Och, als je niet zelfbewust was, vroeg je ook niet af waar dat vandaan komt..quote:Op dinsdag 18 december 2007 17:02 schreef BaajGuardian het volgende:
de vraag hoe het kan dat je bewust bent is de zelfde vraag als hoe iets uit niets ontstaat.
Is simpelweg geen antwoord op.
quote:Op woensdag 12 december 2007 19:23 schreef Freel het volgende:
God schiep niet de mensheid, de mensheid schiep god.
Want, waarde van de Koran zit hem in het beschrijven van Allah? Geen enkel vers op de Koran uit zich over hoe Allah nu wel uitziet, maar Allahs relatie met de mens, vergeving, genade etc. Boodschap van de Koran en de Islam is dan ook geen portofolio van Allah.quote:Op dinsdag 18 december 2007 19:15 schreef Modus het volgende:
Als niemand blijkbaar Allah kan kennen, dan is zijn omschrijving in de koran dan toch ook letterlijk waardeloos, zoals speknek al zegt... De dingen die daar dan in staan betekenen dan toch net zoveel en net zo weinig als 'Frrrrteeeplipperdieplap hank utuuuu-jonamaafassem'?
Als je de Koran gebruikt als boek om Allahs aard te bestuderen wel ja, maar de Koran gaat dan om jou (algemeen de mens) niet om wat God nu wel/niet is in uiterlijk en van aard.quote:Daarmee wordt de koran dan toch volkomen overbodig? Of is dat dan weer net een stapje te vrijgemaakt voor de heren moslims, om de koran opzij te leggen?
Dat zijn toch ook omschrijvingen?quote:Op woensdag 19 december 2007 21:35 schreef Triggershot het volgende:
Want, waarde van de Koran zit hem in het beschrijven van Allah? Geen enkel vers op de Koran uit zich over hoe Allah nu wel uitziet, maar Allahs relatie met de mens, vergeving, genade etc. Boodschap van de Koran en de Islam is dan ook geen portofolio van Allah.![]()
Neen, vergeving, genade etc zijn scheppingen van Allah, niet een onderdeel van Allah.quote:Op woensdag 19 december 2007 22:14 schreef Modus het volgende:
[..]
Dat zijn toch ook omschrijvingen?.
Alle eigenschappen wat God zou beperken of antropomorfiseren hoort niet bij de Islam nee en ook nooit er bij gehoord.quote:Op woensdag 19 december 2007 22:32 schreef Modus het volgende:
Ja zo weet ik er nog wel een paar.. Maar jij aanbidt dus een entiteit zonder eigenschappen?
quote:Op woensdag 19 december 2007 22:51 schreef Modus het volgende:
Iets kan per definitie niet geen eigenschappen hebben.
Zeggen dat de mens Allah bijvoorbeeld boos kan maken, is zeggen dat de schepping invloed heeft op de schepper, ik zou zo een 'iets' geen god noemen, jij wel? ( al dan wel voor argument sake)quote:"Zeg: Hij is Allah, de Ene
Allah is de Enige van Wie al het geschapene afhankelijk is, de absolute.
Hij heeft niet verwekt en is niet verwekt
in niets is aan hem in geen enkel opzicht gelijk"
Jammer, 2e x niet reageren op wat ik zeg.quote:Op woensdag 19 december 2007 23:03 schreef Modus het volgende:
Logica proberen te weerleggen met een koran tekst..
Daarentegen heb jij ellenlange filosofische uiteenzettingen neergezet over de Islamitische theologie vergeleken met de seculiere filosofie.quote:Op woensdag 19 december 2007 23:10 schreef Modus het volgende:
Je hebt echt geeeeen idee wat voor onbeschrijflijke nonsens je uitkraamt, topics lang. Echt. Loze holle ongefundeerde dogmatiek zonder ook maar een greintje realiteitszin.
Ik heb er gewoon geen kracht meer voor..
Waar is speknek als je hem nodig hebt..
Nice....quote:Op donderdag 20 december 2007 10:00 schreef BaajGuardian het volgende:
De schepper van alles wat is is niet dezelfde als de goden van deze wereld.
omdat je anders de christenen moslims joden beledigquote:Op woensdag 12 december 2007 19:31 schreef Oproerkraaier het volgende:
Waarom zou je de Bijbel letterlijk nemen?
Of omdat het een testament is.quote:Op vrijdag 28 december 2007 22:42 schreef glaschol het volgende:
[..]
omdat je anders de christenen moslims joden beledig
Omdat de vroege kerk vanuit het Grieks een verzameling boeken Novum Testamentum heeft genoemd, moeten we het letterlijk nemen? Ik dacht dat jij zo argwanend tegenover de kerk stond.quote:Op vrijdag 28 december 2007 22:59 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Of omdat het een testament is.
De bijbel moet je toch juist niet letterlijk nemen itt de koran?quote:Op vrijdag 28 december 2007 22:59 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Of omdat het een testament is.
leuk, maar dan moet je toegeven dat de toestand voor de bigbang ook niets was. en aangezien de bewijzen meer richting Big Bang wijzen, en ik nog altijd Occam's Razor bij de hand hou, acht ik het niet waarschijnlijk dat er uberhaupt een God is.quote:Op zaterdag 29 december 2007 12:07 schreef floris.exe het volgende:
God is de alfa en de omega, het begin en het einde. Ergo: voor God was er niets. Anders gezegd: God is, zonder dat Hij werd of was.
Hmm 1 god die alles geschapen heeft of een verhaal over een oeratoom met "oneindige dichtheid" een oerknal (waarvan niemand weet hoe die ontstaan is) en een uitdijend heelal. Waar wil je dat scheermes op loslaten? Ik vind Occam's Razor maar een raar idee als ik heel eerlijk ben... Tevens is het bedacht door een christen *shiver*quote:Op zaterdag 29 december 2007 15:50 schreef Bensel het volgende:
[..]
leuk, maar dan moet je toegeven dat de toestand voor de bigbang ook niets was. en aangezien de bewijzen meer richting Big Bang wijzen, en ik nog altijd Occam's Razor bij de hand hou, acht ik het niet waarschijnlijk dat er uberhaupt een God is.
Goed onweerlegbaar beargumenteerd ook.quote:Op zaterdag 29 december 2007 12:07 schreef floris.exe het volgende:
God is de alfa en de omega, het begin en het einde. Ergo: voor God was er niets. Anders gezegd: God is, zonder dat Hij werd of was.
Geen 1 woord, maar goed.quote:Op vrijdag 28 december 2007 19:46 schreef Devion het volgende:
1 Woord voor de heer Triggershot.
Ockham's scheermes.....
waarom of/of? Ik ken genoeg christenen die een concept als de Bigbang als waarheid zien, zolang god maar er buiten staat en alles regelt. En dat vind ik een extra stap in het denkwerk die overbodig is, vandaarquote:Op zaterdag 29 december 2007 16:37 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Hmm 1 god die alles geschapen heeft of een verhaal over een oeratoom met "oneindige dichtheid" een oerknal (waarvan niemand weet hoe die ontstaan is) en een uitdijend heelal. Waar wil je dat scheermes op loslaten? Ik vind Occam's Razor maar een raar idee als ik heel eerlijk ben... Tevens is het bedacht door een christen *shiver*
bewijs?quote:Op zaterdag 29 december 2007 20:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Geen 1 woord, maar goed.
Ockham's razor werd al uitgelegd als uitspraak van Mohammed in de Islamitische wereld 6/7 eeuwen geleden voor Ockham geboren werd en nu?
Ik vind het jammer van Trigger dat hij het topic over atheisme heeft gesabboteerd.Hij kon ook wat reacties editen. Het begon net leuk te worden met discussie tussen meerdere mensen. Het ging niet alleen tussen Burakius en Papierversnipperraar. Zo dat was even mijn frustratie.quote:Op <blabla> zondag 30 december 2007 xx:xx[/url] schreef Viking84 het volgende:
[..]
Wat zijn de andere opties?
Slecht voorbeeld dunkt me, want een locomotief rijdt ook niet uit zichzelfquote:Op zondag 30 december 2007 01:02 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik vind het jammer van Trigger dat hij het topic over atheisme heeft gesabboteerd.Hij kon ook wat reacties editen. Het begon net leuk te worden met discussie tussen meerdere mensen. Het ging niet alleen tussen Burakius en Papierversnipperraar. Zo dat was even mijn frustratie.
Ik wilde nog even reageren op de vraag van Viking. Zij vroeg namelijk wie God zou hebben gecreerd en/of er nog andere opties waren.
Hierbij mijn reactie dan maar.
Gaat even niet om de opties. Is het geen feit dat er bij causaliteit altijd een eindhalte is die zelf de drijvende kracht van alles is of de allereerste oorzaak van alles. Simpel voorbeeld. Je hebt een trein met wagonnetjes. Wie trekt volgens de oorzaak-gevolg aan de laatste wagon. De een-na-laatste. En wie trekt die? Degene ervoor, etc. Iedereen weet dat dit niet eeuwig door kan gaan met wagonnetjes. Er moet een locomitief zijn, die de allertlaatste wagon trekt. Heeft het nog zin om te vragen wie die locomotief trekt? Die trekt zichzelf. Hij is namelijk zelf de drijvende kracht.
Wat ik probeer te zeggen dat het niet vanzelfsprekend is dat dit eeuwig door kan gaan. Dat zie je namelijk ook niet in dit heelal.
Ik had al een vermoeden dat iemand die zou inkoppen. Ook aan die drijvende kracht komt een eind als ik je vertel waar dat energie vandaan komt. Zo word het alleen maar een lang verhaal. Ging even om de essentie.quote:Op zondag 30 december 2007 01:06 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Slecht voorbeeld dunkt me, want een locomotief rijdt ook niet uit zichzelf.
Ik snapquote:Op zondag 30 december 2007 01:14 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik had al een vermoeden dat iemand die zou inkoppen. Ook aan die drijvende kracht komt een eind als ik je vertel waar dat energie vandaan komt. Zo word het alleen maar een lang verhaal. Ging even om de essentie.
Misschien een wat beter voorbeeld om mierenne**** te voorkomen. Stel je voor he hebt een stoel met 2 poten. Die steunt weer op een stoel met andere 2 poten etc. Aan het eind van die keten moet er een stoel met 4 poten zijn (of 3 of meerdere poten) die verantwoordelijk is voor de steun. Die is dus vanzelf de drijvende steun, kracht etc. Snap?
Precies. Degene die dat eerste stoel of locomotief is is onze God. De drijvende kracht, de steun van alles. Dus de vraag wie hem gecreeerd heeft gaat niet op. Hij is juist diegene die vanzichzelf bestaat.quote:Op zondag 30 december 2007 01:16 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik snap.
En wat wil je hiermee zeggen? Vergelijk je God met de onderste stoel?
Welke dan wel en welke niet?quote:Op woensdag 12 december 2007 19:35 schreef MouzurX het volgende:
Ik snap ook wel dat je bepaalde dingen niet letterlijk moet nemen
volgens mij is die eerste stoel gewoon de eerste stoel.. Om daar nou perse de nam God aan moeten te geven vind ik nogal overdreven, en wishfull thinking.. Waarom is diedrijvende kracht niet gewoon de drijvende kracht? Waarom is het ineens perse God? vanwaar deze transformatie?quote:Op zondag 30 december 2007 01:18 schreef kazakx het volgende:
[..]
Precies. Degene die dat eerste stoel of locomotief is is onze God. De drijvende kracht, de steun van alles. Dus de vraag wie hem gecreeerd heeft gaat niet op. Hij is juist diegene die vanzichzelf bestaat.
Leuk bedacht, maar dat strookt niet met de gang van zaken in onze wereld. Niets bestaat van zichzelf.quote:Op zondag 30 december 2007 01:18 schreef kazakx het volgende:
[..]
Precies. Degene die dat eerste stoel of locomotief is is onze God. De drijvende kracht, de steun van alles. Dus de vraag wie hem gecreeerd heeft gaat niet op. Hij is juist diegene die vanzichzelf bestaat.
zo waar, zo waarquote:Op woensdag 12 december 2007 19:23 schreef Freel het volgende:
God schiep niet de mensheid, de mensheid schiep god.
Omdat alleen iets dat los staat van het 'bewegende' alles in beweging kan brengen. Het moet dus wel iets zijn dat los staat van de werkelijkheid zoals wij die kennen. Of God heeft zichzelf opgeblazen bij tijdens the big bang.quote:Op zondag 30 december 2007 09:44 schreef Bensel het volgende:
[..]
volgens mij is die eerste stoel gewoon de eerste stoel.. Om daar nou perse de nam God aan moeten te geven vind ik nogal overdreven, en wishfull thinking.. Waarom is diedrijvende kracht niet gewoon de drijvende kracht? Waarom is het ineens perse God? vanwaar deze transformatie?
de stoelen kunnen in een rondje staanquote:Op zondag 30 december 2007 01:14 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik had al een vermoeden dat iemand die zou inkoppen. Ook aan die drijvende kracht komt een eind als ik je vertel waar dat energie vandaan komt. Zo word het alleen maar een lang verhaal. Ging even om de essentie.
Misschien een wat beter voorbeeld om mierenne**** te voorkomen. Stel je voor he hebt een stoel met 2 poten. Die steunt weer op een stoel met andere 2 poten etc. Aan het eind van die keten moet er een stoel met 4 poten zijn (of 3 of meerdere poten) die verantwoordelijk is voor de steun. Die is dus vanzelf de drijvende steun, kracht etc. Snap?
Ah, hij was wetenschapperquote:Op zondag 30 december 2007 14:17 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Omdat alleen iets dat los staat van het 'bewegende' alles in beweging kan brengen. Het moet dus wel iets zijn dat los staat van de werkelijkheid zoals wij die kennen. Of God heeft zichzelf opgeblazen bij tijdens the big bang.
Hoe toont de wetenschap dat aan dan?quote:Op zondag 30 december 2007 23:50 schreef LXIV het volgende:
Nee. Ook de wetenschap toont aan dat niet altijd alles al bestaan heeft.
"Boem!"quote:Op maandag 31 december 2007 14:33 schreef Seneca het volgende:
[..]
Hoe toont de wetenschap dat aan dan?
leuk, maar dat toont niet aan dat alles niet al bestond.. Enkel dat er misschien een begin was van het universum wat wij kennen, niet van wat er voor de Big Bang was.. Daar doet de wetenschap geen uitspraak over, want dat is niet te bewijzen/falsificeren op het momentquote:
En in aanvulling op het bovenstaande dat er niet eens een oorzaak bekend is van de oerknal. Ze denken dat het is gebeurt, maar ze weten niet hoe/waardoor. Sinds wanneer is dit een gangbare theorie geworden?quote:
Sinds ze er veel bewijs voor gevonden hebben die moeilijk op een elegante andere manier uitgelegd kan worden.quote:Op donderdag 3 januari 2008 13:07 schreef Sattyagraha het volgende:
En in aanvulling op het bovenstaande dat er niet eens een oorzaak bekend is van de oerknal. Ze denken dat het is gebeurt, maar ze weten niet hoe/waardoor. Sinds wanneer is dit een gangbare theorie geworden?
Ah ja, leuk, maar de oerknal is ontstaan uit een singulariteit, Een oneindig grote massa in een oneindig kleine ruimte is niet hetzelfde als niets.quote:
quote:Op donderdag 3 januari 2008 13:07 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
En in aanvulling op het bovenstaande dat er niet eens een oorzaak bekend is van de oerknal. Ze denken dat het is gebeurt, maar ze weten niet hoe/waardoor. Sinds wanneer is dit een gangbare theorie geworden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |