abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 december 2007 @ 09:51:23 #151
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_55072851
Jij hebt geluk dat je huis licht genoeg is. Bij ons is het vrij donker.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_55073373
http://www.fotografiewimvanvelzen.nl/webartikel16a.htm

Op deze site staat wellicht nuttige info, duidelijke uitleg, niet heel overdreven technisch.
http://limpeiven.blogspot.com/
www.limpeiven.com
opsomming van in bezit zijnde foto-apparatuur, staat namelijk heel erg cool en draagt bij aan status alhier...
  donderdag 6 december 2007 @ 10:31:54 #153
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_55073498
Ja, maar het gaat toch om wéten wat welk effect heeft, dat bedoel ik, dat vind ik vrij duidelijk. Enne, ons huis is niet licht om 6 uur 's ochtends, hoor.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  donderdag 6 december 2007 @ 10:34:36 #154
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_55073545
Ik maak ook geen foto's om 6 uur 's ochtends.
Maar goed, we praten langs elkaar volgens mij.
Als je niet lacht, ben je dood.
  donderdag 6 december 2007 @ 10:35:14 #155
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_55073558
Hihi, volgens mij niet, hoor. Ik begrijp je wel, maar ik vind het gewoon niet echt puzzelen.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_55077312
quote:
Op donderdag 6 december 2007 09:14 schreef Boy_Snakeye het volgende:

En ja ISO 400 is iets wat ik ook in de toekomst wil gaan vermijden, maar nu gezien kwam het blijkbaar goed uit.
Even heel simpel de basics. je kunt op drie manieren het lichtniveau van je foto aanpassen:
  • sluitertijd: langer is meer licht, maar kan leiden tot bewegingsonscherpte
  • diafragma: evrder open (kleinere f) is meer licht, en leidt tot een kortere scherptediepte
  • ISO: hoger is meer licht, maar geeft ruis.

Ze zijn onderling inwisselbaar, dus je kunt een hogere ISO uitruilen tegen een lagere f. Voor ISO en sluitertijd is een stop steeds een verdubbeling of halvering van het licht (dus bijv 1/15 sec bij ISO 200 is equivalent aan 1 / 30 sec bij ISO 400). Voor diafragma is dat wortel 2 omdat het een oppervlaktemaat is. Reken voor het gemak met 1,4. (Dus 1/15 sec bij f/5.6 is equivalent aan 1/30 sec bij f/4.0).

vertaal dit naar jouw instellingen, en je had ruisvrij kunnen schieten op ISO100 bij f/4.5 bij dezelfde sluitertijd. Je had dan wel een kortere scherptediepte gehad, wat bij zo'n foto meestal mooi gevonden wordt. Nadeel kan zijn dat sommige lenzen minder scherp zijn met het diafragma vol open.

Oefening: welke sluitertijd had je moeten hanteren om hetzelfde resultaat te krijgen bij ISO100 en f/9?
  • Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_55077824
    quote:
    Op donderdag 6 december 2007 13:33 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Oefening: welke sluitertijd had je moeten hanteren om hetzelfde resultaat te krijgen bij ISO100 en f/9?
    Snap het nog niet helemaal, maar ik denk 1/8 sec
    Typ- en spellingsfouten voorbehouden.
    pi_55078162
    Hallo ik stel mij ff voor.

Ik ben Paula en ik ben 22 jaar.
    Ik heb sinds sinterklaas een camera.
    En ik zie hier veel tips en informatie!

Mijn voornaamste objecten zullen honden zijn, maar zo nu en dan heb ik
    ook andere onderwerpen erop staan.

Zie hier voor mijn website over mijn hondjes: SITE

En hier wat meer foto's van vandaag:
    1.
    2.
    3.
    4.
    5.

Dank jullie wel!

[ Bericht 6% gewijzigd door RaZTor op 06-12-2007 15:04:38 ]
    pi_55078247
    quote:
    Op donderdag 6 december 2007 14:15 schreef RaZTor het volgende:
    Hallo ik stel mij ff voor.

Ik ben Paula en ik ben 22 jaar.
    Ik heb sinds sinterklaas een camera.
    En ik zie hier veel tips en informatie!

Mijn voornaamste objecten zullen honden zijn, maar zo nu en dan heb ik
    ook andere onderwerpen erop staan.

Zie hier voor mijn website over mijn hondjes: SITE

En hier wat meer foto's van vandaag:
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]

Dank jullie wel!
    Mooie foto's hoor wat voor een camera heb je?
    pi_55078272
    quote:
    Op donderdag 6 december 2007 13:59 schreef Boy_Snakeye het volgende:

[..]

Snap het nog niet helemaal, maar ik denk 1/8 sec
    Reken even mee: ISO 100 is 2 stops minder licht dan ISO 400 (2x halveren). je diafragma blijft gelijk, dus je moet je sluitertijd 2 maal verdubbellen. Die was 1/125, dus die gaat via 1/60 naar 1/30. Met een focal length van 31 mm en een vaste hand was dat (net) te doen geweest.

Je hoeft het niet allemaal uit te kunnen rekenen, als je maar begrijpt dat ISO, sluitertijd en diafragma onderling uit te ruilen zijn, en dat het van de situatie afhangt welke van de drie je leidend laat zijn. Voor het moment zou ik als vuistregel aanhouden dat je je ISO pas van de 100 afhaalt als je met de sluitertijd en het diafragma niets meer kunt.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      donderdag 6 december 2007 @ 14:25:59 #161
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_55078355
    Als ik met sluitertijden ga klooien dan gebeurt er of niks of ik heb een zwart beeld geschoten. Met de sluitertijd kan ik tot nu toe dus nog steeds weinig..

Ik heb net in de handleiding gekeken en mijn camera heeft een sluitertijdenbereik van 15 s tot 1/2000 s in stappen van 1/3 EV.
    Mogelijkheden genoeg dus. (in mijn geval alweer teveel misschien )

[ Bericht 19% gewijzigd door Noli. op 06-12-2007 14:39:46 ]
    Maxi, Midi & Mini
    (My) Timing sucks.... Always.
    Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
    pi_55078421
    quote:
    Op donderdag 6 december 2007 14:20 schreef Boy_Snakeye het volgende:

[..]

Mooie foto's hoor wat voor een camera heb je?
    Ik heb een Sony A700
    Heb lens van 18-70 mm
    en lens van 70-300 mm (foto's van vandaag met deze lens gemaakt)
    pi_55078816
    quote:
    Op donderdag 6 december 2007 14:21 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Reken even mee: ISO 100 is 2 stops minder licht dan ISO 400 (2x halveren). je diafragma blijft gelijk, dus je moet je sluitertijd 2 maal verdubbellen. Die was 1/125, dus die gaat via 1/60 naar 1/30. Met een focal length van 31 mm en een vaste hand was dat (net) te doen geweest.

Je hoeft het niet allemaal uit te kunnen rekenen, als je maar begrijpt dat ISO, sluitertijd en diafragma onderling uit te ruilen zijn, en dat het van de situatie afhangt welke van de drie je leidend laat zijn. Voor het moment zou ik als vuistregel aanhouden dat je je ISO pas van de 100 afhaalt als je met de sluitertijd en het diafragma niets meer kunt.
    Dat laatste heb ik ook ergens gelezen. Met daarbij instellingen die gelijk zijn:
    ISO 100 - f/5.6 - 1/30
    ISO 400 - f/11 - 1/30
    ISO 100 - f/8 - 1/15

Maar wat ik zeg, moet gewoon veel in de praktijk oefenen en zien, dan pepert het er vanzelf wel in.
    quote:
    Op donderdag 6 december 2007 14:29 schreef RaZTor het volgende:

[..]

Ik heb een Sony A700
    Heb lens van 18-70 mm
    en lens van 70-300 mm (foto's van vandaag met deze lens gemaakt)
    Posities van de honden zijn erg mooi, maar ik zie wel een soort paarse gloed (witbalans) die de foto's in mijn optiek wat "kouder" maken.

Niet dat ik er alle verstand van heb, bedoel , ben ook een ernome n00b, maar geef ook maar mijn mening
    pi_55078948
    quote:
    Posities van de honden zijn erg mooi, maar ik zie wel een soort paarse gloed (witbalans) die de foto's in mijn optiek wat "kouder" maken.

Niet dat ik er alle verstand van heb, bedoel , ben ook een ernome n00b, maar geef ook maar mijn mening
    Nou dat je het zegt zie ik dat ook ja...
    (heb er nog de ballen verstand van , dus zal eens boekje nalezen)

Dank je
      donderdag 6 december 2007 @ 15:00:39 #165
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_55079008
    RaZTor zo je de volgende keer de foto's willen nummeren?

Ik vind heel eerlijk gezegd de composities van je foto's niet zo...
    Bij de tweede was het denk ik veel mooier geweest als de onderste hond er helemáál op had gestaan en scherp gesteld was op zijn kop of hele lichaam scherp en de achtergrond wazig .
    Bij de derde vind ik het jammer dat de staart buiten beeld valt. Als je de foto iets ruimer had gemaakt had ie er wel op gestaan en had je eventueel boven en onder dan waar nodig wat kunnen croppen.
    De vierde vind ik erg leuk.
    Maxi, Midi & Mini
    (My) Timing sucks.... Always.
    Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
    pi_55079151
    quote:
    Op donderdag 6 december 2007 15:00 schreef Noli. het volgende:
    RaZTor zo je de volgende keer de foto's willen nummeren?

Ik vind heel eerlijk gezegd de composities van je foto's niet zo...
    Bij de tweede was het denk ik veel mooier geweest als de onderste hond er helemáál op had gestaan en scherp gesteld was op zijn kop of hele lichaam scherp en de achtergrond wazig .
    Bij de derde vind ik het jammer dat de staart buiten beeld valt. Als je de foto iets ruimer had gemaakt had ie er wel op gestaan en had je eventueel boven en onder dan waar nodig wat kunnen croppen.
    De vierde vind ik erg leuk.
    Dank je wel voor de tips!
      donderdag 6 december 2007 @ 17:12:29 #167
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_55081771
    Mag ik jullie mening vragen over de foto? Gaarne.

Eurovisie Songfestival Queen donderdag 6 december 2007 @ 17:47:06 #168
    163650 Greys
    pi_55082414
    De foto op zich is goed gelukt, alleen ik 'snap' hem niet zo. Twee poppetjes, waarvan eentje op zijn (haar ) kant in een bakje melk... Maar anderen zullen het weer wel zien, ligt eerder aan mij dan aan je foto, denk ik
    De schaduwen storen me verder een klein beetje
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
      donderdag 6 december 2007 @ 18:48:28 #169
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_55083611
    De schaduwen (aan twee kanten? Meervoudige belichting?) en de schaal is niet helemaal in het midden.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      donderdag 6 december 2007 @ 20:07:01 #170
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_55085381
    Ja, dat was niet eens echt mijn keus om van twee kanten te belichten, maar zo had ik tenminste voldoende licht. Ik vind die schaduwen het ook niet beter maken, nee.
    En snappen hoef je 'm ook niet, hoor greys. Gewoon flauw met een onderwerp spelen en kijken wat voor plaatje het oplevert.
    pi_55085522
    quote:
    Op donderdag 6 december 2007 20:07 schreef Sugar het volgende:
    Ja, dat was niet eens echt mijn keus om van twee kanten te belichten, maar zo had ik tenminste voldoende licht. Ik vind die schaduwen het ook niet beter maken, nee.
    En snappen hoef je 'm ook niet, hoor greys. Gewoon flauw met een onderwerp spelen en kijken wat voor plaatje het oplevert.
    Leuke foto, maar ik zou er een andere ondergrond van doen. Voor mijn gevoel toch storend. Misschien zwart ofzo, dat staat dan mooi in contrast met het vele wit.
      vrijdag 7 december 2007 @ 10:21:18 #172
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_55095881

OF

?
      vrijdag 7 december 2007 @ 10:50:53 #173
    79550 Ymke
    your ghost
    pi_55096469
    Bij de tweede komt de jas goed overeen met de achtergrond dus ik zou voor de kleur gaan , maar het is bij lange na niet scherp , die zou dus bij mij direct in de prullenbak verdwijnen
    How I wish, how I wish you were here.
    We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
      vrijdag 7 december 2007 @ 10:56:15 #174
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_55096597
    Ja, eigenlijk is dat ook het enige wat ik ermee kan doen, ja. Dank u, heel verhelderend weer.
      vrijdag 7 december 2007 @ 10:58:12 #175
    79550 Ymke
    your ghost
    pi_55096639
    quote:
    Op vrijdag 7 december 2007 10:56 schreef Sugar het volgende:
    Ja, eigenlijk is dat ook het enige wat ik ermee kan doen, ja. Dank u, heel verhelderend weer.
    Ik ben u graag van dienst
    How I wish, how I wish you were here.
    We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')