quote:
Toptennis tot 2012
Door MARTIJN VAN BEETEN
AMSTERDAM - De bank mag eerder dit jaar zijn overgenomen, toch blijft ABN Amro tot en met de editie van 2011 de hoofdsponsor van het World Tennis Tournament in Rotterdam. Bovendien heeft Richard Krajicek gisterochtend voor diezelfde periode bijgetekend als toernooi-directeur.
Krajicek, al sinds 2005 de verantwoordelijke man, gaf op het hoofdkantoor van ABN Amro in Amsterdam toe dat hij zich zorgen had gemaakt over de toekomst van het evenement. En niet alleen vanwege de perikelen rond de overname van de hoofdsponsor door het bankentrio Fortis, Santander en Royal Bank of Scotland.
,,De onderhandelingen over de voortzetting van de sponsoring zijn toen een tijdje stilgezet, maar daarna is er meteen slagvaardig gehandeld,’’ stelt Krajicek. ,,Vorig jaar waren we pas na het toernooi rond, kun je nagaan.’’
Krajicek had het moeilijker om voor het evenement in Sportpaleis Ahoy de zogenaamde 500-status te krijgen. Deze status, vanaf 2009 weggelegd voor tien toernooien, was ook voor de hoofdsponsor, die jaarlijks 2,7 miljoen euro in het toernooi steekt, belangrijk voor het voortzetten van de samenwerking.
Als een ware lobbyïst heeft Krajicek gevochten voor zijn toernooi. ,,In januari van dit jaar dacht ik dat het geen probleem zou worden om die status te verkijgen. Daarna kwamen andere geluiden door. Ik denk dat het cruciaal is geweest dat ATP-directeur Etienne de Villiers in februari heeft rondgekeken in Ahoy. Hij kwam ook nog op Kids Day, een drukke dag. Kinderen vroegen mij om handtekeningen, alsof we ze zo hadden geïnstrueerd.’’
De Villiers noemde Rotterdam na zijn bezoek een voorbeeld voor de andere evenementen van de ATP. Sport en entertainment, hand in hand. Zo ziet de voormalige grote man van Disney het graag. ,,Maar als het in februari een week had gestormd en hij had niet naar Nederland kunnen komen, dan weet ik niet of wij die hogere status hadden gekregen,’’ biecht Krajicek op.
Op de US Open in september had Krajicek de laatste kans om een lans te breken voor het World Tennis Tournament. ,,Ik heb één van de meebeslissers letterlijk in de lobby opgewacht. Kon ik hem bij ‘toeval’ treffen en nog even aanspreken.’’
Nu ziet Krajicek een zonnige toekomst. ,,Door die hogere status is de kans groter dat toppers als Rafael Nadal (present in 2008, red.) en Roger Federer komen. Van die tien 500-toernooien moeten ze er ten minste vier spelen.’’
Of de naam ABN Amro aan het Rotterdamse evenement verbonden blijft, is nog de vraag. Volgend jaar februari, bij de 35ste editie, zeker wel. ,,Daarna is alles mogelijk,’’ zegt Ernst Boekhorst, hoofd sponsoring van ABN Amro Nederland. ,,Het belangrijkste is dat we voor de periode tot en met 2011 ons commitment hebben uitgesproken.’’
In 2010 wordt ook nog eens de verbouwing van Sportpaleis Ahoy afgerond. De tribunecapaciteit bij het tennis zal dan met tweeduizend plaatsen zijn verhoogd tot 10.500.