Even heel simpel de basics. je kunt op drie manieren het lichtniveau van je foto aanpassen:quote:Op donderdag 6 december 2007 09:14 schreef Boy_Snakeye het volgende:
En ja ISO 400 is iets wat ik ook in de toekomst wil gaan vermijden, maar nu gezien kwam het blijkbaar goed uit.
Snap het nog niet helemaal, maar ik denk 1/8 secquote:Op donderdag 6 december 2007 13:33 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Oefening: welke sluitertijd had je moeten hanteren om hetzelfde resultaat te krijgen bij ISO100 en f/9?
Mooie foto's hoorquote:Op donderdag 6 december 2007 14:15 schreef RaZTor het volgende:
Hallo ik stel mij ff voor.
Ik ben Paula en ik ben 22 jaar.
Ik heb sinds sinterklaas een camera.
En ik zie hier veel tips en informatie!
Mijn voornaamste objecten zullen honden zijn, maar zo nu en dan heb ik
ook andere onderwerpen erop staan.
Zie hier voor mijn website over mijn hondjes: SITE
En hier wat meer foto's van vandaag:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dank jullie wel!
Reken even mee: ISO 100 is 2 stops minder licht dan ISO 400 (2x halveren). je diafragma blijft gelijk, dus je moet je sluitertijd 2 maal verdubbellen. Die was 1/125, dus die gaat via 1/60 naar 1/30. Met een focal length van 31 mm en een vaste hand was dat (net) te doen geweest.quote:Op donderdag 6 december 2007 13:59 schreef Boy_Snakeye het volgende:
[..]
Snap het nog niet helemaal, maar ik denk 1/8 sec
Ik heb een Sony A700quote:Op donderdag 6 december 2007 14:20 schreef Boy_Snakeye het volgende:
[..]
Mooie foto's hoorwat voor een camera heb je?
Dat laatste heb ik ook ergens gelezen. Met daarbij instellingen die gelijk zijn:quote:Op donderdag 6 december 2007 14:21 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Reken even mee: ISO 100 is 2 stops minder licht dan ISO 400 (2x halveren). je diafragma blijft gelijk, dus je moet je sluitertijd 2 maal verdubbellen. Die was 1/125, dus die gaat via 1/60 naar 1/30. Met een focal length van 31 mm en een vaste hand was dat (net) te doen geweest.
Je hoeft het niet allemaal uit te kunnen rekenen, als je maar begrijpt dat ISO, sluitertijd en diafragma onderling uit te ruilen zijn, en dat het van de situatie afhangt welke van de drie je leidend laat zijn. Voor het moment zou ik als vuistregel aanhouden dat je je ISO pas van de 100 afhaalt als je met de sluitertijd en het diafragma niets meer kunt.
Posities van de honden zijn erg mooi, maar ik zie wel een soort paarse gloed (witbalans) die de foto's in mijn optiek wat "kouder" maken.quote:Op donderdag 6 december 2007 14:29 schreef RaZTor het volgende:
[..]
Ik heb een Sony A700
Heb lens van 18-70 mm
en lens van 70-300 mm (foto's van vandaag met deze lens gemaakt)
Nou dat je het zegt zie ik dat ook ja...quote:Posities van de honden zijn erg mooi, maar ik zie wel een soort paarse gloed (witbalans) die de foto's in mijn optiek wat "kouder" maken.
Niet dat ik er alle verstand van heb, bedoel , ben ook een ernome n00b, maar geef ook maar mijn mening
Dank je wel voor de tips!quote:Op donderdag 6 december 2007 15:00 schreef Noli. het volgende:
RaZTor zo je de volgende keer de foto's willen nummeren?
Ik vind heel eerlijk gezegd de composities van je foto's niet zo...
Bij de tweede was het denk ik veel mooier geweest als de onderste hond er helemáál op had gestaan en scherp gesteld was op zijn kop of hele lichaam scherp en de achtergrond wazig .
Bij de derde vind ik het jammer dat de staart buiten beeld valt. Als je de foto iets ruimer had gemaakt had ie er wel op gestaan en had je eventueel boven en onder dan waar nodig wat kunnen croppen.
De vierde vind ik erg leuk.
Leuke foto, maar ik zou er een andere ondergrond van doen. Voor mijn gevoel toch storend. Misschien zwart ofzo, dat staat dan mooi in contrast met het vele wit.quote:Op donderdag 6 december 2007 20:07 schreef Sugar het volgende:
Ja, dat was niet eens echt mijn keus om van twee kanten te belichten, maar zo had ik tenminste voldoende licht. Ik vind die schaduwen het ook niet beter maken, nee.
En snappen hoef je 'm ook niet, hoor greys. Gewoon flauw met een onderwerp spelen en kijken wat voor plaatje het oplevert.
Ik ben u graag van dienstquote:Op vrijdag 7 december 2007 10:56 schreef Sugar het volgende:
Ja, eigenlijk is dat ook het enige wat ik ermee kan doen, ja. Dank u, heel verhelderend weer.![]()
Heeft zeker iets, maar zit aardig wat ruis in....quote:Op vrijdag 7 december 2007 12:20 schreef Sugar het volgende:
Ik vrees dat ik echt een beetje in mijn prullenbakfase zit, maar in het kader van "beter goed op je bek dan lafjes", probeer ik deze nog even buiten de bin te houden:
[ afbeelding ]
Mag 'ie erbuiten blijven?
De scheef staat muurquote:Op vrijdag 7 december 2007 12:20 schreef Sugar het volgende:
Ik vrees dat ik echt een beetje in mijn prullenbakfase zit, maar in het kader van "beter goed op je bek dan lafjes", probeer ik deze nog even buiten de bin te houden:
[ afbeelding ]
Mag 'ie erbuiten blijven?
hmmm, hangt ervan af hoe veel je al geprobeerd hebt om de ruis te verminderen. De foto zelf is leuk, en hij lijkt me redbaar op de aangegeven puntjes. De prullenbak vind ik meer voor foto's die beyond rescue zijn.quote:
Leuke foto'squote:Op maandag 10 december 2007 10:49 schreef Noli. het volgende:
Ik heb voor het eerst écht op de Manual-stand geschoten
Ik durfde steeds maar niet want dan moest ik aan de gang met sluitertijden. Huuuuuu!![]()
Zit ik gister wat te prutsen met de camera met de handleiding in de hand, blijkt er juist een heel handig dingetje in de zoeker te staan. Ik heb een Belichtingsindicator, handig zeg. Die kan je mooi als richtlijn gebruiken!
Ik begin nu door dat balkje ook een beetje te begrijpen hoe die sluitertijden werken.![]()
Even een twee snelle probeerseltjes van gisteren.
1.
[ afbeelding ]
2.
[ afbeelding ]
Dat vlak rechts bedoel je?quote:Op maandag 10 december 2007 19:09 schreef Greys het volgende:
Misschien net iets teveel contrast vergroot? Dat witte dakje valt nu namelijk weg in de lucht
Of misschien staat mijn beeldscherm niet goed hoor. Maar wel een tof idee en lekker strak!
Ik snap je instellingen niet helemaal.quote:Op donderdag 6 december 2007 14:15 schreef RaZTor het volgende:
Hallo ik stel mij ff voor.
Ik ben Paula en ik ben 22 jaar.
Ik heb sinds sinterklaas een camera.
En ik zie hier veel tips en informatie!
Mijn voornaamste objecten zullen honden zijn, maar zo nu en dan heb ik
ook andere onderwerpen erop staan.
Zie hier voor mijn website over mijn hondjes: SITE
En hier wat meer foto's van vandaag:
1. [ afbeelding ]
2. [ afbeelding ]
3. [ afbeelding ]
4. [ afbeelding ]
5. [ afbeelding ]
Dank jullie wel!
Dat is waar. Ben eigenlijk maar net begonnen met foto's maken (niet-vakantiekiekjes), dus ik moet nog een beetje uitvinden wat ik mooi vindquote:Op donderdag 13 december 2007 15:53 schreef Greys het volgende:
Ik vind hem veel toffer zo. Maar... tis maar goed dat smaken verschillen!
Als we allemaal hetzelfde mooi zouden vinden dan zou er niets aan zijn
Ik ben natuurlijk ook geen expert, maar de bovenste doet mij eigenlijk niks. Wel een leuke compositie. De onderste vind ik zeker iets hebben. Heeft iets mysterieus. Alleen dat kleine groene blaadje irriteert me dan weer net.quote:Op maandag 17 december 2007 09:54 schreef Sugar het volgende:
Wat vinden jullie van deze twee foto's?
Verbetertips: altijd welkom!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat is in Den Bosch he, vlakbij het station? Zonde om dat in zw te doen, hij heeft zo'n prachtige gouden kleur. Wel een leuk camerastandpunt gekozen.quote:Op maandag 17 december 2007 12:17 schreef Sugar het volgende:
Heb er nog een, commentaar is welkom.
[ afbeelding ]
Thankx voor de comment. Maar hoe bedoel je het water staat niet recht???quote:Op woensdag 19 december 2007 11:30 schreef Noli. het volgende:
Theemuts ik ben het met Sugar eens.
Misschien dat je 'm nog kunt croppen? Zoiets als dit?
[ afbeelding ]
Geen idee of ie bij mij nu wel goed recht is? (eerste keer bezig in PS ipv PSP)
Sugar, ik weet het niet. Ik vind 'm niet zoveel zeggen eigenlijk. Wat was je bedoeling achter deze foto? Of was het lekker "Hee leuk!" *klik*![]()
![]()
Ik vind deze foto gewoon niet zo mooi en pakkend als wat we anders van je gewend zijn.
Het lcd schermpje van je camera tegen het scherm van je pc houden, en dan zachtjes aandrukkenquote:Op woensdag 19 december 2007 11:39 schreef Noli. het volgende:
* Noli. moet nu nog weer uitvinden hoe ze de gemaakte foto's op de pc krijgt..![]()
En eerst even likken toch? Dat geleidt goedquote:Op woensdag 19 december 2007 20:43 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Het lcd schermpje van je camera tegen het scherm van je pc houden, en dan zachtjes aandrukken
Welkomquote:
Dat wil ik wel hoorquote:
quote:Op woensdag 19 december 2007 20:43 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Het lcd schermpje van je camera tegen het scherm van je pc houden, en dan zachtjes aandrukken
En ik vind ze lekker wel mooi puh!quote:Op zondag 23 december 2007 19:38 schreef Vliegvrager het volgende:
-dikke zwarte kaders zijn, om het heel erg zachtjes uit te drukken, niet mijn smaak. Bij rouwadvertenties vind ik ze daarentegen erg functioneel.
Hij is wel erg scherpgesteld op de rollator. Ik vind de combinatie van fiets en voetganger en rollator en parkeermeter erg geinig, en die komt er zo naar mijn smaak te weinig uit.quote:Op zaterdag 29 december 2007 07:40 schreef Sugar het volgende:
Wat vinden jullie van deze foto?
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 29 december 2007 13:40 schreef dutchie het volgende:
[..]
En ik vind ze lekker wel mooi puh!![]()
Het is gewoon iets persoonlijks, de een houdt ervan en de ander niet. De ene keer versterkt het de compositie, de andere keer vernagelt ie 'm.
Sugar, ik vind je foto niet zoveel doen. Het is een vrouw die oversteekt, maar verder zegt het me niet zoveel.
suug, je bent lekker bezig. ik kan zien dat je met plezier bezig bent. maar bij deze foto is 'het' niet aanwezig. De rollater is goed scherp, de rest heeft veel ruis heb ik t idee. ik zou de vrouw graag ook scherp gezien hebben. En misschien wel met iets meer kleur?quote:Op zaterdag 29 december 2007 07:40 schreef Sugar het volgende:
Wat vinden jullie van deze foto?
[ afbeelding ]
waarom kies je voor zw?quote:Op zaterdag 29 december 2007 16:16 schreef Quinazoline het volgende:
Ik heb een portret van mijn vader proberen te maken, met daarbij de vleugel waar hij erg graag op speelt. Omdat het redelijk donker was heb ik een hoge iso gebruikt.
Wat vinden jullie ervan?
[ afbeelding ]
Wat zit er op zijn neus eigenlijk?quote:Op zaterdag 29 december 2007 17:46 schreef Ynske het volgende:
nu begin ik toch te twijfelen hoe dat beest heet
quote:Op zaterdag 29 december 2007 17:47 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Wat zit er op zijn neus eigenlijk?
Ach. Je kan niet overal goed in zijn. Je hebt zeker groep 3 overgeslagen?quote:Op zaterdag 29 december 2007 18:59 schreef Ynske het volgende:
zal maar niet toegeven dat ik net ben gaan googlen he
Ik vind het wel mooi, het is echt alsof je in de bosjes zit te spieken naar de neushoornquote:Op zaterdag 29 december 2007 17:09 schreef Ynske het volgende:
Ik zit me dus af te vragen of de struiken waardoor ik deze foto genomen heb niet teveel afleiden van het Nijlpaard
[ afbeelding ]
Ik vind hem niet slechtquote:Op zaterdag 29 december 2007 16:16 schreef Quinazoline het volgende:
Ik heb een portret van mijn vader proberen te maken, met daarbij de vleugel waar hij erg graag op speelt. Omdat het redelijk donker was heb ik een hoge iso gebruikt.
Wat vinden jullie ervan?
[ afbeelding ]
Lekker luchtje zoquote:Op zondag 30 december 2007 11:20 schreef OA het volgende:
Gisteren in Den Bosch geweest en o.a. deze foto gemaakt.
Je kan dat op 2 manieren oplossen: in RAW schieten en dan twee belichtingen maken en vervolgens die twee in PS samenvoegen OF op de hardware-matige wijze door zogenaamde ND-graduele filters te gebruiken van bijv. Cokin. Dat zijn stukjes plastic die aan de bovenkant een stuk grijs gekleurd zijn en zo (afhankelijk van de gewenste sterkte) een aantal stops licht tegen kunnen houden. Je positioneert dan de scheiding tussen blank plastic en het grijze gebied op de horizon en belicht op de voorgrond zodat je in feite een goeie belichting krijgt over de hele foto heen.quote:Het lukte maar niet om de onderkant (m.n dus de zijkanten in dit geval) er licht(er) op te krijgen... Ja, het lukt wel, maar dan zie je weer weinig van de lucht... die wordt dan al snel erg licht/wit![]()
Is dit eenvoudig op te lossen met andere instellingen van de camera?
[ link | afbeelding ]
2e oplossing klinkt vrij ingewikkeld als je er weinig verstand van hebt...quote:Op zondag 30 december 2007 11:37 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Lekker luchtje zo
[..]
Je kan dat op 2 manieren oplossen: in RAW schieten en dan twee belichtingen maken en vervolgens die twee in PS samenvoegen OF op de hardware-matige wijze door zogenaamde ND-graduele filters te gebruiken van bijv. Cokin. Dat zijn stukjes plastic die aan de bovenkant een stuk grijs gekleurd zijn en zo (afhankelijk van de gewenste sterkte) een aantal stops licht tegen kunnen houden. Je positioneert dan de scheiding tussen blank plastic en het grijze gebied op de horizon en belicht op de voorgrond zodat je in feite een goeie belichting krijgt over de hele foto heen.
Je zou kunnen proberen die JPEG wat lichter te krijgen en dan alsnog samen te voegen.quote:Op zondag 30 december 2007 11:49 schreef OA het volgende:
[..]
2e oplossing klinkt vrij ingewikkeld als je er weinig verstand van hebt...![]()
De camera waar ik deze foto mee heb geschoten (Olympus Mju 750) heeft geen RAW mogelijkheid.
De Sony A100 wel. Maar die had ik niet meegenomen omdat we er niet heen gingen om foto's te maken, een compact dingetje is dan een stuk handiger.
Ik ga het iig wel proberen!
Bedankt.
Wow, da's een leuk cadeauquote:Op woensdag 9 januari 2008 18:36 schreef LadyS het volgende:Ik heb een Canon EOS 350D gekregen van
mijn moeder
Dennis1975, ik doe foto's altijd uploaden bij www.photobucket.com
Dacht ik al. Ik zie dat schip daar vaak liggen!quote:Op woensdag 9 januari 2008 21:12 schreef Dennis1975 het volgende:
Ja dat Klopt OA
Er was ws een kruisje te zien ipv jouw foto. Gebeurt weleens!quote:Op woensdag 9 januari 2008 21:16 schreef Dennis1975 het volgende:
Wat bedoel je met kruisje,Dutchie?
Ik weet het niet Dutchie, vetvlekken zie ik niet, mijn andere foto's zijn te groen, LOL, beginners fouten die ik had moeten zien.quote:Op woensdag 9 januari 2008 20:56 schreef dutchie het volgende:
Kruisje Dennis.
LadyS, leuk zo'n mama!
Peet, waarom kom je nou met deze foto hier naartoe? Was toch niks mee met het commentaar? Of wil je nu weten hoe je de vlek weg kan halen? Prima foto nl. verder.
Dat ligt idd aan de ISO. Dit kun je voorkomen door de ISO handmatig op 100 te zetten. Dan krijg je een langere sluitertijd. Om te zorgen dat je foto niet bewogen is, kun je een statief gebruiken, een stapel boeken of de rand van je balkons als die vlak is.quote:Op woensdag 9 januari 2008 21:02 schreef OA het volgende:
Tijdens mijn vakantie heb ik een aantal foto's 's avonds gemaakt, waaronder deze.
Helaas zit in alle nachtopnamen nogal wat ruis...
Heeft dit enkel met de ISO waarde te maken of zijn er nog meer instellingen waar ik op kan letten?
ISO stond hier op auto en de camera koos 800
[ link | afbeelding ]
Komop he, laat je niet te makkelijk uit het veld slaan. Van je fouten kun je leren, en je gaat flink vooruit van wat ik van je zie voorbij komenquote:Op woensdag 9 januari 2008 22:21 schreef Peet64 het volgende:
[..]
Ik weet het niet Dutchie, vetvlekken zie ik niet, mijn andere foto's zijn te groen, LOL, beginners fouten die ik had moeten zien.
En ja, hellup, geen photoshop, dus ben ik blij met alle hulp en tips om mijn foto's meteen perfect te krijgen
Bedankt!quote:Op donderdag 10 januari 2008 07:41 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dat ligt idd aan de ISO. Dit kun je voorkomen door de ISO handmatig op 100 te zetten. Dan krijg je een langere sluitertijd. Om te zorgen dat je foto niet bewogen is, kun je een statief gebruiken, een stapel boeken of de rand van je balkons als die vlak is.
Wat hij zegt dus.quote:Op donderdag 10 januari 2008 07:51 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Komop he, laat je niet te makkelijk uit het veld slaan. Van je fouten kun je leren, en je gaat flink vooruit van wat ik van je zie voorbij komen
Hij is wel scherp, kun je aan de flats zien. Het was meer een algemeen punt dat je bij een langere sluitertijd voor steun moet zorgen.quote:Op donderdag 10 januari 2008 07:53 schreef OA het volgende:
[..]
Bedankt!![]()
Is deze foto naar jouw idee niet helemaal scherp? Ik had de camera nl op een stabiele ondergrond staan...
Ok.quote:Op donderdag 10 januari 2008 10:13 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Hij is wel scherp, kun je aan de flats zien. Het was meer een algemeen punt dat je bij een langere sluitertijd voor steun moet zorgen.
Sure, die had ik ff gemist.quote:Op donderdag 10 januari 2008 18:12 schreef Timmos het volgende:
Iemand die op mijn post zou willen/kunnen reageren?
mja, dat is wel een beetje het probleem van deze foto. Er is niet echt een focal point, een punt waar de aandacht naar toe moet. Als de voorste bouwvakker iets duidelijks aan het doen was (vergelijk de lasfoto in de serie van Tha_Erik), of met zn gezicht naar je toe had gestaan, was de foto boeiender geweest. Het focal point hoeft niet altijd een gezicht of een gebeurtenis te zijn, maar kun je ook afdwingen door compositie. Het mogen ook meerdere punten zijn, mits de kijkvolgorde logisch is (anders wordt het onrustig). Die kijkvolgorde dwing je ook af door compo (of door belichting), maar dat is nog niet zo simpel.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 13:41 schreef Peet64 het volgende:
Moeilijk Sugar, wat vind je er zelf niet goed aan dan?
Ik kan niet een twee drie iets noemen, maar merk dat mijn ogen steeds naar boven afdwalen om te kunnen zien wat de mannen daar doen. Als of het hoofdonderwerp mijn aandacht niet genoeg vast kan houden.
ik snap de link met dit topic niet helemaalquote:Op vrijdag 11 januari 2008 17:50 schreef waterrad het volgende:
[ afbeelding ]
Ik houd erg van portretjes, deze vind ik erg mooi van Daphne Bunskoek. Naturel en sprekend!
de reden dat de man niet boeiend is komt ook doordat z'n onderste helft in het rommelige gedeelte wegvaltquote:Op vrijdag 11 januari 2008 13:50 schreef Sugar het volgende:
Voorgrond moest boeiender zijn in dit geval, dan was de achtergrond een leuk extra kijkje geweest.
het is een aardige plaat, ik zou alleen ervoor gezorgd hebben dat de boot niet naar rechts de foto uitvalt, hij lijkt niet recht te liggen.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 07:54 schreef Dennis1975 het volgende:
Hallo zou iemand op mijn foto kunnen reageren.
Alvast bedankt!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |