abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64487667
De vorige was net dicht door mijn post dus ik zet hem hier nog een keer neer.

quote:
Op dinsdag 30 december 2008 01:06 schreef horned_reaper het volgende:
leg even uit.... wat betekend dit ?
De atmosfeer wordt steeds ijler naarmate je hoger komt, dat betekent dus ook dat de luchtdruk afneemt als je hoger komt want de luchtkolom boven je wordt kleiner. Gewoon op zeeniveau ligt de luchtdruk in Nederland ongeveer op 1015 hPa (hectopascal, een maat voor druk), als je verder omhoog gaat dan neemt de luchtdruk af. Die grafiek laat van -skippybal- laat zien welke temperaturen zich volgens diverse berekeningen zich voor gaan doen op een hoogte met een druk van 850 hPa.

Stel je dus door de hele atmosfeer een vlak van 850 hPa voor en voor dat vlak worden de temperaturen berekend door een weermodel. Al je nu wil weten wat de temperatuur ter hoogte van 850 hPa boven De Bilt is, laat je de computer een grafiek samenstellen met gegevens uit het weermodel maar dan dus boven De Bilt. Dat wordt ook wel het roosterpunt genoemd.

De temperaturen op het 850 hPa vlak laten zien welke temperatuur de lucht in dat vlak heeft. Afhankelijk van de verdere opbouw van de atmosfeer kun je daar de temperatuur uit berekenen. Helaas is staat de opbouw van de atmosfeer niet in die grafiek van -skippybal- weergegeven dus je zult een interpretatie moeten maken van de gegevens in die grafiek.

Een vuistregel die je kunt hanteren is dat de temperatuur iedere 100 meter die je daalt met een graad stijgt. Als je dus weet dat het 850 hPa vlak zo tussen de 800 en 1500 meter hoogte schommelt kun je de temperaturen in het 850 hPa Ensemble herleiden tot temperaturen aan het aardoppervlak. Omdat het winter is is de lucht vrij koud en dus compact, het 850 hPa vlak zal dus niet zo heel erg hoog liggen. Laten we zeggen op 900 meter hoogte. De temperatuur aan de grond is bij een 850 hPa-temperatuur van -10 dan dus -1.

Maar zul je nu denken, de lucht aan het aardoppervlak fluctueert toch veel meer? En dat klopt natuurlijk ook, echter het 850 hPa Ensemble laat geen dagelijkse wisseling tussen maximum en minimumtemperaturen zien zoals je dat aan het aardoppervlak wel hebt. Dat komt omdat de lucht op het 850 hPa vlak zo ver van het aardoppervlak zit dat er geen maximum en minimumtemperaturen zijn.

De minimumtemperatuur (en soms ook de maximumtemperatuur) laat zich op een andere manier herleiden. Het kan bijvoorbeeld voor komen dat de temperatuur op het aardoppervlak daalt tot onder een waarde van het 850 hPa vlak. De temperatuur neemt dan dus af naarmate men meer bij het aardoppervlak komt! Precies het omgekeerde van de normale situatie dus, dat heet een inversie.

Maar een inversie kan ook overdag optreden, vorig jaar was het rond deze tijd zo'n + 7 graden op het 850 hPa vlak. Toch telde men diverse ijsdagen! Het is dus van groot belang om de opbouw van de atmosfeer te kennen wil je aan de hand van het 850 hPa ensemble een uitspraak kunnen doen over de temperatuur aan het aardoppervlak.

Gelukkig stijgt de temperatuur nooit met meer dan ongeveer de vuistregel van 1 graad per honderd meter (daar zijn atmosferische beperkingen voor). Als we er dus vanuit gaan dat het 850 hPa vlak zich op 900 meter bevind en de temperatuur op 850 hPa hoogte -10 is kunnen we met zekerheid zeggen dat de temperatuur aan het aardoppervlak niet boven die -1 graad uit komt. Het kan wel een stuk kouder zijn maar daarvoor moet je dus de opbouw van de atmosfeer kennen. En daar gebruik je dan weer onder andere de luchtdrukkaarten voor zoals Erwin Kroll die ook laat zien. Voor die interpretatie is echter vrij veel kennis nodig van de meteorologie zodat het ook altijd gevaarlijk is om blind af te gaan op de 850 hPa ensembles.

De ensembles van het KNMI op basis van ECMWF zijn veel nuttiger voor de niet getrainde lezer van weerkaarten omdat daar wel waarden op staan die goed overeen kunnen komen met de werkelijkheid.
  dinsdag 30 december 2008 @ 01:40:57 #2
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_64487705

Brr...

Ik weet dat er een geanimeerde versie met intervallen van tien minuten van bovenstaand temperatuurkaartje bestond. Weet iemand waar ik die kan vinden?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_64487707
Dankje voor de duidelijke uitleg
pi_64487750
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 01:40 schreef Falco het volgende:
Ik weet dat er een geanimeerde versie met intervallen van tien minuten van bovenstaand temperatuurkaartje bestond. Weet iemand waar ik die kan vinden?
Die staan volgens mij bij weeronline.nl op de site:

http://www.weeronline.nl/aktueel.htm
  dinsdag 30 december 2008 @ 01:50:04 #5
226867 Superfast
Keep on smiling
pi_64487859

Tevens tvp
-je avatar gaf een malware melding bij verschillende users, vandaar verwijderd-
pi_64489189

goeie ijsverwachting
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_64489382
Tact -8.4°C lichtdalend 4.30 uur|Matige vorst|O 2|Gelderland, Noordwest Veluwe, Nunspeet
  dinsdag 30 december 2008 @ 08:22:29 #8
34586 kepler
No bounce, no play
pi_64490035
kom maar door, vanmiddag het ijs even testen

Nu krabben
The line is a dot to you!
  dinsdag 30 december 2008 @ 09:56:46 #9
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_64491144
Graag dit weekend 2 meter sneeuw erbij zodat de vakantie nog een weekje langer duurt.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_64491768
tvp
----> Schumacher, je was een groot sportman! <----
pi_64491914
De pluim ziet er nog steeds goed uit. Zondag lijkt wat warmer te worden. En nog steeds veel spreiding na dinsdag.
Een nichterige moslim, is een Islamietje.[/b] H. Finkers
[b]Die met de hoogste percentages gaan het eerst.[/b] B. B.
|[b]DASOO
| LastFM|
  dinsdag 30 december 2008 @ 10:38:11 #12
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_64491965
Er zit toch nog geen grote stijging in op termijn. Enkele lijntjes kiezen er wel voor maar dat is afwachten of dat doorzet....pluim ziet er niet eens zo verkeerd uit. In het oosten is het hier over het algemeen vaak ook nog kouder.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_64492249
jullie moeten naar deze kijken, dit is de meest recente en duidelijke.

Ziet er prima uit
pi_64492432
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 10:48 schreef horned_reaper het volgende:
jullie moeten naar deze kijken, dit is de meest recente en duidelijke.

[ afbeelding ]

Ziet er prima uit
Hij is duidelijker, maar niet de meest recente. Kijk maar eens naar de beginwaarden. En kijk maar naar de startdatum. De15-daagse is vannacht berekend. Die van jouw gistermiddag. Toch?
|[b]DASOO
| LastFM|
pi_64492436
Hier vlakbij Amsterdam is het nu nog steeds -4 volgens mijn thermometer. Brrr. en dat om 11 uur. Het wil niet echt opwarmen vandaag..
  dinsdag 30 december 2008 @ 11:49:06 #16
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_64494095
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 10:54 schreef Hopsaflops het volgende:
Hier vlakbij Amsterdam is het nu nog steeds -4 volgens mijn thermometer. Brrr. en dat om 11 uur. Het wil niet echt opwarmen vandaag..
Moet je nagaan hoe koud het in het Noordoosten is.
pi_64494191
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 10:54 schreef Hopsaflops het volgende:
Het zal uiteindelijk -1 worden hooguit denk ik. Zuller er al schaatsbare plekken zijn in amsterdam denk je? Gister in het bos waren de kleine slootjes al beloopbaar.
  dinsdag 30 december 2008 @ 11:52:42 #18
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_64494205
Gisteren werden hier ook EC-pluimen getoond van andere plaatsen dan De Bilt. Weet iemand hoe ik die kan vinden?
pi_64494298
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 11:52 schreef pfaf het volgende:
Gisteren werden hier ook EC-pluimen getoond van andere plaatsen dan De Bilt. Weet iemand hoe ik die kan vinden?
Je hebt een PM .
|[b]DASOO
| LastFM|
pi_64494480
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 11:52 schreef Fokkedop het volgende:

[..]

Het zal uiteindelijk -1 worden hooguit denk ik. Zuller er al schaatsbare plekken zijn in amsterdam denk je? Gister in het bos waren de kleine slootjes al beloopbaar.
Ik heb gisteren al mensen zien schaatsen in het Amsterdamse bos
En als ik mijn raam uitkeek zie ik ook al mensen schaatsen op de sloot achter ons huis.
Dus ik ga even lunchen en dan zelf schaatsen !
pi_64495620
06Run is toch weer erg lekker hoor, met bijna de gehele periode onder 0 volgens de T2m ensembles. Waarmee ik de ervaring heb dat die vaak toch overdag licht en 's nachts dik te hoog zitten.
pi_64495716
Is het nou al zeker dat er een elfsteden tocht komt dan?
Lijkt me toch wel als je dit leest:
http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=10403
pi_64495910
Alleen al zijn laatste zin geeft aan dat het stuk enorme onzin is.

Het staat immers gewoon vast dat de aarde opwarmt.

Elfstedentocht is niet kansloos maar daarvoor moet er toch wel 15 cm over de gehele route liggen, liefst ook onder bruggen en dergelijke. Daar is wel minstens 10 dagen matige tot strenge vorst voor nodig met ijsdagen.
pi_64496041

legenda

http://www.infocentrum-binnenwateren.nl/

drijfijs en moeilijk varen op verschillende plekken in het land.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  dinsdag 30 december 2008 @ 13:08:58 #25
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_64496111
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 01:43 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Die staan volgens mij bij weeronline.nl op de site:
[ afbeelding ]

http://www.weeronline.nl/aktueel.htm
Ik bedoelde eigenlijk die geanimeerde kaartjes van het KNMI zelf, maar evengoed bedankt .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')