abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 januari 2008 @ 12:02:47 #51
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_55894412
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 01:36 schreef cheukert het volgende:

[..]

EAS is de dynamische druk. Gecorrigeerd voor compressibiliteit(is dat nederlands?) van lucht. Oftewel, je vliegtuig vliegt EAS, terwijl jij naar IAS/CAS kijkt. IAS is dan ook dynamische druk, maar die gaat ervan uit dat lucht niet compresseerbaar(is dat nederlands?) is.

IAS is tegenwoordig in moderne vliegtuigen zo'n beetje hetzelfde als CAS, aangezien de snelheid die je afleest al gecorrigeerd is.
EAS is werkelijke dynamische druk. Je vliegtuig gedraagt zich naar EAS en niet naar IAS/CAS in werkelijkheid.
TAS is de werkelijke snelheid door de lucht. Hiermee bereken je je GS. Voor navigatie enzo.

Compresseerbaar =/= Nederlands
Samendrukbaar = Nederlands
Onsamendrukbaar = "niet compresseerbaar"

Ik heb het één en ander opgezocht in 'Aircraft Instruments & Integrated Systems by Mr. Pallet(het te dikke schoolboek)
Ik citeer:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn conclusie:

Het zijn allemaal upgrades van elkaar.
GS - de snelheid t.o.v. de grond.
TAS - Zoals de pitot en statische poort meet. Met correctie op Temperatuur en luchtdichtheid.
IAS - Zoals de pitot en statische poort meet. Zonder enige correctie.
CAS - De gemeten waarde gecorrigeerd op instrument en position fouten.
EAS - De CAS, maar dan i.p.v. de statische druk op desbetreffende hoogte, de standaard druk op MSL

Note: Zeg het me als er geen snars van klopt, die TAS en EAS rammelt nog het één en ander aan volgens mij.

M

[ Bericht 1% gewijzigd door GoodGawd op 09-01-2008 20:13:06 ]
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  donderdag 10 januari 2008 @ 19:03:17 #53
195484 Tecnix
Remove before flight
pi_55930880
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 12:02 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Mijn conclusie:

Het zijn allemaal upgrades van elkaar.
GS - de snelheid t.o.v. de grond.
TAS - Zoals de pitot en statische poort meet. Met correctie op Temperatuur en luchtdichtheid.
IAS - Zoals de pitot en statische poort meet. Zonder enige correctie.
CAS - De gemeten waarde gecorrigeerd op instrument en position fouten.
EAS - De CAS, maar dan i.p.v. de statische druk op desbetreffende hoogte, de standaard druk op MSL

Note: Zeg het me als er geen snars van klopt, die TAS en EAS rammelt nog het één en ander aan volgens mij.

M
Correto
  donderdag 10 januari 2008 @ 21:52:19 #54
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_55935612
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_55948551
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 16:46 schreef GoodGawd het volgende:
Ik vroeg mij af, welke speed je nou eigenlijk gebruikt?

# 1 Indicated airspeed
# 2 Calibrated airspeed
# 3 Equivalent airspeed
# 4 True airspeed
# 5 Groundspeed

Die heb je allemaal, hoe ze tot stand komen snap ik. Maar waar gebruik je elke speed voor? En welke staat in display van je 747? En welke in je Cessna?
IAS laag en mach hoog.
IAS (of eigenlijk CAS) zegt het meeste over de luchtstroming over je vleugels (eigenlijk EAS, maar dat is meer iets voor vliegtuigbouwkunde nerds). Als je klimt met een constante IAS dan wordt je mach langzaam hoger, totdat je zo dicht in de buurt van Mmo komt dat je de IAS niet meer kunt vasthouden en over moet gaan op mach, waardoor je IAS zal afnemen.
Op een 747 lees je eigenlijk CAS af (maar je noemt het gewoon IAS) en in een Cessna 'pure' IAS, maar het verschil is niet zo heel groot, misschien 1 of 2 knopen onder sommige omstandigheden.

De TAS is je echte airspeed, gecorigeerd voor de luchtdichtheid. Op lage hoogte (zegmaar 1000') is TAS het zelfde als IAS, maar hoe hoger je komt, hoe groter het verschil. De TAS heb je nodig om de GS te berekenen. En de GS wil je weten omdat je dan weet hoe laat je thuis bent. Maar puur voor het vliegen is alleen IAS en mach belangrijk.
pi_55948678
quote:
Heb ik ook wel eens gehad, harde knal en felle flits, maar verder is er niets aan de hand.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 15:15:24 #57
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_55952158
Hmm..uiteindelijk hebben ze niks gevraagd over die airspeeds op mijn kennistoets

Maar die vent zat wel een beetje vaag te doen over de QNH. Wat dat nou eigenlijk voor stelt de QNH. Dus ik zeg locale luchtdruk... Hij vroeg hoe ze het vliegveld nou aan de QNH komt. Dat schijnen ze niet te meten volgens die man. Het werd er in ieder geval niet duidelijker op.
Want als jij op een vliegveld van 5000ft zit, kan de QNH ergens onder de grond zitten. Dat meet je dus niet.

Hoe komt met dan aan de QNH?

[ Bericht 10% gewijzigd door GoodGawd op 11-01-2008 15:20:45 ]
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_55954532
De QNH is de lokale druk teruggerekend naar zeeniveau. De QFE is de echte druk op dat moment op het vliegveld, als je die instelt op je hoogtemeter dan staat hij op '0' op de grond.
De QNH is echter de druk op zeeniveau, dus als je op een vliegveld staat wat op 5000' ligt en je stelt de QNH in, dan geeft je hoogtemeter 5000' aan.
Op Schiphol geeft hij '-10' aan en zit je dus 'onder de grond'.

Ze komen eraan door de QFE (de 'echte' druk) te meten en die vervolgens door te rekenen naar zeeniveau. Dat berekenen gebeurd met een model van de standaard atmosfeer.
Als je op het veld van 5000' een druk meet van 850hpa en je gaat uit van ongeveer 30' per hpa (wat heeeel grof is en eigenlijk alleen op hele lage hoogtes geld, maar puur voor het sommetje). Dan kun je uitrekenen dat de QNH ongeveer 166hpa hoger is dan de QFE. Met een QFE van 950 kom je dan uit op een QNH van 1010. In het echt hebben ze daar veel nauwkeurigere modellen voor, maar het gaat om het idee.
  zaterdag 12 januari 2008 @ 00:33:13 #59
49959 SnowBite
deze zin past hier niet helema
pi_55964548
Geldde EAS ook niet vanaf 200kts pas omdat de lucht daaronder nog niet samendrukt?
pi_56112025
Veel puf heeft dit topic ook niet meer.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  donderdag 17 januari 2008 @ 20:37:32 #61
195484 Tecnix
Remove before flight
pi_56112429
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 20:18 schreef Koploperkopper het volgende:
Veel puf heeft dit topic ook niet meer.
Moet je hard blazen
  donderdag 17 januari 2008 @ 20:59:27 #62
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_56112909
bier
FCT
pi_56121489
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 20:18 schreef Koploperkopper het volgende:
Veel puf heeft dit topic ook niet meer.
Dan maar wat spectaculair nieuws:

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=24183
quote:
LONDEN - Een Boeing 777-200ER van British Airways heeft donderdag (17 januari) tijdens de landing op Londen Heathrow de baan gemist. Het toestel kwam volgens ooggetuigen te laag binnen en landde op het gras. Het toestel zakte daarbij door het landingsgestel en gleed zijwaarts verder. De passagiers hebben het toestel via de noodglijbanen verlaten, zo meldt de BBC.

Vlucht BA038 was afkomstig uit de Chinese hoofdstad Beijing. Drie mensen zijn ter plekke behandeld aan kleine verwondingen. Aan boord bevonden zich 136 passagiers.

Op televisiebeelden is te zien dat het toestel een lang spoor in het gras heeft getrokken en aan het begin van de baan tot stilstand is gekomen. Het hoofdlandingsgestel heeft zich door de vleugel geboord.

Het ongeluk vond plaats op de zuidelijke baan op Heathrow. Deze is op dit moment gesloten. De noordelijke baan is gewoon in gebruik, meldt luchthavenoperator BAA. De Britse Air Accidents Investigation Branch verricht onderzoek op de plaats van het incident.

Over de oorzaak van het ongeluk bestaat nog onzekerheid. De BBC citeert 'een luchthavenmedewerker', die zegt dat het voor de landing de elektriciteit aan boord uitviel. Dit wordt door officiële bronnen niet bevestigd.

Het vliegtuig is volgens Aviation Safety Network zeven jaar oud. De Boeing 777 staat bekend als uitermate veilig. Sinds de ingebruikname van het type in 1995 is nog geen enkele 'Triple 7' bij een ongeluk verloren gegaan.

You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 18 januari 2008 @ 13:55:07 #64
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56128880
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 08:32 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dan maar wat spectaculair nieuws:

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=24183
[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_56133997
Volgende week gaan echt die luchtmachtformulieren op de bus, na een jaar stil te hebben gelegen op mn bureau Ikke wil ook brokke-piloot worden
  vrijdag 18 januari 2008 @ 17:11:47 #66
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56134302
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 16:57 schreef TheHamsterSlayer het volgende:
Volgende week gaan echt die luchtmachtformulieren op de bus, na een jaar stil te hebben gelegen op mn bureau Ikke wil ook brokke-piloot worden
Wat doe je nu dan?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_56134455
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 17:11 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Wat doe je nu dan?
Aerospace Engineering, TU Delft. Maar ik ben al bijna 24, dus moet echt nu gebeuren/proberen, anders nooit.
  vrijdag 18 januari 2008 @ 17:38:58 #68
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56134899
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 17:18 schreef TheHamsterSlayer het volgende:

[..]

Aerospace Engineering, TU Delft. Maar ik ben al bijna 24, dus moet echt nu gebeuren/proberen, anders nooit.
Ah nice.

Ik doe nu Aviation Studies op de HvA, probeer mijn propedeuse te halen in 1 jaar zodat ik vliegopleiding kan doen bij Stella. Lukt dat niet dan maak ik mijn studie af. En ga ik daarna test doen bij de KLS. Lukt dat niet dan ga ik naar de TU Delft Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en Techniek doen. Even die studie afronden en dan zijn er weer 4 jaar verstreken en doe ik de test nog eens bij de KLS. Dan ben ik inmiddels 24 of 25.

Lukt het dan niet dan ben ik een kansloze sukkel
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_56146029
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 17:38 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Ah nice.

Ik doe nu Aviation Studies op de HvA, probeer mijn propedeuse te halen in 1 jaar zodat ik vliegopleiding kan doen bij Stella. Lukt dat niet dan maak ik mijn studie af. En ga ik daarna test doen bij de KLS. Lukt dat niet dan ga ik naar de TU Delft Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en Techniek doen. Even die studie afronden en dan zijn er weer 4 jaar verstreken en doe ik de test nog eens bij de KLS. Dan ben ik inmiddels 24 of 25.

Lukt het dan niet dan ben ik een kansloze sukkel
Lukt dat niet dan kan je nog altijd in je privé-tijd je commerciele vliegbrevet (RPL, PPL en CPL) halen. Ik ambitieer stiekem ook nog een beroep als verkeersvlieger. Vrachtvlieger worden lijkt me dan het leukst; met heel weinig mensen in een grote kist op 35,000 ft het luchtruim door met goederen , op eenzame hoogte zeg maar. Op de TU studeren is ook niet alles, gigantisch veel theorie en die-hard studeren. Maar zo'n grote kist "bedienen/beheersen" lijkt me echt meesterlijk.
  zondag 20 januari 2008 @ 15:39:19 #70
157960 Okeuj
Ich habe es nicht gewusst
pi_56179338
Weet wel dondersgoed waar je aan begint als je die papieren invult voor de luchtmacht. Het is een mooi wereldje als je er heel bewust voor kiest! Zodra je begint kun je wel gedag zeggen tegen je vrije tijd en hou er rekening mee dat je mentaal en fysiek flink moet buffelen. Klinkt vrij logisch, maar van mijn lichting is de helft al gestopt op de KMA voordat de opleiding überhaupt goed begonnen was...
Nee echt niet.
  maandag 21 januari 2008 @ 00:55:39 #71
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56191026
quote:
Op zondag 20 januari 2008 15:39 schreef Okeuj het volgende:
Weet wel dondersgoed waar je aan begint als je die papieren invult voor de luchtmacht. Het is een mooi wereldje als je er heel bewust voor kiest! Zodra je begint kun je wel gedag zeggen tegen je vrije tijd en hou er rekening mee dat je mentaal en fysiek flink moet buffelen. Klinkt vrij logisch, maar van mijn lichting is de helft al gestopt op de KMA voordat de opleiding überhaupt goed begonnen was...
Het vliegen van een F-16 lijkt me geweldig. Alleen het hele gebeure erom heen lijkt me niks. Ik heb me er nog niet bepaald in verdiepd, maar volgens mij moet je ook al die dingen doe zoals de de landmacht. Krachtraining weet ik het allemaal. Niet dat ik een luie donder ben, maar ik prefereer toch een rustiger leven
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_56230668
quote:
Op zondag 20 januari 2008 15:39 schreef Okeuj het volgende:
Weet wel dondersgoed waar je aan begint als je die papieren invult voor de luchtmacht. Het is een mooi wereldje als je er heel bewust voor kiest! Zodra je begint kun je wel gedag zeggen tegen je vrije tijd en hou er rekening mee dat je mentaal en fysiek flink moet buffelen. Klinkt vrij logisch, maar van mijn lichting is de helft al gestopt op de KMA voordat de opleiding überhaupt goed begonnen was...
Oei, te laat! heb gisteren het uitreksel van het Gemeenteregister binnengekregen en heb meteen die formulieren op de bus gedaan. Fysiek ben ik wel aardig in orde, alleen dat mentale gedeelte laat me af en toe in de steek

Maar maak je verder geen zorgen over mij. Ik laat wel weten wanneer ik je nieuwe college wordt (of niet natuurlijk)

[ Bericht 8% gewijzigd door TheHamsterSlayer op 22-01-2008 18:59:44 ]
  dinsdag 22 januari 2008 @ 21:15:14 #73
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56234572
lol je begint lekker onzeker, goeie eigenschap man
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_56257343
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 21:15 schreef GoodGawd het volgende:
lol je begint lekker onzeker, goeie eigenschap man
hap
  woensdag 23 januari 2008 @ 23:32:09 #75
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_56264610
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 19:27 schreef TheHamsterSlayer het volgende:

[..]

hap
hap
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')