weer.nlquote:Onderzoekers van het KNMI denken ook een verband te hebben gevonden tussen de temperatuur op 16-20 kilometer hoogte boven het noordpoolgebied en de sterkte van de westenwind in de lagere atmosfeer in de periode, 1 tot 2 maanden daarna. Als de temperatuur op 16-20 kilometer boven het noordpoolgebied lager is dan normaal, dan is de westenwind in de lagere atmosfeer sterker dan gemiddeld. Met name in Noord-Europa is het dan relatief zacht. Is het op grote hoogte boven de Noordpool warmer dan normaal, dan maakt Noord-Europa in de periode daarna juist kans op kouder weer dan normaal. Op dit moment is het eigenlijk nog te vroeg om met behulp van deze methode een uitspraak te doen over het weer in de komende winter.
Maar wat voor winter krijgen we dan? Als we ons even richten op de verwachting van Röder, dan lijkt het erop dat we een te koude winter krijgen. Rechts van dit verhaal zijn enkele kaarten te vinden met de afwijking van het luchtdrukpatroon voor oktober, november en december. Uiteindelijk weten we in maart of hij dit keer (wel) gelijk heeft gekregen.
Als ik de grafiek op wikipedia zie was het minimum aan zonneactiviteit gedurende deze periode laagquote:Op woensdag 17 oktober 2007 16:29 schreef Elfletterig het volgende:
......... Een verklaring voor twee Elfstedentochten op rij (1985, 1986) wordt trouwens niet gegeven......
er zit dus variatie inquote:De zonnecyclus conformeert zich niet precies aan het gemiddelde van elf jaar. Recent zijn er korte cycli van slechts 9 jaar waargenomen, en ook zeer lange van 14 jaar.
Je bedoelt deze?quote:Op dinsdag 13 november 2007 22:08 schreef Revolution-NL het volgende:Kansloos!
Ik herinner mij nog een topic van vorig jaar waar een winter werdt voorspelt die nog nooit zo koud zou zijn geweest. We hebben het gezien
De winter van 2008 wordt net zo kut als afgelopen 5 jaar
Nee, ook vorig jaar werd het weer beweerd.quote:Op woensdag 14 november 2007 01:38 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je bedoelt deze?
Als je in het westen of midden van het land woont kan ik me dat voorstellen, maar in het oosten van het land was het steenkoud en een chaos na de enorme sneeuwval van 25 november 2005. En nog maar te zwijgen over Duitsland waar het nog beroerder was.
Elk jaar weer hetzelfde ja.quote:Op woensdag 14 november 2007 01:15 schreef pfaf het volgende:
Ik dacht dat dit het topic van vorig jaar was.Dat zegt al genoeg...
Nou nou popo, je bent te lang weg! De afgelopen jaren is er echt gigantisch veel sneeuw gevallen.quote:Op woensdag 14 november 2007 02:06 schreef popolon het volgende:
[..]
Elk jaar weer hetzelfde ja.
Wen er maar vast aan dat je drie dagen kunt schaatsen op een plasje en er tien vlokken sneeuw vallen. En blijven liggen.
Oh ik heb er niks van meegekregen.quote:Op woensdag 14 november 2007 02:07 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nou nou popo, je bent te lang weg! De afgelopen jaren is er echt gigantisch veel sneeuw gevallen.
Maar schaatsen... ik zou niet eens meer weten hoe het is om op natuurijs te schaatsen!
Yup, misschien geen Grand Rapids sneeuw, maar wel halve meters...quote:Op woensdag 14 november 2007 02:09 schreef popolon het volgende:
[..]
Oh ik heb er niks van meegekregen.
Weet je het zeker? Ik weet nu wel wat sneeuw is namelijk.
quote:Op woensdag 14 november 2007 02:11 schreef pfaf het volgende:
[..]
Yup, misschien geen Grand Rapids sneeuw, maar wel halve meters...
Het verschilt natuurlijk per regio.quote:Op woensdag 14 november 2007 02:14 schreef popolon het volgende:
[..]
Dan ben ik verkeer geinformeerd.
Maar goed, dit bericht krijg je elk jaar sinds de laatste tocht. 't Wrdt wel weer eens tijd.
quote:Sneeuw in aantocht
AMSTERDAM - De eerste sneeuwbuitjes gaan vanmorgen ons land bereiken. De weersvoorspellers denken dat de witte vlokken vooral in de kustprovincies landinwaarts gaan komen.
De komende nachten blijft het ook licht vriezen. Check de weerradar, en zie dat de wolkjes langs de kust op komen zetten..
Uhm, nee.quote:Op woensdag 14 november 2007 11:06 schreef Elfletterig het volgende:
Ik ben echt heel benieuwd hoe dit uitpakt. Als het uitkomt, legt Corbyn een bom onder de hele CO2-theorie.
Ik ook niet, ik ga op die dag lekker tegen de warme kont van mijn vriendin aanhangen, en kijk naar die elfstedentocht op teevee ..quote:Op maandag 8 oktober 2007 19:56 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
Ik hou niet van kou
Uhm, ja.quote:Op woensdag 14 november 2007 11:17 schreef Monidique het volgende:
Uhm, nee.
quote:Corbyn is ook een zogeheten broeikasscepticus. Hij gelooft dat de invloed van de zon op het aardse klimaat veel groter is dan van de mens via het verstoken van fossiele brandstoffen (het zogeheten versterkte broeikaseffect). Volgens hem heeft CO2 vrijwel geen invloed op het klimaat en de zonnecycli des te meer. Tot nu toe is er echter geen algemeen geaccepteerd mechanisme waarlangs de zonneactiviteit het weer op aarde zou kunnen beīnvloeden.
Corbyn denkt dat de zon het aardse klimaat stuurt via de zonnewind. 'Die kosmische straling is weliswaar sterk,maar als je gaat rekenen, zit er in de zonnewind duizendmaal zoveel energie als in de kosmische straling. 'De komende paar jaar worden cruciaal in het klimaatdebat. De huidige zonnecyclus, nummer 23, was namelijk minder krachtig dan de vorige. Amerikaanse zonnefysici als Ken Schatten hebben bovendien voorspeld dat de volgende cyclus, nummer 24, waarschijnlijk nog zwakker wordt.
Als dat inderdaad klopt, moet binnen enkele jaren duidelijk worden wie er nu gelijk heeft in het debat. Als de gemiddelde temperatuur op aarde daalt, blijken de zogeheten broeikassceptici gelijk te hebben en moeten de meeste meteorologen, klimatologen en politici-zoals Al Gore-die zich achter het broeikasstandpunt hebben geschaard met de billen bloot.
Omgekeerd, als de gemiddelde temperatuur op aarde de komende jaren blijft stijgen, is het onmiskenbaar dat de mens via het opstoken van fossiele brandstoffen meer effect heeft op het klimaat dan de variaties in zonne-activiteit. Dan zullen de meeste sceptici hun ongelijk moeten bekennen en diverse van hen hebben al aangekondigd dat te zullen doen, mochten ze geen gelijk hebben. Hetzelfde geldt voor Corbyn. 'Ja, natuurlijk, als de temperatuur op aarde blijft stijgen terwijl de activiteit van de zon afneemt, heb ik ongelijk. Dat zal ik dan ook in het openbaar toegeven. Maar maakt u zich geen zorgen, dat zie ik niet gebeuren!'
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |