bali gegaan? Wat een grenzeloze hypocrisie.
Maatregelen zijn altijd voor anderen.quote:Op maandag 17 december 2007 16:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Politici kunnen het goede voorbeeld geven door plezier reisjes af te schaffen (en die auto met chauffeur) en het video-conferencing te beoefenen.
Lachen is gezond.quote:Op maandag 17 december 2007 16:37 schreef heiden6 het volgende:
Duyvendak spoort toch niet, en dat was al algemeen bekend, dus vanwaar nog de ophef in dit topic?
2009 gaat iedereen (met het vliegtuig) naar Noorwegen waar ze (voor de Afrikaanse deelnemers) de verwarming lekker hoog zetten.quote:Op maandag 17 december 2007 16:35 schreef ElectricEye het volgende:
Als overtuigd conservatief rechtse anti-GroenLinkser vind ik dat ex-terrorist Duijvendak gelijk heeft met zijn opmerking dat er een grens dient te komen aan mobiliteit.
Ga telewerken en video-conferencen met z'n allen, stelletje file-lemmings en vlieg-tuig! nergens voor nodig, al dat verplaatsen.
En de eerstvolgende die een klimaattop organiseert waar duizenden met het vliegtuig naar toe moeten komen, moet eens onderzocht worden in zijn bovenkamer!
Mijn mening is dat dit soort draconische maatregelen daadwerkelijk nodig zijn als je écht iets wil doen aan de milieuproblematiek. Het zou ook een enorme stimulans geven aan het ontwikkelen van duurzame technieken, want mobiliteit: daar betaalt de Nederlander wel voor!quote:Op maandag 17 december 2007 16:06 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Wat is dit?Gevalletje rijken pesten? Of valt dit onder door geslagen milieudrang? Wel zelf naar Bali vliegen en daarna andere mensen verbieden mobiel te zijn.......
Al met al lijkt dit erg op doorgeslagen betuttelende politiek maar dat is mijn mening hoe denken jullie er over?
Dat is dan verboden. Jammer maar helaas.quote:Op maandag 17 december 2007 17:06 schreef spijkerbroek het volgende:
Als ik rijk zou zijn en dit belachelijke idee zou erdoor komen, zou ik direct en onmiddellijk emigreren.
Wat een kansloos kutplan zeg
Hangt ervan waar naar toe, als hij zijn mobiliteitsbonnen een paar jaar opspaart kan het misschien welquote:Op maandag 17 december 2007 17:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is dan verboden. Jammer maar helaas.
Wat een loze kreet.quote:Op maandag 17 december 2007 17:11 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Mijn mening is dat dit soort draconische maatregelen daadwerkelijk nodig zijn als je écht iets wil doen aan de milieuproblematiek. Het zou ook een enorme stimulans geven aan het ontwikkelen van duurzame technieken, want mobiliteit: daar betaalt de Nederlander wel voor!
Alleen zie ik het niet snel gebeuren dat zoiets doorgevoerd wordt en ook het onderscheid tussen rijk en minder rijk lijkt me niet nuttig.
Waar ik het overigens roerend mee eens ben: mobiliteit is geen recht.
dat mag dan dus niet meer !quote:Op maandag 17 december 2007 17:06 schreef spijkerbroek het volgende:
Als ik rijk zou zijn en dit belachelijke idee zou erdoor komen, zou ik direct en onmiddellijk emigreren.
Wat een kansloos kutplan zeg
Mensen die tegen dit soort plannen zijn, sporen volgens mij niet en hebben de ernst van de situatie niet door. Het is een prima plan, het is alleen een beetje laat en hopelijk nog niet te laat.quote:Op maandag 17 december 2007 16:37 schreef heiden6 het volgende:
Duyvendak spoort toch niet, en dat was al algemeen bekend, dus vanwaar nog de ophef in dit topic?
De ernst van welke situatie?quote:Op maandag 17 december 2007 19:40 schreef SCH het volgende:
Mensen die tegen dit soort plannen zijn, sporen volgens mij niet en hebben de ernst van de situatie niet door.
quote:
Propaganda.quote:Op maandag 17 december 2007 19:50 schreef SCH het volgende:
[..]Je weet toch wel waar het in Bali over ging? Of zijn er nog steeds mensen die in de ontkennende fase zitten als het over het klimaat gaat? Dat lijkt me toch sterk.
Ze gingen twee weken op vakantie, hebben tussendoor iets besproken, maar zijn uiteindelijk zonder iets concreets weer teruggekomen. t.b.v. het milieu.quote:Op maandag 17 december 2007 19:50 schreef SCH het volgende:
[..]Je weet toch wel waar het in Bali over ging?
Als het werkelijk zo ernstig is, waarom dan niet de grootste groep beperken in haar mobiliteit in plaats van een hele kleine groep rijken?quote:Op maandag 17 december 2007 19:40 schreef SCH het volgende:
Mensen die tegen dit soort plannen zijn, sporen volgens mij niet en hebben de ernst van de situatie niet door. Het is een prima plan, het is alleen een beetje laat en hopelijk nog niet te laat.
Ja johquote:Op maandag 17 december 2007 19:58 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Ze gingen twee weken op vakantie, hebben tussendoor iets besproken, maar zijn uiteindelijk zonder iets concreets weer teruggekomen. t.b.v. het milieu.
Omdat dit het meest oplevert.quote:Op maandag 17 december 2007 19:59 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Als het werkelijk zo ernstig is, waarom dan niet de grootste groep beperken in haar mobiliteit in plaats van een hele kleine groep rijken?
Je zal wel zo'n arme uitkering trekkende sloeber zijn die wel graag BMW wil fahren, maar er geen kan betalen...quote:Op maandag 17 december 2007 19:50 schreef SCH het volgende:
[..]Je weet toch wel waar het in Bali over ging? Of zijn er nog steeds mensen die in de ontkennende fase zitten als het over het klimaat gaat? Dat lijkt me toch sterk.
Ik heb een prima baan en dito auto.quote:Op maandag 17 december 2007 20:01 schreef Kritski het volgende:
[..]
Je zal wel zo'n arme uitkering trekkende sloeber zijn die wel graag BMW wil [i]fahren[/i[, maar er geen kan betalen...Zo'n typje die vroeger bij z'n moeder ging janken omdat andere kinderen mooier speelgoed hadden.
![]()
Als Duijvendak nu de kern van het probleem aanpakt (overbevolking) en kinderloze mensen subsidie gaat geven, dan is 'ie nog enigzins serieus te nemen. Nu is het gewoon een simpele, ondoordachte loze krijs van een jaloers huilkind.
Ja.quote:
Onzin. Bij een grote groep valt veel en veel meer te halen dan bij zo'n clubje rijken.quote:Op maandag 17 december 2007 20:01 schreef SCH het volgende:
Omdat dit het meest oplevert.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |