abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54738108

cd niet bijgeleverd

Als je vragen hebt over PHP/MySQL, dan zit je hier goed met een vaste kliek guru's en een groot aantal regelmatige bezoekers. Beperk je vragen niet tot "hij doet het niet" of "hij geeft een fout" - onze glazen bol is kapot en we willen graag van je weten w�t er niet lukt en w�lke foutmelding je precies krijgt

Vorige delen:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48,
49, 50, 51

Zie ook:
  • PHP Dataverwerking
  • Offici�le PHP website
  • PHP Documentatie
  • MySQL Reference Manual
  • Yet Another PHP Faq
  • PHP Cheat Sheet
  • PHP5 Power Programming - boek met uitleg over OOP, Pear, XML, etc

Tutorials:
  • W3Schools PHP
  • W3Schools SQL

Deze OP en instructies voor nieuw topic: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/PHP
  • pi_54738181
    tvpee
    The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
    Like trump...
    pi_54738191
    Ha, toepasselijke utf-8 / ISO-8859 coderingsproblemen in de OP!
    pi_54738216
    ttttttttttttttttttvp
    pi_54738958
    Ik zoek een script waarmee ik een HTML / PHP i.c.m CSS pagina om kan zetten naar PDF. Ik heb tot nu toe nog niks kunnen vinden. Het dichtste bij kwam http://www.phpclasses.org/browse/package/2905.html , maar dit script maakt gebruik van een andere server en die pleurt er reclame onder van 48px groot. Heeft iemand toevallig wat liggen?
    pi_54739808
    2 vraagjes

1) Welke character set kan je nu het beste kiezen voor je database? De database wordt gevuld met zo'n 80.000 LP's etc. uit heel Europa.

2) Hoe kan ik een regel bijvoorbeeld 10.000 keer plakken zonder 10.000 keer op command+v te drukken? Ik werk dus @ Mac OS X met Smultron. Eventueel kan ik ook gebruik maken van Windows als het daar wel mogelijk is.

Thanks
    Michael Scott: If I were joking, you'd be laughing. Do you look like you're laughing?
    Dwight K. Schrute: Impossible to say. I can't see myself.
      dinsdag 20 november 2007 @ 15:43:11 #7
    18008 hornage
    FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
    pi_54740034
    ik heb ook nog een vraag. Beetje lang en uitgebreid, dus ik heb daarom er een apart topic voor gemaakt: [PHP]Word/RTF/txt bestanden inlezen met php op linux server

Wie helpt me uit de brand?
    Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
    pi_54740197
    quote:
    Op donderdag 15 november 2007 19:42 schreef Darkomen het volgende:
    Ik moet een lijst van namen omzetten naar mogelijke email adressen.
    maar die namen zitten vol met trema's, dubbelpunten, spaties etc.
    Ik kan dat allemaal 1 voor 1 vervangen, maar heeft er iemand misschien een expressie of iets dergelijks?
    Die dus een naam veilig maakt om als email adres aangemaakt te worden?
    Iemand nog een ideetje?
    Ik doe het nu zo, maar dan haal ik de ._- ook weg welke wel erin moeten blijven
    ereg_replace("[^[a-zA-Z0-9\._-]+]","",$email);
    pi_54740210
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 14:49 schreef broodmonkeh het volgende:
    Ik zoek een script waarmee ik een HTML / PHP i.c.m CSS pagina om kan zetten naar PDF. Ik heb tot nu toe nog niks kunnen vinden. Het dichtste bij kwam http://www.phpclasses.org/browse/package/2905.html , maar dit script maakt gebruik van een andere server en die pleurt er reclame onder van 48px groot. Heeft iemand toevallig wat liggen?
    http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=navclient&gfns=1&q=php+%2Bhtml+to+pdf

Misschien ziet daar wat tussen?
    pi_54742578
    quote:
    Is je pagina ook echt UTF-8? (Inclusief juiste headers)
    Meestal voldoet iso-8859-15 prima (en geeft minder problemen)
    Ja, die is wel echt UTF-8
      dinsdag 20 november 2007 @ 18:50:03 #12
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_54743775
    It's Time To Shine
    [i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
    pi_54745629
    om maar even te laten weten dat ik er nog ben..
    Amsterdam, stad van hash en coke,
    Waar de vrouwen zich vrouwelijk gedragen..
    En de mannen ook..
    pi_54752091
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 15:30 schreef DaFrenk het volgende:
    2) Hoe kan ik een regel bijvoorbeeld 10.000 keer plakken zonder 10.000 keer op command+v te drukken? :{ Ik werk dus @ Mac OS X met Smultron. Eventueel kan ik ook gebruik maken van Windows als het daar wel mogelijk is.

Schrijf er een fucking scriptje voor? :P Waar heb je het voor nodig? Je kunt in elke willekeurige taal wel met een loopje naar de output of een file een regel wegschrijven.

1
    2
    3
    4
    for ($i=0;$i<10000;$i++)
      {
      echo "Dit is mijn prachtige regel! :D";
      }

Of je doet het in javascript kun je hem gelijk copy pasten naar je bestand.
    "Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
      woensdag 21 november 2007 @ 09:10:35 #15
    18008 hornage
    pi_54754006
    nou, dan repost ik mijn topic hier nog een keer. Sorry, ben echt wanhopig

Ik ben nu al een flinke tijd met een irritant probleem waar ik een aantal maanden terug ook al eens over gepost heb: [PHP]Mac txt bestanden inlezen met php op linux server

Ik heb een website gemaakt waarvan de content via txt files geupdate kan worden.
    Diegene die de website bijhoudt doet dit nu in word vanaf een mac, slaat dit op als unicode txt bestanden en opent hem dan op een windows pc in notepad en slaat het dan als een gewoon txt bestand op zodat de linux server waar de website op draait hem normaal in kan lezen.

Deze tussenstap is uiteraard omslachtig en moest eruit gehaald worden. Ik ben eerst op zoek geweest naar een manier om de txt bestanden in te lezen, maar ik stuitte op allerlei problemen die waarschijnlijk te wijten zijn aan Word for Mac.

Het volgende idee was om maar direct doc. bestanden in te lezen. Dit kan via een COM object, maar dat werkt alleen maar op een windows server, niet op een linux server.

Toen vond ik een class in php die direct plain text uit doc bestanden kan halen. Hier moest ik alleen wel voor betalen. Ik doen dus, ding gedownload, bleek het gecodeerd zijn met Zend Optimizer. Voor Zend Optimizer moet je ook geld betalen. Dat is opzich geen probleem, maar de website is gehost bij XS4All en die hebben dat niet en er is ook geen mogelijk dat zij dat aanschaffen.

Toen ging ik maar bezig om te kijken of ik dan RTF bestanden kan inlezen met PHP. Hierover kan ik alleen dingen vinden die gelijk de hele opmaak meenemen en direct omzetten in HTML, terwijl ik echt alleen maar de plain text nodig heb.

Onderhand ben ik dus freakin radeloos, heb er veels te veel tijd aan besteed en het werkt nog niet.

Heeft iemand misschien een suggestie of idee om dit op te lossen?
    pi_54754052
    quote:
    Op woensdag 21 november 2007 00:33 schreef Dzy het volgende:

[..]

Schrijf er een fucking scriptje voor? Waar heb je het voor nodig? Je kunt in elke willekeurige taal wel met een loopje naar de output of een file een regel wegschrijven.
    [ code verwijderd ]

Of je doet het in javascript kun je hem gelijk copy pasten naar je bestand.
    Of je doet 14 x (Ctrl+A, Ctrl+C, Ctrl+V), dan heb je er 16384
    Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
    | Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
    pi_54755420
    quote:
    Op woensdag 21 november 2007 09:13 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Of je doet 14 x (Ctrl+A, Ctrl+C, Ctrl+V), dan heb je er 16384
    D'oh! Dat is wel heel stom dat ik daar niet aan gedacht heb!

En idd.. een scripte was ook mogelijk geweest Nu voel ik me helemaal een
    Michael Scott: If I were joking, you'd be laughing. Do you look like you're laughing?
    pi_54755795
    Ik heb even een kort vraagje.

Hoe kan ik uit een database het volgende halen met de volgende data

1
    2
    3
    4
    tabel
    - id
    - link id
    - referer

voorbeeld data
    1
    2
    3
    4
    5
    1 1 http://www.google.nl?q=3423982 etc
    2 1 http://www.fok.nl/listtopics/3423
    3 1 http://www.nu.nl/artiekeletc.php?q=3423&id=2&etc=0
    4 1 http://www.nu.nl/artiekeletc.php?q=3423&id=2&etc=1
    5 1 http://www.nu.nl/artiekeletc.php?q=3423&id=2&etc=2

nu wil ik graag alleen de domeinnamen uit de database lezen... is dat mogelijk middels MYSQL alleen?
    The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
    Like trump...
    pi_54755929
    quote:
    Op woensdag 21 november 2007 10:57 schreef Chandler het volgende:
    Ik heb even een kort vraagje.

Hoe kan ik uit een database het volgende halen met de volgende data
    [ code verwijderd ]

voorbeeld data
    [ code verwijderd ]

nu wil ik graag alleen de domeinnamen uit de database lezen... is dat mogelijk middels MYSQL alleen?
    Je kunt door middel van een query de referer uitlezen en vervolgens met behulp van een reguliere expressie het www.domein.tld stuk eruit proberen te halen.
    Everything is possible, the impossible just takes longer.
    pi_54756302
    Correct, dat is geen probleem inderdaad maar aangezien ik veel dezelfde domeinnamen in deze tabel heb staan waar veel ? en & gebruikt worden hoopte ik dat dit middels MySQL zelf kon
    Like trump...
    pi_54756374
    Ik heb nog niet met expressies in MySQL zelf gewerkt, maar kijk hier eens: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/regexp.html
    pi_54756407
    Daar zat ik reeds doorheen te snuffelen maar lijkt wel of het niet geheel mogelijk is tenzij je een expert met regex queries bent
    Like trump...
      woensdag 21 november 2007 @ 11:28:24 #23
    529 twi
    Het lichtje is uit...
    pi_54756443
    Tsja, je kunt ofwel naderhand via een regular expression de domeinnaam eruitvissen, ofwel zorgen dat bij het invoeren van een record dit regexpen al plaatsvindt waarbij je de kale domeinnaam in een nieuwe column van je tabel zet. Dit laatste lijkt mij het gemakkelijkste en het beste voor de resources.
    pi_54756546
    Correct twi, maar ik heb te maken met meerdere profiles! maar dan idd zou ik kunnen werken met distinct om gelijke items er uit te vissen).

Ik zal eens kijken wat de meest logische optie is.
    Like trump...
    pi_54756896
    En dan nog een klein vraagje.

Stel je hebt een array

$x[] = array("x", 32);
    $x[] = array("y", 22);
    $x[] = array("z", 55);

en ik wil alles sorteren op combinatie van het aantal hits? hoe doe ik dat en heb gezocht maar sort (ksort) kon mij niet een bevredigend antwoord geven
    Like trump...
    pi_54756916
    Ik heb eens gekeken naar de MySQL reguliere expressies en het lijkt mij dat je wel een expressie kunt schrijven om iets te zoeken, maar niet om de waarde weer te geven van die expressie precies. Dus dat je wel kunt vinden dat er waarden zijn (en welke precies) die voldoen aan de expressie, maar niet dat je het stuk wat overeenkomt er uit kunt halen zodat je bijvoorbeeld forum.fok.nl uit [PHP/(My)SQL] voor dummies - Deel 52 kunt halen.

Gebaseerd op wat twi zegt kun je bijvoorbeeld voor eenvoudige gebruikersinteractie de gebruiker de volledige URL in laten voeren, en dan doe jij direct voor je invoer in de DB php de url en de parameters scheiden. Dit heeft als voordeel dat je alleen bij invoer een enkel item hoeft te splitsen i.p.v. bij het opvragen de hele lijst moet splitsen/doorzoeken. Het spreekt voor zich dat dat laatste veel meer tijd / resources kost.
      woensdag 21 november 2007 @ 11:46:49 #27
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_54757045
    1
    2
    3
    <?php
    $topic
    ->add(22942"14.gif""TVP");
    ?>
    pi_54757111
    quote:
    Op woensdag 21 november 2007 11:45 schreef Chandler het volgende:
    En dan nog een klein vraagje.

Stel je hebt een array

$x[] = array("x", 32);
    $x[] = array("y", 22);
    $x[] = array("z", 55);

en ik wil alles sorteren op combinatie van het aantal hits? hoe doe ik dat :D en heb gezocht maar sort (ksort) kon mij niet een bevredigend antwoord geven :{
    Ik neem aan dat je bedoelt dat X 32 hits heeft?
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    <?php
    $x 
    = array(
    "x" => 32,
    "y" => 22,
    "z" => 55
    );
    ?>

of
    1
    2
    3
    4
    5
    <?php
    $x
    ["x"] = 32;
    $x["y"] = 22;
    $x["z"] = 55;
    ?>

gebruiken zodat je een simpel array hebt. Gebruik vervolgens
    1
    2
    3
    <?php
    asort
    ($x);
    ?>
    om je array op basis van de getallen te sorteren. Ksort sorteert op keys.

Jouw probleem met de array definitie die je plaatst is dat je een een array creert in een rij van je x-array. Wat jij krijgt is:
    1
    2
    3
    4
    5
    <?php
    $x
    []["x"] = 32;
    $x[]["y"] = 22;
    $x[]["z"] = 55;
    ?>
      woensdag 21 november 2007 @ 11:58:11 #30
    529 twi
    Het lichtje is uit...
    pi_54757228
    1
    2
    3
    <?php
    Parse error
    syntax errorunexpected 'tvp' in /topic/1097499on line 13711122728
    ?>
    pi_54757399
    quote:
    Op woensdag 21 november 2007 11:54 schreef Aquaatje het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je bedoelt dat X 32 hits heeft?
    [ code verwijderd ]

of
    [ code verwijderd ]

gebruiken zodat je een simpel array hebt. Gebruik vervolgens
    [ code verwijderd ]

om je array op basis van de getallen te sorteren. Ksort sorteert op keys.

Jouw probleem met de array definitie die je plaatst is dat je een een array creert in een rij van je x-array. Wat jij krijgt is:
    [ code verwijderd ]
    Correct maar ik wil dus niet sorteren op de key maar op een value

oftewel
    mijn array is bv

$arr[1] = array(x, 6)
    $arr[2] = array(y, 36)
    $arr[3] = array(z, 16)

dan wil ik graag alle resultaten gesorteerd hebben op het nummerieke veld (6, 36, 16)

dan moet de uitkomst dus het volgende zijn.

$arr[2] = array(y, 36)
    $arr[3] = array(z, 16)
    $arr[1] = array(x, 6)

maar kon niet vinden hoe je op het nummerieke veld kon sorteren.
    Like trump...
    pi_54757531
    Waarom wil je een array in een array maken? Want elke $arr[] is ook weer een array. Op die manier krijg je het nooit gesorteerd.

1
    2
    3
    <?php
    asort
    ($arr);
    ?>
    Dit sorteert je array op basis van de value van je array entry. LET OP: dit werkt alleen voor alfanumerieke sortering, niet bij complexe objecten (dus waarbij de value ook een array is of een ander object).
    1
    2
    3
    <?php
    ksort
    ($arr);
    ?>
    Dit sorteert je array op basis van de key van je array entry.

Snap je het verschil tussen jouw array definitie en de mijne die ik eerder postte?
    pi_54758811
    Correct Aquaatje; ik heb idd een wijziging doorgevoerd, en arsort geeft nu de juiste waarden!!
    Like trump...
    pi_54762322
    -never mind-

[ Bericht 93% gewijzigd door DaFrenk op 21-11-2007 16:53:35 ]
      woensdag 21 november 2007 @ 16:06:47 #35
    136730 PiRANiA
    All thinking men are atheists.
    pi_54762605
    quote:
    Op woensdag 21 november 2007 11:58 schreef twi het volgende:

[ code verwijderd ]
    lol
    pi_54763237
    quote:
    Op woensdag 21 november 2007 11:27 schreef Chandler het volgende:
    Daar zat ik reeds doorheen te snuffelen maar lijkt wel of het niet geheel mogelijk is tenzij je een expert met regex queries bent
    Wat is de bedoeling? Ik wil thuis best eens kijken
    pi_54765145
    quote:
    Op woensdag 21 november 2007 16:45 schreef Light het volgende:

[..]

Wat is de bedoeling? Ik wil thuis best eens kijken
    Eingelijk wil ik uit een referer tabel alle domeinen halen plus alle pagina's maar zonder commando's alla ? en & etc.. that's all
    Like trump...
    pi_54765865
    quote:
    Op woensdag 21 november 2007 09:10 schreef hornage het volgende:
    Deze tussenstap is uiteraard omslachtig en moest eruit gehaald worden. Ik ben eerst op zoek geweest naar een manier om de txt bestanden in te lezen, maar ik stuitte op allerlei problemen die waarschijnlijk te wijten zijn aan Word for Mac.
    Waarom kan je vanuit Word niet gewoon als .txt opslaan?
    Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je een probleem met de regeleinden hebt, maar dat lijkt me wel op te lossen
    pi_54766852
    quote:
    Op woensdag 21 november 2007 18:23 schreef Chandler het volgende:

[..]

Eingelijk wil ik uit een referer tabel alle domeinen halen plus alle pagina's maar zonder commando's alla ? en & etc.. that's all :) :D
    Gewoon ff de MySQL manual doorbladeren... vaak kom je wat tegen wat handig uit komt:

1
    2
    SELECT SUBSTRING_INDEX(link, '?', 1) linkbase
    FROM mytable

En dan nog een keer de zelfde functie toepassen om ook het stuk achter het # weg te laten.
    pi_54767474
    Mensen toevallig ervaring met Bigdump?

Ik probeer iets van 80.000 records te 'dumpen', wat goed gaat totdat hij op een gegeven moment zegt:

1Got a packet bigger than 'max_allowed_packet' bytes

Het lijkt mis te gaan als bij record 45.001 moet wegschrijven. Google geeft me wel wat resultaten die het hebben over "mysql --max_allowed_packet=32M" maar dan moet je mySQL starten met die parameter. Is dat iets wat je op de server zelf moet aanpassen?
    pi_54776874
    zet je alle 'records' in apparte inserts of 1 grote insert? dat kan ook nog wel een schelen!
    Like trump...
    pi_54777986
    Allemaal aparte inserts, dus geen extended inserts, dat kan BigDump inderdaad niet splitsen.
    pi_54781481
    Well, het bleek dat er een fout stond in die regel. Een record bevatte een \ die net voor de ' kwam te staan waardoor die regel verneukt werd.

Eerst maar ff de database langslopen.

En het is opgelost. Op 3 plekken stonden wat backslashes die de boel verpesten

[ Bericht 22% gewijzigd door DaFrenk op 22-11-2007 13:55:34 ]
    pi_54822476
    Allemaal, ik heb jullie hulp nodig. Aangezien een van mijn websites laatst offline is geholpen door een grapjas die het leuk vond om steeds maar een bepaald bestand te downloaden wil ik nu een scriptje bouwen die de bandbreedte verbruik per IP gaat controlleren.

Maar nu vraag ik mij af waarop ik het beste kan controlleren.

1. Aantal hits op specifiek bestand in xx tijd
    2. Aantal hits op specifiek bestand met xxx bytes

Of hoe denken jullie dat ik dit het beste kan controlleren
    Like trump...
      zondag 25 november 2007 @ 13:09:59 #45
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_54822628
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 13:01 schreef Chandler het volgende:
    Allemaal, ik heb jullie hulp nodig. Aangezien een van mijn websites laatst offline is geholpen door een grapjas die het leuk vond om steeds maar een bepaald bestand te downloaden wil ik nu een scriptje bouwen die de bandbreedte verbruik per IP gaat controlleren.

Maar nu vraag ik mij af waarop ik het beste kan controlleren.

1. Aantal hits op specifiek bestand in xx tijd
    2. Aantal hits op specifiek bestand met xxx bytes

Of hoe denken jullie dat ik dit het beste kan controlleren
    Ik zou het sowieso niet mogelijk maken om meerdere bestanden tegelijkertijd te downloaden

Verder zou ik kijken naar het aantal downloads van een bestand per ID per een x tijd
    pi_54825176
    Niet echt een PHP vraag, maar misschien hebben jullie een idee

Sinds vorige week staat mijn nieuwe site live, inclusief een errorpagina die mij netjes een mail stuurt met gegevens over de pagina die niet gevonden is. Nu krijg ik daar dus af en toe een mailtje van, vooral vanaf pagina's uit de oude site die nu niet meer bestaan. So far, so good.

Ik krijg ook af en toe een reeks mailtjes van pagina's als /email, /horde_email/ email_readme, /drupal en dergelijke. Ik kan hier op Google niks over vinden, maar het voelt als hack-attempts

Enig idee waar dit vandaan komt, en wat ik hier tegen kan doen?
      zondag 25 november 2007 @ 15:21:27 #47
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_54825295
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 15:17 schreef Xcalibur het volgende:
    Niet echt een PHP vraag, maar misschien hebben jullie een idee

Sinds vorige week staat mijn nieuwe site live, inclusief een errorpagina die mij netjes een mail stuurt met gegevens over de pagina die niet gevonden is. Nu krijg ik daar dus af en toe een mailtje van, vooral vanaf pagina's uit de oude site die nu niet meer bestaan. So far, so good.

Ik krijg ook af en toe een reeks mailtjes van pagina's als /email, /horde_email/ email_readme, /drupal en dergelijke. Ik kan hier op Google niks over vinden, maar het voelt als hack-attempts

Enig idee waar dit vandaan komt, en wat ik hier tegen kan doen?
    Waarschijnlijk bots die proberen die pagina's op te halen, om zo te kijken of er leaks inzitten zodat ze je site kunnen hacken
    pi_54825422
    ja, zoiets vermoed ik ook.... nou is d'r niks te vinden, maar blij ben ik er ook niet mee
    Bovendien word ik gestoord van al die mailtjes

Een referer hebben ze niet, is er een manier om erachter te komen vanaf welk IP-adres ze komen ofzo? Zodat ik die in ieder geval kan blocken?
      zondag 25 november 2007 @ 15:36:38 #49
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_54825639
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 15:27 schreef Xcalibur het volgende:
    ja, zoiets vermoed ik ook.... nou is d'r niks te vinden, maar blij ben ik er ook niet mee
    Bovendien word ik gestoord van al die mailtjes

Een referer hebben ze niet, is er een manier om erachter te komen vanaf welk IP-adres ze komen ofzo? Zodat ik die in ieder geval kan blocken?
    Kun je niet beter je script aanpassen zodat wanneer ze die pagina's bezoeken er geen mailtje gestuurd word?

IP adressen van bots blokkeren lijkt (mij) onbegonnen werk namelijk
    pi_54825658
    nou, tot nu toe zijn het steeds verschillende pagina's geweest, dus dat is net zo hopeloos waarschijnlijk
      zondag 25 november 2007 @ 15:41:46 #51
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_54825745
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 15:37 schreef Xcalibur het volgende:
    nou, tot nu toe zijn het steeds verschillende pagina's geweest, dus dat is net zo hopeloos waarschijnlijk
    Dan errors welke komen van bezoekers zonder referrer niet mailen?
    pi_54826690
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 15:37 schreef Xcalibur het volgende:
    Tegen die hack probes doe je totaal niks, onbegonnen werk en zonde van je tijd want last heb je er toch niet van, tenzij je elke keer een mailtje laat sturen
    Mailtje uitzetten is echt de beste optie dus. Je kan anders ook een statistiekenpakket of log parser gebruiken die kan filteren op error codes. Bijv awstats kan dat, gewoon ff googlen.
    pi_54827576
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 13:09 schreef JortK het volgende:

[..]

Ik zou het sowieso niet mogelijk maken om meerdere bestanden tegelijkertijd te downloaden

Verder zou ik kijken naar het aantal downloads van een bestand per ID per een x tijd
    Probleem is dat downloaden ook bekijken is

En je je moet wel meerdere afbeeldingen kunnen bekijken/ophalen toch?
    Like trump...
      zondag 25 november 2007 @ 16:50:42 #54
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_54827653
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 16:48 schreef Chandler het volgende:

[..]

Probleem is dat downloaden ook bekijken is

En je je moet wel meerdere afbeeldingen kunnen bekijken/ophalen toch?
    Dan moet je de combinatie maken denk ik

Dus wanneer iemand in x tijd meer dan x bytes ophaalt is die waarschijnlijk niet goed bezig
    pi_54832516
    Wat is er niet goed aan deze regex?

1
    2
    3
    <?php
    preg_match
    ('/^(.*?)\,[ ](the|a|de|dr\.|dj\.)$/'$Name$Match);
    ?>

Ik krijg de error : 'Compilation failed: nothing to repeat at offset 5'.
    pi_54833531
    Ik denk dat de combinatie "*?" niet mag. * betekent 0 of meerdere keren, ? betekent 0 of 1 keer. Het vraagteken is dus overbodig.
    pi_54838037
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 20:30 schreef SuperRembo het volgende:
    Ik denk dat de combinatie "*?" niet mag. * betekent 0 of meerdere keren, ? betekent 0 of 1 keer. Het vraagteken is dus overbodig.
    De *? staat voor ungreedy (of reluctant). De quantifier gevolgd door een vraagteken geeft dan aan dat die een geldige pattern moet vinden, maar het liefst een zo kort mogelijke. Om het even aan de hand van een voorbeeld te illustreren :
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    // Greedy
    preg_match('#a(b|a)*a#', 'ababba'); // Matcht 'ababba'

// Reluctant
    preg_match('#(a(b|a)*?a#', 'ababba'); // Matcht 'aba'
    preg_match('#(a(b|a)*?a#', 'abbbabba'); // Matcht 'abbba'

Met betrekking tot de vraag, de pattern is volgens mij gewoon geldig. Is het misschien Replique die dingen raar escapet?
    pi_54838215
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 23:12 schreef autocue het volgende:

[..]

De *? staat voor ungreedy (of reluctant). De quantifier gevolgd door een vraagteken geeft dan aan dat die een geldige pattern moet vinden, maar het liefst een zo kort mogelijke. Om het even aan de hand van een voorbeeld te illustreren :
    Je kunt een pattern ook ungreedy maken met de modifier U:
    1preg_match('#(a(b|a)*a#U', 'ababba'); // Matcht 'aba'
    Dat heeft over het algemeen mijn voorkeur.
    pi_54839437
    quote:
    De *? staat voor ungreedy (of reluctant).
    Ja, natuurlijk. Was ik ff vergeten. Hij is bij deze regexp wel overbodig, want er staat niets in wat een verschil tussen greedy/ungreedy zou maken.
    quote:
    Is het misschien Replique die dingen raar escapet?
    Ik vroem me ook al af of er niet ergens een \ zou zijn weggevallen.
      dinsdag 27 november 2007 @ 11:32:39 #60
    18008 hornage
    pi_54866622
    quote:
    Op woensdag 21 november 2007 19:04 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

Waarom kan je vanuit Word niet gewoon als .txt opslaan?
    Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je een probleem met de regeleinden hebt, maar dat lijkt me wel op te lossen
    Zoals ik al noemde in mijn verhaal of in mijn vorige topic is dit wel mogelijk, alleen er komt een bepaalde encoding overheen die ervoor zorgt dat je meer problemen krijgt dan alleen maar andere line-breaks.

Ik heb het trouwens onderhand draaiend. Ergens voor 6 dollar die word/rtf class kunnen laten decoden. Gelukkig maar.
    Als iemand nog geinteresseerd is om die class te hebben dan moet ie mij maar ff mailen of pm'en. Handige class om te hebben nl.

Nu nog ff andere vraag. op http://www.pi-online.nl/ zie je op de homepage aan de rechterkant een kind of tracker idee staan. Een verticale rechtopstaande div. Ik wil gewoon dat ie altijd beeldvullend is, dus hoogte 100%. Ik heb daar al flink op lopen zoeken, want het schijnt nogal een bekend probleem te zijn.
    Ik heb het nu opgelost door die div gewoon een stevige hoogte te geven, maar nu kan je dus nog een stuk naar beneden scrollen zonder dat daar wat staat.

Iemand misschien een oplossing hiervoor?

Let trouwens niet op de site met frames. Ik kwam er ook pas ergens in het midden in toen dat allemaal al gemaakt was.
    pi_54869636
    Vraagje;

Ik wil bestellingen van een bepaalde website opslaan op een nieuwe methode.

Nu kwak ik de gehele bestelling in tekst (zoals deze per email verzonden wordt) in een database, maar nu wil ik bepaalde waarden anders gaan opslaan. En ik vroeg mij het volgende af.

Kan ik een tabel zowel gebruiken voor nummerieke als tekstuele gegevens of is het handiger om deze tabellen te splitsen (nummeriek en teksten (text) in een appart tabel)

Of zou ik dit tabel voor beide waarden kunnen gebruiken? (met 2 mogelijk te vullen velden 1 nummeriek, 1 tekst plus een veld om aan te geven welk veld gevuld is)
    Like trump...
      dinsdag 27 november 2007 @ 14:26:25 #62
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_54869724
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 14:22 schreef Chandler het volgende:
    Vraagje;

Nu kwak ik de gehele bestelling in tekst (zoals deze per email verzonden wordt) in een database, maar nu wil ik bepaalde waarden anders gaan opslaan. En ik vroeg mij het volgende af.

Kan ik een tabel zowel gebruiken voor nummerieke als tekstuele gegevens of is het handiger om deze tabellen te splitsen (nummeriek en teksten (text) in een appart tabel)

Of zou ik dit tabel voor beide waarden kunnen gebruiken? (met 2 mogelijk te vullen velden 1 nummeriek, 1 tekst plus een veld om aan te geven welk veld gevuld is)
    Je kunt de boel toch gewoon in gescheiden kollomen gooien in je tabel
    pi_54869797
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 14:22 schreef Chandler het volgende:
    Vraagje;

Waarom zou je dat willen splitsen? Zet het lekker in 1 tabel, zorg er alleen voor dat je database genormaliseerd is.
    pi_54870149
    Klopt jullie hebben gelijk, maar deze bestelling is bestelling anders, daar kan ik natuurlijk moeilijk de database op aanpassen! (per type bestelling) en daarom leek het mij handiger om bepaalde gegevens anders te verwerken!
    Like trump...
      dinsdag 27 november 2007 @ 15:01:02 #65
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_54870365
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 14:49 schreef Chandler het volgende:
    Klopt jullie hebben gelijk, maar deze bestelling is bestelling anders, daar kan ik natuurlijk moeilijk de database op aanpassen! (per type bestelling) en daarom leek het mij handiger om bepaalde gegevens anders te verwerken!
    Ik snap niet wat je nu helemaal bedoeld
    pi_54871570
    je bent echt vrij onsamenhangend
    pi_54871891
    nu ik het terug lees idd

Maar om even iets duidelijker te zijn:

Ik sla nu mijn bestellingen op in Plain text in de database (plaintext bevat: alle produkten, kenmerken, klant gegevens etc, je moet het zien als een 'factuur')

Nu wil ik in de toekomst deze bestellingen ook op een andere manieren benaderen dus leek het mij handig om bepaalde gegevens van de bestelling op te slaan in apparte tabellen bv;

produkten, kenmerken, klantgegevens

Aangezien ik deze nu in plaintext in de database heb zitten moet ik met regex de produkten, kenmerken en dergelijke zaken uit de tekst filteren, en zou het dus gemakkelijker zijn als ik in de nieuwe opzet, zonder al deze regexjes het zelfde weer kan genereren in bijvoorbeeld een nieuw type factuur of met nieuwe benamingen!

Hopelijk is dit duidelijker!
    Like trump...
    pi_54871990
    Je moet goed kijken naar hoe je facturen in elkaar zitten en daar je datamodel op aanpassen. Als je bijv producten hebt met een willekeurig aantal kenmerken maak je een producten tabel met velden ID, klantID, naam etc, en bijv een product_kenmerken tabel met velden productID, naam, waarde. Daarnaast uiteraard een klanten tabel.
    pi_54872575
    Maak inderdaad een duidelijk ontwerp van je systeem. Identificeer alle objecten en vertaal die in zinnige tabellen.

Je hebt bijvoorbeeld een order. Een order heeft orderregels waarin de producten, het aantal en de prijs in staan. De order is gekocht door een klant. Dat soort dingen. Let wel op dat de gegevens die in een order staan niet mogen veranderen als je die later terug wilt kijken. Dus zet bijvoorbeeld de productprijs in de orderregel erbij voor het geval de prijs van het product verandert.

Bouw daarnaast gewoon iets wat een factuur genereerd in bijv. HTML of PDF formaat. Als je dan iets wijzigt, is je factuur ook altijd meteen bijgewerkt.
    pi_54877936
    quote:

[..]

[ code verwijderd ]

Met betrekking tot de vraag, de pattern is volgens mij gewoon geldig. Is het misschien Replique die dingen raar escapet?
    Ik heb het opgelost.

1
    2
    3
    <?php
    preg_match
    ('/^(.*?)\, [ ](the|a|de|dr\.|dj\.)$/i'$Name$Match)
    ?>

heb ik nu staan. Wat het probleem was weet ik niet precies, maar het werkt en kan ik verder met het projectje.
    pi_54893929
    Hum,

Om mij niet bekende reden worden op mn server PHP foutmeldingen weer ge'echo'ed. Zie ik ineens dat een lege "get" hetvolgende geeft:

Notice: Undefined index: titel in /var/www/vhosts/pestforum.nl/httpdocs/index.php on line 7

Hoe dat te verhelpen?

Dit gebeurt op redelijk wat plekken overigens. En die gets "moeten" leeg zijn, omdat dit is hoe de pagina wordt aangeroepen. Get leeg? Default pagina. Get gevuld? item ophalen wat wordt aangevraagd..
    La derecha oprime, la izquierda libera
    pi_54894126
    Controleer of een var ingesteld is met IsSet(). Bij een array kun je zo bijvoorbeeld zien of een index bestaat. Als ie bestaat gebruik je em, anders niet. Dan ben je van die notice af.
    pi_54894588
    werkt Thnx!
    pi_54894884
    Werkt toch niet helemaal. Ik heb nu onderstaand, maar hij vindt ze altijd leeg, ook al staat er wat in :P

1
    2
    3
    4
    <?php
    if (isset($_GET['i']))  {$item $_GET['i'];}
    if (isset(
    $_GET['zoek']))  {$zoek $_GET['zoek'];}
    ?>
      woensdag 28 november 2007 @ 16:08:45 #75
    136730 PiRANiA
    All thinking men are atheists.
    pi_54895661
    quote:
    Op woensdag 28 november 2007 15:39 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
    Werkt toch niet helemaal. Ik heb nu onderstaand, maar hij vindt ze altijd leeg, ook al staat er wat in
    [ code verwijderd ]
    $_GET[$i]
    niet $_GET['$i']
    pi_54899589
    Je kunt nog beter dit doen; dan is de variabel zo ie zo gebruikt.

1
    2
    3
    <?php
    $item 
    = (isSet($_GET['i']) ? $_GET['i'] : "");
    ?>

uit het hoofd hé
    Like trump...
    pi_54901201
    fuckie...
    Like trump...
    pi_54913972
    Ik heb een beetje een kip-ei probleem met het checken van een variabele...

Ik controleer alle input met een set functies, die bepalen of een veld leeg mag zijn, alleen numeriek, etc. Ik gooi dus een $_POST variabele in die functie. Als deze variabele niet bestaat krijg ik dus een notice, maar ik check pas OF hij bestaat IN de functie....

Nou kan ik wel een isset om de functie aanroep heenzetten, maar dat vind ik niet mooi
    Kan ik dit oplossen?
      donderdag 29 november 2007 @ 15:15:12 #79
    18008 hornage
    pi_54920654
    Ik heb in delphi een aardig ingewikkelde encoding en decode functie staan.
    Nu moet ik in korte termijn ditzelfde kunnen in php.
    Herschrijven is een beetje teveel werk schat ik zo in, maar is het ook mogelijk om dit via een dll bestand te doen die php kan benaderen?

Ik had al gezien dat dit met COM wel mogelijk, maar dan moet php op een windows server draaien en dat is het niet geval. FFI moet dan ook mogelijk zijn, maar ik snap eerlijk gezegd niet precies wat er op de flink verouderde site daarvan staat over hoe je het kan gebruiken.

Iemand tips of ideeën?

[ Bericht 0% gewijzigd door hornage op 29-11-2007 15:22:38 ]
    pi_54925359
    Stel dat ik in de database een veld "media type" heb waarin zo'n 50 unieke types staan (zoals CD, LP enz.). Nu wil ik wanneer ik die types ga weergeven op de site i.p.v. tekst een afbeelding neerzetten. Dus als het type CD is dan moet hij /images/cd.gif weergeven. Hoe kan ik dit op een nette en efficiënte manier oplossen? 50 if-statements lijkt me een beetje onhandig.

Zelf zat ik te denken aan een array met alle types en de bijbehorende afbeeldingen. Maar hoe maak ik zoiets aan en hoe haal ik dat er weer uit? Hij moet dus die array doorzoeken naar het media-type en vervolgens de afbeelding die erbij hoort terug geven zodat ik die kan echo'en.
    pi_54925590
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 10:13 schreef Xcalibur het volgende:
    Ik heb een beetje een kip-ei probleem met het checken van een variabele...

Ik controleer alle input met een set functies, die bepalen of een veld leeg mag zijn, alleen numeriek, etc. Ik gooi dus een $_POST variabele in die functie. Als deze variabele niet bestaat krijg ik dus een notice, maar ik check pas OF hij bestaat IN de functie....

Nou kan ik wel een isset om de functie aanroep heenzetten, maar dat vind ik niet mooi
    Kan ik dit oplossen?
    Je hoeft toch alleen de key aan die functie door te geven? $_POST is super-global, dus die heb je ook tot je beschikking binnen de functie.
    pi_54926305
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 18:50 schreef DaFrenk het volgende:
    Stel dat ik in de database een veld &quot;media type&quot; heb waarin zo'n 50 unieke types staan (zoals CD, LP enz.). Nu wil ik wanneer ik die types ga weergeven op de site i.p.v. tekst een afbeelding neerzetten. Dus als het type CD is dan moet hij /images/cd.gif weergeven. Hoe kan ik dit op een nette en efficiënte manier oplossen? 50 if-statements lijkt me een beetje onhandig.

Zelf zat ik te denken aan een array met alle types en de bijbehorende afbeeldingen. Maar hoe maak ik zoiets aan en hoe haal ik dat er weer uit? Hij moet dus die array doorzoeken naar het media-type en vervolgens de afbeelding die erbij hoort terug geven zodat ik die kan echo'en.
    over de 50 if: Dat kun je makkelijk met een switch

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    <?php
    switch($typ)
    {
       case 
    'lp' :

$img 'lp.gif';
         break;

case 
    'cd' :

$img 'cd.gif';
         break;

default :

$img 'default.gif';
        break;
    }
    $imgurl 'path/to/images/'.$img;
    ?>

En het doorzoeken van een array is niet zo heel moeilijk. Als je de key weet is het een kwestie van $array['key'];
    pi_54926587
    quote:
    Op woensdag 28 november 2007 18:35 schreef Chandler het volgende:
    Je kunt nog beter dit doen; dan is de variabel zo ie zo gebruikt.
    [ code verwijderd ]

uit het hoofd hé
    Waarom die tweede s met een hoofdletter? Overigens vind ik het wel een beetje raar dat die functie geen is_set heet. Aangezien een hoop functies wel met is_ beginnen, zoals is_numeric, is_null enzovoorts.
    pi_54926679
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 19:25 schreef super-muffin het volgende:

[..]

over de 50 if: Dat kun je makkelijk met een switch
    [ code verwijderd ]

En het doorzoeken van een array is niet zo heel moeilijk. Als je de key weet is het een kwestie van $array['key'];

Je kunt beter een array aanmaken met bv het volgende

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    <?php
    $arr 
    = array("cd" => "cd.gif""lp" => "lp.gif"etcetcetc);

if (
    in_array("cd"$arr))
    {

$img $arr["cd"];
    }
    else
    {

$img "standaard.jpg";
    }
    ?>

dit is maar een opzetje, maar scheelt heel veel IF's
    Like trump...
      donderdag 29 november 2007 @ 19:41:37 #85
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_54926781
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 19:38 schreef Chandler het volgende:

[..]

[ code verwijderd ]

of een extra kolom maken in je database met daarin "type.gif" en die ook gewoon in je loop gooien
    It's Time To Shine
    [i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
    pi_54927012
    quote:

[..]

[ code verwijderd ]

Wat is daar makkelijker aan?

En in een switch zitten helemaal geen if's
    pi_54927828
    Bedankt! Ze klinken allebei veelbelovend! Ga eens wat proberen! In de database opnemen is geen optie in dit geval.
    pi_54929386
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 19:49 schreef super-muffin het volgende:

Wat is daar makkelijker aan?
    De array met de mapping van type naar plaatje kan je in een config bestandje zetten. Dan kan je de mapping wijzigen zonder echt in de code te knoeien.
    pi_54929616
    quote:

[..]

:N

[ code verwijderd ]

Om hem dynamisch te maken moet ik dan zoiets doen?

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    <?php
    $arr = array("cd" => "cd.gif", "lp" => "lp.gif", etcetcetc);

if (in_array($row['MEDIA'] , $arr))
    {
        $img = $arr[$row['MEDIA']];
    }
    else
    {
         $img = "standaard.jpg";
    }
    ?>

Dus "cd" vervangen door het dynamische $row?
      donderdag 29 november 2007 @ 22:34:37 #90
    85514 ralfie
    !Yvan eht nioj
    pi_54932404
    1
    2
    3
    <?php
    $img 
    = ( file_exists$row['media'].'.gif' ) ? $row['media'] : 'default'  ) . '.gif';
    ?>

Zoooo, hoef je alleen maar de plaatjes te uploaden van de media die je wil en klaar is DaFrenk. Niks geen gezeik met arrays, en simpel dingen toevoegen of verwijderen. Wel iets trager als je dit honderden keren gaat doen op elke pagina, maar het is wel lekker simpel. En daar hou ik van

tevens tvp
    pi_54932531
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 22:34 schreef ralfie het volgende:

[ code verwijderd ]

Zoooo, hoef je alleen maar de plaatjes te uploaden van de media die je wil en klaar is DaFrenk. Niks geen gezeik met arrays, en simpel dingen toevoegen of verwijderen. Wel iets trager als je dit honderden keren gaat doen op elke pagina, maar het is wel lekker simpel. En daar hou ik van

tevens tvp
    Interessante oplossing! Inderdaad doodsimpel! Even kijken of dat compatible is met alle media types die ik heb.

Bedankt!
    pi_54938731
    @ralfie; maar dan zorg je weer voor onnodig harddisk gebruik. Zou eerder gaan voor een array ipv file_exists
    Like trump...
    pi_54940519
    Ik denk dat ik die methode van Ralfie ga gebruiken voor iets anders, namelijk het weergeven van een vlaggetje voor de land van herkomst. Aangezien er daarvan maar één op een pagina staat hoeft hij niet overdreven veel te controleren.

Voor het media type ga ik toch eens kijken naar de array. Want het probleem is voornamelijk dat er wat speciale tekens in zitten. Zoals " (als in inch) en een : , al weet ik ook niet hoe een array daar mee om gaat. Maar om het in een bestandsnaam te gebruiken lijkt me sowieso niet goed gaan.
    pi_54941206
    @DaFrenk, arrays zullen daar niet echt veel problemen mee hebben hoor

Even iets anders van mijn kant, voor de SQL experts

Ik heb een tabel met alle maal gegevens

tabel:
    titel - naam - gegeven

voorbeeld data
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    kees - jaar - 1980
    kees - maand - 2
    kees - dag  - 3
    kees - stad - groningen
    kees - land - NL
    erik - jaar - 1988
    erik - maand - 3
    erik - dag - 12
    erik - stad - Amsterdam
    erik - land - NL
    mark - jaar - 1977
    mark - maand - 12
    mark - dag - 22
    mark - stad - Antwerpen
    mark - land - BE

nu wil ik met een query uit deze database alle plaatsnamen halen uit Nederland (NL)

Ik heb getract met een left join query alle namen te pakken waar een property land in zit met de value NL en daarna met distinct de steden er uit te halen, maar dit werkte niet.

voorbeeld:
    1
    2
    3
    4
    5
    SELECT distinct(database.value)
    FROM database
    LEFT JOIN database d ON d.naam = database.naam
    WHERE d.property = 'land' AND d.value = 'NL' AND database.property = 'stad'
    GROUP BY database.value

maar helaas kreeg ik 0 resultaten wat doe ik fout?

[ Bericht 1% gewijzigd door Chandler op 30-11-2007 11:01:28 (NL ipv nl) ]
    Like trump...
      vrijdag 30 november 2007 @ 11:11:58 #95
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_54941445
    Je vraag is me een beetje onduidelijk Chandler, maar wellicht dat je hier wat aan hebt:

1
    2
    3
    4
    SELECT database.value
    FROM database db1, database db2
    WHERE db1.naam = 'land' AND db2.naam = 'stad' AND db1.titel = db2.titel AND db1.naam = 'NL'
    GROUP BY database.value 

Die distinct is trouwens overbodig als je dezelfde waarde al in je GROUP BY hebt staan ;)

En ik ga ervanuit dat database.value gelijk is aan db2.gegeven :)
    pi_54941907
    Jort, dat werkte niet.

Ik heb net weer een LEFT JOIN geprobeerd maar kwam weer heel wat buitenlandse woonplaatsen tegen

1
    2
    3
    4
    5
    SELECT db1.value
    FROM db1
    LEFT JOIN db1 D on D.naam = db1.naam
    WHERE D.property = 'land' AND D.value = 'nl' AND db1.property = 'woonplaats'
    GROUP by db1.value

Like trump...
    pi_54941958
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    SELECT DISTINCT(gegeven)
    FROM gegevens
    WHERE naam = 'stad'
    AND titel IN (
    SELECT DISTINCT(titel)
    FROM gegevens
    WHERE naam = 'land' AND gegeven = 'NL'
    )

Zoiets?
      vrijdag 30 november 2007 @ 11:39:47 #98
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_54942030
    quote:
    Op vrijdag 30 november 2007 11:33 schreef Chandler het volgende:
    Jort, dat werkte niet.

Ik heb net weer een LEFT JOIN geprobeerd maar kwam weer heel wat buitenlandse woonplaatsen tegen
    [ code verwijderd ]

Je moet geen left join hebben maar je moet dezelfde tabel twee keer aan elkaar joinen en in de WHERE zeggen dat je van de ene alleen het land wil zien, en van de anders alleen de stad
    pi_54944439
    quote:
    Op vrijdag 30 november 2007 11:36 schreef Aquaatje het volgende:

[ code verwijderd ]

Zoiets?
    Ik kan helaas geen select in een query gebruiken *(geen query in queries)*
    quote:
    Op vrijdag 30 november 2007 11:39 schreef JortK het volgende:
    Je moet geen left join hebben maar je moet dezelfde tabel twee keer aan elkaar joinen en in de WHERE zeggen dat je van de ene alleen het land wil zien, en van de anders alleen de stad
    Dat heb ik dus geprobeerd, maar het stomme is dat ik dan nog buitenlandse plaatsen krijg
    Like trump...
      vrijdag 30 november 2007 @ 13:29:29 #100
    529 twi
    Het lichtje is uit...
    pi_54944593
    Het is je vraag niet, maar waarom gebruik je in hemelsnaam zo'n constructie voor je database-tabel, in plaats van gewoon de naam en een aantal extra kolommen voor elk gegeven?

Of is dit slechts een fictieve tabel om je probleem te benadrukken?
    pi_54945205
    quote:
    Op vrijdag 30 november 2007 13:24 schreef Chandler het volgende:
    Ik kan helaas geen select in een query gebruiken *(geen query in queries)*
    Wat voor oud brak mormel gebruik je als server dat je geen nesting kunt toepassen? o|O

1
    2
    3
    SELECT DISTINCT(b.gegeven)
    FROM gegevens a LEFT JOIN gegevens b ON a.titel = b.titel
    WHERE a.naam = 'land' AND a.gegeven = 'NL' AND b.naam = 'stad'

Deze dan?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')