abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54964109
Lekkere PvdA minister zeg:
quote:
Plasterk overweegt verhoging collegegeld masterstudie
Van onze verslaggevers
gepubliceerd op 01 december 2007 02:48 , bijgewerkt op 1 december 2007 10:58

den haag - PvdA-minister Plasterk van Onderwijs wil masterstudenten meer voor hun opleiding laten betalen. Hij overweegt voor de laatste opleidingsfase een hoger collegegeld, of omzetting van de studiebeurs in een lening die moet worden terugbetaald. Met het geld wil Plasterk de kwaliteit van het hoger onderwijs verbeteren.

Dat zegt de minister vandaag in een interview in de Volkskrant. ‘Nu stroomt 80 procent van de bachelors door naar een master, terwijl je met een bachelordiploma prima de arbeidsmarkt op kunt.’

Plasterk wil dat studenten beter nadenken of ze wel aan een master willen beginnen. ‘De hoogte van het collegegeld kan helpen bij zo’n beslissing. Of voor dat laatste jaar geen beurs, maar een lening. Ik wil die discussie deze kabinetsperiode voeren.’ Uitbreiding van het aantal hoogopgeleiden, een streven van het kabinet, is volgens de minister iets anders dan dat ‘iedereen zo lang mogelijk studeert’. Het bezuinigen op de masters lag vorige maand als alternatief op tafel om daarmee de salarisstijging voor leraren te betalen. Toen koos Plasterk echter voor een verhoging van het collegegeld voor alle studenten, van 22 euro per jaar.

De minister ontkent dat het niveau van het onderwijs door de vernieuwingen van de afgelopen decennia is gedaald. Scholen en universiteiten zijn volgens Plasterk te veel op aantallen leerlingen en diploma’s gaan sturen. ‘Dat lokt strategisch gedrag uit: de norm is verlaagd zodat meer leerlingen een diploma kunnen halen. Het is de wereld op zijn kop.’
http://www.volkskrant.nl/(...)egegeld_masterstudie

Joepie, laten we van Nederland een ontwikkelingsland maken. Laten we ervoor zorgen dat arbeiderskinderen hun studie niet meer kunnen betalen, laten we ervoor zorgen dat de Larense, Bloemendaalse en Blaricumse elite met niets doen nog steeds onbedreigd aan de top staan.

Goed zo Plasterk. Bravo. De VVD zal trots op je zijn.

Op naar de kenniseconomie En Balkenende natuurlijk maar blijven pochen met dat nutteloze Innovatieplatform (=subsidieplatform).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54964120
Er is hier al een topic over, deze staat dan wel in NWS...

Gebruik de search eens .
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
  zaterdag 1 december 2007 @ 11:31:33 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_54964136
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_54964164
Ik denk dat het niveau van de masters niet zal stijgen door een verhoging van het collegegeld. Er is veel te veel imperfecte informatie om daadwerkelijk op prijs/kwaliteit verhoudingen te concurreren.

Ik ben het echter wel met Plasterk eens dat er teveel mensen op een Master opleiding zitten die het niveau eigenlijk niet aankunnen. Het probleem is dat het onderwijs op deze mensen wordt aangepast. Er is dan ook een groot verschil in kwaliteit tussen onderzoeksmasters en gewone masters. Selectie aan de poort zal voor masteropleidingen niet zo'n slecht plan zijn. Er zijn teveel mensen die met zesjes afstuderen.
pi_54964169
quote:
Ik zie het. Sorry
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54964193
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:33 schreef Heldopsokken het volgende:
Ik denk dat het niveau van de masters niet zal stijgen door een verhoging van het collegegeld. Er is veel te veel imperfecte informatie om daadwerkelijk op prijs/kwaliteit verhoudingen te concurreren.

Ik ben het echter wel met Plasterk eens dat er teveel mensen op een Master opleiding zitten die het niveau eigenlijk niet aankunnen. Het probleem is dat het onderwijs op deze mensen wordt aangepast. Er is dan ook een groot verschil in kwaliteit tussen onderzoeksmasters en gewone masters. Selectie aan de poort zal voor masteropleidingen niet zo'n slecht plan zijn. Er zijn teveel mensen die met zesjes afstuderen.
Maar moet je dan het collegeld verhogen? Je kunt beter de eisen omhoog doen, zodat ook de lamlullen uit Laren eruit gefilterd worden.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54964222
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:36 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Maar moet je dan het collegeld verhogen? Je kunt beter de eisen omhoog doen, zodat ook de lamlullen uit Laren eruit gefilterd worden.
Helemaal mee eens.
pi_54964438
quote:

[..]

sorry, maar ik als lamlul wil toch ook graag een master gaan doen
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_54964570
quote:

Maak je niet druk om die enkelen... Die kunnen als het niveau omhoog gaat met tutor zichzelf staande houden waar de "arbeidersklasse" dat niet kan.

Gelijkheid is een illusie.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zaterdag 1 december 2007 @ 12:07:26 #10
163407 vero-legata
mensenrechten.org
pi_54964609
maar gelijkheid van mogelijkheden en rechten is niet een illusie
Nederlandse Eetbare Planten & Paddenstoelen Database @ www.permacultuurnederland.org
  zaterdag 1 december 2007 @ 12:13:38 #11
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_54964688
tt is onzin
Ondanks de miljarden die al decennia lang besteed worden aan het verlichten van de arbeidersklasse zie je dat het nog steeds een probleem is ze daadwerkelijk het licht te laten zien.
Je kan als arbeiderszoon/dochter ook beter installateur oid. worden dan bv. theaterrecensent. Verdient nog beter ook; en je hebt zo een baan.

Nb. Hoeveel gepromoveerde sociaal-geografen heeft een land nodig?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_54965017
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:29 schreef Klopkoek het volgende:
Lekkere PvdA minister zeg:
[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)egegeld_masterstudie

Joepie, laten we van Nederland een ontwikkelingsland maken. Laten we ervoor zorgen dat arbeiderskinderen hun studie niet meer kunnen betalen, laten we ervoor zorgen dat de Larense, Bloemendaalse en Blaricumse elite met niets doen nog steeds onbedreigd aan de top staan.

Goed zo Plasterk. Bravo. De VVD zal trots op je zijn.

Op naar de kenniseconomie En Balkenende natuurlijk maar blijven pochen met dat nutteloze Innovatieplatform (=subsidieplatform).
Goeie maatregel. Zeker niet alleen voor de rijke lui kindertjes;ze kunnen immers lenen.. De echte gemotiveerden gaan zo door. Wordt het papiertje misschien meer waard.

Sterft van de hogeropgeleiden vandaag de dag. Vod is niks meer waard vandaag de dag.
  zaterdag 1 december 2007 @ 12:55:09 #13
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_54965329
Plasterk

De eerste minister van onderwijs die oproept niet te gaan studeren. Wat een afgang.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_54965492
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:35 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Goeie maatregel. Zeker niet alleen voor de rijke lui kindertjes;ze kunnen immers lenen.. De echte gemotiveerden gaan zo door. Wordt het papiertje misschien meer waard.

Sterft van de hogeropgeleiden vandaag de dag. Vod is niks meer waard vandaag de dag.
Nederland loopt al achter met het aantal hoger opgeleiden

Of zijn Nederlanders genetisch dommer dan de rest?

"I never meant to say that all conservative people are stupid but stupid people are generally conservative".

Misschien verklaart dat een hoop
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 1 december 2007 @ 13:07:05 #15
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_54965572
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 13:02 schreef Klopkoek het volgende:
"I never meant to say that all conservative people are stupid but stupid people are generally conservative".

Misschien verklaart dat een hoop
Is Plasterk dan uitzondering op de regel? Hij opereert nogal dom. Het zou toch in partijpolitiek belang zijn om dan zo veel mogelijk mensen te laten studeren, als jouw one-liner klopt?
pi_54965591
quote:

! Kun je dit even toelichten? Is de norm voor de 'Larense, Bloemendaalse en Blaricumse' elite soms lager dan voor iemand als jij of is dit gewoon frustratie?
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
  zaterdag 1 december 2007 @ 13:08:29 #17
125878 Gabry
Lento Violento
pi_54965595
Gelukkig kunnen alle (non)problemen opgelost worden door de kosten te verhogen.
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
pi_54965803
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 13:07 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Is Plasterk dan uitzondering op de regel? Hij opereert nogal dom. Het zou toch in partijpolitiek belang zijn om dan zo veel mogelijk mensen te laten studeren, als jouw one-liner klopt?
Plasterk komt gewoon geld te kort. Hij moet gewoon zeggen waar het op staat. Dat er meer geld nodig is. Maar dat mag ie waarschijnlijk niet van Woutertje. Woutertje wil de babyboomers terugveroveren.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 1 december 2007 @ 13:22:53 #19
125878 Gabry
Lento Violento
pi_54965896
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 13:18 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Plasterk komt gewoon geld te kort. Hij moet gewoon zeggen waar het op staat. Dat er meer geld nodig is. Maar dat mag ie waarschijnlijk niet van Woutertje. Woutertje wil de babyboomers terugveroveren.
Als de overheid geld te kort komt dan lijkt het mij niet de meest verstandige oplossing om één van de minder koopkrachtige bevolkingsgroepen zoveel mogelijk leningen te laten afsluiten om dat tekort op te vullen.
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
pi_54966049
Precies. Eerst worden de schoolboeken gratis gemaakt terwijl dat een kostenpost vormt die makkelijk en zelfs goedkoper in een vrije markt door de consumenten kan worden opgevangen dan wanneer dat via bezuinigingen of belastingen afgewenteld wordt.

Ik heb op zich geen bezwaar tegen een verhoging van het collegegeld of de kosten van een master, want die kosten zijn internationaal gezien laag en gegeven de collectieve belangen mogen die best verhoogd worden. Alleen, investeer het geld dat daaruit vrijkomt dan ook in een verhoging van het onderwijsniveau en schuif het niet terug naar een koopkrachtige consument zoals bij die boekenmanie of naar een verhoging van het salaris van de leraar.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_54966379
quote:
Laten we ervoor zorgen dat arbeiderskinderen hun studie niet meer kunnen betalen, laten we ervoor zorgen dat de Larense, Bloemendaalse en Blaricumse elite met niets doen nog steeds onbedreigd aan de top staan.
Vertel mij eens hoe je met niets doen aan de top blijft
  zaterdag 1 december 2007 @ 13:50:21 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_54966429
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:35 schreef EchtGaaf het volgende:

Dom koekdenken

Verder een kut idee van Pisterk. Wees een vent en houd die belachelijke gratis schoolboeken voor gezien.
pi_54966533
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:07 schreef vero-legata het volgende:
maar gelijkheid van mogelijkheden en rechten is niet een illusie
Van rechten niet, van mogelijkheden natuurlijk wel. Alleen al verschilt ieder mens vwb capaciteiten.
pi_54966617
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 13:57 schreef DS4 het volgende:

[..]

Van rechten niet, van mogelijkheden natuurlijk wel. Alleen al verschilt ieder mens vwb capaciteiten.
De mogelijkheden om je recht te halen verschillen dan natuurlijk weer wel. Vooral omdat in Nederland advocaten onbetaalbaar zijn.
pi_54966878
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 14:02 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

De mogelijkheden om je recht te halen verschillen dan natuurlijk weer wel. Vooral omdat in Nederland advocaten onbetaalbaar zijn.
Ook al zo'n PvdA idee: de rechtsbijstand afschaffen. Waar zijn ze in godsnaam mee bezig? Met een nulzetels-strategie?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54966915
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 13:29 schreef Zwaardvisch het volgende:
Precies. Eerst worden de schoolboeken gratis gemaakt terwijl dat een kostenpost vormt die makkelijk en zelfs goedkoper in een vrije markt door de consumenten kan worden opgevangen dan wanneer dat via bezuinigingen of belastingen afgewenteld wordt.

Ik heb op zich geen bezwaar tegen een verhoging van het collegegeld of de kosten van een master, want die kosten zijn internationaal gezien laag en gegeven de collectieve belangen mogen die best verhoogd worden. Alleen, investeer het geld dat daaruit vrijkomt dan ook in een verhoging van het onderwijsniveau en schuif het niet terug naar een koopkrachtige consument zoals bij die boekenmanie of naar een verhoging van het salaris van de leraar.
Collegegelden zien hier juist hoog. In veel andere West-Europese landen (daarmee vergelijk ik graag) staat in Nederland een storende 1 voor het collegeldbedrag.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54966974
Net als kerk en staat vroeger: de een houdt de mensen dom, de ander houdt de mensen arm.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_54967176
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 14:16 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Collegegelden zien hier juist hoog. In veel andere West-Europese landen (daarmee vergelijk ik graag) staat in Nederland een storende 1 voor het collegeldbedrag.
Toch is de studiefinanciering daar relatief zo laag dat studenten nog een tekort te verwerken krijgen bij het betalen van collegegeld. De enige uitzondering is het VK, maar daar is het onderwijs kwalitatief veel beter.
pi_54968144
topic titel slaat nergens op. Verder is plasterk een beetje een scheve schaats aan het rijden. Neemt niet weg dat we eens kritisch naar het huidige financieringsmodel moeten kijken.
pi_54968561
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 14:02 schreef Fastmatti het volgende:

Advocaten onbetaalbaar? Dat is onzin. En zeker voor minvermogenden zijn ze heel betaalbaar.

Natuurlijk kun je met veel geld meer voor elkaar krijgen, maar dan komen we weer terug op de illusie van gelijkheid.
pi_54968598
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 14:14 schreef Klopkoek het volgende:

Ook al zo'n PvdA idee: de rechtsbijstand afschaffen. Waar zijn ze in godsnaam mee bezig? Met een nulzetels-strategie?
De rechtsbijstand wordt helemaal niet afgeschaft. Alleen de drempel van het minimale belang gaat omhoog.
pi_54968639
ow zijn ze daarop uit?
arbeidersklasse?
Pardon? Waar komt die rat zelf dan vandaan? Heeft ie blauw bloed oid?
Dat de bliksem hem moge treffen om zijn uitspraak!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  † In Memoriam † zaterdag 1 december 2007 @ 15:43:41 #33
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_54968663
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 14:14 schreef Klopkoek het volgende:
Rechtsbijstand is allang geregeld via verzekeringen en staatssubsidies kunnen dus prima afgeschaft worden.
Carpe Libertatem
pi_54969299
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 15:39 schreef DS4 het volgende:

[..]

Advocaten onbetaalbaar? Dat is onzin. En zeker voor minvermogenden zijn ze heel betaalbaar.
Advocaten zijn in Nederland veel duurder dan in andere landen. Daarom komt de Jan Boerenlul ook niet verder dan zijn rechtsbijstandsverzekering en daar heb je nu net geen flikker aan.
quote:
Natuurlijk kun je met veel geld meer voor elkaar krijgen, maar dan komen we weer terug op de illusie van gelijkheid.
Ach, er is meer mogelijk dan je denkt Vooral omdat de opleiding tot rechter fundementeel fout is en het systeem met plaatsvervangende rechters deugt ook niet. Daar wordt best wel vaak gebruik van gemaakt.
pi_54970190
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 14:26 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Toch is de studiefinanciering daar relatief zo laag dat studenten nog een tekort te verwerken krijgen bij het betalen van collegegeld. De enige uitzondering is het VK, maar daar is het onderwijs kwalitatief veel beter.
Ik zal het prima vinden als de studiefinanciering wordt afgeschaft.... mits die 1 weg gaat voor het collegegeldtarief (echt, in Duitsland, België, Denemarken, Finland etc. betaal je maar iets van 600 euro oid).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54970393
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 16:59 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik zal het prima vinden als de studiefinanciering wordt afgeschaft.... mits die 1 weg gaat voor het collegegeldtarief (echt, in Duitsland, België, Denemarken, Finland etc. betaal je maar iets van 600 euro oid).
Dan volgt een probleem in de tegemoetkoming aan uitwonende studenten. Die tegemoetkoming kun je niet in het collegegeld verdisconteren. Met de huidige kamerprijzen is het aantal thuiswonende studenten al hoog, dat wordt dan alleen maar groter.

Dat laatste weet ik. In Frankrijk is het collegegeld zelfs maar 300 tot 400 euro, al betaal je daar wel examengeld naast. Ik vraag me alleen af of studenten in Nederland nu zo veel minder te besteden hebben dan in omringende landen.
pi_54970398
Belachelijk zeg, als er iets is dat dit land juist wel nodig heeft zijn het hoger-opgeleiden, en die kans moet iedereen hebben.
  zaterdag 1 december 2007 @ 21:36:14 #38
798 voyeur
bemoeit zich
pi_54976698
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:04 schreef DS4 het volgende:

[..]

Maak je niet druk om die enkelen... Die kunnen als het niveau omhoog gaat met tutor zichzelf staande houden waar de "arbeidersklasse" dat niet kan.

Gelijkheid is een illusie.
Ik ben op moeizame wijze (recalcitrante eikel) geeindigd met een Havo diploma en ben dus eerst naar een HBO opleiding gegaan. Daar zaten toendertijd (lang geleden) vrij veel mensen met veel levenservaring die dit als een soort tweede kans zagen.

Na die opleiding mocht ik dus naar de universiteit en ik ben me rotgeschrokken van het relatief elitaire karakter. Het verschil was extreem; het overgrote deel van de studenten kwam uit de 'gepriviligieerde klassse' en zag het als de natuurlijke habitat.

Toch is het gros van mijn beste vrienden nu hoogleraar en juist zij kwamen niet uit die kringen. Het papiertje halen is een ding, maar goed zijn een talent onafhankelijk van je afkomst. Toegegeven de eikeltjes zijn nu bestuursvoorzitter van neuzeige corporaties of bestuuurtjes en vangen daar een idioot salaris voor dus netwerken werkt wel, maar intellectueel gezien kan je ver komen als je uit de arbeidersklasse komt.

Wie het lukt om dan toch nog de universiteit te bereiken, is zo goed dat de academische wereld dat wel herkent.

Kan goed zijn dat dit nu niet meer het geval is. Geen idee over de hedendaagse universiteit waar je een soort HBO studies doet en in vier jaar klaar moet zijn met een onleesbare scriptie van tien pagina's vol taalfouten. Is het veranderd?
Here we are now, entertain us.
pi_54978330
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 17:08 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Dan volgt een probleem in de tegemoetkoming aan uitwonende studenten. Die tegemoetkoming kun je niet in het collegegeld verdisconteren. Met de huidige kamerprijzen is het aantal thuiswonende studenten al hoog, dat wordt dan alleen maar groter.

Dat laatste weet ik. In Frankrijk is het collegegeld zelfs maar 300 tot 400 euro, al betaal je daar wel examengeld naast. Ik vraag me alleen af of studenten in Nederland nu zo veel minder te besteden hebben dan in omringende landen.
Nee, en dat komt door al die bijbaantjes

En het wrange is dat als werkende scholieren en studenten rond het gemiddelde gaan zitten, Nederland er dan nog slechter voor zal gaan staan wat betreft de arbeidsparticipatie (ik zie rechts dan al weer roepen: 'zie je wel, het minimumloon en de uitkeringen moeten omlaag').
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54978443
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 21:36 schreef voyeur het volgende:

[..]

Ik ben op moeizame wijze (recalcitrante eikel) geeindigd met een Havo diploma en ben dus eerst naar een HBO opleiding gegaan. Daar zaten toendertijd (lang geleden) vrij veel mensen met veel levenservaring die dit als een soort tweede kans zagen.

Na die opleiding mocht ik dus naar de universiteit en ik ben me rotgeschrokken van het relatief elitaire karakter. Het verschil was extreem; het overgrote deel van de studenten kwam uit de 'gepriviligieerde klassse' en zag het als de natuurlijke habitat.

Toch is het gros van mijn beste vrienden nu hoogleraar en juist zij kwamen niet uit die kringen. Het papiertje halen is een ding, maar goed zijn een talent onafhankelijk van je afkomst. Toegegeven de eikeltjes zijn nu bestuursvoorzitter van neuzeige corporaties of bestuuurtjes en vangen daar een idioot salaris voor dus netwerken werkt wel, maar intellectueel gezien kan je ver komen als je uit de arbeidersklasse komt.

Wie het lukt om dan toch nog de universiteit te bereiken, is zo goed dat de academische wereld dat wel herkent.

Kan goed zijn dat dit nu niet meer het geval is. Geen idee over de hedendaagse universiteit waar je een soort HBO studies doet en in vier jaar klaar moet zijn met een onleesbare scriptie van tien pagina's vol taalfouten. Is het veranderd?
Bij mij is het iig redelijk elitair. Voor iemand uit een gewoon nest was dat wel even slikken (vooral als je weer mensen van je basisschool tegenkomt ).

Vooral überrechtse/liberale figuren die hun complete studiefinanciering opzuipen (want pa betaalt de boeken, kamer, collegegeld etc.) irriteren me mateloos. Die inkomensafhankelijke studiefinanciering/studielening moet echt per direct ingevoerd worden en geen dag later
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54978471
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 22:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Bij mij is het iig redelijk elitair. Voor iemand uit een gewoon nest was dat wel even slikken (vooral als je weer mensen van je basisschool tegenkomt ).

Vooral überrechtse/liberale figuren die hun complete studiefinanciering opzuipen (want pa betaalt de boeken, kamer, collegegeld etc.) irriteren me mateloos. Die inkomensafhankelijke studiefinanciering/studielening moet echt per direct ingevoerd worden en geen dag later
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  zaterdag 1 december 2007 @ 22:52:15 #42
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_54978667
Plasterk is toch wel de slechtste minister van onderwijs die ik me kan heugen. En ja, ik heb Ritzen nog meegemaakt.
pi_54978687
Blaat,blaat.

pi_54978856
quote:
Ik proef toch enige jaloezie.

Bovendien ga je voorbij aan het feit dat een inkomensafhankelijk studiefinanciering belachelijk is. Waarom zouden de kinderen van ouders die al voor tien andere studenten betalen minder ontvangen dan kinderen van ouders die niks bijdragen aan deze samenleving? Eigenlijk vind ik het zelfs belachelijk dat er uberhaupt gekeken wordt naar het inkomen van de ouders

Jaloers mannetje ben je. Als je klaar bent ga je zeker ook klagen dat dat deze groep zijn netwerk iets beter voor elkaar heeft.
  zaterdag 1 december 2007 @ 23:04:17 #45
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_54978987
quote:
Vooral überrechtse/liberale figuren die hun complete studiefinanciering opzuipen (want pa betaalt de boeken, kamer, collegegeld etc.) irriteren me mateloos.
Wie zegt dat de ouders van überrechtse/liberale figuren dat allemaal kunnen betalen?

Je wordt een karikatuur, Klopkoekje.
pi_54979044
Ik ga hier niet eens meer op reageren. Jullie trollen om het trollen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54979098
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 22:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nee, en dat komt door al die bijbaantjes
Het aantal werkende studenten in Nederland is niet groter dan in omringende landen.
pi_54979141
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:04 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Wie zegt dat de ouders van überrechtse/liberale figuren dat allemaal kunnen betalen?

Je wordt een karikatuur, Klopkoekje.
Nee, dat maak jij van mij. Daar zijn rechtsen doorgaans ook heel goed in.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54979156
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:08 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Het aantal werkende studenten in Nederland is niet groter dan in omringende landen.
Bron?
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 1 december 2007 @ 23:10:46 #50
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_54979177
Plasterk

Het is inderdaad een beetje raar als 80%na een bachelor een master gaat doen. Dat betekend dat van de HBO'ers en WO'ers bij elkaar 80% direct WO had kunnen doen.

Zoiets lijkt me ongeloofwaardig. Derhalve lof voor het wat duurder maken van de master. Daardoor zullen meer mensen overwegen om serieus door te studeren in plaats van 'ik studeer maar even door want ik weet nog niet wat voor werk ik wil...', wat ik vaak genoeg zie.

Doordat er dan meer weloverwogen keuzes gemaakt worden, hoop ik dat via opleidingscommissie's het haalbaarder wordt om de kwaliteit van een master te verhogen.

Al zou ik dan wel evenredig minder belasting hiervoor willen betalen.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_54979190
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:06 schreef Klopkoek het volgende:
Ik ga hier niet eens meer op reageren. Jullie trollen om het trollen.

Eigenlijk heb ik maar één vraag voor je. Waarom zou ik minder mogen ontvangen omdat mijn ouders 'toevallig' rijk zijn? Wat is de relatie tussen mijn ouders en mij?
  zaterdag 1 december 2007 @ 23:12:01 #52
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_54979209
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:09 schreef Klopkoek het volgende:
Nee, dat maak jij van mij. Daar zijn rechtsen doorgaans ook heel goed in.
Je lijkt Gordon Brown wel. Van Stalin tot Mr Bean.
pi_54979262
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:11 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Wat is de relatie tussen mijn ouders en mij?
Zwaar. Bloedband. Verticale loyaliteit het dat. Wel eens van Nagy gehoord?
pi_54979371
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:13 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Zwaar. Bloedband. Verticale loyaliteit het dat. Wel eens van Nagy gehoord?
Emotioneel misschien, maar we hebben het hier over het financiele . Nu heb ik gelukkig geen klagen hoor, maar ik ken toch een aantal schrijnende gevallen.
pi_54979448
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:16 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Emotioneel misschien, maar we hebben het hier over het financiele . Nu heb ik gelukkig geen klagen hoor, maar ik ken toch een aantal schrijnende gevallen.
Ja, ik begrijp wel wat je bedoelt.
  zaterdag 1 december 2007 @ 23:21:05 #56
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_54979508
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:13 schreef EchtGaaf het volgende:
Wel eens van Nagy gehoord?
De Hongaarse premier die door de maatjes van CPN Ella is afgezet?
pi_54979564
Klopkoek valt op deze manier wel een beetje door de mand.
pi_54979651
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:22 schreef Fastmatti het volgende:
Klopkoek valt op deze manier wel een beetje door de mand.
Door de mand? Omdat ik niet van één of ander elitegezelschap vandaan kom val ik door de mand?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54979705
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:25 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Door de mand? Omdat ik niet van één of ander elitegezelschap vandaan kom val ik door de mand?
Je kunt niet eens beargumenteren waarom studiefinanciering naar inkomen van de ouders moet.
pi_54979729
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:21 schreef PJORourke het volgende:

[..]

De Hongaarse premier die door de maatjes van CPN Ella is afgezet?
Neen. Ik doel op Ivan Boszormenyi-Nagy, grondlegger van de contextuele therapie en bracht o.m. verschillende loyaliteiten in kaart.
pi_54979751
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:11 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Eigenlijk heb ik maar één vraag voor je. Waarom zou ik minder mogen ontvangen omdat mijn ouders 'toevallig' rijk zijn? Wat is de relatie tussen mijn ouders en mij?
Niet perse, maar fraude (en bier van kopen noem ik fraude) moet streng bestreden worden. Maak anders tegoedbonnen, een cheque of weet ik niet wat om ervoor te zorgen dat het ook echt aan boeken op gaat.

Schaf het desnoods helemaal af en verdisconteer dat met het collegegeld.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54979948
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Niet perse, maar fraude (en bier van kopen noem ik fraude) moet streng bestreden worden. Maak anders tegoedbonnen, een cheque of weet ik niet wat om ervoor te zorgen dat het ook echt aan boeken op gaat.
Dan gaat het geld van de ouders op aan bier. Het effect is dus per saldo nul. Maar als jij hierdoor lekkerder slaapt vind ik het prima hoor.
pi_54980032
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Schaf het desnoods helemaal af en verdisconteer dat met het collegegeld.
Je hele beginpremisse is fout. Je gaat er vanuit dat rijke ouders alles voorschieten, quad non, en je gaat er vanuit dat arme studenten precies de uitgaven zouden doen die nodig zijn. Kortom, je gebruikt je minderwaardigheidscomplex als argument voor een differentiatie naar inkomen.

Beter is het te differentiëren naar studieresultaten. Moeilijkere studies zouden selecties aan de poort kunnen houden en het collegegeld afschaffen. Daar zou je de economie echt mee stimuleren.
pi_54980047
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:34 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dan gaat het geld van de ouders op aan bier. Het effect is dus per saldo nul. Maar als jij hierdoor lekkerder slaapt vind ik het prima hoor.
Normaal gesproken spreek je er schande van als overheidsgeld wordt misbruikt en verspild. Sterker nog, volgens jou is dat het bestaansrecht van de overheid: geld onterecht en onhebbelijk besteden.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54980193
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Normaal gesproken spreek je er schande van als overheidsgeld wordt misbruikt en verspild. Sterker nog, volgens jou is dat het bestaansrecht van de overheid: geld onterecht en onhebbelijk besteden.
Het liefst zou ik inderdaad het hele stufi-stetsel meteen zien verdwijnen. Verder zouden universiteiten vrij moeten zijn hun onderwijstarief te bepalen en moet steun uit het bedrijfsleven zonder restricties mogen.

Alleen zitten we nu niet in deze situatie en ik begin me er dood aan te ergeren dat bepaalde groepen altijd betalen en als ze dan eens iets ontvangen dan moet het inkomensafhankelijk worden. Dat is dan wel een beetje dubbelop en dat gebeurt veel te vaak.
pi_54980311
Overigens denk ik dat jij veel meer last van je minderwaardheidscomplex hebt dan van al die 'rijkelui'.
pi_54980361
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:43 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Het liefst zou ik inderdaad het hele stufi-stetsel meteen zien verdwijnen. Verder zouden universiteiten vrij moeten zijn hun onderwijstarief te bepalen en moet steun uit het bedrijfsleven zonder restricties mogen.

Alleen zitten we nu niet in deze situatie en ik begin me er dood aan te ergeren dat bepaalde groepen altijd betalen en als ze dan eens iets ontvangen dan moet het inkomensafhankelijk worden. Dat is dan wel een beetje dubbelop en dat gebeurt veel te vaak.
Steun van het bedrijfsleven zonder restricties? Ben je dan nog wel bezig met onafhankelijke wetenschap?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54980429
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:37 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Je hele beginpremisse is fout. Je gaat er vanuit dat rijke ouders alles voorschieten, quad non, en je gaat er vanuit dat arme studenten precies de uitgaven zouden doen die nodig zijn. Kortom, je gebruikt je minderwaardigheidscomplex als argument voor een differentiatie naar inkomen.

Beter is het te differentiëren naar studieresultaten. Moeilijkere studies zouden selecties aan de poort kunnen houden en het collegegeld afschaffen. Daar zou je de economie echt mee stimuleren.
Je past nu weer een vuile discussietactiek toe maar goed, die laat ik even rusten.

Het doet er verder allemaal niet toe wat jij zegt, het gaat erom dat studiefinanciering niet een soort corpsballenbijstand is maar wordt gebruikt voor boeken, dictaten etc.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54980445
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:48 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Steun van het bedrijfsleven zonder restricties? Ben je dan nog wel bezig met onafhankelijke wetenschap?
Nee, maar is wetenschap gefinancierd door de overheid wel onafhankelijk dan? Bovendien denk ik dat er zat non-profit organisaties zijn die wel baat het bij onafhankelijk onderzoek. Denk bijvoorbeeld aan de Kankerstichting.
pi_54980474
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je past nu weer een vuile discussietactiek toe maar goed, die laat ik even rusten.

Het doet er verder allemaal niet toe wat jij zegt, het gaat erom dat studiefinanciering niet een soort corpsballenbijstand is maar wordt gebruikt voor boeken, dictaten etc.
Je weet trouwens dat de statistieken in het voordeel van de corpsballen zijn?
  zondag 2 december 2007 @ 00:07:14 #71
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_54980752
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:43 schreef Fastmatti het volgende:
Het hele idee van geld inzamelen via de belastingdienst en dan terugsproeien aan de betalers vind ik zelf nogal belachelijk, maar is wel de kern van de verzorgingsstaat.
pi_54980878
quote:

[..]

Man, 7% van de studenten zit bij een corps. Maar kom nu eens met argumenten voor je stelling.
pi_54980904
quote:
Op zondag 2 december 2007 00:07 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Het hele idee van geld inzamelen via de belastingdienst en dan terugsproeien aan de betalers vind ik zelf nogal belachelijk, maar is wel de kern van de verzorgingsstaat.
Maar vanuit de ontvanger gezien logisch. Die ziet op deze manier nog iets terug van zijn geld.

Daarom kan dit ook zo moeilijk veranderd worden. Alles is met elkaar verbonden.
pi_54980963
Je kunt je sowieso afvragen waarom er altijd problemen zijn in sectoren die van belastinggeld onderhouden worden.
pi_54981013
In de andere sectoren zijn never nooit problemen inderdaad.
pi_54981085
Zolang de overheid de markt belemmert met ontslag via de rechter en te hoge uitkeringen wel.

En ben jij nu ineens Klopkoeks eigen Van Veluw die voor hem reageert?
pi_54981142
Nee, waarom zou ik?

Om de schijn te vermijden dan maar niet posten?
  zondag 2 december 2007 @ 00:52:26 #78
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_54981661
quote:
Op zondag 2 december 2007 00:24 schreef Zwaardvisch het volgende:
Verwacht een instemmend geknik.
pi_54981717
-edit-

[ Bericht 50% gewijzigd door EchtGaaf op 02-12-2007 17:00:54 ]
pi_54981945
Plasterk ... Zijn ideeën worden steeds lachwekkender.
"...en toen spuugde ze die piemel uit, récht in het gezicht van die nazi-officier! jaah, daar moet je bij de nazi's niet mee aankomen."
pi_54982219
quote:

Vooral überrechtse/liberale figuren die hun complete studiefinanciering opzuipen (want pa betaalt de boeken, kamer, collegegeld etc.) irriteren me mateloos.
Volgens mij is het ook vandaag de dag zo dat je aan collegegeld, kamerhuur, boeken en eten wel zo'n beetje de gehele studiefinanciering kwijt bent. Dus die stufi wordt zonder meer besteed aan waar deze voor is bedoeld. Dat de eventuele bijdrage van de ouders naar bier gaat... wie ben jij om te oordelen?
quote:
Die inkomensafhankelijke studiefinanciering/studielening moet echt per direct ingevoerd worden en geen dag later
Ik ben niet op de hoogte hoe de regels thans exact zijn, maar in mijn tijd kreeg je een basisbeurs en daarnaast als je ouder niet zo veel verdienden een extra toelage. Mijn moeder had zonder meer een hoog inkomen, maar gaf mij geen cent. Letterlijk. Niet één. Ik kreeg dus alleen die basisbeurs.

Een medebewoner van het studentenhuis waar ik zat had wel ouders met een laag inkomen. Die kreeg dus basisbeurs + aanvullende beurs. Zijn ouders waren zo trots dat hij als eerste in de familie ging studeren dat ze zijn collegegeld betaalden + iets van de helft van de huur.

Dit even om aan te geven hoe stupide het is om de stufi afhankelijk te maken van het inkomen van de ouders. Je bent 18 of ouder... volwassen dus en het inkomen van jouw ouders is daarmee totaal niet relevant. En het is ook zeker niet zo dat rijke ouders meer bijdragen. Misschien gemiddeld, maar in mijn tijd was er niet echt een verband tussen die bijdrage en het inkomen van de ouders. sterker nog: degenen waarvan ik wist dat ze echt geen bijdragen kregen waren zonder uitzondering van goede komaf. En dat verbaast mij niets, want het geloof dat je zelf iets van je leven moet maken en altijd 110% geven zit diep!

Let wel, ik heb het niet over nouveau riche.

Nou nog even terug naar die huisgenoot. Die zeurde altijd dat hij te weinig geld had. Logisch, die zoop vrijwel iedere avond zich compleet lam (dat moet hij op zich natuurlijk zelf weten). De verhalen over hoe makkelijk ik het wel niet had kan ik mij nog heugen. Ik had een auto en hij moest fietsen... boehoe... Ik had een grotere (en duurdere) kamer. Ik had duurdere spullen in mijn kamer. Duurdere kleren. Enz.

Nooit, maar dan ook echt nooit realiseerde hij zich dat ik meer geld had dan hij omdat ik werk had en hij slechts een dag had gewerkt voor het studentenuitzendbureau, drie dagen ziek gemeld en daarna maar opgegeven, want het was een kutbaantje (ik weet niet meer precies wat, maar het was voor een studentenbaantje nog een vrij aardig iets.

Ongefundeerde jaloezie.

Je doet mij een beetje aan hem denken.
  zondag 2 december 2007 @ 08:43:55 #82
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54984420
quote:
Op zondag 2 december 2007 00:13 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Man, 7% van de studenten zit bij een corps. Maar kom nu eens met argumenten voor je stelling.
Heb ik gedaan.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 2 december 2007 @ 08:44:58 #83
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54984426
quote:
Op zondag 2 december 2007 00:24 schreef Zwaardvisch het volgende:
Zolang de overheid de markt belemmert met ontslag via de rechter en te hoge uitkeringen wel.

Alweer zo'n typisch conservatieve tactiek: iedereen die ook maar een beetje sympathie vertoont met bepaalde 'linkse' plannen meteen de grond in boren en verdacht maken.

Overgewaaid uit de VS.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_54985222
quote:
Op zondag 2 december 2007 08:44 schreef Klopkoek het volgende:

Alweer zo'n typisch conservatieve tactiek: iedereen die ook maar een beetje sympathie vertoont met bepaalde 'linkse' plannen meteen de grond in boren en verdacht maken.
Jouw afkeer van alles wat niet "links" is, is inmiddels bekend. Misschien moet je eens wat meer jezelf op de inhoud concentreren, want de frustraties in jouw leven zullen weinigen hier interesseren.
pi_54985240
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 23:10 schreef Yildiz het volgende:
Plasterk [ afbeelding ]

Het is inderdaad een beetje raar als 80%na een bachelor een master gaat doen. Dat betekend dat van de HBO'ers en WO'ers bij elkaar 80% direct WO had kunnen doen.

Zoiets lijkt me ongeloofwaardig. Derhalve lof voor het wat duurder maken van de master. Daardoor zullen meer mensen overwegen om serieus door te studeren in plaats van 'ik studeer maar even door want ik weet nog niet wat voor werk ik wil...', wat ik vaak genoeg zie.

Doordat er dan meer weloverwogen keuzes gemaakt worden, hoop ik dat via opleidingscommissie's het haalbaarder wordt om de kwaliteit van een master te verhogen.

Al zou ik dan wel evenredig minder belasting hiervoor willen betalen.
Maak dan de master gewoon moeilijker. Dan zien die mensen die het niet aankunnen van zelf wel in dat ze beter hadden kunnen werken. Jaag ze weg door het moeilijker te maken, niet door het duurder te maken. Dat slaat nergens op.
pi_54985294
quote:
Op zondag 2 december 2007 00:14 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Maar vanuit de ontvanger gezien logisch. Die ziet op deze manier nog iets terug van zijn geld.

Daarom kan dit ook zo moeilijk veranderd worden. Alles is met elkaar verbonden.
Tja, het is gebaseerd op een gevoel van rechtvaardigheid.

Mis jij dat gevoel, of is jouw definitie van rechtvaardigheid anders, begin een politieke partij.

Zo werkt het in Nederland, en veel andere landen.
  zondag 2 december 2007 @ 13:16:59 #87
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_54988079
quote:
Op zondag 2 december 2007 11:00 schreef DS4 het volgende:

[..]

Jouw afkeer van alles wat niet "links" is, is inmiddels bekend. Misschien moet je eens wat meer jezelf op de inhoud concentreren, want de frustraties in jouw leven zullen weinigen hier interesseren.
Blablabla. Heb je een bord voor je kop? Jij doet nu vrolijk mee met de verdachtmakingskliek van PJORourke en cs.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 2 december 2007 @ 15:21:28 #88
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_54991098
quote:

Ik viind het juist erg onrechvaardig om dit geheel afhankelijk te maken van het inkomen van de ouders van een student.

Je maakt daarmee ook de student uit een rijker milieu afhankelijker van zijn eigen ouders. En ik vind dat een jongvolwassene de kans moet hebben om als student al geheel zelfstandig te kunnen zijn en de invloed van de ouders beperkt kan worden.
  zondag 2 december 2007 @ 15:36:12 #89
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_54991359
quote:

[..]

En jij zat zeker alleen maar op je kamertje te blokken terwijl je studiegenoten gingen feesten?

Overigens zijn die studentenverenigingen ook niet nutteloos. Ik heb er iig een hoop van geleerd en mn visie is er een stuk breder van geworden. Dus in die zin was het zn geld waard.

Maargoed verder is het deel dat je zonder aanvullende beurs echt krijgt in stufi (dus niet lening) te weinig om die primaire studiezaken van te kunnen doen. Dus in principe wordt geld voor bier altijd ergens anders vandaan gehaald.
  zondag 2 december 2007 @ 18:08:52 #90
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_54995174
quote:
Op zondag 2 december 2007 13:16 schreef Klopkoek het volgende:
Blablabla. Heb je een bord voor je kop? Jij doet nu vrolijk mee met de verdachtmakingskliek van PJORourke en cs.
Lees je eigen retoriek eens na, man.
pi_54995676
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:33 schreef Heldopsokken het volgende:

Niets aan toe te voegen..
pi_54997473
quote:
Op zondag 2 december 2007 13:16 schreef Klopkoek het volgende:
Heb je een bord voor je kop?
Nee, maar ik hoef die van jou toch niet te lenen.
quote:
Jij doet nu vrolijk mee met de verdachtmakingskliek van PJORourke en cs.
Verdachtmaking? Man, je loopt over van frustratie. Denk je werkelijk dat het anderen ontgaat?
pi_54997872
Ik heb het topic niet gelezen maar wat een diep bedroevende titel zeg. Zou van mij een moderator iets aan mogen doen, of doe eigenlijk maar liever niet, laat de topicstarter zich er maar fijn onsterfelijk belachelijk mee maken

Ik ben zelf arbeidersdochter en heb me gewoon flink in de schulden gestoken voor mijn studie, net als mijn zusjes en zovele anderen. En heb er veel profijt van gehad. Ik zie niet in waarom een arbeiderszoon/dochter van nu niet gewoon hetzelfde kan doen. Laat hem/haar er gewoon voor gaan ipv te jammeren.
pi_55001011
quote:
Op zondag 2 december 2007 11:02 schreef Dodecahedron het volgende:
Maak dan de master gewoon moeilijker. Dan zien die mensen die het niet aankunnen van zelf wel in dat ze beter hadden kunnen werken. Jaag ze weg door het moeilijker te maken, niet door het duurder te maken. Dat slaat nergens op.
Dat zal niet gebeuren zolang opleidingen geld krijgen voor elke afgestudeerde. Zoveel mogelijk mensen in zo kort mogelijke tijd naar een diploma jagen, dat is momenteel het beleid bij de opleidingen. En geef ze eens ongelijk, als je anders financieel over de kop gaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')