abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 november 2007 @ 12:01:38 #51
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54798870
Ik heb hem wel gedaan Ticootje, heb van de week de laatste les gehad.
Was er gezellig en toch ook wel leerzaam hoor, ik dacht dat ik toch wel zo ongeveer alles wist na jaren meelezen en modderen hier, maar ik heb toch nog genoeg nieuwe dingen gehoord. Gewoon even bewust bezig zijn met wat er staat te gebeuren.
Maar goed... 'men' zegt dat het ook prima zonder kan, de vk kan je ook heel goed coachen met puffen zeggen ze.

Lotje, geen idee waar ik wakker van word. Mss van draaien in mijn slaap ofzo, dat dat toch zeer doet, of van een 'volle' blaas. Soms draai ik me om en slaap ik door, de andere keer ga ik idd even plassen en slaap ik daarna weer door. Er is iig geen moment dat ik lang wakker lig.
Oh... ik ben van de week een paar keer even iets gaan eten rond een uur of 5. Dan word ik echt wakker met flink honger en kan ik daar niet meer van slapen. Kwestie van 1 boterham eten, terug in bed kruipen en verder slapen.
Dat verder slapen is voor mij ook echt luxe hoor. Voorheen betekende wakker ook echt wakker hier, maar blijkbaar nu niet.
pi_54799096
`s ochtends wakker worden met een lege buik en een gevulde wieg, daar droom ik al jaren van maar ik weet het recept nog steeds niet
Dat verder slapen is wel een luxe ja! Ik kan nu ook gewoon 2 keer overdag slapen en nog steeds `s avonds direct in slaap komen. Alleen dat doorslapen wil nog niet echt lukken
Saartje
pi_54799270
k hoopte dat iemand van hier de oplossing had gehad

hier ook geen cursus, ze zou t me wel aangeraden hebben, maar t was geen ramp dat k t niet heb gedaan. ach zei ze, dan krijg je van ons een spoedcursus ademen en dan komt t ook wel goed.
gaat er vooral om dat je je goed kunt ontspannen, met cursus krijg je daar oefeningen voor. zonder moet je t zelf doen. zoiets zei ze.
wat voor nieuwe dingen heb je geleerd BE?
alle ontspanningstips zijn welkom
pi_54799347
Ikzelf slaap al van de 9de week ongeveer niet goed en het word alleen maar slechter. Ben gewoon jaloers als ik hoor dat sommige nog zo fijn slapen
Nachten duren bij mij ook erg lang. Ik word (als ik al slaap) na een uurtje wakker en moet dan plassen of heb dorst en/of honger en dan weer hijgend in bed stappen en hopen dat ik meteen weer slaap.
Buik doet pijn met draaien en ik slaap erg licht. Echt uitrusten doe ik dan ook niet en dat merk ik overdag heel goed.
Ik ben heel moe en lopen gaat al weken rot.

Ons jochie die ligt bij mij wel lekker als ik het allemaal zo lees. Hoofdje naar beneden (ligt wel al erg laag en dat merk ik dus met lopen dat het zo'n pijn doet) voetjes die liggen al weken bij mijn rechteribben en z'n kontje bij mij linkerribben. En zo ligt hij al heel wat weken.
Hij kan hard schoppen maar toch valt de pijn reuze mee.
Heeft in totaal 4x in mijn nier getrapt en dat doet wel erg pijn!! En 1x op de rand van mijn ribben maar dat was meer vervelend dan pijnlijk.
Soms als ik op mijn rechterzij lig dan ineens een schop aan de binnekant van mijn ribben en dan schiet ik even omhoog omdat het soort van kriebelt
Ik geniet er zo van dat als ik z'n hakjes voel in mij handpalm
Ik kan hem soms zelfs uit kietelen bij zijn voetjes.

Gisterochtend ook weer naar de VK geweest en alles is goed met de kleine! Ik ben een wrak maar met hem is het hartstikke goed en daar doe ik het ook voor.
Kreeg van de VK een tip mee om misschien die Slaap Lekker melk te proberen om wat beter te slapen....ranzig spul hoor gatver!!!
Vorige week suiker getest in het bloed (of zoiets) en dat was ook goed.
En hoe brak en zwak ik dan ook ben ik ga dan altijd weer happy naar huis omdat het met hem dus goed gaat.

Maar ik hoop echt dat de laatste weken voorbij vliegen! Ik wil hem zien en knuffelen enz. Gisteren broer met z'n vrouw en kindje ( 6 okt geboren) en ik wil ook m'n kindje vasthouden!
Nog ong 6 weekjes en dan ben ik aan de beurt

helemaal vergeten. Soepstengel gefeliciteerd met Yana!

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 23-11-2007 12:35:57 ]
pi_54799551
Keb ook nog nooit een cursus gedaan.... Heb ook niet het gevoel dat ik er nou iets aan gemist heb... "ze" zijn er tot nu toe allemaal gewoon uitgekomen hoor!

Maar ja, ik weet natuurlijk niet hoe het gegaan was als ik wel een cursus gedaan had!
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_54799581
Er zijn er dus meer die geen cursus hebben gedaan.

Tja, ik ben er denk ik gewoon echt het type niet voor..

Ik heb ook een foldertje mee genomen van de vk over de epi-no. Dat is een ding waarmee je je flamoes oprekt en je bekken traint. Zo heb je minder kans op knippen en herstel je sneller van de bevalling. Dat leek mij wel wat. Ik denk dat ik het de volgende keer ga overleggen wat zij ervan vind.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_54799656
Ik kom niet verder dan 4 keer wakker worden vannacht. En de eerste keer badend in zweet Ik had nog hoop dat het kwam omdat mijn vliezen waren gebroken ofzo, maar het was de radiator die aanstond en het was dus echt muf warm in onze slaapkamer. Toen kon ik naar beneden om de thermostaat uit te zetten.

Nee het is rustig en ze beweegt ook heel weinig vandaag. Nog wel net genoeg om me niet ongerust te maken. Met al die keren dat ik wakker werd vannacht heb ik evengoed nog wel aardig geslapen. Manlief is thuis gebleven omdat ie te nerveus is en liever hier wilde zijn, dus ik kon uitslapen. Dat scheelde toch wel een beetje.
pi_54799802
Aderlyn, fijn om eens een update van je te lezen, maar rot dat je je zo beroerd voelt! Knap dat je wel zo opgewekt kan blijven omdat het met je kindje goed gaat! Succes met de laatste weken!

BE ik moest zo lachen om je verhaal over jou en stinkie in bed . Ik kan me precies voorstellen hoe dat dan gaat hahaaa... Wat zou heerlijk zijn om je weer eens in één beweging, soepel en wel zonder al dat gekreun om te draaien he?

Vraagje over jou prachtige maxicosi , de papa heeft hier gisteren getest hoe hij op de quinny moet (schattig!! met het kapje omhoog ) en zei toen: "Ik doe meteen de voetenzak er even goed in hoor, want wie weet moet er al snel een kindje in..." ( )
Hebben jullie het extra verklein-zitje wat er bij de pappilon zit ook ín de voetenzak gedaan?
pi_54799808
Ik heb vannacht ook niet heel goed geslapen. De kachel staat op 17 graden hier 's nachts, maar ik wordt toch vaak wakker dat ik het heel warm heb.
pi_54799861
soepstengel en vriend gefeliciteerd met jullie dochter

hier ook geen cursus gedaan en ben het ook niet van plan. ging tijdens de bevalling super, gewoon veel bevallingen kijken op tv

lewis balen. hopelijk besluit jullie kleine meid dat ze snel komt

ticootje hier werd tijdens de bevalling koffie gebruikt om uitscheuren of inknippen te voorkomen.
en het heeft geholpen, ik had geen hechtingen alleen een klein ruptuurtje
mama van 3 kids!
pi_54799957
DeLiedje, de verkleiner hoort inderdaad ín de voetenzak
Saartje
pi_54800079
Dank je Maneki, nu nog graag een kindje voor ín die voetenzak
pi_54800232
Dankje DeLiedje! Jij bent ook al ver zie ik nu!
Ik heb in het vorig topic buikfoto's gezet (bedenk mij nu dat die beter in het buikentopic kan dus daar zet ik ze zometeen even heen)

Moet wel eerlijk zeggen dat ik mij soms zo rot voel (pijn , benauwd enz) dat ik tranen in m'n ogen heb Maar ik bedenk mij altijd dat ik zo snel zwanger ben geworden en alles is goed met onze baby dat ik gewoon erg veel geluk heb daarmee. En dat maakt mij weer blij en onwijs gelukkig.
Zit dan bv hijgend op de bank door benauwdheid en dan die voetjes in mijn zij en ik kan alleen maar glimlachen
Zelfs elke nacht in bed voel ik mij zo rot en naar (ook weer pijn en benauwd) en dan is meneertje wakker en doe ik vaak mijn hand bij z'n voetjes en dat blijft heel fijn om dat te voelen

Heb ene tijdje gehad dat ik dacht dat ik niet zou mogen klagen omdat anderen het erger hebben of nog steeds niet zwanger maar dat heb ik ook van mij afgezet. Maar als ik mij k*t voel dan zeg ik het nu wel.

Ik doe ook geen cursus oid. Wil wel graag 13 dec naar een borstvoedingsavond maar die duurt 2 uur lang en dat trek ik echt niet meer.

Ow en gisteren is ons hangmatje getest door ons nichtje
Wij hebben een hangmat in de box en blijkbaar ligt dat wel lekker want ze genoot er redelijk van. Was alleen wennen voor haar omdat ze voor het eerst hier in huis was maar het bieviel haar wel.
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:11:20 #64
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54800272
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 12:23 schreef _lotje_ het volgende:
k hoopte dat iemand van hier de oplossing had gehad

hier ook geen cursus, ze zou t me wel aangeraden hebben, maar t was geen ramp dat k t niet heb gedaan. ach zei ze, dan krijg je van ons een spoedcursus ademen en dan komt t ook wel goed.
gaat er vooral om dat je je goed kunt ontspannen, met cursus krijg je daar oefeningen voor. zonder moet je t zelf doen. zoiets zei ze.
wat voor nieuwe dingen heb je geleerd BE?
alle ontspanningstips zijn welkom
Ja, die ontspanning hebben we dus afgelopen woensdag gedaan, maar dat is gewoon echt niet aan mij besteed. Voel hoe je voeten op de mat liggen, en je knieeen en... bladiebla. Ze had net zo goed het telefoonboek voor kunnen lezen. Het gaat toch vnml om de toon en het tempo.
Plus dat ik op dit moment echt superkortademig ben en dus mezelf vreselijk erger aan mijn eigen ademhaling.

Nou, het was meer wat dingetjes over houdingen, uitleg over hoe je kindje door je het geboortekanaal komt, gewoon net even wat meer details over hoe het nou precies in zijn werk gaat. Dat je iig nu (of je het dan nog weet is een 2e) een beetje meer weet zodat je mss minder snel in paniek raakt?
Of dat er gewoon wat indianen-verhalen ontkracht worden.

En wat voor mij echt een aha was, eentje waarvan ik echt dacht 'dat heb ik me nog nooit gerealiseerd' was over stuitbevallingen. Ik wist wel dat die gecompliceerd kunnen zijn gewoon omdat zo'n klein lichaampje er niet voor gemaakt is om op die manier al die bochten om te gaan, maar dat het ook echt tricky is ivm de ademhalings-reflex zodra de billetjes eruit zijn had ik me nooit gerealiseerd. Het sloot bij mij ook acuut een stuitbevalling uit.
Ik dacht 'het is moeilijk, lastig, mss wat pijnlijker' maar dat het echt zo risky is wist ik niet.
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:13:33 #65
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54800337
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 12:37 schreef Ticootje het volgende:
Er zijn er dus meer die geen cursus hebben gedaan.

Tja, ik ben er denk ik gewoon echt het type niet voor..

Ik heb ook een foldertje mee genomen van de vk over de epi-no. Dat is een ding waarmee je je flamoes oprekt en je bekken traint. Zo heb je minder kans op knippen en herstel je sneller van de bevalling. Dat leek mij wel wat. Ik denk dat ik het de volgende keer ga overleggen wat zij ervan vind.
Wij hebben hem dus met 'gym' besproken nav vragen van een van de meiden en onze pufjuf was er niet onverdeeld enthousiast over (en de vk trouwens ook niet echt).
Dat oprekken lijkt leuk, maar vergeet niet dat het na de bevalling wel ook allemaal weer terug moet omdat je anders met incontinentie-zit. En dat zou dus evt. wat extra training behoeven door het gebruik van dat ding.
Ondanks dat dat ding dus ook de bekkenbodem zou trainen.
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:15:01 #66
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54800361
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 12:48 schreef DeLiedje het volgende:
Aderlyn, fijn om eens een update van je te lezen, maar rot dat je je zo beroerd voelt! Knap dat je wel zo opgewekt kan blijven omdat het met je kindje goed gaat! Succes met de laatste weken!

BE ik moest zo lachen om je verhaal over jou en stinkie in bed . Ik kan me precies voorstellen hoe dat dan gaat hahaaa... Wat zou heerlijk zijn om je weer eens in één beweging, soepel en wel zonder al dat gekreun om te draaien he?

Vraagje over jou prachtige maxicosi , de papa heeft hier gisteren getest hoe hij op de quinny moet (schattig!! met het kapje omhoog ) en zei toen: "Ik doe meteen de voetenzak er even goed in hoor, want wie weet moet er al snel een kindje in..." ( )
Hebben jullie het extra verklein-zitje wat er bij de pappilon zit ook ín de voetenzak gedaan?
De voetenzak zit nog in de plastichoes. Geen idee dus.
Maar goed, ik lees dat Maneki al antwoord gegeven heeft. Ik wil binnenkort eens gaan kijken of we hem in de auto krijgen, maar dat voelt een beetje giechelig. Met dikke buik en al samen staan stuntelen terwijl de buurt toekijkt...
Hebben jullie al geoefend?
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:20:00 #67
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_54800424
Brighteyes, bij mij lagen ze beide keren niet goed en de gynaecoloog vertelde me toen ook wel dat verhaal. Het houdt in dat het kind gewoon snel geboren moet worden als de billetjes er eenmaal uit zijn en dat ze zodra ze ook maar enigszins tijdens de bevalling denken dat dat wel eens moeilijk zou kunnen gaan er tot een keizersnede besloten wordt. De gynaecoloog had zelf nog nooit meegemaakt dat een kindje stierf op die manier tijdens een stuitbevalling, puur omdat ze veel sneller tot een keizersnede besluiten bij twijfel.

Bij Job ging het op die manier trouwens bijna fout tijdens de keizersnede. Zijn billetjes waren er al uit en ze kregen zijn hoofdje niet zo snel eruit omdat het vast zat onder mijn ribben (hij lag dwars). Was echt even paniek en een 1e Apgarscore van 3. Had ik me ook niet gerealiseerd dat dat bij een keizersnede ook nog kon gebeuren.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_54800440
Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap een cursus gedaan, mensendieck ook met ontspanningsoefeingen waarbij ik dus constant in slaap viel. Achteraf vond ik dat ik er niet veel wijzer van ben geworden en dat was ook de reden waarom ik deze zwangerschap geen cursus heb gedaan. Ik ben daarintegen wel weer afgelopen dinsdag naar een voorlichtings(cursus)avond over borstvoeding geweest. Daar ben ik dan wel weer een stuk wijzer van geworden aangezien ik bij mijn dochter slechts 6 weken borstvoeding heb kunnen geven en daarna mijn moeder met allerlei onzin aan kwam zetten over blauwsel, geen voeding hebben etc. Alles wat haar ooit is wijs gemaakt toen ze net bevallen was van mij, heeft ze mij wijs gemaakt toen ik net bevallen was van mijn dochter. Nu ben ik dus een heel stuk informatie rijker waaronder dat alles wat ze me toen heeft verteld de grootst mogelijke nonsens is. Ik heb haar zelfs een foldertje en een boekje over borstvoeding onder haar neus geduwt woensdag en toch bleef ze volhouden dat ze geen voeding had etc. Ach ja, zit een generatie tussen en mijn moeder wil niet graag horen dat ze ongelijk heeft.
pi_54800515
Een cursus borstvoeding?? Hoe kom je daaraan? Gaat dat via de kraam of de vk? Want die wil ik wel doen.
pi_54800541
Ticootje, kijk eens op de site van careyn zou ik zeggen..daar kwam ik ze pas tegen
Saartje
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:30:46 #71
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54800587
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:20 schreef livelink het volgende:
Brighteyes, bij mij lagen ze beide keren niet goed en de gynaecoloog vertelde me toen ook wel dat verhaal. Het houdt in dat het kind gewoon snel geboren moet worden als de billetjes er eenmaal uit zijn en dat ze zodra ze ook maar enigszins tijdens de bevalling denken dat dat wel eens moeilijk zou kunnen gaan er tot een keizersnede besloten wordt. De gynaecoloog had zelf nog nooit meegemaakt dat een kindje stierf op die manier tijdens een stuitbevalling, puur omdat ze veel sneller tot een keizersnede besluiten bij twijfel.
Nou ja, dat was er dus wel gebeurd bij de buurvrouw van een van mijn mede pufsters. Dat kindje zat klem en bleef klem. Bij haar lag het kindje ook in een stuit en zij koos dus ook acuut voor een ks. Wat ik me heel goed voor kan stellen.

Het klinkt ook allemaal heel logisch, maar ik had daar echt nooit bij stil gestaan; buitenlucht = ademhalingsreflex. Heel suf.
quote:
Bij Job ging het op die manier trouwens bijna fout tijdens de keizersnede. Zijn billetjes waren er al uit en ze kregen zijn hoofdje niet zo snel eruit omdat het vast zat onder mijn ribben (hij lag dwars). Was echt even paniek en een 1e Apgarscore van 3. Had ik me ook niet gerealiseerd dat dat bij een keizersnede ook nog kon gebeuren.
Dat wist ik idd ook niet, lijkt toch een kwestie van even eruit wippen en klaar. Tsjonge...
pi_54800593
Ik heb een hele lijst van de verloskundige gekregen maar de meeste ziekenhuizen hebben volgens mij maandelijks wel een voorlichtingsavond

En anders even naar de site van borstvoeding natuurlijk
http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:33:21 #73
82727 klein_spookje
Mama van het liefste meisje
pi_54800628
Ticootje hier ook geen cursus hoor. Ook niet bij de eerste zwangerschap. Ik zie dat gewoon niet zitten al dat geklets en gedoe met andere vrouwen enz niet aan mij besteed.
We hebben 1 les haptonomie gedaan wat een comische ervaring was dat. We hebben ons een bult gelachen mag ook wle want 1 les nog geen uur was 65,-
En wat moest je doen. Ik moest op mijn rug gaan liggen en thijs moest mijn buik bevoelen en dan zei zij allerlei dingen op waaronder voel je haar, voel goed, treed diep bij haar naar binnen, ja helemaal bij haar naar binnen. nou dat was echt hilarisch hoor. Daarna moest hij gaan liggen en moest ik net doen of hij zwanger was en voelen aan zijn buik. ook heel vreemd.

De liedje schattig he als de wagen klaar staat en de maxicosi hier ook eerst de zak dan de verkleiner je kan je er nu nog zo weinig bji voorstellen ik was stomverbaasd dat Mara in die maxicosi incl zak helemaal verdween. Want zo groot leek die cosi niet.

Be ik heb thijs laten oefenen nou ja hij wist hoe het moest dat scheelde wel hoor. Gewoon een rustig plekje opzoeken en even proberen.
pi_54800641
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:28 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ticootje, kijk eens op de site van careyn zou ik zeggen..daar kwam ik ze pas tegen
Ik zit bij een ander kraamburo
pi_54800676
Dat maakt niet uit, careyn is ook voor oudercursussen en dat soort dingen
Saartje
pi_54800732
Ik heb dus een aantal lessen zwangerschapsyoga gedaan maar ben er mee gestopt omdat ik telkens tegen het flauwvallen aanzat door bepaalde oefeningen die het meerendeel van de les gedaan werden.
Ik hoor wel van meerdere kanten dat het wel handig is om te weten hoe je moet puffen, maar ik zou niet weten waar ik dat zou kunnen leren, ik ga niet halverwege nog in een andere cursus instromen, dus ik vraag de gyn wel of het echt nodig is

Wij gaan van het weekend een weekendje weg en uitgerekend nu heb ik al twee keer de hele badkamer lopen onderkotsen natuurlijk. Dus in plaats van dat ik de spullen klaar heb, zat ik de vloer te dweilen
komt om drie uur thuis en dan hoop ik in ieder geval de kleren ingepakt te hebben en dat moet ie maar even helpen met het huis aan kant te krijgen, want ik zie het even niet meer zitten.
pi_54800746
Ik ga kijken maneki, en ik ga ook zelf even zoeken. Ik denk dat een borstvoedingscursus wel nuttig is.
pi_54800753
Bij mij kon dat via de kraamzorg organisatie Ticootje... even informeren.
Ik vond het inhoudelijk wel heel leerzaam (de manier waarop het werd gebracht wat zweverig, maar dat lag aan de vrouw die de cursus gaf...).
Een of twee avonden lijkt me wel fijn, hier was het 4 weken lang 2 uur per week beetje te lang wel...

BE we hebben nog niet geoefend... Ik weet wel hoe het moet, maar de papa wilde nog wel even oefenen... We moeten alleen eerst lopend ons (auto-loze) straatje uit voor we bij de auto zijn, en vanwege het feit dat al onze (lieve maar nieuwsgierige) buurtjes altijd met de grordijnen open voor het raam zitten, heeft hij het nog maar niet gedaan ..
Ach... het is zo simpel eigenlijk... De wandelwagen uitklappen was een groter probleem
  vrijdag 23 november 2007 @ 13:40:54 #79
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54800780
Ik zit er ook over te denken om hem in het donker de auto in te smokkelen en hem dan ergens op een afgelegen plekje uit te proberen.

Ik geloof dat je je hier via de vk in kon schrijven ook, of die had er iig informatie over, die bv cursussen. Hier was het ook meerdere avonden, maar je mocht ook gewoon 1 keertje komen als je dat wilde.
pi_54800791
Wij hebben geoefend met de Maxi-Cosi van ons neefje
pi_54800883
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:38 schreef Ticootje het volgende:
Ik ga kijken maneki, en ik ga ook zelf even zoeken. Ik denk dat een borstvoedingscursus wel nuttig is.
Ik weet het wel zeker
Saartje
pi_54801002
Hier in het ziekenhuis was het 1 avond die cursus en duurde 2 uur. Niks zweverigs aan, die vrouw vertelde gewoon hoe en wat en vooral welke dingen er dus bijv vroeger werden verteld (verhaal van mijn moeder bijv) maar die dus echt niet kloppen.
pi_54801056
Hier ook in het ziekenhuis en dan 1 avond 2 uur. (Assen)
pi_54801088
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:46 schreef Maneki.Neko het volgende:

[..]

Ik weet het wel zeker
Ik heb de meest vreselijke verhalen gelezen over vrouwen met kloven (tot bloedens toe) en ontstoken borsten. Ik denk dat als je goed wordt voorgelicht over bv hoe je een kindje goed aanlegt dat een hoop ellende voorkomen kan worden.
pi_54801178
Niet alleen de verhalen over kloven etc, maar de oma's zoals mijn moeder kregen vroeger te horen dat ze om de zo veel uur moesten voeden (en niet zoals er nu overal wordt verteld gewoon wanneer je kind er om vraagt) of dat er geen voeding in het geen zit wat er uit je borst komt, ook onzin want het geen er uit je borst komt is toch echt melk en precies afgestemt op de behoefte van je kind, de kleur van melk zegt niks over de voeding (mijn moeder had blauwe waterige melk en dat noemde ze blauwsel vroeger) maar melk kan alle kleuren van de regenboog hebben en is niet wit zoals de melk uit een pak in de koelkast.
  vrijdag 23 november 2007 @ 14:06:20 #86
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_54801286
En als het nou niet lukt om een cursus te vinden, kun je in Utrecht ook nog terecht bij het borstvoedingscafé. Ik zag het toevallig net staan in het AD en het sluit mooi aan op de verhalen hier. Ik weet zelf trouwens niet of ik daar nou naar toe zou zijn gegaan in de tijd dat ik nog bv gaf. Maar wellicht is het wel een tip voor iedereen die in de buurt van Utrecht woont. En ze geven er ook voorlichting.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_54801464
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 14:00 schreef Faja-Lobi het volgende:
Niet alleen de verhalen over kloven etc, maar de oma's zoals mijn moeder kregen vroeger te horen dat ze om de zo veel uur moesten voeden (en niet zoals er nu overal wordt verteld gewoon wanneer je kind er om vraagt) of dat er geen voeding in het geen zit wat er uit je borst komt, ook onzin want het geen er uit je borst komt is toch echt melk en precies afgestemt op de behoefte van je kind, de kleur van melk zegt niks over de voeding (mijn moeder had blauwe waterige melk en dat noemde ze blauwsel vroeger) maar melk kan alle kleuren van de regenboog hebben en is niet wit zoals de melk uit een pak in de koelkast.
Faja, ik heb nu alleen maar gehoord dat je zo vaak mag aanleggen als dat je kindje maar wilt. En er is altijd genoeg.

Ik heb ook gelezen dat je na de geboorte zo snel mogelijk moet proberen om aan te leggen...
  vrijdag 23 november 2007 @ 14:33:28 #88
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_54801835
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:30 schreef Brighteyes het volgende:

Het klinkt ook allemaal heel logisch, maar ik had daar echt nooit bij stil gestaan; buitenlucht = ademhalingsreflex. Heel suf.
Volgens mij was de trigger om te gaan ademen het temperatuurverschil tussen buiten en "binnen".

Tsja, de pufclub... Ik heb yoga gedaan, en ik kan niet zeggen dat ik 1 oefening heb gedaan tijdens de bevalling. Wel wist ik hoe het voelde om de belangrijke onderdelen (mond, kaken, schouders, handen) te ontspannen terwijl je niet in de handigste positie zit/staat en kon ik makkelijker mijn schouders ontspannen houden.
Het verhaal is dat je mond en je handen in cntact staan met je baarmoeder, dus niet in je handen knijpen en mond ontspannen houden geeft snellere ontsluiting.

Verder was het vooral gezellig en de training van bepaalde spiergroepen wat uiteraard nooit mis is.

En als je geen zin/tijd/mogelijkheid hebt om naar een bv-cursus te gaan, de mensen ophet bv-topic weten echt heel erg veel, dus dat hoeft geen probleem te zijn.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  vrijdag 23 november 2007 @ 14:36:16 #89
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_54801888
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 14:15 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Faja, ik heb nu alleen maar gehoord dat je zo vaak mag aanleggen als dat je kindje maar wilt. En er is altijd genoeg.

Ik heb ook gelezen dat je na de geboorte zo snel mogelijk moet proberen om aan te leggen...
Klopt 2 keer. Het eerste uur is de zuigreflex het allersterkte. En, niet onbelangrijk, de eerste 24 uur hoeft een kind helemaal niets binnen te krijgen. (Mits je a terme bent, uiteraard.) Dus als ze aankomen met flesjes bijvoeding in de eerste 24 uur, dat is dus nergens voornodig. Je mag ook aanleggen als je zelf wilt en je kind niet per se hoeft, maar in mijn geval kotst hij bijna alles weer uit, maar tis wel goed voor de productie.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_54801929
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 14:00 schreef Faja-Lobi het volgende:
Wat dat betreft mogen de oma's ook nog wel eens op een cursus Het is soms zo lastig om tegen dat soort 'fabels' in te gaan..'ja je nichtje is na 2 weken gestopt met BV geven want er zat te weinig voeding in' en dan kun je af en toe hoog en laag springen en beweren dat dat onzin is...maar dat zit er zo ingesleten na al die tijd.

Ik heb overigens bij de eerste een yoga cursus gedaan en daar ben ik erg blij mee geweest. De VK had gelukkig vrij veel mensenkennis en gaf direct al aan 'op de gym die ze hier in het dorp geven moet je *niet* gaan want dat is niets voor jou'. Van de yoga heb ik wel veel opgestoken. Niet alleen voor tijdens de bevalling, maar ook veel oefeningen voor tijdens de zwangerschap en na de bevalling. En een aantal dingen die ze aanraadde heb ik best veel gebruikt (zoals de skippybal...voornamelijk na de bevalling toen m'n stuitje zo'n zeer deed...een sluitlaken...en Ria Blom ).
En dit keer ben ik dus niet op cursus gegaan. De skippybal en het sluitlaken heb ik nog en de rest is ook nog wel aardig blijven hangen
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_54802171
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 14:37 schreef TearSong het volgende:

[..]

Wat dat betreft mogen de oma's ook nog wel eens op een cursus Het is soms zo lastig om tegen dat soort 'fabels' in te gaan..'ja je nichtje is na 2 weken gestopt met BV geven want er zat te weinig voeding in' en dan kun je af en toe hoog en laag springen en beweren dat dat onzin is...maar dat zit er zo ingesleten na al die tijd.
Het zit er idd zo ingebakken bij die oma's dat je er met geen enkele mogelijkheid een normaal gesprek over kan beginnen (tenminste niet met de mijne). Mijn moeder weet het beter dan al die lactatiedeskundigen en al die mensen die er voor gestudeerd hebben omdat haar ooit 28 jaar geleden is verteld dat ze geen voldoende voeding had maar dat het blauwsel was. En mijn vader steunt mijn moeder daarin, onvoorwaardelijke liefde, maar ik denk dat je nog beter tegen een muur kunt lullen om respons te krijgen dan van die twee.

Net na mijn eerste bevalling woonden we bij mijn ouders in huis, je bent nog onzeker omdat het je eerste is en na een week lang krijsen van mijn dochter trok ik het niet meer. Mijn moeder zei toen dat ik gewoon niet voldoende voeding had en maar een pak voeding moest halen. Maar ja, als je kind honger hebt en je mag van je moeder (en de kraamhulp) maar om de 2 uur voeden dan krijst het wel ja. Dit keer trap ik er niet nog een keer in. Hij krijgt voedsel wanneer hij er om vraagt en als het me echt niet lukt dan bel ik wel een lactatiedeskundige. Net zo lang zal ik zoeken naar een oplossing tot het me lukt.
pi_54802469
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 14:47 schreef Faja-Lobi het volgende:

[..]

Het zit er idd zo ingebakken bij die oma's dat je er met geen enkele mogelijkheid een normaal gesprek over kan beginnen (tenminste niet met de mijne). Mijn moeder weet het beter dan al die lactatiedeskundigen en al die mensen die er voor gestudeerd hebben omdat haar ooit 28 jaar geleden is verteld dat ze geen voldoende voeding had maar dat het blauwsel was. En mijn vader steunt mijn moeder daarin, onvoorwaardelijke liefde, maar ik denk dat je nog beter tegen een muur kunt lullen om respons te krijgen dan van die twee.
Het is denk ik ook een soort van 'indekken'. Het is een stuk makkelijker om te blijven geloven dat je 28 jaar terug geen BV kon geven omdat je niet voldoende voeding had, dan dat je gaat inzien dat er misschien wel een andere oplossing zou zijn geweest, ook voor jouw eigen BV-periode. Vooral nu je toch overal wel hoort dat BV echt het beste is voor je kindje. Maar goed, de mentaliteit was toen heel anders en het is jammer dat ze toen niet wisten wat we nu allemaal weten...

Ik heb zelf Tomas 20 maanden BV kunnen geven en gelukkig is m'n moeder wat betreft een hoop dingen wel bijgedraaid nu omdat ze zelf gezien heeft dat het ook 'anders' kan. Maar dat 'te weinig voeding' heb ik er nog steeds niet uit kunnen krijgen. En eigenlijk vind ze BV ook nog wel eng omdat je nooit precies weet hoeveel je kindje binnenkrijgt (mijn standaard reactie was: genoeg, en als dat niet zo is dan merken we dat ook snel genoeg...). Maar al die 'goedbedoelde adviezen' kunnen je af en toe behoorlijk onzeker maken.
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_54802599
Ja dat zeker, vooral wanneer het je eerste is. Ik voelde me de eerste keer echt zo onzeker over dat hele borstvoedingsverhaal en heb dat dit keer ook aangegeven bij de verloskundige. vandaar dat zij mij attendeerde op die voorlichtingsavonden en ze hebben er ook een notitie van gemaakt dat er na de bevalling extra opgelet gaat worden dat het lukt.
pi_54802656
zo'n bv avond heb k idd ook bijgewoond, en dat vond ik wel prettig ja. idd voeden op verzoek enzo en dat de melk allerlei kleuren kan hebben, pcies bevat wat de kleine nodig heeft, naja.. noem maar op

maar zo te lezen heb ik dus niet eens zo heel erg veel gemist aan t niet volgen van een pufles iets... das altijd mooi om te weten

dan kan k nu weer aan de slag met stofzuigert etc om de boel weer netjes te maken... de muren in de badkamer zijn glad
pi_54802892
Ik denk dat het voor veel moeders de makkelijkste manier is om te rechtvaardigen om te stoppen met de bv door te redeneren dat ze niet genoeg produceren. In werkelijkheid is er maar een paar procent van de moeders die niet genoeg zouden produceren. Het kan erg veel stress geven als je ook al aan je eerste kindje went. En het laatste wat je wilt is dat je kindje constant huilt. Dan komen de twijfels en als je kindje dan constant aangelegt wil worden, dan is dat wel een behoorlijke commitment van de moeder om dat vol te kunnen houden.

Ik persoonlijk had mijn grens heel hoog liggen en wilde perse dat de bv slaagde, daarvoor ben ik bij mijn eerste kindje heel erg ver gegaan, wat uiteindelijk bijna 1 jaar bv geven opleverde (en dat stopte door een volgende zwangerschap). Maar dat moet je ook maar net kunnen denk ik. Het kan natuurlijk niet veel kwaad om genoeg voorlichting te krijgen van te voren en er in ieder geval je best voor te doen als je dat graag wilt. Het is toch echt een super ervaring om je kindje te zien groeien op je eigen bv.
  vrijdag 23 november 2007 @ 15:43:17 #96
82727 klein_spookje
Mama van het liefste meisje
pi_54803328
hier ook erg ver gegaan met de bv.
Met veel onbegrip van de wereld om me heen maar je leert het om naast je neer te leggen.

Uiteindelijk heb ik Mara ruim 2 jaar bv gegeven en bij de tweede wil ik dat ook weer.
Maar je moet sterk in je schoenen staan als je kiest voor kv maar ook als kiest voor bv als dat om wat voor reden dan ook moeilijk gaat of als je langer bv wilt geven dan mensen normaal vinden
  vrijdag 23 november 2007 @ 16:00:25 #97
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_54803704
Ik heb van te voren een bv-avond in het ziekenhuis hier bijgewoond (werd gegeven door een lacatatiekundige) en verder heb ik heel veel op het borstvoedingsforum gelezen en een boek erover als naslagwerk steeds bij de hand gehad.
Saskia heeft 9 maanden bv gehad, toen kreeg ik heftige buikgriep en viel acuut droog. Omdat het al een paar maanden wat moeizamer ging doordat mijn productie heftig reageerde op eisprong en naderende menstruatie vond ik het wel mooi geweest. Had geen puf meer om daarna een paar dagen heel intenstief alles weer op peil te brengen.
Tijn heeft 7 maanden bv gehad. Laatste weken daarvan waren ook moeizaam, maar niet verwonderlijk als je zwanger bent

Tijdens de zwangerschap van Saskia heb ik yoga gedaan, best veel aan gehad tijdens de bevalling Merkte bij de bevalling van Tijn dat ik heel diep moest graven om sommige dingen op te duikelen die toch wel zinvol bleken. Belde nu vorige week ofzo naar de thuiszorg om standaard puflessen te gaan volgen, maar dan had ik me op moeten geven voor de 16e week. Te laat dus.
Vind 't best jammer.. een opfrisser en wellicht wat andere oefeningen (en het uurtje in de week dat echt helemaal alleen voor jou en de baby is) had ik best leuk gevonden, maar helaas.
En vlgende keer beter gaat ook niet op
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_54803771
ET, waarom niet opnieuw zo'n yoga cursus dan? misschien is daar nog wel plaats? ik vond het de tweede keer ook echt nog wel wat toevoegen. fijn om even exclusief aandacht voor de nieuwe baby in je buik te hebben.
pi_54803907
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 14:36 schreef DaviniaHR het volgende:
En, niet onbelangrijk, de eerste 24 uur hoeft een kind helemaal niets binnen te krijgen. (Mits je a terme bent, uiteraard.)
Het kindje heeft zelfs voor de eerste 48 uur reserves opgebouwd in de baarmoeder.
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
pi_54804143
Ik heb eigenlijk geen recht van spreken in dit topic, want ik ben een a.s. oma en geen a.s.moeder, maar er moet mij toch iets van het hart.
Er wordt hier nogal negatief gereageerd op vrouwen van mijn generatie (de oma's dus), die geen borstvoeding hebben gegeven en die het nogal verweten wordt dat zij er 'alles' vanaf weten.

Ik heb 3 kinderen gekregen en bij alledrie geprobeerd om borstvoeding te geven. De eerste twee zijn na een dag of 5 overgegaan op de fles en bij de laatste heb ik het 10 dagen geprobeerd. Ik was erg gemotiveerd en heb vooral bij de derde er samen met de kraamhulp alles aan gedaan om het te laten lukken. Na een aantal dagen ben ik mijn dochter gaan wegen voor en na de voeding. Op de 10e dag kwam zij na 20 minuten drinken, links en rechts nog maar 10 gram aan. Op dat moment heb ik besloten om over te gaan op helemaal flesvoeding. Ik ben gestopt en heb totaal geen last gekregen van stuwingen of pijnlijke borsten. Mijn borsten 'deden' het dus gewoon niet.
Ook ik heb van mijn omgeving te horen gekregen dat ik het te makkelijk opgegeven had, dat ik door had moeten zetten, dat het beter voor mijn kindje zou zijn om borstvoeding te geven en dat ik dus 'geen goede moeder' was.
Dit doet pijn. Het was niet mijn eigen keuze.
Gelukkig leven we in een land waarin je mag en kan kiezen voor borstvoeding of flesvoeding. De flesvoeding is tegenwoordig zo goed samengesteld dat je je kind heus niet tekort doet door dat te geven. De stress als het niet lukt en de stress door alle commentaren van wel borstvoedinggevers lijken mij ook niet goed voor moeder en kind.

Ik zal dan ook de laatste zijn om mijn schoondochter te veroordelen als zij besluit ,om wat voor reden dan ook, om geen borstvoeding te geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')