Ja het heeft wel iets 'gezelligs' vind ik. Moest na de eerste bevalling ook echt even wennen dat dat weg was.quote:Op vrijdag 23 november 2007 10:13 schreef livelink het volgende:
dat getrappel in je buik, dat is het enige wat ik soms mis van de zwangerschappen, maar ik kan me voorstellen dat jullie er nu even iets anders over denken
Het gaat wel. Ik vloei nog steeds licht, bijna geen buikpijn meer. Ik probeer te accepteren dat het waarschijnlijk niet goed is en probeer me in te stellen op wat nog kan komen (bloedingen, of juist niet en dan een echo en eventueel een curettage om het schoon te maken).quote:Op vrijdag 23 november 2007 08:51 schreef Wennie het volgende:
Sombie, hoe is het nu met je?
Ik ken het wel hoor. Ik vind het heerlijk om te voelen dat ze het naar haar zin heeft. Maar soms doet ze het echt zo hard dan staan echt de tranen in mn ogen hoor. Dr zijn een paar plekjes die echt heel pijn beginnen te doen.quote:Op vrijdag 23 november 2007 10:48 schreef vamperotica het volgende:
Dat getrappel op zich is ook heel gezellig...Maar de pijn echt niet... Tranen in mn ogen soms... Het gevoel van binnen gewoon beurs getrapt te zijn... Heb geloof ik geluk dt ie mn ribben nog niet gevonden heeft!!
En fietsen.... Daar begin ik maar niet over!
Oeh, wat een luxe faja!! Hoe voel je je vandaag??quote:Op vrijdag 23 november 2007 11:25 schreef Faja-Lobi het volgende:
Goedemorgen dames, ik ben net pas wakker. Ik mocht lekker uitslapen vanmorgen.
Maar jij bent ook nog helemaal niet aan de beurtquote:Op vrijdag 23 november 2007 11:37 schreef Faja-Lobi het volgende:
Goed hoor, ik denk niet dat mijn zoon vandaag buiten wilt komen spelen. Geen krampjes, geen slijm zoals bij Lewis. Ik zal gewoon geduld moeten hebben.
hosu hosu !!!quote:
Als je de oplossing hebt pm me dan evenquote:Op vrijdag 23 november 2007 11:52 schreef _lotje_ het volgende:
[..]
hosu hosu !!!
maar dr onder is de lijst wel mega heel erg lang!!!
maneki wat lekker dat je buik nu wat meer rust heeft!
BE waarvan word je dan om de 2 uur wakker? nu slaap k zelf ook steeds minder makkelijk.. maar als ik slaap wordt k 1 keer per nacht wakker (en daar ben ik idd erg blij mee)
net even op de bank bij geslapen. mn bekken of heup.. k weet eik niet pcies waar de pijn zit, gaat steeds wat lastiger doen als k lig. en ook niet fijn als k moet op staan vanuit zitten dat k eik amper recht kan komen! voel me dan net n oud wijf![]()
k zou willen dat de kleine er al is... maar dan zonder bevallen.. zou dat niet kunnen?
Ja, die ontspanning hebben we dus afgelopen woensdag gedaan, maar dat is gewoon echt niet aan mij besteed. Voel hoe je voeten op de mat liggen, en je knieeen en... bladiebla. Ze had net zo goed het telefoonboek voor kunnen lezen. Het gaat toch vnml om de toon en het tempo.quote:Op vrijdag 23 november 2007 12:23 schreef _lotje_ het volgende:
k hoopte dat iemand van hier de oplossing had gehad
hier ook geen cursus, ze zou t me wel aangeraden hebben, maar t was geen ramp dat k t niet heb gedaan. ach zei ze, dan krijg je van ons een spoedcursus ademen en dan komt t ook wel goed.
gaat er vooral om dat je je goed kunt ontspannen, met cursus krijg je daar oefeningen voor. zonder moet je t zelf doen. zoiets zei ze.
wat voor nieuwe dingen heb je geleerd BE?
alle ontspanningstips zijn welkom
Wij hebben hem dus met 'gym' besproken nav vragen van een van de meiden en onze pufjuf was er niet onverdeeld enthousiast over (en de vk trouwens ook niet echt).quote:Op vrijdag 23 november 2007 12:37 schreef Ticootje het volgende:
Er zijn er dus meer die geen cursus hebben gedaan.
Tja, ik ben er denk ik gewoon echt het type niet voor..
Ik heb ook een foldertje mee genomen van de vk over de epi-no. Dat is een ding waarmee je je flamoes oprekt en je bekken traint. Zo heb je minder kans op knippen en herstel je sneller van de bevalling. Dat leek mij wel wat. Ik denk dat ik het de volgende keer ga overleggen wat zij ervan vind.
De voetenzak zit nog in de plastichoes.quote:Op vrijdag 23 november 2007 12:48 schreef DeLiedje het volgende:
Aderlyn, fijn om eens een update van je te lezen, maar rot dat je je zo beroerd voelt! Knap dat je wel zo opgewekt kan blijven omdat het met je kindje goed gaat!Succes met de laatste weken!
BE ik moest zo lachen om je verhaal over jou en stinkie in bed. Ik kan me precies voorstellen hoe dat dan gaat hahaaa... Wat zou heerlijk zijn om je weer eens in één beweging, soepel en wel zonder al dat gekreun om te draaien he?
Vraagje over jou prachtige maxicosi, de papa heeft hier gisteren getest hoe hij op de quinny moet (schattig!! met het kapje omhoog
) en zei toen: "Ik doe meteen de voetenzak er even goed in hoor, want wie weet moet er al snel een kindje in..." (
)
Hebben jullie het extra verklein-zitje wat er bij de pappilon zit ook ín de voetenzak gedaan?
Nou ja, dat was er dus wel gebeurd bij de buurvrouw van een van mijn mede pufsters. Dat kindje zat klem en bleef klem. Bij haar lag het kindje ook in een stuit en zij koos dus ook acuut voor een ks. Wat ik me heel goed voor kan stellen.quote:Op vrijdag 23 november 2007 13:20 schreef livelink het volgende:
Brighteyes, bij mij lagen ze beide keren niet goed en de gynaecoloog vertelde me toen ook wel dat verhaal. Het houdt in dat het kind gewoon snel geboren moet worden als de billetjes er eenmaal uit zijn en dat ze zodra ze ook maar enigszins tijdens de bevalling denken dat dat wel eens moeilijk zou kunnen gaan er tot een keizersnede besloten wordt. De gynaecoloog had zelf nog nooit meegemaakt dat een kindje stierf op die manier tijdens een stuitbevalling, puur omdat ze veel sneller tot een keizersnede besluiten bij twijfel.
Dat wist ik idd ook niet, lijkt toch een kwestie van even eruit wippen en klaar. Tsjonge...quote:Bij Job ging het op die manier trouwens bijna fout tijdens de keizersnede. Zijn billetjes waren er al uit en ze kregen zijn hoofdje niet zo snel eruit omdat het vast zat onder mijn ribben (hij lag dwars). Was echt even paniek en een 1e Apgarscore van 3. Had ik me ook niet gerealiseerd dat dat bij een keizersnede ook nog kon gebeuren.
Ik zit bij een ander kraamburoquote:Op vrijdag 23 november 2007 13:28 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ticootje, kijk eens op de site van careyn zou ik zeggen..daar kwam ik ze pas tegen
Ik weet het wel zekerquote:Op vrijdag 23 november 2007 13:38 schreef Ticootje het volgende:
Ik ga kijken maneki, en ik ga ook zelf even zoeken. Ik denk dat een borstvoedingscursus wel nuttig is.
Ik heb de meest vreselijke verhalen gelezen over vrouwen met kloven (tot bloedens toe) en ontstoken borsten. Ik denk dat als je goed wordt voorgelicht over bv hoe je een kindje goed aanlegt dat een hoop ellende voorkomen kan worden.quote:
Faja, ik heb nu alleen maar gehoord dat je zo vaak mag aanleggen als dat je kindje maar wilt. En er is altijd genoeg.quote:Op vrijdag 23 november 2007 14:00 schreef Faja-Lobi het volgende:
Niet alleen de verhalen over kloven etc, maar de oma's zoals mijn moeder kregen vroeger te horen dat ze om de zo veel uur moesten voeden (en niet zoals er nu overal wordt verteld gewoon wanneer je kind er om vraagt) of dat er geen voeding in het geen zit wat er uit je borst komt, ook onzin want het geen er uit je borst komt is toch echt melk en precies afgestemt op de behoefte van je kind, de kleur van melk zegt niks over de voeding (mijn moeder had blauwe waterige melk en dat noemde ze blauwsel vroeger) maar melk kan alle kleuren van de regenboog hebben en is niet wit zoals de melk uit een pak in de koelkast.
Volgens mij was de trigger om te gaan ademen het temperatuurverschil tussen buiten en "binnen".quote:Op vrijdag 23 november 2007 13:30 schreef Brighteyes het volgende:
Het klinkt ook allemaal heel logisch, maar ik had daar echt nooit bij stil gestaan; buitenlucht = ademhalingsreflex. Heel suf.
Klopt 2 keer. Het eerste uur is de zuigreflex het allersterkte. En, niet onbelangrijk, de eerste 24 uur hoeft een kind helemaal niets binnen te krijgen. (Mits je a terme bent, uiteraard.) Dus als ze aankomen met flesjes bijvoeding in de eerste 24 uur, dat is dus nergens voornodig. Je mag ook aanleggen als je zelf wilt en je kind niet per se hoeft, maar in mijn geval kotst hij bijna alles weer uit, maar tis wel goed voor de productie.quote:Op vrijdag 23 november 2007 14:15 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Faja, ik heb nu alleen maar gehoord dat je zo vaak mag aanleggen als dat je kindje maar wilt. En er is altijd genoeg.
Ik heb ook gelezen dat je na de geboorte zo snel mogelijk moet proberen om aan te leggen...
Wat dat betreft mogen de oma's ook nog wel eens op een cursusquote:Op vrijdag 23 november 2007 14:00 schreef Faja-Lobi het volgende:
Niet alleen de verhalen over kloven etc, maar de oma's zoals mijn moeder kregen vroeger te horen dat ze om de zo veel uur moesten voeden (en niet zoals er nu overal wordt verteld gewoon wanneer je kind er om vraagt) of dat er geen voeding in het geen zit wat er uit je borst komt, ook onzin want het geen er uit je borst komt is toch echt melk en precies afgestemt op de behoefte van je kind, de kleur van melk zegt niks over de voeding (mijn moeder had blauwe waterige melk en dat noemde ze blauwsel vroeger) maar melk kan alle kleuren van de regenboog hebben en is niet wit zoals de melk uit een pak in de koelkast.
Het zit er idd zo ingebakken bij die oma's dat je er met geen enkele mogelijkheid een normaal gesprek over kan beginnen (tenminste niet met de mijne). Mijn moeder weet het beter dan al die lactatiedeskundigen en al die mensen die er voor gestudeerd hebben omdat haar ooit 28 jaar geleden is verteld dat ze geen voldoende voeding had maar dat het blauwsel was. En mijn vader steunt mijn moeder daarin, onvoorwaardelijke liefde, maar ik denk dat je nog beter tegen een muur kunt lullen om respons te krijgen dan van die twee.quote:Op vrijdag 23 november 2007 14:37 schreef TearSong het volgende:
[..]
Wat dat betreft mogen de oma's ook nog wel eens op een cursusHet is soms zo lastig om tegen dat soort 'fabels' in te gaan..'ja je nichtje is na 2 weken gestopt met BV geven want er zat te weinig voeding in' en dan kun je af en toe hoog en laag springen en beweren dat dat onzin is...maar dat zit er zo ingesleten na al die tijd.
Het is denk ik ook een soort van 'indekken'. Het is een stuk makkelijker om te blijven geloven dat je 28 jaar terug geen BV kon geven omdat je niet voldoende voeding had, dan dat je gaat inzien dat er misschien wel een andere oplossing zou zijn geweest, ook voor jouw eigen BV-periode. Vooral nu je toch overal wel hoort dat BV echt het beste is voor je kindje. Maar goed, de mentaliteit was toen heel anders en het is jammer dat ze toen niet wisten wat we nu allemaal weten...quote:Op vrijdag 23 november 2007 14:47 schreef Faja-Lobi het volgende:
[..]
Het zit er idd zo ingebakken bij die oma's dat je er met geen enkele mogelijkheid een normaal gesprek over kan beginnen (tenminste niet met de mijne). Mijn moeder weet het beter dan al die lactatiedeskundigen en al die mensen die er voor gestudeerd hebben omdat haar ooit 28 jaar geleden is verteld dat ze geen voldoende voeding had maar dat het blauwsel was. En mijn vader steunt mijn moeder daarin, onvoorwaardelijke liefde, maar ik denk dat je nog beter tegen een muur kunt lullen om respons te krijgen dan van die twee.
Het kindje heeft zelfs voor de eerste 48 uur reserves opgebouwd in de baarmoeder.quote:Op vrijdag 23 november 2007 14:36 schreef DaviniaHR het volgende:
En, niet onbelangrijk, de eerste 24 uur hoeft een kind helemaal niets binnen te krijgen. (Mits je a terme bent, uiteraard.)
Had ik dat maar geweten toen ja!quote:Op vrijdag 23 november 2007 16:10 schreef lcicle het volgende:
[..]
Het kindje heeft zelfs voor de eerste 48 uur reserves opgebouwd in de baarmoeder.
Misschien is het wel zo dat het 'vroeger' bij meer moeders gelukt was met de vaardigheden van nu. Maar dan nog blijft het voor een moeder die geen borstvoeding heeft gegeven (om wat voor reden dan ook) echt niet leuk om te horen dat men tegenwoordig slimmer, vaardiger of professioneler met het begrip borstvoeding omgaat. Dat voelt voor een moeder van een vorige generatie toch echt heel erg aan als het veroordelen van de gang van zaken vroeger. Alsof je inderdaad je kind tekort hebt gedaan door geen borstvoeding te geven of niet beter door te zetten bij de pogingen.quote:Op vrijdag 23 november 2007 16:44 schreef E.T. het volgende:
Ik denk dat het 'veroordelende' ook meer gaat over de toon van de oma's. Zoals het destijds was, dat is de waarheid.. nieuwe onderzoeken/wetenschap of wat dan ook ten spijt.
Van die oma's die blijven volhouden dat 'blauwsel' geen voedingswaarde kan hebben en dat bij hun was.. Ook al is ondertussen al 100 keer bewezen dat de kleur en samenstelling geen invloed heeft op de voedingswaarde... Nee, hun melk was niet voedzaam.
Ze willen dan niet horen dat het nu misschien wel had kunnen slagen, door veranderde inzichten.
Ik denk dat dat het meest stoort, samen met het uitdragen van 'hun' waarheid van toen als DE waarheid.
Nou ja ik gaf zelf net ook al aan dat het beleid wat betreft BV geven toen ook heel anders was (iig. toen mijn moeder mij kreeg). Van wat ik ervan begrepen heb was de houding t.o.v. kunstvoeding toen minder negatief en werd er minder 'moeite' gedaan om de BV te laten lukken. Ook bijv. vanuit de kraamhulp en het ZH werd er makkelijker gezegd dat het dan maar beter was om over te stappen op KV. Terwijl het nu heel normaal is dat er cursussen zijn en lactatiekundigen. Heb toevallig gisteren nog een intakegesprek met de kraamzorg achter de rug en alhoewel ze wist dat ik bij de 1e 20 maanden BV heb gegeven wilde ze toch nog even een heel verhaal afsteken over de voordelen van BV t.o.v. kunstvoeding. Niet alleen voor je kindje maar ook voor je eigen herstel na de bevalling. Wat alleen maar goed is natuurlijk, dat ze daar zo mee bezig zijn.quote:Op vrijdag 23 november 2007 16:21 schreef Verida het volgende:
Er wordt hier nogal negatief gereageerd op vrouwen van mijn generatie (de oma's dus), die geen borstvoeding hebben gegeven en die het nogal verweten wordt dat zij er 'alles' vanaf weten.
Dank je wel, je verwoord het prima voor mij. Ik neem mijn moeder niet kwalijk dat ze mij geen borstvoeding kon geven om wat voor reden dan ook. Waar ik wel kriegel van word is dat wat haar toen is wijsgemaakt door haar wordt gezien als de WAARHEID. Dat er in 28 jaar tijd meer ontwikkeling en onderzoek is geweest naar borstvoeding en of het al dan niet van voedzame waarde is dat wil er bij MIJN moeder niet in. Dus ik verwijt ook andere oma's niks maar misschien een beetje meer verdiepen in hoe het er NU aan toe gaat zou ik wel op prijs stellen. En ik bedoel dan puur mijn eigen moeder. Wij botsen altijd al maar juist op dit soort punten doen we het tot het extreme.quote:Op vrijdag 23 november 2007 16:44 schreef E.T. het volgende:
Ik denk dat het 'veroordelende' ook meer gaat over de toon van de oma's. Zoals het destijds was, dat is de waarheid.. nieuwe onderzoeken/wetenschap of wat dan ook ten spijt.
Van die oma's die blijven volhouden dat 'blauwsel' geen voedingswaarde kan hebben en dat bij hun was.. Ook al is ondertussen al 100 keer bewezen dat de kleur en samenstelling geen invloed heeft op de voedingswaarde... Nee, hun melk was niet voedzaam.
Ze willen dan niet horen dat het nu misschien wel had kunnen slagen, door veranderde inzichten.
Ik denk dat dat het meest stoort, samen met het uitdragen van 'hun' waarheid van toen als DE waarheid.
Het mag dan betweterig klinken, het is wel de waarheid. Zoals E.T. zegt, in het geval van kanker zijn we allemaal meer dan bereid te accepteren dat de huidige wetenschap veel beter weet hoe het in elkaar zit en hoe het behandeld moet worden, maar in het geval van bv zou dat niet zo zijn?quote:Op vrijdag 23 november 2007 16:51 schreef Verida het volgende:
*knip*
Klinkt in mijn ogen erg betweterig en niet respectvol naar de moeders van de vorige generatie.
Nogmaals, dit is een blij topic en daarom hoort dit er ook denk ik niet thuis.quote:Op vrijdag 23 november 2007 18:26 schreef DeLiedje het volgende:
Ik heb nergens gelezen dat iemand 'alleen maar betweterige moeders kent' hoor... en ik zie ook geen overtrokken reacties... Verida voelt zich aangesproken, maar er wordt (o.a. door faja, van wie de eerste post over dit onderwerp was) toch duidelijk uitgelegd dat het om háár eigen moeder gaat, en dat het erom gaat dat háár moeder niet wil inzien dat er tegenwoordig veel meer over het slagen van het geven van BV bekend is...
En eigenlijk zou ik me er het liefste helemaal niet mee bemoeien, maar hoé kan het toch dat zo gauw het over KV versus BV gaat, er altijd discussies ontstaan? Facinerend vind ik dat...Waarom heeft iedereen, of je nou voor de borst of de fles kiest, toch het gevoel zich te moeten verdedigen?
Geweldig he die eerste echo! Ik vond het zo'n opluchtig om te zien dat alles gewoon goed was! Maar ook zo wonderbaarlijk dat er echt een babietje in je buik zit met een werkend hartje.quote:Op vrijdag 23 november 2007 19:23 schreef lunastar het volgende:
vandaag onze eerste echo gehad.. er was een kloppend hartje te zien en volgens gyn was alles super in orde vanbinnen...
Ik heb het uitgeschreeuwd van blijdschap... ventje vond me nogal dwaas![]()
quote:Op vrijdag 23 november 2007 18:44 schreef Verida het volgende:
ook toen was er al erg veel bekend over borstvoeding en de problematiek eromheen. De kraamhulpen waren ook toen al speciaal opgeleid om te helpen als de moeder daarom vroeg(mijn toenmalige kraamhulp in ieder geval wel). Dus om nou oma's van nu als een niet goed ingelichte generatie te bestempelen gaat mij te ver.
quote:Op vrijdag 23 november 2007 21:50 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Veel gerommel en veel harde buiken, maar nog niets dat op echte weeen lijkt hoor![]()
quote:Op vrijdag 23 november 2007 21:57 schreef Mammietje het volgende:
Lewis... straks ben jij de eerste bij wie de baby blijft zitten...![]()
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |