Waarom zou er een god nodig zijn om ons bestaan te verklaren? Mijns inziens is dit alleen maar het probleem verplaatsen. Ipv dat je in god gelooft kun je net zogoed in het 'natuurlijk' onstaan van het universum geloven, daar is geen opperwezen voor nodig.
Verder las ik op pagina 1 dat Triggershot zei dat genadigheid eerder was gecreeerd dan tijd. Genadigheid is niet een simpel, tastbaar iets. Het is een complex proces wat alleen uitgelegd kan worden als tijd een van de factoren is. Het zogenaamd bestaan van genadigheid voordat uberhaupt tijd (en ruimte) bestond is mijns inziens dan ook onlogisch.
Ik vind het ook vreemd dat volgens gelovigen het bestaan van leven op aarde en onze bevooroordeelde positie tov andere levensvormen hier op aarde het werk zijn van deze god. Waarom zijn wij zo speciaal in dit onmetelijk grote universum? De Aarde is een relatief jonge planeet. Er zijn in het Universum waarschijnlijk genoeg levensvatbare planeten die al veel langer bestaan. Als god het Universum heeft gecreeerd waarom heeft hij ons dan niet op een planeet geparkeerd waar veel eerder gunstige omstandigheden waren voor leven?
Ik ben ervan overtuigd dat geloof gecreeerd is door de mens zelf, om andere mensen te onderdrukken en om onverklaarbare verschijnselen mee te verklaren. Hoe verder de wetenschap komt, hoe meer het afbrokkelt. Het is ook altijd mooi om te zien hoe de kerk zich in allerlei bochten wringt als er weer een nieuwe wetenschappelijke ontdekking is gedaan die het gevestigde kerkelijke gedachtengoed overhoop gooit. Gelukkig worden mensen tegenwoordig niet meer op de brandstapel gegooid voor nieuwe ontdekkingen.

Wat bestond er voor het ontstaan van het Universum? Geen idee. Maar een complexe levensvorm die o.a. tijd en ruimte creeert? Nee..