abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 januari 2008 @ 11:38:14 #101
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56150018
Aha, onvolledige gegevens in de periode 11 tot 14 januari hebben ervoor gezorgd dat de voorspelling vanaf dat moment verkeerd ging. Het lijkt erop dat het zelfs met terugwerkende kracht werkt gezien zijn net zo slechte voorspelling van een week vóór 11 januari: gemiddeld 8.5 graden Celsius verschil met de gegevens van De Bilt. En over de eerste 10 dagen van januari ook nog 5.5 graden verschil met De Bilt.

Wat mij verder opvalt is dat hij zijn temperatuurgrafiek heeft aangepast met de echte temperatuur van de eerste 13 dagen van januari, alleen wel met de gegevens van Leeuwarden. Normaal gesproken staat De Bilt symbool voor Nederland, maar nu gebruikt hij Leeuwarden. Goh, welke reden zou dat hebben... Misschien omdat de temperatuur in Leeuwarden gemiddeld 1.1 graad kouder is geweest dan De Bilt en Corbyn probeert om de gigantische verschillen toch nog enigszins te beperken? Van alle 10 de weerstations waarvan daggegevens beschikbaar zijn op de KNMI site, heeft Leeuwarden de laagste gemiddelde temperatuur van begin januari.

En nu moeten we gaan geloven dat de 90% zekere Elfstedentocht in januari nu ook wel eens in februari zou kunnen komen. Dat doet me denken aan die spuerstormen die maar uitgesteld bleven. The boy who cried wolf zal ongetwijfeld eens een keertje gelijk krijgen, maar geloofwaardiger zal hij er niet op worden.
Géén kloon van tvlxd!
  zaterdag 19 januari 2008 @ 11:44:37 #102
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_56150129
Corbyn is een kwalzalver en hij zou een spreekverbod moeten krijgen wegens het doelbewust oplichten, voorliegen en bang makenvan mensen!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 11:48:59 #103
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_56150219
quote:
Op maandag 14 januari 2008 13:40 schreef Frutsel het volgende:

[..]

wie werkt daar? Piers Corbijn ofzo?
Wordt automatisch gegenereerd aan de hand van modeldata... bij buienradar werken geen meteorologen, er komt niemand aan te pas om die verwachting te plaatsen!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 21:36:44 #104
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56235136
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 18:53 schreef Montov het volgende:
Corbyn had voor 11 januari een gemiddelde temperatuur van -6 graden voorspeld. Het is +10 geworden. Hij zit er maar 16 graden naast. Het kan nog alle kanten op.
Volgens zijn gecorrigeerde voorspelling, die hij op 16 januari naar buiten bracht, zou het tussen 21 en 23 januari 10 a 11 graden kouder zijn dan normaal. Het is 7 graden warmer dan normaal. Een nieuw record: hij zit er 17 a 18 graden naast bij een weersvoorspelling voor een week later. Misschien is het iets te kortetermijn voor zijn verbluffende langetermijnvoorspellingstechniek.
Géén kloon van tvlxd!
pi_56415594
quote:
ON THE UNSUCCESSFUL JANUARY FORECAST

We are extremely sorry that you missed the winter weather we led you to expect. Our January forecast was overall a major and exceptional failure, and we apologise to users for this. There were two reasons for error – both rectifiable - and consequent research has led to new advances in the Solar Weather Technique.

The first error was in data transfer between 2007 and 2008 which led to a large underestimate of mobility and omissions of some storms. The second, which caused our corrigenum of January 14th to be unsuccessful, concerns ambiguities in choices of weather circulation states in the past to correspond to future specified weather periods. The ‘c’ in SWT24c improves choices over jet stream motion and (in winter) Arctic high pressure vs Siberian / Scandinavian Highs.
http://lowefo.com/forecast.php?s=Netherlands
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  woensdag 30 januari 2008 @ 23:04:43 #106
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_56422188
Sorry dat ik gezegd had dat het in januari gem 30 graden werd, was toch voor een andere plaats op deze aardkloot. Mijn excuses!

En nu februari, sneeuw + -10C + stevige wind!
pi_56441294
quote:
Op woensdag 30 januari 2008 23:04 schreef maniack28 het volgende:
Sorry dat ik gezegd had dat het in januari gem 30 graden werd, was toch voor een andere plaats op deze aardkloot. Mijn excuses!

En nu februari, sneeuw + -10C + stevige wind!
Met stevige wind krijg je geen elfstedentocht: te veel windwakken... En als het ijs er al wel inligt is het ook niet tof: zand op het ijs. Ik herrinner me de winter van '96 nog: na een kilometer waren je schaatsen bot...
pi_56457722
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 21:36 schreef Montov het volgende:

[..]

Volgens zijn gecorrigeerde voorspelling, die hij op 16 januari naar buiten bracht, zou het tussen 21 en 23 januari 10 a 11 graden kouder zijn dan normaal. Het is 7 graden warmer dan normaal. Een nieuw record: hij zit er 17 a 18 graden naast bij een weersvoorspelling voor een week later. Misschien is het iets te kortetermijn voor zijn verbluffende langetermijnvoorspellingstechniek.
http://julesandjames.blog(...)ynwatch-verdict.html
  vrijdag 1 februari 2008 @ 14:27:16 #109
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56458531
Ik zal vanavond even uitrekenen hoeveel hij er naast heeft gezeten in Nederland, over de gehele maand bekeken. Meer dan de 6 graden in de UK iig.
Géén kloon van tvlxd!
  vrijdag 1 februari 2008 @ 20:46:52 #110
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56466555
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 14:27 schreef Montov het volgende:
Ik zal vanavond even uitrekenen hoeveel hij er naast heeft gezeten in Nederland, over de gehele maand bekeken. Meer dan de 6 graden in de UK iig.
Corbyn voorspelde -3.8 graden Celsius, waarmee het de op drie na koudste januari zou worden, maar het werd de op 1 na warmste januari met 6.5 graden Celsius. Ruim 10 graden verschil.

De twee warmste januari's in 300 jaar, 2007 en 2008, vallen in een periode met lage zonneactiviteit... Hmm...
Géén kloon van tvlxd!
  woensdag 6 februari 2008 @ 22:27:03 #111
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56571367
Corbyn heeft na 5 dagen al weer moeten toegeven dat zijn voorspelling niet is uitgekomen voor de eerste week van februari. Maar, maar, dat kwam door het gebruik van verkeerde kaarten, ofzo, dus met nieuwe kaarten zal het ongetwijfeld weer de betrouwbaarheid geven waaraan we zo gewend zijn geraakt.

De weersvoorspelling van het KNMI die ze eind januari hebben gegeven voor deze periode is tot dusverre nog perfect.
Géén kloon van tvlxd!
  donderdag 7 februari 2008 @ 08:53:58 #112
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_56576408
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 22:27 schreef Montov het volgende:
Corbyn heeft na 5 dagen al weer moeten toegeven dat zijn voorspelling niet is uitgekomen voor de eerste week van februari. Maar, maar, dat kwam door het gebruik van verkeerde kaarten, ofzo, dus met nieuwe kaarten zal het ongetwijfeld weer de betrouwbaarheid geven waaraan we zo gewend zijn geraakt.

De weersvoorspelling van het KNMI die ze eind januari hebben gegeven voor deze periode is tot dusverre nog perfect.
Tot zover de hype Corbyn..
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  donderdag 7 februari 2008 @ 12:31:29 #113
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_56580286
Corbyn leugenaaaaaaar!!!! OLE OLE!!!! LEUGENAAR!!!

Ik zeg aan de strop
  vrijdag 8 februari 2008 @ 02:18:13 #114
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_56595957
LOL !
Het wordt een week lente !
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_57126991
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 22:27 schreef Montov het volgende:
quote:
Feb was supposed to be warm and wet. As I said earlier, a CET temperature in the range of 4.5-5.5C would fit the bill - and this time it seems like he got it right! This page actually gives a value of 5.51C but it seems to be biased a little high, so I'm happy to count that as a win for him. The rain forecast didn't turn out quote so well though:
http://julesandjames.blog(...)ary-corbynwatch.html

.
quote:
Corbyn Rain: 160% Sun 60%
Reality Rain: 60% Sun: 160%
  maandag 3 maart 2008 @ 14:48:05 #116
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57127121
Ik zal eens de maandvoorspellingen van Corbyn en het KNMI voor februari naast elkaar leggen en vergelijken met de actuele situatie...
Géén kloon van tvlxd!
pi_57128709
Simon!
quote:
Knipoog
Een half jaar geleden heb ik de excentrieke Britse astrofysicus Piers Corbyn in Londen opgezocht en zijn voorspelling dat Nederland deze winter een Elfstedentocht zou krijgen prominent in het weekblad gezet.

En dat niet alleen, ik heb ook in sommige lezingen (onder meer bij Studium Generale in Leiden) en in deze blogs voorspeld dat het deze winter stevig zou vriezen en menigeen opgeroepen de schaatsen uit het vet te halen. Met een knipoog, maar goed, ik heb het gedaan.

Even voor alle duidelijkheid, ik koester geen ambitie om weersvoorspeller te worden. Ik vond en vind het geluid van global warming sceptici als Piers Corbyn de moeite waard om te laten horen. Daarnaast interesseert het mij vanuit wetenschappelijke hoek of het mogelijk is om bij het weer verder vooruit te kijken dan een dag of tien.

Kou
Wat dat laatste betreft, het is onmiskenbaar dat de palmares van Corbyn de afgelopen winter niet bepaald mooier zijn geworden.
http://www.elsevier.nl/op(...)blogid/35/index.html

Oftewel, ik heb de hele tijd Corbyn als een serieuze wetenschapper neergezet en zijn visie als geloofwaardig, terwijl de hele wetenschappelijke wereld het meteorologische kwakzalverij noemt en het bleek dat ik weer fout zat!

En hij geeft dat zomaar toe, zonder een maar...

O, wacht...
quote:
Toch is er een flinke maar.

Alleen hier is het mild. Elders op het noordelijk halfrond was het een van de strengste winters sinds mensenheugenis.

(...)

Het geeft ook aan dat er misschien toch iets zit in het argument van de sceptici dat de zon een veel sterkere invloed heeft op het klimaat dan de mens. (...) De conclusie: wat mij betreft, is het nog steeds niet duidelijk wie sterker is, de zon dan wel de mens.
Commentaar van de Monidiquekeizer: .

En dan dit juweeltje:
quote:
Wacht eens even, 0,7 graad? Was dat niet de temperatuursstijging die er in de afgelopen honderd jaar is geweest?

Jawel, die is in één winter teniet gedaan.
Vergeet niet: wetenschapsjournalist, hè! !
  maandag 3 maart 2008 @ 16:17:33 #118
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57129066
quote:
Op maandag 3 maart 2008 16:02 schreef Monidique het volgende:

En dan dit juweeltje:
[..]

Vergeet niet: wetenschapsjournalist, hè! !
quote:
Natuurlijk is dit onhygiënisch redeneren, het weer met het klimaat verwarren, afgaan op één statistische uitschieter, ik ken alle tegenargumenten, maar het is wel waar.
Aparte manier van argumenteren, door tegenargumenten te noemen maar ze niet te ontkrachten, nee, gewoon zeggen dat je gelijk hebt.
Géén kloon van tvlxd!
pi_57129416
quote:
Op maandag 3 maart 2008 16:17 schreef Montov het volgende:

[..]

[..]

Aparte manier van argumenteren, door tegenargumenten te noemen maar ze niet te ontkrachten, nee, gewoon zeggen dat je gelijk hebt.
Inderdaad erg vreemd.

En dan ook: Januari 2008 was warmer dan het gemiddelde van 1961 - 1990 en de laatste keer dat een maand zoveel kouder of warmer was dan het gemiddelde? Februari 1994. Was het toen ook teniet gedaan? De opwarming kon vanaf toen weer beginnen? Laatste januari met zo'n afwijking? 1989. Na twintig jaar is het opwarmen weer opgehouden? Wat een scepsis...

En ook: http://tamino.wordpress.c(...)-with-that/#more-614

[ Bericht 0% gewijzigd door Monidique op 03-03-2008 16:45:47 ]
pi_57135766
pi_57136017
quote:
Op maandag 3 maart 2008 16:17 schreef Montov het volgende:

[..]

[..]

"maar het is wel waar", van die 0,7 graad bedoelt hij?
zonder die paar zinnen was het een aardig stuk geweest.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_57149234
quote:
Op maandag 3 maart 2008 14:48 schreef Montov het volgende:
Ik zal eens de maandvoorspellingen van Corbyn en het KNMI voor februari naast elkaar leggen en vergelijken met de actuele situatie...
Pas maar op, Piers is boos:
quote:
Weather Action forecasts are a commercial product and publication of any part of them in any media or on the web is not permitted except with the agreement of Weather Action. Owing to gross misrepresentation of our forecasts by the Guardian and more seriously and persistently by The Times (Paul Simons) and related gross distortions circulated on the web Weather Action has no alternative but to apply this policy firmly. Consequently:
1) Media or web users who wish to quote from the forecast must check what they have in mind with Piers Corbyn of WeatherAction and preferably use an issued summary form (below for this month) which is written to give an accurate rendering of essential points without giving away the detail which subscribers have paid for.
2) The Guardian and the Times and any media which carries articles by Paul Simons are explicitly forbidden from quoting any aspect of any WeatherAction forecast until further notice.
  woensdag 5 maart 2008 @ 09:24:35 #123
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57167274
Simon Rozendaal... ! Hij is de reden dat ik af en toe de Elsevier nog lees.
  woensdag 5 maart 2008 @ 11:22:45 #124
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_57169618
Februari was wereldwijd niet veel kouder dan normaal, het was lokaal kouder door veel sneeuwval. En zoals in het IPCC staat, opwarming gaat gepaard met meer neerslag...

Er is trouwens een verschil tussen winter en winter, je hebt winter in koud en winte rin sneeuw... sneeuw hoeft niet extreem koud te zijn, slechts -3 ofzo en je sneeuw blijft liggen. Maw, het kan ergens de hele winter wit zijn zonder dat het kouder is dan normaal...
pi_57281023
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 09:24 schreef pfaf het volgende:
Simon Rozendaal... ! Hij is de reden dat ik af en toe de Elsevier nog lees.
quote:
Helaas is Jan Marijnissen van de SP

Ik hou van mensen. Ze hebben in het gebruik enkele nadelen. De grootste is nog wel dat Homo sapiens een ongelooflijk kuddedier is.

Als iemand met een grote naam iets zegt, dan apen de sukkels dat na. Als een hoogleraar iets beweert, dan vinden andere mensen dat ook. Als de stoere bink een grapje maakt, lachen de meelopers.

Temperatuur
Ik hou van mensen die authentiek zijn en het lef hebben tegen de stroom in te zwemmen. Jammer dus dat Jan Marijnissen bij de SP zit.

Sowieso is die man altijd zichzelf. Hij durft te zeggen dat hij twijfelt, hij durft te zeggen dat hij het vroeger mis had.

Vorige week stal hij mijn hart weer eens. Hij heeft een weblog en daarin schreef hij dat het wel heel opmerkelijk is dat de temperatuur de afgelopen winter zo gezakt is. Dat leek volgens hem in tegenspraak met de broeikashypothese. Zou de zon dan toch belangrijker zijn dan de mens, schreef Marijnissen.

Dat is lef.

Gepasseerd station
De hele politiek hobbelt als een kip zonder kop achter de Al Gore mythe aan. Vorig jaar lunchte ik met twee VVD-politici in mijn favoriete restaurant in Rotterdam. Beide Kamerleden zeiden het helemaal eens te zijn met mijn twijfels of de mens via het versterkte broeikaseffect wel de belangrijkste oorzaak is van de geconstateerde opwarming.

Maar, zeiden de heren, dat kunnen we niet hardop zeggen. Het is een gepasseerd station.

Marijnissen zegt het wel.

Doodzonde dat zo’n man een politiek systeem aanhangt dat oneerlijk is (mensen die hard werken net zo belonen als mensen die niets uitvoeren) en aangetoond heeft niet te werken.
http://www.elsevier.nl/op(...)blogid/35/index.html

.
  maandag 10 maart 2008 @ 11:54:50 #126
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57281419
Dus als een politicus een oneerlijk en onwerkbaar politiek systeem aanhangt, dan kan je hem opeens wel serieus nemen wanneer hij iets over het klimaat roept. Handig.

Marijnissen zwemt ook tegen de stroom in met zijn politieke visie, en Simon concludeert dat het een onwerkbaar systeem is. Wanneer hij dan ook weer tegen de stroom inzwemt mbt klimaat, dan trek ik andere conclusies dan het woordje lef.

Maar he, de grote naam Marijnissen zegt iets. Je moet wel een aap zijn om daar achteraan te lopen.
Géén kloon van tvlxd!
pi_57281463
quote:
Maar weinigen in Nederland zullen erbij stil hebben gestaan, maar de winter van 2007/2008 was behoorlijk koud. Op Kennislink een overzicht van de wereldwijde temperaturen, de mogelijke oorzaken en de soms nare gevolgen. Zo’n koude winter is weer een extra argument voor diegenen die denken dat de temperatuur op aarde juist gaat dalen. Astronomen bijvoorbeeld, die rekenen op basis van de cycli in de zonneactiviteit.

Het debat omtrent stijging of daling van de temperatuur op aarde gaat door. Het blijven uiteindelijk echter altijd voorspellingen op basis van variabelen, die we in het beste geval kunnen meten, en in het slechte geval nog niet eens kennen.
http://www.janmarijnissen.nl/2008/03/04/koude-winter-2007/
pi_57281498
Potverdikkie, er zou eigenlijk gewoon een Simon Rozendaal-topic moeten komen.
  woensdag 12 maart 2008 @ 02:42:10 #129
157306 De_Groentenboer
Ein kilo roflkartoffeln bitte
pi_57320910
Nou nou, wat een enorm koude winter

Optimisten
'sup.
  dinsdag 30 december 2008 @ 16:06:52 #130
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_64499891
pi_64500311
Beetje vreemde kick.

Je kunt in de volgende topics terecht:
Schaatsen op natuurijs; locaties.
De atmosfeer staat op ontploffen! #264 Bittere kou ! (algemeen topic over het (actuele) weer)
Winter topic - deel 3 (m.n. de vooruitzichten staan hier)

Ook dit topic is misschien wel interessant: Kou in Siberië bereikt hoogtepunt ( - 68 graden)

Als je specifiek over de Elfstedentocht wil babbelen, dan is daar zelfs een heel eigen forum op FOK! over geopend: Elfstedentocht

Nou, dan doe ik dit topic nu dicht
  maandag 23 februari 2009 @ 20:58:38 #132
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_66387125
Altijd leuk om na een winter weer terug te blikken.
quote:
Maar het begint te kriebelen. Het ijs op mijn singel is inmiddels al een centimeter of vijf dik, het blijft in elk geval tot 1 januari vriezen en misschien wel daarna. In principe zou er dan begin volgende week een Elfstedentocht verreden kunnen worden.

Dan heeft Piers Corbijn - die ik in de herfst van 2007 interviewde en die toen voorspelde dat er in Nederland begin 2008 dan wel begin 2009 een Elfstedentocht verreden kon worden - toch gelijk gekregen. Dan heb ik zelf gelijk gekregen: ik voorspelde al een jaar of tien geleden in het weekblad Elsevier dat er wellicht in 2007, 2008 of 2009 weer een Elfstedentocht verreden zou worden.

http://www.elsevier.nl/we(...)j-Elfstedentocht.htm
Een toevalsmisser van Simon Rostradamus. Maar, volgende winter nieuwe ronde nieuwe kansen. Uiteindelijk moet de Elfstedentocht toch eens komen, en dan blijkt dat de voorspelling perfect is ondanks een niet lekkere timing. Zeg nou zelf, wat is nu een paar jaar in vergelijking met de leeftijd van het heelal?

Géén kloon van tvlxd!
pi_66387367
quote:
Lef?
Natuurlijk staan dan niet alle keizers zonder kleren. Natuurlijk gooit een Elfstedentocht in dat vliegenpoepje in het noordwesten van Europa geen zand in de hele machinerie van het IPCC en het KNMI, maar toch zijn er heel wat keizers die tijdens zo’n eventuele Elfstedentocht heel wat minder kleren aan blijken te hebben dan ze dachten: Al Gore, Ivo Opstelten, Wubbo Ockels, Wynand Duyvendak, Jacqueline Cramer, Frans Timmermans, Martijn van Calmthout, Karel Knip, Jan Peter Balkenende, Cees Veerman, Louise Fresco, Rob van Dorland en nog een paar honderd zelfbenoemde keizers.

Zouden ze het lef hebben om daar voor uit te komen?
pi_66407618
Ja, want het IPCC, het KNMI en al die anderen hebben gezegd dat er nooit meer een elfstedentocht zou komen
pi_66419424
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 14:03 schreef wortels het volgende:
Ja, want het IPCC, het KNMI en al die anderen hebben gezegd dat er nooit meer een elfstedentocht zou komen
niet letterlijk nee
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_66423796
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 19:53 schreef kawotski het volgende:

[..]

niet letterlijk nee
KNMI heeft in elk geval al jaren geleden letterlijk gezegd, dat óók de komende tijd elfstedentochten nog gewoon mogelijk zijn. De kans erop wordt alleen kleiner. Wat die Rozendaal zegt is dus gewoon onzin, en hopelijk weet hij dat zelf ook...
pi_66516886
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 21:55 schreef wortels het volgende:

[..]

KNMI heeft in elk geval al jaren geleden letterlijk gezegd, dat óók de komende tijd elfstedentochten nog gewoon mogelijk zijn. De kans erop wordt alleen kleiner. Wat die Rozendaal zegt is dus gewoon onzin, en hopelijk weet hij dat zelf ook...
Klopt, die Rozendaal is niet bepaald een profeet. Daarentegen houden organisaties als het knmi ook constant een slag om de arm. Het kan vriezen, het kan dooien.. Zo zag ik afgelopen week nog een stukje over co2 vretende organismen die co2 naar het diepste van oceanen transporteren, denk dat de natuur e.e.a zal herstellen, misschien niet zoals wij het graag zouden zien maar de aarde houdt zichzelf wel in balans, met of zonder ons.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_66518712
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 21:55 schreef wortels het volgende:

[..]

Hoho! Niet te genuanceerd, we zitten op fok. Een koudere winter/jaar en GW is onzin, een warme lentemaand en we gaan allemaal binnen 10 jaar dood door de opwarming
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_66520563
quote:
Daarentegen houden organisaties als het knmi ook constant een slag om de arm. Het kan vriezen, het kan dooien..
Kijk, dat is ook een bekend misverstand tussen de wetenschap en het grote publiek. Het KNMI houdt niet uit zwakte of omdat ze altijd gelijk willen hebben een slag om de arm, maar puur omdat die onzekerheid er gewoon ís. Is een verwachting onzeker, dan communiceer je dat als wetenschapper, maar het publiek heeft er altijd veel moeite mee om die onzekerheid te interpreteren. Die zijn altijd geneigd om zoiets als een zwaktebod te zien. Het publiek wil horen: 'dít is wat er gaat gebeuren', zelfs als dat gewoon niet met zekerheid te zeggen is.

Om dezelfde reden hebben mensen als Piet Paulusma altijd zo'n succes: die 'zeggen tenminste waar het op staat', en als een gewaagde verwachting uitkomt dan krijgen ze alle lof, terwijl wanneer het níet uitkomt, iedereen het zo vergeten is, of het niet eens opmerkt. Dat is wetenschap vs. populisme.
pi_66551609
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 14:09 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Hoho! Niet te genuanceerd, we zitten op fok. Een koudere winter/jaar en GW is onzin, een warme lentemaand en we gaan allemaal binnen 10 jaar dood door de opwarming
pfff, wat stigmatiserend. Je hebt ook nog de "als het warmer wordt komt dat door GW en als het kouder wordt komt dat ook door GW, dus we gaan sowieso binnen 10 jaar dood" meningen.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 16:57:36 #141
152894 Ex-Lekkerlander
Nee, ik woon er niet meer
pi_66556329
Elfstedentocht is toch geweest (ok er deed maar 1 iemand mee die ook nog vals heeft gespeeld)

Fries volbrengt Elfstedentocht
"In sinopel 3 vogels van goud, geplaatst 2 en 1."
Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
  woensdag 18 november 2009 @ 19:40:48 #142
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_74827619
leuk, ieder jaar hetzelfde topic

En ook een teken is dat de grijsgroene boomklever twee weken eerder op zoek is naar bruine keutels voor het winternest .

[ Bericht 54% gewijzigd door Deprater op 18-11-2009 23:13:49 ]
pi_74834440
quote:
Op woensdag 18 november 2009 19:40 schreef Deprater het volgende:
leuk ieder jaar hetzelfde topic
D'r is anders voorlopig nog weinig hoop
  woensdag 18 november 2009 @ 23:27:10 #144
280318 Desertstorm
Nunc aut Nunquam
pi_74836782
Steeds meer begint het erop te lijken dat het weer compleet van slag is. Nu alweer met de warmste novembermaand sinds er gemeten word. Waar ander jaren van te voren nog een beetje het weer te voorspellen was, loopt het dit jaar op niks uit. Dus wie weet, het zou wel weer een keer tijd worden die elfstedentocht!
  donderdag 19 november 2009 @ 08:44:30 #145
98593 KlappernootatWork
pi_74841291
Ah, ze beginnen weer eens te speculeren over streng winterweer.
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  Admin donderdag 19 november 2009 @ 08:45:54 #146
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_74841318
Ah, we krijgen ene Elfstedentocht, cool
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  donderdag 19 november 2009 @ 09:22:28 #147
52774 Laakie
Doet het voor een knaakie!
pi_74841899
Ik zeg 11 Januari 11-stedentocht
:D
pi_74842828
Ik weet trouwens nog niet eens of ik wel ingeloot ben dus ik weet nog niet of ik moet hopen op een Elfstedentocht of niet. Ben ik namelijk niet ingeloot en hij komt dan wordt de kans wel erg klein dat-ie weer komt. De kans is nu al zo klein

Aan het begin van 2000 voorspelde het KNMI voor de 21ste eeuw elke 10 jaar een elfstedentocht, als gemiddelde. Dat is een paar jaar later bijgesteld naar 6 tochten voor de hele eeuw (eens in de 16 jaar gemiddeld) en nu blijkt de global warming nog harder te gaan dus zal die kans nog wel weer kleiner zijn.

Faalscenario: je hele leven contributie aan de Friesche Elfsteden betalen zonder dat er een Elfstedentocht is geweest
pi_74845834
Waar blijft de winterrrr
:-)
pi_74845875
God a god het heeft nog niet eens gevroren en iedereen behalve Friezen zelf hebben het alweer over een Elfstedentocht
  donderdag 19 november 2009 @ 13:17:34 #151
98593 KlappernootatWork
pi_74848322
quote:
Op donderdag 19 november 2009 11:54 schreef OxygeneFRL het volgende:
God a god het heeft nog niet eens gevroren en iedereen behalve Friezen zelf hebben het alweer over een Elfstedentocht
van mij mogen ze de schaatsen ombinden en alvast beginnen..
Shit! werken zuigt...
pi_74878991
Voorspelling: er komt géén elfstedentocht dit jaar
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_74879053
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 10:48 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Voorspelling: er komt géén elfstedentocht dit jaar
pi_75801364
moet toch weer een keer kunnen.
  zaterdag 19 december 2009 @ 12:53:14 #155
179598 Deprater
pi_75801514
Ligt nu veel te veel sneeuw in het noorden voor een elfstedentocht.
IJs groeit nauwelijks meer aan door de isolerende werking van het enorme pak sneeuw.
Of het moet heel lang zo koud blijven of het moet eerst flink dooien, anders gaat het niet lukken.
pi_75812166
Je kunt natuurlijk ook gewoon zelf de sneeuw van het ijs schrapen he, luie donder!
What Would Goku Do
pi_75866433
Waarschijnlijk behoorlijk kouder na de jaarwisseling na stevig gekwakkel met sneeuw en ijzel. Tot en met de kerst 2 tot 20cm sneeuw erbij vanaf vanavond. Tijdelijke positieve temperaturen in het binnenland zijn geen probleem voor het sneeuwdek. Dooi door subtropisch-maritieme lucht staat voorlopig niet in de kaarten, voorlopig blijft het kwakkelen in de koudere variant vanwege de lage zonnestand. Deze winter heeft trekjes van die van 78/79 en midden jaren 80. Niet te vergelijken met de latere winters.
pi_75866466
quote:
Op maandag 21 december 2009 05:17 schreef Pronzo65 het volgende:
Waarschijnlijk behoorlijk kouder na de jaarwisseling na stevig gekwakkel met sneeuw en ijzel. Tot en met de kerst 2 tot 20cm sneeuw erbij vanaf vanavond. Tijdelijke positieve temperaturen in het binnenland zijn geen probleem voor het sneeuwdek. Dooi door subtropisch-maritieme lucht staat voorlopig niet in de kaarten, voorlopig blijft het kwakkelen in de koudere variant vanwege de lage zonnestand. Deze winter heeft trekjes van die van 78/79 en midden jaren 80. Niet te vergelijken met de latere winters.
Maar het smelt wel gedeeltelijk weg. Als dat weer gaat bevriezen heb je ijs.
pi_75910086
Een sneeuwdek is goed voor afkoeling bij opklaringen. Nieuw laagje erover maakt het als nieuw.
pi_76292195
quote:
Al eerder besteedde ik aandacht aan de Britse klimaatscepticus, Piers Corbyn, die in een vorig leven – net als Wijnand Duyvendak – tot het krakersgilde behoorde, maar die nu als enige in de wereld lange-termijn weersvoorspellingen publiceert en daarmee in de markt een inkomen verdient. Hij heeft een behoorlijke ‘track record’.

In zijn laatste bulletin (van 31 december 2009) schreef hij het volgende:

11 Cities Ice canal race very likely in Holland!
The bitter cold weather includes the continent and the ‘11 cities’ ice skating race (Elfsteden Tocht) in Holland on frozen canals is a near certainty according to our WeatherAction long range forecast. The race last took place on 4 Jan 1997.
http://www.dagelijksestan(...)zeer-waarschijnlijk/

Misschien nu wel! !!
pi_76292887
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 15:12 schreef Monidique het volgende:

[..]

Misschien nu wel! !!
De temperaturen gaan over een week alweer omhoog. Er is meer nodig voor een Elfstedentocht dan een weekje strenge vorst...

Daarnaast: het laagje sneeuw op het ijs isoleert waardoor het niet snel aangroeit...
pi_76292976
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 15:35 schreef AlmightyArjen het volgende:

[..]

De temperaturen gaan over een week alweer omhoog.
Oh?
pi_76298276
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 15:12 schreef Monidique het volgende:

[..]

Misschien nu wel! !!
Blijven proberen . En dan van de daken gaan schreeuwen als het een keer uitkomt
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_76298351
't was hier in het westerkwartier zojuist -5 volgens de thermometer in de auto/
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_76298445
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 15:35 schreef AlmightyArjen het volgende:

[..]

De temperaturen gaan over een week alweer omhoog. Er is meer nodig voor een Elfstedentocht dan een weekje strenge vorst...

Daarnaast: het laagje sneeuw op het ijs isoleert waardoor het niet snel aangroeit...
Echt strenge vorst krijgen we sowieso niet toch?
  vrijdag 1 januari 2010 @ 19:03:42 #167
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_76299357
Ja, zijn trackrecord is behoorlijk.
Géén kloon van tvlxd!
pi_76300423
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 18:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Echt strenge vorst krijgen we sowieso niet toch?
Neuh, tussen matig en streng in...
pi_76303444
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 19:47 schreef AlmightyArjen het volgende:

[..]

Neuh, tussen matig en streng in...
Matig is -5 tot -10
Streng -10 tot -15
'Tussen matig en streng in' bestaat dus niet.
pi_76303680
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 21:12 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Matig is -5 tot -10
Streng -10 tot -15
'Tussen matig en streng in' bestaat dus niet.
Als ik een delta T heb van -8 tot -13 bijvoorbeeld dan zit het toch tussen matig en streng in wiseguy,,,
pi_76304704
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 21:18 schreef AlmightyArjen het volgende:

[..]

Als ik een delta T heb van -8 tot -13 bijvoorbeeld dan zit het toch tussen matig en streng in wiseguy,,,
Nee.
pi_76307817
jah... dat wordt hem wel !
pi_76307958
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 22:43 schreef horned_reaper het volgende:
jah... dat wordt hem wel !
[ afbeelding ]
Als er geen sneeuw op het ijs lag wel ja
pi_76315450
Laat maar komen, komt vast op eurosport, zodat ik hem kan kijken.
pi_76317875
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 03:03 schreef indahnesia.com het volgende:
Laat maar komen, komt vast op eurosport, zodat ik hem kan kijken.
Uh dat denk ik niet. Die zenden liever klootschieten uit dan de Elfstedentoch geloof ik.
pi_76318559
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 10:52 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Uh dat denk ik niet. Die zenden liever klootschieten uit dan de Elfstedentoch geloof ik.
Dan download ik um wel ergens.
pi_76318839
Ja of je volgt het gewoon via een feed op de NOS site. Ik denk dat het een aardig media circus wordt en dat je het op meerdere manieren kan volgen. Dat kon in 1997 nog niet.
pi_76319380
Kutsneeuw . Hierdoor komt er natuurlijk nooit goed ijs
  zaterdag 2 januari 2010 @ 12:02:46 #179
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_76319492
Wow zou het ?? zou het niet ...enorm spannend dus komende tijd, ik hoop het van harte en dan ga ik het helemaal volgen
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zaterdag 2 januari 2010 @ 12:04:56 #180
157306 De_Groentenboer
Ein kilo roflkartoffeln bitte
pi_76319556
Laat die Elfstendentocht maar komen, heb ik ook wat leuks om naar te kijken en dan mag die grafkou weer optiefen, op naar de zomer! 14.gif
'sup.
pi_76320276
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 11:38 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ja of je volgt het gewoon via een feed op de NOS site. Ik denk dat het een aardig media circus wordt en dat je het op meerdere manieren kan volgen. Dat kon in 1997 nog niet.
Denk niet dat ik kan streamen met mijn internet-snelheid.
pi_76326863
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 12:02 schreef MissHobje het volgende:
Wow zou het ?? zou het niet ...enorm spannend dus komende tijd, ik hoop het van harte en dan ga ik het helemaal volgen
Sorry, maar ik denk het niet. Er valt nu een dik pak sneeuw in friesland en dat isoleert als een gek waardoor de ijslagen waar sneeuw op ligt niet veel zullen aangroeien. Het kan wel, maar dan moet er na komende week nog minstens een dikke week met strenge vorst in de nacht komen. En de modellen geven een lichte temperatuurstijging vanaf volgende week zaterdag aan...
  zaterdag 2 januari 2010 @ 17:14:59 #183
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_76329192
Och het jaar ( en de winter) zijn nog maar net begonnen beetje hoop houden hoor.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_76329549
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 12:04 schreef De_Groentenboer het volgende:
Laat die Elfstendentocht maar komen, heb ik ook wat leuks om naar te kijken en dan mag die grafkou weer optiefen, op naar de zomer! 14.gif
Er komt niks, hier in het westerkwartier is de sneeuwlaag alweer minstens 5-10cm, en verwacht dat t in friesland niet anders is..

Geen elfstedentocht dus.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 17:31:48 #185
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_76329819
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 17:24 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Er komt niks, hier in het westerkwartier is de sneeuwlaag alweer minstens 5-10cm, en verwacht dat t in friesland niet anders is..
Klopt.
Géén kloon van tvlxd!
pi_76329970
Het sneeuwt hier ook goed, .
pi_76330184
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 17:24 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Geen elfstedentocht dus.
In 63 sneeuwde het ook
pi_76335307
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 17:42 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

In 63 sneeuwde het ook
Toen was het ook -20 's nachts

Helga van Leur zei het net ook: als er geen sneeuw was geweest was de kans op een Elfstedentocht heel groot geweest. Nu is die kans veel kleiner. Het hangt echt af van de week na komende week...

Persoonlijk hoop ik dat die Elfstedentocht niet komt aangezien ik dit jaar uitgeloot ben
pi_76347197
Nou, zojuist in de auto was het -12 buiten..
  zondag 3 januari 2010 @ 02:12:35 #190
179598 Deprater
pi_76347614
quote:
Op zondag 3 januari 2010 01:50 schreef Glijdt_licht het volgende:
Nou, zojuist in de auto was het -12 buiten..
top, net nieuwe schaatsen bemachtigd
pi_76349019
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 20:03 schreef AlmightyArjen het volgende:

Persoonlijk hoop ik dat die Elfstedentocht niet komt aangezien ik dit jaar uitgeloot ben
Lekker egoistische gedachte
  zondag 3 januari 2010 @ 10:17:10 #192
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_76350253
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 20:03 schreef AlmightyArjen het volgende:

[..]

Persoonlijk hoop ik dat jij eens goed in een wak schaatst met je negatieviteit hier.
pi_76355611
pi_76355719
quote:
Op zondag 3 januari 2010 13:25 schreef Tourniquet het volgende:
[ afbeelding ]
Allemaal leuk en aardig maar dat grafiekje wil zeggen dat er overal al 4 cm ijs ligt en dat we al kunnen schaatsen. Ik zie nog werkelijk waar niemand op natuurijs schaatsen.
  zondag 3 januari 2010 @ 14:44:18 #195
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_76358653
Zelfs op tv zijn ze al aardig positief dat zegt wel iets denk ik dan !
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_76359323
Ben benieuwd of ik eindelijk eens op het IJsselmeer kan gaan schaatsen dit jaar!
Heb het alleen als heel klein kind 2 keer meegemaakt volgensmij.
Toen reed ik nog rond in de kinderwagen.
pi_76359650
quote:
Op zondag 3 januari 2010 13:29 schreef Remzz het volgende:

[..]

Allemaal leuk en aardig maar dat grafiekje wil zeggen dat er overal al 4 cm ijs ligt en dat we al kunnen schaatsen. Ik zie nog werkelijk waar niemand op natuurijs schaatsen.
Ijsbanen hier in de omgeving (Westerkwartier) zijn open
  zondag 3 januari 2010 @ 15:19:03 #198
179598 Deprater
  zondag 3 januari 2010 @ 17:44:08 #199
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_76365494
quote:
al dat geroep om een elfstedentocht is afkomstig van cronische uitkeringtrekkersen a-sociale lamzakken die nog nooit een slag werk hebben gedaan. een normaal werkend iemand gruwt als hij zijn werk in die koude moet doen. laat het aub warm watergaan regenen, en laat al die schaatsfanaticinaar de noordpool vertrekken.

Aldus Sjors uit Dronten .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_76366745
quote:
Op zondag 3 januari 2010 17:44 schreef Falco het volgende:

[..]

al dat geroep om een elfstedentocht is afkomstig van cronische uitkeringtrekkersen a-sociale lamzakken die nog nooit een slag werk hebben gedaan. een normaal werkend iemand gruwt als hij zijn werk in die koude moet doen. laat het aub warm watergaan regenen, en laat al die schaatsfanaticinaar de noordpool vertrekken.

Aldus Sjors uit Dronten .

Overdag tot -10 graden eind van de week.De NUONS, ESSENTS RWA zijn al aan het onderhandelen om de energie prijs met 100% te verhogen. Want ze moesten inkopen in juli 2009 en toen was het duur. Let op de vooruitzichten de energiedieven zullen ons aanpakken.

Wat een diepliggende frustratie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')