Heej, ik ben hoogbegaafd.quote:Reageert niet effectief op onbegrip.
Ja kids met het labeltje 'HB' (terecht of niet) kenden we al. Het nieuwe is dat volwassenen er ook ineens massaal achterkomen dat ze superintelligent zijn. Vandaar dus de trem 'yuppieziekte'quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 20:29 schreef Locusta het volgende:
Hmmm, herkenbaar, maar dan voornamelijk dyslexie en adhd. Tegenwoordig moet iedereen maar in een bepaald hokje gedrukt worden: ben je druk, heb je adhd (néé je kunt niet gewoon druk zijn) en als je niet zo goed in spelling bent, heb je meteen dyslexie.
Hiermee wil ik niet zeggen dat deze aandoeningen niet bestaan, maar wel dat mensen tegenwoordig snel overal een labeltje aan hangen, ook al zijn kinderen gewoon wat drukker of niet zo goed in spelling.
Oh ja. Denk de ouders dan maar weg uit mijn posts, verder geldt hetzelfde.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 20:47 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Nogmaals, het gaat mij hier niet om kinderen, maar om volwassenen..
Er zijn altijd mensen geweest die zichzelf intelligent voelen maar dat niet zijn. Dat is irritant, maar geen nieuw fenomeen. Jij noemt het alleen anders.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 21:15 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Maar je zult zien, na ME, burn-out whiplash en hooggevoeligheid is hoogbegaafdheid de nieuwste yuppenziekte. Moeten managers opeens op training , hoe ga ik om met hoogbegaafde medewerkers'
IQ hangt absoluut samen met EQ, dat is vaak genoeg bewezen. Mensen met een zeer hoog IQ hebben gemiddeld een lager EQ. Klaar.quote:Het is echt bull dat hoogbegaafden sociale onbenullen zouden zijn.. IQ heeft niks met EQ te maken.
Maar nu brengen ze het als ziekte. 'ik hoef die saaie klussen niet te doen, dat trek ik niet want ik ben HB'quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 21:20 schreef TNA het volgende:
[..]
Er zijn altijd mensen geweest die zichzelf intelligent voelen maar dat niet zijn. Dat is irritant, maar geen nieuw fenomeen. Jij noemt het alleen anders.
[..]
IQ hangt absoluut samen met EQ, dat is vaak genoeg bewezen. Mensen met een zeer hoog IQ hebben gemiddeld een lager EQ. Klaar.
Ja? Net zo zeker als water dat kookt bij 100 graden?quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 21:20 schreef TNA het volgende:
[..]
Er zijn altijd mensen geweest die zichzelf intelligent voelen maar dat niet zijn. Dat is irritant, maar geen nieuw fenomeen. Jij noemt het alleen anders.
[..]
IQ hangt absoluut samen met EQ, dat is vaak genoeg bewezen. Mensen met een zeer hoog IQ hebben gemiddeld een lager EQ. Klaar.
2 procent van de bevolking wordt officieel hoogbegaafd genoemd, zo kom ik aan dat cijfer.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 21:44 schreef Remzz het volgende:
Eensch...
Maar je zegt dat de kans om hoogbegaaft te zijn 'maar' 2 procent is maar dat vind ik eigenlijk best veel.
Ja maar dat zijn toch al gouw 2/3 mensen die je kent... ik bedoel van dan is het best veel vind ik.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 21:49 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
2 procent van de bevolking wordt officieel hoogbegaafd genoemd, zo kom ik aan dat cijfer.
???? Als je honderd mensen de hand schudt, hebben er ongeveer 2 daar van een IQ van 130)(hoogbegaafd,) en geen 66 (2/3)quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 21:51 schreef Remzz het volgende:
[..]
Ja maar dat zijn toch al gouw 2/3 mensen die je kent... ik bedoel van dan is het best veel vind ik.
Ja dat is bij dat BNN testje zo, maar de IQ test is ooit ontwikkeld om 100 als gemiddelde te nemen. Bij de BNN testen zijn de gemiddeldes al jaren rond de 110/115.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 22:13 schreef liefie_ het volgende:
het kan aan mij liggen maar dat is toch kei weinig?
het is toch zo dat zeg maar vanaf 120 HBO is (gemiddeld dan he)
dan vind ik het echt weinig
Ik ben dan ook hoogbegaafd, he.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 22:13 schreef Remzz het volgende:
Ja dat bedoel ik...
ja ooitquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 22:15 schreef Remzz het volgende:
[..]
Ja dat is bij dat BNN testje zo, maar de IQ test is ooit ontwikkeld om 100 als gemiddelde te nemen. Bij de BNN testen zijn de gemiddeldes al jaren rond de 110/115.
quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 22:15 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Ik ben dan ook hoogbegaafd, he.
Volgensmij bestaat de IQ test nog niet zo lang(tussen de 50 en 80 jaar gok ik) en in die tijd word de mensheid natuurlijk nooit zomaar een paar punten slimmer.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 22:16 schreef liefie_ het volgende:
[..]
ja ooit
maar ik mag hopen dat de mensheid met de jaren slimmer word
dus dan zou het toch nog zo kunnen zijn
en trouwens ik dacht dat zelfs bij die bnn testen het gemiddelde een stuk lager ligt... iig aan de hand daarvan krijg ik altijd het idee dat nederland super dom is
Natuurlijk wordt iedereen slimmer.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 22:19 schreef Remzz het volgende:
[..]
[..]
Volgensmij bestaat de IQ test nog niet zo lang(tussen de 50 en 80 jaar gok ik) en in die tijd word de mensheid natuurlijk nooit zomaar een paar punten slimmer.
quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 22:22 schreef liefie_ het volgende:
misschien wil ik idd een beetje te veel van de mensheid
Door de emancipatie van met name de laatste 2 decennia krijgen gaan hoogopgeleide vrouwen vaak meer doen aan hun carrière, waardoor ze geen kinderen willen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 22:24 schreef Remzz het volgende:
[..]
Naja het is misschien wel zo dat je over heel wat jaar minder domme mensen hebt de evolutie gaat tenslotte door(natuurlijk selectie), slimme mensen overleven makkelijker dan domme mensen en zeker in de laatste jaren is het toch wel van belang slim te zijn in de wereld
Ikquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 22:35 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Wie herkent zich hierin??
* u heeft een sterk gevoel van "anders" zijn
<knip> * u heeft vaste procedures om dingen te doe
misschien dat ik het mis heb, maar ik kan me voorstellen dat als je echt hoogbegaafd bent (en gewoon normaal eq om het maar eens op te noemen) je je toch wel over dit soort dingen heen weet te zetten? We hebben het over probleemoplossend vermogen, en toch de angstige puber uit gaan hangen?quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 22:35 schreef zwemmerseczeem het volgende:
* u heeft een sterk gevoel van "anders" zijn
* u heeft moeite met autoriteit
* u heeft een zeer sterk rechtvaardigheidsgevoel
* u functioneert het beste 'solo'
* u heeft een hekel aan groepen
* u verveelt zich meestal vreselijk op verjaardagen en feestjes
* anderen snappen uw grapjes nooit
* anderen kunnen u vaak niet volgen
* u denkt dat u ongelijk heeft omdat alle anderen iets anders denken
* u bent non-conformistisch
* op school hoorde u er nooit bij
* u ziet snel oplossingen voor problemen
* u bent het type wereldverbeteraar
* u bent zeer trouw en loyaal
* u stelt hoge eisen, vooral aan uzelf
* u bent snel verveeld
* u heeft een gruwelijke hekel aan herhalingen van wat net gezegd is
* u bent snel geprikkeld
* u bent snel snel geïrriteerd en ongeduldig
* u heeft veel innerlijke onrust
* u zit vaak te tobben
* als u met een project bezig bent, vergeet u alles om u heen en werkt hier dubbele uren aan
* u moet vaak moet uw denkbeelden uitleggen, cq verdedigen of uw denkbeelden worden gewoon genegeerd
* u hoort nogal eens: 'doe toch niet altijd zo ingewikkeld', 'ga je altijd zo diep', 'ben je altijd zo serieus?', 'wat lees je nu weer voor 'n ingewikkeld boek' etc.
* u durft soms alles, dan weer niets (kluizenaarsperiode wisselt zich af met sociale periode, stemmingswisselingen)
* u heeft een laag zelfbeeld (laat je absoluut niet zien aan de buitenwereld!) "Als ik het soms eens durf te zeggen, snapt toch niemand het!"
* u heeft vaak het gevoel onder uw niveau te presteren
* u heeft vaak problemen met het organiseren van uw leven
* u stelt dingen die u moet doen chronisch uit
* u heeft vaak problemen met het starten van iets dat gedaan moet worden
* u heeft vaak problemen met voortzetten en afmaken van iets waar u mee bezig bent
* u heeft vele versnipperde projecten
* u heeft een sterke drang naar prikkels
* u bent vaak overgevoelig voor zintuiglijke waarnemingen
* u heeft neiging tot verslavingen
* u bent creatief ingesteld (muziek en toneel, schrijven)
* u bent erg intuïtief
* u heeft vaste procedures om dingen te doe
Hoogbegaafden zijn ook maar mensen. Sommigen die ik ken zetten zich eroverheen. Sommigen niet.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 22:44 schreef releaze het volgende:
[..]
misschien dat ik het mis heb, maar ik kan me voorstellen dat als je echt hoogbegaafd bent (en gewoon normaal eq om het maar eens op te noemen) je je toch wel over dit soort dingen heen weet te zetten? We hebben het over probleemoplossend vermogen, en toch de angstige puber uit gaan hangen?
Ik herken me er wel in.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 22:35 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Net zo hyperactief als jouw avatar qua kleurwisseling?quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 23:12 schreef hierissieweer het volgende:
Ik heb echt dyslexie dat is getest, tijdens die zelfde test is ook mijn IQ getest en ben ook hoogbegaafd (ook maar net hoor maar ben het)
En ik vermoed dat ik ADD heb, ik kan me meoilijk concentreren, ben wat hyperactief en vergeetachtig, maar daarvoor eerst een testje.
Overigens ben ik ook wat doof, dus daar ook maar een testje voor!
En alles dat je als smoes kunt gebruiken om raar te doen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 20:12 schreef Secretus het volgende:
Achja, Asperger en depressie zelfdiagnoses zijn ook nog populair. Alles wat je "uniek" maakt.
Ik ben gewoon ook hoogbegaafd.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 19:58 schreef michiel5 het volgende:
Ja, het is na ADHD weer tijd voor wat anders natuurlijk.
quote:Op woensdag 3 oktober 2007 00:01 schreef De-oneven-2 het volgende:
Laten we iedereen voortaan dom noemen. Gaat vast werken.
Daar zijn we immers dom genoeg voor.
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij vinden hoogbegaafden groepen juist heel erg interessant.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 22:35 schreef zwemmerseczeem het volgende:
* u heeft een hekel aan groepen
Elk mens is anders, dus ook elke hoogbegaafde. Je kunt niet iedereen dezelfde kenmerken aanmeten.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 00:41 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij vinden hoogbegaafden groepen juist heel erg interessant.
Bij normale mensen is dit dus zeldzaam, bij geestelijk gehandicapten dus niet. En precies om dat voorbeeld van jou! dat noem je ook wel een dysharmonieus ontwikkelings profiel.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 01:01 schreef Tennessee het volgende:
Als ik het goed heb begrepen zijn er allerlei verschillende intelligenties en is "je IQ" een gemiddelde van al die verschillende intelligenties. Het zou dus bijvoorbeeld heel goed mogelijk zijn dat iemand een ruimtelijk inzicht heeft dat overeenkomt met een IQ van 60 maar een taalvaardigheid van 140 wat dan een IQ van 100 zou betekenen. Zo'n persoon is dus in bepaalde dingen eigenlijk geniaal maar in andere dingen weer heel laagbegaafd. Al geloof ik wel dat zulke extreme verschillen zeldzaam zijn. In ieder geval, wat ik dus wou zeggen is dat iemand met een IQ van 100 in sommige intelligenties intelligenter zou kunnen zijn dan iemand met een IQ van 120. Hoogbegaafd betekent dus niet per definitie dat je in alles heel erg intelligent/slim bent.
Ik weet niet wat men hier voor steekproef, onderzoeksmethode of tests heeft gebruikt (de link werkt hier niet), maar ik kende tot nu toe alleen onderzoeken waaruit bleek dat een hoog IQ vaak gepaard gaat met een laag EQ. Zal nog eens wat onderzoeken opzoeken.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 21:48 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Ja? Net zo zeker als water dat kookt bij 100 graden?
Uit regressie-analyse blijkt een correlatie van .66 (p<.01) tussen IQ en EQ. Dit houdt in dat hoe hoger het EQ, hoe hoger het IQ en andersom. Het stereotype intelligentie, maar sociaal gestoorde nut, klopt dus niet.
http://www.nobiles.nl/Pages/artikel.aspx?catid=229&documentid=3421
Lees ook hier hoe 'slecht' de emotioneel zwakbegaafde mensen met een hoog IQ het hier doen
http://www.iq-tests.eu/iq-test-Practical-validity-800.html
In addition to academic success, IQ correlates with job performance (see below), socioeconomic advancement (e.g., level of education, occupation, and income), and "social pathology" (e.g., adult criminality, poverty, unemployment, dependence on welfare, children outside of marriage)
Aan de andere kant heb ik eigenlijk ook begrepen dat het vrij zeldzaam is om op alle gebieden (ongeveer) hetzelfde te scoren. De meeste mensen zijn op bepaalde punten duidelijk sterker of zwakker dan op andere punten (goed in wiskunde óf goed in taal enz). Mijn vorbeeld van 60/140 is inderdaad erg extreem, was ook maar een voorbeeldquote:Op woensdag 3 oktober 2007 01:06 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Bij normale mensen is dit dus zeldzaam, bij geestelijk gehandicapten dus niet. En precies om dat voorbeeld van jou! dat noem je ook wel een dysharmonieus ontwikkelings profiel.
Maar bij mensen zoals jij en ik zullen er vast verschillen zijn tussen de verschillende gebieden, maar niet zo extreem
Ik ben benieuwd.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 01:16 schreef TNA het volgende:
[..]
Ik weet niet wat men hier voor steekproef, onderzoeksmethode of tests heeft gebruikt (de link werkt hier niet), maar ik kende tot nu toe alleen onderzoeken waaruit bleek dat een hoog IQ vaak gepaard gaat met een laag EQ. Zal nog eens wat onderzoeken opzoeken.
Zo zeker als dat water kookt bij 100 graden is psychologie helaas zelden
Dat ben ik.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 01:16 schreef TNA het volgende:
[..]
maar ik kende tot nu toe alleen onderzoeken waaruit bleek dat een hoog IQ vaak gepaard gaat met een laag EQ.
Ik ben autist. Is dat ook een yuppenziekte?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 01:36 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Je kunt je over de ins en outs van hoogbegaafdheid helemaal blauw discussieren (wat op praktisch alle internetfora ook gebeurt), maar de 'aandoening' zelf heeft niet mijn primaire interesse.
Wat ik zie is dat een fenomeen dat al een kleine honderd jaar bekend is nu ineens wordt aangegrepen door de tiepjes die vorig jaar nog 'HSP' waren. Ze denken nu voor al hun problemen een nieuwe verklaring te hebben gevonden, namelijk hoogbegaafdheid. Dat ze nog nooit blijk hebben gegeven van een snellere ontwikkeling deert ze in het geheel niet.
Deze mensen gaan er met een oud fenomeen vandoor, net zoals punniken ineens hip wordt.
Let maar op.. 'habee' wordt de nieuwe yuppenziekte...
Nog meer mensen ervaring met iemand die ineens 'habee' bleek te zijn?
Een diagnose die aan inflatie onderhevig is? Ja jaquote:Op woensdag 3 oktober 2007 01:50 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Mijn neefje is ook autist, en ik denk echt niet dat die zichzelf iets aangepraat heeft!
Maar ik merk wel dat een bepaalde diagnose ineens heel populair wordt, en dan vraag ik me af of zo'n diagnose niet aan inflatie onderhevig is.
In mijn jeugd ben ik ook van autisme 'beschuldigd'en toen was het echt 'nou mevrouwtje, reken er maar niet op dat uw koter ooit zelfstandig kan wonen want 't is immers een autist'.
Als ik het goed heb begrepen is "autisme" tegenwoordig een spectrum, je hebt dus geen "autisme" maar een "autisme spectrum stoornis" en daar heb je er dus heel wat van in allerlei heftigheden. Het gebied van de autisme spectrum stoornissen is net als veel andere "aandoeningen" een gebied waar heel actief onderzoek in wordt gedaan en waar dus steeds nieuwe dingen ontdekt worden... Ik heb zelfs al cijfers gehoord dat 1 op de 15 kinderen een autisme spectrum stoornis zou hebben... de term autisme is geloof ik nog niet zo oud, wel iets ouder dan bijvoorbeeld ADHD wat een aantal decennia geleden nog "minimal brain damage" genoemd werd... Als ik het goed heb begrepen...quote:Op woensdag 3 oktober 2007 01:50 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Mijn neefje is ook autist, en ik denk echt niet dat die zichzelf iets aangepraat heeft!
Maar ik merk wel dat een bepaalde diagnose ineens heel populair wordt, en dan vraag ik me af of zo'n diagnose niet aan inflatie onderhevig is.
In mijn jeugd ben ik ook van autisme 'beschuldigd'en toen was het echt 'nou mevrouwtje, reken er maar niet op dat uw koter ooit zelfstandig kan wonen want 't is immers een autist'.
Idd. Maar ik gebruik de verzamelnaam, want als ik zeg mijn diagnose is Hoog Functionerend Autisme dan snappen de mensen er helemaal geen reet van.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 01:56 schreef Tennessee het volgende:
[..]
Als ik het goed heb begrepen is "autisme" tegenwoordig een spectrum, je hebt dus geen "autisme" maar een "autisme spectrum stoornis" en daar heb je er dus heel wat van in allerlei heftigheden. Het gebied van de autisme spectrum stoornissen is net als veel andere "aandoeningen" een gebied waar heel actief onderzoek in wordt gedaan en waar dus steeds nieuwe dingen ontdekt worden... Ik heb zelfs al cijfers gehoord dat 1 op de 15 kinderen een autisme spectrum stoornis zou hebben... de term autisme is geloof ik nog niet zo oud, wel iets ouder dan bijvoorbeeld ADHD wat een aantal decennia geleden nog "minimal brain damage" genoemd werd... Als ik het goed heb begrepen...
en als je jezelf voorstelt als autist begrijpen ze het wel? zelf had ik een jaar of twee geleden ook alleen maar Rainman als beeld van "autist", of kinderen die gewoon niet praten en alleen maar wild om zich heen meppen...quote:Op woensdag 3 oktober 2007 01:57 schreef Juup© het volgende:
[..]
Idd. Maar ik gebruik de verzamelnaam, want als ik zeg mijn diagnose is Hoog Functionerend Autist dan snappen de mensen er helemaal geen reet van.
Ik denk echt niet dat iedereen die zich HB noemt ook echt hoogbegaafd is. En ik merk dat mensem die moeite hebben met d's en t's zichzelf al als dyslectisch bestempelen. En mensen krijgen tegenwoordig trauma's van verloren voetbalwedstrijden. Ik denk dus echt wel dat aandoeningen aan inflatie onderhevig kunnen zijn, en niet dat er alleen maar meer gevallen herkend worden.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 01:52 schreef Juup© het volgende:
[..]
Een diagnose die aan inflatie onderhevig is? Ja ja
Dat er steeds meer over bekend word en dat het steeds meer herkend wordt doordat er meer over bekend is noem ik geen inflatie.
Rare zin eigenlijk
zelfs al van gewónnen voetbal wedstrijden (luxemburg) maar die discussie liep al ergens andersquote:Op woensdag 3 oktober 2007 02:02 schreef zwemmerseczeem het volgende:
...En mensen krijgen tegenwoordig trauma's van verloren voetbalwedstrijden....
Meestal niet, want een autist is volgens de meeste mensen een persoon die stereotype en repeterende lichaamsbewegingen maakt , en niet bereikbaar is.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 01:59 schreef Tennessee het volgende:
[..]
en als je jezelf voorstelt als autist begrijpen ze het wel?
quote:Op woensdag 3 oktober 2007 02:03 schreef Tennessee het volgende:
[..]
zelfs al van gewónnen voetbal wedstrijden (luxemburg) maar die discussie liep al ergens anders![]()
hmm, het zou ook wel kunnen dat sommige mensen zich een beetje aangevallen voelen als iemand ze vertelt dat hij veel intelligenter is dan zij, ook al is het waar, toch? Zelf denk ik dat áls je het uitlegt je het beter maar meteen góed uit kan leggen... Maar dat is alleen maar mijn persoonlijke mening hoor!quote:Op woensdag 3 oktober 2007 02:06 schreef Juup© het volgende:
[..]
Meestal niet, want een autist is volgens de meeste mensen een persoon die stereotype en repeterende lichaamsbewegingen maakt , en niet bereikbaar is.
Er is vaak wel uitleg voor nodig om het uit te leggen, maar als ik dan ook nog eens HFA zou moeten uitleggen dan is dat vaak teveel info voor de mensen.
Niet iedere autist is intelligent, Elk mens is anders. En ik zal nooit zeggen dat ik intelligenter ben dan een ander want dat is onzin.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 02:09 schreef Tennessee het volgende:
[..]
hmm, het zou ook wel kunnen dat sommige mensen zich een beetje aangevallen voelen als iemand ze vertelt dat hij veel intelligenter is dan zij, ook al is het waar, toch? Zelf denk ik dat áls je het uitlegt je het beter maar meteen góed uit kan leggen... Maar dat is alleen maar mijn persoonlijke mening hoor!
je hebt gelijk... mijn ervaring is dat mensen er over het algemeen niet positief op reageren als je ze verteld hoogbegaafd te zijn. Kan ik me wel wat bij voorstellen want ik vind het zelf ook niet leuk als iemand tegen me zegt dat ik minder intelligent/begaafd ben dan hij/zij, hangt er wel erg vanaf hóe dat gezegd wordt, en dat was eigenlijk mijn punt... maar ergens heb ik het gevoel nog steeds off-topic in de ruimte te zitten zwammen waarvoor mijn excuus.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 02:12 schreef Juup© het volgende:
[..]
Niet iedere autist is intelligent, Elk mens is anders. En ik zal nooit zeggen dat ik intelligenter ben dan een ander want dat is onzin.
Maar het ging over Hoog begaafdheid
Doordat er steeds meer mensen komen,wordt het steeds minder bijzonder.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 02:17 schreef Tennessee het volgende:
en is hoogbegaafheid niet gewoon een relatief extreme intelligentie of klopt mijn definitie niet?
sorry, ik ben bang dat ik je antwoord niet helemaal begrijpquote:Op woensdag 3 oktober 2007 02:22 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Doordat er steeds meer mensen komen,wordt het steeds minder bijzonder.
De menselijke bevolking groeit en daardoor wordt de kans op hoogbegaafden steeds groter.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 02:24 schreef Tennessee het volgende:
[..]
sorry, ik ben bang dat ik je antwoord niet helemaal begrijp
Ik heet geen Jaap maar vind het een mooi stukje.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 02:57 schreef hierissieweer het volgende:
Sommige stoornissen, vallen nu meer op om dat de maatschappij is veranderd. Maar ook omdat er meer getest word waardoor er dus meer door de mand valt...
Neem nou de autist. Misschien was jaap 50 jaar geleden helemaal niet autist(als hij toen geleefd had) Maar was ie gewoon een (slimme) boer die zijn koeien altijd keurig in een rijtje had staan. Maar thats it. Tegenwoordig is het leven jachtiger en vraagt het meer van je, het er is complexer op geworden. Stoornissen als autisme worden dan veel eerder een probleem, als er ergens een probleem ontstaat dan word het onderzocht en krijgt het dus het etiketje, in dit geval autist. Qua cijfers was vroeg nog bijna 100% van de autisten verstandelijk beperkt is dat tegenwoordig teruggedrongen richting de 25%
Jaap gebruik je als voorbeeld maar is niet persoonlijk bedoeld
Nee idd, daarom gaf ik even geleden al aan dat het over Hoog Begaafdheid gaatquote:Op woensdag 3 oktober 2007 03:10 schreef Tennessee het volgende:
ik lees nu ergens dat autisme één van de vijf autisme spectrum stoornissen is... maar deze topic gaat eigenlijk niet over autisme geloof ik....
Bijv die Jaap kon prima met de koeien overweg maar niet met letters en cijfers. De plek van zulke mensen wordt steeds meer beperkt. Zelfstandige boer is aan zoveel regels onderworpen dat Jaap 't niet gaat redden.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 02:57 schreef hierissieweer het volgende:
Sommige stoornissen, vallen nu meer op om dat de maatschappij is veranderd. Maar ook omdat er meer getest word waardoor er dus meer door de mand valt...
Neem nou de autist. Misschien was jaap 50 jaar geleden helemaal niet autist(als hij toen geleefd had) Maar was ie gewoon een (slimme) boer die zijn koeien altijd keurig in een rijtje had staan. Maar thats it. Tegenwoordig is het leven jachtiger en vraagt het meer van je, het er is complexer op geworden. Stoornissen als autisme worden dan veel eerder een probleem, als er ergens een probleem ontstaat dan word het onderzocht en krijgt het dus het etiketje, in dit geval autist. Qua cijfers was vroeg nog bijna 100% van de autisten verstandelijk beperkt is dat tegenwoordig teruggedrongen richting de 25%
Jaap gebruik je als voorbeeld maar is niet persoonlijk bedoeld
Ben jij hoogbegaafd of zo?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 03:14 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Bijv die Jaap kon prima met de koeien overweg maar niet met letters en cijfers. De plek van zulke mensen wordt steeds meer beperkt. Zelfstandige boer is aan zoveel regels onderworpen dat Jaap 't niet gaat redden.
Zijn grond komt dan in handen van projectontwikkelaars die er zo hun dingen met doen.
Groot woningtekort in dit land dus met wat ingangen bij de provincie en gemeente wordt de landbouwgrond Vinex locatie.
Door de verstoorde huizenmarkt wordt zo'n 200 vierkante meter met gedeelde muren van het huis een belachelijke prijs waard. Het grootste deel van een huis is lucht.
Steeds meer Nederlanders gaan niet voor niks over de grens een kijkje nemen.
De kans blijft het zelfde( 2%) het aantal hoogbegaafden groeit. 2 procent van 16 miljoen mensen is meer dan 2 procent van vijf miljoen. En dan komen er ook nog allemaal mensen bij die denken dat ze hoogbegaafd zijn omdat ze niet van feestjes houden.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 03:02 schreef schvvmert het volgende:
[..]
De menselijke bevolking groeit en daardoor wordt de kans op hoogbegaafden steeds groter.![]()
Nouja, die internettesten helpen daar ook niet aan volgens mij.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 13:07 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
De kans blijft het zelfde( 2%) het aantal hoogbegaafden groeit. 2 procent van 16 miljoen mensen is meer dan 2 procent van vijf miljoen. En dan komen er ook nog allemaal mensen bij die denken dat ze hoogbegaafd zijn omdat ze niet van feestjes houden.
Hoogbegaafdheid is inderdaad een extreme intelligentie, als je slimmer zijn dan 98% van de mensen extreem wilt noemen. Wellicht is ook hoogbegaafdheid nu ook lastiger dan vroeger. Vroeger, als je door verveling school niet had afgemaakt, en je baas zag dat je slim was, mocht je vaak al snel lastiger klussen doen. Nu moet je overal een papiertje voor hebben.
Deze is in ieder geval afgekeurd, even bijspijkeren over kansberekening johquote:Op woensdag 3 oktober 2007 03:02 schreef schvvmert het volgende:
[..]
De menselijke bevolking groeit en daardoor wordt de kans op hoogbegaafden steeds groter.![]()
EQ is bedacht om mensen die een laag IQ hebben ook iets te geven om zich aan vast te klampenquote:Op woensdag 3 oktober 2007 01:16 schreef TNA het volgende:
[..]
Ik weet niet wat men hier voor steekproef, onderzoeksmethode of tests heeft gebruikt (de link werkt hier niet), maar ik kende tot nu toe alleen onderzoeken waaruit bleek dat een hoog IQ vaak gepaard gaat met een laag EQ.
Die thuistest is dan ook wel heel iets anders dan de officiële test. Daar zit veel meer druk achter en hij is ook stukken moeilijker.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 13:21 schreef Boschkabouter het volgende:
Nouja, die internettesten helpen daar ook niet aan volgens mij.
Bij de mensa-test die ooit hier op fok stond zat volgens mij 50% van fok bij de bovenste 2%.
Edit: Meer zelfs: [IQ TEST] Mensa thuistest.
Hoogbegaafde debielen bestaan niet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Debielquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 23:20 schreef zhe-devilll het volgende:
het hokjes denken is zo in,
wat heb jij liever?
Een domme buurman die verdomd aardig is, of een hoogbegaafde debiel?
Whatever, mensen zijn mensen, je gaat om met wie je om wilt en niet met wie je dit niet wilt, dus is het dan zo vreselijk belangrijk om een plaatje om je nek te hebben hangen met wie jij bent?
Ik vind het merendeel adhd'ers gewoonweg lastige mensen die gewoon hun eigen gang willen gaan...
of Hsp'ers vind ik vaak mensen die graag willen zeuren over allerlei dingen. goh wat staat die muziek hard, ik ben HSp hoor dus ik kan daar niet tegen DOE UIT!![]()
Vroeger had je ook lastige kids, die kregen dan simpelweg een fleer an de bek klaar...en dan was het ook klaar!!!!!
Ja gut pfff, dat lastige jong van vroeger, is ook niet goed terecht gekomen, achteraf zou je zeggen, die had vast adhd, maar het was gewoon een irritant jong!
Tegenwoordig moet alles een naam hebben, oh is je IQ zo hoog wowwww...of nee dan zegt men niets eigenlijk*jaloersssss*
Of is je EQ zo hoog... goh...wat sociaal ben je dan...
Het zegt mij nml geen fluit! Een mens is zoals hij/zij is, en wil ik ermee omgaan of niet en de rest interesseerd me niets.
Even de voorstelrondjes gelezen en over de ouders-met-kids heengeskipt (hoog, mijn-baby-keek-gister-naar-een-blokje-met-de-letter-A-erop-is-ie-hoogbegaafd?-gehalte) en de openingsposts van de volwassenen gelezen. Wat je dan inderdaad vooral leest is dat ze zich ombegrepen voelen en opleidingen niet afmaken, of dat nou op hoogbegaafheid wijst? In de meeste gevallen niet.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 14:01 schreef WrineX-Joske het volgende:
Volgens mij was er een paar jaar geleden een hoogbegaafdheids-fad gaande, en waren juist alle kinderen hoogbegaafd. (ik snap niet waarom ze mij overgeslagen hebben). Ik heb nog niets gemerkt van een trend onder volwassenen bij wie hun hoge intelligentie kennelijk al die jaren onopgemerkt is gebleven.
op www.hiq.nl kun je wel vaak de ervaringen van hen lezen; enkelen van hun hebben inderdaad het "gevoel" hoogbegaafd te zijn. Het lijkt of de ervaringen unaniem negatief zijn; en ze zich allemaal onbegrepen voelen.
Hypochondrie ftw.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 14:16 schreef mgerben het volgende:
Zelf dingen diagnoseren die geen ziekte zijn maar wel verklaren dat, waarom en hoe jij precies 'anders' bent dan de maatschappij valt niet onder dyslexie en ADHD maar meer onder HSP...
Als je toch hypocondrisch bezig bent is HB een grotere streling voor je ego dan HSP..quote:
Een goede 'arts' gaat natuurlijk alle mogelijke oorzaken voor iets af. Lag het aan je ouders? Ben je gewoon streng voor jezelf? Of ben je hoogbegaafd?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 15:14 schreef Pearl22 het volgende:
Werken die psychologen en hulpverleners er niet hard aan mee? Zo kwam ik laatst bij iemand voor een gesprek over faalangst en die begon ook gelijk over hoogbegaafdheid.
En alsd je de praktijk binenstapt met de woorden, 'meneer de therapeut, ik voel me zó onzeker over mijn onderzoek op het CERN-instituut naar de Grand Unifying Theory dat mijn dissertatie over oud-egyptische huwelijksceremonies er onder lijdt' geen wonder dat -ie dan denkt dat je hoogbegaafd bentquote:Op woensdag 3 oktober 2007 15:14 schreef Pearl22 het volgende:
Werken die psychologen en hulpverleners er niet hard aan mee? Zo kwam ik laatst bij iemand voor een gesprek over faalangst en die begon ook gelijk over hoogbegaafdheid.
Inderdaad. Ik heb zelf wel een IQ wat wat hoger ligt dan 100 (135 om precies te zijnquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 20:39 schreef TNA het volgende:
Overigens kunnen ouders wel stoer doen met hun hoogbegaafde kind, feit is dat je gelukkiger wordt met een IQ van 100. Lekker normaal met veel mensen om kunnen gaan. Een kind dat extreem intelligent is en sociaal niet bepaald vaardig (wat vaak samen gaat) is helemaal niet iets om als ouders blij mee te zijn.
Mooie postquote:Op woensdag 3 oktober 2007 16:21 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik heb zelf wel een IQ wat wat hoger ligt dan 100 (135 om precies te zijn) maar op sociaal vlak scoor ik, mede doordat ik licht autistisch ben, een stuk minder hoog (EQ is net iets meer dan de helft van het gemiddelde) . Had het liever andersom gehad, daar heb je namelijk in de praktijk een stuk meer aan.
Mee eens, ik heb er geen behoefte aan dat iedereen dat van me weet. Denk dat degenen die het zo luid mogelijk verkondigen het bijna nooit zullen zijn.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 18:21 schreef GambitRS2 het volgende:
Natuurlijk is iedereen opeens hoogbegaafd of extra intelligent.... de echte hoogbegaafden hoor je daar echt niet over.
weet je dat heel veel hb'ers ergens in hun jeugd wel getest zijn, maar dat de uitslag nooit is gemeld?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 14:37 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Wat je dan inderdaad vooral leest is dat ze zich ombegrepen voelen en opleidingen niet afmaken, of dat nou op hoogbegaafheid wijst? In de meeste gevallen niet.
Op zich is de kans dat een hb'er zich onbegrepen voelt groter dan andersom lijkt me jaquote:Op woensdag 3 oktober 2007 21:31 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Goed, in jouw geval, ( en in het geval van andere hb'ers,) bleek 'het' dus wel aan hb te liggen. Maar ik denk wel dat, in het algemeen, als iemand zich onbegrepen voelt, de kans heel klein is dat hij HB is.
Dat is zo herkenbaar, wat je hier schrijftquote:Op woensdag 3 oktober 2007 19:12 schreef maedel het volgende:
Het niet begrepen worden heeft niet zo zeer te maken met dat mensen je problematiek niet zouden begrijpen of dat men geen interesse heeft voor je, als wel dat men je gewoon echt niet snapt.
Ik heb regelmatig meegemaakt dat ik iets zei en dat iemand me gewoon echt glazig aan zat te kijken. Bleek dat ik gewoon de helft van wat ik gedacht had vergeten was te vertellen. Of dat ik wat cruciale tussenstappen (die een hb'er overslaat, of niet eens in de gaten heeft dat hij/zij ze maakt) vergeten was te zeggen. Het hele functioneren van een hb'er kan volgens mij verbeteren met dat besef.
Uiteraard. Ik vind het alleen maar een goeie zaak dat HB' ers het van zichzelf weten. Net zoals het handig is te weten dat die rare benauwdheid die je hebt komt doordat je CARA hebt, en die aanvallen getriggerd worden door stof en huisdieren.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 21:41 schreef maedel het volgende:
[..]
Op zich is de kans dat een hb'er zich onbegrepen voelt groter dan andersom lijkt me ja
Maar, wat ik wilde zeggen is natuurlijk dat, als je ook echt hb bent, het besef van hoe het werkt wel heel veel op kan leveren.
Inderdaad. Mensen doen de raarste dingen om zichzelf identiteit te verlenen. De één doet het met zielige verhalen, de ander doet het met zogenaamde intelligentie.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 20:12 schreef Secretus het volgende:
Achja, Asperger en depressie zelfdiagnoses zijn ook nog populair. Alles wat je "uniek" maakt.
Autisme, inderdaad, het is een heel zware diagnose. Ik verbaas me ook we eens hoe makkelijk sommigen hem accepteren. Oh, ja ik ben waarschijnlijk ook autist. Zo luchtig reageer je ook niet als je net gehoord hebt dat je MS hebt.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 23:28 schreef NaaiHard-DieHard het volgende:
TS, die gasten heb ik ook opgemerkt.
Ik kan je ook verzekeren dat elke zelfnoemende 'autist' dat niet van zichzelf kan zeggen, laat staan zo iets gaat opdringen. Die persoon of diens ouders. Wat iedereen dus vergeet is dat het in 90 % van de gevallen een bron is van ellende, dus zie dan maar is iemand te vinden die daar heel non chalant mee te koop loopt. Ze vergeten altijd een bijbehorend deel erbij te fantaseren.
In mijn geval jarenlang specialist dit/dat toestanden, om uiteindelijk bij Asperger uit te komen..
Rotzakken.
Verder vind ik het vreemd dat iedereen hier over mee kan praten terwijl het toch iets ingewikkelder is...![]()
Ok, die samenvatting ga ik dus echt wel onthouden. Da's een mooie!quote:Op woensdag 3 oktober 2007 21:48 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Dat is zo herkenbaar, wat je hier schrijftRekening houden met het feit dat niet-hb'ers denken in stappen A-B-C-D waar jij denkt in A-D-F-J
Ik kan HB ers altijd wel volgen, hoor.. Maar niet-HB komt natuurlijk ook in gradaties. Een niet-hoogbegaafde met een IQ van 128 zal een hoogbegaafde makkelijker kunnen volgen dan een niet-hoogbegaafde met een IQ van 100. En om dat mijn universitaire studie en vwo me altijd makkelijk afgingen, denk ik dat ik waarschijnlijk een bovengemiddeld IQ heb.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 21:48 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Dat is zo herkenbaar, wat je hier schrijftRekening houden met het feit dat niet-hb'ers denken in stappen A-B-C-D waar jij denkt in A-D-F-J
Ik heb hem ook weer van iemand anders hoor. Maar het is wel een eye-opener en het heeft mij goed geholpenquote:Op donderdag 4 oktober 2007 14:09 schreef maedel het volgende:
Ok, die samenvatting ga ik dus echt wel onthouden. Da's een mooie!
Op een forum zeggen dat je hoogbegaafd bent, vind ik niet te koop lopen. Vaak houden hoogbegaafden zich stil in hun dagelijkse omgeving.. en als ze dan op een forum 'lotgenootjes;' tegenkomen is het ff lekker kletsen. Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen...quote:Op donderdag 4 oktober 2007 15:15 schreef AntiShock het volgende:
Iemand die echt hoogbegaafd is, loopt er niet mee te koop.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |