abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 19 november 2007 @ 21:13:56 #1
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_54724978
zou ik het nog kunnen

ctrl+v
“Help, ik wil een digitale camera, maar ik weet niet wat ik moet kopen…. “

Het probleem is dat iedereen iets anders wil. De één wil perfecte kwaliteit, de tweede lekker compact, en de derde wil op 100 meter diepte nog kunnen fotograferen. En soms weten de vragers zelf niet eens wat ze precies willen Dit lijstje kan daar ook bij helpen.

Budget:
- Wat mag de camera kosten, inclusief alles.
Houdt er rekening mee dat je naast de camera, geheugenkaartje, accu/oplaadbare batterijen nodig hebt, en een tasje vaak ook handig kan zijn, zeker bij de wat grotere camera’s.
- Bij D-SLR camera’s moet je ook nog lenzen hebben.

Formaat:
Wil je een compactcamera, of een digitale SLR met alles erop en eraan? Om het makkelijk te maken deel ik het even op in 4 segmenten:

• Micro camera: Makkelijk meenemen, past meestal in een broekzak, maar meestal beperkt in mogelijkheden. Modellen als de Canon Ixus serie.

• Compact camera: Ligt wat fijner in de hand als de micro’s hierboven, past niet fijn in een broekzak, maar een jaszak moet lukken. Heeft vaker wat meer opties. Modellen als de Canon Powershot A*** reeks.

• SLR-achtig: Camera’s met een flinke vaste lens, en die qua opties niet onderdoen aan een Digitale Spiegelreflex. Modellen als de Canon G series, Fuji Finepix S9500.

• D-SLR bodies: het echte fotogeweld, keuze uit vele lenzen, grote tassen, en nog meer accessoires. Modellen als de Canon 350D 400D 30D 5D, Nikon D50, D70 D200 enz.

Doel:
    Wat ga je fotograferen? Feesten, sport, landschappen, portretten, macro of huis- tuin- en keuken- foto’s? Schrijf in het kort op wat je wil fotograferen.

De fotograaf:
    is het doos open en fotograferen, en de handleiding komt nooit uit de doos, Of kan je in je slaap de handleiding citeren? Met andere woorden, wat voor fotograaf ben jij?

Huidige camera:
    Als je al een camera hebt, vertel dan even welke, en wat de tekortkomingen zijn, maar ook wat er wel aan bevalt.

Welke camera’s twijfel je over:
    Als je zelf al een basiskeuze gemaakt hebt, vermeldt ze dan hier, en waarom je tussen die modellen twijfelt.

Bijzondere eisen:
    Als je camera aan bijzondere eisen moet voldoen, die hierboven nog niet genoemd zijn, mag je dat hier vermelden. Denk eens aan dingen als: Specifiek wel/geen accu, ik heb al een terabyte aan Compact flash of 'Moet schoonmoeder met de mond dicht kunnen fotograferen'

Dus even op een rijtje: (dit lijstje even in je post plakken: )

Budget:
    Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body
    Doel:
    Fotograaf:
    Huidige camera:
    Bijzonderheden:

Vorige delen:
    [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe fotocamera vinden, deel 9
    [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe fotocamera vinden, deel 8
    [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe fotocamera vinden, deel 7
    [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe fotocamera vinden, deel 6
    [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe camera te vinden, deel 5
    [CENTRAAL] Wie helpt mij een nieuwe camera te vinden? 4
    [CENTRAAL] Wie helpt mij een nieuwe camera te vinden? 3

Ja, ik kan het nog maar niet verder vertellen

Wat vooraf ging
    quote:
    Op maandag 19 november 2007 20:28 schreef sinemet het volgende:
    Maar wat vinden jullie nou van de Panasonic DMC FZ50? Is t een beetje een goeie camera voor een beginner?
    en
    quote:
    Op maandag 19 november 2007 21:07 had Ouwesok daarop het volgende te melden vlak voor het topic in het slot viel:

[..]

Als je een beetje door het woud van instellingen heen kunt kijken zou ik niet weten waarom je niet met zo'n ding zou kunnen starten. Je kunt altijd kiezen hoeveel je de camera zelf laat beslissen en hoeveel je zelf wilt doen en in dat opzicht wijkt 'de grote Pany' niet af van alle andere camera's.
    Welk eventueel probleem verwacht je zelf
    Speel door

[ Bericht 12% gewijzigd door Ouwesok op 19-11-2007 21:25:32 ]
  • Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      maandag 19 november 2007 @ 21:39:03 #2
    84215 sinemet
    Never give up hope....
    pi_54725797
    Ik verwacht niet echt een probleem, maar vind t erg moeilijk kiezen als beginneling. Vandaar ook de vraag of jullie misschiens wat ervaringen hadden met deze camera.
    pi_54726040
    Sinemet: Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar van de camera's van dit type (bridge camera, prosumer compact) is de FZ50 waarschijnlijk degene die qua mogelijkheden en bediening het dichtst bij een spiegelreflex in de buurt komt. Dat maakt hem voor een beginner die serieus met fotografie aan de slag wil erg geschikt. Ik hoorde overigens een paar maanden geleden al geruchten over een opvolger die in aantocht zou zijn, misschien kun je even uitzoeken of daar al meer over bekend is. Ik zal je verder even verwijzen naar de Flickr-gallery van iemand die met de FZ50 al heel wat indrukwekkende foto's heeft gemaakt, zodat je kunt zien wat de mogelijkheden zoal zijn: http://www.flickr.com/search/?q=fz50&w=23683071%40N00
    pi_54728713
    Mijn vraag uit het oude topic:
    quote:
    Ik heb gister een dag met een Canon 1Ds Mark II mogen fotograferen, en ben helemaal verliefd geworden op die camera. Wat een kleuren! Wat een resolutie! Wat een gebruiksgemak! Echt een heerlijke camera om mee te werken. Nu ben ik maar een hobbyist, en heb ik geen duizenden euro's rondslingeren, dus weet ik dat deze camera voor mij geen realistische optie is. Maar de 5D wordt ook steeds goedkoper, en dat lijkt mij zo op het eerste gezicht best een goede tweede keus. Heeft iemand ervaring met deze camera? En ligt deze camera qua gebruik en beeldkwaliteit dichter bij de 1Ds of bij de 30D?
    Ik heb nu een Pentax K10D met een Sigma 17-70 lens, waar ik over het algemeen erg tevreden over ben, maar die ik gister toch vrijwel niet gebruikte, omdat de 1Ds zoveel lekkerder werkte en tóch meer mogelijkheden bood. Kan ik dit met een 5D benaderen, of moet ik tevreden zijn met mijn K10D en die kit uitbreiden?
      Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 19 november 2007 @ 23:49:29 #5
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54729323
    quote:
    Op maandag 19 november 2007 23:25 schreef Dalai_Lama het volgende:
    Mijn vraag uit het oude topic:
    [..]

Ik heb nu een Pentax K10D met een Sigma 17-70 lens, waar ik over het algemeen erg tevreden over ben, maar die ik gister toch vrijwel niet gebruikte, omdat de 1Ds zoveel lekkerder werkte en tóch meer mogelijkheden bood. Kan ik dit met een 5D benaderen, of moet ik tevreden zijn met mijn K10D en die kit uitbreiden?
    Even de vraag destilleren: Wat verwacht je meer van een fullframe dan van een APS-C

Dat hangt dus helemaal van je fotografische menu af oftewel wat fotografeer je en wat vergt dat van je camera. Heeft dat op dit moment nog de status 'ik fotografeer alles wat los en vast zit', wees dan heel blij me je K10D en leer daarmee gewoon je voorkeuren kennen.
    Datzelfde geldt ook wanneer natuurfotografie je dingetje is, met name voor supertele en macrofotografie is de APS-C-sensor te kenschetsen als 'de verlosser'.
    Gaat je voorkeur echter de kant op van veel studiowerk of architektuur (of ander groothoekgebonden vermaak), dan zou een fullframe een punt van overwegen kunnen worden. Groothoeken doen het op fullframe (of gewoon ouwerwets op kleinbeeldfilm) toch stukken lekkerder dan de wel sterk ingekorte APS-C-lensjes.
    Bedenk voor de ommezwaai wel dat zelfs met de huidige prijzen je voor één 5D een stuk of drie K10D's verslijt, en zo beroerd is een APS-C nou ook weer niet
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      dinsdag 20 november 2007 @ 06:01:40 #6
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_54731292
    Budget: 250-300 EUR

Formaat: Micro / compact
    Nu is het niet zo dat ie van mij zo klein moet zijn zodat ie makkelijk in een de broekzak van een pantalon pas, maar echt groot (grotere modellen uit de Powershot serie) is in mijn geval niet handig. Ik woon op dit moment in Zuid-Amerika, en als lange Nederlandse slungel met overduidelijk een camera op zak ben je dan gewoon een makkelijk doelwit. Ik zou me ook niet op mijn gemak voelen hier met een grote camera.

Doel: All-round fotografie (sportwedstrijden, architectuur, landschappen). Ik vind het belangrijk om toch redelijke mooie vergezichten te kunnen schieten.

Fotograaf: Ik ben niet te beroerd om de handleiding open te slaan om het maximale uit het apparaat te hebben, maar gebruikersgemak is ook niet onbelangrijk.

Huidige camera:
    Canon Ixus V2. Gekocht in 2002 geloof ik, maar uiteindelijk toch echt gestorven. Wat ik fijn vond aan de camera was z'n gebruikersgemak en compactheid. Minpunten waren de matige kwaliteit foto's die je er mee kon schieten en t lullig 8MB(!) geheugenkaartje dat je erbij kreeg (toen was geheugen nog duur). Ander nadeel waren de fletse kleuren die r uit het apparaatje kwamen.

Tot nu toe heb ik een beetje zitten zoeken naar verschillende modellen, en vooral de Canon Powershot A720 IS komt er goed uit. In Nederland zo tussen de 250 te koop, hier in Argentinië helaas pas vanaf 330 euro

Bijzonderheden:
    Ik zou graaf foto's in 16:9 kunnen maken.
    Liever batterijen dan accu.

[ Bericht 9% gewijzigd door reem op 20-11-2007 07:16:55 ]
    [b]@RemiLehmann[/b]
    pi_54732994
    quote:
    Op maandag 19 november 2007 23:49 schreef Ouwesok het volgende:
    Even de vraag destilleren: Wat verwacht je meer van een fullframe dan van een APS-C
    Meer kwaliteit, al gaat het me niet alleen om de sensor, maar ook om de camera. Toen ik eenmaal een tijdje geschoten had met de 1Ds, voelde mij K10D aan als een stukje speelgoed, zo klein en licht was dat ding opeens. Ik heb dus liever een forse camera die lekker in de hand ligt. Daarnaast waren het vooral kleine verschillen die in het voordeel van de 1Ds lagen.
    quote:
    Dat hangt dus helemaal van je fotografische menu af oftewel wat fotografeer je en wat vergt dat van je camera. Heeft dat op dit moment nog de status 'ik fotografeer alles wat los en vast zit', wees dan heel blij me je K10D en leer daarmee gewoon je voorkeuren kennen.
    Datzelfde geldt ook wanneer natuurfotografie je dingetje is, met name voor supertele en macrofotografie is de APS-C-sensor te kenschetsen als 'de verlosser'.
    Gaat je voorkeur echter de kant op van veel studiowerk of architektuur (of ander groothoekgebonden vermaak), dan zou een fullframe een punt van overwegen kunnen worden. Groothoeken doen het op fullframe (of gewoon ouwerwets op kleinbeeldfilm) toch stukken lekkerder dan de wel sterk ingekorte APS-C-lensjes.
    Ik wil toch meer in de studio fotograferen. Achitectuur niet echt, maar studio vind ik wel erg leuk om te doen. Ik wil dan vooral zo groot en zo scherp mogelijk, zodat ik een hoop vrijheid heb met nabewerken.
    quote:
    Bedenk voor de ommezwaai wel dat zelfs met de huidige prijzen je voor één 5D een stuk of drie K10D's verslijt, en zo beroerd is een APS-C nou ook weer niet
    Dat weet ik, en over het algemeen ben ik ook zeer tevreden over mijn Pentax, maar ik heb toch het gevoel dat ik nét iets tekort kom. Eigenlijk wil ik gewoon de camera met de beste beeldkwaliteit buiten het professionele (E3000,- +) segment, en het liefst eentje met een forse, handzame body en ergonomisch meu.
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 20 november 2007 @ 11:03:28 #8
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54734239
    Helder en zo her en der begrijpelijk
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 10:01 schreef Dalai_Lama het volgende:
    maar ik heb toch het gevoel dat ik nét iets tekort kom.
    Laat ik je een kleinigheid verraden: dat gevoel zal blijven en dat is gezond. Minstens net zo gezond als eerst eens in alle ernst en eerlijkheid te onderzoeken wat je met die K10D nou eigenlijk allemaal ontbeert, zeker wanneer fotografie niet een substantiele bron van inkomsten is. Je kan je zo ongeveer de schuldsanering inkopen aan mogelijkheden en toch nog steeds het gevoel hebben dat je nét iets tekort komt.
    tot zover de filosofische benadering
    quote:
    Eigenlijk wil ik gewoon de camera met de beste beeldkwaliteit buiten het professionele (E3000,- +) segment, en het liefst eentje met een forse, handzame body en ergonomisch meu.
    Ook al in de begroting meegenomen wat dat impliceert voor je lenzen Wil je fullframe tot op de bodem genieten dan vergt dat nogal wat van het glas dat je er voor gooit, zeker wanneer je nogal aan automatiek gehecht bent. Ook hier geldt weer dat je met een camerabody min of meer een soort blote barbiepop koopt en in dit geval een barbiepop met een nogal dure smaak qua kleding
    zelf zou ik niet te beroerd zijn om mijn J9 op zo'n ding te adapteren op risico van gedonder met de lenzenpolitie
    pi_54734766
    Dit wordt niets. Ik kan de 'ikwilhetikwilhetikwilhetikwilhetikwilhetikwilhet' op kilometers afstand horen. Ouwesok kan zeggen wat ie wil, maar Dalai_Lama (je naamgever is het tegenbeeld van materialisme btw) gaat een FF camera kopen. Binnen een half jaar. En Sok gaat gelijk krijgen: het gevoel iets te missen gaat daar niet van weg. Maar dat zal D_L niet kunnen en willen toegeven, zelfs niet aan zichzelf. Dit verschijnsel staat ook wel bekend als cognitieve dissonantie.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_54734876
    @reem: het wordt lastig adviseren zonder de Argentijnse prijsniveaus te kennen. In het algemeen kan ik wel stellen dat de grote merken in dit segment allemaal fatsoenlijke camera's maken, maar of je daar nou veel aan hebt? Richt je vizier eens op Fuji of Olympus, die hebben vaak net wat betaalbaardere modellen, zonder dat je aan kwaliteit hoeft in te leveren tov bijv Nikon en Canon.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 20 november 2007 @ 11:50:24 #11
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54735260
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 11:28 schreef Vliegvrager het volgende:
    Dit wordt niets. Ik kan de 'ikwilhetikwilhetikwilhetikwilhetikwilhetikwilhet' op kilometers afstand horen. Ouwesok kan zeggen wat ie wil, maar Dalai_Lama (je naamgever is het tegenbeeld van materialisme btw) gaat een FF camera kopen. Binnen een half jaar. En Sok gaat gelijk krijgen: het gevoel iets te missen gaat daar niet van weg. Maar dat zal D_L niet kunnen en willen toegeven, zelfs niet aan zichzelf. Dit verschijnsel staat ook wel bekend als cognitieve dissonantie.
    Even vooropgesteld en vóór de verkeerde conclusie: Ik zeg niet dat ie het niet moet doen. Ik roep hooguit op tot een beetje nuchter nadenken, een EOS 5D wordt weliswaar goedkoper maar zit nog steeds op het prijsniveau 'bepaald geen kattedrek', waarin je je eigenlijk geen miskoop wilt riskeren en waarbij 'te zwaar gekocht' ook min of meer een vorm van een miskoop is. Als pro verdien je zo'n apparaat terug, schrijft hem af en beperkt het verlies tot een minimum of zet het om in winst, als hobbyist zit je met gebakken peren.
    Vandaar ook de tip om eerst eens zo'n K10D te verslijten, bij een eventuele overstap naar fullframe weet je het volle frame dan tenminste ook te benutten. Daarna is het alleen nog maar smeken dat er dan niet een of andere smeerlap zo handig is om je een H3D in je handen te duwen.
    pi_54739014
    Pentax heeft altijd de traditie gehad van compact bouwen. Dat is een bedrijfsfilosofie. Voor die Filosofie is de K10D een erg forse camera. Ik vindt 'm ook wel lekker aanvoelen maar groter moet ie voor mij niet worden (transportprobleem). Het is dus relatief hoe groot een camera moet zijn.
    pi_54740632
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 11:28 schreef Vliegvrager het volgende:
    Wow, we krijgen psychologie op Fok! Natuurlijk heb je wel enigzins gelijk. Het is net als een dagje achter het stuur mogen zitten van een Ferrari en vervolgens wat missen als je in jeeigen auto'tje stapt. Nu ben ik niet onrealistisch, en was mijn vraag oprecht. Ik ben benieuwd of de 5D echt kan meekomen met de andere fullframe camera's, of dat het gewoon een 30D met een fullframe sensor is, en of fullframe wel écht beter is.

Daarbij heb ik niemand horen zeggen dat ik die extra euro's beter kan investeren in betere lenzen, en naar welke lenzen ik in dat geval moet kijken. Want ik ben ook wel zo snugger dat ik begrijp dat betere lenzen een betere beeldkwaliteit bieden, én dat ik het probleem m'n camera 'groter' kan maken met een grip.

Dus, nee, je hebt geen gelijk als je zegt dat ik per se een fullframe camera wil, en dat ik de vraag simpelweg gesteld heb om extra bevestiging te krijgen. Ik wil mijn goede ervaring met de 1Ds ook niet evenaren, maar wel zo goed mogelijk benaderen. Of dat met de 5D of de K10D is (of met bv een 300D) maakt mij niet uit. Ik wil gewoon weten welke kit -dus camera+lens- de beste kwaliteit biedt binnen een betaalbaar budget (ca. 2500-3000 euro). Ik wil best high end glas op m'n Pentax doen want, zoals ik al zei, dat vind ik persoonlijk een geweldige camera. Maar dan wil ik wel weten óf en in hoeverre ik dan achteruit ga. Het is niet zo dat ik hoe dan ook fullframe moet hebben.

Dus, mijn vraag opnieuw: wat is de best mogelijke combinatie voor studiofotografie? Ik wil ivm nabewerking zo groot en scherp mogelijke foto's.
    pi_54740699
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 11:03 schreef Ouwesok het volgende:
    Laat ik je een kleinigheid verraden: dat gevoel zal blijven en dat is gezond. Minstens net zo gezond als eerst eens in alle ernst en eerlijkheid te onderzoeken wat je met die K10D nou eigenlijk allemaal ontbeert, zeker wanneer fotografie niet een substantiele bron van inkomsten is. Je kan je zo ongeveer de schuldsanering inkopen aan mogelijkheden en toch nog steeds het gevoel hebben dat je nét iets tekort komt.
    tot zover de filosofische benadering]
    Met een grip is de K10D niet veel kleiner/lichter meer, dus dat is makkelijk op te lossen. Ik weet alleen vrij weinig van welke lenzen op de Pentax het best zijn.
    pi_54741257
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 16:13 schreef Dalai_Lama het volgende:

Dus, mijn vraag opnieuw: wat is de best mogelijke combinatie voor studiofotografie? Ik wil ivm nabewerking zo groot en scherp mogelijke foto's.
    Voor studio? Dan is de meerwaarde van FF beperkt. Echt groothoek zul je in een studio toch niet snel doen. Ook de ruisgvoeligheid speelt in de studio niet echt een rol. Blijven over bediening en opties, en Megapixels. Op dat gebied (deels smaak natuurlijk) geldt heel simpel: een duurdere camera kan meer en biedt (vaak) ook meer megapixels. Dan is het nog de afweging of dat meer waard is. Dat is persoonlijk. Als ik alleen of voornamelijk studiowerk zou doen, zou ik investeren in licht en een beetje in glas, en lekker met mijn oude 300D blijven schieten. Geen enkele dSLR komt in mijn ogen tekort onder de ideale omstandigheden van een studio. Maar he, als je de 12 MP van de 5D heel belangrijk vindt, kan dat voor jou natuurlijk heel anders liggen.

Tot slot de scherpte. Dat is een kwestie van lenzen. Omdat je in de studio vrijwel altijd goed licht zult hebben, kun je het daar ook vrij simpel houden. De eenvoudige kitlenzen uit de starterskit maken prima foto's onder studio-omstandigheden. Wil je het nog iets beter, koop dan een paar eenvoudige primes [35-50-85 is een mooie combi voor modellenwerk met een APS-C, voor FF heb je het dan over 50-85-135]. Denk voor productfotografie aan een 35, 50 of 60macro en 100macro. Ook al schiet je nooit macro, de scherpte van macro primes is ideaal voor productfotografie.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_54741499
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 16:17 schreef Dalai_Lama het volgende:

[..]

Met een grip is de K10D niet veel kleiner/lichter meer, dus dat is makkelijk op te lossen. Ik weet alleen vrij weinig van welke lenzen op de Pentax het best zijn.
    De 'oude' full-frame limited lenzen. Daar betaal je dan ook voor, iets van 700-1000 Euro per lens. Dit zijn primes. 77mm o.a., ideaal voor portretten.
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 20 november 2007 @ 17:13:43 #17
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54741559
    quote:

Met wat je nu hebt ga ik je een hele maffe suggestie doen.

Vergeet dat hele fullframe gedoe eerst eens, een setje waarmee je alle voordelen van fullframe benut kost je minstens 6k¤ *(camera/aanhangspul/lenzen), je bent dan al met je derde spiegelreflex in minder dan geen tijd bezig en zult ook die niet leren kennen voor inderdaad die smeerlap je die Hassy H3D in handen drukt om je zelfbeeld weer omver te duwen

Koop voor die K10D eens een gewone Pentax 1.7/50mm (of van mijn part een 1.4)en probeer daar nou eens het uiterste uit te halen, je zal zien dat je dan nog wel een paar weken zoet bent.
    Eventueel doe je dat nog eens dunnetjes over met een andere fraaie portretlens en gewoon weer die K10D.
    Kijk voor de grap ook eens wat anderen met die K10D presteren, en wanneer er wat op af te dingen valt, of dat iets te maken heeft met de afmetingen van de sensor.
    APS-C is een prachtformaatje om mee te hobby'en, met goed glas erop heb je zat reserves in huis om er meer dan fatsoenlijk studiowerk te maken.
    Heb je eenmaal die K10D in de studio versleten, dan gaan we het nog wel eens over fullframe hebben
    pi_54741685
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 17:10 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

De 'oude' full-frame limited lenzen. Daar betaal je dan ook voor, iets van 700-1000 Euro per lens. Dit zijn primes. 77mm o.a., ideaal voor portretten.
    Ik ken die lenzen niet, maar is dat vergelijkbaar met de L-lenzen van Canon? Dan vraag ik me namelijk af of het de investering waard is. Natuurlijk zijn die lenzen beter, en steviger gebouwd en lichtsterker etc. De vraag is alleen of je in studiofotografie het verschil wel terugziet in de foto. Als ik bij Canon (ja, dat ken ik nou eenmaal) kijk naar het verschil tussen de 35/2 en de 35/1.4L, dan is die laatste een veel betere lens. Maar op een studiofoto zul je toch verdomde goed moeten kijken om dat verschil eruit te kunnen halen. Als je dan weet dat de L ongeveer 5 keer zo duur is...
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_54741729
    Als het om studiofotografie gaat en je wilt iets in ergonomie teruggaan in de tijd zou ik de 1.7/77 onvaanvaardbaar duur vinden tov. de Jupiter 9.
    pi_54742510
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 16:55 schreef Vliegvrager het volgende:
    Voor studio? Dan is de meerwaarde van FF beperkt. Echt groothoek zul je in een studio toch niet snel doen. Ook de ruisgvoeligheid speelt in de studio niet echt een rol. Blijven over bediening en opties, en Megapixels. Op dat gebied (deels smaak natuurlijk) geldt heel simpel: een duurdere camera kan meer en biedt (vaak) ook meer megapixels. Dan is het nog de afweging of dat meer waard is. Dat is persoonlijk. Als ik alleen of voornamelijk studiowerk zou doen, zou ik investeren in licht en een beetje in glas, en lekker met mijn oude 300D blijven schieten. Geen enkele dSLR komt in mijn ogen tekort onder de ideale omstandigheden van een studio. Maar he, als je de 12 MP van de 5D heel belangrijk vindt, kan dat voor jou natuurlijk heel anders liggen.
    Neuh, die 2MP extra doet et em niet voor mij. Ik was alleen benieuwd in hoeverre de grootte van de sensor invloed had op de beeldkwaliteit, maar dat valt dus te verwaarlozen?
    quote:
    Tot slot de scherpte. Dat is een kwestie van lenzen. Omdat je in de studio vrijwel altijd goed licht zult hebben, kun je het daar ook vrij simpel houden. De eenvoudige kitlenzen uit de starterskit maken prima foto's onder studio-omstandigheden. Wil je het nog iets beter, koop dan een paar eenvoudige primes [35-50-85 is een mooie combi voor modellenwerk met een APS-C, voor FF heb je het dan over 50-85-135]. Denk voor productfotografie aan een 35, 50 of 60macro en 100macro. Ook al schiet je nooit macro, de scherpte van macro primes is ideaal voor productfotografie.
    Ik ben eerlijk gezegd niet zo'n fan van primes, al zijn ze scherper. Zijn er ook goede zoomlenzen die qua scherpte niet te veel afwijken?
      dinsdag 20 november 2007 @ 18:30:54 #21
    84215 sinemet
    Never give up hope....
    pi_54743324
    quote:
    Op maandag 19 november 2007 21:47 schreef dvr het volgende:
    Sinemet: Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar van de camera's van dit type (bridge camera, prosumer compact) is de FZ50 waarschijnlijk degene die qua mogelijkheden en bediening het dichtst bij een spiegelreflex in de buurt komt. Dat maakt hem voor een beginner die serieus met fotografie aan de slag wil erg geschikt. Ik hoorde overigens een paar maanden geleden al geruchten over een opvolger die in aantocht zou zijn, misschien kun je even uitzoeken of daar al meer over bekend is. Ik zal je verder even verwijzen naar de Flickr-gallery van iemand die met de FZ50 al heel wat indrukwekkende foto's heeft gemaakt, zodat je kunt zien wat de mogelijkheden zoal zijn: http://www.flickr.com/search/?q=fz50&w=23683071%40N00
    WOW, die foto's zijn allemaal met de FZ50 gemaakt? DIe zijn mooi zeg.
    pi_54743339
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 17:56 schreef Dalai_Lama het volgende:

[..]

Neuh, die 2MP extra doet et em niet voor mij. Ik was alleen benieuwd in hoeverre de grootte van de sensor invloed had op de beeldkwaliteit, maar dat valt dus te verwaarlozen?
    De grootte van de sensor heeft wel wat invloed, maar vooral op de ruisgevoeligheid. Onder de perfecte studio-omstandigheden is ruis hoe dan ook niet aan de orde.
    quote:
    Ik ben eerlijk gezegd niet zo'n fan van primes, al zijn ze scherper. Zijn er ook goede zoomlenzen die qua scherpte niet te veel afwijken?
    Ja hoor, zeker bij goed licht is dat geen punt. Afgestopt zijn vrijwel alle lenzen vrij goed, en de betere zooms benaderen de scherpte van de primes wel. Ben alleen niet zo thuis in Pentaxt lenzen.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 20 november 2007 @ 18:56:05 #23
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54743917
    quote:
    Kijk, en dan vraag ik me dus ineens af of je serieus fullframe overweegt of dat het een gevalletje foolframe betreft. Je wilt uit uiterste aan kwaliteit en scherpte en wilt dat bereiken met wat bij onze zuiderburen wordt aangeduid als de bodem van een confituurpot waar je uitgerekend met Pentax toegang hebt tot de meest fraaie kwaliteitslenzen (zowel oud als nieuw)
    pi_54744353
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 18:56 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Kijk, en dan vraag ik me dus ineens af of je serieus fullframe overweegt of dat het een gevalletje foolframe betreft. Je wilt uit uiterste aan kwaliteit en scherpte en wilt dat bereiken met wat bij onze zuiderburen wordt aangeduid als de bodem van een confituurpot waar je uitgerekend met Pentax toegang hebt tot de meest fraaie kwaliteitslenzen (zowel oud als nieuw)
    Mooie beeldspraak, maar ms een tikkie over the top: Voor het bedrag van een 5D (of de helft ervan) moet je bij meneer Pentax toch wel een zoomlensje kunnen kopen dat de kwaliteit van een prime onder ideale omstandigheden weet te benaderen?
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_54744662
    quote:

Ik wil gewoon weten welke kit -dus camera+lens- de beste kwaliteit biedt binnen een betaalbaar budget (ca. 2500-3000 euro).
    Als je 2500 euro kwijt wilt en een moderne camera wilt die lekker stevig in de hand ligt, een met de 5D vergelijkbare resolutie heeft, met een uitstekende zoomlens voor studiowerk komt, live view voor statief-, macro- en portretwerk heeft, 4 aparte flitsgroepen kan aansturen, dan ligt binnenkort de Olympus E-3 kit met 12-60mm Zuiko lens (24-120mm eq.) in de winkel. Hij heeft eng-snelle en accurate autofocus, 3 stops beeldstabilisatie, 5 frames per seconde, mogelijkheid om vanaf je PC te bedienen, en je kunt er desgewenst ook in regen- en zandstormen mee fotograferen. Later uitbreiden met pittig geprijsde toplenzen (Zuiko/Leica) behoort tot de mogelijkheden. Het is wel het tegenovergestelde van fullframe, want Olympus werkt met sensoren die zelfs nog iets kleiner zijn dan APS-C. Tot 800 iso levert dat echter geen problemen op, en 1600 is vaak nog aanvaardbaar.

Je kunt trouwens ook de resolutie van je huidige camera bijna verdubbelen door meerdere shots van dezelfde scene te nemen, en er met PhotoAcute een high-res beeld van te breien.
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 20 november 2007 @ 19:31:42 #26
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54744701
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 19:16 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Mooie beeldspraak, maar ms een tikkie over the top: Voor het bedrag van een 5D (of de helft ervan) moet je bij meneer Pentax toch wel een zoomlensje kunnen kopen dat de kwaliteit van een prime onder ideale omstandigheden weet te benaderen?
    Absoluut Pentax heeft een aanbod dat niet in grootte uitblinkt maar waar weinig concessies zijn gedaan. Goed spul dus.

Maar als je toch leuke dingen in de studio wilt doen is het nog veel handiger om zo'n good-old 1.7/50 te kopen voor een paar losse tientjes die zo ontzettend goed is dat er simpelweg geen zoomding langszij komt. Die zijn optimum haalt daar waar bij die zoemlens de matige volle opening zit en die op een APS-C-sensor een hoekje van pakweg 280 haalt, ideaal voor portretjes dus.
    en nee, ik ga niet berekenen hoeveel ouwe 50mm's je koopt voor een halve EOS5D
    pi_54744715
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 18:30 schreef sinemet het volgende:

WOW, die foto's zijn allemaal met de FZ50 gemaakt? DIe zijn mooi zeg.
    Ja, maar het is wel van iemand die weet wat 'ie doet en die er echt voor gaat zitten. En ik vermoed dat er voor iedere geslaagde foto van een torretje of vlieg zeker twintig foto's de prullenbak zijn ingegaan
    pi_54745585
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 19:31 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Absoluut Pentax heeft een aanbod dat niet in grootte uitblinkt maar waar weinig concessies zijn gedaan. Goed spul dus.

Maar als je toch leuke dingen in de studio wilt doen is het nog veel handiger om zo'n good-old 1.7/50 te kopen voor een paar losse tientjes die zo ontzettend goed is dat er simpelweg geen zoomding langszij komt. Die zijn optimum haalt daar waar bij die zoemlens de matige volle opening zit en die op een APS-C-sensor een hoekje van pakweg 280 haalt, ideaal voor portretjes dus.
    Je hoeft mij niet te overtuigen van de superioriteit van primes En dat meneer Pentax die ook goed kan maken, neem ik blind van je aan.
    quote:
    en nee, ik ga niet berekenen hoeveel ouwe 50mm's je koopt voor een halve EOS5D
    Daar hoopte ik stilletjes wel een beetje op
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_54746815
    quote:
    Ik kan niet met zooms werken. Van daar dat ik geen ervaring heb met Pentax zoomlenzen. Wel met primes.
      woensdag 21 november 2007 @ 08:01:32 #30
    14509 reem
    pi_54753361
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 11:34 schreef Vliegvrager het volgende:
    @reem: het wordt lastig adviseren zonder de Argentijnse prijsniveaus te kennen. In het algemeen kan ik wel stellen dat de grote merken in dit segment allemaal fatsoenlijke camera's maken, maar of je daar nou veel aan hebt? Richt je vizier eens op Fuji of Olympus, die hebben vaak net wat betaalbaardere modellen, zonder dat je aan kwaliteit hoeft in te leveren tov bijv Nikon en Canon.
    Bedankt voor je reply! Je moet gewoon denken: Nederlands prijs +15%.= Argentijnse prijs, Fuji heb ik hier trouwens nog niet gezien!
    [b]@RemiLehmann[/b]
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 21 november 2007 @ 13:46:26 #31
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54759597
    quote:
    Op woensdag 21 november 2007 08:01 schreef reem het volgende:

[..]

Bedankt voor je reply! Je moet gewoon denken: Nederlands prijs +15%.= Argentijnse prijs, Fuji heb ik hier trouwens nog niet gezien!
    Over dat berovingsgevaar, geldt dat alleen camera's die 'hot' zijn of geldt dat alles dat maar een schijn van kostbaarheid over zich heeft

ooit had ik bijvoorbeeld een autoradio die zo weinig 'hot' was dat ie bij een inbraak eruit gerukt en na constatering van merk en type weer netjes teruggeschoven werd, het loszittende frontje maakte me op de inbraak attent

Mocht het in de gevarenzone alleen 'hot items' betreffen, dan is een goeie camera van gisteren misschien een optie. Even ter illustratie: een Canon S3IS was een jaar geleden een loeisnelle camera, is dat nog steeds, maar wel van vorig jaar
      woensdag 21 november 2007 @ 17:13:14 #32
    14509 reem
    pi_54763625
    Alles wat eens schijn van kostbaarheid over zich heen heeft.
    [b]@RemiLehmann[/b]
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 21 november 2007 @ 17:25:52 #33
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54763930
    quote:
    Op woensdag 21 november 2007 17:13 schreef reem het volgende:
    Alles wat eens schijn van kostbaarheid over zich heen heeft.
    Da's minder

Al eens naar de hedendaagse Ixussen gekeken Zijn kleine alleskunnertjes die erg klein wegpakken.
    pi_54786037
    Hey mensen,
    ik zit te twijfelen tussen 2 merken want ik heb een nieuwe camera nodig.
    Mijn vorige camera was nog heel oldskool 1 megapixel dus ik moet gewoon een nieuwe!

Ik twijvel tussen een HP:
    http://www.dixons.nl/De_o(...)#extendeddescription
    En een Sony:
    http://www.dixons.nl/De_o(...)7084240/default.aspx

Of weet iemand nog een betere camera in deze prijsklasse?
    Dit, is, mijn, staat van bewustzijn
    pi_54790189
    Dit, is, mijn, staat van bewustzijn
    pi_54790357
    Dat is snel

Maar goede keuze idd. Sony maakt prima camera's ook in dat ultrakleine segment. Van de HP zou ik dat eigenlijk niet eens weten.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_54801066
    Ik wel zelf ook eens wat vragen.

Ik overweeg de aanschaf van een analoge camera. Nou heb ik twee opties:

1. Een analoge Canon EOS. Voordeel is dat ik daar de lenzen van mijn digitale EOS (voorzover geschikt voor fullframe) op kan zetten.
    2. een type waarvan veel goedkope lenzen te koop zijn.

Wat is wijsheid, en in geval 2, welk merk/type zou dat moeten zijn?

(optie 3 is mijn 30 jaar oude camera weer in gebruik nemen, dan moet ik even langs de fotozaak om te kijken wat voor glas daar op past. Het is een duistere el-cheapo cloon, ws gebaseerd op Pentax, maar dat zou ik na moeten laten kijken).
    Mijn DeviantART gallery
    ,
      Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 23 november 2007 @ 14:38:14 #38
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54801936
    quote:
    Op vrijdag 23 november 2007 13:55 schreef Vliegvrager het volgende:
    Ik wel zelf ook eens wat vragen.

Ik overweeg de aanschaf van een analoge camera. Nou heb ik twee opties:

1. Een analoge Canon EOS. Voordeel is dat ik daar de lenzen van mijn digitale EOS (voorzover geschikt voor fullframe) op kan zetten.
    2. een type waarvan veel goedkope lenzen te koop zijn.

Wat is wijsheid, en in geval 2, welk merk/type zou dat moeten zijn?

(optie 3 is mijn 30 jaar oude camera weer in gebruik nemen, dan moet ik even langs de fotozaak om te kijken wat voor glas daar op past. Het is een duistere el-cheapo cloon, ws gebaseerd op Pentax, maar dat zou ik na moeten laten kijken).
    Je kunt het ook op de omgekeerde manier aanvliegen. Kijk eens rond waar het leukste goeie en toch goedkope glas op past, en koop de bijbehorende camera. Iets zegt me dat je bij een van de volgende merken uitkomt:
    - Pentax
    -Olympus
    - Nikon (MF-glas kost relatief weinig momenteel)

Overigens is een flimpjesEOS ook best een leuke methode voor de gelegenheidsfullframer. Voor de prijzen van hele fraaie filmpjesEOSsen hoef je het niet te laten

Als we toch allemaal vragen gaan stellen: Noem mij eens een goeie reden om geen flitser van Sigma voor een digitale reflex te kopen
    pi_54803651
    quote:
    Op vrijdag 23 november 2007 14:38 schreef Ouwesok het volgende:

Als we toch allemaal vragen gaan stellen: Noem mij eens een goeie reden om geen flitser van Sigma voor een digitale reflex te kopen

• Sigma has poor service, short life of electronics. No lock at 45 degrees. missfires sometimes when red charge light is on.
  • 45 degrees would be nice, the battery door is a bit naff and the mount is a tad bit "snap-like".
  • Needs a 45 degree tilt angle.
  • None!
  • About a month after the 1 year warrrenty ran out it died. After reading the other reviews this seems to happen too often
  • no 45 degree angle (how rediculous is that?) - NOTHING between 0 and 60, extremely cheap build, oversize makes it easy to break, slow zoom (locks you out of taking photo while it zooms)

Nog meer nadelen en ook de voordelen.
  • Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_54803716
    quote:
    Op vrijdag 23 november 2007 14:38 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Je kunt het ook op de omgekeerde manier aanvliegen. Kijk eens rond waar het leukste goeie en toch goedkope glas op past, en koop de bijbehorende camera. Iets zegt me dat je bij een van de volgende merken uitkomt:
    - Pentax
    -Olympus
    - Nikon (MF-glas kost relatief weinig momenteel)
    Ja, juist, dat was mijn optie 2 toch? Ikwist er alleen geen merken/types bij. Dus dank daarvoor alvast
    quote:
    Overigens is een flimpjesEOS ook best een leuke methode voor de gelegenheidsfullframer. Voor de prijzen van hele fraaie filmpjesEOSsen hoef je het niet te laten
    en dat was dus mijn optie 1, maar wat is er nou slimmer?

t zal 3 wel worden trouwens, ik kan toch geen afstand doen van t oude ding
    Mijn DeviantART gallery
    ,
      Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 23 november 2007 @ 16:27:05 #41
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54804273
    quote:
    Op vrijdag 23 november 2007 16:01 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Ja, juist, dat was mijn optie 2 toch? Ikwist er alleen geen merken/types bij. Dus dank daarvoor alvast
    [..]

en dat was dus mijn optie 1, maar wat is er nou slimmer?

t zal 3 wel worden trouwens, ik kan toch geen afstand doen van t oude ding
    Gemeten aan de prijzen die er momenteel voor leuke filmpjesreflexen gevraagd worden is het zelfs nog een optie om zowel 1, 2 als 3 te doen. Er gaat toch niks boven keuze in het leven (kost alleen nogal wat ruimte)
    pi_54804930
    Als je toch voor Canon gaat zou ik een echte mechanische nemen zoals de AE-1. Erg mooi in zwart Geen afgeragde natuurlijk, en ik zou voor de zekerheid toch de sluiter even laten nakijken om te zien of de tijden nog kloppen.
    pi_54805102
    Een beetje knappe M42 camera koop je inclusief een aantal goede lenzen voor een Euro of 100. Ik vrees dat je daar geen filmpjes EOS voor krijgt. Je kunt natuurlijk ook hier op fok navragen wie er een setje te leen heeft. Er verstoft hier nogal veel .
    pi_54808039
    Budget: 50 euro
    Formaat: Analoog / SLR
    Doel: foto's voor cursus maken, beetje spelen met instellingen
    Huidige camera: Fuji S5600, en Minolta Dynax 300si (wel SLR, maar automatisch)

Kan ik bij rommelmarkten aan de camera zien of het om een SLR gaat, en dan ook instelbaar ?
    Sappig !!
    pi_54811576
    quote:
    Op vrijdag 23 november 2007 16:59 schreef dvr het volgende:
    Als je toch voor Canon gaat zou ik een echte mechanische nemen zoals de AE-1. Erg mooi in zwart Geen afgeragde natuurlijk, en ik zou voor de zekerheid toch de sluiter even laten nakijken om te zien of de tijden nog kloppen.
    Ik ga niet per se voor Canon. Canon is een van de opties omdat ik toch al EF-lenzen heb. Volgens mij heb ik dan niet zo gek veel aan de AE toch?

@ivo: Een filmpjes EOS 5 voor onder de 100 Euro is niet zo'n punt op marktplaats hoor, maar die M42 ga ik ook ff onthouden.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_54813264
    quote:
    Op vrijdag 23 november 2007 22:21 schreef Vliegvrager het volgende:

@ivo: Een filmpjes EOS 5 voor onder de 100 Euro is niet zo'n punt op marktplaats hoor, maar die M42 ga ik ook ff onthouden.
    Ik hield al een slag om de arm
    Van M42 spul heb ik nog een forse gereedschapskist vol.
      Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 24 november 2007 @ 01:47:33 #47
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54817008
    quote:
    Op vrijdag 23 november 2007 19:52 schreef Loontjah het volgende:
    Budget: 50 euro
    Formaat: Analoog / SLR
    Doel: foto's voor cursus maken, beetje spelen met instellingen
    Huidige camera: Fuji S5600, en Minolta Dynax 300si (wel SLR, maar automatisch)
    Helaas heb je 'Houten' gemist, daar verkocht één handelaar hele aardige spiegelreflexen, gebruiksklaar voor 40 eur per stuk. Op advertentiesites moet het voor een dergelijk bedrag ook best wel lukken.
    Ik kocht een paar jaar geleden al een EOS600 in nieuwstaat voor slechts vier tientjes
    quote:
    Kan ik bij rommelmarkten aan de camera zien of het om een SLR gaat, en dan ook instelbaar ?
    Je hebt al goed vergelijkmateriaal
    quote:
    en Minolta Dynax 300si (wel SLR, maar automatisch)
      Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 24 november 2007 @ 01:55:10 #48
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54817161
    quote:
    Op vrijdag 23 november 2007 22:21 schreef Vliegvrager het volgende:
    maar die M42 ga ik ook ff onthouden.
    Een schroefbak is inderdaad de ultieme manier van back-to-basic (qua kb-spiegelreflex dan)
    Tipje daarbij: Probeer aan een Japanse pdraadcamera van de laatste generatie te komen (Yashica TL-Electro, Fujica ST905, Ricoh Singlex, Pentax ES-II), ze zijn iets mensvriendelijker gebouwd dan de praktica's en hebben meestal een betere zoeker en rustiger sluiter.

Mocht je helemaal back to basic willen, overweeg dan ook eens middenformaat, geen fullframe, maar bullframe. Echt fotograferen dus en ook die middenformaatbakken gaan momenteel voor spotprijzen (hoewel merkbaar duurder dan kleinbeeld). Denk dan aan een betere tweeoog, of een Bronica of iets van die strekking 't is maar een idee
    pi_54818237
    Een Singlex zou ik niet doen. Die heeft een beroerde zoeker tov de Praktica. Sterker nog, bij de Praktica heb ik nooit last gehad van m'n zoeker eerder een van de betere. Zeker bij het model MTL 5B.
    pi_54821141
    quote:
    Op zaterdag 24 november 2007 01:47 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Helaas heb je 'Houten' gemist, daar verkocht één handelaar hele aardige spiegelreflexen, gebruiksklaar voor 40 eur per stuk. Op advertentiesites moet het voor een dergelijk bedrag ook best wel lukken.
    Ik kocht een paar jaar geleden al een EOS600 in nieuwstaat voor slechts vier tientjes
    [..]

Je hebt al goed vergelijkmateriaal
    [..]
    Ik had een [GEZ] advertentie staan op MP, en daar reageerde een man. Die had een EOS 500N. Die mocht ik overnemen voor 25 euro excl. Ik kreeg er ook een paar rolletjes bij. Deze zou ik maandag of dinsdag binnen krijgen. Goede deal?
    Sappig !!
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 25 november 2007 @ 12:08:28 #51
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54821396
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 11:51 schreef Loontjah het volgende:

[..]

Ik had een [GEZ] advertentie staan op MP, en daar reageerde een man. Die had een EOS 500N. Die mocht ik overnemen voor 25 euro excl. Ik kreeg er ook een paar rolletjes bij. Deze zou ik maandag of dinsdag binnen krijgen. Goede deal?
    Als er voor dat geld ook nog een zoemlensje op zit is het heel netjes. Een 500N heeft voldoende instelmogelijkheden om er hele gekke dingen mee te kunnen doen en van het aankoopbedrag koop je momenteel zo'n negen filmpjes en die verhouding heeft wel eens anders gelegen.
    pi_54821516
    Vergeten te vermelden, er zit een 28-80mm op
    Sappig !!
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 25 november 2007 @ 12:20:20 #53
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54821593
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 12:16 schreef Loontjah het volgende:
    Vergeten te vermelden, er zit een 28-80mm op
    Dan is het wanneer alles een beetje naar behoren werkt een nette deal Bedenk daarbij dat die filmpjesEOSsen bij lange na niet zo op hun lazer krijgen als hun digitale varianten.
    pi_54858322
    Aangezien ik nog niet helemaal overtuigd ben van de Nikon D40 heb ik nu even zitten kijken op de site van kieskeurig naar de Canon. Wie o wie heeft er 1 en kan me vertellen hoe of die is in gebruik en wie kan me vertellen wat zoal het verschil is.

De Canon EOS 30V Date
    http://www.kieskeurig.nl/(...)C1256EFE003E1485.htm

De Canon EOS 300X
    http://www.kieskeurig.nl/(...)C1256F16004E64E2.htm

De Canon EOS 3000V
    http://www.kieskeurig.nl/(...)1256DCA0055B9D8.htm#

Ik ben echt een leek en dus totaal geen verstand van camera's. Wat ik wel weet is wat ik graag wil. Een mooi spiegelreflex cameraatje voor huis, tuin en keuken gebruik. Dus foto's van de kinderen, vakanties, all kinds of daily use. Ik wil er ook max 500 euro aan uitgeven maar misschien als ik eenmaal de smaak te pakken heb er wat meer mee doen (puur hobby materiaal) dus evt ook uit te breiden.

Wie kan me helpen? Ik heb namelijk geen idee waar ik zoal op moet letten en wat een goed merk camera is. Veel mensen in mijn omgeving zweren bij een Nikon maar ik sta open voor andere suggesties.
      Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 26 november 2007 @ 23:46:41 #55
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54860059
    De drie die je hier laat zien zijn allemaal filmpjesreflexen. Wel lekker goeiekoop in de aanschaf en nog goeie kwaliteit ook, alleen zegt iets me dat dit niet is waar je naar op zoek bent
    pi_54863281
    quote:
    Op maandag 26 november 2007 22:53 schreef Faja-Lobi het volgende:

Ik ben echt een leek en dus totaal geen verstand van camera's. Wat ik wel weet is wat ik graag wil. Een mooi spiegelreflex cameraatje voor huis, tuin en keuken gebruik. Dus foto's van de kinderen, vakanties, all kinds of daily use. Ik wil er ook max 500 euro aan uitgeven maar misschien als ik eenmaal de smaak te pakken heb er wat meer mee doen (puur hobby materiaal) dus evt ook uit te breiden.
    Als je echt helemaal geen verstand hebt van camera's, lijkt de D40 mij een betere optie dan een Canon, aangezien die veel meer voorgekookte modes heeft en een veel toegankelijker menu. Je zou ook eens naar de Pentax K100D super kunnen kijken. Dat is ook een prachtige camera met een zeer goede beeldkwaliteit. Persoonlijk vind ik em beter dan de Nikon, maar de Nikon schiet net iets mooiere plaatjes met minder moeite.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 27 november 2007 @ 08:04:53 #57
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54863354
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 07:49 schreef Dalai_Lama het volgende:

[..]

Als je echt helemaal geen verstand hebt van camera's, lijkt de D40 mij een betere optie dan een Canon, aangezien die veel meer voorgekookte modes heeft en een veel toegankelijker menu. Je zou ook eens naar de Pentax K100D super kunnen kijken. Dat is ook een prachtige camera met een zeer goede beeldkwaliteit. Persoonlijk vind ik em beter dan de Nikon, maar de Nikon schiet net iets mooiere plaatjes met minder moeite.
    Waarom vind je dat je meer voorgekookte modes moet hebben als je geen verstand hebt van camera's?
    T lijkt mij juist zo dat als je een camera koopt, je de menu's gaat uitproberen en jezelf ontwikkelen. ipv gebruik te maken van de standaard standen van de camera. In mijn ogen kun je dan ook net zo goed een compact kopen.

Faja, wil je een digitale of een analoge slr?
    Mocht je richting canon en digitaal kijken is misschien de 350D iets voor je. Deze is nu met kitlens voor469 euro te krijgen.
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
    pi_54863571
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 07:49 schreef Dalai_Lama het volgende:

[..]

Wat Ynske zegt. Je mag aannemen dat iemand die een SLR wil gaan kopen bereid en van plan is zich te gaan verdiepen in die camera. Anders kan die persoon beter een compact kopen nietwaar?

@Faja-Lobi: de instapmodellen van de Canon, Nikon, Pentax, Olympus en Sony zijn allemaal prima in orde. Welke je het meest in orde vindt, hangt af van je voorkeuren. Voor de allerbreedste keuze aan lenzen moet je bij Nikon en Canon zijn, maar voor 99 van de 100 fotografen is dat een overdaad die ze nooit gebruiken. (Enige uitzondering is de Nikon D40, die niet alle Nikon lenzen accepteert) Features als sensorcleaning zijn leuke extra's, maar niet direct van doorslaggevend belang. Gebruiksgemak en hoe ie in de hand ligt, kunnen dat wel zijn, dus ga naar een winkel en pak ze allemaal eens vast. Dat is ms nog wel het allerbelangrijkste.

Bespaar tips:
  • Koop het een-na-laatste model, dat scheelt behoorlijk (dus bijv de Canon 350D ipv de 400D)
  • Reken het prijsverschil tussen body en kit uit en kijk of je de kitlens voor minder op marktplaats kan vinden.
  • Vraag je nog eens af of je zeker weet dat je een SLR wilt en waarom. Voor huis-, tuin- en keukengebruik zijn er compacts die voor minder geld meer presteren.
    ,
      dinsdag 27 november 2007 @ 08:59:47 #59
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_54863892
    In het V&A forum staat ook een tweehands Pentax

[TK]Complete Pentax K100D (o.a. 4 lenzen, 2x2GB, 8xAA+lader)

Edit: ik zie nu dat de vraagprijs wel erg veel hoger ligt.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_54865292
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 08:04 schreef Ynske het volgende:

[..]

Waarom vind je dat je meer voorgekookte modes moet hebben als je geen verstand hebt van camera's?
    T lijkt mij juist zo dat als je een camera koopt, je de menu's gaat uitproberen en jezelf ontwikkelen. ipv gebruik te maken van de standaard standen van de camera. In mijn ogen kun je dan ook net zo goed een compact kopen.

Faja, wil je een digitale of een analoge slr?
    Mocht je richting canon en digitaal kijken is misschien de 350D iets voor je. Deze is nu met kitlens voor469 euro te krijgen.
    Ik wil graag een digitale spiegel reflex.
    pi_54865384
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 08:30 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Wat Ynske zegt. Je mag aannemen dat iemand die een SLR wil gaan kopen bereid en van plan is zich te gaan verdiepen in die camera. Anders kan die persoon beter een compact kopen nietwaar?

@Faja-Lobi: de instapmodellen van de Canon, Nikon, Pentax, Olympus en Sony zijn allemaal prima in orde. Welke je het meest in orde vindt, hangt af van je voorkeuren. Voor de allerbreedste keuze aan lenzen moet je bij Nikon en Canon zijn, maar voor 99 van de 100 fotografen is dat een overdaad die ze nooit gebruiken. (Enige uitzondering is de Nikon D40, die niet alle Nikon lenzen accepteert) Features als sensorcleaning zijn leuke extra's, maar niet direct van doorslaggevend belang. Gebruiksgemak en hoe ie in de hand ligt, kunnen dat wel zijn, dus ga naar een winkel en pak ze allemaal eens vast. Dat is ms nog wel het allerbelangrijkste.

Bespaar tips:
  • Koop het een-na-laatste model, dat scheelt behoorlijk (dus bijv de Canon 350D ipv de 400D)
  • Reken het prijsverschil tussen body en kit uit en kijk of je de kitlens voor minder op marktplaats kan vinden.
  • Vraag je nog eens af of je zeker weet dat je een SLR wilt en waarom. Voor huis-, tuin- en keukengebruik zijn er compacts die voor minder geld meer presteren.
  • Een vriend van mij heeft de Nikon D200 (o.a.) en daar heb ik al een aantal keren gebruik van mogen maken. Het is alleen dusdanig prijzig dat ik het er niet voor over heb. Maar zelf heb ik een compact cameraatje, Ixus van Canon, en ik vind de foto's van de spiegelreflex gewoon veel mooier. Ook het vergroten ervan van de grootouders komt beter tot zijn recht (vind ik).
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 27 november 2007 @ 10:26:49 #62
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54865491
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 10:18 schreef Faja-Lobi het volgende:

[..]

Ik wil graag een digitale spiegel reflex.
    Dan zou ik iig kijken richting een iets ouder model dus bv de 350 ipv de 400 van canon.
    weet niet waar je woont, maar misschien valt t te regelen dat je er eens mee mag spelen van iemand.
    ik heb m zelf iig ook.

tuurlijk kun je ook naar andere merken kijken, en ook hier weer naar het iets oudere model. scheelt behoorlijk.
    Today is life -

Dale Carnegie
    pi_54865629
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 10:26 schreef Ynske het volgende:

[..]

Dan zou ik iig kijken richting een iets ouder model dus bv de 350 ipv de 400 van canon.
    weet niet waar je woont, maar misschien valt t te regelen dat je er eens mee mag spelen van iemand.
    ik heb m zelf iig ook.

tuurlijk kun je ook naar andere merken kijken, en ook hier weer naar het iets oudere model. scheelt behoorlijk.
    Ik woon in de hoofdstad maar van spelen met de camera van een ander komt voorlopig denk ik weinig terecht (binnen nu en heel snel bevallen). Maar Canon en Nikon zijn denk ik wel de betere merken de 350 van Canon is zelfs bekroond tot camera van het jaar 2005/2006 las ik net ergens.
    pi_54865752
    quote:
    Op maandag 26 november 2007 22:53 schreef Faja-Lobi het volgende:
    Aangezien ik nog niet helemaal overtuigd ben van de Nikon D40 heb ik nu even zitten kijken op de site van kieskeurig naar de Canon. Wie o wie heeft er 1 en kan me vertellen hoe of die is in gebruik en wie kan me vertellen wat zoal het verschil is.

De Canon EOS 30V Date
    http://www.kieskeurig.nl/(...)C1256EFE003E1485.htm

De Canon EOS 300X
    http://www.kieskeurig.nl/(...)C1256F16004E64E2.htm

De Canon EOS 3000V
    http://www.kieskeurig.nl/(...)1256DCA0055B9D8.htm#

Wie kan me helpen? Ik heb namelijk geen idee waar ik zoal op moet letten en wat een goed merk camera is. Veel mensen in mijn omgeving zweren bij een Nikon maar ik sta open voor andere suggesties.
    Wat je hier noemt zijn analoge spiegelreflexcamera's.
    Je kan ook kijken naar tweedehands camera's. Bijvoorbeeld de d70 van nikon, prima camera!. Of de 350d van canon.

Andere merken zijn minder bekend, maar doen zeker niet onder voor nikon of canon. Als ik jou was zou ik in een de mediamarkt ofzo gewoon een heleboel camera's vasthouden. Ik vind nikon zelf prettiger vasthouden, en de bediening vind ik makkelijker. Is wellicht een tik van mij, maar het moet wel "klikken" tussen je camera en jou.
    pi_54867469
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 10:21 schreef Faja-Lobi het volgende:

[..]

Een vriend van mij heeft de Nikon D200 (o.a.) en daar heb ik al een aantal keren gebruik van mogen maken. Het is alleen dusdanig prijzig dat ik het er niet voor over heb. Maar zelf heb ik een compact cameraatje, Ixus van Canon, en ik vind de foto's van de spiegelreflex gewoon veel mooier. Ook het vergroten ervan van de grootouders komt beter tot zijn recht (vind ik).

Ja, het verschil tussen een D200 en een Ixus kan indrukwekkend zijn, zeker als er goed glas op die D200 zit, en nee, ik ben er niet op uit om je de SLR uit je hoofd te praten. Het is alleen dat je zo vaak ziet dat mensen een bak geld uitgeven om 'nu eindelijk eens een goede camera te kopen' en dan toch niet hebben wat ze eigenlijk zochten. DSLRs zijn zonder meer goede camera's, maar veel minder praktisch dan compacts, en het kwaliteitsverschil tussen een instap DSLR-kit en een high-end compact is bescheiden.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_54868142
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 12:19 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Ja, het verschil tussen een D200 en een Ixus kan indrukwekkend zijn, zeker als er goed glas op die D200 zit, en nee, ik ben er niet op uit om je de SLR uit je hoofd te praten. Het is alleen dat je zo vaak ziet dat mensen een bak geld uitgeven om 'nu eindelijk eens een goede camera te kopen' en dan toch niet hebben wat ze eigenlijk zochten. DSLRs zijn zonder meer goede camera's, maar veel minder praktisch dan compacts, en het kwaliteitsverschil tussen een instap DSLR-kit en een high-end compact is bescheiden.
    Wat is volgens jou dan een high-end compact? Bij mij valt de Ixus daar namelijk niet onder. Het is een leuk cameraatje en maakt mooie foto's maar niet van de kwaliteit die ik graag zou willen.
    pi_54868303
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 12:57 schreef Faja-Lobi het volgende:

[..]

Wat is volgens jou dan een high-end compact? Bij mij valt de Ixus daar namelijk niet onder. Het is een leuk cameraatje en maakt mooie foto's maar niet van de kwaliteit die ik graag zou willen.
    Nee, de ixus niet idd, denk in de richting van een Fuji S5600/5700 danwel S6500, Canon Powershot S3/S5, Sony H-serie, Olympus mu550.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_54868336
    quote:
    Op vrijdag 23 november 2007 23:20 schreef ultra_ivo het volgende:

Van M42 spul heb ik nog een forse gereedschapskist vol.
    Is dat hetzelfde als p-draad? Krijg wel de indruk als ik de advertenties zo zie.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 27 november 2007 @ 13:09:09 #69
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54868338
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 12:57 schreef Faja-Lobi het volgende:

[..]

Kijk voor de bedoelde compactcamera's eens een eindje terug in deze topicreeks. Daar komen een heleboel leuke maar vooral veelzijdige compacten langs die kwalitatief bijzonder aardige plaatjes opleveren.
    Bedenk dat binnen het gestelde budget een spiegelreflex nogal minimaal van opzet is en nog met allerhande leuke extraatjes aangekleed wil worden. Een compact kan alles en al vanuit de verpakking. Qua instelmogelijkheden heb je meestal net zoveel als bij een spiegelreflex, dus zowel 'standje safe'-automatiek als handinstelling met controle over zo ongeveer alles.
      dinsdag 27 november 2007 @ 13:18:30 #70
    194524 tgs.
    unleash hell at my command
    pi_54868501
    Ik zat van de week bij zo een foto-dealer rond te kijken en zat eigenlijk stiekum te loeren naar een Nikon alleen de verkoper wist me met hele goede redenen een Canon aan te raden. Ik heb het nog even aangekeken maar twijfel nu heel erg of ik niet gewoon voor een Canon moet gaan ipv een Nikon. Iemand?
    "When there is no peril in the fight, there is no glory in the triumph."
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 27 november 2007 @ 13:24:03 #71
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54868596
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 13:18 schreef tgs. het volgende:
    Ik zat van de week bij zo een foto-dealer rond te kijken en zat eigenlijk stiekum te loeren naar een Nikon alleen de verkoper wist me met hele goede redenen een Canon aan te raden. Ik heb het nog even aangekeken maar twijfel nu heel erg of ik niet gewoon voor een Canon moet gaan ipv een Nikon. Iemand?
    welke redenen kwam hij dan mee aan?
    echt veel verschil zit er in mijn ogen niet in, t is maar wat je prettiger vind gebruiken en dus in de hand vind liggen
    Today is life -

Dale Carnegie
    pi_54868622
    Dat maakt me benieuwd naar die goede redenen.

Maar over wat voor soort camera hebben we het? Compact, high-end compact, dSLR?
    Mijn DeviantART gallery
    ,
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 27 november 2007 @ 13:38:38 #73
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54868853
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 13:18 schreef tgs. het volgende:
    Ik ben ineens ook erg benieuwd naar die goeie reden (waarbij geldt dat als de verkoper iets zegt dat dat dan niet gelijk is aan wat hij bedoelt)
    Ik gebruik zowel Canon als Nikon als nog weet ik hoeveel andere merken en ontleen daaraan even weinig input om iemand een merk af te raden als input om iets aan te raden.

Beste recept is nog altijd om die ene te kopen waar je een goed gevoel bij hebt. Kwalitatief zijn ze allemaal gelijkwaardig. Een miskoop doe je niet, hooguit maak je een verkeerde keuze
    pi_54874157
    Welk toestel is volgens de kenners het beste:

- Panasonic Lumix DMC-FZ8
    - Sony cybershot DSC-H9
    I hear and I forget. I see and I remember. I do and I understand.
    pi_54874661
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 18:47 schreef St.Germain het volgende:
    Welk toestel is volgens de kenners het beste:

- Panasonic Lumix DMC-FZ8
    - Sony cybershot DSC-H9
    Ze staan beide goed bekend, de Panasonic heeft de naam wat ruisgevoeliger te zijn, maar overall zullen ze elkaar niet veel ontlopen. Ga ze in ieder geval beide eens vasthouden. Bedieningsgemak en 'vasthoudbaarheid' kunnen net het verschil maken.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_54874917
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 19:12 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Ze staan beide goed bekend, de Panasonic heeft de naam wat ruisgevoeliger te zijn, maar overall zullen ze elkaar niet veel ontlopen. Ga ze in ieder geval beide eens vasthouden. Bedieningsgemak en 'vasthoudbaarheid' kunnen net het verschil maken.
    Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de panasonic, vooral omdat sony geen raw-bestanden ondersteunt. Alleen jammer dat het lcd scherm bij de panasonic vast is, wat bij de sony h9 niet het geval is.

Weet iemand een gelijkaardig toestel (panasonic) waarbij het lcd scherm wel verdraaibaar is?
    I hear and I forget. I see and I remember. I do and I understand.
    pi_54878773
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 08:30 schreef Vliegvrager het volgende:
    Als je je alleen beperkt tot de voorgekookte programma's wel, ja. Maar de Nikon D40 heeft juist een hele goede combi van 'scene modes' en (half) handmatige instellingen. Bovendien biedt de D40 heel veel in camera uitleg over wat verschillende instellingen doen/zijn, dus is het volgens mij de beste spiegelreflex voor een leek die wil leren met zijn diafragmawaarde en sluitertijd wil spelen. Ik doelde dus eigenlijk meer op de mogelijkheden tot groei die de D40 biedt dan de hoeveelheid voorgekookte programma's. Dit hebben de spiegelreflexen van Canon en Pentax natuurlijk ook wel, maar het is allemaal net wat makkelijker en overzichtelijker bij de D40/
    quote:
    Dit is inderdaad heel belangrijk. Je kunt wel een geweldige camera kopen, maar als ie niet lekker in de hand ligt is het nog steeds niet fijn fotograferen. Ik vond de 400D van Canon bijvoorbeeld veel te klein en licht, maar het is wel een hele goede camera.
    pi_54878980
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 19:24 schreef St.Germain het volgende:

[..]

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de panasonic, vooral omdat sony geen raw-bestanden ondersteunt. Alleen jammer dat het lcd scherm bij de panasonic vast is, wat bij de sony h9 niet het geval is.

Weet iemand een gelijkaardig toestel (panasonic) waarbij het lcd scherm wel verdraaibaar is?
    Misschien is dee Fuji S9600 iets voor je. Geen draaibaar LCD-scherm, maar wél eentje die je kunt kantelen. Verder een iets beperktere zoom (10,9 vs. 12), maar dat is denk ik verwaarloosbaar. Wel een redelijke groothoek (28mm), goede resolutie (9mp) en nette prestaties met hoge ISO.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 28 november 2007 @ 06:58:59 #79
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54884121
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 22:37 schreef Dalai_Lama het volgende:

[..]

Als je je alleen beperkt tot de voorgekookte programma's wel, ja. Maar de Nikon D40 heeft juist een hele goede combi van 'scene modes' en (half) handmatige instellingen. Bovendien biedt de D40 heel veel in camera uitleg over wat verschillende instellingen doen/zijn, dus is het volgens mij de beste spiegelreflex voor een leek die wil leren met zijn diafragmawaarde en sluitertijd wil spelen. Ik doelde dus eigenlijk meer op de mogelijkheden tot groei die de D40 biedt dan de hoeveelheid voorgekookte programma's. Dit hebben de spiegelreflexen van Canon en Pentax natuurlijk ook wel, maar het is allemaal net wat makkelijker en overzichtelijker bij de D40/.
    dat is jouw persoonlijke mening. Iets wat ik totaal net met je eens bent. Als je wilt beginnen met een SLR kan dat met iedere camera, oefening baart kunst. en daar heb je geen camera voor nodig die zoals jij t noemt in de camera uitlegt. daar bestaat een handleiding voor
    Today is life -

Dale Carnegie
    pi_54886001
    quote:
    Op woensdag 28 november 2007 06:58 schreef Ynske het volgende:

[..]

dat is jouw persoonlijke mening. Iets wat ik totaal net met je eens bent. Als je wilt beginnen met een SLR kan dat met iedere camera, oefening baart kunst. en daar heb je geen camera voor nodig die zoals jij t noemt in de camera uitlegt. daar bestaat een handleiding voor
    Sure, maar het is, zeker een leek, handig om een geheugensteuntje in de camera te hebben, want je neemt niet altijd de handleiding mee (die bij Canon en Nikon volgens mij alleen op de CD-Rom staat..). Daarom is het makkelijk dat je camera laat zien wat er gebeurt wanneer je bv. de diafragma-opening groter of kleiner maakt aan de hand van voorbeelden. Het is een klein detail, maar voor iemand die dit soort dingen absoluut niet weet best handig.

Oefening baart kunst, ja. Maar met die instelling kun je een leek ook een D300 of 5D aansmeren. Het ging er toch om wat de meest toegankelijke DSLR was voor een leek? In dat geval heeft de D40 in mijn ogen net een klein streepje voor op de andere instapmodellen vanwege zijn menu, dat wennen aan en groeien in fotografie heel makkelijk maakt. En dat is toch wat een leek nodig heeft?

Bovendien vind ik zelf de K100D super een mooiere camera om mee te beginnen, maar dan is het inderdaad wel nodig de handleiding eerst te lezen.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 28 november 2007 @ 10:05:18 #81
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54886065
    quote:
    Op woensdag 28 november 2007 10:01 schreef Dalai_Lama het volgende:

[..]

Sure, maar het is, zeker een leek, handig om een geheugensteuntje in de camera te hebben, want je neemt niet altijd de handleiding mee (die bij Canon en Nikon volgens mij alleen op de CD-Rom staat..). Daarom is het makkelijk dat je camera laat zien wat er gebeurt wanneer je bv. de diafragma-opening groter of kleiner maakt aan de hand van voorbeelden. Het is een klein detail, maar voor iemand die dit soort dingen absoluut niet weet best handig.
    de diafragmaopening kun je op een canon ook gewoon bekijken.
    handleiding alleen op cdrom is ook onzin
    quote:
    Oefening baart kunst, ja. Maar met die instelling kun je een leek ook een D300 of 5D aansmeren. Het ging er toch om wat de meest toegankelijke DSLR was voor een leek? In dat geval heeft de D40 in mijn ogen net een klein streepje voor op de andere instapmodellen vanwege zijn menu, dat wennen aan en groeien in fotografie heel makkelijk maakt. En dat is toch wat een leek nodig heeft?
    Nogmaals in jouw ogen is de D40 een beter toestel, in mijn ogen boeit t echt niet of je voor de D40 gaat of bv de 350D
    lekker naar de winkel gaan en uitproberen wat je t fijnste vind. en niet een keuze maken op hjet wel of niet laten zien van voorbeelden op je toestel.
    quote:
    Bovendien vind ik zelf de K100D super een mooiere camera om mee te beginnen, maar dan is het inderdaad wel nodig de handleiding eerst te lezen.
    dat kan
    Today is life -

Dale Carnegie
    pi_54894688
    quote:
    Op woensdag 28 november 2007 10:01 schreef Dalai_Lama het volgende:

[..]

Sorry, maar ik vind dit een onzinnig argument. Als je een dSLR koopt, doe je dat voor langere tijd, en je zit bovendien voor ws nog langere tijd vast aan het merk omdat je een verzameling glaswerk opgebouwd hebt. Om die keuze te baseren op iets wat 'best handig is in het begin', vind ik niet slim. Kijk naar de features, kijk naar de hanteerbaarheid, kijk naar de prijs en maak je keuze.

Heel bot gezegd: als je camera je uit moet leggen wat het effect is van een kleinere diafragma-opening, is de keuze voor een dSLR ms niet zo heel slim.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_54895735
    quote:
    Op dinsdag 27 november 2007 13:07 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Nee, de ixus niet idd, denk in de richting van een Fuji S5600/5700 danwel S6500, Canon Powershot S3/S5, Sony H-serie, Olympus mu550.
    Wat denk je van een Canon Powershot G9 t.o.v. de S5?
    pi_54895883
    Vliegvrager is dit een goede camera?

Panasonic Lumix DMC-FZ18 Zwart

http://www.fotokonijnenbe(...)php?id_product=49348
    pi_54895905
    Ik heb al een hele lange interesse in fotografie, maar het geld was altijd een punt waardoor ik nooit echt deze interesse heb doorgezet.

Nou is de tijd daar dat het geld niet zo' n heel groot punt meer is en ben ik een beetje aan het rondkijken wat nou een interessante camera is.

Ik heb altijd een oogje gehad op de 350D. Ga zoiets natuurlijk niet nieuw kopen en dus heb ik een beetje op marktplaats gekeken. Nou blijkt die camera heel gewillig, waardoor de prijs toch aardig hoog blijft. Nou zag ik ook een 300D voorbij komen. Die liggen toch mooi in het budget. Nou is mijn vraag of dit een goede camera is voor een beginnende "fotograaf"?
    Of liggen de kwaliteitsverschillen tussen de 300D en de 350D zover dat het toch beter is 200 euro meer te besteden en de 350D aan te schaffen?

Zijn er troiuwens uberhaupt nog wel lenzen te krijgen voor de camera's of is alles overgestapt naar de 400D?
    En weet iemand toevallig nog een goede site over informatie over lenzen, want dat is iets waar ik nog niet helemaal in verdiept heb.....

Bedankt alvast
    Typ- en spellingsfouten voorbehouden.
    pi_54897548
    quote:
    Op woensdag 28 november 2007 16:16 schreef Faja-Lobi het volgende:
    Vliegvrager is dit een goede camera?

Panasonic Lumix DMC-FZ18 Zwart

http://www.fotokonijnenbe(...)php?id_product=49348
    Ze hebben bij dpreview.net beide camera's (G9 en Panasonic Lumix DMC-FZ18) getest
    beide linkjes linken naar de conclusie:
    Canon PowerShot G9
    Panasonic Lumix DMC-FZ18

De G9 krijgt dus een betere waardering, al zie je dat niet terug in de voorbeeldfoto's op die site. Voor de prijs maakt het bijna niet uit welke je kiest.
    pi_54897786
    quote:
    Op woensdag 28 november 2007 16:16 schreef Boy_Snakeye het volgende:
    Ik heb al een hele lange interesse in fotografie, maar het geld was altijd een punt waardoor ik nooit echt deze interesse heb doorgezet.

Nou is de tijd daar dat het geld niet zo' n heel groot punt meer is en ben ik een beetje aan het rondkijken wat nou een interessante camera is.

Ik heb altijd een oogje gehad op de 350D. Ga zoiets natuurlijk niet nieuw kopen en dus heb ik een beetje op marktplaats gekeken. Nou blijkt die camera heel gewillig, waardoor de prijs toch aardig hoog blijft. Nou zag ik ook een 300D voorbij komen. Die liggen toch mooi in het budget. Nou is mijn vraag of dit een goede camera is voor een beginnende "fotograaf"?
    Of liggen de kwaliteitsverschillen tussen de 300D en de 350D zover dat het toch beter is 200 euro meer te besteden en de 350D aan te schaffen?

Zijn er troiuwens uberhaupt nog wel lenzen te krijgen voor de camera's of is alles overgestapt naar de 400D?
    En weet iemand toevallig nog een goede site over informatie over lenzen, want dat is iets waar ik nog niet helemaal in verdiept heb.....

Bedankt alvast
    Volgens mij bedoel je gewild .

Een nieuwer model is meestal wel beter dan het oudere model, maar volgens mij heb je aan de 300D geen slechte camera. Zeker als je net nieuw bent in de dSLR markt lijkt me dat een prima camera om mee te beginnen. Canon gebruikt het EF(-S) systeem, en daar kunnen de meeste moderne canon-camera's mee overweg.
    Wikipedia over lenzen
    pi_54898162
    quote:

Bedankt alvast
    Dat lijkt me inderdaad heel verstandig. Als je je eerst inleest voor je wat koopt, kun je ook al een beetje bedenken wat je wilt en wat je nodig hebt. Ik zou ook eens de topics hier in FOT in de gaten houden, daar komt vaak erg veel nuttige informatie voorbij. Vooral de serie "Het grote lenzentopic" is erg interessant wat lenzen betreft, ook de eerdere delen.

Heb je trouwens nu ook al een camera, of helemaal nog niets om te fotograferen? Ik zou sowieso ook eens nadenken over de voor- en nadelen van een spiegelreflexcamera, compacts kunnen vaak ook veel en zijn ideaal om mee te beginnen.
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
    pi_54898410
    quote:
    Op woensdag 28 november 2007 17:36 schreef Elefes het volgende:

[..]

Compacts kunnen vaak ook veel en zijn ideaal om mee te beginnen.
    Dat is waar, aan de andere kant kost een 300D tweedehands ongeveer even veel als een stevige compactcamera.
    pi_54899461
    quote:
    Op woensdag 28 november 2007 17:46 schreef L0we het volgende:

[..]

Dat is waar, aan de andere kant kost een 300D tweedehands ongeveer even veel als een stevige compactcamera.
    Dat zou kunnen Maar daarom is het wel handig om af te wegen wat je precies wilt, een compact is toch een stukje handzamer en je blijft niet bijkopen aan meer en beter, net als bij een spiegelreflex
    Wel een afweging om even serieus over na te denken, vind ik.
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    pi_54900996
    quote:
    Op woensdag 28 november 2007 17:22 schreef L0we het volgende:

[..]

Volgens mij bedoel je gewild .
    Oeps, dat bedoelde ik
    quote:
    Een nieuwer model is meestal wel beter dan het oudere model, maar volgens mij heb je aan de 300D geen slechte camera. Zeker als je net nieuw bent in de dSLR markt lijkt me dat een prima camera om mee te beginnen. Canon gebruikt het EF(-S) systeem, en daar kunnen de meeste moderne canon-camera's mee overweg.
    Wikipedia over lenzen
    Bedankt voor de link
    quote:
    Op woensdag 28 november 2007 17:36 schreef Elefes het volgende:

[..]

Dat lijkt me inderdaad heel verstandig. Als je je eerst inleest voor je wat koopt, kun je ook al een beetje bedenken wat je wilt en wat je nodig hebt. Ik zou ook eens de topics hier in FOT in de gaten houden, daar komt vaak erg veel nuttige informatie voorbij. Vooral de serie "Het grote lenzentopic" is erg interessant wat lenzen betreft, ook de eerdere delen.
    Heb dat topic weleens doorgelopen, maar omdat ik niet echt thuis ben weet niet ik ook niet wat het betekent als een lens zoveel mm heeft.
    quote:
    Heb je trouwens nu ook al een camera, of helemaal nog niets om te fotograferen?
    Heb ooit een keer een kodak gekocht 3MP, niet veel bijzonders. Wel eens wat leuke foto's kunnen maken zoals deze:
    quote:
    Ik zou sowieso ook eens nadenken over de voor- en nadelen van een spiegelreflexcamera, compacts kunnen vaak ook veel en zijn ideaal om mee te beginnen.
    Ja, volgens mij verschillen de prijzen met een 2e hands dSLR dan niet veel meer.
    pi_54901469
    quote:
    Op woensdag 28 november 2007 19:29 schreef Boy_Snakeye het volgende:

Heb dat topic weleens doorgelopen, maar omdat ik niet echt thuis ben weet niet ik ook niet wat het betekent als een lens zoveel mm heeft.
    [..]

Heb ooit een keer een kodak gekocht 3MP, niet veel bijzonders. Wel eens wat leuke foto's kunnen maken zoals deze:
    [ afbeelding ]
    [..]
    Als ik jou was zou ik beginnen met een boek lenen / kopen over fotografie. Als je begint aan een spiegelreflexcamera is het eigenlijk een must om de basisbeginselen van fotografie te kennen. Anders kan je net zo goed een compactcamera nemen vind ik. Uiteindelijk is het niet de camera die de foto maakt, maar juist jijzelf.
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 28 november 2007 @ 21:41:14 #93
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54905212
    quote:
    Op woensdag 28 november 2007 17:46 schreef L0we het volgende:

[..]

Hou er bij aanschaf van een tweedehands digitale reflex rekening mee dat ze nogal wat bewegende onderdelen hebben en daarom slijtagegevoelig zijn. In de tijd dat die dingen nog op filmpjes liepen ging een spiegelreflex met gemak twintig jaar mee, de digitale reflexen lijken me niet zo'n lang leven beschoren, er wordt gewoon veel meer mee gefotografeerd.
    Een tweedehands 300D of zelfs 350D zou ik dan ook alleen kopen van iemand waarvan ikweet hoeveel ie op de teller heeft gejast.
    Blijft budgettechnisch nog het verschijnsel dat je er met een digitale reflex alleen niet bent, het ding wil nog aangekleed worden en dat pakt zelfs met wind mee altijd duurder uit dan je oorspronkelijk van plan was.
    pi_54912203
    quote:
    Op woensdag 28 november 2007 16:11 schreef Faja-Lobi het volgende:

[..]

Wat denk je van een Canon Powershot G9 t.o.v. de S5?
    De G9 is een ander type camera, oogt veel bescheidener en heeft minder zoom. Optisch is ie erg goed, maar dat is de S5 ook. Het is eigenlijk gewoon net welk type je aanspreekt en wat er lekker in de hand ligt. . Beide Camera's hebben overigens een voorganger (S3, G7) op de markt die goedkoper is en zeker niet slechter.

De panasonic die je noemt is ook goed, vergelijkbaar met de S3/S5, met iets mindere prestaties (meer ruis) bij weinig licht.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_54912265
    quote:

Veel verstandige dingen zijn inmiddels al gezegd. Ik voeg alleen nog even de belangrijkste verschillen tussen de 300D en de 350D toe:
  • De 300 is een stuk groter, en dan bedoel ik echt een stuk
  • De 300 is traahaag met wegschrijven en terughalen naar en van het kaartje
  • De 300 ruist veel meer bij hoge ISO
    ,
    pi_54912959
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 07:47 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Veel verstandige dingen zijn inmiddels al gezegd. Ik voeg alleen nog even de belangrijkste verschillen tussen de 300D en de 350D toe:
  • De 300 is een stuk groter, en dan bedoel ik echt een stuk
  • De 300 is traahaag met wegschrijven en terughalen naar en van het kaartje
  • De 300 ruist veel meer bij hoge ISO
  • Het is de vraag of dat 200 euro verschil rechtvaardigd.
    de 300 kan een stuk groter zijn, maar dat vind ik persoonlijk prettiger vasthouden.
    De traagheid bij het wegschrijven en terughalen heb ik bij mijn camera ook, je moet er even aan wennen, maar er is goed mee te leven.
    Hogere isowaarden dan 200 gebruik ik zelf bijna nooit, en ik zou ook geen ¤200 neerleggen voor betere prestaties.

Kortom, het is heel erg afhankelijk van de eisen die je aan een camera stelt, en wat je budget is.
    pi_54913714
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 07:36 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

De G9 is een ander type camera, oogt veel bescheidener en heeft minder zoom. Optisch is ie erg goed, maar dat is de S5 ook. Het is eigenlijk gewoon net welk type je aanspreekt en wat er lekker in de hand ligt. . Beide Camera's hebben overigens een voorganger (S3, G7) op de markt die goedkoper is en zeker niet slechter.
    De G9 heeft 12.1 mpixels en de S5 8.0 zit daar dan niet veel verschil in?
    Het is toch hoe meer mpixels hoeveel beter de kwaliteit van de foto?
    pi_54913738
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 09:11 schreef L0we het volgende:

[..]

Het is de vraag of dat 200 euro verschil rechtvaardigd.
    de 300 kan een stuk groter zijn, maar dat vind ik persoonlijk prettiger vasthouden.
    De traagheid bij het wegschrijven en terughalen heb ik bij mijn camera ook, je moet er even aan wennen, maar er is goed mee te leven.
    Hogere isowaarden dan 200 gebruik ik zelf bijna nooit, en ik zou ook geen ¤200 neerleggen voor betere prestaties.

Kortom, het is heel erg afhankelijk van de eisen die je aan een camera stelt, en wat je budget is.
    Ik zeg ook nergens dat dat 200 E verschil rechtvaardigt. Dat is voor iedereen verschillend, ik som alleen de feitelijke verschillen op. De schrijfsnelheid en ruisgevoeigheid zijn bij normaal gebruik geen probleem, maar concerten en bruiloften moet je met een 300D maar even uit je hoofd zetten. De grootte is voor de 1 een voordeel, voor de ander een nadeel. Ik zou zelf niet kunnen wennen aan de miniatuurtjes die de 350 en de 400 zijn vergeleken bij de 300.

Ik ben zelf toevallig tegen mijn 300D aangelopen en had geluk: was van een oud vrouwtje geweest en had altijd binnen gestaan. Als ik niet tegen een 300 was aangelopen, was het vrijwel zeker geen Canon geworden.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_54914005
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 10:01 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Ik zeg ook nergens dat dat 200 E verschil rechtvaardigt. Dat is voor iedereen verschillend, ik som alleen de feitelijke verschillen op. De schrijfsnelheid en ruisgevoeigheid zijn bij normaal gebruik geen probleem, maar concerten en bruiloften moet je met een 300D maar even uit je hoofd zetten. De grootte is voor de 1 een voordeel, voor de ander een nadeel. Ik zou zelf niet kunnen wennen aan de miniatuurtjes die de 350 en de 400 zijn vergeleken bij de 300.

Ik ben zelf toevallig tegen mijn 300D aangelopen en had geluk: was van een oud vrouwtje geweest en had altijd binnen gestaan. Als ik niet tegen een 300 was aangelopen, was het vrijwel zeker geen Canon geworden.
    In eerste instantie wil ik ook niet achter elkaar foto's gaan maken. Dus het wegschrijven is nog niet zo van belang. Daar valt ook, wat net is gezegd, mee te leven.
    Ruis is iets wat ik niet wil hebben. Als je soms kijkt in FOT hoe mooi sommige foto's zijn, dan heb ik het gevoel "Dat moet ik ook", dus dan zou de 350 voor mij een betere keus zijn. Ik ga eens op zoek naar wat foto's die met de 350 en de 300 zijn gemaakt.
    En dat de 300 groter is, tja, sowieso is alles groter dan wat ik tot nu toe in mijn handen heb gehad. Dus het zal toch wennen zijn, welke ik ook zal aanschaffen.
    pi_54914012
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 09:59 schreef Faja-Lobi het volgende:

[..]

Ja en nee. Megapixels zijn op zichzelf goed voor de kwaliteit van je foto (hogere resolutie), maar in hun haast om elkaar te overtroeven in de megapixel race, 'vergeten' fabrikanten nogal eens dat het proppen van meer megapixels op een even grote sensor zijn beperkingen heeft. Lees dit maar eens Nu geloof ik, maar dat weet ik niet zeker Sok, help! dat de G-serie iets grotere sensoren heeft, dus dan zou ie meer megapixels aan moeten kunnen.

Voor compacts kun je normaal gesproken stellen dat de kwaliteitswinst boven de 6 MP marginaal is, terwijl je met 5 MP eigenlijk ieder formaat afdruk aankunt (zie het eerdere linkje). Sommige mensen roepen dan nog wel eens dat meer MPs meer ruimte geeft om uistnedes te maken, maar ook dat is beperkt, vanwege het proppen op de sensor en omdat de lenzen van de meeste camera's ook weer niet zo scherp zijn.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_54914079
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 09:59 schreef Faja-Lobi het volgende:

[..]

Nee, juist niet. 6 megapixels is meestal ruim voldoende. Vaak wordt het gebruikt als verkooppraatje. De sensor die in de camera zit wordt niet groter, alleen het aantal megapixels. Doordat er meer megapixels uit dezelfde grootte van de sensor moet komen heb je per pixel minder licht, wat er voor zorgt dat de signalen digitaal versterkt moeten worden wat weer voor extra ruis zorgt.

Kortom: megapixels zeggen heel weinig, let vooral op de verdere kwaliteit van de camera

[ Bericht 0% gewijzigd door L0we op 29-11-2007 10:29:24 (nogal stomme typo :P) ]
    pi_54914133
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 10:15 schreef Boy_Snakeye het volgende:

[..]

In eerste instantie wil ik ook niet achter elkaar foto's gaan maken. Dus het wegschrijven is nog niet zo van belang. Daar valt ook, wat net is gezegd, mee te leven.
    Ruis is iets wat ik niet wil hebben. Als je soms kijkt in FOT hoe mooi sommige foto's zijn, dan heb ik het gevoel "Dat moet ik ook", dus dan zou de 350 voor mij een betere keus zijn. Ik ga eens op zoek naar wat foto's die met de 350 en de 300 zijn gemaakt.
    En dat de 300 groter is, tja, sowieso is alles groter dan wat ik tot nu toe in mijn handen heb gehad. Dus het zal toch wennen zijn, welke ik ook zal aanschaffen.
    Alle foto's op mijn site zijn gemaakt met een 300D. Daar zul je geen ruis op zien. Die ruis begint pas bij 400 ISO (okay bij 200, maar dan moet je op 100% kijken om het zelfs maar te kunnen zien). De vraag die je je moet stellen is of je vaak in situaties met weinig licht zult fotograferen (concerten, bruiloften, kerken) en of je bereid bent daar lichtsterke lenzen voor aan te schaffen. Die zijn wat duurder, maar hoeven niet gelijk peperduur te zijn.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_54914164
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 10:15 schreef Boy_Snakeye het volgende:

[..]

300D: http://www.dpreview.com/gallery/canoneos300d_samples/
    350D: http://www.dpreview.com/gallery/canoneos350d_samples1/

Ruis gaat waarschijnljik alleen maar opspelen als je hogere iso-waarden gebruikt. (=hogere lichtgevoeligheid)

edit: alweer spuit 11
    pi_54915097
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 10:21 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Alle foto's op mijn site zijn gemaakt met een 300D. Daar zul je geen ruis op zien. Die ruis begint pas bij 400 ISO (okay bij 200, maar dan moet je op 100% kijken om het zelfs maar te kunnen zien). De vraag die je je moet stellen is of je vaak in situaties met weinig licht zult fotograferen (concerten, bruiloften, kerken) en of je bereid bent daar lichtsterke lenzen voor aan te schaffen. Die zijn wat duurder, maar hoeven niet gelijk peperduur te zijn.
    Ik zal in eerste instantie buiten gaan fotograferen. Ben altijd een "sucker" voor lucht geweest. Hoe het soms 's avonds over 's morgens eruit kan zien fascinerend uitzien en wil ik eindelijk eens goed vastleggen.
    Ook wil ik mijn vriendin voor de camera gooien. Die is het al gewend, dus dat scheelt
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 10:22 schreef L0we het volgende:

[..]

300D: http://www.dpreview.com/gallery/canoneos300d_samples/
    350D: http://www.dpreview.com/gallery/canoneos350d_samples1/

Ruis gaat waarschijnljik alleen maar opspelen als je hogere iso-waarden gebruikt. (=hogere lichtgevoeligheid)

edit: alweer spuit 11
    Kijk das een site dat ik zocht. Zat ook al een beetje rond te neuzen op flickr. En ik was al een beetje op de hoogte van de ISO waardes, maar wanneer nou echt ruis op zou treden is me nou al een stuk duidelijker.

Denk dat het 1 van deze 4 camera's gaat worden
    http://www.letsgodigital.(...)7-921-1587-1628.html
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 29 november 2007 @ 11:14:50 #105
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_54915229
    Als deze nog niet weg is, is het misschien ook een optie voor jullie zoekende.
    [TK] Canon Powershot S3 IS, superzoom digicam
    Today is life -

Dale Carnegie
    pi_54916064
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 11:08 schreef Boy_Snakeye het volgende:

Denk dat het 1 van deze 4 camera's gaat worden
    http://www.letsgodigital.(...)7-921-1587-1628.html

Ik ben altijd een beetje verbaasd als mensen een keuzesetje hebben waarin zowel compacts als dSLRs voorkomen. True, deze compacts komen heel behoorlijk in de buurt van wat je met een dSLR-instapkitje aan foto’s maakt, maar we hebben het toch wel over een ander soort van fotograferen.

Compacts zijn vooral heel gemakkelijk: veel features zonder gesleep met lenzen en gedoe met wisselen. DSLRs stellen daar ongekende doorgroeimogelijkheden tegenover, met eveneens ongekende prijskaartjes.

De compacts die je hier aangeeft zijn prima allrounders, ook voor creatief hobbygebruik. Wil je dezelfde features en vergelijkbare kwaliteit met een dSLR, zit je richting E900 (obv nieuwprijzen). Wil je specialiseren of (nog) meer kwaliteit, dan ontkom je niet aan een dSLR. Denk voor jezelf nog eens goed na, en kies bij twijfel voor de compact. De overstap kun je altijd nog maken en dan heb je aan je compact een goede back-up voor als je niet wilt sjouwen.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_54916343
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 11:50 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Ik ben altijd een beetje verbaasd als mensen een keuzesetje hebben waarin zowel compacts als dSLRs voorkomen. True, deze compacts komen heel behoorlijk in de buurt van wat je met een dSLR-instapkitje aan foto’s maakt, maar we hebben het toch wel over een ander soort van fotograferen.

Compacts zijn vooral heel gemakkelijk: veel features zonder gesleep met lenzen en gedoe met wisselen. DSLRs stellen daar ongekende doorgroeimogelijkheden tegenover, met eveneens ongekende prijskaartjes.

De compacts die je hier aangeeft zijn prima allrounders, ook voor creatief hobbygebruik. Wil je dezelfde features en vergelijkbare kwaliteit met een dSLR, zit je richting E900 (obv nieuwprijzen). Wil je specialiseren of (nog) meer kwaliteit, dan ontkom je niet aan een dSLR. Denk voor jezelf nog eens goed na, en kies bij twijfel voor de compact. De overstap kun je altijd nog maken en dan heb je aan je compact een goede back-up voor als je niet wilt sjouwen.
    Ik heb gewoon eens de top gekeken wat hun op de site hebben staan en wat ik eigenlijk een oog op had, vandaar deze 4 camera's. Ik heb ook even de foto's vergeleken van de camera's en nou valt de s5 toch af, vind de kwaliteit daarin toch net iets minder.

Over het uitbreiden. Tja, ik denk dat in eerste instantie nog niet gaat gebeuren. Het lijkt me enorm leuk om te fotograferen, maar of ik het ook daadwerklijk kan is de vraag. Dus eerst maar eens proberen en dus zou ik af kunnen stappen van de dSLR varianten en toch overstappen naar de Panasonic.....

Trouwens een goeie site gevonden met vergelijkingen.
    http://alatest.nl/

[ Bericht 3% gewijzigd door Boy_Snakeye op 29-11-2007 12:34:09 ]
    pi_54921074
    Ik zit net met een vriend van mij de 350 EOS D te bekijken en hij zegt dat hij persoonlijk voor de D40 X zou gaan

http://www.digicamshop.nl(...)it-18-55mm-lens.html

http://www.cameranu.nl/artikel/6269

Behalve dat de D40 X 6 maanden oud is en de 350 EOS D ouder maakt het nog veel verschil (behalve de prijs)??
      donderdag 29 november 2007 @ 15:40:00 #109
    65960 sanger
    pi_54921200
    De D40x wordt meer gezien als concurrent voor de 400D. Denk dat de D40x iets beter is als de 350D.
    pi_54921204
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 15:33 schreef Faja-Lobi het volgende:
    Ik zit net met een vriend van mij de 350 EOS D te bekijken en hij zegt dat hij persoonlijk voor de D40 X zou gaan

http://www.digicamshop.nl(...)it-18-55mm-lens.html

http://www.cameranu.nl/artikel/6269

Behalve dat de D40 X 6 maanden oud is en de 350 EOS D ouder maakt het nog veel verschil (behalve de prijs)??
    Waarom zou hij voor de D40X gaan?

In mijn ogen maakt het heel veel uit. De D40X ondersteunt niet de functie van autofocus op alle geschikte lenzen, waardoor je beperkt bent in je keuze (of alleen handmatig kunt focussen, maar de kans dat je dat wilt is heel klein).
    Persoonlijk zou ik dus de D40X juist niet kiezen, of het moet zijn dat je niet uit wilt breiden met lenzen etc. (maar dan is een dSLR ook niet de beste keuze ws).
    pi_54921283
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 15:40 schreef sanger het volgende:
    De D40x wordt meer gezien als concurrent voor de 400D. Denk dat de D40x iets beter is als de 350D.
    De 400D is dan nog beter dan de 350D ???
      donderdag 29 november 2007 @ 15:49:47 #112
    65960 sanger
    pi_54921408
    De 400D is de opvolger van de 350D (en dus ook duurder)
      donderdag 29 november 2007 @ 15:51:19 #113
    65960 sanger
    pi_54921446
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 15:40 schreef Elefes het volgende:

[..]

Waarom zou hij voor de D40X gaan?

In mijn ogen maakt het heel veel uit. De D40X ondersteunt niet de functie van autofocus op alle geschikte lenzen, waardoor je beperkt bent in je keuze (of alleen handmatig kunt focussen, maar de kans dat je dat wilt is heel klein).
    Persoonlijk zou ik dus de D40X juist niet kiezen, of het moet zijn dat je niet uit wilt breiden met lenzen etc. (maar dan is een dSLR ook niet de beste keuze ws).
    Dat is wel het nadeel van de D40x (en bij mij reden hem niet te nemen). Neemt niet weg dat de D40x als camera wat moderner is dan de 350D.
    pi_54921476
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 15:49 schreef sanger het volgende:
    De 400D is de opvolger van de 350D (en dus ook duurder)
    Maar wat ik bedoel te vragen is of een opvolger ook standaard gelijk beter is of dat het qua kwaliteit weinig verschil maakt?
      donderdag 29 november 2007 @ 15:54:25 #115
    65960 sanger
    pi_54921500
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 15:52 schreef Faja-Lobi het volgende:

[..]

Maar wat ik bedoel te vragen is of een opvolger ook standaard gelijk beter is of dat het qua kwaliteit weinig verschil maakt?
    Er zijn altijd wat verbeteringen. Voor de kwaliteit van de foto hoeft dat niet altijd verschil te maken. Vergelijk de 350D, D40x en 400D anders eens op DPreview.com
      Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 29 november 2007 @ 16:35:42 #116
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54922401
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 15:52 schreef Faja-Lobi het volgende:

[..]

Hangt er vanaf of de 'opvolger' een upgrade is op een bestaand model zoals Canon steeds binnen zijn camerareeksen doet of dat je een camera hebt die in de basis compleet anders is.
    Tussen een EOS350D en een 400D zit niet zo belazerd veel verschil. In de bediening zit er tussen een Nikon D50 en een D40 weer wel een wereld van verschil (qua resultaat ga je dat niet zo snel merken) de D40 is een totaal ander concept als de D50 wat meer een gesonjabakkerde D70 was
    Verschillen die je in de foto's merkt zijn er pas wanneer je in zo'n cameralijn over een paar generaties gaat kijken. De EOS800D zal dus merkbaar andere resultaten opleveren als nu een 350D of 400D, maar met zijn voorganger zal ie weinig verschillen. Gaat dus heel geleidelijk.

Opvolgers zijn trouwens niet noodzakelijk beter dan hun voorgangers. Kijk je in het compactensegment een paar jaar terug, dan was een Canon G6 een prachtcamera, de G7 die erna kwam was een regelrechte tegenvaller, zowel qua concept als qua resultaten.

De ontwikkeling van digitale camera's gaat momenteel niet meer zo snel dat je niet met een modelletje van vorig jaar intens gelukkig kunt worden
    pi_54939577
    Budget: 400/500 euro
    Formaat: SLR-like of D-SLR Body
    Doel: Landschappen, Portretten, Architectuur
    Fotograaf: Gebruikgsgemak is belangrijk, liefst niet te veel met de handleiding kloten
    Huidige camera: Samsung Digimax A503. Leuk dingentje maar veel te basic. Ik wil er nu ook een tripod bij.
    Deze is leuk voor "dr bij"
    Welke camera’s twijfel je over: Canon of Nikon. Dan de instap modellen
    Bijzonderheden: Accu zou wel handig zijn maar niet noodzakelijk. Graag ook met goede shutter speed. Verder heb ik er ( nog ) niet veel verstand van..
      Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 30 november 2007 @ 11:30:14 #118
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54941815
    quote:
    Op vrijdag 30 november 2007 09:46 schreef kbeurden het volgende:
    Budget: 400/500 euro
    Formaat: SLR-like of D-SLR Body
    Doel: Landschappen, Portretten, Architectuur
    Fotograaf: Gebruikgsgemak is belangrijk, liefst niet te veel met de handleiding kloten
    Huidige camera: Samsung Digimax A503. Leuk dingentje maar veel te basic. Ik wil er nu ook een tripod bij.
    Deze is leuk voor "dr bij"
    Welke camera’s twijfel je over: Canon of Nikon. Dan de instap modellen
    Bijzonderheden: Accu zou wel handig zijn maar niet noodzakelijk. Graag ook met goede shutter speed. Verder heb ik er ( nog ) niet veel verstand van..
    Met dat budget kom je als je wat mogelijkheden wilt al snel bij een superzoomcompact uit. Voor het bedrag heb je qua spiegelreflex net een body met standaardzoom en dan is het min of meer een beetje op.

Wat versta je onder 'goede shutter speed' Die getalletjes die daarbij in folders en bij reviews staan zien er wel erg blitsy uit vooral als er een 8000 tussen zit, in de praktijk heb je daar pas wat aan wanneer men er eindelijk in slaagt om 's morgens een stuk of vier zonnen te laten opgaan. Zelfs de meeste compacten hebben tegenwoordig al een minimale tijd van 1/2000s.
    pi_54942451
    quote:
    Op vrijdag 30 november 2007 11:30 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Met dat budget kom je als je wat mogelijkheden wilt al snel bij een superzoomcompact uit. Voor het bedrag heb je qua spiegelreflex net een body met standaardzoom en dan is het min of meer een beetje op.

Wat versta je onder 'goede shutter speed' Die getalletjes die daarbij in folders en bij reviews staan zien er wel erg blitsy uit vooral als er een 8000 tussen zit, in de praktijk heb je daar pas wat aan wanneer men er eindelijk in slaagt om 's morgens een stuk of vier zonnen te laten opgaan. Zelfs de meeste compacten hebben tegenwoordig al een minimale tijd van 1/2000s.
    IK dnek dat hij bedoelt dat hij op zoek is naar een camera met een lage shutterlag (snelle respons dus)
    pi_54942807
    quote:
    Op vrijdag 30 november 2007 11:56 schreef L0we het volgende:

[..]

IK dnek dat hij bedoelt dat hij op zoek is naar een camera met een lage shutterlag (snelle respons dus)
    Klopt, excuses. Ik weet echt totaal niet waar ik op moet zoeken. Vandaar ook mijn vraag hier
      Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 30 november 2007 @ 12:21:04 #121
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54942972
    quote:
    Op vrijdag 30 november 2007 11:56 schreef L0we het volgende:

[..]

Ik schrik inmiddels nergens meer van

Voor de betere superzoomcompacten geldt momenteel dat de ontspanvertraging niet echt veel langer is dan bij een spiegelreflex (ook die moet scherpstellen en er moet ook nog even een spiegel aan de kant voor de opname). Alleen onder beroerde omstandigheden kan de AF wat traagjes worden, maar als je een beetje met je ontspanknop leert omgaan is er zelfs dan nog een goed getimede opname mee te maken. Onder die omstandigheden is de trefzekerheid van een spiegelreflex overigens ook niet meer wat je er graag van zou willen zien.
      vrijdag 30 november 2007 @ 13:20:21 #122
    65960 sanger
    pi_54944331
    Als iemand een 300D zoekt

[TK] Canon 300D
      zaterdag 1 december 2007 @ 15:47:54 #123
    69655 mordradead
    Wat is een leesje?
    pi_54968752
    Ik vind zo af en toe foto's maken ook wel leuk daarom kocht ik een camera (Kodak V610), van deze camera maakt m'n moeder ook veel gebruik en omdat ze weet hoe hij werkt wil ze hem van me overkopen.
    Ikzelf wil wel iets verder gaan, ik zou graag zoiets als bovenstaand kopen en in die pricerange gaan zitten. Wat zijn leuke 2e hands camera's voor 300/350 euro? en waar moet ik op letten bij het speuren naar zo'n ding?

6 megapixels had m'n oude compactcamera ook dus dat is genoeg... naar welke merken en types moet ik kijken, Canon/Nikon/Pentax?

edit: even gezocht, dit soort camera's dus... is er iets over te zeggen?
    Pentax IST-D
    Nikon D40X
    Nikon D50
    Canon EOS 300D

[ Bericht 79% gewijzigd door mordradead op 01-12-2007 16:08:38 ]
    Bernie en ik zijn tof.
    pi_54970935
    quote:
    Op zaterdag 1 december 2007 15:47 schreef mordradead het volgende:
    Ik vind zo af en toe foto's maken ook wel leuk daarom kocht ik een camera (Kodak V610), van deze camera maakt m'n moeder ook veel gebruik en omdat ze weet hoe hij werkt wil ze hem van me overkopen.
    Ikzelf wil wel iets verder gaan, ik zou graag zoiets als bovenstaand kopen en in die pricerange gaan zitten. Wat zijn leuke 2e hands camera's voor 300/350 euro? en waar moet ik op letten bij het speuren naar zo'n ding?

6 megapixels had m'n oude compactcamera ook dus dat is genoeg... naar welke merken en types moet ik kijken, Canon/Nikon/Pentax?

edit: even gezocht, dit soort camera's dus... is er iets over te zeggen?
    Pentax IST-D
    Nikon D40X
    Nikon D50
    Canon EOS 300D
    Waarom wil je precies een digitale spiegelreflex kopen?
    Je hebt nog maar weinig ervaring met fotografie en je maakt maar af en toe foto's. Met dit budget ga je tweedehands denk ik nog niet eens een goede camera vinden (plus daarbij nog het feit dat je bij een spiegelreflex altijd nog wel iets mist en dus bij wilt kopen). En nog even een kleine toevoeging na je links bekeken te hebben: die camera's zijn niet nieuw meer en dus weet je niet hoeveel foto's er mee gemaakt zijn (een dSLR kan niet onbepert doorgaan, op een gegeven moment gaat er iets kapot). Voor hetzelfde geld zijn ze na 200 foto's "op".
    Als je gewoon iets meer wilt, zou ik kijken naar de betere compactcamera's. Die zijn wel voor je budget te krijgen (zelfs nieuw en met accessoires), en hebben in deze prijsklasse meer opties dan een spiegelreflex. Verder zijn ze kleiner en handzamer, dus makkelijker mee te nemen.
    Voorbeelden zijn Canon Powershot A720IS, Olympus SP-UZ 550, en nog een aantal in dit topic genoemde camera's.
      FOK!fotograaf zondag 2 december 2007 @ 00:29:22 #125
    73911 ultra_ivo
    pi_54981175
    De istD is wel erg oudbakken. Nieuw levert Pentax de istDL die je vaak voor een euro of 400 nieuw in de aanbieding kunt vinden.
    pi_55029925
    quote:
    Op vrijdag 30 november 2007 13:20 schreef sanger het volgende:
    Als iemand een 300D zoekt

[TK] Canon 300D
    En nu ben ik de nieuwe eigenaar van deze camera

Thnx.

Ik zal dus vaker te vinden zijn in FOT
      dinsdag 4 december 2007 @ 11:31:26 #127
    65960 sanger
    pi_55030003
    Feli !
    pi_55030084
    quote:
    Op dinsdag 4 december 2007 11:27 schreef Boy_Snakeye het volgende:

[..]

En nu ben ik de nieuwe eigenaar van deze camera

Thnx.

Ik zal dus vaker te vinden zijn in FOT
    Bevalt hij goed?
    pi_55030897
    quote:
    Op dinsdag 4 december 2007 11:35 schreef L0we het volgende:

[..]

Bevalt hij goed?
    Had 'm in de avond helemaal aan de andere kant van NL opgehaald. Had ook in de trein wat tijdschriften gelezen. Een hele goeie beginnerstijdschrift ook "Digitaal fotograferen met een REFLEX CAMERA". voor 5 euro een perfecte magazine.

Maar als je ziet hoeveel je in kan stellen dan ben ik nog wel een tijdje zoet met het proberen van de instellingen en het leren wanneer je wat moet instellen.

Maar gister was het te donker om even wat simpele foto's te schieten. Maar voor de foto's die toch gelukt zijn, zien ze er zo mooi uit.
    pi_55081664
    Crosspost uit het Canon-topic...

Er zijn vast meer mensen met het investeringsdilemma Canon of Nikon...momenteel twijfel ik erg tussen de Canon 40D en Nikon D200, beide zo rond de 1000 euro, beide met goede en slechte punten.
    Ik fotografeer regelmatig met een Nikon D50 maar merk dat ik meer wil dan de camera kan. Daarnaast kan ik zo nu en dan gebruik maken van een Canon 30D en ik vind die grote dial achterop wel erg fijn werken.
    En om het af te maken wil ik ergens volgend jaar een 70-200 f2.8 met stabilisatie kopen waarvan het Canon model een paar honderd euro goedkoper is dan de Nikon...maar bij de D50 zit wel een SB-800 en een standaard zoomlens die ik ook op een D200 zou kunnen gebruiken. Maar goed, ik ben ooit begonnen met een analoge Minolta Dynax 5 waar ik ook een aantal lenzen en een goeie flitser bij had en die heb ik voor nog best aardige bedragen kunnen verkopen. Iemand die met hetzelfde zit of er al uit is...?
    "History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
    pi_55087377
    quote:
    Op donderdag 6 december 2007 17:05 schreef MaartenGrendel het volgende:
    Crosspost uit het Canon-topic...
    Ik heb niet echt een antwoord voor je, maar ik mag toch aannemen dat je op de Nikon D50 wel tegelijk sluitertijd en diafragma handmatig in kunt stellen

Heb je de camera's al eens vastgehouden? Zo nee, zeker eens gaan doen, het kan nogal wat verschil uit maken.
      vrijdag 7 december 2007 @ 01:54:35 #132
    110933 F4T4L_3RR0R
    R.I.P. webicon ;(
    pi_55092669
    Budget: ca. 300 euro, heb al een tas en diverse geheugenkaartjes.

Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body

Doel: Inzetten van hulpdiensten fotograferen, zowel overdag als 's nachts, daarnaast voor landschappen en huis-tuin-en-keuken fotografie.

Fotograaf: Ik fotografeer al jaren, het liefst in moeilijke (licht)omstandigheden, dat is een uitdaging voor mij. Ik kan met elke camera overweg, had een 350D na een uurtje spelen helemaal door. (zonder gebruiksaanwijzing)

Huidige camera: Momenteel geen camera. Jaren geleden een Sony P92 gehad waarmee ik leuke resultaten haalde, helaas weinig instelbaar, daarna een Panasonic LS2 waarmee ik niet in het donker kon fotograferen, van ellende aan m'n pa cadeau gegeven. Ik heb een paar dagen verschillende Canon 350D's gehad, allemaal met gebreken en steeds teruggebracht, heb de moed opgegeven. Bij nader inzien zal die camera me te duur hebben gekost aan toebehoren als lenzen, flitsers, grips, etc.

Welke camera's twijfel je over: Veel twijfel, elke leuke camera die ik tegenkom na speurwerk op internet valt af omdat ze slecht presteren in het donker of omdat ze niet meer leverbaar zijn. Maar niks kunnen vinden waar alleen lof voor is, vandaar plaats ik deze oproep.

Bijzonderheden: Ik zoeken een camera die volledig handmatig instelbaar is, hoeft niet de kleinste te zijn, heb een grote tas. Ik fotografeer bijvoorbeeld inzetten van hulpdiensten, als er 's nachts ergens een grote brand is wordt ik weleens op pad gestuurd om verslag te doen... Het is dan zaak om een camera te hebben die met weinig licht nog goede foto's kan maken. Een simpele goedkope camera kan een mooi plaatje leveren bij ISO 80 en 15 seconde sluitertijd op een statiefje, maar met dit soort inzetten heb ik daar weinig aan, omdat er veel beweging is. Optische stabilisatie is ook een pré. Flitsen is uit den boze omdat alles dan reflecteerd. (voertuigen en kleding) Voor overdag (mooi weer) kan ik ook wel flink wat optische zoom gebruiken. Doordat de fabrikanten steeds meer pixels op het CCD'tje proppen, onstaat er bij veel moderne camera's al bij het minste en geringste beeldruis, iets wat ik niet moet hebben, zwart moet gewoon zwart zijn.

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik zo'n beetje de ideale camera voor iedereen zoek, betwijfel of er wel iets bestaat wat aan mijn eisen voldoet... Ben benieuwd.
    Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
    pi_55093007
    quote:
    Op vrijdag 7 december 2007 01:54 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
    Budget: ca. 300 euro, heb al een tas en diverse geheugenkaartjes.

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik zo'n beetje de ideale camera voor iedereen zoek, betwijfel of er wel iets bestaat wat aan mijn eisen voldoet... Ben benieuwd.
    Ik kan maar één soort camera bedenken die in de buurt komt.. een tweedehands DSLR van rond 6 megapixel, bijvoorbeeld de EOS 10D. Die kun je voor 300 euro wel op Marktplaats vinden. Daarmee kun je heel redelijk in het donker schieten en je hebt een veelzijdig toestel dat bovendien tegen een stootje kan. Dan nog een redelijk lichtsterke lens erbij zoeken. Maar een compact of bridge camera die met weinig ruis nachtopnames maakt, dat kun je volgens mij wel vergeten.
      vrijdag 7 december 2007 @ 02:46:08 #134
    110933 F4T4L_3RR0R
    R.I.P. webicon ;(
    pi_55093078
    Ik was vergeten te melden dat ik iets nieuw uit de winkel zoek met garantie erbij.

Ik kwam ook de Pentax K100D tegen, is een DSLR met metalen body en heeft een sensorstabilisator. (in de body, dus niet in de lens)

Body kost 400 euro nieuw, de SUPER uitvoering met oa . een reiniging/stofopvangsysteem kost 25 euro meer.

Een goede lichtgevoelige lens kost daarnaast ook nog 400 euro...

Gaat ver over mijn budget heen.
    pi_55093220
    Precies, een andere optie is er m.i. niet binnen je budget. Maar een Pro model is gebouwd om een eeuwigheid mee te gaan (al moet je hem wel even testen, en zo mogelijk checken hoe vaak de sluiter is afgegaan) dus garantie zou niet mijn eerste zorg zijn.
      FOK!fotograaf vrijdag 7 december 2007 @ 09:07:20 #136
    73911 ultra_ivo
    pi_55094409
    quote:
    Op vrijdag 7 december 2007 02:46 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
    Ik was vergeten te melden dat ik iets nieuw uit de winkel zoek met garantie erbij.

Ik kwam ook de Pentax K100D tegen, is een DSLR met metalen body en heeft een sensorstabilisator. (in de body, dus niet in de lens)

Body kost 400 euro nieuw, de SUPER uitvoering met oa . een reiniging/stofopvangsysteem kost 25 euro meer.

Op de K100D passen ook oude lichtgevoelige lenzen (vergeleken met de moderne lenzen zelfs zeer lichtgevoelige lenzen) die je 2e hands voor heel weinig kunt kopen.
    pi_55112441
    Ik ben een echt leek en ik hoop dat iemand goede tips heeft

Budget: Maximaal 300 euro

Formaat: Micro / compact

Doel: Fotos nemen van vakanties, landschappen. Beetje huis tuin en keuken foto's

Fotograaf: Echt een beginnerling die alleen foto's van de vakanties wil nemen, af en toe misschien sport foto's of actiefoto's

Huidige camera: Ik had een Minolta Z6 maar ik vond daar de fotos niet echt scherp van en hij is te groot om gewoon in je broekzak / jas te stoppen waardoor je dus elke tijd de camera over de schouder hebt hangen

Welke camera’s twijfel je over: Ik heb echt geen flauw idee wat een goede camera is

Bijzonderheden:

Ik zou wel graag fotos op een goede afstand willen nemen die dan ook nog scherp zijn. Ik hoef ze niet op de pc te kunnen bewerken.
    Walk on, walk on, with hope in your heart,
    And you'll never walk alone...
    You'll never walk alone.
    pi_55120012
    Goede micro's zijn onder andere de Canon Ixus 75 en de Sony DSC-N2, maar de andere grote merken doen daar niet veel voor onder. Deze micro's hebben minder zoom dan je van je Z6 gewend was, dat is inherent aan broekzak-camera's. Verwacht niet te veel van je sport- en actiefoto's met dit soort camera's, maar voor vakantie zijn ze prima.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
      Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 8 december 2007 @ 13:13:48 #139
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_55123094
    quote:
    Op vrijdag 7 december 2007 02:46 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:

Gaat ver over mijn budget heen.
    Hij gaat weliswaar over je budget heen, maar neem daarbij ook even het verhaal van ultra_ivo mee. Een willekeurige 2.8/28 is optisch al beter dan welke zoomlens dan ook. Dat met stabilisator, een grote sensor en alles handmatig instelbaar geeft een plaatje dat je met een compact van 400 eur even niet gaat redden.
    Een ouwe 2.8/28 koop je op veiling en advertentiesites voor tussen de 15 en 40 eur, een 1.7/50 voor ongeveer hetzelfde, een 1.4/50 voor ietsje meer. Al die lenzen zijn ooit voor een fullframe-beeldcirkel ontworpen en presteren op de cirkel van een APS-sensor al prima op volle opening.

Tweedehands digitale reflexen zou ik niet aan beginnen, en vooral geen pro-modellen. Zijn ze van een 'echte' pro- geweest dan zijn ze na twee jaar in de regel tot op het stokje versleten, zijn ze van een 'hobbyist' geweest dan zijn ze zomogelijk nog eerder aan hun end.
    pi_55130690
    quote:
    Op zaterdag 8 december 2007 13:13 schreef Ouwesok het volgende:

Tweedehands digitale reflexen zou ik niet aan beginnen, en vooral geen pro-modellen. Zijn ze van een 'echte' pro- geweest dan zijn ze na twee jaar in de regel tot op het stokje versleten, zijn ze van een 'hobbyist' geweest dan zijn ze zomogelijk nog eerder aan hun end.
    Van Pro's kun je de mooiste spullen kopen. Je moet alleen niet hun werkcamera hebben maar het reservetoestel dat drie jaar onbenut in de kast heeft gestaan. Er worden op Marktplaats regelmatig camera's in nieuwstaat aangeboden. Dat kun je zelf nog controleren door het aantal sluiteracties te checken en naar gebruikssporen te kijken. Check de bajonet, het batterijcompartiment, de spiegel, zoeker en sensor, maak een paar foto's met verschillende belichtings- en focusinstellingen, met en zonder flits - als het er allemaal goed uitziet heb je voor een appel en een ei een fantastische camera die alleen wat minder resolutie, snelheid en capaciteit biedt dan de nieuwste modellen.
      zaterdag 8 december 2007 @ 21:35:11 #141
    110933 F4T4L_3RR0R
    R.I.P. webicon ;(
    pi_55133603
    Het lijkt mij het verstandigst dat ik even verder spaar, zodat ik na verloop van tijd iets meer heb te besteden.

In de tussentijd (kan niet zonder camera) haal ik even een Sony DSC-H3 superzoom compactcameraatje die ik altijd nog achter de hand kan houden als reservecamera.

Edit:

Of een Fuji S5800 superzoom.

[ Bericht 16% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 08-12-2007 21:47:52 ]
      zondag 9 december 2007 @ 23:31:20 #142
    51286 w00h00
    Digital man!
    pi_55158203
    Samsung NV

Iemand ervaring met deze serie?

Ik twijfel namelijk erg om zelf de NV-8 camera te kopen.

Samsung NV serie
      maandag 10 december 2007 @ 16:56:02 #143
    51286 w00h00
    Digital man!
    pi_55171845
    Inmiddels ben ik overgestapt naar de keuze tussen de NV-10 of NV 15. Prijs verschil is er nauwelijks en verder zijn ze identiek.

Het grootste verschil tussen deze twee is dat de NV-15 isowaarden heeft tot 3200 en de NV-10 tot 1000 en de lens is 7,3 - 21,9 mm t.o.v. de NV 10 die een lens heeft van 35 - 105 mm.

Op dit gebied ben ik echt een leek, maar welke invloeden hebben deze verschillen en wat raden jullie me aan?
    pi_55172332
    wOOhOO, wat wil je zoal gaan fotograferen? De afstanden, lichtomstandigheden, snelheid waarmee het onderwerp beweegt, etc, kunnen een camera meer of minder geschikt maken.
      maandag 10 december 2007 @ 18:11:16 #145
    51286 w00h00
    Digital man!
    pi_55173372
    quote:
    Op maandag 10 december 2007 17:22 schreef dvr het volgende:
    wOOhOO, wat wil je zoal gaan fotograferen? De afstanden, lichtomstandigheden, snelheid waarmee het onderwerp beweegt, etc, kunnen een camera meer of minder geschikt maken.
    Ik ga hem puur als ik voor op vakantie of weekendjes weg ga of naar Ajax ga, zulke dingen, geen landschappen oid. Meer 'gezelligheid' foto's.
    pi_55173811
    quote:
    Op maandag 10 december 2007 16:56 schreef w00h00 het volgende:
    Inmiddels ben ik overgestapt naar de keuze tussen de NV-10 of NV 15. Prijs verschil is er nauwelijks en verder zijn ze identiek.

Het grootste verschil tussen deze twee is dat de NV-15 isowaarden heeft tot 3200 en de NV-10 tot 1000 en de lens is 7,3 - 21,9 mm t.o.v. de NV 10 die een lens heeft van 35 - 105 mm.

Op dit gebied ben ik echt een leek, maar welke invloeden hebben deze verschillen en wat raden jullie me aan?
    Naar die iso-waarde zou ik sowieso niet kijken, een iso-waarde van 3200 bij een compactcamera geeft zo veel ruis dat je die echt niet zult gebruiken. Meestal is 400 iso het maximum waarmee je met compactcamera's wilt fotograferen.
    De eerste lens range die je noemt is volgens mij het absolute bereik van de lens (7,3 tot 21,9 mm). De ander die je noemt (35 tot 105mm) is denk ik omgezet naar 35mm equivalent (wat dit precies inhoudt kan iemand anders je denk ik beter uitleggen). De kans is dus dat ze hetzelfde bereik hebben en evenveel groothoek/tele. Dit zou ik eerst nog even nakijken.
    pi_55177155
    quote:
    Op maandag 10 december 2007 18:11 schreef w00h00 het volgende:

Ik ga hem puur als ik voor op vakantie of weekendjes weg ga of naar Ajax ga, zulke dingen, geen landschappen oid. Meer 'gezelligheid' foto's.
    Dan lijken ze me allebei wel geschikt (maar niet om de spelers op het veld te fotograferen - daarvoor hebben ze te weinig telebereik). De lenzen zijn vrijwel identiek. De voornaamste verschillen zijn dat de nieuwere NV15 beeldstabilisatie en gezichtherkenning heeft (helpt bij scherpstellen) en wat lichtgevoeliger is. Verder bedien je zijn menu door het scherm aan te raken, ik geloof dat de NV10 dat niet heeft (weet ik niet zeker). Als ze ongeveer hetzelfde kosten zou ik die NV15 kiezen. Je kunt ze zelf hier vergelijken, of kijk eens naar gebruikerservaringen op www.kieskeurig.nl.
      maandag 10 december 2007 @ 22:22:18 #148
    51286 w00h00
    Digital man!
    pi_55179561
    quote:
    Op maandag 10 december 2007 20:51 schreef dvr het volgende:

[..]

Dan lijken ze me allebei wel geschikt (maar niet om de spelers op het veld te fotograferen - daarvoor hebben ze te weinig telebereik). De lenzen zijn vrijwel identiek. De voornaamste verschillen zijn dat de nieuwere NV15 beeldstabilisatie en gezichtherkenning heeft (helpt bij scherpstellen) en wat lichtgevoeliger is. Verder bedien je zijn menu door het scherm aan te raken, ik geloof dat de NV10 dat niet heeft (weet ik niet zeker). Als ze ongeveer hetzelfde kosten zou ik die NV15 kiezen. Je kunt ze zelf hier vergelijken, of kijk eens naar gebruikerservaringen op www.kieskeurig.nl.
    Thanks. Ik ga er morgen eens even voor zitten, mocht ik nog vragen hebben dan kom ik daar hier zeker op terug.
    pi_55184830
    quote:
    Op donderdag 6 december 2007 21:27 schreef Elefes het volgende:

[..]

Ik heb niet echt een antwoord voor je, maar ik mag toch aannemen dat je op de Nikon D50 wel tegelijk sluitertijd en diafragma handmatig in kunt stellen
    Niet tegelijk! De D50 heeft maar 1 draaiwieltje (achter het lcd schermpje) waar duurdere SLR's er twee hebben.
    quote:
    Heb je de camera's al eens vastgehouden? Zo nee, zeker eens gaan doen, het kan nogal wat verschil uit maken.
    Ja, waarbij ik net zoals de 30D die grote dial achterop de 40D wel een plus vind.
    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de beide 70-200f2.8 IS/VR telezooms? Ik ken alleen de Canon een beetje en weet dat het ding hele mooie plaatjes schiet. Maar dat zal bij Nikon wel net zo zijn...
    "History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 11 december 2007 @ 11:25:51 #150
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_55187571
    quote:
    Op dinsdag 11 december 2007 08:29 schreef MaartenGrendel het volgende:

[..]

Niet tegelijk! De D50 heeft maar 1 draaiwieltje (achter het lcd schermpje) waar duurdere SLR's er twee hebben.
    [..]

Ja, waarbij ik net zoals de 30D die grote dial achterop de 40D wel een plus vind.
    Kost een paar centen zo'n wieltje.
    Het voordeel van dat grote wiel achterop een 30D is dat ie wat nauwkeuriger instelt, nadeel is dat ie soms wat makkelijker draait dan je zou willen(maar je kan hem uitzetten)
    Het vreemde is echter dat wanneer ik mijn 350D gebruik ik ineens dat tweede wiel niet meer mis. Sommige dingen lijken kennelijk belangrijker dan ze in werkelijkheid zijn.
    quote:
    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de beide 70-200f2.8 IS/VR telezooms? Ik ken alleen de Canon een beetje en weet dat het ding hele mooie plaatjes schiet. Maar dat zal bij Nikon wel net zo zijn...
    Het lijkt blijk te geven van een bijzonder masochistische instelling wanneer je ergens op internet hardop durft te beweren dat Canon en Nikonprodukten volledig gelijkwaardig zijn, en toch waag ik het er maar op.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')