De oogst van afgelopen week ofzo:
Shoot 'Em Up (2007, VS, Michael Davis)Standaard actiefilm met van die semi-stoere, hippe oneliners. Maar het bevat iig meer dan genoeg actie en is niet zo'n actiefilm, die voor de meerderheid bestaat uit gezannik.
Clive Owen doet heel erg een herhaling van zijn rol in Sin City. Paul Giamatti is zo miscast, dat het geniaal is. Waarom zou de hoofdschurk niet eens een type Giamattie kunnen zijn. En Monica Belluci, tja je moet wat als babe op leeftijd.
cijfer: 7
The Ten (2007, VS, David Wain)Een stel komische sketches over de Tien geboden met o.a. Winona Ryder die verliefd wordt op een buikspreekpop; twee buurmannen die een wedloop doen in wie de meeste MRIscans kan kopen; Gretchen Mol die een passionele verhouding met Jezus Christus aangaat in Mexico; twee zwarte jongens, die er achter komen dat hun vader Schwarzenegger was en Oliver Platt als Schwarzenegger-look-a-like de rol als vader op zich neemt. Maar hoogtepunt is een animatie over een drugsdealende neushoorn. Dit alles aan elkaar gepraat door Paul Rudd, die een relatie heeft met Famke Janssen, maar vreemd gaat met Jessica Alba.
cijfer: 6.5
Surf's Up (2007, VS, Ash Brannon &Chris Buck)Deze animatie onderscheid zich van de rest door de verfrissende documentaire stijl waarin het verhaal verteld wordt. Maar verder is het ook gewoon een grappig filmpje met leuke karakters. Wat mij betreft is dit de winnaar dit jaar in de animatiecompetie, (die toch elkaar jaar plaats vindt tussen de grote Amerikaanse animatiestudio's) en niet Ratatouille.
cijfer: 7.5
Mr. Brooks (2007, VS, Bruce A. Evans)Een schijnbaar doodnormale saaie zakenman leidt een geheim dubbelleven als de perfecte seriemoordenaar. Die wordt geblackmaild door een ooggetuige om hem de knoopjes van het vak te leren. Terwijl detective Demi Moore hem op de hielen lijkt te zitten.
Het was erg aangenaam om Kevin Costner weer eens in een fatsoenlijke rol te zien. William Hurt was goed als het schizofrene slechte geweten. Wat op deze manier goed in beeld werd gebracht. Waarom we Demi Moore ook niet meer vaak in films zien, is me ook weer duidelijk.
Eastern Promises (2007, VK, David Cronenberg)Cronenberg gaat verder met de weg die hij met History of Violence is ingeslagen. De film zit weer vol onderhuidse spanning en dreiging, die in de fenomenale scene in de sauna tot uitbarsten komt. Op de altijd charmante Noami Watts is niks aan te merken. De rol is zelfs iets te klein voor haar acteerkunsten. De beste gangsterbaas van het jaar wordt niet neergezet door Denzel Washington, maar door Armin Mueller-Stahl. Maar het is natuurlijk vooral de Viggo Mortensen show. Die hiermeer het hele LOTR image en alle twijfel over zijn acteerkunsten van zich afschudt.
cijfer: 8.5
Dazed and Confused (1993, VS, Richard Linklater)Ik kan altijd wel genieten van college-/highschool films. En omdat het een Linklater is, stijgen de dialogen en karakters boven de middelmaat van dit soort films uit. Vooral de ingreep om de film te richten op eerste- en laatstejaars, zorgt ervoor dat je toch een soort van karakterontwikkeling (of gebrek eraan) van jaren krijgt, terwijl de film zich afspeelt in één dag.
cijfer: 8
Rescue Dawn (2006, VS, Werner Herzog)Christian Bale bewijst weer eens van absolute topklasse te zijn.
De film kwam imo echter iets te snel op gang. Voordat je een band had opgebouwd met Dieter, was die al neergestort en gevangen genomen. Maar verder was het allemaal heel indrukwekkend wat er gebeurde. En tijdens de prachtige eindscene moest ik een traantje wegpinken.
cijfer: 8.5
Little Dieter Needs to Fly (1997, VK, Werner Herzog)De "echte wereld" is toch weer imponerender dan een film daarover. Doordat je in deze docu meer te weten komt over de achtergrond van Dieter, krijg je meer een band met hem. Waardoor de stukken in Loas afreist om zijn gevangschap na te spelen extra emotioneel worden. Verder bevat de docu natuurlijk de standaarddocu trucjes van de camera net iets langer laten draaien na een interview e.d.
cijfer: 9
Good Luck Chuck (2007, VS, Mark Helfrich)Het pluspunt: er zit een vrachtwagenlading lekkere vrouwen in. Maar verder is er weinig goeds te vermelden. De hoofdpersoon is het type, dat je liever bruut afgeslacht ziet worden in een horrorfilm. De grappen zijn voorspelbaarder dan het weer in de Sahara. Jessica Alba zien komisch proberen te doen is ongeveer even zielig als het kijken naar een verzuipende puppy.
cijfer: 3.5
Shrek the Third (2007, VS, Chris Miller)Een heel erg been there-done that gevoel bekroop me tijdens de film. Bovendien was die gewoon niet grappig. De enige keer dat ik moest lachen was toen Pinocchio probeerde niet te liegen. De twee komische en fanfavoriete sidekicks worden gereduceerd tot nutteloos achtergrondbehang. Waarbij het beste wat men kan verzinnen een persoonsverwisseling is. Volgens mij had niemand behalve de geldlustige producers zin in deze film.
cijfer: 4.5
Fido (2006, VS, Andrew Currie)Deze komedie geeft ons antwoord op de vraag, die in Day of The Dead (en later in Resident Evil: Extinction) gesteld werd. Wat als we zombies konden temmen? Dat is dus gelukt via het bedrijf Zomcorb. Die zombies hebben gereduceerd tot handige hulpjes en een gehoorzame werknemers. Timmy en zijn familie heeft ook zo'n zombie. De eenzame en gepeste Timmy krijgt een band met zijn zombievriendje, Fido. Maar als Fido per ongeluk de buurvrouw bijt, is het hek van de dam.
Leuke film, die lekker de spot drijft met het ideale jaren '50 Amerika. Het doet daarin heel erg aan het geslaagde Pleasantville denken. Daarnaast is het ook een parodie op de "jongentje met huisdier"-films Carrie-Anne Moss lijkt een nieuw niche als lekkere huisvrouw gevonden te hebben.
Hostel: Part II (2007, VS, Eli Roth)Nadat deel 1 op zijn zachts gezegd tegenviel, had ik niet al te grote verwachtingen voor deel twee. En misschien heeft dat deze film gedeeltelijk gered. Want ik zal maar meteen met de deur in huis vallen, ik vond hem beter dan deel 1.
Dit keer geen urenlange saaie intro met feestende Amerikanen. Maar de film is vanaf het begin spannend, waarbij iedereen verdacht is. Dat dat begin voor een groot deel een herhaling qua opzet is van deel 1met dit keer vrouwen ipv jongens, klopt imho juist verhaaltechnisch. Waarom zou zo'n martelbedrijf op eens hele andere vangsttechnieken gebruiken? Verder zorgt het er ook voor dat omdat wij als kijker wel weten wat er gaat gebeuren, dat de film spannend wordt.
Maar waar Eli Roth zich vooral mee onderscheid, is door het gezichtspunt dit keer ook te verplaatsen naar de klanten van het martelaarsbedrijf. Nadat de meisjes binnen zijn gekomen in het hostel, zien we in een montage hoe verschillende rijkelui bieden op de meisjes. De winaars zijn uiteindelijk twee nieuwelingen, de stoere Todd en zijn schuchterigere broertje Stuart. Die gedurende de film ook gevolgd worden.
Na het zien van deel 1 en vooraf aan deel 2 had ik nooit gedacht, dat ik het zou zeggen, maar als Roth deze lijn vast houdt ben ik wel benieuwd naar zijn volgende werk.
cijfer: 6
Nightbreed (1990, VS, Clive Barker)Horrorsprookje voor volwassenen, waarbij het ene monster er nog grotesker uit ziet dan de andere met een "moorlustige monsters zijn lief, geciviliseerde mens is het echte monster" moraal.
cijfer: 6
Death at a Funeral (2007, VK, Frank Oz)Erg komische film over een begrafenis, waar van alles misgaat. Absolute hoogtepunt is Alan Tudyk als de verlegen Simon op LSD. Indiefilm favoriete midget, Peter Dinklage, komt ook opdraven.
Performance (1970, VK, Donald Cammell&Nicolas Roeg)Een gangsterhulp, Chas, moet vluchten voor de politie en zijn baas en vindt onderdak in een huis waar de excentrieke Turner (Mick Jagger) met twee vrouwen woont. De film begon best aardig. Maar als Chas bij Turner komt bestaat de film voor 90% uit nutteloos gezwam in de ruimte. Misschien was de film toendertijd controversieel en vernieuwend, nu niet meer.
cijfer: 5.5
Total Recall (1990, VS, Paul Verhoeven)Ik was vergeten hoe slecht het acteerwerk van Schwarzenegger is. Maar verder weer zo'n erg geslaagde, goede scifi actiefilm a.d.h.v. een Philip K. Dick verhaal.
cijfer: 8
[ Bericht 0% gewijzigd door Lonewolf2003 op 10-12-2007 19:15:43 ]