Ik snap best dat Simon Roozendaal arbitraire 'spelregels' kan bedenken, maar dat betekent nog niet dat ze kloppen. De 'CO2-theorie' sluit niet uit dat er een Elfstedentocht komt in 2007/2008 en de 'CO2-theorie' is dus niet ontkracht als er een Elfstedentocht komt.quote:
De Elfstedentocht is niet de maatstaf, maar de gemiddelde temperatuur op aarde wel. Ik heb niet geschreven dat de CO2-theorie als onjuist is aangetoond als er een Elfstedentocht komt, ik heb geschreven dat er bom onder wordt gelegd. Met andere woorden: het begint dan te rammelen, die theorie.quote:Op woensdag 14 november 2007 11:28 schreef Monidique het volgende:
Ik snap best dat Simon Roozendaal arbitraire 'spelregels' kan bedenken, maar dat betekent nog niet dat ze kloppen. De 'CO2-theorie' sluit niet uit dat er een Elfstedentocht komt in 2007/2008 en de 'CO2-theorie' is dus niet ontkracht als er een Elfstedentocht komt.
JOH!quote:Op maandag 8 oktober 2007 19:05 schreef Caesu het volgende:
[en meent dat de zon het klimaat op aarde bepaalt.]
Een Elfstedentocht doet niets af aan de theorie. Immers, er zou dan tien jaar geleden ook al een bom onder gelegd moet zijn en dat is niet het geval en ook het KNMI houdt rekening met enkele Elfstedentochten deze eeuw, maar ook een opwarming van de aarde. Het is heel simpel: de 'CO2-theorie' heeft niets te maken met een Elfstedentocht dit jaar. Of, althans, zoals het gesteld wordt door jou en Simon Roozendaal.quote:Op woensdag 14 november 2007 11:36 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De Elfstedentocht is niet de maatstaf, maar de gemiddelde temperatuur op aarde wel. Ik heb niet geschreven dat de CO2-theorie als onjuist is aangetoond als er een Elfstedentocht komt, ik heb geschreven dat er bom onder wordt gelegd. Met andere woorden: het begint dan te rammelen, die theorie.
als de Elfstedentochten in hetzelfde patroon blijven dan houdt de CO2-theorie ook geen stand. Volgens deze theorie moeten er uiteindelijk geen Elfstedentochten meer mogelijk zijn en dan heb ik het niet over wakken.quote:Op woensdag 14 november 2007 11:40 schreef Monidique het volgende:
[..]
Een Elfstedentocht doet niets af aan de theorie. Immers, er zou dan tien jaar geleden ook al een bom onder gelegd moet zijn en dat is niet het geval en ook het KNMI houdt rekening met enkele Elfstedentochten deze eeuw, maar ook een opwarming van de aarde. Het is heel simpel: de 'CO2-theorie' heeft niets te maken met een Elfstedentocht dit jaar. Of, althans, zoals het gesteld wordt door jou en Simon Roozendaal.
Ja, dan heb je het over 1000 duizend jaar in de toekomst. Ook al stijgt de gemiddelde temperatuur gemiddeld ieder decennium met een 0.2 graden, dan nog kunnen we wel eens in de zoveel jaar wel een elfstedentocht hebben...quote:Op woensdag 14 november 2007 12:33 schreef kawotski het volgende:
[..]
als de Elfstedentochten in hetzelfde patroon blijven dan houdt de CO2-theorie ook geen stand. Volgens deze theorie moeten er uiteindelijk geen Elfstedentochten meer mogelijk zijn en dan heb ik het niet over wakken.
Van een of andere website die ik niet ken:quote:Op donderdag 15 november 2007 09:53 schreef Remzz het volgende:
Tja er bestaat idd zoals als een 11-jarige ciclus wat betreft de zonnevlekken. '63 elfstedentoch, '74 bijna elfstedentoch, '85 elfstedentocht, '97 elfstedentocht, '08....
Als je dat plaatje ziet is de kans op een elfstedentoch bijna 0, bij alle andere elfstedentochten was de zonneactiviteit lager dan nu.quote:Op donderdag 15 november 2007 09:59 schreef Monidique het volgende:
[..]
Van een of andere website die ik niet ken:
[ afbeelding ]
Hij gaat maar tot 2005, ofzo, zo te zien.quote:Op donderdag 15 november 2007 10:18 schreef Remzz het volgende:
[..]
Als je dat plaatje ziet is de kans op een elfstedentoch bijna 0, bij alle andere elfstedentochten was de zonneactiviteit lager dan nu.
Dat plaatje laat de zonneactiviteit zien. De zonneactiviteit is de laatste 50 jaar mondiaal toegenomen, dus logisch dat de mondiale temperatuur ook toegenomen is.quote:Op donderdag 15 november 2007 09:59 schreef Monidique het volgende:
Van een of andere website die ik niet ken:
[ afbeelding ]
Je ziet dat die correlatie vóór '63 nauwelijks te zien is. Wat overigens precies past bij een stijgende temperatuur. Je ziet dat er geen correlatie is tussen die zonneactiviteit en de mondiale temperatuur, maar het is wel logisch dat, als deze getoonde zonneactiviteit invloed heeft de temperatuur en de temperatuur stijgt, Elfstedentochten minder vaak zullen plaatsvinden en relatief vaker tijdens het minimum. Exact wat je ziet.
Ik zie in dit topic een aantal plaatjes van de zonneactiviteit, maar de laatste 50 jaar is de goldbeweging redelijk constant. Er moet dus nog een grote factor zijn die voor de stijgende temperaturen verantwoordelijk is.quote:Op donderdag 15 november 2007 12:03 schreef ACT-F het volgende:
De zonneactiviteit is de laatste 50 jaar mondiaal toegenomen, dus logisch dat de mondiale temperatuur ook toegenomen is.
quote:Op donderdag 15 november 2007 14:58 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik zie in dit topic een aantal plaatjes van de zonneactiviteit, maar de laatste 50 jaar is de goldbeweging redelijk constant. Er moet dus nog een grote factor zijn die voor de stijgende temperaturen verantwoordelijk is.
En inderdaad, voor WO2 zie je nog dat Elfstedentochten ook nog konden plaatsvinden bij hoge zonneactiviteit, maar door de stijgende temperaturen zien we dat het nu alleen nog maar kan plaatsvinden in een dal. Goed mogelijk dus dat dit seizoen er weer een tocht komt, maar het zegt helemaal niets over klimaatverandering.
Het grappige is dat Roozendaal zijn sceptici mening probeert te bewijzen aan de hand van voorspelling van ene Corbyn van storm in november en vorst in januari. Echte sceptici, die kritisch kunnen nadenken dus, doorzien deze list waarschijnlijk wel.
Het zal een keer raak zijnquote:Op vrijdag 16 november 2007 19:22 schreef mark2012 het volgende:
Waarom hoor ik elk jaar weer dat er een grote kans is op een strenge winter?
IkWilbert?quote:Op dinsdag 20 november 2007 14:55 schreef IkWilbert het volgende:
ik verwacht geen elfstedentocht, maar ja... wie ben ik![]()
Wow 3 maal de cyclus doorlopen waarvan 1 keer de al elfstedentoch ontbreekt, indrukwekkend.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 16:29 schreef Elfletterig het volgende:
Het is uitermate frappant dat deze man praat over cycli van 11 of 22 jaar. Als je dat afzet tegen de Elfstedentocht, valt dat onmiddellijk op:
1963 naar 1985 = 22 jaar. Van 1986 naar 1997 is 11 jaar. De volgende zou dan dus in 2008 zijn. Of pas over 11 jaar natuurlijk... Een verklaring voor twee Elfstedentochten op rij (1985, 1986) wordt trouwens niet gegeven.
Ik lach me trouwens rot wanneer deze man gelijk krijgt met zijn modellen. Zijn we eindelijk van dat CO2-gezeur af.
Klopt. Over 200 jaar.quote:Op woensdag 14 november 2007 12:33 schreef kawotski het volgende:
[..]
als de Elfstedentochten in hetzelfde patroon blijven dan houdt de CO2-theorie ook geen stand. Volgens deze theorie moeten er uiteindelijk geen Elfstedentochten meer mogelijk zijn en dan heb ik het niet over wakken.
pfaf had het al over 1000 jaar, Al Gore en zelfs Corbyn doen je graag geloven dat we morgen al onder water staan... wie biedt ? Het is niet te zeggen, zolang er wekenlang geen superkoude wind uit het Oosten komt kunnen we het schudden, komt die wind in Maart pas dan is het te laat. Aangezien niemand die stromingen goed kan voorspellen blijft het gewoon hopen zodra de elfstedencommissie een spoedvergadering houdt..quote:
Een paar graadjes vorst in de nacht, een beetje hagel (ook in de zomer kan het flink hagelen), een laagje sneeuw in de Ardennen, en dat in november? Owjee, ik zal maar vast gaan hamsteren, want dit wordt een barre winter die z'n weerga niet kent.quote:Op woensdag 14 november 2007 11:06 schreef Elfletterig het volgende:
Het is toch verdomde frappant. In oktober heb ik al een keer de auto staan krabben, komende nacht kan het plaatselijk 5 graden vriezen, terwijl de winter pas over meer dan een maand begint. In de Ardennen is afgelopen weekend al sneeuw gevallen, dit weekeinde hagelde het in Nederland en nu wordt al gesproken over de eerste sneeuwbuitjes. Je kunt zeggen wat je wilt, maar het zijn toch signalen die wijzen op een lange, strenge winter.
Ik ben echt heel benieuwd hoe dit uitpakt. Als het uitkomt, legt Corbyn een bom onder de hele CO2-theorie.
laten we het hopen..., ik heb wel eens een keer zin om naar friesland te gaanquote:Op donderdag 13 december 2007 15:49 schreef Frutsel het volgende:
Bookmakers --> grote kans op Elfstedentocht
http://www.telegraaf.nl/b(...)dentocht_2008__.html
quote:datum ijsdikte (cm) aangroei (cm/d) sneeuwdek (cm)
1909 za 2 jan 17,9 0,1
1912 wo 7 feb 20,6 -1,5
1917 za 27 jan 15,0 0,6
1929 ma 12 feb 28,1 1,6 2,2
1933 za 16 dec 20,8 1.0 0,4
1940 di 30 jan 41,3 0,8 2,5
1941 do 6 feb 30,5 0,9 4,3
1942 do 22 jan 34,2 2,2
1947 za 8 feb 35,1 1,4
1954 wo 3 feb 23,2 0,9
1956 di 14 feb 23,3 0,3 14,9
1963 vr 18 jan 24,9 0,9 11,9
1985 do 21 feb 17,4 -0,6
1986 wo 26 feb 24,8 1,0
1997 za 4 jan 26,0 0,9
http://lowefo.com/forecast.php?s=Netherlandsquote:15th – 21st January
Weather
Heavy snow. Strong, at times gale force winds, easterly turning northeasterly and becoming
breezy. Exceptionally cold, at times not above -5oC, later in the period even -20oC.
Confidence level A=85%.
General development
Weather Warning: VERY COLD AND STRONG EAST WIND over most of Europe. 10 degrees
Celsius below normal in Germany, Denmark, Netherlands, Belgium. Force 7 or gale force 8
winds in parts of Germany, the Netherlands and Belgium.
22nd – 23rd January
Weather
Dry. Very cold. Sharp frosts. Bright with sunny afternoons. Frezing fog.
Confidence level A=85%.
General development
A high pressure over South Norway and one over Corsica both drift somewhat westward and
fill. Another low pressure develops far out in the Atlantic. Winds drop dramatically within two
days. The extreme cold remains.
24th – 27th January
Weather
Dry. Cold - very sharp frost. At times sunny.
Confidence level B=75%.
Over de temperaturen in november:quote:Op zaterdag 29 december 2007 16:06 schreef Caesu het volgende:
[..]
http://lowefo.com/forecast.php?s=Netherlands
dit komt dus van die Corbyn met z'n superstormen.
wat betreft wind zit hij er altijd compleet naast.
ik hoop dat hij wat betreft temperatuur wel gelijk krijgt.
Weer.nlquote:Corbyn heeft de maand in een aantal periodes geknipt en van een korte beschrijving voorzien, een beetje zoals ook in de Enkhuizer Almanak gebeurt, maar nog iets gedetailleerder. Daarnaast heeft hij een drietal grafieken toegevoegd, die, zelfs per dag, een indicatie geven van de verwachtte temperatuur, de hoeveelheid neerslag en de hoeveelheid zonneschijn. Uiteraard is het niet eerlijk om deze grafieken ook van dag tot dag te interpreteren, het betreft hier immers een lange termijnverwachting en ook Corbyn zegt zelf dat de gegevens globaal moeten worden opgevat. Wél kunnen we proberen hierin een trend te zien, die we vervolgens staven met het opgetreden weer in november. Als leidraad nemen we hiervoor De Bilt, dat centraal in ons land gelegen is en daarom als redelijk representatief voor heel Nederland beschouwd kan worden.
Als we beginnen met de temperatuur dan zien we dat Corbyn gebruik maakt van een schaal die loopt van ‘0’ ‘quite cold’ (vrij vertaald ‘behoorlijk koud’) tot ‘4’ ‘quite warm’; ‘behoorlijk warm’ dus. Daarbij kunnen we ‘2’ als ‘noch warm, noch koud beschouwen, oftewel als gemiddeld. Opvallend is dat, hoewel de grafiek schommelingen toont, deze op één dag na (namelijk 22 november) boven ‘2’ blijft hangen, waarbij dus de suggestie wordt gewekt dat november een behoorlijk warme maand zou worden. November is inderdaad zacht geworden, maar een afwijking van 0.7 graden naar boven is niet erg groot. Op basis van de grafiek van Corbyn zouden we een grotere afwijking naar boven verwachten. Alleen op 22 november schatte Corbyn in dat het kwik iets onder de norm zou blijven, helaas voor hem verliep deze dag juist 2.2 graden warmer dan de norm.
Wat Corbyn totaal niet heeft ingeschat is, dat er toch maar liefst 12 dagen zijn geweest die kouder verliepen dan de norm, en vooral de periode van 12 tot en met 19 november sprong wat dat betreft in het oog. Al deze dagen waren kouder dan de norm en op vier dagen was de afwijking naar beneden méér dan drie graden, écht wel ‘quite cold’ dus. In de grafiek van Corbyn is hiervan niets terug te zien, sterker nog, op de 18e geeft de grafiek de maximale score van ‘4’; ‘quite warm’, terwijl de dag in werkelijkheid 3.2 graden kouder was dan de norm. Hier werd de plank dus duidelijk ver misgeslagen.
Kijken we naar de warmste dagen van de afgelopen november, dan lieten zowel 1, 2, 3 en 21 november de grootste afwijking naar boven zien, op de 2e zelfs meer dan 5 graden. De toppen van Corbyn’s grafiek vallen dus op de verkeerde data. Op drie van de vier data die een grootste kans op warm weer geven, de 9e, de 18e en de 26e waren juist kouder dan de norm. Nader beschouwd is het resultaat dus vrij slecht, terwijl deze op het eerste gezicht vrij goed leek.
ja en die Christmas Superstorm danquote:ELFSTEDENTOCHT END JANUARY 2008?
According to our forecast, the weather will turn cold in the first or second week of January, and then get colder and colder. The coldest period will be 15th-21st, when strong, even gale force winds cause an extreme chill factor. The wind will calm by about the 22nd to 23th and the cold will release its grip to a small extent. This would be a good time for an Elfstedentocht, but the cold will continue so it could be held later as well. We estimate the probability of and Elfstedentocht 2008 to be 90%.
Attention: Our forecasts are not 100%- remember the November/December superstorm that mostly missed the Netherlands but was felt strongly from USA to France!
We consider an Elfstedentocht 2008 to be 90% sure
![]()
Ja en als we dan een keer een echte winter hebben... zeggen ze:" Zie je wel"quote:Op zaterdag 12 januari 2008 20:06 schreef sjippen het volgende:
Jaja, Elfstedentocht... de komende tien dagen komen we niet onder de 5 graden...
Ieder jaar diezelfde horrorvoorspellingen van koude winters en ieder jaar loopt het af op een sisser...
quote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:09 schreef Daywalk3r het volgende:
Waar blijft die kou!?
Het plaatje op buienradar is aangepast, nu is er nog 1 nacht met -4, alle dagtemperaturen nog boven 0.quote:
Soms denk (hoop) ik wel eens dat er iemand met humor daar werkt die af en toe dit soort plaatjes aanpast met extra lage temperaturen om al die 11-steden fundi's even gek te maken.quote:Op zondag 13 januari 2008 18:46 schreef Montov het volgende:
[..]
Het plaatje op buienradar is aangepast, nu is er nog 1 nacht met -4, alle dagtemperaturen nog boven 0.
wie werkt daar?quote:Op zondag 13 januari 2008 18:46 schreef Montov het volgende:
[..]
Het plaatje op buienradar is aangepast, nu is er nog 1 nacht met -4, alle dagtemperaturen nog boven 0.
http://lowefo.com/forecast.php?s=Netherlandsquote:CORRIGENDUM TO OUR JANUARY FORECAST
We have uncovered a data procedure error whereby solar factors for Extra Activity predicted for the period 11th-14th January were omitted. In addition to this, the predicted Top Level extra activity solar factor for 6th/7th January took effect about one or two days later ie 7th-9th.
For these reasons we failed to forecast the western flow, which has dominated in Western Europe and Scandinavia until this day and has brought the exceptionally warm temperatures.
Open the corrected forecast for 15th-31st January here.
GENERAL WEATHER SITUATION – CORRIGENDUM 14th JANUARY
a) The period 15th-20th January becomes a more mobile situation than first forecast but neverthelss generally increasingly cold with the jet stream moving south – ie Lows tending to track further South; more winds from the North at times.
b) The period and forecast maps for the very cold ‘dipole’ patterns 15-21st Jan will probably be shifted later to 21st-23rd Jan. Some exceptionally strong blizzard conditions and very strong cold winds are likely in this period.
c) An ongoing similar situation with widespread heavy snow, strong winds and blizzards will continue 24th-27th Jan. There will in addition be a tendency for ‘polar low’ pressure systems to come from the Arctic into North Norway and Finland and an active Low in Italy / the Mediterranean to together ‘pinch’ a High over the Baltic and/or Poland making increasing amounts of snow there while high pressure persists over the northern British Isles, The North Sea, West Norway, Denmark and South Sweden / North Germany.
d) The 28th-31st January period remains as first forecast.
Open a chart over January daily temperatures: Average 1981-2007, the Weather Action forecast for 2008 (average mean temperature during each weather period), and the comparison years 1740 and 1987 here. You can see that our errors caused our forecast for a cold first half of January to be way off the mark!
The cold we forecast for Europe in mid January now affects Turkey. Read about how they shiver here.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |