abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 1 december 2007 @ 08:46:30 #1
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_54962962
Uitgegeven: 1 december 2007 08:29
Laatst gewijzigd: 1 december 2007 08:40

AMSTERDAM - Minister Ronald Plasterk (Onderwijs) overweegt het collegeld voor masteropleidingen te verhogen, of de studiebeurs voor studenten in de laatste fase van hun universitaire opleiding om te zetten in een lening. Dit zegt de bewindsman zaterdag in de Volkskrant.

Plasterk wil met met het extra geld de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Bovendien denkt de minister dat verhoging van het collegegeld studenten helpt bij de keuze of ze überhaupt aan een masteropleiding willen beginnen.

"Nu stroomt tachtig procent van de bachelors door naar een master, terwijl je met een bachelordiploma prima de arbeidsmarkt op kunt", zo zegt de minister in het dagblad.

Het plan is onderdeel van verschillende acties die de minister onderneemt om geld vrij te maken voor verhoging van de salarissen van leraren en het verbeteren van het onderwijs.

Onlangs maakte hij bekend dat het reguliere collegegeld met 22 euro per jaar zal worden verhoogd.

http://www.nu.nl/news/133(...)dingen_verhogen.html
pi_54963256
"Nu stroomt tachtig procent van de bachelors door naar een master, terwijl je met een bachelordiploma prima de arbeidsmarkt op kunt", zo zegt de minister in het dagblad.

Nou, volgens mij maak je dat als individu nog zelf wel ff uit. Het is maar net wat je wilt. Ik vraag me af wat hij zelf gedaan heeft.
pi_54963271
En je maar afvragen waarom zo weinig mensen promoveren...Ach ja, het zat er wel aan te komen dat een Bachelor als een volwaardig diploma wordt aangezien, terwijl je toch een studie van een jaar minder achter de rug hebt (ten opzichte van het oude doctoraalsysteem).

En dus leidt de Bolognaverklaring tot een bezuiniging op de studiebeurzen en/of de overheidsbestedingen op het onderwijs (via een hogere retributie). Ik had het wel verwacht eigenlijk.

Maar wat vind jij ervan?
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:10:50 #4
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54963386
quote:
Plasterk wil met met het extra geld de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Bovendien denkt de minister dat verhoging van het collegegeld studenten helpt bij de keuze of ze überhaupt aan een masteropleiding willen beginnen.

http://www.nu.nl/news/133(...)dingen_verhogen.html

Een bacheloropleiding als je WO doet is NIKS waard. Je hebt dan nog helemaal NIKS geleerd wat van belang is voor een baan... het is enkel een voortraject op je master... Dit voorstel zou net zoiets zijn als iemand die VWO3 gehaald heeft een VBMO-T diploma te geven en te zeggen dat ze maar moeten gaan werken. Wat een kul....

Plasterk is echt echt ontieglijk slecht bezig. Kenniseconomie toch?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_54963494
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 10:10 schreef maniack28 het volgende:

Plasterk is echt echt ontieglijk slecht bezig. Kenniseconomie toch?
Inderdaad belachelijk. Er kunnen natuurlijk wel miljarden worden besteed aan 'prachtwijken'.
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:28:08 #6
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54963501
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 10:26 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Inderdaad belachelijk. Er kunnen natuurlijk wel miljarden worden besteed aan 'prachtwijken'.
Of woontorens Waar de helft weer leeg staat omdat niemand 1000 euro huur per maand wil betalen
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_54963540
Nederland moet het in de toekomst toch van de kenniseconomie hebben. Juist daarvoor moeten mensen zo hoog mogelijk opgeleid zijn. Meer onderwijs volgen moet juist gestimuleerd worden!
pi_54963549
Jammer, ik had veel van deze minister verwacht...
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_54963576
Deze minister weet wel waar hij over praat? De arbeidsmarkt opgaan zonder master?

En tyf n keer op met alles uit de vervolgopleiding te halen voor middelbare scholen.
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:37:40 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_54963581
Wat een IDIOOT! Altijd hetzelfde: roepen dat er meer geld nodig is om de kwaliteit te verbeteren, terwijl de kwaliteit nooit beter wordt, en er hooguit geld naar "commissies" gaat die onderzoeken hoe het beter zou moeten worden...

Ondertussen wordt er in m'n Master uitsluitend slecht Engels gesproken, waarbij de docent met het taalkundig niveau van een 5-jarig Engels kind voor de zaal staat, te hakkelen bij gebrek aan woordenschat, met een zeer slechte uitspraak, en een zeer lage informatie-overdracht... Maar goed, alles om een paar buitenlandse studenten (a 10.000 euro collegegeld!) binnen te slepen... Jaja, meer geld, daarvoor verslechteren ze graag het onderwijs
censuur :O
pi_54963591
Dit valt me ook enorm tegen van hem. Een land als Nederland moet het hebben van kennis, en dat zou juist aangemoedigd moeten worden, niet afgeremd.
know'm sayin?
word? word.
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:39:46 #12
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_54963609
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 10:34 schreef poepeneesje het volgende:
Jammer, ik had veel van deze minister verwacht...
Ik verwachte dat hij nog de enige zinnige minister zou zijn in dit kabinet, maar keer op keer bewijst ie het tegendeel met onzinnige CDA plannen.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:43:47 #13
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_54963638
En zo hebben we straks allemaal hetzelfde diploma op HBO-niveau, ofwel het nutteloze-management-tussenlaag-niveau.

Sowieso is het oneerlijk. Op die manier krijg je je vierjarige HBO-opleiding wél goedkoop, terwijl je bij een vierjarige WO-opleiding opeens veel meer moet betalen in het laatste jaar.
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:46:22 #14
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54963658
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 10:43 schreef Pool het volgende:
En zo hebben we straks allemaal hetzelfde diploma op HBO-niveau, ofwel het nutteloze-management-tussenlaag-niveau.

Sowieso is het oneerlijk. Op die manier krijg je je vierjarige HBO-opleiding wél goedkoop, terwijl je bij een vierjarige WO-opleiding opeens veel meer moet betalen in het laatste jaar.
WO is 5 jaar... (iig in veel gevallen), sommigen zelfs 6... dus er zijn mensen die 2 of 3 jaar meer moeten betalen dan (waaronder ik, ik begin volgend jaar met mijn master)
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:48:36 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_54963673
Het is toch je eigen toekomst?
Mag je er zelf ook wel wat in investeren?

Plasterk kan beter opleidingen dichtgooien, of door studenten zelf laten betalen, die opleiden tot WW of totaal zinloos zijn; en dan dat geld besteden aan opleidingen waar je wel wat aan hebt.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 1 december 2007 @ 10:54:10 #16
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_54963716
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 10:46 schreef maniack28 het volgende:

[..]

WO is 5 jaar... (iig in veel gevallen), sommigen zelfs 6... dus er zijn mensen die 2 of 3 jaar meer moeten betalen dan (waaronder ik, ik begin volgend jaar met mijn master)
De meeste WO-studies zijn 4 jaar; een driejarige bachelor en een eenjarige master. Ik heb zelf een tweejarige master gedaan, dus ik kom inderdaad ook op 5 jaar. Met alleen een WO-bachelor rechten kun je trouwens nog vrijwel niks. Je mag geen advocaat, rechter of officier worden en ook als bedrijfsjurist ben je nauwelijks interessant.

Misschien dat Plasterk alleen naar zijn eigen vakgebiedje kijkt, wanneer hij stelt dat je als bachelor kans maakt op de arbeidsmarkt, maar dat geldt echt niet voor WO-bachelors als geneeskunde, rechten en andere studies waarbij het echt draait om de afronding van de gehele opleiding.
  zaterdag 1 december 2007 @ 11:03:49 #17
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_54963816
Waar is die man in godsnaam mee bezig Ik had hoge verwachtingen, maar het is flater op flater...

Als er minder aanmeldingen komen bij een hoger lerarensalaris gaan uni's er alleen op achteruit.

Uberhaupt word je tegenwoordig al gemotiveerd om je uit te schrijven omdat schoolse werkgroepjes uberhaupt niet te combineren zijn met een baan/bedrijf.

Wat voor sinister plan heeft die man? Wie is hier bij gebaat? Ik zie het echt niet in.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_54963886
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 08:46 schreef SuikerVuist het volgende:

Minder mensen gaan een master doen, dus de huidige lichting heeft er wel baat bij .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_54963933
Met alleen een Bachelor de arbeidsmarkt op .
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
pi_54964003
Nou wanneer gaan wij studenten de straat op?
Gezellig samen met de scholieren demonstreren.
  zaterdag 1 december 2007 @ 11:20:15 #21
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_54964006
Als hij met zijn plannen kan garanderen dat het master-onderwijs beter wordt, en toegespitst op de uitblinkende student, vind ik het niet zo'n heel slecht idee. Er lopen nu toch teveel mediocre diploma-jagertjes rond op de universiteit. Waarom zou je daar heel veel in willen investeren?

Maar:
Als hij met zijn plannen kan garanderen dat het master-onderwijs beter wordt

Vooralsnog is dit beleid vooral bedoeld om het ene potje met het andere te vullen. Ik kan er geen visie in ontdekken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_54964071
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:20 schreef -Beer- het volgende:
Nou wanneer gaan wij studenten de straat op?
Gezellig samen met de scholieren demonstreren.
Ik wilde het net voorstellen
know'm sayin?
word? word.
pi_54964099
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 10:43 schreef Pool het volgende:
Sinds wanneer is een HBO-Bachelor gelijk aan een WO-Bachelor? De HBO-Bachelor is toch wel een stuk completer (inclusief stage) dan een WO-Bachelor. Bovendien is het misschien zo dat HBO-juridisch/economisch een 'nutteloze-management-tussenlaag-niveau' is maar dat is bij de technische studies allerminst het geval, het lijkt mij goed om dat onderscheid te maken.
quote:
Leuke praatjes, maar het zal wel neer komen op een paar honderd euro per jaar. Daar laat je geen master voor schieten, dus waarschijnlijk is dit gewoon een ordinaire financieringsmaatregel. De kwaliteit zal slechts een dekmantel zijn.

[ Bericht 19% gewijzigd door Bolkesteijn op 01-12-2007 11:37:13 ]
pi_54964158
Op naar de kenniseconomie

Nederland is een ontwikkelingsland aan het worden. Maar dat krijg je nu Nederland een West-Europees belastingparadijs is geworden.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54964165
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 11:28 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Sinds wanneer is een HBO-Bachelor gelijk aan een WO-Bachelor? De HBO-Bachelor is toch wel een stuk completer (inclusief stage) dan een WO-Bachelor. Bovendien is het misschien zo dat HBO-juridisch/economisch een 'nutteloze-management-tussenlaag-niveau' is maar dat is bij de technische studies allerminst het geval, het lijkt mij goed om dat onderscheid te maken.
Ach MBO, HBO of WO allemaal hetzelfde, alleen het prijs is anders .
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')