En de aankondiging van de eerste namen:quote:ABN AMRO World Tennis Tournament verkrijgt felbegeerde ATP "500" status
04-10-2007
Na intensieve onderhandelingen is Ahoy Rotterdam, organisator van het ABN AMRO World Tennis Tournament, erin geslaagd de begeerde ATP 500 status te behalen.
De nieuwe ATP kalender zal met ingang van januari 2009 ingevoerd worden. Deze tenniskalender verdeelt met uitzondering van de vier Grand Slams, de toernooien in zogenaamde 'punten toernooien' waar 1000, 500 of 250 punten verdiend kunnen worden.
In totaal komen er negen 1000-punten toernooien en tien 500-punten toernooien,
waarbij de laatstgenoemde zijn verdeeld tussen Europa, de Verenigde Staten, Zuid Amerika en Zuid-Oost Azië (Rotterdam, Barcelona, Basel, Valencia, Memphis, Washington DC, Acapulco, Dubai, Beijing, Tokyo).
Het ABN AMRO World Tennis Tournament behoort vanaf 2009 tot de '500 categorie' toernooien. De nieuwe ATP kalender zal tijdens de Tennis Masters Cup in Shanghai gepresenteerd worden.
De nieuwe 500 serie betekent voor alle partijen een verbetering. Omdat topspelers verplicht worden om een vastgesteld aantal toernooien te spelen, krijgen organisatoren en publiek een betere garantie op hun aanwezigheid. De spelers krijgen met de 500 serie de gelegenheid om meer (voor de speler zeer belangrijke) rankingpoints te behalen. Voor het ABN AMRO World Tennis Tournament geldt dat het aantal punten dat kan worden behaald wordt verdubbeld.
Voor zowel organisator Ahoy Rotterdam als sponsor ABN AMRO Bank, is deze toezegging een bekroning op het 35-jarige bestaan van het toernooi dat van 18 tot en met 24 februari 2008 haar jubileum editie zal vieren. Het behalen van de verhoogde status past ook in de geplande uitbreiding van Sportpaleis Ahoy en aanverwante ruimtes die in de zomer van 2008 van start zal gaan.
Toernooidirecteur Richard Krajicek: "Het ABN AMRO World Tennis Tournament kent een bijzonder succesvolle historie. Ik ben ontzettend blij met deze erkenning en voor mij persoonlijk is het een emotioneel moment. Ik beschouw het als een beloning op 35 jaar van hard werken door alle mensen die sinds 1974 bij het toernooi betrokken zijn of zijn geweest. In het bijzonder wijlen Wim Buitendijk, die de visie had om het toernooi te laten uitgroeien tot een internationaal aansprekend tennisevenement. Het ABN AMRO World Tennis Tournament heeft zich opnieuw nadrukkelijk bewezen als één van de meest prestigieuze toernooien binnen het internationale tenniscircuit"
quote:Nadal komt naar ABN Amro-toernooi
door onze Telesportredactie
ZOETERMEER - Rafael Nadal is volgend jaar de meest aansprekende naam op de 35e editie van het ABN Amro-toernooi. Toernooidirecteur Richard Krajicek kondigde vrijdag tijdens de persconferentie in Zoetermeer met trots de komst van de nummer twee van de wereld aan. Vorig jaar moest de Spanjaard nog afzeggen voor het indoortennisevenement in Ahoy.
„Ik heb Nadal en Roger Federer vorig jaar tot uit den treuren lastig gevallen. Het werd toen bijna gênant. Ik ben daarom blij dat we Nadal eindelijk hebben kunnen vastleggen”, zei Krajicek.
Krajicek dankt de komst van Nadal vooral aan de verschuiving van het toernooi op de kalender. In het verleden zat het grootste Nederlandse ATP-evenement ingeklemd tussen de Daviscup en het lucratieve toernooi in Dubai, waar de toppers Nadal en Federer de voorkeur aan gaven. Met de datum van 18 tot en met 24 februari zit er nu een week tussen Rotterdam en Dubai.
Krajicek: „De nieuwe datum heeft voor Nadal de doorslag gegeven. De zaak was voor de finale van Wimbledon al beklonken. We zijn heel gelukkig dat we de komende jaren geen last meer hebben van de Daviscup en van Dubai. De komst van Federer was dit jaar door Dubai onbespreekbaar, maar nu is in ieder geval alles nog open.”
Naast Nadal geven ook Andy Murray, Lleyton Hewitt en titelverdediger Mikhail Yoezhny volgend jaar acte de présence in Rotterdam. De Nederlanders Robin Haase en Raemon Sluiter kregen van Krajicek een wildcard.
Het ABN Amro-toernooi vindt volgend jaar plaats van 18 tot en met 24 februari.
Kun jij geen Nadalfantopic maken ???quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 18:07 schreef BVO het volgende:
Rafa![]()
. Ik MOET hem zien. Desnoods ga ik élke dag
.
Aww.quote:
Misschien een stom idee, maar waarom n iet alvast topics openen voor een aantal belangrijke toernooien in 2008? Ik heb bijvoorbeeld best al zin om te discussiëren over Roland Garros 2008.quote:Op zondag 14 oktober 2007 13:30 schreef Tim86 het volgende:
haha lekker vroeg dit..zal ik vast een Rosmalen topic openen?
quote:Op zondag 2 december 2007 21:24 schreef Tim86 het volgende:
ik verwacht dat Djokovic zeker gaat komen, heeft ook een QF te verdedigen. Ook Ljubicic zal er wel weer bij zijn (maar of je daar vrolijk van gaat worden is weer iets anders..)
Daarnaast heeft Daydenko een halve finale te verdedigen, Held Ferrer een kwart en Robredo bijvoorbeeld ook een kwart. Spelers die er daarnaast bij waren die ook leuk kunnen zijn, zijn bijv. Stepanek (winnaar 2006), Monfils, Clement, Berdych en Nieminen (1/2 finale 2006).
Berdych en Ferrer waren er de laatste jaren steeds bij en zullen dus ook wel komen, hetzelfde geldt voor een Ancic die alleen vorig jaar mistte door zijn blessureleed. Ook Mathieu verwacht ik wel.
Okquote:Op zondag 2 december 2007 21:41 schreef Tim86 het volgende:
ergens in januari maken ze het definitief bekend..
Ik heb even de deelnemerslijsten van de laatste jaren bekeken en resultaten via http://tennis.matchstat.com/event.phtml?ID_Event=4613
voor zover er niemand geblesseerd raakt natuurlijk..quote:Op zondag 2 december 2007 21:14 schreef kleinzusje het volgende:
Dus tot nu toe zeker:
quote:Toptennis tot 2012
Door MARTIJN VAN BEETEN
AMSTERDAM - De bank mag eerder dit jaar zijn overgenomen, toch blijft ABN Amro tot en met de editie van 2011 de hoofdsponsor van het World Tennis Tournament in Rotterdam. Bovendien heeft Richard Krajicek gisterochtend voor diezelfde periode bijgetekend als toernooi-directeur.
Krajicek, al sinds 2005 de verantwoordelijke man, gaf op het hoofdkantoor van ABN Amro in Amsterdam toe dat hij zich zorgen had gemaakt over de toekomst van het evenement. En niet alleen vanwege de perikelen rond de overname van de hoofdsponsor door het bankentrio Fortis, Santander en Royal Bank of Scotland.
,,De onderhandelingen over de voortzetting van de sponsoring zijn toen een tijdje stilgezet, maar daarna is er meteen slagvaardig gehandeld,’’ stelt Krajicek. ,,Vorig jaar waren we pas na het toernooi rond, kun je nagaan.’’
Krajicek had het moeilijker om voor het evenement in Sportpaleis Ahoy de zogenaamde 500-status te krijgen. Deze status, vanaf 2009 weggelegd voor tien toernooien, was ook voor de hoofdsponsor, die jaarlijks 2,7 miljoen euro in het toernooi steekt, belangrijk voor het voortzetten van de samenwerking.
Als een ware lobbyïst heeft Krajicek gevochten voor zijn toernooi. ,,In januari van dit jaar dacht ik dat het geen probleem zou worden om die status te verkijgen. Daarna kwamen andere geluiden door. Ik denk dat het cruciaal is geweest dat ATP-directeur Etienne de Villiers in februari heeft rondgekeken in Ahoy. Hij kwam ook nog op Kids Day, een drukke dag. Kinderen vroegen mij om handtekeningen, alsof we ze zo hadden geïnstrueerd.’’
De Villiers noemde Rotterdam na zijn bezoek een voorbeeld voor de andere evenementen van de ATP. Sport en entertainment, hand in hand. Zo ziet de voormalige grote man van Disney het graag. ,,Maar als het in februari een week had gestormd en hij had niet naar Nederland kunnen komen, dan weet ik niet of wij die hogere status hadden gekregen,’’ biecht Krajicek op.
Op de US Open in september had Krajicek de laatste kans om een lans te breken voor het World Tennis Tournament. ,,Ik heb één van de meebeslissers letterlijk in de lobby opgewacht. Kon ik hem bij ‘toeval’ treffen en nog even aanspreken.’’
Nu ziet Krajicek een zonnige toekomst. ,,Door die hogere status is de kans groter dat toppers als Rafael Nadal (present in 2008, red.) en Roger Federer komen. Van die tien 500-toernooien moeten ze er ten minste vier spelen.’’
Of de naam ABN Amro aan het Rotterdamse evenement verbonden blijft, is nog de vraag. Volgend jaar februari, bij de 35ste editie, zeker wel. ,,Daarna is alles mogelijk,’’ zegt Ernst Boekhorst, hoofd sponsoring van ABN Amro Nederland. ,,Het belangrijkste is dat we voor de periode tot en met 2011 ons commitment hebben uitgesproken.’’
In 2010 wordt ook nog eens de verbouwing van Sportpaleis Ahoy afgerond. De tribunecapaciteit bij het tennis zal dan met tweeduizend plaatsen zijn verhoogd tot 10.500.
quote:Ook Djokovic van de partij in Rotterdam
Tell-a-Friend Tell-a-Friend Print dit artikel print nieuwsartikel
Datum: 9-jan-2008 10:24
Toernooidirecteur Richard Krajicek heeft na Rafael Nadal opnieuw een wereldtopper naar Rotterdam weten te halen. Volgens RTV Rijnmond zou Novak Djokovic (foto) in februari meedoen aan het ABN/Amro World Tennis Tournament. Naast de nummer twee en drie van de wereld zullen ook titelhouder Mikhail Youzhny, oud-winnaar Lleyton Hewitt en de Brit Andy Murray acte de presence geven in Ahoy'.
Woensdagmiddag brengt Krajicek tijdens een persconferentie het volledige deelnemersveld naar buiten. Daarin bevinden zich in ieder geval twee Nederlanders. Raemon Sluiter en Robin Haase hebben beiden een wildcard gekregen voor het toernooi. De derde wildcard wordt na de de Australian Open uitgedeeld. (YK)
Zozo. Indrukwekkend hoor. Alles behalve Federer en Roddick (en Nalbandian) zal er zijn zo'n beetje. Als ze niet afzeggen.quote:Bij de 35ste editie van het ABN Amro World Tennis Tournament in Rotterdam zijn vier spelers uit de mondiale top-5 te bewonderen. Naast Rafael Nadal (2), die zijn deelname eerder al bevestigde, spelen ook Novak Djokovic (3),Nikolaj Davydenko (4) en David Ferrer (5) vanaf 18 februari in Ahoy'.
Andere toppers die toernooidirecteur Richard Krajicek wist te strikken, zijn Andy Murray, Lleyton Hewitt, Juan Carlos Ferrero, Ivan Ljubicic, Tomas Berdych, Ivo Karlovic, Jarkko Nieminen, Gaël Monfils en titelverdediger Michail Joezjny.
Robin Haase en Raemon Sluiter ontvingen een wildcard. Naar wie de derde wildcard gaat, is nog niet bekend.
quote:Op woensdag 9 januari 2008 18:47 schreef Dos37 het volgende:
Kunnen we al geld inzetten in welke week ze gaan afzeggen
Tsonga kan zich nog zomaar afmelden, die gaat dan de week voor Rotterdam een ander toernooi spelen waar hij nu ongetwijfeld een WC voor krijgt, veel geld innen daarvoor en dan verstek laten gaan door vermoeidheid oid.quote:Op donderdag 24 januari 2008 15:50 schreef groenen het volgende:
Tsonga heet zichzelf aangemeld, en mocht komen op basis van zijn ranking.
Krajicek heeft dus niets hoeven te doen, en krijgt zo een nieuwe publiekstrekker in zijn schoot geworpen.
Nu maar hopen dat al die toppers ook werkelijk komen.
Ik dacht eigenlijk dat 'ie nog geblesseerd was.quote:Op donderdag 24 januari 2008 17:11 schreef groenen het volgende:
Hoe gaat het met die Soderling eigenlijk? Ik zei hem nooit ergens, maar staat nog wel 53ste.
De eerste ring was op de vrijdagavond voor de kwartfinales al uitverkocht. Kon alleen nog een kaartje krijgen voor de 2e ring.quote:Op zondag 27 januari 2008 19:41 schreef Sharapova het volgende:
Dat toernooi is toch helemaal niet zo goed bezocht? ik was er twee jaar geleden met de kwartfinales en toen was het zo ongeveer leeg.
Denk nu dat ik gewoon paar dagen vantevoren kaarten bestel ofzo, dan weet ik iig dat degene die ik wil zien, ook daadwerkelijk komen
Nou ben ik het ook pas afgelopen vrijdagavond wezen halen, dus aan de ene kant was het te verwachten. Maar aan de plattegrond te zien zit ik op vak CE nog vrij aardig.quote:Op zondag 27 januari 2008 20:47 schreef Tim86 het volgende:
ik had hetzelfde ElmarO
Jawel hoor. Komt ook bij dat denk ik meer dan de helft van de mensen niet op hun plek zitquote:Op zondag 27 januari 2008 19:41 schreef Sharapova het volgende:
Dat toernooi is toch helemaal niet zo goed bezocht? ik was er twee jaar geleden met de kwartfinales en toen was het zo ongeveer leeg.
Denk nu dat ik gewoon paar dagen vantevoren kaarten bestel ofzo, dan weet ik iig dat degene die ik wil zien, ook daadwerkelijk komen
Kans op 's avonds lijkt me iig groter.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:36 schreef jojomen4 het volgende:
Vamosssssssss Rafa!!!!!![]()
![]()
![]()
![]()
Wie gaan en op welke dagen gaan jullie?
Ik ga wel! Welke dag weet ik nog niet.. maar Rafa gaan we zeker zien!Vamosssss!!!
EDIT: Kaartje gekocht voor de finaleEn dan wil ik ook nog op vrijdag gaan.. al is het wat klote dat je niet weet of Rafa 's avonds of overdag speelt.
Dat is écht niet (standaard) zo. Ik was afgelopen jaar vrijdag overdag, en zag Djokovic - Robredo en Ferrer - Youzhny. 's Avonds speelden Ljubicic - Mayer en Davydenko - Kohlschreiber.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 12:26 schreef Tim86 het volgende:
ja, ze bewaren de toppers voor de avonden..Rafa is eerste geplaatst dus dat komt goed (als hij daadwerkelijk meedoet)
Hey BVO,quote:Op dinsdag 29 januari 2008 12:29 schreef BVO het volgende:
[..]
Dat is écht niet (standaard) zo. Ik was afgelopen jaar vrijdag overdag, en zag Djokovic - Robredo en Ferrer - Youzhny. 's Avonds speelden Ljubicic - Mayer en Davydenko - Kohlschreiber.
Dus daar was ik niet ontevreden mee. Oh, en in de ochtend/middag heb je nog een dubbelpartj (bij mij toen de Bryan's, daravan was er echter eentje ziek), in de avond niet.
Ik heb de gok genomen, vrijdag overdag (traditie) en nu ook dinsdag overdag.
Ah, en als hij overdag speelt zie je hem 's avonds sowieso niet trainen, andersom weer wel.
Ja. Nadeel daarvan isechter wel dat dit (volgens mij) niet op vaste, voor het publiek opgestelde, tijden gebeurt. Je moet net het geluk hebben. Toen ik Djokovic zag spelen (2e partij van de dag) stond hij 2 uurtjes van tevoren of zo te spelen daar. Ook een keer naast Hewitt gestaan daar. Maar goed wat ik zei, denk dat die tijden enzo ook heel erg afhankelijk zijn van de speler, weet niet hoe dat bij Rafa gaat.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 12:45 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Hey BVO,
Ik heb net op de website gekeken en er staat niks over die trainingen. Weet jij waar ze trainen? Is dat op 1 van die 3 velden die op het plattegrond staan?
Hij heeft geen achterstand op Nadal. En nee.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 12:35 schreef Federer-fan het volgende:
Is er nog sprake van dat Federer gaat meedoen, om zijn achterstand op Nadal wat te vergroten. Zal wel niet neem ik aan.
Sorry, ik bedoelde om zijn niet al te grote voorsprong op Nadal wat te vergroten.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 13:05 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Hij heeft geen achterstand op Nadal. En nee.
wat ik merkte in madrid (ok dat was vrouwentennis, maar toch) was dat ze allemaal tot ongeveer 1.5 uur voor de wedstrijd aan het trainen waren. dus ik zou het iig proberen om Rafa dan te spottenquote:Op dinsdag 29 januari 2008 12:47 schreef BVO het volgende:
[..]
Ja. Nadeel daarvan isechter wel dat dit (volgens mij) niet op vaste, voor het publiek opgestelde, tijden gebeurt. Je moet net het geluk hebben. Toen ik Djokovic zag spelen (2e partij van de dag) stond hij 2 uurtjes van tevoren of zo te spelen daar. Ook een keer naast Hewitt gestaan daar. Maar goed wat ik zei, denk dat die tijden enzo ook heel erg afhankelijk zijn van de speler, weet niet hoe dat bij Rafa gaat.
En er wordt ook weleens niet gespeeld hoor daar, of er zijn clinics, maar als er getraind wordt gebeurd het daar.
Djokovic en Ferrer stonden toen nog niet zo hoog als nu en Ljubicic een Davydenko waren toen iets van 4 en 5 van de wereld. Kortom, de "beste" partijen waren in de avond.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 12:29 schreef BVO het volgende:
[..]
Dat is écht niet (standaard) zo. Ik was afgelopen jaar vrijdag overdag, en zag Djokovic - Robredo en Ferrer - Youzhny. 's Avonds speelden Ljubicic - Mayer en Davydenko - Kohlschreiber.
Dus daar was ik niet ontevreden mee. Oh, en in de ochtend/middag heb je nog een dubbelpartj (bij mij toen de Bryan's, daravan was er echter eentje ziek), in de avond niet.
Ik heb de gok genomen, vrijdag overdag (traditie) en nu ook dinsdag overdag.
Ah, en als hij overdag speelt zie je hem 's avonds sowieso niet trainen, andersom weer wel.
Ah ja dat is zo. Maar goed, ook een keer Federer (als #1) tegen Schalken op die vrijdagmiddag gezien. Je hebt wel een punt idd, maar mijn ervaring over die jaar of 6/7 dat ik er nu kom is dat het heel mooi gebalanceerd is.quote:Op donderdag 31 januari 2008 19:25 schreef Komakie het volgende:
[..]
Djokovic en Ferrer stonden toen nog niet zo hoog als nu en Ljubicic een Davydenko waren toen iets van 4 en 5 van de wereld. Kortom, de "beste" partijen waren in de avond.
Dubbels worden sowieso steeds minder belangrijk gevonden op de toer. Worden veel gebruikt ook om nieuwe dingen uit te proberen. Andere puntentelling enzo
Federer stond toen nog geen 1, toen stond ook Ferrero (destijds 3e) - Sluiter op het programma, die werd toen 's avonds gespeeld met daarachter nog Escudé-Grosjean.quote:Op donderdag 31 januari 2008 19:31 schreef BVO het volgende:
[..]
Ah ja dat is zo. Maar goed, ook een keer Federer (als #1) tegen Schalken op die vrijdagmiddag gezien. Je hebt wel een punt idd, maar mijn ervaring over die jaar of 6/7 dat ik er nu kom is dat het heel mooi gebalanceerd is.
Federer had hem moeten krijgen.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 14:53 schreef wimderon het volgende:
Wessels krijgt overigens de laatste WC.
Leuk, voor zo'n speler kom ik graag kijken.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 14:53 schreef wimderon het volgende:
Wessels krijgt overigens de laatste WC.
Ik zal m'n best doen.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 15:39 schreef kleinzusje het volgende:
Wel foto's maken !!!
( en lekkere verslagen posten gerne)
quote:Op vrijdag 1 februari 2008 15:51 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Ik zal m'n best doen.Ik ga er ook naartoe.
Als ik Nadal zie, kan ik dan nog iets tegen hem zeggen namens jou?
Oké, dan zal ik niks tegen hem zeggen.quote:
Ja, en dat ik ervoor verketterd word op Fok!.quote:Je mag wel tegen hem zeggen dat je Federer-fan heeft maar diep in je hart voor hem bent
Fok!?quote:Op zaterdag 2 februari 2008 17:08 schreef Federer-fan het volgende:
Ja, en dat ik ervoor verketterd word op Fok!.
quote:
quote:Op maandag 4 februari 2008 15:17 schreef -Vaduz- het volgende:
Ik ben erbij op de kwartfinalevrijdag. (middag)
Raemon Sluiter stopt na Ahoy' met tennis.quote:Op woensdag 6 februari 2008 18:46 schreef Ambrosius het volgende:
Sluiter speelt in Rotterdam z'n laatste toernooi. Hij stopt ermee.
Bron: sportjournaal.
quote:Topspelers ABN-AMRO toernooi onzeker
Verschillende publiekstrekkers van het ABN-AMRO toernooi, dat over twee weken begint, zijn licht geblesseerd. Daardoor hebben zij Davis Cup verplichtingen laten schieten.
De nummer twee van de wereld, Rafael Nadal, heeft laten weten niet mee te doen met Spanje tegen Peru. Hij is niet zozeer geblesseerd, maar ziet de wissel van hardcourt naar gravel nog niet zitten. Ook zijn landgenoot David Ferrer doet niet mee tegen Peru. Hij heeft een lichte blessure aan de achillespees en zal volgens een teamarts een weekje in de ziekenboeg moeten plaatsnemen. Andy Murray, momenteel de nummer elf op de wereldranglijst, heeft afgezegd voor de wedstrijd tegen Argentinië. Ook hij zag het gravel nog niet helemaal zitten en heeft zich afgemeld met een knieblessure.
Enkele andere topspelers van het toernooi komen wel gewoon voor hun land uit. Novak Djokovic (3), Nikolaj Davidenko (4) en Lleyton Hewitt (18) zullen zich naar alle waarschijnlijkheid niet afmelden bij Richard Krajicek. De afgelopen jaren heeft Krajicek op het laatste moment ook al te maken gehad met afzeggingen van verschillende publieksspelers.
Oftewel, heeft geen fuck met Rotterdam te maken. Maarja, dat kopt zo lekkerquote:De nummer twee van de wereld, Rafael Nadal, heeft laten weten niet mee te doen met Spanje tegen Peru. Hij is niet zozeer geblesseerd, maar ziet de wissel van hardcourt naar gravel nog niet zitten.
Flutbericht, Nadal en Murray gaan normaalgesproken niet afzeggen. Eerder Djoko, die nu 3 zware DC-partijen in het verschiet heeft en volgende week het toernooi van Marseille met een woensdagstart.quote:
Ze zullen deze week wel binnen stromen.quote:Op donderdag 7 februari 2008 23:23 schreef okee6 het volgende:
Ik begon me juist ongerust te maken, geen afzeggingen, dat is niet des Ahoy.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |