abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55211725




Vorig deel:
Vliegeniers topic deel 16: Stomme Airbus


Jetslets:
nsfw, Mojave, Alternate

Turbopulp:
The_stranger

Basisscholieren:
YellowBedWetter, Domai, cheukert

Lollercopter:
ChopperMick, Lightning_NL

Joyriders:
FuriousFlitsFritsDragoljubKoploperkopper

Zweefnurts:
cheukert, McDavid, MutZ, Autoreply, YellowLedBetter

Werkelozen
Snowbite

Disclaimer:
Overige deelnemers zijn neukbare stewardessjes, of homofiele stewards.

[ Bericht 2% gewijzigd door ThaFreak op 15-12-2007 08:36:33 ]
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_55211968
Rechts heeft voorrang.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_55212300
Met een Hollands steenkolenaccent over de radio blaten ruleert
Ik steek je moeder in de fik!
pi_55212463
quote:
Op woensdag 12 december 2007 11:18 schreef cheukert het volgende:
Met een Hollands steenkolenaccent over de radio blaten ruleert
Je kutn zeggen wat je wil, het is wel een van de best verstaanbare accenten die je hoort. Schotten en mensen uit Wales zijn over de freq niet te verstaan en dan heb ik het al helemaal niet over de landen ten oosten van midden Duitsland en ten zuiden van de Lek....
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_55212909
quote:
Op woensdag 12 december 2007 11:26 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Je kutn zeggen wat je wil, het is wel een van de best verstaanbare accenten die je hoort. Schotten en mensen uit Wales zijn over de freq niet te verstaan en dan heb ik het al helemaal niet over de landen ten oosten van midden Duitsland en ten zuiden van de Lek....
Ze vinden het hier in Oz ook keitof
Ik steek je moeder in de fik!
  woensdag 12 december 2007 @ 20:05:22 #6
195484 Tecnix
Remove before flight
pi_55226048
Oei een shelterbrandje op Leeuwarden
En waarschijnlijk is een Apache door hoogspanningskabels heen gevlogen
quote:
What I could make out from comms to Ops is that Pilots are Ok, Rotorblades not damaged.
Then again. He was flying low therefore no good reception.

Dutch Mil is now calling Redskin 22 on 264.325 and Guard. They ask if other helo was badly damaged. (Redskin 12) giving coordinates 5201N 369?E
  woensdag 12 december 2007 @ 23:16:00 #7
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_55232153
*Meld zich aan*
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_55232398
quote:
Op woensdag 12 december 2007 11:26 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Je kutn zeggen wat je wil, het is wel een van de best verstaanbare accenten die je hoort. Schotten en mensen uit Wales zijn over de freq niet te verstaan en dan heb ik het al helemaal niet over de landen ten oosten van midden Duitsland en ten zuiden van de Lek....
Wales is prima!
pi_55248127
De enige goeie helikopter is er eentje die niet kan vliegen.

Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_55248984
quote:
Op donderdag 13 december 2007 16:37 schreef Koploperkopper het volgende:
De enige goeie helikopter is er eentje die niet kan vliegen.

[ afbeelding ]
Helikopter - Hoogspanningsmast
1 - 0
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  donderdag 13 december 2007 @ 20:24:40 #11
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_55253638
Zou verboden moeten worden, die overstekende hoogspanningsmasten!
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_55253693
Ohja, ik dacht al, ik mis ergens een SC in me MyAT!
  vrijdag 14 december 2007 @ 08:34:20 #13
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_55261649
Een heli is toch enkel een hele hoop dicht bij elkaar vliegende onderdelen?
pi_55263759
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 08:34 schreef Magneet het volgende:
Een heli is toch enkel een hele hoop dicht bij elkaar vliegende onderdelen?
Nee, ze zijn zo lelijk dat de aarde ze afstoot.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_55264524
Ik zat vorige keer in de jumpseat van de PH-TFA (ArkeFly) van LPA naar TFS. Wat wel geinig. Moesten met gear down en spoilers up vliegen (extra peut verbranden) om niet overweight binnen te komen.
  vrijdag 14 december 2007 @ 11:50:55 #16
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_55266024
"Bijna vliegramp op Schiphol"

Sensatiegeile mensen
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_55266080
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 11:50 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
"Bijna vliegramp op Schiphol"

Sensatiegeile mensen
Air france op 3000' 18C, KLM 747 op 2000' 18R, van opzij lijkt het inderdaad heel wat, maar dat is het niet....
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 14 december 2007 @ 12:57:29 #18
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_55267686
Ben ik weer captains. Dus heeft iemand een plaatje van de source selectors(volgens mij heet dat zo) van de cokcpit?

You know, die dingen helemaal links om de PFD, ND, EICAS etc. te switchen.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_55268323
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 12:57 schreef GoodGawd het volgende:
Ben ik weer captains. Dus heeft iemand een plaatje van de source selectors(volgens mij heet dat zo) van de cokcpit?

You know, die dingen helemaal links om de PFD, ND, EICAS etc. te switchen.
Welk vliegtuigtype?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 14 december 2007 @ 15:25:12 #20
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_55271081
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 13:23 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Welk vliegtuigtype?
B747-400
Heb nu : http://www.airliners.net/open.file?id=0314046&size=L&width=1600&height=1084&sok=&photo_nr=1&prev_id=&next_id=0237315

Maar hij mag wel wat duidelijker, zodat ik zie wat er bij de knoppen staat. Het is namelijk voor een presentatie. Moet nog een beetje uitzoeken hoe het allemaal werkt, wat er precies gebeurd als je aan een knop draait. Van de die twee knoppen boven de PFD en de ND begrijp ik dat je met die onderling een beetje kan switchen. Van dat rechts paneel, de source selector heb ik nog nul verstand
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_55271673
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 15:25 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

B747-400
Heb nu : http://www.airliners.net/open.file?id=0314046&size=L&width=1600&height=1084&sok=&photo_nr=1&prev_id=&next_id=0237315

Maar hij mag wel wat duidelijker, zodat ik zie wat er bij de knoppen staat. Het is namelijk voor een presentatie. Moet nog een beetje uitzoeken hoe het allemaal werkt, wat er precies gebeurd als je aan een knop draait. Van de die twee knoppen boven de PFD en de ND begrijp ik dat je met die onderling een beetje kan switchen. Van dat rechts paneel, de source selector heb ik nog nul verstand
Dan is deze site precies wat je zoekt, denk ik....
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 14 december 2007 @ 17:00:10 #22
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_55273324
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 15:52 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dan is deze site precies wat je zoekt, denk ik....
wtfok Die site is inderdaad epic.

Danku het gaat nog eens wat worden
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  zaterdag 15 december 2007 @ 01:37:52 #23
49959 SnowBite
deze zin past hier niet helema
pi_55284527
@koploperkopper
Ik ben geen basisscholier meer, ben inmiddels werkeloos.
Zou je me bij werkelozen willen zetten?
pi_55284704
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 01:37 schreef SnowBite het volgende:
@koploperkopper
Ik ben geen basisscholier meer, ben inmiddels werkeloos.
Zou je me bij werkelozen willen zetten?
24 uur voorbij, ik kan de OP niet meer aanpassen, ik zal 't ff aan een modje vragen.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_55286058
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 01:48 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

24 uur voorbij, ik kan de OP niet meer aanpassen, ik zal 't ff aan een modje vragen.
check
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_55287093
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 08:36 schreef ThaFreak het volgende:

[..]

check
Top Bedankt!
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_55291747
Ok, voor het eerst een kist U/S gemeld
Ik steek je moeder in de fik!
pi_55291766
tiefus nog een keer dubbelpost
Ik steek je moeder in de fik!
pi_55291778
edit: scheisse dubbelpost
Ik steek je moeder in de fik!
pi_55292178
Gebruik dan ook gewoon die FQR!
pi_55293845
wasda?
Ik steek je moeder in de fik!
  zondag 16 december 2007 @ 01:41:06 #32
49959 SnowBite
deze zin past hier niet helema
pi_55306582
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 11:00 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Top Bedankt!
thanks
  maandag 17 december 2007 @ 11:49:42 #33
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_55332624
Japan ruulz
FCT
  vrijdag 21 december 2007 @ 18:43:17 #34
157960 Okeuj
Ich habe es nicht gewusst
pi_55446837
Heuj, 7 januari EMVO! Daar krijgen we nu ook de volledige ATPL theorie erbij.
Nee echt niet.
pi_55447960
Waar is bedplasser toch?
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  zaterdag 22 december 2007 @ 01:24:42 #36
49959 SnowBite
deze zin past hier niet helema
pi_55456510
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 18:43 schreef Okeuj het volgende:
Heuj, 7 januari EMVO! Daar krijgen we nu ook de volledige ATPL theorie erbij.
Mij staat bij dat EMVO iets met de luchtmacht is.
Leg eens uit?
pi_55458431
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 01:24 schreef SnowBite het volgende:

[..]

Mij staat bij dat EMVO iets met de luchtmacht is.
Leg eens uit?
Elementaire Militaire Vliegers Opleiding

dat is alvast de afkorting, de rest mag hij zelf uitleggen...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zaterdag 22 december 2007 @ 19:48:55 #38
157960 Okeuj
Ich habe es nicht gewusst
pi_55470052
Wat hierboven staat is juist Ik heb mooi voor kerst mn basis militaire training afgerond op de KMA (welke voor mijn lichting als kort model vlieger geen jaar was, zoals gebruikelijk, maar slechts 18 weken). Nu dus eindelijk de eerste stapjes naar het echte vliegen. De EMVO zal bestaan uit twee delen: eerst de grondschool (6 maanden theorie) en vervolgens het vlieggedeelte met de PC-7 (3 maanden).
Nee echt niet.
  zaterdag 22 december 2007 @ 21:22:31 #39
49959 SnowBite
deze zin past hier niet helema
pi_55472998
Ok leuk zeg! PC-7 lijkt me een heel bruut ding.
Hoeveel mensen vallen eigenlijk nog af tijdens het vliegtraject van de opleiding?
Enne wat ga je uiteindelijk vliegen, weet je dat al?
  zaterdag 22 december 2007 @ 22:23:08 #40
157960 Okeuj
Ich habe es nicht gewusst
pi_55475016
Naja, normaal vind tijdens de EMVO de grootste slachting plaats, gemiddeld zo'n 30%. Maar het is heel verschillend; in de ene klas vallen er 10 van de 15 af, in de andere klas maar 2 ofzo.
Wat ik ga vliegen blijft voorlopig nog een gok; je type assignment krijg je pas na het succesvol afronden van de EMVO. Dus eerst maar eens door het hele gebeuren heen zien te komen.
Nee echt niet.
pi_55475294

Santa, re-defining roflcopter.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_55483366
santa's checkride
Ik steek je moeder in de fik!
pi_55768152
Komtie dan?
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  dinsdag 8 januari 2008 @ 16:46:39 #44
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_55876762
Ik vroeg mij af, welke speed je nou eigenlijk gebruikt?

# 1 Indicated airspeed
# 2 Calibrated airspeed
# 3 Equivalent airspeed
# 4 True airspeed
# 5 Groundspeed

Die heb je allemaal, hoe ze tot stand komen snap ik. Maar waar gebruik je elke speed voor? En welke staat in display van je 747? En welke in je Cessna?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_55877075
Calibrated/Indicated Airspeed, die is namelijk (zo goed als) het correctst. Die staat dus in je airspeedo.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  dinsdag 8 januari 2008 @ 17:24:15 #46
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_55877649
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 16:59 schreef Koploperkopper het volgende:
Calibrated/Indicated Airspeed, die is namelijk (zo goed als) het correctst. Die staat dus in je airspeedo.
Okay, maar waarom hebben ze dan de EAS voor nodig? GS snap ik, TAS more or less.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_55877742
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 17:24 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Okay, maar waarom hebben ze dan de EAS voor nodig? GS snap ik, TAS more or less.
Mja, ik weet 't zelf niet 100% zeker dus ik heb dit maar ff van wiki afgehaald:
quote:
Equivalent airspeed (EAS) is the airspeed at sea level which represents the same dynamic pressure as that flying at the true airspeed (TAS) at altitude. It is useful for predicting aircraft handling, aerodynamic loads, stalling etc.
Misschien dat iemand anders wel kan zeggen waar het goed voor is. Klinkt nl. een beetje als IAS.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  dinsdag 8 januari 2008 @ 18:33:21 #48
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_55879257
Oh ik snap hem denk ik al. De EAS gaat uit van de Internationale standaard atmosfeer(ISA) op MSL. Met deze waarden worden natuurlijk alle berekenen gedaan. Ze moeten immers uitgaan van een standaard waarde
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_55889356
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 17:28 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Mja, ik weet 't zelf niet 100% zeker dus ik heb dit maar ff van wiki afgehaald:
[..]

Misschien dat iemand anders wel kan zeggen waar het goed voor is. Klinkt nl. een beetje als IAS.
EAS is de dynamische druk. Gecorrigeerd voor compressibiliteit(is dat nederlands?) van lucht. Oftewel, je vliegtuig vliegt EAS, terwijl jij naar IAS/CAS kijkt. IAS is dan ook dynamische druk, maar die gaat ervan uit dat lucht niet compresseerbaar(is dat nederlands?) is.

IAS is tegenwoordig in moderne vliegtuigen zo'n beetje hetzelfde als CAS, aangezien de snelheid die je afleest al gecorrigeerd is.
EAS is werkelijke dynamische druk. Je vliegtuig gedraagt zich naar EAS en niet naar IAS/CAS in werkelijkheid.
TAS is de werkelijke snelheid door de lucht. Hiermee bereken je je GS. Voor navigatie enzo.
Ik steek je moeder in de fik!
pi_55889515
Zoals het mij uitgelegd is:

Hoe hoger je vliegt hoe lager de luchtdruk. Dit betekent dat zowel de energiedruk als de statische druk lager worden. Zoals we weten trekt de hoogtemeter de statische druk als het ware van de stuwdruk af.

Maar omdat alle waarden lager liggen, is de uitkomst van dat sommetje ook wat lager. Op grote hoogte is je IAS dus lager dan je werkelijke snelheid, TAS.
Tijdens het vliegen zal je hier weinig van merken, want doordat de lucht ook ijler is, vliegt je vliegtuig gewoon zoals je zou verwachten bij de IAS die je ziet.

Maar voor het berekenen van de krachten op het vliegtuig kan het wel handig zijn de boel even om te rekenen naar de standaard situatie, en dat doe je dan via die EAS.

correct me if I'm wrong.
  woensdag 9 januari 2008 @ 12:02:47 #51
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_55894412
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 01:36 schreef cheukert het volgende:

[..]

EAS is de dynamische druk. Gecorrigeerd voor compressibiliteit(is dat nederlands?) van lucht. Oftewel, je vliegtuig vliegt EAS, terwijl jij naar IAS/CAS kijkt. IAS is dan ook dynamische druk, maar die gaat ervan uit dat lucht niet compresseerbaar(is dat nederlands?) is.

IAS is tegenwoordig in moderne vliegtuigen zo'n beetje hetzelfde als CAS, aangezien de snelheid die je afleest al gecorrigeerd is.
EAS is werkelijke dynamische druk. Je vliegtuig gedraagt zich naar EAS en niet naar IAS/CAS in werkelijkheid.
TAS is de werkelijke snelheid door de lucht. Hiermee bereken je je GS. Voor navigatie enzo.

Compresseerbaar =/= Nederlands
Samendrukbaar = Nederlands
Onsamendrukbaar = "niet compresseerbaar"

Ik heb het één en ander opgezocht in 'Aircraft Instruments & Integrated Systems by Mr. Pallet(het te dikke schoolboek)
Ik citeer:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn conclusie:

Het zijn allemaal upgrades van elkaar.
GS - de snelheid t.o.v. de grond.
TAS - Zoals de pitot en statische poort meet. Met correctie op Temperatuur en luchtdichtheid.
IAS - Zoals de pitot en statische poort meet. Zonder enige correctie.
CAS - De gemeten waarde gecorrigeerd op instrument en position fouten.
EAS - De CAS, maar dan i.p.v. de statische druk op desbetreffende hoogte, de standaard druk op MSL

Note: Zeg het me als er geen snars van klopt, die TAS en EAS rammelt nog het één en ander aan volgens mij.

M

[ Bericht 1% gewijzigd door GoodGawd op 09-01-2008 20:13:06 ]
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  donderdag 10 januari 2008 @ 19:03:17 #53
195484 Tecnix
Remove before flight
pi_55930880
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 12:02 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Mijn conclusie:

Het zijn allemaal upgrades van elkaar.
GS - de snelheid t.o.v. de grond.
TAS - Zoals de pitot en statische poort meet. Met correctie op Temperatuur en luchtdichtheid.
IAS - Zoals de pitot en statische poort meet. Zonder enige correctie.
CAS - De gemeten waarde gecorrigeerd op instrument en position fouten.
EAS - De CAS, maar dan i.p.v. de statische druk op desbetreffende hoogte, de standaard druk op MSL

Note: Zeg het me als er geen snars van klopt, die TAS en EAS rammelt nog het één en ander aan volgens mij.

M
Correto
  donderdag 10 januari 2008 @ 21:52:19 #54
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_55935612
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_55948551
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 16:46 schreef GoodGawd het volgende:
Ik vroeg mij af, welke speed je nou eigenlijk gebruikt?

# 1 Indicated airspeed
# 2 Calibrated airspeed
# 3 Equivalent airspeed
# 4 True airspeed
# 5 Groundspeed

Die heb je allemaal, hoe ze tot stand komen snap ik. Maar waar gebruik je elke speed voor? En welke staat in display van je 747? En welke in je Cessna?
IAS laag en mach hoog.
IAS (of eigenlijk CAS) zegt het meeste over de luchtstroming over je vleugels (eigenlijk EAS, maar dat is meer iets voor vliegtuigbouwkunde nerds). Als je klimt met een constante IAS dan wordt je mach langzaam hoger, totdat je zo dicht in de buurt van Mmo komt dat je de IAS niet meer kunt vasthouden en over moet gaan op mach, waardoor je IAS zal afnemen.
Op een 747 lees je eigenlijk CAS af (maar je noemt het gewoon IAS) en in een Cessna 'pure' IAS, maar het verschil is niet zo heel groot, misschien 1 of 2 knopen onder sommige omstandigheden.

De TAS is je echte airspeed, gecorigeerd voor de luchtdichtheid. Op lage hoogte (zegmaar 1000') is TAS het zelfde als IAS, maar hoe hoger je komt, hoe groter het verschil. De TAS heb je nodig om de GS te berekenen. En de GS wil je weten omdat je dan weet hoe laat je thuis bent. Maar puur voor het vliegen is alleen IAS en mach belangrijk.
pi_55948678
quote:
Heb ik ook wel eens gehad, harde knal en felle flits, maar verder is er niets aan de hand.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 15:15:24 #57
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_55952158
Hmm..uiteindelijk hebben ze niks gevraagd over die airspeeds op mijn kennistoets

Maar die vent zat wel een beetje vaag te doen over de QNH. Wat dat nou eigenlijk voor stelt de QNH. Dus ik zeg locale luchtdruk... Hij vroeg hoe ze het vliegveld nou aan de QNH komt. Dat schijnen ze niet te meten volgens die man. Het werd er in ieder geval niet duidelijker op.
Want als jij op een vliegveld van 5000ft zit, kan de QNH ergens onder de grond zitten. Dat meet je dus niet.

Hoe komt met dan aan de QNH?

[ Bericht 10% gewijzigd door GoodGawd op 11-01-2008 15:20:45 ]
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_55954532
De QNH is de lokale druk teruggerekend naar zeeniveau. De QFE is de echte druk op dat moment op het vliegveld, als je die instelt op je hoogtemeter dan staat hij op '0' op de grond.
De QNH is echter de druk op zeeniveau, dus als je op een vliegveld staat wat op 5000' ligt en je stelt de QNH in, dan geeft je hoogtemeter 5000' aan.
Op Schiphol geeft hij '-10' aan en zit je dus 'onder de grond'.

Ze komen eraan door de QFE (de 'echte' druk) te meten en die vervolgens door te rekenen naar zeeniveau. Dat berekenen gebeurd met een model van de standaard atmosfeer.
Als je op het veld van 5000' een druk meet van 850hpa en je gaat uit van ongeveer 30' per hpa (wat heeeel grof is en eigenlijk alleen op hele lage hoogtes geld, maar puur voor het sommetje). Dan kun je uitrekenen dat de QNH ongeveer 166hpa hoger is dan de QFE. Met een QFE van 950 kom je dan uit op een QNH van 1010. In het echt hebben ze daar veel nauwkeurigere modellen voor, maar het gaat om het idee.
  zaterdag 12 januari 2008 @ 00:33:13 #59
49959 SnowBite
deze zin past hier niet helema
pi_55964548
Geldde EAS ook niet vanaf 200kts pas omdat de lucht daaronder nog niet samendrukt?
pi_56112025
Veel puf heeft dit topic ook niet meer.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  donderdag 17 januari 2008 @ 20:37:32 #61
195484 Tecnix
Remove before flight
pi_56112429
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 20:18 schreef Koploperkopper het volgende:
Veel puf heeft dit topic ook niet meer.
Moet je hard blazen
  donderdag 17 januari 2008 @ 20:59:27 #62
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_56112909
bier
FCT
pi_56121489
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 20:18 schreef Koploperkopper het volgende:
Veel puf heeft dit topic ook niet meer.
Dan maar wat spectaculair nieuws:

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=24183
quote:
LONDEN - Een Boeing 777-200ER van British Airways heeft donderdag (17 januari) tijdens de landing op Londen Heathrow de baan gemist. Het toestel kwam volgens ooggetuigen te laag binnen en landde op het gras. Het toestel zakte daarbij door het landingsgestel en gleed zijwaarts verder. De passagiers hebben het toestel via de noodglijbanen verlaten, zo meldt de BBC.

Vlucht BA038 was afkomstig uit de Chinese hoofdstad Beijing. Drie mensen zijn ter plekke behandeld aan kleine verwondingen. Aan boord bevonden zich 136 passagiers.

Op televisiebeelden is te zien dat het toestel een lang spoor in het gras heeft getrokken en aan het begin van de baan tot stilstand is gekomen. Het hoofdlandingsgestel heeft zich door de vleugel geboord.

Het ongeluk vond plaats op de zuidelijke baan op Heathrow. Deze is op dit moment gesloten. De noordelijke baan is gewoon in gebruik, meldt luchthavenoperator BAA. De Britse Air Accidents Investigation Branch verricht onderzoek op de plaats van het incident.

Over de oorzaak van het ongeluk bestaat nog onzekerheid. De BBC citeert 'een luchthavenmedewerker', die zegt dat het voor de landing de elektriciteit aan boord uitviel. Dit wordt door officiële bronnen niet bevestigd.

Het vliegtuig is volgens Aviation Safety Network zeven jaar oud. De Boeing 777 staat bekend als uitermate veilig. Sinds de ingebruikname van het type in 1995 is nog geen enkele 'Triple 7' bij een ongeluk verloren gegaan.

You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 18 januari 2008 @ 13:55:07 #64
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56128880
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 08:32 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dan maar wat spectaculair nieuws:

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=24183
[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_56133997
Volgende week gaan echt die luchtmachtformulieren op de bus, na een jaar stil te hebben gelegen op mn bureau Ikke wil ook brokke-piloot worden
  vrijdag 18 januari 2008 @ 17:11:47 #66
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56134302
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 16:57 schreef TheHamsterSlayer het volgende:
Volgende week gaan echt die luchtmachtformulieren op de bus, na een jaar stil te hebben gelegen op mn bureau Ikke wil ook brokke-piloot worden
Wat doe je nu dan?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_56134455
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 17:11 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Wat doe je nu dan?
Aerospace Engineering, TU Delft. Maar ik ben al bijna 24, dus moet echt nu gebeuren/proberen, anders nooit.
  vrijdag 18 januari 2008 @ 17:38:58 #68
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56134899
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 17:18 schreef TheHamsterSlayer het volgende:

[..]

Aerospace Engineering, TU Delft. Maar ik ben al bijna 24, dus moet echt nu gebeuren/proberen, anders nooit.
Ah nice.

Ik doe nu Aviation Studies op de HvA, probeer mijn propedeuse te halen in 1 jaar zodat ik vliegopleiding kan doen bij Stella. Lukt dat niet dan maak ik mijn studie af. En ga ik daarna test doen bij de KLS. Lukt dat niet dan ga ik naar de TU Delft Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en Techniek doen. Even die studie afronden en dan zijn er weer 4 jaar verstreken en doe ik de test nog eens bij de KLS. Dan ben ik inmiddels 24 of 25.

Lukt het dan niet dan ben ik een kansloze sukkel
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_56146029
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 17:38 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Ah nice.

Ik doe nu Aviation Studies op de HvA, probeer mijn propedeuse te halen in 1 jaar zodat ik vliegopleiding kan doen bij Stella. Lukt dat niet dan maak ik mijn studie af. En ga ik daarna test doen bij de KLS. Lukt dat niet dan ga ik naar de TU Delft Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en Techniek doen. Even die studie afronden en dan zijn er weer 4 jaar verstreken en doe ik de test nog eens bij de KLS. Dan ben ik inmiddels 24 of 25.

Lukt het dan niet dan ben ik een kansloze sukkel
Lukt dat niet dan kan je nog altijd in je privé-tijd je commerciele vliegbrevet (RPL, PPL en CPL) halen. Ik ambitieer stiekem ook nog een beroep als verkeersvlieger. Vrachtvlieger worden lijkt me dan het leukst; met heel weinig mensen in een grote kist op 35,000 ft het luchtruim door met goederen , op eenzame hoogte zeg maar. Op de TU studeren is ook niet alles, gigantisch veel theorie en die-hard studeren. Maar zo'n grote kist "bedienen/beheersen" lijkt me echt meesterlijk.
  zondag 20 januari 2008 @ 15:39:19 #70
157960 Okeuj
Ich habe es nicht gewusst
pi_56179338
Weet wel dondersgoed waar je aan begint als je die papieren invult voor de luchtmacht. Het is een mooi wereldje als je er heel bewust voor kiest! Zodra je begint kun je wel gedag zeggen tegen je vrije tijd en hou er rekening mee dat je mentaal en fysiek flink moet buffelen. Klinkt vrij logisch, maar van mijn lichting is de helft al gestopt op de KMA voordat de opleiding überhaupt goed begonnen was...
Nee echt niet.
  maandag 21 januari 2008 @ 00:55:39 #71
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56191026
quote:
Op zondag 20 januari 2008 15:39 schreef Okeuj het volgende:
Weet wel dondersgoed waar je aan begint als je die papieren invult voor de luchtmacht. Het is een mooi wereldje als je er heel bewust voor kiest! Zodra je begint kun je wel gedag zeggen tegen je vrije tijd en hou er rekening mee dat je mentaal en fysiek flink moet buffelen. Klinkt vrij logisch, maar van mijn lichting is de helft al gestopt op de KMA voordat de opleiding überhaupt goed begonnen was...
Het vliegen van een F-16 lijkt me geweldig. Alleen het hele gebeure erom heen lijkt me niks. Ik heb me er nog niet bepaald in verdiepd, maar volgens mij moet je ook al die dingen doe zoals de de landmacht. Krachtraining weet ik het allemaal. Niet dat ik een luie donder ben, maar ik prefereer toch een rustiger leven
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_56230668
quote:
Op zondag 20 januari 2008 15:39 schreef Okeuj het volgende:
Weet wel dondersgoed waar je aan begint als je die papieren invult voor de luchtmacht. Het is een mooi wereldje als je er heel bewust voor kiest! Zodra je begint kun je wel gedag zeggen tegen je vrije tijd en hou er rekening mee dat je mentaal en fysiek flink moet buffelen. Klinkt vrij logisch, maar van mijn lichting is de helft al gestopt op de KMA voordat de opleiding überhaupt goed begonnen was...
Oei, te laat! heb gisteren het uitreksel van het Gemeenteregister binnengekregen en heb meteen die formulieren op de bus gedaan. Fysiek ben ik wel aardig in orde, alleen dat mentale gedeelte laat me af en toe in de steek

Maar maak je verder geen zorgen over mij. Ik laat wel weten wanneer ik je nieuwe college wordt (of niet natuurlijk)

[ Bericht 8% gewijzigd door TheHamsterSlayer op 22-01-2008 18:59:44 ]
  dinsdag 22 januari 2008 @ 21:15:14 #73
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56234572
lol je begint lekker onzeker, goeie eigenschap man
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_56257343
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 21:15 schreef GoodGawd het volgende:
lol je begint lekker onzeker, goeie eigenschap man
hap
  woensdag 23 januari 2008 @ 23:32:09 #75
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56264610
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 19:27 schreef TheHamsterSlayer het volgende:

[..]

hap
hap
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  zondag 27 januari 2008 @ 20:54:53 #76
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_56348078
Ik spiek maar even binnen

Ik heb dit weekend een aanmelding voor een zweefvliegclub de deur uit gedaan, wellicht dat ik over een tijdje me bij de zweefnurts mag voegen
pi_56348682
* Intrepidity gooit met een TVP
Van de zomer KLS-selectie doen
Studeer nu nog informatica.. niet meteen het meest avontuurlijke zegmaar..
Ben me inmiddels al flink aan het voorbereiden met boekjes als "De lucht in, maar waarom met u" en diverse IQ-achtige tests (voor de PO1&2 dus).. Iemand nog andere voorbereidingstips?
  zondag 27 januari 2008 @ 23:03:07 #78
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56351648
quote:
Op zondag 27 januari 2008 21:20 schreef Intrepidity het volgende:
* Intrepidity gooit met een TVP
Van de zomer KLS-selectie doen
Studeer nu nog informatica.. niet meteen het meest avontuurlijke zegmaar..
Ben me inmiddels al flink aan het voorbereiden met boekjes als "De lucht in, maar waarom met u" en diverse IQ-achtige tests (voor de PO1&2 dus).. Iemand nog andere voorbereidingstips?
Die had ik ook al gekocht
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_56352863
quote:
Op zondag 27 januari 2008 20:54 schreef Keiichi het volgende:
Ik spiek maar even binnen

Ik heb dit weekend een aanmelding voor een zweefvliegclub de deur uit gedaan, wellicht dat ik over een tijdje me bij de zweefnurts mag voegen
Welkom! En veel plezier met gecontroleerd neerstorten
pi_56353203
Ff n00b-vraagje; wanneer wordt eigenlijk de AP ingeschakeld tijdens de vlucht? Het opstijgen en landen gaat toch nog met de hand? Ik doel dan op de burgerluchtvaart.
pi_56354186
quote:
Op maandag 28 januari 2008 00:11 schreef TheHamsterSlayer het volgende:
Ff n00b-vraagje; wanneer wordt eigenlijk de AP ingeschakeld tijdens de vlucht? Het opstijgen en landen gaat toch nog met de hand? Ik doel dan op de burgerluchtvaart.
Vóór de runup, en nee.

Althans, afhankelijk van de uitrusting van het vliegtuig en de eigenwijsheid van de piloot.
pi_56354208
quote:
Op zondag 27 januari 2008 23:56 schreef TheHamsterSlayer het volgende:

[..]

Welkom! En veel plezier met gecontroleerd neerstorten
Je hebt nog nooit in een zweefvliegtuig gezeten heh?
pi_56355004
quote:
Op maandag 28 januari 2008 01:12 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Je hebt nog nooit in een zweefvliegtuig gezeten heh?
Laatste keer dat ik met AR meegevlogen had, was dat het laatste waar ik me druk om maakte
pi_56359369
quote:
Op maandag 28 januari 2008 00:11 schreef TheHamsterSlayer het volgende:
Ff n00b-vraagje; wanneer wordt eigenlijk de AP ingeschakeld tijdens de vlucht? Het opstijgen en landen gaat toch nog met de hand? Ik doel dan op de burgerluchtvaart.
Ap erop wanneer je geen zin meer hebt om met de hand te vliegen (hij mag er vanaf 30ft op).
En AP eraf wanneer je weer zin hebt om met de hand te vliegen. Behalve bij slecht zich (<500 meter), dan blijft hij erop.
pi_56365274
hey mensen,

Ik heb een vraagje, wat is holding eigenlijk?

en wat betekend dus,
Holding
Final Holding
en
Descent in holding?
pi_56375127
quote:
Op maandag 28 januari 2008 12:16 schreef Alternate het volgende:

[..]

Ap erop wanneer je geen zin meer hebt om met de hand te vliegen (hij mag er vanaf 30ft op).
En AP eraf wanneer je weer zin hebt om met de hand te vliegen. Behalve bij slecht zich (<500 meter), dan blijft hij erop.
Wanneer je geen zin meer hebt? Is het niet zo dat de AP nauwkeuriger het vliegtuig bestuurt dan met de hand? Als je zonder vliegt, dan is het moelijker om het vliegtuig in controle te houden: meer mentale last voor de piloot, en in geval van een iets minder competente piloot, nogal een onaangename vlucht.

Mijn stelling is eigenlijk dat de AP beter (nauwkeuriger) vliegt dan met de hand omdat de AP automatisch alles berekent en bestuurt. Is er daarom geen officiële JAA-eis dat als men op koers zit, de AP MOET inschakelen mits die aanwezig is?
pi_56377168
Leuke stelling. Is er iemand die antwoord geeft, zeg je weer dat het volgens jouw stelling moet
Ik steek je moeder in de fik!
pi_56377481
quote:
Op maandag 28 januari 2008 23:48 schreef TheHamsterSlayer het volgende:

[..]

Wanneer je geen zin meer hebt? Is het niet zo dat de AP nauwkeuriger het vliegtuig bestuurt dan met de hand? Als je zonder vliegt, dan is het moelijker om het vliegtuig in controle te houden: meer mentale last voor de piloot, en in geval van een iets minder competente piloot, nogal een onaangename vlucht.

Mijn stelling is eigenlijk dat de AP beter (nauwkeuriger) vliegt dan met de hand omdat de AP automatisch alles berekent en bestuurt. Is er daarom geen officiële JAA-eis dat als men op koers zit, de AP MOET inschakelen mits die aanwezig is?
Het wordt bij de meeste, zo niet alle maatschappijen aangeraden om, wanneer het niet nodig is om "op de hand" te vliegen, met de AP te vliegen. Dit omdat het inderdaad een stukje workload weghaalt bij de piloten en ze meer aandacht kunnen houden bij het ontwijken van ander verkeer (bijv tijdens het vertrek) en omdat lang sturen op de hand vrij vermoeiend kan zijn en "op de hand" vliegen niets toevoegd. Maar een landing wordt vrij regelmatig gedaan zonder AP. Dit omdat het anders erg saai wordt, en een landing zelf maken gewoon leuk is. Verder zal je als piloot ook voorbereid moeten zijn mocht ooit de AP het niet doen. Dus eens in de zoveel tijd is zelf sturen toch wel de beste optie, al is het maar om je ervaring te behouden.
Het punt waarop deze aan en uit gaat, verschilt per type en (mogelijk) maatschappij. Op de slagroomklopper (F50) mag deze niet aan voor 400 voet hoogte (en in praktijk gaat deze 90% van de tijd daar ook aan) en mag niet later dan 50 voet hoogte bij de landing weer uit. Elke landing is dus zonder AP, maar vaak wordt de AP als eerder uitgezet, varierend van piloot tot piloot, van dag tot dag, ook mede afhankelijk van je rooster (vermoeidheid en verveling) en weersgesteldheid.
quote:
Op maandag 28 januari 2008 17:02 schreef ReiniervanBommel het volgende:
hey mensen,

Ik heb een vraagje, wat is holding eigenlijk?

en wat betekend dus,
Holding
Final Holding
en
Descent in holding?
Een holding is de luchtvaartversie van een file. Stel je vliegt naar Schiphol, maar er is iets aan de hand op het vliegveld. (slecht weer, noodgeval etc) Dan kunnen er mogelijk minder vliegtuigen landen dan normaal, zoals bij een afgesloten rijbaan er ook minder auto's per uur kunnen passeren (bijv 30 i.p.v.60 per uur) Als dit ver van te voren bekend is, dan worden alle vertrekken richting Schiphol bekeken en zo gepland dat ze, gelet op hun vliegtijd, precies in die volgorde en hoeveelheid aankomen dat ze die 30 per uur niet overschrijden. Dat komt er in de praktijk dus op neer dat je voor vertrek al een vertraging krijgt en niet op je geplande vertrektijd mag vertrekken. Je "hebt dan een slot", dus je mag niet vetrekken voor de tijd die in dat slot vermeld staat, zodat jij en de rest van de inkomende vluchten zo verdeeld worden dat ze precies met 30 per uur binnenkomen.

Mocht zo'n situatie nu niet bekend zijn, of het wordt erger dan zijn er dus teveel vliegtuigen in de buurt van Schiphol. (er zijn er bijvoorbeeld 45 aangekomen ipv die 30 die mogelijk waren). Er vormt er zich dan een file. Het mag bekend zijn dat vliegtuigen, anders dan auto's, niet stil kunnen staan en daarvoor hebben ze een holding uitgevonden. Het is dus een wachtpatroon waarin je je beurt afwacht. Het is een vastgeteld punt waarop men een soort van rondjes draait.

Je vliegt naar een vooraf bepaald punt (holding fix) en je draait links- of rechtsom (staat ook vast per holding), vliegt een bepaalde tijd rechtuit en draait weer richting de holding fix. Mocht het nog niet je beurt zijn, dan blijf je dit doen.
Op sommige velden is het al bijna standaard om "de hold" in te moeten, zoals London Heathrow.

Descent in holding betekend dat je de hold moet blijven draaien, maar tegelijk moet zakken. In de hold zitten meestal meerdere vliegtuigen, die elk precies hetzelfde patroon vliegen, maar om lawaai en ongemak te vermijden elk 1000 voet boven de ander. Je komt de holding er van boven in en daalt (wanneer je dat verteld wordt) naar de hoogte waarop je eruit mag, dus hoe lager je in de holding zit, hoe sneller je er meestal weer uit bent.

Final holding ken ik niet, maar mogelijk is dat de laatste holding die je moet doen voordat het jouw beurt is..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_56379035
Oke! bedankt voor deze uitleg!

Ik had al wel een vermoeden, maar kon me er niet veel bij voorstellen.
pi_56382374
quote:
Op maandag 28 januari 2008 23:48 schreef TheHamsterSlayer het volgende:

[..]

Mijn stelling is eigenlijk dat de AP beter (nauwkeuriger) vliegt dan met de hand omdat de AP automatisch alles berekent en bestuurt. Is er daarom geen officiële JAA-eis dat als men op koers zit, de AP MOET inschakelen mits die aanwezig is?
Ik weet wel van iemand die (ik dacht) 73 en 74 vliegt, dat je op de hand mág landen, maar als er ook maar íéts niet volgens het boekje gaat tijdens de vlucht, moet het op de AP, omdat dat gewoon veiliger is. (ivm minimale stopafstand enzo)
  dinsdag 29 januari 2008 @ 17:42:08 #91
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56390587
Waarom bestellen maatscapijen A320's ? Kunnen ze het niet gewoon bij een 737 houden, ik zie het nut van het hebben van beiden niet echt in, is dat er wel? Hoeveel kost de omscholingskosten voor een piloot trouwens voor een andere kist?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_56390901
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 17:42 schreef GoodGawd het volgende:
Waarom bestellen maatscapijen A320's ? Kunnen ze het niet gewoon bij een 737 houden, ik zie het nut van het hebben van beiden niet echt in, is dat er wel? Hoeveel kost de omscholingskosten voor een piloot trouwens voor een andere kist?
Wellicht zijn er maatschappijen die niet al met 73's vliegen. Of waarvoor de 320 beter aan de wensen voldoet. Of die een leuke deal hebben kunnen sluiten met airbus.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 18:49:44 #93
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_56392106
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 17:42 schreef GoodGawd het volgende:
Waarom bestellen maatscapijen A320's ? Kunnen ze het niet gewoon bij een 737 houden, ik zie het nut van het hebben van beiden niet echt in, is dat er wel? Hoeveel kost de omscholingskosten voor een piloot trouwens voor een andere kist?
Grotere range, economische redenen. En het nut van dit segment is er zeker, niet voor niets zijn 737's de meest verkochte kisten, A320 doet het ook niet echt slecht . Lijkt me economisch niet handig om vluchten met een korte range met een dure, slurpende widebody te doen. (op sommige legs doen ze dat wel ivm capaciteit van feederflights etc)
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_56392181
Moraal: er bestaan meer selectiecriteria dan alleen de omscholingskosten.
  woensdag 30 januari 2008 @ 12:10:59 #95
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_56406580
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 17:42 schreef GoodGawd het volgende:
Waarom bestellen maatscapijen A320's ? Kunnen ze het niet gewoon bij een 737 houden, ik zie het nut van het hebben van beiden niet echt in, is dat er wel? Hoeveel kost de omscholingskosten voor een piloot trouwens voor een andere kist?
Ik denk dat als een grondafhandelaar het voor het zeggen had, er helemaal geen 737's zouden vliegen. Wat lossen/laden betreft, lijkt mij een A320 makkelijker en sneller (mits containerconfiguratie) dan een 737 (bulk).
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  maandag 4 februari 2008 @ 00:34:00 #96
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56516078
@ oud nieuws van FOK:

Stewardess stript in cockpit vliegtuig

Zijn lui van Air France ofzo Had het filmpje ervan gezien, ze spraken in iedergeval frans, ze stonden ook gewoon veilig op de grond. Dus waar ze nou zo'n ophef over maken.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_56516969
wtf dat filmpje werd hier 3 maanden geleden al gepost ofzo
pi_56526849
quote:
Op maandag 28 januari 2008 23:48 schreef TheHamsterSlayer het volgende:

[..]

Wanneer je geen zin meer hebt? Is het niet zo dat de AP nauwkeuriger het vliegtuig bestuurt dan met de hand? Als je zonder vliegt, dan is het moelijker om het vliegtuig in controle te houden: meer mentale last voor de piloot, en in geval van een iets minder competente piloot, nogal een onaangename vlucht.

Mijn stelling is eigenlijk dat de AP beter (nauwkeuriger) vliegt dan met de hand omdat de AP automatisch alles berekent en bestuurt. Is er daarom geen officiële JAA-eis dat als men op koers zit, de AP MOET inschakelen mits die aanwezig is?
'Tot je geen zin meer hebt' is waarschijnlijk korter dan jij denkt. Zeker als je vier vluchten op een dag doet
pi_56528704
quote:
Op maandag 4 februari 2008 15:10 schreef Alternate het volgende:

[..]

'Tot je geen zin meer hebt' is waarschijnlijk korter dan jij denkt. Zeker als je vier vluchten op een dag doet
Zonder AP en met de trim kom je ook een heel eind denk ik.. Af en toe een bochtje maken word je ook niet moe van
  donderdag 7 februari 2008 @ 20:56:35 #100
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_56590243
quote:
Op maandag 4 februari 2008 16:29 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Zonder AP en met de trim kom je ook een heel eind denk ik.. Af en toe een bochtje maken word je ook niet moe van
Jawel hoor, had laatst nog rond 10000ft de AP en AT eraf gegooid, op 5500ft had ik geen zin meer dus alles weer automatisch.
FCT
pi_56592862
quote:
Op maandag 4 februari 2008 15:10 schreef Alternate het volgende:

[..]

'Tot je geen zin meer hebt' is waarschijnlijk korter dan jij denkt. Zeker als je vier vluchten op een dag doet
wordt het dan niet tijd om te solliciteren voor de intercontinentale vluchten?
pi_56593350
quote:
Op maandag 4 februari 2008 01:04 schreef mcDavid het volgende:
wtf dat filmpje werd hier 3 maanden geleden al gepost ofzo
btw: mcDavid, WTF doe jij op het Hamsterforum?!?!?!

http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?t=48454&postdays=0&postorder=asc&start=0

Delft + zweegvliegen + hamsters = geen goede combinatie
  donderdag 7 februari 2008 @ 23:30:44 #103
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56593632
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 20:56 schreef Mojave het volgende:

[..]

Jawel hoor, had laatst nog rond 10000ft de AP en AT eraf gegooid, op 5500ft had ik geen zin meer dus alles weer automatisch.


Wat zit je eigenlijk de hele vlucht te doen? Boekie lezen ofzo?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_56593922
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 23:30 schreef GoodGawd het volgende:

[..]



Wat zit je eigenlijk de hele vlucht te doen? Boekie lezen ofzo?
Stewardessen batsen, jewaids
  vrijdag 8 februari 2008 @ 01:54:47 #105
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_56595808
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 23:18 schreef TheHamsterSlayer het volgende:

[..]

btw: mcDavid, WTF doe jij op het Hamsterforum?!?!?!

http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?t=48454&postdays=0&postorder=asc&start=0

Delft + zweegvliegen + hamsters = geen goede combinatie
Fucking busted!!!!
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_56600522
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 01:54 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Fucking busted!!!!
't zal maar bekend worden dat je op het hamsterforum post... image the shame...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zondag 10 februari 2008 @ 13:49:05 #107
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_56642530
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 22:59 schreef TheHamsterSlayer het volgende:

[..]

wordt het dan niet tijd om te solliciteren voor de intercontinentale vluchten?
Want? 14 uur in zo'n ding hangen is beter dan 4x een uurtje ofzo?
Overigens kan ik solliciteren wat ik wil, dat duurt nog wel een jaar of 6 minimaal voordat ik aan de beurt ben.
pi_56644293
ff nog een n00b-vraag. Moeten piloten gedurende vlucht in hun stoel blijven zitten, of mogen ze ook ff een "rondje" lopen door de cockpit/cabine, om ff de benen te strekken? Het zou me knap irriteren 10 uur achter elkaar op je gat te zitten en alleen beetje instrumenten checken en radiocontact houden.

En is het sinds 9/11 niet meer toegestaan om als piloot zijnde de passagiers te verwelkomen? Vroegah groette de piloten altijd de passagiers bij het instappen en uitstappen van het vliegtuig.
pi_56649875
TVP in de vorm van een vandaag geschoten foto

pi_56660642
quote:
Op zondag 10 februari 2008 14:53 schreef TheHamsterSlayer het volgende:
ff nog een n00b-vraag. Moeten piloten gedurende vlucht in hun stoel blijven zitten, of mogen ze ook ff een "rondje" lopen door de cockpit/cabine, om ff de benen te strekken? Het zou me knap irriteren 10 uur achter elkaar op je gat te zitten en alleen beetje instrumenten checken en radiocontact houden.

En is het sinds 9/11 niet meer toegestaan om als piloot zijnde de passagiers te verwelkomen? Vroegah groette de piloten altijd de passagiers bij het instappen en uitstappen van het vliegtuig.
Bij een tweemans operatie moeten beide vliegers in principe altijd aanwezig zijn in de cockpit. Er zijn wel officiele uitzonderingen, bijvoorbeeld als je naar het toilet moet, of iemand hoort een raar geluid of iets dergelijks. In zo'n geval mag 1 van de vliegers de cockpit uit.
Bij een operatie met meer dan 2 vliegers is er eentje (soms zelfs 2) altijd 'vrij' en wat die doet moet hij/zij zelf weten. Meestal wordt dat wel even door de captain verteld bij zijn welkomstpraatje iets in de trend van 'Wij zijn vandaag met vier vliegers, dus het is mogelijk dat u tijdens de vlucht een of twee piloten door de cabine ziet lopen, er zijn altijd minimaal twee vliegers in de cockpit aanwezig.'
  dinsdag 12 februari 2008 @ 22:17:03 #111
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_56692457
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  dinsdag 12 februari 2008 @ 23:00:54 #112
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56693647
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 22:17 schreef Public_NME het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=s5prz1Ae5QM Bounce baby!!!
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_56698203
quote:
Op zondag 10 februari 2008 14:53 schreef TheHamsterSlayer het volgende:
En is het sinds 9/11 niet meer toegestaan om als piloot zijnde de passagiers te verwelkomen? Vroegah groette de piloten altijd de passagiers bij het instappen en uitstappen van het vliegtuig.
Tegenwoordig moet, indien mogelijk, de deur naar de cockpit dicht ten alle tijden dat er passagiers aan boord zijn. Dus helaas ook bij het in- en uitstappen...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 13 februari 2008 @ 10:45:32 #114
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56699299
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 09:41 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Tegenwoordig moet, indien mogelijk, de deur naar de cockpit dicht ten alle tijden dat er passagiers aan boord zijn. Dus helaas ook bij het in- en uitstappen...
Ja door die fukking osama

Ach wat maakt het allemaal uit Schiphol is toch zo lek als een zeef
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_56699686
Ik hoorde dat iemand mij tijdens een ban probeerde te dissen met mijn hamsterforum userschap?

_!!
pi_56700597
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 11:06 schreef mcDavid het volgende:
Ik hoorde dat iemand mij tijdens een ban probeerde te dissen met mijn hamsterforum userschap?

_!!
Is dat niet logisch dan?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_56700891
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 11:52 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Is dat niet logisch dan?
Is dat een dis dan?
pi_56701225
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 12:12 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Is dat een dis dan?
Jij noemt het een dis.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  donderdag 14 februari 2008 @ 23:01:14 #119
49959 SnowBite
deze zin past hier niet helema
pi_56738168
Ik ben aangenomen bij de blauwe zwaan!!!
  donderdag 14 februari 2008 @ 23:11:00 #120
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_56738379
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 23:01 schreef SnowBite het volgende:
Ik ben aangenomen bij de blauwe zwaan!!!
Cool, feli! Welk type? (boek ik voortaan geen vluchten meer met dat type hehe )
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_56739407
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 23:01 schreef SnowBite het volgende:
Ik ben aangenomen bij de blauwe zwaan!!!
leuk voor je, en ik ga mijn afstudeeropdracht waarschijnlijk doen over "Unmanned Aerial Civilian Vehicles".
  vrijdag 15 februari 2008 @ 00:11:13 #122
49959 SnowBite
deze zin past hier niet helema
pi_56739536
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 23:11 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Cool, feli! Welk type? (boek ik voortaan geen vluchten meer met dat type hehe )
Thanks!
Type weet ik nog niet, krijg binnen 1-2 maanden een startdatum +type te horen...
pi_56743316
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 00:11 schreef SnowBite het volgende:

[..]

Thanks!
Type weet ik nog niet, krijg binnen 1-2 maanden een startdatum +type te horen...
ALs je maar niet op de '50 komt, dat trek ik niet, een fok!er als co...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 15 februari 2008 @ 15:34:04 #124
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_56751011
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_56753088
Mhuahahaha. Net de uitnodiging van de KLU binnen gekregen voor de PO1 op 25 maart al! Ze hebben de selectieprocedure AANZIENLIJK verkort. Als alles goed verloopt dan begin je half april al met de PVS in Portugal! Ik heb ook al het Blauwe Boekje gekregen voor de intaketest van de GVSS. Ik heb er nu al zin in!
  vrijdag 15 februari 2008 @ 17:19:32 #126
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_56753537
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 15:34 schreef Public_NME het volgende:
http://au.youtube.com/watch?v=aWtdtuspnoM
"We've got Smirn-off!'
Die Rus dacht ook; ik betaal voor de hele baan, dan zal ik ook elke centimeter ervan gaan gebruiken
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_56753875
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 10:07 schreef The_stranger het volgende:

[..]

ALs je maar niet op de '50 komt, dat trek ik niet, een fok!er als co...
Ik zeg: FOK! meet in een Fokker50!
pi_56766480
Is goed, neem jij je hamster mee dan?
pi_56767078
Wil je 'm ook een keer vasthouden?
pi_56767784
Hamsterslayer, wtf doe jij in het R&P forum?
Keiharde frustraties
pi_56767969
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 11:50 schreef mcDavid het volgende:
Hamsterslayer, wtf doe jij in het R&P forum?
Keiharde frustraties
FWD: selectie@luchtmacht.nl
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_56768179
Die keuringspsych zal wel smullen van dit soort materiaal! ! Mensen die onbeheerst agressief worden als ze een meisje zien, daar zitten ze op te wachten!
pi_56770159
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 12:11 schreef mcDavid het volgende:
Die keuringspsych zal wel smullen van dit soort materiaal! ! Mensen die onbeheerst agressief worden als ze een meisje zien, daar zitten ze op te wachten!
Dan moeten ze eerst nog erachter komen dat ik THS ben op FokForum. Bovendien zitten er niet zo veel vrouwen in straaljagertjes/apaches
  zaterdag 16 februari 2008 @ 18:15:12 #134
49959 SnowBite
deze zin past hier niet helema
pi_56774295
Stomverbaasd kreeg ik gisteren al te horen dat ik in april ga beginnen!
Op de 747!!!!
pi_56775462
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 18:15 schreef SnowBite het volgende:
Stomverbaasd kreeg ik gisteren al te horen dat ik in april ga beginnen!
Op de 747!!!!
als co-co?
  zaterdag 16 februari 2008 @ 20:59:00 #136
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56778097
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 18:15 schreef SnowBite het volgende:
Stomverbaasd kreeg ik gisteren al te horen dat ik in april ga beginnen!
Op de 747!!!!
Oh cool. Van de zomer Moet ik richting Jakarta 747, jij mag me vliegen vind ik
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  zaterdag 16 februari 2008 @ 21:44:41 #137
49959 SnowBite
deze zin past hier niet helema
pi_56779520
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 19:12 schreef TheHamsterSlayer het volgende:

[..]

als co-co?
uiteraard
  zaterdag 16 februari 2008 @ 21:59:48 #138
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_56779890
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 21:44 schreef SnowBite het volgende:

[..]

uiteraard
Vet man! Gewoon passenger neem ik aan en niet cargo? (al lijkt cargo me ook wel bruut eigenlijk)
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_56781611
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 21:59 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Vet man! Gewoon passenger neem ik aan en niet cargo? (al lijkt cargo me ook wel bruut eigenlijk)
liever cargo, hoef je minder rekening te houden met je bank en pitch angles enzo, toch? Of bestaan er dezelfde vliegnormen voor cargo-vliegen als voor passagiers vliegen?
  zaterdag 16 februari 2008 @ 23:08:34 #140
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56781783
Kristallen en porseleinen kunstwerken die tegen de romp van het vliegtuig kletsen, een mooier geluid bestaat niet.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_56786227
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 23:02 schreef TheHamsterSlayer het volgende:

[..]

liever cargo, hoef je minder rekening te houden met je bank en pitch angles enzo, toch? Of bestaan er dezelfde vliegnormen voor cargo-vliegen als voor passagiers vliegen?
Een 747 blijft een 747, ongeacht wat je vervoert, maar turbulentie is dan niet zo erg meer en een pallet met computeronderdelen is nog nooit doodgegaan door een geknapt bolletje coke....
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zondag 17 februari 2008 @ 17:48:51 #142
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_56795448
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 21:59 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Vet man! Gewoon passenger neem ik aan en niet cargo? (al lijkt cargo me ook wel bruut eigenlijk)
Bij KLM vlieg je het allebei door elkaar. Meestal pax. maar soms een tripje met een van de drie ERF's.
Best lachen, alleen je moet zelf voor je koffie zorgen
pi_56803176
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 07:16 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Het wordt bij de meeste, zo niet alle maatschappijen aangeraden om, wanneer het niet nodig is om "op de hand" te vliegen, met de AP te vliegen. Dit omdat het inderdaad een stukje workload weghaalt bij de piloten en ze meer aandacht kunnen houden bij het ontwijken van ander verkeer (bijv tijdens het vertrek) en omdat lang sturen op de hand vrij vermoeiend kan zijn en "op de hand" vliegen niets toevoegd. Maar een landing wordt vrij regelmatig gedaan zonder AP. Dit omdat het anders erg saai wordt, en een landing zelf maken gewoon leuk is. Verder zal je als piloot ook voorbereid moeten zijn mocht ooit de AP het niet doen. Dus eens in de zoveel tijd is zelf sturen toch wel de beste optie, al is het maar om je ervaring te behouden.
Het punt waarop deze aan en uit gaat, verschilt per type en (mogelijk) maatschappij. Op de slagroomklopper (F50) mag deze niet aan voor 400 voet hoogte (en in praktijk gaat deze 90% van de tijd daar ook aan) en mag niet later dan 50 voet hoogte bij de landing weer uit. Elke landing is dus zonder AP, maar vaak wordt de AP als eerder uitgezet, varierend van piloot tot piloot, van dag tot dag, ook mede afhankelijk van je rooster (vermoeidheid en verveling) en weersgesteldheid.
[..]
Andersom volgens mij: opstijgen altijd met de hand, landing wisselt af.
  zondag 17 februari 2008 @ 23:52:38 #144
99351 Alternate
Wolkenridder
pi_56805265
Ik ben het met je eens dat het een slagroomklopper is die eigenlijk onder general aviation valt, maar toch kun je een captain F50 best op z'n woord geloven.
pi_56814163
quote:
Op zondag 17 februari 2008 23:52 schreef Alternate het volgende:
Ik ben het met je eens dat het een slagroomklopper is die eigenlijk onder general aviation valt, maar toch kun je een captain F50 best op z'n woord geloven.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_56828704
EGSS 182250Z 12005KT 0150 R05/0225 R23/0200 FZFG VV/// M00/M01 Q1030

Tof weertje op Stansted.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_56832352
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 00:04 schreef Koploperkopper het volgende:
EGSS 182250Z 12005KT 0150 R05/0225 R23/0200 FZFG VV/// M00/M01 Q1030

Tof weertje op Stansted.
Gisterochten AMS-L.City laten eindigen in Heatrow, zicht op city 50m, terwijl het gebied om de docklands heen prima zicht had. Uur holden deed helaas weinig goeds...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_56838872
hij is viiiieees
Ik steek je moeder in de fik!
  dinsdag 19 februari 2008 @ 17:29:47 #149
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56840351
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 16:04 schreef cheukert het volgende:
hij is viiiieees
Coño.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  woensdag 20 februari 2008 @ 02:11:19 #150
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56852630
Vliegen zonder brandstof is toekomst

Geen nachtvluchten meer?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')