quote:"Waarom nam Dick mij mee?"
Door CHRIS VAN NIJNATTEN
Nog vóór de openingswedstrijd in Porto tegen Duitsland kreeg Willem van Hanegem voor het eerst de aanvechting om ermee te stoppen. Het gebeurde in het trainingskamp in Zwitserland.
De reden daarvoor school in een conflict over Clarence Seedorf, een speler in wie Van Hanegem veel zag, van wie hij echt veel verwachtte, maar van wie hij vond dat hij zich in de discipline van het team moest voegen. Net als ieder ander.
,,Niemand steekt boven de rest uit, dat mag niet," vindt Willem. Hij haalt de discussies met en over Seedorf terug.
,,Ik vind Clarence dus een geweldige voetballer en een goeie gozer. Maar hij intrigeert me vooral als voetballer, toen ook al. Juist de aanwezigheid van zulke voetballers maakte het voor mij zo onweerstaanbaar om de bondscoach te gaan helpen. Ik ben geïnteresseerd in spelers als Seedorf. Ze hebben zo veel interessants in zich wat een ander niet ziet. Of wat je niet ziet omdat je zo ver bij ze vandaan blijft. Nu ik daar rondliep, sprak ik zulke gasten aan. Ik raakte met hem aan de praat over de positie waarin hij speelde. Clarence zei dat hem door Advocaat was toegezegd om op de 'nummer 10' te spelen.
Ik vond dat gek. Wie zegt zoiets nu van tevoren toe? Het bleek ook een waardeloze toezegging, want Van der Vaart was bestemd op die plaats te spelen. Dat had die jongen gewoon in de wedstrijden en op de training afgedwongen. Ik vind dat het zo moet gaan, altijd. Je moet geen politiek gaan bedrijven met die gasten of gaan konkelefoezen of zoiets. Spelen, trainen en dan beslissingen nemen. Zo ging het vroeger en zo zal het altijd moeten gaan. Het vergt hardheid en eerlijkheid, maar daar kom je bij topsporters het verst mee.
,,Ik zeg dus tegen Clarence dat het onzin is dat hij per se op die positie wilde spelen. In hetzelfde gesprek zeg ik dat hij beter naar huis kan gaan als hij maar voor één positie is gekomen en die wordt toevallig door een ander bezet gehouden. Ja. Logisch toch? Dan heb je in een selectie niks te zoeken. Zéker niet in een selectie met topspelers en die hadden we dus, vind ik.
,,Maar Seedorf wilde in dat gesprek niet wijken. Hij zei, dat Dick hem toen hij Italië bij hem op bezoek was, die 'nummer 10'; beloofd had. Ik kon dat niet geloven. Clarence weidde er nog verder over uit. Hij zegt: "Trainer, heeft u wel eens gekeken hoe ik in het verleden in het Nederlands elftal gespeeld heb? Heb móeten spelen? Ik moest bijna altijd rechts aan de buitenkant van het middenveld beginnen. Het ging ook vrijwel altijd mis."
,,Clarence baalde daarvan. Hij werd er altijd op afgerekend. Door het publiek maar ook in de media. Dat gebeurde vaak op ongenuanceerde wijze. Zijn hele persoon werd ter discussie gesteld. Ik snap dat hij daar moeite mee had. Wij konden daar goed over discussiëren omdat ik hem ook altijd als voetballer heb beoordeeld, niet als mens, wie ben ik om dat laatste in het openbaar te doen zeg?
,,Maar toen hij volhield voor maar één plaats te gaan, de 'nummer 10', toen was ik op een gegeven moment toch wel klaar met hem. Ik zeg: 'Clarence, als je zo goed kan voetballen als jij, dan blijf je toch staan waar je moet staan? Dan bewijs je toch hoe goed je bent, ook op de training. En dan kan er toch in de hele wereld geen trainer om je heen. Vecht voor je plaats als je zo goed bent. Al pratende kun je niks opeisen, voetballend wel. Zo hoort het te gaan.'; Ik kreeg hem niet gewonnen voor die gedachte. Geeft niet, maar dan moest die houding wel consequenties hebben."
Van Hanegem brengt het gesprek met Seedorf in bij één van de dagelijkse sessies van de technische staf in het spelershotel. Dat is niet zijn gewoonte. De meeste indrukken die hij opdeed, brengt hij te berde als dat zo uitkomt in een overleg. Nu ligt dat anders. Het zit hem hoog. Hoe kan een zo enorm getalenteerde speler zo zeuren? Want dat vindt hij het: zeuren. Hij kon zelf ook aardig voetballen. En zeuren kon Willem ook als hij dacht financieel wat te kort te komen. Maar structureel mekkeren over een positie die hem toekwam, deed Willem nooit. Die 'nummer 10' positie was voor hem en het was een flinke jongen die hem daar probeerde weg te spelen.
Juist daarom probeert Van Hanegem iets van zichzelf te ontdekken in Seedorf. En toen hij dat niet aantrof, wilde hij de strijd aangaan. Seedorf is daar niet gevoelig voor. Het doet Willem verdriet, maar tegen zulke rebellie past in zijn ogen maar een remedie; wegwezen.
,,Met die gedachte kaartte ik het aan bij Dick. Maar die wilde de zaak laten rusten, zeker niet te veel aandacht aan besteden. Hij ging er niet eens diep op in of hij Seedorf in Italië nu wat toegezegd had of niet. Toen begon ik al te twijfelen.
,,Dick wilde geen discussie daarover en durfde Seedorf al helemaal niet uit het trainingskamp te zetten. Een onwillige vedette gewoon laten zitten terwijl je op het punt staat om aan een EK mee te doen. Je zit weken op elkaars lip. Dan kun je er zo'n gast toch niet bij hebben? Dat is slecht voor de groep en voor je eigen geloofwaardigheid. Dick zal wel weer bang geweest zijn voor de reactie van de buitenwacht. Vermoeiend hoor.
,,Het was voor mij de druppel die de emmer deed overlopen, echt waar. Het ging er mij daarbij niet om, dat hij er anders over dacht. Dat staat hem vrij. Maar wat veel erger was, is dat ik echt voelde dat hij me niet serieus nam. Ik verbeeld me niks, maar je neemt me toch niet mee naar het Nederlands elftal alleen maar om de boel rustig te houden?"
De tragiek voor Van Hanegem is op dat moment dat die vraag met 'jawel' beantwoord moest worden. Willem is verbijsterd. ,,Wat had het nog voor zin te blijven? Ik voelde me gebruikt. Meegenomen om de clown uit te hangen of zo. Dat was echt een enorme tegenvaller voor me. Menselijk gezien dan hè. Ik vind dat ik een serieus vak uitoefen, daar doe ik mijn best voor hoewel sommigen daar wel eens aan twijfelen, maar ik weet dat ik goed ben in mijn werk. Daarin wil ik wel serieus genomen worden. Dick Advocaat nam me op dat moment niet serieus. En dus wilde ik naar huis. Wat moest ik daar nog doen?"
Over de kwestie heeft Willem lang zitten piekeren in Lausanne. Deze keer gaat hij alleen bij zichzelf te rade. Hij wil er zelf uitkomen. Het einde van dat eenpersoons beraad brengt de conclusie om toch maar te blijven. ,,Ik zeg het eerlijk. Ik bleef omdat ik het zo leuk vond om bij die goede spelers te zijn. Ik geloofde in hun kansen. En met sommigen had ik een goede persoonlijke band. Ik bleef vooral vanwege de aanwezigheid van jongens als Van Nistelrode, Makaay, Van Hooijdonk en Bosvelt; gouwe types in een groep, vind ik serieus. Ik zat vaak met ze aan tafel."
,,Ik geloof dat ik in totaal twee trainingen heb mogen leiden, waarvan er dan nog eentje in de Algarve achter gesloten deuren was; een partijtje tussen oud en jong, voor de gein. Dat was nog best aardig ook. Maar verder? Niks, helemaal niks. Ongelooflijk, hoe langer ik erover nadenk. Ik vroeg wel eens aan Dick of ik de andere dag een training mocht doen. Als een klein kind ja, nu ik erover nadenk. Maar ik wilde dat graag en ik had het idee dat ik uit deze ploeg iets kon halen. Er zat veel meer frivoliteit en offensieve agressie in dan Dick toeliet. Maar dan zei Dick: 'Ach Willem, Bert (Van Lingen) heeft de training al helemaal voorbereid, hij heeft er een hele avond aan gewerkt, laat hem het maar doen.'Tja."
In die fase toont Willem zich niet van zijn sterkste kant. De mogelijkheid om zo dicht op topvoetballers te zitten tijdens een topevenement is voor hem onweerstaanbaar. Terugkijkend is te stellen, dat Willem concessies aan zijn eigen karakter heeft gedaan. De Van Hanegem zoals de voetbalwereld die kent, was totaal onzichtbaar bij het Nederlands elftal. Hier liep iemand op kosten van de KNVB én ten koste van zichzelf te lummelen met een paar spelers waar hij eigenlijk stennis had moeten schoppen vanwege de vernedering die hij in feite onderging. En niet alleen daarom. Hij was in een circus terechtgekomen waar het al lang niet meer om voetbal ging, maar waar de bondscoach en de media een loopgravenoorlog met elkaar waren aangegaan. Daarin hoorde Van Hanegem niet thuis. Hij liet zich erin meeslepen. In de voorbeschouwing op de wedstrijd Nederland-Letland ging hij bij de NOS zelfs verbaal live de confrontatie aan met Johan Cruijff, die in Hilversum zit. Hij deed het uit loyaliteit aan de bondscoach. Loyaliteit op basis van een heel voetballeven. Op basis van wat hem ten deel viel van Advocaat had Van Hanegem er in Portugal beter aan gedaan zijn eigen profiel te beschermen.
Hij begrijpt het nog steeds niet. ,,Ik verwachtte zijn steun, maar ik kreeg helemaal niks. Ik mag hem graag. Ik heb nog steeds helemaal niks tegen Dick. Tot op de dag van vandaag vind ik hem een goeie kerel. En al wás hij beducht voor me, dan nog, hij hoeft met zijn staat van dienst voor niemand bang te zijn. Hij heeft overal over het algemeen goed werk geleverd en dat doet hij nog. Kijk maar hoe hij het bij Zenit heeft neergezet. Prima. Maar met mij is hij niet goed omgegaan.
,,Ik stel me de vraag af en toe nog. Als ik peins over die periode. Waarom nam hij me eigenlijk mee? Ik ken maar één antwoord: om de publieke opinie gunstig te stemmen. Dat is ook de enige reden geweest, bleek achteraf. Maar ik ga het met terugwerkende kracht steeds belachelijker vinden. Je neemt toch niet iemand als ik mee om de mensen gunstig te stemmen? Als je dat doet, heb je weinig vertrouwen in je eigen capaciteiten. Dan ben je toch angstig van aard. Sorry Dick, maar ik kan het niet anders interpreteren."
quote:Tweede druk bio Willem
ROTTERDAM - Binnen één dag is de volledige eerste druk van de biografie 'Willem van Hanegem' gisteren uitverkocht geraakt. Het gaat om 8000 exemplaren.
Maandag begint uitgeverij De Buitenspelers al in allerijl aan de tweede druk. Alleen van de in beperkte oplage (1944) beschikbare speciale uitgave, gesigneerd door Van Hanegem, zijn nog enkele boeken over.
Het eerste exemplaar werd donderdagmiddag aan de hoofdpersoon uitgereikt. Van het eerbetoon aan Johan Cruijff, van dezelfde uitgever, werden vorig jaar in de eerste twee weken 10.000 exemplaren verkocht.
quote:Dan nog even heel wat anders; mijn biografie. Er is al veel over dit boek gezegd en het verkoopt als een tierelier. De vierde druk komt er al aan, dacht ik. Er zijn heel veel kopers die mij mailen en dat doen ze in veel gevallen op een heel indringende, bijna emotionerende manier.
Ik ben echt heel blij met al die reacties. Ik zou ze het liefst met mijn lezers hier willen delen en ik denk dat ik dat op een keer wel ga doen. Graag wil ik langs deze weg mijn dank uitspreken aan al die betrokken mensen. Ik zie ze niet eens als supporters of fans ofzo. Het zijn mensen met wie je, zonder dat je het goed weet, in feite alleen een heel leven deelt.
Ik heb invloed gehad op hun leven en zij nu ook op het mijne. Dat gaat op een hartverwarmende manier. Door dat boek kom ik daar weer eens achter. Ik ben niet verwend, maar door al die reacties wel degelijk een rijk man.
Zo voel ik dat.
quote:‘Van Hanegem overweegt te stoppen’
Willem van Hanegem overweegt te stoppen als trainer van FC Utrecht, zo meldt RTV Utrecht. Volgens de regionale omroep zal hij dit maandagavond in het sportprogramma Namen & Rugnummers wereldkundig maken.
Naar verluidt ontnemen de scheidsrechters hem het plezier in het werken als trainer en heeft hij zelfs de indruk dat de club uit de Domstad vanwege zijn aanwezigheid structureel wordt benadeeld. Van objectieve leiding is geen sprake meer, zo oordeelt de coach van de Domstedelingen.
Van Hanegem was eerder werkzaam als assistent-bondscoach van het Nederlands elftal. Na het EK in 2004 werd zijn contract niet verlengd. Verder was De Kromme onder meer hoofdtrainer bij Feyenoord, AZ en Sparta Rotterdam
Daar dacht ik ook aan toen ik dit lasquote:Op maandag 18 februari 2008 17:15 schreef BliksemSchigt het volgende:
Tja, ik vind dat altijd zo raar... Want als ze de komende drie wedstrijden een scheidsrechter mee hebben, gaan de 17 andere clubs zeggen dat ze het goed willen maken.
Hij zit daar niet als coach. Hij vindt het volgens mij onzin om als coach ook de media te woord te staan.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 18:02 schreef venomsnake het volgende:
Sowieso is het vreemd dat hij wel iedere week bij VI aan tafel zit, maar niet even de tijd neemt om de pers te woord te staan na een wedstrijd.
Maar hij speelt met Utrecht leuk voetbal, al gaat het de laatste wedstrijden wat minder.
(ook hoop afwezigen)
quote:Die scheidsrechters denken allemaal dat ze Robbie Williams zijn
Een tijdje terug alweer kondigde ik op de televisie aan, dat ik een film zou gaan maken over alle blunders die het scheidsrechterskorps dit seizoen begaat.
Nu krijg ik niet zo snel spijt van iets, maar deze keer wel een beetje. Een man die aankondigt met een film te zullen komen, daar heb ik inmiddels vervelende gedachten bij. Ik zag het niet zo zitten geassocieerd te worden met het kamerlid met dat blond geverfde haar.
Die was ook aan het filmen. Als ik nou toch met iemand niet in één rijtje wil staan, dan is hij het wel. Maar goed, ik had het wel gezegd en belofte maakt schuld, dus er zal wel een filmpje komen. Er hebben zich al voldoende mensen gemeld om me daar bij te helpen dus het zal er misschien nog wel goed uit komen te zien ook.
De intentie van mijn film is om er mee aan te tonen, dat het inderdaad droevig gesteld is met de kwaliteit van de scheidsrechters in ons betaalde voetbal. Zo zag ik de overtreding van Fränkel op Van der Laak bij De Graafschap-FC Groningen. Gelukkig was Van der Laak in beweging, zodat hij er nu hopelijk bovenop komt, maar als hij was blijven staan, zou het misschien ‘einde carrière’ hebben betekend. Fränkel kwam er vanaf met een gele kaart. Dezelfde soort kaart die Fehèr van NAC kreeg omdat hij twee meter te dicht op de bal bleef staan bij een vrije trap voor Feyenoord.
In onze eigen wedstrijd tegen FC Twente kopte Schut ongelukkig tegen Loval aan. Schut bleef liggen. Nou, iedereen weet: als Schut blijft liggen, dan is er wat aan de hand. Die gozer is keihard voor zichzelf. Scheidsrechters hebben de opdracht af te fluiten in zo’n situatie, dus
Twente hield de bal in de ploeg toen hij niet affloot. Dan zou ik zó het veld in willen lopen om het spel stil te krijgen. Schut werd een dag later wél aan een gebroken jukbeen geopereerd. Schandalig dat niet meteen gefloten wordt.
Zo zie ik elk weekeinde een serie waardeloze beslissingen. Alleen Braamhaar vind ik aardig fluiten, de rest maakt gewoon te veel fouten. Ik weet ook wel dat ze een hoop goede beslissingen nemen, maar daar gaat het me niet om. Ze worden toch juist ingezet om goede beslissingen te nemen!
Die mannetjes zijn veel te veel met zichzelf bezig. Ze mogen niet meer op gevoel fluiten, maar zijn volgepropt met instructies die ze móeten naleven anders zakken ze op hun lijst. Dan maak je eenheidsworsten. Omdat ze dat zelf ook wel inzien, proberen ze zich met hun maniertjes te onderscheiden.
Vooral sinds ze die microfoontjes voor hun gezicht hebben hangen, ziet dat er potsierlijk uit. Ze denken allemaal dat ze Robbie Williams zijn. Popie Jopie-gedrag van een heel vervelende soort. Hoor ik Vink ineens ‘Johnnie, Johnnie’ roepen tegen Heitinga. Houd toch op, zeg. Moet ik nu onder de indruk zijn omdat hij een international bij de voornaam kent? Doe even normaal, houd afstand en neem goede besluiten.
En zagen ze nu zelf maar eens in dat ze fouten maken en gaven ze maar eens toe dat ze vaak irritant gedrag vertonen, dan ben je alweer op de goede weg. Maar ook dát is niet het geval. Ze zijn zo eigenwijs als ik weet niet wat. Een echte sportman geeft zijn fouten toe en werkt aan verbetering.
Ik wil tot slot kwijt, dat ik dit allemaal zeg om de ogen van de scheidsrechters en hun bazen te openen. We leven in een maatschappij die steeds a-socialer wordt en juist daarom heb je arbiters nodig die kwaliteit leveren en daarmee respect zullen oogsten.
AD
Dat hij kritiek heeft vind ik ok, maar dat hij zei dat hij het gevoel had dat iedereen tegen Utrecht floot sloeg nergens op.quote:Op dinsdag 1 april 2008 15:19 schreef The_Verve het volgende:
Tja, kan het er alleen maar mee eens zijn. Wel mooi dat er eindelijk iemand serieus tegenin gaat.
Tijd voor een TT-change lijkt me?
En wat nu als daar niets mee gedaan wordt? Gewoon maar laten rusten? Hij heeft hier gewoon gelijk.quote:Op dinsdag 1 april 2008 15:49 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Als Willem vindt dat scheidsrechters zich anders moeten gedragen moet hij dat intern aankaarten, niet via de media.
Hij maakt in 1 adem de scheidsrechters belachelijk en zegt hij dat het eens afgelopen moet zijn met het gebrek aan respect tegen ze. Dat is dom en kinderachtig. Vooral van de man die een tijd geleden in de media zij, dat hij het niet snapte dat hij van de bank werd gestuurd omdat hij de scheidsrechter een lamlul of iets dergeljks had genoemd. dat hij dat op straat ook deed, en dus ook vond dat hij dat als coach kon maken. Dom.quote:Op dinsdag 1 april 2008 16:19 schreef WeebI het volgende:
[..]
En wat nu als daar niets mee gedaan wordt? Gewoon maar laten rusten? Hij heeft hier gewoon gelijk.
quote:Willem van Hanegem, de fotograaf
Door HANS KLIPPUS
SPANBROEK - De trainer van FC Utrecht vindt ook Nog andere dingen dan voetbal leuk. Hij heeft altijd zijn camera bij zich. Op zo’n beetje de eerste voetballoze zondag van het jaar heeft Willem van Hanegem tijd voor een andere hobby. Hij opent in het West-Friese Spanbroek de foto-tentoonstelling ‘Holland zonder Haast’. Willem van Hanegem, hoofdtrainer FC Utrecht en fotograaf, staat er op de officiële uitnodiging van het Scheringa Museum voor Realisme. ,,Ja, ik maak af en toe dingetjes,’’ vertelt Van Hanegem over het fotograferen.
,,Boten, grote boten, en dieren die ik op de golfbaan zie. Mar zit altijd tegen me te zanniken: Ga nou nog eens wat dingetjes kijken, en dan ga ik naar buiten met mijn fototoestel.’’
Mar is zijn vrouw Marianne. ,,Zij kan heel mooi schilderen,’’ zegt Willem vol bewondering. ,,Ze is nu met een moeder en kind bezig, prachtig, je ziet de schaduwen en zo.’’
Ze begon er ooit mee toen híj een ezel voor haar kocht, aan de Gedempte Oude Gracht in Haarlem. Het was eens wat anders dan een lekker geurtje als cadeau. Van Hanegem schildert nu zelf af en toe ook. ,,Ik kreeg er interesse in toen ik de negen madonna’s zag die Mar heeft gemaakt in mijn tijd bij het Nederlands elftal. Ze schilderde tijdens de wedstrijden en je ziet aan die schilderijen of het op dat moment goed of slecht ging.’’
Vorige maand was Van Hanegem te gast in het tv-programma De Wereld Draait Door om over zijn activiteiten als schilder en fotograaf te praten. Het werd het meest hilarische item van het hele seizoen. Van Hanegem had een schilderij van zijn hand meegenomen. Er stond een indiaan op, en op de vraag waarom hij juist dit doek uit zijn hele serie had meegenomen, zei de voetbaltrainer verbaasd: ,,Serie? Doe eens lekker normaal. Dit is het enige schilderij dat ik ooit heb gemaakt.’’
Dat schilderij had er eigenlijk ook wat anders moeten uitzien, bekent hij. ,,Die indiaan zat op zijn knieën en had van die mooie laarzen met veters aan, maar ik dacht op een gegeven moment: krijg de hik zeg, dan ben ik over twee jaar nog bezig. Toen heb ik hem maar achter een of andere rots geschilderd.’’ Met een grijns: ,,Marc-Marie van de televisie dacht dat hij in een kano zat. Zo zie je dat iedereen weer andere dingen ziet.’’
Hij heeft inmiddels een tweede schilderij gemaakt. ,,Daar staat een oud huis op. Ik dacht: ik neem een zo’n oud mogelijk huis, met stukken steen er uit, want daar kan ik weinig aan verprutsen.’’ Dirk Scheringa, voorzitter van AZ en eigenaar van het museum, kwam ook door Van Hanegems verschijning in De Wereld Draait Door op het idee om hem uit te nodigen de expositie van foto’s uit de jaren vijftig te openen. Een vrolijke Scheringa: ,,Ik dacht: Willem is aan een nieuwe carrière bezig.’’
Ook de genodigden in Spanbroek amuseren zich met de onvoorbereide speech van Van Hanegem (‘Ik wist niet dat ik iets moest zeggen’) over zijn avonturen als fotograaf. ,,Ik zag een keer een hele grote boot, zo’n containerschip. Ik pak mijn camera, wilde over een slootje springen, maar viel er in. Toen was ik te laat. Daarom zie je die boot er maar voor de helft op staan.’’
Op originele wijze verricht Van Hanegem daarna de openingshandeling, door vanaf het kleine podium een foto van Scheringa en diens vrouw Baukje te nemen. De camera haalt hij uit de zak van zijn colbert. ,,Kijk, ik vertel geen onzin. Ik heb ‘m altijd bij me. Tijdens het golfen zit dat ding in mijn tas. Ik zie soms ineens iets moois. Een sperwer die uit de lucht komt vallen en een muis pakt, of zo. Ik zag een keer bij heet weer een stel koeien half in het water staan. Maar toen was ik mijn toestel vergeten.’’
Marianne is deze middag niet meegekomen. ,,Ze was met een schilderij bezig en wilde niet stoppen.’’ Kan Van Hanegem zijn oude voorzitter niet vragen plaats in het museum te maken voor schilderijen van zijn vrouw? ,,Nee, dat ga ik echt niet doen. Maar ze maakt wel schitterende dingen.
,,Dat is nou kunst. Dat je niet begrijpt dat iemand zo iets kan maken. Ik reed net langs het nieuwe stadion van AZ. Dat vind ik ook kunst.’’
En wat hij zelf op het veld deed als voetballer, zijn kromme ballen? ,,Dat was makkelijk,’’ zegt Van Hanegem. Scheringa: ,,Willem deed dingen met de bal die anderen niet konden. Dat is kunstig.’’
Zelf gaat de trainer in ieder geval gestaag door met fotograferen, hij heeft er lol in. ,,Ik hoop nog eens zo’n mooie foto te maken dat hij hier in het museum kan.’’
Hij zou gemakkelijk twee hobby’s kunnen combineren door bij voetbalwedstrijden te fotograferen. ,,Nee, dat is niks. Ik denk dat ik te veel op andere dingen zou letten en dan steeds te laat ben met afdrukken.’’ De mooiste voetbalfoto’s vindt hij die van luchtduels. ,,Dat je kunt zien hoe hoog spelers van de grond komen.’’
In het prachtige boek dat over hem verscheen, staan honderden foto’s van Van Hanegem zelf. Welke heeft zijn voorkeur? ,,Dat weet ik niet. Ik heb dat boek nog niet goed bekeken, nee echt niet. Alleen het begin. Daar staan onder meer twee foto’s die Marianne heeft gemaakt.’’ Op de ene zit Van Hanegem op een oude damesfiets met Willem jr. als baby voorop, en op de andere staat hij met een kinderwagen. ,,Die foto’s zijn heel typerend voor die periode,’’ vertelt hij.
,,We hadden niets. Die kinderwagen hadden we tweedehands op de kop getikt. Ik denk dat als de kinderbescherming ons had gezien, die wagen van de weg was gehaald. Zo gammel was dat ding.’’
De tentoonstelling Holland Zonder Naam is tot 29 september te zien in het Scheringa Museum voor Realisme. De openingstijden zijn dagelijks van tien tot vijf.
Begint het steeds meer op te lijken ja.quote:Op zondag 26 oktober 2008 22:25 schreef Heerlijkheid het volgende:
Dit is er langzamerhand een in de categorie Cruijff... de hemel ingeprezen worden terwijl je niets presteert
bronquote:Geen hond die weet wat Willem straks gaat doen
Door: Iwan Tol
Gepubliceerd: vandaag 00:25
Update: vandaag 07:29
Als trainer in Saoedi-Arabië liep Willem van Hanegem gerust de hele dag in een wintertrui met col rond, en toen hij als speler van Feyenoord Johan Neeskens een gebroken kaak had bezorgd, bracht Willem hem de volgende dag in het ziekenhuis een cadeau: een zakje pindarotjes. Anekdotes over de eigenzinnigheid van De Kromme, ze zijn legio.
Wat te denken van het verhaal over zijn keuze toen hij ooit een astronomisch contract van een Franse club kreeg voorgelegd, maar eigenlijk niet wilde vertrekken bij Feyenoord. Verteerd door gemengde gevoelens liet Willem zijn hond beslissen. Woef betekende ja, maar toen de hond stil bleef wist Willem genoeg: hij bleef in Rotterdam.
Ja, gekke, onberekenbare Willem. Zit hij in een praatprogramma, dan kan het zomaar gebeuren dat hij de hele uitzending niets zegt. ‘Willem had zijn dag niet’, hoor je dan. En als trainer van FC Utrecht had hij kunnen bedingen dat hij geen persconferenties hoefde te geven. Journalisten hadden de wedstrijd zelf toch gezien? Wat moest hij er dan nog over zeggen? Laat het de assistent maar doen, had hij de clubleiding gezegd. Geen trainer die dat voor elkaar krijgt, maar Willem wel.
Waarom? Willem is Willem. En Willem is authentiek. Dus als hij een paar dagen na het ontslag van zijn vier assistenten ziek is, is er reuring: wat is er met Willem?
In eerst instantie niets, zo lijkt het. Gewoon een griepje. Dat zegt voorzitter Jan Willem van Dop, die na afloop van de wedstrijd tegen NAC (0-0) de mixed zone binnenwandelt met de houding van een crisismanager.
Van Dop wil vooral ‘vooruitkijken’ en ‘de rust bewaren’. Niemand moet denken dat er wellicht meer aan de hand is. ‘We zijn allemaal mensen, we zijn allemaal wel eens ziek,’ zegt Van Dop. Laten we nou geen verhalen de lucht in proberen te krijgen. Er is een dokter bij Willem geweest en die heeft gezegd dat hij voorlopig vijf dagen thuis moet blijven. Dat heeft niets met de afgelopen dagen te maken. Je hebt zelf toch kunnen zien hoe hij er in stond: hij staat achter de besluiten die genomen zijn.’
Misschien wel typerend voor de situatie bij FC Utrecht is dat even verderop manager voetbalzaken Piet Buter een heel ander verhaal vertelt. Willem kan er helemaal niet zo goed mee omgaan dat zijn vier assistenten zomaar op straat zijn gezet, vertelt Buter. Sterker nog: Willem heeft daar zoveel stress van dat hij niet in staat was om te coachen vandaag. Ziek gemeld dus. Misschien wel overspannen.
‘Willem is een gevoelsmens’, zegt Buter, die samen met Van Hanegem nog FC Wageningen trainde. ‘Die moet de stress verwerken. Overspannen is Van Hanegem echter niet, bezweert de technische baas.
‘Maar het grijpt hem allemaal wel erg aan. Hoewel hij ook inzag dat het niet meer zo goed ging, vindt hij dit verschrikkelijk voor de jongens die ontslagen zijn. Hij was de laatste dagen erg in zichzelf gekeerd, hij liep te ijsberen en sliep slecht. Was ’s morgens al om vier uur op. Dat heeft hem genekt.’
De komende dagen gaat Buter in Overveen bij Van Hanegem langs om te praten over de ontstane situatie. ‘Dan zal ik hem nogmaals vertellen dat hem geen enkele blaam treft. Wij bij FC Utrecht hebben Willem van Hanegem er dolgraag bij’, zei Buter gisteren.
Of Willem zelf nog zin heeft om bij FC Utrecht te werken, is nog maar de vraag. Niemand bij de club die het weet. Grote kans dat Willem er zelf ook nog niet uit is. In dat geval zou advies van buitenaf zeer welkom zijn.
Enige probleem daarbij: sinds zijn vrouw Marianne allergisch blijkt te zijn voor hondenharen, is de hond de deur uitgegaan.
quote:Als trainer in Saoedi-Arabië liep Willem van Hanegem gerust de hele dag in een wintertrui met col rond, en toen hij als speler van Feyenoord Johan Neeskens een gebroken kaak had bezorgd, bracht Willem hem de volgende dag in het ziekenhuis een cadeau: een zakje pindarotjes. Anekdotes over de eigenzinnigheid van De Kromme, ze zijn legio.
Wat te denken van het verhaal over zijn keuze toen hij ooit een astronomisch contract van een Franse club kreeg voorgelegd, maar eigenlijk niet wilde vertrekken bij Feyenoord. Verteerd door gemengde gevoelens liet Willem zijn hond beslissen. Woef betekende ja, maar toen de hond stil bleef wist Willem genoeg: hij bleef in Rotterdam.
dat dusquote:Op zondag 26 oktober 2008 22:25 schreef Heerlijkheid het volgende:
Dit is er langzamerhand een in de categorie Cruijff... de hemel ingeprezen worden terwijl je niets presteert
Dat is juist briljant. Van Willem is er maar één. Wat een held.quote:Op maandag 27 oktober 2008 12:11 schreef versteegrob het volgende:
Ontzettende domme man. Toen hij vorig jaar aan tafel zat bij voetbal inside.
Zei hij altijd, ja waarom vraag je dat aan mij Wilfred?
Inderdaad. Die man heeft een levensverhaal waar je U tegen zegt, heeft een enorm goed doch eigenzinnig karakter en een geweldig gevoel voor humor. Jammer dat het nu niet goed met hem gaat, want ik gun hem alle succes vd wereld.quote:Op maandag 27 oktober 2008 13:15 schreef WeebI het volgende:
[..]
Dat is juist briljant. Van Willem is er maar één. Wat een held.
http://www.rtvutrecht.nl/programmapagina/artikel/100/199790quote:U VANDAAG DINSDAG 27 OKTOBER - Hoe is het met Willem van Hanegem? De FC Utrecht-trainer is ziek sinds het ontslag van zijn assistenten. Griep en stress, luidt de diagnose. U Vandaag ging bij Van Hanegem op bezoek en sprak met zijn vrouw, Marianne.
quote:
quote:Op donderdag 30 oktober 2008 12:38 schreef versteegrob het volgende:
Van Hanegem: 'Ik sta volledig achter het bestuur'
Willem van Hanegem (foto) heeft zich vanuit zijn ziektebed uitgelaten over de ontwikkelingen bij FC Utrecht. Assistenten John van Loen, David Nascimento, Rob Druppers en Maarten Arts werden vorige week aan de kant geschoven terwijl de Kromme aan mocht blijven. Hij staat in ieder geval volledig achter de beslissing om het viertal te ontslaan.
‘Ik wil daarover geen misverstand laten bestaan,’ aldus Van Hanegem in een officiële verklaring op de website van FC Utrecht. ‘Door mijn afwezigheid is dat misschien niet zo duidelijk geworden, maar ik stond en sta volledig achter de beslissing om in de trainersgroep in te grijpen.’
‘Voor zowel de direct betrokkenen als de rest van de club is dit pijnlijk en erg vervelend,’vervolgde de trainer. ‘Maar het was ook onvermijdelijk. Er moest echt iets gebeuren en de directie heeft terecht haar verantwoordelijkheid genomen. En als de directie van mening was geweest, dat ook ik zou moeten vertrekken, dan had ik dat in het belang van de club ook aanvaard.’
‘Ik had het persoonlijk moeilijk met de ingreep van de directie, vooral uit menselijke overwegingen. Zakelijk was ik het er zeker mee eens, maar ik ben ook maar een mens en emotioneel had ik er veel moeite mee,’ aldus van Hanegem, die het ongelukkig noemde dat hij juist nu ziek is geworden.
De oefenmeester gaat in ieder geval wel weer met een goed gevoel terug als hij weer fit is. ‘Ik heb er erg veel zin in weer lekker met honderd procent enthousiasme en verantwoordelijkheid aan de slag te gaan. Ik verheug me ook op de samenwerking met mijn nieuwe assistent Ton du Chatinier. Ik ken hem al lang en ik weet zeker dat we een goed duo vormen. Het zal nog wel een paar dagen duren, maar direct na het weekend ben ik er zeker weer.’ (JZ)
http://www.sportweek.nl/v(...)g_achter_het_bestuur
Apart, wel gaan huilen toen hij Van Loen tegen kwam. Verder is er raar dat hij nooit heeft gecommuniceerd met de assistenten.
Marga haalt achteraf dus toch haar gelijk.quote:In 1995 kwam Marga van Praag met haar uitlating "van Hanegem is zo onbetrouwbaar als de neten", gedaan in Voetbal International, in aanvaring met Willem van Hanegem. In kort geding kwalificeerde de rechter die uitspraak als onnodig beledigend en veroordeelde Van Praag tot een schadevergoeding van 2500 gulden.
Met beide statements ben ik het eensquote:Op donderdag 30 oktober 2008 23:08 schreef Staanplaats het volgende:
Ik heb van Hanegem heel hoog zitten. Maar vrees toch dat hij deze situatie niet in de hand heeft gehad. Ging de confrontatie uit de weg met zijn directe assistenten en uiteindelijk is hij niet verantwoordelijk gehouden voor iets waar hij juist eindverantwoordelijk voor was.
Van Hanegem had of kenbaar moeten maken naar de mensen dat hij niet met hen verder kon werken of ook zijn conclusies moeten trekken en moeten opstappen.
Overigens Marga van Praag moet gewoon de muil houden, maar dat terzijde..
quote:'Willem is laf, mag je gerust stellen'
Van een criticaster, een columnist, wordt geen nuance verwacht. Het is van dik hout zaagt men planken, onder alle omstandigheden. Daarom is leermeester Johan Derksen in dat opzicht de allerbeste.
Deze week zag ik een reclamespot met Van Hanegem en Derksen. Ben vergeten voor welk merk, maar moest er smakelijk om lachen. Derksen vast ook. Hij schrijft een slordige tachtig mille bij op zijn spaarrekening van Fortis en duwde De Kromme bij Voetbal Insite zonder gewetensnood van zijn sokkel.
Een mening, iedereen wil altijd maar een mening, liefst een uitgesproken mening. Soms heb ik die niet paraat. Omdat de ogenschijnlijke waarheid genuanceerder ligt dan gedacht, omdat je als volger niet alles van de noodsituatie weet. Vraag je Roy Makaay nu op de man af of hij het wel ziet zitten in Gertjan Verbeek dan zegt hij ja, maar misschien jokt hij, want je hoort via via heel veel andere verhalen over de ‘oudere spelers’ in relatie tot Verbeek. Op het Kasteel liep ik een ex- directeur van Feyenoord tegen het lijf. Wat zou jij doen?, vroeg ik hem. Hij zei: als één speler de trainer niks vindt, verban je de speler; twee spelers idem dito; bij drie spelers wordt het al moeilijker; bij vier is het exit trainer.
Tja.
Mijn mening over Willem van Hanegem? Ja hoor, die heb ik, nu alles naar buiten is gekomen. Marga van Praag doemt op in mijn geheugen. In Voetbal International zei ze in 1995 over Willem dat hij ‘zo onbetrouwbaar als de neten’ was. Dat kwam haar duur te staan. De rechter vond haar uitspraak onnodig beledigend en gaf 2500 gulden boete. In de rechtszaal huilde Willem.
Ook vorige week donderdag, ik meen op een parkeerplaats, vloeiden er bij hem tranen. De zojuist ontslagen John van Loen riep De Kromme ter verantwoording. Waarom had Willem hem twee dagen eerder niks gezegd over zijn aanstaande ontslag? Van Hanegem snikte dat hij zo ook niet verder meer wilde. Hij kapte ermee. Uiteindelijk gebeurde het tegenovergestelde: Van Hanegem verlengde zijn contract - en werd ziek, mede van de stress en vermoedelijk schuldgevoelens.
Ruud Gullit zou zeggen: ik ben niet te benijden. Het krachtenveld waaraan Van Hanegem is blootgesteld de afgelopen tien dagen moet zwaar zijn geweest. Assistenten die zich verraden voelen, zelf ook absoluut willen stoppen, een flink deel van de supporters dat anti-Van Hanegem is, clubeigenaar en directie die hem willen behouden en de pressie om een enorme jaarwedde (dik vijf ton) niet te verspelen.
Zonder zijn vrouw Marianna had Willem er het bijltje bij neergegooid. Hij was de volgende dag niet in zijn auto gestapt en we zouden hem pas in 2009 hebben teruggezien, naast Kees Jansma achter de decodert. Dat was ook het beste geweest nu gebleken is dat hij de afgelopen maanden, laat staan vorige week, de confrontatie met zijn assistenten niet aanging. Verder dan wat demonstratief zuchten en chagrijn kwam hij niet in hun nabijheid. Tegen anderen zei hij dat hij Van Loen c.s. niet goed vond. Dat vier collega’s weg moesten, iets waar Willem mee akkoord ging, had hij Rob Druppers, David Nascimento, Maarten Arts en John van Loen zelf moeten zeggen. Maar Van Hanegem kan dat niet. Hij vlucht weg. In dat opzicht is hij geen held. Je kunt rustig stellen dat dat laf is.
Binnen nu en anderhalf jaar geeft hij er voorgoed de brui aan. De gepensioneerde Willem van Hanegem zullen we na 2010 niet veel meer zien. Enerzijds is hij verbitterd, anderzijds schaamt hij zich. Het is een onwaardig einde van een glorieuze voetballoopbaan. Als voetballer was hij succesvol, meer dan dat, hij was kleurrijk, fenomenaal; als trainer deed hij het in het begin best goed, met als hoogtepunt het landskampioenschap van Feyenoord in 1993. Overigens deed assistent Geert Meijer toen al het vuile werk, iemand met wie Willem het wél goed kon vinden.
Waarschijnlijk vindt Van Hanegem Maradona als bondscoach van Argentinië een gouden greep. Voetballegenden onder elkaar. Mits opgezadeld met goede assistenten zou het kunnen werken. Carlos Bilardo is al lang trainer en dus geschikter als assistent dan pakweg John van Loen. Dat had Willem zich bij zijn entree moeten realiseren. Benieuwd of hij maandag zijn werk hervat en hoe lang dat nog duurt. Wanneer dan ook, het is een afscheid in mineur.
hugo@ad.nl
http://www.sportwereld.nl(...)_gerust_stellen.html
quote:Kritiek motiveert me om weer snel naar FC Utrecht te gaan
afbeelding vergroten
Velen hebben zich in de afgelopen week druk gemaakt over me. Dat streelt me wel bijzonder. Ik heb echt veel reacties gekregen waarin ik steun kreeg. Vind ik heel aardig. Maar ik had alleen maar een stevige griep hoor. Er waren ook reacties bij van mensen die vonden dat ik te kritisch behandeld ben in de media. Ook aardig, die bijval.
Het deed me wat dat veel van mijn Marokkaanse vrienden bij me aan de deur kwamen. Ik vind het nuttig om in deze tijd juist op hun reacties de nadruk te leggen. Goeie gasten.
Maar dat gezeur van allerlei mensen op de televisie boeit me niet zo. Hun geldingsdrang, de namen mag iedereen erbij bedenken, is gebaseerd op geldzucht. Er waren er zelfs bij die hebben meegewerkt aan mijn biografie. Ik vraag me af waarom ze hun kritiek toen niet hebben opgeschreven, had makkelijk gekund toch?
Al die meningen, ik lach erom en trek er me in dit geval niks van aan. Ik heb namelijk niks verkeerds gedaan. Ik heb meegepraat over de stand van zaken bij FC Utrecht, ik heb een advies gegeven en dat advies is in het totale pakket van ingrepen terecht gekomen. Ik wil voor de laatste keer zeggen dat het me pijn doet dat daardoor menselijk leed veroorzaakt is. Dat betreur ik. Maar zo gaat het soms, daar kunnen veel werknemers van meepraten.
Als ik dan al die meningen hoor, onbegrijpelijk. Je moet alleen maar praten over dingen waar je verstand van hebt. Juist daarom kon ik op de televisie ook wel eens zwijgen. Dat wordt me door sommige heertjes nóg wel eens kwalijk genomen. Maar ik ken mijn beperkingen. Ik ben al veertig jaar actief in het topvoetbal en weet dat ik van voetbal een beetje verstand heb. Daarover praat ik dus graag mee. En ik heb er soms ook iets zinnigs te zeggen. Als het gaat om geroddel, geef ik wel eens niet thuis. Anderen maken er een beroep van om te kletsen over van alles en nog wat op de televisie. Ze hunkeren naar een plaatsje voor de camera. Ik snap het, het is hun broodwinning en ze gaan hun gang maar. Wie van die onzin wil genieten, moet dat vooral doen.
Uit alle kritiek van die kleine groep mensen putte ik wél de extra motivatie om vandaag weer aan de slag te gaan bij FC Utrecht. Ik was er zaterdag al. Het was erg gezellig en ik kreeg het gevoel dat iedereen blij was dat ik er weer was. Daar mogen anderen dan weer van alles over beweren, ik weet dat het goed zit. Dat zag je zondagmiddag ook aan het spel en de uitslag, geloof ik.
Nadat ik in Utrecht met iedereen had bijgepraat, zijn assistent Henk Vonk en ik doorgereden naar Heerenveen-AZ. De eerste helft vond ik niet zo goed, de tweede was fascinerend. Doelpunten, aanvallend voetbal, van beide zijden. Hiervoor ga je naar het stadion en hiervoor sta ik vanaf vandaag ook weer op het veld. We gaan er tegenaan om van FC Utrecht een aantrekkelijk spelende én winnende ploeg te maken. Ik heb er zin in.
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 11:47 schreef BertMaalderink het volgende:
Waarom zei Marga van Praag dat?
quote:Op zondag 21 december 2008 14:38 schreef thloreg het volgende:
FC Utrecht trainer Willem van Hanegem vertrekt aan het eind van het seizoen bij FC Utrecht. De trainer wil geen nieuw contract tekenen bij de Domstedelingen.
[ afbeelding ]
De club sprak onlangs uit dat het door wilde met Van Hanegem en hem een nieuwe verbintenis zou voorleggen. De trainer besloot echter om niet bij te tekenen. Hij mist steun en respect van de leiding.
De spelersgroep van Utrecht werd zaterdag persoonlijk door Van Hanegem op de hoogte gebracht. Hij is sinds medio 2007 in dienst als trainer van FC Utrecht, eerder was hij dat als assistent en speler.
quote:Op zondag 21 december 2008 17:46 schreef SCH het volgende:
Hij mist steun en resepctgeloofwaardigheid
quote:Willem van Hanegem heeft vrijdag geen
leuke avond beleefd. De Utrecht-coach
verloor met 2-0 bij AZ. Na de wedstrijd
ontdekte Van Hanegem dat vandalen de
ruiten van zijn auto hadden vernield
quote:De leiding heeft me als schild gebruikt en me laten besmeurenIk heb zaterdag mijn spelers verteld dat ik na dit seizoen opstap bij FC Utrecht. Dan zit mijn contract er op, goed moment dus om er een punt achter te zetten.
Volgens mij doe je er je club en je spelers een plezier mee als je ze tijdig van je plannen op de hoogte stelt. Zo was ik iets eerder al naar Hans Somers gestapt. Die jongen speelt onder mij niet en wilde daarom weg. Dat snapte ik wel, een positieve jongen, hij paste alleen niet in mijn elftal.
Ik heb hem gezegd dat hij geen overhaaste beslissing moet nemen omdat ik weg ga en hij onder een ander misschien wel kansen krijgt. Vond hij geweldig, dat ik hem dat kwam zeggen, maar da’s toch normaal? Ik voel me bij deze spelersgroep erg op mijn gemak en ik heb het idee dat dat wederzijds is.
En toch wil ik weg. Dat heeft te maken met de hele affaire rond de ontslagen trainers bij FC Utrecht. In die kwestie ben ik als schild gebruikt, meer een Kop van Jut, eigenlijk. Ze hebben me laten besmeuren terwijl het de leiding duidelijk was hoe het is gegaan. Vind ik niet erg, maar als je daarna geen enkel contact meer hebt met de eigenaar, de heer Van Seumeren, dan is dat triest.
Toen het besluit eraan kwam om die jongens te ontslaan, is mij contractverlenging aangeboden. Vond ik een beetje een slecht moment. Bovendien was ik er niet van overtuigd dat dat moest. Sindsdien krijg ik het gevoel dat de leiding, nu het weer rustig is, misschien ook wel van mij af wil, anders kan ik dat gebrek aan contact niet interpreteren. Nou, ik zal de baas een probleem besparen, ik stap straks gewoon zelf op. Is mijn eigen beslissing.
Maandagavond is er de arbitragezaak van Maarten Arts, de keeperstrainer. Ik zal daarin, als er me om gevraagd wordt, precies uitleggen hoe het allemaal gegaan is. Ik heb namelijk niks te verbergen hierin.
Het is voor de hele club heel goed geweest dat die sanering zo is gegaan. Mensen als Druppers en Van Loen zaten er te lang, waren negatief, geloofden niet meer in de club. Nou dan moet je wat doen. De heer Van Seumeren wilde op die bewuste maandag de hele groep er uit gooien en mij contractverlenging aanbieden.
Ik vond dat nogal wat, maar Van Seumeren wilde in één keer van alle gezeur af zijn. Toch viel op die maandag niet de beslissing. Op donderdagochtend, de dag van dé persconferentie, zei voorzitter Van Dop, toen we op trainingscomplex Zoudenbalch zaten, dat hij het ontslag wilde cancellen. Hij zat ermee. En ik zat er uit menselijk oogpunt ook heel erg mee.
Later die dag bleek Van Seumeren toch voet bij stuk te hebben gehouden; de rest moest eruit. Die beslissing, ik herhaal het, was goed voor de club. Maar ik wist dus pas op donderdag dat het besluit definitief was.
Daar is in het rumoer daarna onduidelijkheid over blijven bestaan en ik heb het gevoel dat dat de leiding niet zo slecht uitkwam. Nu was ik de gebeten hond. Ik voel me dan te groot om te vragen om even opening van zaken te geven. Nu de onzin aan mijn adres is geluwd, vind ik het een mooi moment om er nog één keer op terug te komen en te zeggen dat ik ermee stop.
Ik probeer er met FC Utrecht een mooie tweede seizoenshelft van te maken. Daar hebben we alle gelegenheid voor. Ik geloof in de spelers die we hebben. We kunnen, als alles een beetje meezit en iedereen ter beschikking is, heel aardig voetballen. En na dit seizoen komt er weer wel wat voorbij bij me. Dat weet ik héél erg zeker.
AD
wordt op deze manier nog een exit tijdens de winterstop.quote:
Iemand moet hem eens een keer een grote spiegel voorhouden.quote:
quote:Op zondag 26 oktober 2008 22:25 schreef Heerlijkheid het volgende:
Dit is er langzamerhand een in de categorie Cruijff... Gullit...... de hemel ingeprezen worden terwijl je niets presteert
quote:Van Hanegem en leiding FC Utrecht sluiten de rijen
22/12/2008 20:24
Trainer Willem van Hanegem heeft met zijn uitleg de onvrede bij de clubleiding van FC Utrecht weggenomen.
Van Hanegem had in het Algemeen Dagblad flinke kritiek geuit op de leiding van FC Utrecht, die de coach na het ontslag van de vier assistenten te weinig zou hebben gesteund. Voorzitter Jan Willem van Dop was op zijn beurt onaangenaam verrast door de 'onacceptabele ' ontboezemingen van Van Hanegem en wilde maandag uitleg van De Kromme.
'Na een gesprek met de trainer waarin hij is geconfronteerd met het bewuste artikel, werd mij duidelijk dat er sprake is van miscommunicatie', zegt Van Dop op de website van FC Utrecht. 'Van Hanegem heeft bij mij aangegeven dat de betreffende uitlatingen volledig uit hun verband zijn gerukt.'
'Als trainer voel ik me voldoende gesteund door de dagelijkse leiding van de club', reageert Van Hanegem. 'Ik had alleen op wat meer persoonlijke steun van grootaandeelhouder Van Seumeren gerekend in de situatie rond het ontslag van de vier assistenten. Een ingrijpend besluit waar ik nog steeds achter sta.'
Van Hanegem had in het Algemeen Dagblad uitgehaald naar de clubleiding en vooral grootaandeelhouder Frans van Seumeren na zijn aankondiging na dit seizoen te vertrekken uit De Galgenwaard. De ruzie heeft zijn afscheid niet versneld. 'Ik wil het seizoen gewoon afmaken en zo succesvol mogelijk', aldus de trainer.
Hoe denk je over van Basten dan? Of Gullit? Waren best leuke voetballers, maar als trainer dik mislukt tot op heden....quote:Op maandag 22 december 2008 18:04 schreef Twerk het volgende:
Je kunt imo niet een halve eeuw teren op het feit dat je toevallig aardig een balletje kon trappen..
Over welk artikel ging dat dan?quote:Op maandag 22 december 2008 21:24 schreef thaduck het volgende:
Twerk sukkel, ga is leren lezen! Dat ging over een ander artikel dan zijn column.. Hoezo miscommunicaties???
Sukkel ja. Dat zeg je maar tegen die seniele trainer die in een paar maanden je clubje bijna naar de klote helpt.quote:Op maandag 22 december 2008 21:24 schreef thaduck het volgende:
Twerk sukkel, ga is leren lezen! Dat ging over een ander artikel dan zijn column.. Hoezo miscommunicaties???
Bron: http://www.fc-utrecht.nl/actueel/nieuws/1595quote:FC Utrecht werd maandagochtend onaangenaam verrast door een artikel in het AD/UN. In die krant deed de trainer van FC Utrecht uitspraken die voor de leiding onacceptabel zijn. ”Het gaat dan niet om de column van de trainer, maar over een vermeend interview met hem”, aldus voorzitter Jan Willem van Dop. Reden voor een toelichting op FC Utrecht.TV.
In het artikel werden woorden aan Van Hanegem toegeschreven die hij niet zo heeft geformuleerd. “Met de uitlatingen werden de club in al haar geledingen en de supporters geschaad", zegt Van Dop. "Echter na een gesprek met de trainer waarin hij is geconfronteerd met het bewuste artikel, werd mij duidelijk dat er sprake is van miscommunicatie. Van Hanegem heeft bij mij aangegeven dat de betreffende uitlatingen volledig uit hun verband zijn gerukt.”
“Als trainer voel ik me voldoende gesteund door de dagelijkse leiding van de club”, reageert Willem van Hanegem. “Ik had alleen op wat meer persoonlijke steun van grootaandeelhouder Van Seumeren gerekend in de situatie rond het ontslag van de vier assistenten. Een ingrijpend besluit waar ik nog steeds achter sta. Ik wil het seizoen gewoon afmaken en zo succesvol mogelijk. Wat mij momenteel wel aan het hart gaat, is dat niet alle supporters op een positieve manier achter het team staan, zoals bij Sparta uit en een deel van de wedstrijd thuis tegen Vitesse. Juist dan, als het even niet loopt, hebben de spelers de steun hard nodig.”
Als jij nou is gaat leren schrijvenquote:Op maandag 22 december 2008 21:24 schreef thaduck het volgende:
Ik kan het zo snel niet vinden, maar het ging om het artikel en niet om de column zoals de tekst vermeld.quote:Op maandag 22 december 2008 22:15 schreef BertMaalderink het volgende:
[..]
Als jij nou is gaat leren schrijven
En over welk artikel gaat dat dan? Het lijkt me ook niet dat ze Willems column buiten beschouwing hebben gelaten, want ook daarin is hij nogal hard in z'n bewoordingen. Lijkt me gewoon weer het zoveelste smoesje, om de schuld weer bij iemand anders te kunnen leggen. Is nogal lastig bij je eigen column.
Overigens zijn Willem z'n columns in theorie wel uit hun verband te rukken, want het is werk van een ghostwriter, die op z'n Willems probeert te schrijven. Vandaar dat ze ondanks een professionele tekstschrijver nog steeds op schoolkrantartikeltjes van de basisschool lijken.
Dat heb ik ook gelezen, maar ik heb het bewuste artikel niet gezien. Het zal er ongetwijfeld wel zijn.quote:Op maandag 22 december 2008 22:35 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik kan het zo snel niet vinden, maar het ging om het artikel en niet om de column zoals de tekst vermeld.
Natuurlijk ging het ook om de column, maar dan had hij Willem als schuldige moeten aanwijzen.quote:FC Utrecht werd maandagochtend onaangenaam verrast door een artikel in het AD/UN. In die krant deed de trainer van FC Utrecht uitspraken die voor de leiding onacceptabel zijn. ”Het gaat dan niet om de column van de trainer, maar over een vermeend interview met hem”, aldus voorzitter Jan Willem van Dop. Reden voor een toelichting op FC Utrecht.TV.
Het suggereert bijna alsof de krant Willem gequote zou hebben zonder dat ze hem hebben gesproken. Het is echter veel waarschijnlijker dat Willem zich weereens ergens uit wil draaien.. Voor de zoveelste keer. Wilfred Genee had de desbetreffende journalisten nog aan de lijn vanavond en ze hadden toch echt een gesprek met Willem gehad.. Hij had Van Seumeren "die duikbuit" genoemd o.a... Om zijn intelligentie en geweldige gevoel voor humor nog maareens te onderstrepen.quote:Op maandag 22 december 2008 23:29 schreef BertMaalderink het volgende:
Het ging mij meer om de verklaring van Van Dop.
[..]
Natuurlijk ging het ook om de column, maar dan had hij Willem als schuldige moeten aanwijzen.
En wat de fuck (ik zie het nu pas) is een vermeend interview?
quote:Op dinsdag 23 december 2008 11:46 schreef TerroRobbie het volgende:
Twee seniele oude gekken. Niet zo vreemd eigenlijk.
Dat wil je niet...quote:Op dinsdag 23 december 2008 11:49 schreef Kopbal het volgende:
Hopelijk gaat Bosz vrijdag wiebelen, komt Willem weer terug waar hij hoort.
Zou je v Hanegem echt als trainer bij Feyenoord willen hebben? Of als technisch directeur? Ik kan het mij niet voorstellen.quote:Op dinsdag 23 december 2008 11:49 schreef Kopbal het volgende:
Hopelijk gaat Bosz vrijdag wiebelen, komt Willem weer terug waar hij hoort.
Niet als trainer. Zou Willem graag bij Feyenoord willen zien, maakt me eigenlijk niet zoveel uit in wat voor functie. Voor mijn part als adviseur oid.quote:Op dinsdag 23 december 2008 11:51 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Zou je v Hanegem echt als trainer bij Feyenoord willen hebben? Of als technisch directeur? Ik kan het mij niet voorstellen.
Ik zou het wel grappig vinden, zou echt de totale ondergang voor Feyenoord betekenen als deze mafketel daar met de scepter gaat zwaaien.quote:Op dinsdag 23 december 2008 11:51 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Zou je v Hanegem echt als trainer bij Feyenoord willen hebben? Of als technisch directeur? Ik kan het mij niet voorstellen.
Och, veel slechter als dat ze nu staan zal het wel niet worden met Willem aan het stuurquote:Op dinsdag 23 december 2008 11:51 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Lol, beetje respect is wel op zijn plaats.quote:Op dinsdag 23 december 2008 11:53 schreef Silenus het volgende:
[..]
Ik zou het wel grappig vinden, zou echt de totale ondergang voor Feyenoord betekenen als deze mafketel daar met de scepter gaat zwaaien.
Nee overmorgen pas, maar ze maken het nu al bekend.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:03 schreef marcb1974 het volgende:
Vandaag ontslagen?
quote:Van Hanegem denkt nog niet aan stoppen
ROTTERDAM - Volgende maand wordt hij 65 jaar, maar Willem van Hanegem peinst er nog niet over om met pensioen te gaan. ,,Ik stop niet omdat anderen vinden dat ik moet stoppen,'' zegt de bij FC Utrecht ontslagen trainer, die een aanbieding om in het buitenland aan de slag te gaan naast zich neergelegd heeft. ,,Maar als er iets leuks voorbij komt, ga ik dat doen.'' Van Hanegem deed zijn uitspraken gisteravond op Woudestein, waar hij tijdens de nieuwjaarsreceptie van Excelsior een plaquette onthulde ter nagedachtenis aan zijn vorig jaar overleden 'voetbalvader' Bob Janse.
De legendarische oud-trainer van de Rotterdammers haalde Van Hanegem in 1966 van Velox naar Xerxes en had daarmee een belangrijk aandeel in diens carrière.
De snoeiharde kritiek die loskwam na zijn ontslag bij FC Utrecht, heeft hem diep geraakt. Tussen Van Hanegem en zijn voormalige tv-collega Johan Derksen, zijn grootste criticaster, komt het daarom nooit meer goed. ,,Ik vind het raar dat mensen iets aannemen van iemand die niets voorstelt en nooit iets heeft gepresteerd. Waar Derksen heeft gevoetbald, hebben de geiten geen eten. Zo schrijft hij ook. Hij is nooit mijn vriend geweest. Ik weet niet waar hij het op baseert als hij dat schrijft. ''
Voor zijn critici had Van Hanegem slecht nieuws. Hij voelt zich na een paar weken rust klaar voor een nieuwe klus. ,,Als ik mensen hoor vragen hoe het met me gaat, heb ik het gevoel dat ik goed ziek geweest ben. Maar het gaat heel goed met me, hoor. Er zijn genoeg mensen die tegen me zeggen: 'stop ermee, met al dat gezeik'. Maar als ik stop, is het mijn eigen beslissing.''
Tja zo is Willem. Hij kon aardig voetballen.. Geestelijk volgens mij nooit veel verder gekomen dan groep 6. Enorm kinderachtig ook nogeens.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 02:50 schreef versteegrob het volgende:
Ook lekker nu ineens Johan Derksen afzeiken. Dus als je geen goede voetballer bent geweest mag je geen commetaar geven? Apart
Derksen is ook niet altijd even fijn in z'n bewoordingen geweest natuurlijk.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 02:50 schreef versteegrob het volgende:
Ook lekker nu ineens Johan Derksen afzeiken. Dus als je geen goede voetballer bent geweest mag je geen commetaar geven? Apart
Wat heeft ie gezegd dan?quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:55 schreef BliksemSchigt het volgende:
Schandalige teksten richting Verbeek hoor.
Drie keer raden - Spartaquote:Van Hanegem in gesprek over rol bij eredivisieclub
HILVERSUM - Willem van Hanegem keert komend seizoen mogelijk terug in de eredivisie. De 65-jarige trainer, die in december vorig jaar vertrok bij FC Utrecht, heeft komende week een gesprek met een Nederlandse club uit de hoogste voetbalafdeling.
''Ik ben vandaag benaderd'', zei Van Hanegem dinsdag in Hilversum, na afloop van de presentatie van een dvd-box over zijn loopbaan. ''Komende week gaan we rond de tafel.''
Over welke functie het gaat, wilde Van Hanegem niet zeggen. ''Het kan zijn als trainer maar mogelijk ook een andere rol. Misschien zelfs wel terreinknecht'', grapte hij.
Waarom dat overtuigende 'zal wel'? Heb jij bronnen rondom Van Hanegem?quote:
quote:Op dinsdag 24 februari 2009 19:18 schreef Zwansen het volgende:
Net op RTL Boulevard werd ie geinterviewd:
"Willem, is de cirkel met de DVD nu weer rond?"
"Volgens mij is een cirkel altijd rond, maar goed."
Kwam er echt zo droog uit.
Hij is mijn overbuurman!quote:Op dinsdag 24 februari 2009 19:12 schreef TC03 het volgende:
[..]
Waarom dat overtuigende 'zal wel'? Heb jij bronnen rondom Van Hanegem?
lijkt me ook waarschijnlijker dan de Graafschap.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 20:10 schreef Garudo het volgende:
Willem naar Sparta, Foeke naar Utrecht. Lijkt me duidelijk
geniaalquote:Op dinsdag 24 februari 2009 19:18 schreef Zwansen het volgende:
Eerlijk gezegd denk ik dat Booy gewoon blijft, hoop het ook, ik wil een echte TD.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:19 schreef methodmich het volgende:
Zo dom zal Sparta toch niet zijn om nu Willem te halen??
Dat is echt van Hanegemquote:Op dinsdag 24 februari 2009 19:18 schreef Zwansen het volgende:
Ik zeg top.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 21:57 schreef BertMaalderink het volgende:
Ik zeg assistent bij Feyenoord.
Ik zeg doe maar niet.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 21:57 schreef BertMaalderink het volgende:
Ik zeg assistent bij Feyenoord.
Niet te vertrouwen joh die Krommequote:
Niet iemand die in mijn ogen Feyenoord op dit moment iets kan bijbrengen. Hij moet niets van vernieuwingen hebben, terwijl Feyenoord juist er alles aan moet doen om de randvoorwaarden te optimaliseren.quote:
Wat een onzin zeg. Anders laat je je even indoctrineren door de VI.quote:Op woensdag 25 februari 2009 19:45 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Niet iemand die in mijn ogen Feyenoord op dit moment iets kan bijbrengen. Hij moet niets van vernieuwingen hebben, terwijl Feyenoord juist er alles aan moet doen om de randvoorwaarden te optimaliseren.
quote:Op woensdag 25 februari 2009 22:08 schreef TC03 het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg. Anders laat je je even indoctrineren door de VI.
quote:Newcastle United benaderde Van Hanegem
Willem van Hanegem is enige tijd geleden door Newcastle United benaderd om hoofdtrainer te worden. "Ik was met die club bezig, maar vervolgens lieten ze niets meer horen. Zo gaat dat dan ook weer", aldus Van Hanegem op Radio538.
Ook het om promotie strijdende Burnley hengelde naar de voormalig FC Utrecht-trainer. "De manager zou naar een andere club gaan, maar die bleef uiteindelijk ook zitten."
Van Hanegem gaf tevens te kennen dat enkele clubs uit het Midden-Oosten en een Nederlandse eredivisionist onlangs naar zijn diensten hebben geïnformeerd. Volgens de clubloze trainer speelt er op dit moment niets.
Ik was eerder Tongquote:Op donderdag 28 mei 2009 20:25 schreef tong80 het volgende:
Hij was net weer briljant in DWDD
Kan mij niet schelen wat anderen van hem denken.
Willem blijft de kromme.
Lag net weer in een deuk met hem.
De markanste Nederlandse voetbalman van de laatste 40 jaar.
Willem
Geen slechte woorden over Willem. Willem is een held.quote:Op donderdag 28 mei 2009 20:28 schreef Beschouw het volgende:
Moet zeker weer een wit voetje halen bij het volk?
Willem heeft voor mij afgedaan, hoezeer ik hem als voetballer ook bewonder. Als mens is het een drol.
quote:Op donderdag 28 mei 2009 21:20 schreef Zwansen het volgende:
Matthijs: "Wat zien we hier Willem?"
Willem: "Ja, wat denk je? Een boom!"
Zag het net op tv...Geweldig!quote:Op donderdag 28 mei 2009 21:20 schreef Zwansen het volgende:
Matthijs: "Wat zien we hier Willem?"
Willem: "Ja, wat denk je? Een boom!"
Mag best na het fc utrecht gebeuren, dat jij nou alles vergeetquote:Op donderdag 28 mei 2009 20:34 schreef De_kromme het volgende:
[..]
Geen slechte woorden over Willem. Willem is een held.
Neuh. Willem is groter dan FC Utreg. Paupercluppiequote:Op vrijdag 29 mei 2009 07:10 schreef Paul het volgende:
[..]
Mag best na het fc utrecht gebeuren, dat jij nou alles vergeet
Onzin. Het bestuur van Utrecht heeft gefaald, Willem niet.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 07:10 schreef Paul het volgende:
[..]
Mag best na het fc utrecht gebeuren, dat jij nou alles vergeet
Klopt, FC Utrecht had betere hekken moeten nemen zodat hij niet weg kon vluchten.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 19:01 schreef De_kromme het volgende:
[..]
Onzin. Het bestuur van Utrecht heeft gefaald, Willem niet.
Was dat vanmorgen?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |