Iemand nog een ideetje?quote:Op donderdag 15 november 2007 19:42 schreef Darkomen het volgende:
Ik moet een lijst van namen omzetten naar mogelijke email adressen.
maar die namen zitten vol met trema's, dubbelpunten, spaties etc.
Ik kan dat allemaal 1 voor 1 vervangen, maar heeft er iemand misschien een expressie of iets dergelijks?
Die dus een naam veilig maakt om als email adres aangemaakt te worden?
http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=navclient&gfns=1&q=php+%2Bhtml+to+pdfquote:Op dinsdag 20 november 2007 14:49 schreef broodmonkeh het volgende:
Ik zoek een script waarmee ik een HTML / PHP i.c.m CSS pagina om kan zetten naar PDF. Ik heb tot nu toe nog niks kunnen vinden. Het dichtste bij kwam http://www.phpclasses.org/browse/package/2905.html , maar dit script maakt gebruik van een andere server en die pleurt er reclame onder van 48px groot. Heeft iemand toevallig wat liggen?
Ja, die is wel echt UTF-8quote:Is je pagina ook echt UTF-8? (Inclusief juiste headers)
Meestal voldoet iso-8859-15 prima (en geeft minder problemen)
Schrijf er een fucking scriptje voor? :P Waar heb je het voor nodig? Je kunt in elke willekeurige taal wel met een loopje naar de output of een file een regel wegschrijven.quote:Op dinsdag 20 november 2007 15:30 schreef DaFrenk het volgende:
2) Hoe kan ik een regel bijvoorbeeld 10.000 keer plakken zonder 10.000 keer op command+v te drukken? :{ Ik werk dus @ Mac OS X met Smultron. Eventueel kan ik ook gebruik maken van Windows als het daar wel mogelijk is.
1 2 3 4 | { echo "Dit is mijn prachtige regel! :D"; } |
Of je doet 14 x (Ctrl+A, Ctrl+C, Ctrl+V), dan heb je er 16384quote:Op woensdag 21 november 2007 00:33 schreef Dzy het volgende:
[..]
Schrijf er een fucking scriptje voor?Waar heb je het voor nodig? Je kunt in elke willekeurige taal wel met een loopje naar de output of een file een regel wegschrijven.
[ code verwijderd ]
Of je doet het in javascript kun je hem gelijk copy pasten naar je bestand.
D'oh! Dat is wel heel stom dat ik daar niet aan gedacht heb!quote:Op woensdag 21 november 2007 09:13 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
Of je doet 14 x (Ctrl+A, Ctrl+C, Ctrl+V), dan heb je er 16384
1 2 3 4 | - id - link id - referer |
1 2 3 4 5 | 2 1 http://www.fok.nl/listtopics/3423 3 1 http://www.nu.nl/artiekeletc.php?q=3423&id=2&etc=0 4 1 http://www.nu.nl/artiekeletc.php?q=3423&id=2&etc=1 5 1 http://www.nu.nl/artiekeletc.php?q=3423&id=2&etc=2 |
Je kunt door middel van een query de referer uitlezen en vervolgens met behulp van een reguliere expressie het www.domein.tld stuk eruit proberen te halen.quote:Op woensdag 21 november 2007 10:57 schreef Chandler het volgende:
Ik heb even een kort vraagje.
Hoe kan ik uit een database het volgende halen met de volgende data
[ code verwijderd ]
voorbeeld data
[ code verwijderd ]
nu wil ik graag alleen de domeinnamen uit de database lezen... is dat mogelijk middels MYSQL alleen?
Ik neem aan dat je bedoelt dat X 32 hits heeft?quote:Op woensdag 21 november 2007 11:45 schreef Chandler het volgende:
En dan nog een klein vraagje.
Stel je hebt een array
$x[] = array("x", 32);
$x[] = array("y", 22);
$x[] = array("z", 55);
en ik wil alles sorteren op combinatie van het aantal hits? hoe doe ik dat :D en heb gezocht maar sort (ksort) kon mij niet een bevredigend antwoord geven :{
1 2 3 4 5 6 7 | $x = array( "x" => 32, "y" => 22, "z" => 55 ); ?> |
1 2 3 4 5 | $x["x"] = 32; $x["y"] = 22; $x["z"] = 55; ?> |
1 2 3 | asort($x); ?> |
1 2 3 4 5 | $x[]["x"] = 32; $x[]["y"] = 22; $x[]["z"] = 55; ?> |
1 2 3 | Parse error: syntax error, unexpected 'tvp' in /topic/1097499/ on line 1, 3, 7, 11, 12, 27, 28 ?> |
Correct maar ik wil dus niet sorteren op de key maar op een valuequote:Op woensdag 21 november 2007 11:54 schreef Aquaatje het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je bedoelt dat X 32 hits heeft?
[ code verwijderd ]
of
[ code verwijderd ]
gebruiken zodat je een simpel array hebt. Gebruik vervolgens
[ code verwijderd ]
om je array op basis van de getallen te sorteren. Ksort sorteert op keys.
Jouw probleem met de array definitie die je plaatst is dat je een een array creert in een rij van je x-array. Wat jij krijgt is:
[ code verwijderd ]
1 2 3 | asort($arr); ?> |
1 2 3 | ksort($arr); ?> |
Wat is de bedoeling? Ik wil thuis best eens kijkenquote:Op woensdag 21 november 2007 11:27 schreef Chandler het volgende:
Daar zat ik reeds doorheen te snuffelen maar lijkt wel of het niet geheel mogelijk istenzij je een expert met regex queries bent
Eingelijk wil ik uit een referer tabel alle domeinen halen plus alle pagina's maar zonder commando's alla ? en & etc.. that's allquote:Op woensdag 21 november 2007 16:45 schreef Light het volgende:
[..]
Wat is de bedoeling? Ik wil thuis best eens kijken
Waarom kan je vanuit Word niet gewoon als .txt opslaan?quote:Op woensdag 21 november 2007 09:10 schreef hornage het volgende:
Deze tussenstap is uiteraard omslachtig en moest eruit gehaald worden. Ik ben eerst op zoek geweest naar een manier om de txt bestanden in te lezen, maar ik stuitte op allerlei problemen die waarschijnlijk te wijten zijn aan Word for Mac.
Gewoon ff de MySQL manual doorbladeren... vaak kom je wat tegen wat handig uit komt:quote:Op woensdag 21 november 2007 18:23 schreef Chandler het volgende:
[..]
Eingelijk wil ik uit een referer tabel alle domeinen halen plus alle pagina's maar zonder commando's alla ? en & etc.. that's all :) :D
1 2 | FROM mytable |
1 |
Ik zou het sowieso niet mogelijk maken om meerdere bestanden tegelijkertijd te downloadenquote:Op zondag 25 november 2007 13:01 schreef Chandler het volgende:
Allemaal, ik heb jullie hulp nodig. Aangezien een van mijn websites laatst offline is geholpen door een grapjas die het leuk vond om steeds maar een bepaald bestand te downloaden wil ik nu een scriptje bouwen die de bandbreedte verbruik per IP gaat controlleren.
Maar nu vraag ik mij af waarop ik het beste kan controlleren.
1. Aantal hits op specifiek bestand in xx tijd
2. Aantal hits op specifiek bestand met xxx bytes
Of hoe denken jullie dat ik dit het beste kan controlleren
Waarschijnlijk bots die proberen die pagina's op te halen, om zo te kijken of er leaks inzitten zodat ze je site kunnen hackenquote:Op zondag 25 november 2007 15:17 schreef Xcalibur het volgende:
Niet echt een PHP vraag, maar misschien hebben jullie een idee
Sinds vorige week staat mijn nieuwe site live, inclusief een errorpagina die mij netjes een mail stuurt met gegevens over de pagina die niet gevonden is. Nu krijg ik daar dus af en toe een mailtje van, vooral vanaf pagina's uit de oude site die nu niet meer bestaan. So far, so good.
Ik krijg ook af en toe een reeks mailtjes van pagina's als /email, /horde_email/ email_readme, /drupal en dergelijke. Ik kan hier op Google niks over vinden, maar het voelt als hack-attempts![]()
Enig idee waar dit vandaan komt, en wat ik hier tegen kan doen?
Kun je niet beter je script aanpassen zodat wanneer ze die pagina's bezoeken er geen mailtje gestuurd word?quote:Op zondag 25 november 2007 15:27 schreef Xcalibur het volgende:
ja, zoiets vermoed ik ook.... nou is d'r niks te vinden, maar blij ben ik er ook niet mee
Bovendien word ik gestoord van al die mailtjes![]()
Een referer hebben ze niet, is er een manier om erachter te komen vanaf welk IP-adres ze komen ofzo? Zodat ik die in ieder geval kan blocken?
Dan errors welke komen van bezoekers zonder referrer niet mailen?quote:Op zondag 25 november 2007 15:37 schreef Xcalibur het volgende:
nou, tot nu toe zijn het steeds verschillende pagina's geweest, dus dat is net zo hopeloos waarschijnlijk
Tegen die hack probes doe je totaal niks, onbegonnen werk en zonde van je tijd want last heb je er toch niet van, tenzij je elke keer een mailtje laat sturenquote:Op zondag 25 november 2007 15:37 schreef Xcalibur het volgende:
nou, tot nu toe zijn het steeds verschillende pagina's geweest, dus dat is net zo hopeloos waarschijnlijk
Probleem is dat downloaden ook bekijken isquote:Op zondag 25 november 2007 13:09 schreef JortK het volgende:
[..]
Ik zou het sowieso niet mogelijk maken om meerdere bestanden tegelijkertijd te downloaden
Verder zou ik kijken naar het aantal downloads van een bestand per ID per een x tijd
Dan moet je de combinatie maken denk ikquote:Op zondag 25 november 2007 16:48 schreef Chandler het volgende:
[..]
Probleem is dat downloaden ook bekijken is
En je je moet wel meerdere afbeeldingen kunnen bekijken/ophalen toch?
1 2 3 | preg_match('/^(.*?)\,[ ](the|a|de|dr\.|dj\.)$/', $Name, $Match); ?> |
De *? staat voor ungreedy (of reluctant). De quantifier gevolgd door een vraagteken geeft dan aan dat die een geldige pattern moet vinden, maar het liefst een zo kort mogelijke. Om het even aan de hand van een voorbeeld te illustreren :quote:Op zondag 25 november 2007 20:30 schreef SuperRembo het volgende:
Ik denk dat de combinatie "*?" niet mag. * betekent 0 of meerdere keren, ? betekent 0 of 1 keer. Het vraagteken is dus overbodig.
1 2 3 4 5 6 | preg_match('#a(b|a)*a#', 'ababba'); // Matcht 'ababba' // Reluctant preg_match('#(a(b|a)*?a#', 'ababba'); // Matcht 'aba' preg_match('#(a(b|a)*?a#', 'abbbabba'); // Matcht 'abbba' |
Je kunt een pattern ook ungreedy maken met de modifier U:quote:Op zondag 25 november 2007 23:12 schreef autocue het volgende:
[..]
De *? staat voor ungreedy (of reluctant). De quantifier gevolgd door een vraagteken geeft dan aan dat die een geldige pattern moet vinden, maar het liefst een zo kort mogelijke. Om het even aan de hand van een voorbeeld te illustreren :
1 |
Ja, natuurlijk. Was ik ff vergeten. Hij is bij deze regexp wel overbodig, want er staat niets in wat een verschil tussen greedy/ungreedy zou maken.quote:Op zondag 25 november 2007 23:12 schreef autocue het volgende:
De *? staat voor ungreedy (of reluctant).
Ik vroem me ook al af of er niet ergens een \ zou zijn weggevallen.quote:Is het misschien Replique die dingen raar escapet?
Zoals ik al noemde in mijn verhaal of in mijn vorige topic is dit wel mogelijk, alleen er komt een bepaalde encoding overheen die ervoor zorgt dat je meer problemen krijgt dan alleen maar andere line-breaks.quote:Op woensdag 21 november 2007 19:04 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Waarom kan je vanuit Word niet gewoon als .txt opslaan?
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je een probleem met de regeleinden hebt, maar dat lijkt me wel op te lossen
Je kunt de boel toch gewoon in gescheiden kollomen gooien in je tabelquote:Op dinsdag 27 november 2007 14:22 schreef Chandler het volgende:
Vraagje;
Ik wil bestellingen van een bepaalde website opslaan op een nieuwe methode.
Nu kwak ik de gehele bestelling in tekst (zoals deze per email verzonden wordt) in een database, maar nu wil ik bepaalde waarden anders gaan opslaan. En ik vroeg mij het volgende af.
Kan ik een tabel zowel gebruiken voor nummerieke als tekstuele gegevens of is het handiger om deze tabellen te splitsen (nummeriek en teksten (text) in een appart tabel)
Of zou ik dit tabel voor beide waarden kunnen gebruiken? (met 2 mogelijk te vullen velden 1 nummeriek, 1 tekst plus een veld om aan te geven welk veld gevuld is)
Waarom zou je dat willen splitsen? Zet het lekker in 1 tabel, zorg er alleen voor dat je database genormaliseerd is.quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:22 schreef Chandler het volgende:
Vraagje;
Ik wil bestellingen van een bepaalde website opslaan op een nieuwe methode.
Nu kwak ik de gehele bestelling in tekst (zoals deze per email verzonden wordt) in een database, maar nu wil ik bepaalde waarden anders gaan opslaan. En ik vroeg mij het volgende af.
Kan ik een tabel zowel gebruiken voor nummerieke als tekstuele gegevens of is het handiger om deze tabellen te splitsen (nummeriek en teksten (text) in een appart tabel)
Of zou ik dit tabel voor beide waarden kunnen gebruiken? (met 2 mogelijk te vullen velden 1 nummeriek, 1 tekst plus een veld om aan te geven welk veld gevuld is)
Ik snap niet wat je nu helemaal bedoeldquote:Op dinsdag 27 november 2007 14:49 schreef Chandler het volgende:
Klopt jullie hebben gelijk, maar deze bestelling is bestelling anders, daar kan ik natuurlijk moeilijk de database op aanpassen! (per type bestelling) en daarom leek het mij handiger om bepaalde gegevens anders te verwerken!
Ik heb het opgelost.quote:Op zondag 25 november 2007 23:12 schreef autocue het volgende:
[..]
De *? staat voor ungreedy (of reluctant). De quantifier gevolgd door een vraagteken geeft dan aan dat die een geldige pattern moet vinden, maar het liefst een zo kort mogelijke. Om het even aan de hand van een voorbeeld te illustreren :
[ code verwijderd ]
Met betrekking tot de vraag, de pattern is volgens mij gewoon geldig. Is het misschien Replique die dingen raar escapet?
1 2 3 | preg_match('/^(.*?)\, [ ](the|a|de|dr\.|dj\.)$/i', $Name, $Match) ?> |
1 2 3 4 | if (isset($_GET['i'])) {$item = $_GET['i'];} if (isset($_GET['zoek'])) {$zoek = $_GET['zoek'];} ?> |
$_GET[$i]quote:Op woensdag 28 november 2007 15:39 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Werkt toch niet helemaal. Ik heb nu onderstaand, maar hij vindt ze altijd leeg, ook al staat er wat in![]()
[ code verwijderd ]
1 2 3 | $item = (isSet($_GET['i']) ? $_GET['i'] : ""); ?> |
Je hoeft toch alleen de key aan die functie door te geven? $_POST is super-global, dus die heb je ook tot je beschikking binnen de functie.quote:Op donderdag 29 november 2007 10:13 schreef Xcalibur het volgende:
Ik heb een beetje een kip-ei probleem met het checken van een variabele...
Ik controleer alle input met een set functies, die bepalen of een veld leeg mag zijn, alleen numeriek, etc. Ik gooi dus een $_POST variabele in die functie. Als deze variabele niet bestaat krijg ik dus een notice, maar ik check pas OF hij bestaat IN de functie....
Nou kan ik wel een isset om de functie aanroep heenzetten, maar dat vind ik niet mooi
Kan ik dit oplossen?
over de 50 if: Dat kun je makkelijk met een switchquote:Op donderdag 29 november 2007 18:50 schreef DaFrenk het volgende:
Stel dat ik in de database een veld "media type" heb waarin zo'n 50 unieke types staan (zoals CD, LP enz.). Nu wil ik wanneer ik die types ga weergeven op de site i.p.v. tekst een afbeelding neerzetten. Dus als het type CD is dan moet hij /images/cd.gif weergeven. Hoe kan ik dit op een nette en efficiënte manier oplossen? 50 if-statements lijkt me een beetje onhandig.
Zelf zat ik te denken aan een array met alle types en de bijbehorende afbeeldingen. Maar hoe maak ik zoiets aan en hoe haal ik dat er weer uit?Hij moet dus die array doorzoeken naar het media-type en vervolgens de afbeelding die erbij hoort terug geven zodat ik die kan echo'en.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | switch($typ) { case 'lp' : $img = 'lp.gif'; break; case 'cd' : $img = 'cd.gif'; break; default : $img = 'default.gif'; break; } $imgurl = 'path/to/images/'.$img; ?> |
Waarom die tweede s met een hoofdletter? Overigens vind ik het wel een beetje raar dat die functie geen is_set heet. Aangezien een hoop functies wel met is_ beginnen, zoals is_numeric, is_null enzovoorts.quote:Op woensdag 28 november 2007 18:35 schreef Chandler het volgende:
Je kunt nog beter dit doen; dan is de variabel zo ie zo gebruikt.
[ code verwijderd ]
uit het hoofd hé
quote:Op donderdag 29 november 2007 19:25 schreef super-muffin het volgende:
[..]
over de 50 if: Dat kun je makkelijk met een switch
[ code verwijderd ]
En het doorzoeken van een array is niet zo heel moeilijk.Als je de key weet is het een kwestie van $array['key'];
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | $arr = array("cd" => "cd.gif", "lp" => "lp.gif", etcetcetc); if (in_array("cd", $arr)) { $img = $arr["cd"]; } else { $img = "standaard.jpg"; } ?> |
of een extra kolom maken in je database met daarin "type.gif" en die ook gewoon in je loop gooienquote:Op donderdag 29 november 2007 19:38 schreef Chandler het volgende:
[..]
Je kunt beter een array aanmaken met bv het volgende
[ code verwijderd ]
dit is maar een opzetje, maar scheelt heel veel IF's
quote:Op donderdag 29 november 2007 19:38 schreef Chandler het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
De array met de mapping van type naar plaatje kan je in een config bestandje zetten. Dan kan je de mapping wijzigen zonder echt in de code te knoeien.quote:
Om hem dynamisch te maken moet ik dan zoiets doen?quote:Op donderdag 29 november 2007 19:38 schreef Chandler het volgende:
[..]
:N
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | $arr = array("cd" => "cd.gif", "lp" => "lp.gif", etcetcetc); if (in_array($row['MEDIA'] , $arr)) { $img = $arr[$row['MEDIA']]; } else { $img = "standaard.jpg"; } ?> |
1 2 3 | $img = ( file_exists( $row['media'].'.gif' ) ? $row['media'] : 'default' ) . '.gif'; ?> |
Interessante oplossing! Inderdaad doodsimpel! Even kijken of dat compatible is met alle media types die ik heb.quote:Op donderdag 29 november 2007 22:34 schreef ralfie het volgende:
[ code verwijderd ]
Zoooo, hoef je alleen maar de plaatjes te uploaden van de media die je wil en klaar is DaFrenk. Niks geen gezeik met arrays, en simpel dingen toevoegen of verwijderen. Wel iets trager als je dit honderden keren gaat doen op elke pagina, maar het is wel lekker simpel. En daar hou ik van
tevens tvp
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | kees - maand - 2 kees - dag - 3 kees - stad - groningen kees - land - NL erik - jaar - 1988 erik - maand - 3 erik - dag - 12 erik - stad - Amsterdam erik - land - NL mark - jaar - 1977 mark - maand - 12 mark - dag - 22 mark - stad - Antwerpen mark - land - BE |
1 2 3 4 5 | FROM database LEFT JOIN database d ON d.naam = database.naam WHERE d.property = 'land' AND d.value = 'NL' AND database.property = 'stad' GROUP BY database.value |
1 2 3 4 | FROM database db1, database db2 WHERE db1.naam = 'land' AND db2.naam = 'stad' AND db1.titel = db2.titel AND db1.naam = 'NL' GROUP BY database.value |
1 2 3 4 5 | FROM db1 LEFT JOIN db1 D on D.naam = db1.naam WHERE D.property = 'land' AND D.value = 'nl' AND db1.property = 'woonplaats' GROUP by db1.value |
1 2 3 4 5 6 7 8 | FROM gegevens WHERE naam = 'stad' AND titel IN ( SELECT DISTINCT(titel) FROM gegevens WHERE naam = 'land' AND gegeven = 'NL' ) |
Je moet geen left join hebben maar je moet dezelfde tabel twee keer aan elkaar joinen en in de WHERE zeggen dat je van de ene alleen het land wil zien, en van de anders alleen de stadquote:Op vrijdag 30 november 2007 11:33 schreef Chandler het volgende:
Jort, dat werkte niet.
Ik heb net weer een LEFT JOIN geprobeerd maar kwam weer heel wat buitenlandse woonplaatsen tegen
[ code verwijderd ]
Ik kan helaas geen select in een query gebruiken *(geen query in queries)*quote:
Dat heb ik dus geprobeerd, maar het stomme is dat ik dan nog buitenlandse plaatsen krijgquote:Op vrijdag 30 november 2007 11:39 schreef JortK het volgende:
Je moet geen left join hebben maar je moet dezelfde tabel twee keer aan elkaar joinen en in de WHERE zeggen dat je van de ene alleen het land wil zien, en van de anders alleen de stad
Wat voor oud brak mormel gebruik je als server dat je geen nesting kunt toepassen? o|Oquote:Op vrijdag 30 november 2007 13:24 schreef Chandler het volgende:
Ik kan helaas geen select in een query gebruiken *(geen query in queries)*
1 2 3 | FROM gegevens a LEFT JOIN gegevens b ON a.titel = b.titel WHERE a.naam = 'land' AND a.gegeven = 'NL' AND b.naam = 'stad' |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |